Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 21 augustus 2022
gepubliceerd op 01 september 2022

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 19 november 1998 betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen en meer bepaald betreffende de re-integratie bij ziekte of ongeval en de tewerkstelling van personen met een handicap

bron
federale overheidsdienst beleid en ondersteuning
numac
2022032751
pub.
01/09/2022
prom.
21/08/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

21 AUGUSTUS 2022. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 19 november 1998Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/11/1998 pub. 28/11/1998 numac 1998002123 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen sluiten betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen en meer bepaald betreffende de re-integratie bij ziekte of ongeval en de tewerkstelling van personen met een handicap


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Dit besluit heeft tot doel de begeleiding en de ondersteuning van langdurig zieke ambtenaren en ambtenaren met een handicap binnen het federaal administratief openbaar ambt te versterken; hierdoor worden obstakels weggewerkt en hefbomen gecreëerd voor zinvol werk voor meer ambtenaren. Bij elk van deze wijzigingen wordt re-integratie gezien als een partnerschap tussen de verschillende actoren, waarbij het personeelslid met gezondheidsproblemen de centrale actor is.

Met dit ontwerp wordt er verder gebouwd op de initiatieven die in 2014 werden opgestart tot versterking van socio-professionele re-integratie van arbeidsongeschikte werknemers uit de openbare en privésector. De focus lag daarbij vooral op de resterende capaciteiten van de betrokken werknemers die ze wel nog kunnen benutten, ondanks hun arbeidsongeschiktheid.

Dit heeft uiteindelijk geleid tot twee nieuwe koninklijke besluiten en een nieuwe wet waarin een formeler re-integratietraject voor arbeidsongeschikte werknemers, alsook de arbeidsrechtelijke gevolgen ervan werden vastgelegd: ? Koninklijk besluit van 28 oktober 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten2 tot wijziging van het koninklijk besluit van 28 mei 2003 betreffende het gezondheidstoezicht op de werknemers (ondertussen opgenomen in de codex over het welzijn op het werk) wat de re-integratie van arbeidsongeschikte werknemers betreft; dit regelde een formele re-integratieprocedure als aanvulling op de meer informelere re-integratiemaatregel die we kennen als het `bezoek voorafgaand aan de werkhervatting' in toepassing van artikel I.4-36 van de Codex over het welzijn op het werk. Deze wijziging is automatisch van toepassing op de contractuele en statutaire personeelsleden; ? Koninklijk besluit van 8 november 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten1 tot wijziging van het koninklijk besluit van 3 juli 1996 tot uitvoering van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, wat de sociaalprofessionele re-integratie betreft; deze wijziging regelt de uitbreiding van de bevoegdheden van de adviserend arts van het ziekenfonds zodat hij na een inschatting een arbeidsongeschikte werknemer kan doorverwijzen naar de preventieadviseur-arbeidsarts en is enkel van toepassing op de contractuele personeelsleden; ? Wet van 20 december 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 20/12/2016 pub. 30/12/2016 numac 2016206258 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Wet houdende diverse bepalingen inzake arbeidsrecht in het kader van arbeidsongeschiktheid type wet prom. 20/12/2016 pub. 02/10/2017 numac 2017013300 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende diverse bepalingen inzake arbeidsrecht in het kader van arbeidsongeschiktheid. - Duitse vertaling sluiten houdende diverse bepalingen inzake arbeidsrecht in het kader van arbeidsongeschiktheid; deze wijziging is enkel van toepassing op contractuele personeelsleden.

We kunnen besluiten dat het regelgevend kader rond re-integratie voor statutaire personeelsleden nog moet worden versterkt om de wisselwerking tussen het re-integratietraject en de verschillende aspecten van het personeelsstatuut te verbeteren. Dit wijzigend koninklijk besluit is daarom opgebouwd rond drie krachtlijnen: ? een uitgebreidere en activerende rol naast een eerder controlerende rol voor de artsen van het Bestuur van de medische expertise (hierna: Medex); ? een fijnmaziger stelsel van verminderde prestaties wegens medische redenen; ? meer mogelijkheden rond `toegelaten activiteiten' tijdens een ziekteperiode.

Tot slot willen we ook nog de aandacht trekken op de verplichtingen van de publieke werkgevers om redelijke aanpassingen te voorzien.

Vandaag voorziet het federaal personeelsstatuut al een aantal mogelijkheden om de arbeidsorganisatie, de arbeidsomstandigheden, het arbeidstijdvolume en de arbeidsinhoud aan te passen aan de gezondheidstoestand van de ambtenaren. Onder punt IV willen we als inspiratie al een aantal mogelijkheden weergeven zonder de pretentie te hebben dat dit een exhaustieve lijst is en zonder deze te willen beperken tot de lijst.

I. Een activerende rol voor de artsen van Medex (Deze maatregel wordt uitgewerkt in artikel 10 van het ontwerp) Sinds 2016 regelen de artikelen I.4-72 tot en met I.4-82 van de Codex over het welzijn op het werk de mogelijkheid om een `formeel' re-integratietraject op te starten wanneer het overeengekomen werk tijdelijk of definitief niet kan worden uitgeoefend voor contractuele en statutaire personeelsleden. Voor beide personeelsgroepen kan de werkgever na vier maanden arbeidsongeschiktheid eveneens dit re-integratietraject opstarten.

Tot slot kan de adviserend arts van het ziekenfonds ook een dusdanig re-integratietraject opstarten maar dan enkel voor de contractuele personeelsleden. De adviserend arts van het ziekenfonds is namelijk niet betrokken bij de ziekteregeling voor statutaire personeelsleden.

Vandaar is er dus ook geen mogelijkheid om op basis van zijn medische inschatting een statutair personeelslid door te verwijzen naar de arbeidsarts.

Met dit voorliggend ontwerp wordt voorgesteld om de arts van Medex dezelfde bevoegdheid te geven als de adviserend arts van het ziekenfonds, namelijk het statutair personeelslid wanneer hij daar zijn toestemming toe geeft en na een medische inschatting door te verwijzen naar de arbeidsarts. Dit betekent dat voor het statutair personeelslid een re-integratietraject zal kunnen worden opgestart door het statutair personeelslid zelf, de arts van Medex en de werkgever.

