gepubliceerd op 22 juni 2012
Decreet betreffende de organisatie van een stelsel voor het onthaal en de scholarisatie van nieuwkomers in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde of gesubsidieerde onderwijs
18 MEI 2012. - Decreet betreffende de organisatie van een stelsel voor het onthaal en de scholarisatie van nieuwkomers in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde of gesubsidieerde onderwijs (1)
Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied en definities
Artikel 1.Dit decreet is van toepassing op de door de Franse Gemeenschap georganiseerde of gesubsidieerde inrichtingen voor gewoon basis- en secundair onderwijs.
Art. 2.Voor de toepassing van dit decreet, wordt verstaan onder : 1° Nieuwkomer : de leerling, die op de datum van zijn inschrijving voor een door de Franse Gemeenschap georganiseerde of gesubsidieerde inrichting voor gewoon lager of secundair onderwijs voldoet aan alle volgende voorwaarden : a) ten minste twee en een half jaar en minder dan 18 jaar oud zijn;b) ofwel een aanvraag om erkenning als vluchteling hebben ingediend ofwel als vluchteling erkend zijn overeenkomstig de wet van 15 december 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/1980 pub. 20/12/2007 numac 2007000992 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 15/12/1980 pub. 12/04/2012 numac 2012000231 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen; ofwel minderjarig zijn, vergezeld door een persoon die een aanvraag heeft ingediend om als vluchteling te worden erkend of die als vluchteling erkend is overeenkomstig de wet van 15 december 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/1980 pub. 20/12/2007 numac 2007000992 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 15/12/1980 pub. 12/04/2012 numac 2012000231 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen; ofwel onderdaan zijn van een land dat ontwikkelingssteun krijgt van de Commissie voor Ontwikkelingssteun van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling; ofwel als staatloos erkend zijn; c) op het nationale grondgebied sedert minder dan één jaar verblijven. De Regering kan, voor een bepaalde periode, andere landen toevoegen aan de in het eerste lid, 1°, b), bedoelde lijst van ontwikkelingslanden, wanneer zij meent dat deze landen in een diepe crisis verkeren. 2° SOSN (stelsel voor het onthaal en de scholarisatie van nieuwkomers) (DASPA) : onderwijsvoorziening in het lager of secundair gewoon onderwijs, ingesteld om de in artikel 3 van dit decreet vastgestelde doelstellingen te bereiken;3° Centrum : onthaalcentrum voor kandidaat-vluchtelingen dat door de Federale Staat of in naam van de Federale Staat wordt georganiseerd;4° Algemene Raad voor het basisonderwijs : de algemene raad opgericht bij het decreet van 14 maart 1995 tot verhoging van de slaagkansen in het basisonderwijs;5° de algemene overlegraad voor het secundair onderwijs : de algemene overlegraad opgericht door het decreet van 27 oktober 1994 tot regeling van het overleg in het secundair onderwijs;6° berekening van het maandgemiddelde : berekening van de aanwezigheid van nieuwkomers in een SOSN, elke maand verricht volgens door de Regering nader te bepalen regels;7° decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren type decreet prom. 24/07/1997 pub. 28/01/1998 numac 1997029394 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende de eerste aanpassing van de algemene uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 1997 sluiten : decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren. § 2. In het secundair onderwijs kunnen voor een SOSN worden ingeschreven in de in dit decreet uitdrukkelijk vermelde toestanden, zonder de hoedanigheid van nieuwkomer te hebben, de leerlingen die op de datum van hun inschrijving in de inrichting, voldoen aan alle volgende voorwaarden : a) minder dan 18 jaar oud zijn;b) ofwel de buitenlandse nationaliteit hebben of de Belgische nationaliteit hebben gekregen als gevolg van hun adoptie, ofwel als staatloos erkend zijn;c) het door de Franse Gemeenschap georganiseerde of gesubsidieerde onderwijs sedert minder dan een volledig schooljaar volgen;d) de onderwijstaal niet voldoende kennen om zich in de activiteiten van hun klas met succes te kunnen inschakelen;e) ten minste één van beide ouders of één van de personen onder wier hoede hij staat, heeft niet de Belgische nationaliteit, behalve in geval van adoptie. HOOFDSTUK II. - Doelstellingen van het decreet
