Etaamb.openjustice.be
Decreet van 13 juli 2012
gepubliceerd op 01 augustus 2012

Decreet houdende de oprichting en organisatie van een Vlaamse dienstenintegrator

bron
vlaamse overheid
numac
2012035894
pub.
01/08/2012
prom.
13/07/2012
ELI
eli/decreet/2012/07/13/2012035894/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

13 JULI 2012. - Decreet houdende de oprichting en organisatie van een Vlaamse dienstenintegrator (1)


Het VLAAMS PARLEMENT heeft aangenomen en Wij, REGERING, bekrachtigen hetgeen volgt : Decreet houdende de oprichting en organisatie van een Vlaamse dienstenintegrator HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Dit decreet regelt een gemeenschaps- en gewestaangelegenheid.

Art. 2.In dit decreet wordt verstaan onder : 1° authentieke gegevensbron : een authentieke gegevensbron als vermeld in artikel 4, § 1 en § 2, van het decreet van 18 juli 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 18/07/2008 pub. 29/10/2008 numac 2008036273 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer sluiten betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer;2° de Vlaamse toezichtcommissie : de Vlaamse toezichtcommissie, opgericht bij artikel 10 van het decreet van 18 juli 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 18/07/2008 pub. 29/10/2008 numac 2008036273 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer sluiten betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer;3° dienstenintegrator : een instantie die bij of krachtens een wet, een decreet of een ordonnantie belast is, binnen een bepaald overheidsniveau of in een bepaalde sector, met een taak van algemeen belang, en meer bepaald met de organisatie van elektronische gegevensuitwisseling over instanties heen en met de geintegreerde ontsluiting van gegevens;4° externe overheid : een overheid die tot het internationale of federale niveau behoort, een andere gemeenschap of een ander gewest, en de daarvan afhangende instellingen of rechtspersonen, alsook de privaatrechtelijke rechtspersonen die belast zijn met taken of opdrachten van algemeen belang;5° het besluit van de Vlaamse Regering van 15 mei 2009Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 15/05/2009 pub. 13/07/2009 numac 2009203137 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de veiligheidsconsulenten, vermeld in artikel 9 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer sluiten betreffende de veiligheidsconsulenten : het besluit van de Vlaamse Regering van 15 mei 2009Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 15/05/2009 pub. 13/07/2009 numac 2009203137 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de veiligheidsconsulenten, vermeld in artikel 9 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer sluiten betreffende de veiligheidsconsulenten, vermeld in artikel 9 van het decreet van 18 juli 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 18/07/2008 pub. 29/10/2008 numac 2008036273 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer sluiten;6° instanties : de instanties, vermeld in artikel 4, § 1, van het decreet van 26 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 26/03/2004 pub. 01/07/2004 numac 2004036026 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet betreffende de openbaarheid van bestuur sluiten betreffende de openbaarheid van bestuur;7° machtiging : de machtiging, vermeld in artikel 8 van het decreet van 18 juli 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 18/07/2008 pub. 29/10/2008 numac 2008036273 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer sluiten betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer, verleend door de Vlaamse toezichtcommissie of het bevoegde sectoraal comite naar gelang de elektronische mededeling van persoonsgegevens onderworpen is aan een machtiging van de Vlaamse toezichtcommissie of een sectoraal comite;8° sectoraal comite : een sectoraal comite, opgericht binnen de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer overeenkomstig artikel 31 bis van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens;9° VDI : de Vlaamse dienstenintegrator. HOOFDSTUK 2. - Oprichting van de VDI

Art. 3.§ 1. De DAB Informatie Vlaanderen, vermeld in artikel 79 van het decreet van 22 december 2006Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/12/2006 pub. 29/12/2006 numac 2006037088 bron vlaamse overheid Decreet houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 2007 type decreet prom. 22/12/2006 pub. 29/12/2006 numac 2006037068 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van de wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, van het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking, van het gemeentedecreet van 15 juli 2005 en van het provinciedecreet van 9 december 2005 sluiten houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 2007, vervult de functie van dienstenintegrator met als doel de gegevensuitwisseling te vereenvoudigen en te optimaliseren tussen de instanties onderling enerzijds en tussen de instanties en de andere dienstenintegratoren en externe overheden anderzijds.

