Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 22 februari 2017
gepubliceerd op 28 februari 2017

Koninklijk besluit houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning

bron
federale overheidsdienst personeel en organisatie federale overheidsdienst informatie- en communicatietechnologie federale overheidsdienst budget en beheerscontrole federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu
numac
2017010836
pub.
28/02/2017
prom.
22/02/2017
ELI
eli/besluit/2017/02/22/2017010836/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST PERSONEEL EN ORGANISATIE FEDERALE OVERHEIDSDIENST INFORMATIE- EN COMMUNICATIETECHNOLOGIE FEDERALE OVERHEIDSDIENST BUDGET EN BEHEERSCONTROLE FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU


22 FEBRUARI 2017. - Koninklijk besluit houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Om een grote efficiëntie van de federale administraties te verzekeren en de dienstverlening aan de burgers en de bedrijven te verbeteren, besliste de regering om een integratie en verbetering van de gemeenschappelijke ondersteunende processen binnen de verticale FOD's en de andere federale overheidsdiensten te realiseren. Eén van de manieren om dit te realiseren is de oprichting van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning. De Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning wordt opgericht in artikel 1 van dit besluit.

De Federale Overheidsdienst Budget en Beheerscontrole, de Federale Overheidsdienst Personeel en Organisatie en de Federale Overheidsdienst Informatie- en Communicatietechnologie en de diensten die ervan afhangen alsook de centrale cel, opgericht bij de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, die belast is met de opdrachten betreffende de Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk, worden samengebracht in de nieuwe Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning.

De voornaamste opdrachten van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning worden opgesomd in artikel 2 van het besluit. Alle bestaande opdrachten die tot nu toe werden uitgevoerd door de Federale Overheidsdienst Budget en Beheerscontrole, de Federale Overheidsdienst Personeel en Organisatie en de Federale Overheidsdienst Informatie- en Communicatietechnologie en de diensten die ervan afhangen als ook de centrale cel, opgericht bij de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, die belast is met de opdrachten betreffende de Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk, worden vanaf 1 maart 2017 uitgevoerd door de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning.

De Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning kan aanvaarden één of meerdere opdrachten uit te voeren voor elke andere dienst of administratieve overheid.

De klantgerichtheid van de nieuwe Federale Overheidsdienst vindt ook haar weerslag in de klantenstuurgroep opgericht in artikel 6.

Met het oog op verhoogde efficiëntie en synergie werd ook de G-Cloud gecreëerd. Het is een programma van synergieprojecten op het vlak van ICT binnen de federale overheid. De G-Cloud streeft naar een maximale samenwerking tussen federale overheidsdiensten op het vlak van de basis-ICT-infrastructuur (datacenters, servers, netwerken, systeemsoftware, ontwikkelingsplatformen, standaardcomponenten en -toepassingen, ...). Het heeft tot doel om het ICT-dienstverleningsniveau van de (federale) overheidsdiensten gelijk te schakelen en te verhogen, ICT-platformen aan te bieden voor geïntegreerde dienstverlening aan burgers en ondernemingen, technologische evoluties sneller beschikbaar te maken en, door de bereikte schaaleffecten en kostendelingen, de totale kost voor het beheer van de basis-ICT-infrastructuur aanzienlijk te verminderen.

De G-Cloud richt zich niet op de dienst-specifieke businesstoepassingen van elke federale overheidsdienst, hoewel ook op dat vlak synergieën tussen overheidsdiensten nuttig kunnen zijn.

Artikel 3 van dit besluit bepaalt dat de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning wordt geleid door de voorzitter van het Directiecomité en zes directeuren-generaal.

Artikel 4 definieert de 6 directoraten-generaal van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning: 1° Begroting en Beleidsevaluatie;2° Digitale Transformatie;3° Rekrutering en Ontwikkeling;4° Sociaal Secretariaat PersoPoint;5° Federale accountant/Procurement;6° Interne Ondersteunende Dienst. Het directoraat-generaal Begroting en Beleidsevaluatie omvat ten eerste de opdrachten van de huidige twee directoraten-generaal: de DG Begeleiding Begroting en de DG Macrobudgettaire dienst van de FOD B&B. Vervolgens is het ook de bedoeling om deze te verrijken met het aspect beleidsevaluatie en te verdiepen met het aanbieden van services die het voeren van de integrale beleidscyclus nog optimaler zullen ondersteunen. Binnen dit directoraat-generaal zal ook ingezet worden op organisatiebeheersing met bijzondere aandacht voor integriteit.

