gepubliceerd op 10 januari 2024
Decreet tot aanpassing van de wetgeving naar aanleiding van de oprichting van territoriale clusters die belast zijn met de ondersteuning van scholen voor gewoon onderwijs bij het implementeren van redelijke aanpassingen en volledige permanente integratie
20 JULI 2023. - Decreet tot aanpassing van de wetgeving naar aanleiding van de oprichting van territoriale clusters die belast zijn met de ondersteuning van scholen voor gewoon onderwijs bij het implementeren van redelijke aanpassingen en volledige permanente integratie (1)
Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt: HOOFDSTUK 1- - Bepalingen tot wijziging van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs Afdeling 1 - Bepalingen tot wijziging van titel 1 van Boek 6 van het
Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs
Artikel 1.In Boek 6 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs wordt het opschrift van titel 1 vervangen door hetgeen volgt: "Voortgezette beroepsopleiding voor leden van het opvoedend team in scholen en leden van het multidisciplinaire team in PMS-centra en leden van het multidisciplinaire team in territoriale clusters".
Art. 2.Artikel 6.1.1-1 van hetzelfde Wetboek wordt aangevuld met het volgende punt 3° : "3° aan de leden van het multidisciplinaire team van territoriale clusters.".
Art. 3.De volgende wijzigingen worden aangebracht aan artikel 6.1.1-2 van hetzelfde Wetboek: 1° de punten 13° en 14° worden vervangen door de volgende punten: "13° netoverschrijdend opleiding: opleiding die alle leden van het opvoedend team van elk van de scholen, alle leden van het multidisciplinaire team van elk van de PMS-centra en alle leden van het multidisciplinaire team van elk van de territoriale clusters genieten en die onder dezelfde voorwaarden toegankelijk is voor elke begunstigde van een opleiding, ongeacht de school, het PMS-centrum of het territoriale cluster, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, waar hij/zij zijn/haar ambt uitoefent; 14° netopleiding: opleiding die de leden van het opvoedend team van de school, de leden van het multidisciplinaire team van het PMS-centrum en de leden van het multidisciplinaire team van het territoriale cluster genieten, en die onder dezelfde voorwaarden toegankelijk is voor elke begunstigde van een opleiding van de school, het PMS-centrum of het territoriale cluster, die ofwel onder "Wallonie Bruxelles Enseignement" valt, ofwel onder de Federatie van betrokken inrichtende machten waar hij/zij zijn/haar ambt uitoefent;"; 2° in punt 18° worden de woorden "van de school of het PMS-centrum" vervangen door de woorden "van de school, het PMS-centrum of het territoriale cluster".
Art. 4.In artikel 6.1.2-1 van hetzelfde Wetboek worden de woorden "en territoriale clusters" ingevoegd tussen de woorden "PMS-centra" en de woorden "maakt deel uit van een proces".
Art. 5.In hetzelfde Wetboek wordt een artikel 6.1.2-4 ingevoegd, dat als volgt luidt: "Artikel 6.1.2-4. § 1. De voortgezette beroepsopleiding van de leden van het multidisciplinaire team van de territoriale clusters heeft tot doel: 1° bijdragen tot de verbetering van de kwaliteit van het onderwijssysteem door het nastreven van de in artikel 1.5.2-2 bedoelde verbeteringsdoelstellingen en meer specifiek met betrekking tot de volgende doelstellingen: a) ontwikkeling en ondersteuning van inclusieve scholen;b) ondersteuning en monitoring van maatregelen om leerlingen met speciale behoeften te helpen slagen in het gewoon onderwijs;2° binnen het multidisciplinaire team van elk territoriaal cluster collectieve en gepersonaliseerde vaardigheden ontwikkelen die kunnen beantwoorden aan de specifieke doelstelling(en) van het territoriale cluster;3° om het onderhoud, de verbetering of de aanpassing van hun kennis en vaardigheden mogelijk te maken teneinde hen geschikt te maken om de opdrachten uit te voeren die door dit Wetboek aan de plaatselijke afdelingen worden toevertrouwd. § 2. De voortgezette beroepsopleiding van de leden van het multidisciplinaire team van het territoriale cluster richt zich op de verdere ontwikkeling van de hieronder genoemde professionele vaardigheden: 1° de vaardigheden van de institutionele, sociale en culturele speler. Deze vaardigheden komen tot uiting in de volgende vaardigheden: a) optreden als sociale en culturele speler binnen scholen, het onderwijssysteem en de samenleving, ook bij hun transformatie, door diversiteit, non-discriminatie, gelijkheid en inclusie te integreren en burgerschapspraktijken te ontwikkelen voor een grotere sociale cohesie;b) de ethische kwesties begrijpen en de ethische en regelgevende kaders van het beroep op een democratische en verantwoordelijke manier respecteren;c) de organisatorische en institutionele omgeving van het onderwijsstelsel analyseren en daarin handelen, inzonderheid door interactie met collega's, ouders, management en andere belanghebbenden, teneinde : i.deel uit te maken van de beheersaanpak van het territoriale cluster; ii. deel te nemen aan inspanningen om het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap te verbeteren; iii. om van scholen voor gewoon onderwijs een plaats te maken waar leerlingen met speciale behoeften leren, zich ontwikkelen en leren in een positieve en zorgzame omgeving; d) het beheren van je administratieve toestand en het bijhouden van je persoonlijke administratieve dossier;2° de vaardigheden van de speler in een lerende organisatie in een collectieve dynamiek.Deze vaardigheden worden weerspiegeld in de volgende vaardigheden: a) investeren in samenwerking binnen het multidisciplinaire team van het territoriale cluster om de professionaliteit en deskundigheid te vergroten door collectieve intelligentie te mobiliseren, inzonderheid tijdens teamvergaderingen;b) samenwerken en relevante informatie te communiceren met opvoedend teams in scholen voor gewoon onderwijs;c) zijn individuele opleidingsbehoeften identificeren en deelnemen aan de identificatie van de collectieve opleidingsbehoeften van het multidisciplinaire team van het territoriale cluster;d) bijdragen tot de verspreiding, binnen het multidisciplinaire team van het territoriale cluster, van de door opleiding verworven kennis of de door opleiding of ervaring ontwikkelde vaardigheden;3° de vaardigheden van de leden van het multidisciplinaire team van het territoriale cluster in een evoluerende dynamiek.Deze vaardigheden komen tot uiting in: a) de beheersing van de vakinhoud, de epistemologische grondslagen, de wetenschappelijke en technologische ontwikkeling, de didactiek en de methodologie voor het onderwijs, afhankelijk van het ambt binnen de afdeling;b) kennis van leerprocessen en onderzoek naar de verschillende onderwijsmodellen en -theorieën;c) de wetenschappelijke inhoud met betrekking tot inclusieve scholen en speciale behoeften beheersen;d) de technieken van groepsmanagement en het leiden van teamvergaderingen in de context van de collectieve opdrachten van de afdelingen beheersen, inzonderheid door ondersteuning van verandering;e) een grondige beheersing hebben van het geschreven en gesproken Frans om adequaat les te kunnen geven en te kunnen communiceren in de verschillende contexten en disciplines die verband houden met het beroep;f) de taaldimensies van leren en onderwijzen in aanmerking te nemen en te ontwikkelen, met aandacht voor de taal van het onderwijs of de taal van het leren, en zich bewust te zijn van het sociaal en cultureel ongelijke karakter van het vertrouwd raken met taal;g) op te treden als facilitator voor opvoedend teams in gewone scholen, met het oog op samenwerking, hetzij via de collectieve opdrachten van de clusters, hetzij via individuele opdrachten, inzonderheid via: i.advies over het ontwerp en de uitvoering van een onderwijs- en leeraanpak die gericht is op leerlingen met speciale behoeften, met inbegrip van gevarieerde en gedifferentieerde praktijken. Deze zijn bedoeld om de motivatie en het zelfvertrouwen van leerlingen te vergroten en hun creativiteit, initiatief en samenwerkingsgeest te ontwikkelen; ii. het adviseren van opvoedend teams in scholen voor gewoon onderwijs over het ontwerp, de keuze en het gebruik van leermiddelen, schoolboeken, schoolsoftware en andere leermiddelen die zijn aangepast aan leerlingen met speciale behoeften; iii. advies over de ontwikkeling en het gebruik van observatie- en evaluatie-instrumenten, voornamelijk met betrekking tot het verzamelen van relevante gegevens, de uitvoering, analyse en evaluatie van protocollen voor redelijke aanpassingen en permanente volledige integratie en de multidisciplinaire follow-up daarvan, evenals, waar nodig, samenwerking bij het proces van doorverwijzing naar het gespecialiseerd onderwijs; iv. advies over het beheersen en integreren van digitale technologieën in de onderwijspraktijk, om personeel in scholen voor gewoon onderwijs te begeleiden bij het aanpassen van digitale hulpmiddelen voor elke leerling met speciale behoeften; 4° de vaardigheden van de reflectieve beroepsbeoefenaar.Deze vaardigheden worden weerspiegeld in de volgende vaardigheden: a) de resultaten van wetenschappelijk onderzoek op het gebied van onderwijs en didactiek kritisch lezen en er gebruik van maken bij hun onderwijsactiviteiten, en zich baseren op verschillende vakken van de sociale en geesteswetenschappen om beroepstoestanden te analyseren en er naar te handelen;b) individueel en in samenwerking met hun medeleerlingen een kritische en rigoureuze observatie en analyse uitvoeren van hun eigen praktijken en het effect daarvan op leerlingen, teneinde deze effectiever te reguleren en de strategieën en voorwaarden voor de uitvoering ervan te ontwikkelen met het oog op effectiviteit en rechtvaardigheid.Deze analyse omvat ook de genderdimensie; c) geleidelijk hun professionele identiteit opbouwen, inzonderheid door gebruik te maken van instrumenten voor persoonlijke beroepsopleiding zoals het portfolio.".
Art. 6.De volgende wijzigingen worden aangebracht aan artikel 6.1.3-1, paragraaf 1, van hetzelfde Wetboek: 1° in lid 1 worden de woorden "scholen of leden van het multidisciplinaire team van PMS-centra" vervangen door de woorden "scholen, leden van het multidisciplinaire team van PMS-centra of leden van het multidisciplinaire team van territoriale clusters";2° in lid 2 worden de woorden "een school of in een PMS-centrum" vervangen door de woorden "een school, in een PMS-centrum of in een territoriaal cluster".
Art. 7.In artikel 6.1.3-3 van hetzelfde Wetboek wordt paragraaf 1 aangevuld met een lid dat als volgt luidt: "Voor de toepassing van lid 1, 2°, wanneer meerdere scholen voor gespecialiseerd onderwijs een territoriaal cluster vormen en wanneer deze scholen behoren tot verschillende inrichtende machten die deel uitmaken van verschillende netten, wordt de verantwoordelijkheid voor de organisatie van de opleiding op het niveau van het net vastgesteld in functie van de organisatie, de aansluiting of de overeenkomst van de school van de hoofdzetel van het territoriale cluster door "Wallonie Bruxelles Enseignement" of door de Federatie van de betrokken inrichtende machten".
