Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit
gepubliceerd op 01 december 2023

Koninklijk besluit betreffende de uitvoering van de tweede fase van de hervorming van het beroep van octrooigemachtigde

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2023046682
pub.
01/12/2023
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

19 OKTOBER 2023. - Koninklijk besluit betreffende de uitvoering van de tweede fase van de hervorming van het beroep van octrooigemachtigde


Verslag aan de Koning Sire, Dit ontwerp van koninklijk besluit heeft tot doel om de tweede fase van de hervorming van het beroep van octrooigemachtigde te laten in werking treden. In die zin voorziet het: - de inwerkingtreding van de resterende bepalingen van de wet van 8 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/2018 pub. 19/07/2018 numac 2018031478 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende bepalingen ter bescherming van de titel van octrooigemachtigde sluiten houdende bepalingen ter bescherming van de titel van octrooigemachtigde; - de inwerkingtreding van de resterende bepalingen van het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten1 betreffende de vertegenwoordiging inzake octrooien; - de inwerkingtreding van een aantal bepalingen van de wet van 25 september 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/09/2022 pub. 24/10/2022 numac 2022033662 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende invoeging in boek XI van het Wetboek van economisch recht en in het Gerechtelijk Wetboek van diverse bepalingen betreffende intellectuele eigendom type wet prom. 25/09/2022 pub. 16/01/2023 numac 2022033978 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake economie sluiten houdende invoeging in boek XI van het Wetboek van economisch recht en in het Gerechtelijk Wetboek van diverse bepalingen betreffende intellectuele eigendom (hierna " wet van 25 september 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/09/2022 pub. 24/10/2022 numac 2022033662 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende invoeging in boek XI van het Wetboek van economisch recht en in het Gerechtelijk Wetboek van diverse bepalingen betreffende intellectuele eigendom type wet prom. 25/09/2022 pub. 16/01/2023 numac 2022033978 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake economie sluiten"), voor zover deze bepalingen gelinkt zijn aan de hervorming van het beroep van octrooigemachtigde; - de uitvoering van de bepalingen van de wet van 25 september 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/09/2022 pub. 24/10/2022 numac 2022033662 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende invoeging in boek XI van het Wetboek van economisch recht en in het Gerechtelijk Wetboek van diverse bepalingen betreffende intellectuele eigendom type wet prom. 25/09/2022 pub. 16/01/2023 numac 2022033978 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake economie sluiten, voor zover deze bepalingen gelinkt zijn aan de hervorming van het beroep van octrooigemachtigde; - een aantal wijzigingen van het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten1 betreffende de vertegenwoordiging inzake octrooien, met betrekking tot het register van erkende gemachtigden, de nadere regels betreffende de verzekeringsplicht, en overgangsmaatregelen betreffende de registratie van vrije dienstverrichters. HOOFDSTUK 1. - Wijzigingen aan het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten1 betreffende de vertegenwoordiging inzake octrooien Artikelen 2 tot 5 De artikelen 2 tot 5 van het ontwerp van koninklijk besluit brengen wijzigingen aan, aan de bestaande bepalingen betreffende het bijhouden van het register van erkende gemachtigden. Ten eerste wordt de lijst met vermeldingen die in het register worden opgenomen vervolledigd, in lijn met de evoluties van het register in het kader van zijn informatisering. Ten tweede wordt, in het licht van de wetgeving inzake de bescherming van persoonsgegevens, een duidelijker onderscheid gemaakt tussen de gegevens die vatbaar zijn voor inzage en de gegevens die dit niet zijn. Ten derde wordt meer flexibiliteit voorzien in de wijze waarop de Dienst voor de Intellectuele Eigendom en het Instituut voor Octrooigemachtigden registergegevens kunnen uitwisselen in het kader van het opstellen van de ledenlijst van het Instituut.

Artikel 6 Artikel 6 van het ontwerp van koninklijk besluit heeft tot doel om artikel 39 van het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten1 betreffende de vertegenwoordiging inzake octrooien, dat betrekking heeft op de verwerking van persoonsgegevens door het Instituut voor Octrooigemachtigden, op te heffen. De bepalingen van het artikel worden immers ingevoegd in artikel XI.75/4 van het Wetboek van economisch recht, bij artikel 13 van de wet van 25 september 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/09/2022 pub. 24/10/2022 numac 2022033662 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende invoeging in boek XI van het Wetboek van economisch recht en in het Gerechtelijk Wetboek van diverse bepalingen betreffende intellectuele eigendom type wet prom. 25/09/2022 pub. 16/01/2023 numac 2022033978 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake economie sluiten.

Artikel 7 Artikel 7 van het ontwerp van koninklijk besluit heeft tot doel om twee bijkomende bronnen van inkomsten voor het Instituut voor Octrooigemachtigden te bepalen. Ten eerste gaat het om de bijdragen van leden van het Instituut in de kosten voor het onderschrijven van een collectieve verzekeringsovereenkomst door het Instituut of voor het onderschrijven van een individuele verzekeringsovereenkomst door het Instituut ten aanzien van het lid dat in gebreke is met zijn verzekeringsplicht. Voor verdere toelichting omtrent het onderschrijven van verzekeringsovereenkomsten door het Instituut wordt verwezen naar de uiteenzetting bij artikel 10 van het ontwerp. Ten tweede gaat het om bijdragen van leden van het Instituut en van derden in het kader van bepaalde activiteiten van het Instituut. In deze context moet worden opgemerkt dat, wil het Instituut vrijgesteld blijven van zijn btw-verplichting in de zin van artikel 6 van het btw-Wetboek, het bij het vragen van zulke bijdragen rekening zal moeten houden met de beperkingen die de btw-wetgeving terzake voorziet.

Artikel 8 Artikel 8 van het ontwerp van koninklijk besluit heeft tot doel om de bepalingen inzake de opmaak van de rekeningen van het Instituut voor Octrooigemachtigden, die zich nu in de artikelen 33 en 34 van het huishoudelijk reglement bevinden, te integreren in het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten1 betreffende de vertegenwoordiging inzake octrooien. Bij artikel 16 van de wet van 25 september 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/09/2022 pub. 24/10/2022 numac 2022033662 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende invoeging in boek XI van het Wetboek van economisch recht en in het Gerechtelijk Wetboek van diverse bepalingen betreffende intellectuele eigendom type wet prom. 25/09/2022 pub. 16/01/2023 numac 2022033978 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake economie sluiten wordt immers artikel XI.75/9/1 van het Wetboek van economisch recht ingevoegd, dat voorziet dat de Koning het model voor opmaak van de rekeningen van het Instituut bepaalt.

Artikelen 9 en 10 De artikelen 9 en 10 van het ontwerp van koninklijk besluit voegen een mogelijkheid in voor het Instituut voor Octrooigemachtigden om een collectieve verzekeringsovereenkomst te onderschrijven ten behoeve van alle erkende octrooigemachtigden. Daarnaast geeft het de mogelijkheid aan het Instituut om een verzekeringsovereenkomst te onderschrijven ten behoeve van die leden van het Instituut (erkende octrooigemachtigden of vrije dienstverrichters) die in gebreke zijn met hun verzekeringsplicht. De kosten voor het onderschrijven van de verzekeringsovereenkomsten worden aan de betrokken leden doorgerekend.

De ontworpen bepaling is gebaseerd op gelijkaardige bepalingen van toepassing bij andere gereglementeerde beroepen, zoals onder meer de vastgoedmakelaars en de accountants en belastingadviseurs.

Artikel 11 Artikel 11 van het ontwerp van koninklijk besluit heeft tot doel om de voorwaarden waaraan de verzekering voor beroepsaansprakelijkheid voor octrooigemachtigden moet voldoen, te wijzigen op twee vlakken. Ten eerste wordt de mogelijkheid tot een jaarlijks plafond van 3 miljoen euro ingevoerd voor alle schadegevallen samen die de verzekering moet dekken. Dit stelt verzekeraars in staat de maximale risico's waaraan zij worden blootgesteld in te schatten en verhoogt de kans op de beschikbaarheid van verzekeringsproducten op de markt die conform de reglementering zijn. Ten tweede wordt de maximale vrijstelling per schadegeval verdubbeld van 2.500 euro naar 5.000 euro wat opnieuw de kansen moet verhogen op de beschikbaarheid van conforme verzekeringsproducten.

Artikel 12 Artikel 12 van het ontwerp van koninklijk besluit heeft tot doel om de minimale duur van de termijn van nadekking die de verzekeringsovereenkomst moet bieden, te verlagen van vijf naar drie jaar. Op die manier wordt de vereiste termijn voor verzekeringsovereenkomsten in het kader van het beroep van octrooigemachtigde in lijn gebracht met wat gangbaar is voor andere gereglementeerde beroepen en met wat meer algemeen wordt voorzien in artikel 142 van de wet van 4 april 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten betreffende de verzekeringen.

Artikel 13 In het kader van de voorbereidende werkzaamheden van het Instituut voor Octrooigemachtigden voor de uitvoering van de verzekeringsplicht voor de leden van het Instituut die wordt ingevoerd met de inwerkingtreding van de tweede fase van de hervorming van het beroep, wees nieuw overleg en studie uit dat de uitzondering in de meldingsplichten van de verzekeringsplicht voorzien voor bepaalde werknemers, niet kan behouden worden. Immers, niet alleen het lid van het Instituut dat het beroep van octrooigemachtigde als zelfstandige uitoefent, kan burgerlijk aansprakelijk zijn voor diens uitoefening.

Hetzelfde geldt voor het lid van het Instituut dat het beroep als werknemer uitoefent, waarbij aansprakelijkheid kan ontstaan zowel ten aanzien van zijn werkgever als ten aanzien van derden. Het lid en zijn werkgever moeten er in dat geval over waken dat de burgerlijke beroepsaansprakelijkheid van het lid is gedekt. Artikel 13 van het ontwerp heeft dan ook tot doel om deze uitzondering te schrappen.

