Etaamb.openjustice.be
Decreet van 14 juni 2018
gepubliceerd op 13 juli 2018

Decreet houdende instelling van een experimenteel onderwijs op de tweede en derde graden van het kwalificerend secundair onderwijs wat betreft de bekrachtiging per eenheden van leerresultaten , en op de tweede en derde graden van het doorstromingsonderwijs wat betreft het overschrijden van het maximumaantal wekelijkse lestijden, en houdende diverse bepalingen inzake leerplichtonderwijs, organisatie van de examencommissie voor de uitreiking van het getuigschrift van pedagogische bevoegdheid en overleg met de inrichtende machten en de vakverenigingen

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2018031499
pub.
13/07/2018
prom.
14/06/2018
ELI
eli/decreet/2018/06/14/2018031499/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

14 JUNI 2018. - Decreet houdende instelling van een experimenteel onderwijs op de tweede en derde graden van het kwalificerend secundair onderwijs wat betreft de bekrachtiging per eenheden van leerresultaten (CPU), en op de tweede en derde graden van het doorstromingsonderwijs wat betreft het overschrijden van het maximumaantal wekelijkse lestijden, en houdende diverse bepalingen inzake leerplichtonderwijs, organisatie van de examencommissie voor de uitreiking van het getuigschrift van pedagogische bevoegdheid en overleg met de inrichtende machten en de vakverenigingen


Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : TITEL I. - Bepalingen betreffende een experimenteel onderwijs op de 2de en derde graden van het kwalificerend secundair onderwijs wat betreft de bekrachtiging per eenheden leerresultaten (CPU)

Artikel 1.Er wordt een experimenteel onderwijs ingesteld op de tweede en derde graden van het kwalificerend secundair onderwijs, met volledig leerplan of alternerend, gewoon of gespecialiseerd onderwijs van vorm 4.

Dit experiment bestaat, in de betrokken inrichtingen, in het invoeren tijdens het vierde schooljaar, gedurende de schooljaren 2018-2019 tot 2020-2021, van nieuwe kwalificatieprofielen bepaald overeenkomstig artikel 39 van het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren, in gegroepeerde basisopties in het vierde, vijfde en zesde jaar. De Regering bepaalt de lijst van deze gegroepeerde basisopties.

In het alternerend onderwijs bedoeld bij artikel 2bis, § 1, 1°, van het decreet van 3 juli 1991 tot regeling van het alternerend secundair onderwijs, kunnen deze nieuwe profielen enkel in het vijfde en zesde jaar of enkel in het zede jaar ingevoerd worden.

Dit experiment bestaat ook erin de Regering toe te laten, voor de procedure bedoeld bij de artikelen 7 en 11 van het samenwerkingsakkoord van 29 oktober 2015 tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest, en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de "Service francophone des métiers et des qualifications (SFMQ) ( Franstalige Dienst voor beroepen en kwalificaties), en in artikel 39 van het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren, de toepassing van nieuwe kwalificatieprofielen goed te keuren, voor een duur van niet meer dan drie schooljaren vanaf 1 september 2019, in het kader van de organisatie de bekrachtiging van leerresultaten in 4-5-6.

Art. 2.De vierde, vijfde en zesde jaren bedoeld bij artikel 1 vormen een pedagogisch continuüm. De bekrachtiging van de studies wordt er specifiek georganiseerd in het vierde jaar; ze geschiedt per graad en niet per schooljaar in het vijfde en zesde jaar. Daartoe, kan de Regering afwijken van de voorwaarden voor de toelating tot de betrokken studiejaren en voor de studiebekrachtiging.

Art. 3.De Regering kan afwijken van de nadere regels voor de omvorming en de programmering, alsook de normen inzake oprichting en behoud van de gegroepeerde basisopties en de graden waarop dit decreet van toepassing is.

Art. 4.Het decreet van 30 april 2009 betreffende de oprichting van instanties voor de onderlinge sturing van de netten van het kwalificatieonderwijs en de toekenning van stimuli met het oog op een doeltreffender herverdeling van het aanbod van kwalificatieonderwijs om de territoriale ontwikkeling te bevorderen, is ook van toepassing op de inrichtingen die een vierde jaar in het stelsel van de bekrachtiging van leerresultaten organiseert. De Regering kan, niettemin voor de toepassing van dit artikel, van de definitie afwijken van de optie die weinig gevolgd wordt zoals bedoeld bij artikel 5, § 5, van het voornoemde decreet van 30 april 2009.

Art. 5.Het decreet van 11 april 2014 waarbij de pedagogische uitrusting van het kwalificerend onderwijs wordt gewaarborgd en tot organisatie van de centra voor geavanceerde technologie, is van toepassing op de inrichtingen die een vierde jaar organiseren in het stelsel van de bekrachtiging van leerresultaten.

Voor de toepassing van artikel 2, 1°, van het voornoemde decreet van 11 april 2014, op de opties betrokken bij dit decreet, dient verstaan te worden onder "Kwalificerend secundair onderwijs": het vierde jaar georganiseerd in het stelsel van de bekrachtiging van leerresultaten, de derde graad en de vierde graad van de kwalificatieafdeling van het gewoon secundair onderwijs, met volledig leerplan en het alternerend onderwijs; het vierde jaar georganiseerd in het stelsel van de bekrachtiging van leerresultaten en de derde graad van de kwalificatieafdeling van het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 4, met volledig leerplan en het alternerend onderwijs; de derde fase van het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 3, met volledig leerplan en het alternerend onderwijs.

TITEL II. - Bepalingen betreffende een experimenteel onderwijs op de tweede en derde graad van het doorstromingsonderwijs wat betreft het overschrijden van het maximumaantal van wekelijkse lestijden

Art. 6.Gedurende de schooljaren 2018-2019 tot 2023-2024, kunnen de maximumaantallen toegelaten voor de wekelijkse lestijden bedoeld bij artikel 2, § 1, tweede lid, §§ 2, 3, 3bis en 3ter van het koninklijk besluit Nr. 2 van 21 augustus 1978 tot vaststelling van het maximumaantal lestijden per week in het onderwijs met volledig leerplan van het secundair onderwijs en het aanvullend secundair beroepsonderwijs, vermeerderd worden met een wekelijkse lestijd voor de leerlingen die minstens negen lestijden Frans en geografische en historische opleiding volgen zoals bedoeld bij artikel 4ter, § 2, 1°, of § 3, 1°, van de wet van 19 juli 1971 betreffende de algemene structuur en de organisatie van het secundair onderwijs, op basis van een verklaring ingediend bij de Algemene directie Leerplichtonderwijs door de Inrichtende macht, in het gesubsidieerd onderwijs, of door het inrichtingshoofd, in het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap, ten laatste tegen 15 september.

TITEL III. - Wijzigingsbepalingen HOOFDSTUK I. - Bepalingen betreffende het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs Afdeling I. - Bepalingen betreffende de opleidingsprofielen, de

kwalificatieprofielen en de kwalificatiegetuigschriften Onderafdeling I. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 3 juli 1991 tot organisatie van het alternerend secundair onderwijs

Art. 7.In het decreet van 3 juli 1991 tot organisatie van het alternerend secundair onderwijs, in artikel 2bis, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° bij § 1, 2° en 3°, en bij § 2, tweede lid, wordt het woord "specifiek" geschrapt;2° bij § 1, 3°, worden de woorden "artikel 47" vervangen door de woorden "artikel 47, § 1,".

Art. 8.In hetzelfde decreet, wordt artikel 9bis vervangen door: "

Artikel 9bis.- « De leerling die regelmatig de lessen van het alternerend secundair onderwijs heeft gevolgd zoals bedoeld bij artikel 2bis, § 1, 2°, en die de leerresultaten vastgesteld in het kwalificatieprofiel beheerst bedoeld in artikel 45 van het voornoemde decreet van 24 juli 1997, krijgt een kwalificatiegetuigschrift waarvan het model door de Regering wordt bepaald.

De uitreiking van het kwalificatiegetuigschrift geschiedt overeenkomstig artikel 9, vierde lid.

De klassenraad kent het getuigschrift basisstudies aan de leerlingen toe die er nog niet van houder zijn en die het kwalificatiegetuigschrift vermeld in het eerste lid verkrijgen.".

Art. 9.In hetzelfde decreet, in artikel 9ter, § 1, wordt het woord "specifiek" geschrapt.

Art. 10.In hetzelfde decreet, bij artikel 30, wordt het woord "specifiek" geschrapt.

