Etaamb.openjustice.be
Decreet van 20 juli 2022
gepubliceerd op 23 september 2022

Decreet betreffende het traject van kwalificerend onderwijs

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2022021121
pub.
23/09/2022
prom.
20/07/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

20 JULI 2022. - Decreet betreffende het traject van kwalificerend onderwijs


Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en wij, de regering, bekrachtigen hetgeen volgt: TITEL I. - INLEIDENDE BEPALINGEN

Artikel 1.Dit decreet is van toepassing op de tweede en derde graad van het kwalificerend secundair, technisch, kunst- en beroepsonderwijs met volledig leerplan, en alternerend, gewoon en gespecialiseerd van vormen 3 en 4, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap.

Art. 2.In dit decreet verstaat men onder: 1. "Leerresultaten": wat een leerling weet, begrijpt, na een leerproces kan realiseren;de leerresultaten worden bepaald in termen van kennis, vaardigheden en competenties, in de zin van de aanbeveling van de Raad van 22 mei 2017 inzake het Europees kwalificatiekader voor een leven lang leren en tot intrekking van de aanbeveling van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2008 tot vaststelling van een Europees kwalificatiekader voor een leven lang leren; 2. "Kwalificerend secundair onderwijs": onderwijs met de middelbare normaalscholen en studierichtingen waarvan sprake in artikel 4, § 1;3. "Kwalificatieproef": proef waarmee de capaciteit van de leerling wordt bepaald om een georganiseerd geheel van kennis, knowhow en gedrag aan te wenden waarmee hij of zij een bepaald aantal taken kan uitvoeren in overeenstemming met een beroepsactiviteit Voor de gegroepeerde basisopties met betrekking tot de opleidingsprofielen opgesteld door de Service francophone des Métiers et Qualifications (SFMQ - Franstalige dienst van beroepen en kwalificaties) wordt het slagen voor een of meerdere leerresultateneenheden beschouwd als een kwalificatieproef.Voor de gegroepeerde basisopties die niet gekoppeld zijn aan de opleidingsprofielen opgesteld door de Service francophone des Métiers et Qualifications (SFMQ - Franstalige dienst van beroepen en kwalificaties) wordt het slagen voor samenhangend geheel van competenties van het afnemingsschema, vastgesteld door de inrichtende macht, beschouwd als een kwalificatieproef; 4. "Kwalificerend onderwijstraject" (KOT): het stelsel waarvan sprake in artikel 4; 5. "Kwalificatieprofiel": het document bepaald in artikel 1.3.1-1, 47°, van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs; 6. onmiddellijke remedial teaching: remedial teaching met de bedoeling om onmiddellijke hulp te bieden aan de moeilijkheden van de leerling bij het verwerven van de voorziene kennis en vaardigheden, volledig geïntegreerd in de opleidings-/leersequentie.Het betreft alle activiteiten waarmee de moeilijkheden van de leerling kunnen worden verholpen; 7. Uitgestelde remediëring: remediëring met de bedoeling om op andere momenten hulp te bieden aan de moeilijkheden van de leerling bij het verwerven van de voorziene kennis en vaardigheden, georganiseerd buiten het traject van de opleidings-/leersequentie.Het betreft alle activiteiten waarmee de moeilijkheden van de leerling kunnen worden verholpen. Idealiter worden de leerprocessen met moeilijkheden op een andere manier begrepen, door gebruik te maken van andere methoden, andere middelen, andere procedures dan de bestaande; 8. "CCPQ-opleidingsprofiel": het referentiedocument dat eerder is opgesteld door de Communautaire Commissie voor beroepen en kwalificaties voor de gegroepeerde basisopties waarvoor een kwalificatieprofiel nog niet is bepaald;9. "Leerresultateneenheden": samenhangende gehelen van leerresultaten die kunnen worden geëvalueerd en waarin men kan slagen.Deze leerresultateneenheden worden bepaald in het opleidingsprofiel opgesteld door de Service francophone des métiers et des qualifications (SFMQ) en in het kwalificatieprofiel dat door de regering is goedgekeurd; 10. "Kwalificatie-eenheden": verwijzen enerzijds naar de leerresultateneenheden die kunnen worden geëvalueerd en waarin men kan slagen, die bepaald zijn in het opleidingsprofiel opgesteld doorde Service francophone des métiers et des qualifications (SFMQ) en in een kwalificatieprofiel goedgekeurd door de regering, voor de gegroepeerde basisopties die verwijzen naar één of meerdere opleidingsprofielen opgesteld door de Service francophone des métiers et des qualifications (SFMQ) en anderzijds, de samenhangende gehelen van competenties (CM) die kunnen worden geëvalueerd en goedgekeurd, die zijn bepaald door de inrichtende macht in het afnemingsschema voor de gegroepeerde basisopties waarvoor geen kwalificatieprofiel is bepaald en die verwijzen naar een opleidingsprofiel dat eerder is bepaald door de Communautaire Commissie voor beroepen en kwalificaties (CCBK);11. "Afnemingsschema": samenhangende gehelen van competenties (CM) die kunnen worden geëvalueerd en waarin men kan slagen.Dit afnemingsschema wordt bepaald door de inrichtende macht, voor de gegroepeerde basisopties waarvoor er nog geen kwalificatieprofiel is bepaald en die verwijzen naar een opleidingsprofiel dat eerder is bepaald door de Communautaire Commissie voor beroepen en kwalificaties.

Art. 3.In dit decreet is het gebruik van mannelijke namen voor titels en functies genderneutraal om de leesbaarheid van de tekst te bevorderen, niettegenstaande de bepalingen van het decreet van 21 juni 1993 betreffende de vervrouwelijking van de namen van beroep, ambt, graad of titel.

TITEL II. - HET KWALIFICEREND ONDERWIJSTRAJECT (KOT) HOOFDSTUK 1. - Algemene structuur van het kwalificerend onderwijstraject

Art. 4.§ 1. Er wordt een kwalificerend onderwijstraject (KOT) ingevoerd op het niveau van de tweede en derde graad van het kwalificerend secundair onderwijs, wat de volgende zaken omvat: 1. het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 4, met volledig leerplan of alternerend;2. de opleidingen van het alternerend secundair onderwijs waarvan sprake in artikel 2bis, § 1, 2.van het decreet van 3 juli 1991 tot regeling van het alternerend secundair onderwijs; 3. de beroepsopleidingen van de derde fase van het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 3, waarvan sprake in artikel 54, § 1, vijfde lid, van het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs. Het kwalificerend onderwijstraject bestaat uit de invoering van een kwalificerende opleiding in het vierde, vijfde en zesde jaar of na het specifieke opleidingentraject van het alternerend secundair onderwijs en het gespecialiseerde onderwijs van vorm 3. Deze opleiding bevat een kwalificerend gedeelte en een gemeenschappelijk gedeelte. Dit traject kan een zevende jaar omvatten, waarna een kwalificatiegetuigschriftkan worden verstrekt.

Na afloop van het kwalificerend onderwijstraject kunnen aan de leerling attesten worden toegekend zoals bepaald in artikelen 24, 25 en 26 van het koninklijk besluit van 29 juni 1984 betreffende de organisatie van het secundair onderwijs, in artikel 10 van het decreet van 3 juli 1991 houdende organisatie van het alternerend onderwijs en/of in artikel 57, 4., van het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs. § 2. Het vierde jaar van het secundair onderwijs, opgenomen in het kwalificerend onderwijstraject is een jaar waarin de leerling voor een of meerdere kwalificatie-eenheden kan slagen.

De leerling kan er zich ook voorbereiden op het kwalificerend onderwijs. Om dit in ideale omstandigheden te doen en als de gegroepeerde basisoptie en/of het opleidingsprofiel het toestaan, organiseert de school stages om de leerling een algemeen overzicht te geven van de activiteitengroep waarop de gegroepeerde basisoptie aansluit.

Voor de gegroepeerde basisopties waarna geen enkel kwalificatiegetuigschrift wordt verstrekt, wordt de leerling niet onderworpen aan het slagen voor een of meerdere kwalificatie-eenheden.

Tijdens of na afloop van het vierde jaar bevestigen de ouders of de meerderjarige eerling de keuze van de gegroepeerde basisoptie of, in voorkomend geval, beslissen om deze keuze te wijzigen conform de bepalingen van het koninklijk besluit van 29 juni 1984 betreffende de organisatie van het secundair onderwijs. § 3. In het vijfde en zesde jaar, of het zevende jaar kan de leerling het kwalificerend onderwijstraject blijven volgen. In de loop van deze jaren slaagt de leerling voor de kwalificatie-eenheden waarmee hij een kwalificatiegetuigschrift kan verkrijgen. Dat is, evenwel, niet het geval voor de gegroepeerde basisopties waarvan sprake in artikel 26, § 5, van het koninklijk besluit van 29 juni 1984 betreffende de organisatie van het secundair onderwijs.

Voor de gegroepeerde basisopties waarna geen enkel kwalificatiegetuigschrift wordt verstrekt, wordt de leerling niet onderworpen aan het slagen voor kwalificatie-eenheden. § 4. In afwijking van paragraaf 1, tweede lid, in het alternerend onderwijs waarvan sprake in artikel 2bis, § 1, 1., van het decreet van 3 juli 1991 tot regeling van het alternerend secundair onderwijs, kunnen de profielen worden ingevoerd in het vierde, vijfde en zesde jaar of uitsluitend in het vijfde en zesde jaar of uitsluitend in het zesde jaar van het secundair onderwijs.

Art. 5.Het kwalificerend onderwijstraject organiseert het slagen voor de kwalificatie-eenheden met behulp van kwalificatieproeven voor alle gegroepeerde basisopties in het kwalificerend secundair onderwijs, met uitzondering van de gegroepeerde basisopties waarna geen enkel kwalificatiegetuigschrift wordt verstrekt. HOOFDSTUK 2. - Het ritme van de leerling in het kwalificerend onderwijstraject Deel I. - De organisatie van het kwalificerend onderwijstraject

Art. 6.De leerling legt zijn schooltraject doorlopend af tussen het vierde en zesde jaar, en, in voorkomend geval, in het zevende jaar.

Met de remediëring en formatieve evaluatie kan elke leerling op zijn ritme de kennis en vaardigheden opdoen waarvan sprake in de algemene opleiding en in de kwalificerende opleiding.

Art. 7.§ 1. In het kwalificerend onderwijstraject wordt het aanleren van een beroep gestructureerd in kwalificatie-eenheden.

Voor de gegroepeerde basisopties die verwijzen naar een of meerdere opleidingsprofielen opgesteld door de Service francophone des métiers et des qualifications (SFMQ) stemmen de kwalificatie-eenheden overeen met de leerresultateneenheden die bepaald zijn in het opleidingsprofiel (SFMQ) en in het kwalificatieprofiel. In het vierde jaar wordt ten minste één kwalificatieproef georganiseerd.

