Etaamb.openjustice.be
Decreet van 22 juni 2023
gepubliceerd op 25 oktober 2023

Decreet tot toekenning van aanvullende lestijden bestemd voor de gemeenschappelijke kern in het gewoon lager onderwijs

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2023043464
pub.
25/10/2023
prom.
22/06/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

22 JUNI 2023. - Decreet tot toekenning van aanvullende lestijden bestemd voor de gemeenschappelijke kern in het gewoon lager onderwijs


Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt: HOOFDSTUK 1. - Bepaling tot wijziging van de wet van 30 juli 1963 houdende taalregeling in het onderwijs Artikel 1 - In artikel 14 van de wet van 30 juli 1963 houdende taalregeling in het onderwijs worden de woorden " In de lagere scholen waar het onderwijs van de tweede taal wettelijk verplicht is, wordt dit onderwijs gegeven" vervangen door de woorden "In de lagere scholen van het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad en van de gemeenten met een bijzonder stelsel bedoeld in artikel 1.".8.1-1, 1°, van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs, alsook in het kader van artikel 2.2.1-6, § 2, van voornoemd Wetboek, kan dit onderwijs worden gegeven". HOOFDSTUK 2. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 13 juli 1998Relevante gevonden documenten type decreet prom. 13/07/1998 pub. 28/08/1998 numac 1998029358 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving sluiten betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving

Artikel 1.In artikel 30, § 2, van het decreet van 13 juli 1998Relevante gevonden documenten type decreet prom. 13/07/1998 pub. 28/08/1998 numac 1998029358 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving sluiten betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving, zoals laatst gewijzigd bij het decreet van 31 maart 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 31/03/2022 pub. 03/06/2022 numac 2022040886 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van artikel 34 van het decreet van 3 mei 2019 met betrekking tot de sportbeweging georganiseerd in de Franse Gemeenschap type decreet prom. 31/03/2022 pub. 07/06/2022 numac 2022040888 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de aanpassing van het jaarritme van de scholen voor gewoon, gespecialiseerd basis- en secundair onderwijs, secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan en voor sociale promotie en betreffende de begeleidingsmaatregelen voor de vrijetijdsopvang type decreet prom. 31/03/2022 pub. 27/05/2022 numac 2022040819 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot aanlegging van het begeleidingsdossier voor de leerling sluiten worden de woorden "prioritair aan de geïndividualiseerde begeleiding en, in voorkomend geval," ingevoegd tussen de woorden "wordt het verschil aangewend" en de woorden "aan de ondersteuning".

Art. 2.Artikel 31 van hetzelfde decreet, zoals laatst gewijzigd bij het decreet van 31 maart 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 31/03/2022 pub. 03/06/2022 numac 2022040886 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van artikel 34 van het decreet van 3 mei 2019 met betrekking tot de sportbeweging georganiseerd in de Franse Gemeenschap type decreet prom. 31/03/2022 pub. 07/06/2022 numac 2022040888 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de aanpassing van het jaarritme van de scholen voor gewoon, gespecialiseerd basis- en secundair onderwijs, secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan en voor sociale promotie en betreffende de begeleidingsmaatregelen voor de vrijetijdsopvang type decreet prom. 31/03/2022 pub. 27/05/2022 numac 2022040819 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot aanlegging van het begeleidingsdossier voor de leerling sluiten, wordt vervangen als volgt : "

Artikel 31.- Onverminderd artikel 27 wordt het aantal lestijden voor de cursussen moderne taal, van toepassing op de eerste dag van het schooljaar tot het einde van het schooljaar, bepaald op basis van de schoolbevolking bevestigd op voorafgaand 15 januari naar rato van 2 lestijden per begonnen schijf van 23 leerlingen rekening houdend met de gecumuleerde bevolking van het 3de, 4de, 5de en 6de leerjaar van het lager onderwijs, per vestigingsplaats.

