gepubliceerd op 21 oktober 2016
Ministerieel besluit waarbij bepaalde delegaties van bevoegdheden worden verleend binnen de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu
14 JULI 2016. - Ministerieel besluit waarbij bepaalde delegaties van bevoegdheden worden verleend binnen de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu
De Minister van Volksgezondheid, de Minister van Landbouw, de Minister van Leefmilieu en de Staatssecretaris van de Noordzee, Gelet op de
wet van 3 juli 1967Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
03/07/1967
pub.
24/10/2001
numac
2001000905
bron
ministerie van binnenlandse zaken
Wet betreffende de preventie van of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector. - Duitse vertaling
type
wet
prom.
03/07/1967
pub.
23/03/2018
numac
2018030614
bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
Wet betreffende de preventie van of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen
sluiten betreffende de preventie van of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector, laatst gewijzigd bij de wet van 25 april 2014;
Gelet op de wet van 10 april 1995Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/04/1995 pub. 17/04/2013 numac 2013000222 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de herverdeling van de arbeid in de openbare sector. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de herverdeling van de arbeid in de openbare sector, laatst gewijzigd bij de wet van 18 maart 2016;
Gelet op de wet van 22 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat, de artikelen 11 tot 13, 14 gewijzigd bij de wet van 8 mei 2014, 15 tot 18 en 35 tot 38;
Gelet op de wet van 15 juni 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/2006 pub. 15/02/2007 numac 2006021341 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten sluiten betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, laatst gewijzigd bij de wet van 15 mei 2014;
Gelet op de wet van 19 juli 2012Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/07/2012 pub. 06/08/2012 numac 2012002046 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Wet betreffende de vierdagenweek en het halftijds werken vanaf 50 of 55 jaar in de openbare sector type wet prom. 19/07/2012 pub. 04/03/2013 numac 2013000122 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de vierdagenweek en het halftijds werken vanaf 50 of 55 jaar in de openbare sector. - Duitse vertaling sluiten betreffende de vierdagenweek en het halftijds werken vanaf 50 of 55 jaar in de openbare sector, gewijzigd bij de wet van 21 december 2012 en 24 april 2014;
Gelet op het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het rijkspersoneel, laatst gewijzigd bij het koninklijk besluit van 23 november 2015;
Gelet op het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het rijkspersoneel, laatst gewijzigd bij het koninklijk besluit van 23 november 2015;
Gelet op het koninklijk besluit van 24 januari 1969Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/01/1969 pub. 11/01/2002 numac 2001001040 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit betreffende de schadevergoeding ten gunste van personeelsleden van de overheidssector, voor arbeidsongevallen en voor ongevallen op de weg naar en van het werk. - Duitse vertaling sluiten betreffende de schadevergoeding, ten gunste van de personeelsleden van de overheidssector, voor arbeidsongevallen en voor ongevallen op de weg naar en van het werk, laatst gewijzigd bij het koninklijk besluit van 8 mei 2014;
Gelet op het koninklijk besluit van 16 november 1994 betreffende de administratieve en begrotingscontrole;
Gelet op het koninklijk besluit van 10 april 1995 ter uitvoering van de wet van 10 april 1995Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/04/1995 pub. 17/04/2013 numac 2013000222 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de herverdeling van de arbeid in de openbare sector. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de herverdeling van de arbeid in de openbare sector, laatst gewijzigd bij het koninklijk besluit van 14 november 2011;
Gelet op het koninklijk besluit van 19 november 1998Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/11/1998 pub. 28/11/1998 numac 1998002123 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen sluiten betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de Rijksbesturen, laatst gewijzigd bij het koninklijk besluit van 19 december 2014;
Gelet op het koninklijk besluit van 4 juni 1999Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/06/1999 pub. 26/06/1999 numac 1999012476 bron ministerie van tewerkstelling en arbeid en ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit tot invoeging van een recht op loopbaanonderbreking voor de contractuele personeelsleden tewerkgesteld in de federale overheidsdiensten wegens ouderschapsverlof of verzorging van een zwaar ziek gezins- of familielid sluiten tot invoeging van een recht op loopbaanonderbreking voor de contractuele personeelsleden tewerkgesteld in de federale overheidsdiensten wegens ouderschapsverlof of verzorging van een zwaar ziek gezins- of familielid;