Voor de gegroepeerde basisopties waarvoor geen kwalificatieprofiel is bepaald en die verwijzen naar een opleidingsprofiel dat eerder is bepaald door de Communautaire Commissie voor beroepen en kwalificaties (CCBK), worden de kwalificatie-eenheden bepaald in het afnemingsschema van de inrichtende macht. In het vierde jaar wordt ten minste één kwalificatieproef georganiseerd.

Voor de gegroepeerde basisopties waarna geen enkel kwalificatiegetuigschrift wordt verstrekt, wordt het leerproces niet gestructureerd in kwalificatie-eenheden. In het vierde jaar moet geen enkele kwalificatieproef worden georganiseerd, omdat de leerling in elk vak van de gegroepeerde basisoptie wordt geëvalueerd. § 2. Aan het einde van elke kwalificatie-eenheid wordt een kwalificatieproef georganiseerd.

In het vierde, vijfde, zesde en zevende jaar worden kwalificatieproeven georganiseerd. In het vierde jaar mag vóór de kerstvakantie geen enkele kwalificatieproef worden georganiseerd.

De leerling die slaagt voor alle kwalificatie-eenheden bij een gegroepeerde basisoptie en stages doorloopt als deze verplicht zijn, conform artikel 7bis, § 3, van de wet van 19 juli 1971 betreffende de algemene structuur en de organisatie van het secundair onderwijs, verkrijgt een of meerdere kwalificatiegetuigschriften.

Voor de gegroepeerde basisopties die beschikken over een kwalificatieprofiel, krijgt de leerling die slaagt voor een leerresultateneenheid ook een slaagattest waarvan het model door de regering is bepaald. § 3. In afwijking van paragrafen 1 en 2 is het leerproces, voor de gegroepeerde basisopties waarna geen enkel kwalificatiegetuigschrift wordt verstrekt, niet gestructureerd in kwalificatie-eenheden.

Deel II. - Het leerdossier van de leerling

Art. 8.§ 1. Tijdens zijn kwalificerend onderwijstraject wordt voor de leerling een leerdossier opgesteld. Dit dossier wordt door de school aan de leerling uitgelegd en meegedeeld aan het begin van het vierde of het vijfde jaar, als de toelatingscommissie een gunstig advies geeft en de leerling toelaat het vijfde jaar aan te vangen.

Dit dossier: 1. vermeldt de doelstellingen van de gemeenschappelijke opleiding en van de kwalificerende opleiding; 2. vermeldt, als het opleidingsprofiel dit preciseert: a) de boomstructuur van de beroepen, zoals gedefinieerd in artikel 1, 3., van het samenwerkingsakkoord van 29 oktober 2015Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten0 tussen de Franse gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de Service francophone des métiers et des qualifications, afgekort 'SFMQ'; b) een voorstelling van het beroep;c) de praktische omstandigheden waarin het wordt uitgeoefend;1. vermeldt de kwalificatie-eenheden en bepaalt de modaliteiten en de periodiciteitvan de kwalificatieproeven;2. in voorkomend geval, integreert het specifiek ondersteuningsprogramma voor leerprocessen (PSSA) waarvan sprake in artikel 11, §§ 1 en 3. § 2. Het leerdossier wordt uitsluitend door de leerling aangevuld tijdens zijn kwalificerend onderwijstraject in een gegroepeerde basisoptie.

Het leerdossier ondersteunt de leerling in zijn gesprekken met het onderwijsteam.

Als de gegroepeerde basisoptie wordt gewijzigd, wordt een nieuw leerdossier aan de leerling verstrekt.

Als van school wordt veranderd en dezelfde gegroepeerde basisoptie wordt gevolgd, kan de leerling zijn leerdossier blijven gebruiken in de school waarin hij wordt onderwezen.

In het gespecialiseerde onderwijs van fase 3 van vorm 3 vervangt het individueel leerplan het leerdossier. § 3. Aan het begin van het zevende jaar verstrekt de school een nieuw leerdossier aan de leerling die blijft schoollopen om een aanvullend kwalificatiegetuigschrift te verkrijgen.

Dit document vermeldt, mutatis mutandis, de elementen waarvan sprake in paragraaf 1, tweede lid. § 4. De regering bepaalt het model van het leerdossier.

Deel III. - Remediëring

Art. 9.De scholen organiseren remediëring ten behoeve van de leerlingen.

Deze bestaat uit een onmiddellijke remediëring en/of uitgestelde remediëring. Remediëring gaat zowel over de gemeenschappelijke opleiding als over de kwalificerende opleiding.

In elke school overlegt het onderwijsteam over de modaliteiten en momenten die voorbehouden zijn aan remediëringen Deze momenten zijn onderworpen aan het advies van plaatselijke organen van sociaal overleg.

Deel IV. - Bekrachtiging van de studies

Art. 10.§ 1. In het kwalificerend onderwijstraject wordt de bekrachtiging van de studies op volgende wijze geregeld: 1. in het vierde jaar: per schooljaar;2. in het vijfde en zesde jaar: per graad;3. in het zevende jaar: per schooljaar. § 2. De kwalificatie-examencommissie baseert haar beslissing op alle informatie met betrekking tot de verwachte beheersing in elk van de kwalificatie-eenheden, conform artikel 21 van het koninklijk besluit van 29 juni 1984 betreffende de organisatie van het secundair onderwijs.

Als de leerling niet slaagt voor één kwalificatie-eenheid, dan kan deze later door de kwalificatie-examencommissie opnieuw worden geëvalueerd in het kader van de kwalificatieproeven voor andere kwalificatie-eenheden.

Een gegroepeerde kwalificatieproef kan worden georganiseerd om te slagen voor meerdere kwalificatie-eenheden. Alle kwalificatie-eenheden mogen niet worden gegroepeerd in één enkele kwalificatieproef.

Art. 11.§ 1. Op het einde van het vierde jaar van de kwalificatieafdeling van het technisch en beroepsonderwijs, kan de klassenraad beslissen om een leerling te laten zitten die grote moeilijkheden ondervindt, voor de gemeenschappelijk opleiding en de gegroepeerde basisoptie. De klassenraad verstrekt een C-attest conform artikel 23, § 2, 3., van het koninklijk besluit van 29 juni 1984 betreffende de organisatie van het secundair onderwijs. In dit geval moet de leerling: 1. of een aanvullend vierde jaar volgen in dezelfde gegroepeerde basisoptie;2. of het vierde jaar overdoen in een andere gegroepeerde basisoptie;3. of een vierde jaar doen in een andere studierichting, rekening houdend met het vooraf verkregen oriëntatieattest in het derde jaar van het secundair onderwijs. De klassenraad kan ook beslissen om een B-attest te verstrekken conform artikel 23, § 2, 2., van het koninklijk besluit van 29 juni 1984 betreffende de organisatie van het secundair onderwijs. In dit geval moet de leerling: 1. of een aanvullend vierde jaar volgen in dezelfde gegroepeerde basisoptie;2. of het vierde jaar overdoen in een andere gegroepeerde basisoptie;3. of een vierde jaar doen in een andere studierichting, rekening houdend met het verkregen oriëntatieattest in het derde jaar van het secundair onderwijs;4. of toegelaten worden in een vijfde jaar in een andere gegroepeerde basisoptie, mits naleving van de voorwaarden van de klassenraad en een gunstig advies van de toelatingscommissie. De invoering van een aanvullend vierde jaar waarvan sprake in het eerste lid, 1., en in het tweede lid, 1., is afhankelijk van de invoering van een specifiek ondersteuningsprogramma voor leerprocessen (PSSA). Elke school moet het extra vierde jaar organiseren. De klassenraad stelt voor elke betrokken leerling een specifiek ondersteuningsprogramma voor leerprocessen (PSSA) op dat, met name, de volgende zaken kan bevatten: 1. een aanpassing van het lesrooster van de leerling in functie van zijn behoeften;2. stage-uren en/of -periodes, en/of extra uren beroepspraktijk;3. uren remediëring tijdens de lessen gemeenschappelijke vorming. De specifieke ondersteuningsprogramma's voor leerprocessen (PSSA) van leerlingen die een aanvullend jaar volgen, worden ter beschikking gesteld van de algemene inspectiedienst waarvan sprake in artikel 3 van het decreet van 10 januari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/01/2019 pub. 26/02/2019 numac 2019040370 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de algemene inspectiedienst sluiten betreffende de algemene inspectiedienst.

Aan het einde van het extra vierde jaar kan de regelmatige leerling van de klassenraad een A-, B- of C-attest krijgen conform artikel 23, § 2, van het koninklijk besluit van 29 juni 1984 betreffende de organisatie van het secundair onderwijs. § 2. Tussen het vijfde en zesde jaar wordt het leerlingentraject georganiseerd in de vorm van een pedagogisch continuüm waarin de leerling minimaal twee jaar heeft om de kennis en vaardigheden van de algemene opleiding en kwalificerende opleiding te verwerven. Op het einde van het vijfde jaar gaat de regelmatige leerling automatisch over naar het zesde jaar.

In afwijking van het eerste lid kan de inrichtende macht een vraag tot afwijking indienen bij de regeringsdiensten, zodat de leerling in de volgende gevallen een vijfde jaar kan overdoen: 1. als de leerling in het totaal niet geslaagd is: als hij voor geen enkele kwalificatie is geslaagd op alle kwalificatieproeven van het vierde en het vijfde jaar en als hij voor geen enkele kennis en vaardigheid van de algemene opleiding is geslaagd;2. in geval van langdurige gemotiveerde afwezigheid. § 3. Na afloop van het kwalificerend onderwijstraject kan de leerling een of meerdere attesten krijgen waarvan spraken in artikel 4, § 1, derde lid.

Na afloop van het kwalificerend onderwijstraject magde leerling, die niet een of meerdere attesten heeft bekomen waarvan sprake in het eerste lid, zijn jaar niet overdoen/ De klassenraad laat de betrokken leerling automatisch toe in een extra stelsel voor het einde van het traject.

De klassenraad stelt voor de betrokken leerling een specifiek ondersteuningsprogramma voor leerprocessen (PSSA) op, zodat deze, in functie van het gewenste attest, de vaardigheden van de gemeenschappelijke opleiding kan beheersen waarvan sprake in artikel 35, § 1, van het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren en/of vaardigheden van de kwalificerende opleiding waarvan sprake in de kwalificatie-eenheden.

Elke betrokken school moet dit extra stelsel voor het einde van het traject organiseren; ze kan, hiertoe een overeenkomst sluiten met een andere eenvoudig toegankelijke school.