Samengevat kan de arts van Medex, naar analogie met de adviserend arts, de volgende inschattingen maken:

Categorie

Werkhervatting - Reprise du travail

Nieuwe beoordeling - Nouvelle évaluation

Verwijzing naar de arbeidsarts - Renvoi vers le médecin du travail

1

Verwacht, uiterlijk op het einde van de 6e maand

Einde van de 6e maand

Indien cat. 4 bij de nieuwe beoordeling

Escomptée, au plus tard à la fin du 6e mois

Fin du 6e mois

Si cat. 4 lors de la nouvelle évaluation

2

Definitieve ongeschiktheid of m.a.w. een werkhervatting lijkt weinig waarschijnlijk (medische redenen)

-

-

Inaptitude définitive ou en d'autres termes une reprise du travail semble peu probable (raisons médicales)


3

Tijdelijke onmogelijkheid (diagnose/behandeling)

Om de 2 maanden

Indien cat. 4 bij de nieuwe beoordeling

Impossibilité temporaire (diagnostic/traitement)

Tous les 2 mois

Si cat. 4 lors de la nouvelle évaluation

4

Mogelijkheid tot aangepast werk/ander werk

-

ja

Possibilité de travail adapté/autre (*)

Oui


(*) Onder "aangepast werk" kan o.a. ook de werkhervatting via het stelsel van de verminderde prestaties wegens medische redenen worden verstaan, zowel met het oog op een volledige werkhervatting na een lange ziekteperiode als voor ambtenaren met een chronische aandoening.

Door deze uitbreiding van de taken van de arts van Medex krijgen we de volgende taakverdeling tussen de verschillende betrokken artsen: a) De behandelend arts van het statutair personeelslid is de arts waar hij in de eerste plaats mee in aanraking komt wanneer hij ziek is (de huisarts of de arts-specialist).De behandelend arts onderzoekt het statutair personeelslid, stelt een behandelplan op en kan hem arbeidsongeschikt verklaren of met andere woorden bepalen of het statutair personeelslid verhinderd is zijn functie uit te oefenen wegens ziekte of ongeval. b) De controlearts is de arts die in opdracht van een werkgever (hier: de werkgevende overheid) de arbeidsongeschiktheid wegens ziekte of ongeval van het statutair personeelslid controleert op medische gronden.Voor het federaal administratief openbaar ambt worden de controleartsen aangestuurd door Medex. Dit is een uniforme regeling voor statutairen en contractuelen. De bevoegdheden van de controlearts worden geregeld in artikel 2 van de wet van 13 juni 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/1999 pub. 13/07/1999 numac 1999012524 bron ministerie van tewerkstelling en arbeid Wet betreffende de controlegeneeskunde sluiten betreffende de controlegeneeskunde. c) De arts-scheidsrechter (soms ook aangeduid met de term `arbitrage-arts') kan worden ingeschakeld als de controlearts en de behandelend arts het niet eens zijn over de arbeidsongeschiktheid.Dit kan worden beschouwd als een soort beroepsprocedure. De bevoegdheden van de arts-scheidsrechter worden geregeld in artikel 2 van de wet van 13 juni 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/1999 pub. 13/07/1999 numac 1999012524 bron ministerie van tewerkstelling en arbeid Wet betreffende de controlegeneeskunde sluiten betreffende de controlegeneeskunde. Vanaf 1 augustus 2021 wordt de lijst van erkende arts-scheidsrechters niet langer op de website van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg gepubliceerd maar wel op de website van de Orde der Artsen.

De arts-scheidsrechter kan ook worden aangezocht om een geschil te beslechten rond een aanvraag voor verminderde prestaties wegens medische redenen voor een statutair personeelslid. Hij kan zich daarbij uitspreken over de toekenning, de prestatiebreuk en de duur van de toelating voor de verminderde prestaties. De reglementaire basis hiervoor ligt in artikel 53 van het koninklijk besluit van 19 november 1998Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/11/1998 pub. 28/11/1998 numac 1998002123 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen sluiten. d) De arts van Medex is de arts die bevoegd is voor medische evaluaties in het kader van materies waarvoor Medex bevoegd is (o.a. arbeidsongevallen, beroepsziekten, verminderde prestaties wegens medische redenen). Zijn bevoegdheden worden bepaald door het koninklijk besluit van 1 december 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/12/2013 pub. 13/12/2013 numac 2013024426 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit houdende regeling van het Bestuur voor medische expertise sluiten houdende regeling van het Bestuur voor medische expertise.

De arts van Medex kan worden beschouwd als de evenknie van de adviserend arts, de arts die verbonden is aan een ziekenfonds en die belast is met de controle op de arbeidsongeschiktheid voor de contractuele personeelsleden en de specifieke medisch-sociale verstrekkingen. Zijn bevoegdheden zijn bepaald bij het koninklijk besluit van 3 juli 1996 tot uitvoering van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. e) De artsen die zetelen in de pensioencommissie (Medex) spreken zich uit over de medische geschiktheid van een statutair personeelslid.De bevoegdheden van deze artsen worden geregeld door het koninklijk besluit van 13 mei 1999 tot regeling van het medisch toezicht op het personeel van sommige overheidsdiensten en het koninklijk besluit van 1 december 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/12/2013 pub. 13/12/2013 numac 2013024426 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit houdende regeling van het Bestuur voor medische expertise sluiten houdende regeling van het Bestuur voor medische expertise. f) De preventieadviseur-arbeidsarts (de artsen van onder andere Empreva) is een arts die het gezondheidstoezicht verzekert op alle personeelsleden (= voorafgaande gezondheidsbeoordeling, periodieke gezondheidsbeoordeling, onderzoek bij werkhervatting, spontane raadpleging, voortgezet gezondheidstoezicht en gezondheidsbeoordeling van een definitief arbeidsongeschikte werknemer met het oog op zijn re-integratie en op het voorstellen van redelijke aanpassingen).De bevoegdheden van de preventieadviseur-arbeidsarts worden bepaald door de Codex over het welzijn op het werk; Boek I.- Algemene beginselen;

Titel 4.- Maatregelen in verband met het gezondheidstoezicht op de werknemers.

II. Een fijnmaziger stelsel van verminderde prestaties wegens medische redenen (Deze maatregel wordt uitgewerkt in artikel 1 tot en met 7 van het ontwerp) Al een aantal jaren voorziet de federale verlofregeling een stelsel van `verminderde prestaties wegens ziekte'. Oorspronkelijk was dit stelsel hoofdzakelijk gericht op volledige werkhervatting. Sinds 2009 werd het omgevormd naar `verminderde prestaties wegens medische redenen' met een opsplitsing tussen enerzijds een `kort' traject (van maximum drie maanden) gericht op volledige re-integratie na een langdurige afwezigheid wegens ziekte of ongeval en anderzijds een `langer' traject voor statutairen die niet meer voltijds kunnen werken voor een langere periode door een medische aandoening.

