Etaamb.openjustice.be
Decreet van 04 december 2014
gepubliceerd op 20 januari 2015

Decreet tot bevestiging van de eindcompetenties en de kennis vereist op het einde van de doorstromingsafdeling van de algemene en technologische humaniora in wiskunde, basiswetenschappen en algemene wetenschappen en van de gemeenschappelijke eindcompetenties en kennis op het einde van de kwalificatie-afdeling van de technische en beroepshumaniora in wetenschappelijke opvoeding, in het Frans en in economische en sociale opleiding, alsook in historische en aardrijkskundige opleiding

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2014029807
pub.
20/01/2015
prom.
04/12/2014
ELI
eli/decreet/2014/12/04/2014029807/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

4 DECEMBER 2014. - Decreet tot bevestiging van de eindcompetenties en de kennis vereist op het einde van de doorstromingsafdeling van de algemene en technologische humaniora in wiskunde, basiswetenschappen en algemene wetenschappen en van de gemeenschappelijke eindcompetenties en kennis op het einde van de kwalificatie-afdeling van de technische en beroepshumaniora in wetenschappelijke opvoeding, in het Frans en in economische en sociale opleiding, alsook in historische en aardrijkskundige opleiding


Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :

Artikel 1.De eindcompetenties en de kennis vereist in wiskunde op het einde van de doorstromingsafdeling opgenomen in bijlage I worden bevestigd, overeenkomstig artikel 25, § 1, 2°, van het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren.

Art. 2.De eindcompetenties en de kennis vereist in basiswetenschappen op het einde van de doorstromingsafdeling opgenomen in bijlage II worden bevestigd, overeenkomstig artikel 25, § 1, 2°, van het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren.

Art. 3.De eindcompetenties en de kennis vereist in algemene wetenschappen op het einde van de doorstromingsafdeling opgenomen in bijlage III worden bevestigd, overeenkomstig artikel 25, § 1, 2°, van het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren.

Art. 4.De eindcompetenties en de gemeenschappelijke kennis in wetenschappelijke opleiding op het einde van de kwalificatie-afdeling opgenomen in bijlage IV worden bevestigd, overeenkomstig artikel 35, § 1, 1°, van het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren.

Art. 5.De gemeenschappelijke eindcompetenties en de kennis in Frans op het einde van de kwalificatie-afdeling opgenomen in bijlage V worden bevestigd, overeenkomstig artikel 35, § 1, 1°, van het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren.

Art. 6.De gemeenschappelijke eindcompetenties en de kennis in economische en sociale opleiding op het einde van de kwalificatie-afdeling opgenomen in bijlage VI worden bevestigd, overeenkomstig artikel 35, § 1, 1°, van het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren.

Art. 7.De gemeenschappelijke eindcompetenties en de kennis in historische en aardrijkskundige opleiding op het einde van de kwalificatie-afdeling opgenomen in bijlage VII worden bevestigd, overeenkomstig artikel 35, § 1, 1°, van het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren.

Art. 8.Iedere inrichtende macht of elke federatie van inrichtende machten die een onderwijs inricht gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap kan een aanvraag om afwijking indienen van de gemeenschappelijke eindcompetenties en kennis bedoeld in de artikelen 1 tot 7 van dit decreet op de voorwaarden en volgens de procedure bepaald in de volgende artikelen.

Art. 9.Geen enkele afwijking kan tot gevolg hebben dat ze de coherentie van het onderwijssysteem in het gedrang brengt, zoals het voortkomt uit de toepassing van de grondwettelijke beginselen inzake onderwijs. Ze kan, onder andere, niet als gevolg hebben dat de kwaliteit van het onderwijs, ofwel de basisinhoud of de gelijkwaardigheid van diploma's en getuigschriften of verder nog het beperken van de vrijheid van ouders om hun kind van school te veranderen voor het volgende schooljaar, aangetast zou worden.

Geen enkele afwijking kan aan een inrichtende macht of aan elke federatie van inrichtende machten toegekend worden waarvan het project niet tot gevolg zou hebben de rechten en de vrijheden te garanderen opgenomen in de Grondwet, het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden alsook het Verdrag inzake de rechten van het kind.

Art. 10.§ 1. In de aanvraag om afwijking : 1° vermeldt de inrichtende macht of de federatie van inrichtende machten de leerwijzen beschreven in de eindcompetenties en de kennis vereist op het einde de doorstromingsafdeling van de algemene en technologische humaniora of de gemeenschappelijke eindcompetenties en kennis op het einde van de kwalificatieafdeling van de technische en beroepshumaniora waarvan ze acht dat de definitie te veel perken inhoudt om ze genoeg vrijheid te laten bij de implementering van haar eigen pedagogische project, met vermelding van de redenen die volgens haar eigen aan elke leerwijze zijn waardoor deze implementering beperkt wordt;2° beschrijft de inrichtende macht of de federatie van inrichtende machten de alternatieve leerwijzen die ze meent te implementeren;3° verantwoordt de inrichtende macht of de federatie van inrichtende machten hoe de vervanging die ze toepast de voorwaarden opgenomen in artikel 9 in acht neemt. § 2. De aanvraag om afwijking vermeldt de exacte referenties in verband met de afschaffingen en de inserties die gevraagd worden. Een afschrift van het pedagogische project wordt bij de aanvraag gevoegd.