De school waarin de leerling wordt onderwezen, bepaalt de voorziene duur van zijn aanwezigheid in het extra stelsel voor het einde van het traject. Deze moet zo kort mogelijk zijn, zodat de leerling snel en op om het even welk ogenblik van het jaar een attest kan krijgen. De school kan, voor zover nodig, de duur ervan tijdens het jaar aanpassen. Het lesrooster van de leerling bevat tussen 20 en 36 lestijden per week.

Een leerling kan geen gebruikmaken van een extra stelsel voor het einde van het traject tijdens twee opeenvolgende schooljaren. Maar in het geval van een gemotiveerde langdurige afwezigheid, kan de inrichtende macht een vraag tot afwijking indienen bij de regeringsdiensten, zodat de leerling het extra stelsel voor het einde van het traject opnieuw kan aanvatten.

In het kader van het verkrijgen van een kwalificatiegetuigschrift moet het specifieke ondersteuningsprogramma voor leerprocessen (PSSA) verplicht een bedrijfsstage omvatten. Het specifieke ondersteuningsprogramma voor leerprocessen kan ook volgende zaken omvatten: 1. lessen en activiteiten van het vijfde, zesde en/of zevende jaar;2. lessen en activiteiten van de opleiding gevolgd in een Centrum voor alternerend onderwijs en vorming (CAOV) en in een bedrijf;3. specifieke activiteiten van remediëring, georganiseerd in de school;4. opleidingen in een Centrum voor gevorderde technologie;5. opleidingen in een competentiecentrum, in het kader van het samenwerkingsakkoord van 20 maart 2014Relevante gevonden documenten type samenwerkingsakkoord prom. 20/03/2014 pub. 20/05/2014 numac 2014203286 bron waalse overheidsdienst Samenwerkingsakkoord tussen het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschap betreffende het bestuur in de uitvoering van de openbare mandaten in de overheidsinstellingen en in de van de overheid afgeleide entiteiten sluiten tussen het Waals Gewest en de Franse gemeenschap betreffende de terbeschikkingstelling van voorzieningen t in het kader van de herziening van het kwalificerend onderwijs en de samenwerking tussen de Centra voor gevorderde technologieën en de Kenniscentra;6. opleidingen in een referentiecentrum, in het kader van het samenwerkingsakkoord van 22 maart 2016 tussen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Franse gemeenschap en de Franse Gemeenschapscommisie betreffende de terbeschikkingstelling van voorzieningen in het kader van de herziening van het kwalificerend onderwijs en de samenwerking tussen de centra voor gevorderde technologieën en de beroepsreferentiecentra; De leerling die geen kwalificatiegetuigschrift en/of attest van het hoger secundair onderwijs heeft verkregen op het einde van het zesde jaar van het gekwalificeerd technisch onderwijs ofwel die geen kwalificatieattest en/of studieattest van het zesde jaar van het secundair beroepsonderwijs heeft verkregen, kan zich inschrijven in de extra stelsel voor het einde van het traject.

De specifieke ondersteuningsprogramma's voor leerprocessen van leerlingen die ingeschreven zijn in het extra stelsel voor het einde van het traject, worden terbeschikking gesteld van de algemene inspectiedienst waarvan sprake in artikel 3 van het decreet van 10 januari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/01/2019 pub. 26/02/2019 numac 2019040370 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de algemene inspectiedienst sluiten betreffende de algemene inspectiedienst.

Art. 12.De kwalificatie in het kwalificerend onderwijstraject mag slechts worden georganiseerd voor de gegroepeerde basisopties en de opleidingen waarvoor een kwalificatieprofiel is bepaald conform artikel 1.4.3-2. §§ 3 en 4 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs en voor de gegroepeerde basisopties waarvoor geen kwalificatieprofiel is bepaald en die verwijzen naar een opleidingsprofiel dat eerder is bepaald door de Communautaire Commissie voor beroepen en kwalificaties (CCBK).

TITEL III. - WIJZIGINGSBEPALINGEN HOOFDSTUK 1. - Bepalingen tot wijziging van het koninklijk besluit van 29 juni 1984 betreffende de organisatie van het secundair onderwijs

Art. 13.In artikel 2 van het koninklijk besluit van 29 juni 1984 betreffende de organisatie van het secundair onderwijs worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) er wordt een 6.bis ingevoegd, dat luidt als volgt: "6.bis "Kwalificatie-eenheden": de eenheden die bepaald zijn in artikel 2, 11. van het decreet van 20 juli 2022 met betrekking tot het kwalificerend onderwijstraject (KOT)"; b) 7.wordt opgeheven; c) er wordt een 7.bis ingevoegd, dat luidt als volgt: "7.bis "Kwalificerend onderwijstraject" (KOT): het traject bepaald in artikel 2, 5. van het decreet van 20 juli 2022 met betrekking tot het kwalificerend onderwijstraject (KOT);"; d) 8.wordt vervangen door wat volgt: "8.bis "Kwalificatieprofiel": het profiel bepaald in artikel 2,6., van het decreet van 20 juli 2022 met betrekking tot het kwalificerende onderwijstraject (KOT);"; e) 10.wordt opgeheven; f) er wordt een 10.bis ingevoegd, dat luidt als volgt: "10.bis "regelmatige leerling": in het kwalificerend onderwijstraject verwijst dit naar de leerling die voldoet aan de toelatingssvoorwaarden en ingeschreven is in een bepaalde studierichting en de lessen en activiteiten wel degelijk en regelmatig volgt om te slagen voor de leerresultateneenheden, de kwalificatie-eenheden en de kwalificatie voorzien op het einde van de graad;"; g) in 11.worden de woorden", 10.bis" ingevoegd tussen de woorden "10." en de woorden "of 11.bis"; h) in 11.wordt nummer "10." opgeheven. i) 16.wordt vervangen door wat volgt: "16. "kwalificatie-examencommissie", de examencommissie waarvan de competenties en werking bepaald zijn in artikel 21ter, belast met de verstrekking van het kwalificatiegetuigschrift.

Ze is ook belast met het goedkeuren van de kwalificatie-eenheden in het kwalificerend onderwijstraject.

Ze is ook belast met het goedkeuren van de leerresultateneenheden in het stelsel van de KEL. j) 17.wordt opgeheven; k) er wordt een 17.bis ingevoegd, dat luidt als volgt: "17.bis "Leerdossier" verwijst naar het dossier waarvan sprake in artikel 8 van het decreet van 20 juli 2022 met betrekking tot het kwalificerend onderwijstraject (KOT);" l) 18.tot 20. worden opgeheven; f) er wordt een 20.bis ingevoegd, dat luidt als volgt: "20.bis "Specifiek ondersteuningsprogramma voor leerprocessen (PSSA)" verwijst naar het programma waarvan sprake in artikel 11 van het decreet van 20 juli 2022 met betrekking tot het kwalificerend onderwijstraject (KOT)."; n) in 22.worden de woorden " decreet van 8 maart 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/03/2007 pub. 05/06/2007 numac 2007029052 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de algemene inspectiedienst, de dienst voor pedagogische raadgeving en begeleiding van het door de Franse Gemeenschap georganiseerde onderwijs, de cellen voor pedagogische raadgeving en begeleiding van het door de Franse Gemeenschap gesubsidieerde onderwijs en betreffende het statuut van de personeelsleden van de algemene inspectiedienst en van de pedagogische adviseurs sluiten betreffende de algemene inspectiedienst, de dienst voor pedagogische raadgeving en begeleiding van het door de Franse Gemeenschap georganiseerde onderwijs, de cellen voor pedagogische raadgeving en begeleiding van het door de Franse Gemeenschap gesubsidieerde onderwijs en betreffende het statuut van de personeelsleden van de algemene inspectiedienst en van de pedagogische adviseurs." vervangen door de woorden " decreet van 10 januari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/01/2019 pub. 26/02/2019 numac 2019040370 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de algemene inspectiedienst sluiten betreffende de algemene inspectiedienst 10 januari 2019".

Art. 14.In artikel 4, § 1, van hetzelfde koninklijk besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: a. in 4.worden de woorden "conform artikel 39 van het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren" vervangen door de woorden "conform artikel 1.4.3-2, § 4, van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs"; a. in 5.worden de woorden "conform artikel 39 van het voormelde decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten" vervangen door de woorden "conform artikel 1.4.3-2, § 4, van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs"; c. 7.wordt opgeheven; d. er wordt een punt 9;aangemaakt, dat als volgt luidt: "9. in het kwalificerend onderwijstraject, een aanvullend vierde jaar voor de leerlingen aan wie de klassenraad een C-attest of B-attest heeft gegeven conform artikel 23, § 2, 2. en 3., aan het einde van het vierde jaar van het kwalificerend onderwijstraject.

Dit extra vierde jaar hangt af van de invoering van een specifiek ondersteuningsprogramma voor leerprocessen (PSSA), opgesteld door de klassenraad conform artikel 2, 20.bis." e. er wordt een 10.aangemaakt, dat als volgt luidt: "10. in het kwalificerend onderwijstraject, een extra stelsel voor het einde van het traject in de derde graad van de kwalificatie conform artikel 11, § 3, van het decreet van 20 juli 2022 met betrekking tot het kwalificerende onderwijstraject (KOT).".

Art. 15.In hetzelfde koninklijk besluit wordt een artikel 13bis ingelast dat als volgt is opgesteld: "Artikel 13bis In het kwalificerend onderwijstraject kunnen als regelmatige leerlingen in het extra vierde jaar de leerlingen worden toegelaten aan wie de klassenraad een B-attest of C-attest heeft gegeven conform artikel 23, § 2, 2. en 3., aan het einde van het vierde jaar van het kwalificerend onderwijstraject.

Dit extra vierde jaar hangt af van de invoering van een specifiek ondersteuningsprogramma voor leerprocessen (PSSA), opgesteld door de klassenraad conform artikel 2, 20.bis.".

