gepubliceerd op 27 mei 2022
Decreet tot aanlegging van het begeleidingsdossier voor de leerling
31 MAART 2022. - Decreet tot aanlegging van het begeleidingsdossier voor de leerling (DAccE)
Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : HOOFDSTUK 1. - Bepalingen betreffende de aanlegging van een begeleidingsdossier voor de leerling (DAccE) in het Boek 1 van het wetboek voor het basis- en secundair onderwijs
Artikel 1.In het Boek 1 van het wetboek voor het basis- en secundair onderwijs wordt een titel 10 ingevoegd, luidend als volgt: "Het begeleidingsdossier voor de leerling (DAccE)" (dossier d'accompagnement de l'élève), waarvan de inhoud hierna volgt: "TITEL X. - Het begeleidingsdossier van de leerling (DAccE) HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen Art. 1.10.1 - 1 In deze titel wordt verstaan onder: 1° schriftelijke toegang : toegang die de gebruiker in staat stelt om, afhankelijk van het gebruikersprofiel waarover hij beschikt, de gegevens in het DAccE geheel of gedeeltelijk in te voeren, te wijzigen of te verwijderen;2° leestoegang : toegang die alleen de gebruiker in staat stelt om, afhankelijk van het gebruikersprofiel waarover hij beschikt, de gegevens in het DAccE volledig of gedeeltelijk te raadplegen; 3° samenvattingsverslag : het samenvattingsverslag stemt overeen met de elementen opgenomen in de rubriek bedoeld in artikel 1.10.2-2, § 5, tweede lid, 1°, van het luik "opvolging van de leerling" en bevat de vaststellingen en acties met betrekking tot de opvolging van het leerproces van de leerling, die het mogelijk maken de specifieke aanvullende differentiatie- en gepersonaliseerde begeleidingsmaatregelen bedoeld in de artikelen 2.3.1-3 en volgende, uit te voeren, te evalueren en zo nodig aan te passen; 4° persoonsgegevens : de gegevens in de zin van artikel 4, 1) van de AVG; 5° opvoedend team : het opvoedend team zoals bepaald in artikel 1.3.1-1, 32°, met uitzondering van de secretarissen-bibliothecarissen; 6° memo: individueel en voorbereidend advies opgenomen in de rubriek bedoeld in artikel 1.10.2-2, § 5, tweede lid, 5°, van het luik "opvolging van de leerling", opgesteld door een lid van het opvoedend team of het multidisciplinair team van het PMS-centrum ter attentie van de andere leden met het oog op het invoeren van het samenvattingsverslag; 7° onderwijsniveau : het kleuteronderwijs, het lager onderwijs, de lagere graad van het secundair onderwijs en de hogere graad van het secundair onderwijs;8° steunpunten : de hulpmiddelen van de leerling waarop hij een beroep kan doen om zijn moeilijkheden te overwinnen;9° AVG : de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG "(Algemene verordening gegevensbescherming) " ;10° gebruikers : elke persoon die toegang heeft tot het DAccE en die over een gebruikersprofiel beschikt; 11° luik "administratief" : het luik van het DAccE bedoeld in artikel 1.10.2-2, § 3; 12° luik "schooltraject": het luik van het DAccE bedoeld in artikel 1.10.2-2, § 4; 13° luik "Procedures" : het luik van het DAccE bedoeld in artikel 1.10.2-2, § 6; 14° luik "opvolging van de leerling": het luik van het DAccE, bedoeld in artikel 1.10.2-2, § 5. HOOFDSTUK II. - Het doel en de structuur van het DAccE Art. 1.10.2 - 1. Voor elke leerling wordt door de Franse Gemeenschap bij zijn eerste inschrijving in een kleuter-, lagere, basis- of middelbare school, voltijds of alternerend, gewoon of gespecialiseerd, georganiseerd of gesubsidieerd, een begeleidingsdossier (DAccE) aangelegd, dat hem gedurende zijn hele schooltijd volgt.
Art. 1.10.2 - 2 § 1. Het DAccE is een instrument ter ondersteuning van het welslagen van de leerling dat het mogelijk maakt het leren en het schooltraject te volgen, dat bijdraagt tot de continuïteit van het leren en ervoor zorgt dat rekening wordt gehouden met een evoluerende aanpak van de moeilijkheid of de behoefte van de leerling.
Het DAccE maakt het mogelijk de informatie-uitwisseling te versterken tussen de opvoedende teams en de leden van het multidisciplinaire team van het PMS-centrum in de loop van het jaar, tussen studiejaren, tussen de studieniveaus en tussen de scholen in geval van schoolverandering. Het DAccE maakt het mogelijk de informatie-uitwisseling over de beslissingen in verband met het leertraject tussen de school, de ouders en de leerlingen te versterken.
Het DAccE draagt bij tot de uitvoering van administratieve procedures die worden uitgevoerd met toepassing van de decretale of reglementaire bepalingen die betrekking hebben op het schooltraject van de leerling en die gebaseerd zijn op een evolutieve aanpak. § 2. Het DAccE bestaat uit vier luiken : 1° een luik "administratief";2° een luik "schooltraject";3° een luik "opvolging van de leerling";4° een luik "procedures". Elk luik van het DAccE vereist de verwerking van categorieën van persoonsgegevens waarvan de doeleinden in de paragrafen 3 en volgende worden vastgesteld. De vier luiken van het DAccE vullen elkaar aan. § 3. Het luik "administratief" stelt de leden van het opvoedend team en de leden van het multidisciplinaire team van het PMS-centrum in staat de leerling te identificeren en zijn/haar ouders of de leerling zelf, indien hij/zij meerderjarig is, te identificeren en te contacteren.
Het luik "administratief" omvat de volgende rubrieken: 1° een rubriek met betrekking tot de informatie die nodig is om de leerling te identificeren ;2° een rubriek met betrekking tot de informatie die nodig is om de ouders of de leerling indien hij/zij is meerderjarig te identificeren en te contacteren. De rubrieken bedoeld in het tweede lid, 1° en 2°, bevatten de volgende categorieën van gegevens: 1° identificatiegegevens van een leerling ;2° identificatiegegevens van een ouder ;3° communicatiegegevens van een ouder. Het luik "administratief" van het DAccE wordt ingevuld overeenkomstig artikel 1.10.4-1. De lijst en de opmaak van de gegevens die in de rubrieken van het luik "administratieve" zijn opgenomen, worden door de Regering vastgesteld in de schema's bedoeld in paragraaf 7. § 4. Het luik "schooltraject" stelt de leden van het opvoedend team en de leden van het multidisciplinaire team van het PMS-centrum in staat kennis te nemen van de elementen van het schooltraject van de leerling met betrekking tot zijn/haar leerproces.
Het luik "schooltraject" omvat de volgende rubrieken : 1° een rubriek met betrekking tot de informatie over het traject van de vorige jaren, zoals de inschrijvingen tijdens de schooljaren die onder het onderwijsniveau vallen en het laatste jaar van het vorige onderwijsniveau.2° een rubriek met betrekking tot aanvullende informatie over het traject van het lopende jaar, die het mogelijk maakt te weten of de leerling : a) het voorwerp is geweest van een beslissing tot behoud ;b) het voorwerp is geweest van een beslissing tot bevordering ;c) in aanmerking komt voor een integratie overeenkomstig hoofdstuk X van het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs;d) van een DASPA-systeem geniet overeenkomstig het decreet van 7 februari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/02/2019 pub. 18/03/2019 numac 2019040713 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het onthaal, de scholarisatie en de begeleiding van leerlingen die de taal niet beheersen in het onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten betreffende het onthaal, de scholarisatie en de begeleiding van leerlingen die de taal niet beheersen in het onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap;e) van een FLA-regeling geniet overeenkomstig het decreet van 7 februari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/02/2019 pub. 18/03/2019 numac 2019040713 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het onthaal, de scholarisatie en de begeleiding van leerlingen die de taal niet beheersen in het onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten betreffende het onthaal, de scholarisatie en de begeleiding van leerlingen die de taal niet beheersen in het onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap; f) in aanmerking komt voor een protocol voor redelijke aanpassingen overeenkomstig artikel 1.7.8-1, § 4, zesde lid. 3° een gedeelte over de certificering van de leerling. De rubrieken bedoeld in het tweede lid, 1°, 2° en 3°, bevatten de categorieën van gegevens betreffende de studies en de opleiding en meer bepaald de subcategorie van gegevens betreffende de schooltrajecten.