Onderafdeling II. - Bepalingen houdende wijziging van het decreet van 27 oktober 1994 tot regeling van het overleg in het secundair onderwijs

Art. 11.In het decreet van 27 oktober 1994 tot regeling van het overleg in het secundair onderwijs, in artikel 2, 2°, wordt punt c) vervangen door: "c) kwalificatieprofielen overeenkomstig de artikelen 39, 44, 45 en 47 van het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren;".

Art. 12.In hetzelfde decreet, in artikel 2, wordt het punt 5° opgeheven.

Art. 13.In hetzelfde decreet, wordt artikel 6 geschrapt.

Onderafdeling III. - Bepalingen houdend wijziging van het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren

Art. 14.In het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren, wordt artikel 39 vervangen door: "

Artikel 39.- De Regering bepaalt de kwalificatieprofielen bedoeld in artikel 5, 14°, die van toepassing zijn op het gewoon of gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 4, met volledig leerplan of alternerend: 1° op advies van de Algemene Overlegraad voor het secundair onderwijs opgericht bij het decreet van 27 oktober 1994 tot regeling van het overleg in het secundair onderwijs en van de Algemene Overlegraad voor het gespecialiseerd secundair onderwijs opgericht bij het decreet van 3 maart 2004 tot organisatie van het gespecialiseerd onderwijs; 2° na het advies van eensluidendheid te hebben verkregen zoals bedoeld in artikel 17, 10°, b, van het samenwerkingsakkoord van 29 oktober 2015 tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest, en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de "Service francophone des métiers et des qualifications (afgekort SFMQ) (Franstalige Dienst voor beroepen en kwalificaties), overeenkomstig artikel 30 ervan.".

Art. 15.In hetzelfde decreet, worden in artikel 39bis de volgende wijzigingen aangebracht: 1° paragraaf 1 wordt vervangen door: "Artikel 39bis.- § 1. De kwalificatieprofielen bedoeld bij artikel 5, 14° : 1° bepalen het opschrift van de gegroepeerde basisoptie of van de betrokken opleiding;ze bepalen ook de verplichte duur in schooljaar(en) waarin de bovenvermelde gegroepeerde optie of opleiding georganiseerd wordt, behalve voor de opties van het alternerend onderwijs die georganiseerd worden overeenkomstig artikel 2bis, § 1, 2° van het decreet van 3 juli 1991 tot regeling van het alternerend secundair onderwijs en de beroepsopleidingen georganiseerd in het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 3 waarvoor de duur indicatief is;2° identificeren het (de) opleidingsprofiel(en) waarnaar de gegroepeerde basisoptie of de betrokken opleiding verwijst;3° bepalen, voor het onderwijs met volledig leerplan, het minimum- en maximumaantal weken stage die de leerlingen van de gegroepeerde basisoptie of van de betrokken opleiding moeten afleggen, met inachtneming van de bepalingen genomen met toepassing van artikel 7bis, § 13, van de wet van 19 juli 1971 betreffende de algemene structuur en de organisatie van het secundair onderwijs;4° bepalen het kwalificatiegetuigschrift (of de kwalificatiegetuigschriften) uitgereikt aan de leerlingen die de leerresultaten beheersen die vastgesteld worden door het (de) betrokken opleidingsprofiel(en); 5° vermelden de positie van de kwalificatie ten opzichte van het Europees kwalificatiekader (CEC), zoals bepaald door de CFC-stuur- en positioneringsinstantie bedoeld bij artikel 4 van het samenwerkingsakkoord, gesloten op 26 februari 2015, tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie, betreffende de oprichting en het beheer van een "Cadre francophone des certifications (C.F.C.)" (Franstalig Kwalificatiekader), of bij gebreke daaraan een voorlopige positiebepaling; 6° omvatten: a) het leerproces uitgedrukt in eenheden, dat expliciet de eenheden van leerresultaten van het (de) opleidingsprofiel(en) bevat of samenbrengt;dit zijn eenheden van leerresultaten van het opleidingsprofiel die het voorwerp uitmaken van de bekrachtiging; b) de sleutelactiviteiten van het beroep waarnaar de eenheden verwijzen;c) de nodige indicaties voor de orde waarin de eenheden onderricht worden;de kwalificatieprofielen kunnen, indien nodig, een orde opleggen in het leerproces, voor alle of deel van de eenheden van leerresultaten; d) de tijdsindicaties die voor elke eenheid gesuggereerd worden;e) de ECVET-punten die toegekend worden, enerzijds, aan het geheel van de gegroepeerde basisoptie of van de betrokken opleiding en, anderzijds, aan elke eenheid van leerresultaten;f) de kennis, vaardigheden en bevoegdheden verbonden met de vakken van de algemene opleiding die nodig zijn voor de uitoefening van de beroepscompetenties;g) het (de) evaluatieprofiel(en);h) het (de) uitrustingsprofiel (en); i) het model van Bijvoegsel bij het Europass getuigschrift dat de schoolinrichtingen aan de leerlingen houder van het betrokken getuigschrift moeten toekennen.". 2° er wordt tussen paragraaf 1 en 2 een nieuwe paragraaf 1bis ingevoegd, luidend als volgt: "1bis.Alvorens tot de samenstelling over te gaan van een van de werkgroepen bedoeld bij § 3, moet de Minister die bevoegd is voor het secundair onderwijs: aan de Algemene raden bericht geven van het (de) profiel(en) vanaf hetwelk (welke) het kwalificatiegetuigschrift uitgebouwd zal worden; vraagt het advies aan van de Algemene raden indien nodig, over de combinatie van de opleidingsprofielen waaruit eenzelfde kwalificatieprofiel moet bestaan; over de positionering van de basisoptie of van de opleiding bedoeld bij het kwalificatieprofiel: in het gewoon en/of gespecialiseerd onderwijs, het onderwijs met volledig leerplan en/of het alternerend onderwijs; alsook over de betrokken studiejaren, graden of fase;

De Algemene raden brengen hun advies uit binnen een maximumtermijn van vijf weken na de aanvraagindiening.". 3° paragraaf 2 wordt vervangen door: " § 2.Er worden werkgroepen opgericht om ontwerpen van kwalificatieprofielen te ontwikkelen met inachtneming van het (de) betrokken opleidingsprofiel(en). De Regering bepaalt de nadere regels voor de werking van de groepen, met inbegrip van de termijn voor de productie de ontwerpen van kwalificatieprofielen.

De samenstelling van de werkgroepen wordt door de Regering bepaald.

Erin worden minimum opgenomen: 1° een vertegenwoordiger van de Minister, die het voorzitterschap waarneemt en die het tijdsschema van de vergaderingen bepaalt, 2° vertegenwoordigers van de Federaties van de inrichtende machten en van het door de Franse Gemeenschap georganiseerd onderwijs, 3° een vertegenwoordiger van de Algemene inspectiedienst, 4° een vertegenwoordiger van het bestuur, 5° vertegenwoordigers van de Dienst voor pedagogische raadgeving en begeleiding, de Cellen voor pedagogische raadgeving en begeleiding. Het bestuur stelt een van haar leden om voor het secretariaat te zorgen aan.

De werkgroepen horen, in de hoedanigheid van expert, elke persoon die nuttig geacht wordt. De voorzitters van de werkgroepen zenden hun ontwerpen van kwalificatieprofielen aan de Minister over die bevoegd is voor het secundair onderwijs. De Minister zendt deze, eventueel gewijzigde, ontwerpen aan de Algemene overlegraad voor het secundair onderwijs en aan de Algemene overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs over. De Algemene raden zenden hun adviezen aan de Minister over alsook hun mogelijke voorstellen van wijziging ten laatste zes weken na ontvangst ervan.".

Art. 16.In hetzelfde decreet wordt artikel 40 vervangen door de volgende bepaling: "

Artikel 40.- Totdat een kwalificatieprofiel door de Regering bepaald wordt overeenkomstig de artikelen 39, 44, 45 en 47, behouden de betrokken inrichtingen voor gewoon en gespecialiseerd onderwijs, voor de gegroepeerde basisopties en de opleidingen die ze organiseren, de verwijzing naar de opleidingsprofielen vooraf bepaald door de Communautaire Commissie voor beroepen en kwalificaties bedoeld bij artikel 7 van het decreet van 27 oktober 1994 tot regeling van het overleg in het secundair onderwijs.".