De VDI ondersteunt de instanties door een onderlinge elektronische dienstverlening en gegevensuitwisseling te organiseren tussen de instanties onderling, tussen de instanties en de externe overheden, en tussen de instanties en de andere dienstenintegratoren, om de instanties in staat te stellen de opdrachten voor de gebruikers van de door hen aangeboden diensten uit te voeren op een effectieve en efficiente wijze, met een minimum aan administratieve lasten en kosten. De eenmalige inzameling en een gecoordineerde ontsluiting van de gegevens staan centraal bij de werking van de VDI. De VDI organiseert de elektronische dienstverlening en gegevensuitwisseling met waarborgen op het vlak van de informatieveiligheid en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en in nauw overleg met de instanties, externe overheden en de andere dienstenintegratoren. § 2. In afwijking van paragraaf 1, ondersteunt de VDI niet de elektronische dienstverlening en de gegevensuitwisselingen die bij of krachtens een wet, een decreet of een ordonnantie door een andere dienstenintegrator gebeuren.

De VDI stroomlijnt in overleg met andere dienstenintegratoren de gegevensuitwisseling, vermeld in paragraaf 1. § 3. Behoudens andersluidende decretale of reglementaire bepalingen verleent de VDI geen aanvullende rechten aan personen of instanties tot raadpleging, mededeling of enige andere verwerking van gegevens bovenop de toepasselijke decretale en reglementaire bepalingen. HOOFDSTUK 3. - Opdrachten en werking van de VDI

Art. 4.De VDI is voor de uitvoering van zijn doel belast met de volgende opdrachten : 1° een visie en een strategic ontwikkelen voor een effectieve, efficiente en goed beveiligde elektronische dienstverlening en gegevensuitwisseling, vermeld in artikel 3, en het opvolgen van de naleving ervan;2° de homogeniteit en consistentie van het beleid met de strategic, vermeld in punt 1°, bevorderen en bewaken;3° een centraal gegevensuitwisselingsplatform concipieren, ontwikkelen en beheren, dat bestaat uit generieke ICT-diensten en -infrastructuur, en dat de gegevensuitwisseling tussen de verschillende gegevensbronnen, beheerd door instanties of externe overheden, op een generieke manier mogelijk maakt;4° nuttige basisdiensten concipieren, ontwikkelen en ter beschikking stellen om de elektronische gegevensuitwisseling te ondersteunen, zoals een systeem voor de organisatie en logging van elektronische gegevensuitwisseling, een systeem voor elektronische toegang tot gegevens, een systeem voor gebruikers- en toegangsbeheer, een systeem voor elektronische datering en een systeem voor codering en anonimisering van gegevens;5° aan de hand van een taakverdeling tussen alle betrokken partijen duidelijke afspraken maken over : a) wie welke authenticaties, verificaties en controles verricht aan de hand van welke middelen en wie daarvoor de verantwoordelijkheid draagt;b) hoe tussen de betrokken partijen de resultaten van de verrichte authenticaties, verificaties en controles op een veilige wijze elektronisch worden bewaard en uitgewisseld;c) wie welke loggings bijhoudt;d) hoe ervoor wordt gezorgd dat bij onderzoek, op initiatief van een betrokken partij of van een controleorgaan of naar aanleiding van een klacht, volledig kan gereconstrueerd worden welke natuurlijke persoon welke dienst of transactie omtrent welke burger of onderneming wanneer heeft gebruikt, via welk kanaal en voor welke doeleinden;6° overeenkomstig de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens, een verwijzingsrepertorium beheren, waarin aangegeven wordt bij welke instanties welke types van gegevens worden bewaard over welke personen, ondernemingen of instellingen, of dat verwijst naar de gegevensbron waar die gegevens kunnen worden geraadpleegd, of dat per natuurlijke persoon of onderneming aangeeft welke soorten gegevens ter beschikking worden gesteld aan welke instanties of externe overheden voor welke periode, met vermelding van het doel waarvoor de instantie of externe overheid die gegevens nodig heeft, en een autorisatierepertorium beheren dat bepaalt wie onder welke voorwaarden toegang krijgt tot welke gegevens.Het verwijzings- en autorisatierepertorium kan pas geimplementeerd worden na advies van de Vlaamse toezichtcommissie; 7° instanties begeleiden bij de implementatie van de strategic, vermeld in punt 1° ;8° nuttige ICT-gerelateerde functionele en technische normen, standaarden, specificaties en basisarchitectuur die goedgekeurd zijn door het coordinatiecomite, vermeld in artikel 20, uitwerken en invoeren om ICT efficient in te zetten ter ondersteuning van de visie en strategic, vermeld in punt 1°, en het opvolgen van de naleving ervan;9° ICT-gerelateerde, organisatorische, functionele en technische aspecten van gegevensuitwisseling beheren en coordineren;10° programma's, projecten en diensten uitwerken die potentieel de instanties overkoepelen en die de gemeenschappelijke strategic, vermeld in punt 1°, ondersteunen;11° de Verrijkte Kruispuntbank van Ondernemingen, afgekort VKBO, beheren.De VKBO is een gegevensbron waarin identificatiegegevens van ondernemingen uit de Kruispuntbank van Ondernemingen worden opgeslagen en verrijkt met ondernemingsgegevens uit verschillende gegevensbronnen, beheerd door andere instanties en externe overheden.

