gepubliceerd op 20 april 2016
Besluit van de Vlaamse Regering over de oprichting van een regionale prioriteitencommissie, de toekenning van prioriteitengroepen, de vaststelling van de maatschappelijke noodzaak, de toeleiding naar ondersteuning, de afstemming en planning in het kader van persoonsvolgende financiering
4 MAART 2016. - Besluit van de Vlaamse Regering over de oprichting van een regionale prioriteitencommissie, de toekenning van prioriteitengroepen, de vaststelling van de maatschappelijke noodzaak, de toeleiding naar ondersteuning, de afstemming en planning in het kader van persoonsvolgende financiering
Gelet op het
decreet van 25 april 2014Relevante gevonden documenten
type
decreet
prom.
25/04/2014
pub.
28/08/2014
numac
2014035693
bron
vlaamse overheid
DECREET houdende de persoonsvolgende financiering voor personen met een handicap en tot hervorming van de wijze van financiering van de zorg en de ondersteuning voor personen met een handicap
sluiten houdende de persoonsvolgende financiering voor personen met een handicap en tot hervorming van de wijze van financiering van de zorg en ondersteuning voor personen met een handicap, artikel 16 tot en met 19;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/05/2004 pub. 11/06/2004 numac 2004035909 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap type decreet prom. 07/05/2004 pub. 07/06/2004 numac 2004035865 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet tot oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap « Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding » sluiten tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap, artikel 8, 2°, gewijzigd bij het decreet van 25 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/04/2014 pub. 28/08/2014 numac 2014035693 bron vlaamse overheid DECREET houdende de persoonsvolgende financiering voor personen met een handicap en tot hervorming van de wijze van financiering van de zorg en de ondersteuning voor personen met een handicap sluiten, en 7°, toegevoegd bij het decreet van 25 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/04/2014 pub. 28/08/2014 numac 2014035693 bron vlaamse overheid DECREET houdende de persoonsvolgende financiering voor personen met een handicap en tot hervorming van de wijze van financiering van de zorg en de ondersteuning voor personen met een handicap sluiten;
Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, gegeven op 15 december 2015;
Gelet op advies 58.737/1 van de Raad van State, gegeven op 3 februari 2016, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op voorstel van de Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin;
Na beraadslaging, Besluit : Hoofdstuk 1. - Definities
Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder : 1° agentschap : het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap, opgericht bij het decreet van 7 mei 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/05/2004 pub. 11/06/2004 numac 2004035909 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap type decreet prom. 07/05/2004 pub. 07/06/2004 numac 2004035865 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet tot oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap « Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding » sluiten tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap;2° bijstandsorganisatie : een organisatie die personen met een handicap aan wie een budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning is toegewezen, bijstaat bij de besteding van het cashbudget, de aanwending van de voucher en de organisatie van zorg en ondersteuning als vermeld in artikel 14 van het decreet van 25 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/04/2014 pub. 28/08/2014 numac 2014035693 bron vlaamse overheid DECREET houdende de persoonsvolgende financiering voor personen met een handicap en tot hervorming van de wijze van financiering van de zorg en de ondersteuning voor personen met een handicap sluiten houdende de persoonsvolgende financiering voor personen met een handicap en tot hervorming van de wijze van financiering van de zorg en de ondersteuning voor personen met een handicap;3° budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning : een budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning als vermeld in hoofdstuk 5 van het decreet van 25 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/04/2014 pub. 28/08/2014 numac 2014035693 bron vlaamse overheid DECREET houdende de persoonsvolgende financiering voor personen met een handicap en tot hervorming van de wijze van financiering van de zorg en de ondersteuning voor personen met een handicap sluiten houdende de persoonsvolgende financiering voor personen met een handicap en tot hervorming van de wijze van financiering van de zorg en de ondersteuning voor personen met een handicap;4° budgethouder : de persoon met een handicap die gebruikmaakt van een budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning, of zijn wettelijke vertegenwoordiger;5° bovengebruikelijke zorg : de zorg die in samenspraak met de persoon met een handicap geboden wordt door gezinsleden binnen hetzelfde huishouden aan een gezinslid met een handicap, en die de gebruikelijke zorg overstijgt;6° coördinatiepunt : het coördinatiepunt, vermeld in artikel 8 van het besluit van 17 maart 2006;7° dienst Ondersteuningsplan : een dienst Ondersteuningsplan als vermeld in artikel 2 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 september 2011Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 30/09/2011 pub. 24/11/2011 numac 2011035898 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de erkenning en subsidiëring van diensten Ondersteuningsplan en een mentororganisatie voor het voortraject van personen met een handicap sluiten betreffende de erkenning en subsidiëring van diensten Ondersteuningsplan en een mentororganisatie voor het voortraject van personen met een handicap;8° gebruikelijke zorg : de normale, dagelijkse zorg die partners of ouders en inwonende kinderen geacht worden elkaar onderling te bieden omdat ze als leefeenheid een gezamenlijk huishouden voeren en op die grond een gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben voor het functioneren van dat huishouden;9° grootte van de ondersteuningskloof : de grootte van de discrepantie tussen de ondersteuning die een persoon met een handicap nodig heeft en de huidige ondersteuning van die persoon, zoals hulpmiddelen, ondersteuning door mantelzorgers, ondersteuning door het sociale netwerk, reguliere diensten en het gebruik van rechtstreeks en niet rechtstreeks toegankelijke ondersteuning, gesubsidieerd door het agentschap;10° multidisciplinair team : een instantie die door het agentschap wordt erkend om een multidisciplinair verslag af te leveren als vermeld in artikel 22 van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 juli 1991 betreffende de indiening en afhandeling van de aanvraag tot ondersteuning bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap, en die een multidisciplinair verslag opmaakt in het kader van een aanvraag van budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning;11° ROG : het regionaal overleg gehandicaptenzorg, vermeld in artikel 3 van het besluit van 17 maart 2006;12° zorgaanbieder : de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die niet rechtstreeks toegankelijke zorg of ondersteuning aanbiedt aan een budgethouder;13° besluit van 17 maart 2006 : het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2006Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 17/03/2006 pub. 16/06/2006 numac 2006035891 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de regie van de zorg en bijstand tot sociale integratie van personen met een handicap en betreffende de erkenning en subsidiëring van een Vlaams Platform van verenigingen van personen met een handicap sluiten betreffende de regie van de zorg en bijstand tot sociale integratie van personen met een handicap en betreffende de erkenning en subsidiëring van een Vlaams Platform van verenigingen van personen met een handicap. Hoofdstuk 2. - De regionale prioriteitencommissie en de toekenning van prioriteitengroepen Afdeling 1. - Samenstelling, opdrachten en werking van de regionale
prioriteitencommissie
Art. 2.§ 1. Er wordt in elke provincie een regionale prioriteitencommissie opgericht.
