Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 18 oktober 2024
gepubliceerd op 24 oktober 2024

Koninklijk besluit tot regeling van de procedure voor de medische evaluatie van de arbeidsgeschiktheid van de ambtenaren van sommige overheidsdiensten door het Bestuur van de medische expertise

bron
federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu
numac
2024009612
pub.
24/10/2024
prom.
18/10/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

18 OKTOBER 2024. - Koninklijk besluit tot regeling van de procedure voor de medische evaluatie van de arbeidsgeschiktheid van de ambtenaren van sommige overheidsdiensten door het Bestuur van de medische expertise


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Dit besluit heeft tot doel de procedure van het medisch onderzoek voor de evaluatie van de arbeidsgeschiktheid van overheidspersoneel te wijzigen. Het Bestuur van de medische expertise (Medex) is bevoegd voor de evaluatie van de arbeidsgeschiktheid van het overgrote deel van het Belgische overheidspersoneel. Deze nieuwe procedure zal een duidelijker wettelijk kader kunnen bieden, zowel voor de ambtenaren als voor de werkgevende overheid. Bij elk van deze wijzigingen wordt de nadruk gelegd op een efficiëntere behandeling die in het belang is van alle partijen.

In zijn advies nr. 76.640/4 vermeldt de Raad van State dat dit besluit een aangelegenheid is die binnen de lopende zaken valt. Ten eerste, valt het besluit inderdaad binnen het kader van de lopende zaken, aangezien het gaat om een zaak waarvoor geen nieuw initiatief van de Regering is vereist en die met het oog op de continuïteit van het gezag door de Uitvoerende Macht moet worden behandeld, omdat anders een voor de burgers nadelig vacuüm zou ontstaan, zoals bepaald in de omzendbrief Lopende zaken van 27 mei 2024, die door de Eerste Minister aan de Regeringsleden werd gericht. Dit besluit geeft namelijk uitvoering aan de wet van 12 mei 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/05/2024 pub. 29/05/2024 numac 2024004562 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet tot regeling van de medische evaluatie van de arbeidsgeschiktheid van de ambtenaren van sommige overheidsdiensten door het Bestuur van de medische expertise sluiten tot regeling van de medische evaluatie van de arbeidsgeschiktheid van de ambtenaren van sommige overheidsdiensten door het Bestuur van de medische expertise, die in werking treedt op 1 januari 2025. Het ontwerpbesluit werd ook goedgekeurd door de Ministerraad op 26 mei 2023.

I. Verduidelijking van het toepassingsgebied (Deze maatregel wordt uitgewerkt in artikel 1 van het ontwerp) Sinds de publicatie van het koninklijk besluit van 18 augustus 1939 tot regeling van de inrichting der geneeskundige onderzoekingen door het Bestuur van de medische expertise is het toepassingsgebied altijd maar verruimd en voorzag het niet in bijzondere gevallen. In dit besluit wordt voortaan een verband gelegd met de ambtenaren waarvoor het Medisch expertisecentrum arbeidsgeschiktheid van het Bestuur van de medische expertise van de Federale Overheidsdienst (hierna FOD) Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu bevoegd is (artikel 117, § 2, eerste lid, van de wet van 14 februari 1961 voor economische expansie, sociale vooruitgang en financieel herstel).

Het tweede lid sluit personeelsleden die via een arbeidsovereenkomst zijn aangeworven, en die, wat arbeidsongeschiktheid betreft, onder de sociale zekerheid voor werknemers vallen, van het toepassingsgebied uit.

Teneinde gevolg te geven aan advies nr. 76.640/4 van de Raad van State, zijn de artikelen 1 en 2 samengevoegd. Ook is de verwijzing naar tweede lid van artikel 117 van de wet van 14 februari 1961 voor economische expansie, sociale vooruitgang en financieel herstel vervangen door de verwijzing naar eerste lid.

II. Definities (Deze maatregel wordt uitgewerkt in artikel 2 van het ontwerp) Om de rol van elke partij te verduidelijken, bevat artikel 2 definities van de verschillende actoren die bij de procedure betrokken zijn: a) De ambtenaar is het personeelslid dewelke onderworpen is aan een publiekrechtelijk statuut en dat voor het Medisch expertisecentrum arbeidsgeschiktheid van het Bestuur van de medische expertise verschijnt.b) Het Medisch expertisecentrum arbeidsgeschiktheid (afgekort: Medisch expertisecentrum) is de nieuwe medische instantie die belast is met de evaluatie van de arbeidsgeschiktheid van de ambtenaren dewelke onderworpen zijn aan een publiekrechtelijk statuut.Deze benaming, die meer in de lijn ligt van de rol van de medische instantie die in de wet (artikel 117 van de wet van 14 februari 1961) vermeld wordt, is niet zo restrictief en pejoratief als de uitdrukking "Pensioencommissie", die in bepaalde regelgeving gebruikt wordt en die in Hoofdstuk 6 van dit besluit zal worden gewijzigd.

Zo bestaat de voornaamste rol van deze medische instantie er niet in om mensen op pensioen te stellen, en dus de nadruk te leggen op de ongeschiktheid, maar wel om te focussen op de restcapaciteiten om bepaalde functies uit te oefenen. c) Het bevoegd departement is de dienst die belast is met de indiening van de aanvragen voor medisch onderzoek en met de uitvoering van de beslissing van het Medisch expertisecentrum.Het bevoegd departement is niet altijd de werkgevende overheidsinstantie (in het besluit, "overheid waaronder de ambtenaar ressorteert"). In het onderwijs, goed voor een niet te verwaarlozen deel van de aanvragen, is de werkgevende overheidsinstantie het schoolbestuur (vroeger in Vlaanderen benoemd als de inrichtende macht) en is die niet bevoegd ter zake. De bevoegde Gemeenschap, die de evolutie van het ziektekapitaal van het onderwijzend of daarmee gelijkgesteld personeel opvolgt, is belast met het indienen van die aanvragen als bevoegd departement. d) De arts-expert is de arts van het Bestuur van de medische expertise, de arts aangewezen door de bevoegde diplomatieke ambtenaar of de scheidsrechterlijke arts-expert.e) De hoofdarts van de dienst Medische Kwaliteit van het Bestuur van de medische expertise vervangt de benaming "hoofdgeneesheer van het Bestuur van de medische expertise", die niet meer actueel is. III. Het onderzoek naar de medische geschiktheid (Deze maatregel wordt uitgewerkt in artikel 3 tot en met 7 van het ontwerp) Als het ziektekapitaal is uitgeput, kan het bevoegd departement een aanvraag om een medisch onderzoek indienen bij het Medisch expertisecentrum, afhankelijk van het toepasselijke statuut.

Dit besluit voorziet ook het geval waarbij het toepasselijke statuut niet over een ziektekapitaal beschikt. Magistraten, bedienaars van de eredienst en personeelsleden van bepaalde specifieke diensten beschikken niet over een ziektekapitaal. Er is dus in een ander mechanisme voorzien zodat er helemaal in het begin van de arbeidsongeschiktheid geen beroep wordt gedaan op het Medisch expertisecentrum. Dit wettelijk kader werkt een juridische leemte weg die tot dan toe bestond. Er is dus negen maanden ononderbroken ziekte van de werknemer nodig voordat een aanvraag kan worden ingediend bij het Medisch expertisecentrum. Er wordt echter een uitzondering gemaakt als er een werkhervatting is van minder dan veertien dagen tijdens de periode. Als dit niet het geval is, wordt de periode geacht niet te zijn onderbroken. Deze regel is identiek aan de regel die geldt voor werknemers in loondienst wanneer zij het voorwerp kunnen uitmaken van een procedure van arbeidsongeschiktheid bij de preventieadviseur-arbeidsarts, overeenkomstig artikel 34 van de wet van 3 juli 1978Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/07/1978 pub. 12/03/2009 numac 2009000158 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten type wet prom. 03/07/1978 pub. 03/07/2008 numac 2008000527 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten sluiten betreffende de arbeidsovereenkomsten.

Tenzij de arts-expert beslist om de ambtenaar opnieuw te onderzoeken, voegt het bevoegd departement bij zijn aanvraag een omstandig verslag waaruit alle concrete initiatieven blijken die de werkgevende overheidsinstantie heeft genomen om de ambtenaar te re-integreren.

Als concrete initiatieven worden beschouwd: 1. De organisatie van een passend onderzoek naar de mogelijkheden van redelijke aanpassingen wanneer de werknemer een persoon met een handicap is.De definitie van dit type persoon is opgenomen in artikel 1 van het koninklijk besluit van 6 oktober 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten0 houdende de inclusie van personen met een handicap en redelijke aanpassingen tijdens selecties. 2. De organisatie van een re-integratietraject.Het re-integratiebeoordelingsformulier en, indien van toepassing, het re-integratieplan maken deel uit van het dossier bij de aanvraag om een medisch onderzoek.

In het geval van het tweede punt kan de preventieadviseur-arbeidsarts (PAAA) een beslissing van het type A of B geven. De werkgevende overheidsinstantie gaat over tot herplaatsing, overeenkomstig het toepasselijke statuut en de Codex over welzijn op het werk. Als algemene regel geldt dat de aanvraag onontvankelijk is totdat het re-integratietraject voltooid is. Teneinde gevolg te geven aan advies nr. 76.640/4, is dit punt niet langer opgenomen in het Koninklijk Besluit zelf, aangezien het vereist wordt door de geldende wetgeving (personeelsstatuut en Codex over het welzijn op het werk). Het is ook de logische conclusie van de verplichting in artikel 3 van dit besluit.

Als het bevoegd departement bij zijn aanvraag geen omstandig verslag toevoegt, waaruit alle concrete initiatieven blijken die de werkgevende overheidsinstantie heeft genomen om de ambtenaar te re-integreren, is de aanvraag onontvankelijk en zal er geen procedure door Medex worden opgestart.

