gepubliceerd op 07 juni 2024
Decreet tot wijziging van het Wetboek van de Plaatselijke Democratie en Decentralisatie voor wat betreft het plaatselijk openbaar ambt
14 MAART 2024. - Decreet tot wijziging van het Wetboek van de Plaatselijke Democratie en Decentralisatie voor wat betreft het plaatselijk openbaar ambt (1)
Het Waalse Parlement heeft aangenomen en Wij, Waalse Regering, bekrachtigen hetgeen volgt:
HOOFDSTUK 1. - Opheffing van het koninklijk besluit nr. 490 van 31 december 1986
Artikel 1.Het koninklijk besluit nr. 490 van 31 december 1986 houdende verplichting voor de gemeenten en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn met éénzelfde werkgebied om sommige van hun personeelsleden van ambtswege over te plaatsen, wordt opgeheven.
HOOFDSTUK 2. - Opheffing van het koninklijk besluit nr. 519 van 31 maart 1987
Art. 2.Het koninklijk besluit nr. 519 van 31 maart 1987 tot regeling van de vrijwillige mobiliteit tussen de statutaire personeelsleden van de gemeenten en openbare centra voor maatschappelijk welzijn die eenzelfde werkgebied hebben, wordt opgeheven.
HOOFDSTUK 3. - Wijzigingen in het Wetboek van de plaatselijke democratie en de decentralisatie
Art. 3.Artikel L1122-23, § 2, tweede lid, van het Wetboek van de Plaatselijke Democratie en de Decentralisatie, vervangen bij het decreet van 27 maart 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 27/03/2014 pub. 05/06/2014 numac 2014027151 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het Waalse Landbouwwetboek sluiten en gewijzigd bij het decreet van 17 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/07/2008 pub. 31/03/2011 numac 2011000186 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Gecoördineerde wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 10/07/2008 pub. 04/06/2010 numac 2010000299 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen. - Duitse vertaling sluiten0, wordt aangevuld met wat volgt: "alsook het aantal geplande benoemingen op het lopende begrotingsjaar. ".
Art. 4.In artikel L1124-2, § 1, eerste lid, van hetzelfde Wetboek, vervangen bij het decreet van 18 april 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 18/04/2013 pub. 22/08/2013 numac 2013204569 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende wijziging van sommige bepalingen van het Wetboek van de plaatselijke democratie en de decentralisatie type decreet prom. 18/04/2013 pub. 22/08/2013 numac 2013204570 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van sommige bepalingen van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn sluiten, worden de woorden "in artikel L1212-1" vervangen door de woorden "bij dit Wetboek".
Art. 5.In artikel L1124-22, § 1, eerste lid, van hetzelfde Wetboek, vervangen bij het decreet van 18 april 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 18/04/2013 pub. 22/08/2013 numac 2013204569 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende wijziging van sommige bepalingen van het Wetboek van de plaatselijke democratie en de decentralisatie type decreet prom. 18/04/2013 pub. 22/08/2013 numac 2013204570 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van sommige bepalingen van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn sluiten, worden de woorden "in artikel L1212-1" vervangen door de woorden "bij dit Wetboek".
Art. 6.In artikel L1211-1, eerste lid, van hetzelfde Wetboek, worden de woorden "L1212-1, L1212-2, L1212-3 en L1213-1" vervangen door de woorden "van hoofdstuk II".
Art. 7.In artikel L1211-2, eerste lid, van hetzelfde Wetboek, ingevoegd bij het decreet van 18 april 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 18/04/2013 pub. 22/08/2013 numac 2013204569 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende wijziging van sommige bepalingen van het Wetboek van de plaatselijke democratie en de decentralisatie type decreet prom. 18/04/2013 pub. 22/08/2013 numac 2013204570 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van sommige bepalingen van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn sluiten, worden de woorden "maakt het organigram van de gemeentelijke diensten" vervangen door de woorden "keurt het organigram van de gemeentelijke diensten goed".
Art. 8.In hetzelfde Wetboek wordt een artikel L1211-4 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L1211-4. Voor alle administratieve beroepen wordt een functiebeschrijving opgesteld voordat de functie wordt ingevuld. Ze wordt door de directeur-generaal goedgekeurd na overleg binnen het directiecomité.
De functiebeschrijving bevat de opdracht, het doel of de doelstelling van de functie, de belangrijkste taken alsook alle beroepsvaardigheden en persoonlijke bekwaamheden die vereist zijn om de functie uit te oefenen. ".
