Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 18 februari 2011
gepubliceerd op 29 maart 2011

Besluit van de Vlaamse Regering houdende de wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2006 betreffende de regie van de zorg en bijstand tot sociale integratie van personen met een handicap en betreffende de erkenning en subsidiëring van een Vlaams Platform van verenigingen van personen met een handicap

bron
vlaamse overheid
numac
2011201375
pub.
29/03/2011
prom.
18/02/2011
ELI
eli/besluit/2011/02/18/2011201375/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

18 FEBRUARI 2011. - Besluit van de Vlaamse Regering houdende de wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2006Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 17/03/2006 pub. 16/06/2006 numac 2006035891 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de regie van de zorg en bijstand tot sociale integratie van personen met een handicap en betreffende de erkenning en subsidiëring van een Vlaams Platform van verenigingen van personen met een handicap sluiten betreffende de regie van de zorg en bijstand tot sociale integratie van personen met een handicap en betreffende de erkenning en subsidiëring van een Vlaams Platform van verenigingen van personen met een handicap


De Vlaamse Regering, Gelet op het decreet van 7 mei 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/05/2004 pub. 11/06/2004 numac 2004035909 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap sluiten tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap, artikel 7, 8, 2°, en artikel 11, laatste lid;

Gelet op het provincie decreet van 9 december 2005Relevante gevonden documenten type decreet prom. 09/12/2005 pub. 29/12/2005 numac 2005036605 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Provinciedecreet sluiten, artikel 2, 3°;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2006Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 17/03/2006 pub. 16/06/2006 numac 2006035891 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de regie van de zorg en bijstand tot sociale integratie van personen met een handicap en betreffende de erkenning en subsidiëring van een Vlaams Platform van verenigingen van personen met een handicap sluiten betreffende de regie van de zorg en bijstand tot sociale integratie van personen met een handicap en betreffende de erkenning en subsidiëring van een Vlaams Platform van verenigingen van personen met een handicap;

Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, gegeven op 16 december 2010;

Gelet op advies 49.100/1 van de Raad van State, gegeven op 13 januari 2011, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.In artikel 1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2006Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 17/03/2006 pub. 16/06/2006 numac 2006035891 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de regie van de zorg en bijstand tot sociale integratie van personen met een handicap en betreffende de erkenning en subsidiëring van een Vlaams Platform van verenigingen van personen met een handicap sluiten betreffende de regie van de zorg en bijstand tot sociale integratie van personen met een handicap en betreffende de erkenning en subsidiëring van een Vlaams Platform van verenigingen van personen met een handicap worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° punt 1° wordt vervangen door wat volgt : « 1° agentschap : het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap;»; 2° punt 2° wordt vervangen door wat volgt : « 2° decreet van 7 mei 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/05/2004 pub. 11/06/2004 numac 2004035909 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap sluiten : het decreet van 7 mei 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/05/2004 pub. 11/06/2004 numac 2004035909 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap sluiten tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap;»; 3° punt 3° wordt vervangen door wat volgt : « 3° verwijzende instanties : de instanties, vermeld in artikel 22 van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 juli 1991 betreffende de inschrijving bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap, die door het agentschap zijn erkend om een multidisciplinair verslag op te maken;»; 4° in punt 4° wordt het woord "Fonds" vervangen door het woord "agentschap";5° in punt 5° worden de woorden "artikel 2 van het decreet van 27 juni 1990" vervangen door de woorden "artikel 2, 2°, van het decreet van 7 mei 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/05/2004 pub. 11/06/2004 numac 2004035909 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap sluiten" en wordt het woord "Fonds" telkens vervangen door het woord "agentschap";6° in punt 10°, b), worden de woorden "hoofdstuk VIIbis van het decreet van 27 juni 1990" vervangen door de woorden "artikel 16, 2°, van het decreet van 7 mei 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/05/2004 pub. 11/06/2004 numac 2004035909 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap sluiten";7° punt 13° wordt vervangen door wat volgt : « 13° urgentiecategorie : de categorie die toegekend wordt aan een zorgvraag overeenkomstig het protocol toekenning van een urgentiecategorie, vermeld in artikel 14, § 1, en het protocol prioriteiten bij opname, vermeld in artikel 18, en die aangeeft of het een actieve of een toekomstgerichte zorgvraag betreft;»; 8° in punt 14° worden de woorden "registratie- en coördinatiepunt" telkens vervangen door het woord "coördinatiepunt";9° in punt 16° wordt het woord "urgentiecode" vervangen door het woord "urgentiecategorie";10° in punt 19° wordt het woord "Fonds" vervangen door het woord "agentschap";11° er worden een punt 20° tot en met 23° toegevoegd, die luiden als volgt : « 20° prioritair te bemiddelen zorgvraag : een zorgvraag die voldoet aan de criteria die door het agentschap na advies van de permanente cel zijn vastgesteld en waarvoor prioritair een begeleidings-, behandelings- of opvangaanbod moet worden gezocht;21° regionale prioriteitencommissie : de commissie, vermeld in titel II, hoofdstuk II/1;22° contactorganisatie : een organisatie als vermeld in titel IV/1;23° contactpersoon zorgregie : de medewerker van een contactorganisatie die door de contactorganisatie wordt belast met de uitvoering van de taken, vermeld in artikel 47/2, § 2.»