Art. 16.In artikel 15 van hetzelfde koninklijk besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) in 1.worden de woorden "van het algemeen secundair, technisch of kunstonderwijs," vervangen door de woorden "van het secundair, algemeen, technisch doorstromings- of kunstdoorstromingsonderwijs,"; b) er wordt een 1.bis ingevoegd, luidend als volgt: "1.bis in het kwalificerend onderwijstraject kunnen de volgende leerlingen worden toegelaten als regelmatige leerlingen in het vijfde jaar van de derde graad van het kwalificerende secundair technisch of kunstonderwijs: a) de regelmatige leerlingen die met vrucht het vierde jaar van het secundair onderwijs in dezelfde studierichting hebben beëindigd;a) de regelmatige leerlingen die met vrucht het vierde jaar van het algemeen, technisch of kunstonderwijs in een andere studierichting hebben beëindigd; c) de regelmatige leerlingen met een A-attest, waarvan sprake in artikel 23, § 2, 1., verkregen aan het einde van het extra vierde jaar in dezelfde studierichting; d) de regelmatige leerlingen met een A-attest, waarvan sprake in artikel 23, § 2, 1., verkregen aan het einde van het extra vierde jaar van het kwalificerend technisch onderwijs, in een andere studierichting; e) de houders van een getuigschrift van secundair onderwijs van de tweede graad, algemeen, technisch of kunstonderwijs, verstrekt door de examencommissie van de Franse gemeenschap;f) de houders van een getuigschrift van het secundair onderwijs van de tweede graad - algemene richting verstrekt door het secundair onderwijs voor sociale promotie van stelsel 1 overeenkomstig artikel 1 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 9 juni 1999Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 09/06/1999 pub. 20/10/1999 numac 1999029498 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot goedkeuring van het refertedossier van de afdeling « Getuigschrift van secundair onderwijs van de tweede graad - Algemene oriëntatie » gerangschikt in het niveau van het hoger secundair onderwijs voor sociale promotie van stelsel 1 « ter uitreiking van een getuigschrift dat overeenstemt met het « getuigschrift van de tweede graad », uitgereikt op het einde van het 4e jaar van het secundair onderwijs met volledig leerplan sluiten tot goedkeuring van het refertedossier van de afdeling "getuigschrift van secundair onderwijs van de tweede graad - algemene oriëntatie", gerangschikt in het niveau van het hoger secundair onderwijs van het onderwijs voor sociale promotie van het stelsel 1 ter uitreiking van een getuigschrift dat overeenstemt met het getuigschrift van de tweede graad, uitgereikt op het einde van het vierde jaar van het secundair onderwijs met volledig leerplan;g) de regelmatige leerlingen die met vrucht het zesde jaar van het secundair beroepsonderwijs hebben beëindigd; h) de houders van een getuigschrift van hoger secundair onderwijs."; c) artikel 15 wordt aangevuld met een 3., dat luidt als volgt: "3. In het kwalificerend onderwijstraject kunnen de volgende leerlingen worden toegelaten als regelmatige leerlingen in het vijfde jaar van de derde graad van het secundair beroepsonderwijs: a) de regelmatige leerlingen die met vrucht het vierde jaar van het secundair onderwijs in dezelfde studierichting hebben beëindigd;a) de regelmatige leerlingen die met vrucht het vierde jaar van het algemeen, technisch, kunst- of beroepsonderwijs in een andere studierichting hebben beëindigd; c) de regelmatige leerlingen met een A-attest, waarvan sprake in artikel 23, § 2, 1., verkregen aan het einde van het extra vierde jaar in dezelfde studierichting; d) de regelmatige leerlingen met een A-attest, waarvan sprake in artikel 23, § 2, 1., verkregen aan het einde van het extra vierde jaar van het kwalificerend technisch of beroepsonderwijs, in een andere studierichting; e) de houders van een getuigschrift van het lager secundair onderwijs, beroepsonderwijs, verstrekt door de examencommissie van de staat of door de examencommissies van de Franse gemeenschap, van de Vlaamse gemeenschap of van de Duitstalige gemeenschap; f) de houders van een attest van re-integratie in het secundair onderwijs met volledig leerplan, verstrekt door een centrum voor alternerend onderwijs en vorming na het volgen van een schooljaar in, ten minste, het alternerend secundair onderwijs, waarvan sprake in artikel 2bis, § 1, 2., en § 2, van het decreet van 3 juli 1991 houdende organisatie van het alternerend onderwijs en door hen geschikt te achten om hun studie in het vijfde jaar van het beroepsonderwijs voort te zetten; g) de regelmatige leerlingen die met vrucht de tweede graad van het secundair beroepsonderwijs hebben beëindigd;h) de houders van een getuigschrift van secundair onderwijs van de tweede graad, algemeen, technisch, kunst- of beroepsonderwijs, verstrekt door de examencommissie van de Franse gemeenschap;i) de houders van een Getuigschrift van hoger secundair onderwijs; j) de houders van een studiegetuigschrift en van een kwalificatiegetuigschrift van het zesde studiejaar van het secundair beroepsonderwijs.".

Art. 17.In artikel 16, § 1, van hetzelfde koninklijk besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) 3.wordt opgeheven; b) er wordt een 3.bis ingevoegd, dat luidt als volgt: "3.bis in het kwalificerend onderwijstraject, in het kwalificerend secundair technisch en beroepsonderwijs: de regelmatige leerlingen die in dezelfde afdeling en in dezelfde studierichting, of het vijfde jaar van het kwalificerend secundair technisch en kunstonderwijs met volledig leerplan, of het vijfde jaar van het alternerend secundair technisch onderwijs hebben gevolgd, waarvan sprake in artikel 2bis, § 1, 1., van het decreet van 3 juli 1991 houdende organisatie van het alternerend secundair onderwijs;"; c) in 5.worden b) en d) opgeheven; b) 5.wordt aangevuld met een e) en f) die luiden als volgt: "e) in het kwalificerend onderwijstraject, leerlingen die in dezelfde studierichting of in een overeenstemmende studierichting, of het vijfde jaar van het kwalificerend secundair beroepsonderwijs met volledig leerplan, of het vijfde jaar van het alternerend secundair beroepsonderwijs hebben gevolgd, waarvan sprake in artikel 2bis, § 1, 1., van het decreet van 3 juli 1991 houdende organisatie van het alternerendsecundair onderwijs; f) in het kwalificerend onderwijstraject, de regelmatige leerlingen die in een overeenstemmende studierichting, of het vijfde jaar van het kwalificerend secundair technisch en kunstonderwijs met volledig leerplan, of het vijfde jaar van het alternerend secundair technisch en kunstonderwijs hebben gevolgd, waarvan sprake in artikel 2bis, § 1, 1., van het decreet van 3 juli 1991 houdende organisatie van het alternerend secundair onderwijs;".

Art. 18.Artikel 16bis wordt opgeheven.

Art. 19.In hetzelfde koninklijk besluit wordt een artikel 16ter ingelast dat luidt als volgt: "Artikel 16 ter In het kwalificerend onderwijstraject zijn de volgende leerlingen toegelaten in het extra stelsel voor het einde van het traject in de derde graad van de kwalificatie: 1. de regelmatige leerlingen die aan het einde van het zesde jaar van het gekwalificeerd technisch onderwijs geen kwalificatiegetuigschrift en/of getuigschrift an het hoger secundair onderwijs hebben verkregen;2. de regelmatige leerlingen die aan het einde van het zesde jaar van het beroepsonderwijs geen kwalificatiegetuigschrift en/of studiegetuigschrift van het zesde jaar van het secundair beroepsonderwijs hebben verkregen;3. de regelmatige leerlingen die aan het einde van het zevende jaar van het gekwalificeerd technisch onderwijs geen kwalificatiegetuigschrift hebben verkregen;4. de regelmatige leerlingen die aan het einde van het zevende jaar van het beroepsonderwijs geen kwalificatiegetuigschrift en/of getuigschrift van het hoger secundair onderwijs hebben verkregen".

Art. 20.In artikel 17, § 1, van hetzelfde koninklijk besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) in 1.wordt d) opgeheven; b) 1.wordt aangevuld met een e), die luidt als volgt: e) in het kwalificerend onderwijstraject, de regelmatige leerlingen die in dezelfde afdeling en in dezelfde studierichting het vijfde en zesde jaar van het secundair technisch onderwijs met volledig leerplan of van het alternerend secundair technisch onderwijs hebben gevolgd, waarvan sprake in artikel 2bis, § 1, 1., van het decreet van 3 juli 1991 houdende organisatie van het alternerend secundair onderwijs in een gegroepeerde basisoptie waarvan het kwalificatieprofiel voorziet dat ze in drie jaar wordt georganiseerd."; c) in 2.wordt d) opgeheven; d) 2.wordt aangevuld met een e), die luidt als volgt: "e) in het kwalificerend onderwijstraject, de regelmatige leerlingen die in dezelfde studierichting het zesde jaar van het secundair beroepsonderwijs met volledig leerplan of van het alternerend secundair beroepsonderwijs hebben gevolgd, waarvan sprake in artikel 2bis, § 1, 1., van het decreet van 3 juli 1991 houdende organisatie van het alternerend secundair onderwijs in een gegroepeerde basisoptie waarvan het kwalificatieprofiel voorziet dat ze in drie jaar wordt georganiseerd.".

Art. 21.In artikel 18 van hetzelfde koninklijk besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1. in het tweede lid worden de woorden "die bijlage I vormen van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 14 juni 1993 houdende het repertorium van de basisopties in het secundair onderwijs" vervangen door de woorden "waarvan sprake in bijlage II van het Besluit van de Franse Gemeenschap van 6 november 2018 tot vaststelling van de repertoriums van de basisopties en de opleidingen in het secundair onderwijs";2. in het derde lid worden de woorden "die vermeld zijn in bijlage II van het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 14 juni 1993 houdende het repertorium van de basisopties in het secundair onderwijs" vervangen door de woorden "waarvan sprake in bijlage V van het besluit van de Franse Gemeenschap van 6 november 2018 tot vaststelling van de repertoriums van de basisopties en de opleidingen in het secundair onderwijs".

Art. 22.In artikel 19 van hetzelfde koninklijk besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) 5.van paragraaf 2 wordt vervangen door wat volgt: "5. de keuze van een studierichting in de gevallen waarvan sprake in artikel 15, 2., b) en d) en 3. e) en f) van dit besluit."; b) er wordt een paragraaf 2bis ingevoegd, die luidt als volgt: " § 2bis In het kwalificerend onderwijstraject zijn de volgende leerlingen onderworpen aan het gunstig advies van de toelatingscommissie en door de invoering van een specifiek begeleidingsplan: 1.bij het begin van het vijfde jaar van het gekwalificeerd technisch onderwijs, de regelmatige leerlingen die voldoen aan de toelatingsvoorwaarden voorzien in artikel 15, 1.bis, b) en d) tot g); 2. bij het begin van het vijfde jaar van het beroepsonderwijs, de regelmatige leerlingen die voldoen aan de toelatingsvoorwaarden voorzien in artikel 15, 3., b) en d) tot g).

Art. 23.In artikel 21bis, § 1 van hetzelfde koninklijk besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) het tweede lid wordt opgeheven; b) een derde lid wordt ingelast, dat luidt als volgt: "In het kwalificerend onderwijstraject is de klassenraad eveneens belast met het regelmatig bijwerken van het leerdossier en het opstellen van het specifiek ondersteuningsprogramma voor leerprocessen waarvan sprake in artikel 2, 20.bis.".

Art. 24.In artikel 21ter van hetzelfde koninklijk besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) paragraaf 1 wordt vervangen door wat volgt: " § 1.De kwalificatie-examencommissie waarvan sprake in artikel 2,16., is belast met de uitreiking van het kwalificatiegetuigschrift.

Ze is ook belast met het goedkeuren van de kwalificatie-eenheden in het kwalificerend onderwijstraject.