Het luik "schooltraject" van het DAccE wordt ingevuld overeenkomstig artikel 1.10.4-1. De lijst en de opmaak van de gegevens in de rubrieken van het luik "schooltraject" worden door de regering vastgesteld in de modellen bedoeld in paragraaf 7. § 5. Het luik "opvolging van de leerling" stelt de leden van het opvoedend team en de leden van het multidisciplinaire team van het PMS-centrum in staat de informatie die nodig is voor de opvolging van het leerproces van de leerling in te winnen, aan te vullen en uit te wisselen.
Het luik "opvolging van de leerling" bevat de volgende rubrieken: 1°. een rubriek met betrekking tot het samenvattingsverslag dat, in de vorm van beknopte informatie, de volgende elementen bevat : a) de observatie van de leermoeilijkheden van de leerling en de pedagogische acties die door het opvoedend team van de school, in voorkomend geval, in samenwerking met het multidisciplinaire team van het PMS-centrum, worden uitgevoerd om deze moeilijkheden te verhelpen;b) in voorkomend geval, de observatie van de steunpunten ;c) in voorkomend geval, een toelichting op de observaties en acties bedoeld in a) en b);d) aan het einde van het onderwijsniveau, de observatie van leermoeilijkheden die tijdens de jaren van het onderwijsniveau zijn vastgesteld en aan het einde van het niveau nog steeds worden gevolgd, behalve aan het einde van de hogere graad van het secundair onderwijs. 2°. een rubriek betreffende de aanvullende informatie over de opvolging van het leerproces van de leerling betreffende de acties van de ouders om het leerproces van hun kind te ondersteunen; 3°. een rubriek betreffende de aanvullende informatie over de opvolging van het leerproces van de leerling met vermelding van de taal die thuis wordt gesproken; 4°. een rubriek betreffende de informatie en documenten van medische/paramedische aard, in voorkomend geval, die door de ouders van de leerling of door de leerling zelf worden toegezonden, indien hij/zij meerderjarig is overeenkomstig artikel 1.10.4-6; 5°. een rubriek betreffende de memo's waarin de informatie over de opvolging van het leerproces van de leerling is opgenomen die nodig is voor het opstellen van een samenvattingsverslag overeenkomstig artikel 1.10.4-7; 6°. een rubriek betreffende de historiek die de informatie bedoeld in 1° tot 4° voor de betrokken samenvattingsverslagen bevat en die de volgende elementen bevat: a) hetzij, voor het DAccE van de leerling die op dezelfde school ingeschreven blijft, de samenvattingsverslagen bedoeld in 1° en de ouderacties bedoeld in 2° die, in voorkomend geval, worden opgesteld tijdens het lopende schooljaar, alsmede de samenvattingsverslagen bedoeld in 1° en de ouderacties bedoeld in 2° die, in voorkomend geval, worden opgesteld aan het einde van de verschillende schooljaren die vallen onder het onderwijsniveau waarin de leerling is ingeschreven ;b) hetzij, voor het DAccE van de leerling die van school veranderd is, de samenvattingsverslagen bedoeld in 1° en de ouderacties bedoeld in 2° die, in voorkomend geval, worden opgesteld tijdens het lopende schooljaar, alsook de samenvattingsverslagen bedoeld in 1° en de ouderacties bedoeld in 2° die, in voorkomend geval, worden opgesteld op het einde van het vorige schooljaar.De voorgeschiedenis wordt vervolgens aangevuld met de samenvattingsverslagen bedoeld in 1° en de ouderacties bedoeld in 2° die in voorkomend geval later worden opgesteld voor de verschillende schooljaren die onder het onderwijsniveau vallen waarin de leerling is ingeschreven; c) voor het DAccE van een leerling die van onderwijsniveau is veranderd, het samenvattingsverslag bedoeld in 1° en de acties van de ouders bedoeld in 2° die, in voorkomend geval, worden opgesteld aan het einde van het laatste schooljaar van het vorige onderwijsniveau. Deze elementen zijn alleen zichtbaar tijdens het eerste jaar van het onderwijsniveau waarin de leerling is ingeschreven.
De rubrieken bedoeld in het tweede lid, 1° en 5°, bevatten geen enkele categorie van gegevens in verband met de gezondheid.
De rubrieken bedoeld in het tweede lid, 2° en 4° bevatten de categorieën van gegevens betreffende de gezondheid van het kind. De gegevens in de rubrieken bedoeld in het tweede lid 2° en 4° worden verwerkt op basis van de toestemming van de ouders van de leerling of van de leerling zelf indien deze meerderjarig is in de zin van artikel 9, § 2, onder a), van de AVG. De Regering bepaalt de wijze waarop de toestemming wordt verkregen voor de gegevens die opgenomen zijn in de rubriek bedoeld in het tweede lid, 2° en 4°.
De rubriek bedoeld in het tweede lid, 3°, bevat de categorieën van gegevens betreffende de identificatie van de leerling.
Het luik "opvolging van de leerling" van het DAccE wordt ingevuld overeenkomstig de artikelen 1.10.4-2 tot en met 1.10.4-7. De lijst en de opmaak van de gegevens die in de rubrieken van het luik "opvolging van de leerling" worden opgenomen, worden door de regering vastgesteld in de modellen bedoeld in paragraaf 7. § 6. Het luik "procedures" stelt degenen die betrokken zijn bij een procedure overeenkomstig een decretale of reglementaire bepaling in staat informatie uit te wisselen over procedures voorzien op grond van een decretale of reglementaire bepaling die betrekking heeft op het schooltraject en die gebaseerd is op een evoluerende benadering van de moeilijkheid of de behoefte van de leerling.
In het luik "procedures" zijn de gedigitaliseerde versies van de procedures bedoeld in het eerste lid opgenomen. Dit luik bevat categorieën gegevens die worden verwerkt op grond van een betrokken decretale of reglementaire bepaling.
Het luik "procedures" van het DAccE wordt ingevuld overeenkomstig artikel 1.10.4-8. In de decretale en reglementaire bepalingen houdende de organisatie van de gedigitaliseerde administratieve procedures bedoeld in het eerste lid worden de nadere regels voor de raadpleging van het luik "procedures" vastgesteld. § 7. De Regering stelt de modellen van het DAccE vast, rekening houdend met de luiken en rubrieken bedoeld in dit artikel.
Er is een model vastgesteld dat van toepassing op : 1° het gewoon kleuteronderwijs ;2° het gespecialiseerd kleuteronderwijs ;3° het gewoon lager onderwijs ;4° het gespecialiseerd lager onderwijs ;5° de lagere graad van het gewoon secundair onderwijs ;6° de hogere graad van het gewoon secundair onderwijs ;7° het gespecialiseerd secundair onderwijs. § 8. Het DAccE neemt de vorm aan van een computerapplicatie ontwikkeld door ETNIC en is toegankelijk via de digitale ruimten bedoeld in artikel 4, § 1, eerste lid, 1° en 3° van het decreet van 25 april 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/04/2019 pub. 19/09/2019 numac 2019014545 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het digitaal bestuur van het schoolsysteem en de overdracht van digitale gegevens in het leerplichtonderwijs sluiten betreffende het digitaal bestuur van het schoolsysteem en de overdracht van digitale gegevens in het leerplichtonderwijs.
De computerapplicatie DAccE volgt de structuur van het DAccE die bepaald is in de modellen bedoeld in paragraaf 7. § 9. De persoonsgegevens opgenomen in de luiken van het DAccE kunnen worden gebruikt voor statistische verwerking, op voorwaarde dat ze door de diensten van de Algemene Administratie van het Onderwijs van het Ministerie van de Franse Gemeenschap, in samenwerking met ETNIC, via aangepaste methoden anoniem worden gemaakt.
Art. 1.10.2 - 3 Het DAccE is persoonlijk, specifiek voor elke leerling, heeft alleen betrekking op de leerling en bevat slechts persoonsgegevens of documenten die betrekking hebben op de leerling, met uitzondering van identificatiegegevens en contactgegevens van zijn ouders indien hij minderjarig is. Het bevat geen gegevens betreffende tuchtrechtelijke beslissingen of resultaten van summatieve of certificatieve proeven, met uitzondering van de vermelding van de door de leerling behaalde getuigschriften en de data waarop deze werden behaald.