Om dit stelsel beter en flexibeler te laten aansluiten bij de noden van statutaire personeelsleden wordt voorgesteld om de volgende wijzigingen aan te brengen: 1. De verminderde prestaties wegens medische redenen worden opengesteld voor stagedoende personeelsleden.Tot nu toe was dit enkel mogelijk voor statutaire personeelsleden na afloop van de stageperiode en voor mandaathouders. Dit beperkte meer en meer de re-integratiemogelijkheden bij ziekte of ongeval en werd vaak opgelost door de inschakeling van allerhande verlofstelsels die daar niet altijd volledig voor geschikt waren of eigenlijk niet voor dienen (bijv. ouderschapsverlof).

Contractuele personeelsleden vallen niet onder deze regeling maar zij kunnen wel gebruik maken van het stelsel van de progressieve werkhervatting, net zoals de werknemers uit de privésector. 2. De verminderde prestaties wegens medische redenen kunnen worden aangevraagd door statutaire personeelsleden die door een handicap niet voltijds kunnen werken.Zij moeten daarvoor de toelating vragen aan Medex maar zonder eerst 30 dagen afwezig te zijn wegens ziekte of ongeval. Dit kan zowel tijdens als na afloop van de stageperiode.

Tot nu konden zij enkel gebruik maken van het stelsel van de verminderde prestaties wegens persoonlijke aangelegenheden. Door hen ook de mogelijkheid te geven om in te stappen in het stelsel van de verminderde prestaties om medische redenen ontvangen zij een hogere bezoldiging en is er geen impact meer op de toekenning van ziekteverlofdagen. Het stelsel valt bovendien onder een gunstiger regime qua pensioenen. Het is wel uitgesloten om tijdens een periode van verminderde prestaties wegens medische redenen een activiteit bij een andere werkgever in loondienst uit te voeren. 3. Naar analogie met het stelsel van de progressieve werkhervatting dat geldt voor de contractuelen, wordt de maximumduur van de toelating op vierentwintig maanden gebracht in plaats van twaalf maanden.Dit sluit niet uit dat de arts van Medex een toelating voor een kortere duur kan geven en de toelating telkens kan verlengen.

De nieuwe maximumduur van de toelating is echter niet van toepassing voor het korte type `re-integratiestelsel' (koninklijk besluit 19 november 1998, artikel 50, eerste lid, 1° ); voor dit type wordt de maximumduur op vier maanden gebracht in plaats van de huidige drie maanden. 4. De ambtenaar verliest niet langer de mogelijkheid om de verminderde prestaties wegens medische redenen aan te vragen wanneer hij tevergeefs heeft geprobeerd om het werk voltijds te hervatten na een afwezigheidsperiode wegens ziekte of ongeval.Tot tien werkdagen na de werkhervatting kan hij alsnog een aanvraag tot verminderde prestaties wegens medische redenen indienen bij Medex. 5. Voor het korte re-integratietraject wordt naast de prestatiebreuken 50%, 60% of 80% ook de prestatiebreuk 40% van de normale prestaties ingeschreven.Dit moet het mogelijk maken om gemakkelijker de overstap te maken van een ziekteperiode naar opnieuw werken. Bovendien wordt de maximumduur van het re-integratietraject verlengd met één maand. De arts van Medex kan ook beslissen om af te wijken van het algemeen principe dat de verminderde prestaties wegens medische redenen (re-integratiestelsel) per maand worden toegekend en dat dit maandelijks moet worden verlengd door de arts van Medex. 6. De terminologie met betrekking tot de verminderde prestaties wegens medische redenen wordt in overeenstemming gebracht met deze van de re-integratie in de Codex over het welzijn op het werk.Dit om mogelijke misverstanden te voorkomen; het begrip `re-integratieplan' wordt vervangen door `planning van de verminderde prestaties'.

III. Uitbreiding van de mogelijkheden inzake `toegelaten activiteiten' tijdens een ziekteperiode (Deze maatregel wordt uitgewerkt in artikel 8 en 9 van het ontwerp) Statutaire personeelsleden krijgen tijdens een afwezigheidsperiode wegens ziekte de mogelijkheid om opleidingsactiviteiten en activiteiten in het kader van terug-naar-werkbegeleiding te volgen zodat zij meer kans hebben op een succesvolle terugkeer naar het werk in de breedste zin van het woord: bepaalde personeelsleden willen bijvoorbeeld tijdens deze begeleiding bekijken wat de mogelijkheden zijn bij de huidige werkgever of anderen wensen zich voor te bereiden op een transitie naar een andere werkgever. Zij kunnen dus via deze activiteiten hun opties onderzoeken of vergroten. Er moet geen toelating worden gevraagd aan de arts van Medex. Deze bepaling spreekt zich niet uit over de verplichtingen of de mogelijkheden van de werkgevende overheden om de kosten te dragen van deze activiteiten.

Tot slot wordt de bepaling rond de toelating voor een verblijf in het buitenland verduidelijkt waardoor het onlosmakelijk vaststaat dat het verblijf in het buitenland het herstel of de behandeling niet mag in het gedrang brengen. De arts van het Bestuur van de medische expertise kan zijn toelating geven zowel na een medisch onderzoek in een medisch centrum als op basis van stukken van het medisch dossier.

IV. Redelijke aanpassingen Redelijke aanpassingen zijn noodzakelijk om drempels te compenseren.

Zo kunnen contractuele en statutaire personeelsleden met een arbeidshandicap gelijkwaardig aan het werk. Redelijke aanpassingen kunnen zowel individuele als collectieve aanpassingen inhouden en zowel van immateriële als materiële aard zijn op de terreinen van de organisatie van het werk, de werkplek, communicatie, ICT, begeleiding, ... Hieronder geven we ter inspiratie een lijst van mogelijke aanpassingen mee, zonder exhaustief te willen zijn.

Een kort overzicht van mogelijke aanpassingen.

Materiële individuele aanpassingen

Aménagements matériels individuels

Aanpassing van de werkplaats: aangepaste telefoon, scherm, stoel, toetsenbord, muis, ...