Art. 9.In hetzelfde Wetboek wordt een artikel L1211-5 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L1211-5. Het gemeentecollege keurt het opleidingsplan goed op voorstel van de directeur-generaal, na overleg met het directiecomité.
Het opleidingsplan is een meerjarenprogramma dat jaarlijks wordt bijgewerkt en waarin de opleidingsbehoeften worden vastgesteld en geprioriteerd om aan de doelstellingen van de administratie te voldoen.
Het stelt het noodzakelijke budget vast. het gemeentecollege stelt de representatieve vakbonden onmiddellijk op de hoogte van het goedgekeurde opleidingsplan. ".
Art. 10.In Deel I, Boek II, Titel I, van hetzelfde Wetboek, wordt het opschrift van Hoofdstuk II vervangen door wat volgt: "Personeelsformatie en algemeen personeelsstatuut".
Art. 11.Artikel L1212-1 van hetzelfde Wetboek, gewijzigd bij het decreet van 30 april 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 30/04/2009 pub. 02/06/2009 numac 2009202360 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium, het decreet van 11 maart 1999 betreffende de milieuvergunning en het decreet van 11 maart 2004 betreffende de ontsluitingsinfrastructuur voor economische bedrijvigheid type decreet prom. 30/04/2009 pub. 22/05/2009 numac 2009202220 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van sommige bepalingen van het Wetboek van de plaatselijke Democratie en de Decentralisatie en van de wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn type decreet prom. 30/04/2009 pub. 05/11/2009 numac 2009029690 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de ontwikkeling van leespraktijken ingericht door het openbare netwerk voor openbare lectuurvoorziening en de openbare bibliotheken type decreet prom. 30/04/2009 pub. 06/08/2009 numac 2009029376 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van het decreet van 2 juni 1998 houdende organisatie van het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap type decreet prom. 30/04/2009 pub. 26/05/2009 numac 2009202287 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de controleopdrachten van de revisoren binnen de instellingen van openbaar nut, de intercommunales en de openbare huisvestingsmaatschappijen alsook de versterking van de transparantie bij de toekenning van overheidsopdrachten van revisoren door een Waalse aanbestedende overheid en tot wijziging van sommige bepalingen van het decreet van 12 februari 2004 betreffende de regeringscommissaris, het Wetboek van de Plaatselijke Democratie en Decentralisatie en van de Waalse Huisvestingscode sluiten, wordt vervangen als volgt: "Art. L1212-1. § 1. De gemeenteraad bepaalt de personeelsformatie.
De personeelsformatie omvat alle betrekkingen die nodig zijn voor de goede werking van de diensten van de administratie, ongeacht of ze al dan niet binnen de administratie worden vervuld, zowel statutair als contractueel.
Elk van deze betrekkingen wordt uitgedrukt in voltijdsequivalent, met de daaraan verbonden graad of functie en salarisschaal.
Elke wijziging van de personeelsformatie omvat een budgettaire evaluatie van de impact ervan. § 2. Contractuele betrekkingen die worden vervuld om een specifieke opdracht van beperkte duur uit te voeren, worden niet in de personeelsformatie opgenomen. § 3. Wanneer in te vullen contractuele betrekkingen betrekking hebben op een onvoorziene of nieuwe opdracht die door een hogere overheid is toevertrouwd, kan de wijziging van de personeelsformatie gebeuren nadat de werknemer is aangeworven, mits bekrachtiging. ".
Art. 12.Artikel L1212-2 van hetzelfde Wetboek wordt vervangen door wat volgt: "Art. L1212-2. § 1. De gemeenteraad stelt het algemeen personeelsstatuut vast.
Onder algemeen personeelsstatuut wordt verstaan alle algemene regels genomen in het kader van de lokale autonomie en die de administratieve en geldelijke juridische toestand van alle personeelsleden van de administratie regelen, ongeacht hun graad.