De gegevens, opgeslagen in de VKBO, worden ter beschikking gesteld aan instanties en externe overheden om de opdrachten uit te voeren die hun door of krachtens een wet, een decreet of een ordonnantie zijn toegewezen, of om de taken van algemeen belang te vervullen die door of krachtens een wet, een decreet of een ordonnantie aan hen zijn toevertrouwd. De VKBO is complementair aan de Kruispuntbank van Ondernemingen. De VKBO bezorgt systematisch aan de Kruispuntbank van Ondernemingen en de respectieve gegevensbronnen alle ontvangen meldingen over onnauwkeurige, onvolledige of onjuiste gegevens; 12° indien nodig, alfanumerieke gegevens verzamelen en elektronisch opslaan, beheren en verwerken om ter beschikking te stellen aan de instanties en externe overheden die de gegevens nodig hebben om onderzoeken en opdrachten uit te voeren die hun door of krachtens een wet, een decreet of een ordonnantie zijn toegewezen, of om de taken van algemeen belang te vervullen die door of krachtens een wet, een decreet of een ordonnantie aan hen zijn toevertrouwd;13° samenwerking met andere dienstenintegratoren organiseren;14° gegevens inzamelen, samenvoegen, coderen of anonimiseren en ter beschikking stellen, als intermediaire organisatie als vermeld in het koninklijk besluit van 13 februari 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/02/2001 pub. 13/03/2001 numac 2001009176 bron ministerie van justitie Koninklijk besluit ter uitvoering van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens sluiten ter uitvoering van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens.De VDI mag de persoonsgegevens die verwerkt worden in het kader van deze opdracht, alleen bijhouden zolang dat noodzakelijk is om ze te coderen of te anonimiseren. De VDI mag evenwel het verband tussen het reele identificatienummer van een persoon en het aan hem toegekend gecodeerd identificatienummer bijhouden als de bestemmeling van de gecodeerde persoonsgegevens daarom verzoekt op een gemotiveerde wijze, na machtiging van de Vlaamse toezichtcommissie of een sectoraal comite binnen de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer; 15° de naleving van de visie, de strategic, de functionele en technische normen, standaarden en specificaties, de basisarchitectuur, alsook het gebruik van het gegevensuitwisselingsplatform voor de veilige elektronische gegevensuitwisseling en de basisdiensten en de verwezenlijking van de programma's en de projecten door zoveel mogelijk instanties bevorderen.