De regionale prioriteitencommissie heeft de volgende opdrachten : 1° de toekenning van een prioriteitengroep, als vermeld in artikel 23 van het besluit van de Vlaamse Regering over de indiening en de afhandeling van de aanvraag van een budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning voor meerderjarige personen met een handicap en over de terbeschikkingstelling van dat budget, aan de vraag van personen met een handicap tot toewijzing van een budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning;2° de vaststelling van de aanwezigheid van maatschappelijke noodzaak, als vermeld in artikel 23 van het besluit van de Vlaamse Regering over de indiening en de afhandeling van de aanvraag van een budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning voor meerderjarige personen met een handicap en over de terbeschikkingstelling van dat budget. § 2. De regionale prioriteitencommissie van een provincie is bevoegd voor de behandeling van dossiers van personen met een handicap die in de provincie gedomicilieerd zijn.
In afwijking van het eerste lid is de regionale prioriteitencommissie in de provincie Vlaams-Brabant bevoegd voor de behandeling van dossiers van personen met een handicap die in de provincie gedomicilieerd zijn, en voor de afhandeling van de dossiers van personen met een handicap die gedomicilieerd zijn in het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad.
Art. 3.§ 1. De regionale prioriteitencommissies samengesteld uit : 1° ervaringsdeskundigen;2° professionele deskundigen;3° ambtenaren van het agentschap of personeelsleden van de provincie die deel uitmaken van het coördinatiepunt. De regionale prioriteitencommissie zetelt met vijf leden waarvan minstens één ervaringsdeskundige, minstens één professionele deskundige en één ambtenaar van het agentschap of één personeelslid van de provincie die deel uitmaakt van het coördinatiepunt.
De regionale prioriteitencommissie kan nooit zo samengesteld zijn dat professionele deskundigen, die tewerkgesteld zijn bij een zorgaanbieder die vergund is door het agentschap de meerderheid vormen van de stemgerechtigde leden.
Om als lid van de regionale prioriteitencommissie te kunnen worden benoemd tot ervaringsdeskundige als vermeld in het eerste lid, 1°, moet het kandidaat-lid aantonen dat hij aan de volgende voorwaarden voldoet : 1° door dagelijkse, doorleefde en persoonlijke ervaring een affiniteit opgebouwd hebben met de welzijnssector in het algemeen en met de sector van personen met een handicap in het bijzonder;2° over een ruim empathisch vermogen beschikken ten aanzien van verschillende doelgroepen, leeftijdscategorieën en sociale situaties;3° vanuit een brede maatschappelijke kijk in staat zijn de eigen ervaring te overstijgen;4° bereid zijn om gemotiveerde keuzes te maken binnen het regelgevend kader opgenomen in dit besluit. Om als lid van de regionale prioriteitencommissie te kunnen worden benoemd tot professionele deskundige als vermeld in het eerste lid, 2°, of als ambtenaar van het agentschap of personeelslid van de provincie die deel uitmaakt van het coördinatiepunt moet het kandidaat-lid aantonen dat hij voldoet aan de volgende voorwaarden : 1° vanuit de werkervaring of de levenservaring een affiniteit opgebouwd hebben met de welzijnssector in het algemeen en met de sector van personen met een handicap in het bijzonder;2° de voorwaarden, vermeld in het derde lid, punt 2° tot en met 4° ;3° beschikken over een bachelor- of masterdiploma in de gedrags-, psychosociale, sociale of paramedische wetenschappen. § 2. De regionale prioriteitencommissie wordt voorgezeten door een voorzitter die geen stemrecht heeft.
Art. 4.§ 1. De Vlaamse minister, bevoegd voor de bijstand aan personen, benoemt de leden, voorzitters en plaatsvervangende voorzitters van de regionale prioriteitencommissie. De leden die geen ambtenaar zijn van het agentschap, worden voorgedragen door het ROG. De ambtenaren van het agentschap worden voorgedragen door de leidend ambtenaar van het agentschap. De voorzitters en plaatsvervangende voorzitters worden voorgedragen door het ROG. De Vlaamse minister, bevoegd voor de bijstand aan personen, benoemt in elke provincie een pool van leden niet-ambtenaren, meer bepaald : 1° twaalf leden in de provincie West-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Limburg;2° vijftien leden in de provincie Oost-Vlaanderen;3° achttien leden in de provincie Antwerpen. De leden, voorzitters en plaatsvervangende voorzitters worden benoemd voor een periode van vijf jaar. § 3. De Vlaamse minister, bevoegd voor de bijstand aan personen, kan aan het mandaat van de leden een einde stellen : 1° op verzoek van de betrokkene;2° ambtshalve, als de betrokkene : a) niet meer beantwoordt aan de benoemingsvoorwaarden;b) zes keer na elkaar, hetzij drie keer na elkaar zonder schriftelijke verontschuldiging de vergaderingen niet bijwoont;c) op een andere ernstige wijze tekortschiet in de uitoefening van zijn mandaat.
Art. 5.De voorzitters, de plaatsvervangende voorzitters en de leden niet-ambtenaren van de regionale prioriteitencommissie ontvangen presentiegelden en vergoedingen voor reiskosten en verblijfskosten conform het besluit van de Vlaamse Regering van 27 januari 1988 houdende sommige maatregelen tot harmonisatie van de toelagen en presentiegelden aan commissarissen, gemachtigden van financiën, afgevaardigden van de Vlaamse Regering, voorzitters en leden van niet-adviserende bijzondere commissies of van raden van bestuur van instellingen en ondernemingen die onder de Vlaamse Regering behoren.
