Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 22 december 2003
gepubliceerd op 29 januari 2004

Koninklijk besluit tot uitvoering van **** ****, **** 6 «*****» van de **** van 24 december 2002

bron
federale overheidsdienst justitie
numac
2004009010
pub.
29/01/2004
prom.
22/12/2003
ELI
eli/besluit/2003/12/22/2004009010/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode
<****>****_title">22 DECEMBER 2003. - Koninklijk besluit tot uitvoering van **** ****, **** 6 «*****» van de **** van 24 december 2002****><****>
VERSLAG AAN DE KONING ****, **** ontwerp van besluit dat wij de eer hebben aan **** **** ter ondertekening voor te leggen strekt tot bepaling van de samenstelling en de werking van de dienst ****, alsmede inzonderheid van de **** en -criteria van de voogden van de niet-begeleide minderjarige vreemdelingen. Het beoogt tevens de vaststelling van de datum van inwerkingtreding van de bepalingen van **** ****, **** 6 «*****» van de **** van 24 december 2002.****><****>**** ****, **** 6 «*****» van de **** van 24 december 2002 voorziet in de oprichting binnen de **** Overheidsdienst **** van een dienst Voogdij over niet-begeleide minderjarige vreemdelingen.****><****>De opdrachten van de dienst Voogdij zijn hoofdzakelijk omschreven in artikel 3, § 2, van **** ****, **** 6 «*****» van de **** van 24 december 2002.****><****>De dienst **** is in wezen belast met de coördinatie van en het toezicht op de materiële organisatie van het werk van de voogden.****><****>**** is belast met de volgende taken : ****_list">1° een voogd aanwijzen teneinde de vertegenwoordiging van de niet-begeleide minderjarigen te verzekeren;****_list">2° overgaan tot de identificatie van de niet-begeleide minderjarige vreemdelingen en indien de staat van minderjarigheid wordt betwist, de leeftijd laten nagaan door middel van een medisch onderzoek;****_list">3° de contacten coördineren met de overheden bevoegd voor asiel, toegang tot het grondgebied, verblijf en verwijdering, met de overheden bevoegd voor opvang en huisvesting, alsmede met de overheden van de landen van herkomst van de minderjarigen, inzonderheid teneinde hun familie op te sporen of andere **** te vinden;****_list">4° zich ervan vergewissen dat door de bevoegde overheden binnen de kortste termijn een duurzame oplossing in het belang van de minderjarige wordt gezocht;****_list">5° de personen die als voogd kunnen worden aangewezen erkennen, en indien grond daartoe bestaat, deze erkenning intrekken;****_list">6° de lijst van erkende personen bijhouden en voor ieder van hen vermelden over hoeveel minderjarigen zij de voogdij uitoefenen;****_list">7° waken dat de als voogd aangewezen personen een opleiding krijgen aangepast aan de problematiek van de niet-begeleide minderjarigen. **** is in artikel 4 van **** ****, **** 6 «*****» van de **** van 24 december 2002 bepaald dat de dienst **** een permanentie organiseert om vierentwintig uur op vierentwintig uur bereikbaar te zijn en zijn opdracht te vervullen.****><****>**** moet worden verwezen naar het advies van de **** van **** van 22 juli 2003 waarin de **** onderstreept dat een koninklijk besluit een wet niet mag parafraseren, noch wijzigen. **** mag het ontwerp geen bepalingen bevatten die reeds zijn opgenomen in de **** van 24 december 2002, des te minder wanneer het ontwerp ze wijzigt, door bijvoorbeeld bepaalde passages weg te laten of andere toe te voegen.****><****>Teneinde rekening te houden met die opmerking is het ontwerp van koninklijk besluit en in het bijzonder **** **** ervan herzien. ****_chapitre">HOOFDSTUK ****. - **** en werking van de dienst Voogdij Artikelen 1 tot 5 **** artikel 1 is de dienst Voogdij die wordt opgericht in het kader van het Centraal **** van de **** Overheidsdienst Justitie samengesteld uit een multidisciplinaire ploeg bestaande uit ambtenaren met een juridische of sociale opleiding.****><****>Teneinde het advies van de **** van **** te volgen (zie ****), worden de diverse opdrachten van de dienst **** niet langer vermeld in het ontwerp van koninklijk besluit. Deze opdrachten zijn inderdaad reeds gedefinieerd in de artikelen 3, 4, 6, 7 en 8 van **** ****, **** 6 «*****» van de **** van 24 december 2002.****><****>Met het oogmerk de werking van de dienst nader te omschrijven, is in het ontwerp van koninklijk besluit bepaald dat de dienst **** in het kader van de uitvoering van zijn opdrachten regelmatig overleg pleegt met de verenigingen die in het veld actief zijn en zich bezighouden met de opvang en de begeleiding van de niet-begeleide minderjarige vreemdelingen.****><****>In het ontwerp van besluit is bepaald hoe wordt overgegaan tot de identificatie van de niet-begeleide minderjarige vreemdeling. De dienst **** controleert daartoe zijn verklaringen betreffende zijn naam, nationaliteit en leeftijd inzonderheid door middel van zijn officiële documenten of van de inlichtingen verstrekt door de consulaire of diplomatieke posten van het land van herkomst of van doorvoer, of van elke andere inlichting. **** verzoek om inlichtingen mag de minderjarige of zijn familie die zich in het land van doorvoer en/of herkomst bevindt, evenwel niet in gevaar brengen.