Art. 17.In hetzelfde decreet, wordt artikel 43, tweede lid, vervangen door het volgende lid: "Vanuit de kwalificatieprofielen bedoeld bij artikel 47, bepaalt de Regering, na het advies te hebben genomen van de Algemene overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs, en legt aan de goedkeuring van het Parlement: 1° het repertorium van de opleidingen tot een beroep van het gespecialiseerd secundair onderwijs;dit repertorium neemt het opschrift van de opleidingen tot een beroep en dat van het(de) opleidingsprofiel(en) uitgewerkt door de Service francophone des Métiers et des Qualifications op dat(die) in aansluiting worden gebracht met een (meerdere) kwalificatieprofiel(en); 2° het repertorium van de gegroepeerde basisopties die deel uitmaken van een specifiek opleidingsprofiel bedoeld bij artikel 47, § 2; 3° de voorwaarden voor de toelating tot de verschillende sectoren, beroepsgroepen en opleidingen tot een beroep van het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 3.".

Art. 18.In hetzelfde decreet, wordt artikel 44 vervangen door: "

Artikel 44.- De Regering bepaalt de kwalificatieprofielen van de opties van de vierde graad: 1° na het advies van de Algemene overlegraad voor het secundair onderwijs te hebben aangevraagd; 2° na het advies van eensluidendheid bedoeld bij artikel 17, 10°, b, van het samenwerkingsakkoord van 29 oktober 2015 tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest, en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de "Service francophone des métiers et des qualifications (SFMQ) ( Franstalige Dienst voor beroepen en kwalificaties) te hebben bekomen, overeenkomstig zijn artikel 30.".

Art. 19.In hetzelfde decreet, wordt artikel 45 vervangen door: "

Artikel 45.- De Regering bepaalt de kwalificatieprofielen van de opleidingen van het alternerend secundair onderwijs bedoeld bij artikel 2bis, § 1, 2°, van het decreet van 3 juli 1991 tot regeling van het alternerend onderwijs: 1° na het advies van de voornoemde Algemene overlegraad voor het secundair onderwijs en van de Algemene overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs te hebben aangevraagd; 2° na het advies van eensluidendheid bedoeld bij artikel 17, 10°, b, van het samenwerkingsakkoord van 29 oktober 2015 tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest, en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de "Service francophone des métiers et des qualifications (SFMQ) ( Franstalige Dienst voor beroepen en kwalificaties) te hebben bekomen, overeenkomstig zijn artikel 30.".

Art. 20.In hetzelfde decreet, wordt artikel 47 vervangen door: "

Artikel 47.- § 1. De Regering bepaalt de kwalificatieprofielen van de opleidingen van het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 3: 1° na het advies van de voornoemde Algemene overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs en van de Algemene overlegraad voor het secundair onderwijs te hebben aangevraagd;2° na het advies van eensluidendheid bedoeld bij artikel 17, 10°, b, van het samenwerkingsakkoord van 29 oktober 2015 tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest, en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de "Service francophone des métiers et des qualifications (SFMQ) ( Franstalige Dienst voor beroepen en kwalificaties) te hebben bekomen, overeenkomstig zijn artikel 30. § 2. De Regering kan kwalificatieprofielen bepalen die specifiek zijn voor het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 4, mits inachtneming van de voorwaarden bedoeld bij § 1.".

Art. 21.In hetzelfde decreet, in artikel 50 worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° bij § 1 en § 2, wordt het punt 2° vervangen door: "2° de voornoemde Algemene overlegraad voor het secundair onderwijs en/of van de Algemene overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs";2° bij § 1, wordt punt 3° opgeheven;3° bij § 2, worden de woorden "na het advies te hebben ingewonnen van de Programmacommissie voor de beroeps- en technische humaniora" vervangen door de woorden "na het advies te hebben ingewonnen van de Programmacommissie voor de beroeps- en technische humaniora of van de Programmacommissie voor het gespecialiseerd secundair onderwijs";4° § 2bis wordt opgeheven. Onderafdeling IV. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 3 maart 2004 tot organisatie van het gespecialiseerd onderwijs

Art. 22.In het decreet van 3 maart 2004 tot organisatie van het gespecialiseerd onderwijs, in artikel 4, § 3, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° punt 11° wordt vervangen door: "11° kwalificatieprofiel: het document bedoeld in artikel 39 of 47, § 1, van het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren, dat van toepassing is ofwel op het gespecialiseerd onderwijs van vorm 4 ofwel op het gespecialiseerd onderwijs van vorm 3, bepaald overeenkomstig artikel 169, eerste lid, 4°, van dit decreet, en dat: het opschrift specificeert van de gegroepeerde basisoptie georganiseerd in vorm 4 of van de opleiding georganiseerd in de derde fase in vorm 3; de duur in schooljaren preciseert voor de organisatie van de gegroepeerde basisoptie georganiseerd in vorm 4 bedoeld bij a) en, als indicatie, de duur in schooljaren voor de organisatie van de opleiding georganiseerd in de derde fase in vorm 3; het(de) opleidingsprofiel(en) identificeert waarnaar de gegroepeerde basisoptie of de betrokken opleiding verwijst; het minimumaantal en het maximumaantal stageweken bepaalt die door de leerlingen van de betrokken gegroepeerde basisoptie of opleiding, met inachtneming, voor de gegroepeerde opties van vorm 4, van de bepalingen genomen met toepassing van artikel 7bis, § 13, van de wet van 19 juli 1971 betreffende de algemene structuur en de organisatie van het secundair onderwijs, en voor de opleidingen van vorm 3, van de bepalingen van artikel 55bis van het decreet van 3 maart 2004 tot organisatie van het gespecialiseerd onderwijs; het of de kwalificatiegetuigschrift(en) vaststelt uitgereikt aan de leerlingen die de leerresultaten beheersen bepaald bij het(de) betrokken opleidingsprofiel(en); de positie vermeldt van de kwalificatie ten opzichte van het Europees kwalificatiekader (CEC), zoals bepaald door de CFC-stuur- en positioneringsinstantie bedoeld bij artikel 4 van het samenwerkingsakkoord, gesloten op 26 februari 2015, tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie, betreffende de oprichting en het beheer van een "Cadre francophone des certifications (C.F.C.)" (Franstalig Kwalificatiekader), of bij gebreke daaraan een voorlopige positiebepaling; het leerproces uitgedrukt in eenheden, dat expliciet de eenheden van leerresultaten van het (de) opleidingsprofiel(en) bevat of samenbrengt; dit zijn eenheden van leerresultaten van het opleidingsprofiel die het voorwerp uitmaken van de bekrachtiging; de sleutelactiviteiten van het beroep waarnaar de eenheden verwijzen; de nodige aanbevelingen voor de orde waarin de eenheden onderricht worden; de kwalificatieprofielen kunnen, indien nodig, een orde opleggen in het leerproces, voor alle of deel van de eenheden van leerresultaten; de tijdsindicaties die voor elke eenheid gesuggereerd worden; de ECVET-punten die toegekend worden, enerzijds, aan het geheel van de gegroepeerde basisoptie of van de betrokken opleiding en, anderzijds, aan elke eenheid van leerresultaten; de kennis, vaardigheden en bevoegdheden verbonden met de vakken van de algemene opleiding die nodig zijn voor de uitoefening van de beroepscompetenties; het (de) evaluatieprofiel(en); het (de) uitrustingsprofiel(en); het(de) model(len) van Bijvoegsel bij het Europass getuigschrift dat de schoolinrichtingen aan de leerlingen houder van het betrokken getuigschrift moeten toekennen, opneemt."."; 2° het punt 12° wordt vervangen door: "12° specifiek kwalificatieprofiel: het referentiedocument bedoeld bij artikel 47, § 2, van het voormelde decreet van 24 juli 1997, dat van toepassing is op het gespecialiseerd onderwijs van vorm 4, en dat dezelfde specificaties opneemt als het kwalificatieprofiel bedoeld bij punt 11° ";3° het punt 16° wordt vervangen door: "16° kwalificatieprofiel: het referentiesysteem dat een gestructureerde presentatie biedt van de competenties die noodzakelijk zijn voor het verkrijgen van een kwalificatiegetuigschrift of een competentieattest.

Art. 23.In hetzelfde decreet, wordt artikel 54, § 3, door de volgende paragraaf vervangen: " § 3. Op het einde van de derde fase, krijgt de leerling, voor zover hij de vaardigheden opgenomen in een specifiek opleidingsprofiel bedoeld bij artikel 47, § 1, van het voornoemd decreet van 24 juli 1997 heeft verworven, een kwalificatiegetuigschrift voor een beroep of, indien dit kwalificatieprofiel nog niet bepaald is, voor de competenties opgenomen in een kwalificatieprofiel uitgewerkt door de Gemeenschapscommissie voor beroepen en kwalificaties bedoeld bij artikel 7 van het decreet van 27 oktober 1994 tot regeling van het overleg in het secundair onderwijs.

Art. 24.In hetzelfde decreet, in artikel 57, wordt het woord "specifiek" telkens geschrapt.