Gelet op het koninklijk besluit van 15 januari 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/01/2007 pub. 19/01/2007 numac 2007002002 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de mobiliteit van de statutaire ambtenaren in het federaal administratief openbaar ambt sluiten betreffende de mobiliteit van de statutaire ambtenaren in het federaal administratief open baar ambt, laatst gewijzigd bij het koninklijk besluit van 23 november 2015;
Gelet op het koninklijk besluit van 15 juli 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/07/2011 pub. 09/08/2011 numac 2011021058 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren sluiten betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, laatst gewijzigd bij het ministerieel besluit van 22 december 2015;
Gelet op het koninklijk besluit van 16 juli 2012Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten1 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten in de speciale sectoren, gewijzigd door bij het ministerieel besluit van 18 december 2013, door het koninklijk besluit van 7 februari 2014 en door het ministerieel besluit van 22 december 2015;
Gelet op het koninklijk besluit van 20 september 2012Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten0 houdende diverse bepalingen betreffende de vierdagenweek en het halftijds werken vanaf 50 of 55 jaar, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 17 augustus 2013;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten4 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 7 februari 2014 en van 22 mei 2014;
Gelet op het koninklijk besluit van 11 februari 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten2 tot toekenning van een toelage aan de personeelsleden van het federaal administratief openbaar ambt die bepaalde prestaties verrichten, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 10 april 2014, 14 juni 2015 en 13 maart 2016;
Gelet op het koninklijk besluit van 3 april 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten5 betreffende de tussenkomst van de Ministerraad, de overdracht van bevoegdheid en de machtigingen inzake de plaatsing en de uitvoering van overheidsopdrachten, ontwerpenwedstrijden en concessies voor openbare werken op federaal niveau, de artikelen 7, 8, 9 en 10, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 7 februari 2014, en 11;
Gelet op het koninklijk besluit van 25 oktober 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten3 betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 25 september 2014;
Gelet op het ministerieel besluit van 30 oktober 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten6 betreffende de delegatie van bevoegdheden binnen de Federale overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën van 14 december 2015 en 12 april 2016, Besluit : Afdeling 1. - Algemene bepalingen
Artikel 1.§ 1. Met uitzondering van de in dit besluit bepaalde gevallen, worden de delegaties van bevoegdheden toegekend aan de titularissen van management- of staffunctie, die zijn aangeduid overeenkomstig de reglementaire bepalingen betreffende de aanduiding en de uitoefening van de managementfuncties in de federale overheidsdiensten.
De delegatie van bevoegdheid die wordt verleend aan de titularis van een ambt, wordt ook verleend aan de ambtenaar belast met dat ambt. § 2. Binnen de perken van zijn bevoegdheden en onder zijn verantwoordelijkheid, kan elke titularis van een management- of staffunctie delegatie van zijn bevoegdheden verlenen aan de hand van een gedateerd, ondertekend en geschreven document dat de gedelegeerde bevoegdheid bepaalt.
Het originele exemplaar van dit document wordt overgemaakt aan de Stafdienst Budget en Beheerscontrole, die instaat voor de bewaring van alle documenten waarbij een delegatie of subdelegatie van bevoegdheden wordt verleend. Een kopie van dit document wordt ook door de betrokken dienst bewaard. § 3. De persoon die delegatie verleent, de Voorzitter en de hiërarchische chefs van een personeelslid kunnen, om welke reden ook, de delegaties uitoefenen die hen door dit besluit zijn toegekend.
Ze kunnen evenwel hun beslissing niet in de plaats stellen van de beslissing die door de gedelegeerd ambtenaar is getroffen en ter kennis is gegeven.
Art. 2.§ 1. Met uitzondering van de Voorzitter van het Directiecomité, duidt de titularis van een management- of staffunctie het personeelslid aan dat bij afwezigheid of verhindering van de betrokken titularis de bevoegdheden uitoefent die aan deze laatste werden gedelegeerd.
De titularis van een management- of staffunctie kan één of meerdere personen als vervanger aanduiden. In het laatste geval dient hij wel een rangorde voor zijn vervanging te bepalen. § 2. In geval van afwezigheid of verhindering van de Voorzitter van het Directiecomité, worden de bevoegdheden die hem krachtens dit besluit zijn toegekend, gedurende de periode van afwezigheid of verhindering, toegekend aan de directeur-generaal, die ermee belast is hem te vervangen of, bij diens afwezigheid of verhindering, aan de oudste directeur-generaal. De Voorzitter deelt zijn beslissing mee aan de directeur-generaal of de stafdirecteur die ermee belast is hem te vervangen en aan de minister.