Artikel 14 Artikel 14 van het ontwerp van koninklijk besluit heeft tot doel om de overgangsmaatregelen van het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten1 betreffende de vertegenwoordiging inzake octrooien voor de registratie van vrije dienstverrichters te vereenvoudigen. In beginsel behouden de vrije dienstverrichters die reeds bij de Dienst voor de Intellectuele Eigendom zijn geregistreerd, het voordeel van hun registratie. Enkel de reeds geregistreerde vrije dienstverrichters voor wie de nieuwe wetgeving van de voornoemde wet van 8 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/2018 pub. 19/07/2018 numac 2018031478 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende bepalingen ter bescherming van de titel van octrooigemachtigde sluiten strengere eisen voorziet dan degene waaraan ze dienden te voldoen bij hun registratie, of voor wie er wijzigingen zijn gebeurd in diens situatie die onder de nieuwe wetgeving van de wet van 8 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/2018 pub. 19/07/2018 numac 2018031478 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende bepalingen ter bescherming van de titel van octrooigemachtigde sluiten meldingsplichtig zijn, zijn ertoe gehouden maatregelen te nemen inzake hun registratie bij de Dienst. Artikel 14 van het ontwerp vervangt aldus artikel 57 van het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten1 dat nooit uitwerking zal gehad hebben.

Artikel 15 Artikel 15 van het ontwerp van koninklijk besluit heeft tot doel een overgangsmaatregel te voorzien betreffende het bezorgen van het verzekeringsattest aan het Instituut voor Octrooigemachtigden door leden die op de datum van inwerkingtreding van de regels betreffende de verzekeringsplicht reeds lid zijn van het Instituut. Deze overgangsmaatregel geldt uiteraard niet voor de leden van wie de burgerlijke beroepsaansprakelijkheid is gedekt door een verzekering onderschreven door het Instituut. HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen aan het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten1 houdende het tuchtreglement van toepassing op de octrooigemachtigden Artikel 16 Artikel 16 van het ontwerp van koninklijk besluit heeft tot doel een bepaling te hernemen die oorspronkelijk was voorzien in een ontwerp van koninklijk besluit houdende het tuchtreglement van toepassing op de octrooigemachtigden. In navolging van advies 67.680/1/V van de Raad van State op dat ontwerp, werd de bepaling uit het ontwerp van koninklijk besluit geschrapt. Bij artikel 15 van de wet van 25 september 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/09/2022 pub. 24/10/2022 numac 2022033662 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende invoeging in boek XI van het Wetboek van economisch recht en in het Gerechtelijk Wetboek van diverse bepalingen betreffende intellectuele eigendom type wet prom. 25/09/2022 pub. 16/01/2023 numac 2022033978 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake economie sluiten werd de rechtsgrond voor zulke bepaling versterkt, waardoor deze alsnog kan worden ingevoegd in het voormelde koninklijk besluit.

Artikel 17 Artikel 17 betreft een zuiver wetgevingstechnische aanpassing.

Artikel 18 Artikel 18 van het ontwerp van koninklijk besluit heeft tot doel om de volgorde van oproeping van plaatsvervangende leden in de tuchtcommissie in lijn te brengen met de logica van het verkiezingssysteem voor de functies binnen het Instituut, zoals het is voorzien in het huishoudelijk reglement. Het is in die zin logischer dat plaatsvervangers worden opgeroepen in volgorde van hun verkiezing dan in volgorde van het aantal verkregen stemmen. Plaatsvervangers die laatst worden verkozen krijgen immers gemakkelijker een groter aantal stemmen, aangezien in latere stemrondes kandidaten wegvallen omdat zij reeds verkozen zijn of omdat zij in die fase van de verkiezingsprocedure niet langer voldoen aan de taalvereisten voor de samenstelling van de tuchtcommissie.

Artikel 19 Artikel 19 van het ontwerp van koninklijk besluit herneemt een bepaling die oorspronkelijk was voorzien in een ontwerp van koninklijk besluit houdende het tuchtreglement van toepassing op de octrooigemachtigden. In navolging van advies 67.680/1/V van de Raad van State op dat ontwerp, werd de bepaling uit het ontwerp geschrapt.

Bij artikel 15 van de wet van 25 september 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/09/2022 pub. 24/10/2022 numac 2022033662 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende invoeging in boek XI van het Wetboek van economisch recht en in het Gerechtelijk Wetboek van diverse bepalingen betreffende intellectuele eigendom type wet prom. 25/09/2022 pub. 16/01/2023 numac 2022033978 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake economie sluiten werd de rechtsgrond voor zulke bepaling versterkt, waardoor deze alsnog kan worden ingevoegd in het voormelde koninklijk besluit.

Artikel 20 Artikel 20 van het ontwerp van koninklijk besluit herneemt een bepaling die oorspronkelijk was voorzien in een ontwerp van koninklijk besluit houdende het tuchtreglement van toepassing op de octrooigemachtigden. In navolging van advies 67.680/1/V van de Raad van State op dat ontwerp, werd de bepaling uit het ontwerp geschrapt.

Bij artikel 15 van de wet van 25 september 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/09/2022 pub. 24/10/2022 numac 2022033662 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende invoeging in boek XI van het Wetboek van economisch recht en in het Gerechtelijk Wetboek van diverse bepalingen betreffende intellectuele eigendom type wet prom. 25/09/2022 pub. 16/01/2023 numac 2022033978 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake economie sluiten werd de rechtsgrond voor zulke bepaling versterkt, waardoor deze alsnog kan worden ingevoegd in het voormelde koninklijk besluit.

Artikel 21 Artikel 21 van het ontwerp van koninklijk besluit herneemt een bepaling die oorspronkelijk was voorzien in een ontwerp van koninklijk besluit houdende het tuchtreglement van toepassing op de octrooigemachtigden. In navolging van advies 67.680/1/V van de Raad van State op dat ontwerp, werd de bepaling uit het ontwerp geschrapt.

Bij artikel 15 van de wet van 25 september 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/09/2022 pub. 24/10/2022 numac 2022033662 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende invoeging in boek XI van het Wetboek van economisch recht en in het Gerechtelijk Wetboek van diverse bepalingen betreffende intellectuele eigendom type wet prom. 25/09/2022 pub. 16/01/2023 numac 2022033978 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake economie sluiten werd de rechtsgrond voor zulke bepaling versterkt, waardoor deze alsnog kan worden ingevoegd in het voormelde koninklijk besluit. HOOFDSTUK 3. - Slotbepalingen Artikel 22 Artikel 22 van het ontwerp van koninklijk besluit heeft enerzijds tot doel om op de eerste dag van de eerstvolgende maand na een termijn van tien dagen vanaf de bekendmaking van het koninklijk besluit, de volgende aspecten van de tweede fase van de hervorming van het beroep van octrooigemachtigde te laten in werking treden: - de afschaffing van de autofinanciering van het Instituut voor Octrooigemachtigden; - de bepalingen met betrekking tot het vermogen en de bronnen van inkomsten van het Instituut en de budgettaire controle door de regeringscommissaris; - de bepalingen betreffende de bescherming van persoonsgegevens door het Instituut; - de nieuwe bepalingen betreffende de vermeldingen en het bijhouden van het register van erkende gemachtigden; - de opheffing van het oude koninklijk besluit van 24 oktober 1988 betreffende de samenstelling en werking van de Commissie tot erkenning van de gemachtigden inzake uitvindingsoctrooien en de inschrijving en doorhaling in het register van de erkende gemachtigden inzake uitvindingsoctrooien; - de invoering van een aantal bepalingen in het tuchtreglement die initieel reeds waren voorzien in een van de ontwerpen van het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten1 houdende het tuchtreglement van toepassing op de octrooigemachtigden.

Anderzijds heeft hetzelfde artikel tot doel om op de eerste dag van de vierde maand na een termijn van tien dagen vanaf de bekendmaking van het koninklijk besluit, de volgende aspecten van de tweede fase van de hervorming van het beroep van octrooigemachtigde te laten in werking treden: - de hervormde toegang tot het beroep van octrooigemachtigde in België voor vrije dienstverrichters; - de verzekeringsplicht voor de leden van het Instituut, alsook de bescherming van de beroepstitel van octrooigemachtigde, het beroepsgeheim en het spreekrecht voor de Belgische hoven en rechtbanken; - de mogelijkheid tot het indienen van klachten bij de tuchtcommissie van het Instituut.

De termijn die wordt voorzien na bekendmaking van het koninklijk besluit, laat alle belanghebbenden toe om zich voor te bereiden op de inwerkingtreding van de nieuwe bepalingen.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Economie, P.-Y. DERMAGNE

RAAD VAN STATE, afdeling Wetgeving Advies 74.398/1 van 27 september 2023 over een ontwerp van koninklijk besluit `betreffende de uitvoering van de tweede fase van de hervorming van het beroep van octrooigemachtigde' Op 29 augustus 2023 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Minister van Economie verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `betreffende de uitvoering van de tweede fase van de hervorming van het beroep van octrooigemachtigde'.

Het ontwerp is door de eerste kamer onderzocht op 21 september 2023.

De kamer was samengesteld uit Wouter PAS, staatsraad, voorzitter, Brecht STEEN en Tim CORTHAUT, staatsraden, Michel TISON en Johan PUT, assessoren, en Wim GEURTS, griffier.

Het verslag is uitgebracht door Arne CARTON, auditeur.

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Tim CORTHAUT, staatsraad.

Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 27 september 2023. 1. Met toepassing van artikel 84, § 3, eerste lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, heeft de afdeling Wetgeving zich toegespitst op het onderzoek van de bevoegdheid van de steller van de handeling, van de rechtsgrond, alsmede van de vraag of aan de te vervullen vormvereisten is voldaan. STREKKING EN RECHTSGROND 2. Het om advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit strekt tot het aanbrengen van diverse wijzigingen in het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten1 `betreffende de vertegenwoordiging inzake octrooien' (artikelen 1 tot 14 van het ontwerp) en het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten1 `houdende het tuchtreglement van toepassing op de octrooigemachtigden' (artikelen 15 tot 23). Het ontwerp regelt voorts de inwerkingtreding van bepaalde artikelen vermeld in de wet van 25 september 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/09/2022 pub. 24/10/2022 numac 2022033662 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende invoeging in boek XI van het Wetboek van economisch recht en in het Gerechtelijk Wetboek van diverse bepalingen betreffende intellectuele eigendom type wet prom. 25/09/2022 pub. 16/01/2023 numac 2022033978 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake economie sluiten `houdende invoeging in boek XI van het Wetboek van economisch recht en in het Gerechtelijk Wetboek van diverse bepalingen betreffende intellectuele eigendom' en de wet van 8 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/2018 pub. 19/07/2018 numac 2018031478 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende bepalingen ter bescherming van de titel van octrooigemachtigde sluiten `houdende bepalingen ter bescherming van de titel van octrooigemachtigde' (artikel 24, § 1, 1°, en § 2, 1° ), evenals de inwerkingtreding van het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten1 `betreffende de vertegenwoordiging inzake octrooien' (artikel 24, § 2, 2° ). De artikelen 1 tot 7 en 15 tot 25 van het ontwerp treden in werking op de eerste dag van de maand na afloop van een termijn van tien dagen te rekenen van de dag volgend op de bekendmaking van het besluit in het Belgisch Staatsblad (artikel 24, § 1, 2° ). De artikelen 8 tot 14 van het ontwerp treden in werking op de eerste dag van de vierde maand na afloop van een termijn van tien dagen te rekenen van de dag volgend op de bekendmaking van het besluit in het Belgisch Staatsblad (artikel 24, § 2, 3° ). 3. Uit de aanhef van het ontwerp blijkt dat rechtsgrond gezocht wordt in: - artikel 108 van de Grondwet; - artikel 46 van de wet van 8 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/2018 pub. 19/07/2018 numac 2018031478 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende bepalingen ter bescherming van de titel van octrooigemachtigde sluiten; - artikel 41, tweede lid, van de wet van 25 september 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/09/2022 pub. 24/10/2022 numac 2022033662 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende invoeging in boek XI van het Wetboek van economisch recht en in het Gerechtelijk Wetboek van diverse bepalingen betreffende intellectuele eigendom type wet prom. 25/09/2022 pub. 16/01/2023 numac 2022033978 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake economie sluiten; - de artikelen XI.64/3, eerste lid, 2°, XI.64/4, eerste lid, 2°, XI.65, tweede lid, XI.65/1, XI.75/8, § 1, vierde lid, en § 2, derde lid, XI.75/9/1, § 2 en XI.75/11, § 2, tweede lid, van het Wetboek van economisch recht. 3.1. Deze bepalingen vormen voldoende rechtsgrond voor het ontwerp, onder voorbehoud van hetgeen volgt.

Een aantal artikelen van het ontwerp vinden (deels) rechtsgrond in artikelen van het Wetboek van economisch recht die niet vermeld staan in de aanhef. 3.2 Artikel 1 van het ontwerp vindt in beginsel rechtsgrond in de algemene uitvoeringsbevoegdheid waarover de Koning beschikt op grond van artikel 108 van de Grondwet, gelezen in samenhang met de artikelen XI.65, tweede lid, XI.65/1 en XI.75/4, § 2, van het Wetboek van economisch recht.

Het bij die bepaling ingevoegde artikel 10, tweede lid, van het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten1 `betreffende de vertegenwoordiging inzake octrooien' (zoals vervangen door artikel 1 van het ontwerp) regelt welke vermeldingen bedoeld in het eerste lid onderworpen zijn aan de inzage van "het publiek" en voorziet in een beperkte toegankelijkheid voor bepaalde categorieën van informatie.

Daarvoor wordt in het bijzonder rechtsgrond gezocht in artikel XI.65/1 van het Wetboek van Economisch recht. In dat verband moet echter worden opgemerkt dat artikel 31 van het voorontwerp van wet `houdende diverse bepalingen inzake economie' artikel XI.65/1 van het Wetboek van economisch recht beoogt op te heffen.1 Voor de ontworpen regeling zal in de toekomst desgevallend rechtsgrond moeten worden gezocht in het toekomstige artikel XI.65, § 2, van het Wetboek van economisch recht, zoals dat wordt ingevoegd door artikel 30 van het voormelde voorontwerp van wet `houdende diverse bepalingen inzake economie'.2 De stellers van het ontwerp moeten erover waken dat de aanhef in die zin wordt aangepast, indien artikel XI.65/1 van het Wetboek van economisch recht daadwerkelijk zou worden opgeheven voordat het voorliggende besluit tot stand komt. 3.3. Artikel 13 van het ontwerp vindt rechtsgrond in de algemene uitvoeringsbevoegdheid, gelezen in samenhang met de artikelen XI.64/3 en XI.64/4 van het Wetboek van economisch recht. 3.4. De artikelen 17, 20 en 22 van het ontwerp betreffen een regeling inzake de elektronische opnames en de videoconferenties door de tuchtcommissie voor het vervullen van haar taken, waaronder het maken van elektronische opnames van verhoren en het horen van het betrokken lid, klagers, getuigen en deskundigen tijdens de tuchtprocedure (ontworpen artikel 21, § 1, derde lid, van het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten1 `houdende het tuchtreglement van toepassing op de octrooigemachtigden', zoals ingevoegd door artikel 20 van het ontwerp). De gemachtigde schuift voor die bepalingen artikel XI.75/8, § 2, derde lid, van het Wetboek van economisch recht naar voor als rechtsgrond, op basis waarvan de Koning onder meer de tuchtprocedure mag bepalen.

Dergelijke opnames maken echter een verwerking van persoonsgegevens uit. Krachtens artikel 22 van de Grondwet geldt voor elke verwerking van persoonsgegevens en, meer in het algemeen, voor elke inmenging in het recht op het privéleven, dat het formeel legaliteitsbeginsel dient te worden nageleefd. Doordat artikel 22 van de Grondwet aan de bevoegde wetgever de bevoegdheid voorbehoudt om vast te stellen in welke gevallen en onder welke voorwaarden afbreuk kan worden gedaan aan het recht op eerbiediging van het privéleven, waarborgt het aan elke burger dat geen enkele inmenging in dat recht kan plaatsvinden dan krachtens regels die zijn aangenomen door een democratisch verkozen beraadslagende vergadering. Een delegatie aan een andere macht is evenwel niet in strijd met het wettelijkheidsbeginsel voor zover de machtiging voldoende nauwkeurig is omschreven en betrekking heeft op de tenuitvoerlegging van maatregelen waarvan de "essentiële elementen" voorafgaandelijk door de wetgever vastgesteld zijn.3 Bijgevolg moeten de `essentiële elementen' van de verwerking van persoonsgegevens bij wet worden vastgelegd. In dat verband is de afdeling Wetgeving van oordeel dat ongeacht de aard van de betrokken aangelegenheid, de volgende elementen in beginsel `essentiële elementen' uitmaken: 1° ) de categorie van verwerkte gegevens; 2° ) de categorie van betrokken personen; 3° ) de met de verwerking nagestreefde doelstelling; 4° ) de categorie van personen die toegang hebben tot de verwerkte gegevens; en 5° ) de maximumtermijn voor het bewaren van de gegevens.4 In dit verband gevraagd of er rechtsgrond kan worden gevonden in een andere wettelijke bepaling, stelde de gemachtigde dat de regeling inzake de elektronische opnames en de videoconferenties door de tuchtcommissie voor het vervullen van haar taken geen nieuwe verwerking van persoonsgegevens zou inhouden: "Wat betreft het houden van zittingen of verhoren per videoconferentie: Het houden van een zitting of verhoor door de tuchtcommissie of de rapporteur per videoconferentie in plaats van in fysieke aanwezigheid houdt geen bijkomende verwerking van persoonsgegevens in. Ook voor het houden van zittingen en verhoren in fysieke aanwezigheid moet het Instituut persoonsgegevens verwerken in het kader van de normale werking (zoals de communicatie met de betrokkenen), zoals namen, geografische of elektronische adresgegevens, etc. Over het houden van zittingen en verhoren in fysieke aanwezigheid die voorzien zijn in de huidige bepalingen van het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten1 houdende het tuchtreglement van toepassing op de octrooigemachtigden, heeft de Raad van State in het kader van de aannemingsprocedure van dat besluit reeds advies uitgebracht.

In het kader van de reglementering van het Instituut voor Octrooigemachtigden, werd eerder een gelijkaardige mogelijkheid tot het houden van videoconferenties ingevoerd. Voor de organisatie van de eerste algemene vergadering van het Instituut werd artikel 45 van het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten1 betreffende de vertegenwoordiging inzake octrooien gewijzigd teneinde die mogelijkheid te voorzien. De Raad van State had in zijn advies 69.276/1 van 25 mei 2021 geen opmerkingen hieromtrent.

Wat betreft opnames van zittingen of verhoren: Zoals bepaald in artikel 17 van het ontwerp van koninklijk besluit, hebben de opnames van zittingen of verhoren uitsluitend tot doel de interne werking van de tuchtcommissie te ondersteunen. Zo zou een opname kunnen worden gebruikt ten behoeve van het opstellen van een verslag. De opname wordt, overeenkomstig de beginselen voor de verwerking van persoonsgegevens, slechts zo lang bewaard als nodig is om dat doel te bereiken." Deze toelichting van de gemachtigde overtuigt niet.