Art. 25.In hetzelfde decreet, in artikel 58, wordt het woord "specifiek" geschrapt en de woorden "overeenkomstig artikel 169, 4°, van dit decreet" vervangen door de woorden "door de Gemeenschapscommissie voor beroepen en kwalificaties bedoeld bij artikel 7 van het voornoemde decreet van 27 oktober 1994".

Art. 26.In hetzelfde decreet, in artikel 59, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° het eerste lid wordt vervangen door het volgende lid: "Gedurende de derde fase, worden kwalificatieproeven georganiseerd om het geheel van de kennis, vaardigheden en competenties van het kwalificatieprofiel te bekrachtigen of, bij gebreke daaraan, de competenties opgenomen in het kwalificatieprofiel uitgewerkt door de Gemeenschapscommissie voor beroepen en kwalificaties bedoeld bij artikel 7 van het voornoemde decreet van 27 oktober 1994."; 2° het derde lid wordt vervangen door het volgende lid: "Het kwalificatiegetuigschrift wordt door de Kwalificatie-examencommissie uitgereikt.".

Art. 27.In hetzelfde decreet, in artikel 169, eerste lid, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° punt 4° wordt vervangen door: "4° de Regering, gezamenlijk met de Algemene Overlegraad voor het secundair onderwijs, een advies uitbrengen over de opleidingsprofielen die toepasselijk zijn op het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 3 en 4, bedoeld bij de artikelen 39, 45 en 47 van het voormelde decreet van 24 juli 1997."; 2° het punt 4° /1 wordt geschrapt.

Art. 28.In hetzelfde decreet, in artikel 342, wordt het eerste lid vervangen door: "Totdat de Regering, na het advies te hebben genomen van de Algemene Overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs, vaststelt dat het geheel van de behoeften aan opleiding gedekt wordt door een voldoend aantal kwalificatieprofielen goedgekeurd overeenkomstig artikel 47 van het voornoemde decreet van 24 juli 1997 of, bij gebreke daaraan, kwalificatieprofielen uitgewerkt door de Gemeenschapscommissie voor beroepen en kwalificaties bedoeld bij artikel 7 van het voornoemde decreet van 27 oktober 1994, worden de vroeger georganiseerde opleidingen behouden.". Afdeling II. - Bepaling tot wijziging van de wet van 29 mei 1959 tot

wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving

Art. 29.In de wet van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving, wordt in artikel 24, § 1, het zesde lid vervangen door het volgende lid: "De inrichtende macht die een aanvraag indient om toelating tot subsidies voor een inrichting voor secundair onderwijs die een eerste graad wenst te openen bij het begin van het volgende schooljaar, neemt enkel deel aan de procedure betreffende de inschrijvingen voor het eerste gemeenschappelijke jaar van het secundair onderwijs vanaf de termijn bepaald in artikel 79/8, § 1, tweede lid, van het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren. ". Afdeling III. - Bepaling tot wijziging van het koninklijk besluit van

15 april 1977 tot vaststelling van de regelen en de voorwaarden voor de berekening van het aantal betrekkingen in sommige ambten van het opvoedend hulppersoneel en van het administratief personeel van de inrichtingen voor secundair onderwijs en van het hoger onderwijs, met uitzondering van het universitair onderwijs

Art. 30.In het koninklijk besluit van 15 april 1977 tot vaststelling van de regelen en de voorwaarden voor de berekening van het aantal betrekkingen in sommige ambten van het opvoedend hulppersoneel en van het administratief personeel van de inrichtingen voor secundair onderwijs en van het hoger onderwijs, met uitzondering van het universitair onderwijs, in artikel 4, wordt een nieuw lid ingevoegd tussen het eerste en het tweede lid, luidend als volgt: "Wanneer de vestiging tot een klasse behoort die verschilt van deze waartoe ze het jaar daarvoor behoorde, wordt het aantal betrekkingen bepaald door het gemiddelde tussen het aantal betrekkingen bepaald op basis van de nieuwe klasse en het aantal betrekkingen waarop de vestiging had kunnen tellen als de klasse niet gewijzigd werd.". Afdeling IV. - Wijziging van het koninklijk besluit nr. 49 van 2 juli

1982 het koninklijk besluit nr. 49 van 2 juli 1982 betreffende de oprichtings-, behouds- en splitsingsnormen en de berekening van het urenkrediet van het secundair onderwijs van het type I en betreffende de fusie van instellingen en bepaalde personeelsbetrekkingen van de instellingen voor secundair onderwijs met volledig leerplan van type I en type II

Art. 31.In het koninklijk besluit nr. 49 van 2 juli 1982 betreffende de oprichtings-, behouds- en splitsingsnormen en de berekening van het urenkrediet van het secundair onderwijs van het type I en betreffende de fusie van instellingen en bepaalde personeelsbetrekkingen van de instellingen voor secundair onderwijs met volledig leerplan van type I en type II, wordt een artikel 6bis toegevoegd, luidend als volgt: "

Art. 6bis.Voor de toepassing van de artikelen 4 tot 6, moeten de inrichtingen die zich in een oprichtingsfase bevinden, zoals bedoeld bij artikel 6, § 2, zestiende lid, van het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan, de oprichtingsnormen bereiken betreffende de graad(graden) en optie(s) die ze organiseren tijdens een studiejaar voor de eerste keer ten laatste op 1 oktober van het volgende schooljaar.". Afdeling V. - Bepaling tot wijziging van het koninklijk besluit van 29

juni 1984 betreffende de organisatie van het secundair onderwijs

Art. 32.In het koninklijk besluit van 29 juni 1984 betreffende de organisatie van het secundair onderwijs, in artikel 1, § 2, eerste lid, worden de woorden "30 juni 2018" vervangen door de woorden "30 juni 2020".

Art. 33.In hetzelfde koninklijk besluit, in artikel 4, § 1, 7°, worden de volgende woorden toegevoegd na de woorden "jaar van het beroepssecundair.": "Dit aanvullende jaar kan een maal gevolgd worden voor dezelfde studierichting.". Afdeling VI. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 29 juli

1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan

Art. 34.In het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan, worden de volgende wijzigingen aangebracht aan artikel 16: 1° Artikel 16 wordt artikel 16, § 1;2° In datzelfde artikel 16, worden een § 2 en een § 3 ingevoegd, luidend als volgt: " § 2.Onafhankelijk van het globaal aantal lestijden-leraar, wordt, per schooljaar, voor alle inrichtingen voor secundair onderwijs die een eerste gemeenschappelijke graad organiseren, 4500 lestijden toegekend verminderd met het aantal lestijden verkregen het voorafgaande schooljaar voor het geheel van de schoolinrichtingen met toepassing van artikel 11, § 1, 2° en 3° van het besluit van de Executieve van de Franse Gemeenschap van 31 augustus 1992 tot uitvoering van dit decreet en waarvoor ofwel het eerste of het tweede gedifferentieerd jaar minder dan zes leerlingen telt, ofwel het eerste en het tweede gedifferentieerd jaar minder dan twaalf leerlingen telt.

De lestijden bedoeld bij het vorige lid worden bestemd voor de organisatie van de remediëring en het aanvullende jaar georganiseerd op het einde van de eerste graad.

De lestijden worden verdeeld over de betrokken schoolinrichtingen op basis van het aantal leerlingen die regelmatig ingeschreven zijn op 15 januari van het vorige schooljaar binnen de eerste gemeenschappelijke graad van iedere inrichting. § 3. De aanwending van de lestijden voorbehouden voor elke schoolinrichting met toepassing van paragraaf 2 van dit artikel wordt onderworpen aan het voorafgaande advies, in het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap, van het basisoverlegcomité, in het officieel onderwijs gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, van de lokale paritaire commissie, en in het vrij onderwijs gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, van de ondernemingsraad of, bij ontstentenis daarvan, van de vakbondsafvaardiging, waarbij het bemiddelingsbureau het recht heeft de zaak aan zich te trekken in geval van onenigheid.".

Art. 35.In hetzelfde decreet, in artikel 16quater(1), wordt een nieuw lid ingevoegd, luidend als volgt: "In afwijking van het eerste lid, kent de Regering 30 lestijden toe per schijf van 22 bijkomende leerlingen in het eerste gemeenschappelijke jaar aan inrichtingen die hoewel ze zich niet in de zones of delen van zones bedoeld bij artikel 6, § 2, bevinden, aan de voorwaarden voldoen bedoeld het tweede lid en die, op 15 juli en na de toekenning van de plaatsen gegenereerd door de opening van de klas, over minstens 10 leerlingen op de afwachtingslijst beschikken.