Art. 3.Aan elke titularis van een management- of staffunctie wordt delegatie verleend om de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad te machtigen van de ondertekende ministeriële besluiten en koninklijke besluiten. Afdeling 2. - Personeel
Art. 4.Aan de Voorzitter van het Directiecomité wordt delegatie van bevoegdheid verleend : 1° om de eed af te nemen van de personeelsleden (van niveau A, B, C en D);2° om personeelsleden te benoemen tot Rijksambtenaar in de niveaus B, C en D;3° om de veranderingen van graad of de bevorderingen te verrichten voor de personeelsleden van de niveaus B, C en D;4° om personeelsleden van de niveaus B, C en D te ontslaan wegens lichamelijke of beroepsongeschiktheid;5° om personeelsleden van de niveaus B, C en D van ambtswege te ontslaan;6° om over te gaan tot het eervol ontslag van de personeelsleden van de niveaus B, C en D;7° om het ontslag op aanvraag toe te kennen aan de personeelsleden van de niveaus B, C en D;8° om de arbeidsovereenkomsten van de contractuele personeelsleden te ondertekenen;9° om de bevoegdheden uit te oefenen in zake werving, vergelijkende selecties en wijze van toekenning voor een betrekking of een functie;10° om zijn akkoord te geven aan de zendingen binnen Europa.
Art. 5.Aan de directeur van de stafdienst Personeel en Organisatie wordt delegatie verleend : 1° om de bevoegdheden uit te oefenen inzake de stage van de ambtenaren;2° om de aanvragen tot interne mutatie te ontvangen;3° om de administratieve standplaats vast te stellen;4° om de machtiging tot cumulatie of uitoefening van een activiteit inherent aan de functie te verlenen, behalve voor wat betreft houders van een mandaat- of staffunctie;5° om - in overleg met de betrokken directeur-generaal of stafdirecteur - te beslissen over de organisatie van prestaties buiten de normale uurroosters en de organisatie van wachtdiensten en hiervoor op vrijwillige basis personeelsleden aan te stellen of hen te laten aanstellen;6° om het onthaal- en vormingsprogramma uit te werken;7° om de wedde vast te stellen van de personeelsleden die vallen onder het statuut van het rijkspersoneel;8° om te beslissen vanuit administratief en juridisch oogpunt dat een personeelslid onder toepassing valt van de wet van 3 juli 1967Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/07/1967 pub. 24/10/2001 numac 2001000905 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet betreffende de preventie van of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector. - Duitse vertaling type wet prom. 03/07/1967 pub. 23/03/2018 numac 2018030614 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de preventie van of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de preventie of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector;9° om de bevordering naar de hogere weddeschaal of de bonificatie te verlenen;10° om de schorsingen van contract te verlenen aan het contractueel personeel;11° om de verloven te verlenen vermeld in de aanhef opgenomen wetten en besluiten met uitzondering van : a) het verlof voor opdracht van algemeen belang;b) het verlof voor het uitoefenen van een ambt bij een secretariaat, de cel algemene beleidscoördinatie of een cel algemeen beleid, bij het kabinet van een federaal, gemeenschaps-, gewestelijk, provinciaal of lokaal politiek mandataris of bij het kabinet van een politiek mandataris van de wetgevende macht. Voor deze twee verloven is enkel de Minister bevoegd waaronder het betrokken personeelslid ressorteert.
Art. 6.Aan de Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het werk wordt delegatie van bevoegdheid verleend om de aangiftes te ontvangen van ieder ongeval dat als arbeidsongeval of als ongeval op de weg naar en van het werk kan worden beschouwd.
Art. 7.De titularissen van een management- of staffunctie, de dienstchefs, de celhoofden en de functionele chefs, zijn gemachtigd om het jaarlijkse vakantieverlof toe te kennen aan de onder hun gezag staande personeelsleden. Afdeling 3. - financiële delegaties
HOOFDSTUK I. - Delegaties van bevoegdheid op het vlak van overheidsopdrachten
Art. 8.Inzake gunning en uitvoering van overheidsopdrachten betreffende aannemingen van werken, leveringen en diensten ten laste van de begroting van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, worden de volgende bevoegdheden gedelegeerd om : 1° a) de wijze te kiezen waarop de opdracht wordt gegund;b) de bestekken of de documenten die ze vervangen goed te keuren;c) de procedure in gang te zetten;2° de kandidaten of inschrijvers te selecteren en, al naar gelang van het geval, de gemotiveerde selectiebeslissing te ondertekenen;3° de offertes te evalueren en, desgevallend, de offertes die als onregelmatig worden beschouwd af te wijzen;4° a) de opdracht te gunnen en de gemotiveerde gunningsbeslissing te ondertekenen;b) af te zien van het gunnen van de opdracht en de procedure te herbeginnen in toepassing van artikel 35 van de wet van 15 juni 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/2006 pub. 15/02/2007 numac 2006021341 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten sluiten;c) de opdracht al dan niet te sluiten;d) de notificatiebrief, de bestelbon of het contract te ondertekenen;5° de beslissingen aan de niet-gekozen kandidaten of inschrijvers mee te delen;6° de bepalingen betreffende de borgtocht toe te passen die bepaald is in het bestek en in de artikelen 25 tot 33 van het koninklijk besluit van 14 januari 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten4 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken;
Art. 9.De bevoegdheden die beschreven zijn in artikel 8 worden gedelegeerd aan de titularissen van de functies die hierna worden vermeld, elk binnen de perken van zijn bevoegdheden, ten belope van het bedrag dat is vermeld voor elk van de titularissen en ongeacht de gunningswijze van de opdracht : 1° de Voorzitter van het Directiecomité : tot 350.000 euro; 2° de directeurs-generaals en de titularissen van een staffunctie : tot 130.000 euro; 3° de directeur-generaal van het Centrum voor Onderzoek in Diergeneeskunde en Agrochemie : tot 130.000 euro; 4° de directeur van Medex : tot 130.000 euro; 5° de budget owners : tot 8.500 euro.