Art. 5.De VDI heeft, in permanente afstemming met de instanties en de andere dienstenintegratoren, in het bijzonder als opdracht de integratie van gegevensverwerkende processen, en in dat kader de geintegreerde ontsluiting van gegevens. Daarvoor is de VDI ermee belast : 1° de aanvragen tot raadpleging van de gegevens, opgenomen in een of meer gegevensbronnen, en de aanvragen tot mededeling van de gegevens, opgenomen in een of meer gegevensbronnen, te ontvangen en er gevolg aan te geven, of die gegevens geintegreerd mee te delen;2° de wijzen uit te werken waarop de toegangsrechten tot de gegevensbronnen door de VDI technisch en organisatorisch kunnen worden gecontroleerd;3° de homogeniteit van de toegangsrechten tot de gegevensbronnen te bevorderen en te bewaken;4° de technische voorwaarden, goedgekeurd door het coordinatiecomite, vermeld in artikel 20, uit te werken en in te voeren om de toegangskanalen zo efficient en veilig mogelijk uit te bouwen;5° de technische voorwaarden, goedgekeurd door het coordinatiecomite, vermeld in artikel 20, voor de communicatie tussen de gegevensbronnen of tussen de authentieke gegevensbronnen en de instanties uit te werken en in te voeren;6° een gecoordineerd veiligheidsbeleid te bevorderen;7° de diensten van de VDI kenbaar te maken bij de instanties, externe overheden en andere dienstenintegratoren;8° de omvorming van gegevensbronnen tot authentieke gegevensbronnen te bevorderen en te begeleiden.

Art. 6.§ 1. Bij de verwerking van gegevens met toepassing van dit decreet en de uitvoeringsbesluiten ervan worden uitsluitend de volgende identificatiemiddelen gebruikt : 1° het identificatienummer van het Rijksregister, als de gegevens betrekking hebben op een natuurlijke persoon die in het Rijksregister opgenomen is;2° het identificatienummer van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, als de gegevens betrekking hebben op een natuurlijk persoon die niet in het Rijksregister is opgenomen;3° het ondernemingsnummer, als de gegevens betrekking hebben op een onderneming die is opgenomen in de Kruispuntbank van Ondernemingen;4° de identificator, vermeld in artikel 2, 9°, van het decreet van 8 mei 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/05/2009 pub. 01/07/2009 numac 2009035562 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het Centraal Referentieadressenbestand sluiten betreffende het Centraal Referentieadressenbestand, als de gegevens betrekking hebben op adressen als vermeld in artikel 6 van het decreet van 8 mei 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/05/2009 pub. 01/07/2009 numac 2009035562 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het Centraal Referentieadressenbestand sluiten betreffende het Centraal Referentieadressenbestand;5° het kadastraal perceelsnummer, als de gegevens betrekking hebben op percelen; 6° de identificatoren van de geografische objecten van het Grootschalig Referentie Bestand, vermeld in punt 4.3 van de bijlage bij het ministerieel besluit van 11 maart 2005Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 11/03/2005 pub. 08/04/2005 numac 2005200830 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg, federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu en federale overheidsdienst sociale zekerheid Ministerieel besluit tot vernietiging van een beslissing van het Beheerscomité van het Sectoraal Fonds Sociale Maribel voor de gezondheidsinrichtingen en diensten genomen op de vergadering van 21 februari 2005 type ministerieel besluit prom. 11/03/2005 pub. 04/04/2005 numac 2005014065 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wijziging van de normen en voorschriften inzake de veiligheid van de spoorweginfrastructuur en haar gebruik Bij ministerieel besluit van 11 maart 2005 worden de hierna genoemde reglementen goedgekeurd : - het Algemeen Reglement voor het Gebr - het Algemeen Reglement voor het Gebruik van de Spoorweginfrastructuur (ARSGI) - bundel 5.1.2. « V(...) type ministerieel besluit prom. 11/03/2005 pub. 21/03/2005 numac 2005022250 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Ministerieel besluit tot wijziging van de lijst gevoegd bij het koninklijk besluit van 21 december 2001 tot vaststelling van de procedures, termijnen en voorwaarden inzake de tegemoetkoming van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen in de kosten van farmaceutische specialiteiten sluiten houdende goedkeuring van de GRB-specificaties in uitvoering van het decreet van 16 april 2004 houdende het Grootschalig Referentie Bestand, als de gegevens betrekking hebben op of verwijzen naar exemplaren van het GRB. § 2. Voor de gegevens die niet onder de toepassing van paragraaf 1 vallen, kan de Vlaamse Regering het gebruik van andere identificatiemiddelen opleggen.