Art. 3.Het decreet heeft de volgende doelstellingen : - het onthaal, de oriëntatie en de optimale inschakeling van nieuwkomers in het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap; - een school- en pedagogische begeleiding voorstellen die aangepast is aan de leerprofielen van de nieuwkomers, inzonderheid de moeilijkheden in verband met de onderwijstaal en de schoolcultuur; - een overgangsscholarisatie met een beperkte duur voorstellen, overeenkomstig artikel 9 van dit decreet, vóór de scholarisatie in een niveauklas. HOOFDSTUK III. - Oprichting van het SOSN (stelsel voor het onthaal en de scholarisatie van nieuwkomers) (DASPA)
Art. 4.§ 1. In het Franse taalgebied kan de Regering een SOSN organiseren of subsidiëren op het niveau van het lager onderwijs of van het secundair onderwijs in de makkelijk toegankelijke gemeenten van een centrum dat minstens acht minderjarigen van 5 tot 12 jaar onthaalt voor het lager onderwijs of acht minderjarigen van 12 tot 18 jaar onthaalt voor het secundair onderwijs, die aan de definitie van nieuwkomers beantwoorden.
Daartoe doet de Regering een oproep tot kandidaten, volgens door haar nader te bepalen regels, wanneer zij op de hoogte is van het bestaan van een centrum dat aan de voorwaarden inzake aantal voldoet. Indien verschillende inrichtende machten of schoolinrichtingen dat stelsel wensen te organiseren, stelt de Regering haar beslissing vast na het advies van de algemene raad voor het basisonderwijs of secundair onderwijs te hebben ingewonnen.
In dat geval worden de kandidaturen gerangschikt naar de volgende criteria : - de kwaliteit van het SOSN-project ten opzichte van zijn doelstellingen bepaald in artikel 3 van dit decreet; - de deskundigheid van de human resources die zich voor het SOSN zullen inzetten, ten opzichte van zijn doelstellingen bepaald in artikel 3 van dit decreet en van de leerdoelstellingen die de SOSN-projecten eigen zijn, bepaald in artikel 14, § 1, van dit decreet; - het aantal nieuwkomers die in de inrichting worden onthaald, berekend op grond van het maandgemiddelde sedert 1 september van het lopende jaar.
De Regering bepaalt eveneens de datum waarop het SOSN met zijn activiteiten kan beginnen.
Als geen inrichtende macht of geen schoolinrichting van de betrokken gemeenten een SOSN wenst te organiseren of te subsidiëren, laat de Regering de oprichting van een SOSN in een andere gemeente toe na het advies van de algemene raad voor het basisonderwijs of het secundair onderwijs te hebben ingewonnen.
Als de Regering geen advies binnen dertig dagen heeft ingewonnen, stelt zij haar beslissing vast zonder het advies van de algemene raad voor het basisonderwijs of het secondair onderwijs te hebben ingewonnen. § 2. In het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad, kan de Regering een bepaald aantal SOSN's organiseren of subsidiëren, op het niveau van het lager onderwijs en het secundair onderwijs, op grond van de toestand van het onthaal en de scholarisatie van de nieuwkomers in het gebied.
Daartoe doet de Regering een oproep tot kandidaten volgens door haar nader te bepalen regels. Na het advies van de Algemene Raad voor het basisonderwijs en het secundair onderwijs te hebben ingewonnen, bepaalt de Regering de inrichtingen die een SOSN op 1 september van het volgende jaar kunnen organiseren.