De titularis van een management- of staffunctie wijst de budget owners aan via een gedateerd en ondertekend document. Deze zijn verantwoordelijk voor de voorbereiding en de uitvoering van hun budget. De titularis van een management- of staffunctie kan de bevoegdheden van de budget owners wijzigen of intrekken.
Art. 10.§ 1. De hierna beschreven bevoegdheden worden gedelegeerd aan de titularissen van een management- of staffunctie : 1° de leidend ambtenaar of de leidende dienst aanwijzen die belast is met het leiden en de controle van de uitvoering van de opdracht, die overgaat tot de gebruikelijke vaststellingen om te controleren of de uitvoering conform de clausules en de voorwaarden van de opdracht en conform de regelgeving verloopt en die het proces-verbaal van oplevering goedkeurt;2° afwijken van de essentiële bepalingen en voorwaarden van de gegunde opdracht en de boeten wegens laattijdige uitvoering teruggeven;3° bij gemotiveerde beslissing, termijnverlengingen verlenen op grond van de bepalingen vervat in artikel 52 en 53 van de algemene aannemingsvoorwaarden, bijgevoegd bij het koninklijk besluit van 14 januari 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten4;4° de verrekeningen en de verwijlintresten goedkeuren voor zover het totaal bedrag van de aannemingssom, de bijkomende uitgaven en de verwijlintresten samen de financiële grenzen van de in dit besluit vermelde bevoegdheden niet overschrijdt. § 2. Aan de Voorzitter van het Directiecomité wordt, binnen de drempel vermeld in artikel 9, delegatie van bevoegdheid verleend om een dading aan te gaan.
Art. 11.Geen enkele opdracht mag worden gesplitst om ze te onttrekken aan de toepassing van dit besluit. HOOFDSTUK II. - Delegaties van bevoegdheid op het vlak van diverse uitgaven
Art. 12.§ 1. Onder diverse uitgaven verstaat men uitgaven die buiten de regelgeving inzake de overheidsopdrachten vallen. § 2. De bevoegdheid om contractuele en niet-contractuele, al dan niet gereglementeerde diverse uitgaven goed te keuren wordt verleend aan de titularis van de functies die opgenomen zijn in artikel 9, binnen de erin vermelde financiële grenzen.
Art. 13.§ 1. Er wordt geen delegatie verleend voor de toekenning van de subsidies. § 2. Behalve wanneer een wets- of verordeningsbepaling daarin voorziet, wordt de uitoefening van de bevoegdheid inzake de controle op de aanwending van de subsidies overgedragen aan de betrokken ordonnateur, elk binnen de perken van zijn bevoegdheden. HOOFDSTUK III. - Delegaties tot handtekening van de boekhoudkundige stukken
Art. 14.De bevoegdheid om de boekhoudkundige stukken goed te keuren en/of toelating tot vereffening te geven, wordt verleend aan de titularissen van de functies die hierna worden vermeld, elk binnen de perken van zijn bevoegdheden, ten belope van het bedrag dat is vermeld voor elk van de titularissen : 1° de Voorzitter van het Directiecomité : ongelimiteerd; 2° de directeurs-generaals en de titularissen van een staffunctie : tot 130.000 euro; 3° de directeur-generaal van het Centrum voor Onderzoek in Diergeneeskunde en Agrochemie : tot 130.000 euro; 4° de directeur Medex : tot 130.000 euro; 5° de budget owners : tot 25.000 euro.
