gepubliceerd op 16 december 2011
Decreet betreffende de strijd tegen doping
20 OKTOBER 2011. - Decreet betreffende de strijd tegen doping
Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : HOOFDSTUK I. - Definities
Artikel 1.Voor de toepassing van dit decreet wordt verstaan onder : 1. Regering : de Regering van de Franse Gemeenschap;2. UNESCO-Conventie : de Internationale Conventie tegen het dopinggebruik in de sport, ondertekend door de Algemene Conferentie van de UNESCO te Parijs op 19 oktober 2005, die toepasselijk gemaakt wordt in de Franse Gemeenschap overeenkomstig het decreet van 1 februari 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 01/02/2008 pub. 10/03/2008 numac 2008029115 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende instemming met de Internationale Conventie tegen het dopinggebruik in de sport, opgemaakt te Parijs op 19 oktober 2005 sluiten houdende instemming met de Internationale Conventie tegen het dopinggebruik in de sport, opgemaakt te Parijs op 19 oktober 2005;3. WADA : het Wereld Anti Doping Agentschap, Zwitserse rechtsstichting, opgericht op 10 november 1999;4. Code : de Wereld Anti Doping Code aangenomen door het WADA op 5 maart 2003 te Kopenhagen, zoals opgenomen in bijlage 1 van de UNESCO-conventie en haar latere wijzigingen;5. Internationale standaarden van het WADA : de documenten aangenomen door het WADA die ten doel hebben de verschillende technische en operationele gedeeltes van de bepalingen van de Code en de latere wijzigingen ervan te harmoniseren, waarvan de Standaard voor de gebruikstoelating om therapeutische doeleinden, zoals opgenomen in bijlage 2 van de UNESCO-conventie, alsook de Internationale Standaard voor de laboratoria en de Internationale standaarden voor de controle, zoals opgenomen in de bijlagen 2 en 3 van de UNESCO-conventie en de internationale standaard betreffende de bescherming van persoonlijke inlichtingen;6. Lijst van de verboden : de lijst waarbij de verboden stoffen en methodes geïdentificeerd worden, zoals gevoegd bij de UNESCO-conventie en de bijwerking door het WADA;7. Sportorganisatie : de sportfederaties, de sportfederaties voor vrijetijdbesteding en sportverenigingen, zoals bepaald in artikel 1 van het decreet van 8 december 2006Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/12/2006 pub. 20/02/2007 numac 2007029009 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie en subsidiëring van de sport in de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de organisatie en de subsidiëring van sport in de Franse Gemeenschap;8. Sportactiviteit : elke vorm van lichamelijke activiteit die door een al dan niet georganiseerde deelname, de uitdrukking of de verbetering van de fysieke en psychische conditie, de ontwikkeling van de sociale relatie of het behalen van de resultaten van de wedstrijden op alle niveau's ten doel heeft;9. Sporter : elke persoon die een sportactiviteit uitoefent, ongeacht het niveau, als sportliefhebber of als professioneel;10. Topsporter : elke sporter waarvan de sportdiscipline tot de verantwoordelijkheid behoort van een sportorganisatie erkend door het Internationaal Olympisch Comité, die opgenomen is in de bijgevoegde lijst, en die ten minste aan één van de volgende criteria beantwoordt : a) hij behoort tot de internationale doelgroep van zijn sportfederatie;b) hij beoefent zijn sport in het kader van een hoofdactiviteit bezoldigd in de hoogste categorie of in de hoogste nationale competitiecategorie van de betrokken discipline;c) hij wordt gekozen of heeft deelgenomen tijdens de twaalf laatste maanden aan één van de volgende evenementen in de hoogste competitiecategorie van de betrokken discipline, met name de Olympische spelen, de paralympische spelen, de wereldkampioenschappen of de Europese kampioenschappen;d) hij neemt deel aan een ploegsport in het kader van een competitie waarvan de meerderheid van de teams deelnemend aan de competitie samengesteld is uit de sporters bedoeld in de punten a), b) of c) ;11. De topsporters van de categorie A : de sporters die een individuele Olympische discipline beoefenen, gerangschikt volgens de bijlage in de categorie A, of de topsporters bedoeld in artikel 1, 10°, a) ;12. De topsporters van de categorie B : de topsporters die een individuele Olympische discipline beoefenen, gerangschikt volgens de bijlage in de categorie B;13. De topsporters van de categorie C : de topsporters die een sport in teamverband beoefenen in een Olympische discipline gerangschikt volgens de bijlage in de categorie C;14. De topsporters van de categorie D : de topsporters die niet behoren tot de categorieën A, B of C.15. Begeleidingspersoneel van de sporter : elke trainer, verzorger, sportdirecteur, medewerker, personeel in teamverband, officiële persoon, medisch of paramedisch personeel, verwante, begeleider, of elke andere persoon die met een sportbeoefenaar werkt of die hem behandelt of die hem bijstand verleent, op een vrijwillige basis of mits bezoldiging;16. TAS : het « Tribunal Arbitral du Sport » ingesteld binnen de Zwitserse rechtsstichting « Conseil International de l'Arbitrage en matière de Sport »;17. Dopingcontrole : alle stappen en alle procedures vanaf de planning van de controle tot de eindbeslissing in beroep, met inbegrip van alle stappen en alle procedures en tussenhandelingen, inzonderheid de verzending, de geldigverklaring, de analyse van het laboratorium, het beheer van de gebruikstoelatingen om therapeutische doeleinden, het beheer van de resultaten en zittingen;18. Controle : Gedeelte van het globaal dopingcontroleproces met de planning van de controles, de verzameling van stalen, de behandeling van stalen en het vervoer ervan naar het laboratorium;19. Doelgroepgerichte controle : geprogrammeerde controle van sporters of van groepen van sporters die specifiek