De gemeenteraad is niet bevoegd om de bezoldigingselementen vast te stellen van degenen wier wedde wordt vastgesteld bij Deel I van dit Wetboek of bij de wet van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving. § 2. Het algemene personeelsstatuut omvat ten minste: 1° de voorwaarden waaraan men moet voldoen om als statutair personeelslid of als contractueel personeelslid te worden aangeworven, alsook de procedures en proeven die hierop betrekking hebben;2° de bepaling, indeling, rangschikking en gelijkwaardigheid van de graden, betrekkingen of functies;3° de rechten en plichten van de personeelsleden, de onverenigbaarheden en verbodsbepalingen, evenals de regeling inzake cumulaties met andere functies of betrekkingen;4° de regels en procedures inzake discipline;5° de maatregelen van orde;6° de regels en procedures inzake evaluatie;7° de regels en procedures inzake overplaatsing, mobiliteit, opdracht of enige andere vorm van wedertewerkstelling naar andere diensten;8° de regels en procedures inzake bevordering, inzake elke verhoging of ontwikkeling van de loopbaan evenals die met betrekking tot de uitoefening van hogere functies;9° de administratieve standen, de omstandigheden waardoor ze worden bepaald en hun gevolgen op de toestand van de personeelsleden met inbegrip van de regeling inzake vakantie, verlof of ter beschikkingstelling;10° de redenen voor beëindiging van het statutair dienstverband;11° de bezoldigingselementen;12° de toekenningsvoorwaarden, begunstigden en vergoedingen met betrekking tot het telewerken, indien georganiseerd;13° bescherming tegen geweld en morele en seksuele intimidatie. Onder de proef bedoeld in 1° wordt verstaan een schriftelijk, mondeling of praktisch examen of een kandidatuur die aan het statuut voldoet, op basis waarvan de selectiecommissie de kandidaten voor de betrekking beoordeelt en hun titels en vaardigheden vergelijkt in de zin van artikel L1212-8.
De elementen bedoeld in 11° zijn de weddeschalen en hun ontwikkeling in salaristrappen, evenals de toekenningsvoorwaarden en de begunstigden van de vergoedingen, toelagen, en voordelen van alle aard, met inbegrip van aanvullende pensioenen. § 3. De bezoldigingselementen worden met name vastgesteld volgens de omvang van de bevoegdheden, de verantwoordelijkheidsgraad en de vereiste algemene en beroepsbekwaamheid, en de plaats die de personeelsleden bekleden in de hiërarchie van het gemeentebestuur. § 4. Op een zichtbare en toegankelijke plaats wordt een mededeling opgehangen met de plaats waar het algemeen personeelsstatuut kan worden geraadpleegd. Elk personeelslid moet het algemeen personeelsstatuut en alle wijzigingen daarop te allen tijde en zonder tussenkomst van derden op een gemakkelijk toegankelijke plaats kunnen raadplegen.
Het gemeentecollege stelt de raad voor maatschappelijk welzijn in kennis van het algemeen personeelsstatuut en de wijzigingen ervan zodra hij de beslissing tot goedkeuring van de toezichthoudende overheid heeft ontvangen. ".
Art. 13.Artikel L1212-3 van hetzelfde Wetboek, gewijzigd bij het decreet van 17 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/07/2008 pub. 31/03/2011 numac 2011000186 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Gecoördineerde wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 10/07/2008 pub. 04/06/2010 numac 2010000299 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen. - Duitse vertaling sluiten0, wordt vervangen als volgt: "Art. L1212-3. Onder personeelsleden wordt verstaan de leden van het statutaire personeel en de leden van het contractuele personeel.
Het statutair personeelslid beoogt elk personeelslid dat tijdelijk of in vast verband benoemd is door eenzijdige beslissing van de overheid, evenals elk personeelslid dat bij eenzijdige beslissing van de overheid tot de stage toegelaten wordt met het oog op een vaste benoeming.
Het contractueel personeelslid beoogt elk lid van het personeel dat met een arbeidsovereenkomst in dienst is genomen overeenkomstig de wet van 3 juli 1978Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/07/1978 pub. 03/07/2008 numac 2008000527 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten type wet prom. 03/07/1978 pub. 12/03/2009 numac 2009000158 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten sluiten betreffende de arbeidsovereenkomsten. ".
Art. 14.Artikel L1212-4 van hetzelfde Wetboek, ingevoegd bij het decreet van 11 januari 2024, wordt vervangen door wat volgt: "Art. L1212-4. § 1. Alle statutaire personeelsleden wier benoeming niet bij dit Wetboek wordt geregeld worden aangeworven en benoemd door de gemeenteraad volgens een procedure die voldoet aan het algemeen personeelsstatuut.