Art. 2.In artikel 3 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in § 1 wordt het woord "Fonds" telkens vervangen door het woord "agentschap";2° in § 2, tweede lid, worden de woorden "registratie- en coördinatiepunt" vervangen door het woord "coördinatiepunt".

Art. 3.In artikel 4, § 2, van hetzelfde besluit wordt het woord "Fonds" telkens vervangen door het woord "agentschap".

Art. 4.In artikel 5, tweede lid, van hetzelfde besluit wordt het woord "Fonds" vervangen door het woord "agentschap".

Art. 5.In artikel 7 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het eerste lid wordt punt 3° vervangen door wat volgt : « 3° het volgen van en het rapporteren over het opnamebeleid van de voorzieningen;»; 2° in het eerste lid, 6° en 7°, worden de woorden "registratie- en coördinatiepunt" vervangen door het woord "coördinatiepunt";3° aan het eerste lid wordt een punt 8° toegevoegd, dat luidt als volgt : « 8° het oprichten van een of meer regionale prioriteitencommissies. »; 4° in het tweede lid wordt het woord "Fonds" vervangen door het woord "agentschap".

Art. 6.In artikel 8 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° de woorden "registratie- en coördinatiepunt" worden telkens vervangen door het woord "coördinatiepunt";2° in punt 1° wordt het woord "Fonds" vervangen door het woord "agentschap";3° punt 2° wordt vervangen door wat volgt : « 2° het stelt rapporten op over de opnames in voorzieningen en over de resultaten van de zorgbemiddeling, de zorgafstemming en de zorgplanning.»; 4° punt 3° wordt opgeheven.

Art. 7.In hetzelfde besluit wordt een hoofdstuk II/1 ingevoegd, dat bestaat uit artikel 8/1 tot en met 8/3, dat luidt als volgt : « HOOFDSTUK II/ 1. - Regionale prioriteitencommissie

Art. 8/1.Het ROG richt in elke provincie minstens één regionale prioriteitencommissie op die als volgt is samengesteld : 1° een evenredige vertegenwoordiging van : a) de verenigingen van personen met een handicap;b) de voorzieningen;c) de verwijzende instanties;2° een ambtenaar die aangewezen wordt door de leidend ambtenaar van het agentschap. De leden, vermeld in het eerste lid, punt 1° en 2°, hebben elk één stem.

Het ROG stelt een huishoudelijk reglement op over de werking van de regionale prioriteitencommissie en stuurt de regionale prioriteitencommissie aan.

Het coördinatiepunt zorgt voor de logistieke en inhoudelijke ondersteuning.

Art. 8/2.De regionale prioriteitencommissie heeft minstens de volgende taken : 1° op verzoek van de contactpersoon een zorgvraag erkennen als prioritair te bemiddelen zorgvraag overeenkomstig de richtlijnen die vastgesteld zijn door het agentschap na het advies van de permanente cel;2° advies geven aan het agentschap over de toelaatbaarheid van een opname door een voorziening die afwijkt van de bepalingen van artikel 18, tweede lid;3° verwijzen naar zorgbemiddeling van prioritair te bemiddelen zorgvragen die geen antwoord krijgen binnen een aanvaardbare termijn;4° binnen de perken van de daarvoor in de begroting van het agentschap ingeschreven kredieten voorstellen aan het agentschap dat een prioritair te bemiddelen zorgvraag die geen antwoord krijgt binnen een aanvaardbare termijn, in aanmerking komt voor een convenant als vermeld in artikel 3 van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2002Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 19/07/2002 pub. 28/08/2002 numac 2002036076 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering houdende maatregelen om tegemoet te komen aan de noodzaak tot leniging van dringende behoeften van personen met een handicap sluiten houdende maatregelen om tegemoet te komen aan de noodzaak tot leniging van dringende behoeften van personen met een handicap.