Art. 36.In hetzelfde decreet, wordt artikel 16quater (1) artikel 16sexies.

Art. 37.In hetzelfde decreet, in artikel 21, § 1, eerste lid, worden de woorden "bedoeld bij artikel 7, en 8 tot 15" toegevoegd na de woorden "van het totaal aantal lestijden-leraar" en de woorden "en van de aanvulling lestijden-leraar toegekend aan de vestigingen die de gedifferentieerde begeleiding van klasse 2, 3, 4 en 5 genieten" geschrapt.

Art. 38.In hetzelfde decreet, in artikel 22, § 5, worden de woorden ", met uitzondering van de bepalingen bedoeld bij artikel 16, § 2," ingevoegd tussen de woorden "hoofdstukken II en IIbis" en "het aantal regelmatige leerlingen op 1 oktober is".

Art. 39.In hetzelfde decreet, in artikel 25, vijfde lid, worden de volgende wijzigingen aangebracht: de woorden "de schooljaren 2016-2017 en 2017-2018" worden vervangen door de woorden "de schooljaren 2016-2017, 2017-2018, 2018-2019 en 2019-2020" en de woorden "de schooljaren 2015-2016 of 2016-2017, maar die niet respectief georganiseerd konden worden in 2015-2016 of 2016-2017" vervangen door de woorden "de schooljaren 2015-2016, 2016-2017, 2017-2018 of 2018-2019, maar die niet respectief georganiseerd konden worden in 2015-2016, 2016-2017, 2017-2018 of 2018-2019". Afdeling VII. - Bepaling tot wijziging van het decreet van 27 oktober

1994 tot regeling van het overleg in het secundair onderwijs

Art. 40.In het decreet van 27 oktober 1994 tot regeling van het overleg in het secundair onderwijs, wordt artikel 2, 6° vervangen door: "6° de Regering een advies uitbrengen over de aanvragen om programmering van gegroepeerde basisopties of opleidingen georganiseerd in het gewoon secundair onderwijs, met volledig leerplan of alternerend onderwijs.". Afdeling VIII. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 24 juli

1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren

Art. 41.In het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren, in artikel 79/21, § 4, eerste lid, worden de woorden "tot en met de achtste dag voorafgaand aan het einde van de maand augustus]3 die geen zaterdag of zondag is, waarvoor de inschrijvingen kunnen worden uitgevoerd," vervangen door de woorden "tot 23 augustus, de tweede dag daarop of de dag daarna als deze dag op een zaterdag of een zondag valt".

Art. 42.In hetzelfde decreet, in artikel 79/24bis, worden de woorden "Vanaf de eerste werkdag van het schooljaar" vervangen door de woorden "Vanaf de eerste werkdag na deze bepaald met toepassing van artikel 79/21, § 4, eerste lid".

Art. 43.In hetzelfde decreet, in artikel 96, achtste lid, worden de woorden "De interne procedures worden afgesloten" vervangen door de woorden "De kennisgeving van de beslissingen genomen ten gevolge van de interne procedures wordt ofwel in eigen handen aan de aanvragers tegen ontvangstbericht overhandigd, ofwel bij aangetekend schrijven toegestuurd".

Art. 44.In hetzelfde decreet, in artikel 97, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° bij § 2, eerste lid, worden de woorden "vijf werkende leden" vervangen door de woorden "tien werkende leden";2° bij § 3, eerste lid, worden de woorden "vijf werkende leden" vervangen door de woorden "tien werkende leden".

Art. 45.In hetzelfde decreet, in artikel 97, wordt § 4 vervangen door de volgende tekst: " § 4. De leden aangesteld op voorstel van elk Overlegcomité zijn verplicht inrichtingshoofden onderdirecteurs, provisoren, werkplaatsleiders of werkmeesters, die hun ambt voeren, die met verlof zijn, die met pensioen gingen in de loop van de laatste vier jaar of die van een ter beschikkingstelling wegens persoonlijke redenen, die het pensioen voorafging, genieten. De leden die tot het pensioen toegelaten worden, voleindigen het mandaat waarvoor ze aangesteld werden.".

Art. 46.In hetzelfde decreet, in artikel 97, § 6, worden de woorden "verblijfkosten en" geschrapt.

Art. 47.In hetzelfde decreet, in artikel 97, wordt een paragraaf 7 ingevoegd, luidend als volgt: " § 7. De Regering bepaalt de vacatievergoeding voor alle leden van de beroepsraden.".

Art. 48.In hetzelfde decreet, in artikel 98, § 1, eerste lid, worden de woorden "binnen de tien dagen die volgen op de kennisgeving van de beslissing of van haar bevestiging." vervangen door de woorden: "- tot 10 juli, of tot de eerste werkdag na deze als deze een zondag is, voor de beslissingen van de eerste zittijd; tot de vijfde schoolwerkdag na de kennisgeving van de beslissing voor de beslissingen van de tweede zittijd.". Afdeling IX. - Bepaling tot wijziging van het decreet van 12 juli 2012

tot regeling van de kwalificatie uitgedrukt in eenheden van leerresultaten (KEL) in het secundair kwalificatieonderwijs en tot wijziging van verschillende bepalingen betreffende het secundair onderwijs

Art. 49.In het decreet van 12 juli 2012 tot regeling van de kwalificatie uitgedrukt in eenheden van leerresultaten (KEL) in het secundair kwalificatieonderwijs en tot wijziging van verschillende bepalingen betreffende het secundair onderwijs, wordt een nieuw artikel 5bis toegevoegd, luidend als volgt: "

Artikel 5bis.- Niettegenstaande de evaluatie verwezenlijkt door de Sturingscommissie bedoeld bij artikel 5, wordt ook een KEL-sturingsgroep ingesteld, belast met de begeleiding van het experimenteel stelsel voor de ontplooiing van de KEL in het 4de- 5de en 6de schooljaar, de evaluatie in werkelijke tijd van de nadere regels voor de uitvoering van dat systeem, en het voorstellen, desgevallend, van aanpassingen ertoe strekkend een bestendig model te ontwikkelen op het einde van het experiment.

Deze sturingsgroep, waarvan de Regering de samenstelling bepaalt, wordt voorgezeten door de Minister bevoegd voor het leerplichtonderwijs of zijn afgevaardigde, en bevat vertegenwoordigers van de federaties van inrichtende machten en van het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap, vertegenwoordigers van de vakverenigingen en vertegenwoordigers van de administratie.

De sturingsgroep vergadert minimum drie keer per schooljaar.". Afdeling X. - Bepaling tot wijziging van het decreet van 5 december

2013 tot wijziging van de lesroosters in de kwalificatieafdeling van het gewoon secundair onderwijs met volledig leerplan en houdende organisatie van stages in het gewoon secundair onderwijs met volledig leerplan en in het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 3 en vorm 4

Art. 50.In het decreet van 5 december 2013 tot wijziging van de lesroosters in de kwalificatieafdeling van het gewoon secundair onderwijs met volledig leerplan en houdende organisatie van stages in het gewoon secundair onderwijs met volledig leerplan en in het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 3 en vorm 4, in de artikelen 17bis tot 17quater, worden de woorden "2016-2017 en 2017-2018" vervangen door de woorden "2016-2017, 2017-2018 en 2018-2019". Afdeling XI. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 4 december

2014 tot bevestiging van de eindcompetenties en de kennis vereist op het einde van de doorstromingsafdeling van de algemene en technologische humaniora in wiskunde, basiswetenschappen en algemene wetenschappen en van de gemeenschappelijke eindcompetenties en kennis op het einde van de kwalificatieafdeling van de technische en beroepshumaniora in wetenschappelijke opvoeding, in het Frans en in economische en sociale opleiding, alsook in historische en aardrijkskundige opleiding