Het Directoraat-generaal Digitale Transformatie wordt de motor van de digitale verandering binnen de Federale Overheid en begeleidt de verdere stappen die de Federale Overheid zal zetten in de digitale wereld met een bijzondere focus op burgers en ondernemingen. In dat kader worden de hervormde opdrachten van de Federale Overheidsdienst Informatie- en Communicatietechnologie hierin ondergebracht.

Het Directoraat-generaal Rekrutering en Ontwikkeling wordt het dienstencentrum dat de personeelsleden begeleidt van de rekrutering en de selectie tot het einde van hun loopbaan. Daartoe levert dit directoraat-generaal HR-diensten aan ambtenaren, kandidaat-ambtenaren en overheidsdiensten. Daarnaast staat dit directoraat-generaal in voor het uitwerken van de regelgeving van toepassing op het Federaal Openbaar Ambt, alsook voor het uitvoeren van de administratieve controles. Empreva wordt geïntegreerd in dit directoraat-generaal. Dit directoraat-generaal fungeert ook als expertisecentrum voor de aansturing en ondersteuning van operationele transformatie binnen de federale overheid. Daarom wordt de proces -en organisatietransformatie samengebracht in dit directoraat-generaal.

Het Directoraat-generaal Sociaal Secretariaat PersoPoint fungeert als diensten- en expertisecentrum inzake personeels-en loonadministratie voor haar klantorganisaties en de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning. Het sociaal secretariaat PersoPoint werkt nauw samen met het dienstencentrum Rekrutering en Personeelsontwikkeling.

In het Directoraat-generaal Federale Accountant/Procurement wordt de dienst overheidsopdrachten van de FOD P&O ondergebracht. De opdrachten van het directoraat-generaal Federal Accountant van de FOD B&B zullen daar eveneens deel van uitmaken. Dit directoraat-generaal zal evolueren naar een dienstencentrum mits de implementatie van e-invoicing en houdt de mogelijkheid in voor centralisatie van de boekhoudkundige processen.

Elk van de 3 horizontale FOD's (FOD P&O, FOD B&B en FEDICT) beschikt momenteel over zijn eigen interne ondersteunende diensten: P&O, Begroting en Boekhouding, IT, Facility, Communicatie, .... Om efficiëntieredenen zal de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning beschikken over één interne ondersteunende dienst die de verscheidene opdrachten zal uitvoeren. Dit is het Directoraat-generaal Interne ondersteunende dienst (IOD).

Artikel 5 bepaalt dat de directeur-generaal van het directoraat-generaal Rekrutering en Ontwikkeling de functie uitoefent van Afgevaardigd Bestuurder van SELOR - Selectiebureau van de Federale Overheid.

De directeur-generaal Rekrutering en Ontwikkeling zal waken over de onafhankelijkheid en objectiviteit van de selecties. Om deze onafhankelijkheid en objectiviteit nog te versterken zullen er bijkomende garanties uitgewerkt worden, onder de vorm van een een deontologische code die een gelijke behandeling van elke kandidaat verzekert, te ondertekenen door elk jurylid voor elke selectie of examen. Daarnaast wordt consequent voor elke selectie of examen hezelfde niveau van kwaliteit, aanpak en methodologie gehanteerd waarbij integriteit, objectiviteit en onafhankelijkheid centraal staan.

De klantenstuurgroep wordt opgericht in artikel 6 van dit besluit. Dit is een stuurgroep waarbinnen de klanten hun advies kunnen geven over de opdrachten van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning.

De feedback van klanten is belangrijk voor de efficiëntie en klantvriendelijkheid van de dienstverlening. Het directiecomité zal motiveren waarom het een advies van de klantenstuurgroep mogelijk niet volgt.