Het begrip "verwerking" betreft "een bewerking of een geheel van bewerkingen met betrekking tot persoonsgegevens of een geheel van persoonsgegevens, al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde procedés, zoals het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiden of op andere wijze ter beschikking stellen, aligneren of combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens" (artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming).5 In het voorliggende geval vindt wel degelijk een nieuwe vorm van verwerking van persoonsgegevens plaats (zoals het vastleggen en opslaan van elektronische opnames), waardoor een regeling inzake de opnames en organisatie van videoconferenties betrekking heeft op de verwerking van persoonsgegevens waarbij ook het legaliteitsbeginsel van artikel 22 van de Grondwet een rol speelt, hetgeen zowel de Raad van State, afdeling Wetgeving,6 als de Gegevensbeschermingsautoriteit7 reeds in verschillende recente adviezen hebben opgemerkt. In dit verband kan ook verwezen worden naar recente rechtspraak van het Hof van Justitie waarin is geoordeeld dat het livestreamen van het openbaar onderwijs binnen het materiële toepassingsgebied van de algemene verordening gegevensbescherming valt,8 zodat het a fortiori ook de bescherming van artikel 22 van de Grondwet geniet.

Dit geldt des te meer aangezien de ontworpen regeling betrekking heeft op verwerkingen van persoonsgegevens in het kader van een tuchtprocedure, waarbij mogelijk ook persoonsgegevens in verband met strafbare feiten te kunnen worden verwerkt, waardoor de toekomstige wettelijke regeling overeenkomstig artikel 10 van de algemene verordening gegevensbescherming in dit verband passende waarborgen voor de rechten en vrijheden van de betrokkenen zal moeten bieden.

De artikelen 17, 20 en 22 moeten uit het ontwerp worden weggelaten, tenzij alsnog tijdig in een uitdrukkelijke rechtsgrond wordt voorzien, die dan ook vermeld moet worden in de aanhef. 3.5. Artikel XI.75/4, § 2, van het Wetboek van economisch recht luidt:9 "Het Instituut verwerkt de volgende categorieën van persoonsgegevens: 1° identiteitsgegevens;2° contactgegevens;3° bankgegevens;4° attesten en bewijsstukken; 5° alle persoonsgegevens die de betrokken persoon wenst te delen met het Instituut." Gevraagd wat, in het licht van hetgeen bepaald is in artikel XI.75/4, § 2, van het Wetboek van economisch recht, de rechtsgrond is voor de verwerking van persoonsgegevens inzake de ondernemingen waarin een persoon werkzaam is (ontworpen artikel 10, eerste lid, 6°, van het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten1 `betreffende de vertegenwoordiging inzake octrooien', zoals ingevoegd door artikel 1 van het ontwerp), stelde de gemachtigde: "De rechtsgrond voor de mededeling van de onderneming waar de octrooigemachtigde werkzaam is, bestaat uit het akkoord van de octrooigemachtigde, aangezien de mededeling van deze informatie niet verplicht is. Zoals de Memorie van Toelichting bij het nieuwe artikel XI.75/4, § 2, van het Wetboek van economisch recht aangeeft, verwerkt het Instituut ook alle andere gegevens die de betrokkenen wenst te delen met het Instituut. Indien de octrooigemachtigde aan de Dienst voor de Intellectuele Eigendom de onderneming wenst mee te delen waar hij werkzaam is voor bekendmaking in het register van erkende gemachtigden, stemt hij in met deze bekendmaking en met het delen van deze (dan publieke) gegevens aan het Instituut voor Octrooigemachtigden. De leden van de beroepsgroep zijn vaak vragende partij om deze informatie bekend te maken, bijvoorbeeld in het kader van de werving van cliënten." Die nuance moet tot uiting worden gebracht in het ontworpen artikel 10, eerste lid, 6°, van het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten1 `betreffende de vertegenwoordiging inzake octrooien', teneinde die bepaling in overeenstemming te brengen met de ingeroepen rechtsgrond.

Dat kan door die ontworpen bepaling aan te vullen met de woorden "voor zover die informatie is meegedeeld door de ingeschreven persoon". 3.6. De gemachtigde werd verzocht om nader toe te lichten wat de rechtsgrond is voor de artikelen 6 en 9 van het ontwerp, voor wat betreft de regeling waarbij kosten voor een verzekering worden doorgerekend aan de leden die niet gedekt zijn door een (wettelijk verplichte) verzekeringsovereenkomst. Uit artikel 173 van de Grondwet volgt dat voor het opleggen van een financiële bijdrage een specifieke wettelijke machtiging vereist is,10 maar artikel XI.75/11, § 2, van het Wetboek van economisch recht maakt geen uitdrukkelijke melding van een dergelijke mogelijkheid.

In dit verband gaf de gemachtigde de volgende toelichting: "Artikel 9 van het ontwerp van koninklijk besluit moet gelezen worden binnen de logica van de verzekeringsplicht van artikel XI.75/11, § 2, van het Wetboek van economisch recht en waarbij de Koning de regels en voorwaarden voor de verzekering vastlegt. De leden van het Instituut zijn er sowieso toe gehouden gedekt te zijn door een passende verzekering. Het is reeds deze verzekeringsplicht an sich die de kosten voor het aangaan van een verzekering met zich meebrengt.

Waar het Instituut een collectieve polis aangaat voor zijn leden, hoeven de leden individueel geen verzekeringspolis meer aan te gaan om aan de minimale verzekeringsvoorwaarden te voldoen. Zulke collectieve polis biedt betere financiële voorwaarden dan individuele polissen vanwege de grotere marktmacht bij onderhandelingen voor een volledige beroepsgroep. Het spreekt vanzelf dat de kost van de collectieve polis, die de leden toestaat te voldoen aan hun verzekeringsplicht, wordt doorgerekend aan de leden (die in het andere geval overigens individueel polissen dienden aan te gaan).

Waar het Instituut een polis aangaat voor een lid dat in gebreke blijft met zijn verzekeringsplicht, wordt slechts gevolg gegeven aan de uitvoering van de wettelijke verplichting dat dit lid door een passende verzekering moet zijn gedekt. De toepassing van artikel 9 van het ontwerp op dit lid hangt volledig af van de handelingen van dit lid zelf, en meer bepaald de naleving of niet van zijn wettelijke verzekeringsplicht. Hij is er sowieso toe gehouden een passende verzekering aan te gaan die kosten met zich meebrengt. Het spreekt vanzelf dat, indien het Instituut een polis aangaat voor het lid dat in gebreke blijft, de kosten aan dit lid worden doorgerekend.

Artikel 4 van de wet van 11 februari 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 11/02/2013 pub. 22/08/2013 numac 2013011368 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende organisatie van het beroep van vastgoedmakelaar sluiten houdende organisatie van het beroep van vastgoedmakelaar voorziet een gelijkaardige wettelijke basis als artikel XI.75/11, § 2. Bij artikel 16 van het koninklijk besluit van 29 september 2022 betreffende de verplichte verzekering voorzien door de wet van 11 februari 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 11/02/2013 pub. 22/08/2013 numac 2013011368 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende organisatie van het beroep van vastgoedmakelaar sluiten houdende organisatie van het beroep van vastgoedmakelaar, werd een gelijkaardige bepaling ingevoerd als artikel 9 van het ontwerp van koninklijk besluit. De Raad van State had in zijn advies 64.350/1 van 14 november 2018 geen opmerkingen betreffende de rechtsgrond voor het voormelde artikel 16.

Artikel 44 van de wet van 17 maart 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/03/2019 pub. 27/03/2019 numac 2019040805 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de beroepen van accountant en belastingadviseur type wet prom. 17/03/2019 pub. 21/10/2021 numac 2019042390 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet houdende instemming met de Brede en Versterkte Partnerschapsovereenkomst tussen de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en hun lidstaten, enerzijds, en de Republiek Armenië, anderzijds, gedaan te Brussel op 24 november 2017 (2)(3) sluiten betreffende de beroepen van accountant en belastingadviseur bevat eveneens een machtiging aan de Koning om de minimale verzekeringsvoorwaarden te bepalen in het kader van de verzekeringsplicht voor de betrokken beroepsbeoefenaars. Bij artikel 83 van het koninklijk besluit van 11 september 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten0 tot vaststelling van de nadere regels van het openbaar register van het Instituut van de Belastingadviseurs en de Accountants en, de toekenning van de hoedanigheid aan de personen van derde landen en aan de rechtspersonen, de regels inzake de werking van het Instituut en de voorwaarden inzake beroepsverzekering, werd een gelijkaardige bepaling ingevoerd als artikel 9 van het ontwerp van koninklijk besluit. De Raad van State had in zijn advies 66.818/1 van 15 januari 2020 geen opmerkingen betreffende de rechtsgrond voor het voormelde artikel 83." De ontworpen regeling lijkt aldus te kunnen worden ingepast in de rechtsgrond van artikel XI.75/11, § 2, van het Wetboek van economisch recht.

VORMVEREISTEN 4. Het ontwerp omvat een bepaling die potentieel een rechtstreekse beperking inhoudt van de vrijheid van dienstverrichting.Artikel 13 van het ontwerp stelt met name nieuwe regels vast die verband houden met mogelijkheden voor octrooigemachtigden om in België tijdelijk of incidenteel het beroep van octrooigemachtigde uit te oefenen, de registratieverplichting, de verplichting tot het indienen van een schriftelijke verklaring en de mogelijkheid om in de hoedanigheid van erkende gemachtigde op te treden.11 Die regels vervangen de bestaande (nooit in werking getreden)12 regeling van artikel 57 van het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten1 `betreffende de vertegenwoordiging inzake octrooien'. Artikel 13 van het ontwerp geeft onder meer uitvoering aan artikel XI.64/3 van het Wetboek van economisch recht, dat een omzetting vormt van de artikelen 5, lid 1, en 7, leden 1 en 2, van richtlijn 2005/36/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 september 2005 `betreffende de erkenning van beroepskwalificaties'.13 Gevraagd of het ontwerp niet moet worden aangemeld bij de Europese Commissie overeenkomstig richtlijn 2006/123/EG van het Europees Parlement en de Raad van 12 december 2006 `betreffende diensten op de interne markt' (hierna: dienstenrichtlijn), antwoordde de gemachtigde: "Het ontwerp hoeft niet te worden aangemeld bij de Europese Commissie onder de Dienstenrichtlijn. De bepalingen van artikel 13 van het ontwerp hebben betrekking op de vrijheid van dienstverrichting (niet de vrijheid van vestiging). Hoofdstuk IV van de Dienstenrichtlijn dat de vrijheid van dienstverrichting regelt, bevat geen aanmeldingsverplichting die betreffende het ontwerp van toepassing is.