gekozen worden met het oog op een controle op een bepaald ogenblik;20. Onverwachte controle : controle die plaatsvindt zonder voorafgaande verwittiging van de sporter en tijdens dewelke hij voortdurend wordt begeleid vanaf de mededeling tot de levering van stalen;21. Wedstrijd : een unieke proef, een wedstrijd, een partij of een bijzondere sportwedstrijd;22. Controle binnen competitie : controle binnen competitie, zoals bedoeld in artikel 2.11 van de UNESCO-conventie; 23. Controle buiten competitie : elke dopingcontrole die niet bij een wedstrijd plaatsgevonden heeft;24. Evenement : een reeks wedstrijden die plaatsvinden onder bescherming van een organisator;25. Staal of afname : elke biologische matrijs afgenomen in het kader van de dopingcontrole;26. Marker : de component, het geheel van de componenten of biologisch(e) parameter(s) die het gebruik van een verboden stof of een verboden methode bewijzen;27. Metabolieten : elke stof die vooruitvloeit uit een biotransformatie;28. Organisator : elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die alleen of in vereniging met andere organisatoren een wedstrijd of een sportevenement organiseert, kosteloos of tegen betaling;29. Abnormaal resultaat van de analyse : aanwezigheid in een staal van een verboden stof, van één van zijn metabolieten of markers met inbegrip van de aanwezigheid van hoge hoeveelheden van endogene stoffen dit is elementen die het gebruik van een verboden methode aantonen en opgenomen in het verslag van een laboratorium toegelaten door het WADA of elke andere entiteit erkend overeenkomstig de internationale Standaard voor de laboratoria;30. Handel : de verkoop, de giften, het vervoer, de verzending, de levering of de verspreiding aan een derde van een verboden stof of een verboden methode, ongeacht het middel, inzonderheid op elektronische wijze, door een sporter, het begeleidingspersoneel van de sporter of een andere persoon die tot een anti doping organisatie behoort.Worden nochtans niet bedoeld de acties van de leden van het medisch of paramedisch personeel die ter goede trouw uitgevoerd worden en die betrekking hebben op een verboden stof gebruikt om rechtmatige en geoorloofde therapeutische doeleinden of verantwoorde doeleinden.
Worden ook niet bedoeld de acties die betrekking hebben op de verboden stoffen die niet verboden zijn in de controles buiten competitie, tenzij het geheel van de omstandigheden bewijzen dat deze verboden stoffen niet bestemd zijn voor werkelijke en wettige therapeutische doeleinden; 31. Gebruik : het gebruik, de toepassing, de inname, de injectie of het verbruik, door elk ander middel, van een verboden stof of een verboden methode.32. ADAMS : het « Anti doping Administration and Management system », ontwikkeld door het WADA in de vorm van een databank op internet die gebruikt wordt om de gegevens van de sporters in te voeren, te bewaren, te verdelen en te verspreiden.33. AUT : gebruikstoelating om therapeutische doeleinden verleend door de Commissie ingesteld in artikel 8 waarbij na het onderzoek van het medisch dossier van de sporter een stof of een methode opgenomen in de lijst van de verboden gebruikt kan worden met inachtneming van de volgende criteria : a) de sporter zou een duidelijk gezondheidsprobleem ondergaan indien de stof of de methode hem niet wordt toegediend;b) het therapeutische gebruik van de verboden stof of methode levert geen enkele verbetering op van een andere prestatie dan deze die toe te schrijven is aan de terugkeer tot een normale gezondheidstoestand na de behandeling van een bewezen pathologische stand;c) er bestaat geen toegelaten therapeutisch alternatief dat een verboden stof of een verboden methode kan vervangen;d) de noodzakelijkheid om de verboden stof of de verboden methode te gebruiken, is niet het gevolg van het voorafgaande gebruik van een verboden stof of een verboden methode zonder AUT.34. Ploegsport : Sport dat de vervanging van spelers tijdens de wedstrijd toelaat.35. Doelgroep van de Franse Gemeenschap : groep van topsporters geïdentificeerd door de Franse Gemeenschap wegens hun sportlidmaatschap bij een sportorganisatie die uitsluitend behoort tot de bevoegdheden van de Franse Gemeenschap of, wegens de plaats van hun hoofdverblijfplaats op het Franse taalgebied, ingeval van een lidmaatschap bij een sportfederatie die nationaal is gebleven, die onderworpen zijn aan controles tegelijkertijd binnen competitie en buiten competitie in het kader van het controleprogramma van de Franse Gemeenschap. HOOFDSTUK II. - Informatie en preventie inzake de strijd tegen doping
Art. 2.De Regering ontwikkelt een coherent plan voor de opvoedings-, voorlichtings- en preventiecampagnes met betrekking tot de strijd tegen doping door met name de bevolking bewust te maken en, in het bijzonder, de sporters, van de schadelijke gevolgen van het dopinggebruik voor de gezondheid. Ze bezorgt het Parlement dit plan.
De Regering stelt in dit kader een informatiebrochure op met betrekking tot de strijd tegen doping en de preventie ervan ten gunste van zowel de beroepssporters als amateursporters.
Art. 3.Elke sportorganisatie verspreidt onder de sporters, het begeleidingspersoneel en de ploegen die bij haar lid zijn de verplichtingen voortvloeiend uit dit decreet, de toepassingsbesluiten ervan en de Code om de naleving ervan aan te moedigen.
De Regering kan de opdrachten inzake de preventie toevertrouwen aan de sportorganisaties in het kader van de strijd tegen doping.
Art. 4.De Regering organiseert informatiezittingen en ontwikkelt een logistische steun binnen de administratie om de topsporters te helpen de verplichtingen bedoeld in het Hoofdstuk IV van dit decreet na te leven. HOOFDSTUK III. - Maatregelen voor de strijd tegen doping Afdeling I. - Algemene bepalingen
Art. 5.Het doppinggebruik is verboden.
