gepubliceerd op 15 maart 2019
Wet inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox
27 FEBRUARI 2019. - Wet inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox (1)
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
De Kamer van volksvertegenwoordigers heeft aangenomen en Wij bekrachtigen, hetgeen volgt : HOOFDSTUK 1. - Algemene bepaling
Artikel 1.Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 74 van de Grondwet. HOOFDSTUK 2. - Definities
Art. 2.Voor de toepassing van deze wet wordt verstaan onder: 1° gebruiker: alle hierna vermelde diensten: a.de rijksbesturen en andere rijksdiensten bedoeld in artikel 1, 1°, van de wet van 22 juli 1993 houdende bepaalde maatregelen inzake ambtenarenzaken; b. de diensten behorende tot het ministerie van Defensie;c. de diensten bedoeld in artikel 2, 2 ° en 3°, van de wet van 7 december 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/12/1998 pub. 05/01/1999 numac 1998021488 bron diensten van de eerste minister Wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus sluiten tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;d. de rechterlijke orde, met inbegrip van de diensten die de leden ervan bijstaan;e. de rechtspersonen van publiek recht bedoeld in artikel 1, 3°, van de wet van 22 juli 1993 houdende bepaalde maatregelen inzake ambtenarenzaken;f. de natuurlijke personen of rechtspersonen aan wie bij wet taken van openbare dienst of algemeen belang zijn toevertrouwd inclusief zij die vallen onder het toepassingsgebied van de wet van 21 maart 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/03/1991 pub. 09/01/2013 numac 2012000673 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 21/03/1991 pub. 18/01/2016 numac 2015000792 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven uitgezonderd autonome overheidsbedrijven waarvan de aandelen zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt in de zin van artikel 2, 3°, van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten;g. de instellingen van sociale zekerheid, bedoeld in artikel 2, 2°, a) tot d), van de wet van 15 januari 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/01/1990 pub. 08/07/2010 numac 2010000396 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de sociale zekerheid;h. de actoren in de gezondheidszorg, bedoeld in artikel 4 van de wet van 21 augustus 2008Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/08/2008 pub. 13/10/2008 numac 2008022534 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende oprichting en organisatie van het eHealth-platform sluiten houdende oprichting en organisatie van het eHealth-platform en diverse bepalingen;i. het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie zoals bedoeld in artikel 13 van de wet van 17 januari 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/01/2003 pub. 24/01/2003 numac 2003014009 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet met betrekking tot het statuut van de regulator van de Belgische post- en telecommunicatiesector type wet prom. 17/01/2003 pub. 24/01/2003 numac 2003014010 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de rechtsmiddelen en de geschillenbehandeling naar aanleiding van de wet van 17 januari 2003 met betrekking tot het statuut van de regulator van de Belgische post- en telecommunicatiesector sluiten met betrekking tot het statuut van de regulator van de Belgische post- en telecommunicatiesector.2° bericht: alle schriftelijke mededelingen, inclusief brieven en zendingen van gegevens, ongeacht de drager. 3° eBox: de dienst aangeboden door de federale overheidsdienst bevoegd voor Digitale Agenda die gebruikers toelaat om elektronische berichten uit te wisselen met natuurlijke personen of hun vertegenwoordigers en de dienst aangeboden door de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid die gebruikers toelaat om elektronische berichten uit te wisselen met houders van een ondernemingsnummer zoals bepaald in artikel III.16 van het Wetboek van Economische Recht of hun vertegenwoordigers. 4° Algemene Verordening Gegevensbescherming 2016/679: Europese Verordening 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG. HOOFDSTUK 3. - eBox
Art. 3.De federale overheidsdienst bevoegd voor Digitale Agenda wordt belast met het aanbieden van een eBox voor natuurlijke personen.
De Rijksdienst voor sociale zekerheid wordt belast met het aanbieden van een eBox voor houders van een ondernemingsnummer.