Op straffe van onontvankelijkheid, worden de aanvraag om afwijking en haar bijlagen bij ter post aangetekende brief bij de Regering ingediend, ten laatste zes maanden vóór het begin van het schooljaar vanaf hetwelk ze uitwerking moet hebben.

Art. 11.§ 1. Er wordt een commissie opgericht belast met het uitbrengen van een advies aan de Regering over de aanvragen om afwijking.

Deze commissie bestaat uit : 1° de Administrateur-generaal van het Onderwijs en het Wetenschappelijk Onderzoek, die de commissie voorzit;2° één lid van de Begeleidingscommissie aangesteld door de Administrateur-generaal van het Onderwijs en het Wetenschappelijk Onderzoek;3° één lid van de algemene inspectiedienst aangewezen door de Regering, op de voordracht van de coördinerend algemene inspecteur, en één lid van de algemene inspectiedienst voor elk vak bedoeld bij de aanvraag om afwijking, aangewezen door de coördinerend algemene inspecteur;4° de voorzitter en de ondervoorzitter van de Algemene Raad voor het secundair onderwijs, behoudens als één van deze reeds lid is van de commissie wegens een andere hoedanigheid, wat met zich meebrengt dat genoemde Algemene Raad een ander lid aanwijst;5° twee tot vier deskundigen uit universiteiten of hogescholen inzake pedagogie aangewezen door de Regering;6° twee vertegenwoordigers van de Regering die met raadgevende stem zetelen. Het mandaat van de leden van de commissie wordt niet bezoldigd.

De commissie wordt door de voorzitter samengeroepen. De oproeping bevat de agenda.

De commissie beslist en beraadslaagt enkel geldig indien de helft van de leden aanwezig is. Het advies wordt bij de meerderheid der aanwezige leden genomen. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

Wat de andere nadere regels voor de werking betreft, bepaalt de commissie haar eigen huishoudelijk reglement dat ter goedkeuring aan de Regering wordt voorgelegd. § 2. Zodra de Regering de aanvraag om afwijking krijgt, zendt ze het, met de bijlagen, aan de commissie over.

Binnen een termijn van twee maanden, waarbij de termijn noch in juli noch in augustus loopt, zendt de commissie een met redenen omkleed advies aan de Regering over omtrent : 1° de noodzakelijke aard van de vervanging van de leerwijzen in verband met de implementering van het pedagogisch project van de inrichtende macht of van de federatie van inrichtende machten;2° de inachtneming van artikel 9 . De Regering zendt het advies van de commissie aan de betrokken inrichtende macht of aan de federatie van inrichtende machten over bij ter post aangetekende brief. De inrichtende macht of de federatie van inrichtende machten beschikt over een termijn van één maand vanaf de ontvangst van het advies van de commissie om haar op- en aanmerkingen te laten gelden. Wanneer de inrichtende macht of de federatie van inrichtende machten haar op- en aanmerkingen niet bekend gemaakt heeft binnen de vereiste termijnen, wordt de procedure voortgezet zonder dat er rekening wordt gehouden met de laattijdige op- en aanmerkingen.

Art. 12.Op het einde van de procedure bedoeld in artikel 11, neemt de Regering een met redenen omklede beslissing over de aanvraag om afwijking. Als deze volledig of gedeeltelijk toegekend wordt, legt de Regering de toegekende afwijking ter bevestiging aan het Parlement van de Franse Gemeenschap voor.

Wordt de afwijking bevestigd, dan wordt ze aan de commissie voor programma's meegedeeld, bedoeld in de artikelen 17, 27 en 36 van het voornoemde decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten aan wie de inrichtende macht of de federatie van inrichtende machten het programma overzendt dat ze wenst toe te passen in functie van de verkregen afwijkingen.