Als het aantal ingediende kandidaturen hoger is dan het aantal SOSN's dat door de Regering wordt vastgesteld, worden die gerangschikt op grond van de volgende criteria : - de kwaliteit van het SOSN-project ten opzichte van zijn doelstellingen bepaald in artikel 3 van dit decreet; - de deskundigheid van de human resources die zich voor het SOSN zullen inzetten, ten opzichte van zijn doelstellingen bepaald in artikel 3 van dit decreet en van de leerdoelstellingen die de SOSN-projecten eigen zijn, bepaald in artikel 14, § 1, van dit decreet; - het aantal nieuwkomers die in de inrichting worden onthaald, berekend op grond van het maandgemiddelde sedert 1 september van het lopende jaar.
Als de Regering geen advies binnen 30 dagen heeft ingewonnen, stelt zij haar beslissing vast zonder het advies van de algemene raad voor het basisonderwijs of het secundair onderwijs te hebben ingewonnen. § 3. In de gemeenten van het Franse taalgebied van meer dan 60 000 inwoners, onverminderd wat in paragraaf 1 bepaald is, wordt op dezelfde wijze gehandeld als voor het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad. § 4. De Regering voert, minstens om de drie jaar, een analyse van de beschikbare gegevens uit betreffende de verhouding tussen nieuwkomers binnen en buiten een SOSN, en leerlingen die lestijden genieten voor de aanpassing aan de taal van het onderwijs in het basisonderwijs, zoals bepaald in artikel 32 van het decreet van 13 juli 1998Relevante gevonden documenten type decreet prom. 13/07/1998 pub. 28/08/1998 numac 1998029358 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving sluiten betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving, en de globale schoolbevolking; op grond van de beschikbare middelen kan de Regering nieuwe oproepen tot kandidaten doen overeenkomstig de procedures bepaald in de paragrafen 1, 2 en 3. De eerste studie zal voor 30 oktober 2012 worden uitgevoerd. De Regering voorziet in de oprichting van minstens 69 SOSN's in de Franse Gemeenschap, voor zover de voorwaarden voor de opening en het behoud dit verantwoorden.
Art. 5.Een SOSN dat voor de eerste keer tussen 1 en 30 september van een schooljaar wordt opgericht, moet op 30 september, voor het basisonderwijs, en op 1 oktober, voor het secundair onderwijs, 8 nieuwkomers hebben ingeschreven. Als dat aantal niet wordt bereikt, dan wordt het SOSN gesloten.
In de gevallen bedoeld in artikel 4, § 1, van dit decreet, blijft een SOSN, dat vanaf 1 oktober van het schooljaar zou worden opgericht, tot 30 juni van hetzelfde schooljaar georganiseerd of gesubsidieerd, ongeacht het aantal onthaalde nieuwkomers.
Art. 6.De inrichting die een SOSN heeft opgericht, blijft het voordeel van het SOSN op 1 september van elk jaar genieten, zolang ze gemiddeld minstens acht nieuwkomers heeft opgenomen tijdens de vorige laatste twee schooljaren, op grond van de berekening van het maandgemiddelde.
In het eerste en het tweede jaar van het SOSN, wordt rekening gehouden met de maandgemiddelden sedert de oprichting.
Indien een inrichting niet voldoet aan de voorwaarde bepaald in de vorige leden, wordt het SOSN op 1 september gesloten, behalve als de Regering een afwijking heeft toegestaan op grond van het uitzonderlijke karakter van het onthaal van nieuwkomers in het centrum. In dit geval wordt de bevoegde algemene raad daarvan op de hoogte gebracht.
Als een onthaalcentrum wordt gesloten, wordt het SOSN niet meer georganiseerd of gesubsidieerd vanaf één september van het schooljaar volgend op de datum waarop het centrum wordt gesloten. HOOFDSTUK IV. - Onthaal van nieuwkomers in het SOSN
Art. 7.De nieuwkomers en de leerlingen die de voorwaarden van artikel 2, § 2, vervullen, worden voor een SOSN ingeschreven ofwel op aanvraag of met de instemming van deze die in rechte of in feite het ouderlijke gezag op hen uitoefenen, ofwel op hun aanvraag of met hun instemming, als niemand het ouderlijke gezag op hen in rechte of in feite uitoefent.
Art. 8.De aanwezigheid in een SOSN duurt tussen één week en één jaar.