In toepassing van artikel 3, § 2, 1°, van de wet van 24 februari 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/02/2003 pub. 02/04/2003 numac 2003022289 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Wet betreffende de modernisering van het beheer van de sociale zekerheid type wet prom. 24/02/2003 pub. 04/08/2010 numac 2010000419 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de modernisering van het beheer van de sociale zekerheid en betreffende de elektronische communicatie tussen ondernemingen en de federale overheid. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de modernisering van het beheer van de sociale zekerheid en betreffende de elektronische communicatie tussen ondernemingen en de federale overheid en van artikel 1 van het koninklijk besluit van 21 november 2006 houdende uitbreiding van de toepassing van artikel 3 van de wet van 24 februari 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/02/2003 pub. 02/04/2003 numac 2003022289 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Wet betreffende de modernisering van het beheer van de sociale zekerheid type wet prom. 24/02/2003 pub. 04/08/2010 numac 2010000419 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de modernisering van het beheer van de sociale zekerheid en betreffende de elektronische communicatie tussen ondernemingen en de federale overheid. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de modernisering van het beheer van de sociale zekerheid en betreffende de elektronische communicatie tussen ondernemingen en de federale overheid tot de burgers kunnen de voorwaarden voor het gebruik van de eBox en de vaststelling van het tijdstip van verzending en ontvangst, worden gespecificeerd, in overleg met de federale overheidsdienst bevoegd voor Digitale Agenda.
De eBox en de componenten voor elektronische handtekeningen, elektronische aangetekende zendingen, elektronische tijdstempel, elektronische zegels en elektronische archivering, die gebruikt worden voor de werking van de eBox, vallen onder de uitsluiting voorzien in artikel XII.24, § 3 van het Wetboek van Economisch Recht.
Art. 4.Bij het aanbieden en beheren van de eBox nemen bevoegde instanties vermeld in artikel 3 de nodige technische en organisatorische maatregelen om een op het risico afgestemd beveiligingsniveau te waarborgen en die onder meer: - de oorsprong en de integriteit van de inhoud van het bericht verzekeren; - de vertrouwelijkheid van de inhoud van het bericht waarborgen.
Deze bevoegde instanties maken ook gebruik van veilige informaticatechnieken die: - de gebruiker en de bestemmeling ondubbelzinnig identificeren en authenticeren en het tijdstip van de verzending en ontvangst ondubbelzinnig vaststellen; - een bewijs van verzending en ontvangst van de zending registreren in het systeem en ter beschikking stellen; - de identiteit van de gebruiker en de bestemmeling, het tijdstip van de verzending en de ontvangst, de kennisgeving en het uniek nummer toegekend aan het bericht registreren; - systeemfouten vaststellen en de tijdstippen registreren waarop systeemfouten verhinderen dat er wordt verzonden of ontvangen en deze informatie beschikbaar maken voor de belanghebbenden.
Art. 5.De ter beschikking gestelde informatie betreffende de tijdstippen waarop systeemfouten verhinderen dat er wordt verzonden of ontvangen, geldt als bewijs daarvan en kan worden ingeroepen als bewijs van overmacht.
Art. 6.De gebruikers informeren de bestemmelingen vooraf over de te volgen procedures en over de rechtsgevolgen die de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox heeft. Natuurlijke personen moeten vooraf uitdrukkelijk ingestemd hebben met de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox en moeten deze instemming op elk moment kunnen intrekken.
Art. 7.De elektronische uitwisseling van berichten via de eBox brengt dezelfde rechtsgevolgen tot stand als de uitwisseling op niet-elektronische dragers en deze uitwisseling wordt geacht te voldoen aan een eventuele verplichting tot gebruik van een aangetekende zending al dan niet met ontvangstbewijs. HOOFDSTUK 4. - Gebruik van persoonsgegevens
Art. 8.Bij het aanbieden en beheren van de eBox zijn de bevoegde instanties vermeld in artikel 3 en de gebruikers die berichten elektronisch uitwisselen via de eBox gemachtigd om de contactgegevens, zoals bedoeld in artikel 3, 17°, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, de contactgegevens ingezameld binnen de authenticatiedienst bedoeld in artikel 9 van de wet van 18 juli 2017 inzake elektronische identificatie, met uitdrukkelijke instemming van de persoon en het identificatienummer van de natuurlijke personen opgenomen in het Rijksregister, te gebruiken voor identificatie en authenticatie van de natuurlijke persoon en voor communicatie tussen de gebruikers en de bestemmelingen.
Art. 9.De bevoegde instanties vermeld in artikel 3 zijn verwerkingsverantwoordelijken zoals gedefinieerd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming 2016/679 voor de verwerking van persoonsgegevens die nodig zijn voor het beheer en voor het verzekeren van de goede werking van de door hem aangeboden eBox.