****><****>**** artikel 3 is gepreciseerd dat het medisch onderzoek bedoeld in artikel 7 van **** ****, **** 6 «*****» van de **** van 24 december 2002, onder meer **** tests kan bevatten.****><****>**** luid van de ontworpen tekst wordt een **** ter beschikking gesteld, teneinde de permanentie van vierentwintig uur op vierentwintig te verzorgen bedoeld in artikel 4 van **** ****, **** 6 «*****» van de **** van 24 december 2002. **** permanentie zal buiten de werkuren door een wachtdienst ten huize worden verzekerd. ****_chapitre">HOOFDSTUK ****. - **** aard van de arbeidsverhouding tussen de voogd en de dienst Voogdij Art. 6 tot 8 Teneinde zich te richten naar liet advies van de **** van **** is de mogelijkheid om voogden met een arbeidsovereenkomst te werven, geschrapt.****><****>Inderdaad zou de werving van voogden met een arbeidsovereenkomst strijdig zijn met de onafhankelijkheid die de voogden moeten huldigen in het kader van de uitoefening van hun opdrachten, welke onafhankelijkheid is bedoeld in artikel 3, § 3, eerste lid, van **** ****, **** 6 «*****» van de **** van 24 december 2002.****><****>Bovendien beklemtoont de **** van **** dat een **** niet kan worden toegepast op rijksambtenaren, ongeacht of zij statutair ambtenaar of arbeidscontractant zijn.****><****>Gelet op de opmerking van de **** van **** heeft de **** van 22 december 2003 artikel 3, § 3, van **** ****, **** 6 «*****» van de **** van 24 december 2002 aangevuld teneinde toe te laten dat rijksambtenaren dewelke geen **** hebben met de niet-begeleide minderjarige kunnen worden opgenomen in de lijst van personen die als voogd kunnen worden aangewezen, zonder hiertoe te worden erkend.****><****>**** moet overigens worden benadrukt dat het forfait (500 **** ) is opgetrokken teneinde meer rekening te houden met de werklast van de voogd. Het bedrag van de kosten waarop de voogd recht heeft, is geïnspireerd op het koninklijk besluit van 18 december 1998 houdende vaststelling van de regels en ****'s tot bepaling van het ereloon, de emolumenten en de kosten van de ****.****><****>**** is bovendien gesteld dat een specifieke verzekering wordt genomen om de burgerlijke aansprakelijkheid van de voogden te dekken, aangezien bepaalde voogden inderdaad niet onder een verzekering «*****» vallen. **** is daarenboven niet duidelijk of de verzekering «*****» van bijvoorbeeld advocaten de risico's dekt die volgen uit de uitoefening van de voogdij over niet-begeleide minderjarigen.****><****>**** artikel 1384 van het Burgerlijk **** niet van toepassing is op de voogd (art. 14 van **** ****, **** 6 «*****» van de **** van 24 december 2002), zouden de derden zich tegen de dienst Voogdij kunnen keren met betrekking tot de schade veroorzaakt door niet-begeleide minderjarige vreemdelingen voor wie hij als voogd is aangewezen.****><****>**** moet erin worden voorzien dat de dienst **** een verzekering aangaat om de burgerlijke aansprakelijkheid van de niet-begeleide minderjarige vreemdelingen te dekken.****><****>**** verplichting voor de **** Voogdij om een verzekeringspolis aan te gaan die de burgerlijke aansprakelijkheid van de minderjarigen en de voogden dekt, ontslaat de andere betrokken overheden niet van hun verplichting om eveneens een verzekering tot dekking van hun burgerlijke aansprakelijkheid aan te gaan met betrekking tot de minderjarigen die ze onder hun toezicht hebben. ****_chapitre">HOOFDSTUK ****. - **** van de opdracht van de voogd Art. 9 tot 12 Artikel 9 is geïnspireerd op artikel 405 van het Burgerlijk ****, maar aangepast aan de specifieke toestand van de niet-begeleide minderjarige vreemdelingen.****><****>Teneinde het advies van de **** van **** na te leven, is artikel 10 aangepast en bepaalt het voortaan dat de verslagen over de **** van de minderjarige worden opgesteld in overeenstemming met de door de **** bepaalde regels krachtens artikel 413 van het Burgerlijk Wetboek.****><****>Het oude artikel 14 naar luid waarvan de voogd verplicht is het beroepsgeheim in acht te nemen inzake de uitoefening van zijn opdracht, is geschrapt conform de wens van de **** van ****. Per slot van zaken is deze bepaling niet noodzakelijk, aangezien artikel 458 van het **** inzake het beroepsgeheim in voorkomend geval kan worden toegepast op de voogden.****><****>Met betrekking tot artikel 12, tweede lid, is de **** van **** van oordeel dat het niet aan de **** is een regel te stellen inzake de deontologie van de ****. **** moet niettemin worden onderstreept dat deze bepaling enkel strekt tot verduidelijking van artikel 9, § 3, van **** ****, **** 6 «*****» van de **** van 24 december 2002, waarin is gesteld dat «*****». Het oogmerk van het ontwerp van besluit bestaat erin een duidelijk onderscheid te maken tussen de taken van de advocaat en die van de voogd, zulks overeenkomstig de wil van de wetgever. Deze bepaling betreft bijgevolg niet de omschrijving van een regel inzake de deontologie van de ****, maar veeleer een aspect van de onafhankelijkheid van de voogd. ****_chapitre">HOOFDSTUK ****. - **** en criteria voor de erkenning van de voogden - intrekking van de erkenning ****_section">Afdeling 1. - **** en criteria voor de erkenning van de voogden****><****> Art. 13 en 14 De bepaling die stelde dat de dienst Voogdij de onafhankelijkheid van de voogden in acht moet nemen en die waarin is omschreven dat de voogd zijn opdracht onafhankelijk uitoefent, zijn geschrapt zoals de **** van **** wenste in zijn advies. Deze bepalingen waren immers overbodig, want zij herhaalden enkel de verplichting die voortvloeit uit artikel 3, § 3, eerste lid, laatste zin, van **** ****, **** 6 «*****» van de **** van 24 december 2002.