Ze kan worden verlengd met hoogstens 6 maanden. De leerling die voor een SOSN ingeschreven is en die de in artikel 2, § 1, 1°, of § 2 bepaalde voorwaarden niet meer vervult, kan het voordeel van het SOSN blijven genieten tot het einde van de bepaalde periode.
De duur van de aanwezigheid in het SOSN en de datum van het einde, binnen de in de vorige paragraaf vastgestelde perken, vloeien voort uit een beslissing van de in artikel 17 bedoelde integratieraad.
Art. 9.De schoolinrichting voor lager onderwijs die een SOSN organiseert, kan een deel van het stelsel in het nabij gelegen centrum organiseren, wanneer dit om lokale redenen verantwoord is. Voor die verdeling moet de voorafgaande toestemming van de Regering worden gegeven, volgens door deze nader te bepalen regels.
In dat geval blijft de leraar die voor het onthaal en de scholarisatie van nieuwkomers aangewezen is, tewerkgesteld in de schoolinrichting die het SOSN organiseert.
Wanneer een deel van het SOSN in het centrum georganiseerd is, zorgt de directie van de schoolinrichting die het SOSN organiseert, ervoor de nieuwkomers in de gewone klassen van haar inrichting geleidelijk te integreren, op grond van de beslissing die binnen de integratieraad wordt genomen. HOOFDSTUK V. - Berekening van de omkadering van een SOSN
Art. 10.De inrichting voor lager onderwijs die een SOSN organiseert, geniet een aanvullende omkadering voor het onthaal en de scholarisatie van nieuwkomers, berekend als volgt : Enerzijds worden 24 lestijden reeds vanaf de datum van de opening van het SOSN toegekend. Anderzijds worden bijkomende lestijden voor elke nieuwkomer toegekend vanaf de dertiende leerling die voor de laatste twee jaren ingeschreven is, op grond van een berekening waarvan de regels door de Regering nader te bepalen zijn en van de berekening van het maandgemiddelde. In het eerste jaar van de organisatie van het SOSN geniet de inrichting die bijkomende lestijden niet. In het tweede jaar wordt het gemiddelde berekend op grond van de maanden gedurende welke het SOSN werd georganiseerd.
Op grond van de begrotingsmiddelen en van de behoeften die door de in artikel 4, § 4 bedoelde analyse worden bepaald, moet de Regering het aantal bijkomende lestijden aanpassen.
Art. 11.De inrichting voor secundair onderwijs die een SOSN organiseert, geniet lestijden/leraar voor het onthaal en de scholarisatie van nieuwkomers en leerlingen die de in artikel 2, § 2 bedoelde voorwaarden vervullen, berekend overeenkomstig artikel 7 van het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan.
In het eerste schooljaar van de oprichting van het SOSN wordt een vaste omkadering van 30 lestijden/leerkracht toegekend, ongeacht het aantal nieuwkomers die voor het SOSN ingeschreven zijn.
Art. 12.§ 1. De lestijden in het lager onderwijs en de lestijden/leraar in het secundair onderwijs worden toegekend vanaf één september van het betrokken schooljaar of vanaf de door de Regering vastgestelde openingsdatum.
Elke onderwijsinrichting gebruikt de SOSN-omkaderingslestijden uitsluitend ten voordele van de leerlingen die voor het SOSN ingeschreven zijn, ook door lestijden af te staan aan andere schoolinrichtingen die deelnemen aan haar opdracht betreffende de integratie van nieuwkomers. In dit geval wordt een partnerschapsovereenkomst tussen de betrokken inrichtingen gesloten volgens door de Regering nader te bepalen regels. § 2. De Regering kan te allen tijde bijkomende lestijden toekennen aan een inrichting die een SOSN organiseert in geval van toestroming van nieuwkomers. De aanvraag om lestijden wordt aan haar gericht door het inrichtingshoofd, in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde onderwijs, of door de inrichtende macht, in het door de Franse Gemeenschap gesubsidieerde onderwijs.