Ze is ook belast met het goedkeuren van de leerresultateneenheden in het stelsel van de KEL. De bekrachtiging van de studies waarvan sprake in artikel 26, § 1 en § 2, is de bevoegdheid van de kwalificatie-examencommissie."; b) in paragraaf 1 wordt het derde lid opgeheven;c) in paragraaf 3 wordt het tweede lid opgeheven;d) paragraaf 3 wordt aangevuld met een lid dat l als volgt luidt: "In het kwalificerend onderwijstraject kan de kwalificatie-examencommissie de goedkeuring van de kwalificatie-eenheden delegeren aan het onderwijzend personeel dat specifiek de leerprocessen van de betrokken kwalificatie-eenheid heeft verzekerd en, wanneer dat mogelijk is, aan een of meer leden van buiten de vestiging.Het uitreiken van het kwalificatiegetuigschrift is, evenwel, de bevoegdheid van de kwalificatie-examencommissie."; e) in paragraaf 4 wordt 3.opgeheven; f) in paragraaf 4 wordt een 3.bis aangemaakt, dat luidt als volgt: "3.bis in het kwalificerend onderwijstraject andere elementen die in het leerdossier zitten, waarvan sprake in artikel 2, 17.bis;".

Art. 25.In artikel 22 van hetzelfde koninklijk besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) in paragraaf 1 wordt 4.vervangen door wat volgt: "4. het zesde jaar van het algemeen, technisch doorstromings- of kunstdoorstromingsonderwijs, het zevende jaar waarvan sprake in artikel 4, § 1, 5. (7PB) en 6° (7PC) als, wanneer geslaagd voor de hele opleiding van het betrokken jaar, hij/zij in staat wordt geacht om de studies verder te zetten in ten minste een van de hogere onderwijsrichtingen met volledig leerplan."; b) in paragraaf 1 worden 5.en 6. opgeheven; c) paragraaf 1 wordt aangevuld met 7.en 8., die luiden als volgt: "7. in het kwalificerend onderwijstraject, het vijfde en zesde jaar van het kwalificerend technisch onderwijs, als, wanneer geslaagd voor de hele opleiding van deze twee jaren, hij/zij in staat wordt geacht om de studies verder te zetten in, ten minste, een van de hogere onderwijsrichtingen met volledig leerplan. 8. in het kwalificerend onderwijstraject, het vijfde en zesde jaar van het beroepsonderwijs die hij/zij in dezelfde studierichting of in een overeenstemmende studierichting heeft gevolgd, of het vijfde jaar van het technisch onderwijs en het zesde jaar van het beroepsonderwijs die hij/zij heeft gevolgd in een overeenstemmende studierichting, als hij/zij is geslaagd voor de hele opleiding van deze twee jaren.".

Art. 26.In artikel 23, § 1, van hetzelfde koninklijk besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) paragraaf 1 wordt vervangen door wat volgt: " § 1.Het derde, vierde en vijfde jaar van het secundair onderwijs worden bekrachtigd door een van de oriëntatieattesten, waarvan sprake in paragraaf 2, met uitzondering van: 1. het derde beroepsjaar waarvan sprake in artikel 22, § 3;2. het vijfde jaar in het kwalificerend onderwijstraject;3. de studiejaren georganiseerd in het KEL-stelsel. De leerling zonder getuigschrift van het basisonderwijs die, op het einde van een derde jaar, een A-attest of B-attest krijgt, waarvan sprake in § 2, wordt aan het einde van het derde jaar geacht een getuigschrift van het basisonderwijs te hebben.

In het kwalificerend onderwijstraject wordt het extra vierde jaar bekrachtigd door de oriëntatieattesten, waarvan sprake in paragraaf 2 en conform artikel 25, § 1.

Het zesde en zevende jaar van het secundair onderwijs worden bekrachtigd door het oriëntatieattest, waarvan sprake in paragraaf 2, 3., of conform de bepalingen van artikel 24 en artikel 25, § 2.

In het kwalificerend onderwijstraject: 1. wordt het vijfde jaar van het secundair onderwijs bekrachtigd door het leerdossier waarvan sprake in artikel 2, 17.bis; 2. worden het zesde en zevende jaar van het secundair onderwijs bekrachtigd conform de bepalingen van artikel 24, § 1, § 2bis en § 3, van artikel 25, § 2, 2.bis, of door het leerdossier waarvan sprake in artikel 2, 17.bis, vergezeld van een oriëntatieattest naar het extra stelsel voor het einde van het traject in de derde graad van de kwalificatie.

In het kwalificerend onderwijstraject wordt het extra stelsel voor het einde van het traject in de derde graad van de kwalificatie bekrachtigd door het oriëntatieattest waarvan sprake in paragraaf 2, 3., of conform de bepalingen van artikel 24, § 5, van artikel 25, § 4, van artikel 26, § 2, 4.bis.

In het KEL-stelsel: 1. wordt het vijfde jaar van het secundair onderwijs bekrachtigd door het KEL-vaardighedenverslag waarvan sprake in artikel 2, 18.; 2. worden het zesde en zevende jaar van het secundair onderwijs bekrachtigd conform de bepalingen van artikel 24, § 1, § 2 en § 3, van artikel 25, § 2, 2., of door het KEL-vaardighedenverslag waarvan sprake in artikel 2, 18, vergezeld van een oriëntatiesattest naar het extra jaar in de derde graad van de kwalificatieafdeling (C3D).

In het KEL-stelsel, in afwijking van het zevende lid, 2., als de gegroepeerde basisoptie in drie jaar wordt georganiseerd, wordt het zesde jaar van het secundair onderwijs bekrachtigd door het KEL-vaardighedenverslag waarvan sprake in artikel 2, 18.

In het KEL-stelsel wordt het extra jaar van de derde graad van de kwalificatieafdeling bekrachtigd conform de bepalingen van artikel 24, § 4, van artikel 25, § 3, van artikel 26, § 2, 4."; b) het eerste, derde, zevende en negende lid worden opgeheven.

Art. 27.In artikel 24 van hetzelfde koninklijk besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) paragraaf 2 wordt opgeheven;b) er wordt een paragraaf 2bis ingevoegd, die luidt als volgt: " § 2bis.In het kwalificerend onderwijstraject wordt het getuigschrift van het zesde jaar secundair beroepsonderwijs (CE6P) uitgereikt aan de regelmatige leerlingen die, na het volgen van een zesde jaar beroepsonderwijs, geslaagd zijn voor de volledige opleiding van het vijfde en zesde jaar in dezelfde studierichting of een overeenstemmende studierichting."; c) paragraaf 4 wordt opgeheven;d) artikel 24 wordt aangevuld met een paragraaf 5, die luidt als volgt: " § 5.In het kwalificerend onderwijstraject wordt het getuigschrift van het zesde jaar secundair beroepsonderwijs waarvan sprake in paragraaf 2bis op eender welk ogenblik van het schooljaar uitgereiktkt aan de regelmatige leerlingen die, wanneer ze voldoen aan de voorwaarden bepaald in respectievelijk artikel 16ter, 2., geheel of gedeeltelijk het extra stelsel voor het einde van het traject in de derde graad van de kwalificatie hebben gevolgd.".

Art. 28.In artikel 25 van hetzelfde koninklijk besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) in paragraaf 2 wordt punt 2.opgeheven; b) in paragraaf 2 wordt een punt 2.bis aangemaakt, dat luidt als volgt: '2.bis die, in het kwalificerendonderwijstraject, het vijfde en zesde jaar van het kwalificerende secundair technisch onderwijs in dezelfde studierichting hebben gevolgd, en geslaagd zijn voor de hele opleiding van het vijfde en zesde jaar;"; c) paragraaf 3 wordt opgeheven;d) artikel 25 wordt aangevuld met een paragraaf 4, die luidt als volgt: " § 4.In het kwalificerend onderwijstraject: 1. wordt het getuigschrift hoger secundair onderwijs waarvan sprake in artikel 25, § 2, 2.bis op eender welk ogenblik van het schooljaar uitgereikt aan de regelmatige leerlingen die, wanneer ze voldoen aan de voorwaarden bepaald in artikel 16ter, 1., geheel of gedeeltelijk het extra stelsel voor het einde van het traject in de derde graad van de kwalificatie hebben gevolgd en die voldoen aan de voorwaarden van artikel 22, § 1, 4.". 2. wordt het getuigschrift hoger secundair onderwijs waarvan sprake in artikel 25, § 2, 3.op eender welk ogenblik van het schooljaar uitgereikt aan de regelmatige leerlingen die, wanneer ze voldoen aan de voorwaarden bepaald in artikel 16ter, 4., geheel of gedeeltelijk het extra jaar van de derde graad van de kwalificatie hebben gevolgd en die voldoen aan de voorwaarden van artikel 22, § 1, 4.".

Art. 29.In artikel 26 van hetzelfde koninklijk besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) in paragraaf 2 wordt 4.opgeheven; b) in paragraaf 2 wordt 4.bis aangemaakt, dat luidt als volgt: "4.bis In het kwalificerend onderwijstraject wordt het kwalificatiegetuigschrift van het zesde of zevende jaar waarvan sprake in 1., 2. of 3. op eender welk ogenblik van het schooljaar uitgereikt aan de regelmatige leerlingen die het extra stelsel voor het einde van het traject in de derde graad van de kwalificatie hebben gevolgd en die met succes de proeven hebben afgelegd voor het verkrijgen van het kwalificatiegetuigschrift, die hierna de kwalificatieproeven worden genoemd."; c) in paragraaf 2 wordt 5.opgeheven; d) in paragraaf 2 wordt 5.bis aangemaakt, dat luidt als volgt: "5.bis In het kwalificerend onderwijstraject kunnen de leerlingen meerdere kwalificatiegetuigschriften verkrijgen, als het kwalificatieprofiel waarnaar hun gegroepeerde basisoptie verwijst, is opgesteld door de leerresultateneenheden van meerdere opleidingsprofielen die opgesteld zijn door de SFMQ te groeperen en het oplegt overeenkomstig artikel 39bis, § 1, 4., van het voormelde decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten."; e) in paragraaf 3 wordt het tweede lid opgeheven; f) in paragraaf 3 wordt als volgt een lid ingelast tussen het tweede en derde lid: "In het kwalificerend onderwijstraject wordt voor de gegroepeerde basisopties van een kwalificatieprofiel het slagen van een leerresultaateenheid,als bedoeld in artikel 2, 6., gelijkgesteld met een kwalificatieproef.".

Art. 30.Artikel 26bis van hetzelfde koninklijk besluit wordt vervangen door wat volgt: "Een tussentijds bekwaamheidsattest wordt uitgereikt aan elke leerling die, ten minste, een vierde jaar in het technisch of beroepsonderwijs heeft beëindigd, op het ogenblik dat hij de instelling verlaat.