Adaptation du lieu de travail : téléphone, écran, chaise, clavier, souris, etc. adaptés

Gebruik eenvoudige symbolen voor mensen met een mentale beperking

Utilisation de symboles simples pour les personnes handicapées mentales

Bijkomende of aangepaste persoonlijke beschermingsmiddelen o.a. beeldschermbril, aangepaste veiligheidsschoeisel, helm, werkkledij

Moyens de protection personnels supplémentaires ou adaptés, notamment des lunettes de protection, des chaussures de sécurité, un casque ou des vêtements de travail adaptés

Voorzien (tijdelijke) hulpmiddelen die het werken mogelijk maken

Prévoir des outils (temporaires) permettant de travailler

Alternatieve werkmiddelen (tools, uitrusting, machines)

Outils de travail alternatifs (outils, équipement, machines)

...

Immateriële individuele aanpassingen

Aménagements immatériels individuels

Toestaan extra dagen telewerk en/of satellietwerk

Accorder des jours supplémentaires de télétravail et/ou de travail en bureau satellite

Aangepast werkrooster - extra (medische) pauzes - verminderde prestaties wegens medische redenen

Horaire adapté - pauses (médicales) supplémentaires - prestations réduites pour raisons médicales

(Tijdelijk) plaatsen binnen nieuwe functie (tijdelijke mutatie, tijdelijk lichter werk of terbeschikkingstelling ) - herschikken van taken

Placement (temporaire) dans une nouvelle fonction (mutation temporaire, allègement temporaire du travail ou affectation temporaire) - réorganisation des tâches

Begeleiding van een blind persoon Omkadering aanwezigheid van een blindengeleidehond op de werkvloer

Accompagnement d'une personne aveugle Encadrement de la présence d'un chien guide pour aveugle sur le lieu de travail

Vertaling in gebarentaal voor doven en slechthorenden

Traduction en langage des signes pour sourds et malentendants

Vervanging schriftelijk examen naar mondeling examen (of omgekeerd)

Remplacement d'un examen écrit par un examen oral (ou inversement)

Terugbetaling woon-werkverkeer

Remboursement des frais liés aux déplacements domicile - lieu de travail

Tussenkomst psychologische bijstand

Intervention dans une assistance psychologique

Coaching of peter/meterschap

Coaching ou parrainage/marrainage

Opleiding in alternatieve werkmethoden

Formation en méthodes de travail alternatives

...

Materiële collectieve aanpassingen

Aménagements matériels collectifs

Aanpassingen van de werkplaats: omgevingsfactoren (licht, klimaat) voorzien van zitgelegenheid bij staand beroep of omgekeerd, voorzien van bureaufietsen, aangepaste bureaus (die kunnen versteld worden in de hoogte)

Adaptations du lieu de travail : facteurs environnementaux (lumière, climat), mise à disposition de sièges pour le travail debout ou possibilités de travailler debout pour le travail assis, mise à disposition de vélos de bureau, bureaux adaptés (réglables en hauteur)

Architecturale aanpassingen: toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers, aangepast toilet, plaatsen van een lift, materialen waarvoor men allergie heeft (plaatselijk) verwijderen/vervangen

Adaptations architecturales : accessibilité pour les personnes en fauteuil roulant, toilettes adaptées, installation d'un ascenseur, suppression/remplacement (localement) de matériaux allergènes

Rustplaats inrichten/ voorzien

Aménager/prévoir un espace de repos

...

...

Immateriële collectieve aanpassingen

Aménagements immatériels collectifs

Invoeren telewerk en/of satellietwerk

Introduction du télétravail et/ou du travail en bureau satellite

Geven van toelichtingen in een vereenvoudigd taalgebruik

Donner des explications dans un langage clair

...

...

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Ambtenarenzaken, P. DE SUTTER

Raad van State, afdeling Wetgeving Advies 71.413/4 van 23 mei 2022 over een ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het koninklijk besluit van 19 november 1998Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/11/1998 pub. 28/11/1998 numac 1998002123 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen sluiten betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen en meer bepaald betreffende de re-integratie bij ziekte of ongeval en de tewerkstelling van personen met een handicap' Op 25 april 2022 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Vice-eersteminister en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en Post verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het koninklijk besluit van 19 november 1998Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/11/1998 pub. 28/11/1998 numac 1998002123 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen sluiten betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen en meer bepaald betreffende de re-integratie bij ziekte of ongeval en de tewerkstelling van personen met een handicap'.

Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 23 mei 2022 . De kamer was samengesteld uit Martine Baguet, kamervoorzitter, Luc Cambier en Patrick Ronvaux, staatsraden, Christian Behrendt en Marianne Dony, assessoren, en Charles-Henri Van Hove, toegevoegd griffier.

Het verslag is uitgebracht door Véronique Schmitz, eerste auditeur.

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Martine Baguet .

Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 23 mei 2022.

Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op 12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten.

Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de volgende opmerkingen.

Onderzoek van het ontwerp Aanhef 1. Er dient een nieuw derde lid als rechtsgrond van het ontwerp te worden ingevoegd waarin wordt verwezen naar artikel 21, § 1, van het koninklijk besluit van 3 april 1997Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/04/1997 pub. 02/08/1997 numac 1997000178 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot vaststelling van de officiële Duitse vertaling van het koninklijk besluit van 10 december 1996 betreffende de identiteitsstukken en -bewijzen voor kinderen onder de twaalf jaar type koninklijk besluit prom. 03/04/1997 pub. 04/07/1997 numac 1997000198 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot vaststelling van de officiële Duitse vertaling van vijf koninklijke besluiten betreffende het voorhanden hebben en het dragen van wapens door de diensten van het openbaar gezag of van de openbare macht sluiten `houdende maatregelen met het oog op de responsabilisering van de openbare instellingen van sociale zekerheid, met toepassing van artikel 47 van de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels', bekrachtigd bij de wet van 12 december 1997.2. De verplichte voorafgaande vormvereisten bedoeld in het zesde tot het tiende lid moeten in chronologische volgorde worden gerangschikt. (1) Daarna moeten de vervulde facultatieve voorafgaande vormvereisten komen die nu in het vierde en het vijfde lid worden vermeld. Deze moeten worden vermeld in de vorm van een overweging. (2) Dispositief Artikel 1 In de Franse tekst van artikel 1 dient de datum van het gewijzigde besluit te worden gecorrigeerd: het gaat namelijk om het koninklijk besluit van 19 november 1998Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/11/1998 pub. 28/11/1998 numac 1998002123 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen sluiten `betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen'.