Elke sporter, elk lid van het begeleidingspersoneel van de sporter, elke sportorganisatie en elke organisator wordt onderworpen aan de bepalingen van dit decreet en de uitvoeringsbesluiten ervan.
Art. 6.Onverminderd artikel 8 dient onder doping te worden verstaan : 1° De aanwezigheid van een verboden stof, van zijn metabolieten of de markers ervan in het lichaam van een sporter ongeacht de hoeveelheid, met uitzondering van de stoffen waarvoor een kwantitatieve drempel in de Lijst van verboden nader bepaald wordt;2° Het gewone gebruik of de poging om een verboden stof of een verboden methode te gebruiken;3° De weigering om zich te onderwerpen aan een staalafname na een mededeling die overeenstemt met de geldende anti doping regels, of het feit om zich eraan te onttrekken zonder voorafgaande verantwoording of die te vermijden door om het even welk ander middel;4° Het feit, voor een sporter van de categorie A, om drie keer in een periode van 18 maanden te rekenen vanaf de dag van de eerste overtreding de regels betreffende de vereisten te overtreden die van toepassing zijn op de beschikbaarheid van de sporters voor de controles buiten competitie, zoals bepaald in Hoofdstuk IV van dit decreet;5° De vervalsing of de poging tot vervalsing van elk element gebonden aan doping;6° Het bezit door de sporter, tijdens de wedstrijd, van verboden stoffen of methodes of, het bezit door de sporter, buiten competitie, van verboden stoffen of methodes buiten competitie;7° Het bezit, door het begeleidingspersoneel van de sporter, tijdens de wedstrijd, van verboden stoffen en methodes of, het bezit door het begeleidingspersoneel, buiten competitie, van stoffen of methodes die buiten competitie verboden zijn;8° De handel van elke verboden stof of methode;9° De toediening of de poging tot toediening aan een sporter, binnen of buiten competitie, van een verboden stof of methode die respectievelijk binnen of buiten competitie is, of de bijstand, de aanmoediging, de samenwerking, de aanzetting, de bijdrage, de verberging of elke andere vorm van medeplichtigheid met een overtreding of een poging tot overtreding van de antidopingregels als gevolg. De bedoeling, de fout, de nalatigheid of het bewuste gebruik vanwege de sporter hoeft niet bewezen te worden om de dompingfeiten bedoeld in het eerste lid, 1°, 2°, 6° en 7° aan te tonen.
Er is poging als de beslissing om een dompingfeit te plegen door externe handelingen die een begin van uitvoering van dit feit vormen, en die niet geschorst werden of hun effect hebben gemist door omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van de dader.
Art. 7.De Regering stelt, binnen de drie maanden na hun aanneming door het WADA, de lijst van de verboden en de bijwerkingen ervan vast.
Het advies van de Franstalige Commissie voor gezondheidspromotie bij de sportbeoefening, alsook dat van de Hoge Raad voor lichamelijke opvoeding, Sport en Openluchtleven wordt niet vereist in het kader van dit aannemingproces.
Art. 8.§ 1. De feiten bedoeld in artikel 6, eerste lid, zijn geen doping wanneer de verboden producten of methodes gebruikt worden om therapeutische doeleinden in de zin van de bijlage 2 van de UNESCO-conventie. § 2. Er wordt een Commissie van de Franse Gemeenschap ingesteld voor de gebruikstoelating om therapeutische doeleinden, CAUT afgekort.
CAUT is samengesteld uit onafhankelijke geneesheren, waaronder ten minste drie werkende leden en twee plaatsvervangende leden die benoemd worden door de Regering.
De Regering stelt de voorwaarden en de procedure voor de benoeming vast van de leden van CAUT, alsook hun bezoldiging en de middelen om na te kijken of de onafhankelijkheidsvoorwaarden bedoeld in § 2, tweede lid, nageleefd worden. § 3. Onverminderd de regels bepaald in artikel 2 van bijlage 2 van de UNESCO-conventie verleent CAUT gebruikstoelatingen om therapeutische doeleinden : a) aan de sporters bedoeld in artikel 1, 10, b, c en d, ongeacht hun categorie;b) aan de topsporters bedoeld in artikel 12 van het decreet van 8 december 2006Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/12/2006 pub. 20/02/2007 numac 2007029009 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie en subsidiëring van de sport in de Franse Gemeenschap sluiten houdende organisatie en subsidiëring van de sport in de Franse Gemeenschap. CAUT is niet bevoegd voor topsporters die, met toepassing van bijlage 2 van de UNESCO-conventie, ertoe gehouden zijn hun aanvraag om gebruikstoelating om therapeutische doeleinden in te dienen bij de internationale of nationale sportorganisatie waarvan ze afhangen.
De sporter die een aanvraag om gebruikstoelating voor therapeutische doeleinden ingediend heeft bij een andere openbare overheid of een sportorganisatie, die erkend wordt als antidopingorganisatie door het WADA, mag geen aanvraag bij CAUT indienen, die gebaseerd is op dezelfde redenen..
De beslissingen van CAUT worden gemotiveerd en bekendgemaakt binnen de 15 werkdagen na de ontvangst van de aanvraag om toelating.
De Regering stelt, overeenkomstig bijlage 2 van de UNESCO-conventie, de werkingsregels van CAUT vast, alsook de procedure voor de behandeling van de aanvragen om gebruikstoelatingen voor therapeutische doeleinden. § 4. CAUT waarborgt, overeenkomstig artikel 10, de strikte naleving van de persoonlijke levensfeer van sporters bij de behandeling van persoonlijke gezondheidsgegevens die haar worden toevertrouwd.