Art. 7.§ 1. De instanties delen aan de VDI langs elektronische weg alle elektronisch beschikbare gegevens mee die hij nodig heeft om zijn opdracht als dienstenintegrator uit te voeren. § 2. De VDI deelt aan de instanties, externe overheden en de andere dienstenintegratoren langs elektronische weg alle elektronisch beschikbare gegevens mee die deze nodig hebben om hun opdrachten uit te voeren. § 3. Voor elke elektronische mededeling van persoonsgegevens door of aan de VDI is een machtiging vereist, tenzij die elektronische mededeling bij of krachtens een wettelijke of decretale bepaling is toegestaan of is vrijgesteld van een machtiging, telkens na advies van de Vlaamse toezichtcommissie of van het bevoegde sectoraal comite. § 4. Een elektronische mededeling van persoonsgegevens kan pas plaatsvinden nadat de machtiging, vermeld in paragraaf 3, is verleend en als de voorwaarden en de nadere regels nageleefd worden die in voorkomend geval door de Vlaamse toezichtcommissie of het sectoraal comite voor de mededeling in de machtiging zijn bepaald.

Art. 8.De VDI onderzoekt bij elk verzoek tot raadpleging of mededeling van gegevens of de aanvrager en het betreffende verzoek voldoen aan de specifieke regels inzake de voorwaarden voor raadpleging of mededeling van bepaalde gegevens voor de desbetreffende gegevensbron of voor de authentieke gegevensbron, vastgelegd door de betreffende gegevensbron of door de authentieke gegevensbron.

Art. 9.Het beroep doen op de VDI mag er op geen enkele wijze toe leiden dat een aanvrager gegevens kan raadplegen of dat gegevens aan hem worden meegedeeld die hij niet zou kunnen verkrijgen via de rechtstreekse raadpleging van de afzonderlijke gegevensbronnen of authentieke gegevensbronnen, rekening houdend met de wettelijke, decretale en reglementaire bepalingen die op die gegevens van toepassing zijn.

Art. 10.De VDI kan, in permanente afstemming met de instanties, voorzien in functies die leiden tot de integratie van diensten, aangeboden door een of meer gegevensbronnen of authentieke gegevensbronnen.

Art. 11.§ 1. Functies die leiden tot de integratie van diensten, aangeboden door een of meer gegevensbronnen of authentieke gegevensbronnen, mogen er op geen enkele wijze toe leiden dat een aanvrager informatie verkrijgt die hij, rekening houdend met de wettelijke, decretale en reglementaire bepalingen, niet mag verkrijgen. § 2. Functies die leiden tot de integratie van diensten, kunnen gebruikmaken van gegevens die de aanvrager op zich niet mag raadplegen of die aan hem niet meegedeeld mogen worden, als : 1° de specifieke regels inzake de voorwaarden voor raadpleging of mededeling van bepaalde gegevens voor de desbetreffende gegevensbron of authentieke gegevensbron dat uitdrukkelijk toestaan;2° het integratieresultaat niet toelaat om expliciet of impliciet gegevens of informatie te verkrijgen of af te leiden die de aanvrager ingevolge paragraaf 1 niet mag verkrijgen;3° het gebruik van dergelijke gegevens noodzakelijk is om tot het integratieresultaat te komen.

Art. 12.De VDI voorziet in gepaste middelen waarmee een aanvrager in eigen naam of voor rekening van een andere persoon inzage in zijn gegevens kan krijgen of zijn gegevens meegedeeld kan krijgen via de VDI.

Art. 13.De via de VDI elektronisch meegedeelde gegevens, alsook de weergave ervan op een leesbare drager, genieten, tot bewijs van het tegendeel, dezelfde wettelijke bewijswaarde als wanneer ze op papieren drager zouden zijn meegedeeld. HOOFDSTUK 4. - Verwerking van persoonsgegevens

Art. 14.Dit decreet doet op geen enkele wijze afbreuk aan de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens of aan bijzondere wettelijke, decretale of reglementaire bepalingen over de bescherming van gegevens en persoonsgegevens die van toepassing zijn op bepaalde gegevensbronnen.

Art. 15.§ 1. De VDI staat in voor de wijze waarop en de mate waarin het recht om gegevens die via de VDI worden verwerkt, kosteloos te laten verbeteren, kan worden uitgeoefend, zoals dat, voor de verbetering van persoonsgegevens, bepaald is in artikel 12 van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens.