Artikel 4 1. De gemachtigde ambtenaar is het ermee eens dat in de bepaling onder 4° dient te worden verwezen naar het "bepaald arbeidspercentage van de normale prestaties zoals bedoeld in artikel 51 (en niet 50)".2. De gemachtigde ambtenaar is het ermee eens dat de woorden "bedoeld in § 2" in artikel 51, § 3, tweede lid, van het koninklijk besluit van 19 november 1998Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/11/1998 pub. 28/11/1998 numac 1998002123 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen sluiten dienen te worden vervangen door de woorden "bedoeld in §§ 2 en 2bis". De ontworpen tekst moet dienovereenkomstig worden aangevuld.

Artikel 6 De gemachtigde ambtenaar is het ermee eens dat het woord "bepaald" uit de bepaling onder 2° moet worden weggelaten.

Artikel 9 1. Artikel 9 van het ontwerp strekt ertoe artikel 65 van het koninklijk besluit van 19 november 1998Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/11/1998 pub. 28/11/1998 numac 1998002123 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen sluiten als volgt te herstellen: "Tijdens een afwezigheid ten gevolge van ziekte of ongeval heeft een ambtenaar de mogelijkheid met het oog op zijn werkhervatting om deel te nemen aan opleidingsactiviteiten en aan activiteiten in het kader van terug-naar-werkbegeleiding." Aangezien het gewijzigde koninklijk besluit een hoofdstuk IX "Disponibiliteit wegens ziekte" en een hoofdstuk IXbis "Controle op de afwezigheden tengevolge van ziekte of ongeval" bevat, rijst de vraag of het herstelde artikel 65 zich wel op de juiste plaats bevindt in een afdeling 3 met als titel "Disponibiliteit wegens ziekte".

Op een vraag daarover heeft de gemachtigde ambtenaar het volgende geantwoord: "Er werd gekozen om de verduidelijking rond de toegelaten activiteiten te groeperen binnen het hoofdstuk rond de ziektecontrole omdat dit gevolgen heeft voor de procedure.

In artikel 64 wordt de toelating opgenomen om naar het buitenland te reizen tijdens een afwezigheid wegens ziekte. Er dient een akkoord gevraagd te worden van medex.

In artikel 65 wordt verduidelijkt dat een statutair personeelslid opleidingen en begeleiding kan volgen tijdens de afwezigheid wegens ziekte, zonder dat medex een toelating moet geven of dat het personeelslid dit moet melden aan medex." Het opschrift van afdeling 3 "Disponibiliteit wegens ziekte" moet bijgevolg worden geschrapt. 2. Zoals het ontworpen artikel 65 gesteld is, biedt het de ambtenaar de mogelijkheid deel te nemen aan bepaalde activiteiten "met het oog op zijn werkhervatting". Volgens de uitleg van de gemachtigde ambtenaar heeft artikel 9 van het ontwerp de volgende strekking: "Deze bepaling is er vooral gekomen omdat statutaire personeelsleden twijfelden om zij tijdens een afwezigheid wegens ziekte ook nog mogen deelnemen aan opleidingsactiviteiten en loopbaanbegeleiding. Soms werden deze activiteiten (bijv. begeleiding door een burnoutcoach) reeds opgestart voor de afwezigheid wegens ziekte en wenst men dit voort te zetten tijdens een afwezigheid wegens ziekte maar wenst men nog niet het werk te hervatten.

Deze bepaling sluit niet uit dat een statutair personeelslid het werk hervat en een opleiding start om zich bijvoorbeeld te heroriënteren.

Dit valt dan niet binnen deze bepaling." Van die uitleg wordt akte genomen.

Artikel 10 De gemachtigde ambtenaar is het ermee eens dat in de ontworpen artikelen 68quater, § 2, 1°, en 68quinquies, § 1, 1°, van het koninklijk besluit van 19 november 1998Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/11/1998 pub. 28/11/1998 numac 1998002123 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen sluiten (betreffende categorie 1) de woorden "of ongeval" moeten worden toegevoegd na de woorden "wegens ziekte".

Artikel 11 Het tweede lid voorziet in een toepassingsregel voor de artikelen 3 tot 5. Zoals de gemachtigde ambtenaar heeft beaamd, geldt die regel ook voor de artikelen 6 en 7 van het ontwerp: deze houden verband met de artikelen 3 tot 5 doordat ze ook handelen over verminderde prestaties wegens medische redenen.

Het tweede lid moet dienovereenkomstig worden herzien.

De griffier, Charles-Henri Van Hove De voorzitter Martine Baguet _______ Nota's (1) Beginselen van de wetgevingstechniek - Handleiding voor het opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, www.raadvst-consetat.be, tab "Wetgevingstechniek", aanbeveling 34, b). (2) Ibidem, aanbeveling 35, c). 21 AUGUSTUS 2022. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 19 november 1998Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/11/1998 pub. 28/11/1998 numac 1998002123 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen sluiten betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen en meer bepaald betreffende de re-integratie bij ziekte of ongeval en de tewerkstelling van personen met een handicap FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de Grondwet, de artikelen 37 en 107, tweede lid;

Gelet op de wet van 16 maart 1954 betreffende de controle op sommige instellingen van openbaar nut, artikel 11, § 1, eerste lid, vervangen bij de wet van 24 december 2002;

Gelet op het koninklijk besluit van 3 juli 1997 houdende maatregelen met het oog op de responsabilisering van de openbare instellingen van sociale zekerheid, met toepassing van artikel 47 van de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels, artikel 21, § 1;

Gelet op het koninklijk besluit van 19 november 1998Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/11/1998 pub. 28/11/1998 numac 1998002123 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen sluiten betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijkbesturen;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 22 december 2021 en 14 januari 2022;

Gelet op het advies van het College van de Openbare Instellingen van Sociale Zekerheid, gegeven op 19 januari 2022;

Gelet op de akkoordbevinding van de Staatsecretaris voor Begroting van 22 januari 2022;

Gelet op het protocol nr. 781 van 20 april 2022 van het Comité voor de federale, de gemeenschaps- en de gewestelijke overheidsdiensten;

Gelet op het artikel 8, § 1, 4°, van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging, is dit besluit vrijgesteld van een regelgevings-impactanalyse omdat het bepalingen van autoregulering betreft;