In sommige gevallen is de werkgevende overheidsinstantie vrijgesteld van het bewijs van een concreet initiatief: 1. In het kader van een beslissing type C door de PAAA of een inschatting in categorie 2 zoals bedoeld in artikel 68quater van het koninklijk besluit van 19 november 1998Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/11/1998 pub. 28/11/1998 numac 1998002123 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen type koninklijk besluit prom. 19/11/1998 pub. 14/02/2008 numac 2008000104 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen of elke andere gelijkaardige statutaire bepaling.2. Wanneer het personeelslid niet reageert op verschillende verzoeken van de werkgevende overheidsinstantie en/of de PAAA tijdens het re-integratietraject.3. Wanneer het personeelslid 3 aanbiedingen van een aangepast werk of een andere functie weigert wanneer het voorstel wordt gedaan op basis van een re-integratietraject of van een informeel traject.4. Wanneer het personeelslid niet vastbenoemd is.Dit is gerechtvaardigd omdat een stage (of andere voor bepaalde statuten specifieke benamingen) uitsluitend moet worden volbracht met het oog op de functie waarvoor de aanstelling is geschied. De uitzondering is een persoon met een handicap, voor wie redelijke aanpassingen noodzakelijk zijn (artikel 22ter van de Grondwet), zie rechtspraak van het Hof van Justitie van de Europese unie (H.J.E.U. (derde kamer), arrest XXXX t. HR Rail SA, 10 februari 2022, C-485/20, EU:C:2022:85). 5. Wanneer de arts-expert een beslissing heeft genomen om de ambtenaar op een later tijdstip opnieuw te onderzoeken (de periode wordt uitgedrukt in maanden) en de ambtenaar heeft zijn functies ondertussen niet hervat. Het bevoegd departement voegt bij zijn aanvraag een omstandig verslag waarin het motief voor de vrijstelling wordt beschreven en de documenten die toelaten om deze te identificeren.

Omwille van de efficiëntie delegeert de Koning de volgende zaken aan de Minister van Volksgezondheid: ? de uitwerking van een standaard aanvraagformulier, en dit om een overvloed aan eigen formulieren voor elk bevoegd departement te vermijden; ? de uitwerking van een beroepsformulier.

Met inachtneming van het beroepsgeheim voegt het bevoegd departement de informatie, waarover het beschikt en die zou kunnen bijdragen om de artsen verduidelijking te verschaffen, toe aan de aanvraag.

Tot op heden was niet voorzien in een kader om een aanvraag in te trekken (dat is een intrekking van een bestuursrechtelijke handeling).

Dit besluit biedt het bevoegd departement de mogelijkheid om zijn aanvraag in te trekken wanneer de ambtenaar zijn werkzaamheden ten minste 15 dagen heeft hervat. Om een zekere rechtszekerheid te garanderen en niet in strijd te zijn met de bepalingen van artikel 117 van de wet van 14 februari 1961 mag deze intrekking niet meer plaatsvinden vanaf het ogenblik dat de ambtenaar beroep heeft aangetekend.

Teneinde gevolg te geven aan advies nr. 76.640/4 van de Raad van State, worden de woorden "kalenderdagen" vervangen door het woord "dagen". Dezelfde vervanging is doorgevoerd in de huidige artikelen 6, 7, § 1, eerste lid, 10, §§ 1 en 2, en 12. Voor dit verslag wordt de uitdrukking niettemin gehandhaafd.

Het medisch onderzoek in eerste aanleg wordt binnen drie maanden na ontvangst van de aanvraag vastgelegd door het Medisch expertisecentrum. Rekening houdend met het algemene principe van goed bestuur, mag deze periode de doeltreffendheid van de procedure niet in het gedrang brengen. De oproeping gebeurt eerst per gewone brief. Bij afwezigheid zonder geldige reden wordt een tweede oproeping per aangetekende brief verstuurd.

Teneinde gevolg te geven aan advies nr. 76.640/4 van de Raad van State is de uitdrukking "binnen een redelijke termijn" vervangen om zowel het begrip `redelijk' als het uitgangspunt van deze termijn te verduidelijken en zo een zekere rechtszekerheid te garanderen.

Dezelfde wijziging werd aangebracht in de huidige artikelen 9, § 2, en 11, § 1, tweede alinea, die respectievelijk betrekking hebben op het medisch onderzoek in beroep en het medisch onderzoek in finale scheidsrechterlijke procedure.

Als de ambtenaar zonder gegronde reden afwezig is na de oproeping verstuurd per aangetekende brief, of na de tweede oproeping verstuurd via het eBox-systeem, stelt het Medisch expertisecentrum het bevoegd departement in kennis van die vaststelling. Enkele statuten van de werkgevende overheidsinstanties voorzien elk in een specifieke procedure. Bijvoorbeeld: ? artikel 48quater van het koninklijk besluit van 19 november 1998Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/11/1998 pub. 28/11/1998 numac 1998002123 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen type koninklijk besluit prom. 19/11/1998 pub. 14/02/2008 numac 2008000104 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de Rijksbesturen (federale besturen); ? artikel 17, tweede lid, van het decreet van 5 juli 2000Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten2 houdende de regeling inzake verlof en disponibiliteit wegens ziekte of invaliditeit van sommige personeelsleden uit het onderwijs (Franstalig onderwijs); ? artikel 10.24 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 januari 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten3 tot vaststelling van het statuut van het personeel van de diensten van de Vlaamse overheid (Vlaamse overheid).

Na afloop van het medisch onderzoek wordt de beslissing in eerste aanleg binnen de 30 kalenderdagen naar de ambtenaar gestuurd, die binnen de 30 kalenderdagen na het overmaken van de beslissing beroep kan aantekenen. Het beroepsformulier moet worden ondertekend door de arts die door de ambtenaar aangewezen is. De arts voegt een omstandig medisch verslag bij tot weerlegging van de medische argumenten waarop de beslissing in eerste aanleg is gebaseerd.

Teneinde gevolg te geven aan advies nr. 76.640/4 van de Raad van State, is de begindatum van de periode van 30 dagen in dit besluit gespecificeerd. Dezelfde wijziging is aangebracht in de huidige artikelen 10, § 1, en 12.

Zodra de ambtenaar uitdrukkelijk heeft toegestemd met de beslissing of indien binnen de termijn van 30 kalenderdagen geen beroep is aangetekend, wordt de beslissing definitief en aan het bevoegd departement toegezonden.

IV. Reorganisatie van de beroepsprocedure (Deze maatregel wordt uitgewerkt in artikel 8 tot en met 12 van het ontwerp) Teneinde gevolg te geven aan advies nr. 76.640/4 van de Raad van State, worden de redenen voor de inhoud van het huidige artikel 8 gespecificeerd. Artikel 117, § 3, eerste lid, van de wet van 14 februari 1961 voor economische expansie, sociale vooruitgang en financieel herstel voorziet in een uitzondering op het algemene beginsel van niet-terugwerkende kracht van bestuurshandelingen. De Raad van State was van mening dat deze wetsbepaling uitdrukkelijk toestond dat een op deze basis genomen administratief besluit van individuele strekking terugwerkende kracht had: RvS, nr. 250.643, 20 mei 2021, GODEAU; RvS, nr. 175.266, 2 oktober 2007, VAN LUPPEN. Daarom is het nuttig om te specificeren dat, hoewel het beroep schorsende werking heeft, de beslissing in beroep in bepaalde gevallen uitzonderingen op het beginsel van niet-terugwerkende kracht van bestuurshandelingen kan bevatten.

De beroepsprocedure bestaat uit twee fasen: het beroep en de finale scheidsrechterlijke procedure.

Het beroep: Als de ambtenaar het niet eens is met de beslissing in eerste aanleg, kan hij beroep aantekenen binnen de 30 kalenderdagen na ontvangst van het beroepsformulier. Wanneer de ambtenaar aan de hand van het formulier en een omstandig medisch verslag beroep aantekent, neemt een arts van het Bestuur van de medische expertise die belast is met de beroepen daar kennis van. Het Medisch expertisecentrum arbeidsgeschiktheid legt binnen een redelijke termijn een medisch onderzoek vast. Als de arts het nodig oordeelt neemt hij een beslissing op basis van het medisch dossier wanneer dat voldoende informatie bevat of als de ambtenaar zich zonder gegronde reden niet op het medisch onderzoek van het beroep aanbiedt. De arts die belast is met het beroep kan zich altijd wenden tot de behandelend arts als hij verduidelijking wenst. De ambtenaar heeft 15 kalenderdagen de tijd om aan te geven dat hij het niet eens is met de beslissing inzake het beroep waarvan hij in kennis is gesteld.

De finale scheidsrechterlijke procedure: Als de beslissing in beroep niet wordt aanvaard, kan de ambtenaar het opnieuw oneens zijn en vragen om een finale scheidsrechterlijke procedure door de scheidsrechterlijke arts-expert. Dan wordt er een onderzoek georganiseerd dat verricht wordt door de scheidsrechterlijke arts-expert, geassisteerd door de hoofdarts van de dienst Medische Kwaliteit. Het Medisch expertisecentrum arbeidsgeschiktheid legt binnen de 30 kalenderdagen na ontvangst van de kennisgeving van niet-akkoord een medisch onderzoek vast. Deze artsen nemen een beslissing op basis van het medisch dossier als de ambtenaar zich zonder gegronde reden niet op het medisch onderzoek aanbiedt.

V. De scheidsrechterlijke arts-expert (Deze maatregel wordt uitgewerkt in artikel 13 van het ontwerp) Teneinde gevolg te geven aan advies nr. 76.640/4 van de Raad van State, werd de procedure voor de selectie van scheidsrechterlijke arts-expert gespecifieerd.

Garanties om de onpartijdigheid van de scheidsrechterlijke arts-expert te verzekeren, zijn opgenomen in de overeenkomst tussen hen en de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu. Enkel de wettelijkheid van de beslissingen wordt gecontroleerd door het personeel van het Bestuur van de medische expertise. Magistraten kunnen bijvoorbeeld niet op tijdelijk pensioen geplaatst worden (zie RvS, nr. 198.044, 19 november 2009, CONRARDY).