CAUT kan het advies vragen van medische of wetenschappelijke deskundigen die ze geschikt acht volgens de nadere regels bepaald door de Regering. Alle informatie die bezorgd wordt aan deze deskundigen blijven anoniem en worden strikt vertrouwelijk behandeld onder de verantwoordelijkheid van de leden van CAUT. § 5. De gebruikstoelatingen om therapeutische doeleinden die verleend worden door een openbare overheid of een sportorganisatie overeenkomstig bijlage 2 van de UNESCO-conventie worden erkend op het grondgebied van de Franse Gemeenschap. § 6. Het medisch getuigschrift van de geneesheer van een sporter die niet de hoedanigheid van sporter heeft zoals bedoeld in § 3, eerste lid, geldt als gebruikstoelating voor therapeutische doeleinden.
Art. 9.In het kader van de strijd tegen doping heeft de Regering als opdrachten : 1° met de andere antidopingorganisaties samen te werken;2° de wederzijdse controles tussen de antidopingorganisaties aan te moedigen;3° het antidopingonderzoek aan te moedigen;4° de voorlichtings- en opvoedingsprogramma's voor dopingbestrijding te plannen, te ontwikkelen en te controleren na advies van de Franstalige Commissie voor gezondheidspromotie bij de sportbeoefening zoals ingesteld bij artikel 16 § 1 van het decreet van 8 maart 2001Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/03/2001 pub. 27/03/2001 numac 2001029152 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de promotie van de gezondheid bij de sportbeoefening, het dopingverbod en de preventie ervan in de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de promotie van de gezondheid bij de sportbeoefening, het dopingverbod en de dopingpreventie in de Franse Gemeenschap;5° het WADA over de uitgevoerde controles in te lichten;6° het jaarverslag van haar activiteiten inzake dopingcontrole te publiceren, waarvan een exemplaar aan het WADA en het Parlement wordt bezorgd.
Art. 10.Alle in het kader van dit decreet en zijn uitvoeringsbesluiten ingewonnen of meegedeelde informatie, hierna de informatie genoemd, is vertrouwelijk.
De behandeling van de informatie heeft als doel de strijd tegen doping om een sport aan te moedigen die de gezondheid, de rechtvaardigheid, de gelijkheid en de sportgeest eerbiedigt. Wat betreft de informatie betreffende de locatie van sporters, heeft de behandeling ervan meer bepaald de planning van de antidopingcontroles buiten competitie als doel.
De Franse Gemeenschap is verantwoordelijk voor de behandeling van de informatie.
De Regering bepaalt nauwkeurig de aard van de relevante, niet-overbodige en strikt noodzakelijke informatie ten opzichte van de finaliteit bedoeld in het tweede lid, die behandeld kan worden ter uitvoering van het decreet. Ze bepaalt ook de voorwaarden volgens dewelke de informatie behandeld wordt, de termijn waarin ze bewaard wordt en de personen die de informatie ontvangen..
De ontvangers van die informatie mogen de informatie behandelen en meedelen aan derden alleen maar als dat strikt nodig is ter uitvoering van de finaliteit bepaald in het tweede lid en overeenkomstig de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levensfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens.
De behandeling van persoonsgegevens betreffende de gezondheid van sporters gebeurt onder de verantwoordelijkheid van een gezondheidsprofessioneel.
De Regering kan die informatie inzamelen en behandelen voor de statistieken of de verbetering van het beleid inzake de strijd tegen doping, zodra ze anoniem is. Afdeling II. - Toepassingsgebied
Art. 11.Het decreet is van toepassing : 1° op het grondgebied van het Franse taalgebied;2° op het grondgebied van het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad, de instellingen die een sportwedstrijd, een sportevenement of een sporttraining organiseren en die, wegens hun organisatie, beschouwd moeten worden als uitsluitend tot de bevoegdheid van de Franse Gemeenschap behorend. Afdeling III. - Toezicht en controle op doping
Art. 12.§ 1. De Regering ontwikkelt een verdelingsplan, dat periodiek wordt bijgewerkt, over de antidopingcontroles die binnen en buiten competitie uitgevoerd moeten worden en voert de procedures voor antidopingcontrole uit of laat die uitvoeren.
De Regering stelt de doctors in de geneeskunde of houders van master in de geneeskunde aan die belast worden met de geplande antidopingcontroles, in voorkomend geval, in aanwezigheid van één of meer officieren van gerechtelijke politie.
Onverminderd de bevoegdheden van de officieren van gerechtelijke politie mogen de controleartsen : 1° stalen van de bevoorrading van de sporter en van zijn begeleidingspersoneel afnemen of laten afnemen met het oog op hun analyse in een erkend laboratorium;2° lichamelijke stalen van de sporter afnemen of laten afnemen zoals bijvoorbeeld haar, bloed, urine of speeksel met het oog op hun analyse in een erkend laboratorium;3° voertuigen, kleren, uitrusting en bagages van de sporter en van zijn begeleidingspersoneel controleren;4° alle informatie inzamelen die volgens hen in verband staat met een overtreding van de artikelen 5 en 6 van dit decreet. Voor elk type uitgevoerde afname worden twee stalen afgenomen die bepaald worden als monsters A en B. De officieren van gerechtelijke politie en de controleartsen hebben toegang, in het kader van de uitvoering van antidopingcontroles, tot de vestiaires, trainingzalen, sportlokalen en sportterreinen of plaatsen waar trainingen, wedstrijden of evenementen georganiseerd worden. § 2. De Regering bepaalt, na advies van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levensfeer, de wijze en de voorwaarden voor het afnemen van stalen, de procedures voor de bewaring, het vervoer en de analyse van stalen, de voorwaarden voor de aanwijzing, de onafhankelijkheid en de bezoldiging van de controleartsen en elke andere persoon die de controleartsen kan bijstaan. § 3. De controleartsen maken het proces-verbaal op van de dopingcontrole die het aan de administratie binnen de drie dagen van controle bezorgen.