Artikel 7 bepaalt dat de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning de diensten van de Federale Overheidsdienst Budget en Beheerscontrole, de Federale Overheidsdienst Personeel en Organisatie en de Federale Overheidsdienst Informatie- en Communicatietechnologie en de diensten die ervan afhangen, overneemt, als ook de Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk opgericht bij de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu.

Artikel 8 van dit besluit heft de koninklijke besluiten op waarbij de Federale Overheidsdienst Personeel en Organisatie, de Federale Overheidsdienst Informatie- en communicatietechnologie en de Federale Overheidsdienst Budget en Beheerscontrole werden opgericht.

Artikel 9 bepaalt dat dit besluit in werking treedt op 1 maart 2017.

Artikel 10 bepaalt dat de minister bevoegd voor Digitale Agenda, de minister bevoegd voor Volksgezondheid, de minister bevoegd voor Ambtenarenzaken, en de minister bevoegd voor Begroting, ieder wat hem betreft, belast zijn met de uitvoering van dit besluit.

Wij hebben de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, De Minister van Digitale Agenda, A. DE CROO De Minister van Volksgezondheid, M. DE BLOCK De Minister belast met Ambtenarenzaken, S. VANDEPUT De Minister van Begroting, S. WILMES

ADVIES 60.732/4 VAN 18 JANUARI 2017 VAN DE RAAD VAN STATE, AFDELING WETGEVING, OVER EEN ONTWERP VAN KONINKLIJK BESLUIT `HOUDENDE OPRICHTING VAN DE FEDERALE OVERHEIDSDIENST BELEID EN ONDERSTEUNING' Op 22 december 2016 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Minister van Defensie, belast met Ambtenarenzaken verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning'.

Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 18 januari 2017.

De kamer was samengesteld uit Pierre Liénardy, kamervoorzitter, Martine Baguet en Bernard Blero, staatsraden, Sébastien Van Drooghenbroeck en Jacques Englebert, assessoren, en Colette Gigot, griffier.

Het verslag is uitgebracht door Roger Wimmer, eerste auditeur.

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Martine Baguet.

Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 18 januari 2017.

Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten.

Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de volgende opmerkingen.

Bevoegdheid van de afdeling Wetgeving Bij de bepalingen van het ontworpen besluit wordt binnen de federale overheid de "Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning" opgericht, worden de opdrachten ervan bepaald en de organisatie ervan geregeld, meer niet.

Die bepalingen zijn niet van reglementaire aard in de zin van artikel 3, § 1, eerste lid, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, zodat ze niet onder de adviesbevoegdheid van de afdeling Wetgeving vallen (1).

Bijgevolg is de afdeling Wetgeving niet bevoegd om over die bepalingen van advies te dienen (2).

Alleen artikel 5 van het ontwerp, dat ertoe strekt het administratief statuut te regelen van het personeelslid in kwestie, is van reglementaire aard in de zin van artikel 3, § 1, eerste lid, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State.

Onderzoek van het ontwerp Aanhef 1. In het eerste lid van de aanhef dienen de woorden "het artikel 37" vervangen te worden door de woorden "de artikelen 37 en 107, tweede lid,". 2. Het volgende lid moet worden ingevoegd tussen het tiende en elfde lid van de aanhef: "Gelet op advies 60.732/4 van de Raad van State, gegeven op 18 januari 2017, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;".

Dispositief Artikel 5 van het ontwerp strekt ertoe aan de directeur-generaal van het directoraat-generaal Rekrutering en Ontwikkeling van de federale overheidsdienst Beleid en Ondersteuning de "functie van Afgevaardigd Bestuurder van SELOR - Selectiebureau van de Federale Overheid" toe te vertrouwen.

Het dossier bevat geen enkele informatie aangaande de wijze waarop de onafhankelijkheid van SELOR bij de organisatie van de examens en de objectiviteit van de uitgevoerde selecties in de toekomst gewaarborgd zal worden.

In dat opzicht verdient het aanbeveling om het ontwerp aan te vullen met een verslag aan de Koning teneinde daarin het kader van deze hervorming uitvoeriger uiteen te zetten. (1) Zie inzonderheid advies 56.335/2, gegeven op 4 juni 2014, over een ontwerp dat ontstaan gegeven heeft aan het koninklijk besluit van 10 oktober 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 10/10/2014 pub. 21/11/2014 numac 2014207006 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit tot oprichting van het Centrum voor Cybersecurity België sluiten `tot oprichting van het Centrum voor Cybersecurity België'. (2) Zie het jaarverslag 2008-2009, www.raadvst-consetat.be, tab "De instelling", 35 en volgende.