De scheidsrechterlijke arts-expert is een arts niet-ambtenaar en wordt aangesteld door de voorzitter van het directiecomité van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu. Deze arts heeft minstens vijf jaar praktijkervaring als huisarts of een daarmee vergelijkbare praktijk. Per taalrol worden maximaal twee scheidsrechterlijke artsen-experten aangesteld.

Indien het maximum aantal scheidsrechterlijke arts-experten niet bereikt is, wordt er een selectieprocedure georganiseerd. Een lijst met kandidaten wordt door de directeur-generaal van het Bestuur van de medische expertise voorgelegd aan de voorzitter van het directiecomité van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu.

De FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu organiseert een vergelijkende selectie. De vergelijkende selectie bestaat uit één of meerdere proeven, waarvan minstens een mondeling interview, bedoeld om de motivatie, de inzetbaarheid en de expertise van de kandidaat te evolueren. De keuze van de procedure hangt af van het aantal kandidaturen.

De jury is samengesteld uit: ? de voorzitter, met een certificatie van het directoraat-generaal Rekrutering en Ontwikkeling van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning; ? twee personeelsleden, waarvan minstens een arts, van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu.

Deze leden van de jury behoren tot de taalrol van de geëvalueerde kandidaten. De arts of artsen die in de jury zitten, zijn personeelsleden van het Bestuur van de medische expertise.

Aan het einde van de vergelijkende selectie wordt een rangschikking opgesteld en ontvangt elke kandidaat zijn of haar resultaat. Elke kandidaat kan schriftelijke feedback vragen aan de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu.

Als meerdere geslaagden van de selectie hetzelfde resultaat hebben behaald, worden de geslaagden met de meeste ervaring op het gebied van medische beoordeling hoger gerangschikt. Deze praktijk wordt verklaard door het kleine aantal mogelijke aanduidingen en door de behoefte aan geldige objectivering van de rangschikking.

Waneer de kandidaat wordt aangesteld is een overeenkomst voorzien tussen de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu en de scheidsrechterlijke arts-expert.

De scheidsrechterlijke artsen-experten informeren zich bij het Medisch expertisecentrum over de bijzonderheden van de verschillende statuten van het personeel.

De prestaties worden gehonoreerd overeenkomstig het bedrag bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1°, van het koninklijk besluit van 14 november 2003Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2003 pub. 28/11/2003 numac 2003023036 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot vaststelling van het tarief van de erelonen en de kosten voor de deskundigen aangewezen door de arbeidsgerechten in het kader van medische deskundige onderzoeken inzake de geschillen betreffende de tegemoetkomingen aan gehandicapten, de gezinsbijslag voor werknemers en zelfstandigen, de werkloosheidsverzekering en de regeling voor verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen type koninklijk besluit prom. 14/11/2003 pub. 26/01/2006 numac 2006022028 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot vaststelling van het tarief van de erelonen en de kosten voor de deskundigen aangewezen door de arbeidsgerechten in het kader van medische deskundige onderzoeken inzake de geschillen betreffende de tegemoetkomingen aan gehandicapten, de gezinsbijslag voor werknemers en zelfstandigen, de werkloosheidsverzekering en de regeling voor verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen type koninklijk besluit prom. 14/11/2003 pub. 07/04/2004 numac 2003023095 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot vaststelling van het tarief van de erelonen en de kosten voor de deskundigen aangewezen door de arbeidsgerechten in het kader van medische deskundige onderzoeken inzake de geschillen betreffende de tegemoetkomingen aan gehandicapten, de gezinsbijslag voor werknemers en zelfstandigen, de werkloosheidsverzekering en de regeling voor verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen Belgisch Staatsblad van 28 november 2003, Ed. 3). - Indexatie van de bedragen op 1 januari 2004 type koninklijk besluit prom. 14/11/2003 pub. 18/12/2019 numac 2019205844 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot vaststelling van het tarief van de erelonen en de kosten voor de deskundigen aangewezen door de arbeidsgerechten in het kader van medische deskundige onderzoeken inzake de geschillen betreffende de tegemoetkomingen aan gehandicapten, de gezinsbijslag voor werknemers en zelfstandigen, de werkloosheidsverzekering en de regeling voor verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen . - Indexering van de bedragen op 1 januari 2020 sluiten tot vaststelling van het tarief van de erelonen en de kosten voor de deskundigen aangewezen door de arbeidsgerechten in het kader van medische deskundige onderzoeken inzake de geschillen betreffende de tegemoetkomingen aan gehandicapten, de gezinsbijslag voor werknemers en zelfstandigen, de werkloosheidsverzekering en de regeling voor verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen.

Het Bestuur van de medische expertise draagt de bijkomende kosten om bv. ingerichte lokalen ter beschikking te stellen, ambtenaren uit te nodigen voor onderzoeken en kennisgevingen te versturen.

Er dient opgemerkt dat de beslissingen bedoeld in dit besluit niet kunnen worden aangevochten bij de arbeidsrechtbanken, maar wel bij de Raad van State. Er worden geen gerechtelijke expertises georganiseerd in het kader van beroepen bij het Hoog administratief rechtscollege.

Gelet op zijn doorslaggevende stem rechtvaardigt de expertise van deze arts hetzelfde profiel als de gerechtsdeskundigen op het gebied van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen.

VI. De medische onderzoeken (Deze maatregel wordt uitgewerkt in artikel 14 tot en met 16 van het ontwerp) Het onderzoek in eerste aanleg wordt verricht door één arts van het Bestuur van de medische expertise (Medex). Tot nu toe voorzag het koninklijk besluit van 18 augustus 1939 tot regeling van de inrichting der geneeskundige onderzoekingen door het Bestuur van de medische expertise in een onderzoek door een arts-ambtenaar die vergezeld is van een arts niet-ambtenaar. Daardoor vermijden we dat de zieke ambtenaar direct voor een commissie verschijnt, wat een medisch onderzoek garandeert dat minder intimiderend is voor de ambtenaar en binnen een redelijkere termijn na de uitputting van het ziektekapitaal plaatsvindt. Een systematische koppeling van de agenda's van twee artsen droeg bij aan de achterstand in sommige regionale medische centra.

Het onderzoek in beroep gebeurt door een arts die voor het beroep is aangewezen.

Als er opnieuw onenigheid is, onderzoekt de scheidsrechterlijke arts-expert, geassisteerd door de hoofdarts van de dienst Medische Kwaliteit (of zijn afgevaardigde), de ambtenaar.

Bij ieder medisch onderzoek kan de opgeroepen ambtenaar zich laten vergezellen door een arts, een advocaat of een andere niet-medische raadgever.

In dit besluit worden de alternatieve onderzoeken opgesomd die verricht worden wanneer de ambtenaar zich gedurende een lange periode (meer dan een maand) niet naar het medisch onderzoek kan begeven en een medisch attest verstrekt waarin die onmogelijkheid voldoende wordt gemotiveerd. Naast het onderzoek thuis of in het buitenland voorziet dit besluit ook in een onderzoek via videoconferentie in geval van uitdrukkelijke toestemming van de ambtenaar. De overeenkomst om een onderzoek per videoconferentie uit te voeren moet een vrijwillige, specifieke, geïnformeerde en ondubbelzinnige wilsuiting zijn. Er kan geopteerd worden voor een onderzoek op basis van het medisch dossier indien voldoende informatie beschikbaar is om een beslissing te nemen.

Er kan contact worden opgenomen met de arts die het gemotiveerde medische attest heeft verstrekt, opdat die bijkomende informatie zou kunnen verschaffen. De arts-expert beslist over de keuze en pertinentie van het alternatieve onderzoek.

Bij een onmogelijkheid om zich te verplaatsen die eenmalig is of beperkt is in de tijd (minder dan een maand), dient de ambtenaar het Medisch expertisecentrum een gemotiveerd medisch attest te bezorgen.

Het Medisch expertisecentrum plant het medisch onderzoek opnieuw in.

Wanneer de ambtenaar voor twee opeenvolgende onderzoeken een eenmalige of medische beperkte onmogelijkheid aanvoert, wordt het dossier verschillend behandeld volgens de fase: ? eerste aanleg: het Expertisecentrum vraagt een omstandig medisch verslag om te voorzien in een alternatief onderzoek dat specifiek gericht is op langdurige onmogelijkheden om zich te verplaatsen.

Indien de ambtenaar dit medisch verslag zonder geldige reden niet voorlegt, wordt het bevoegd departement in kennis gesteld van de onmogelijkheid een beslissing te nemen. ? beroep en finale scheidsrechterlijke procedure : Het Expertisecentrum neemt een beslissing op basis van het bestaande medisch dossier. Het medisch verslag dat de beslissing in eerste aanleg betwist, is immers reeds in het dossier aanwezig, hetgeen rechtvaardigt dat het niet opnieuw wordt opgevraagd of dat het bevoegd departement wordt ingelicht over de onmogelijkheid om een beslissing te nemen.

Indien de onmogelijkheid om zich te verplaatsen het gevolg is van overmacht, plant het Medisch expertisecentrum ambtshalve een nieuw medisch onderzoek in.

Gezien de complexiteit van de statuten van het openbaar ambt en de gevolgen van een dergelijke beslissing wordt voor de beroeps- en arbitragefasen niet in fysieke onderzoeken in het buitenland voorzien.

Teneinde gevolg te geven aan advies nr. 76.640/4 van de Raad van State zijn de woorden "een alternatief onderzoek zoals bedoeld in het eerste lid" vervangen door de woorden "een onderzoek overeenkomstig de in paragraaf 1 bedoelde modaliteiten".

VII. Wijzigingen en opheffingen (Deze maatregel wordt uitgewerkt in artikel 17 van het ontwerp) Het Medisch Expertisecentrum verstuurt zijn oproepingen en beslissingen per post. Zodra de ambtenaar vooraf uitdrukkelijk heeft ingestemd met de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox, overeenkomstig artikel 6 van de wet van 27 februari 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/02/2019 pub. 15/03/2019 numac 2019040657 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox type wet prom. 27/02/2019 pub. 09/04/2019 numac 2019011300 bron ministerie van landsverdediging Wet tot wijziging van de wet van 16 juni 1998 waarbij sommige militairen die slachtoffer zijn van lichamelijke schade overkomen tijdens een actie buiten het nationale grondgebied gelijkgesteld worden met oorlogsinvaliden sluiten inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox, communiceert het Medisch expertisecentrum per elektronische post via dit systeem.