Voor de toepassing van het voormelde besluit wordt de regionale prioriteitencommissie ingedeeld in categorie III als vermeld in artikel 3, § 1, c), van het voormelde besluit.
De presentiegelden en vergoedingen zijn ten laste van het agentschap.
Art. 6.Het coördinatiepunt staat in voor de administratieve en logistieke ondersteuning van de regionale prioriteitencommissie.
De regionale prioriteitencommissie werkt met geanonimiseerde dossiers.
De leidend ambtenaar van het agentschap stelt het huishoudelijk reglement van de regionale prioriteitencommissie vast.
Art. 7.De persoon met een handicap of zijn wettelijke vertegenwoordiger kunnen vragen om door de regionale prioriteitencommissie te worden gehoord. Afdeling 2. - De toekenning van een prioriteitengroep
Art. 8.De regionale prioriteitencommissie beslist over de toekenning van een prioriteitengroep op basis van de volgende afwegingen : 1° de noodzaak tot onmiddellijke terbeschikkingstelling van een budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning, of de mate waarin met de terbeschikkingstelling van een budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning een einde gemaakt kan worden aan een situatie die al langere tijd onhoudbaar is;2° het honoreren van de bovengebruikelijke zorg. De regionale prioriteitencommissie baseert zich voor de toekenning van een prioriteitengroep op de gegevens over de dringendheid van de vraag naar een budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning die worden aangeleverd door de persoon met een handicap of zijn wettelijke vertegenwoordiger en door het multidisciplinaire team.
Art. 9.Bij de afweging, vermeld in artikel 8, 1°, maakt de regionale prioriteitencommissie een inschatting van de grootte van de ondersteuningskloof en de mate van dringendheid van de vraag tot toewijzing van een budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning.
Art. 10.De regionale prioriteitencommissie baseert de inschatting van de grootte van de ondersteuningskloof op een intersubjectieve beoordeling en op een onderlinge afweging van de volgende drie criteria : 1° de aard en de intensiteit van de ondersteuningsnoden van de persoon die geobjectiveerd werden door een multidisciplinair team;2° de draagkracht en draaglast van de mantelzorgers;3° de mogelijkheden en beperkingen van de huidige vrijwillige en professionele ondersteuning. De regionale prioriteitencommissie kent op basis van haar inschatting van de grootte van de ondersteuningskloof een van navolgende categorieën toe voor de grootte van de ondersteuningskloof : 1° categorie 1 : de persoon met een handicap krijgt geen ondersteuning van reguliere diensten, mantelzorgers of familie, vrienden en informele contacten, maar heeft duidelijk nood aan ondersteuning;2° categorie 2 : de persoon met een handicap krijgt ondersteuning van reguliere diensten of mantelzorgers, maar die volstaat niet meer om tegemoet te komen aan de noden van de persoon op verschillende levensdomeinen, door de intensiteit of complexiteit van de noden én de afwezigheid of overbelasting van mantelzorgers;3° categorie 3 : a) de huidige ondersteuning komt vrij goed tegemoet aan de ondersteuningsnoden van de persoon.Er is geen grote kloof tussen de ondersteuning die de persoon nodig heeft en de ondersteuning die hij nu al krijgt; b) de persoon met een handicap heeft beperkte of relatief eenvoudige ondersteuning nodig of ondersteuning op een beperkt levensdomein.Er kan nog een beroep gedaan worden op mantelzorg om aan de noden tegemoet te komen.
Art. 11.De regionale prioriteitencommissie baseert de inschatting van de mate van dringendheid van de vraag om toewijzing van een budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning op een intersubjectieve beoordeling en een onderlinge afweging van de volgende vijf criteria : 1° de integriteit van de persoon met een handicap;2° de integriteit van de mantelzorger;3° de onhoudbaarheid van de situatie;4° het feit dat de levenskwaliteit van de persoon met een handicap aanzienlijk dreigt te dalen;5° het feit dat de persoon belangrijke ontwikkelingskansen dreigt te missen. De regionale prioriteitencommissie kent op basis van haar inschatting van de dringendheid van de vraag tot toewijzing van een budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning een van de volgende categorieën toe voor de mate van dringendheid van de vraag om toewijzing van een budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning : 1° categorie 1 : de situatie is zeer acuut, minstens drie van de vijf criteria, vermeld in het eerste lid, zijn op overtuigende wijze aangetoond;2° categorie 2 : de situatie is acuut, een van de vijf criteria, vermeld in het eerste lid, is op overtuigende wijze aangetoond;3° categorie 3 voor een van de volgende situaties : a) de situatie is niet acuut, geen enkel criterium van de criteria, vermeld in het eerste lid, is aan de orde;b) de situatie is mogelijk acuut, er lijken signalen te zijn dat een of meer van de criteria, vermeld in het eerste lid, aan de orde zijn, maar die signalen zijn nog niet erg duidelijk of overtuigend, of zijn niet aangetoond.
Art. 12.§ 1. De regionale prioriteitencommissie maakt bij de afweging, vermeld in artikel 8, 2°, een onderscheid tussen : 1° de mate van bovengebruikelijke zorg in de huidige situatie;2° de mate van langdurige bovengebruikelijke zorg in het verleden en de mate waarin familieleden, vrienden en informele contacten gedurende langere tijd meer zorg hebben geboden dan redelijkerwijze van hen verwacht kan worden. § 2. In deze paragraaf wordt verstaan onder zorgzwaarte-instrument : het zorgzwaarte-instrument dat is ontwikkeld door het agentschap en wetenschappelijk is gevalideerd, en dat bestaat uit een set van schalen en beslissingsregels die toelaat om eenduidig en objectiveerbaar de zorgzwaarte van iedere meerderjarige persoon met een handicap uit te drukken in de parameters begeleiding, die de nood aan ondersteuning door personen overdag uitdrukt, permanentie, die de nood aan aanwezigheid van en toezicht door personen overdag uitdrukt, en nachtpermanentie, die de nood aan toezicht en ondersteuning 's nachts uitdrukt.