Het proces-verbaal omvat onder andere : 1° de naam van de sporter of het begeleidingspersoneel van de betrokken sporter;2° indien de sporter minderjarig is, de naam van de wettelijke vertegenwoordiger die hem begeleidt of de naam van de persoon die het gezag over hem voert;3° zijn nationaliteit;4° zijn sport en, indien nodig, zijn discipline;5° het wedstrijdsniveau van de sporter;6° de sportorganisatie waaronder de sporter ressorteert;7° het feit dat de controle binnen of buiten competitie uitgevoerd werd;8° de datum waarop de controle en, indien nodig, de afname, uitgevoerd werd;9° de plaats waar de controle en, indien nodig, de afname, uitgevoerd werd;10° de beschrijving van de eventueel in beslag genomen voorwerpen;11° een beschrijving van de te volgen procedure. Het proces-verbaal gaat gepaard met een Nederlandse en een Engelse vertaling. Ingeval van betwisting geldt het proces-verbaal dat in de Franse taal wordt opgemaakt.
Een afschrift ervan wordt binnen de tien dagen na de controle aan de betrokken sporter bezorgd. Een afschrift ervan wordt ook binnen dezelfde termijn aan de sportorganisatie bezorgd waarbij de sporter aangesloten is. § 4. Indien de gecontroleerde sporter minderjarig is, wordt hij begeleid door één van zijn wettelijke vertegenwoordigers of door elke andere persoon die ertoe gemachtigd wordt door één van zijn wettelijke vertegenwoordigers. § 5. Het einde van de sportcarrière van de sporter of van het lid van het begeleidingspersoneel van de sporter heeft geen gevolgen op de voortzetting van de procedure voor de dopingcontrole. § 6. Onverminderd de bevoegdheid erkend aan andere ambtenaren door of overeenkomstig de wets- of decreetbepalingen, wordt de hoedanigheid van officier van gerechtelijke politie verleend aan de ambtenaren en personeelsleden van de diensten van de Regering die door haar worden aangesteld om de opdrachten bedoeld in dit decreet uit te voeren.
Art. 13.§ 1. Onverminderd § 2 worden de stalen die afgenomen worden overeenkomstig artikel 12 van dit decreet door een erkend laboratorium, geanalyseerd en dit, uitsluitend om na te kijken of er een stof of elementen zijn die het gebruik van de verboden methodes bedoeld in artikel 7 van dit decreet bewijst/bewijzen.
Het erkende laboratorium analyseert daartoe het staal overeenkomstig de criteria bepaald in de internationale standaard van de laboratoria aangenomen door het WADA. § 2. Op uitdrukkelijke aanvraag van de Regering of van het WADA, kan het erkende laboratorium ook in stalen van lichamelijke stoffen die volledig anoniem zijn geworden, de aanwezigheid van stoffen of elementen opzoeken die het gebruik van andere methodes bewijzen dan deze opgenomen in de lijst van de verboden bedoeld in artikel 7 van dit decreet met het oog op : 1° de samenwerking aan het controleprogramma ontwikkeld door het WADA;2° de deelname aan een programma voor de strijd tegen doping ontwikkeld door de administratie;3° de bijstand verlening aan een erkende antidopingorganisatie bij het opmaken van het profiel van de relevante biologische parameters van de sporters, om doping te bestrijden. § 3.De Regering bepaalt de voorwaarden en de nadere regels volgens dewelke een laboratorium erkend kan worden of waarvan de erkenning wordt ingetrokken. Om erkend te worden moet het laboratorium inzonderheid door het WADA een toelating krijgen.
Art. 14.Zodra het staal geanalyseerd wordt, wordt het resultaat bezorgd aan de Regering samen met een verslag van de analyse, ingevuld door het laboratorium, waarbij het ontwikkelde proces voor de analyse beschreven wordt.
De Regering bepaalt het model van verslag van analyse van de stalen opgemaakt door het laboratorium en bepaalt de procedure voor de verzending van de resultaten.
Art. 15.De Regering deelt het resultaat en het dossier van de analyse mee aan de sporter en aan de organisatie waarvan hij afhangt met het oog op de toepassing van artikel 19.
De Regering bepaalt de inhoud en de nadere regels voor deze mededeling.
Art. 16.Ingeval van een abnormaal resultaat van de analyse bepaalt de mededeling bedoeld in artikel 15 ook het recht van de sporter om een analyse van het staal B te vragen door een erkend laboratorium waaraan de sporter of zijn vertegenwoordiger kan bijstaan, in voorkomend geval met een deskundige.