Deze bevoegdheid kan worden overgedragen aan het gemeentecollege, behalve wat de leden van het onderwijzend personeel betreft.
In dit geval wordt de gemeenteraad op de hoogte gebracht van elke beslissing. § 2. Alle contractuele personeelsleden worden aangeworven door de gemeenteraad na afloop van een procedure die voldoet aan het algemeen personeelsstatuut. Deze bevoegdheid kan worden overgedragen aan het gemeentecollege.
De gemeenteraad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd om de arbeidsovereenkomst van een contractueel personeelslid te beëindigen.
Hij kan die bevoegdheid overdragen aan het college. De delegatie-akte vermeldt uitdrukkelijk het soort akte dat het college kan ondernemen, namelijk de eenzijdige beëindiging van de arbeidsovereenkomst met of zonder opzegtermijn, met of zonder vergoeding, om ernstige redenen, of beëindiging van de arbeidsovereenkomst in onderling overleg met het personeelslid.
In geval van overdracht aan het gemeentecollege, wordt de gemeenteraad op de hoogte gebracht van elke beslissing. ".
Art. 15.In hetzelfde Wetboek wordt een artikel L1212-5 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L1212-5. § 1. Het personeel wordt aangeworven op basis van statutaire of contractuele regelingen in overeenstemming met de bepalingen van het algemeen personeelsstatuut.
De aanwerving verwijst naar de verrichtingen die tot doel hebben een betrekking te vervullen en die resulteren in de indiensttreding van een nieuw personeelslid. § 2. De aanwerving vindt plaats op basis van een openbare oproep tot het indienen van kandidaturen, waarin in ieder geval een functieomschrijving, de juridische aard van de betrekking, de toegangsvoorwaarden en de weddeschaal van het algemeen personeelsstatuut zijn opgenomen.
De bekendmakingsregels van de oproep voor kandidaten zijn vastgelegd in het algemeen personeelsstatuut. § 3. Van de bekendmakingsmaatregel voor de oproep tot het indienen van kandidaturen kan worden afgeweken in geval van contractuele aanwerving om dringende redenen, in geval van aanwervingen op basis van arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd van minder dan een jaar, of in geval van aanwervingen die nodig zijn om aan een wettelijke verplichting te voldoen. ".
Art. 16.In hetzelfde Wetboek wordt een artikel L1212-6 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L1212-6. Voor elke aanwerving wordt een selectiecommissie ingesteld.
In het algemeen personeelsstatuut is de hoedanigheid van de leden van de selectiecommissie vastgelegd.
Het gemeentecollege bepaalt de namen van de gewone en plaatsvervangende leden van de selectiecommissie op de voordracht van de directeur-generaal. ".
Art. 17.In hetzelfde Wetboek wordt een artikel L1212-7 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L1212-7. Het aantal en de aard van de wervingstoetsen zijn vastgelegd in het algemeen personeelsstatuut.
Indien daarom wordt verzocht, krijgt de vertegenwoordiger van de fractie die al dan niet tot het Meerderheidspact behoort, automatisch de hoedanigheid van waarnemer.
Waarnemers nemen niet deel aan de beraadslagingen van de selectiecommissie.
Het algemeen personeelsstatuut kan een kandidaat voor aanwerving vrijstellen van een deel van de proeven, op voorwaarde dat laatstgenoemde aantoont dat hij/zij voor een gelijkwaardige functie geslaagd is voor hetzelfde type proef in een andere gemeente, provincie, autonome bedrijf, intercommunale, politiezone, hulpverleningszone, openbaar centrum voor sociale actie of vereniging vallend onder hoofdstuk XII van de organieke wet van 8 juli 1976Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/1976 pub. 18/04/2016 numac 2016000231 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits van de versie toepasselijk op de inwoners van het Duitse taalgebied sluiten betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het algemeen personeelsstatuut stelt een maximumtermijn vast waarbinnen de proeven initieel in de andere lokale overheid met vrucht moeten zijn afgelegd. ".
Art. 18.In hetzelfde Wetboek wordt een artikel L1212-8 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L1212-8. De autoriteit die bevoegd is om aan te werven zal de kwalificaties en vaardigheden van de kandidaten onderling vergelijken. ".
Art. 19.In hetzelfde Wetboek wordt een artikel L1212-9 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L1212-9. § 1. Wanneer een door bevordering toegankelijk ambt door de bevoegde autoriteit vacant wordt verklaard, wordt een oproep tot het indienen van kandidaturen onder het statutaire personeel gedaan.