In afwijking van het vorige lid kan in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, in de gemeenten bedoeld in artikel 1.8.1-1, 1°, van het Wetboek voor het onderwijs en in de lagere scholen opgericht met toepassing van artikel 6 van de wet van 30 juli 1963 houdende taalregeling in de gemeenten bedoeld in artikel 3, 1°, van dezelfde wet, het aantal lestijden voor de cursussen moderne talen, dat van toepassing is vanaf de eerste dag van het schooljaar tot het einde van het schooljaar, bepaald worden op basis van de schoolbevolking bevestigd op de vorige 15 januari, naar rata van 3 lestijden per begonnen schijf van 23 leerlingen, rekening houdend met de gecumuleerde bevolking van het 3de, 4de, 5de en 6de leerjaar lager onderwijs, per vestigingsplaats.

In de gevallen waarin, overeenkomstig de bepalingen van artikel 26, § 1, zesde lid, of artikel 27, het lestijdenpakket berekend wordt op basis van het aantal regelmatig ingeschreven leerlingen op 30 september, zijn de in aanmerking te nemen leerlingen de leerlingen die op 30 september in het 3de tot en met het 6de leerjaar lager onderwijs zitten.

In afwijking van de nadere regels bepaald in het eerste en tweede lid, wanneer op voorafgaand 15 januari het aantal in aanmerking te nemen leerlingen nul of groter is dan 1 en wanneer op 1 oktober van het lopende schooljaar dit aantal groter is dan 0, zijn de in aanmerking te nemen leerlingen de leerlingen die op 30 september in de leerjaren 3 tot en met 6 zitten.

In afwijking van de nadere regels bepaald in het eerste en tweede lid, wanneer op voorafgaand 15 januari het aantal in aanmerking te nemen leerlingen gelijk is aan of groter is dan 1 en wanneer op 30 september van het lopende schooljaar dit aantal gelijk is aan nul, wordt geen lestijd moderne taal toegekend vanaf 1 oktober.

Voor zover de school onderdompelingsonderwijs in gebarentaal organiseert, worden 2 extra lestijden van het aanvullende lestijdenpakket per cursus georganiseerd, zoals bepaald het eerste en tweede lid. Deze twee lestijden moeten de leerlingen die naar school gaan op basis van de artikelen 12, 13, 13bis en 13ter van dit decreet in staat stellen om een cursus moderne taal in gebarentaal te volgen".

Art. 3.Artikel 31bis van het decreet, zoals gewijzigd bij het decreet van 20 juli 2005Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/07/2005 pub. 14/09/2005 numac 2005202268 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van het decreet van 10 april 2003 betreffende de werking van de adviesinstanties die werkzaam zijn binnen de culturele sector type decreet prom. 20/07/2005 pub. 06/09/2005 numac 2005202177 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de subsidies voor de bevordering van het toerisme sluiten, bij het decreet van 3 mei 2012 en bij het decreet van 11 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/04/2014 pub. 10/10/2014 numac 2014029467 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot regeling van de bekwaamheidsbewijzen en ambten in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde en gesubsidieerde basis- en secundair onderwijs sluiten, wordt vervangen als volgt : "

Artikel 31bis.- 1. Met het oog op de invoering van gepersonaliseerde begeleiding overeenkomstig artikel 2.2.3-2 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs wordt het aantal lestijden dat specifiek voor gepersonaliseerde begeleiding wordt gegenereerd, per vestigingsplaats als volgt bepaald: 1° in het eerste en tweede leerjaar lager onderwijs wordt 1 lestijd gegenereerd per begonnen schijf van 5 leerlingen, gebaseerd op de totale schoolbevolking voor deze twee studiejaren;2° in het 5de en 6de leerjaren lager onderwijs wordt 1 lestijd gegenereerd per begonnen schijf van 20 leerlingen, gebaseerd op de totale schoolbevolking voor deze twee studiejaren. In afwijking van de berekening bedoeld in het eerste lid wordt voor de vestigingsplaatsen met minder dan 26 leerlingen in het lager onderwijs die alleen het 1ste en 2de jaar lager onderwijs organiseren, een minimum van 4 lestijden voor gepersonaliseerde begeleiding gegarandeerd.