Art. 8/3.De regionale prioriteitencommissie rapporteert minstens eenmaal per kalenderjaar aan het bestuursorgaan van het ROG over de uitvoering van de taken, vermeld in artikel 8/2. »

Art. 8.In artikel 9 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° het woord "Fonds" wordt telkens vervangen door het woord "agentschap";2° de woorden "registratie- en coördinatiepunt" worden vervangen door het woord "coördinatiepunt".

Art. 9.Artikel 10 van hetzelfde besluit wordt opgeheven.

Art. 10.In titel II van hetzelfde besluit wordt het opschrift van hoofdstuk IV vervangen door wat volgt : « HOOFDSTUK IV. - Permanente Cel Zorgregie »

Art. 11.In artikel 11 van hetzelfde besluit wordt het woord "Fonds" telkens vervangen door het woord "agentschap".

Art. 12.In artikel 12 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° het woord "Fonds" wordt telkens vervangen door het woord "agentschap";2° in § 2, 1°, wordt de zinsnede ", inclusief de opmaak van het stappenplan, vermeld in artikel 10" opgeheven;3° in § 2 wordt punt 3° vervangen door wat volgt : « 3° de kwaliteitseisen voor de processen en de resultaten van zorgvraagregistratie, zorgbemiddeling, zorgafstemming en zorgplanning en inzake de bijsturing ervan;»; 4° in § 2 wordt punt 5° vervangen door wat volgt : « 5° de opmaak van een protocol toekenning van een urgentiecategorie als vermeld in artikel 14, § 1, en de bijsturing ervan;»; 5° aan § 2 worden een punt 7° en een punt 8° toegevoegd die luiden als volgt : « 7° de opmaak van een protocol prioriteiten bij opname als vermeld in artikel 18 en de bijsturing ervan;8° de opmaak van richtlijnen voor het catalogiseren van een zorgvraag als een prioritair te bemiddelen zorgvraag als vermeld in artikel 8/2, 1°, en de bijsturing ervan.»

Art. 13.In artikel 13 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° het woord "Fonds" wordt vervangen door het woord "agentschap";2° de woorden "door de verwijzende instanties" worden opgeheven.

Art. 14.Artikel 14 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt : «

Art. 14.§ 1. De urgentiecategorie is een van de basisgegevens die in het kader van de zorgvraagregistratie geregistreerd moeten worden.

De urgentiecategorie wordt toegekend door de contactpersoon zorgregie overeenkomstig het protocol toekenning van een urgentiecategorie, dat door het agentschap wordt vastgesteld na advies van de permanente cel.

Het protocol toekenning van een urgentiecategorie beschrijft de urgentiecategorieën die kunnen worden toegekend, alsook de criteria en de werkwijze om de urgentiecategorieën toe te kennen. § 2. De personeelsleden van het agentschap dat tot taak heeft toezicht te houden op de toepassing van de regelgeving die geldt voor de voorzieningen met betrekking tot het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, controleren de toepassing van het protocol toekenning van een urgentiecategorie, vermeld in § 1. Het verslag van die controle wordt bezorgd aan het bestuursorgaan van het ROG, vermeld in artikel 5, eerste lid. »

Art. 15.Artikel 15 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt : «

Art. 15.De basisgegevens, vermeld in artikel 13, waarover het agentschap conform artikel 15 niet beschikt, worden in de centrale gegevensbank ingevoerd door de contactpersoon zorgregie.

Het agentschap bepaalt, na advies van de permanente cel, op welke wijze en op welk moment de contactpersoon zorgregie de basisgegevens invoert in de centrale gegevensbank. »

Art. 16.In artikel 16 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° het woord "Fonds" wordt telkens vervangen door het woord "agentschap";2° de woorden "Vlaams Fonds voor de Sociale Integratie van Personen met een Handicap" worden vervangen door de woorden "Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap".

Art. 17.In artikel 17 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° punt 2° wordt opgeheven;2° in punt 4° wordt het woord "Urgentiecodering" vervangen door de woorden "toekenning van een urgentiecategorie".

Art. 18.Artikel 18 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt : «

Art. 18.De kandidaten voor opname in een voorziening worden in de centrale gegevensbank ingedeeld in prioriteitengroepen.