De Regering bepaalt de procedure en de nadere regels volgens dewelke deze contra-expertise gebeurt. De kosten van deze contra-expertise vallen ten laste van de sporter als het resultaat van de analyse van het staal A bevestigd wordt. HOOFDSTUK IV. - Locatie van sporters Afdeling I. - Inlichtingen te geven door de organisatoren
Art. 17.Elke organisator deelt aan de Regering, ten minste vijftien dagen op voorhand en volgens de nadere regels bepaald door de Regering, de sportevenementen of -wedstrijden mee die hij geprogrammeerd heeft en waaraan de topsporters deelnemen met het oog op de planning van de dopingcontroles. Afdeling II. - Gegevens inzake locatie te verschaffen door sporters
Art. 18.§ 1. In de vorm en nadere regels bepaald door de Regering bezorgen de topsporters van de categorieën A, B en C die deel uitmaken van de doelgroep van de Franse Gemeenschap, bij wijze van publicatie in de databank ADAMS, de nauwkeurige en bijgewerkte gegevens over hun locatie. § 2. De gegevens die door de topsporters van categorie A verschaft moeten worden, zijn : a) hun naam en voornamen;b) hun geslacht;c) het adres van hun woonplaats en, indien het verschillend is, van hun gewone verblijfplaats;d) hun telefoonnummer, faxnummer en het elektronische adres;e) in voorkomend geval, het nummer van hun paspoort van de sporter van het WADA;f) hun sportdiscipline, -klasse en -ploeg;g) hun sportfederatie en hun lidnummer;h) het volledige adres van de plaatsen van hun verblijf, sporttrainingen, sportwedstrijden en sportevenementen tijdens de toekomstige kwartaal;i) een dagelijkse periode van 60 minuten waarin de sporter beschikbaar is in een aangegeven plaats voor een onverwachte controle. § 3. De gegevens die door de sporters van de categorie B of C verschaft moeten worden, zijn : a) hun naam en voornamen;b) hun geslacht;c) hun telefoonnummers, faxnummers en hun elektronische adres;d) in voorkomend geval, het nummer van de paspoort van de sporter van het WADA;e) hun sportdiscipline, sportklasse en sportploeg;f) hun sportfederatie en hun lidnummer;g) hun uurrooster en plaatsen van sportwedstrijden en sporttrainingen tijdens het toekomstige kwartaal;h) het volledige adres van hun gewone verblijfplaats voor de dagen waar ze niet deelnemen aan wedstrijden, noch aan sporttrainingen tijdens het toekomstige kwartaal. De sporters van categorie C kunnen opdracht geven aan een verantwoordelijke van hun ploeg om deze gegevens in hun naam te geven. § 4. De topsporters van categorie B die hun plichten inzake locatie niet naleven of die afwezig zijn op een controle, kunnen, na schriftelijke mededeling en volgens de nadere regels bepaald door de Regering, ertoe gehouden worden de plichten inzake locatie na te leven van de topsporters van categorie A tijdens 6 maanden. Ingeval van een nieuw verzuim tijdens deze termijn, wordt de termijn met 18 maanden verlengd.
De topsporters van categorie C die hun plichten inzake locatie niet naleven of die op een controle afwezig zijn, kunnen, na schriftelijke mededeling en volgens de nadere regels bepaald door de Regering, ertoe gehouden worden de plichten inzake locatie na te leven van de sporters van de categorie A of B tijdens 6 maanden. Ingeval van een nieuw verzuim tijdens deze termijn, wordt de termijn met 18 maanden verlengd.
De topsporters van de categorie B, C of D voor wie een tuchtschorsing wordt uitgesproken voor doping of waarvan de prestaties een plotselinge en belangrijke verbetering vertonen, of die ernstige tekens van doping vertonen, zijn, volgens de nadere regels bepaald door de Regering, ertoe gehouden de plichten inzake locatie na te leven van topsporters van categorie A. § 5. Behalve bij overmacht is elke topsporter beschikbaar voor één of meer dopingcontroles op de aangegeven locatieplaats. § 6. De Regering bepaalt, na advies van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levensfeer, de rechten en plichten van de topsporters inzake de communicatie over hun gegevens inzake locatie alsook over de vormen van bekendmaking van deze gegevens. § 7. De plichten bedoeld in dit artikel hebben uitwerking met ingang van het ogenblik dat de topsporter ervan verwittigd werd door mededeling en tot ontvangst van de mededeling van het einde van hun uitwerking, volgens de nadere regels bepaald door de Regering.
Indien de topsporter de naleving van de plichten bedoeld in dit artikel betwist, kan hij een opschortend beroep vormen bij de Regering binnen de vijftien dagen na de mededeling bedoeld in het vorige lid.
De Regering bepaalt de nadere regels voor de procedure in beroep. § 8. De plichten bedoeld in dit artikel blijven van kracht tijdens de hele duur van de schorsing van de topsporter en de naleving ervan is een voorwaarde voor de topsporter om deel te nemen aan nieuwe sportwedstrijden of -evenementen na zijn schorsing. § 9. De volgende informatie wordt ter kennis gebracht van de ambtenaren belast met het toezicht op het doppinggebruik binnen de Vlaamse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap en de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en dit langs beveiligde communicatiekanalen en volgens de nadere regels bepaald door de Regering : a) elke beslissing betreffende de insluiting of de uitsluiting van een sporter van de doelgroep van de Franse Gemeenschap voordat deze informatie aan de sporter meegedeeld zou worden;b) elke verzuim van een topsporter van de doelgroep van de Franse Gemeenschap bij een dopingcontrole of elke niet-naleving van de plichten inzake locatie die hem worden opgelegd. HOOFDSTUK V. - Vervolgingen en sancties
Art. 19.De sportorganisaties zijn bevoegd om tuchtprocedures betreffende de overtredingen van antidopingregels te organiseren, alsook om tuchtsancties op te leggen overeenkomstig dit decreet, de uitvoeringsbesluiten ervan en alle bepalingen van de Code betreffende de tuchtprocedure alsook de antidopingreglementen van de overeenstemmende internationale sportfederaties.
Het reglement van de tuchtprocedure, opgemaakt overeenkomstig artikel 15, 20°, b) van het decreet van 8 december 2006Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/12/2006 pub. 20/02/2007 numac 2007029009 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie en subsidiëring van de sport in de Franse Gemeenschap sluiten houdende organisatie en subsidiëring van de sport in de Franse Gemeenschap, zorgt voor de naleving van de verdedigingsrechten en de principes van de onpartijdigheid en de onafhankelijkheid van de tuchtrechters. Dit reglement bepaalt dat elke tuchtsanctie vatbaar is voor beroep en dat alle beroepen opschortend zijn. Het leeft de principes na die uitgevaardigd worden door artikel 7.2.d van de Overeenkomst ter bestrijding van doping ondertekend te Straatsburg op 16 november 1989.