****><****>Teneinde het advies van de **** van **** na te leven is de voorwaarde inzake de **** om als voogd te kunnen worden erkend, geschrapt. De **** is inderdaad niet gemachtigd om een dergelijke voorwaarde te stellen.****><****>**** in te gaan op de wens van de **** van **** en een onderscheid te maken tussen de kwestie van de stukken die bij het verzoek om erkenning moeten worden gevoegd en die inzake de verificatie van de ****, is artikel 13 verdeeld in twee paragrafen.****><****>De **** van **** stelt in zijn advies het volgende, «*****».****><****>Het getuigschrift van goed zedelijk gedrag moet de dienst Voogdij de mogelijkheid bieden na te gaan of de kandidaat de in artikel 18, § 1, eerste streepje, van dit besluit bedoelde voorwaarde vervult, waarin rechtstreeks wordt gerefereerd aan artikel 398, 1°, van het Burgerlijk Wetboek. Krachtens dat artikel zijn de personen van kennelijk wangedrag ontzet uit de voogdij.****><****>**** in te gaan op de opmerking van de **** van **** is nader bepaald dat de dienst **** moet nagaan of de kandidaat de voorwaarden bedoeld in artikel 18, § 1, vervult.****><****>Overeenkomstig de wens van de **** van **** zijn ook de voorwaarden inzake opleiding en bekwaamheid nader omschreven, aangezien de dienst **** voortaan moet nagaan of de kandidaat-voogd voldoende kennis heeft van de aangelegenheden bedoeld in artikel 17.****><****>Ter herinnering worden de aangelegenheden bedoeld in artikel 17 opgesomd : - **** en jeugdrecht; - aspecten van het burgerlijk recht in verband met het beheer van goederen; - pedagogische en psychologische aspecten, daaronder begrepen de opleiding inzake het luisteren naar minderjarigen; - opleiding inzake multiculturele opvang.****><****>**** **** is bepaald dat de dienst **** **** kan sluiten met de verenigingen die actief zijn in het veld en instaan voor de begeleiding van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen, met het oog op de erkenning van personeelsleden als kandidaat-voogd. **** maatschappelijk werkers die binnen die verenigingen werken, worden geacht de vereiste bekwaamheid te hebben op het stuk van de problematiek van de niet-begeleide minderjarige vreemdelingen en van hun begeleiding. ****_section">Afdeling 2. - Opleiding****><****> Art. 15 tot 17 Het was raadzaam toe te voegen dat de opleiding van de voogden tevens betrekking moest hebben op het jeugdrecht. **** is inderdaad duidelijk dat de voogd in het kader van de uitoefening van zijn opdracht om de niet-begeleide minderjarige vreemdelingen te begeleiden, gebruik zal moeten maken van zijn kennis ter zake.****><****>**** is daarenboven gesteld dat de dienst Voogdij de organisatie van die opleiding kan toevertrouwen aan derden. **** is immers duidelijk dat de verenigingen werkzaam in het veld of de universitaire faculteiten deskundiger zijn op het stuk van de organisatie van die opleiding.****><****>In het ontwerp van besluit is tenslotte bepaald dat de opleidingskosten van de voogden ten laste zijn van de dienst Voogdij. ****_section">Afdeling 3. - Personen die niet als voogd kunnen worden erkend****><****> Art. 18 In dit artikel is bepaald welke personen niet als voogd kunnen worden erkend.****><****>Op de eerste opmerking van de **** van **** inzake de onverenigbaarheid tussen de regeling houdende erkenning van de voogden en de hoedanigheid van rijksambtenaar is ten minste gedeeltelijk ingegaan door middel van de schrapping van de mogelijkheid de voogd te werven bij een arbeidsovereenkomst.****><****>Bovendien heeft de **** van 22 december 2003 artikel 3, § 3, van **** ****, **** 6 «*****» van de **** van 24 december 2002 aangevuld teneinde toe te laten dat rijksambtenaren dewelke geen **** hebben met de niet-begeleide minderjarige kunnen worden opgenomen in de lijst van personen die als voogd kunnen worden aangewezen, zonder hiertoe te worden erkend.****><****>Teneinde rekening te houden met de tweede opmerking van de **** van **** inzake dit artikel is niet langer gesteld dat de beslissing tot weigering van de erkenning met redenen moet zijn omkleed, aangezien zulks inderdaad voortvloeit uit de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de ****. Deze opmerking geldt tevens voor artikel 21 van dit arrest. ****_section">Afdeling 4. - **** van de erkenning****><****> Art. 19 tot 21 Gelet op de opmerking van de **** van **** is voortaan bepaald dat de dienst Voogdij de voogd moet horen alvorens de beslissing om zijn erkenning in te trekken wordt genomen. ****_section">Afdeling 5. - **** van de voogd****><****> Art. 22 tot 24 Het bepaalde in de artikelen 20, 22 en 24 betreffende de procedure houdende ambtshalve aanwijzing van een voogd is geschrapt overeenkomstig het advies van de **** van ****. **** is inderdaad geen reden om een onderscheid te maken tussen de gevallen waarin er aanleiding is voor een ambtshalve dan wel voor een gewone aanwijzing, aangezien in de **** is bepaald dat onverwijld wordt voorzien in de voogdij over niet-begeleide minderjarige vreemdelingen.