Art. 8.De volgende wijzigingen worden aangebracht aan artikel 6.1.3-4, paragraaf 1, van hetzelfde Wetboek: 1° in lid 1, 3°, worden de woorden "of PMS-centra georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap" vervangen door de woorden ", PMS-centra of territoriale clusters";2° in de leden 2 en 3 worden de woorden "scholen of PMS-centra" telkens vervangen door de woorden "scholen, PMS-centra of territoriale clusters";3° in lid 2 worden de woorden "of alle of een deel van de PMS-centra" vervangen door de woorden ", PMS-centra of territoriale clusters".
Art. 9.De volgende wijzigingen worden aangebracht aan artikel 6.1.3-5 van hetzelfde Wetboek: 1° in paragraaf 1, eerste lid, 2°, worden de woorden "scholen of PMS-centra" vervangen door de woorden "scholen, PMS-centra of territoriale clusters";2° in paragraaf 1, tweede lid, worden de woorden "van de school of het PMS-centrum" vervangen door de woorden "van de school, het PMS-centrum of het territoriale cluster";3° aan paragraaf 2 worden de woorden "en de opdrachten van de territoriale clusters" toegevoegd.
Art. 10.De volgende wijzigingen worden aangebracht aan artikel 6.1.3-6 van hetzelfde Wetboek: 1° het volgende punt 3° wordt toegevoegd aan lid 1: "3° alle territoriale clusters georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap;2° in lid 2 worden de woorden "of drie" ingevoegd tussen de woorden "deze twee" en het woord "gehelen".
Art. 11.Artikel 6.1.3-7 van hetzelfde Wetboek wordt aangevuld met een paragraaf 3 die als volgt luidt: " § 3. De voortgezette beroepsopleiding beantwoordt aan de opleidingsbehoeften die collectief zijn vastgesteld bij de voorbereiding of de tussentijdse evaluatie van de bijlage betreffende het territoriale cluster van de doelstellingenovereenkomst voor de zetelschool. Zij draagt bij tot de collectieve verwezenlijking van de specifieke doelstellingen die in de doelstellingenovereenkomsten zijn opgenomen en draagt bij tot de verwezenlijking van de zesde doelstelling, namelijk de verbetering van het onderwijsstelsel, en, in voorkomend geval, van de specifieke doelstellingen.".
Art. 12.De volgende wijzigingen worden aangebracht aan artikel 6.1.3-8 van hetzelfde Wetboek: 1° er wordt een nieuwe paragraaf 2/1ingevoegd, die als volgt luidt " § 2/1.Voor de leden van het multidisciplinaire team in de territoriale clusters omvat de voortgezette beroepsopleiding om tegemoet te komen aan de collectieve behoeften zes halve dagen per schooljaar.
Als het territoriale cluster er niet in slaagt een organisatorische oplossing te vinden tijdens de halve opleidingsdagen waarnaar in deze paragraaf wordt verwezen, worden de collectieve en individuele opdrachten opgeschort; 2° in paragraaf 3 worden de woorden "paragrafen 1 en 2" vervangen door de woorden "paragrafen 1, 2 en 2/1".
Art. 13.In artikel 6.1.3-9, eerste paragraaf, van hetzelfde Wetboek, zoals gewijzigd bij het decreet van 31 maart 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/07/2003 pub. 28/08/2003 numac 2003029433 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende een bijdrage in de kosten voor het gebruik van openbare gemeenschappelijke vervoermiddelen en/of van de fiets door de personeelsleden type decreet prom. 17/07/2003 pub. 12/09/2003 numac 2003200774 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende instemming met het aanhangsel van 4 juni 2003 tot wijziging van het samenwerkingsakkoord gesloten op 20 februari 1995 door de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest i.v.m. de permanente vorming van de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen en de voogdij over het Instituut voor permanente vorming van de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen sluiten2, worden aan het derde lid de woorden "of een schorsing van de collectieve en/of individuele opdrachten van de territoriale clusters" toegevoegd.
Art. 14.In artikel 6.1.3-10 van hetzelfde Wetboek worden de woorden "of de bijlage betreffende zijn territoriale cluster" toegevoegd aan 1°.
Art. 15.Artikel 6.1.3-11 van hetzelfde Wetboek wordt vervangen door hetgeen volgt: "Artikel 6.1.3-11. § 1. Wat de leden van het opvoedend schoolteam betreft, kan de voortgezette beroepsopleiding die beantwoordt aan individuele behoeften tien halve dagen per schooljaar omvatten, zowel op netoverschrijdend als op netniveau, wanneer ze plaatsvindt tijdens de tijd die normaal wordt besteed aan het werk in de klas als bedoeld in artikel 3 van het decreet "organisatie van het werk".
Gedurende de eerste vijf jaar van zijn ambtsbekleding heeft een lid van het opvoedend team dat ten minste de helft van de lesopdracht voor zijn rekening neemt, recht op twee extra halve dagen opleiding per maand, die kunnen worden gekapitaliseerd over een schooljaar voor een maximum van tien extra halve dagen. § 2 Voor de personeelsleden van het multidisciplinaire team van de PMS-centra kan de voortgezette beroepsopleiding die beantwoordt aan gepersonaliseerde behoeften twintig halve dagen per schooljaar omvatten wanneer ze plaatsvindt tijdens de werkuren.
Deze twintig halve dagen omvatten een aantal halve dagen opleiding gewijd aan collective supervisie. § 3 Voor de leden van het multidisciplinair team van de territoriale clusters kan de voortgezette beroepsopleiding die beantwoordt aan de gepersonaliseerde behoeften tien halve dagen per schooljaar omvatten wanneer ze plaatsvindt tijdens hun diensttijd zoals bedoeld in artikel 18/1 van het voornoemde decreet "werkorganisatie".
Deze tien halve dagen kunnen een aantal halve dagen opleiding bevatten die gewijd zijn aan collectieve supervisie. § 4 Het aantal halve dagen bedoeld in de paragrafen 1, 2 en 3 kan worden gecumuleerd over zes opeenvolgende schooljaren.
Naast de tijd besteed aan werk in de klas bedoeld in artikel 3 van het decreet "organisatie van het werk" of, voor de leden van het multidisciplinair team van de territoriale clusters, in artikel 18/1 van dat decreet, of de tijd besteed door de begunstigde van de opleiding, wordt de voortgezette beroepsopleiding die beantwoordt aan gepersonaliseerde behoeften niet beperkt in termen van het aantal halve dagen per opleidingsjaar.".
Art. 16.Het volgende lid wordt toegevoegd aan artikel 6.1.3-13 van hetzelfde Wetboek: "In de mate van het mogelijke moet de inrichtende macht van een territoriaal cluster alles in het werk stellen voor de vervanging zorgen van een lid van het multidisciplinaire team van het territoriale cluster dat een beroepsopleiding volgt om tegemoet te komen aan gepersonaliseerde behoeften, door andere leden van het multidisciplinaire team.".
Art. 17.In titel 1, boek 6 van hetzelfde Wetboek wordt het opschrift van hoofdstuk 4 vervangen door hetgeen volgt: "Het opleidingsplan voor scholen, PMS-centra en territoriale clusters".
Art. 18.De volgende wijzigingen worden aangebracht aan artikel 6.1.4-1 van hetzelfde Wetboek: 1° tussen de leden 2 en 3 wordt het volgende lid ingevoegd: "Bij het opstellen van de bijlage met betrekking tot het territoriale cluster, bedoeld in artikel 6.2.4-1, stelt de directeur van de school waarin het territoriale cluster is gevestigd, in samenwerking met de coördinator en de leden van het multidisciplinaire team van het territoriale cluster, het opleidingsplan van het territoriale cluster op. Dit opleidingsplan maakt integraal deel uit van de bijlage die betrekking heeft op het territoriale cluster; 2° lid 3 wordt vervangen door hetgeen volgt : "De directeur stuurt, in samenwerking met het opvoedend team van de school en eventueel met de afgevaardigde(n) belast met de pedagogische coördinatie, het opleidingsproces binnen de school.De directeur van een PMS-centrum stuurt, in samenwerking met het multidisciplinaire PMS-team, het opleidingsproces binnen het centrum. De directeur van de zetelschool stuurt, in samenwerking met de coördinator van het territoriale cluster en de leden van het multidisciplinaire team, het opleidingsproces binnen het territoriale cluster. De directeur van de school, de directeur van het PMS Centrum of de directeur van de zetelschool van het territoriale cluster is inzonderheid belast met de: 1° uitvoering van het opleidingsplan;2° ondersteuning en monitoring van het opleidingsproces, inzonderheid na de opleiding; 3° interne evaluatie van de uitvoering van het opleidingsplan."; 3° in lid 4, 1°, worden de woorden "door de school of door het PMS-Centrum" vervangen door de woorden "door de school, door het PMS-Centrum of door het territoriale cluster";4° in lid 4, 3°, worden de woorden "in de school of het PMS-centrum" vervangen door de woorden "in de school, het PMS-centrum of het territoriale cluster".
Art. 19.Het volgende lid wordt toegevoegd aan artikel 6.1.4-2 van hetzelfde Wetboek: "Het opleidingsplan voor het territoriale cluster kan worden aangepast bij de jaarlijkse evaluatie of bij de tussentijdse evaluatie van de uitvoering van de bijlage betreffende het territoriale cluster.
De planning van het opleidingsproces zal dan worden aangepast.
Art. 20.In artikel 6.1.5-5, derde lid, van hetzelfde Wetboek, gewijzigd bij het decreet van 20 juli 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/07/2003 pub. 28/08/2003 numac 2003029433 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende een bijdrage in de kosten voor het gebruik van openbare gemeenschappelijke vervoermiddelen en/of van de fiets door de personeelsleden type decreet prom. 17/07/2003 pub. 12/09/2003 numac 2003200774 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende instemming met het aanhangsel van 4 juni 2003 tot wijziging van het samenwerkingsakkoord gesloten op 20 februari 1995 door de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest i.v.m. de permanente vorming van de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen en de voogdij over het Instituut voor permanente vorming van de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen sluiten0, worden de woorden "georganiseerde of gesubsidieerde PMS-centra" vervangen door de woorden "PMS-centra of territoriale clusters".
Art. 21.De volgende wijzigingen worden aangebracht aan artikel 6.1.5-6 van hetzelfde Wetboek: 1° in paragraaf 2 worden de woorden "scholen en PMS-centra" vervangen door de woorden "scholen, PMS-centra en territoriale clusters"; 2° in paragraaf 3 worden de woorden "in artikel 6.1.2-2 en artikel 6.1.2-3" vervangen door de woorden "in de artikelen 6.1.2-2 tot en met 6.1.2-4".
Art. 22.In artikel 6.1.5-11, derde paragraaf, van hetzelfde Wetboek, worden de woorden "of een lid van het multidisciplinaire team van de territoriale clusters" ingevoegd tussen de woorden "van de PMS-centra" en de woorden "dat sinds minder dan vijf jaar bestaat".
Art. 23.De volgende wijzigingen worden aangebracht aan artikel 6.1.6-1 van hetzelfde Wetboek: 1° in paragraaf 1, tweede lid, worden de woorden "de directeur van de school of het PMS-centrum of zijn afgevaardigde" vervangen door de woorden "de directeur van de school of zijn afgevaardigde, de directeur van het PMS-centrum of zijn afgevaardigde, of de directeur van de zetelschool van het territoriale cluster of zijn afgevaardigde";2° in paragraaf 3, tweede lid, worden de woorden "of het lid van het multidisciplinaire team van het territoriale cluster" ingevoegd tussen de woorden "van de PMS-centra" en de woorden "bedoeld in het eerste lid".