Het DAccE is perspectief op verandering. De gegevens in het DAccE worden gedurende de gehele schooltijd van de leerling regelmatig ingevoerd, bijgewerkt en geschrapt, met name in het belang van de leerling, overeenkomstig hoofdstuk 4, afdeling 1.
Het DAccE is vertrouwelijk en alleen toegankelijk voor personen die bij of krachtens deze titel gemachtigd zijn er toegang toe te hebben.
Elke gebruiker is verplicht de vertrouwelijkheid van de in het DAccE opgenomen gegevens te respecteren. HOOFDSTUK III. - Toegang tot het DAccE en gebruikersprofielen Art. 1.10.3 - 1 § 1. Elk lid van het opvoedend team en van het multidisciplinaire team van het PMS-centrum heeft alleen toegang tot het DAccE van de leerlingen die ingeschreven zijn in de school en in het niveau waar hij/zij werkt of waarvoor hij/zij bevoegd is.
De inrichtende macht van een school heeft toegang tot het DAccE van de leerlingen die ingeschreven zijn in de school die zij organiseert. De inrichtende macht van een PMS-centrum heeft toegang tot het DAccE van de leerlingen die ingeschreven zijn in de scholen waarvoor het PMS-centrum dat zij organiseert, bevoegd is.
De diensten van de regering creëren, volgens de nadere regels bepaald door de Regering en onder voorbehoud van validering door de inrichtende macht van een school of een PMS-centrum, de toegangen voor de gebruikers van het DAccE die onder de verantwoordelijkheid van deze inrichtende macht vallen.
De inrichtende macht van de school of haar afgevaardigde beheert de sluiting of de schorsing van de aan haar personeelsleden verleende toegang volgens de nadere regels bepaald door de regering. De inrichtende macht van het PMS-centrum of haar afgevaardigde beheert de sluiting of de schorsing van de aan haar personeelsleden verleende toegang volgens de nadere regels bepaald door de regering. Bij gebreke daarvan kunnen de diensten van de regering de aan het DAccE-gebruikers verleende toegang bijwerken. § 2. De ouders van een minderjarige leerling hebben toegang tot het DAccE van hun kind. Een meerderjarige leerling heeft toegang tot het DAccE dat op hem/haar betrekking heeft.
De diensten van de regering beheren de toegang tot de computerapplicatie DAccE, bedoeld in artikel 1.10.2-2, § 8, voor de ouders of de meerderjarige leerling volgens de door de regering bepaalde nadere regels.
De leerling of de ouder stelt de directeur van de school in kennis van elke rechterlijke beslissing betreffende de uitoefening van het ouderlijk gezag of de meerderjarigheid en die gevolgen heeft voor de toegang tot het DAccE, zoals bedoeld in het eerste lid en het tweede lid. De directeur stelt de diensten van de regering onverwijld in kennis. § 3. De ambtenaar-generaal of zijn afgevaardigde bedoeld in artikel 1.10.4-12, § 2, creëert toegangen voor DAccE-gebruikers die deel uitmaken van de Algemene Administratie van het onderwijs en van de Algemene Inspectiedienst in functie van de vereisten die gebonden zijn aan de uitoefening van hun opdrachten. Deze toegangen worden tijdelijk verleend voor de tijd die nodig is om hun opdrachten uit te voeren.
Art. 1.10.3 - 2 § 1. Elke persoon die toegang heeft tot het DAccE overeenkomstig artikel 1.10.3-1, krijgt een of meer gebruikersprofielen toegewezen die overeenstemmen met zijn/haar functie of verantwoordelijkheid. De DAccE-gebruikersprofielen zijn als volgt: 1° "directie van de school" ;2° "directie van het PMS-centrum";3° "lid van het pedagogische team" ;4° "lid van het opvoedend team" ;5° "lid van het technisch personeel van het PMS-centrum";6° "inrichtende macht van de school" ;7° "inrichtende macht van het PMS-centrum" ;8° "ouders of meerderjarige leerling" ;9° "Algemene Inspectiedienst" ;10° "Administratie". § 2. Het gebruikersprofiel "directie van de school maakt het mogelijk voor de gebruiker met dit profiel voor de leerlingen die onder zijn/haar verantwoordelijkheid vallen : 1° om een leestoegang te hebben om : a) de informatie in de luiken "administratief", "schooltraject" en "opvolging van de leerling" te raadplegen volgens de in artikel 1.10.4-9 bepaalde nadere regels; b) de informatie in het luik "procedures" te raadplegen om één van de in het DAccE gedigitaliseerde procedures uit te voeren overeenkomstig de decretale of reglementaire bepalingen die deze procedure regelen; 2° om schriftelijke toegang te hebben om : a) documenten met de medische/paramedische gegevens die nuttig zijn voor de opvolging van het leerproces van de leerling in te voeren in het luik "opvolging van de leerling", overeenkomstig artikel 1.10.4-6, eerste lid; b) het luik "opvolging van de leerling" in te vullen en een memo op te stellen ;c) indien nodig, het luik "procedures" in te vullen om één van de in het DAccE gedigitaliseerde procedures uit te voeren overeenkomstig de decretale of reglementaire bepalingen die deze procedure regelen; d) de gegevens geschreven in vrije tekst in het samenvattingsverslag in het luik "opvolging van de leerling" te verbeteren aan het einde van de interne bemiddelingsprocedure bedoeld in artikel 1.10.4 - 13, § 1; e) overeenkomstig artikel 1.10.4-7, derde lid, de memo opgesteld door een gebruiker met een gebruikersprofiel bedoeld in de paragrafen 4 of 5 te verwijderen. 3° aan de meerderjarige leerling of aan de ouders van een minderjarige leerling toegang te verlenen om het DAccE ter plaatse te raadplegen; 4° het afdrukbare verslag bedoeld in artikel 1.10.4 10, § 2, tweede lid, af te drukken. § 3. Het gebruikersprofiel "directie van het PMS-centrum" maakt het mogelijk voor de gebruiker met dit profiel voor de leerlingen die onder zijn/haar verantwoordelijkheid vallen, die zijn ingeschreven in de school of scholen waar hij/zij zijn/haar opdrachten uitvoert: 1° om leestoegang te hebben om : a) de informatie in de luiken "administratief", "schooltraject" en "opvolging van de leerlingen" te raadplegen volgens de nadere regels bepaald in artikel 1.10.4-9; b) de informatie in het luik "procedures" te raadplegen om één van de in het DAccE gedigitaliseerde procedures uit te voeren overeenkomstig de decretale of reglementaire bepalingen die deze procedure regelen; 2° om de schriftelijke toegang te hebben om : a) documenten met de medische/paramedische gegevens die nuttig zijn voor de opvolging van het leerproces van de leerling in te voeren in het luik "opvolging van de leerling", overeenkomstig artikel 1.10.4-6, eerste lid; b) een memo op te stellen;c) indien nodig, het luik "procedures" in te vullen om één van de in het DAccE gedigitaliseerde procedures uit te voeren overeenkomstig de decretale of reglementaire bepalingen die deze procedure regelen; d) overeenkomstig artikel 1.10.4-7, derde lid, de memo opgesteld door een gebruiker met een gebruikersprofiel bedoeld in paragraaf 6 te verwijderen ; 3° om de raadpleging van het DAccE ter plaatse aan de meerderjarige leerling of aan de ouders van de minderjarige leerling toe te staan; 4° het afdrukbare verslag bedoeld in artikel 1.10.4 10, § 2, tweede lid, af te drukken. § 4. Het gebruikersprofiel "lid van het pedagogisch team" maakt het mogelijk voor de gebruiker met dit profiel voor de leerlingen die onder zijn/haar verantwoordelijkheid vallen, en die ingeschreven zijn in de school waar de gebruiker werkt en die ingeschreven zijn in het niveau waar hij/zij werkt: 1° om leestoegang te hebben om : a) de informatie in de luiken "administratief", "schooltraject" en "opvolging van de leerlingen" te raadplegen volgens de nadere regels bepaald in artikel 1.10.4-9 ; b) de informatie in het luik "procedures" te raadplegen om één van de in het DAccE gedigitaliseerde procedures uit te voeren overeenkomstig de decretale of reglementaire bepalingen die deze procedure regelen;2° om de schriftelijke toegang te hebben om : a) het luik "opvolging van de leerling" in te vullen en een memo op te stellen ;b) indien nodig, het luik "procedures" in te vullen om één van de in het DAccE gedigitaliseerde procedures uit te voeren overeenkomstig de decretale of reglementaire bepalingen die deze procedure regelen; 3° om de laatste bijgewerkte versie van de opzoekbare historiek bedoeld in artikel 1.10.2-2, § 5, tweede lid, 6°, voor het lopende schooljaar af te drukken. § 5. Het gebruikersprofiel "lid van het opvoedend team" maakt het mogelijk voor de gebruiker met dit profiel voor de leerlingen die onder zijn/haar verantwoordelijkheid vallen, die ingeschreven zijn in de school waar de gebruiker werkt en die ingeschreven zijn in het niveau waar hij/zij werkt: 1° om leestoegang te hebben om : a) de informatie in de luiken "administratief", "schooltraject" en "opvolging van de leerlingen" te raadplegen volgens de nadere regels bepaald in artikel 1.10.4-9; b) de informatie in het luik "procedures" te raadplegen om een van de in het DAccE gedigitaliseerde procedures uit te voeren overeenkomstig de decretale of reglementaire bepalingen die deze procedure regelen;2° om de schriftelijke toegang te hebben om : a) een memo op te stellen;b) indien nodig, het luik "procedures" in te vullen om één van de in het DAccE gedigitaliseerde procedures uit te voeren overeenkomstig de decretale of reglementaire bepalingen die deze procedure regelen; 3° de laatste bijgewerkte versie van de opzoekbare historiek bedoeld in artikel 1.10.2-2, § 5, tweede lid, 6°, voor het lopende schooljaar af te drukken. § 6. Het gebruikersprofiel "lid van het technisch personeel van het PMS-centrum" maakt het mogelijk voor de gebruiker met dit profiel voor de leerlingen die onder zijn/haar verantwoordelijkheid staan en die zijn ingeschreven in de school of scholen waar hij/zij zijn/haar opdrachten uitvoert: 1° om leestoegang te hebben om : a) de informatie van de luiken "administratief", "schooltraject" en "opvolging van de leerlingen" te raadplegen volgens de nadere regels bepaald in artikel 1.10.4-9; b) de informatie in het luik "procedures" te raadplegen om een van de in het DAccE gedigitaliseerde procedures uit te voeren overeenkomstig de decretale of reglementaire bepalingen die deze procedure regelen;2° om schriftelijke toegang te hebben om : a) een memo op te stellen;b) indien nodig, het luik "procedures" in te vullen om één van de in het DAccE gedigitaliseerde procedures uit te voeren overeenkomstig de decretale of reglementaire bepalingen die deze procedure regelen; 3° de laatste bijgewerkte versie van de opzoekbare historiek bedoeld in artikel 1.10.2-2, § 5, tweede lid, 6°, voor het lopende schooljaar af te drukken. § 7. Het gebruikersprofiel "inrichtende macht van de school" maakt het mogelijk voor de gebruiker met dit profiel voor de leerlingen die ingeschreven zijn in de school of scholen waarvoor hij/zij verantwoordelijk is: 1° om leestoegang te hebben om : a) de informatie van de luiken "administratief", "schooltraject" en "opvolging van de leerlingen" te raadplegen volgens de nadere regels bepaald in artikel 1.10.4-9; b) de informatie van het luik "procedures" te raadplegen om één van de in het DAccE gedigitaliseerde procedures uit te voeren overeenkomstig de decretale of reglementaire bepalingen die deze procedure regelen;2° om de schriftelijke toegang te hebben om : a) indien nodig, het luik "procedures" in te vullen om één van de in het DAccE gedigitaliseerde procedures uit te voeren overeenkomstig de decretale of reglementaire bepalingen die deze procedure regelen; b) de gegevens geschreven in vrije tekst in het samenvattingsverslag in het luik "opvolging van de leerling" te verbeteren aan het einde van de in artikel 1.10.4 - 13, § 1 bedoelde interne bemiddelingsprocedure; c) overeenkomstig artikel 1.10.4-7, derde lid, de memo opgesteld door een gebruiker met een gebruikersprofiel bedoeld in de paragrafen 2, 4 of 5 te verwijderen; 3° het afdrukbare verslag bedoeld in artikel 1.10.4 10, § 2, tweede lid, af te drukken. § 8. Het gebruikersprofiel "inrichtende macht van het PMS-centrum" maakt het mogelijk voor de gebruiker met dit profiel voor de leerlingen die ingeschreven zijn in een school waarvoor het door hem/haar georganiseerde PMS-centrum bevoegd is: 1° om leestoegang te hebben om : a) de informatie van de luiken "administratief", "schooltraject" en "opvolging van de leerlingen" te raadplegen volgens de nadere regels bepaald in artikel 1.10.4-9; b) de informatie van het luik "procedures" te raadplegen om één van de in het DAccE gedigitaliseerde procedures uit te voeren overeenkomstig de decretale of reglementaire bepalingen die deze procedure regelen;2° om de schriftelijke toegang te hebben om : a) indien nodig, het luik "procedures" in te vullen om één van de in het DAccE gedigitaliseerde procedures uit te voeren overeenkomstig de decretale of reglementaire bepalingen die deze procedure regelen; b) overeenkomstig artikel 1.10.4-7, derde lid, de memo opgesteld door een gebruiker met een gebruikersprofiel bedoeld in de paragrafen 3 of 6, te verwijderen; 3° het afdrukbare verslag bedoeld in artikel 1.10.4 10, § 2, tweede lid, af te drukken. § 9. Het gebruikersprofiel "ouders of meerderjarige leerling" maakt het mogelijk voor de gebruiker met dit profiel voor de leerling waarvoor hij/zij verantwoordelijk is : 1° om leestoegang te hebben om : a) de informatie van de luiken "administratief", "schooltraject" en "opvolging van de leerling" te raadplegen volgens de nadere regels bepaald in artikel 1.10.4-10; b) de informatie van het luik "procedures" te raadplegen om één van de in het DAccE gedigitaliseerde procedures uit te voeren overeenkomstig de decretale of reglementaire bepalingen die deze procedure regelen;2° de schriftelijke toegang te hebben om, indien nodig, het luik "procedures" te raadplegen om één van de in het DAccE gedigitaliseerde procedures uit te voeren overeenkomstig de decretale of reglementaire bepalingen die deze procedure regelen. 3° het afdrukbare verslag bedoeld in artikel 1.10.4 10, § 2, tweede lid, af te drukken; 4° bij te dragen aan het luik "opvolging van de leerling" overeenkomstig artikel 1.10.4-6 ; 5° het directeur van de school te vragen een verzoek in te dienen bij de diensten van de regering om onjuiste gegevens in het DAccE te verbeteren volgens de nadere regels en door middel van het model van verzoek bepaald door de regering § 10.Het gebruikersprofiel "Algemene inspectiedienst" maakt het mogelijk voor de gebruiker met dit profiel: 1° om leestoegang te hebben om: a) in voorkomend geval, afhankelijk van de vereisten gebonden aan de uitoefening van hun opdrachten en overeenkomstig de wettelijke en reglementaire bepalingen, de informatie van alle luiken van het DAccE te raadplegen;b) de informatie van het luik "procedures" te raadplegen om één van de in het DAccE gedigitaliseerde procedures uit te voeren overeenkomstig de decretale of reglementaire bepalingen die deze procedure regelen;2° de schriftelijke toegang te hebben om, indien nodig, het luik "procedures" in te vullen om één van de in het DAccE gedigitaliseerde procedures uit te voeren, overeenkomstig de decretale of reglementaire bepalingen die deze procedure regelen. § 11. Met het gebruikersprofiel "Bestuur" kan de gebruiker: 1° ervoor zorgen dat de luiken "administratief" en "schooltraject" worden gevoed;2° de toegang en de handelingen van de gebruikers van het begeleidingsdossier van de leerling (DAccE) controleren; 3° gevolg geven aan klachten ingediend door de ouders van de minderjarige leerling of door de meerderjarige leerling met toepassing van artikel 1.10.4-12, § 1, 6° ; 4° in samenwerking met ETNIC, statistische verwerkingen uitvoeren op basis van DAccE-gegevens, mits deze via passende methoden worden geanonimiseerd;5° indien nodig, het luik "procedures" raadplegen of voeden om een van de in het begeleidingsdossier van de leerling (DAccE) gedigitaliseerde procedures uit te voeren, overeenkomstig de decretale of reglementaire bepalingen die op deze procedure van toepassing zijn. HOOFDSTUK IV. - Het gebruik van het begeleidingsdossier van de leerling (DAccE) Afdeling 1. - Voeding van het begeleidingsdossier van de leerling
(DAccE) Onderafdeling 1. - Voeding voor de luiken "administratief" en "schooltraject" van het begeleidingsdossier van de leerling (DAccE) Art. 1.10.4 - 1 De luiken "administratief" en "schooltraject" van het begeleidingsdossier van de leerling (DAccE) worden gevoed door gegevens die oorspronkelijk werden verwerkt op grond van decretale of reglementaire bepalingen en uit gegevensbanken die werden gecreëerd in toepassing van deze bepalingen.