Verzoeken tot aanpassing van onnauwkeurige, onvolledige of onjuiste gegevens kunnen worden ingediend via de toegangskanalen, bepaald door de VDI en de betrokken instanties. De VDI en de betrokken instanties leggen vast op welke manier de verzoeken worden onderzocht, op welke wijze het resultaat van het onderzoek aan de verzoeker wordt meegedeeld en hoe aan het resultaat gevolg wordt gegeven. § 2. Elke persoon heeft het recht om te weten welke instanties en externe overheden, gedurende de laatste zes maanden persoonsgegevens over hem via de VDI hebben geraadpleegd of bijgewerkt, met uitzondering van de bestuurlijke en gerechtelijke instanties die belast zijn met de opsporing en bestraffmg van misdrijven, alsook van de Veiligheid van de Staat en de Algemene Dienst Inlichting en Veiligheid van de Krijgsmacht.

De VDI voorziet daartoe in de gepaste middelen overeenkomstig de voorwaarden en regels, bepaald door de Vlaamse toezichtcommissie. HOOFDSTUK 5. - Vertrouwelijkheidsverplichting

Art. 16.Elke persoon die uit hoofde van zijn functie betrokken is bij de inzameling, raadpleging, mededeling, bij het gebruik of bij een andere verwerking van gegevens die krachtens wettelijke, decretale of reglementaire bepalingen onder een beroepsgeheim vallen, is ertoe gehouden het vertrouwelijke karakter van die gegevens te eerbiedigen alsof hij zelf onderworpen is aan dat beroepsgeheim. Die persoon wordt evenwel van die plicht ontheven als hij geroepen wordt om in rechte getuigenis af te leggen, als hij bij of krachtens de wet of het decreet van die plicht is ontslagen, als hij verplicht is bekend te maken wat hij weet of nadat hij het schriftelijke akkoord heeft gekregen van de derde die door de onthulling zal worden getroffen.

Art. 17.Elke persoon die uit hoofde van zijn functie betrokken is bij de inzameling, raadpleging, mededeling, bij het gebruik of bij een andere verwerking van gegevens via de VDI, is ertoe gehouden het vertrouwelijke karakter van de gegevens te bewaren. Elke schending van de vertrouwelijkheidsverplichting wordt gestraft met een gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met een geldboete van honderd euro tot vijfhonderd euro. HOOFDSTUK 6. - Vernietiging van gegevensbronnen

Art. 18.De Vlaamse Regering wijst de personen aan die in oorlogstijd, in omstandigheden die daarmee gelijkgesteld zijn krachtens artikel 7 van de wet van 12 mei 1927 op de militaire opeisingen, of tijdens de bezetting van het grondgebied door de vijand ermee belast zijn om de toegang tot de gegevens en de gegevensbronnen bij de VDI te verhinderen of om de gegevensbronnen geheel of gedeeltelijk te vernietigen of te laten vernietigen. De Vlaamse Regering bepaalt de verhindering van de toegang of de vernietiging nader. HOOFDSTUK 7. - Veiligheidsconsulent

Art. 19.§ 1. De VDI wijst, onder zijn personeel en na advies van de Vlaamse toezichtcommissie, een veiligheidsconsulent aan als vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 15 mei 2009Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 15/05/2009 pub. 13/07/2009 numac 2009203137 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de veiligheidsconsulenten, vermeld in artikel 9 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer sluiten betreffende de veiligheidsconsulenten. § 2. De veiligheidsconsulent van de VDI voert, met het oog op de veiligheid van de gegevens die door de VDI worden verwerkt of uitgewisseld en met het oog op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de personen op wie de gegevens betrekking hebben, zijn opdrachten uit overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 15 mei 2009Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 15/05/2009 pub. 13/07/2009 numac 2009203137 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de veiligheidsconsulenten, vermeld in artikel 9 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer sluiten betreffende de veiligheidsconsulenten.