Art. 51.In het decreet van 4 december 2014 tot bevestiging van de eindcompetenties en de kennis vereist op het einde van de doorstromingsafdeling van de algemene en technologische humaniora in wiskunde, basiswetenschappen en algemene wetenschappen en van de gemeenschappelijke eindcompetenties en kennis op het einde van de kwalificatieafdeling van de technische en beroepshumaniora in wetenschappelijke opvoeding, in het Frans en in economische en sociale opleiding, alsook in historische en aardrijkskundige opleiding, worden, in de Franse tekst, de volgende wijzigingen aangebracht aan bijlage II: "Compétences terminales et savoirs requis en sciences de base": - op bladzijde 15, worden de woorden « Décrire la transformation chimique qui traduit la respiration cellulaire chez les autotrophes et les hétérotrophes. » vervangen door de woorden « Décrire la transformation chimique qui traduit la photosynthèse chez les autotrophes. » ; - op bladzijde 16, worden de woorden « Schématiser les transferts de matière et les transferts d'énergie dans un réseau trophique simple. » vervangen door de woorden « Schématiser les transferts de matière et les flux d'énergie dans le réseau trophique simple. » ; - op bladzijde 21, worden de woorden « Décrire le phénomène de dissociation d'ionisation (par exemple la dissociation ionique d'un sel). » vervangen door de woorden « Décrire le phénomène de dissociation ionique sous forme d'une équation ». ; - op bladzijde 22, worden de woorden « Nomenclature IUPAC des acides, des hydroxydes, des sels, des oxydes » vervangen door de woorden « Nomenclature des acides, des hydroxydes, des sels, des oxydes » ; - op bladzijde 23, worden de woorden « Caractériser les réactions chimiques selon l'effet thermique associé, à partir d'un graphique faisant appel à (énergie =f (temps)). » vervangen door de woorden « Caractériser les réactions chimiques selon l'effet thermique associé, à partir d'un diagramme faisant appel à l'énergie des réactifs et à l'énergie des produits. » ; - op bladzijde 29, worden de woorden « Appliquer la conservation du travail à une machine simple » vervangen door de woorden « Appliquer la "conservation" du travail à une machine simple. » ; - op bladzijde 37, worden de woorden « Illustrer à partir d'un exemple que l'environnement peut modifier l'expression de certaines gènes. » vervangen door de woorden « Illustrer à partir d'un exemple que l'environnement peut modifier certains phénotypes. » ; - op bladzijde 44, worden de woorden « Détailler en termes de vitesse et de forces le mouvement d'une voiture qui s'engage, sur une autoroute jusqu'à rouler à une vitesse constante. » vervangen door de woorden « Détailler en termes de vitesse et de forces le mouvement d'une voiture qui s'engage, par exemple, sur une autoroute jusqu'à rouler à une vitesse constante. ».

Art. 52.In hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht aan bijlage III : « Compétences terminales et savoirs requis en sciences générales ": - op bladzijde 21, worden de woorden « Schématiser un atome et un ion, selon un modèle atomique déterminé. » vervangen door de woorden « Schématiser un atome et un ion monoatomique, selon un modèle atomique déterminé. » ; - op bladzijde 24, worden de woorden « Décrire un phénomène de dissociation d'ionisation (par exemple la dissociation ionique d'un sel). » vervangen door de woorden « Décrire un phénomène de dissociation ionique sous forme d'une équation » ; » - op bladzijde 25, worden de woorden « Nomenclature IUPAC des acides, des hydroxydes, des sels, des oxydes, groupements ioniques » vervangen door de woorden « Nomenclature des acides, des hydroxydes, des sels, des oxydes, groupements ioniques » ; - op bladzijde 33, worden de woorden « Appliquer la conservation du travail à une machine simple. » vervangen door de woorden « Appliquer la « conservation » du travail à une machine simple. » ; - op bladzijde 48, worden de woorden « Expliquer le comportement de la matière à partir de sa modélisation atomique/ionique/moléculaire pour les situations suivante : - dureté et conductivité du diamant contrairement au graphite ; - ductilité et conductivité des métaux contrairement aux cristaux de sels ioniques ; - solubilité des sels ioniques ; et montrer comment l'homme en tire profit. » vervangen door de woorden : « Expliquer le comportement de la matière à partir de sa modélisation atomique/ionique/moléculaire pour les situations suivantes : - dureté et conductivité électrique du diamant contrairement au graphite ; - ductilité et conductivité électrique des métaux contrairement aux cristaux de sels ioniques ; - solubilité des sels ioniques et montrer comment l'homme en tire profit. ». - op bladzijde 50, worden de woorden « Tracer un graphique delta h=f(t) représentant le delta H des réactifs et le delta H des produits. » vervangen door de woorden « Tracer un diagramme delta H représentant le delta H des réactifs et le delta H des produits. » ; - op bladzijde 50, worden de woorden « Représenter sous forme d'un graphique une réaction chimique exothermique, endothermique ou athermique, les réactifs et les produits étant en solution, puis interpréter ce graphisme. » vervangen door de woorden « Représenter sous forme d'un diagramme une transformation chimique exothermique, endothermique ou athermique, les réactifs et les produits étant en solution, puis interpréter ce diagramme. » ; - op bladzijde 56, worden de woorden « Utiliser une table de potentiels d'oxydoréduction et une échelle d'acido-basicité afin de prédire le sens d'évolution de réactions chimiques. » vervangen door de woorden « Utiliser une table de potentiels d'oxydoréduction et une échelle des KA afin de prédire le sens d'évolution de réactions chimiques. » ; - op bladzijde 62, worden de woorden « UAA6 de physique (induction magnétique limitée à la transmission d'énergie d'une bobine à une autre) » vervangen door de woorden « UAA6 de physique (induction magnétique) ». Afdeling XII. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 27

oktober 2016 houdende organisatie van de examencommissies van de Franse Gemeenschap voor het gewoon secundair onderwijs

Art. 53.In het decreet van 27 oktober 2016 houdende organisatie van de examencommissies van de Franse Gemeenschap voor het gewoon secundair onderwijs, in artikel 8, § 1, wordt het tweede lid aangevuld met de volgende woorden: "De kosteloosheid wordt ook toegekend aan de kandidaten die gedetineerd zijn of die onder elektronisch toezicht staan, alsook aan de kandidaten opgenomen in een overheidsinstelling voor jeugdbescherming.". HOOFDSTUK II. - Bepalingen betreffende het gewoon kleuter-, lager en basisonderwijs Afdeling I. - Bepalingen tot wijziging van de wet van 29 juni 1983

betreffende de leerplicht

Art. 54.In de wet van 29 juni 1983 betreffende de leerplicht, in artikel 1, § 4bis, eerste lid, 1°, worden de woorden « Een beroep kan ingediend worden volgens de nadere regels bepaald door de Regering. » toegevoegd na de woorden « of van de werkingssubsidies ». Afdeling II. - Bepalingen tot wijziging van het koninklijk besluit van

2 augustus 1984 houdende rationalisatie en programmatie van het gewoon kleuter- en lager onderwijs

Art. 55.In het koninklijk besluit van 2 augustus 1984 houdende rationalisatie en programmatie van het gewoon kleuter- en lager onderwijs, in artikel 12, tweede lid, 2°, worden de woorden « op 1 september daaropvolgend indien ze 80 % van het minimum behaalt « 1 september volgend op het schooljaar waarin ze 80% van het minimum voor de tweede opeenvolgende keer behaalt ». Afdeling III. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 13 juli

1998 betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving

Art. 56.In het decreet van 13 juli 1998 betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving, in artikel 36, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het eerste lid worden de woorden « van het lestijdenpakket » vervangen door de woorden « van de lestijden voor de cursussen van titularissen en de cursussen lichamelijke opvoeding, voor de schooldirecties en voor de cursussen moderne taal » ;2° in het derde lid worden de woorden « en op de toevoeging van lestijdenpakketten toegekend aan de vestigingen die de gedifferentieerde omkadering van klasse 4 en 5 genieten » geschrapt.

Art. 57.In hetzelfde decreet wordt een artikel 106/1 ingevoegd, luidend als volgt : «

Artikel 106/1.- Voor het schooljaar 2017-2018, kan de prefect/directeur coördinator van de zone, in het onderwijs van de Franse Gemeenschap, of de inrichtende macht, in het gesubsidieerd onderwijs, een aanvraag om bijkomende lestijden psychomotoriek indienen.