De categorieën van gegevens in het "administratieve" luik betreffende de identificatie, bedoeld in artikel 1.10.2-2, § 3, derde lid, 1° en 2°, kunnen het rijksregisternummer van de leerlingen en de ouders omvatten, alsmede de gegevens uit het rijksregister die nodig zijn voor: 1° de identificatie en het authenticeren van de betrokken personen;2° het met zekerheid vaststellen van de ouder-kindrelatie tussen een leerling en de ouders. Onderafdeling 2. - Over de voeding van het luik "leerlingvolgsysteem" van het begeleidingsdossier van de leerling (DAccE) Art. 1.10.4 - 2 Het luik "leerlingvolgsysteem" van het begeleidingsdossier van de leerling (DAccE) wordt gevoed met informatie die het resultaat is van een collegiale reflectie, uitgevoerd door het opvoedend team van de school in samenwerking, in voorkomend geval, met het multidisciplinaire team van het PMS-centrum, volgens de door de regering vastgelegde procedures. In dit kader handelen de leden van het opvoedend team van de school en de leden van het multidisciplinaire team van het PMS-centrum onder de verantwoordelijkheid van hun respectieve inrichtende macht.
In het kleuter- en lager onderwijs wijst de directeur voor elke klas een persoon aan die de gegevens in het leerlingvolgsysteem invoert. In het secundair onderwijs wijst de directeur voor elke klas onder de leden van de klassenraad een persoon aan die verantwoordelijk is voor het invoeren van de gegevens in het luik "leerlingvolgsysteem". De aangewezen persoon moet beschikken over een gebruikersprofiel "schoolleiding" of "pedagogisch team" als bedoeld in artikel 1.10.3-2, § 1, 1° of 3°.
De memo's worden individueel door de leden van het opvoedend team en de leden van het multidisciplinaire team van het PMS-centrum ingevuld in de periode die voorafgaat aan de termijnen voor de in dit artikel bedoelde samenvattende verslagen.
Het lid van het multidisciplinaire team van het PMS-centrum brengt de ouders van de minderjarige leerling of de meerderjarige leerling vooraf op de hoogte van elke mededeling die gericht is aan het opvoedend team van de school en die bedoeld is om het begeleidingsdossier van de leerling (DAccE) van de betrokken leerling te voeden.
Art. 1.10.4 - 3 § 1. In het gewone onderwijs wordt, wanneer een leerling aanhoudende leermoeilijkheden ondervindt, het samenvattend verslag uiterlijk op 31 oktober voltooid om informatie te verstrekken over de specifieke aanvullende differentiatie- en de gepersonaliseerde ondersteuningsmaatregelen als bedoeld in de artikelen 2.3.1-3 en volgende. De evaluatie en, in voorkomend geval, de aanpassingen van de specifieke regelingen worden uiterlijk op 31 januari en 30 juni in het samenvattend verslag opgenomen.
Voor leerlingen van wie de aanhoudende leermoeilijkheden na 31 oktober worden vastgesteld, wordt uiterlijk op 31 januari een samenvattend verslag opgesteld over de specifieke aanvullende regelingen voor differentiatie- en gepersonaliseerde ondersteuning. De evaluatie en, in voorkomend geval, de aanpassingen van de specifieke regelingen worden uiterlijk op 30 juni in het samenvattend verslag opgenomen.
Voor leerlingen van wie de aanhoudende leermoeilijkheden na 31 januari worden vastgesteld, wordt uiterlijk op 30 juni een samenvattend verslag opgesteld over de specifieke aanvullende regelingen voor differentiatie en gepersonaliseerde ondersteuning.
Voor leerlingen met vastgestelde leermoeilijkheden die een onderwijsniveau voltooien, bevat het samenvattend verslag van 30 juni de rubriek bedoeld in artikel 1.10.2-2, § 5, tweede lid, 1°, d). Dit lid is niet van toepassing op het hoger secundair onderwijs. § 2. De gegevens in de rubriek bedoeld in artikel 1.10.2-2, § 5, tweede lid, 2°, worden ingevoerd en, in voorkomend geval, geactualiseerd op het ogenblik dat het samenvattend verslag wordt ingevoerd of geactualiseerd overeenkomstig de eerste paragraaf.
Art. 1.10.4 - 4 § 1. Voor leerlingen in het gespecialiseerd onderwijs voor wie een individueel leerplan (PIA) wordt opgesteld overeenkomstig het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende de organisatie van het gespecialiseerd onderwijs, wordt het samenvattend verslag aan het einde van het schooljaar, uiterlijk op 30 juni, één keer ingevuld met de pedagogische gegevens die nuttig zijn voor het opvoedend team dat tijdens het volgende schooljaar voor de leerling verantwoordelijk is.
Voor leerlingen met vastgestelde leermoeilijkheden die een onderwijsniveau voltooien, bevat het samenvattend verslag van 30 juni de rubriek bedoeld in artikel 1.10.2-2, § 5, tweede lid, 1°, d). Dit lid is niet van toepassing op het hoger secundair onderwijs. § 2. De gegevens in de rubrieken bedoeld in artikel 1.10.2-2, § 5, tweede lid, 2°, worden ingevoerd en, in voorkomend geval, bijgewerkt op het ogenblik dat het samenvattend verslag wordt ingevoerd of bijgewerkt overeenkomstig de eerste paragraaf.
Art. 1.10.4 - 5. De gegevens opgenomen in de rubriek bedoeld in artikel 1.10.2-2, § 5, tweede lid, 3°, worden gevoed door gegevens die aanvankelijk werden verwerkt krachtens decretale of reglementaire bepalingen en die afkomstig zijn uit gegevensbanken die in toepassing daarvan werden aangelegd.
Art. 1.10.4 - 6. Op verzoek van de ouders van de minderjarige leerling of van de meerderjarige leerling zelf en na zich ervan te hebben vergewist dat zij passend en relevant zijn voor het volgen van het leerproces van de leerling, voert de directeur van de school of het PMS-centrum de documenten in die zijn opgesomd in de rubriek bedoeld in artikel 1.10.2-2, § 5, tweede lid, 4°, die worden opgesteld door een specialist op medisch, paramedisch of psycho-medisch gebied, door een multidisciplinair medisch team of door het PMS-centrum bedoeld in artikel 1.7.8-1, § 1, tweede lid.
De ouders van de minderjarige leerling of de meerderjarige leerling zelf kunnen later verzoeken om deze documenten te verwijderen. De regering legt de procedures voor de invoering en de schrapping van deze documenten, de voorwaarden voor de naleving ervan en het model voor het verzoek om toevoeging of schrapping van deze documenten vast in het begeleidingsdossier van de leerling (DAccE).
Art. 1.10.4 - 7. De memo's bevatten persoonlijke aantekeningen ter voorbereiding van de opstelling van een samenvattend verslag. Zij weerspiegelen niet het collegiale advies dat bij de indiening van een samenvattend verslag wordt geformuleerd.
Memo's kunnen worden ingevoerd voordat het samenvattend verslag wordt ingevoerd.
De memo's worden systematisch vernietigd bij de in de artikelen 1.10.4-3 en 1.10.4-4 bedoelde beknopte beoordelingen. Het lid van het opvoedend team of het multidisciplinair team van het PMS-centrum dat de nota heeft opgesteld, alsook de directie of de inrichtende macht, kunnen de nota vóór de uiterste datum voor de beknopte evaluatie schrappen.
Onderafdeling 3. - Voeding van de afdeling "procedures" van het begeleidingsdossier van de leerling (DAccE) Art. 1.10.4 - 8. In de decretale en reglementaire bepalingen tot organisatie van de gedigitaliseerde administratieve procedures, bedoeld in artikel 1.10.2-2, § 6, worden de modaliteiten voor de voeding van het luik "procedures" vastgesteld.