VIII. Verwerking van persoonsgegevens (Deze maatregel wordt uitgewerkt in artikel 18 van het ontwerp) Teneinde gevolg te geven aan advies nr. 76.640/4 van de Raad van State, wordt de beschrijving van de "essentiële elementen" van de verwerking van persoonsgegevens in dit besluit uiteengezet. Als verantwoordelijke voor de verwerking verzamelt het Bestuur van de medische expertise van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu de volgende persoonsgegevens en gezondheidsgegevens: a) Aanvraagformulier als bedoeld in artikel 3, § 7 van dit besluit ? de identificatiegegevens van de ambtenaar, zoals rijksregisternummer, achternaam en voornaam; ? de contactgegevens van de ambtenaar, zoals e-mail en telefoonnummer; ? de professionele gegevens van de ambtenaar, zoals de contactgegevens van de werkgevende autoriteit of het bevoegd departement, de functie van de ambtenaar, de gegevens van de instelling die belast is met de uitbetaling van de pensioenen of tijdelijke arbeidsongeschiktheidsuitkering voor ambtenaren als dit niet de Federale Pensioendienst is, redelijke aanpassingen als de ambtenaar een persoon met handicap is, het re-integratieplan dat aan het einde van de re-integratietraject is opgesteld zoals bedoeld in de Codex over het welzijn op het werk, en alle andere informatie van de werkgever krachtens artikel 3, §§ 4 en 5 van dit besluit; ? de gezondheidsgegevens van de ambtenaar, zoals de datum waarop de ziekte begon, de datum waarop het ziektekapitaal opgebruikt was, en de beslissingen van de preventieadviseur-arbeidsarts aan het einde van het re-integratietraject; b) Gegevens bedoeld in artikel 3, § 4 en § 5 van dit besluit

Artikel 3, § 4 (verslag gericht op het identificeren van de vrijstelling van concrete re-integratie-initiatieven): ? kort verslag over de vrijstelling; ? de eventuele stukken waarop de vrijstelling is gebaseerd; ? de aard van het gekozen traject (in overeenstemming met de Codex over het welzijn op het werk of informeel traject).

Artikel 3, § 5 (informatie over het ontstaan, de aard, de ernst en het permanente karakter van de beweerde medische ongeschiktheid): ? lijst met de periodes van arbeidsongeschiktheid; ? lijst van beperkingen die een impact hebben op het functioneren van de ambtenaar; ? wanneer de situatie het rechtvaardigt: ? een beschrijving van het functioneren van de ambtenaar; ? vermelding van de ernst van de aandoening waarvan het bevoegde departement op de hoogte is, inclusief een ziekenhuisopname. a) Beroepsformulier als bedoeld in artikel 7, § 1 van dit besluit ? de identificatiegegevens van de ambtenaar, zoals het rijksregisternummer, achternaam en voornaam; ? de gezondheidsgegevens van de ambtenaar, zoals het medisch verslag van de arts die de ambtenaar vertegenwoordigt; ? de identificatiegegevens van de arts die de ambtenaar vertegenwoordigt, zoals naam, voornaam en RIZIV-nummer.

De verantwoordelijke voor de verwerking is het Bestuur van de medische expertise van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu. Het doel van de verwerking is om het Medisch expertisecentrum of de arts-expert in staat te stellen met kennis van zaken een beslissing te nemen over de arbeidsgeschiktheid.

Bepaalde persoonsgegevens kunnen naar het bevoegde departement en de instelling belast met de uitbetaling van de tijdelijke arbeidsongeschiktheidsuitkering voor ambtenaren worden doorgestuurd.

Hieronder vallen ook beslissingen die door het Medisch expertisecentrum worden genomen, zodat het bevoegd departement, de werkgevende autoriteit en de instelling belast met de uitbetaling van de tijdelijke arbeidsongeschiktheidsuitkering voor ambtenaren zijn wettelijke prerogatieven kan uitvoeren.

In het kader van hun respectieve taken hebben de personeelsleden van het Bestuur van de medische expertise en de arts-experten toegang tot de gegevens die in het kader van de in dit besluit beschreven procedure zijn vastgelegd. Op deze manier kan het administratieve personeel bijvoorbeeld oproepingen voor medische onderzoeken versturen en beslissingen aan de onderzochte ambtenaren meedelen.

De persoonsgegevens en gezondheidsgegevens die in de applicatie van het Bestuur van de medische expertise zijn geregistreerd, worden tot tien jaar na het overlijden van de ambtenaar bewaard. Als er gerechtelijke stappen worden ondernomen, wordt deze periode verlengd totdat er een beslissing met kracht van gewijsde is genomen. Het Bestuur van de medische expertise is ook verantwoordelijk voor de medische beoordeling van arbeidsongevallen en beroepsziekten in de openbare sector ( wet van 3 juli 1967Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/07/1967 pub. 24/10/2001 numac 2001000905 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet betreffende de preventie van of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector. - Duitse vertaling type wet prom. 03/07/1967 pub. 23/03/2018 numac 2018030614 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de preventie van of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de preventie van of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector en de uitvoeringsbesluiten), wat betekent dat een ambtenaar op elk moment in zijn of haar loopbaan kan vragen om een afwezigheid en letsels in causaliteitsverband te plaatsen met een arbeidsongeval of beroepsziekte (bijvoorbeeld: artikel 8 van het koninklijk besluit van 24 januari 1969 betreffende de schadevergoeding, ten gunste van de personeelsleden van de overheidssector, voor arbeidsongevallen en voor ongevallen op de weg naar en van het werk). Deze mogelijkheid wordt ook geboden aan erfgenamen krachtens de voornoemde wet, evenals aan mogelijke rechtsvorderingen door erfgenamen, waarvoor de voornoemde wet geen verjaringstermijn voorziet. Als gevolg hiervan, en om de belangen van de begunstigden te beschermen, vindt de annulering tien jaar na het overlijden plaats, naar analogie van de bepalingen van artikel 2262bis van het oude Burgerlijk Wetboek.

Daarom moet het tot 10 jaar na het overlijden van de ambtenaar worden bewaard, zodat het Bestuur van de medische expertise zijn wettelijke prerogatieven kan uitoefenen wanneer een begunstigde een verzoek indient.

In haar advies nr. 90/2024 van 13 september 2024 is de Gegevensbeschermingsautoriteit van oordeel dat verschillende bepalingen moeten worden aangepast: De gevraagde aanpassingen 7, 13, 14 en 15 werden eerder aangekaart door de Raad van State in zijn advies nr. 76.640/4 en er werden dienovereenkomstig aanpassingen aangebracht.

Teneinde gevolg te geven aan het advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit, werd het ontwerp van koninklijk besluit gewijzigd wat betreft de aanpassingen 3 en 6. De laatste twee geven een loutere herneming of parafrasering van bepalingen van de algemene verordening gegevensbescherming.

De gevraagde aanpassingen 4, 8, 10, 11, 16 en 18 hebben geleid tot een aanpassing van het Verslag aan de Koning om de nodige uitleg en verduidelijkingen te geven.

Aan de gevraagde aanpassing 1 (punt 15 van het advies) kan geen gevolg gegeven worden. De doelen en de machtigingen van de procedure werden vastgelegd in de wet van 12 mei 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/05/2024 pub. 29/05/2024 numac 2024004562 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet tot regeling van de medische evaluatie van de arbeidsgeschiktheid van de ambtenaren van sommige overheidsdiensten door het Bestuur van de medische expertise sluiten tot regeling van de medische evaluatie van de arbeidsgeschiktheid van de ambtenaren van sommige overheidsdiensten door het Bestuur van de medische expertise. In de memorie van toelichting wordt uitgebreid ingegaan op de aard van de medische onderzoeken en de verandering in de filosofie. Wij zien geen juridische meerwaarde van een dergelijke aanpassing.

Aan de gevraagde aanpassing 2 (punt 17 van het advies) kan geen gevolg gegeven worden. Het aldus opgestelde artikel 4 verwijst naar de statutaire bepalingen, wat verklaart waarom in het Verslag aan de Koning een facultatief begrip wordt gebruikt. Artikel 87 van de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de institutionele hervormingen garandeert de autonomie van de verschillende regeringen om de regels betreffende het administratief statuut van het personeel vast te stellen. In het geval van het onderwijs wordt in een arrest van de Raad van State (C.E., 9 december 1996, nr. 63.464) uitdrukkelijk gesteld dat "het systeem van verlof en disponibiliteit wegens ziekte" fundamenteel deel uitmaakt van de organisatie van het onderwijs en dat het wordt beheerd door de bevoegde Gemeenschap, overeenkomstig artikel 24 van de Grondwet. Bijgevolg kan de federale uitvoerende macht een dergelijk medisch onderzoek niet opleggen aan de deelstaten of de lokale sector.

Aan de gevraagde aanpassing 5 (punt 22 van het advies) kan geen gevolg gegeven worden. De term "arts-expert" wordt in het ontwerp gebruikt wanneer de beslissing kan worden genomen door zowel de arts van het Bestuur van de medische expertise, de arts aangewezen door de bevoegde diplomatieke ambtenaar of de scheidsrechterlijke arts-expert. Wanneer een van de drie artsen tussenkomt, specificeert de tekst dit.

Aan de gevraagde aanpassing 9 (punt 29 van het advies) kan geen gevolg gegeven worden. Het gebruik van het identificatienummer in het Nationaal Register is toegestaan door: ? het koninklijk besluit van 4 april 2003Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/04/2003 pub. 25/06/2003 numac 2003000312 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit waarbij het Bestuur van de Medische Expertise van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, wordt gemachtigd zich toegang te verstrekken tot de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen en het identificatienummer ervan te gebruiken sluiten waarbij het Bestuur van de Medische Expertise van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, wordt gemachtigd zich toegang te verstrekken tot de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen en het identificatienummer ervan te gebruiken; ? de beraadslaging van de Sectoraal Comité van de Sociale Zekerheid en van de Gezondheid nr. 08/006 van 5 februari 2008 met betrekking tot de mededeling van persoonsgegevens aan het Bestuur van de medische expertise (Medex) van de Federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu; ? de beraadslaging van de informatieveiligheidscomité nr. 22/001 van 11 januari 2022 met betrekking tot de uitwisseling van persoonsgegevens tussen Medex en de aangesloten werkgevers.