****><****>Teneinde te waarborgen dat voor een niet-begeleide minderjarige vreemdeling steeds een voogd wordt aangewezen, is aan artikel 22 een vierde lid toegevoegd waarin is bepaald dat een voogd die voorkomt op de lijst van de erkende kandidaten, zijn taak enkel kan weigeren als de dienst Voogdij de door de voogd meegedeelde redenen van verschoning of van verhindering uitdrukkelijk aanvaardt. ****_chapitre">HOOFDSTUK ****. - **** van **** 6 «*****» van **** **** van de **** van 24 december 2002 HOOFDSTUK ****. - Slotbepalingen **** de artikelen 25 en 26 van het koninklijk besluit treden de bepalingen van de wet en van het koninklijk besluit op twee verschillende tijdstippen in werking. **** is immers raadzaam dat de bepalingen inzake de oprichting van de dienst ****, van de erkenning van de kandidaat-voogden en van het houden van een lijst van kandidaat-voogden eerst in werking treden. Daarna treden de andere bepalingen van de wet en de bepalingen van het koninklijk besluit in werking, zodat de voogden belast met het voeren van de voogdij over niet-begeleide minderjarige vreemdelingen kunnen worden aangewezen.****><****>Ik heb de eer te zijn, ****, van **** ****, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De **** van ****, ****. ****. ********><****> ADVIES 3 5.647/2/**** VAN DE AFDELING WETGEVING VAN DE RAAD VAN STATE **** **** van ****, afdeling wetgeving, tweede ****, op 30 juni 2003 door de **** van **** verzocht hem, binnen een termijn van dertig dagen, van advies te dienen over een ontwerp van koninklijk besluit "tot uitvoering van **** ****, **** 6 «*****» van de **** van 24 december 2002", heeft op 22 juli 2003 het volgende advies gegeven : Aangezien de adviesaanvraag is ingediend op grond van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de **** van ****, zoals het is vervangen bij de wet van 2 april 2003, beperkt de afdeling Wetgeving haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling, alsmede de te vervullen voorafgaande ****, overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voormelde gecoördineerde wetten.****><****>Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de volgende opmerkingen.****><****>Algemene opmerkingen ****_list">1. **** artikel 3, § 2, 5° en 6°, en uit artikel 8, § 3, van titel ****, hoofdstuk 6, van de **** (****) van 24 december 2002 blijkt dat alleen erkende personen als voogd kunnen worden aangewezen. Die regeling kan niet worden toegepast op rijksambtenaren. Ongeacht of dezen de rechtspositie hebben van ambtenaar dan wel arbeidscontractanten zijn, ze staan immers onder het hiërarchische gezag van de minister of diens gemachtigden, zodat zij niet kunnen worden erkend. Deze situatie is niet bestaanbaar met de juridische band die op hen toepassing vindt.****><****>Alle bepalingen van het ontwerp waarin het in dienst nemen of erkennen aan de orde is van een voogd die de hoedanigheid bezit van rijksambtenaar, moeten bijgevolg vervallen. ****_list">2. Artikel 3, § 3, machtigt de **** immers alleen tot het bepalen van de juridische aard van de ****" tussen de erkende voogd en de dienst Voogdij, te weten, een overeenkomst **** **** waarbij de erkende voogd het vertegenwoordigen van niet-begeleide minderjarigen aanvaardt, overeenkomstig afdeling 5 van hoofdstuk 6 van de voormelde ****, en die bepaalde materiële aspecten van die voogdij regelt, onder meer de overname van bepaalde kosten. **** **** **** akkoordbevinding van de **** van **** ontbreekt.****><****>**** leemte moet worden aangevuld.****><****>**** Algemene opmerkingen ****_list">1. Een koninklijk besluit mag een wet niet parafraseren, noch wijzigen.Het ontwerp mag dus geen bepalingen bevatten die reeds zijn opgenomen in de voormelde **** van 24 december 2002, des te minder wanneer het ontwerp ze wijzigt, door bijvoorbeeld bepaalde passages weg te laten of andere toe te voegen.****><****>Zo bijvoorbeeld zij erop gewezen dat bepaalde taken van de dienst Voogdij worden vermeld in het ontwerp en andere niet (inzonderheid die vermeld in artikel 3, § 2, 4°, van titel ****, hoofdstuk 6, van de voormelde **** van 24 december 2002) en dat artikel 3, eerste lid, van het ontwerp verzuimt "de overheden bevoegd voor asiel, toegang tot het grondgebied, verblijf en verwijdering" te vermelden en de overheden bevoegd voor plaatsing eraan toevoegt.****><****>Zulke bepalingen dienen te vervallen, daar de steller van de tekst binnen zijn **** moet blijven. Door - al dan niet getrouw - een hogere regeling weer te geven, treedt hij op alsof hij bevoegd was om de weergegeven hogere regeling vast te stellen - dus ook om ze te wijzigen - waarbij die regeling dan als het ware verlaagd wordt in de hiërarchie van de normen.****><****>Een koninklijk besluit mag alleen **** aanbrengen in wetsbepalingen, met inachtneming van de artikelen 105 en 108 van de ****.****><****>Geheel het ontwerp en meer bepaald Hoofdstuk 1, moet grondig worden herzien om rekening te houden met deze opmerking.****><****>Bijzondere opmerkingen **** **** **** dient te worden aangevuld met de woorden :" en op het advies van **** in **** vergaderde ****".****><****>**** **** 12 **** artikel vermeldt de "rekeningen inzake het beheer" en verwijst naar de door de **** ter uitvoering van artikel 413 van het Burgerlijk **** vastgestelde regels (1).