De griffier, De voorzitter, C. Gigot . P. Liénardy.


22 FEBRUARI 2017. - Koninklijk besluit houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de artikelen 37 en 107, tweede lid van de Grondwet;

Gelet op het koninklijk besluit van 11 mei 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 11/05/2001 pub. 15/05/2001 numac 2001002034 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Personeel en Organisatie type koninklijk besluit prom. 11/05/2001 pub. 15/05/2001 numac 2001002033 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Informatie- en communicatietechnologie sluiten houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Personeel en Organisatie;

Gelet op het koninklijk besluit van 11 mei 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 11/05/2001 pub. 15/05/2001 numac 2001002034 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Personeel en Organisatie type koninklijk besluit prom. 11/05/2001 pub. 15/05/2001 numac 2001002033 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Informatie- en communicatietechnologie sluiten houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Informatie- en communicatietechnologie Gelet op het koninklijk besluit van 15 mei 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/05/2001 pub. 17/05/2001 numac 2001021275 bron diensten van de eerste minister Koninklijk besluit houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Kanselarij en Algemene Diensten sluiten houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Budget en Beheerscontrole;

Gelet op het koninklijk besluit van 11 maart 2005Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 11/03/2005 pub. 18/03/2005 numac 2005022259 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu, federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg en fod personeel en organisatie Koninklijk besluit tot oprichting van een gemeenschappelijke dienst voor preventie en bescherming op het werk voor sommige federale overheidsdiensten sluiten tot oprichting van een gemeenschappelijke dienst voor preventie en bescherming op het werk voor sommige federale overheidsdiensten;

Gelet op de vrijstelling van een impactanalyse op basis van artikel 8, § 1, 4°, van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;

Gelet op de adviezen van de inspecteurs van financiën, gegeven op 16 oktober 2016, 20 oktober 2016 en 30 november 2016;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 5 december 2016;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister belast met Ambtenarenzaken van 25 oktober 2016;

Gelet op het advies nr. 60.732/4 van de Raad van State, gegeven op 18 januari 2017, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Gelet op het protocol nr. 728 van 4 januari 2017 van het Comité van de federale, de gemeenschaps- en gewestelijke overheidsdiensten;

Overwegende dat SELOR-Selectiebureau van de Federale Overheid wordt geïntegreerd in de FOD Beleid en Ondersteuning;

Overwegende dat federale overheidsdiensten- en instellingen een samenwerkingsverband hebben gecreëerd, `G-Cloud' genaamd, om informaticadiensten aan elkaar ter beschikking te stellen met als doel hergebruik van deze diensten;

Op de voordracht van de Minister van Digitale Agenda, de Minister van Volksgezondheid, de Minister belast met Ambtenarenzaken en de Minister van Begroting, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning wordt opgericht op 1 maart 2017 onder het gezag van de Ministers bevoegd voor Ambtenarenzaken, Begroting en Digitale Agenda.