De prioriteitengroepen worden door het agentschap, na advies van de permanente cel, vastgesteld in het protocol prioriteiten bij opname.

De voorzieningen kunnen een persoon met een handicap opnemen als die : 1° behoort tot de hoogst voorkomende prioriteitengroep op de lijst met kandidaten;2° beantwoordt aan de profielbeschrijving van personen voor wie de open plaats is bedoeld, die door de voorzieningen werd vastgesteld in de centrale gegevensbank. Het agentschap bepaalt, na advies van de permanente cel, in het protocol prioriteiten bij opname : 1° in welke gevallen en op welke wijze de voorzieningen expliciet een open plaats moeten melden;2° in welke gevallen de contactpersoon zorgregie een persoon met een handicap expliciet moet aanmelden voor een open plaats;3° de criteria waaraan een profielbeschrijving als vermeld in het tweede lid, 2°, moet voldoen.»

Art. 19.Artikel 19 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt : «

Art. 19.Een voorziening kan bij opname van een persoon met een handicap alleen afwijken van de bepalingen van artikel 18, tweede lid, als ze een motivering voor de opname voorlegt aan het agentschap.

Als het agentschap, na advies van de regionale prioriteitencommissie, oordeelt dat de motivering niet gegrond is, is een volgende opname die afwijkt van de bepalingen van artikel 18, tweede lid, alleen toegelaten nadat het agentschap de motivering voor die opname gegrond verklaard heeft, na advies van de regionale prioriteitencommissie. Het agentschap bepaalt de periode waarin een voorziening een opname die afwijkt van de bepalingen van artikel 18, tweede lid, alleen kan realiseren nadat de motivering ervoor door het agentschap gegrond werd verklaard.

Het agentschap bepaalt, na advies van de permanente cel, in het protocol prioriteiten bij opname de criteria waaraan de motivering moet beantwoorden. »

Art. 20.In artikel 20 van hetzelfde besluit wordt het woord "Fonds" vervangen door het woord "agentschap".

Art. 21.In artikel 21 van hetzelfde besluit worden de woorden "De ambtenaren van het Fonds, gemachtigd om toezichtsopdrachten uit te voeren overeenkomstig hoofdstuk X van het decreet van 27 juni 1990," vervangen door de woorden "De personeelsleden van het agentschap dat tot taak heeft toezicht te houden op de toepassing van de regelgeving die geldt voor de voorzieningen met betrekking tot het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin".

Art. 22.In artikel 22 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° het woord "Fonds" wordt telkens vervangen door het woord "agentschap";2° de woorden "op de dag van" worden vervangen door de woorden "uiterlijk een maand na".

Art. 23.In hetzelfde besluit wordt een artikel 22/1 ingevoegd dat luidt als volgt : «

Art. 22/1.Als een voorziening de bepalingen van artikel 18 en 19 niet naleeft bij de opname van personen met een handicap, weigert het agentschap de subsidiëring van de opname die afwijkt van de bepalingen van artikel 18 en 19. »

Art. 24.Artikel 24 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt : «

Art. 24.Zorgbemiddeling heeft tot doel een behandelings-, begeleidings- of opvangaanbod te vinden als antwoord op individuele zorgvragen, rekening houdend met de zorgvraag, de urgentiecategorie en het beschikbare aanbod.

Zorgbemiddeling richt zich in de eerste plaats tot zorgvragen die door de regionale prioriteitencommissie als prioritair te bemiddelen zorgvragen zijn erkend.

Zorgbemiddeling vindt in ieder geval plaats als een zorgvraag die door de regionale prioriteitencommissie als prioritair te bemiddelen zorgvraag is erkend, geen antwoord krijgt binnen een aanvaardbare termijn.

Zorgbemiddeling wordt verleend in overeenstemming met de kwaliteitseisen voor het proces en de resultaten van zorgbemiddeling, die het agentschap vaststelt na advies van de permanente cel. »

Art. 25.In hetzelfde besluit wordt een artikel 24/1 ingevoegd, dat luidt als volgt : «

Art. 24/1.De contactpersoon zorgregie neemt deel aan en participeert actief in de zorgbemiddeling van zorgvragen van personen met een handicap voor wie hij optreedt. De contactpersoon zorgregie kan om zorgbemiddeling vragen voor een zorgvraag die door de regionale prioriteitencommissie als prioritair te bemiddelen zorgvraag is erkend, maar geen antwoord krijgt binnen een aanvaardbare termijn. »

Art. 26.In artikel 26 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° de woorden "registratie- en coördinatiepunt" worden telkens vervangen door het woord "coördinatiepunt";2° in het tweede lid wordt het woord "Fonds" vervangen door het woord "agentschap".