Art. 10.Wat betreft de verwerkingen die nodig zijn voor elke individuele terbeschikkingstelling van documenten zijn de gebruikers die documenten ter beschikking stellen via de eBox verwerkingsverantwoordelijken zoals gedefinieerd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming 2016/679. Zij bepalen in deze hoedanigheid de bewaartermijn van de ter beschikking gestelde documenten. HOOFDSTUK 5. - Erkenning van diensten
Art. 11.§ 1. De federale overheidsdienst bevoegd voor Digitale Agenda kan dienstverleners die geen overheidsinstanties zijn, erkennen, zodat deze dienstverleners de elektronische berichten van gebruikers voor natuurlijke personen kunnen ontsluiten. De erkenning heeft enkel betrekking op de ontsluiting van de eBox door de erkende dienstverleners, en heeft geen enkel rechtsgevolg voor eventuele bijkomende diensten die de dienstverleners aanbieden aan de bestemmelingen op basis van een overeenkomst tussen de erkende dienstverleners en de bestemmelingen, overeenkomstig § 6. § 2. De Koning bepaalt bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad de voorwaarden, de procedure en de gevolgen van de erkenning zoals bedoeld in § 1, de gevolgen van schorsing en intrekking van de erkenning en de vrijwillige stopzetting van de dienst door de erkende dienstverlener.
De federale overheidsdienst bevoegd voor Digitale Agenda bepaalt, in overleg met de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, de technische specificaties. § 3. Voor elektronische identificatie van de bestemmeling wordt de dienstverlener van een erkende dienst gemachtigd om het rijksregisternummer te gebruiken uitsluitend voor aanbieding van de erkende dienst in interacties met gebruikers, onder de voorwaarden die de erkennende overheid zal opleggen aan de dienstverleners. § 4. Na de elektronische identificatie van de bestemmeling wendt de dienstverlener van een erkende dienst de persoonsgegevens die hij ontvangt in het kader van de aanbieding van de erkende dienst enkel aan voor het aanbieden van de erkende dienst op vraag van de bestemmeling, daarbij handelend als verwerkingsverantwoordelijke zoals gedefinieerd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming 2016/679 voor alle verwerkingen van persoonsgegevens die de dienstverlener uitvoert voor de verlening van de erkende dienst. § 5. De dienstverlener van een erkende dienst neemt binnen het kader van de erkende dienst geen kennis van de inhoud van berichten die via de dienstverlener verlopen, noch maakt deze er op enige andere wijze gebruik ervan, tenzij dit strikt noodzakelijk is voor het aanbieden van een bijkomende dienst zoals gevraagd door de bestemmeling overeenkomstig § 6 en mits zijn ondubbelzinnige voorafgaande toestemming. § 6. De erkende dienstverleners hebben het recht om hun bestemmelingen diensten met toegevoegde waarde aan te bieden die ook betrekking mogen hebben op de berichten die worden ontsloten via de eBox, op basis van een overeenkomst tussen de erkende dienstverleners en de bestemmelingen. De erkende dienstverleners mogen in dit geval op geen enkele wijze suggereren dat de erkenning ook betrekking heeft op deze diensten met toegevoegde waarde. § 7. Onverminderd de bevoegdheden van andere overheden of controlediensten kan de federale overheidsdienst bevoegd voor Digitale Agenda de dienstverleners van erkende diensten aan een controle onderwerpen bij klacht of vermoeden van niet-overeenstemming van de dienstverlening met de erkenningsvoorwaarden. § 8. Wanneer de federale overheidsdienst bevoegd voor Digitale Agenda vaststelt dat de dienstverlening niet overeenstemt met de erkenningsvoorwaarden, kan de federale overheidsdienst bevoegd voor Digitale Agenda de erkenning schorsen voor een periode van maximaal drie maanden en tijdens deze periode corrigerende maatregelen opleggen, onverminderd de bevoegdheden van andere overheden of controlediensten. § 9. De federale overheidsdienst bevoegd voor Digitale Agenda kan de erkenning intrekken wanneer de dienstverlener van de erkende dienst niet de nodige maatregelen heeft getroffen om te verhelpen aan de overtredingen die hebben geleid tot de schorsing van de erkenning in § 8. HOOFDSTUK 6. - Overgangs- en slotbepalingen
Art. 12.Onder de voorwaarden en volgens de nadere regels bepaald door de Gewesten en de Gemeenschappen, kunnen de Gewesten, de Gemeenschappen, de lokale overheden en de instanties die van hen afhangen, gebruik maken van de eBox.
Art. 13.De gebruikers voorzien in een elektronische uitwisseling via de eBox op de datum bepaald door de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad.
Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met 's Lands zegel zal worden bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Gegeven te Brussel, 27 februari 2019.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, M. DE BLOCK De Minister van Digitale Agenda, Ph. DE BACKER Met 's Lands zegel gezegeld : De Minister van Justitie, K. GEENS _______ Nota (1) Kamer van volksvertegenwoordigers (www.dekamer.be) Stukken : 54 3442 Integraal Verslag : 6 februari 2019