Art. 24.De volgende wijzigingen worden aangebracht aan artikel 6.1.6-3 van hetzelfde Wetboek: 1° aan lid 1 worden de woorden "en van de territoriale clusters" toegevoegd; 2° in lid 2 worden de woorden "6.1.3-11, tweede lid" vervangen door de woorden "6.1.3-11, § 2, tweede lid, en § 3, tweede lid"; 3° aan lid 2 worden de woorden "of van de territoriale clusters" toegevoegd.
Art. 25.De volgende wijzigingen worden aangebracht aan artikel 6.1.6-4, eerste lid, van hetzelfde Wetboek: 1° de woorden "de leden van het pedagogische team" worden vervangen door de woorden "de leden van het pedagogische team en de leden van het multidisciplinaire team van een territoriaal cluster";2° de woorden "die niet onderhevig zijn aan een cursusschorsing" worden vervangen door de woorden "die niet onderhevig zijn aan een cursusschorsing of een schorsing van de collectieve en/of individuele opdrachten van de territoriale clusters".
Art. 26.De volgende wijzigingen worden aangebracht aan artikel 6.1.6-7 van hetzelfde Wetboek: 1° in paragraaf 3, 1°, a) en b), worden de woorden "de school of het PMS-Centrum" telkens vervangen door de woorden "de school, het PMS-Centrum of het territoriale cluster";2° aan paragraaf 6, eerste lid, 1°, worden de woorden "of, in het geval van zetelscholen, de bijlage bij de doelstellingenovereenkomst met betrekking tot het territoriale cluster" toegevoegd;3° In paragraaf 6, eerste lid, 2°, worden de woorden "of het personeelslid van het multidisciplinair team van het PMS-centrum" vervangen door de woorden ", tussen de directeur en het lid van het technisch personeel van het PMS-centrum of tussen de directeur van de zetelschool van het territoriale cluster en het lid van het multidisciplinair team van het territoriale cluster".
Art. 27.De volgende wijzigingen worden aangebracht aan artikel 6.1.7-1 van hetzelfde Wetboek: 1° de woorden "of territoriale clusters" worden toegevoegd aan paragraaf 1, 2° ; 2° in paragraaf 4, tweede lid, 3°, wordt "6.1.3-11, tweede lid" vervangen door "6.1.3-11, § 1, tweede lid".
Art. 28.In artikel 6.1.8-1, derde paragraaf, derde lid, van hetzelfde Wetboek, gewijzigd bij het decreet van 31 maart 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/07/2003 pub. 28/08/2003 numac 2003029433 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende een bijdrage in de kosten voor het gebruik van openbare gemeenschappelijke vervoermiddelen en/of van de fiets door de personeelsleden type decreet prom. 17/07/2003 pub. 12/09/2003 numac 2003200774 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende instemming met het aanhangsel van 4 juni 2003 tot wijziging van het samenwerkingsakkoord gesloten op 20 februari 1995 door de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest i.v.m. de permanente vorming van de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen en de voogdij over het Instituut voor permanente vorming van de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen sluiten2, worden de woorden "en de territoriale clusters" ingevoegd tussen de woorden "de PMS-centra" en de woorden "waarvoor". Afdeling 2 - Bepalingen tot wijziging van titel 2 van Boek 6 van het
Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs
Art. 29.De volgende definitie wordt toegevoegd aan artikel 6.2.1-1 van hetzelfde Wetboek: "8° coördinator van het territoriale cluster: de persoon die onder het gezag staat van de directeur en de inrichtende macht van de school waar het territoriale cluster zijn zetel heeft, en die de opdrachten, vermeld in artikel 6.2.6-3, uitoefent.
Art. 30.Artikel 6.2.2-5 van hetzelfde Wetboek, waarvan de huidige tekst paragraaf 1 zal vormen, wordt aangevuld met een paragraaf 2 die als volgt luidt: " § 2. Met het oog op de oprichting van een specifiek partnerschap dient het territoriale cluster een aanvraag voor een specifiek partnerschap in bij de inrichtende macht van een school voor gespecialiseerd onderwijs die type 4, 5, 6 en/of 7 organiseert.
Elke weigering van een specifiek partnerschap moet worden met redenen omkleed door de inrichtende macht van de school voor gespecialiseerd onderwijs die type 4, 5, 6 en/of 7 organiseert.
De inrichtende macht van het territoriale cluster kan elke weigering om een specifieke partnerschapsovereenkomst aan te gaan die zij als onrechtmatig beschouwt, bij de regering aanhangig maken.
Indien de regering van oordeel is dat de weigering onredelijk is, kan zij, overeenkomstig de procedure van lid 5, één van de volgende straffen opleggen aan de inrichtende macht van de school voor het betrokken gespecialiseerd onderwijs: 1° een waarschuwing;2° een boete gelijk aan 10% van het jaarlijkse operationele budget van de betrokken school;3° bij herhaling binnen een periode van zeven jaar, de intrekking van alle exploitatiesubsidies die voor een volledig schooljaar aan de betrokken school voor gespecialiseerd onderwijs worden betaald. Als de geldboete, vermeld in lid 3, 2°, niet betaald wordt binnen drie maanden na de kennisgeving van de sanctie, houdt de regering het bedrag van de geldboete, vermeerderd met 2,5%, in op de werkingssubsidies die aan de inrichtende macht van de betrokken school worden betaald.
Zodra een klacht bij hen is ingediend, onderzoeken de regeringsdiensten het dossier en kunnen ze iedereen horen die een nuttige bijdrage kan leveren aan hun informatie.
Wanneer zij over bewijzen beschikken dat er een inbreuk is gepleegd, stellen de regeringsdiensten de betrokken inrichtende macht in kennis van hun bezwaren.
Deze heeft 30 dagen om het dossier te raadplegen en schriftelijke opmerkingen in te dienen.
De regering neemt een beslissing binnen 60 dagen na het verstrijken van de termijn waarbinnen de bedoelde inrichtende macht moet reageren.
Art. 31.In artikel 6.2.4-1 van hetzelfde Wetboek wordt tussen de leden 2 en 3 een lid ingevoegd dat als volgt luidt: "De bijlage met betrekking tot het territoriale cluster is opgesteld in het kader van de zesde doelstelling, namelijk de verbetering van het onderwijsstelsel, en, waar van toepassing, de specifieke doelstellingen, en omvat inzonderheid de acties die in de volgende twee transversale strategieën zijn opgenomen: 1° samenwerkingspraktijken; 2° het opleidingsplan.".
Art. 32.Artikel 6.2.4-2 van het Wetboek wordt vervangen door hetgeen volgt: "Artikel 6.2.4-2. § 1. Elk territoriaal cluster deelt jaarlijks geanonimiseerde of persoonsgegevens mee met het oog op de sturing van het onderwijsstelsel en de sturing van de territoriale clusters volgens de procedures van artikel 10/1 van het decreet van 25 april 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/04/2019 pub. 19/09/2019 numac 2019014545 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het digitaal bestuur van het schoolsysteem en de overdracht van digitale gegevens in het leerplichtonderwijs sluiten betreffende het digitaal bestuur van het schoolsysteem en de overdracht van digitale gegevens in het leerplichtonderwijs. § 2 De diensten van de regering delen jaarlijks geanonimiseerde gegevens en/of indicatoren mee die specifiek zijn voor de toestand van het territoriale cluster en zijn samenwerkende scholen, volgens de procedures van artikel 11/1 van het decreet van 25 april 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/04/2019 pub. 19/09/2019 numac 2019014545 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het digitaal bestuur van het schoolsysteem en de overdracht van digitale gegevens in het leerplichtonderwijs sluiten betreffende het digitaal bestuur van het schoolsysteem en de overdracht van digitale gegevens in het leerplichtonderwijs. § 3 Met het akkoord van de inrichtende macht van het betrokken territoriale cluster delen de diensten van de regering aan de federaties van inrichtende machten of aan de inrichtende macht van het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap de indicatoren, vermeld in artikel 6.2.4-1, tweede lid, mee die betrekking hebben op de territoriale clusters die bij hen zijn aangesloten of die een overeenkomst met hen hebben.
De meegedeelde indicatoren zijn bedoeld om aan elke federatie van inrichtende machten en aan de inrichtende macht van het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap de nodige informatie te verstrekken om het territoriale cluster te ondersteunen bij het opstellen van de bijlage bedoeld in artikel 6.2.4-1, eerste lid, om deze bijlage te begeleiden en, in voorkomend geval, te volgen. Deze indicatoren mogen niet aan derden worden meegedeeld, behalve in de gevallen bepaald door de regering".
Art. 33.In artikel 6.2.5-1, § 3, van hetzelfde Wetboek wordt lid 2 vervangen door hetgeen volgt: "De werkingsdotaties of -subsidies zijn ook bedoeld om de kosten te dekken voor de werking en de uitrusting van de territoriale clusters en voor de vergoeding van de reiskosten van het personeel van de territoriale clusters dat lonen of weddetoelagen ontvangt.
Deze werkingsmiddelen zijn ook bestemd voor de terugbetaling van diezelfde kosten aan de inrichtende macht van een partnerschool of een specifieke partnerschool, wanneer die kosten zijn gemaakt door personeelsleden van de betrokken partnerschool of specifieke partnerschool die een loon of een weddetoelage ontvangen in het kader van de opdrachten die zij binnen of namens het territoriale cluster uitvoeren.".
Art. 34.De volgende wijzigingen worden aangebracht aan artikel 6.2.5-6, tweede paragraaf, van hetzelfde Wetboek: 1° lid 2 wordt vervangen door hetgeen volgt : "Uiterlijk op 15 december van het lopende schooljaar deelt de inrichtende macht van de zetelschool in kwestie de verdeling van het aantal punten mee aan de regering. 2° aan paragraaf 2 wordt het volgende lid toegevoegd: "Tot die datum kan het territoriale cluster de in lid 1 bedoelde toewijzing aanpassen, zonder dat deze aanpassing gevolgen heeft voor de betrekkingen die reeds voor het lopende schooljaar zijn opgericht.".