De regionale prioriteitencommissie beoordeelt de bovengebruikelijke zorg in de huidige situatie door de budgetcategorie, die wordt vermeld door het multidisciplinaire team in het multidisciplinaire verslag dat wordt aangeleverd in het kader van een vraag naar een budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning, te vergelijken met de budgetcategorie die overeenstemt met de resultaten van de afname van het zorgzwaarte-instrument voor de parameters begeleidingsintensiteit en permanentie. Als de nood aan ondersteuning in het multidisciplinaire verslag niet is geobjectiveerd met de afname van het zorgzwaarte-instrument, wordt een vergelijking gemaakt met de budgetcategorie die overeenstemt met de gemotiveerde inschatting van het multidisciplinaire team van de parameters begeleidingsintensiteit en permanentie.
Als de budgetcategorie die wordt vermeld door het multidisciplinaire team, twee budgetcategorieën lager is dan de budgetcategorie die overeenstemt met de waarden die zijn vastgesteld voor de parameters begeleidingsintensiteit en permanentie, is er sprake van bovengebruikelijke zorg in de huidige situatie. § 3. De regionale prioriteitencommissie beoordeelt de langdurige bovengebruikelijke zorg en de mate waarin familieleden, vrienden en informele contacten gedurende langere tijd meer zorg hebben geboden dan redelijkerwijze van hen verwacht kan worden in het verleden, door na te gaan of er in de periode van twintig jaar die voorafgaat aan de vraag naar een budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning bovengebruikelijke zorg geboden is door leden van het gezin waar de persoon met een handicap woont en door na te gaan of familieleden, vrienden en informele contacten gedurende langere tijd meer zorg geboden hebben dan redelijkerwijze verwacht kan worden.
De regionale prioriteitencommissie houdt bij de beoordeling, vermeld in het eerste lid, rekening met de volgende elementen : 1° de nood aan zorg en ondersteuning van de persoon met een handicap;2° de ondersteuning die geboden is door de leden van het gezin waar de persoon met een handicap woont of door familieleden, vrienden en informele contacten, en de duur van die ondersteuning;3° de ondersteuning die geboden is door reguliere diensten, en de duur van die ondersteuning;4° de ondersteuning die gesubsidieerd is door het agentschap en de duur van de ondersteuning;5° de mate waarin de bovengebruikelijke ondersteuning die geboden is door de leden van het gezin waar de persoon met een handicap woont of de mate waarin familieleden, vrienden en informele contacten gedurende langere tijd meer zorg geboden hebben dan redelijkerwijze verwacht kan worden, ertoe geleid heeft dat de persoon met handicap heel wat minder een beroep heeft gedaan op ondersteuning van reguliere diensten of op ondersteuning, gesubsidieerd door het agentschap. Voor personen met een handicap voor wie het multidisciplinaire team een budgetcategorie XI of XII heeft gemeld, wordt ervan uitgegaan dat ze voldoen aan het criterium langdurige bovengebruikelijke ondersteuning in het verleden.
Art. 13.§ 1. De regionale prioriteitencommissie kent vooreerst prioriteitengroep 1, 2 of 3 toe aan de vraag om toewijzing van een budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning op basis van de volgende criteria : 1° prioriteitengroep 1 : de personen met een handicap aan wie de regionale prioriteitencommissie een categorie 1 heeft toegekend voor de grootte van de ondersteuningskloof en voor de mate van dringendheid;2° prioriteitengroep 2 : de personen met een handicap aan wie de regionale prioriteitencommissie de volgende categorieën heeft toegekend : a) categorie 1 voor de grootte van de ondersteuningskloof en categorie 2 voor de mate van dringendheid;b) categorie 1 voor de mate van dringendheid en categorie 2 voor de grootte van de ondersteuningskloof;c) categorie 2 voor de grootte van de ondersteuningskloof en voor de mate van dringendheid;3° prioriteitengroep 3 : de personen met een handicap aan wie de regionale prioriteitencommissie een categorie 3 heeft toegekend voor de grootte van de ondersteuningskloof of voor de mate van dringendheid of voor beide. § 2. Als de regionale prioriteitencommissie heeft vastgesteld dat er bovengebruikelijke ondersteuning is in de huidige situatie of langdurige bovengebruikelijke zorg in het verleden, kent de regionale prioriteitencommissie de eerstvolgende hogere prioriteitengroep, ten opzichte van de prioriteitengroep die met toepassing van paragraaf 1 is toegekend, toe, behalve als met toepassing van paragraaf 1 al prioriteitengroep 1 is toegekend.
Binnen elke prioriteitengroep worden de vragen naar een budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning chronologisch gerangschikt, rekening houdend met de datum van de aanvraag, vermeld in artikel 5 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 27/11/2015 pub. 15/01/2016 numac 2015036642 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering over de indiening en de afhandeling van de aanvraag van een budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning voor meerderjarige personen met een handicap en over de terbeschikkingstelling van dat budget sluiten over de indiening en de afhandeling van de aanvraag van een budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning voor meerderjarige personen met een handicap en over de terbeschikkingstelling van dat budget. De vroegste aanvraagdata komen binnen de prioriteitengroep het eerst in aanmerking voor de terbeschikkingstelling van een budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning.
Art. 14.De Vlaamse minister, bevoegd voor de bijstand aan personen, kan de criteria, vermeld in artikel 10 en artikel 11, concretiseren en operationaliseren.
Art. 15.In dit artikel wordt verstaan onder basisondersteuningsbudget : het basisondersteuningsbudget, vermeld in hoofdstuk 4 van het decreet van 25 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/04/2014 pub. 28/08/2014 numac 2014035693 bron vlaamse overheid DECREET houdende de persoonsvolgende financiering voor personen met een handicap en tot hervorming van de wijze van financiering van de zorg en de ondersteuning voor personen met een handicap sluiten houdende de persoonsvolgende financiering voor personen met een handicap en tot hervorming van de wijze van financiering van de zorg en de ondersteuning voor personen met een handicap.
Als de budgethouder die het gebruik van het budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning dat het agentschap ter beschikking heeft gesteld, stopzet omdat hij de ondersteuning die hij nodig heeft, wil organiseren met een basisondersteuningsbudget, eventueel aangevuld met rechtstreeks toegankelijke hulp, gesubsidieerd door het agentschap, binnen een periode van twee jaar vanaf de datum van de stopzetting van het gebruik van het budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning die de budgethouder heeft meegedeeld, aan het agentschap vraagt om het hem toegewezen budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning opnieuw ter beschikking te stellen, hoeft het dossier niet te worden voorgelegd aan de regionale prioriteitencommissie. Aan het verzoek om ter beschikkingstelling van het toegewezen budget wordt ambtshalve prioriteitengroep 1 toegekend.