Het tussentijds bekwaamheidsattest wordt opgesteld afhankelijk van de kwalificatieprofielen waarvan sprake in artikel 26, § 1, of, bij gebrek daaraan, afhankelijk van de opleidingsprofielen waarvan sprake in hetzelfde artikel, als deze zijn bepaald.".

Art. 31.In artikel 51, § 1, van hetzelfde koninklijk besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) in 3.worden de woorden "een kwalificatieproef" vervangen door de woorden "de kwalificatieproeven"; b) in 4.worden de woorden "een kwalificatieproef" vervangen door de woorden "de kwalificatieproeven"; c) in 5.worden de woorden "een kwalificatieproef" vervangen door de woorden "de kwalificatieproeven".

Art. 32.In artikel 58 van hetzelfde koninklijk besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) paragraaf 4 wordt opgeheven;b) er wordt een paragraaf 4bis aangemaakt, die luidt als volgt: " § 4bis.In het kwalificerend onderwijstraject kan een regelmatige leerling die een vijfde jaar heeft gevolgd de toestemming krijgen om het vijfde jaar opnieuw te volgen in de gevallen en volgens de voorwaarden waarvan sprake in artikel 11, § 2, tweede lid, van het decreet van 20 juli 2022 met betrekking tot het kwalificerend onderwijstraject (KOT)."; c) paragraaf 5 wordt opgeheven; d) er wordt een paragraaf 5bis aangemaakt, die luidt als volgt: " § 5.bis In het kwalificerend onderwijstraject kan de minister of zijn afgevaardigde voor de gegroepeerde basisopties met betrekking tot de opleidingsprofielen opgesteld door de Service francophone des Métiers et Qualifications (SFMQ) op vraag van de directeur, de houders van slaagattesten voor leerresultaateenheden van bepaalde lessen en activiteiten vrijstellen.

Art. 33.In artikel 61 van hetzelfde koninklijk besluit worden de woorden "en van het leerdossier" ingevoegd tussen de woorden "van dit besluit" en de woorden "met uitzondering van het KEL-vaardighedenverslag". HOOFDSTUK 2. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 3 juli 1991 houdende organisatie van het alternerend onderwijs

Art. 34.In artikel 2bis van het decreet van 3 juli 1991 houdende organisatie van het alternerend secundair onderwijs worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) paragraaf 1 wordt vervangen door wat volgt: " § 1.Het alternerend secundair onderwijs omvat: 1. een onderwijs georganiseerd conform artikel 49 van het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren; 2. een onderwijs dat leidt tot het uitreiken van een kwalificatiegetuigschrift ter bekrachtiging van de studies waarvan het niveau bepaald is met verwijzing naar de kwalificatieprofielen waarvan sprake in artikel 1.4.3-2, § 4, 3., van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs en dat zorgt voor een algemene en humanistische opleiding; 3. een onderwijs georganiseerd conform artikel 1.4.3-2, § 4, 4; van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs en dat leidt tot het uitreiken van een kwalificatiegetuigschrift ter bekrachtiging van de studies waarvan het niveau bepaald is met verwijzing naar de kwalificatieprofielen waarvan sprake in artikel 1.4.3-2, § 4, van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs en dat zorgt voor een algemene en humanistische opleiding."; b) paragraaf 1/1 wordt opgeheven;c) er wordt een paragraaf 1/2 ingevoegd, die luidt als volgt: " § 1/2.Conform artikel 12 van het decreet van 20 juli 2022 met betrekking tot het kwalificerend onderwijstraject (KOT), bepaalt de regering de gegroepeerde basisopties en de opleidingen waarvan sprake in paragraaf 1 die kunnen worden georganiseerd in het kwalificerend onderwijstraject (KOT).

De regering bepaalt de specifieke modaliteiten van het kwalificerend onderwijstraject (KOT) voor de opleidingen waarvan sprake in paragraaf 1, 2. en 3."; d) in paragraaf 2, eerste lid, worden de woorden "waarvan sprake in artikel 45 van hetzelfde decreet" vervangen door de woorden "waarvan sprake in artikel 1.4.3-2, § 4, 3., van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs".

Art. 35.In artikel 9bis, eerste lid, van hetzelfde decreet worden de woorden "waarvan sprake in artikel 45 van het voormelde decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten" vervangen door de woorden "conform artikel 1.4.3-2, § 4, 3., van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs".

Art. 36.In artikel 14 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) paragraaf 2/1 wordt opgeheven;b) er wordt een paragraaf 2/2 ingevoegd, die luidt als volgt: " § 2/2.Voor de berekening van de uren-leraar wordt met de leerlingen die het extra stelsel voor het einde van het traject in de derde graad van de kwalificatie volgen waarvan sprake in artikel 11, § 3, van het decreet van 20 juli 2022 met betrekking tot het kwalificerend onderwijstraject (KOT), rekening gehouden ten belope van 1,25 lestijd per regelmatig ingeschreven op 1 oktober. Deze lestijden zijn inzetbaar vanaf 1 september en moeten worden gebruikt, met inachtneming van de toepasselijke statutaire bepalingen, voor de omkadering van lessen die voorzien zijn in het uurrooster van de leerlingen en van de remediëring met het oog op de uitreiking waarvan sprake in artikel 4, § 1, derde lid, van het decreet van 20 juli 2022 met betrekking tot het kwalificerende onderwijstraject (KOT).".

Art. 37.In artikel 30 van hetzelfde decreet worden de woorden "conform artikel 45 van het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten" vervangen door de woorden "conform artikel 1.4.3-2, § 4, 3., van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs".

Art. 38.In hetzelfde decreet wordt een artikel 30/1 ingelast, dat luidt als volgt: "

Artikel 30/1.In de gegroepeerde basisopties waarvan sprake in artikel 51, § 1, van het decreet van 20 juli 2022 met betrekking tot het kwalificerendonderwijstraject (KOT), worden in het alternerend secundair onderwijs extra uren-leraar toegekend aan de scholen voor de leerlingen van elke gegroepeerde basisoptie die georganiseerd is vóór 29 augustus 2022 in het kader van het experimenteel onderwijs bedoeld in het artikel 1 van het decreet van 14 juni 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 14/06/2018 pub. 13/07/2018 numac 2018031499 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende instelling van een experimenteel onderwijs op de tweede en derde graden van het kwalificerend secundair onderwijs wat betreft de bekrachtiging per eenheden van leerresultaten , en op de tweede en derde graden van het doorstromingsonderwijs wat betreft het overschrijden van het maximumaantal wekelijkse lestijden, en houdende diverse bepalingen inzake leerplichtonderwijs, organisatie van de examencommissie voor de uitreiking van het getuigschrift van pedagogische bevoegdheid en overleg met de inrichtende machten en de vakverenigingen sluiten houdende instelling van een experimenteel onderwijs in de tweede en derde graden van het kwalificerend secundair onderwijs met wat betreft de bekrachtiging per eenheden van leerresultaten (CPU), en op de tweede en derde graden van het doorstromingsonderwijs wat betreft het overschrijden van het maximum aantal wekelijkse lestijden, en houdende diverse bepalingen inzake leerplichtonderwijs, organisatie van de examencommissie voor de uitreiking van van pedagogische bevoegdheid, en overleg met de inrichtende machten en de vakverenigingen.

Deze lestijden moeten worden gebruikt, met inachtneming van de toepasselijke statutaire bepalingen, om de activiteiten van remediëring teaching te organiseren ten behoeve van de leerlingen, evenals het extra stelsel voor het einde van het traject waarvan sprake in artikel 11, § 3, van het decreet van 20 juli 2022 met betrekking tot het kwalificerend onderwijstraject (KOT).

De extra uren-leraar waarvan sprake in het vorige lid, worden als volgt berekend: 1. Voor het schooljaar 2022-2023: wordt 0,12 lestijd toegekend per leerling die regelmatig ingeschreven is in het vijfde jaar en 0,20 lestijd wordt toegekend per leerling die regelmatig ingeschreven is in het zesde en zevende jaar op basis van het aantal leerlingen in het vijfde, zesde en zevende jaar op 15 januari 2022; 2. voor het schooljaar 2023-2024: wordt 0,20 lestijd toegekend per leerling die regelmatig ingeschreven is in het zesde jaar op basis van het aantal leerlingen in het zesde jaar op 15 januari 2023.". HOOFDSTUK 3. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan

Art. 39.Artikel 15/1 van het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan wordt opgeheven.

Art. 40.In hetzelfde decreet wordt een artikel 15/2 ingelast, dat luidt als volgt: "

Artikel 15/2.Voor de berekening van de uren-leraar wordt met de leerlingen die het extra stelsel voor het einde van het traject in de derde graad van de kwalificatie volgen waarvan sprake in artikel 11, § 3, van het decreet van 20 juli 2022 met betrekking tot het kwalificerend onderwijstraject (KOT), rekening gehouden ten belope van 1,25 lestijd per regelmatig ingeschreven leerling op 1 oktober. Deze lestijden zijn inzetbaar vanaf 1 september en moeten worden gebruikt, met inachtneming van de toepasselijke statutaire bepalingen, voor de omkadering van lessen die voorzien zijn in het uurrooster van de leerlingen en van de remediëring met het oog op de uitreiking van een van de getuigschriften waarvan sprake in artikel 4, § 1, derde lid, van het decreet van 20 juli 2022 met betrekking tot het kwalificerend onderwijstraject (KOT).".

Art. 41.In artikel 15/1 van het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1. in het derde lid worden de woorden "schooljaren 2016-2017, 2017-2018, 2018-2019, 2019-2020 en 2020-2021" vervangen door de woorden "schooljaren 2016-2017, 2017-2018, 2018-2019, 2019-2020, 2020-2021, 2021-2022 en 2022-2023"; 2. in het derde lid, 2., worden de woorden "voor het schooljaar 2015-2016, 2016-2017, 2017-2018, 2018-2019, 2019-2020 of 2020-2021, maar dat niet kon doorgaan respectievelijk in 2015-2016, 2016-2017, 2017-2018, 2018-2019, 2019-2020 of 2020-2021" vervangen door de woorden "voor het schooljaar 2015-2016, 2016-2017, 2017-2018, 2018-2019 of 2019-2020, maar dat niet kon doorgaan respectievelijk in 2015-2016, 2016-2017, 2017-2018, 2018-2019, 2019-2020, 2020-2021 of 2021-2022".