Gegevens die zijn ingevoerd in de rubrieken "administratief", "schooltraject" en "Leerlingvolgsysteem" kunnen later worden weergegeven in het luik "procedures". Gegevens die in het luik "procedures" zijn ingevoerd, kunnen later in het luik "leerlingvolgsysteem" worden weergegeven. Afdeling 2. - Raadpleging van het begeleidingsdossier van de leerling
(DAccE) Art. 1.10.4 - 9. Voor een leerling die op dezelfde school ingeschreven blijft, hebben de inrichtende machten van de school en het PMS-centrum, de leden van het opvoedend team van de school en de leden van het multidisciplinaire team van het PMS-centrum leestoegang naar gelang van hun gebruikersprofiel: 1° tot de luiken "administratief" en "schooltraject"; 2° binnen het luik "leerlingvolgsysteem", tot de rubrieken bedoeld in artikel 1.10.2-2, § 5, tweede lid, 1° tot en met 5° en 6°, a).
Bij verandering van school binnen een onderwijsniveau hebben de inrichtende machten van de school en het PMS-centrum, de leden van het opvoedend team van de school en de leden van het multidisciplinaire team van het PMS-centrum leestoegang naargelang hun gebruikersprofiel: 1° tot de luiken "administratief" en "schooltraject"; 2° binnen het luik "leerlingvolgsysteem", tot de rubrieken bedoeld in artikel 1.10.2-2, § 5, tweede lid, 1° tot en met 5° en 6°, b).
Tijdens een niveau-overgang hebben de inrichtende macht van de school en het PMS-centrum, de leden van het opvoedend team van de school en de leden van het multidisciplinaire team van het PMS-centrum die belast zijn met de leerling tijdens het eerste jaar van een onderwijsniveau, eveneens inzage in het samenvattend verslag bedoeld in artikel 1.10.2-2, § 5, tweede lid, 6°, c).
Art. 1.10.4 - 10. § 1. De ouders of de meerderjarige leerling zelf kunnen de gegevens in de rubrieken "administratief", "schooltraject" en "leerlingvolgsysteem" raadplegen met behulp van de informaticatoepassing DAccE bedoeld in artikel 1.10.2-2, § 8. De volgende gegevens kunnen worden geraadpleegd: 1° alle gegevens die zijn opgenomen in de luiken "administratief" en "schooltraject"; 2° in het luik "leerlingvolgsysteem", de gegevens vermeld: a) in de vermeldingen bedoeld in artikel 1.10.2-2, § 5, tweede alinea, punten 3° en 4° ; b) in de rubriek bedoeld in artikel 1.10.2-2, § 5, tweede lid, 6°, binnen de perken van de leestoegang die aan de betrokken school wordt verleend met toepassing van artikel 1.10.4-9. § 2 De ouders of de leerling, indien deze meerderjarig is, kunnen op verzoek bij de directeur van de school of het PMS-centrum het afdrukbare rapport met de in lid 1 bedoelde gegevens in het DAccE van de leerling inzien.
Zij kunnen ook een afschrift krijgen van de in lid 1 bedoelde gegevens die in het DAccE van de leerling zijn opgenomen in de vorm van een afdrukbaar rapport waarvoor de regering een verplicht model vaststelt, door een schriftelijk verzoek in te dienen bij de directeur van de school of het PMS-centrum. De regering stelt een model vast voor het verzoek om een afdrukbaar rapport. § De memo's kunnen niet worden geraadpleegd door de ouders of de meerderjarige leerling. Afdeling 3. - Bewaring van gegevens in het begeleidingsdossier van de
leerling (DAccE) Art. 1.10.4 - 11. De gegevens die behoren tot de categorieën van gegevens bedoeld in artikel 1.10.2-2, §§ 3 en 4 en § 5, tweede lid, 3°, worden niet opgeslagen los van de gegevensbank waaruit zij afkomstig zijn.
De gegevens bedoeld in artikel 1.10.2-2, § 5, tweede lid, 1°, 2°, 4° tot en met 6°, worden bewaard tot zes maanden nadat de leerling het met volledig leerplan of alternerend secundair onderwijs met succes heeft voltooid. Het begeleidingsdossier van de leerling (DAccE) van de betrokken leerling wordt op die datum vernietigd.
Wanneer de leerling het door de Franse Gemeenschap georganiseerde of gesubsidieerde onderwijs stopzet vóór het einde van zijn leerplicht, wordt het begeleidingsdossier van de leerling (DAccE) opgeschort en worden de gegevens bedoeld in artikel 1.10.2-2, § 5, tweede lid, 1°, 2°, 4° tot 6°, bewaard en opnieuw geactiveerd als hij opnieuw leerplichtig wordt. Deze gegevens worden uiterlijk tot zes maanden na zijn 20e verjaardag bewaard. Afdeling 4. - Regels voor het gebruik van het begeleidingsdossier van
de leerling (DAccE) Art. 1.10.4 - 12. § 1 De regering stelt een reglement vast voor het gebruik van het begeleidingsdossier van de leerling (DAccE), waarin ten minste de volgende punten zijn opgenomen 1° de deontologische regels van de leden van het opvoedend team en de leden van het multidisciplinair team van het PMS-centrum, inzonderheid met betrekking tot de vertrouwelijkheid ;2° de regels voor het gebruik van het begeleidingsdossier van de leerling (DAccE) ; 3° de interne bemiddelingsprocedure en de beroepsprocedure bedoeld in artikel 1.10.4 - 13; 4° de procedures voor de uitoefening van het recht bedoeld in de artikelen 1.10.3 1, § 2, 1.10.3 2, § 9, 4°, 1.10.4-6 en 1.10.4-10, § 2; 5° de modaliteiten van het informeren en het meedelen aan de betrokkenen en de modaliteiten van de uitoefening van de betrokken rechten met toepassing van de AVG;6° de procedure in geval van overtreding van de gebruiksvoorschriften van het begeleidingsdossier van de leerling (DAccE) of van de bepalingen vervat in deze titel. Wanneer een gebruiker voor het eerst toegang krijgt tot het begeleidingsdossier van de leerling (DAccE), is deze toegang afhankelijk van de bevestiging dat het begeleidingsdossier van de leerling (DAccE)-gebruikersregels zijn gelezen. Deze bevestiging wordt elk schooljaar vernieuwd en wanneer DAccE-regels worden gewijzigd. § 2. De regering benoemt een ambtenaar-generaal of zijn afgevaardigde om toezicht te houden op het operationeel beheer en de administratie van het begeleidingsdossier van de leerling (DAccE), om het doeltreffend gebruik van het begeleidingsdossier van de leerling (DAccE) in de scholen te verzekeren en om de naleving van de voorschriften voor het gebruik van het begeleidingsdossier van de leerling (DAccE) te garanderen.
Hij behandelt de klachten die niet binnen de school konden worden opgelost, overeenkomstig de procedure bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, 6°. Indien hij het nodig acht, kan de ambtenaar-generaal of zijn afgevaardigde de Algemene Inspectiedienst mandateren om een specifieke onderzoeks- en controleopdracht uit te voeren, die wordt uitgevoerd overeenkomstig artikel 4, § 3, vierde lid en volgende, van het decreet van 10 januari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/01/2019 pub. 26/02/2019 numac 2019040370 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de algemene inspectiedienst sluiten betreffende de Algemene Inspectiedienst. Afdeling 5. - Bemiddelings- en beroepsprocedure inzake het gebruik van
het begeleidingsdossier van de leerling (DAccE) Art. 1.10.4 - 13. § 1. Naast de procedure die de regering vastlegt in toepassing van artikel 1.10.3 2, § 9, 4°, legt de regering een procedure vast die tot doel heeft de standpunten tussen de inrichtende macht van de school en de ouders van de minderjarige of meerderjarige leerling betreffende het mogelijk nadelige karakter van de gegevens die zijn opgenomen in het commentaar bedoeld in artikel 1.10.2-2, § 5, tweede lid, 1°, c), met elkaar te verzoenen.
Deze procedure is bevorderlijk voor de verzoening van standpunten en betrekt het PMS-centrum als belanghebbende bij de opstelling van de samenvattende verslagen.
De gehele procedure mag niet langer duren dan twintig werkdagen en moet een minimum van vijf werkdagen omvatten om de ouders van de minderjarige of meerderjarige leerling in de gelegenheid te stellen hun verzoek om bemiddeling in te dienen. In afwijking hiervan wordt, wanneer het gaat om de inhoud van het op 30 juni opgestelde syntheseverslag, de bemiddelingsprocedure tijdens de openingsperioden van de scholen gehouden en moet deze uiterlijk op 5 september zijn afgerond.