Als de budgethouder aanspraak wil maken op een hogere budgetcategorie dan de budgetcategorie van het budget waarvan de budgethouder het gebruik heeft stopgezet, moet hij een aanvraag om herziening indienen conform artikel 35 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 27/11/2015 pub. 15/01/2016 numac 2015036642 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering over de indiening en de afhandeling van de aanvraag van een budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning voor meerderjarige personen met een handicap en over de terbeschikkingstelling van dat budget sluiten over de indiening en de afhandeling van de aanvraag van een budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning voor meerderjarige personen met een handicap en over de terbeschikkingstelling van dat budget. Het dossier moet voorgelegd worden aan de regionale prioriteitencommissie voor de toekenning van een prioriteitengroep, voor het gedeelte dat de budgetcategorie van het budget waarvan de budgethouder het gebruik heeft stopgezet, overschrijdt. Aan het gedeelte van de budgetcategorie dat overeenstemt met de budgetcategorie waarvan de budgethouder het gebruik heeft stopgezet, wordt ambtshalve prioriteitengroep 1 toegekend.
Hoofdstuk 3. - Maatschappelijke noodzaak
Art. 16.Op verzoek van de persoon die een vraag naar een budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning heeft ingediend, kan de regionale prioriteitencommissie de aanwezigheid van maatschappelijke noodzaak vaststellenals aan een van de volgende voorwaarden is voldaan : 1° er is aangetoond dat de persoon met een handicap ernstig fysiek misbruikt wordt of ernstig psychisch of emotioneel misbruikt wordt of ernstig seksueel misbruikt wordt of het slachtoffer is van incest;2° er is ernstig fysiek misbruik of ernstig psychisch of emotioneel misbruik of ernstig seksueel misbruik of incest door de persoon met een handicap ten aanzien van de mantelzorgers of samenwonende personen uit het netwerk aangetoond;3° er is aangetoond dat de persoon met een handicap ernstig fysiek of ernstig psychisch of emotioneel wordt verwaarloosd;4° er is aangetoond dat de persoon met een handicap de mantelzorgers of samenwonende personen uit het netwerk ernstig fysiek of ernstig psychisch of emotioneel verwaarloost. Als de vaststelling van maatschappelijke noodzaak wordt gevraagd, moet het multidisciplinaire team het ernstige misbruik of de ernstige verwaarlozing, vermeld in het eerste lid, aantonen.
De persoon die een vraag naar een budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning indient, kan ook informatie aanleveren om de maatschappelijke noodzaak te beoordelen.
Hoofdstuk 4. - Bemiddeling, planning en afstemming in het kader van persoonsvolgende financiering Afdeling 1. - Bemiddeling
Art. 17.Voor de personen met een handicap aan wie het agentschap een budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning ter beschikking heeft gesteld, maar die er niet in slagen de benodigde ondersteuning te organiseren met het gebruik van het budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning, als voucher of als cashbudget, kan een passende oplossing worden gevonden via bemiddeling.
Art. 18.De budgethouder kan aan het agentschap vragen om de bemiddeling binnen het ROG op te starten of het agentschap kan aan de budgethouder bemiddeling voorstellen als de budgethouder er niet in slaagt om de benodigde ondersteuning te organiseren omdat : 1° het verzoek tot ondersteuning van de persoon met een handicap te complex is;2° de mogelijkheden van het aanbod aan ondersteuning van reguliere diensten, rechtstreeks toegankelijke diensten die gesubsidieerd worden door het agentschap of zorgaanbieders die vergund zijn door het agentschap, onvoldoende zijn afgestemd op de vraag naar ondersteuning van de persoon met een handicap.
Art. 19.Het ROG heeft de volgende opdrachten : 1° de organisatie en de procesbewaking van de bemiddeling;2° het stimuleren van de actieve inzet in het bemiddelingsproces van de leden van het ROG, vermeld in artikel 3, § 1, 1° tot en met 3°, van het besluit van 17 maart 2006, van de zorgaanbieders die al of niet vergund zijn door het agentschap uit de provincie en van de reguliere diensten uit de provincie;3° het stimuleren van de collectieve verantwoordelijkheid om samen met de budgethouder in het kader van de bemiddeling een antwoord te vinden op het individuele verzoek tot ondersteuning;4° de evaluatie en de bijsturing van de bemiddeling.
Art. 20.Het coördinatiepunt maakt rapporten op over de realisaties en knelpunten van de bemiddeling en stelt die ter beschikking van het bestuursorgaan van het ROG. Afdeling 2. - Afstemming
Art. 21.Afstemming heeft tot doel : 1° het aanbod aan zorg en ondersteuning voor budgethouders dat binnen de provincie geboden kan worden door reguliere diensten en door aanbieders van zorg en ondersteuning die al of niet vergund zijn door het agentschap, op elkaar af te stemmen;2° te garanderen dat de budgethouder met het budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning binnen de provincie een kwaliteitsvol aanbod van zorg en ondersteuning vindt dat beantwoordt aan zijn noden en verwachtingen;3° na te gaan op welke wijze de rechtstreeks toegankelijke diensten die erkend zijn door het agentschap, binnen de middelen die beschikbaar zijn op de begroting van het agentschap, binnen de provincie maximaal kunnen tegemoetkomen aan de vragen naar zorg en ondersteuning van personen met een handicap.
Art. 22.Het ROG is verantwoordelijk voor de sturing, de evaluatie en de bijsturing van het proces van afstemming en formuleert voorstellen tot verbetering van de afstemming voor de aanbieders van zorg en ondersteuning in de provincie en voor het agentschap.
Art. 23.Het ROG betrekt de bijstandsorganisaties, de diensten Ondersteuningsplan die erkend zijn door het agentschap, de reguliere diensten en de aanbieders van zorg en ondersteuning die vergund zijn door het agentschap, bij het proces van afstemming.