Aan de gevraagde aanpassing 12 (punt 34 van het advies) kan geen gevolg gegeven worden. Er is al in deze mogelijkheid voorzien door de bepalingen van de AVG zelf, evenals door de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur. Het toevoegen van dit recht aan het ontwerp heeft geen juridische meerwaarde.

Ten eerste heeft de persoon het recht om zijn of haar documenten te allen tijde tijdens de procedure te raadplegen. Ten tweede maken de beroepsprocedures het mogelijk om onvolledige of foutieve gegevens eventueel te corrigeren.

Aan de gevraagde aanpassing 17 (punt 44 van het advies) kan geen gevolg gegeven worden. De gevraagde aanpassing vormt een loutere herneming of parafrasering van bepalingen van de algemene verordening gegevensbescherming. Hetzelfde geldt voor de gevraagde aanpassing 19 (punt 47 van het advies). Het toevoegen van dit recht aan het ontwerp heeft geen juridische meerwaarde.

Aan de gevraagde aanpassing 20 (punt 49 van het advies) kan geen gevolg gegeven worden. In het verslag aan de Koning wordt uitgelegd dat de procedure in de praktijk de voorkeur geeft aan verzending per post vooraf, aangezien verzending via eBox een uitzondering is wanneer de ambtenaar uitdrukkelijk zijn toestemming heeft gegeven (artikel 6 van de wet van 27 februari 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/02/2019 pub. 15/03/2019 numac 2019040657 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox type wet prom. 27/02/2019 pub. 09/04/2019 numac 2019011300 bron ministerie van landsverdediging Wet tot wijziging van de wet van 16 juni 1998 waarbij sommige militairen die slachtoffer zijn van lichamelijke schade overkomen tijdens een actie buiten het nationale grondgebied gelijkgesteld worden met oorlogsinvaliden sluiten inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox).

Aan de gevraagde aanpassing 21 (punt 50 van het advies) kan geen gevolg gegeven worden. Het huidige artikel 17 van het ontwerp verwijst naar de bepalingen van de wet van 27 februari 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/02/2019 pub. 15/03/2019 numac 2019040657 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox type wet prom. 27/02/2019 pub. 09/04/2019 numac 2019011300 bron ministerie van landsverdediging Wet tot wijziging van de wet van 16 juni 1998 waarbij sommige militairen die slachtoffer zijn van lichamelijke schade overkomen tijdens een actie buiten het nationale grondgebied gelijkgesteld worden met oorlogsinvaliden sluiten inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox, die voldoende duidelijk blijft wat de uitdrukkelijke toestemming betreft. Het toevoegen van dit recht aan het ontwerp heeft geen juridische meerwaarde.

Aan de gevraagde aanpassing 22 (punt 53 van het advies) kan geen gevolg gegeven worden. Artikel 6 van voornoemde wet van 27 februari 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/02/2019 pub. 15/03/2019 numac 2019040657 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox type wet prom. 27/02/2019 pub. 09/04/2019 numac 2019011300 bron ministerie van landsverdediging Wet tot wijziging van de wet van 16 juni 1998 waarbij sommige militairen die slachtoffer zijn van lichamelijke schade overkomen tijdens een actie buiten het nationale grondgebied gelijkgesteld worden met oorlogsinvaliden sluiten, zoals gewijzigd door de wet van 13 september 2023 tot wijziging van de wet van 27 februari 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/02/2019 pub. 15/03/2019 numac 2019040657 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox type wet prom. 27/02/2019 pub. 09/04/2019 numac 2019011300 bron ministerie van landsverdediging Wet tot wijziging van de wet van 16 juni 1998 waarbij sommige militairen die slachtoffer zijn van lichamelijke schade overkomen tijdens een actie buiten het nationale grondgebied gelijkgesteld worden met oorlogsinvaliden sluiten inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox, geeft een algemene definitie van het principe van toestemming. De memorie van toelichting (Wetsontwerp tot wijziging van de wet van 27 februari 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/02/2019 pub. 15/03/2019 numac 2019040657 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox type wet prom. 27/02/2019 pub. 09/04/2019 numac 2019011300 bron ministerie van landsverdediging Wet tot wijziging van de wet van 16 juni 1998 waarbij sommige militairen die slachtoffer zijn van lichamelijke schade overkomen tijdens een actie buiten het nationale grondgebied gelijkgesteld worden met oorlogsinvaliden sluiten inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox, Parl.St. Kamer, 2022-2023, nr. 55-3394/001) bepaalt dat "deze toestemming algemeen is in die zin dat zij betrekking heeft op de activatie van de eBox en op alle voornoemde gebruikers". In de memorie van toelichting wordt ook als volgt gereageerd op een soortgelijk en eerder verzoek van de Gegevensbeschermingsautoriteit (advies nr. 169/2022 van 19 juli 2022): "Het advies van de GBA herhaalt in de overwegingen 9 tot en met 12 het verzoek om de intrekking van de toestemming selectief te maken, dit wil zeggen dat men via de eBox voor de ene verzender de toestemming zou kunnen intrekken en voor de andere niet. Er zijn momenteel al meer dan 400 verzenders en het aantal groeit nog elke dag. Het is niet gebruiksvriendelijk en niet werkbaar om voor al die verzenders apart de instemming op elk moment in te kunnen laten trekken. Dit zou de werking van de eBox minder transparant maken voor de burger in de plaats van de transparantie te verhogen. Bovendien zou het verzamelen van al die toestemmingen meer informatie over de burger verschaffen aan de FOD BOSA dan deze nodig heeft. De burger wordt maandelijks geïnformeerd over de nieuwe aangesloten verzenders en over de mogelijkheid om op elk moment zijn instemming in te trekken." Subsidiair is de steller van het ontwerp niet gemachtigd om de bepalingen van voornoemde wet van 27 februari 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/02/2019 pub. 15/03/2019 numac 2019040657 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox type wet prom. 27/02/2019 pub. 09/04/2019 numac 2019011300 bron ministerie van landsverdediging Wet tot wijziging van de wet van 16 juni 1998 waarbij sommige militairen die slachtoffer zijn van lichamelijke schade overkomen tijdens een actie buiten het nationale grondgebied gelijkgesteld worden met oorlogsinvaliden sluiten uit te voeren.

In haar advies nr. 90/2024 van 13 september 2024 beveelt de Gegevensbeschermingsautoriteit de wetgever aan om de wet van 12 mei 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/05/2024 pub. 29/05/2024 numac 2024004562 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet tot regeling van de medische evaluatie van de arbeidsgeschiktheid van de ambtenaren van sommige overheidsdiensten door het Bestuur van de medische expertise sluiten tot regeling van de medische evaluatie van de arbeidsgeschiktheid van de ambtenaren van sommige overheidsdiensten door het Bestuur van de medische expertise aan te passen (punt 12).

Advies nr. 76.640/4 van de Raad van State van 10 juli 2024 stelt in zijn algemene observatie in de eerste plaats dat de essentiële elementen in principe in de wet zelf moeten worden vastgelegd. De Raad van State haalt echter vervolgens een eerder advies aan (69.550/2/VR): « Cette disposition autorise le Roi à fixer les conditions et les règles pour l'obtention, le maintien et le retrait de l'agrément des prestataires de professions paramédicales. Si elle n'envisage pas expressément l'organisation de traitements de données à caractère personnel, il parait toutefois raisonnable d'admettre qu'en prévoyant l'existence de règles pour l'obtention, le maintien et le retrait d'agrément, le législateur a autorisé un traitement de données à caractère personnel tel que l'obligation de détention d'informations ou de transmission d'informations, notamment en matière de diplôme, en lien direct avec l'agrément projeté. Compte tenu de leur nature et de leur caractère approprié à l'objet de l'arrêté en projet, il peut raisonnablement être admis que le Roi puise dans l'habilitation qu'il tire de l'article 72, § 2, alinéa 1er, de la loi coordonnée du 10 mai 2015, le pouvoir d'adopter l'article 2, §§ 2 à 5, de l'avant-projet, sans que le principe de légalité inscrit à l'article 22 de la Constitution s'en trouve lésé ».

Tot slot besluit de Raad van State als volgt: "Over de inachtneming van het wettigheidsbeginsel kan in casu een soortgelijke opmerking gemaakt worden gelet op de machtigingen die aan de Koning worden verleend bij de artikelen 2, §§ 1 en 2, derde lid, en 3, van de wet van 12 mei 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/05/2024 pub. 29/05/2024 numac 2024004562 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet tot regeling van de medische evaluatie van de arbeidsgeschiktheid van de ambtenaren van sommige overheidsdiensten door het Bestuur van de medische expertise sluiten `tot regeling van de medische evaluatie van de arbeidsgeschiktheid van de ambtenaren van sommige overheidsdiensten door het Bestuur van de medische expertise' Zodoende dient de steller van het ontwerp nog de beoogde verwerkingen van gegevens af te bakenen door de essentiële elementen ter zake te bepalen, te meer daar het gaat om medische gegevens die per definitie gevoelig zijn" Bijgevolg is de uitvoerende macht gemachtigd om de "essentiële elementen" vast te leggen wanneer de wet de volledige procedure aan de Koning delegeert.

Subsidiair kan over de wisselwerking tussen enerzijds artikel 22 en anderzijds de artikelen 37 en 107 van de Grondwet niet opnieuw advies worden gevraagd aan de Raad van State. De artikelen 37 en 107 van de Grondwet machtigen de Koning om de federale administratie te organiseren, met andere woorden om het statuut van de Rijksambtenaren te bepalen. Het doel van het project is echter niet om het statuut van de Rijksambtenaren te wijzigen, maar om onderzoeken naar de arbeidsgeschiktheid te organiseren voor een zeer groot deel van de ambtenaren (zie artikel 1 van het ontwerp).