Met inachtneming van de bepalingen vastgesteld door de Regering delen de sportorganisaties langs beveiligde communicatiekanalen de aangenomen beslissingen en de identiteit van de gestrafte personen mee aan de ambtenaren van de openbare overheden belast met het toezicht op het doppinggebruik en aan de verantwoordelijken van de andere sportorganisaties die belast worden met de uitvoering van de straffen.
De sportorganisaties kunnen gezamenlijk de tuchtprocedures bedoeld in de vorige leden organiseren.
Art. 20.De Regering voert doelgerichte controles uit over het geheel van de betrokken leden van de ploeg wanneer meer dan één van zijn leden schuldig werd erkend van een overtreding van de antidopingregels.
Art. 21.§ 1. De Regering bestraft met een administratieve geldboete van 250 de topsporter van categorie A die zich schuldig maakt van een tweede overtreding van de regels betreffende de vereisten van toepassing op de beschikbaarheid van de sporters voor de controles buiten competitie, minder dan 18 maanden te rekenen vanaf de dag van de eerste overtreding.
Wanneer een sporter trouwens schuldig bevonden is aan doping ten gevolge van een tuchtbeslissing die in kracht van gewijsde is gegaan, schorst de Regering de financiële of materiële overheidssteun die hem wordt toegekend, te rekenen vanaf de mededeling van deze beslissing. § 2. De Regering bepaalt de administratieve geldboetes die enerzijds opgelegd worden aan de sportorganisaties en anderzijds aan de organisatoren die de plichten die hun opgelegd worden door dit decreet en de uitvoeringsbesluiten ervan, niet naleven. Deze administratieve geldboetes mogen tienduizend euro niet overschrijden.
Deze geldboetes worden verdubbeld ingeval van herhaling binnen een termijn van vijf jaar te rekenen vanaf de eerste veroordeling. § 3. De Regering bepaalt ook de administratieve geldboetes die elke organisator moet betalen als hij met kennis van zaken de inschrijving aanvaardt van een sporter die geschorst wordt wegens doping voor een evenement of een wedstrijd die hij organiseert. § 4. De Regering bepaalt de procedure en de nadere regels voor de mededeling van de administratieve beslissingen bedoeld in de §§ 1 tot 3. Elke administratieve geldboete opgelegd krachtens dit decreet wordt geïnd ten gunste van de Franse Gemeenschap door de administratie.
Art. 22.Onverminderd de toepassing van de tuchtsancties uitgesproken door de sportorganisaties en de andere straffen gesteld door het Strafwetboek of de bijzondere wetgevingen, wordt gestraft met een gevangenisstraf van zes maanden tot vijf jaar en met een geldboete van vijf tot vijftig euro of met één van die straffen alleen, degene die de bepalingen van artikel 6, 7° tot 9° overtreedt.
Ingeval van herhaling binnen de twee jaren volgend op het veroordelend vonnis in hoofde van de bovenvermelde overtreding, die in kracht van gewijsde is gegaan, kunnen de straffen verdubbeld worden.
Art. 23.De verboden stoffen en de voorwerpen die gebruikt worden om de verboden methodes toe te passen, worden, wanneer een overtreding gepleegd wordt, in beslag genomen, verbeurdverklaard en buiten werking gesteld.
Art. 24.Elke tuchtbeslissing die in kracht van gewijsde is gegaan en genomen overeenkomstig de Code door één van zijn ondertekenaars, wordt automatisch erkend door de Franse Gemeenschap zonder andere formaliteit. Ze is bindend voor de sporters, de sportorganisaties en andere personen en instellingen die onderworpen zijn aan dit decreet.
De Regering kan deze erkenning uitbreiden tot sommige beslissingen genomen door de instanties die de Code niet hebben ondertekend voor zover deze beslissingen genomen werden met inachtneming van de bepalingen van de Code. HOOFDSTUK VI. - Diverse wijzigings, opheffings- en slotbepalingen
Art. 25.§ 1. Het opschrift van het decreet van 8 maart 2001Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/03/2001 pub. 27/03/2001 numac 2001029152 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de promotie van de gezondheid bij de sportbeoefening, het dopingverbod en de preventie ervan in de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de promotie van de gezondheid bij sportbeoefening, het dopingverbod en de preventie van doping in de Franse Gemeenschap, zoals gewijzigd bij het decreet van 25 mei 2007, wordt vervangen als volgt : « Decreet betreffende de promotie van de gezondheid bij sportbeoefening in de Franse Gemeenschap ».
In hetzelfde decreet worden hoofdstuk III en hoofdstuk IV, met uitzondering van de artikelen 11bis, 13bis en 15, opgeheven. § 2. Opgeheven worden, de besluiten van de Regering van de Franse Gemeenschap van : 1° 10 oktober 2002 betreffende de controleprocedure voor de dopingpraktijk en tot vaststelling van de inwerkingtreding van sommige bepalingen van het decreet van 8 maart 2001Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/03/2001 pub. 27/03/2001 numac 2001029152 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de promotie van de gezondheid bij de sportbeoefening, het dopingverbod en de preventie ervan in de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de promotie van de gezondheid bij de sportbeoefening, het dopingverbod en de preventie van doping in de Franse Gemeenschap;2° 18 oktober 2002 tot vaststelling van de modellen van de formulieren bedoeld in de artikelen 6, § 2, en 7, §§ 3 en 4, en tot beschrijving van het materieel voor de monsternemingen bedoeld in artikel 12 van het besluit van 10 oktober 2002 betreffende de controleprocedure voor de dopingpraktijk en tot vaststelling van de inwerkingtreding van sommige bepalingen van het decreet van 8 maart 2001Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/03/2001 pub. 27/03/2001 numac 2001029152 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de promotie van de gezondheid bij de sportbeoefening, het dopingverbod en de preventie ervan in de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de promotie van de gezondheid bij de sportbeoefening, het dopingverbod en de preventie van doping in de Franse Gemeenschap;
Art. 26.Het begrotingsfonds nr. 27, « Sportfonds-Activiteiten » genoemd in de bijlage van het decreet van 27 oktober 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 27/10/1997 pub. 28/01/1998 numac 1997029409 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende aanwijzing van de begrotingsfondsen vermeld in de algemene uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap sluiten houdende aanwijzing van de begrotingsfondsen vermeld in de algemene uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap, zoals laatst gewijzigd bij het decreet van 12 december 2008, wordt gewijzigd als volgt : - in de kolom « Aard van de ontvangsten met een speciale bestemming », wordt het volgende streepje toegevoegd : « - De opbrengst van de administratieve geldboetes opgelegd door de administratie voor de overtreding van de bepalingen van het decreet van 20 oktober 2011 betreffende de strijd tegen doping »; - in de kolom « Voorwerp van de toegelaten uitgaven », wordt het volgende streepje toegevoegd : « - De kosten van preventie- en informatiecampagnes inzake de strijd tegen doping ».