Art. 24.Het coördinatiepunt stelt rapporten op over de realisaties en knelpunten van zorgafstemming en stelt die rapporten ter beschikking van het bestuursorgaan van het ROG. Afdeling 3. - Planning
Art. 25.Planning heeft tot doel een inschatting te maken van de begrotingsmiddelen die noodzakelijk zijn om zorggarantie te bieden voor de personen met een handicap met de grootste ondersteuningsnood en in het bijzonder om een inschatting te maken van : 1° de begrotingsmiddelen die nodig zijn om aan alle personen met een handicap het budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning dat is toegewezen, ter beschikking te kunnen stellen;2° de begrotingsmiddelen die nodig zijn om tegemoet te kunnen komen aan de vragen van personen met een handicap naar een tegemoetkoming in de kosten van hulpmiddelen en aanpassingen;3° de begrotingsmiddelen die nodig zijn om een antwoord te kunnen bieden op de vragen van personen met een handicap naar rechtstreeks toegankelijke hulp;4° de begrotingsmiddelen die nodig zijn opdat alle personen met een handicap die zich willen laten bijstaan door een dienst Ondersteuningsplan, daar effectief de mogelijkheid toe hebben;5° de begrotingsmiddelen die nodig zijn om in voldoende capaciteit voor de opmaak van multidisciplinaire verslagen te voorzien;6° de begrotingsmiddelen die nodig zijn voor de ondersteuning van minderjarige personen met een handicap;7° het benodigde budget om tegemoet te komen aan de vragen van personen met een handicap naar ondersteuning van reguliere diensten.
Art. 26.Het agentschap is verantwoordelijk voor het beleidsvoorbereidende proces op het gebied van planning, de evaluatie en de bijsturing ervan.
Art. 27.Het agentschap stelt in overleg met de het raadgevend comité van het agentschap en de ROG's een meerjarenplan alsook een geactualiseerd jaarlijks plan over de noodzakelijke ontwikkelingen van de begrotingsmiddelen op, waarbij onder meer met de volgende gegevens rekening gehouden wordt : 1° het wetenschappelijk onderzoek over de te verwachten ontwikkelingen met betrekking tot de kwantiteit en de kwaliteit van de vragen naar zorg en ondersteuning, met inbegrip van de vragen naar begeleiding door een dienst Ondersteuningsplan en een multidisciplinair team, dat wordt uitgevoerd in opdracht van het agentschap;2° de door het coördinatiepunt opgestelde rapporten over de bemiddeling en de afstemming;3° de adviezen van de ROG's over de planning.
Art. 28.Het ROG betrekt de reguliere diensten, de diensten Ondersteuningsplan, de bijstandsorganisaties en de zorgaanbieders die vergund zijn door het agentschap, bij zijn opdrachten in het kader van planning.
Hoofdstuk 5. - Wijzigingsbepalingen
Art. 29.In artikel 1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2006Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 17/03/2006 pub. 16/06/2006 numac 2006035891 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de regie van de zorg en bijstand tot sociale integratie van personen met een handicap en betreffende de erkenning en subsidiëring van een Vlaams Platform van verenigingen van personen met een handicap sluiten betreffende de regie van de zorg en bijstand tot sociale integratie van personen met een handicap en betreffende de erkenning en subsidiëring van een Vlaams Platform van verenigingen van personen met een handicap, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 18 februari 2011, 17 februari 2012 en 9 januari 2015, worden punt 12°, 13° en 15°, punt 17° tot en met 20°, en punt 24° en 25° opgeheven.
Art. 30.In artikel 2, § 1, van hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 16/05/2014 pub. 27/10/2014 numac 2014036539 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de uitvoering van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in punt 1° worden de woorden "opname- en bemiddelingsbeleid" vervangen door het woord "opnamebeleid";2° punt 2° en punt 3° worden opgeheven.
Art. 31.In artikel 7 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 18 februari 2011Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 18/02/2011 pub. 29/03/2011 numac 2011201375 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende de wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2006 betreffende de regie van de zorg en bijstand tot sociale integratie van personen met een handicap en betreffende de erkenning en subsidiëring van een Vlaams Platform van verenigingen van personen met een handicap type besluit van de vlaamse regering prom. 18/02/2011 pub. 21/03/2011 numac 2011035237 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening betreffende toegankelijkheid sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het eerste lid worden punt 1°, punt 4°, punt 5° en punt 8° opgeheven;2° in het tweede lid worden de zinsnede "zorgvraagregistratie," en de woorden "en zorgafstemming" opgeheven.
Art. 32.In artikel 8 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 18 februari 2011Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 18/02/2011 pub. 29/03/2011 numac 2011201375 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende de wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2006 betreffende de regie van de zorg en bijstand tot sociale integratie van personen met een handicap en betreffende de erkenning en subsidiëring van een Vlaams Platform van verenigingen van personen met een handicap type besluit van de vlaamse regering prom. 18/02/2011 pub. 21/03/2011 numac 2011035237 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening betreffende toegankelijkheid sluiten, wordt punt 1° vervangen door wat volgt : "1° het maakt rapporten op ter ondersteuning van het ROG bij de uitvoering van zijn opdracht met betrekking tot de bemiddeling, de afstemming en de planning. Het coördinatiepunt respecteert daarbij de kwaliteitseisen, vastgesteld door het agentschap;".
Art. 33.In titel II van hetzelfde besluit, het laatst gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 9 januari 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 09/01/2015 pub. 29/01/2015 numac 2015035093 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2006 betreffende de regie van de zorg en bijstand tot sociale integratie van personen met een handicap en betreffende de erkenning en subsidiëring van een Vlaams Platform van verenigingen van personen met een handicap, wat betreft de invoering van de beroepsprocedure en de verankering van de toetsingscriteria type besluit van de vlaamse regering prom. 09/01/2015 pub. 02/02/2015 numac 2015035073 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 12 augustus 2005 houdende bijzondere bepalingen inzake prijzen voor de sector van de instellingen voor bejaardenopvang sluiten, wordt hoofdstuk II/1, dat bestaat uit artikel 8/1 tot en met artikel 8/3, opgeheven.
