gepubliceerd op 01 februari 2024
Koninklijk besluit tot uitvoering van de artikelen 6, vierde en vijfde lid, en 13 van de wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox
25 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de artikelen 6, vierde en vijfde lid, en 13 van de wet van 27 februari 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/02/2019 pub. 15/03/2019 numac 2019040657 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox sluiten inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox
VERSLAG AAN DE KONING Sire, 1. INLEIDING Met de
wet van 27 februari 2019Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
27/02/2019
pub.
15/03/2019
numac
2019040657
bron
federale overheidsdienst beleid en ondersteuning
Wet inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox
sluiten inzake elektronische uitwisseling van berichten via de eBox werd een wettelijk kader gecreëerd voor het elektronisch uitwisselen van berichten via de eBox.Na een aantal incidenten in verband met burgers die zich niet herinnerden een eBox te hebben geactiveerd of burgers die vergaten hun eBox te consulteren, werd in de wet opgenomen dat de Koning een aantal maatregelen zal nemen om dit soort ongemakken te voorkomen.
Hoofdstuk 1 van dit besluit bepaalt de maatregelen die de FOD Beleid en Ondersteuning zal nemen als aanbieder van de eBox voor natuurlijke personen. Verder wordt bepaald vanaf hoeveel verzonden berichten en vanaf welke datum bepaalde `grote publieke verzenders' verplicht voorzien in een elektronische uitwisseling van berichten via de eBox voor natuurlijke personen.
Hoofdstuk 2 van dit besluit bepaalt de maatregelen die de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid neemt als aanbieder van de eBox voor houders van een ondernemingsnummer, in het bijzonder om de bestemmelingen te verwittigen over de beschikbaarheid van nieuwe berichten in de eBox en om te herinneren aan ongelezen berichten.
In verband met het verzenden van een herinnering waarin de bestemmelingen geïnformeerd worden over de aanwezigheid van een ongelezen bericht in de eBox, wordt voorzien in verschillende regels en termijnen, al naargelang de bestemmeling een natuurlijk persoon is of een houder van een ondernemingsnummer. Dat verschil in behandeling hebben is gerechtvaardigd door de eigenheid van de verschillende eBoxen en hun respectievelijke bestemmelingen.
De werking van de notificaties voor nieuwe berichten is aangepast aan het type eBox omdat het verwachte gebruik verschillend is : in de eBox voor houders van een ondernemingsnummer verwachten we hogere volumes berichten per bestemmeling dan in de eBox voor natuurlijke personen.
Daarom worden de notificaties dagelijks gegroepeerd verzonden. In de eBox voor natuurlijke personen komen er minder berichten toe en worden de notificaties gegenereerd en verzonden per bericht, op het moment dat het bericht beschikbaar wordt.
De termijn van 15 dagen voor de eerste herinneringen aan de houders van een ondernemingsnummer wordt onder andere gemotiveerd door het feit dat de bestemmeling van het bericht en de persoon die er gevolg dient aan te geven in naam van de onderneming niet noodzakelijk dezelfde zijn. Als het bericht bijvoorbeeld een vraag tot betaling is, is het mogelijk dat het bericht binnen de onderneming via de boekhouding moet passeren. Het is bijgevolg niet wenselijk om een maand te wachten alvorens een herinnering te sturen aan de houders van een ondernemingsnummer. 2. BESPREKING VAN DE ARTIKELEN 2.1 Artikel 1 In artikel 1 wordt verduidelijkt dat het in het eerste hoofdstuk van dit besluit gaat over de FOD Beleid en Ondersteuning die de aanbieder is van de eBox voor natuurlijke personen. 