Art. 27.Het decreet van 8 december 2006Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/12/2006 pub. 20/02/2007 numac 2007029009 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie en subsidiëring van de sport in de Franse Gemeenschap sluiten houdende organisatie en subsidiëring van de sport in de Franse Gemeenschap, wordt aangevuld als volgt : 1° In artikel 3 wordt een laatste lid ingevoegd, luidend als volgt : « De kringen verspreiden daartoe aan elk lid de door de Regering ontwikkelde informatiebrochure over de strijd tegen doping en de preventie ervan bedoeld in artikel 2 van het decreet van 20 oktober 2011 betreffende de strijd tegen doping ».2° Artikel 13, § 3, wordt aangevuld als volgt : « De gegevens inzake locatie die ingezameld worden ter uitvoering van artikel 18 van het decreet van 20 oktober 2011 betreffende de strijd tegen doping, kunnen behandeld worden voor de planning van de sporttrainingen en -wedstrijden van hoog niveau en van de controle voortvloeiend uit de erkenning van hun hoedanigheid als topsporters ».3° Artikel 15, 19°, wordt aangevuld met een g), luidend als volgt : « De verplichting om een lid van het begeleidingspersoneel, wanneer een minderjarige sporter lid wordt van een sportclub, ertoe te machtigen om deze sporter bij te staan bij de dopingcontroles, in afwezigheid van zijn wettelijke vertegenwoordiger op de controleplaatsen.» 4° In artikel 30, § 6, wordt een tweede lid toegevoegd, luidend als volgt : « Onverminderd het vorige lid komen slechts in aanmerking voor de toekenning van subsidies de sportorganisaties, de sportfederaties van vrijetijdbesteding en sportverenigingen die beantwoorden aan de doelstellingen en principes opgenomen in de Wereld Anti doping Code aangenomen door het WADA op 5 maart 2003 te Kopenhagen, zoals opgenomen in bijlage 1 van de Internationale Conventie tegen het dopinggebruik in de sport, opgemaakt te Parijs op 19 oktober 2005 en de bijwerkingen ervan.». 5° In artikel 40, § 1, tweede lid, wordt een punt 5° toegevoegd, luidend als volgt : « 5° de geldende regelgeving betreffende de strijd tegen doping ».
Art. 28.Dit decreet treedt in werking op een door de Regering vast te stellen datum, uiterlijk op 1 januari 2012.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 20 oktober 2011.
De Minister-President, R. DEMOTTE De Vice-President en Minister van Kind, Onderzoek en Ambtenarenzaken, J.-M. NOLLET De Vice-President en Minister van Begroting, Financiën en Sport, A. ANTOINE De Vice-President en Minister van Hoger Onderwijs, J.-C. MARCOURT De Minister van Jeugd, Mevr. E. HUYTEBROECK De Minister van Cultuur, Audiovisuele Sector, Gezondheid en Gelijke Kansen, Mevr. F. LAANAN De Minister van Leerplichtonderwijs en van Onderwijs voor Sociale Promotie, Mevr. M.-D. SIMONET _______ Nota (1) Zitting 2010-2011. Stukken van het Parlement. - Ontwerp van decreet, nr. 247-1.
Commissieamendementen, nr. 247-2.- Verslag, nr. 247-3.
Zitting 2011-2012.
Integraal verslag. - Bespreking en aanneming.- Vergadering van 18 oktober 2011.
Bijlage bij het decreet van 20 oktober 2011 betreffende de strijd tegen doping Sportdisciplines - categorieën Categorie A Atletiek - lange afstanden (3000 m en meer) Triatlon Duatlon Veldrijden Baanwielrennen Wielrennen - BMX Wielrennen - mountainbike Wielrennen op de weg Biatlon Skiën - Langlaufen Skiën - Noordse combinatie Categorie B Atletiek - alles, behalve lange afstanden (3000 m en meer) Badminton Boksen Gewichtheffen Artistiek gymnastiek Judo Kanovaren - slalom Kanovaren - sprint Moderne vijfkamp Roeien Schermen Taekwondo Tafeltennis Tennis Beachvolley Watersport - zwemmen Worstelen Zeilen Bobsleeën Skeleton Rodelen Schaatsen - kunstrijden Schaatsen - shorttrack Schaatsen - snelschaatsen Skiën - slpineskiën Skiën - freestyle Skiën - snowboarden Categorie C Basketbal Handbal Hockey Voetbal Volleybal Waterpolo Ijshockey Categorie D Boogschieten Gymnastiek - ritmisch Gymnastiek - trampoline Paardensport - dressuur Paardensport - eventing Paardensport - springen Schietsport Watersport - schoonspringen Watersport - synchroonzwemmen Curling Skiën - schansspringen Gezien om te worden gevoegd bij het decreet van 20 oktober 2011 betreffende de strijd tegen doping De Minister-President, R. DEMOTTE