De bevoegde algemene raad wordt op de hoogte gebracht van een dergelijke beslissing die door de Regering wordt genomen. HOOFDSTUK VI. - Competenties die door nieuwkomers in een SOSN te verwerven zijn, voortgezette vorming van leerkrachten en evaluatie
Art. 13.§ 1. In afwijking van het referentiesysteem voor de basiscompetenties bepaald bij toepassing van het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren type decreet prom. 24/07/1997 pub. 28/01/1998 numac 1997029394 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende de eerste aanpassing van de algemene uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 1997 sluiten, hebben de competenties bedoeld in een SOSN betrekking op de volgende doelstellingen : 1° de algemene doelstellingen bepaald in artikel 6 van het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren type decreet prom. 24/07/1997 pub. 28/01/1998 numac 1997029394 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende de eerste aanpassing van de algemene uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 1997 sluiten;2° het intensieve leren van de Franse taal voor deze die deze taal niet voldoende beheersen;3° op een aangepaste wijze de leerling zo snel mogelijk op het gepaste studieniveau brengen. § 2. In afwijking van de artikelen 4ter en 4quater van de wet van 19 juli 1971 betreffende de algemene structuur en de organisatie van het secundair onderwijs, volgen de SOSN-leerlingen een lesrooster dat aangepast is aan de in paragraaf 1 bepaalde competenties. Dat lesrooster moet een minimumaantal van 28 wekelijkse lestijden omvatten. Het aantal lestijden voor het intensieve leren van het Frans en de vorming geschiedenis en aardrijkskunde kan echter niet lager zijn dan 15 wekelijkse lestijden, en het aantal lestijden voor de vorming wiskunde en wetenschap kan niet lager zijn dan 8 wekelijkse lestijden. § 3. In afwijking van het decreet van 13 juli 1998Relevante gevonden documenten type decreet prom. 13/07/1998 pub. 28/08/1998 numac 1998029358 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving sluiten betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving, volgen de SOSN-leerlingen een lesrooster dat aangepast is aan de in paragraaf 1 bepaalde competenties.
Art. 14.De voor een SOSN ingeschreven leerlingen kunnen het geheel of een deel van hun lesrooster volgen met leerlingen die ingeschreven zijn in elke klas van dezelfde inrichting of in elke klas van andere inrichtingen, wanneer deze belast zijn met de integratie van nieuwkomers overeenkomstig artikel 12, § 1, tweede lid van dit decreet.
In het secundair onderwijs, kan het SOSN voor lessen in de drie graden zorgen.
Art. 15.Het Instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan organiseert de opleiding tijdens de loopbaan van de personeelsleden die in de SOSN's werken of wensen te werken. Het organiseert die in het gewoon lager onderwijs, overeenkomstig artikel 3, § 1, 1°, van het decreet van 11 juli 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/07/2002 pub. 31/08/2002 numac 2002029419 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het buitengewoon onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan sluiten betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs, en in het gewoon secundair onderwijs, overeenkomstig artikel 5, § 1, 1° van het decreet van 11 juli 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/07/2002 pub. 31/08/2002 numac 2002029419 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het buitengewoon onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan sluiten betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan.
Die opleidingen kunnen eveneens worden gevolgd door andere personeelsleden bedoeld bij de decreten vermeld in het vorige lid, binnen de perken van de beschikbare plaatsen. HOOFDSTUK VII. - Integratieraad
Art. 16.§ 1. In elke inrichting voor lager onderwijs die een SOSN organiseert wordt een integratieraad voor nieuwkomers opgericht, hierna de integratieraad genoemd.
Die wordt voorgezeten door de directie van de school of haar afgevaardigde en is samengesteld uit leerkrachten van de cyclus die overeenstemt met de leeftijd van de leerling en het lid van het team van het psycho-medisch-sociaal centrum belast met de begeleiding van nieuwkomers. De voorzitter mag een vertegenwoordiger van het onthaalcentrum belast met de schoolbegeleiding en een lid van een deskundige vereniging uitnodigen. § 2. In elke inrichting voor secundair onderwijs die een SOSN organiseert wordt een integratieraad voor leerlingen die voor een SOSN ingeschreven is opgericht, hierna de integratieraad genoemd.