Aangezien er slechts kleine wijzigingen werden aangebracht aan het ontwerp van besluit naar aanleiding van advies nr. 90/2024 van de Gegevensbeschermingsautoriteit van 13 september 2024, is het niet nodig om een nieuw advies te vragen aan de Raad van State, afdeling Wetgeving. De wijzigingen betreffen voornamelijk de vorm en wijzigingen waar de Raad van State al om had gevraagd.

IX. Wijzigingen en opheffingen (Deze maatregel wordt uitgewerkt in artikel 19 tot en met 23 van het ontwerp) 1) De uitdrukking "Pensioencommissie" en andere verwijzingen naar oppensioenstelling werden vervangen om de nadruk te leggen op de naam van de nieuwe medische instantie en de evolutie van de filosofie waarbij het meer om de restcapaciteiten gaat.2) De samenstelling van het Bestuur van de medische expertise wordt verduidelijkt.Ook het praktisch delegeren door de artsen, zoals bij de artsen van de verzekeringsinstellingen, wordt beschreven. 3) De bepalingen die tot op heden van kracht waren, worden opgeheven. Talrijke bepalingen daarvan waren verouderd of soms niet toepasbaar.

X. Slotbepalingen (Deze maatregel wordt uitgewerkt in artikel 24 en 25 van het ontwerp) Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2025.

Dit besluit is echter van toepassing op aanvragen voor medische onderzoeken die zijn ingediend vóór de inwerkingtreding van dit besluit en waarvoor het medische onderzoek in eerste aanleg plaatsvindt na de inwerkingtreding van dit besluit. Wanneer het medisch onderzoek in eerste aanleg plaatsvindt vóór de inwerkingtreding van het besluit, maar de ambtenaar in beroep gaat, blijven de regels, onderworpen aan de bepalingen die op dat moment van kracht waren van toepassing.

Teneinde gevolg te geven aan advies nr. 76.640/4 van de Raad van State, zijn de overgangsregels qua vorm aangepast en vóór de bepaling met betrekking tot de inwerkingtreding van het besluit geplaatst.

Wij hebben de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, De Minister van Volksgezondheid, F. VANDENBROUCKE De Minister van Ambtenarenzaken, P. DE SUTTER


18 OKTOBER 2024. -Koninklijk besluit tot regeling van de procedure voor de medische evaluatie van de arbeidsgeschiktheid van de ambtenaren van sommige overheidsdiensten door het Bestuur van de medische expertise FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 12 mei 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/05/2024 pub. 29/05/2024 numac 2024004562 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet tot regeling van de medische evaluatie van de arbeidsgeschiktheid van de ambtenaren van sommige overheidsdiensten door het Bestuur van de medische expertise sluiten tot regeling van de medische evaluatie van de arbeidsgeschiktheid van de ambtenaren van sommige overheidsdiensten door het Bestuur van de medische expertise, artikel 2, § 1en § 2, derde lid, en het artikel 3;

Gelet op het koninklijk besluit van 18 augustus 1939 tot regeling van de inrichting der geneeskundige onderzoekingen door het Bestuur van de medische expertise;

Gelet op het koninklijk besluit van 23 december 1975 tot vaststelling van de honoraria en de prijzen voor de geneeskundige verstrekkingen uitgevoerd op verzoek van de Administratieve Gezondheidsdienst of van de Gerechtelijk-Geneeskundige Dienst en van de diverse vergoedingen uitgekeerd ter gelegenheid van deze verstrekkingen Gelet op het koninklijk besluit van 13 mei 1999Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/05/1999 pub. 14/07/1999 numac 1999002110 bron ministerie van ambtenarenzaken ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Koninklijk besluit tot regeling van het medisch toezicht op het personeel van sommige overheidsdiensten sluiten tot regeling van het medisch toezicht op het personeel van sommige overheidsdiensten;

Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten1 houdende regeling van het Bestuur voor medische expertise;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 20 april 2023;

Gelet op de akkoordbevinding van de Staatsecretaris voor Begroting van 10 mei 2023;

Gelet op het protocol nr. 241/5 van 8 februari 2024 van het Gemeenschappelijk Comité voor alle overheidsdiensten;

Gelet op het artikel 8 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging, is dit besluit vrijgesteld van een regelgevings-impactanalyse omdat het bepalingen van autoregulering betreft;

Gelet op advies 76.640/4 van de Raad van State, gegeven op 10 juli 2024, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Gelet op het advies 90/2024 van de Gegevensbeschermingsautoriteit, gegeven op 13 september 2024;

Overwegende de wet van 14 februari 1961 voor economische expansie, sociale vooruitgang en financieel herstel, artikel 117;

Op de voordracht van de Minister van Volksgezondheid en de Minister van Ambtenarenzaken en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers,

Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

HOOFDSTUK 1. - Toepassingsgebied

Artikel 1.Dit besluit is van toepassing op elke ambtenaar waarvoor het Medisch expertisecentrum arbeidsgeschiktheid van het Bestuur van de medische expertise van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu bevoegd is zoals bedoeld in artikel 117, § 2, eerste lid, van de wet van 14 februari 1961 voor economische expansie, sociale vooruitgang en financieel herstel.

De bepalingen van dit besluit zijn echter niet van toepassing op de personen die via een arbeidsovereenkomst zijn aangeworven, overeenkomstig de wet van 3 juli 1978Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/07/1978 pub. 12/03/2009 numac 2009000158 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten type wet prom. 03/07/1978 pub. 03/07/2008 numac 2008000527 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten sluiten betreffende de arbeidsovereenkomsten.

HOOFDSTUK 2. - Definities

Art. 2.Voor de toepassing van dit besluit, verstaat men onder: 1° ambtenaar: persoon dewelke onderworpen is aan een publiekrechtelijk statuut;2° Medisch expertisecentrum: Medisch expertisecentrum arbeidsgeschiktheid van het Bestuur van de medische expertise van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu;3° bevoegd departement: overheid die is belast met de indiening van de aanvragen voor medisch onderzoek en de uitvoering van de beslissing van het Medisch expertisecentrum;4° arts-expert: een arts van het Bestuur van de medische expertise, een arts aangewezen door de bevoegde diplomatieke ambtenaar of de scheidsrechterlijke arts-expert;5° hoofdarts: hoofdarts van de dienst Medische Kwaliteit van het Bestuur van de medische expertise of zijn afgevaardigde. HOOFDSTUK 3. - Het onderzoek naar de medische geschiktheid

Art. 3.§ 1.- Het bevoegd departement waartoe de ambtenaar behoort, vraagt, als het ziektekapitaal is uitgeput, aan het Medisch expertisecentrum de in het toepasselijke statuut voorziene onderzoeken.

In afwijking van het eerste lid vraagt het bevoegd departement, wanneer het ziektekapitaal niet in het toepasselijke statuut is voorzien, om een medisch onderzoek na een ononderbroken afwezigheid wegens ziekte van ten minste negen maanden. Deze termijn van negen maanden wordt onderbroken wanneer de ambtenaar effectief het werk hervat, tenzij de ambtenaar binnen de eerste veertien dagen van deze werkhervatting opnieuw arbeidsongeschikt wordt, in welk geval deze termijn wordt geacht niet onderbroken te zijn.

Het bevoegd departement dient zijn aanvraag schriftelijk of via beveiligde elektronische weg in. § 2.- Het bevoegd departement voegt bij zijn aanvraag een omstandig verslag waaruit alle concrete initiatieven blijken die de overheid waaronder de ambtenaar ressorteert heeft genomen om de ambtenaar te re-integreren. Worden beschouwd als concrete initiatieven: 1° de organisatie van een degelijk onderzoek dat leidt tot de mogelijkheden van redelijke aanpassingen wanneer de ambtenaar een persoon met een handicap is.Onder "persoon met een handicap" wordt verstaan de persoon bedoeld onder artikel 1 van het koninklijk besluit van 6 oktober 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten0 houdende de inclusie van personen met een handicap en redelijke aanpassingen tijdens selecties; 2° de organisatie van een re-integratietraject als bedoeld in hoofdstuk VI van titel 4 van boek 1 van de Code over welzijn op het werk.Het formulier voor de re-integratiebeoordeling en, indien van toepassing, het re-integratieplan maken deel uit van het dossier bij de aanvraag voor een medisch onderzoek. § 3. - Indien het bevoegd departement geen omstandig verslag, zoals bedoeld in paragraaf 2, toevoegt aan de aanvraag, is de aanvraag onontvankelijk. § 4 - In afwijking van paragraaf 2 wordt de overheid waaronder de ambtenaar ressorteert in de volgende situaties vrijgesteld van het nemen van concrete initiatieven: 1° het re-integratie traject is om medische redenen onmogelijk;2° de ambtenaar gaat zonder gegronde reden niet in op de verschillende verzoeken van de overheid waaronder de ambtenaar ressorteert en/of de preventieadviseur-arbeidsarts;3° de ambtenaar weigert drie aanbiedingen voor een aangepaste functie of een andere functie;4° de ambtenaar is niet vastbenoemd, behoudens de redelijke aanpassingen bedoeld in paragraaf 2, 1° ;5° de arts-expert heeft eerder een beslissing genomen om de ambtenaar op een later tijdstip opnieuw te onderzoeken, in overeenstemming met artikel 16 en de ambtenaar heeft zijn functies ondertussen niet hervat; Wanneer de overheid waaronder de ambtenaar ressorteert wordt vrijgesteld van het nemen van de in paragraaf 2 bedoeld concrete initiatieven, voegt het bevoegd departement bij zijn aanvraag een omstandig verslag waarin het motief voor de vrijstelling wordt beschreven en de documenten die toelaten om deze te identificeren. § 5.- Onverminderd het beroepsgeheim voegt het bevoegd departement bij zijn aanvraag alle informatie die kan bijdragen tot verduidelijking van het ontstaan, de aard, de ernst en het permanente karakter van de beweerde medische ongeschiktheid. § 6.- Het bevoegd departement kan zijn aanvraag intrekken wanneer de ambtenaar zijn werkzaamheden gedurende een ononderbroken periode van ten minste vijftien dagen heeft hervat.