Art. 35.De volgende wijzigingen worden aangebracht aan artikel 6.2.6-2 van hetzelfde Wetboek: 1° in lid 1 wordt de tabel vervangen door hetgeen volgt:
* Ambt/ Ambtsgroep
5/5
4/5
3/4
3/5
2,5/5
2/5
1/4
1/5
Coördinator territoriaal cluster (halftijdsambt, behalve voor regelingen aan het einde van de loopbaan)
830 punten
664 punten
632 punten
-
415 punten
-
208 punten
166 punten
KleuteronderwijzerLeraar lager onderwijsMasterLeraar AC - niveau LG
550 punten
440 punten
413 punten
330 punten
275 punten
220 punten
138 punten
110 punten
AC leraar - HG niveau
695 punten
556 punten
522 punten
417 punten
348 punten
278 punten
174 punten
139 punten
TC-leraar - LG-niveauBP-leraar - LG-niveau
550 punten
440 punten
413 punten
330 punten
275 punten
220 punten
138 punten
110 punten
TC-leraar - HG-niveauBP-leraar - HG-niveau
615 punten
492 punten
462 punten
369 punten
308 punten
246 punten
154 punten
123 punten
OpvoederMaatschappelijk assistent
550 punten
440 punten
413 punten
330 punten
275 punten
220 punten
138 punten
110 punten
LogopedistErgotherapeutOrthoptist
565 punten
452 punten
424 punten
339 punten
283 punten
226 punten
142 punten
113 punten
Verpleegkundige
525 punten
420 punten
394 punten
315 punten
263 punten
210 punten
132 punten
105 punten
Kinesitherapeut
615 punten
492 punten
462 punten
369 punten
308 punten
246 punten
154 punten
123 punten
Psycholoog
695 punten
556 punten
522 punten
417 punten
348 punten
278 punten
174 punten
139 punten
Kinderverzorger
400 punten
320 punten
300 punten
240 punten
200 punten
160 punten
100 punten
80 punten
2° in lid 2 worden de woorden "maximaal één voltijdsequivalent" ingevoegd tussen "wordt van ambtswege opgericht" en "en wordt altijd aan de zetelschool gekoppeld"; 3° het volgende lid wordt toegevoegd aan artikel 6.2.6-2 van hetzelfde Wetboek: "Indien er na de bepaling van de samenstelling van het personeelskader van het territoriale cluster overeenkomstig lid 1 een saldo van punten overblijft in de puntenenveloppe bedoeld in artikel 6.2.5-6, § 1, en dit saldo kleiner is dan het laagste deel van de minimale werkopdracht, kan het saldo worden omgezet in werkingssubsidies of -toelagen. In voorkomend geval kan deze omzetting van de resterende punten afwijken van de in artikel 6.2.5-6, § 2, bedoelde verdeling.".
Art. 36.Artikel 6.2.6-6 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs wordt als volgt gewijzigd: 1° in paragraaf 1: - in punt 1° worden de woorden "intern binnen het territoriale cluster" vervangen door "binnen het territoriale cluster,"; - in punt 2° worden de woorden "extern" opgeheven; 2° paragraaf 2 wordt vervangen door hetgeen volgt : " § 2.Deze oproep tot het indienen van kandidaturen vermeldt het (de) ambt(en) waarin de betrekking zou kunnen worden vervuld, het (de) gezochte profiel(en) van het (de) ambt(en) en het opdrachtvolume van de betrekking die zou kunnen worden vervuld, alsmede de vorm en de termijn voor het indienen van kandidaturen."; 3° er wordt een paragraaf 3 toegevoegd, die als volgt luidt: " § 3.Na de overeenkomstig § 1 gedane oproep tot het indienen van kandidaturen stelt de inrichtende macht, nadat zij de aanstellingen of tijdelijke aanwervingen heeft verricht, een wervingsreserve aan van kandidaten die voldoen aan het in de overeenkomstig § 1 gedane oproep tot het indienen van kandidaturen vastgestelde ambtsprofiel.
Wanneer de inrichtende macht tijdens het schooljaar een aanstelling of tijdelijke aanwerving voor een ononderbroken periode van ten minste vijftien weken moet uitvoeren, kiest zij uit de in lid 1 bedoelde reserve van kandidaten een kandidaat die beantwoordt aan het oorspronkelijke ambtsprofiel.
Als er in deze reserve geen geschikte kandidaten zijn, doet de inrichtende macht een nieuwe oproep volgens de procedure beschreven in § 1.
Wanneer de inrichtende macht tijdens het schooljaar een tijdelijke aanstelling of aanwerving moet verrichten in een ambt dat tijdelijk of permanent vacant is voor een aaneengesloten periode van minder dan vijftien weken, kan het bij gebrek aan een geschikte kandidaat die nog in de in lid 1 bedoelde reserve is ingedeeld, een andere kandidaat die aan het oorspronkelijke ambtsprofiel voldoet, tijdelijk aanstellen of aanwerven.".
Art. 37.In artikel 6.2.6-7 van hetzelfde Wetboek, ingevoegd bij het decreet van 20 juli 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/07/2003 pub. 28/08/2003 numac 2003029433 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende een bijdrage in de kosten voor het gebruik van openbare gemeenschappelijke vervoermiddelen en/of van de fiets door de personeelsleden type decreet prom. 17/07/2003 pub. 12/09/2003 numac 2003200774 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende instemming met het aanhangsel van 4 juni 2003 tot wijziging van het samenwerkingsakkoord gesloten op 20 februari 1995 door de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest i.v.m. de permanente vorming van de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen en de voogdij over het Instituut voor permanente vorming van de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen sluiten0, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in lid 6 worden de woorden "en voor deze betrekking zijn aangeworven" ingevoegd tussen de woorden "hebben gereageerd op de in artikel 6.2.6-6 bedoelde oproep" en de woorden "binnen de inrichtende macht"; 2° de volgende zin wordt toegevoegd aan lid 6: "Deze voorwaarden zijn ook van toepassing op overplaatsingen en veranderingen van opdracht, met uitzondering van de voorwaarde dat men eerder binnen een territoriaal cluster is aangeworven.
Art. 38.In artikel 6.2.6-9 van hetzelfde Wetboek worden de woorden "intermediair overlegcomité opgericht bij de inrichtende macht voor het georganiseerd onderwijs" vervangen door de woorden "centrale overlegcommissie voor "Wallonie Bruxelles Enseignement" bedoeld in artikel 31/1van het bijzonder decreet van 7 februari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/07/2003 pub. 28/08/2003 numac 2003029433 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende een bijdrage in de kosten voor het gebruik van openbare gemeenschappelijke vervoermiddelen en/of van de fiets door de personeelsleden type decreet prom. 17/07/2003 pub. 12/09/2003 numac 2003200774 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende instemming met het aanhangsel van 4 juni 2003 tot wijziging van het samenwerkingsakkoord gesloten op 20 februari 1995 door de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest i.v.m. de permanente vorming van de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen en de voogdij over het Instituut voor permanente vorming van de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen sluiten4 tot oprichting van de openbare instelling belast met het ambt van inrichtende macht voor het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap".
Art. 39.In Boek 6, Titel II, Hoofdstuk 6, Afdeling 3, van hetzelfde Wetboek wordt een artikel 6.2.6-10 ingevoegd, dat als volgt luidt: "Artikel 6.2.6-10. Voor de toepassing van deze afdeling wordt in het gesubsidieerd officieel onderwijs onder "inrichtende macht" verstaan de overheden bedoeld in artikel 27bis van het decreet van 6 juni 1994 tot vaststelling van het statuut van het gesubsidieerd personeel in het gesubsidieerd officieel onderwijs.".
Art. 40.In artikel 6.2.7-1van hetzelfde Wetboek, zoals ingevoegd bij het decreet van 20 juli 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/07/2003 pub. 28/08/2003 numac 2003029433 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende een bijdrage in de kosten voor het gebruik van openbare gemeenschappelijke vervoermiddelen en/of van de fiets door de personeelsleden type decreet prom. 17/07/2003 pub. 12/09/2003 numac 2003200774 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende instemming met het aanhangsel van 4 juni 2003 tot wijziging van het samenwerkingsakkoord gesloten op 20 februari 1995 door de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest i.v.m. de permanente vorming van de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen en de voogdij over het Instituut voor permanente vorming van de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen sluiten0, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 1 worden de woorden "opgesteld door ETNIC" opgeheven;2° in paragraaf 2, eerste lid, worden de woorden "of persoonsgegevens" ingevoegd tussen de woorden "geanonimiseerde gegevens" en de woorden "noodzakelijk voor de uitvoering". HOOFDSTUK 2 - Bepaling tot wijziging van de wet van 1 april 1960 betreffende de PMS-centra
Art. 41.In artikel 2 van de wet van 1april 1960 betreffende de PMS-centra wordt een paragraaf 1ter ingevoegd, luidend als volgt: " § 1ter. Centra voor gespecialiseerd onderwijs en gemengde centra die in het schooljaar 2021-2022 leerlingen in een permanente volledige integratie binnen hun rechtsgebied hadden, behouden het voordeel van de berekening van deze permanente volledige integraties voor de schooljaren 2023-2024 en 2024-2025, met uitzondering van de kosten bedoeld in § 1bis.". HOOFDSTUK 3 - Bepaling tot wijziging van het koninklijk besluit van 22 maart 1969 houdende het statuut van de leden van het bestuurs- en onderwijzend personeel, van het opvoedend hulppersoneel, van het paramedisch personeel van de inrichtingen voor kleuter-, lager, buitengewoon, middelbaar, technisch onderwijs en onderwijs voor sociale promotie en kunstonderwijs van Staat, van de internaten die van die inrichtingen afhangen en van de personeelsleden van de inspectiedienst belast met het toezicht op deze inrichtingen
Art. 42.In artikel 44quater van het koninklijk besluit van 22 maart 1969 houdende het statuut van de leden van het bestuurs- en onderwijzend personeel, van het opvoedend hulppersoneel, van het paramedisch personeel van de inrichtingen voor kleuter-, lager, buitengewoon, middelbaar, technisch onderwijs en onderwijs voor sociale promotie en kunstonderwijs van Staat, van de internaten die van die inrichtingen afhangen en van de personeelsleden van de inspectiedienst belast met het toezicht op deze inrichtingen, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° paragraaf 1 wordt vervangen door hetgeen volgt: " § 1.Elk jaar, uiterlijk in de eerste helft van juni, doet de inrichtende macht een specifieke oproep tot kandidaten voor aanstelling in een territoriaal cluster zoals bedoeld in Boek 6, titel 3 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs, door middel van een bericht in het Belgisch Staatsblad.
Deze oproep wordt gedaan in overeenstemming met artikel 6.2.6-6, §§ 1 en 2, van voornoemd Wetboek.
Voor de toepassing van dit besluit verwijst 1° van artikel 6.2.6-6, § 1 naar personeelsleden die op tijdelijke basis, op prioritaire tijdelijke basis of in vast verband zijn benoemd en op hoofdbasis of op aanvullende basis worden tewerkgesteld in de zetelschool of in een van de gespecialiseerde partnerscholen van het territoriale cluster.
Voor de toepassing van dit besluit verwijst 2° van artikel 6.2.6-6, § 1, naar personeelsleden die op tijdelijke basis, op prioritaire tijdelijke basis of in vast verband zijn benoemd en op hoofdbasis of aanvullende basis zijn toegewezen aan een school voor gespecialiseerd onderwijs buiten het territoriale cluster of aan een school voor gewoon onderwijs of aan een PMS-centrum.
De devolutie van betrekkingen binnen het territoriale cluster gebeurt in overeenstemming met artikel 6.2.6-7 van het bovengenoemde Wetboek.
De oproep vermeldt het (de) ambt(en) waarin de betrekking zou kunnen worden vervuld, de omvang van het werk en het profiel van het gezochte ambt, alsmede de vorm waarin en de termijn waarbinnen sollicitaties moeten worden ingediend.
Niet-aangewezen kandidaten die voldoen aan de voorwaarden in de oproep worden in een wervingsreserve geplaatst voor aanstellingen die worden gedaan om vervangingen in de loop van het schooljaar in te vullen."; 2° de volgende paragraaf 1bis wordt toegevoegd: " § 1bis.De in § 1 bedoelde oproep kan een tweede luik omvatten om de inrichtende macht in staat te stellen een wervingsreserve aan te leggen die alle profielen en ambten omvat die in het gespecialiseerd onderwijs kunnen worden georganiseerd en die zal worden gebruikt om te voorzien in de personeelsbehoeften voor de opvang van leerlingen die permanent volledig geïntegreerd zijn en van leerlingen met specifieke sensorisch-motorische behoeften die tijdens het schooljaar een aanzienlijke follow-up vereisen.