In afwijking van de berekening bedoeld in het eerste lid wordt voor de vestigingsplaatsen met minder dan 26 leerlingen in het lager onderwijs en die alleen het 3de en het 4de leerjaren organiseren, een minimum van 2 lestijden voor gepersonaliseerde begeleiding gegarandeerd.

In afwijking van berekening bedoeld in het eerste lid wordt voor de vestigingsplaatsen met minder dan 26 leerlingen in het lager onderwijs en die alleen het 5de en het 6de leerjaar van het lager onderwijs organiseren, een minimum van 2 lestijden voor gepersonaliseerde begeleiding gegarandeerd.

In afwijking van de berekening bedoeld in het eerste lid wordt voor de vestigingsplaatsen met minder dan 26 leerlingen in het lager onderwijs en die het 1ste tot het 4de leerjaar lager onderwijs organiseren, een minimum van 2 lestijden voor gepersonaliseerde begeleiding gegarandeerd.

In afwijking van de berekening bedoeld in het eerste lid wordt voor de vestigingsplaatsen met minder dan 26 leerlingen in het lager onderwijs en die het 3de tot het 6de leerjaar lager onderwijs organiseren, een minimum van 2 lestijden voor gepersonaliseerde begeleiding gegarandeerd.

In afwijking van de berekening bedoeld in het eerste lid wordt voor de vestigingsplaatsen die tussen 26 en 44 leerlingen in het lager onderwijs tellen en die het 1ste tot het 4de leerjaar lager onderwijs organiseren, een minimum van 4 lestijden voor gepersonaliseerde begeleiding gegarandeerd.

Als overgangsmaatregel voor het schooljaar 2023-2024 wordt voor de vestigingsplaatsen met minder dan 26 leerlingen in het lager onderwijs en die alle jaren lager onderwijs organiseren, een minimum van 2 lestijden voor gepersonaliseerde begeleiding gegarandeerd.

Als overgangsmaatregel voor het schooljaar 2023-2024 wordt voor de vestigingsplaatsen die tussen 26 en 44 leerlingen in het lager onderwijs tellen en die alle jaren lager onderwijs organiseren, een minimum van 4 lestijden voor gepersonaliseerde begeleiding gegarandeerd.

Onverminderd artikel 27 worden de lestijden gegenereerd door gepersonaliseerde ondersteuning bepaald op basis van het aantal leerlingen die op 15 januari van het voorafgaande schooljaar regelmatig waren ingeschreven in de betrokken leerjaren.

Deze lestijden worden toegekend vanaf de eerste dag van het schooljaar tot de laatste dag van het schooljaar. Ze mogen enkel worden gebruikt in de vestigingsplaatsen die ze hebben toegekend. Ze moeten worden gebruikt om te voldoen aan de verplichtingen bedoeld in artikel 2.2.1-4, § 3, eerste lid, 4°, en tweede lid, van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs voor alle groepen-klassen van de vestigingsplaats.

Als er, in afwijking van het vorige lid, lestijden overblijven nadat de verplichtingen van artikel 2.2.1-4, § 3, eerste lid, 4°, en tweede lid, van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs voor alle groepen-klassen van de vestigingsplaats vervuld zijn, dan zijn die lestijden bestemd om de ingevoerde gepersonaliseerde ondersteuningsmaatregelen te versterken of voor andere pedagogische of organisatorische doeleinden die aangepast zijn aan de realiteit en de lokale behoeften van de inrichtingen. § 2 Het personeelslid dat instaat voor de gepersonaliseerde begeleiding is een leerkracht lager onderwijs, een leerkracht lager onderwijs onderdompeling, een meester tweede taal, een meester filosofie en burgerschap, een directeur belast met de klassen of een logopedist, zoals met name bepaald door het decreet van 11 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/04/2014 pub. 10/10/2014 numac 2014029467 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot regeling van de bekwaamheidsbewijzen en ambten in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde en gesubsidieerde basis- en secundair onderwijs sluiten tot regeling van de bekwaamheidsbewijzen en ambten in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde en gesubsidieerde basis- en secundair onderwijs.