Art. 2.De Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning heeft met name de volgende opdrachten : 1° de coördinatie van de interne communicatiestrategie van de federale overheid en van de informatie naar de burger, ondernemingen en de media, en ondersteuning in dit kader van initiatieven van de federale overheid, zonder afbreuk te doen aan de opdrachten van de Federale Overheidsdienst Kanselarij;2° de opmaak van de begroting en de begeleiding en de opvolging van het begrotingsproces van de federale overheid;3° het conceptualiseren en het opstellen van de beleidsvoorstellen en van de regelgeving inzake de begroting en de comptabiliteit van de federale Staat;4° de controle op de uitgaven;5° de opmaak van de rekeningen en de begeleiding en de opvolging van het boekhoudkundig proces van de federale overheid, in zijn hoedanigheid van federale accountant;6° de preventieve integriteitsbewaking;7° het uitbouwen van een expertisecentrum voor het onderzoek, de opmaak en de ontwikkeling van methodes, normen en technieken inzake begroting, beheerscontrole en rapportering;8° het vervullen van een ondersteunende rol inzake de aangelegenheden bedoeld in 3° tot en met 7° ;9° het verrichten van onderzoek en analyses inzake de reële, de te verwachten en de wenselijke budgettaire evoluties van de gezamenlijke overheid en haar verschillende subsectoren;10° het uitvoeren van de personeels- en loonadministratie voor de klanten van het directoraat-generaal Sociaal Secretariaat Persopoint;11° het ondersteunen en verstrekken van advies aan de federale overheid betreffende personeels- en loonadministratie;12° de coördinatie en de organisatie van het Comité van de federale, de gemeenschaps- en gewestelijke overheidsdiensten;het verlenen van advies betreffende het overleg met de representatieve vakorganisaties; 13° het conceptualiseren en het opmaken van de beleidsvoorstellen en van de regelgeving inzake het federaal administratief openbaar ambt;14° de administratieve controle;15° de organisatie, de omschrijving en de coördinatie van de globale strategie inzake personeel en organisatie binnen de federale overheid;16° het ondersteunen, het adviseren en het verlenen van diensten betreffende alle aspecten van rekrutering en selectie, loopbaan, leren en ontwikkelen van de ambtenaar en betreffende het personeelsbeleid in het algemeen binnen de federale overheid;17° het delen van kennis en van goede praktijken betreffende beleidsvorming en regelgeving inzake het federaal administratief openbaar ambt;18° het bepalen van het aankoopbeleid;de ondersteuning bij overheidsopdrachten, met inbegrip van de juridische adviesverlening, het plaatsen van overheidsopdrachten als aankoopcentrale, het verzamelen van strategische informatie inzake leveringen en diensten; 19° het verzorgen van het gezondheidstoezicht van de federale personeelsleden met als doel het welzijn van de werknemers te bevorderen en te behouden door arbeidsgebonden risico's te voorkomen;20° het geven van advies en de ondersteuning over ergonomie, bedrijfshygiëne, psychosociale aspecten van arbeid en arbeidsveiligheid aan de interne preventiediensten van de aangesloten diensten;21° het ontwikkelen van culturele, promotionele, ontspannende, vormende en sportieve initiatieven ten behoeve van de federale ambtenaren;22° het uitwerken en opvolgen van een digitale strategie van de federale regering die bevordert dat alle burgers, ondernemingen, organisaties en overheidsdiensten in België efficiënt, multifunctioneel en veilig gebruik kunnen maken van ICT en beroep kunnen doen op optimale digitale processen bij de verwerking en uitwisseling van informatie;23° de implementatie van een digitaal actieplan voor e-government en het bepalen van de strategie van synergie tussen de openbare diensten, in overleg met de `G-Cloud', als ook het organiseren en beheren van de agenda van de `G-Cloud';24° het coördineren en harmoniseren van de verschillende digitale communicatiekanalen en beheren van de informatie bestemd voor burgers en bedrijven, zonder afbreuk te doen aan de opdrachten van de Federale Overheidsdienst Kanselarij;25° het uitbouwen van een expertisecentrum voor de digitale transformatie van de federale overheid en in het domein van de nieuwe digitale technologie en van het gebruik van gegevens;26° het coördineren van het beleid van het ontsluiten en gebruik van overheidsinformatie en van de harmonisatie en het beheer van het geheel van concepten;27° het vertegenwoordigen van de federale overheid in binnen- en buitenland op het vlak van e-government;28° het opvolgen van technologische innovatie en verspreiding ervan binnen de federale overheid, het voorstellen of beoordelen van standaarden, onder andere op het vlak van interoperabiliteit en veiligheid;29° het ontwikkelen van de wetgeving op het vlak van e-government;30° ervoor zorgen dat de `G-Cloud' de digitale transformatie van de federale administratie voldoende ondersteunt met name door het secretariaat waar te nemen van de `G-Cloud' en van de drie overlegcomités, door actief deel te nemen aan de vergaderingen van de `G-Cloud' en door op regelmatige basis verslag uit te brengen aan de regering;31° het opvolgen van de uitvoering van transversale projecten verbonden aan de digitale transformatie;32° het opvolgen van de coherentie van het beleid tussen het directoraat-generaal Digitale Transformatie en de initiatieven van de G-Cloud;33° het ontwikkelen en beheren van digitale diensten en platformen met het oog op digitale interactie met burgers en ondernemingen en tussen administraties;34° het organiseren van elektronische gegevensuitwisseling over instanties heen en de geïntegreerde ontsluiting van gegevens als federale dienstenintegrator;35° het opvolgen van technologische en reglementaire evoluties met betrekking tot de opdrachten bedoeld in 22° tot en met 34°. De Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning kan aanvaarden één of meerdere van de hierboven vermelde opdrachten uit te voeren voor elke andere dienst of administratieve overheid.