In de oproep wordt aangegeven in welke vorm en binnen welke termijn sollicitaties voor deze wervingsreserve moeten worden ingediend.
Voorafgaand aan de samenstelling van deze wervingsreserve heeft het overleg bedoeld in artikel 6.2.6-2, lid 1, van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs ook betrekking op alle profielen en ambten die in het gespecialiseerd onderwijs kunnen worden georganiseerd en de indelingsmethode die daarop van toepassing is.". HOOFDSTUK 4 - Bepaling tot wijziging van het decreet van 1 februari 1993 tot vaststelling van het statuut van de gesubsidieerde personeelsleden van het gesubsidieerd vrij onderwijs
Art. 43.In artikel 54terdecies, tweede lid, van het decreet van 1 februari 1993 tot vaststelling van het statuut van de gesubsidieerde personeelsleden van het gesubsidieerd vrij onderwijs worden de woorden ", 6" ingevoegd tussen de woorden "5bis" en de woorden "en 7". HOOFDSTUK 5 - Bepaling tot wijziging van het decreet van 6 juni 1994 tot vaststelling van het statuut van het gesubsidieerd personeel in het gesubsidieerd officieel onderwijs
Art. 44.In artikel 44decies/2, tweede lid, van het decreet van 6 juni 1994 tot vaststelling van het statuut van het gesubsidieerd personeel in het gesubsidieerd officieel onderwijs worden de woorden ", 6" ingevoegd tussen de woorden "5bis" en de woorden "en 7". HOOFDSTUK 6 - Bepaling tot wijziging van het decreet van 4 januari 1999Relevante gevonden documenten type decreet prom. 04/01/1999 pub. 25/02/1999 numac 1999029087 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de bevorderingsambten en de selectieambten sluiten betreffende de promotie- en selectieambten
Art. 45.In artikel 12sexies, § 7, tweede lid, van het decreet van 4 januari 1999Relevante gevonden documenten type decreet prom. 04/01/1999 pub. 25/02/1999 numac 1999029087 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de bevorderingsambten en de selectieambten sluiten betreffende de promotie- en selectieambten worden de woorden ", 6" ingevoegd tussen de woorden "5bis" en de woorden "en 7". HOOFDSTUK 7 - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 17 juli 2003Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/07/2003 pub. 28/08/2003 numac 2003029433 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende een bijdrage in de kosten voor het gebruik van openbare gemeenschappelijke vervoermiddelen en/of van de fiets door de personeelsleden type decreet prom. 17/07/2003 pub. 12/09/2003 numac 2003200774 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende instemming met het aanhangsel van 4 juni 2003 tot wijziging van het samenwerkingsakkoord gesloten op 20 februari 1995 door de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest i.v.m. de permanente vorming van de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen en de voogdij over het Instituut voor permanente vorming van de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen sluiten betreffende een tegemoetkoming in de kosten van openbaar vervoer en/of het gebruik van fietsen door personeelsleden
Art. 46.In artikel 1, paragraaf 1, van het decreet van 17 juli 2003Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/07/2003 pub. 28/08/2003 numac 2003029433 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende een bijdrage in de kosten voor het gebruik van openbare gemeenschappelijke vervoermiddelen en/of van de fiets door de personeelsleden type decreet prom. 17/07/2003 pub. 12/09/2003 numac 2003200774 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende instemming met het aanhangsel van 4 juni 2003 tot wijziging van het samenwerkingsakkoord gesloten op 20 februari 1995 door de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest i.v.m. de permanente vorming van de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen en de voogdij over het Instituut voor permanente vorming van de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen sluiten betreffende een tegemoetkoming in de kosten van openbaar vervoer en/of het gebruik van fietsen door personeelsleden, wordt het volgende punt 12° ingevoegd: "12° leden van het multidisciplinair team, zoals bepaald in artikel 1.3.1-1, 33/2°, van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs, van de territoriale clusters georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap.
Art. 47.In artikel 2, lid 2, van hetzelfde decreet worden twee nieuwe streepjes ingevoegd, die als volgt luiden: "- van het territoriale cluster voor het personeel van de territoriale clusters georganiseerd door de Franse Gemeenschap; - van de inrichtende macht als zij deel uitmaakt van het gesubsidieerde personeel van de door de Franse Gemeenschap gesubsidieerde territoriale clusters".
Art. 48.In artikel 8, § 1, van hetzelfde decreet, zoals gewijzigd bij het decreet van 8 juni 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/06/2017 pub. 29/06/2017 numac 2017012820 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van het decreet van 17 juli 2003 betreffende een bijdrage in de kosten voor het gebruik van openbare gemeenschappelijke vervoermiddelen en/of van de fiets door de personeelsleden sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in de leden 2 en 4 worden de woorden ", territoriale clusters" ingevoegd tussen de woorden "opvangtehuizen" en de woorden "of verscheidene centra";2° in lid 2 worden de woorden ", territoriale clusters" ingevoegd tussen de woorden "opvangtehuizen" en de woorden "of centra".
Art. 49.In artikel 11quater van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het decreet van 4 februari 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 04/02/2016 pub. 22/02/2016 numac 2016029096 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende verschillende bepalingen inzake onderwijs sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in de leden 1en 3 worden de woorden ", territoriale clusters" ingevoegd tussen de woorden "opvangtehuizen" en de woorden "of centra";2° in lid 3 worden de woorden "territoriale clusters" ingevoegd tussen de woorden "opvangtehuizen" en de woorden "of betrokken centrum of centra".
Art. 50.In artikel 12 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° aan paragraaf 1 wordt een nieuw lid 5 toegevoegd, dat als volgt luidt: "Alle financiële kosten die voortvloeien uit de vergoedingen die door de regeringsdiensten aan de inrichtende machten van de territoriale clusters worden betaald overeenkomstig artikel 11van dit decreet, worden, in de verhouding bedoeld in paragraaf 2, afgetrokken van het deel dat elke inrichtende macht ontvangt als werkingsdotatie of -subsidie overeenkomstig artikel 6.2.5-1, paragraaf 3 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs."; 2° in paragraaf 2 worden de woorden "leden 2, 3 en 4" vervangen door de woorden "leden 2 tot en met 5";3° in paragraaf 2 worden de woorden "of territoriale clusters" ingevoegd tussen de woorden "PMS-centra" en de woorden "op hetzelfde niveau"; 4° in paragraaf 3, zoals ingevoegd bij het decreet van 18 december 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 18/12/2013 pub. 24/12/2013 numac 2013029647 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende de ontvangstenbegroting van de Franse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2014 type decreet prom. 18/12/2013 pub. 23/01/2014 numac 2014029009 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende instemming met het samenwerkingsakkoord van 11 juli 2013, gesloten tussen de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest, waarbij, voor het jaar 2014, de bijdrage van Wallonië in de financiering van het "Fonds pour la formation à la recherche dans l'industrie et dans l'agriculture "FRIA" wordt verhoogd (1) sluiten, wordt het volgende c) ingevoegd: "c) aan de in paragraaf 1 bedoelde inrichtende machten, worden, afhankelijk van de beschikbare middelen, afgetrokken van het gezamenlijke bedrag van het in paragraaf 1, vijfde lid, bedoelde saldo van alle in paragraaf 2 bedoelde werkingssubsidies of -subsidies.". HOOFDSTUK 8 - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende de organisatie van het gespecialiseerd onderwijs
Art. 51.In artikel 99 van het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende de organisatie van het gespecialiseerd onderwijs, zoals gewijzigd bij het decreet van 14 maart 2019, worden na de woorden "kleuterverzorgers" de woorden ", orthoptisten" toegevoegd.
Art. 52.In artikel 102, § 1, eerste lid van hetzelfde decreet wordt de term ", orthoptist" toegevoegd na de term "logopedist". HOOFDSTUK 9 - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 11 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/04/2014 pub. 10/10/2014 numac 2014029467 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot regeling van de bekwaamheidsbewijzen en ambten in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde en gesubsidieerde basis- en secundair onderwijs sluiten tot regeling van de bekwaamheidsbewijzen en ambten in het basis- en secundair onderwijs georganiseerd en gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap
Art. 53.Aan artikel 3, § 3, van het decreet van 11april 2014 tot regeling van de bekwaamheidsbewijzen en ambten in het basis- en secundair onderwijs georganiseerd en gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, wordt een als volgt luidend punt 6° toegevoegd: "6° orthoptist.".
Art. 54.In artikel 35, eerste lid, van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 17 juni 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/06/2021 pub. 06/08/2021 numac 2021031947 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende oprichting van territoriale polen belast met de ondersteuning aan scholen voor gewoon onderwijs in de uitvoering van redelijke aanpassingen en volledige permanente integratie type decreet prom. 17/06/2021 pub. 30/07/2021 numac 2021031888 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot vaststelling van Boek 6 van het wetboek voor het basis- en secundair onderwijs en tot vaststelling van de titel betreffende de voortgezette beroepsopleiding van de leden van het onderwijsteam van de scholen en van de personeelsleden van het multidisciplinaire team van de PMS-centra sluiten, wordt het nummer "6.2.5-12" vervangen door het nummer "6.2.6-7". HOOFDSTUK 10 - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 10 januari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/01/2019 pub. 26/02/2019 numac 2019040370 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de algemene inspectiedienst type decreet prom. 10/01/2019 pub. 25/01/2019 numac 2019030053 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van het decreet van 2 juni 1998 houdende organisatie van het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de algemene inspectiedienst
Art. 55.In artikel 1 van het decreet van 10 januari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/01/2019 pub. 26/02/2019 numac 2019040370 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de algemene inspectiedienst type decreet prom. 10/01/2019 pub. 25/01/2019 numac 2019030053 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van het decreet van 2 juni 1998 houdende organisatie van het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de algemene inspectiedienst, zoals gewijzigd bij het decreet van 17 juni 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/06/2021 pub. 06/08/2021 numac 2021031947 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende oprichting van territoriale polen belast met de ondersteuning aan scholen voor gewoon onderwijs in de uitvoering van redelijke aanpassingen en volledige permanente integratie type decreet prom. 17/06/2021 pub. 30/07/2021 numac 2021031888 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot vaststelling van Boek 6 van het wetboek voor het basis- en secundair onderwijs en tot vaststelling van de titel betreffende de voortgezette beroepsopleiding van de leden van het onderwijsteam van de scholen en van de personeelsleden van het multidisciplinaire team van de PMS-centra sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 1, tweede lid, worden de woorden "en de territoriale clusters" ingevoegd tussen de woorden "PMS-centra" en "georganiseerd en gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap"; 2° aan paragraaf 2 wordt een nieuw punt 16° toegevoegd, dat als volgt luidt: "16° "territoriaal cluster": het cluster bedoeld in artikel 1.3.1-1., 45° /2, van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs.".