Bij gebreke van statutaire kandidaat of geslaagde, wordt er een oproep tot het indienen van kandidaturen gedaan bij het contractueel personeel. § 2. De artikelen L1212-6 en L1212-8 zijn van toepassing op de bevorderingsprocedures. ".
Art. 20.In hetzelfde Wetboek wordt een artikel L1212-10 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L1212-10. De gemeenteraad kan met het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van hetzelfde ambtsgebied een mobiliteitsregeling voor de personeelsleden organiseren. De mobiliteitsregeling is vastgelegd in het algemeen personeelsstatuut.
De mobiliteitsprocedure kan al dan niet voorafgaan aan een aanwervingsprocedure en wordt georganiseerd voor betrekkingen met een gelijkwaardige graad. De mobiliteit wijzigt geenszins de juridische aard van de initiële arbeidsrelatie.
De artikelen L1212-6 en L1212-8 zijn van toepassing. ".
Art. 21.In hetzelfde Wetboek wordt een artikel L1212-11 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L1212-11. § 1. Beoordeling is een instrument voor personeelsbeheer dat, als onderdeel van een dialoog tussen de autoriteit en het personeelslid, een beoordeling mogelijk maakt van het geleverde werk en de professionele ontwikkeling van de werknemer in zijn of haar functie. § 2. Elk personeelslid wordt beoordeeld volgens de regels van het algemeen personeelsstatuut. Hierin zijn de referentiecriteria vastgelegd waarnaar verwezen wordt om elk personeelslid te beoordelen op het behalen van de voor hem/haar vastgestelde doelstellingen, de te volgen procedure en de na te streven termijnen, evenals de beoordelingsreferenties en de gevolgen daarvan voor de administratieve en geldelijke situatie van het personeelslid.
Elk personeelslid wordt beoordeeld door zijn hiërarchische meerdere(n). § 3. Wanneer de evaluatie niet binnen de vier maanden na de vervaldatum vastgesteld in het algemeen personeelsstatuut is uitgevoerd wordt zij geacht gunstig te zijn en heeft zij terugwerkende kracht tot de vervaldatum.
Het algemeen personeelsstatuut kan bijzondere nadere regels vastleggen wanneer het personeelslid afwezig is tijdens de gehele evaluatieperiode of een deel ervan en/of tijdens de vier maanden die volgen op de vervaldatum van de evaluatie. ".
Art. 22.In hetzelfde Wetboek wordt een artikel L1212-12 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L1212-12. § 1. De statutaire personeelsleden kunnen ter beschikking worden gesteld van een gebruiker om de belangen van de vereniging te verdedigen.
Onder gebruiker worden verstaan, de gemeenten, de provincies, de intercommunales, de openbare centra voor sociale actie, verenigingen die vallen onder hoofdstuk XII van de organieke wet van 8 juli 1976Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/1976 pub. 18/04/2016 numac 2016000231 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits van de versie toepasselijk op de inwoners van het Duitse taalgebied sluiten betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, de hulpverleningsgebieden, de politiezones, autonome bedrijven, de instellingen voor de erediensten, de huisvestingsmaatschappijen, de verenigingen zonder winstoogmerk. De Regering kan andere gebruikers aanwijzen in geval van dringende en dwingende omstandigheden. § 2. De terbeschikkingstelling van de statutaire personeelsleden is tijdelijk.
Zij wordt georganiseerd in een schriftelijke overeenkomst tussen de gemeente en de gebruiker, waarin de voorwaarden en de duur van de terbeschikkingstelling, de aard van de opdracht en de elementen van de vergoeding nader worden bepaald.
De overeenkomst wordt goedgekeurd door de gemeenteraad en ondertekend door de gemeente en de gebruiker voor aanvang van de terbeschikkingstelling. De ondertekende overeenkomst wordt voor aanvang van de terbeschikkingstelling aan het betrokken personeelslid meegedeeld, hetzij overhandigd, hetzij tegen ontvangstbevestiging, per aangetekende post of e-mail.
De gemeenteraad kan de goedkeuring van de overeenkomst delegeren aan het gemeentecollege. In dit geval wordt de gemeenteraad op de hoogte gebracht van elke beslissing. § 3. Het personeelslid behoudt gedurende de hele duur van de terbeschikkingstelling zijn hoedanigheid van statutair personeelslid van de gemeente en blijft onderworpen aan het algemeen personeelsstatuut van de gemeente.