Bovendien is artikel 16 van de Dienstenrichtlijn niet van toepassing op de materie behandeld in artikel 13 van het ontwerp, aangezien artikel 13 materie regelt die onder het domein valt van Titel II van Richtlijn 2005/36/EG (meer bepaald de artikelen 5 en 7 van die richtlijn). Overeenkomstig artikel 17, 6), van de Dienstenrichtlijn is zulke materie bovendien uitgezonderd van de toepassing van artikel 16 van de Dienstenrichtlijn." Dat betoog van de gemachtigde kan worden bijgevallen wat de toepasselijkheid van de dienstenrichtlijn betreft, zodat geen aanmelding vereist is.14 Uit het antwoord van de gemachtigde blijkt echter ook dat het ontwerp strekt tot gedeeltelijke omzetting van de artikelen 5 en 7 van richtlijn 2005/36/EG, zodat het ontwerp niettemin achteraf aan de Commissie zal moeten genotifieerd overeenkomstig artikel 63 van die richtlijn. 5. Ondervraagd of een evenredigheidsbeoordeling van de ontworpen regelgeving op basis van de wet van 27 oktober 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/10/2020 pub. 13/11/2020 numac 2020015977 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende een evenredigheidsbeoordeling voorafgaand aan de invoering of de wijziging van een beroepsreglementering sluiten `betreffende een evenredigheidsbeoordeling voorafgaand aan de invoering of de wijziging van een beroepsreglementering' is uitgevoerd,15 bezorgde de gemachtigde een evenredigheidsbeoordeling die, zoals de gemachtigde meedeelde, dateert van 18 september 2023 en dus van na de indiening van de voorliggende adviesaanvraag. Indien de aan de Raad van State voorgelegde tekst ten gevolge van het vervullen van het voornoemde vormvereiste nog wijzigingen zou ondergaan,16 moeten de gewijzigde of toegevoegde bepalingen, ter inachtneming van het voorschrift van artikel 3, § 1, eerste lid, van de wetten op de Raad van State, aan de afdeling Wetgeving worden voorgelegd.

ONDERZOEK VAN DE TEKST Aanhef 6. De aanhef moet worden aangevuld in het licht van hetgeen hoger is uiteengezet met betrekking tot de rechtsgrond.Er moet bijkomend worden verwezen naar artikel XI.75/4, § 2, van het Wetboek van economisch recht en naar de artikelen XI.64/3 en XI.64/4 (dus niet enkel de artikelen XI.64/3, eerste lid, 2°, XI.64/4, eerste lid, 2°, ) van het Wetboek van economisch recht. Indien de artikelen 30 en 31 van het voorontwerp van wet `houdende diverse bepalingen inzake economie' zouden zijn aangenomen voorafgaand aan het aannemen van het voorliggend besluit, zal bovendien nog moeten worden verwezen naar artikel XI.65, § 2, van het Wetboek van economisch recht en zal de verwijzing naar artikel XI.65/1 van het Wetboek van economisch recht moeten worden weggelaten.

Artikel 6 7. In het ontworpen artikel 43/1, 1°, van het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten1 `betreffende de vertegenwoordiging inzake octrooien' moet de verwijzing naar artikel 46/1, tweede lid, van hetzelfde besluit worden vervangen door een verwijzing naar het eerste lid van die bepaling. Artikel 13 8. De gemachtigde bevestigde dat artikel 13 van het ontwerp concreet tot gevolg heeft dat het bestaande artikel 57 van het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten1 `betreffende de vertegenwoordiging inzake octrooien' nooit in werking zal treden en - doordat deze bepaling volledig vervangen wordt - nooit uitwerking zal gehad hebben. Dit zou nuttig kunnen worden verduidelijkt in het verslag aan de Koning. 9. Zoals hoger sub 4 werd opgemerkt kan artikel 13 van het ontwerp geacht worden een gedeeltelijke omzetting te vormen van de beroepskwalificatierichtlijn.In dat verband verklaarde de gemachtigde:17 "Artikel XI.64/3 van het Wetboek van economisch recht vormt een gedeeltelijke omzetting van de artikelen 5 en 7 van Richtlijn 2005/36/EG. Hoofdstuk 3 van het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten1 betreffende de vertegenwoordiging inzake octrooien bevat daartoe een aantal nadere uitvoeringsregels. Binnen deze context voorziet artikel 13 van het ontwerp van koninklijk besluit de vervanging van de huidige overgangsbepalingen omtrent deze regeling, door nieuwe overgangsbepalingen. Indien deze overgangsbepalingen moeten beschouwd worden als een gedeeltelijke omzetting van Richtlijn 2005/36/EG, hebben zij betrekking op de artikelen 5 en 7 van deze Richtlijn." Artikel 63, lid 2, van richtlijn 2005/36/EG bepaalt dat wanneer de lidstaten bepalingen aannemen om aan richtlijn 2005/36/EG te voldoen, in de bepalingen zelf of bij de officiële bekendmaking daarvan naar deze richtlijn wordt verwezen. Aan die voorwaarde zal nog moeten worden voldaan door de invoeging van een nieuw artikel 1. 10. Zoals de gemachtigde bevestigde, verdient het om redenen van coherentie met de voorgaande punten en paragraaf 1 van artikel 57 van het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten1 `betreffende de vertegenwoordiging inzake octrooien' aanbeveling om in punt 4° van het ontworpen artikel 57, § 2, eerste lid, het woord "vanaf" te vervangen door het woord "na". Artikel 18 11. Door de in artikel 18 van het ontwerp voorziene wijziging van artikel 16, § 1, eerste lid, van het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten1 `houdende het tuchtreglement van toepassing op de octrooigemachtigden' is ook het woord "dalende" voor het woord "volgorde" in het bestaande artikel 16, § 1, eerste lid, van het voormeld koninklijk besluit overbodig geworden.18 De wijzigingsbepaling dient in het licht hiervan nog te worden aangepast.

Artikel 24 12. In artikel 24, § 2, 1°, van het ontwerp wordt onder meer de inwerkingtreding geregeld van de onbestaande artikelen 25, § 1, tweede lid, en § 3, 3°, 26, § 3, tweede lid, 27, § 2, eerste lid, 5°, en 32, § 2, van de wet van 8 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/2018 pub. 19/07/2018 numac 2018031478 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende bepalingen ter bescherming van de titel van octrooigemachtigde sluiten. Aangenomen kan worden dat het de bedoeling is om in een gedeeltelijke inwerkingtreding te voorzien van de bepalingen die door de voornoemde artikelen van de wet van 8 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/2018 pub. 19/07/2018 numac 2018031478 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende bepalingen ter bescherming van de titel van octrooigemachtigde sluiten worden ingevoegd. Dit dient wetgevingstechnisch echter anders te worden aangepakt. Het is immers wetgevingstechnisch niet mogelijk om via een gedeeltelijke inwerkingtreding van een wijzigingsbepaling die een nieuw artikel invoert slechts fragmenten van die nieuwe bepaling in te voeren.

Op grond van artikel 46 van die wet kan de Koning de datum van inwerkingtreding van het geheel of een deel van elk van de artikelen van die wet van 8 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/2018 pub. 19/07/2018 numac 2018031478 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende bepalingen ter bescherming van de titel van octrooigemachtigde sluiten en van elke bepaling ingevoegd bij deze wet in het Wetboek van economisch recht bepalen. Bijgevolg voorziet die rechtsgrond biedende bepaling zelf in een scenario waarbij eerst de wijzigingsbepalingen zelf in werking worden gesteld, en vervolgens de inwerkingtreding wordt geregeld van de nieuw ingevoegde bepalingen.

In beginsel moeten de relevante wijzigingsbepalingen van de wet van 8 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/2018 pub. 19/07/2018 numac 2018031478 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende bepalingen ter bescherming van de titel van octrooigemachtigde sluiten in beginsel eerst in werking worden gesteld. Vervolgens kan dan voor elk van de aldus ingevoerde bepalingen van het Wetboek van economisch recht verder worden bepaald vanaf wanneer die ingevoerde bepalingen uitwerking zullen hebben.

In het voorliggende geval moet niettemin worden vastgesteld dat artikel 63 van het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten1 `betreffende de vertegenwoordiging inzake octrooien' al op een gelijkaardige onjuiste wijze de artikelen 25, § 1, eerste lid, § 2, § 3, 1°, 2° en 4°, 26, §§ 1 en 2, § 3, eerste lid, en §§ 4 en 5, 27, § 1, § 2, eerste lid, 1° tot 4° en 6°, en tweede lid, en §§ 3 en 4, en 32, § 1, van de wet van 8 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/2018 pub. 19/07/2018 numac 2018031478 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende bepalingen ter bescherming van de titel van octrooigemachtigde sluiten in werking heeft gesteld. Er kan worden vastgesteld dat dit in de officieuze codificaties zoals Justel en Jura is opgevat als de invoering van respectievelijk de artikelen XI.75/5, XI.75/6, XI.75/7 en XI.75/11 van het Wetboek van economisch recht met ingang van 1 december 2020, waarbij echter de inwerkingtreding van de artikelen XI.75/5, § 1, tweede lid, en § 3, 3°, XI.75/6, § 3, tweede lid, XI.75/7, § 2, 5° en XI.75/11, § 2, nog moet worden vastgesteld.

Tegen die achtergrond zou het verwarrend zijn indien alsnog de artikelen 25, 26, 27 en 32 van de wet van 8 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/2018 pub. 19/07/2018 numac 2018031478 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende bepalingen ter bescherming van de titel van octrooigemachtigde sluiten uitdrukkelijk in werking zouden worden gesteld, terwijl het in essentie gaat om de inwerkingtreding van de op 1 december 2020 nog niet in werking getreden onderdelen van de door die artikelen ingevoerde artikelen van het Wetboek van economisch recht.