2.2 Artikel 2 Om te vermijden dat de aanbieder van de eBox, de verzendende gebruikers van de eBox, de erkende dienstverleners of overheden die de eBox ontsluiten niet in staat zijn om de houder van een eBox voor natuurlijke personen te contacteren in verband met de dienstverlening, is het de bedoeling dat de burger in ieder geval één contactgegeven opgeeft bij de registratie voor de eBox. Dit contactgegeven kan een emailadres zijn, een telefoonnummer, een communicatie-app of een ander gegeven voor zover de kwaliteit en de bereikbaarheid ervan kan gecontroleerd worden. Zonder dit gegeven zal de registratie niet als volledig afgerond beschouwd worden. De FOD Beleid en Ondersteuning zal ook maatregelen voorzien zodat op regelmatige basis wordt gecontroleerd of het contactgegeven nog correct en actueel is. Bij de registratie en nadien op geregelde tijdstippen wordt gecontroleerd of het gegeven (nog steeds) correct is en of de betrokkene (nog steeds) toegang heeft tot het communicatiekanaal. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door naar het opgegeven contactkanaal een testbericht te sturen waarop de betrokkene een antwoord stuurt als hij dit ontvangen heeft en indien hij wenst te bevestigen dat hij dit kanaal nog steeds gebruikt. 2.3 Artikel 3 Dit artikel bepaalt dat de FOD Beleid en Ondersteuning registreert of de burger al dan niet zijn eBox consulteert en op welke momenten hij dat doet en dat deze informatie kan gedeeld worden met de verzendende gebruikers zodat deze kunnen reageren als een bestemmeling het bericht niet leest. Eventueel kunnen de verzendende gebruikers dan oordelen dat het nodig is het bericht nog een keer elektronisch of op papier te versturen. Het is de verzendende gebruiker die het best kan beoordelen of dit in deze situatie aan te raden is. Het is een mogelijkheid voor de verzendende gebruiker die nog los staat van de verplichting op papier een kopie te versturen van het bericht indien de bestemmeling daarom verzocht heeft overeenkomstig artikel 6, zesde lid, van de wet van 27 februari 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/02/2019 pub. 15/03/2019 numac 2019040657 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox sluiten inzake elektronische uitwisseling van berichten via de eBox. Het is echter het originele bericht dat overeenkomstig artikel 7 van de wet de rechtsgevolgen teweegbrengt. 2.4 Artikel 4 De verzendende gebruikers stellen op het moment dat hun verzonden bericht aanwezig is in de eBox van de bestemmeling, de erkende dienstverleners en overheden die de eBox ontsluiten op de hoogte zodat deze de bestemmeling kunnen verwittigen. De bestemmelingen krijgen dan een notificatie om hen te informeren over het feit dat er een nieuw bericht in hun eBox is aangekomen. Dit kan enkel als de bestemmeling daar uitdrukkelijk om verzocht heeft. De bestemmeling wordt verwittigd over de gevolgen van de keuze om niet verwittigd te worden als er een nieuw bericht in de eBox zit. Op elk moment kan de burger deze keuze wijzigen voor toekomstige berichten.
Als de burger desalniettemin het bericht niet consulteert, zal de erkende dienstverlener of de overheid die de eBox ontsluit op aangeven van de verzendende gebruiker een herinnering sturen via het opgegeven contactgegeven en dit tenminste binnen de maand na de verzending van het bericht. De verzendende gebruiker oordeelt zelf wanneer deze herinnering best wordt verstuurd. Deze herinnering wordt ook verstuurd indien de bestemmeling niet heeft gekozen om verwittigd te worden als er een nieuw bericht in zijn eBox zit.
Daarbij wordt de bestemmeling ook nog eens herinnerd aan de rechtsgevolgen van de elektronische verzending. Dit gebeurt in overleg met de verzender van het bericht.