Het personeelslid dat ter beschikking wordt gesteld bij een gebruiker bevindt zich in actieve dienst tijdens de duur van de terbeschikkingstelling. Hij heeft recht op zijn bezoldiging en behoudt het recht deel te nemen aan de procedures voor bevordering in een hogere weddeschaal, graad of loopbaan bedoeld in het algemeen personeelsstatuut. ".
Art. 23.In hetzelfde Wetboek wordt een artikel L1212-13 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L1212-13. De statutaire personeelsleden genieten, onder dezelfde voorwaarden als de personeelsleden van de federale overheidsdiensten, de volgende toelagen: 1° de haard- en standplaatstoelagen;2° de kinderbijslag;3° het vakantiegeld.
Onverminderd de toepassing van het eerste lid is het vakantiegeld gelijk aan 92 % van een twaalfde van het(de) jaarsalaris(sen), verbonden aan het indexcijfer van de consumptieprijzen, die het(de) salaris(sen) verschuldigd voor de maand maart van het vakantiejaar bepaalt(bepalen). ".
Art. 24.In hetzelfde Wetboek wordt een artikel L1212-14 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L1212-14. De statutaire personeelsleden worden in ruste gesteld op de leeftijd die wordt bepaald bij de toepasselijke bepalingen inzake wettelijk pensioen.
Het in activiteit blijven na de wettelijke pensioenleeftijd kan op aanvraag van het betrokken personeelslid worden toegestaan door de raad van bestuur. De periode van het in activiteit blijven wordt vastgelegd voor een maximale duur van één jaar. Bedoelde periode kan volgens dezelfde modaliteiten verlengd worden voor een eenmalige nieuwe periode van maximum één jaar.
De toelating geven om zijn ambt langer uit te oefenen kan worden overgedragen aan het gemeentecollege. In dit geval wordt de gemeenteraad op de hoogte gebracht van elke beslissing. ".
Art. 25.Artikel L1213-1 van hetzelfde Wetboek, gewijzigd bij het decreet van 8 december 2005Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/12/2005 pub. 02/01/2006 numac 2005203371 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende wijziging van sommige bepalingen van het Wetboek van de plaatselijke democratie en de decentralisatie type decreet prom. 08/12/2005 pub. 02/01/2006 numac 2005203372 bron ministerie van het waalse gewest Decreet tot wijziging van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn sluiten, wordt opgeheven.
Art. 26.In hetzelfde Wetboek wordt een artikel L1231-15 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L1231-15. Met uitzondering van de artikelen L1212-1 en L1212-10 is hoofdstuk II van Titel Ier van toepassing op autonome gemeentebedrijven. ".
Art. 27.Artikel L1523-16, zesde lid, van hetzelfde Wetboek, laatst gewijzigd bij het decreet van 10 november 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/11/2016 pub. 13/12/2016 numac 2016206122 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van verscheidene bepalingen in de wetgeving betreffende het toerisme type decreet prom. 10/11/2016 pub. 24/11/2016 numac 2016205793 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van artikel 129 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en met het oog op de verbetering van de sociale dialoog type decreet prom. 10/11/2016 pub. 24/11/2016 numac 2016205792 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van de artikelen l1523-13 en l1523-16 van het Wetboek van de Plaatselijke Democratie en de Decentralisatie en met het oog op de verbetering van de sociale dialoog sluiten, wordt aangevuld met de volgende zin: "alsook het aantal geplande benoemingen op het lopende begrotingsjaar. ".
Art. 28.In artikel L1523-18, § 2, vierde lid, van hetzelfde Wetboek, vervangen bij het decreet van 29 maart 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/03/2018 pub. 14/05/2018 numac 2018011988 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende wijziging van sommige bepalingen van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn met het oog op een sterker bestuur en een sterkere transparantie in de uitvoering van de openbare mandaten type decreet prom. 29/03/2018 pub. 14/05/2018 numac 2018011986 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het decreet van 12 februari 2004 betreffende het statuut van de overheidsbestuurder voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet en het decreet van 12 februari 2004 betreffende de Regeringscommissaris en de controleopdrachten van de revisoren binnen de instellingen van openbaar nut voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 12 van de Grondwet type decreet prom. 29/03/2018 pub. 14/05/2018 numac 2018011987 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het Wetboek van de Plaatselijke Democratie en de Decentralisering met het oog op een sterker bestuur en een sterkere transparantie in de uitvoering van de openbare mandaten in de lokale en bovenlokale structuren en hun filialen type decreet prom. 29/03/2018 pub. 16/04/2018 numac 2018201815 bron waalse overheidsdienst Decreet tot bestuurshervorming binnen de "Société régionale wallonne du Transport" en tot wijziging van het decreet van 21 december 1989 betreffende de diensten voor het openbaar vervoer in het Waalse Gewest (1) sluiten, worden de woorden "de algemene personeelsbepalingen zoals bedoeld in artikel L1523-27, § 1, lid 5," vervangen door de woorden "de beslissingen tot goedkeuring of wijziging van het algemeen personeelsstatuut".