Art. 56.Het volgende artikel 4/1 wordt toegevoegd aan hetzelfde decreet: "
Artikel 4/1.§ 1. In het kader van hun bevoegdheden met betrekking tot de territoriale clusters zijn de inspectiediensten bedoeld in artikel 3, derde lid, 1°, 2° en 5°, belast, elk wat hen aanbelangt of in onderlinge samenwerking, met auditopdrachten met betrekking tot de territoriale clusters waarvoor de Intermediaire Coördinatie-eenheid de auditaanvraag valideert die geformuleerd is door een lid van de Algemene Sturingsdienst van de Scholen en de PMS-Centra of door de betrokken inrichtende macht, ofwel in geval van weigering of onvermogen van de zetelschool van een territoriaal cluster om de bijlage met betrekking tot het territoriale cluster bedoeld in artikel 6.2.4-1 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs op te stellen, ofwel na de evaluatie van de bijlage met betrekking tot het bedoelde territoriale cluster die wordt uitgevoerd in het kader van de tussentijdse evaluatie van de doelstellingenovereenkomst van de zetelschool van het territoriale cluster.
De regering stelt de algemene methodologie vast op basis waarvan de in lid 1 bedoelde opdrachten worden uitgevoerd.
Voorafgaand aan elke auditopdracht bepaalt de Intermediaire Coördinatie-eenheid de reikwijdte en beperkingen van het mandaat dat aan de algemene inspectiedienst wordt toevertrouwd.
De coördinerend inspecteur-generaal bepaalt in overleg met de Intermediaire Coördinatie-eenheid de specifieke systematiek en methodologie op basis waarvan de opdracht wordt uitgevoerd.
Binnen vijftien werkdagen na het einde van elke auditopdracht wordt een diagnoseverslag opgesteld, waarvan het model wordt bepaald door de regering, op voorstel van de coördinerend inspecteur-generaal, en verstuurd naar de Intermediaire Coördinatie-eenheid en het geauditeerde territoriale cluster. Binnen dit kader handelt de algemene inspectiedienst door middel van aanbevelingen.
Indien in het kader van het mandaat van een auditopdracht een vermeende inbreuk van wezenlijk belang wordt vastgesteld die aanleiding zou kunnen geven tot een opdracht als bedoeld in paragraaf 3, wordt daarvan melding gemaakt in het in lid 4 bedoelde verslag.
Hierover kan een afzonderlijk verslag worden opgesteld, dat onmiddellijk via de hiërarchie wordt doorgestuurd naar de ambtenaar-generaal die belast is met de algemene directie voor de sturing van het onderwijsstelsel. § 2 De inspectiediensten bedoeld in paragraaf 1 zijn, elk voor zich of in onderlinge samenwerking, belast met de evaluatie van de uitvoering van de opdrachten toegewezen aan de territoriale clusters in overeenstemming met artikel 6.2.3-1 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs en de naleving van wettelijke en deontologische verplichtingen.
De regering stelt de voorwaarden vast op basis waarvan de in lid 1 bedoelde opdrachten worden uitgevoerd.
De in lid 1 bedoelde opdrachten worden uitgevoerd op verzoek van de regering, eventueel op voorstel van de Algemene Inspectiedienst, door tussenkomst van de Intermediaire Coördinatie-eenheid.
Voorafgaand aan elke evaluatieopdracht bepaalt de Intermediaire Coördinatie-eenheid de reikwijdte en beperkingen van het mandaat dat aan de Algemene Inspectiedienst wordt toevertrouwd met het oog op de opdracht.
De coördinerend inspecteur-generaal bepaalt in overleg met de Intermediaire Coördinatie-eenheid de specifieke systematiek en methodologie op basis waarvan de opdracht wordt uitgevoerd.
Binnen dertig werkdagen na afloop van elke evaluatieopdracht wordt een gedetailleerd verslag opgesteld, waarvan het model wordt vastgesteld door de regering, op voorstel van de coördinerend inspecteur-generaal, en dat bestemd is voor de Intermediaire Coördinatie-eenheid.
Indien in het kader van het mandaat van een evaluatieopdracht een vermeende wezenlijke inbreuk wordt vastgesteld die aanleiding kan geven tot een opdracht als bedoeld in paragraaf 3, wordt daarvan melding gemaakt in het in lid 5 bedoelde verslag.
Hierover kan een afzonderlijk verslag worden opgesteld, dat onmiddellijk via de hiërarchie wordt doorgestuurd naar de ambtenaar-generaal die belast is met de algemene directie voor de sturing van het onderwijsstelsel. § 3 De in paragraaf 1 bedoelde inspectiediensten worden, elk voor wat hen betreft of in onderlinge samenwerking, belast met specifieke controleopdrachten met betrekking tot het vermoeden van één of meer substantiële tekortkomingen vermeld in het verslag opgesteld in het kader van een opdracht bedoeld in paragraaf 1 en 2 en in artikel 7/1 of op verzoek van de ambtenaar-generaal belast met de Algemene directie Leerplichtonderwijs.
Wezenlijke inbreuken in de zin van lid 1 zijn inbreuken die zijn vastgesteld of gemeld met betrekking tot de volgende aspecten: 1° naleving van artikel 1.4.1-1 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs; 2° de geschiktheid van het lesmateriaal en de schooluitrusting voor de onderwijsbehoeften in relatie tot de opdrachten van de clusters;3° naleving van wettelijke verplichtingen en deontologische regels;4° respect voor neutraliteit, waar zulke neutraliteit vereist is;5° naleving van de decreetbepalingen op de voortgezette beroepsopleiding. In het door de Franse Gemeenschap gesubsidieerde onderwijs maakt de in lid 1 bedoelde opdracht deel uit van de controle op de toekenningsvoorwaarden van de subsidies, zoals bepaald in de artikelen 6.2.5-1 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs en 24, § 2 bis van de wet van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige onderwijsbepalingen.
De regering bepaalt de nadere regels en de algemene methodologie op basis waarvan de in lid 1 bedoelde opdrachten worden uitgevoerd, waarbij er inzonderheid op wordt toegezien dat het recht om het standpunt van de betrokkenen naar voren te brengen, wordt gewaarborgd.
De in lid 1 bedoelde opdrachten worden uitgevoerd op verzoek van de regering of van de ambtenaar-generaal belast met de algemene directie voor het leerplichtonderwijs of de ambtenaar-generaal belast met de algemene directie voor de sturing van het onderwijsstelsel.
Voorafgaand aan elke opdracht als bedoeld in lid 1 bepaalt de Intermediaire Coördinatie-eenheid, in voorkomend geval uitgebreid met de ambtenaar-generaal die belast is met de Algemene directie Leerplichtonderwijs, de reikwijdte en de perken van het mandaat dat met het oog op de opdracht aan de Algemene inspectiedienst wordt toevertrouwd.
De coördinerend inspecteur-generaal bepaalt in overleg met de Intermediaire Coördinatie-eenheid de specifieke systematiek en methodologie op basis waarvan de opdracht wordt uitgevoerd.
Elke specifieke controleopdracht als bedoeld in lid 1 geeft binnen vijftien werkdagen na afloop aanleiding tot het opstellen van een gedetailleerd verslag, waarvan het model door de regering, op voorstel van de coördinerend inspecteur-generaal, wordt vastgesteld.
Dit verslag, dat informatie en aanbevelingen bevat met betrekking tot de bevindingen van deze opdracht, wordt via de hiërarchische weg naar de door de regering aangestelde ambtenaar-generaal en naar de betrokken inrichtende macht gestuurd.
Indien een inrichtende macht niet voornemens is gevolg te geven aan een ongunstig verslag dat door een personeelslid van de algemene inspectiedienst in het kader van de uitvoering van een in lid 1 bedoelde opdracht is opgesteld, moet zij deze beslissing binnen een maand na de datum van ontvangst van het verslag via de verantwoordelijke ambtenaar-generaal van de Algemene directie voor de Sturing van het onderwijsstelsel met redenen omkleden tegenover de in lid 7 bedoelde ambtenaar-generaal. § 4 De inspectiediensten bedoeld in paragraaf 1 zijn, elk voor zich of in onderlinge samenwerking, belast met de evaluatie van de pedagogische of professionele geschiktheid van een lid van het multidisciplinaire team of de betrokken ambtsprofielen en opdrachtomschrijvingen.
De regering bepaalt de nadere regels en de algemene methodologie op basis waarvan de in lid 1 bedoelde opdrachten worden uitgevoerd, waarbij er inzonderheid op wordt toegezien dat het recht om het standpunt van de betrokkenen naar voren te brengen, wordt gewaarborgd.
De opdrachten bedoeld in lid 1 worden uitgevoerd op met redenen omkleed verzoek van de inrichtende macht in het geval van gesubsidieerde territoriale clusters en op verzoek van de directeur van de zetelschool in het geval van territoriale clusters georganiseerd door de Franse Gemeenschap, gericht aan de ambtenaar-generaal bevoegd voor de Algemene directie voor de Sturing van het onderwijsstelsel.
Na analyse van de aanvraag bedoeld in lid 3, stemt de ambtenaar-generaal van de Algemene Directie van het Onderwijsstelsel al dan niet in met de uitvoering van de opdracht en deelt hij zijn beslissing mee aan de directeur van het onderwijs in het geval van onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap of aan de betrokken inrichtende macht in het geval van gesubsidieerd onderwijs.
Over elke in lid 1 bedoelde opdracht wordt binnen vijftien werkdagen na afloop ervan op voorstel van de coördinerend inspecteur-generaal een gedetailleerd verslag opgesteld, waarvan het model door de regering wordt vastgesteld.
Dit verslag, dat inzonderheid informatie en aanbevelingen bevat met betrekking tot de vaststellingen van deze opdracht, wordt via de hiërarchische weg overgemaakt aan de door de regering aangestelde ambtenaar-generaal, die het overmaakt aan de directeur van de zetelschool en aan de coördinator van het territoriale cluster georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap of aan de inrichtende macht van het betrokken territoriaal cluster.
Deze laatste legt het ter goedkeuring voor aan het personeelslid, dat er eventueel opmerkingen aan kan toevoegen.
Het verslag wordt dan, samen met eventuele opmerkingen van het personeelslid, naar de coördinerend inspecteur-generaal gestuurd, via de ambtenaar-generaal die door de regering is aangesteld.
De inrichtende macht van het territoriale cluster of haar afgevaardigde die niet van plan is gevolg te geven aan een ongunstig verslag opgesteld door de Algemene Inspectiedienst in uitvoering van een opdracht bedoeld in lid 1, motiveert deze beslissing binnen een maand na de datum van ontvangst van het genoemde verslag via de ambtenaar-generaal die belast is met de Algemene directie Sturing van het Onderwijsstelsel aan de in lid 5 bedoelde ambtenaar-generaal. § 5 De in paragraaf 1 bedoelde inspectiediensten worden belast met deskundigenopdrachten om ondersteunende doeleinden in het kader van: 1° het ontwerpen en ter beschikking stellen van observatie-instrumenten voor de clusters;2° het verzamelen en bevorderen van praktijken die relevant zijn voor de opdrachten van de clusters, in overeenstemming met artikel 8. § 6 De inspectiediensten bedoeld in paragraaf 1 zijn belast met: 1° het op eigen initiatief of op verzoek van de regering adviezen uitbrengen en voorstellen doen over alle aangelegenheden die tot hun bevoegdheid behoren;2° om krachtens wetten, decreten en reglementen deel te nemen aan werkgroepen, commissies en raden;3° het samenwerken met de instellingen van hoger onderwijs die belast zijn met de initiële lerarenopleiding in het kader en volgens de voorwaarden bepaald door de regering;4° het uitvoeren van alle andere opdrachten die hun worden toevertrouwd door of krachtens wetten, decreten en reglementen. § 7 Naargelang de behoeften worden de in dit artikel bedoelde opdrachten uitgevoerd door een of meer leden van de Algemene Inspectiedienst.