Na afloop van deze interne bemiddeling kan het samenvattend verslag waarop de klacht betrekking heeft, door de inrichtende macht of het schoolhoofd worden gecorrigeerd. De naar aanleiding van deze interne bemiddeling genomen beslissingen worden hetzij persoonlijk aan de verzoekers tegen ontvangstbewijs overhandigd, hetzij per aangetekende brief medegedeeld. § 2. Indien het niet mogelijk is gebleken de standpunten met elkaar te verzoenen, kunnen de ouders van de minderjarige leerling of van de meerderjarige leerling binnen tien werkdagen na het einde van de interne verzoeningsprocedure bij de in artikel 1.10.4 - 12, § 2 bedoelde algemeen ambtenaar of bij zijn gemachtigde een verzoek indienen tot schrapping van het in de eerste paragraaf, eerste lid, bedoelde commentaar. Wanneer het verzoek betrekking heeft op de inhoud van het samenvattend verslag dat is opgesteld op 30 juni, moet het uiterlijk op 15 september worden ingediend.
In geval van verandering van school kunnen de ouders van de minderjarige of de meerderjarige leerling hun verzoek tot schrapping indienen zonder de in lid 1 bedoelde interne bemiddeling te hebben gevoerd.
De algemeen ambtenaar of zijn afgevaardigde neemt binnen tien werkdagen na ontvangst van de klacht een beslissing. In afwachting van de beslissing van de algemeen ambtenaar of zijn afgevaardigde, wordt het begeleidingsdossier van de leerling (DAccE) van de betrokken student geschorst.
Aan het einde van deze procedure kan de algemeen ambtenaar of zijn afgevaardigde het gedeelte van het samenvattend verslag dat nadelig is, schrappen of handhaven.
De regering stelt de overige bijzonderheden van deze beroepsprocedure vast.
De algemene ambtenaar dient jaarlijks uiterlijk op 31 oktober bij de regering een verslag in over de toepassing van dit lid in het voorafgaande schooljaar. Dit verslag wordt bekendgemaakt op de referentiesite van de regering. HOOFDSTUK V. - Verantwoordelijkheid voor de verwerking van gegevens in het begeleidingsdossier van de leerling (DAccE) Art. 1.10.5 - 1 Het Ministerie van de Franse Gemeenschap is, in de zin van artikel 4, 7), van de AVG, verantwoordelijk voor de verwerking van de persoonsgegevens die in het begeleidingsdossier van de leerling (DAccE) zijn opgenomen.
De inrichtende machten zijn verwerkers in de zin van artikel 4, paragraaf 8, van de AVG wanneer zij toegang hebben tot het begeleidingsdossier van de leerling (DAccE).
Art. 1.10.5- 2 Het begeleidingsdossier van de leerling (DAccE) is toegankelijk via een beveiligd en gepersonaliseerd toegangsbeheer. In dit verband zijn de categorieën en gegevens die door het Ministerie van de Franse Gemeenschap worden verwerkt, die welke worden bedoeld in artikel 6 van het decreet van 25 april 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/04/2019 pub. 19/09/2019 numac 2019014545 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het digitaal bestuur van het schoolsysteem en de overdracht van digitale gegevens in het leerplichtonderwijs sluiten betreffende het digitale bestuur van het schoolsysteem en de overdracht van digitale gegevens in het leerplichtonderwijs. De regering specificeert, indien nodig, de andere elementen met betrekking tot deze gegevens.
De verwerking van persoonsgegevens die in het begeleidingsdossier van de leerling (DAccE) zijn opgenomen, valt onder het veiligheidsbeleid van het Ministerie van de Franse Gemeenschap.
Als mede-verwerker in de zin van artikel 4, lid 8, van de AVG ziet ETNIC toe op de toepassing van dit beleid.
Om de naleving van het veiligheidsbeleid te waarborgen, kan het Ministerie van de Franse Gemeenschap audits en risicoanalyses laten uitvoeren. Zij kan de inrichtende macht ook verzoeken alle nodige corrigerende maatregelen te nemen. HOOFDSTUK VI. - Evaluatie van de uitvoering van het DAccE) Art. 1.10.6 - 1 De regering evalueert de uitvoering van deze titel om de vier jaar en voor het eerst in het schooljaar 2027-2028 en brengt verslag uit aan het Parlement.".
Hoofdstuk 2 - Bepalingen tot wijziging van het wetboek voor basis- en secundair onderwijs Art. 2 In artikel 1.3.1-1 van het wetboek voor basis- en secundair onderwijs worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° en 18° /2 wordt als volgt ingevoegd "18° /2: DAccE: het begeleidingsdossier van de leerling bedoeld in Titel 10 van dit Boek;" 2° een nieuwe 33° /3 wordt ingevoegd als volgt: "33° /3 ETNIC: het overheidsbedrijf voor digitale informatie- en communicatietechnologieën, georganiseerd door het decreet van 25 oktober 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/10/2018 pub. 16/11/2018 numac 2018032186 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het « Entreprise publique des Technologies nouvelles de l'Information et de la Communication de la Communauté française » (Overheidsbedrijf voor Nieuwe Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap) sluiten betreffende het overheidsbedrijf voor digitale informatie- en communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap (ETNIC)";3° in punt 45° worden de woorden "de artikelen 371 tot 387 van het Burgerlijk Wetboek" vervangen door de woorden "het voormalige Burgerlijk Wetboek of het Burgerlijk Wetboek"; 4° een nieuw punt 53° /1 wordt ingevoegd als volgt: "53° /1 schoolperiode: periode gedurende welke de al dan niet leerplichtige leerling is ingeschreven en een door de Franse Gemeenschap georganiseerde of gesubsidieerde kleuter-, lagere, basis- of secundaire school bezoekt, ongeacht of het een gewone of gespecialiseerde school betreft;" Art.3. In artikel 1.5.2-4, lid 4, van hetzelfde wetboek worden de woorden "door de Entreprise publique des technologies nouvelles de l'information et de la communication de la Communauté française (ETNIC)" vervangen door de woorden "door ETNIC".
Art. 4 In artikel 1.7.7-1, eerste lid, van hetzelfde Wetboek, wordt een nieuw punt 6° ingevoegd, luidend als volgt: "6° een informatiedocument betreffende de werking van het begeleidingsdossier van een leerling (DAccE), opgesteld door de regeringsdiensten en dat inzonderheid de doelstellingen van het DAccE, de procedures voor de overdracht tussen scholen en informatie over de rechten van de ouders van de minderjarige of meerderjarige leerling bevat.
Art. 5 In artikel 1.7.8-1, § 4, van hetzelfde Wetboek wordt aan lid 6 de volgende zin toegevoegd: "Door ondertekening van het protocol geven de ouders van de minderjarige leerling of de leerling zelf, indien hij meerderjarig is, aan ermee in te stemmen dat het bestaan van dit protocol wordt vermeld in het luik "schooltraject" van het DAccE van de leerling.
Art. 6 In artikel 2.3.1-3 van hetzelfde wetboek worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 1 wordt lid 3 vervangen door hetgeen volgt: "Specifieke regelingen worden vermeld in het DAccE van de leerling.2° in paragraaf 2 worden de woorden "in een dossier dat de leerling vergezelt" vervangen door de woorden "in het DAccE van de leerling". Art. 7 In artikel 2.3.1-4, § 2, derde lid, en in artikel 2.3.1-6, § 3, van hetzelfde Wetboek worden de woorden "in een dossier dat de leerling vergezelt" vervangen door de woorden "in het DAccE van de leerling".
Art. 8 In het decreet van 3 mei 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/05/2019 pub. 19/09/2019 numac 2019030854 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende de boeken 1 en 2 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs, en tot instelling van de gemeenschappelijke kern sluiten tot vaststelling van de boeken 1 en 2 van het wetboek voor basis- en secundair onderwijs en tot vaststelling van het gemeenschappelijk kerncurriculum wordt een artikel 18/2 ingevoegd, luidend als volgt "
Artikel 18/2.Onverminderd de in artikel 20 bedoelde gemeenschappelijke kernorganisatie zijn de artikelen 2.3.1-3, 2.3.1-4 en 2.3.1-6 van het wetboek voor basis- en secundair onderwijs niet van toepassing in het schooljaar 2022-2023.