****><****>Artikel 19 van titel ****, hoofdstuk 6, van de voormelde **** maakt alleen melding van "verslagen over de **** van de minderjarige", die ten minste tweemaal per jaar aan de vrederechter moeten worden toegezonden en van het "definitief verslag van de voogdij", doch niet van de "rekeningen inzake het beheer".****><****>Bijgevolg dient te worden gepreciseerd dat de verslagen over de **** van de minderjarige en eventueel het definitieve verslag van de voogdij, moeten worden opgemaakt overeenkomstig de door de **** ter uitvoering van artikel 413 van het Burgerlijk **** vastgestelde regels. ****_list">(1) De jaarlijkse rekeningen inzake het beheer worden vermeld in artikel 413 van het Burgerlijk **** in verband met de **** voogdij.Het tweede lid van dat artikel luidt : "De **** bepaalt de inhoud en de vorm van de rekeningen inzake het beheer".****><****>Artikel 13 Het tweede lid bepaalt dat de voogd noch van het Directoraat-generaal ****, noch van het Commissariaat-generaal voor de **** en de ****, noch van de **** **** voor Vluchtelingen richtlijnen mag krijgen betreffende de voogdij over niet-begeleide minderjarige vreemdelingen. In dat lid wordt evenwel gepreciseerd "onverminderd artikel 3, derde lid".****><****>**** **** : "onverminderd artikel 3, vierde lid". De gemachtigde ambtenaar is het daarmee eens.****><****>Artikel 14 Het staat niet aan de ****, maar aan de wetgever voor te schrijven dat de voogd verplicht is het beroepsgeheim in acht te nemen.****><****>Artikel 15 Het staat niet aan de **** een regel vast te stellen betreffende de beroepsethiek van de balie. Artikel 15, tweede lid, moet bijgevolg vervallen.****><****>Artikel 16 Deze bepaling is nutteloos. **** is immers slechts de herhaling van een verplichting - die om de onafhankelijkheid van de voogden in acht te nemen - die voortvloeit uit artikel 3, § 3, laatste zin, van de voormelde **** van 24 december 2002.****><****>Artikel 17 1. Artikel 3, § 3, van titel ****, hoofdstuk 6, van de voormelde **** van 24 december 2002 bepaalt dat de **** bij een besluit vastgesteld na overleg in de **** : «*****» Deze bepaling machtigt de **** niet om een **** te bepalen om als voogd te kunnen worden erkend. ****_list">2. Artikel 17 verwart de **** met de daarvan **** kwestie van de stukken die bij het verzoek moeten worden gevoegd.**** is laakbaar.****><****>Als de aanvrager bij zijn verzoek een getuigschrift van goed zedelijk gedrag moet voegen, betekent zulks dat een van de voorwaarden om als voogd te kunnen worden erkend erin bestaat van goed zedelijk gedrag te zijn of, op zijn minst, dat men bepaalde veroordelingen niet heeft opgelopen. Zulks dient bijgevolg uitdrukkelijk te worden vermeld.****><****>Als de aanvrager bij zijn verzoek alle nuttige stukken moet voegen die getuigen van zijn opleiding en bekwaamheid om te zorgen voor de begeleiding van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen, betekent zulks evenzo dat de steller van het ontwerp van die opleiding en die bekwaamheid **** **** te maken. Bijgevolg dient, eventueel in algemene bewoordingen, nader te worden bepaald wat de vereisten zijn inzake opleiding en bekwaamheid.****><****>Artikel 22 ****_list">1. **** verband met paragraaf ****, tweede streepje, tweede zin, wordt verwezen naar algemene opmerking 1.****_list">2. **** in de motivering van **** reeds wordt voorzien bij de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de ****, is het nutteloos in paragraaf 2 te bepalen dat de beslissing tot weigering van de erkenning met redenen wordt omkleed. Dezelfde opmerking geldt voor de beslissing tot intrekking van de erkenning die in artikel 25 wordt geregeld.****><****>Artikel 23 Er dient te worden bepaald dat de voogd kan worden gehoord alvorens de beslissing om een einde te maken aan zijn erkenning wordt genomen.****><****>Artikelen 24, 26 en 29 **** in de artikelen 5 tot 8 van het voormelde hoofdstuk 6 van het voormelde de **** wordt gesteld dat in alle gevallen waarin een minderjarige voldoet aan de voorwaarden vermeld in artikel 5, onverwijld moet worden voorzien in zijn voogdij. **** is geen reden om een onderscheid te maken tussen de gevallen waarin er aanleiding is voor een ambtshalve dan wel voor een gewone aanwijzing, zoals de tekst erop lijkt te wijzen. De tekst moet worden herzien in het licht van deze opmerking.****><****>Artikel 30 In het eerste lid dient geen melding te worden gemaakt van artikel 26.****><****>De kamer was samengesteld uit : Mevr. ****.-****. ****, ****;****><****>De heren ****. **** en ****. ****, staatsraden;****><****>Mevr. ****.-****. **** ****, toegevoegd griffier.****><****>**** verslag werd uitgebracht door de heer ****. ****, auditeur. **** nota van het **** werd opgesteld door de heer ****. ****, adjunct-****.****><****>De overeenstemming tussen de **** en de **** tekst werd nagezien onder toezicht van de heer ****. ****.****><****>De griffier, ****.-****. **** ****.****><****>**** voorzitter, ****.-****. ****-****.****><****> 22 DECEMBER 2003. - Koninklijk besluit tot uitvoering van **** ****, **** 6 «*****» van de **** van 24 december 2002 **** ****, **** der ****, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, **** ****.