De keuze van de functie(s) is onderworpen aan voorafgaand overleg binnen de lokale organen voor sociaal overleg. Deze keuze mag echter niet leiden tot de terbeschikkingstelling bij ontstentenis van betrekking of wegens gedeeltelijk opdrachtverlies van een personeelslid dat benoemd of aangeworven is in vast verband in een van de geactiveerde functies. § 3. Voor leden van het bestuurs- en onderwijzend personeel bedoeld in § 2 : 1° de omvang van de prestaties van de leden van het onderwijzend personeel bedoeld in het eerste lid wordt bepaald volgens de normen vastgesteld bij het decreet van 14 maart 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 14/03/2019 pub. 27/03/2019 numac 2019011352 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende diverse bepalingen betreffende de werkorganisatie van de onderwijspersoneelsleden en tot toekenning van meer organisatieflexibiliteit aan de Inrichtende machten sluiten houdende diverse bepalingen betreffende de werkorganisatie van de onderwijspersoneelsleden en tot toekenning van meer organisatieflexibiliteit aan de Inrichtende machten;2° de omvang van de lestijden van de cursussen van de leden van het bestuurspersoneel bedoeld in het eerste lid wordt bepaald overeenkomstig artikel 23, § 1, van dit decreet;3° deze bedoelde betrekkingen worden op vrijwillige basis toegekend aan personeelsleden, na toepassing van de statutaire regels voor de toekenning van de betrekkingen.De gecreëerde betrekkingen kunnen aanleiding geven tot een benoeming of aanwerving in vast verband. § 4. Voor de logopedisten bedoeld in § 2 : 1° zijn de artikelen 99, 100 en 101 van het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs op hen van toepassing;2° worden de betrekkingen op vrijwillige basis toegekend aan personeelsleden, na toepassing van de statutaire regels voor de toekenning van betrekkingen.De gecreëerde betrekkingen kunnen aanleiding geven tot een benoeming of aanwerving in vast verband. § 5 Alle betrekkingen, omgerekend in lestijden, worden omgerekend naar rata van 24 lestijden per volledige opdrachtlast, ongeacht de personeelscategorie en het prestatiestelsel dat in de betreffende functie van kracht is. § 6. Elke vestigingsplaats met vijf of meer leerlingen : 1° een opvangtehuis of -gezin, voor zover ze er door de rechter of adviseur voor hulpverlening aan de jeugd zijn geplaatst;2° een internaat voor kinderen waarvan de ouders geen vaste verblijfplaats hebben;3° een opvangcentrum georganiseerd of erkend door de "Office de la naissance et de l'enfance"; geniet een halve lestijd per leerling waarvan sprake in punten 1° tot en met 3°, afgerond naar de bovenste eenheid Deze lestijden worden toegevoegd aan de lestijden voor de gepersonaliseerde begeleiding bedoeld in paragraaf 1.

Een attest afgeleverd door de directie van het opvangcentrum, internaat voor kinderen waarvan de ouders geen vaste verblijfplaats, opvangtehuis of -gezin hebben, moet ter verantwoording worden voorgelegd aan de controleur. Dit document moet elk jaar worden vernieuwd.".

Art. 4.In artikel 45 van het decreet, laatst gewijzigd bij het decreet van 31 maart 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 31/03/2022 pub. 03/06/2022 numac 2022040886 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van artikel 34 van het decreet van 3 mei 2019 met betrekking tot de sportbeweging georganiseerd in de Franse Gemeenschap type decreet prom. 31/03/2022 pub. 07/06/2022 numac 2022040888 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de aanpassing van het jaarritme van de scholen voor gewoon, gespecialiseerd basis- en secundair onderwijs, secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan en voor sociale promotie en betreffende de begeleidingsmaatregelen voor de vrijetijdsopvang type decreet prom. 31/03/2022 pub. 27/05/2022 numac 2022040819 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot aanlegging van het begeleidingsdossier voor de leerling sluiten, wordt het zesde lid vervangen als volgt: "Artikel 26, § 1, eerste tot derde lid, en artikel 41, § 2, zijn van toepassing op de telling van het aantal leerlingen bedoeld in de voorgaande leden.". HOOFDSTUK 3. - Bepaling tot wijziging van het decreet van 14 maart 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 14/03/2019 pub. 27/03/2019 numac 2019011352 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende diverse bepalingen betreffende de werkorganisatie van de onderwijspersoneelsleden en tot toekenning van meer organisatieflexibiliteit aan de Inrichtende machten sluiten houdende diverse bepalingen betreffende de werkorganisatie van de onderwijspersoneelsleden en tot toekenning van meer organisatieflexibiliteit aan de Inrichtende machten