In afwijking van de bepalingen van het eerste lid, trekt het bevoegd departement zijn aanvraag niet in wanneer de ambtenaar beroep heeft aangetekend tegen de beslissing bedoeld in artikel 6. § 7.- De Minister die de Volksgezondheid onder zijn bevoegdheid heeft, stelt het aanvraagformulier bedoeld in paragraaf 1 vast.

Art. 4.§ 1.- Het Medisch expertisecentrum bepaalt het tijdstip en de plaats van het medisch onderzoek. De oproeping voor het medisch onderzoek wordt binnen drie maanden na ontvangst van de in artikel 3 bedoelde ontvankelijke aanvraag, aan de ambtenaar toegezonden. § 2.- Het Medisch expertisecentrum stelt het bevoegd departement in kennis indien de ambtenaar zonder gegronde reden zich niet op het in paragraaf 1 bedoelde medisch onderzoek aanbiedt.

Art. 5.De ambtenaar wordt onderzocht door een arts van het Bestuur van de medische expertise. Om zich met kennis van zaken uit te spreken, kan deze arts aanvullende onderzoeken, analyses of studies laten uitvoeren.

Art. 6.Het Medisch expertisecentrum stelt de ambtenaar binnen de dertig dagen in kennis van zijn beslissing in eerste aanleg na het in artikel 4, § 1 bedoelde medische onderzoek of het onderzoek overeenkomstig de in artikel 15, § 1 bedoelde modaliteiten.

Art. 7.§ 1.- Elke ambtenaar die het niet eens is met de hem meegedeelde beslissing in eerste aanleg, kan binnen dertig dagen na de kennisgeving ervan beroep aantekenen bij het Medisch expertisecentrum.

Het beroepsformulier moet worden ondertekend door een door de ambtenaar aangewezen arts. De arts voegt een omstandig medisch verslag toe, tot weerlegging van de medische argumenten waarop de beslissing is gebaseerd. § 2.- Zodra de ambtenaar uitdrukkelijk heeft toegestemd met de in artikel 6 bedoelde beslissing of indien binnen de in paragraaf 1 bedoelde termijn geen beroep is aangetekend, wordt de beslissing aan het bevoegd departement overgemaakt. § 3.- De Minister die de Volksgezondheid onder zijn bevoegdheid heeft, stelt het beroepsformulier bedoeld in paragraaf 1 vast.

HOOFDSTUK 4. - De beroepsprocedure

Art. 8.Onverminderd de toepassing van artikel 117 van de wet van 14 februari 1961 voor economische expansie, sociale vooruitgang en financieel herstel, is het beroep tegen de beslissing van het Medisch expertisecentrum opschortend.

Art. 9.§ 1.- Een arts van het Bestuur van de medische expertise, belast met het beroep, neemt kennis van het formulier en het omstandig medisch verslag bedoeld in artikel 7, § 1, tweede lid. § 2.- Het Medisch expertisecentrum bepaalt het tijdstip en de plaats van het medisch onderzoek van het beroep. De oproeping voor het medisch onderzoek wordt binnen de dertig dagen na ontvangst van het in artikel 7, § 1, bedoelde beroep aan de ambtenaar toegezonden. § 3.- In afwijking van paragraaf 2 neemt de arts een beslissing op basis van het medisch dossier: 1° indien het formulier en het omstandig medisch verslag bedoeld in artikel 7, § 1, tweede lid, voldoende informatie bevatten;2° indien de ambtenaar zich zonder gegronde reden niet op het medisch onderzoek bedoeld in paragraaf 2, aanbiedt. § 4.- In het kader van de beslissing op basis van het in paragraaf 3 bedoelde medisch dossier, kan de arts van het Bestuur van de medische expertise die belast is met het beroep zich wenden tot de door de ambtenaar aangewezen arts.

Art. 10.§ 1.- Het Medisch expertisecentrum stelt de ambtenaar binnen de vijftien dagen na het in artikel 9, § 2 bedoelde medische onderzoek of het onderzoek overeenkomstig de in artikelen 9, § 3 en 15, §§ 1 en 2 bedoelde modaliteiten in kennis van zijn beslissing inzake het beroep. § 2.- De ambtenaar die het niet eens is met de in paragraaf 1 bedoelde beslissing inzake het beroep, kan binnen de vijftien dagen na de kennisgeving van de beslissing, een finale scheidsrechterlijke procedure aanvragen bij het Medisch expertisecentrum. § 3.- Zodra de ambtenaar uitdrukkelijk heeft toegestemd met de in paragraaf 1 bedoelde beslissing of indien binnen de in paragraaf 2 bedoelde termijn geen aanvraag om een finale scheidsrechterlijke procedure is ingediend, wordt de beslissing aan het bevoegd departement overgemaakt.

Art. 11.§ 1.- De ambtenaar die een finale scheidsrechterlijke procedure heeft aangevraagd, wordt door de scheidsrechterlijke arts-expert, geassisteerd door de hoofdarts, onderzocht.

Het Medisch expertisecentrum bepaalt het tijdstip en de plaats van het medisch onderzoek voor de finale scheidsrechterlijke procedure. De oproeping voor het medisch onderzoek wordt binnen de dertig dagen na ontvangst van de in artikel 10, § 2, bedoelde kennisgeving van niet-akkoord, aan de ambtenaar toegezonden. § 2.- In afwijking van paragraaf 1 wordt de finale scheidsrechterlijke uitspraak op basis van het medisch dossier genomen indien de ambtenaar zich zonder gegronde reden niet op het in paragraaf 1, tweede lid bedoelde medische onderzoek aanbiedt.

Art. 12.Het Medisch expertisecentrum stelt de ambtenaar en het bevoegd departement binnen de vijftien dagen in kennis van zijn finale scheidsrechterlijke uitspraak na het in artikel 11, § 1 bedoelde medische onderzoek of het onderzoek overeenkomstig de in artikelen 11, § 2 en 15, §§ 1 en 2 bedoelde modaliteiten.

Art. 13.§ 1.- De scheidsrechterlijke artsen-experten, worden aangesteld door de voorzitter van het directiecomité van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu. Per taalrol worden maximaal twee scheidsrechterlijke artsen-experten aangesteld. § 2.- Tenzij het maximum aantal aanstellingen bedoeld in paragraaf 1 bereikt is, wordt een lijst van kandidaturen van de artsen die minstens vijf jaar praktijkervaring hebben als huisarts of een daarmee vergelijkbare praktijk door de directeur-generaal van het Bestuur van de medische expertise voorgelegd aan de voorzitter van het directiecomité van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu.

De FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu organiseert een vergelijkende selectie. De vergelijkende selectie bestaat uit één of meerdere proeven, waarvan minstens een mondeling interview, bedoeld om de motivatie, de inzetbaarheid en de expertise van de kandidaat te evalueren.

De jury is samengesteld uit: 1° de voorzitter, wiens competenties inzake selectie gecertificeerd zijn zoals bedoeld in artikel 42, § 1, eerste lid, b) van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel;2° twee personeelsleden, waarvan minstens een arts, van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu. Alle leden van de jury behoren tot de taalrol van de kandidaten.

Na het afsluiten van het proces-verbaal van de vergelijkende selectie ontvangt iedere deelnemer bericht van zijn uitslag.

Als meerdere geslaagden van de selectie hetzelfde resultaat hebben behaald, worden de geslaagden met de meeste ervaring op het gebied van medische beoordeling hoger gerangschikt. § 3.- Wanneer de kandidaat wordt aangesteld is een overeenkomst voorzien tussen de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu en de scheidsrechterlijke arts-expert.

De scheidsrechterlijke artsen-experten, informeren zich bij het Medisch expertisecentrum over de bijzonderheden van de verschillende statuten. § 4.- De verstrekkingen worden gehonoreerd overeenkomstig het bedrag bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1°, van het koninklijk besluit van 14 november 2003Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2003 pub. 28/11/2003 numac 2003023036 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot vaststelling van het tarief van de erelonen en de kosten voor de deskundigen aangewezen door de arbeidsgerechten in het kader van medische deskundige onderzoeken inzake de geschillen betreffende de tegemoetkomingen aan gehandicapten, de gezinsbijslag voor werknemers en zelfstandigen, de werkloosheidsverzekering en de regeling voor verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen type koninklijk besluit prom. 14/11/2003 pub. 26/01/2006 numac 2006022028 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot vaststelling van het tarief van de erelonen en de kosten voor de deskundigen aangewezen door de arbeidsgerechten in het kader van medische deskundige onderzoeken inzake de geschillen betreffende de tegemoetkomingen aan gehandicapten, de gezinsbijslag voor werknemers en zelfstandigen, de werkloosheidsverzekering en de regeling voor verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen type koninklijk besluit prom. 14/11/2003 pub. 07/04/2004 numac 2003023095 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot vaststelling van het tarief van de erelonen en de kosten voor de deskundigen aangewezen door de arbeidsgerechten in het kader van medische deskundige onderzoeken inzake de geschillen betreffende de tegemoetkomingen aan gehandicapten, de gezinsbijslag voor werknemers en zelfstandigen, de werkloosheidsverzekering en de regeling voor verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen Belgisch Staatsblad van 28 november 2003, Ed. 3). - Indexatie van de bedragen op 1 januari 2004 type koninklijk besluit prom. 14/11/2003 pub. 18/12/2019 numac 2019205844 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot vaststelling van het tarief van de erelonen en de kosten voor de deskundigen aangewezen door de arbeidsgerechten in het kader van medische deskundige onderzoeken inzake de geschillen betreffende de tegemoetkomingen aan gehandicapten, de gezinsbijslag voor werknemers en zelfstandigen, de werkloosheidsverzekering en de regeling voor verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen . - Indexering van de bedragen op 1 januari 2020 sluiten tot vaststelling van het tarief van de erelonen en de kosten voor de deskundigen aangewezen door de arbeidsgerechten in het kader van medische deskundige onderzoeken inzake de geschillen betreffende de tegemoetkomingen aan gehandicapten, de gezinsbijslag voor werknemers en zelfstandigen, de werkloosheidsverzekering en de regeling voor verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen.