Die wordt voorgezeten door het inrichtingshoofd of zijn afgevaardigde en is samengesteld uit de leraars belast met de leerlingen die voor een SOSN ingeschreven zijn, alsook een lid van het team van het psycho-medisch-sociaal centrum belast met de begeleiding van nieuwkomers. De voorzitter mag een vertegenwoordiger van het onthaalcentrum belast met de schoolbegeleiding en een lid van een deskundige vereniging uitnodigen. § 3. Ingeval de inrichting een deel van haar lestijden heeft afgestaan aan een andere inrichting overeenkomstig artikel 12, § 1, tweede lid, maken de directie en de leerkrachten die een SOSN van de partnerinrichting werken eveneens deel uit van de integratieraad. § 4. De integratieraad wordt ermee belast de leerling die voor een SOSN ingeschreven is te sturen naar een optimale integratie in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde of gesubsidieerde onderwijs, met inbegrip van een eventuele voorbereiding voor de examens van een examencommissie van de Franse Gemeenschap. Hij zorgt inzonderheid voor het opvolgen van het dossier dat van de ene klas naar de andere en van de ene inrichting naar de andere overgaat.
Art. 17.§ 1. Voor alle nieuwkomers die voor een SOSN ingeschreven zijn, die niet kunnen bewijzen dat ze voor een voorafgaand schooljaar geslaagd zijn of dat jaar hebben gevolgd en die in een SOSN sedert minstens 6 maanden school lopen, kan de uitgebreide integratieraad voor het secundair onderwijs, gedurende hun verblijf in een SOSN, een attest uitreiken van toelaatbaarheid in ongeacht welk jaar van het secundair onderwijs, met uitzondering het zesde jaar en het zevende jaar, in ongeacht welke vorm en ongeacht welke optie, in afwijking van de bepalingen tot regeling van de toelating in een studiejaar van het secundair onderwijs. § 2. Om een attest van toelaatbaarheid te kunnen uitreiken, moet de integratieraad een afgevaardigde van de examencommissie van de Franse Gemeenschap, aangewezen door het college van voorzitters van de verschillende afdelingen van die examencommissie, hierna de afgevaardigde van de examencommissie genoemd, tellen. Geen attest van toelaatbaarheid kan worden uitgereikt zonder de toestemming van de afgevaardigde van de examencommissie. De andere leden van de integratieraad beschikken over een recht van met redenen omkleed beroep bij het college van voorzitters van de verschillende afdelingen, die dan drie andere afgevaardigden bij de integratieraad sturen. De meerderheidsbeslissing van de drie afgevaardigden, die het door de integratieraad ingediende voorstel van attest van toelaatbaarheid ofwel moeten afwijzen ofwel moeten goedkeuren, hakt de knoop door betreffende het beroep. § 3. Wanneer een integratieraad zich voorneemt een attest van toelaatbaarheid uit te reiken, brengt hij er de administratie op de hoogte van, die nakijkt of de potentiële begunstigde aan de voorwaarde van § 1 voldoet en, als dit het geval is, verwittigt hij de Examencommissie van de Franse Gemeenschap. § 4. De Regering stelt het model van het toelaatbaarheidsattest vast. HOOFDSTUK VIII. - Wijzigingsbepalingen
Art. 18.In artikel 3, § 3, vierde lid, van de wet van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving, zoals gewijzigd, wordt het punt 4° opgesteld als volgt : « 4° leerling van het gewoon secundair onderwijs ingeschreven in de gedifferentieerde eerste graad of voor een SOSN zoals bepaald in artikel 2, § 1, 2°, van het decreet van 18 mei 2012 betreffende de organisatie van een stelsel voor het onthaal en de scholarisatie van nieuwkomers in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde onderwijs : 654,64 EUR; ».