De termijn van een maand zoals bepaald voor de eBox voor natuurlijke personen is een maximum. In realiteit kan de verzender beslissen om de herinnering sneller te laten verzenden. Artikel 4 introduceert de regel dat de herinnering verplicht moet worden gestuurd en dat de termijn voor de herinnering voor een niet gelezen bericht niet langer dan een maand mag zijn. 2.5 Artikel 5 Ook de erkende dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, krijgen toegang tot de informatie over de consultatie door de burger van zijn eBox en van de berichten in zijn eBox. Deze informatie wordt door de FOD Beleid en Ondersteuning geregistreerd en ter beschikking gesteld. Het gaat over of de burger al dan niet zijn eBox consulteert en zo ja op welk moment. Als de burger gedurende 12 maanden geen toegang heeft gekregen tot zijn eBox, krijgt hij van de erkende dienstverlener of de overheid die zijn eBox ontsluit een bericht. Dit bericht verwittigt de burger dat zijn eBox zal worden gedeactiveerd indien hij de eBox niet consulteert binnen de 14 dagen. Er wordt hierbij vanuit gegaan dat de burger om de één of andere reden geen toegang meer kan of wil krijgen tot zijn eBox en dat het dus veiliger is om deze te deactiveren als hij niet reageert. De burger krijgt de berichten vanaf het moment van deactivatie terug op papier en kan zijn eBox op elk moment terug activeren als hij dit wenst. 2.6 Artikel 6 Dit artikel bepaalt dat verzendende gebruikers, met uitzondering van de natuurlijke personen die antwoorden op een bericht en van de verleners van een gekwalificeerde dienst voor elektronisch aangetekende bezorging, slechts verplicht dienen aan te sluiten op de eBox voor natuurlijke personen vanaf het moment dat zij 20.000 berichten per jaar versturen en dit vanaf 1 januari 2025. 2.7. Artikel 7 Deze bepaling voorziet de maatregelen om de bestemmelingen te verwittigen over de beschikbaarheid van een nieuw (ongelezen) bericht in zijn eBox voor houders van een ondernemingsnummer. Wanneer een bericht niet wordt gelezen op de dag waarop het bericht in de eBox beschikbaar is, dan wordt hiervan de volgende kalenderdag een melding verstuurd. 2.8 Artikel 8 Artikelen 8 en 9 bepalen de maatregelen om de bestemmelingen te herinneren aan ongelezen berichten in de eBox voor houders van een ondernemingsnummer. Artikel 8 voorziet een herinnering op de vijftiende kalenderdag na de dag waarop het bericht beschikbaar is in de eBox voor houders van een ondernemingsnummer. 2.9 Artikel 9 Artikel 9 voorziet een herinnering op de zevende kalenderdag voorafgaand aan de laatste dag waarop een bericht beschikbaar is in de eBox voor houders van een ondernemingsnummer. 2.10 Artikel 10 Omwille van de gebruiksvriendelijkheid wordt voorzien dat de berichten zelf in de eBox moeten consulteerbaar zijn en niet slechts uitnodigingen zonder verdere informatie. Dit zorgt ervoor dat de bestemmeling de inhoud zelf van het bericht meteen kan consulteren en niet nog naar een ander platform moet surfen alvorens hij het bericht kan lezen. De verzender kan steeds kiezen om ook een link toe te voegen in het bericht zodat de bestemmeling rechtstreeks geleid wordt naar bijkomende informatie aanwezig in een ander systeem en dit in de mate van het mogelijke zonder dat de bestemmeling zich opnieuw dient aan te melden. Dit belet de verzender niet om deze bijkomende informatie te groeperen zodat bijvoorbeeld een gezin de CoVID-19 testresultaten van de drie kinderen geïntegreerd kan consulteren op MijnGezondheid.be en niet apart op de resultatenserver van het betrokken labo.
Dit geldt zowel voor de eBox voor natuurlijke personen als voor deze voor houders van een ondernemingsnummer. Dit is niet van toepassing op de verleners van een gekwalificeerde dienst voor elektronisch aangetekende bezorging die zeker in eerste instantie slechts een notificatie naar de eBox kunnen sturen. Eens de eBox in staat is om een gekwalificeerde elektronisch aangetekende bezorging af te leveren zullen ook de berichten van verleners van een gekwalificeerde dienst voor elektronisch aangetekende bezorging in de eBox beschikbaar zijn. 2.11 Artikel 11 Omdat het realiseren van de maatregelen in dit besluit ontwikkelingen en aanpassingen aan de systemen van de eBox voor natuurlijke personen bij de verschillende partners met zich mee zal brengen, zal de Koning de datum van inwerkingtreding van de bepalingen van hoofdstuk 1 van dit besluit bepalen.
Aangezien de bepalingen inzake de eBox voor houders van een ondernemingsnummer overeenstemmen met de bestaande praktijk, treden de bepalingen van hoofdstuk 2 van dit besluit volgens de gemeenrechtelijke regel in werking de tiende dag na de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.
Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Eerste Minister, A. DE CROO De Minister van Economie en Werk, P.-Y. DERMAGNE De Minister van Sociale Zaken F. VANDENBROUCKE De Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en Post, P. DE SUTTER De Staatssecretaris voor Digitalisering, toegevoegd aan de Eerste Minister, M. MICHEL
25 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de artikelen 6, vierde en vijfde lid, en 13 van de wet van 27 februari 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/02/2019 pub. 15/03/2019 numac 2019040657 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox sluiten inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de artikelen 6, vierde en vijfde lid, en 13 van de wet van 27 februari 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/02/2019 pub. 15/03/2019 numac 2019040657 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox sluiten inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox, gewijzigd bij de wet van 13 september 2023 tot wijziging van de wet van 27 februari 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/02/2019 pub. 15/03/2019 numac 2019040657 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox sluiten inzake elektronische uitwisseling van berichten via de eBox;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 22 maart 2023 en op 24 oktober 2023;
Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris van Begroting, gegeven op 21 april 2023;
Gelet op het advies nr. CO-A-2023-198 cm van de Gegevensbeschermingsautoriteit, gegeven op 20 juli 2023;
Gelet op de impactanalyse uitgevoerd op 27 februari 2023, overeenkomstig de artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;
Gelet op het advies van de Raad van State nr. 74.391/4, gegeven op 25 september 2023, met toepassing van artikel 84, § 1, alinea 1, 2° van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;
Op de voordracht van de Eerste Minister, de Minister van Economie en Werk, de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, de Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en Post en de Staatssecretaris voor Digitalisering, belast met Administratieve Vereenvoudiging, Privacy en de Regie der gebouwen, toegevoegd aan de Eerste Minister, en op het advies van de in Raad vergaderde ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK 1. - Voorwaarden en modaliteiten betreffende de eBox voor natuurlijke personen
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder "de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning" de bevoegde instantie zoals bedoeld in artikel 3, eerste zin, van de wet van 27 februari 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/02/2019 pub. 15/03/2019 numac 2019040657 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox sluiten inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox.
Art. 2.Bij registratie voor het gebruik van de eBox voor natuurlijke personen geeft de bestemmeling minstens één contactgegeven op zodat de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning, de verzendende gebruikers bedoeld in artikel 2, 1°, a tot en met i, k en l, van de wet van 27 februari 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/02/2019 pub. 15/03/2019 numac 2019040657 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox sluiten inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox en de overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 februari 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/02/2019 pub. 15/03/2019 numac 2019040657 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox sluiten inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox erkende dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, de bestemmelingen kunnen contacteren in verband met de dienstverlening via eBox. De registratie voor het gebruik van de eBox voor natuurlijke personen is slechts volledig na opgave van één contactgegeven. De Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning voorziet maatregelen om de kwaliteit van de door de bestemmeling opgegeven contactgegevens na te gaan.
Art. 3.De Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning registreert informatie betreffende de raadpleging en het moment van raadpleging door de bestemmeling van de eBox en van de berichten in de eBox. Zij stelt deze informatie ter beschikking van de verzendende gebruikers bedoeld in artikel 2, 1°, a tot en met i, k en l, van de wet van 27 februari 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/02/2019 pub. 15/03/2019 numac 2019040657 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox sluiten inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox. Onverminderd artikel 6, 6e lid van de wet van 27 februari 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/02/2019 pub. 15/03/2019 numac 2019040657 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox sluiten inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox, kan de verzendende gebruiker de bestemmeling bij niet-consultatie van het bericht in de eBox door de bestemmeling desgevallend een kopie van het bericht elektronisch of op papier sturen.
Art. 4.De verzendende gebruikers bedoeld in artikel 2, 1°, a tot en met i, k en l, van de wet van 27 februari 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/02/2019 pub. 15/03/2019 numac 2019040657 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox sluiten inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox, informeren de, overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 februari 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/02/2019 pub. 15/03/2019 numac 2019040657 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox sluiten inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox, erkende dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten over de aanwezigheid van een bericht in de eBox met het oog op het verwittigen van de bestemmelingen.
De overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 februari 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/02/2019 pub. 15/03/2019 numac 2019040657 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox sluiten inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox erkende dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, informeren de bestemmelingen op hun vraag over de aanwezigheid van een bericht in de eBox onmiddellijk op het moment van beschikbaarheid van het bericht in de eBox.
De overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 februari 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/02/2019 pub. 15/03/2019 numac 2019040657 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox sluiten inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox erkende dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, verzenden ten laatste binnen één maand een herinnering waarin ze de bestemmeling informeren over de aanwezigheid van een bericht in de eBox en over de rechtsgevolgen van de verzending, indien het bericht niet werd geconsulteerd door de bestemmeling.
Art. 5.Bij niet-consultatie door de bestemmeling van de eBox gedurende 12 maanden kan de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning de eBox van de bestemmeling deactiveren.
De Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning registreert de volgende informatie: de raadpleging van de eBox, het moment van de raadpleging en de raadpleging van de berichten in de eBox door de bestemmeling van de eBox. Zij stelt deze informatie ter beschikking van de overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 februari 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/02/2019 pub. 15/03/2019 numac 2019040657 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox sluiten inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox erkende dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten.
Bij niet consultatie door de bestemmeling van de eBox gedurende 12 maanden delen de overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 februari 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/02/2019 pub. 15/03/2019 numac 2019040657 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox sluiten inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox erkende dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, de bestemmeling via de beschikbare contactgegevens mee dat de eBox behoudens consultatie van de eBox door de bestemmeling binnen de 14 dagen zal gedeactiveerd worden.
Art. 6.De gebruikers bedoeld in artikel 2, 1°, a tot en met i, van de wet van 27 februari 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/02/2019 pub. 15/03/2019 numac 2019040657 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox sluiten inzake elektronische uitwisseling van berichten via de eBox, zijn vanaf 1 januari 2025 verplicht een elektronische uitwisseling van berichten via de eBox voor natuurlijke personen te gebruiken zodra ze tenminste 20.000 berichten versturen op jaarbasis. HOOFDSTUK 2. - Voorwaarden en modaliteiten betreffende de eBox voor houders van een ondernemingsnummer
Art. 7.Indien een bericht in de eBox voor houders van een ondernemingsnummer niet wordt geraadpleegd op de dag waarop dit bericht in de eBox beschikbaar is, dan wordt de volgende kalenderdag een melding verzonden dat een nieuw bericht beschikbaar is in de eBox.
Art. 8.Indien een bericht in de eBox voor houders van een ondernemingsnummer nog niet werd geraadpleegd op de vijftiende kalenderdag na de dag waarop dit bericht beschikbaar is in de eBox, dan wordt op die dag een herinnering aan dit ongelezen bericht verzonden.
Art. 9.Indien een bericht in de eBox voor houders van een ondernemingsnummer nog niet werd geraadpleegd op de zevende kalenderdag voorafgaand aan de laatste dag waarop dit bericht in de eBox beschikbaar is, dan wordt op die dag nogmaals een herinnering aan dit ongelezen bericht verzonden. HOOFDSTUK 3. - Voorwaarden en modaliteiten betreffende de eBox voor natuurlijke personen en betreffende de eBox voor houders van een ondernemingsnummer
Art. 10.De gebruikers, met uitzondering van deze bedoeld in artikel 2, 1°, k, verzenden berichten die consulteerbaar en toegankelijk zijn in de eBox. Indien het bericht een uitnodiging bevat om bijkomende inhoud in een ander systeem te consulteren, zal het een link bevatten om rechtstreeks, zo mogelijk zonder nieuwe aanmelding, naar de inhoud in het andere systeem te gaan alsook informatie over de bijkomende inhoud. HOOFDSTUK 4. - Slotbepalingen
Art. 11.De bepalingen van hoofdstuk 1 van dit besluit treden in werking op de datum bepaald door de Koning, bij een in Ministerraad overlegd besluit.
De bepalingen van hoofdstuk 2 van dit besluit treden in werking op de tiende dag na de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.
Art. 12.De Eerste Minister, de minister bevoegd voor Economie en Werk, de minister bevoegd voor Sociale Zaken en Volksgezondheid, de minister bevoegd voor Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en Post, de minister bevoegd voor Digitalisering, de Administratieve Vereenvoudiging, de Privacy en de Regie der gebouwen zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 25 december 2023.
FILIP Van Koningswege : De Eerste Minister, A. DE CROO De Minister van Economie en Werk, P.-Y. DERMAGNE De Minister van Sociale Zaken F. VANDENBROUCKE De Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en Post, P. DE SUTTER De Staatssecretaris voor Digitalisering, toegevoegd aan de Eerste Minister, M. MICHEL