****><****>Gelet op **** ****, **** 6 «*****» van de **** van 24 december 2002, inzonderheid op de artikelen 3 en 28;****><****>Gelet op het advies van de **** van ****, gegeven op 27 maart, op 3 april, en op 5 december 2003;****><****>Gelet op de akkoordbevinding van de **** van **** van 18 december 2003;****><****>Gelet op de akkoordbevinding van de **** van **** van 4 december 2003;****><****>Gelet op het met redenen omkleed advies van 9 december 2003 van het **** **** - ****;****><****>Gelet op het besluit van de **** over het verzoek aan de **** van **** om advies te geven binnen een termijn van één maand;****><****>Gelet op advies 35.647/2/**** van de **** van ****, gegeven op 22 juli 2003, met toepassing van artikel 84, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de **** van ****;****><****>Op de voordracht van **** **** van **** en op het advies van **** in **** vergaderde ****, Hebben **** besloten en besluiten **** : ****_chapitre">HOOFDSTUK ****. - **** en werking van de dienst Voogdij <****>****_article">Artikel 1.De dienst **** maakt deel uit van het Centraal **** van de **** Overheidsdienst Justitie.****><****>De dienst is samengesteld uit een multidisciplinaire ploeg, bestaande uit ambtenaren met een juridische of sociale opleiding. <****>****_article">Art. 2.De dienst Voogdij oefent de opdrachten uit bedoeld in de artikelen 3, 4, 6, 7 en 8 van **** ****, **** 6 «*****» van de **** van 24 december 2002.****><****>De dienst pleegt in het kader van de uitvoering van zijn opdrachten regelmatig overleg met de verenigingen die in het veld actief zijn en zich bezighouden met de opvang en de begeleiding van de niet-begeleide minderjarige vreemdelingen.****><****>De **** van **** kan de voogden algemene richtlijnen bezorgen die ertoe strekken de materiële organisatie van het werk van de voogden te coördineren. <****>****_article">Art. 3.De dienst **** **** over tot de identificatie van de niet-begeleide minderjarige vreemdeling en controleert zijn verklaringen betreffende zijn naam, nationaliteit en leeftijd inzonderheid door middel van zijn officiële documenten of van de inlichtingen verstrekt door de consulaire of diplomatieke posten van het land van herkomst of van doorvoer, of van elke andere inlichting, voorzover dit verzoek om inlichtingen de minderjarige of zijn familie die zich in het land van doorvoer en/of herkomst bevindt, niet in gevaar brengt.****><****>**** medisch onderzoek, bedoeld in artikel 7 van **** ****, **** 6 «*****» van de **** van 24 december 2002, kan onder meer **** tests bevatten. <****>****_article">Art. 4.De dienst Voogdij kan een beroep doen op een tolk. <****>****_article">Art. 5.**** een permanentie te waarborgen, stelt de dienst Voogdij de voogden, de betrokken overheden en alle betrokken personen een **** ter beschikking dat vierentwintig uur op vierentwintig bereikbaar is. **** personeelsleden van de dienst **** verzekeren die permanentie buiten de normale ****, door een wachtdienst ten huize.****><****>De **** van **** bepaalt de compensaties voor de personeelsleden van de dienst Voogdij die een wachtdienst ten huize verzekeren.****><****>De dienst Voogdij kan in het kader van zijn bevoegdheid te allen tijde de maatregelen nemen die vereist zijn gelet op de spoedeisende aard van de situatie en onverwijld een voogd aanwijzen. ****_chapitre">HOOFDSTUK ****. - **** aard van de arbeidsverhouding tussen de voogd en de dienst Voogdij <****>****_article">Art. 6.§ 1. **** voogd oefent zijn opdracht uit tegen betaling. § 2. **** **** tussen de voogd en de dienst **** is beperkt tot de betaling door de dienst **** van erelonen, ingeval de voogd een vrij beroep uitoefent, of van de emolumenten, ingeval de voogd een ander of geen beroep uitoefent. **** erelonen en de emolumenten van de voogd bestaan in forfaitaire bedragen.****><****>Het forfait bedraagt 500 **** per voogdij en per jaar. Dit bedrag wordt aangepast ingeval de stijgingen of dalingen van het indexcijfer van de **** op 1 januari van het volgende jaar een verhoging of een verlaging van de bedragen gelijk aan of hoger dan 5 % veroorzaken. **** **** is het indexcijfer van de **** van december 2003. <****>****_article">Art. 7.§ 1. **** voogd heeft recht op afzonderlijke en forfaitaire vergoedingen voor de administratieve kosten die vermeld zijn op de hiernavolgende lijst en dienen tot dekking van uitgaven die rechtstreeks verband houden met de voogdij waarmee hij is belast.****><****>Forfaitair tarief per voogdij en per jaar : ****_list">1° kosten voor een gewone briefwisseling : 10 ****, in voorkomend geval te vermeerderen met de kosten van een aangetekende zending, 2° kosten voor telefoon, elektronische berichtgeving en fotokopieën : 75 **** . § 2. **** verplaatsingskosten worden gedekt overeenkomstig de artikelen 2, vierde lid, 13 en 15 van het koninklijk besluit van 18 januari 1965 houdende algemene regeling inzake reiskosten. <****>****_article">Art. 8.**** artikel 14 van **** ****, **** 6 «*****» van de **** van 24 december 2002, neemt de dienst **** een verzekering om de burgerlijke aansprakelijkheid van de voogden te dekken.****><****>Hij sluit tevens een verzekering af om de burgerlijke aansprakelijkheid te dekken van de niet-begeleide minderjarige vreemdelingen voor wie een voogd is aangewezen. ****_chapitre">HOOFDSTUK ****. - **** van de opdracht van de voogd <****>****_article">Art. 9.