Deze opdrachten worden op complementaire wijze uitgevoerd, met dien verstande dat een auditopdracht binnen een cluster nooit tegelijkertijd wordt uitgevoerd met een evaluatieopdracht, een specifieke controleopdracht, een opdracht in verband met de evaluatie van de pedagogische of professionele bekwaamheid van een lid van het multidisciplinaire team of een onderzoeksopdracht.
Met inachtneming van hun eigen methodologie en doelstellingen en van het mandaat op basis waarvan zij worden uitgevoerd, hebben de leden van de Algemene Inspectiedienst voor de in de paragrafen 1, 2, 3 en 4 bedoelde opdrachten toegang tot de kwantitatieve en kwalitatieve gegevens van het cluster. Zij kunnen hun oordeel baseren op feiten die zij inzonderheid door bestudering van de dossiers en analyse van voornoemde gegevens hebben verkregen.".
Art. 57.De volgende wijzigingen worden aangebracht aan artikel 7/1 van hetzelfde decreet: 1° in het eerste lid van paragraaf 1 worden de woorden "of territoriaal cluster of territoriale clusters" ingevoegd tussen de woorden "PMS-centrum of centra" en "of binnen het systeem voor afstandsonderwijs via e-learning van de Franse Gemeenschap";2° in paragraaf 2 worden de woorden "artikel 4, paragraaf 3, artikel 5, paragrafen 4 en 5, artikel 6, paragraaf 2, en artikel 7, paragraaf 3" vervangen door "artikel 4, paragraaf 3, artikel 4/1, paragraaf 3, artikel 5, paragrafen 4 en 5, artikel 6, paragraaf 2, en artikel 7, paragraaf 3".
Art. 58.Aan artikel 8 van hetzelfde decreet wordt een lid 3 toegevoegd, dat als volgt luidt: "Inzonderheid onthoudt hij zich van het uitvaardigen van richtlijnen met betrekking tot de methodologie die wordt gebruikt om zijn opdrachten uit te voeren en respecteert hij de vrijheid van de inrichtende macht om haar werktijden te organiseren in overeenstemming met de wettelijke en reglementaire vereisten.".
Art. 59.In artikel 10, tweede lid, van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 24 februari 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/07/2003 pub. 28/08/2003 numac 2003029433 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende een bijdrage in de kosten voor het gebruik van openbare gemeenschappelijke vervoermiddelen en/of van de fiets door de personeelsleden type decreet prom. 17/07/2003 pub. 12/09/2003 numac 2003200774 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende instemming met het aanhangsel van 4 juni 2003 tot wijziging van het samenwerkingsakkoord gesloten op 20 februari 1995 door de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest i.v.m. de permanente vorming van de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen en de voogdij over het Instituut voor permanente vorming van de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen sluiten1, worden de woorden "of op een territoriaal cluster" ingevoegd tussen de woorden "op een onderwijsinrichting" en de woorden "niet mogen worden toevertrouwd".
Art. 60.In artikel 13, § 1, 6°, van hetzelfde decreet worden de woorden "of een territoriaal cluster" ingevoegd tussen de woorden "een PMS-centrum" en de woorden "georganiseerd of gesubsidieerd". HOOFDSTUK 11 - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 25 april 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/04/2019 pub. 19/09/2019 numac 2019014545 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het digitaal bestuur van het schoolsysteem en de overdracht van digitale gegevens in het leerplichtonderwijs sluiten betreffende het digitaal bestuur van het schoolsysteem en de overdracht van digitale gegevens in het leerplichtonderwijs
Art. 61.In artikel 1 van het decreet van 25 april 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/04/2019 pub. 19/09/2019 numac 2019014545 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het digitaal bestuur van het schoolsysteem en de overdracht van digitale gegevens in het leerplichtonderwijs sluiten betreffende het digitaal bestuur van het schoolsysteem en de overdracht van digitale gegevens in het leerplichtonderwijs, gewijzigd bij het decreet van 24 februari 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/07/2003 pub. 28/08/2003 numac 2003029433 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende een bijdrage in de kosten voor het gebruik van openbare gemeenschappelijke vervoermiddelen en/of van de fiets door de personeelsleden type decreet prom. 17/07/2003 pub. 12/09/2003 numac 2003200774 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende instemming met het aanhangsel van 4 juni 2003 tot wijziging van het samenwerkingsakkoord gesloten op 20 februari 1995 door de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest i.v.m. de permanente vorming van de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen en de voogdij over het Instituut voor permanente vorming van de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen sluiten1, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 1 worden de woorden ", territoriale clusters" ingevoegd tussen de woorden " PMS-centra" en de woorden "en internaten";2° in paragraaf 2, 11°, worden de woorden ", een territoriaal cluster" ingevoegd tussen de woorden "van een school" en de woorden "of een centrum" ; 3° de volgende nummers 19° tot en met 28° worden toegevoegd aan paragraaf 2: "19° Territoriaal cluster: het territoriale cluster zoals gedefinieerd in artikel 1.3.1-1, 45° /2, van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs; 20° Bijlage met betrekking tot het territoriale cluster: de bijlage bij het sturingsplan bedoeld in artikel 6.2.4-1 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs; 21° Samenwerkingsovereenkomst: de overeenkomst bedoeld in artikel 6.2.2-6 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs; 22° Partnerschapsovereenkomst: de overeenkomst bedoeld in artikel 6.2.2-4 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs; 23° Specifieke partnerschapsovereenkomst: de overeenkomst bedoeld in artikel 6.2.2-5 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs; 24° zetelschool: de zetelschool zoals bedoeld in artikel 6.2.1-1, 5°, van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs; 25° Partnerschool: de partnerschool zoals gedefinieerd in artikel 6.2.1-1, 4°, van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs ; 26° Specifieke partnerschool: de school voor gespecialiseerd onderwijs waarvan de inrichtende macht een specifieke partnerschapsovereenkomst heeft gesloten met de inrichtende macht van het territoriale cluster overeenkomstig artikel 6.2.2-5 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs; 27° Samenwerkende school: de samenwerkende school zoals bepaald in artikel 6.2.1-1, 3°, van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs; 28° rechtsgebied: het rechtsgebied, zoals bepaald in artikel 6.2.1-1, 7°, van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs.".
Art. 62.In artikel 4, paragraaf vier, van hetzelfde decreet, wordt het eerste lid aangevuld met een punt 4° dat als volgt luidt: "4° toegang tot samenwerkingsovereenkomsten, partnerschapsovereenkomsten en specifieke partnerschapsovereenkomsten, tot de documenten waarin de rechtsgebieden zijn vastgelegd en tot de wijzigingen die daarop betrekking hebben.".
Art. 63.In hetzelfde decreet wordt het opschrift van hoofdstuk V vervangen door hetgeen volgt: "De overdracht van digitale gegevens door scholen, territoriale clusters en PMS-centra aan de diensten van de regering".
Art. 64.In hetzelfde decreet wordt het volgende artikel 10/1 ingevoegd: "
Artikel 10/1.- § 1. De geanonimiseerde of persoonsgegevens of categorieën van gegevens die nodig zijn voor de uitvoering van wettelijke, decretale of reglementaire bepalingen, worden door de territoriale clusters aan de regeringsdiensten meegedeeld door middel van de digitale ruimte bedoeld in artikel 4, § 1, 1°, voor zover een digitale tool/toepassing beschikbaar is.". § 2 De regering bepaalt bij besluit de lijst van gegevens of categorieën van gegevens bedoeld in paragraaf 1 die de territoriale clusters aan de diensten van de regering moeten overmaken met het oog op de berekening van het kader en de financiering, de monitoring en de sturing van de territoriale clusters. § 3 De in paragraaf 1 bedoelde gegevens worden meegedeeld aan de diensten van de regering volgens de procedures en termijnen die door de regering zijn vastgelegd. § 4 De verzamelde gegevens worden verwerkt door de regeringsdiensten, die ze verzamelen en valideren met het oog op de berekening van het kader en de financiering, monitoring en sturing van de territoriale clusters.
Art. 65.In hetzelfde decreet wordt het opschrift van hoofdstuk VI vervangen door hetgeen volgt "De overdracht van digitale gegevens door regeringsdiensten aan scholen en territoriale clusters".
Art. 66.In hetzelfde decreet wordt een artikel 11/1 ingevoegd, dat als volgt luidt: "
Artikel 11/1.- 1. Geanonimiseerde of persoonsgegevens of categorieën van gegevens die vereist zijn voor de uitvoering van wettelijke, decretale of reglementaire bepalingen worden door de regeringsdiensten aan de territoriale clusters doorgegeven door middel van de digitale ruimte bedoeld in artikel 4, § 1, 1°, voor zover een digitale dienst beschikbaar is.
De regering bepaalt bij besluit de lijst van de in paragraaf 1 bedoelde gegevens of categorieën van gegevens die door de regeringsdiensten aan de territoriale clusters moeten worden verstrekt. § 2 De regeringsdiensten verwerken de gegevens die nodig zijn voor de sturing van de territoriale clusters in de vorm van statistische gegevens en sturen ze naar elk territoriaal cluster en zijn inrichtende macht.
De lijst van gegevens wordt bepaald door de regering en omvat, met het oog op de sturing van de territoriale clusters: 1. geanonimiseerde gegevens over leerlingen, hun kenmerken en hun schoolloopbaan;2. geanonimiseerde personeelsgegevens;3. alle andere nuttige informatie. De statistische gegevens worden geïntegreerd in de digitale dienst met betrekking tot het stuurplan/de doelstellingsovereenkomst, die toegankelijk zijn via de digitale ruimte bedoeld in artikel 4, § 1, 1°. § 3 De statistische gegevens worden naar het territoriale cluster gestuurd, uitsluitend ter attentie van de inrichtende macht van het territoriale cluster en de directeur van de zetelschool, die ze kunnen doorgeven aan de leden van het multidisciplinaire team van het territoriale cluster.
Deze informatie is onderworpen aan het principe van vertrouwelijkheid en mag in geen geval worden gebruikt om promotionele doeleinden.
Art. 67.In hetzelfde decreet wordt het opschrift van hoofdstuk X vervangen door hetgeen volgt: "Het doorgeven van geanonimiseerde gegevens over scholen en territoriale clusters door regeringsdiensten aan andere personen of instellingen".