Art. 27.In artikel 27, eerste lid, van hetzelfde besluit wordt de zinsnede "De ambtenaren van het Fonds, gemachtigd om toezichtsopdrachten uit te voeren overeenkomstig hoofdstuk X van het decreet van 27 juni 1990," vervangen door de zinsnede "De personeelsleden van het agentschap dat tot taak heeft toezicht te houden op de toepassing van de regelgeving die geldt voor de voorzieningen met betrekking tot het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin".

Art. 28.In artikel 29, tweede lid, van hetzelfde besluit wordt het woord "Fonds" vervangen door het woord "agentschap".

Art. 29.In artikel 30 van hetzelfde besluit worden de woorden "registratie- en coördinatiepunt" vervangen door het woord "coördinatiepunt".

Art. 30.In artikel 31, tweede lid, van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° de woorden "artikel 50 van het decreet van 27 juni 1990" worden vervangen door de woorden "artikel 4 van het besluit van de Vlaamse Regering van 15 december 1993 tot vaststelling van de algemene regels inzake het verlenen van vergunningen en erkenningen door het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap";2° de woorden "artikel 58ter, zesde lid, van het decreet van 27 juni 1990" worden vervangen door de woorden "artikel 18, vijfde lid, van het decreet van 7 mei 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/05/2004 pub. 11/06/2004 numac 2004035909 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap sluiten".

Art. 31.In artikel 32 van hetzelfde besluit wordt het woord "Fonds" vervangen door het woord "agentschap".

Art. 32.In artikel 33 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° het woord "Fonds" wordt telkens vervangen door het woord "agentschap";2° in de inleidende zin worden de woorden "de permanente cel" vervangen door de woorden "de permanente cel en de ROG's";3° in punt 2° worden de woorden "registratie- en coördinatiepunt" vervangen door het woord "coördinatiepunt ".

Art. 33.In artikel 34 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in § 1 wordt het woord "Fonds" vervangen door het woord "agentschap", en worden de woorden "registratie- en coördinatiepunt" telkens vervangen door het woord "coördinatiepunt";2° in § 2 wordt het woord "kanderjaar" vervangen door het woord "kalenderjaar".

Art. 34.In artikel 35 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° het woord "Fonds" wordt telkens vervangen door het woord "agentschap";2° in § 1, tweede lid, worden de woorden "registratie- en coördinatiepunt" vervangen door het woord "coördinatiepunt".

Art. 35.In artikel 36 van hetzelfde besluit wordt het woord "Fonds" vervangen door het woord "agentschap".

Art. 36.In artikelen 38 en 39 van hetzelfde besluit wordt het woord "Fonds" telkens vervangen door het woord "agentschap".

Art. 37.In artikel 40 van hetzelfde besluit wordt het woord "Fonds" vervangen door het woord "agentschap".

A rt. 38 . In artikel 41 van hetzelfde besluit wordt het eerste lid vervangen door wat volgt : "De erkenning als Platform wordt verleend voor een periode van minimaal één jaar en maximaal vijf jaar."

Art. 39.In artikelen 42 en 43 van hetzelfde besluit wordt het woord "Fonds" vervangen door het woord "agentschap".

Art. 40.Artikel 44 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt : «

Art. 44.De personeelsleden van het agentschap dat tot taak heeft toezicht te houden op de toepassing van de regelgeving die geldt voor de voorzieningen met betrekking tot het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, controleren of de erkenningsvoorwaarden, vermeld in titel III, hoofdstuk III, en de subsidiëringsvoorwaarden, vermeld in titel III, hoofdstuk IV, worden nageleefd. »

Art. 41.In artikelen 45 en 46 van hetzelfde besluit wordt het woord "Fonds" vervangen door het woord "agentschap".