In afwijking van artikel 4, 3° en 4°, e. blijven artikel 1, eerste paragraaf, tweede lid en paragraaf 4bis, 2° en 3° van de wet van 29 juni 1983Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/06/1983 pub. 25/01/2011 numac 2011000012 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de leerplicht. - Duitse vertaling sluiten betreffende de leerplicht en artikel 15, tweede lid, 1° van het decreet van 24 juli 1997 tot bepaling van de prioritaire opdrachten van het basis- en secundair onderwijs en tot organisatie van de structuren om die opdrachten te verwezenlijken, van kracht tijdens het schooljaar 2022-2023.". HOOFDSTUK 3. - Bepaling tot wijziging van de wet van 29 juni 1983Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/06/1983 pub. 25/01/2011 numac 2011000012 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de leerplicht. - Duitse vertaling sluiten betreffende de leerplicht Art. 9 In artikel 1, § 1, van de wet van 29 juni 1983Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/06/1983 pub. 25/01/2011 numac 2011000012 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de leerplicht. - Duitse vertaling sluiten op het leerplichtonderwijs wordt aan lid 2 de volgende zin toegevoegd: "Tijdens het schooljaar 2022-2023 is de mogelijkheid voor een leerling in het eerste of tweede leerjaar van het lager onderwijs om een aanvullend jaar te volgen afhankelijk van de voorafgaande schriftelijke toestemming van de ouders, zoals bepaald in artikel 1.3.1-1, 45°, van het wetboek voor basis- en secundair onderwijs. De inrichtende macht houdt deze schriftelijke overeenkomst ter beschikking van de éregeringsdiensten. HOOFDSTUK 4. - Slotbepalingen Art. 10 § 1. In het gewone onderwijs is het gebruik van het DAccE overeenkomstig dit decreet vanaf de volgende schooljaren verplicht: 1° 2023-2024: voor alle leerlingen van de leerjaren 1, 2 en 3 van het kleuteronderwijs en de leerjaren 1, 2, 3 en 4 van het lager onderwijs;2° 2024-2025: voor alle leerlingen in het 5e leerjaar van het lager onderwijs;3° 2025-2026: voor alle leerlingen in het 6e leerjaar van het lager onderwijs;4° 2026-2027: voor alle leerlingen in het 1ste leerjaar van het secundair onderwijs;5° 2027-2028: voor alle leerlingen van het 2de leerjaar van het secundair onderwijs;6° 2028-2029: voor alle leerlingen in het 3de leerjaar van het secundair onderwijs;7° 2029-2030: voor alle leerlingen van het 4de leerjaar van het secundair onderwijs;8° 2030-2031: voor alle leerlingen in het 5e leerjaar van het secundair onderwijs;9° 2031-2032: voor alle leerlingen van het 6e leerjaar van het secundair onderwijs;10. 2032-2033: voor alle leerlingen in het 7e leerjaar van het secundair onderwijs. § 1. De facultatieve toegang wordt geopend uiterlijk vanaf de maand april die voorafgaat aan het schooljaar waarin het gebruik van het DAccE overeenkomstig lid 1 verplicht wordt. Deze facultatieve toegang wordt afgesloten aan het einde van de maand juni die voorafgaat aan het schooljaar waarin het gebruik van het DAccE verplicht wordt overeenkomstig lid 1. Het stelt toekomstige gebruikers in staat het instrument te ontdekken en te leren kennen. De gegevens die tijdens deze periode door deze gebruikers zijn ingevoerd, worden uiterlijk op 31 augustus automatisch en systematisch gewist.
Art. 11.§ 1. In het gespecialiseerd kleuteronderwijs is het gebruik van het DAccE overeenkomstig dit decreet verplicht vanaf het schooljaar 2023-2024.
In het gespecialiseerd lager onderwijs is het gebruik van het DAccE overeenkomstig dit decreet vanaf de volgende schooljaren verplicht: 1°. 2023-2024: voor alle leerlingen van maturiteitsniveau I; 2°. 2024-2025: voor alle leerlingen van de maturiteitsniveaus II en III; 3°. 2025-2026: voor alle leerlingen van maturiteitsniveau IV. In het secundair gespecialiseerd onderwijs wordt de volgende fasering toegepast: 1°. Voor leerlingen van vorm 1 van het gespecialiseerd secundair onderwijs is het gebruik van het DAccE overeenkomstig dit decreet verplicht vanaf het schooljaar 2026-2027; 2°. Voor leerlingen van vorm 2 van het gespecialiseerd secundair onderwijs is het gebruik van het DAccE overeenkomstig dit decreet verplicht vanaf het schooljaar 2026-2027; 3°. Voor leerlingen van vorm 3 van het gespecialiseerd secundair onderwijs is het gebruik van het DAccE overeenkomstig dit decreet vanaf de volgende schooljaren verplicht: a) 2026-2027: voor alle leerlingen die zijn ingeschreven voor de eerste fase en de tweede fase van formulier 3;b) 2027-2028: voor alle leerlingen die zijn ingeschreven voor de derde fase van vorm 3; 4°. Voor leerlingen van de vierde vorm van het gespecialiseerd secundair onderwijs is het gebruik van het DAccE overeenkomstig dit decreet vanaf de volgende schooljaren verplicht: a) 2026-2027: voor alle leerlingen in het eerste leerjaar van het secundair onderwijs;b) 2027-2028: voor alle leerlingen in het tweede leerjaar van het secundair onderwijs;c) 2028-2029: voor alle leerlingen in het derde leerjaar van het secundair onderwijs;d) 2029-2030: voor alle leerlingen in het vierde leerjaar van het secundair onderwijs;e) 2030-2031: voor alle leerlingen in het vijfde leerjaar van het secundair onderwijs;f) 2031-2032: voor alle leerlingen in het zesde leerjaar van het secundair onderwijs;g) 2032-2033: voor leerlingen in het zevende leerjaar van het secundair onderwijs. § 2. De facultatieve toegang wordt geopend uiterlijk vanaf de maand april die voorafgaat aan het schooljaar waarin het gebruik van het DAccE overeenkomstig paragraaf 1 verplicht wordt. Deze facultatieve toegang wordt afgesloten aan het einde van de maand juni die voorafgaat aan het schooljaar waarin het gebruik van het DAccE verplicht wordt overeenkomstig paragraaf 1. Hij stelt toekomstige gebruikers in staat het instrument te ontdekken en te leren kennen. De gegevens die tijdens deze periode door deze gebruikers zijn ingevoerd, worden uiterlijk op 31 augustus automatisch en systematisch gewist.
Art. 12 Tot de inwerkingtreding van artikel 1.10.4 10, § 1, en volgens de door de regering bepaalde procedures, zenden de regeringsdiensten, elektronisch, een bijgewerkte versie van het in artikel 1.10.4 10, § 2, tweede lid, van het wetboek voor basis- en secundair onderwijs bedoelde afdrukbare verslag bij elke bijwerking van het luik "leerlingvolgsysteem" die overeenkomstig de artikelen 1.10.4 - en 1.10.4 - 4 van het wetboek voor basis- en secundair onderwijs wordt uitgevoerd.
Art. 13.Artikel 1.10.3-1, § 2, tweede lid, artikel 1.10.3-2, § 9, 1° tot 3°, en artikel 1.10.4 - 10, § 1, treden in werking op de door de regering bepaalde datum.
Art. 14 Behoudens de inwerkingtreding bedoeld in artikel 13, treedt dit decreet in werking op 1 april 2022.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 31 maart 2022.
De Minister-President, P.-Y. JEHOLET De Vicepresident en Minister van Begroting, Ambtenarenzaken, Gelijke kansen en het toezicht op Wallonie-Bruxelles Enseignement, Fr. DAERDEN De Vicepresident en Minister van Kind, Gezondheid, Cultuur, Media en Vrouwenrechten, B. LINARD De Minister van Hoger Onderwijs, Onderwijs voor sociale promotie, Universitaire ziekenhuizen, Hulpverlening aan de jeugd, Justitiehuizen, Jeugd, Sport en de Promotie van Brussel, V. GLATIGNY De Minister van Onderwijs, C. DESIR _______ Nota Zitting 2021-2022 Stukken van het Parlement. Ontwerp van decreet, nr. 320-1. - Amendement(en) in de commissie, nr. 320-2 - Verslag van de commissie, nr. 320-3 - In de commissie aangenomen tekst, nr. 320-4 - Tekst aangenomen in de plenaire vergadering, nr. 320-5 Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. - Zitting van 30 maart 2022