Art. 15.Aan de directeur van de stafdienst Budget en Beheerscontrole wordt delegatie van bevoegdheid verleend voor het goedkeuren van alle rekeningen.
Art. 16.Aan de directeur van de stafdienst Personeel en Organisatie wordt delegatie van bevoegdheid verleend voor het goedkeuren van de staten van vergoedingen die aan het personeel worden toegekend uit hoofde van het verrichten van bijkomende prestaties.
Art. 17.§ 1. Aan de Voorzitter van het Directiecomité wordt delegatie van bevoegdheid verleend voor het goedkeuren van de onkostennota's betreffende de titularissen van een management- of staffunctie. § 2. Aan de directeur van de stafdienst Budget en Beheerscontrole wordt delegatie van bevoegdheid verleend voor het goedkeuren van de onkostennota's van de Voorzitter van het Directiecomité. § 3. Binnen de perken van hun bevoegdheden en met uitzondering van de delegatie die is bepaald in paragraaf 2, wordt delegatie van bevoegdheid verleend aan elke titularis van een management- of staffunctie voor het goedkeuren van de onkostennota's betreffende de ambtenaren van hun diensten. HOOFDSTUK IV. - Delegaties inzake vastlegging en vereffening in het boekhoudsysteem
Art. 18.§ 1. Na de beslissing van de bevoegde ordonnateur, wordt delegatie van bevoegdheid verleend aan de leden van de stafdienst Budget en Beheerscontrole, die hiertoe worden aangewezen, om de aanrekening op de vastleggingskredieten intern goed te keuren.
De directeur van de stafdienst Budget en Beheerscontrole wijst de desbetreffende personeelsleden individueel aan. § 2. Voor de goedkeuring van de aanrekening op de vastleggingskredieten, beneden de drempel die wordt bepaald door het Directiecomité, wordt deze bevoegdheid verleend aan de personen die aangewezen zijn in artikel 8.
Deze drempel wordt voorgesteld door de stafdirecteur Budget en Beheerscontrole aan de hand van een interne dienstnota die wordt goedgekeurd door het Directiecomité.
Art. 19.Aan de vereffenaars van de stafdienst Budget en Beheerscontrole wordt delegatie verleend om de werkelijkheid, de wettelijkheid en de regelmatigheid van de schuld te controleren, om de onbetwiste en juiste draagwijdte van de schuld vast te stellen en om het vastgestelde recht voor betaling vrij te geven.
De directeur van de stafdienst Budget en Beheerscontrole wijst de vereffenaars individueel aan. HOOFDSTUK V. - Bijzondere bepalingen
Art. 20.Aan de directeur van de stafdienst Budget en Beheerscontrole wordt delegatie van bevoegdheid verleend voor de aanwijzing van een rekenplichtige van de ontvangsten.
Art. 21.De ordonnateur van de ontvangsten is verantwoordelijk voor de vaststelling van de te innen ontvangsten.
De Voorzitter van het Directiecomité en de directeurs-generaals worden aangewezen als gedelegeerd ordonnateur van de ontvangsten voor de diensten die onder hen vallen.
Ze kunnen deze bevoegdheid aan één of verschillende ondergeschikten overdragen die ze individueel aanwijzen.
Art. 22.Aan de directeur van de stafdienst Budget en Beheerscontrole wordt delegatie verleend om als Lastgever op te treden bij Financiële Post (bpost), voor wat betreft de postrekeningen-courant.
Voormelde titularis is bijgevolg gemachtigd om bij de Financiële Post (bpost) postrekeningen-courant te openen, de gegevens met betrekking tot deze rekeningen te wijzigingen, en deze rekeningen te sluiten.
Art. 23.De directeur van de stafdienst Budget en Beheerscontrole is belast met de organisatie van een toereikende controle op de uitvoering van de overdrachten van bevoegdheid en van de machtigingen tot handtekening die zijn verleend in dit besluit. Afdeling 4. - Slotbepalingen
Art. 24.Wanneer er voor één van de management- of staffuncties geen titularis is, worden de overeenstemmende gedelegeerde bevoegdheden uitgeoefend door de ambtenaar van niveau A die door de Voorzitter van het Directiecomité is aangewezen.
Art. 25.In de financiële grenzen van de in dit besluit bedoelde overdrachten is de belasting over de toegevoegde waarde niet inbegrepen, tenzij anders vermeld.
Art. 26.Het ministerieel besluit van 30 oktober 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten6 betreffende de delegatie van bevoegdheden binnen de Federale overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu wordt opgeheven.
Brussel, 14 juli 2016.
Mevr. M. DE BLOCK W. BORSUS Mevr. M.-Ch. MARGHEM Ph. DE BACKER