Art. 19.Het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan, zoals gewijzigd, wordt gewijzigd als volgt : 1° het vijfde lid van artikel 7 wordt aangevuld als volgt : « 20° het SOSN zoals bepaald in artikel 2, § 1, 2° van het decreet van 18 mei 2012 betreffende de organisatie van een stelsel voor het onthaal en de scholarisatie van nieuwkomers in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde onderwijs »;2° het zevende lid van artikel 7 wordt afgeschaft;3° § 2 van artikel 20 wordt aangevuld met het volgende lid : « In afwijking van het eerste lid worden de overdrachten van lestijden die worden toegekend in het kader van het decreet van 18 mei 2012 betreffende de organisatie van een stelsel voor het onthaal en de scholarisatie van nieuwkomers in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde onderwijs, toegestaan tussen inrichtingen van verschillende inrichtende machten, wanneer die inrichtingen deelnemen aan de integratie van nieuwkomers overeenkomstig artikel 13, § 1, tweede lid, van het voormelde decreet.».
Art. 20.Het decreet van 13 juli 1998Relevante gevonden documenten type decreet prom. 13/07/1998 pub. 28/08/1998 numac 1998029358 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving sluiten betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving, zoals gewijzigd, wordt gewijzigd als volgt : 1° § 3 van artikel 32 wordt aangevuld met de volgende leden : « Voor de toepassing van § 2 en van het eerste lid van deze paragraaf wordt de nieuwkomer zoals bepaald in artikel 2 § 1, 1° van het decreet van 18 mei 2012 betreffende de organisatie van een stelsel voor het onthaal en de scholarisatie van nieuwkomers in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde onderwijs, of die dit is geweest in een van beide voorgaande schooljaren en die voldoet aan de in § 1 bedoelde voorwaarden, voor 3 geteld op 1 oktober van het schooljaar dat volgt op dat waarin hij voor een SOSN was ingeschreven en voor 2 voor het volgende schooljaar. De leerling die voldoet aan de voorwaarden gesteld in § 1 en die niet ingeschreven is voor een SOSN, telt voor 3 tijdens het eerste en tweede schooljaar dat hij onderwijs volgt in de Franse Gemeenschap en voor 2 tijdens het volgende schooljaar. »; 2° § 4 van artikel 32 wordt aangevuld met het volgende lid : « De cursus voor de aanpassing aan de onderwijstaal streeft zowel naar de integratie van de leerlingen in het schoolsysteem als naar het verwerven van de Franse taal.»; 3° Artikel 37 wordt aangevuld met het volgende lid : « De overdrachten van lestijden die worden toegekend in het kader van het decreet van 18 mei 2012 betreffende de organisatie van een stelsel voor het onthaal en de scholarisatie van nieuwkomers in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde onderwijs, worden toegestaan tussen inrichtingen van verschillende inrichtende machten, wanneer die inrichtingen deelnemen aan de integratie van nieuwkomers overeenkomstig artikel 12, § 1, tweede lid, van het voormelde decreet.»; 4° § 2 van artikel 41 wordt aangevuld met het volgende lid : « De nieuwkomers zoals bepaald in artikel 2, § 1, 1° van het decreet van 18 mei 2012 betreffende de organisatie van een stelsel voor het onthaal en de scholarisatie van nieuwkomers in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde onderwijs, of die dit zijn geweest in één van de twee voorafgaande schooljaren, worden voor 1,5 geteld.»