Deze aanvraag moet bij de Administratie vóór 9 oktober 2017 ingediend worden en kan slechts aanvaard worden als een meester psychomotoriek op 1 oktober 2017 de last niet kan terugvinden waarvoor hij in vast verband op 30 september 2017 benoemd wordt, binnen de zone, voor het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap, of van de inrichtende macht, voor het gesubsidieerd onderwijs. ». HOOFDSTUK III. - Transversale bepalingen inzake leerplichtonderwijs Afdeling I. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 5 februari

1990 betreffende de schoolgebouwen van het niet-universitair onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap

Art. 58.In het decreet van 5 februari 1990 betreffende de schoolgebouwen van het niet-universitair onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, in artikel 13bis, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in § 1, worden de woorden « of voor het behoud van de opvangcapaciteit » geschrapt ;2° de woorden « § 5 » worden vervangen door de woorden « § 4 ». Afdeling II. - Bepalingen betreffende de vaststelling van de zones of

gedeeltes van een zone in demografische druk Onderafdeling I. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan

Art. 59.In het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan, in artikel 6, § 2, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het tweede lid, 1°, worden de woorden « Komen nochtans niet in aanmerking onder deze gemeentes, deze waarvoor dit verhoudingscijfer overeenstemt met een aantal op te richten plaatsen dat lager is dan 100 ;» toegevoegd na de woorden « Algemene dienst sturing van het onderwijssysteem » ; 2° in het tweede lid, 2°, worden de woorden « Komen nochtans niet in aanmerking onder deze gemeentes, deze waarvoor het verhoudingscijfer van beschikbare plaatsen gelijk is aan of hoger is dan 20% ;» toegevoegd na de woorden « die in de gemeente wonen » ; 3° in het achtste lid wordt het woord « gunstig » geschrapt.4° in het vijftiende lid worden de woorden « bedoeld in het vijfde lid » vervangen door de woorden « bedoeld in het vorige lid ». Onderafdeling II. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 13 juli 1998 betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving

Art. 60.In het decreet van 13 juli 1998 betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving, in artikel 2bis, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het tweede lid, 1°, worden de woorden « Komen nochtans niet in aanmerking onder deze gemeentes, deze waarvoor dit verhoudingscijfer overeenstemt met een aantal op te richten plaatsen dat lager is dan 50 ;» toegevoegd na de woorden « Algemene dienst sturing van het onderwijssysteem » ; 2° in het tweede lid, 2°, worden de woorden « Komen nochtans niet in aanmerking onder deze gemeentes, deze waarvoor het verhoudingscijfer van beschikbare plaatsen gelijk is aan of hoger is dan 20% ;» toegevoegd na de woorden « die in de gemeente wonen » ; 3° in het achtste lid wordt het woord « gunstig » geschrapt. Afdeling III. - Bepalingen betreffende de gedifferentieerde omkadering

Art. 61.In het decreet van 30 april 2009 houdende organisatie van een gedifferentieerde omkadering binnen de schoolinrichtingen van de Franse Gemeenschap om alle leerlingen gelijke kansen op sociale emancipatie te bieden in een kwaliteitsvolle pedagogische omgeving, in artikel 3, wordt een nieuw lid toegevoegd, luidend als volgt : « Voor het schooljaar 2018-2019 bezorgen de diensten van de Regering de bevoegde instellingen de lijst per vestigingsplaats van de leerlingen die op 15 januari 2016 ingeschreven zijn. De bevoegde instellingen bepalen het gemiddelde van de verschillende variabelen die nodig zijn voor de vaststelling van het sociaal-economische indexcijfer van elke statistische sector, elke vestigingsplaats en elke instelling door middel van een berekeningsformule rekening houdend met de laatste beschikbare statistische gegevens voor de criteria vermeld in dit artikel. ».

Art. 62.In hetzelfde decreet, in artikel 6, § 2bis, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het tweede lid worden de woorden « Het jaar van de splitsing en het jaar daarop, wordt de inrichtende macht toegelaten om het geheel van de middelen en lestijden te verdelen over de vestigingsplaatsen afkomstig uit de splitsing.» toegevoegd na de woorden « jaar volgend op de splitsing. » ; 2° er wordt een derde lid toegevoegd, luidend als volgt : « Bij fusie van vestigingsplaatsen worden ze beschouwd als gefusioneerd te zijn voor de 5 vorige schooljaren.Het jaar van de fusie en het jaar daarop, de middelen en lestijden die berekend worden voor elke vestigingsplaats, worden toegekend aan de vestigingsplaats die uit deze fusie voortvloeit. ».

Art. 63.In hetzelfde decreet, in artikel 6, § 3bis, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het tweede lid worden de woorden « Het jaar van de splitsing en het jaar daarop wordt de inrichtende macht toegelaten om het geheel van de middelen en lestijden te verdelen over de vestigingsplaatsen die uit de splitsing voortvloeien.» toegevoegd na de woorden « jaar volgend op de splitsing. » ; 2° er wordt een derde lid toegevoegd, luidend als volgt : « Bij fusie van vestigingsplaatsen worden ze beschouwd als gefusioneerd te zijn voor de 5 vorige schooljaren.Het jaar van de fusie het jaar daarop, de middelen en lestijden die berekend worden voor elke vestigingsplaats, worden toegekend aan de vestigingsplaats die uit deze fusie voortvloeit. ».

Art. 64.In hetzelfde decreet, in artikel 7, § 2bis, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het tweede lid worden de woorden « Het jaar van de splitsing en het jaar daarop wordt de inrichtende macht toegelaten om het geheel van de middelen en lestijden te verdelen over de vestigingsplaatsen die afkomstig zijn uit de splitsing.» toegevoegd na de woorden « jaar volgend op de splitsing. » ; 2° er wordt een derde lid toegevoegd, luidend als volgt : « Bij fusie van de vestigingsplaatsen worden ze beschouwd als gefusioneerd te zijn voor de 5 vorige schooljaren.Het jaar van de fusie en het jaar daarop, de middelen en lestijden die berekend worden voor elke vestigingsplaats, worden toegekend aan de vestiging die uit deze fusie voortvloeit. ».

Art. 65.In hetzelfde decreet, in artikel 7, § 3ter, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het tweede lid worden de woorden « Het jaar van de splitsing en het jaar daarop wordt de inrichtende macht toegelaten om het geheel van de middelen en lestijden te verdelen over de vestigingsplaatsen die uit de splitsing afkomstig zijn.» toegevoegd na de woorden « jaar volgend op de splitsing. » ; 2° er wordt een derde lid toegevoegd, luidend als volgt : « Bij fusie van vestigingsplaatsen worden ze beschouwd als gefusioneerd te zijn voor de 5 vorige schooljaren.Het jaar van de fusie en het jaar daarop worden de middelen en lestijden berekend voor elke vestigingsplaats toegekend aan de vestiging die uit deze fusie voortvloeit. ». Afdeling IV. - Bepalingen betreffende de ouderverenigingen

Art. 66.In het decreet van 30 april 2009 betreffende de Verenigingen van ouders van leerlingen en de Representatieve organisaties van verenigingen van ouders van leerlingen in de Franse Gemeenschap, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het opschrift van het decreet worden de woorden « Representatieve organisaties van verenigingen van ouders van leerlingen » vervangen door de woorden « Representatieve organisaties van ouders en van verenigingen van ouders van leerlingen » ;2° in artikel 1, § 1, 4°, worden de woorden « Representatieve organisatie van ouders van leerlingen op gemeenschapsniveau of Gemeenschapsorganisatie » vervangen door de woorden « Representatieve organisaties van ouders en van verenigingen van ouders van leerlingen » ;3° in artikel 3, § 1, worden de woorden « van ouders en van verenigingen van ouders van leerlingen » ingevoegd tussen de woorden « representatieve organisatie » en « zal vereist worden » ;4° in artikel 4, § 4, worden de woorden « Representatieve organisatie van ouders van leerlingen » vervangen door de woorden « Representatieve organisatie van ouders en van verenigingen van ouders van leerlingen » en wordt het woord « gemeenschaps » geschrapt;5° in artikel 4, § 5, worden de woorden « de gemeenschapsorganisatie » vervangen door de woorden « de representatieve organisatie van ouders en van verenigingen van ouders van leerlingen » ;6° het opschrift van hoofdstuk II wordt gewijzigd als volgt : HOOFDSTUK II.- De representatieve organisaties van ouders en verenigingen van ouders van leerlingen ; 7° in artikel 6, § 1, eerste lid, worden de woorden « De representatieve organisaties van ouders van leerlingen » vervangen door de woorden « De representatieve organisaties van ouders en verenigingen van ouders van leerlingen » ;8° in artikel 6, § 3, worden de woorden « van ouders van leerlingen op gemeenschapsniveau » en « gemeenschaps » geschrapt ;9° in artikel 7, § 1, eerste lid, worden de woorden « van ouders van leerlingen op gemeenschapsniveau » vervangen door de woorden « van ouders en verenigingen van ouders van leerlingen » ;10° in artikel 7, § 2, eerste lid, worden de woorden « van ouders van leerlingen op gemeenschapsniveau » vervangen door de woorden « van ouders en verenigingen van ouders van leerlingen » ;11° in artikel 7, § 2, tweede lid, worden de woorden « van ouders van leerlingen op gemeenschapsniveau » vervangen door de woorden « van ouders en verenigingen van ouders van leerlingen » ;12° in artikel 7, § 3, worden de woorden « De representatieve organisaties van Verenigingen van ouders erkend op gemeenschapsniveau » vervangen door de woorden « De representatieve organisaties van ouders en verenigingen van ouders van leerlingen ».