Om de bovenstaande redenen moeten in artikel 24, § 2, 1°, van het ontwerp de woorden "25, § 1, tweede lid, en § 3, 3°, 26, § 3, tweede lid, 27, § 2, eerste lid, 5°, en 32, § 2," worden weggelaten. Er moet tussen de bestaande punten 1° en 2° vervolgens een nieuw punt worden ingevoegd dat luidt als volgt: "1° bis de artikelen XI.75/5, § 1, tweede lid, en § 3, 3°, XI.75/6, § 3, tweede lid, XI.75/7, § 2, 5° en XI.75/11, § 2 van het Wetboek van Economisch recht, zoals ingevoegd bij de wet van 8 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/2018 pub. 19/07/2018 numac 2018031478 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende bepalingen ter bescherming van de titel van octrooigemachtigde sluiten;".

De griffier, De voorzitter, Wim GEURTS Wouter PAS _______ Nota's 1 De adviesaanvraag over dat voorontwerp is hangende bij de afdeling Wetgeving, met rolnummer 74.327/1-2. 2 De aan te nemen paragraaf 2 van artikel XI.65 van het Wetboek van economisch recht, luidt: " § 2. De Dienst stelt het register van erkende gemachtigden via elektronische weg ter beschikking van het publiek. De Koning bepaalt de voorwaarden voor beschikbaarstelling van het publiek van het register van erkende gemachtigden, alsook de vermeldingen van het register die onderworpen zijn aan de inzage ten behoeve van het publiek." 3 Vaste rechtspraak van het Grondwettelijk Hof: zie inzonderheid GwH 18 maart 2010, nr. 29/2010, B.16.1; GwH 20 februari 2020, nr. 27/2020, B.17. 4 Adv.RvS 68.936/AV van 7 april 2021 over een voorontwerp dat heeft geleid tot de wet van 14 augustus 2021Relevante gevonden documenten type wet prom. 14/08/2021 pub. 20/08/2021 numac 2021021663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de maatregelen van bestuurlijke politie tijdens een epidemische noodsituatie sluiten `betreffende de maatregelen van bestuurlijke politie tijdens een epidemische noodsituatie', Parl.St.

Kamer 2020-21, nr. 55-1951/001, 119, opmerking 101. Zie ook GwH 10 maart 2022, nr. 33/2022, B.13.1. en GwH 22 september 2022, nr. 110/2022, B.11.2. 5 Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 `betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming). 6 Adv.RvS 72.624/3 van 28 februari 2023 over een voorontwerp dat geleid heeft tot het kader decreet van 14 juli 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten2 van de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest `over de handhaving van Vlaamse regelgeving', opmerkingen 17.4 en 17.5; adv.RvS 72.861/1-2 van 24 maart 2023 over een voorontwerp van wet `houdende organisatie van zittingen per videoconferentie in het kader van gerechtelijke procedures', opmerking bij artikel 3. Vgl. eveneens adv.RvS 68.261/1-2 van 13 november 2020 over een voorontwerp dat geleid heeft tot de wet van 20 december 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 20/12/2020 pub. 24/12/2020 numac 2020016459 bron federale overheidsdienst justitie Wet houdende diverse tijdelijke en structurele bepalingen inzake justitie in het kader van de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 sluiten `houdende diverse tijdelijke en structurele bepalingen inzake justitie in het kader van de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19', opmerking 1 bij de voorafgaande vormvereisten en opmerking 7.3: een regeling inzake de organisatie van videoconferenties heeft betrekking op de verwerking van persoonsgegevens waarbij ook het legaliteitsbeginsel van artikel 22 van de Grondwet een rol speelt. 7 In dit verband kan onder meer worden verwezen naar de volgende adviezen van de Gegevensbeschermingsautoriteit: "4. De videoconferentie houdt per definitie een verwerking van persoonsgegevens in, aangezien de stem, het beeld, de identiteitsbewijzen die in voorkomend geval worden verstrekt om de betrokkene(n) te identificeren, de inhoud zelf van de terechtzitting, het verhoor of de verschijning,... persoonsgegevens behelzen of impliceren." (Gegevensbeschermingsautoriteit, advies nr. 119/2020 van 26 november 2020 over een voorontwerp van wet houdende diverse tijdelijke en structurele bepalingen inzake justitie in het kader van de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 (CO-A-2020-139), https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/publications/advies-nr.-119-2020.pdf). "11. De Autoriteit onderstreept dat de verwerkingen van persoonsgegevens waarin het voorontwerp voorziet, worden verricht in een vrij gevoelige context daar het erom gaat de videoconferentietechnologie inzonderheid te gebruiken (1) in het kader van strafrechtelijke onderzoeken, zodat bijzondere categorieën van gegevens in de zin van de artikelen 9 (gegevens betreffende de gezondheid, bv. betreffende de psychiatrische expertise van de geïnterneerde persoon) en 10 (persoonsgegevens in verband met strafbare feiten) van de AVG in dit verband kunnen worden verwerkt, of (2) in situaties waarbij personen betrokken zijn die in een kwetsbare situatie verkeren (minderjarigen, geïnterneerden, personen met een handicap enzovoort).Bovendien maakt het voorontwerp de opname van de openbare zittingen, ook die per videoconferentie, mogelijk. Onder deze voorwaarden is het mogelijk dat de verwerkingen van persoonsgegevens waarin het voorontwerp voorziet, aanleiding geven tot grote inmenging in de rechten en vrijheden van de betrokkenen." (Gegevensbeschermingsautoriteit, advies nr. 63/2023 van 9 maart 2023 over een voorontwerp van wet houdende organisatie van zittingen per videoconferentie in het kader van gerechtelijke procedures (CO-A-2023-004), https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/publications/advies-nr.-63-2023.pdf). 8 HvJ 30 maart 2023, C-34/21, Hauptpersonalrat der Lehrerinnen und Lehrer beim Hessischen Kultusministerium t. Minister des Hessischen Kultusministeriums, ECLI:EU:C:2023:270, punt 31 e.v. 9 Artikel XI.75/4, § 2, van het Wetboek van economisch recht in de versie van de wet van 25 september 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/09/2022 pub. 24/10/2022 numac 2022033662 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende invoeging in boek XI van het Wetboek van economisch recht en in het Gerechtelijk Wetboek van diverse bepalingen betreffende intellectuele eigendom type wet prom. 25/09/2022 pub. 16/01/2023 numac 2022033978 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake economie sluiten, zoals in werking gesteld bij artikel 24, § 1, 1°, van het ontwerp. Zie in dit verband ook Parl.St.

Kamer 2021-22, nr. 2727/001, 91. 10 Vgl. adv.RvS 67.680/1/V van 6 augustus 2020 over een ontwerp van koninklijk besluit `houdende het tuchtreglement van toepassing op de octrooigemachtigden', opmerking 4.3. 11 Artikel 13 van het ontwerp moet worden samen gelezen met de artikelen XI.64/3 en XI.64/4 van het Wetboek van economisch recht. 12 Zie in dit verband ook verder de opmerking sub 8. 13 Zie in dit verband Parl.St. Kamer 2017-18, nr. 3069/001, 16 e.v. 14 Zie in die zin HvJ 17 december 2015, C-342/14, X-Steuerberatungsgesellschaft t. Finanzamt Hannover-Nord, ECLI:EU:C:2015:827; EUROPESE COMMISSIE, "Handbook on the implementation of the Services Directive", 2022, (https://op.europa.eu/nl/publication-detail/-/publication/60e2d020-6c6f-11ed-9887-01aa75ed71a1/language-nl), 65. 15 De voornoemde wet heeft richtlijn (EU) 2018/958 van het Europees Parlement en de Raad van 28 juni 2018 `betreffende een evenredigheidsbeoordeling voorafgaand aan een nieuwe reglementering van beroepen' gedeeltelijk omgezet voor de beroepen waarvoor de federale overheid bevoegd is, met uitzondering van de bepalingen tot reglementering van een beroep in het kader van de federale bevoegdheid voor het gezondheidsbeleid. 16 Namelijk andere wijzigingen dan diegene waarvan in het advies melding zal worden gemaakt of wijzigingen die ertoe strekken tegemoet te komen aan hetgeen in het advies zal worden opgemerkt. 17 Zie in dit verband Parl.St. Kamer 2017-18, nr. 3069/001, 16 e.v. 18 Bij weglating van het woord "dalende" zou er eenvoudigweg staan: "(...) tot deze functie opgeroepen in volgorde van hun verkiezing").

De zinsnede "in dalende volgorde van hun verkiezing" zou aanleiding kunnen geven tot onduidelijkheid en rechtsonzekerheid.