Onverminderd de opdrachten, vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 15 mei 2009Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 15/05/2009 pub. 13/07/2009 numac 2009203137 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de veiligheidsconsulenten, vermeld in artikel 9 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer sluiten betreffende de veiligheidsconsulenten, werkt de veiligheidsconsulent samen met de veiligheidsconsulenten van de andere instanties, externe overheden en dienstenintegratoren om te komen tot een coherente benadering van informatiebeveiliging. De veiligheidsconsulent van de VDI zorgt ook voor de sensibilisering van de informatiebeveiliging bij de instanties in kwestie. De Vlaamse Regering kan aan de veiligheidsconsulent van de VDI nog bijkomende opdrachten opleggen.

De naleving van de veiligheidsvereisten, zoals bepaald in artikel 16 van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens, door de VDI en de gebruikers van de VDI wordt jaarlijks geevalueerd door de Vlaamse toezichtcommissie. HOOFDSTUK 8. - Het coördinatiecomite

Art. 20.Bij de VDI wordt een coördinatiecomite opgericht dat bestaat uit vertegenwoordigers van de instanties en van de provinciale en lokale besturen. Alle Vlaamse dienstenintegratoren maken ook deel uit van het coordinatiecomite.

Het coördinatiecomite staat de VDI bij in de vervulling van zijn opdrachten. Daartoe stelt het coordinatiecomite initiatieven voor ter bevordering en ter bestendiging van elektronische dienstverlening aan de instanties en externe overheden, en stelt alle nuttige maatregelen voor die kunnen bijdragen tot een veilige en vertrouwelijke behandeling van persoonsgegevens of tot een administratieve vereenvoudiging voor de instanties in kwestie.

Het coördinatiecomite kan intern werkgroepen oprichten waaraan het bijzondere taken toevertrouwt. Het stelt zijn huishoudelijk reglement op en legt het ter goedkeuring voor aan de Vlaamse Regering.

Art. 21.Het coördinatiecomite brengt aan de VDI advies uit over : 1° de mogelijke ontsluiting via de VDI van gegevensbronnen of authentieke gegevensbronnen;2° de mogelijke aanpassing van de gegevensbronnen zodat, als dat mogelijk is, alleen authentieke gegevens worden ontsloten;3° de optimalisering binnen de instanties van de aanmaak, het gebruik, de uitwisseling en het beheer van gegevensbronnen en authentieke gegevensbronnen;4° een gestructureerde aanpak bij de uitbouw van een stelsel van Vlaamse authentieke gegevensbronnen, met inbegrip van het promoten, begeleiden en coordineren van authentieke gegevensbronnen bij de instanties;5° het gebruik van verwijzingen naar het gegeven in de gegevensbron of de authentieke gegevensbron voor gegevens die geheel of gedeeltelijk overlappen met een authentiek gegeven in een authentieke gegevensbron;6° het vastleggen van regels voor de gegevensbron of de authentieke gegevensbron inzake de voorwaarden voor raadpleging door of mededeling aan een verzoekende instantie van bepaalde gegevens. Het coördinatiecomite beraadslaagt over initiatieven ter bevordering en ter bestendiging van de samenwerking inzake elektronisch gegevensverkeer en over initiatieven die kunnen bijdragen tot een rechtmatige en vertrouwelijke behandeling van de gegevens.

Het coördinatiecomite kan ook adviezen verstrekken of aanbevelingen formuleren over informatisering en elektronisch bestuurlijk gegevensverkeer of aanverwante materies, voorstellen doen voor of meewerken aan de organisatie van opleidingscursussen over informatica en elektronisch bestuurlijk gegevensverkeer voor het personeel van de instanties en onderzoeken hoe de rationele uitwisseling van gegevens kan worden bevorderd.

Het coördinatiecomite beraadslaagt uit eigen beweging of op verzoek van de Vlaamse Regering, een lid van de Vlaamse Regering, de VDI of een instantie. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen de raadpleging van het coordinatiecomite verplicht is.

De leden van het coördinatiecomite streven consensus na. Als geen consensus wordt bereikt, geeft het coordinatiecomite in het advies en in de beraadslaging de verschillende standpunten weer.

Art. 22.Het coordinatiecomite wordt minstens jaarlijks bijeengeroepen op initiatief van de voorzitter of telkens als een van de leden van het coordinatiecomite daarom verzoekt.