HOOFDSTUK 5. - Algemene bepalingen.

Art. 14.De ambtenaar die is opgeroepen voor de medische onderzoeken bedoeld in dit besluit kan zich laten vergezellen door een arts, een advocaat, of een andere niet-medische raadgever, overeenkomstig het artikel 2, § 2 van de wet van 12 mei 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/05/2024 pub. 29/05/2024 numac 2024004562 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet tot regeling van de medische evaluatie van de arbeidsgeschiktheid van de ambtenaren van sommige overheidsdiensten door het Bestuur van de medische expertise sluiten tot regeling van de medische evaluatie van de arbeidsgeschiktheid van de ambtenaren van sommige overheidsdiensten door het Bestuur van de medische expertise.

Art. 15.§ 1.- Indien de gezondheid van de ambtenaar hem verhindert om de medische onderzoeken bedoeld in dit besluit, bij te wonen voor een periode van ten minste één maand, moet er een door de behandelend arts gemotiveerd medisch attest worden verstrekt aan het Medisch expertisecentrum, dat kan overgaan tot: 1° een onderzoek bij de ambtenaar thuis, in zijn woon of verblijfplaats;2° een onderzoek door een door de bevoegde diplomatieke ambtenaar aangewezen arts indien de ambtenaar in het buitenland verblijft;3° een onderzoek via videoconferentie, na uitdrukkelijke toestemming van de ambtenaar;4° een inschatting op basis van het medisch dossier, indien voldoende informatie beschikbaar is om een beslissing te nemen.De arts-expert kan contact opnemen met de behandelend arts die het gemotiveerd medisch attest verstrekt. § 2.- In afwijking van paragraaf 1 stelt het Medisch expertisecentrum, indien de verhindering minder dan een maand bedraagt, een nieuw medisch onderzoek in.

Als de ambtenaar zich niet op twee opeenvolgende medische onderzoeken, zoals bedoeld in het eerste lid, aanbiedt zal het Medisch Expertisecentrum: 1° een omstandig medisch verslag vragen aan de ambtenaar, voor de onderzoeken in eerste aanleg om te voorzien in een onderzoek overeenkomstig de in paragraaf 1 bedoelde modaliteiten.Indien de ambtenaar niet zonder geldige reden binnen dertig dagen geen omstandig medisch verslag bezorgt, deelt het Medisch Expertisecentrum het bevoegd departement mee dat het onmogelijk is een beslissing te nemen. 2° een beslissing nemen op basis van het medisch dossier voor de medische onderzoeken die zijn uitgevoerd voor de beroepsprocedure bedoeld in hoofdstuk 4; § 3.- Indien de onmogelijkheid om zich te verplaatsen het gevolg is van overmacht, plant het Medische expertisecentrum een nieuw medisch onderzoek in. § 4.- De paragraaf 1, 2°, is niet van toepassing op de medische onderzoeken die zijn uitgevoerd voor de beroepsprocedure bedoeld in hoofdstuk 4.

Art. 16.Onverminderd artikel 117 van de wet van 14 februari 1961 voor economische expansie, sociale vooruitgang en financieel herstel, kan de arts-expert beslissen om de ambtenaar op een later tijdstip opnieuw te onderzoeken.

Het bevoegd departement dient na afloop van de vastgestelde periode een nieuwe aanvraag in zoals bedoeld in artikel 3, § 1, tenzij de ambtenaar inmiddels zijn werkzaamheden heeft hervat.

Art. 17.De oproepingen en beslissingen bedoeld in dit besluit worden door het Medisch expertisecentrum per post verzonden of per elektronische post via het systeem eBox zoals bepaald in de wet van 27 februari 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/02/2019 pub. 15/03/2019 numac 2019040657 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox type wet prom. 27/02/2019 pub. 09/04/2019 numac 2019011300 bron ministerie van landsverdediging Wet tot wijziging van de wet van 16 juni 1998 waarbij sommige militairen die slachtoffer zijn van lichamelijke schade overkomen tijdens een actie buiten het nationale grondgebied gelijkgesteld worden met oorlogsinvaliden sluiten inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox.

Art. 18.§ 1.- Het aanvraagformulier en beroepsformulier bedoeld in de artikelen 3, § 7 en 7, § 3 van dit besluit, omvatten de volgende categorieën van gegevens: 1° de identificatiegegevens van de ambtenaar;2° de contactgegevens van de ambtenaar;3° de professionele gegevens van de ambtenaar;4° de gezondheidsgegevens van de ambtenaar;5° de identificatiegegevens van de arts die de ambtenaar vertegenwoordigt. De doeleinden van de gegevensverwerking is om het Bestuur van de medische expertise van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, de verantwoordelijke voor de verwerking, in staat te stellen voldoende informatie te verzamelen om het Medisch expertisecentrum of de arts-expert in staat te stellen een beslissing te nemen over de arbeidsgeschiktheid, in overeenstemming met de bepalingen van dit besluit.

Bepaalde persoonsgegevens kunnen naar het bevoegd departement worden doorgestuurd. § 2.- Binnen het kader van hun respectievelijke functies hebben het personeel van het Bestuur van de medische expertise van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu en de arts-expert toegang tot de persoonsgegevens en gezondheidsgegevens die geregistreerd zijn in het kader van de procedure die in dit besluit is vastgelegd.

De persoonsgegevens en gezondheidsgegevens die in het kader van de procedure van dit besluit zijn geregistreerd, worden door het Bestuur van de medische expertise gewist na het verstrijken van een termijn van tien jaar na het overlijden van de persoon op wie ze betrekking hebben. Indien een rechtsvordering is ingesteld, wordt deze termijn verlengd tot op het ogenblik waarop een beslissing omtrent deze vordering werd getroffen.

HOOFDSTUK 6. - Opheffings-, wijzigings- en slotbepalingen Afdeling 1. - Wijziging van het koninklijk besluit van 23 december

1975 tot vaststelling van de honoraria en de prijzen voor de geneeskundige verstrekkingen uitgevoerd op verzoek van de Administratieve Gezondheidsdienst of van de Gerechtelijk-Geneeskundige Dienst en van de diverse vergoedingen uitgekeerd ter gelegenheid van deze verstrekkingen

Art. 19.In het opschrift van het koninklijk besluit van 23 december 1975 tot vaststelling van de honoraria en de prijzen voor de geneeskundige verstrekkingen uitgevoerd op verzoek van de Administratieve Gezondheidsdienst of van de Gerechtelijk-Geneeskundige Dienst en van de diverse vergoedingen uitgekeerd ter gelegenheid van deze verstrekkingen, worden de woorden "van de Administratieve Gezondheidsdienst of van de Gerechtelijk-Geneeskundige Dienst" vervangen door de woorden "van het Bestuur van de medische expertise".

Art. 20.In artikel 10, I, van hetzelfde besluit wordt punt C opgeheven. Afdeling 2. - Wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten1

houdende regeling van het Bestuur voor medische expertise

Art. 21.In het opschrift van het koninklijk besluit van 1 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten1 houdende regeling van het Bestuur voor medische expertise, worden de woorden "het Bestuur voor medische expertise" vervangen door de woorden "het Bestuur van de medische expertise".

Art. 22.In artikel 1 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 2 worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) de bepaling onder 1°, c, wordt vervangen als volgt: " c) evaluatie van de arbeidsgeschiktheid;" b) de bepaling onder 1°, d, wordt vervangen als volgt: "andere medische evaluaties voorzien in de personeelsstatuten en in het geval van een effectieve aansluiting hiervoor bij het Bestuur van de medische expertise door de overheid waaronder de ambtenaar ressorteert." c) de bepaling onder 2°, b, wordt opgeheven 2° paragraaf 4 wordt vervangen als volgt: " § 4.Het Bestuur van de medische expertise bestaat uit: " 1° operationele diensten: a) Evaluatie van de arbeidsgeschiktheid;b) Evaluatie van lichamelijke schade, met inbegrip van de opdrachten van de Gerechtelijk-Geneeskundige Dienst;c) Veiligheid in de vervoerssector.2° regionale medische centra;3° een dienst Medische Kwaliteit, geleid door de hoofdarts van de Medische Kwaliteit; 4° een ondersteunende dienst.". 3° paragraaf 5 wordt aangevuld met een lid, luidende: "De artsen van het Bestuur van de medische expertise beschikken over een paramedische en administratieve ondersteuning, die naargelang hun behoeften, bestaat uit kinesitherapeuten, verpleegkundigen, psychologen, paramedische en administratieve medewerkers, personeelsleden van het Bestuur van de medische expertise aan wie zij enkel de opdrachten die zijn bepaald door de hoofdarts van de Medische Kwaliteit kunnen delegeren.". Afdeling 3. - Opheffingsbepalingen


Art. 23.Worden opgeheven: 1° het koninklijk besluit van 18 augustus 1939 tot regeling van de inrichting der geneeskundige onderzoekingen door het Bestuur van de medische expertise;2° het koninklijk besluit van 13 mei 1999Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/05/1999 pub. 14/07/1999 numac 1999002110 bron ministerie van ambtenarenzaken ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Koninklijk besluit tot regeling van het medisch toezicht op het personeel van sommige overheidsdiensten sluiten tot regeling van het medisch toezicht op het personeel van sommige overheidsdiensten. Afdeling 4. - Slotbepalingen


Art. 24.De aanvragen voor medische onderzoeken waarvoor het medisch onderzoek bedoeld in artikel 4, § 1, vóór 1 januari 2025 werd afgewerkt, blijven geregeld door de bepalingen die vóór die datum van kracht waren.

Art. 25.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2025.

Art. 26.De minister bevoegd voor volksgezondheid en de minister bevoegd voor ambtenarenzaken zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 18 oktober 2024.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Volksgezondheid, F. VANDENBROUCKE De Minister van Ambtenarenzaken, P. DE SUTTER


^