Art. 67.In hetzelfde decreet, in artikel 4, § 1, wordt een nieuw lid tussen het eerste lid en het tweede lid toegevoegd, luidend als volgt : « Om de onafhankelijkheid van de debatten binnen het Comité te garanderen, mogen geen lid zijn van het Comité : - de leden van de inrichtende macht ; - de leden van de Directie ; - de leden van het pedagogisch personeel ; - elk ander personeelslid. ». Afdeling V. - Bepalingen betreffende de aanstellingen in de instanties

bedoeld in het decreet van 21 november 2013 tot organisatie van een gemeenschappelijk beleid inzake leerplichtonderwijs en hulpverlening aan de jeugd ter bevordering van het welzijn van jongeren op school, schoolherinschakeling, preventie van geweld op school en begeleiding van de studieoriëntatie

Art. 68.In het decreet van 21 november 2013 tot organisatie van een gemeenschappelijk beleid inzake leerplichtonderwijs en hulpverlening aan de jeugd ter bevordering van het welzijn van jongeren op school, schoolherinschakeling, preventie van geweld op school en begeleiding van de studieoriëntatie, in artikel 9, worden de volgende wijzigingen aangebracht : - in het eerste lid worden de woorden « Bij de eerste aanstelling wordt deze tot 31 augustus 2019 verlengd. » toegevoegd na de woorden « op de voordracht van de betrokken organen en diensten. » ; - in het tweede lid worden de woorden « Bij de eerste aanstelling wordt deze tot 31 augustus 2018 verlengd. » toegevoegd na de woorden « De mandaten hebben een duur van drie jaar. ».

Art. 69.In hetzelfde decreet, in artikel 13, § 2, worden de woorden « De leden van het sturingscomité kunnen bij afwezigheid een vertegenwoordiger aanstellen. » toegevoegd vóór de woorden « Het sturingscomité kan een beroep doen op deskundigen en werkgroepen op- en inrichten. ».

Art. 70.In hetzelfde decreet, in artikel 13, § 3, worden de woorden « Bij de eerste aanstelling wordt deze tot 31 augustus 2018 verlengd. » toegevoegd na het woord « bevoegd. ». Afdeling VI. - Bepalingen betreffende de verzoening en het beroep

inzake redelijke aanpassingen

Art. 71.In het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren, in artikel 102/2, § 2, tweede lid, worden de woorden « , gemotiveerd op basis van de indicatoren bedoeld in artikel 102/1, § 5 van dit decreet, » ingevoegd tussen de woorden « schoolinrichting » en « wordt gevoegd ».

Art. 72.In hetzelfde decreet, in artikel 102/2, § 3, eerste lid, wordt een 7° toegevoegd, luidend als volgt : « 7° een vertegenwoordiger van de Algemene Inspectiedienst. ».

Art. 73.In het decreet van 21 november 2013 tot organisatie van verschillende schoolstelsels ter bevordering van het welzijn van jongeren op school, schoolherinschakeling, preventie van geweld op school en begeleiding van studieoriëntatie, wordt artikel 7 aangevuld met een paragraaf 4, luidend als volgt : § 4. In het basisonderwijs, onafhankelijk van alle uitzonderlijke omstandigheden, en in het secundair onderwijs, wordt de schoolbemiddelingsdienst belast met een verzoeningsopdracht overeenkomstig artikel 102/2, § 1, van het decreet « Takendecreet ».

De schoolbemiddelingsdienst grijpt in, op aanvraag van de inrichtende macht of zijn afgevaardigde, voor het gesubsidieerd onderwijs, of van het inrichtingshoofd, voor het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap, of van de ouders of wettelijke verantwoordelijken van de minderjarige leerling, of van de meerderjarige leerling. HOOFDSTUK IV. - Bepalingen betreffende het overleg met de inrichtende machten en de vakbondsorganisaties Afdeling I. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 19 mei 2004

betreffende de onderhandeling in de Franse Gemeenschap

Art. 74.In het decreet van 19 mei 2004 betreffende de onderhandeling in de Franse Gemeenschap, in artikel 10, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° het huidige artikel 10 wordt § 1 waarin de woorden « of de verzending van de elektronische post » ingevoegd worden tussen het woord « postdatum » en de woorden « geldt als verzendingsbewijs ».2° er wordt een paragraaf 2 toegevoegd, luidend als volgt : « § 2.De voorzitter kan de onderhandeling per elektronische post organiseren wanneer een punt op voorhand een unanieme toestemming gekregen heeft van een adviesinstantie waarin de vakbondsverenigingen vertegenwoordigd worden.

Het bezwaar dat per elektronische post binnen de drie schoolwerkdagen meegedeeld wordt na de ontvangst van de oproepingsbrief van een enkele vakbondsorganisatie, volstaat om de procedure bedoeld in § 1 toe te passen. ». Afdeling II. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 20 juli

2006 betreffende het overleg van de vertegenwoordigings- en coördinatieorganen van de Inrichtende Machten van het onderwijs en van de gesubsidieerde P.M.S.-centra

Art. 75.In het decreet van 20 juli 2006 betreffende het overleg van de vertegenwoordigings- en coördinatieorganen van de Inrichtende Machten van het onderwijs en van de gesubsidieerde P.M.S.-centra, wordt artikel 9 dat een § 1 wordt, gevolgd met een § 2, luidend als volgt : « § 2. De voorzitter kan de onderhandeling per elektronische post organiseren wanneer een punt op voorhand een unanieme toestemming heeft gekregen van een adviesinstantie waarin de vertegenwoordigings- en coördinatieorganen van de inrichtende machten vertegenwoordigd worden.

Het bezwaar dat per elektronische post binnen de drie schoolwerkdagen meegedeeld wordt na de ontvangst van de oproepingsbrief van een enkel vertegenwoordigings- en coördinatieorgaan, volstaat om de procedure bedoeld in § 1 toe te passen. ». HOOFDSTUK V. - Bepalingen betreffende de examencommissie die het getuigschrift voor pedagogische bekwaamheid uitreikt

Art. 76.In het decreet van 20 juli 2006 houdende verschillende maatregelen inzake leerplichtonderwijs, hoger onderwijs, cultuur en permanente opvoeding, wordt artikel 37 vervangen als volgt : «

Artikel 37.- Het inschrijvingsgeld voor de examens wordt op 50 euro vastgesteld. De kosteloosheid wordt verleend aan de kandidaten werkzoekenden en aan de kandidaten die een leefloon genieten, op voorlegging van een getuigschrift uitgereikt door de bevoegde instelling. ».

TITEL IV. - Opheffings- en slotbepalingen

Art. 77.Het decreet van 2 juli 1990 betreffende de berekening en de aanwending van het totaal aantal lestijden-leerkracht voor het secundair onderwijs met volledig leerplan van type I en type II wordt opgeheven.

Art. 78.Dit decreet treedt in werking 10 dagen nadat het in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt wordt, behalve de artikelen 7 tot 28, 30, 34, 38, 53, 59, 60, 67, 74 tot 77, die op 1 september 2018 in werking treden, artikel 43, dat op 15 juni 2018 in werking treedt, de artikelen 32, 44 tot 48 en 55, die op 1 juli 2018 in werking treden, de artikelen 41 en 42, die uitwerking hebben met ingang van 1 januari 2018 en de artikelen 29, 51, 52, 54, 57, 62 tot 65, 68 en 70 die uitwerking hebben met ingang van 1 september 2017.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 14 juni 2018.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Vice-Presidente en Minister van Cultuur en Kind, A. GREOLI De Vice-President, Minister van Hoger Onderwijs, Onderzoek en Media, J.-Cl. MARCOURT De Minister van Hulpverlening aan de Jeugd, Justitiehuizen, Sport en Promotie van Brussel, belast met het toezicht op de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, R. MADRANE De Minister van Onderwijs, M.-M. SCHYNS De Minister van Begroting, Ambtenarenzaken en Administratieve Vereenvoudiging, A. FLAHAUT De Minister van Onderwijs voor sociale promotie, Jeugd, Vrouwenrechten en Gelijke Kansen, I. SIMONIS _______ Nota Zitting 2017-2018 Stukken van het Parlement.- Ontwerp van decreet, nr. 631-1.

Commissieamendement, nr. 631-2.- Commissieverslag, nr. 631-3.- Tekst aangenomen tijdens de commissie, nr. 631-4.- Amendement(en) tijdens de vergadering, nr. 631-5.- Tekst aangenomen tijdens de plenaire vergadering, nr. 631-6.

Integraal verslag.- Bespreking en aanneming.- Vergadering van 13 juni 2018.

^