Art. 29.In Deel I, Boek V, Titel II, Hoofdstuk III, van hetzelfde Wetboek, wordt het opschrift van afdeling 6 vervangen door wat volgt: "Meldingskanalen en bescherming van de melder".
Art. 30.In dezelfde afdeling 6, vervangen bij artikel 29, wordt artikel L1523-27 opgeheven.
Art. 31.In Deel I, Boek V, Titel II, Hoofdstuk III, van hetzelfde Wetboek wordt een afdeling 7 ingevoegd met als opschrift "Personeel van de intercommunale".
Art. 32.In dezelfde afdeling 7, ingevoegd bij artikel 31, wordt een onderafdeling 1 ingevoegd, met als opschrift "Algemene bepalingen".
Art. 33.In onderafdeling 1, ingevoegd bij artikel 32, wordt artikel L1523-29, ingevoegd bij het decreet van 10 januari 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/07/2008 pub. 31/03/2011 numac 2011000186 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Gecoördineerde wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 10/07/2008 pub. 04/06/2010 numac 2010000299 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen. - Duitse vertaling sluiten4, vervangen door wat volgt: "Art. L1523-29. Het personeel van de intercommunale is onderworpen aan een statutair of contractueel stelsel.
Het statutair personeelslid beoogt elk personeelslid dat tijdelijk of in vast verband benoemd is door eenzijdige beslissing van de overheid, evenals elk personeelslid dat bij eenzijdige beslissing van de overheid tot de stage toegelaten wordt met het oog op een vaste benoeming.
Het contractueel personeelslid beoogt elk lid van het personeel dat met een arbeidsovereenkomst in dienst is genomen overeenkomstig de wet van 3 juli 1978Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/07/1978 pub. 03/07/2008 numac 2008000527 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten type wet prom. 03/07/1978 pub. 12/03/2009 numac 2009000158 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten sluiten betreffende de arbeidsovereenkomsten. ".
Art. 34.In dezelfde onderafdeling 1, wordt een artikel L1523-30 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L1523-30. De Raad van bestuur keurt het organigram van de administratie goed.
Het organigram is de organisatiestructuur van de diensten van de intercommunale, het bevat de hiërarchische betrekkingen en identificeert de functies die deelname aan het directiecomité inhouden. ".
Art. 35.In dezelfde onderafdeling 1, wordt een artikel L1523-31 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L1523-31. Het directiecomité bestaat uit de personeelsleden die door lokale leidende functie worden gekozen uit degenen die functies uitoefenen die verband houden met de hoedanigheid van dienstvernatwoordelijke in het organigram.
Het directiecomité wordt voorgezeten door de lokale leidende functie.
Behalve de bevoegdheden toegewezen bij beslissing van de raad van bestuur, heeft het directiecomité kennis van alle vragen i.v.m. de organisatie en de werking van de diensten, de voorontwerpen van begroting, begrotingswijzigingen en desbetreffende verklarende nota's, de ontwerpen van organigrammen en algemeen personeelsstatuut. ".
Art. 36.In dezelfde onderafdeling 1, wordt een artikel L1523-32 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L1523-32. Voor alle administratieve beroepen wordt een functiebeschrijving opgesteld. Ze wordt door de lokale leidende functie goedgekeurd na overleg binnen het directiecomité.
De functiebeschrijving bevat de opdracht, het doel of de doelstelling van de functie, de belangrijkste taken alsook alle beroepsvaardigheden en persoonlijke bekwaamheden die vereist zijn om de functie uit te oefenen. ".