Art. 34.In titel II van hetzelfde besluit, het laatst gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 9 januari 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 09/01/2015 pub. 29/01/2015 numac 2015035093 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2006 betreffende de regie van de zorg en bijstand tot sociale integratie van personen met een handicap en betreffende de erkenning en subsidiëring van een Vlaams Platform van verenigingen van personen met een handicap, wat betreft de invoering van de beroepsprocedure en de verankering van de toetsingscriteria type besluit van de vlaamse regering prom. 09/01/2015 pub. 02/02/2015 numac 2015035073 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 12 augustus 2005 houdende bijzondere bepalingen inzake prijzen voor de sector van de instellingen voor bejaardenopvang sluiten, wordt hoofdstuk IV, dat bestaat uit artikel 11 en artikel 12, opgeheven
Art. 35.In titel II van hetzelfde besluit, het laatst gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 17/02/2012 pub. 05/04/2012 numac 2012035394 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 15 december 2000 houdende vaststelling van de voorwaarden van toekenning van een persoonlijke-assistentiebudget aan personen met een handicap en van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2006 betreffende de regie van de zorg en bijstand tot sociale integratie van personen met een handicap en betreffende de erkenning en subsidiëring van een Vlaams Platform van verenigingen van personen met een handicap, wat betreft de integratie van de toekenning van persoonlijke-assistentiebudgetten in de regie van de zorg type besluit van de vlaamse regering prom. 17/02/2012 pub. 23/05/2012 numac 2012035464 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen sluiten, wordt hoofdstuk V, dat bestaat uit artikel 13 tot en met 17, opgeheven.
Art. 36.In titel II van hetzelfde besluit, het laatst gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 9 januari 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 09/01/2015 pub. 29/01/2015 numac 2015035093 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2006 betreffende de regie van de zorg en bijstand tot sociale integratie van personen met een handicap en betreffende de erkenning en subsidiëring van een Vlaams Platform van verenigingen van personen met een handicap, wat betreft de invoering van de beroepsprocedure en de verankering van de toetsingscriteria type besluit van de vlaamse regering prom. 09/01/2015 pub. 02/02/2015 numac 2015035073 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 12 augustus 2005 houdende bijzondere bepalingen inzake prijzen voor de sector van de instellingen voor bejaardenopvang sluiten, wordt het opschrift van hoofdstuk VI vervangen door wat volgt : "Hoofdstuk VI. Opnamebeleid voor de voorzieningen".
Art. 37.In artikel 18, tweede en vierde lid, van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 18 februari 2011Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 18/02/2011 pub. 29/03/2011 numac 2011201375 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende de wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2006 betreffende de regie van de zorg en bijstand tot sociale integratie van personen met een handicap en betreffende de erkenning en subsidiëring van een Vlaams Platform van verenigingen van personen met een handicap type besluit van de vlaamse regering prom. 18/02/2011 pub. 21/03/2011 numac 2011035237 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening betreffende toegankelijkheid sluiten, wordt de zinsnede ", na advies van de permanente cel," opgeheven.
Art. 38.Artikel 18/1 en artikel 18/2 van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 9 januari 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 09/01/2015 pub. 29/01/2015 numac 2015035093 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2006 betreffende de regie van de zorg en bijstand tot sociale integratie van personen met een handicap en betreffende de erkenning en subsidiëring van een Vlaams Platform van verenigingen van personen met een handicap, wat betreft de invoering van de beroepsprocedure en de verankering van de toetsingscriteria type besluit van de vlaamse regering prom. 09/01/2015 pub. 02/02/2015 numac 2015035073 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 12 augustus 2005 houdende bijzondere bepalingen inzake prijzen voor de sector van de instellingen voor bejaardenopvang sluiten, worden opgeheven.
Art. 39.Artikel 19 van hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 18 februari 2011Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 18/02/2011 pub. 29/03/2011 numac 2011201375 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende de wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2006 betreffende de regie van de zorg en bijstand tot sociale integratie van personen met een handicap en betreffende de erkenning en subsidiëring van een Vlaams Platform van verenigingen van personen met een handicap type besluit van de vlaamse regering prom. 18/02/2011 pub. 21/03/2011 numac 2011035237 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening betreffende toegankelijkheid sluiten, wordt vervangen door wat volgt : "
Art. 19.Een voorziening kan bij de opname van een persoon met een handicap alleen afwijken van de procedure, vermeld in artikel 18, tweede lid, als ze de motivering voor de opname voorlegt aan het agentschap en het agentschap oordeelt dat de motivering gegrond is.
Als het agentschap oordeelt dat de motivering niet gegrond is, is een volgende opname die afwijkt van de procedure, vermeld in artikel 18, tweede lid, alleen toegelaten nadat het agentschap de motivering voor die opname gegrond verklaard heeft. Het agentschap bepaalt de periode waarin een voorziening een opname die afwijkt van de procedure, vermeld in artikel 18, tweede lid, alleen kan realiseren nadat de motivering ervoor door het agentschap gegrond is verklaard.
Het agentschap bepaalt in het protocol prioriteiten bij opname de criteria waaraan de motivering moet beantwoorden.".
Art. 40.Artikel 20 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 18 februari 2011 en 9 januari 2015, wordt opgeheven.
Art. 41.Artikel 20/1, 20/2 en 20/3 van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 9 januari 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 09/01/2015 pub. 29/01/2015 numac 2015035093 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2006 betreffende de regie van de zorg en bijstand tot sociale integratie van personen met een handicap en betreffende de erkenning en subsidiëring van een Vlaams Platform van verenigingen van personen met een handicap, wat betreft de invoering van de beroepsprocedure en de verankering van de toetsingscriteria type besluit van de vlaamse regering prom. 09/01/2015 pub. 02/02/2015 numac 2015035073 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 12 augustus 2005 houdende bijzondere bepalingen inzake prijzen voor de sector van de instellingen voor bejaardenopvang sluiten, worden opgeheven.
Art. 42.In artikel 23 van hetzelfde besluit wordt punt 2° opgeheven.