19 OKTOBER 2023. - Koninklijk besluit betreffende de uitvoering van de tweede fase van de hervorming van het beroep van octrooigemachtigde FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de Grondwet, artikel 108;

Gelet op de wet van 8 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/2018 pub. 19/07/2018 numac 2018031478 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende bepalingen ter bescherming van de titel van octrooigemachtigde sluiten houdende bepalingen ter bescherming van de titel van octrooigemachtigde, artikel 46;

Gelet op de wet van 25 september 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/09/2022 pub. 24/10/2022 numac 2022033662 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende invoeging in boek XI van het Wetboek van economisch recht en in het Gerechtelijk Wetboek van diverse bepalingen betreffende intellectuele eigendom type wet prom. 25/09/2022 pub. 16/01/2023 numac 2022033978 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake economie sluiten houdende invoeging in boek XI van het Wetboek van economisch recht en in het Gerechtelijk Wetboek van diverse bepalingen betreffende intellectuele eigendom, artikel 41, tweede lid;

Gelet op het Wetboek van economisch recht, de artikelen XI.64/3 en XI.64/4, ingevoegd bij de wet van 8 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/2018 pub. 19/07/2018 numac 2018031478 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende bepalingen ter bescherming van de titel van octrooigemachtigde sluiten, XI.65, tweede lid, ingevoegd bij de wet van 19 april 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/04/2014 pub. 12/06/2014 numac 2014011298 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende invoeging van boek XI, "Intellectuele eigendom" in het Wetboek van economisch recht, en houdende invoeging van bepalingen eigen aan boek XI in de boeken I, XV en XVII van hetzelfde Wetboek type wet prom. 19/04/2014 pub. 28/05/2014 numac 2014011266 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende invoeging van boek VII "Betalings- en kredietdiensten" in het Wetboek van economisch recht, houdende invoeging van de definities eigen aan boek VII en van de straffen voor de inbreuken op boek VII, in de boeken I en XV van het Wetboek van economisch recht en houdende diverse andere bepalingen type wet prom. 19/04/2014 pub. 19/05/2014 numac 2014011331 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende instemming met het Samenwerkingsakkoord van 27 februari 2014 tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest betreffende de oprichting van een vergunningscoördinerend en -faciliterend comité voor trans-Europese energie-infrastructuurprojecten, ter uitvoering van Verordening nr. 347/2013 (1) sluiten, XI.65/1, ingevoegd bij de wet van 19 april 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/04/2014 pub. 12/06/2014 numac 2014011298 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende invoeging van boek XI, "Intellectuele eigendom" in het Wetboek van economisch recht, en houdende invoeging van bepalingen eigen aan boek XI in de boeken I, XV en XVII van hetzelfde Wetboek type wet prom. 19/04/2014 pub. 28/05/2014 numac 2014011266 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende invoeging van boek VII "Betalings- en kredietdiensten" in het Wetboek van economisch recht, houdende invoeging van de definities eigen aan boek VII en van de straffen voor de inbreuken op boek VII, in de boeken I en XV van het Wetboek van economisch recht en houdende diverse andere bepalingen type wet prom. 19/04/2014 pub. 19/05/2014 numac 2014011331 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende instemming met het Samenwerkingsakkoord van 27 februari 2014 tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest betreffende de oprichting van een vergunningscoördinerend en -faciliterend comité voor trans-Europese energie-infrastructuurprojecten, ter uitvoering van Verordening nr. 347/2013 (1) sluiten en vernummerd bij de wet van 8 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/2018 pub. 19/07/2018 numac 2018031478 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende bepalingen ter bescherming van de titel van octrooigemachtigde sluiten, XI.75/4, § 2, ingevoegd bij de wet van 25 september 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/09/2022 pub. 24/10/2022 numac 2022033662 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende invoeging in boek XI van het Wetboek van economisch recht en in het Gerechtelijk Wetboek van diverse bepalingen betreffende intellectuele eigendom type wet prom. 25/09/2022 pub. 16/01/2023 numac 2022033978 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake economie sluiten, XI.75/8, § 1, vierde lid, en § 2, derde lid, ingevoegd bij de wet van 8 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/2018 pub. 19/07/2018 numac 2018031478 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende bepalingen ter bescherming van de titel van octrooigemachtigde sluiten en gewijzigd bij de wet van 25 september 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/09/2022 pub. 24/10/2022 numac 2022033662 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende invoeging in boek XI van het Wetboek van economisch recht en in het Gerechtelijk Wetboek van diverse bepalingen betreffende intellectuele eigendom type wet prom. 25/09/2022 pub. 16/01/2023 numac 2022033978 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake economie sluiten, XI.75/9/1, § 2, ingevoegd bij de wet van 25 september 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/09/2022 pub. 24/10/2022 numac 2022033662 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende invoeging in boek XI van het Wetboek van economisch recht en in het Gerechtelijk Wetboek van diverse bepalingen betreffende intellectuele eigendom type wet prom. 25/09/2022 pub. 16/01/2023 numac 2022033978 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake economie sluiten, en XI.75/11, § 2, tweede lid, ingevoegd bij de wet van 8 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/2018 pub. 19/07/2018 numac 2018031478 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende bepalingen ter bescherming van de titel van octrooigemachtigde sluiten;

Gelet op het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten1 betreffende de vertegenwoordiging inzake octrooien, artikel 62;

Gelet op het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten1 houdende het tuchtreglement van toepassing op de octrooigemachtigden;

Gelet op het advies 65/2023 van de Gegevensbeschermingsautoriteit, gegeven op 24 maart 2023;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 10 juli 2023;

Gelet op advies 74.398/1 van de Raad van State, gegeven op 27 september 2023, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende dat artikel 14 overgangsbepalingen bevat voor de octrooigemachtigden die reeds bij de Dienst voor de Intellectuele Eigendom geregistreerd zijn op basis van artikel XI.62, § 5, van het Wetboek van economisch recht; dat artikel 14, § 2, 1°, van toepassing is op de geregistreerde octrooigemachtigden die zich reeds op het Belgisch grondgebied bevonden om er tijdelijk of incidenteel het beroep van octrooigemachtigde uit te oefenen; dat artikel 14, § 2, 3°, daarentegen van toepassing is op de geregistreerde octrooigemachtigden die het beroep vanop afstand uitoefenden en zich dus niet op Belgisch grondgebied bevonden, maar die zich na de datum van inwerkingtreding van het artikel naar het Belgisch grondgebied begeven om er tijdelijk of incidenteel het beroep uit te oefenen;

Op de voordracht van de Minister van Economie, Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK 1. - Wijzigingen aan het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten1 betreffende de vertegenwoordiging inzake octrooien

Artikel 1.Dit hoofdstuk voorziet in de gedeeltelijke omzetting van richtlijn 2005/36/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 september 2005 betreffende de erkenning van beroepskwalificaties.

Art. 2.Artikel 10 van het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten1 betreffende de vertegenwoordiging inzake octrooien wordt vervangen als volgt: "

Art. 10.Het register van erkende gemachtigden vermeldt voor elke ingeschreven persoon: 1° zijn identificatiecode;2° zijn naam en voornaam;3° de datum van de ministeriële beslissing tot inschrijving in het register;4° de datum van zijn inschrijving in het register;5° in voorkomend geval, de tijdelijke opschorting van zijn lidmaatschap van het Instituut;6° voor zover die informatie is meegedeeld door de ingeschreven persoon, de onderneming(en) waar hij werkzaam is;7° zijn geografische adres(sen);8° voor zover die informatie is meegedeeld door de ingeschreven persoon, zijn elektronische adres(sen);9° in voorkomend geval, overige gegevens meegedeeld door de ingeschreven persoon;10° in voorkomend geval, gegevens van de Dienst binnen het kader van het beheer van het register. Slechts de vermeldingen bedoeld in het eerste lid, 1°, 2°, en 4° tot 8°, zijn onderworpen aan de inzage ten behoeve van het publiek, met dien verstande dat: 1° op verzoek van de Dienst, de ingeschreven persoon van de vermeldingen in het eerste lid, 6° tot 8°, slechts één of een beperkt aantal sets van de betrokken gegevens aanmerkt als onderworpen aan de inzage ten behoeve van het publiek; 2° van de vermelding bedoeld in het eerste lid, 7°, slechts de postcode, de plaats en het land onderworpen zijn aan de inzage ten behoeve van het publiek.".

Art. 3.In artikel 11 van hetzelfde besluit wordt het tweede lid vervangen als volgt: "Ten behoeve van het opstellen van de ledenlijst van het Instituut stelt de Dienst aan het Instituut minstens elke maand de meest recente versie van het register van erkende gemachtigden ter beschikking, beperkt tot de vermeldingen bedoeld in artikel 10, eerste lid, 1° tot 8°. Van de vermeldingen bedoeld in artikel 10, eerste lid, 6° tot 8° kan de Dienst het aantal sets van de betrokken gegevens dat ter beschikking wordt gesteld aan het Instituut beperken.

Met uitzondering van de vermelding bedoeld in artikel 10, eerste lid, 5°, vormt het register van erkende gemachtigden van de vermeldingen in artikel 10, eerste lid, 1° tot 8°, de authentieke bron.".

Art. 4.In artikel 12, eerste lid, van hetzelfde besluit worden de woorden "naam, voorna(a)m(en) en volledig adres" vervangen door de woorden "gegevens die betrekking hebben op de vermeldingen van artikel 10, eerste lid, 2°, en 6° tot 8° ".

Art. 5.In artikel 13 van hetzelfde besluit worden de woorden "de pagina's "Intellectuele Eigendom" van" opgeheven.

Art. 6.Artikel 39 van hetzelfde besluit wordt opgeheven.

Art. 7.In hetzelfde besluit wordt een artikel 43/1 ingevoegd, luidende: "

Art. 43/1.Naast de inkomsten bedoeld in artikel XI.75/9/1, § 1, eerste lid, van het Wetboek van economisch recht, bestaan de inkomsten van het Instituut uit: 1° bijdragen van leden van het Instituut in de kosten voor het onderschrijven van verzekeringsovereenkomsten zoals bedoeld in artikel 46/1, eerste lid; 2° bijdragen van leden van het Instituut en van derden in het kader van activiteiten van het Instituut.".

Art. 8.In hetzelfde besluit wordt een artikel 43/2 ingevoegd, luidende: "

Art. 43/2.§ 1. De rekeningen van het Instituut worden opgemaakt volgens een voor het Instituut passend rekeningenstelsel ingericht naar de eisen van de bedrijfsuitoefening van het Instituut. Dit rekeningenstelsel moet worden ingericht en genummerd overeenkomstig de indeling van het rekeningenstelsel van bijlage 7 bij het koninklijk besluit van 29 april 2019Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 29/04/2019 pub. 30/04/2019 numac 2019011967 bron federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot uitvoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen sluiten tot uitvoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.

De omschrijving van de rekeningen van het rekeningenstelsel mag worden aangepast aan de bijzondere aard van de bedrijfsuitoefening van het Instituut, van het vermogen en van de opbrengsten en kosten van het Instituut. De rekeningen van het rekeningenstelsel die niet dienstig zijn voor het Instituut, moeten niet in zijn rekeningenstelsel voorkomen. § 2. De boekhouding wordt door middel van een stelsel van boeken en rekeningen gevoerd met inachtneming van de gebruikelijke regels van het dubbel boekhouden.