§ 1. **** voogd wendt de eventuele inkomsten van de niet-begeleide minderjarige aan teneinde : - in diens onderhoud te voorzien en hem te verzorgen, - de kosten te dekken die volgen uit de procedures bedoeld in de wetten betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, alsook uit de andere administratieve of gerechtelijke procedures die betrekking hebben op de niet-begeleide minderjarige. § 2. Indien de niet-begeleide minderjarige vreemdeling niet over toereikende inkomsten beschikt, verzoekt de voogd om de toepassing van de sociale wetgeving in het belang van de niet-begeleide minderjarige vreemdeling, overeenkomstig de artikelen 9, § 3, en 12, § 1, van **** ****, **** 6 «*****» van de **** van 24 december 2002. <****>****_article">Art. 10.**** verslagen over de **** van de minderjarige die de voogd moet neerleggen, worden opgesteld in overeenstemming met de door de **** bepaalde regels krachtens artikel 413 van het Burgerlijk Wetboek. <****>****_article">Art. 11.**** voogd mag noch van de **** Overheidsdienst Binnenlandse **** - Algemene **** Dienst ****, noch van het Commissariaat-generaal voor de **** en de ****, noch van de **** **** voor Vluchtelingen richtlijnen krijgen betreffende de voogdij over niet-begeleide minderjarige vreemdelingen, onverminderd artikel 2, derde lid. <****>****_article">Art. 12.**** voogd vraagt ambtshalve bijstand van een advocaat om de minderjarige te vertegenwoordigen in de procedures bedoeld in de wetten betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, of in enige andere administratieve of gerechtelijke procedure, overeenkomstig artikel 9, § 3, van **** ****, **** 6 «*****» van de **** van 24 december 2002.****><****>Indien de voogd het beroep van advocaat uitoefent, mag hij in het kader van de uitoefening van zijn opdracht niet optreden als raadsman van de minderjarige.****><****>**** voogd stelt de dienst **** in kennis van de naam van de advocaat die de minderjarige vertegenwoordigt. ****_chapitre">HOOFDSTUK ****. - **** en criteria voor de erkenning van de voogden - intrekking van de erkenning ****_section">Afdeling 1. - **** en criteria voor de erkenning van de voogden****><****> <****>****_article">Art. 13.§ 1. **** personen die zich wensen in te schrijven op de lijst van de personen erkend om te worden aangewezen als voogd van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen, dienen bij de dienst **** een schriftelijk verzoek in.****><****>De kandidaten voegen bij hun schriftelijk verzoek een dossier met een getuigschrift van goed zedelijk gedrag en alle nuttige stukken waaruit hun opleiding en competentie inzake de problematiek van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen en van hun begeleiding blijken. § 2. Alvorens de kandidaat te erkennen, heeft de dienst **** een voorafgaand gesprek met hem over zijn motivering en zijn competentie inzake de problematiek van de niet-begeleide minderjarige vreemdelingen en van hun begeleiding.****><****>De dienst **** tevens na of de kandidaat de voorwaarden vervult bedoeld in artikel 18, § 1, en of hij voldoende kennis heeft van de aangelegenheden bedoeld in artikel 17. § 3. De dienst Voogdij kan **** sluiten met verenigingen die actief zijn in het veld en instaan voor de begeleiding van de niet-begeleide minderjarige vreemdelingen, met het oog op de erkenning van personeelsleden als kandidaat-voogd. <****>****_article">Art. 14.De dienst Voogdij houdt de lijst van de voogden en vermeldt voor iedere voogd het aantal minderjarigen voor wie hij de voogdij uitoefent, alsook de identiteit van de minderjarigen, hun leeftijd, hun land van herkomst en in voorkomend geval hun land van doorvoer, alsook hun verblijfplaats in ****. ****_section">Afdeling 2. - Opleiding****><****> <****>****_article">Art. 15.De dienst Voogdij organiseert voor de voogden op regelmatige tijdstippen opleidingen betreffende de problematiek van de niet-begeleide minderjarige vreemdelingen of betreffende alle aangelegenheden die daarmee verband houden. De dienst Voogdij kan de organisatie van deze opleidingen toevertrouwen aan derden en waakt erover dat deze opleidingen alle aspecten van de problematiek betreffen, daaronder begrepen de psychologische, sociale en juridische aspecten. <****>****_article">Art. 16.**** voogden moeten ten minste een keer per jaar het bewijs leveren dat zij terzake een multidisciplinaire en permanente opleiding volgen, georganiseerd door de dienst Voogdij of door derden voor zover deze opleiding door de dienst Voogdij wordt erkend.****><****>De opleidingskosten van de voogden zijn ten laste van de dienst Voogdij. <****>****_article">Art. 17.De opleiding van de voogden heeft in elk geval betrekking op de volgende materies : - aspecten van het **** en van het jeugdrecht; - aspecten van het burgerlijk recht in verband met het beheer van goederen; - pedagogische en psychologische aspecten, daaronder begrepen de opleiding inzake het luisteren naar minderjarigen; - opleiding inzake multiculturele opvang. ****_section">Afdeling 3. - Personen die niet als voogd kunnen worden erkend****><****> <****>****_article">Art. 18.