Gelet op advies 71.413/4 van de Raad van State, gegeven op 23 mei 2022, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende het artikel 22ter van de Grondwet dat het recht aan personen met een handicap erkent op volledige inclusie, met inbegrip van het recht op redelijke aanpassingen;

Overwegende het Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap van de Verenigde Naties aangenomen op 13 december 2006 en geratificeerd op 2 juli 2009, in het bijzonder artikels 2, 5 en 27;

Overwegende de Wet ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie van 10 mei 2007, in het bijzonder artikels 4, 12° en 14;

Overwegende het advies nr. 2022/06 van de Nationale Hoge Raad Personen met een Handicap van 17 januari 2022;

Overwegende het advies van de Begeleidingscommissie voor de aanwerving van personen met een handicap in het federaal openbaar ambt van 1 februari 2022;

Op de voordracht van de Minister van Werk, de Minister van Volksgezondheid en de Minister van Ambtenarenzaken en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In artikel 1, § 2, van het koninklijk besluit van 19 november 1998Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/11/1998 pub. 28/11/1998 numac 1998002123 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen sluiten betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de Rijksbesturen, laatstelijk gewijzigd bij het koninklijk besluit van 9 maart 2017, wordt de bepaling onder 2° opgeheven.

Art. 2.In artikel 2, § 1, tweede lid, van hetzelfde besluit, laatstelijk gewijzigd bij het koninklijk besluit van 18 juni 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten0, worden de woorden "artikel 50, derde lid", ingevoegd tussen de woorden "artikel 48bis" en de woorden "artikel 53, § 1 en § 3".

Art. 3.In artikel 50 van hetzelfde besluit, laatstelijk gewijzigd bij het koninklijk besluit van 7 oktober 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 07/10/2009 pub. 26/10/2009 numac 2009002067 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit houdende wijzigingen van diverse reglementaire bepalingen betreffende de verminderde prestaties wegens medische redenen voor de personeelsleden van de rijksbesturen sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° het eerste lid wordt aangevuld met de bepaling onder 3°, luidende: "3° wanneer hij als persoon met een handicap, verhinderd is voltijds te werken als gevolg van zijn handicap;onder "persoon met een handicap" wordt verstaan de persoon bedoeld onder artikel 1 van het koninklijk besluit van 6 oktober 2005Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 06/10/2005 pub. 25/10/2005 numac 2005002116 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit houdende diverse maatregelen met betrekking tot de vergelijkende aanwervingsselectie en met betrekking tot de stage sluiten houdende diverse maatregelen met betrekking tot de vergelijkende aanwervingsselectie en met betrekking tot de stage."; 2° het artikel wordt aangevuld met een lid, luidende: "In afwijking van het eerste lid, 1°, kan de ambtenaar eveneens vragen om zijn ambt met verminderde prestaties wegens medische redenen uit te oefenen wanneer hij na een ononderbroken afwezigheid wegens ziekte van tenminste dertig dagen het werk minder dan tien werkdagen heeft hervat.".

Art. 4.In artikel 51 van hetzelfde besluit, laatstelijk gewijzigd bij het koninklijk besluit van 7 oktober 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 07/10/2009 pub. 26/10/2009 numac 2009002067 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit houdende wijzigingen van diverse reglementaire bepalingen betreffende de verminderde prestaties wegens medische redenen voor de personeelsleden van de rijksbesturen sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° paragraaf 1 wordt vervangen als volgt: " § 1.- De ambtenaar bedoeld in artikel 50, eerste lid, 1°, kan zijn ambt opnieuw opnemen ten belope van 40%, 50%, 60% of 80% van zijn normale prestaties voor een periode van maximum vier maanden.

De verminderde prestaties mogen worden toegestaan voor een periode van één maand, tenzij de arts van het Bestuur van de medische expertise uitdrukkelijk beslist om meerdere aansluitende maanden toe te staan.

Verlengingen mogen worden toegestaan indien het Bestuur van de medische expertise bij een nieuw onderzoek oordeelt dat de gezondheidstoestand van de ambtenaar dit wettigt en op voorwaarde dat de maximumduur van vier maanden nog niet wordt overschreden. De bepalingen van artikel 53 zijn van toepassing. "; 2° in paragraaf 2, eerste lid, worden de woorden "bedoeld in artikel 50, 2°, kan zijn ambt opnieuw opnemen ten belope van 50%, 60% of 80% van zijn normale prestaties voor een periode van maximum twaalf maanden" vervangen door de woorden "bedoeld in artikel 50, eerste lid, 2°, kan zijn ambt opnieuw opnemen ten belope van 50%, 60% of 80% van de normale prestaties voor een periode van maximum vierentwintig maanden";3° in paragraaf 2, tweede lid, worden de woorden "ten hoogste twaalf maanden" vervangen door de woorden "ten hoogste vierentwintig maanden"; 4° er wordt een paragraaf 2bis ingevoegd, luidende: " § 2bis.- De ambtenaar, bedoeld in artikel 50, eerste lid, 3°, kan zijn ambt opnemen ten belope van 50%, 60% of 80% van de normale prestaties voor een periode van maximum vierentwintig maanden, tenzij de arts van het Bestuur van de medische expertise oordeelt dat het nieuw onderzoek vroeger moet plaatsvinden.

Verlengingen mogen worden toegestaan voor ten hoogste vierentwintig maanden, indien het Bestuur van de medische expertise bij een nieuw onderzoek oordeelt dat de gezondheidstoestand van de ambtenaar dit wettigt. De bepalingen van artikel 53 zijn van toepassing."; 5° in paragraaf 3 wordt het eerste lid vervangen als volgt: " § 3.- Bij elk onderzoek oordeelt de arts van het Bestuur van de medische expertise of de ambtenaar geschikt is om een bepaald arbeidspercentage van de normale prestaties zoals bedoeld in artikel 51 te leveren. "; 6° in paragraaf 3, tweede lid, worden de woorden "bedoeld in § 2" vervangen door de woorden "bedoeld in § 2 en § 2bis";7° in paragraaf 4, tweede lid, worden de woorden "bedoeld in § 2" vervangen door de woorden "bedoeld in § 2 en § 2bis".