Art. 42.In hetzelfde decreet wordt een artikel 26/1 ingelast, dat luidt als volgt: "

Artikel 26/1.In de gegroepeerde basisopties waarvan sprake in artikel 51, § 1, van het decreet van 20 juli 2022 met betrekking tot het kwalificerend onderwijstraject (KOT) met volledig leerplan, worden extra uren-leraar toegekend aan de scholen voor de leerlingen van elke gegroepeerde basisoptie die georganiseerd is vóór 29 augustus 2022 in het kader van het experimenteel onderwijs bedoeld in artikel 1 van het decreet van 14 juni 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 14/06/2018 pub. 13/07/2018 numac 2018031499 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende instelling van een experimenteel onderwijs op de tweede en derde graden van het kwalificerend secundair onderwijs wat betreft de bekrachtiging per eenheden van leerresultaten , en op de tweede en derde graden van het doorstromingsonderwijs wat betreft het overschrijden van het maximumaantal wekelijkse lestijden, en houdende diverse bepalingen inzake leerplichtonderwijs, organisatie van de examencommissie voor de uitreiking van het getuigschrift van pedagogische bevoegdheid en overleg met de inrichtende machten en de vakverenigingen sluiten houdende instelling van een experimenteel onderwijs in de tweede en derde graden van het kwalificerend secundair onderwijs met wat betreft de bekrachtiging per eenheden van leerresultaten (CPU), en op de tweede en derde graden van het doorstromingsonderwijs wat betreft het overschrijden van het maximum aantal wekelijkse lestijden, en houdende diverse bepalingen inzake leerplichtonderwijs, organisatie van de examencommissie voor de uitreiking van pedagogische bevoegdheid, en overleg met de inrichtende machten en de vakverenigingen Deze lestijden moeten worden gebruikt, met inachtneming van de toepasselijke statutaire bepalingen, om de activiteiten van remediëring te organiseren ten behoeve van de leerlingen, evenals het extra jaar waarvan sprake in artikel 11, § 3, van het decreet van 20 juli 2022 met betrekking tot het kwalificerend onderwijstraject (KOT).

De extra urenen-leraar waarvan sprake in het vorige lid, worden als volgt berekend: 1. Voor het schooljaar 2022-2023: wordt 0,12 lestijd toegekend per leerling die regelmatig ingeschreven is in het vijfde jaar en 0,20 lestijd wordt toegekend per leerling die regelmatig ingeschreven is in het zesde en zevende jaar op basis van het aantal leerlingen in het vijfde, zesde en zevende jaar op 15 januari 2022; 2. voor het schooljaar 2023-2024: wordt 0,20 lestijd wordt toegekend per leerling die regelmatig ingeschreven is in het zesde jaar op basis van het aantal leerlingen in het zesde jaar op 15 januari 2023.". HOOFDSTUK 4. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren

Art. 43.In artikel 5 van het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) de woorden "7."Opleidingsprofiel"" worden vervangen door de woorden "7. "SFMQ-opleidingsprofiel""; b) er wordt een 7.bis aangemaakt, die luidt als volgt: "7.bis "CCBK-opleidingsprofiel": bepaald in artikel 2, 9. van het decreet van 20 juli 2022 met betrekking tot het kwalificerend onderwijstraject (KOT)."; c) 14.wordt vervangen door wat volgt: "14. "Kwalificatieprofiel" bepaald in artikel 2, 6. van het decreet van 20 juli 2022 met betrekking tot het kwalificerend onderwijstraject (KOT);"; d) 33.wordt opgeheven; e) er wordt een 33.bis ingevoegd, dat luidt als volgt: "33.bis "KOT-decreet": het decreet van 20 juli 2022 met betrekking tot het kwalificerend onderwijstraject (KOT);".

Art. 44.In artikel 34 van hetzelfde decreet wordt lid 3 vervangen door wat volgt: "De kwalificerende opleiding beoogt de beheersing van de leerresultateneenheden voor de gegroepeerde basisopties met betrekking tot de opleidingsprofielen die door de Service francophone des métiers et des qualifications (SFMQ) zijn opgesteld en waarvoor een kwalificatieprofiel is opgesteld en goedgekeurd door de regering, en de beheersing van de gehelen van competenties van het afnemingsschema, bepaald door de inrichtende macht, voor de gegroepeerde basisopties met betrekking tot een opleidingsprofiel dat eerder is bepaald door de Communautaire Commissie voor beroepen en kwalificaties waarvoor nog geen kwalificatieprofiel is bepaald.".

Art. 45.In artikel 96 van hetzelfde decreet wordt het achtste lid aangevuld door een vierde streepje, dat luidt als volgt: "- binnen de 5 dagen na de deliberatie van de kwalificatie-examencommissies en voor de klassenraad van het stelsel voor het einde van het traject die een aanvulling is op de derde kwalificatiegraad.". HOOFDSTUK 5. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs

Art. 46.In artikel 4, § 3, van het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) 11.wordt vervangen door wat volgt: "11. "Kwalificatieprofiel" bepaald in artikel 2, 6. van het decreet van 20 juli 2022 met betrekking tot het kwalificerend onderwijstraject (KOT);"; b) 15.wordt opgeheven; c) er wordt een 15.bis ingevoegd, luidend als volgt : "15.bis "Kwalificerend onderwijstraject" (afgekort: KOT): bepaald in artikel 2, 5., van het decreet van 20 juli 2022 met betrekking tot het kwalificerend onderwijstraject (KOT)".

Art. 47.In artikel 55 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) paragraaf 2 wordt opgeheven; b) er wordt een paragraaf 2bis ingevoegd, die luidt als volgt: " § 2.bis De regering bepaalt de modaliteiten van het kwalificerend onderwijstraject voor de beroepsopleidingen van de derde fase, waarvan ze bepaald heeft dat ze in dit stelsel worden georganiseerd conform artikel 12 van het decreet van 20 juli 2022 met betrekking tot het kwalificerend onderwijstraject (KOT).".

Art. 48.In artikel 59 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) het vierde lid wordt opgeheven; b) tussen het vierde en vijfde lid wordt een lid ingevoegd dat luidt als volgt: "Voor de gegroepeerde basisopties met betrekking tot de opleidingsprofielen die door de Service francophone des métiers et des qualifications (SFMQ) zijn opgesteld en waarvoor een kwalificatieprofiel is opgesteld en goedgekeurd door de regering, is de kwalificatie-examencommissie ook belast met het goedkeuren van de leerresultateneenheden."; c) tussen het negende lid dat het tiende lid is geworden, en het tiende lid dat het elfde lid is geworden, wordt een lid ingevoegd dat luidt als volgt: "In het kwalificerend onderwijstraject (KOT) kan de kwalificatie-examencommissie de goedkeuring van de kwalificatie-eenheden delegeren aan het onderwijzend personeel dat specifiek de leerprocessen heeft verzekerd en, wanneer dat mogelijk is, aan een of meer leden van buiten de instelling.Het uitreiken van het kwalificatiegetuigschrift is evenwel de bevoegdheid van de kwalificatie-examencommissie."; d) het tiende lid dat het elfde lid is geworden, wordt opgeheven. HOOFDSTUK 6. - Bepaling tot wijziging van het decreet van 30 april 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 30/04/2009 pub. 15/07/2009 numac 2009029358 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de oprichting van subregionale sturingsinstanties en de toekenning van stimuli met het oog op een doeltreffender herverdeling van het aanbod van kwalificatieonderwijs om de territoriale ontwikkeling te bevorderen sluiten betreffende betreffende de oprichting van instanties voor de onderlinge sturing van de netten van het kwalificatieonderwijs en de toekenning van stimuli met het oog op een doeltreffender herverdeling van het aanbod van kwalificatieonderwijs om de territoriale ontwikkeling te bevorderen

Art. 49.In artikel 5, § 2, van het decreet van 30 april 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 30/04/2009 pub. 15/07/2009 numac 2009029358 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de oprichting van subregionale sturingsinstanties en de toekenning van stimuli met het oog op een doeltreffender herverdeling van het aanbod van kwalificatieonderwijs om de territoriale ontwikkeling te bevorderen sluiten betreffende de oprichting van instanties voor de onderlinge sturing van de netten van het kwalificatieonderwijs en de toekenning van stimuli met het oog op een doeltreffender herverdeling van het aanbod van kwalificatieonderwijs om de territoriale ontwikkeling te bevorderen, wordt het eerste lid aangevuld door wat volgt: "Als afwijking wordt het herverdelingsplan voor de schooljaren 2019-2020, 2020-2021, 2021-2022 en 2022-2023 verlengd voor het schooljaar 2023-2024.".

Art. 50.In artikel 6, § 3, van hetzelfde decreet worden de woorden "van het vierde toepasselijke schooljaar" vervangen door de woorden "van het laatste toepasselijke schooljaar". HOOFDSTUK 7. - Bepaling tot wijziging van het decreet van 11 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/04/2014 pub. 28/08/2014 numac 2014029412 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot instemming met het samenwerkingsakkoord, op 20 maart 2014 gesloten tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie, betreffende de ontwikkeling van regio's voor Kwalificerend Onderwijs - Vorming - Arbeidsmarkt type decreet prom. 11/04/2014 pub. 28/10/2014 numac 2014029597 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot instemming met het samenwerkingsakkoord tussen het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschap betreffende de terbeschikkingstelling van voorzieningen in het kader van de herziening van het kwalificerend onderwijs en de samenwerking tussen de Centra voor gevorderde technologieën en de Kenniscentra sluiten waarbij de pedagogische uitrusting van het kwalificerend onderwijs wordt gewaarborgd en tot organisatie van de centra voor geavanceerde technologie

Art. 51.In artikel 4, § 1, zesde lid, van het decreet van 11 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/04/2014 pub. 28/08/2014 numac 2014029412 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot instemming met het samenwerkingsakkoord, op 20 maart 2014 gesloten tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie, betreffende de ontwikkeling van regio's voor Kwalificerend Onderwijs - Vorming - Arbeidsmarkt type decreet prom. 11/04/2014 pub. 28/10/2014 numac 2014029597 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot instemming met het samenwerkingsakkoord tussen het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschap betreffende de terbeschikkingstelling van voorzieningen in het kader van de herziening van het kwalificerend onderwijs en de samenwerking tussen de Centra voor gevorderde technologieën en de Kenniscentra sluiten waarbij de pedagogische uitrusting van het kwalificerend onderwijs wordt gewaarborgd en tot organisatie van de centra voor geavanceerde technologie, wordt d) opgeheven. HOOFDSTUK 8. - Bepalingen tot wijziging van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs

Art. 52.In artikel 1.3.1-1 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) artikel 1.3.1-1, 9. wordt opgeheven; b) er wordt een 44./1 ingevoegd, luidend als volgt: "44./1 Kwalificerend onderwijstraject (KOT): het stelsel waarvan sprake in artikel 4 van het decreet van 20 juli 2022 met betrekking tot het kwalificerend onderwijstraject (KOT);"; c) 48.wordt aangevuld met de volgende zin: "Voor de gegroepeerde basisopties waarvoor nog geen kwalificatieprofiel is bepaald, stemt het opleidingsprofiel overeen met het referentiedocument dat opgesteld is door de Communautaire Commissie voor beroepen en kwalificaties (CCBK).".