Art. 5.In artikel 21, § 2, eerste lid, van het decreet van 14 maart 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 14/03/2019 pub. 27/03/2019 numac 2019011352 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende diverse bepalingen betreffende de werkorganisatie van de onderwijspersoneelsleden en tot toekenning van meer organisatieflexibiliteit aan de Inrichtende machten sluiten houdende diverse bepalingen betreffende de werkorganisatie van de onderwijspersoneelsleden en tot toekenning van meer organisatieflexibiliteit aan de Inrichtende machten worden de woorden " van de lestijden gepersonaliseerde begeleiding" ingevoegd tussen de woorden "van de periodes lichamelijke opvoeding" en de woorden "en van lestijden moderne talen". HOOFDSTUK 4. - Bepalingen tot wijziging van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs

Art. 6.In artikel 2.2.1-6, § 2, van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs worden de volgende wijzigingen ingevoegd: 1° in het tweede lid worden de woorden "door onderdompeling" vervangen door "in de doeltaal";2° er wordt een derde lid toegevoegd, luidend als volgt : "Deze lestijden kunnen worden gegeven door een leraar lager onderwijs in immersie, een meester lichamelijke opvoeding in immersie, een leraar lager onderwijs die voldoet aan de voorwaarden van artikel 14 van de wet van 30 juli 1963 houdende taalregeling in het onderwijs of een meester tweede taal.In het vrij onderwijs, voor inrichtingen die niet gekozen hebben voor neutraliteit volgens de procedure bedoeld in artikel 1.7.4-1, mogen ze ook onderwezen worden door een meester godsdienst met een getuigschrift van grondige kennis van de doeltaal of door een meester niet-confessionele zedenleer met een getuigschrift van grondige kennis van de doeltaal"; 3° er wordt een vierde lid toegevoegd, luidend als volgt : "De keuze van de te activeren functie(s) is het voorwerp van voorafgaand overleg binnen de lokale organen voor sociaal overleg;4° er wordt een vijfde lid toegevoegd, luidend als volgt : "Deze keuze mag echter niet leiden tot de terbeschikkingstelling bij ontstentenis van betrekking of wegens gedeeltelijk opdrachtverlies van een personeelslid dat benoemd of aangeworven is in vast verband in een van de geactiveerde functies.Ongeacht de gemaakte keuze is de inrichtende macht verplicht de maatregelen die voorafgaan aan de terbeschikkingstelling en de regels inzake reaffectatie waaraan zij is onderworpen, toe te passen op alle functies die kunnen worden geactiveerd.

Art. 7.In artikel 2.2.3-2, § 1, tweede lid, van hetzelfde Wetboek, zoals vervangen bij het decreet van 20 juli 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/07/2022 pub. 11/08/2022 numac 2022032943 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende diverse bepalingen inzake hoger onderwijs, onderwijs voor sociale promotie en wetenschappelijk onderzoek type decreet prom. 20/07/2022 pub. 19/08/2022 numac 2022041800 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de voorziening voor persoonlijke begeleiding en houdende diverse maatregelen ter begeleiding van de uitvoering van de gemeenschappelijke kern, en voor de toekenning van middelen aan basisscholen om een gerichte en versterkte pedagogische en opvoedkundige ondersteuning te geven aan de leerlingen sluiten, worden de woorden "van de lestijden die worden gegenereerd voor de cursussen van de titularissen bedoeld in artikel 29, § 1, van hetzelfde decreet," ingevoegd tussen de woorden "voor de organisatie van de gepersonaliseerde begeleiding," en de woorden "van de resterende lestijden". HOOFDSTUK 5. - Overgangs-, opheffings- en slotbepalingen