Art. 21.In het eerste lid van artikel 6 van het decreet van 8 maart 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/03/2007 pub. 05/06/2007 numac 2007029052 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de algemene inspectiedienst, de dienst voor pedagogische raadgeving en begeleiding van het door de Franse Gemeenschap georganiseerde onderwijs, de cellen voor pedagogische raadgeving en begeleiding van het door de Franse Gemeenschap gesubsidieerde onderwijs en betreffende het statuut van de personeelsleden van de algemene inspectiedienst en van de pedagogische adviseurs sluiten betreffende de algemene inspectiedienst, de dienst voor pedagogische raadgeving en begeleiding van het door de Franse Gemeenschap georganiseerde onderwijs, de cellen voor pedagogische raadgeving en begeleiding van het door de Franse Gemeenschap gesubsidieerde onderwijs en betreffende het statuut van de personeelsleden van de algemene inspectiedienst en van de pedagogische adviseurs wordt een punt 18° ingevoegd, luidend als volgt : « 18° de naleving van het decreet van 18 mei 2012 betreffende de organisatie van een stelsel voor het onthaal en de scholarisatie van nieuwkomers in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde onderwijs, in de inrichtingen die een subsidie genieten voor de organisatie van een SOSN, en de deelneming aan de evaluatie van het stelsel. ». HOOFDSTUK IX. - Opheffingsbepalingen
Art. 22.Dit decreet heft het decreet van 14 juni 2001Relevante gevonden documenten type decreet prom. 14/06/2001 pub. 17/07/2001 numac 2001029261 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de integratie van nieuwkomers in het onderwijs dat door de Franse Gemeenschap is ingericht of gesubsidieerd sluiten betreffende de integratie van nieuwkomers in het onderwijs dat door de Franse Gemeenschap is ingericht of gesubsidieerd, zoals gewijzigd, op. HOOFDSTUK X. - Overgangsbepalingen
Art. 23.In afwijking van artikel 10, tweede lid, van dit decreet, voor de inrichtingen voor basisonderwijs die in 2011-2012 een overgangsklas organiseren overeenkomstig het decreet van 14 juni 2001Relevante gevonden documenten type decreet prom. 14/06/2001 pub. 17/07/2001 numac 2001029261 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de integratie van nieuwkomers in het onderwijs dat door de Franse Gemeenschap is ingericht of gesubsidieerd sluiten betreffende de integratie van nieuwkomers in het onderwijs dat door de Franse Gemeenschap is ingericht of gesubsidieerd, zoals gewijzigd, en die in 2012-2013 een SOSN organiseren, worden bijkomende lestijden sedert het eerste jaar van de organisatie van het SOSN, op grond van het aantal leerlingen die ingeschreven zijn op de datum van de aanvraag om oprichting van het SOSN.
Art. 24.In afwijking van artikel 11 van dit decreet, voor de inrichtingen voor secundair onderwijs die een overgangsklas in 2011-2012 organiseren overeenkomstig het decreet van 14 juni 2001Relevante gevonden documenten type decreet prom. 14/06/2001 pub. 17/07/2001 numac 2001029261 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de integratie van nieuwkomers in het onderwijs dat door de Franse Gemeenschap is ingericht of gesubsidieerd sluiten betreffende de integratie van nieuwkomers in het onderwijs dat door de Franse Gemeenschap is ingericht of gesubsidieerd, zoals gewijzigd, en die een SOSN in 2012-2013 organiseren, worden lestijden/leraar sedert het eerste jaar van de organisatie van het SOSN toegekend, op grond van het aantal leerlingen die in een overgangsklas op 15 januari 2012 ingeschreven zijn. HOOFDSTUK XI. - Slotbepaling
Art. 25.Dit decreet treedt in werking op 1 juni 2012.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 18 mei 2012.
De Minister-President, R. DEMOTTE De Vice-President en Minister van Kind, Onderzoek en Ambtenarenzaken, J.-M. NOLLET De Vice-President en Minister van Begroting, Financiën en Sport, A. ANTOINE De Vice-President en Minister van Hoger Onderwijs, J.-C. MARCOURT De Minister van Jeugd, Mevr. E. HUYTEBROECK De Minister van Cultuur, Audiovisuele Sector, Gezondheid en Gelijke Kansen, Mevr. F. LAANAN De Minister van Leerplichtonderwijs en van Onderwijs voor Sociale Promotie, Mevr. M.-D. SIMONET _______ Nota (1) Zitting 2011-2012. Stukken van het Parlement. - Ontwerp van decreet, nr. 361-1. - Commissie-amendement, nr. 361-2. - Verslag, nr. 361-3.
Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. Vergadering van 16 mei 2012.