Art. 5.In artikel 52 van hetzelfde besluit, laatstelijk gewijzigd bij het koninklijk besluit van 20 september 2012Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 20/09/2012 pub. 25/09/2012 numac 2012002052 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit houdende diverse bepalingen betreffende de vierdagenweek en het halftijds werken vanaf 50 of 55 jaar in de openbare sector type koninklijk besluit prom. 20/09/2012 pub. 12/10/2012 numac 2012018374 bron federaal agentschap voor de veiligheid van de voedselketen Koninklijk besluit betreffende de monsternemingen en de analyse ervan, bedoeld in artikel 3, § 5, van het koninklijk besluit van 22 februari 2001 houdende organisatie van de controles die worden verricht door het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen en tot wijziging van diverse wettelijke bepalingen type koninklijk besluit prom. 20/09/2012 pub. 16/10/2012 numac 2012012039 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 13 oktober 2011, gesloten in het Paritair Comité voor het bouwbedrijf, betreffende de arbeidsvoorwaarden 2009-2010 type koninklijk besluit prom. 20/09/2012 pub. 11/10/2012 numac 2012012040 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 13 oktober 2011, gesloten in het Paritair Comité voor het bouwbedrijf, betreffende de arbeidsvoorwaarden type koninklijk besluit prom. 20/09/2012 pub. 27/09/2012 numac 2012022342 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot uitvoering van artikelen 116, tweede lid en 119, van de wet van 28 december 2011 houdende diverse bepalingen, inzake het pensioen van het vliegend personeel van de burgerlijke luchtvaart sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 2 wordt het eerste lid vervangen als volgt: " § 2.- De ambtenaar, bedoeld in artikel 50, eerste lid, 1°, 2° en 3° geniet zijn volledige wedde voor de eerste vier maanden van de verminderde prestaties wegens medische redenen."; 2° in paragraaf 2, tweede lid, worden de woorden "De ambtenaar, bedoeld in artikel 50, 2°, geniet vanaf de vierde maand" vervangen door de woorden "De ambtenaar, bedoeld in artikel 50, eerste lid, 2° en 3° geniet vanaf de vijfde maand";3° in paragraaf 3, eerste lid, worden de woorden "artikel 50, 2° " vervangen door de woorden "artikel 50, eerste lid, 2° en 3° ".

Art. 6.In artikel 53 van hetzelfde besluit, laatstelijk gewijzigd bij het koninklijk besluit van 7 oktober 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 07/10/2009 pub. 26/10/2009 numac 2009002067 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit houdende wijzigingen van diverse reglementaire bepalingen betreffende de verminderde prestaties wegens medische redenen voor de personeelsleden van de rijksbesturen sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° het tweede lid en het derde lid, van paragraaf 1, worden vervangen als volgt: "De ambtenaar, bedoeld in artikel 50, eerste lid, 1°, dient een voorstel tot planning van de verminderde prestaties wegens medische redenen voor te leggen van zijn behandelend arts.In het voorstel vermeldt de behandelend arts de vermoedelijke datum van de volledige werkhervatting en de progressiviteit van de verminderde prestaties.

Bij ontstentenis van het progressief karakter van de verminderde prestaties vermeldt de behandelend arts de medische reden hiervan.

De ambtenaar, bedoeld in artikel 50, eerste lid, 2° en 3°, dient een recent omstandig geneeskundig verslag voor te leggen van een arts-specialist. In dit verslag vermeldt de arts-specialist de vermoedelijke aanvangsdatum van de verminderde prestaties en het voorgestelde arbeidspercentage, alsook de medische redenen die dit arbeidspercentage verantwoorden."; 2° in paragraaf 2, worden de woorden "ten belope van 50%, 60% of 80%" vervangen door de woorden "ten belope van een arbeidspercentage bedoeld in artikel 51";3° in paragraaf 3, eerste lid, worden de woorden "artikel 50, 1° en 2° " vervangen door de woorden "artikel 50, eerste lid, 1°, 2° en 3° ".

Art. 7.In artikel 54, eerste lid, van hetzelfde besluit, laatstelijk gewijzigd bij het koninklijk besluit van 7 oktober 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 07/10/2009 pub. 26/10/2009 numac 2009002067 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit houdende wijzigingen van diverse reglementaire bepalingen betreffende de verminderde prestaties wegens medische redenen voor de personeelsleden van de rijksbesturen sluiten, worden de woorden "ten belope van 50%, 60% of 80%" vervangen door de woorden "ten belope van een arbeidspercentage, bedoeld in artikel 51".

Art. 8.Artikel 64 van hetzelfde besluit, laatstelijk gewijzigd bij het koninklijk besluit van 17 januari 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 17/01/2007 pub. 19/02/2007 numac 2006002166 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit houdende wijzigingen van diverse reglementaire bepalingen betreffende de controle van afwezigheden wegens ziekte van de personeelsleden van de rijksbesturen en betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen sluiten, wordt aangevuld met de volgende zin: "De ambtenaar dient een gemotiveerde aanbeveling van zijn behandelend arts voor te leggen waaruit blijkt dat het verblijf in het buitenland de genezing en/of de behandeling niet in gevaar brengt. De arts vermeldt eveneens de begin- en einddatum van de aangevraagde verblijfperiode in het buitenland.".

Art. 9.Artikel 65 van hetzelfde besluit, opgeheven bij koninklijk besluit van 17 januari 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 17/01/2007 pub. 19/02/2007 numac 2006002166 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit houdende wijzigingen van diverse reglementaire bepalingen betreffende de controle van afwezigheden wegens ziekte van de personeelsleden van de rijksbesturen en betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen sluiten, wordt hersteld als volgt: "Art. 65.- Tijdens een afwezigheid ten gevolge van ziekte of ongeval heeft een ambtenaar de mogelijkheid met het oog op zijn werkhervatting om deel te nemen aan opleidingsactiviteiten en aan activiteiten in het kader van terug-naar-werkbegeleiding."

Art. 10.In hetzelfde besluit wordt een hoofdstuk IXquater ingevoegd met titel "Het re-integratietraject van een ambtenaar bij ziekte of ongeval", bestaand uit de artikelen 68ter tot 68quinquies, luidende als volgt: "Hoofdstuk IXquater.- Het re-integratietraject van een ambtenaar bij ziekte of ongeval.

Art. 68ter.- Deze afdeling beoogt de re-integratie te bevorderen van de ambtenaar die afwezig is wegens ziekte en ongeval met uitsluiting van de afwezigheden als gevolg van een arbeidsongeval, een ongeval van en naar het werk en een beroepsziekte.