Art. 13.Dit decreet heft : - artikel 2 van het decreet van 5 mei 1999Relevante gevonden documenten type decreet prom. 05/05/1999 pub. 25/08/1999 numac 1999029313 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende bevestiging van het referentiesysteem voor de eindvaardigheden en de kennis vereist voor Frans, wiskunde en Latijn-Grieks op het einde van de overgangsafdeling sluiten houdende bevestiging van het referentiesysteem voor de eindvaardigheden en de kennis vereist voor Frans, wiskunde en Latijn-Grieks op het einde van de overgangsafdelingportant; - artikel 1 van het decreet van 30 maart 2000Relevante gevonden documenten type decreet prom. 30/03/2000 pub. 25/05/2000 numac 2000029204 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bevestiging van de eindtermen en vereiste algemene kennis op het einde van de kwalificatie-afdeling, de eindtermen en vereiste kennis inzake lichamelijke opvoeding op het einde van de kwalificatie-afdeling en de minimale bekwaamheden inzake communicatie in een andere moderne taal dan het Frans, op het einde van de kwalificatie-afdeling, indien het aanleren van een moderne taal voorkomt in het studieprogramma sluiten tot bevestiging van de eindtermen en vereiste algemene kennis op het einde van de kwalificatie-afdeling, de eindtermen en vereiste kennis inzake lichamelijke opvoeding op het einde van de kwalificatie-afdeling en de minimale bekwaamheden inzake communicatie in een andere moderne taal dan het Frans, op het einde van de kwalificatie-afdeling, indien het aanleren van een moderne taal voorkomt in het studieprogramma; - het decreet van 8 maart 2001Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/03/2001 pub. 10/05/2001 numac 2001029153 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bekrachtiging van de eindtermen en vereiste kennis inzake wetenschappen op het einde van de overgangsafdeling sluiten tot bekrachtiging van de eindtermen en vereiste kennis inzake wetenschappen op het einde de overgangsafdeling, op.

Art. 14.§ 1. Dit decreet treedt in werking op de datum waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt, met uitzondering van artikel 13 waarvan de inwerkingtreding bij besluit wordt vastgesteld. § 2. De Regering bepaalt de inwerkingtreding van de programma's van de cursussen die voortvloeien uit de uitvoering van de gemeenschappelijke eindcompetenties en kennis vereist op het einde van de doorstromingsafdeling van de algemene en technologische humanioria in wiskunde, basiswetenschappen en algemene wetenschappen en uit de gemeenschappelijke eindcompetenties en kennis op het einde van de kwalificatie-afdeling van de technische en beroepshumanioria in wetenschappelijke opleiding, in het Frans, in economische en sociale wetenschappen alsook in historische en aardrijkskundige opleiding.

Art. 15.In het decreet van 5 december 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 05/12/2013 pub. 25/03/2014 numac 2014029141 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van de lesroosters in de kwalificatieafdeling van het gewoon secundair onderwijs met volledig leerplan en houdende organisatie van stages in het gewoon secundair onderwijs met volledig leerplan en in het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 3 en vorm 4 sluiten tot wijziging van de lesroosters in de kwalificatieafdeling van het gewoon secundair onderwijs met volledig leerplan en houdende organisatie van stages in het gewoon secundair onderwijs met volledig leerplan en in het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 3 en vorm 4, wordt artikel 18 vervangen als volgt : «

Artikel 18.De artikelen 2 en 3 treden in werking op 1 september 2015 voor wat betreft het derde en vijfde jaar van het technisch en kunstsecundair kwalificatieonderwijs en het derde, vijfde en zevende jaar van het beroepssecundair onderwijs. Ze treden in werking ten laatste op 1 september 2016 voor wat betreft het vierde en zesde jaar van het technisch secundair kwalificatieonderwijs en het beroepssecundair onderwijs.

In afwijking van het vorige lid kunnen de inrichtende machten het huidige systeem van de uurroosters tijdens het schooljaar 2015-2016 behouden voor wat betreft het derde en vijfde jaar van het technisch en wetenschappelijk kwalificatiesecundair onderwijs en het derde, vijfde en zevende jaar van het beroepssecundair onderwijs en tijdens het schooljaar 2016-2017 voor wat betreft het vierde en zesde jaar van het technisch en kunstsecundair kwalificatieonderwijs en van et beroepssecundair onderwijs. » Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 4 december 2014.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Vice-Presidente en Minister van Onderwijs, Cultuur en Jong Kind, Mevr. J. MILQUET De Vice-President, Minister van Hoger Onderwijs, Onderzoek en Media, J.-Cl. MARCOURT De Minister van Hulpverlening aan de Jeugd, Justitiehuizen en Promotie van Brussel, R. MADRANE De Minister van Sport, R. COLLIN De Minister van Begroting, Ambtenarenzaken en Administratieve Vereenvoudiging, A. FLAHAUT De Minister van Onderwijs voor Sociale Promotie, Jeugd, Vrouwenrechten en Gelijke Kansen, Mevr. I. SIMONIS _______ Nota Zitting 2014-2015 Stukken van het Parlement. Ontwerp van decreet, nr.12-1. - Commissieamendementen, nr. 12-2 -Verslag, nr.12-3 - Vergaderingsamendement, nr. 12-4 Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. Vergadering van 3 december 2014.

^