Art. 68.In artikel 15, eerste paragraaf, van hetzelfde decreet worden de woorden "scholen of een geheel van georganiseerde scholen" vervangen door de woorden "scholen, een geheel van scholen of een geheel van georganiseerde territoriale clusters". HOOFDSTUK 12 - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 17 juni 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/06/2021 pub. 06/08/2021 numac 2021031947 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende oprichting van territoriale polen belast met de ondersteuning aan scholen voor gewoon onderwijs in de uitvoering van redelijke aanpassingen en volledige permanente integratie type decreet prom. 17/06/2021 pub. 30/07/2021 numac 2021031888 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot vaststelling van Boek 6 van het wetboek voor het basis- en secundair onderwijs en tot vaststelling van de titel betreffende de voortgezette beroepsopleiding van de leden van het onderwijsteam van de scholen en van de personeelsleden van het multidisciplinaire team van de PMS-centra sluiten tot vaststelling van Boek 6 van het wetboek voor het basis- en secundair onderwijs en tot vaststelling van de titel betreffende de voortgezette beroepsopleiding van de leden van het onderwijsteam van de scholen en van de personeelsleden van het multidisciplinaire team van de PMS-centra
Art. 69.In artikel 86 van het decreet van 17 juni 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/06/2021 pub. 06/08/2021 numac 2021031947 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende oprichting van territoriale polen belast met de ondersteuning aan scholen voor gewoon onderwijs in de uitvoering van redelijke aanpassingen en volledige permanente integratie type decreet prom. 17/06/2021 pub. 30/07/2021 numac 2021031888 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot vaststelling van Boek 6 van het wetboek voor het basis- en secundair onderwijs en tot vaststelling van de titel betreffende de voortgezette beroepsopleiding van de leden van het onderwijsteam van de scholen en van de personeelsleden van het multidisciplinaire team van de PMS-centra sluiten tot vaststelling van Boek 6 van het wetboek voor het basis- en secundair onderwijs en tot vaststelling van de titel betreffende de voortgezette beroepsopleiding van de leden van het onderwijsteam van de scholen en van de personeelsleden van het multidisciplinaire team van de PMS-centra worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° lid 1 wordt vervangen door hetgeen volgt: "Scholen stellen vanaf 25 augustus 2025 hun opleidingsplan op overeenkomstig artikel 6.1.4-1. Het opstellen van het opleidingsplan door de school gebeurt gelijktijdig met het opstellen van haar sturingsplan en wordt daarin opgenomen overeenkomstig artikel 1.5.2-3, § 1, 5°. " ; 2° in lid 2 worden de woorden "1 september 2023" vervangen door de woorden "25 augustus 2025"; 3° artikel 86 wordt aangevuld met een lid 3, dat als volgt luidt: "Voor het eerst stellen de territoriale clusters hun opleidingsplan op overeenkomstig artikel 6.1.4-1 op hetzelfde moment dat de zetelschool haar opleidingsplan opstelt overeenkomstig lid 1.".
Art. 70.In artikel 88, § 3, van hetzelfde decreet worden de woorden "2029-2030" telkens vervangen door de woorden "2028-2029".
Art. 71.In hetzelfde decreet wordt een artikel 88/1 ingevoegd, dat als volgt luidt: "
Artikel 88/1.§ 1. Met het oog op toepassing vanaf het schooljaar 2024-2025 stellen het "Institut de la Formation professionnelle continue" voor de opleidingen op netoverschrijdend niveau en "Wallonie Bruxelles Enseignement" en elke Federatie van inrichtende machten voor de opleidingen op netniveau de algemene programma's en jaarprogramma's op voor de opleidingen bedoeld in artikel 6.1.3-2 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs van toepassing op alle territoriale clusters bedoeld in artikel 6.1-3-6, eerste lid, 3° van hetzelfde Wetboek.
De algemene leerplannen worden vastgesteld voor het schooljaar 2023-2024 in overeenstemming met artikel 6.1.5-9 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs. In afwijking van deze bepaling gelden deze algemene leerplannen voor een periode van vijf jaar, dat overeenkomt met de schooljaren 2024-2025 tot 2028-2029.
De jaarprogramma's zijn vastgesteld gedurende het schooljaar 2023-2024 in overeenstemming met artikel 6.1.5-10 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs. § 2 Tijdens het schooljaar 2023-2024 kunnen het "Institut de la Formation professionnelle" verder voor opleidingen op netoverschrijdend niveau en "Wallonie Bruxelles Enseignement" en elke Federatie van inrichtende machten voor het netniveau toegang verlenen tot de opleidingen bedoeld in artikel 6.1.3-2 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs aan de leden van de multidisciplinaire teams van de territoriale clusters.". HOOFDSTUK 13 - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 17 juni 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/06/2021 pub. 06/08/2021 numac 2021031947 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende oprichting van territoriale polen belast met de ondersteuning aan scholen voor gewoon onderwijs in de uitvoering van redelijke aanpassingen en volledige permanente integratie type decreet prom. 17/06/2021 pub. 30/07/2021 numac 2021031888 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot vaststelling van Boek 6 van het wetboek voor het basis- en secundair onderwijs en tot vaststelling van de titel betreffende de voortgezette beroepsopleiding van de leden van het onderwijsteam van de scholen en van de personeelsleden van het multidisciplinaire team van de PMS-centra sluiten tot oprichting van de territoriale clusters die belast zijn met de ondersteuning van scholen voor gewoon onderwijs bij de implementatie van redelijke aanpassingen en permanente volledige integratie
Art. 72.In artikel 65 van het decreet van 17 juni 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/06/2021 pub. 06/08/2021 numac 2021031947 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende oprichting van territoriale polen belast met de ondersteuning aan scholen voor gewoon onderwijs in de uitvoering van redelijke aanpassingen en volledige permanente integratie type decreet prom. 17/06/2021 pub. 30/07/2021 numac 2021031888 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot vaststelling van Boek 6 van het wetboek voor het basis- en secundair onderwijs en tot vaststelling van de titel betreffende de voortgezette beroepsopleiding van de leden van het onderwijsteam van de scholen en van de personeelsleden van het multidisciplinaire team van de PMS-centra sluitentot oprichting van de territoriale clusters belast met de ondersteuning van de scholen voor gewoon onderwijs bij de implementatie van redelijke aanpassingen en permanente volledige integratie, zoals gewijzigd bij het decreet van 20 juli 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/07/2003 pub. 28/08/2003 numac 2003029433 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende een bijdrage in de kosten voor het gebruik van openbare gemeenschappelijke vervoermiddelen en/of van de fiets door de personeelsleden type decreet prom. 17/07/2003 pub. 12/09/2003 numac 2003200774 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende instemming met het aanhangsel van 4 juni 2003 tot wijziging van het samenwerkingsakkoord gesloten op 20 februari 1995 door de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest i.v.m. de permanente vorming van de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen en de voogdij over het Instituut voor permanente vorming van de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen sluiten0, wordt paragraaf 3 vervangen door hetgeen volgt: "Voor de toepassing van paragraaf 1, lid 2, 1°, wordt het totaal aantal punten als volgt berekend:
Betrokken schooljaar
Formule voor de berekening van het totale aantal punten voor de toepassing van paragraaf 1, lid 2, 1°.
Schooljaar 2022-2023
Ntr22-23 = [N /100] x 30
Schooljaar 2023-2024
Ntr23-24 = [N /100] x 45
Schooljaar 2024-2025
Ntr24-25 = [N /100] x 60
Schooljaar 2025-2026
Ntr25-26 = [N /100] x 75
In deze formule: verwijst "Ntrxx-xx" naar het aantal punten dat moet worden verdeeld over de territoriale clusters voor elk van de betrokken schooljaren; verwijst "N" naar het totale aantal punten in artikel 6.2.5-3, § 1, lid 1.".
Art. 73.In hetzelfde decreet wordt een artikel 67/1ingevoegd, dat als volgt luidt: "
Artikel 67/1.In afwijking van artikel 6.2.2-4 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs kan tijdens het schooljaar 2023-2024 op basis van een unaniem akkoord van de verschillende inrichtende machten een wijziging bij aanhangsel van de partnerschapsovereenkomst of het partnerschapsrechtsgebied worden gesloten. Deze wijziging heeft enkel betrekking op de opname van een nieuwe partnerschool voor gespecialiseerd onderwijs. De wijziging(en) mag (mogen) echter niet leiden tot de terugtrekking van een partnerschool voor gespecialiseerd onderwijs".
Art. 74.In artikel 70, § 2, van hetzelfde decreet, zoals gewijzigd bij het decreet van 20 juli 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/07/2003 pub. 28/08/2003 numac 2003029433 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende een bijdrage in de kosten voor het gebruik van openbare gemeenschappelijke vervoermiddelen en/of van de fiets door de personeelsleden type decreet prom. 17/07/2003 pub. 12/09/2003 numac 2003200774 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende instemming met het aanhangsel van 4 juni 2003 tot wijziging van het samenwerkingsakkoord gesloten op 20 februari 1995 door de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest i.v.m. de permanente vorming van de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen en de voogdij over het Instituut voor permanente vorming van de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen sluiten0, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in lid 1 worden de woorden "met ingang van 28 augustus 2023" vervangen door de woorden "met ingang van 2 oktober 2023";2° in lid 2 worden de woorden "uiterlijk op 31 januari 2024" vervangen door de woorden "uiterlijk op 29 februari 2024";3° in lid 4 worden de woorden "15 kalenderdagen" vervangen door de woorden "35 kalenderdagen";4° in lid 8 worden de woorden "20 dagen" vervangen door de woorden "40 dagen".
Art. 75.In hetzelfde decreet wordt een artikel 70/1 ingevoegd, dat als volgt luidt: "
Art. 70/1.In afwijking van artikel 6.2.4-1 wordt de tussentijdse evaluatie van de bijlage met betrekking tot het territoriale cluster uitgevoerd wanneer de doelstellingenovereenkomst van de school waarin het territoriale cluster is gevestigd, is afgesloten na 29 augustus 2022.". HOOFDSTUK 14 - Slotbepalingen
Art. 76.Artikel 38 treedt in werking op de datum van inwerkingtreding van het decreet van 16 maart 2023Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/07/2003 pub. 28/08/2003 numac 2003029433 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende een bijdrage in de kosten voor het gebruik van openbare gemeenschappelijke vervoermiddelen en/of van de fiets door de personeelsleden type decreet prom. 17/07/2003 pub. 12/09/2003 numac 2003200774 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende instemming met het aanhangsel van 4 juni 2003 tot wijziging van het samenwerkingsakkoord gesloten op 20 februari 1995 door de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest i.v.m. de permanente vorming van de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen en de voogdij over het Instituut voor permanente vorming van de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen sluiten3 houdende oprichting van een centraal overlegcomité voor "Wallonie Bruxelles Enseignement".
Art. 77.Artikel 39 en alle bepalingen bedoeld in hoofdstuk 7 hebben uitwerking met ingang van 29 augustus 2022.
Art. 78.Onverminderd de artikelen 76 en 77 treedt dit decreet in werking op 28 augustus 2023.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 20 juli 2023.
De Ministerpresident, belast met Internationale Betrekkingen, Sport en het Onderwijs voor Sociale Promotie, P.-Y. JEHOLET De Vicepresident en minister van Begroting, Ambtenarenzaken, Gelijke Kansen en het Toezicht op "Wallonie-Bruxelles Enseignement", F. DAERDEN De Vicepresident en minister van Kind, Gezondheid, Cultuur, Media en Vrouwenrechten, B. LINARD De minister van Hoger Onderwijs, Wetenschappelijk Onderzoek, Universitaire Ziekenhuizen, Hulpverlening aan de Jeugd, Justitiehuizen, Jeugd en de Promotie van Brussel, F. BERTIEAUX De minister van Onderwijs, C. DESIR _______ Nota (1) Zitting 2022-2023 Stukken van het Parlement. - Ontwerpdecreet, nr. 566-1. - Commissieverslag, n° 566-2 - Tekst aangenomen tijdens de Commissie, n° 566-3 - Tekst aangenomen tijdens de plenaire vergadering, n° 566-4 Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. - Vergadering van 19 juli 2023.