Voor de toepassing van hoofdstuk VI van titel 4 van boek I van de Codex over het welzijn op het werk wordt de rol van de arts van het Bestuur van de medische expertise zoals bepaald in dit hoofdstuk gelijkgesteld met de rol van de adviserend arts.

Art. 68quater.- § 1.- Ten laatste tien weken na de aanvang van de afwezigheidsperiode wegens ziekte of ongeval maakt de arts van het Bestuur van de medische expertise, op basis van het medisch dossier van de ambtenaar, een eerste inschatting van diens restcapaciteit op. § 2.- De arts van het Bestuur van de medische expertise plaatst de ambtenaar op basis van de inschatting in één van de volgende vier categorieën: 1° categorie 1: er kan redelijkerwijze worden aangenomen dat de ambtenaar uiterlijk tegen het einde van de zesde maand van de afwezigheid wegens ziekte spontaan zijn functie opnieuw kan uitoefenen;2° categorie 2: een werkhervatting lijkt om medische redenen niet tot de mogelijkheden te behoren;3° categorie 3: een werkhervatting is voorlopig niet aan de orde, omdat de prioriteit dient uit te gaan naar de medische diagnose of de medische behandeling;4° categorie 4: een werkhervatting lijkt mogelijk te zijn door het aanbieden van tijdelijk of definitief aangepast werk of ander werk. § 3.- De arts van het Bestuur van de medische expertise gaat niet tot de in de paragraaf 1 bedoelde inschatting over als de ambtenaar de preventieadviseur-arbeidsarts al verzocht heeft om een re-integratietraject zoals bedoeld in hoofdstuk VI van titel 4 van boek I van de Codex over het welzijn op het werk, op te starten.

Art.68quinquies.- § 1.- In de volgende gevallen en mits de toestemming van de ambtenaar verwijst de arts van het Bestuur van de medische expertise de ambtenaar door naar de preventieadviseur-arbeidsarts met het oog op het onderzoek om een re-integratietraject op te kunnen starten zoals bedoeld in hoofdstuk VI van titel 4 van boek I van de Codex over het welzijn op het werk: 1° de ambtenaar is, op het moment van de in artikel 68quater bedoelde inschatting, geplaatst in categorie 1.De ambtenaar is nog altijd afwezig wegens ziekte of ongeval na zes maanden en de arts van het Bestuur van de medische expertise maakt, op basis van het medisch dossier van de ambtenaar, een nieuwe inschatting dat een werkhervatting mogelijk lijkt te zijn door het aanbieden van tijdelijk of definitief aangepast werk of ander werk; 2° de ambtenaar is, op het moment van de in artikel 68quater, bedoelde inschatting, geplaatst in categorie 3.De arts van het Bestuur van de medische expertise herbekijkt om de twee maanden de situatie van de ambtenaar. Bij dergelijke herevaluatie is gebleken dat voor de ambtenaar een werkhervatting mogelijk lijkt te zijn door het aanbieden van tijdelijk of definitief aangepast werk of ander werk; 3° de ambtenaar wordt overeenkomstig artikel 68quater, in categorie 4 geplaatst. De arts van het Bestuur van de medische expertise consulteert de preventieadviseur-arbeidsarts zes maanden na doorverwijzing om de status te kennen. Indien een re-integratietraject werd opgestart, zal de arts van het Bestuur van de medische expertise om de drie maanden de preventieadviseur-arbeidsarts consulteren teneinde de actuele status te kennen. Indien op dat moment nog geen re-integratietraject werd opgestart, zal de arts van het Bestuur van de medische expertise de situatie op basis van het dossier herevalueren en beslissen welke mogelijke stappen aangewezen zijn. § 2.- Zodra de arts van het Bestuur van de medische expertise een kopie krijgt van het re-integratieplan overeenkomstig artikel I.4-74. van de Codex over het welzijn op het werk, gaat hij na of het uitvoeren van het re-integratieplan een einde maakt aan de arbeidsongeschiktheid.

Indien dit re-integratieplan verminderde prestaties wegens medische redenen inhoudt zoals bepaald in artikel 50, is de ambtenaar er niet toe gehouden om de toelating van de arts van het Bestuur van de medische expertise aan te vragen, maar gaat laatstgenoemde zelf na of het re-integratieplan overeenstemt met de voorwaarden voor de verminderde prestaties wegens medische redenen. In voorkomend geval beschrijft de arts van het Bestuur van de medische expertise de modaliteiten van zijn toelating.

De arts van het Bestuur van de medische expertise deelt zo spoedig mogelijk zijn bevindingen met betrekking tot de verminderde prestaties wegens medische redenen aan de preventieadviseur-arbeidsarts mee.

Als de arts van het Bestuur van de medische expertise geen reactie geeft binnen de drie weken na ontvangst van de kopie van het re-integratieplan, wordt er verondersteld dat de beslissing van de arts van het Bestuur van de medische expertise in verband met de verminderde prestaties wegens medische redenen positief is. § 3.- In afwijking van paragraaf 1, verwijst de arts van het Bestuur van de medische expertise de ambtenaar niet door naar de preventieadviseur-arbeidsarts wanneer uit de inschatting blijkt dat de werkhervatting mogelijk lijkt te zijn met aangepast werk onder de vorm van verminderde prestaties wegens medische redenen.

De arts van het Bestuur van de medische expertise nodigt de ambtenaar uit om zijn medische toestand en de toekenning van de verminderde prestaties wegens medische redenen zoals bedoeld in artikel 50, eerste lid, 1°, te beoordelen. De bepalingen van artikel 51, artikel 52, artikel 53, § 2 en § 3 en artikel 54 zijn van toepassing.

De arts van het Bestuur van de medische expertise bepaalt de aanvangsdatum en de duur van de machtiging tot verminderde prestaties wegens medische redenen in toepassing van artikel 51, § 1.".

Art. 11.Dit besluit treedt in werking op 1 oktober 2022.

Artikelen 3, 4, 5, 6 en 7 zijn van toepassing op alle eerste aanvragen ingediend na de inwerkingtreding van dit besluit en de verlengingen van de eerste aanvragen ingediend na de inwerkingtreding van dit besluit, met uitzondering van de verlengingen aangevraagd voor de verminderde prestaties wegens medische redenen in toepassing van artikel 50, eerste lid, 1°.

Art. 12.De ministers zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 21 augustus 2022.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE De Minister van Volksgezondheid, F. VANDENBROUCKE De Minister van Ambtenarenzaken, P. DE SUTTER

^