Art. 53.In artikel 1.5.2-2, vierde lid, van hetzelfde wetboek wordt 2. opgeheven.

Art. 54.In artikel 1.5.2-2, § 2, derde lid, van hetzelfde wetboek wordt 2. opgeheven.

Art. 55.In hetzelfde wetboek wordt b) in artikel 6.1.5-5, tweede lid, 3., vervangen door wat volgt: "b) de scholen onderworpen aan het decreet van 20 juli 2022 met betrekking tot het kwalificerend onderwijstraject (KOT) in het kwalificerend secundair onderwijs;".

TITEL IV. - OVERGANGSBEPALINGEN

Art. 56.§ 1. Het kwalificerend onderwijstraject wordt georganiseerd vanaf de volgende schooljaren voor de gegroepeerde basisopties die verwijzen naar een kwalificatieprofiel dat vóór 29 augustus 2022 goedgekeurd is door de regering: 1. in 2022-2023: voor het vierde en zevende jaar van het kwalificerend, gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 4, met volledig leerplan of alternerend;2. in 2023-2024: voor het vijfde jaar van het kwalificerend, gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 4, met volledig leerplan of alternerend;3. in 2024-2025: voor het zesde jaar van het kwalificerend, gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 4, met volledig leerplan of alternerend. De leerlingen waarop lid 1 betrekking heeft, kunnen, onder meer, volgen: 1. het extra jaar waarvan sprake in artikel 11, § 1, vanaf het schooljaar 2023-2024;2. het extra stelsel voor het einde van het traject in de derde graad van de kwalificatie waarvan sprake in artikel 11, § 3, vanaf het schooljaar 2025-2026 voor de leerlingen die hun zesde jaar beëindigen;3. het extra stelsel voor het einde van het traject in de derde graad van de kwalificatie waarvan sprake in artikel 11, § 3, vanaf het schooljaar 2023-2024 voor de leerlingen die hun zevende jaar beëindigen. De leerling die ingeschreven is in een gegroepeerde basisoptie waarvan sprake in het eerste lid en waarvoor de klassenraad een C-attest uitreikt, of die niet een of meerdere attesten heeft verkregen waarvan sprake in artikel 11, § 3, tweede lid, op het einde van het schooljaar dat voorafgaat aan het eerste jaar van het onderwijstraject waarvan sprake in deze paragraaf, moet zittenblijven in het overeenstemmende jaar dat georganiseerd wordt in het kwalificerend onderwijstraject.

De gegroepeerde basisopties die specifiek georganiseerd zijn in het alternerend onderwijs waarvan sprake in artikel 2bis, § 1, 2. van het decreet van 3 juli 1991 tot regeling van het alternerend secundair onderwijs en waarvoor een kwalificatieprofiel is bepaald, gaan over naar het nieuwe kwalificerend onderwijstraject (KOT) in 2022-2023. § 2. Het kwalificerend onderwijstraject wordt georganiseerd vanaf de volgende schooljaren voor de gegroepeerde basisopties waarvoor geen kwalificatieprofiel is bepaald en die verwijzen naar een opleidingsprofiel dat eerder is bepaald door de Communautaire Commissie voor beroepen en kwalificaties (CCBK), voor de gegroepeerde basisopties die verwijzen naar een kwalificatieprofiel dat is goedgekeurd door de regering vanaf 29 augustus 2022 en voor de gegroepeerde basisopties waarvoor na de beëindiging ervan geen enkel kwalificatiegetuigschrift wordt uitgereikt: 1. in 2023-2024: voor het vierde en zevende jaar van het kwalificerend, gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 4, met volledig leerplan of alternerend;2. in 2024-2025: voor het vijfde jaar van het kwalificerend, gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 4, met volledig leerplan of alternerend;3. in 2025-2026: voor het zesde jaar van het kwalificerend, gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 4, met volledig leerplan of alternerend. De leerlingen waarop lid 1 betrekking heeft, kunnen, onder meer, volgen: 1. het extra jaar waarvan sprake in artikel 11, § 1, vanaf het schooljaar 2024-2025;2. het extra stelsel voor het einde van het traject in de derde graad van de kwalificatie waarvan sprake in artikel 11, § 3, vanaf het schooljaar 2026-2027 voor de leerlingen die hun zesde jaar beëindigen;3. het extra stelsel voor het einde van het traject in de derde graad van de kwalificatie waarvan sprake in artikel 11, § 3, vanaf het schooljaar 2024-2025 voor de leerlingen die hun zevende jaar beëindigen. De leerling die ingeschreven is in een gegroepeerde basisoptie waarvan sprake in het eerste lid en waarvoor de klassenraad een C-attest uitreikt, of die niet een of meerdere attesten heeft verkregen waarvan sprake in artikel 11, § 3, tweede lid, moet zittenblijven behouden in het overeenstemmende jaar dat georganiseerd wordt in het kwalificerend onderwijstraject.

De gegroepeerde basisopties die specifiek georganiseerd zijn in het alternerend onderwijs waarvan sprake in artikel 2bis, § 1, 2. van het decreet van 3 juli 1991 tot regeling van het alternerend secundair onderwijs en die afhangen van een oud CCBK-opleidingsprofiel, gaan naar het nieuwe onderwijstraject (KOT) in 2023-2024. § 3. Het kwalificerend onderwijstraject wordt georganiseerd vanaf het schooljaar 2023-2024 in het gespecialiseerde secundair onderwijs van vorm 3 voor de gegroepeerde basisopties die verwijzen naar een kwalificatieprofiel en voor de gegroepeerde basisopties waarvoor geen kwalificatieprofiel is bepaald en die verwijzen naar een opleidingsprofiel dat eerder bepaald is door de Communautaire Commissie voor beroepen en kwalificaties (CCBK).

Art. 57.Tijdens het schooljaar 2022-2023 wordt het KEL-leerdossier waarvan sprake in artikel 3 van het decreet van 12 juli 2012Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/07/2012 pub. 20/08/2012 numac 2012029325 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot regeling van de kwalificatie uitgedrukt in eenheden van leerresultaten in het secundair kwalificatieonderwijs en tot wijziging van verschillende bepalingen betreffende het secundair onderwijs (1) sluiten tot regeling van de kwalificatie uitgedrukt in eenheden van leerresultaten (KEL) in het secundair kwalificatieonderwijs en tot wijziging van verschillende bepalingen betreffende het secundair onderwijs, gebruikt voor de leerlingen waarvan sprake in artikel 51, § 1, eerste lid, 1.

Vanaf het schooljaar 2023-2024 wordt het leerdossier van de leerling waarvan sprake in artikel 8 gebruikt voor die leerlingen.

TITEL V. - SLOTBEPALINGEN

Art. 58.Om de vier jaar evalueert de regering de uitvoering van de bepalingen van dit decreet en brengt verslag ervan uit aan het parlement. In voorkomend geval, gaat het gepaard met de nodige aanpassingsvoorstellen.

De evaluatie waarvan sprake in het eerste lid gebeurt voor het eerst in de loop van het schooljaar 2024-2025.

Art. 59.Het decreet van 12 juli 2012Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/07/2012 pub. 20/08/2012 numac 2012029325 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot regeling van de kwalificatie uitgedrukt in eenheden van leerresultaten in het secundair kwalificatieonderwijs en tot wijziging van verschillende bepalingen betreffende het secundair onderwijs (1) sluiten tot regeling van de kwalificatie uitgedrukt in eenheden van leerresultaten (KEL) in het secundair kwalificatieonderwijs en tot wijziging van verschillende bepalingen betreffende het secundair onderwijs, wordt opgeheven op 25 augustus 2025.

Art. 60.Titel 1 van het decreet van 14 juni 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 14/06/2018 pub. 13/07/2018 numac 2018031499 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende instelling van een experimenteel onderwijs op de tweede en derde graden van het kwalificerend secundair onderwijs wat betreft de bekrachtiging per eenheden van leerresultaten , en op de tweede en derde graden van het doorstromingsonderwijs wat betreft het overschrijden van het maximumaantal wekelijkse lestijden, en houdende diverse bepalingen inzake leerplichtonderwijs, organisatie van de examencommissie voor de uitreiking van het getuigschrift van pedagogische bevoegdheid en overleg met de inrichtende machten en de vakverenigingen sluiten houdende instelling van een experimenteel onderwijs in de tweede en derde graden van het kwalificerend secundair onderwijs met wat betreft de bekrachtiging per eenheden van leerresultaten (CPU), en op de tweede en derde graden van het doorstromingsonderwijs wat betreft het overschrijden van het maximum aantal wekelijkse lestijden, en houdende diverse bepalingen inzake leerplichtonderwijs, organisatie van de examencommissie voor de uitreiking van pedagogische bevoegdheid, en overleg met de inrichtende machten en de vakverenigingen, wordt opgeheven op 25 augustus 2025.

Art. 61.Artikelen 8, 15 en 16 treden in werking op 28 augustus 2023.

Art. 62.Artikel 17, b), c) en d), treedt in werking op 26 augustus 2024.

Art. 63.De volgende artikelen treden in werking op 25 augustus 2025: 1. artikel 13, b), e), h), j) en l);2. artikel 14, c);3. artikel 17, a);4. artikel 18;5. artikel 20, a) en c);6. artikel 23, a);7. artikel 24, b), c) en e);8. artikel 25, b);9. artikel 26, b);10. artikel 27, a) en c);11. artikel 28, a) en c);12. artikel 29, a), c) en e);13. artikel 32, a) en c);14. artikel 34, b);15. artikel 43, d);16. artikel 46, b);17. artikel 47, a);18. artikel 48, a) en d);19. artikel 52, a);20. artikel 59;21. artikel 60.

Art. 64.Met uitzondering van de datum van inwerkingtreding bepaald in artikelen 61 tot 63, treedt dit decreet in werking op 29 augustus 2022.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 20 juli 2022.

De Minister-President, P.-Y. JEHOLET De Vicepresident en Minister van Begroting, Ambtenarenzaken, Gelijke kansen en het toezicht op "Wallonie-Bruxelles Enseignement", F. DAERDEN De Vicepresidente en Minister van Kind, Gezondheid, Cultuur, Media en Vrouwenrechten, B. LINARD De Minister van Hoger Onderwijs, Onderwijs voor sociale promotie, Universitaire ziekenhuizen, Hulpverlening aan de jeugd, Justitiehuizen, Jeugd, Sport en de Promotie van Brussel, V. GLATIGNY De Minister van Onderwijs, C. DESIR _______ Nota Zitting 2021-2022 Stukken van het parlement. Ontwerpdecreet, nr. 422-1. - Commissieverslag, nr. 422-2 - Tekst aangenomen tijdens de plenaire vergadering, nr. 422-3 Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. - Vergadering van 19 juli 2022.

^