§ 1. De dienst Voogdij kan niet als voogd erkennen : - de personen bedoeld in de artikelen 397 en 398, 1° en 2°, van het Burgerlijk Wetboek; - de personen die op grond van hun ambt een **** hebben met de minderjarige. **** van wie onweerlegbaar wordt vermoed dat zij een dergelijk **** hebben, zijn de personeelsleden van de **** Overheidsdienst Binnenlandse **** - Algemene **** **** Vreemdelingenzaken, van het Commissariaat-generaal voor de **** en de ****, alsook van de **** **** voor Vluchtelingen. § 2. De beslissing een erkenning te weigeren wordt onverwijld schriftelijk ter kennis gebracht van de betrokkene. ****_section">Afdeling 4. - **** van de erkenning****><****> <****>****_article">Art. 19.Onverminderd de procedure tot beëindiging; van het ambt van voogd bedoeld in de artikelen 20 en 21 van **** ****, **** 6 «*****» van de **** van 24 december 2002, kan de dienst Voogdij de erkenning van de voogd intrekken indien hij de voorwaarden voor de erkenning van voogden omschreven in dit besluit, niet meer vervult of indien hij de verplichtingen bepaald in **** ****, **** 6 «*****» van de **** van 24 december 2002, niet in acht neemt. **** voogd kan vooraf worden gehoord door de dienst Voogdij. <****>****_article">Art. 20.Ingeval de erkenning wordt ingetrokken, wijst de dienst **** voor de betrokken niet-begeleide minderjarige vreemdelingen onverwijld een nieuwe voogd aan. <****>****_article">Art. 21.De beslissing tot intrekking van de erkenning wordt onverwijld schriftelijk ter kennis gebracht van de voogd en van de betrokken minderjarige(****). ****_section">Afdeling 5. - **** van de voogd****><****> <****>****_article">Art. 22.De dienst Voogdij wijst voor het voeren van de voogdij over een niet-begeleide minderjarige een persoon aan die voorkomt op de lijst van de erkende voogden, waarbij erover wordt gewaakt dat de voogdijen evenwichtig over de voogden worden verdeeld. **** aantal voogdijen is beperkt tot vijfentwintig per voogd.****><****>Voor zover zulks mogelijk is, wijst de dienst **** een voogd aan die in de omgeving woont van de verblijfplaats van de betrokken niet-begeleide minderjarige.****><****>**** aanwijzing wordt per brief of per fax ter kennis gebracht van de voogd, de betrokken minderjarige en de personen vermeld in artikel 8, § 2, 1**** lid, van **** ****, **** 6 «*****» van de **** van 24 december 2002.****><****>**** aangewezen voogd kan zijn taak enkel weigeren indien de dienst Voogdij de door de voogd meegedeelde redenen van verschoning of van verhindering uitdrukkelijk aanvaardt. <****>****_article">Art. 23.De dienst Voogdij kan niet als voogd aanwijzen : ****_list">1° een erkend persoon die of wiens echtgenoot, de persoon met wie hij wettelijk samenwoont, de persoon met wie hij feitelijk samenwoont of een bloedverwant in de **** of in de opgaande lijn, een rechtsgeding voert tegen de betrokken minderjarige waarbij zijn staat, zijn vermogen of een aanzienlijk deel van zijn goederen in het gedrang worden gebracht;****_list">2° een erkend persoon die een **** uitoefent ten aanzien van de betrokken niet-begeleide minderjarige in het kader van een **** of van een lokaal **** georganiseerd door een **** **** voor Maatschappelijk Welzijn;****_list">3° een erkend persoon die lid is van de raad voor maatschappelijk welzijn van het **** **** voor Maatschappelijk Welzijn bedoeld in 2°;****_list">4° een erkend persoon die lid is van de gemeenteraad van de gemeente waarvan het in 2° bedoelde **** **** voor Maatschappelijk **** afhangt. ****_section">Afdeling 6. - **** van de voogd****><****> <****>****_article">Art. 24.In geval van vrijwillig ontslag brengt de **** voogd zijn beslissing schriftelijk ter kennis van de dienst **** en van de betrokken minderjarige(****). Het ontslag **** in werking met inachtneming van een **** van twee maanden die kan worden verminderd om ernstige redenen; de beoordeling ervan wordt overgelaten aan de dienst Voogdij.****><****>De dienst Voogdij wijst onverwijld een nieuwe voogd aan voor de betrokken niet-begeleide minderjarigen, zodanig dat de niet-begeleide minderjarige onder de hoede wordt genomen op de dag waarop het ontslag ingaat. ****_chapitre">HOOFDSTUK ****. - **** van **** 6 «*****» van **** **** van de **** van 24 december 2002 <****>****_article">Art. 25.**** ****, **** 6 «*****» van de **** van 24 december 2002 treedt in werking op de eerste dag van de vierde maand na die waarop het besluit in het Belgisch **** is bekendgemaakt, onder voorbehoud van het bepaalde in artikel 29 van deze wet.****><****>Artikel 3, § 1, § 2, 5° en 6°, en § 3, van **** ****, **** 6 «*****» van de **** van 24 december 2002, treedt evenwel in werking op de dag waarop dit besluit in het Belgisch **** is bekendgemaakt. ****_chapitre">HOOFDSTUK ****. - Slotbepalingen <****>****_article">Art. 26.Dit koninklijk besluit treedt in werking op de eerste dag van de vierde maand na die waarin het besluit in het Belgisch **** is bekendgemaakt. **** artikelen 1, 5, tweede lid, 13, 14, 18, 19, 20 en 21 treden in werking op de dag waarop het koninklijk besluit in het Belgisch **** is bekendgemaakt. <****>****_article">Art. 27.Onze **** van **** is belast met de uitvoering van dit besluit.****><****>Gegeven te ****, 22 december 2003.****><****>**** **** **** : De **** van ****, ****. ****. ****
^