Art. 3.Het organogram van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning omvat : 1° de functie van voorzitter van het Directiecomité;2° 6 managementfuncties -1.

Art. 4.Het organogram van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning omvat 6 directoraten-generaal : 1° Begroting en Beleidsevaluatie;2° Digitale Transformatie;3° Rekrutering en Ontwikkeling;4° Sociaal Secretariaat PersoPoint;5° Federale accountant/Procurement;6° Interne Ondersteunende Dienst.

Art. 5.De directeur-generaal van het directoraat-generaal Rekrutering en Ontwikkeling oefent de functie uit van Afgevaardigd Bestuurder van SELOR - Selectiebureau van de Federale Overheid.

Art. 6.Bij de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning wordt een Klantenstuurgroep opgericht, die samengesteld is uit : 1° vijf vertegenwoordigers afgevaardigd door de in college vergaderde voorzitters van het directiecomité van de federale overheidsdiensten;2° drie vertegenwoordigers van het college van de leidend ambtenaren van de openbare instellingen van sociale zekerheid;3° twee vertegenwoordigers afgevaardigd door de in college vergaderde leidend ambtenaren van de instellingen van openbaar nut. De Klantenstuurgroep kiest jaarlijks, afwisselend uit de vertegenwoordigers van één van de voormelde Colleges, een voorzitter onder haar leden.

De Klantenstuurgroep verstrekt aan het Directiecomité van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning adviezen betreffende de opdrachten van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning.

Indien het advies niet gevolgd wordt, wordt dit met redenen omkleed door de Voorzitter van het Directiecomité.

Art. 7.De Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning neemt de diensten over van de Federale Overheidsdienst Budget en Beheerscontrole, de Federale Overheidsdienst Personeel en Organisatie en de Federale Overheidsdienst Informatie- en Communicatietechnologie en de diensten die ervan afhangen.

De Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning neemt de centrale cel over, opgericht bij de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, die belast is met de opdrachten bedoeld in artikel 5 en artikel 7 van het koninklijk besluit van 27 maart 1998 betreffende de Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk.

Art. 8.Het koninklijk besluit van 11 mei 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 11/05/2001 pub. 15/05/2001 numac 2001002034 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Personeel en Organisatie type koninklijk besluit prom. 11/05/2001 pub. 15/05/2001 numac 2001002033 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Informatie- en communicatietechnologie sluiten houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Personeel en Organisatie wordt opgeheven.

Het koninklijk besluit van 11 mei 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 11/05/2001 pub. 15/05/2001 numac 2001002034 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Personeel en Organisatie type koninklijk besluit prom. 11/05/2001 pub. 15/05/2001 numac 2001002033 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Informatie- en communicatietechnologie sluiten houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Informatie- en communicatietechnologie wordt opgeheven.

Het koninklijk besluit van 15 mei 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/05/2001 pub. 17/05/2001 numac 2001021275 bron diensten van de eerste minister Koninklijk besluit houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Kanselarij en Algemene Diensten sluiten houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Budget en Beheerscontrole wordt opgeheven.

Art. 9.Dit besluit treedt in werking op 1 maart 2017.

Art. 10.De minister bevoegd voor Digitale Agenda, de minister bevoegd voor Volksgezondheid, de minister bevoegd voor Ambtenarenzaken, en de minister bevoegd voor Begroting, zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 22 februari 2017.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Digitale Agenda, A. DE CROO De Minister van Volksgezondheid, M. DE BLOCK De Minister belast met Ambtenarenzaken, S. VANDEPUT De Minister van Begroting, S. WILMES

^