De rekeningen worden opgemaakt volgens het schema van de jaarrekening in verkorte vorm zoals vermeld in het voornoemde koninklijk besluit van 29 april 2019Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 29/04/2019 pub. 30/04/2019 numac 2019011967 bron federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot uitvoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen sluiten. Wat betreft de algemene principes, de waarderingsregels en de inhoud van de rubrieken van de rekeningen wordt verwezen naar de regels die van toepassing zijn op de verenigingen, bedoeld in het voornoemde koninklijk besluit van 29 april 2019Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 29/04/2019 pub. 30/04/2019 numac 2019011967 bron federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot uitvoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen sluiten.".

Art. 9.In hetzelfde besluit wordt het opschrift van afdeling 1 van hoofdstuk 7 vervangen als volgt: "Afdeling 1. - Algemene bepalingen".

Art. 10.In hetzelfde besluit wordt een artikel 46/1 ingevoegd, luidende: "

Art. 46/1.Het Instituut kan voor zijn leden bedoeld in artikel XI.75/5, § 1, eerste lid, van het Wetboek van economisch recht een collectieve verzekeringsovereenkomst onderschrijven of kan een verzekeringsovereenkomst onderschrijven voor zijn leden die in gebreke blijven aan te tonen dat zij gedekt zijn door een verzekeringsovereenkomst overeenkomstig de bepalingen van dit hoofdstuk.

Het Instituut rekent de kost voor het onderschrijven van elk van deze overeenkomsten door aan die leden.".

Art. 11.In artikel 49 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° het eerste lid wordt aangevuld met de volgende zin: "Als de verzekeringsovereenkomst een jaarlijkse limiet vastlegt, mag de minimale dekking niet lager zijn dan 3.000.000 euro per jaar, alle schadegevallen gecombineerd."; 2° in het tweede lid worden de woorden "2.500 euro" vervangen door de woorden "5.000 euro".

Art. 12.In artikel 50, tweede lid, van hetzelfde besluit worden de woorden "vijf jaar" vervangen door de woorden "zesendertig maanden".

Art. 13.In artikel 53, § 2, van hetzelfde besluit wordt het eerste lid opgeheven.

Art. 14.Artikel 57 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt: "

Art. 57.§ 1. Onder voorbehoud van de bepalingen van de paragrafen 2 en 3, behouden de octrooigemachtigden die op de dag vóór de datum van inwerkingtreding van dit artikel voldeden aan de voorwaarden van artikel XI.62, § 5, van het Wetboek van economisch recht en bij de Dienst geregistreerd waren, het voordeel van hun registratie bij de Dienst. § 2. De artikelen XI.64/3 en XI.64/4 van het Wetboek van economisch recht zijn van toepassing op de octrooigemachtigden bedoeld in paragraaf 1 eens een van de volgende gevallen zich voordoet: 1° de octrooigemachtigde bevindt zich op de datum van inwerkingtreding van dit artikel op het Belgisch grondgebied om er tijdelijk of incidenteel het beroep van octrooigemachtigde uit te oefenen;2° de octrooigemachtigde is op de datum van inwerkingtreding van dit artikel slechts op wettige wijze gevestigd in een lidstaat waar het beroep van octrooigemachtigde niet is gereglementeerd;3° de octrooigemachtigde begeeft zich na de datum van inwerkingtreding van dit artikel naar het Belgisch grondgebied om er tijdelijk of incidenteel het beroep van octrooigemachtigde uit te oefenen; 4° er doet zich na de datum van inwerkingtreding van dit artikel een wezenlijke verandering voor in de situatie die is gestaafd door de documenten die bij de Dienst zijn ingediend binnen het kader van het voldoen aan de voorwaarden van artikel XI.62, § 5, van het Wetboek van economisch recht.

De octrooigemachtigden bedoeld in het eerste lid, 1° en 2°, voldoen binnen een termijn van negen maanden vanaf de datum van inwerkingtreding van dit artikel aan de voorwaarden van de artikelen XI.64/3 of XI.64/4 van het Wetboek van economisch recht. § 3. De octrooigemachtigden bedoeld in paragraaf 2, eerste lid, 1° en 2°, die niet voldoen aan de voorwaarden bedoeld in de artikelen XI.64/3 of XI.64/4 van het Wetboek van economisch recht binnen de termijn bepaald in paragraaf 2, tweede lid, kunnen vanaf het aflopen van deze termijn niet langer in dezelfde hoedanigheid als een erkende gemachtigde optreden voor de Dienst.

Binnen drie maanden vanaf de datum van inwerkingtreding van dit artikel informeert de Dienst de octrooigemachtigden die bij de Dienst geregistreerd zijn over de bepalingen van dit artikel.".

Art. 15.Artikel 60 van hetzelfde besluit wordt aangevuld met een lid, luidende: "Onder voorbehoud van artikel 53, § 2, bezorgen de leden van het Instituut die op de datum van inwerkingtreding van dit artikel in de ledenlijst van het Instituut zijn ingeschreven, aan het Instituut het attest bedoeld in artikel 53, § 1, binnen een termijn van negen maanden vanaf de inwerkingtreding van dit artikel.". HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen aan het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten1 houdende het tuchtreglement van toepassing op de octrooigemachtigden

Art. 16.In het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten1 houdende het tuchtreglement van toepassing op de octrooigemachtigden wordt een artikel 5/1 ingevoegd, luidende: "

Art. 5/1.Behalve indien het een procedure voor de tuchtcommissie betreft, geeft het lid van het Instituut de raad onverwijld kennis van elke gerechtelijke, bestuurlijke of tuchtprocedure die tegen hem loopt en betrekking heeft op de uitoefening van beroepen van gemachtigde inzake intellectuele eigendom.

Het lid brengt de beslissing die genomen werd en die niet langer vatbaar is voor beroep ter kennis van de raad.".

Art. 17.In artikel 7, § 1, derde lid, 1°, van hetzelfde besluit worden de woorden "de regeringscommissaris" vervangen door de woorden "de regeringscommissaris bedoeld in artikel XI.75/10 van het Wetboek van economisch recht".

Art. 18.In artikel 16, § 1, eerste lid, van hetzelfde besluit worden de woorden "in dalende volgorde van de verkregen stemmen of, bij gelijkheid van stemmen, in dalende volgorde van anciënniteit van inschrijving in de ledenlijst van het Instituut" vervangen door de woorden "in volgorde van hun verkiezing".

Art. 19.In artikel 17 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het eerste lid worden de woorden "overlijden of ontslag van een lid van de tuchtcommissie" vervangen door de woorden "overlijden, ontslag of onmogelijkheid van een lid van de tuchtcommissie om het mandaat voort uit te oefenen";2° in het tweede lid worden de woorden "overlijden of ontslag" vervangen door de woorden "overlijden, ontslag of onmogelijkheid om het mandaat voort uit te oefenen".

Art. 20.Artikel 22, § 1, van hetzelfde besluit wordt aangevuld met een bepaling onder 6°, luidende: "6° een bewijs van betaling van vijftig euro aan het Instituut ten behoeve van de indiening van de klacht is bijgevoegd.".

Art. 21.Artikel 28, § 2, van hetzelfde besluit wordt aangevuld met een lid, luidende: "Bij het nemen van een beslissing zoals bedoeld in paragraaf 1, 2°, kan de tuchtcommissie, rekening houdend met gewichtige omstandigheden, bij bijzondere beslissing oordelen dat het betrokken lid geheel of gedeeltelijk de noodzakelijke kosten vergoedt die het Instituut binnen het kader van de tuchtprocedure heeft gemaakt.". HOOFDSTUK 3. - Slotbepalingen

Art. 22.§ 1. Op de eerste dag van de maand na afloop van een termijn van tien dagen te rekenen van de dag volgend op de bekendmaking van dit besluit in het Belgisch Staatsblad treden in werking: 1° de artikelen 12, 13, 16, 17, 19 tot 20, 23, 2°, en 33 van de wet van 25 september 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/09/2022 pub. 24/10/2022 numac 2022033662 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende invoeging in boek XI van het Wetboek van economisch recht en in het Gerechtelijk Wetboek van diverse bepalingen betreffende intellectuele eigendom type wet prom. 25/09/2022 pub. 16/01/2023 numac 2022033978 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake economie sluiten houdende invoeging in boek XI van het Wetboek van economisch recht en in het Gerechtelijk Wetboek van diverse bepalingen betreffende intellectuele eigendom;2° de artikelen 1 tot 8, en 16 tot 23 van dit besluit. § 2. Op de eerste dag van de vierde maand na afloop van een termijn van tien dagen te rekenen van de dag volgend op de bekendmaking van dit besluit in het Belgisch Staatsblad treden in werking: 1° de artikelen 4, 6, 9 tot 12, 33 en 34, 36 tot 38 en 41 van de wet van 8 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/2018 pub. 19/07/2018 numac 2018031478 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende bepalingen ter bescherming van de titel van octrooigemachtigde sluiten houdende bepalingen ter bescherming van de titel van octrooigemachtigde; 2° de artikelen XI.75/5, § 1, tweede lid, en § 3, 3°, XI.75/6, § 3, tweede lid, XI.75/7, § 2, eerste lid, 5°, en XI.75/11, § 2, van het Wetboek van economisch recht, zoals ingevoegd bij de wet van 8 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/2018 pub. 19/07/2018 numac 2018031478 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende bepalingen ter bescherming van de titel van octrooigemachtigde sluiten; 3° de artikelen 1, 9°, 6 tot 8, 40, § 1, derde lid, 41, 46 tot 53, 57 en 60 van het koninklijk besluit van 30 september 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten1 betreffende de vertegenwoordiging inzake octrooien;4° de artikelen 9 tot 15 van dit besluit.

Art. 23.De minister bevoegd voor Economie is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 19 oktober 2023.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Economie, P.-Y. DERMAGNE

^