De Vlaamse Regering stelt de samenstelling van het coordinatiecomite vast, bepaalt de samenstelling en de werking van het secretariaat dat belast is met de administratieve ondersteuning en de organisatie van het coördinatiecomite, omschrijft, zo nodig, nader zijn bevoegdheden, bepaalt de nadere regels voor de werking en benoemt de voorzitter en de leden.

De VDI draagt de werkingskosten van het coördinatiecomite en van de werkgroepen die erin worden opgericht. HOOFDSTUK 9. - Wijzigings- en slotbepalingen

Art. 23.In het decreet van 22 december 2006Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/12/2006 pub. 29/12/2006 numac 2006037088 bron vlaamse overheid Decreet houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 2007 type decreet prom. 22/12/2006 pub. 29/12/2006 numac 2006037068 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van de wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, van het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking, van het gemeentedecreet van 15 juli 2005 en van het provinciedecreet van 9 december 2005 sluiten houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 2007, gewijzigd bij de decreten van 21 december 2007, 19 december 2008 en 23 december 2010, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° het opschrift van hoofdstuk XXIII wordt vervangen door wat volgt : "Hoofdstuk XXIII.DAB Informatie Vlaanderen"; 2° in artikel 79, § 1, worden de woorden "ICT (DAB ICT)" vervangen door de woorden "Informatie Vlaanderen";3° in artikel 79, § 2, worden de woorden "DAB ICT" vervangen door de woorden "DAB Informatie Vlaanderen";4° in artikel 79, § 2bis, ingevoegd bij het decreet van 19 december 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/12/2008 pub. 29/12/2008 numac 2008036457 bron vlaamse overheid Decreet houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 2009 type decreet prom. 19/12/2008 pub. 26/02/2009 numac 2009035188 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van het decreet van 7 mei 2004 inzake de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen, van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en van het decreet van 30 april 2004 betreffende het verwerven van een titel van beroepsbekwaamheid type decreet prom. 19/12/2008 pub. 12/03/2009 numac 2009200924 bron vlaamse overheid Decreet houdende wijziging van het Mestdecreet van 22 december 2006 en houdende wijziging van het decreet van 23 januari 1991 inzake de bescherming van het leefmilieu tegen de verontreiniging door meststoffen sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht : a) de woorden "DAB ICT" worden vervangen door de woorden "DAB Informatie Vlaanderen";b) aan het tweede lid wordt een zin toegevoegd, die luidt als volgt : "Hij vervult de functie van dienstenintegrator overeenkomstig het decreet houdende de oprichting en organisatie van een Vlaamse dienstenintegrator.» ; 5° in artikel 79, § 3, worden de woorden "DAB ICT" telkens vervangen door de woorden "DAB Informatie Vlaanderen".

Art. 24.In artikel 2, 15°, van het decreet van 18 juli 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 18/07/2008 pub. 29/10/2008 numac 2008036273 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer sluiten betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° de woorden "Vlaamse overheid" worden vervangen door de woorden "entiteiten van de Vlaamse administratie of de provinciale en lokale besturen";2° tussen het woord "van" en het woord "regelgeving" wordt het woord "Vlaamse" ingevoegd.

Art. 25.In hetzelfde decreet wordt afdeling II van hoofdstuk II, die bestaat uit artikel 5, opgeheven.

Art. 26.De Vlaamse Regering brengt twee jaar na de inwerkingtreding van dit decreet aan het Vlaams Parlement verslag uit over de toepassing van dit decreet, in voorkomend geval met toevoeging van aanbevelingen die kunnen leiden tot een decretaal initiatief of tot andere maatregelen voor een passende uitvoering van dit decreet. Het verslag is gebaseerd op een evaluatieverslag van de VDI zelf, een evaluatieverslag van de Vlaamse toezichtcommissie en een verslag van het coordinatiecomite, vermeld in artikel 20.

Art. 27.Dit decreet treedt in werking op de dag van de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 13 juli 2012.

De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand, G. BOURGEOIS _______ Nota (1) Zitting 2011-2012. Stukken. - Ontwerp van decreet, 1516 - Nr. 1. - Verslag, 1516 - Nr. 2. - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering, 1516 - Nr. 3.

Handelingen. - Bespreking en aanneming. Ochtend- en avondvergadering van 4 juli 2012.

^