Art. 8.Artikel 31bis van het decreet van 13 juli 1998Relevante gevonden documenten type decreet prom. 13/07/1998 pub. 28/08/1998 numac 1998029358 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving sluiten betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving, zoals vervangen bij artikel 4, is van toepassing: 1° vanaf de eerste dag van het schooljaar 2023-2024 voor alle leerlingen in het 1, 2, 3 en 4 jaar lager onderwijs;2° vanaf de eerste dag van het schooljaar 2024-2025 voor alle leerlingen in het 5e jaar lager onderwijs;3° vanaf de eerste dag van het schooljaar 2025-2026 voor alle leerlingen in het 6e jaar lager onderwijs. In afwijking van het vorige lid is § 6 van het voornoemde artikel 31bis van toepassing vanaf de eerste dag van het schooljaar 2023-2024 voor alle leerlingen die zijn ingeschreven in het lager onderwijs.

Art. 9.In het decreet van 3 mei 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/05/2019 pub. 19/09/2019 numac 2019030854 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende de boeken 1 en 2 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs, en tot instelling van de gemeenschappelijke kern sluiten houdende de boeken 1 en 2 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs, en tot instelling van de gemeenschappelijke kern wordt een artikel 18/3 ingevoegd, luidend als volgt : "

Artikel 18/3.In afwijking van artikel 2.2.1-2, vierde lid, van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs, kan tijdens de schooljaren 2023-2024 en 2024-2025, in de gemeenten met een bijzonder stelsel bedoeld in artikel 1.8.1-1, 1°, en in de gemeenten van het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad, het weekrooster voor de leerlingen worden behouden op 28 lestijden.".

Art. 10.Artikel 15 van het decreet van 20 juli 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/07/2022 pub. 11/08/2022 numac 2022032943 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende diverse bepalingen inzake hoger onderwijs, onderwijs voor sociale promotie en wetenschappelijk onderzoek type decreet prom. 20/07/2022 pub. 19/08/2022 numac 2022041800 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de voorziening voor persoonlijke begeleiding en houdende diverse maatregelen ter begeleiding van de uitvoering van de gemeenschappelijke kern, en voor de toekenning van middelen aan basisscholen om een gerichte en versterkte pedagogische en opvoedkundige ondersteuning te geven aan de leerlingen sluiten betreffende de voorziening voor persoonlijke begeleiding en houdende diverse maatregelen ter begeleiding van de uitvoering van de gemeenschappelijke kern, en voor de toekenning van middelen aan basisscholen om een gerichte en versterkte pedagogische en opvoedkundige ondersteuning te geven aan de leerlingen, wordt opgeheven.

Art. 11.Dit besluit treedt in werking op 28 augustus 2023.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 22 juni 2023.

De Minister-President, P.-Y. JEHOLET De Vice-President en Minister van Begroting, Ambtenarenzaken, Gelijke kansen en het toezicht op « Wallonie-Bruxelles Enseignement", F. DAERDEN De Vice-Presidente en Minister van Kind, Gezondheid, Cultuur, Media en Vrouwenrechten, B. LINARD De Minister van Hoger Onderwijs, Onderwijs voor sociale promotie, Universitaire ziekenhuizen, Hulpverlening aan de jeugd, Justitiehuizen, Jeugd, Sport en Promotie van Brussel, V. GLATIGNY De Minister van Onderwijs, C. DESIR _______ Nota Zitting 2022-2023 Stukken van het Parlement. - Ontwerp van decreet, nr. 549-1. - Commissieverslag, nr. 549-2 -Tekst aangenomen tijdens de commissie, nr. 549-3 - Tekst aangenomen tijdens de plenaire vergadering, nr.549-4 Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. - Vergadering van 21 juni 2023.

^