Art. 43.In titel II, hoofdstuk VI, van hetzelfde besluit, het laatst gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 18 februari 2011Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 18/02/2011 pub. 29/03/2011 numac 2011201375 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende de wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2006 betreffende de regie van de zorg en bijstand tot sociale integratie van personen met een handicap en betreffende de erkenning en subsidiëring van een Vlaams Platform van verenigingen van personen met een handicap type besluit van de vlaamse regering prom. 18/02/2011 pub. 21/03/2011 numac 2011035237 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening betreffende toegankelijkheid sluiten, wordt afdeling II, die bestaat uit artikel 24 tot en met 27, opgeheven.
Art. 44.In titel II van hetzelfde besluit, het laatst gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 9 januari 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 09/01/2015 pub. 29/01/2015 numac 2015035093 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2006 betreffende de regie van de zorg en bijstand tot sociale integratie van personen met een handicap en betreffende de erkenning en subsidiëring van een Vlaams Platform van verenigingen van personen met een handicap, wat betreft de invoering van de beroepsprocedure en de verankering van de toetsingscriteria type besluit van de vlaamse regering prom. 09/01/2015 pub. 02/02/2015 numac 2015035073 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 12 augustus 2005 houdende bijzondere bepalingen inzake prijzen voor de sector van de instellingen voor bejaardenopvang sluiten, wordt hoofdstuk VII, dat bestaat uit artikel 28 tot en met artikel 30, opgeheven.
Art. 45.In titel II van hetzelfde besluit, het laatst gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 9 januari 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 09/01/2015 pub. 29/01/2015 numac 2015035093 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2006 betreffende de regie van de zorg en bijstand tot sociale integratie van personen met een handicap en betreffende de erkenning en subsidiëring van een Vlaams Platform van verenigingen van personen met een handicap, wat betreft de invoering van de beroepsprocedure en de verankering van de toetsingscriteria type besluit van de vlaamse regering prom. 09/01/2015 pub. 02/02/2015 numac 2015035073 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 12 augustus 2005 houdende bijzondere bepalingen inzake prijzen voor de sector van de instellingen voor bejaardenopvang sluiten, wordt hoofdstuk VIII, dat bestaat uit artikel 31 tot en met artikel 33, opgeheven.
Art. 46.In artikel 37 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 21 februari 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 21/02/2014 pub. 28/02/2014 numac 2014035219 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de integrale jeugdhulp sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in punt 2° worden de woorden "de zorgvraagregistratie en de zorgbemiddeling" vervangen door de woorden "de bemiddeling in het kader van persoonsvolgende financiering";2° in punt 3° wordt punt a) opgeheven;3° in punt 3°, b), wordt het woord "zorgbemiddeling" vervangen door de woorden "bemiddeling in het kader van persoonsvolgende financiering".
Art. 47.In artikel 46, § 1, tweede lid, van hetzelfde besluit worden de woorden "en in de permanente cel" vervangen door de zinsnede "in alle overlegorganen van het agentschap, en in het bijzonder in de overlegorganen die de materies behandelen betreffende de afhandeling van een vraag naar niet rechtstreeks toegankelijke hulp en ondersteuning en de terbeschikkingstelling van dat budget,".
Art. 48.In artikel 47/2, § 2, van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 18 februari 2011Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 18/02/2011 pub. 29/03/2011 numac 2011201375 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende de wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2006 betreffende de regie van de zorg en bijstand tot sociale integratie van personen met een handicap en betreffende de erkenning en subsidiëring van een Vlaams Platform van verenigingen van personen met een handicap type besluit van de vlaamse regering prom. 18/02/2011 pub. 21/03/2011 numac 2011035237 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening betreffende toegankelijkheid sluiten, worden punt 2°, punt 4° en punt 6° opgeheven.
Art. 49.In artikel 47/5 van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 18 februari 2011Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 18/02/2011 pub. 29/03/2011 numac 2011201375 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende de wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2006 betreffende de regie van de zorg en bijstand tot sociale integratie van personen met een handicap en betreffende de erkenning en subsidiëring van een Vlaams Platform van verenigingen van personen met een handicap type besluit van de vlaamse regering prom. 18/02/2011 pub. 21/03/2011 numac 2011035237 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening betreffende toegankelijkheid sluiten en gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 9 januari 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 09/01/2015 pub. 29/01/2015 numac 2015035093 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2006 betreffende de regie van de zorg en bijstand tot sociale integratie van personen met een handicap en betreffende de erkenning en subsidiëring van een Vlaams Platform van verenigingen van personen met een handicap, wat betreft de invoering van de beroepsprocedure en de verankering van de toetsingscriteria type besluit van de vlaamse regering prom. 09/01/2015 pub. 02/02/2015 numac 2015035073 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 12 augustus 2005 houdende bijzondere bepalingen inzake prijzen voor de sector van de instellingen voor bejaardenopvang sluiten, wordt punt 1° vervangen door wat volgt : "1° de bepalingen van dit besluit, de richtlijnen van het agentschap en het protocol prioriteiten bij opname, vermeld in artikel 18, naleven;".
Art. 50.Artikel 23 van het besluit van de Vlaamse Regering over de indiening en de afhandeling van de aanvraag van een budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning voor meerderjarige personen met een handicap en over de terbeschikkingstelling van dat budget wordt vervangen door wat volgt : "
Art. 23.De regionale prioriteitencommissie kent prioriteitengroep één, prioriteitengroep twee of prioriteitengroep drie toe en stelt maatschappelijke noodzaak vast.".
Art. 51.In artikel 37, § 1, van hetzelfde besluit wordt een punt 5° toegevoegd dat luidt als volgt : "5° de personen met een handicap voor wie de regionale prioriteitencommissie maatschappelijke noodzaak heeft vastgesteld als vermeld in artikel 23.".
Art. 52.In artikel 56, eerste lid, van hetzelfde besluit worden de woorden "met uitzondering van artikel 36, § 1, 2° en 4° " vervangen door de woorden " met uitzondering van artikel 37, § 1, 2°, 4° en 5° ".
Hoofdstuk 6. - Slotbepalingen
Art. 53.Dit besluit treedt in werking op 1 april 2016 met uitzondering van artikel 17 dat in werking treedt op een door de Vlaamse minister, bevoegd voor de bijstand aan personen, vast te stellen datum.
Art. 54.De Vlaamse minister, bevoegd voor de bijstand aan personen, is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 4 maart 2016.
De minister-president van de Vlaamse Regering, G. BOURGOIS De Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, J. VANDEURZEN