Art. 42.In artikel 47 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° het woord "Fonds" wordt vervangen door het woord "agentschap";2° er wordt een tweede lid toegevoegd, dat luidt als volgt : « Het maximumsubsidiebedrag, vermeld in het eerste lid, is gekoppeld aan het prijsindexcijfer dat berekend en benoemd wordt voor de toepassing van artikel 2 van het koninklijk besluit van 24 december 1993 ter uitvoering van de wet van 6 januari 1989 tot vrijwaring van het concurrentievermogen.De basisindex is de spilindex die van toepassing is op 1 januari 2011. Het subsidiebedrag wordt telkens op 1 januari van het kalenderjaar aangepast volgens de formule : subsidiebedrag x index 1 januari kalenderjaar/basisindex 1 januari 2011 "

Art. 43.In hetzelfde besluit wordt een titel IV/1, dat bestaat uit artikelen 47/1 tot en met 47/6, ingevoegd, die luidt als volgt : « TITEL IV/1. - Contactorganisaties

Art. 47/1.Binnen de grenzen van de daarvoor op de begroting van het agentschap ingeschreven kredieten kan het agentschap overeenkomstig de bepalingen van deze titel contactorganisaties subsidiëren.

Art. 47/2.§ 1. Een contactorganisatie is een organisatie waarvan medewerkers op verzoek van een persoon met een handicap, als contactpersoon zorgregie de opdrachten, vermeld in § 2, kunnen uitoefenen. § 2. De contactpersoon zorgregie heeft de volgende opdrachten : 1° registreren en, in voorkomend geval, actualiseren van de gegevens van de persoon met een handicap in de centrale gegevensbank als vermeld in artikel 15;2° een aanvraag indienen bij de regionale prioriteitencommissie om een zorgvraag als prioritair te bemiddelen te erkennen;3° aanmelden van de persoon met een handicap voor open plaatsen in voorzieningen overeenkomstig het protocol prioriteiten bij opname, vermeld in artikel 18;4° deelnemen aan de zorgbemiddeling, die van belang is voor de persoon met een handicap, vermeld in artikel 24/1;5° de persoon met een handicap informeren over de regie van de zorg, over de in dit kader te volgen procedures en over de activiteiten van de contactpersoon zorgregie;6° meehelpen uitvoering geven aan het protocol noodsituatie, vermeld in artikel 12, § 2, 6°.

Art. 47/3.De volgende organisaties en diensten kunnen als contactorganisaties optreden : 1° de voorzieningen;2° de verwijzende instanties;3° de verenigingen van personen met een handicap, die als contactorganisatie worden erkend door het agentschap;4° andere organisaties die door het ROG gemachtigd worden om op te treden als contactorganisatie.

Art. 47/4.Om als contactorganisatie te kunnen worden erkend, moet de vereniging voor personen met een handicap aan de volgende voorwaarden voldoen : 1° ze is opgericht in de vorm van een vereniging zonder winstoogmerk;2° de kerndoelstellingen en kerntaken van de vereniging zijn gericht op haar leden, namelijk personen met een handicap en hun wettelijke vertegenwoordigers;3° de verenigingen vertegenwoordigen een voldoende representatieve doelgroep ten aanzien van de doelpopulatie van het agentschap, of overkoepelen een aantal kleinere verenigingen of regionaal georiënteerde organisaties die zich richten tot de doelpopulatie van het agentschap;4° de verenigingen hebben regionale werkingen in minstens drie provincies van het Vlaamse Gewest. De erkenning wordt verleend voor een periode van één jaar.

Art. 47/5.Elke organisatie die optreedt als contactorganisatie, moet erop toezien dat haar medewerkers die optreden als contactpersoon : 1° de richtlijnen die vastgesteld zijn door het agentschap ter uitvoering van artikel 15, het protocol toekenning van een urgentiecategorie, vermeld in artikel 14, § 1, het protocol prioriteiten bij opname, vermeld in artikel 18, alsook het protocol noodsituatie, vermeld in artikel 12, § 2, 6°, naleven;2° handelen overeenkomstig de deontologische regels, vermeld in het huishoudelijk reglement van het ROG.

Art. 47/6.Het agentschap kan de organisaties, vermeld in artikel 47/3, 1°, 2° en 3°, die optreden als contactorganisatie, daarvoor subsidies verlenen als aan de volgende voorwaarden is voldaan : 1° ze voeren de opdrachten uit, vermeld in artikel in 47/2, § 2;2° ze voldoen aan de bepalingen van artikel 47/5. De Vlaamse minister, bevoegd voor de bijstand van personen, bepaalt de criteria, de gevallen en de bedragen voor de toekenning van de subsidies. »

Art. 44.Artikel 52 tot en met artikel 59 van hetzelfde besluit worden opgeheven.

Art. 45.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 maart 2010.

Art. 46.De Vlaamse minister, bevoegd voor de bijstand aan personen, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 18 februari 2011.

De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, J. VANDEURZEN

^