Art. 37.In dezelfde onderafdeling 1, wordt een artikel L1523-33 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L1523-33. De raad van bestuur keurt het opleidingsplan goed op voorstel van de lokale leidende functie, na overleg met het directiecomité.
Het opleidingsplan is een meerjarenprogramma dat jaarlijks wordt bijgewerkt en waarin de opleidingsbehoeften worden vastgesteld en geprioriteerd om aan de doelstellingen van de administratie te voldoen.
Het stelt het noodzakelijke budget vast.
De raad van bestuur stelt de representatieve vakorganisaties onmiddellijk op de hoogte van het aangenomen opleidingsplan. ".
Art. 38.In afdeling 7, ingevoegd bij artikel 31, wordt een onderafdeling 2 ingevoegd, met als opschrift "Algemeen personeelsstatuut".
Art. 39.In dezelfde onderafdeling 2, wordt een artikel L1523-34 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L1523-34. § 1. De raad van bestuur stelt het algemeen personeelsstatuut vast.
Onder algemeen personeelspersoneelsstatuut wordt verstaan alle algemene regels genomen in het kader van de lokale autonomie en die de administratieve en geldelijke juridische toestand van alle personeelsleden van de administratie regelen, ongeacht hun graad. § 2. Het algemene personeelsstatuut omvat ten minste: 1° de voorwaarden waaraan men moet voldoen om als statutair personeelslid of als contractueel personeelslid te worden aangeworven, alsook de procedures en proeven die hierop betrekking hebben;2° de bepaling, indeling, rangschikking en gelijkwaardigheid van de graden, betrekkingen of functies;3° de rechten en plichten van de personeelsleden, de onverenigbaarheden en verbodsbepalingen, evenals de regeling en de procedures inzake cumulaties met andere functies of betrekkingen;4° de regels en procedures inzake discipline;5° de maatregelen van orde;6° de regels en procedures inzake evaluatie;7° de regels en procedures inzake overplaatsing, mobiliteit, opdracht of enige andere vorm van wedertewerkstelling naar andere diensten;8° de regels en procedures inzake bevordering, inzake elke verhoging of ontwikkeling van de loopbaan evenals die met betrekking tot de uitoefening van hogere functies;9° de administratieve standen, de omstandigheden waardoor ze worden bepaald en hun gevolgen op de toestand van de personeelsleden met inbegrip van de regeling inzake vakantie, verlof of ter beschikkingstelling;10° de redenen voor beëindiging van het statutair dienstverband;11° de bezoldigingselementen;12° de toekenningsvoorwaarden, begunstigden en vergoedingen met betrekking tot het telewerken, indien georganiseerd;13° bescherming tegen geweld en morele en seksuele intimidatie. Onder de proef bedoeld in 1° wordt verstaan een schriftelijk, mondeling of praktisch examen of een kandidatuur die aan het statuut voldoet, op basis waarvan de selectiecommissie de kandidaten voor de betrekking beoordeelt en hun titels en vaardigheden vergelijkt in de zin van artikel L1523-39.
De elementen bedoeld in 11° zijn de weddeschalen en hun ontwikkeling in salaristrappen, evenals de toekenningsvoorwaarden en de begunstigden van de vergoedingen, toelagen, en voordelen van alle aard, met inbegrip van aanvullende pensioenen. § 3. De bezoldigingselementen worden inzonderheid vastgesteld volgens de omvang van de bevoegdheden, de verantwoordelijkheidsgraad en de vereiste algemene en beroepsbekwaamheid, en de plaats die de personeelsleden bekleden in de hiërarchie van de intergemeentelijke administratie. § 4. Op een zichtbare en toegankelijke plaats wordt een mededeling opgehangen met de plaats waar het algemeen personeelsstatuut kan worden geraadpleegd. Elk personeelslid moet het algemeen personeelsstatuut en alle wijzigingen daarop te allen tijde en zonder tussenkomst van derden op een gemakkelijk toegankelijke plaats kunnen raadplegen. § 5. De raad van bestuur is bevoegd inzake personeel, maar kan de uitvoering van de beslissingen die hij genomen heeft in het kader van het algemeen personeelsstatuut delegeren. ".
Art. 40.In dezelfde onderafdeling 2, wordt een artikel L1523-35 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L1523-35. § 1. Alle statutaire personeelsleden wordt aangeworven en benoemd door de raad van bestuur na afloop van een procedure die voldoet aan het algemeen personeelsstatuut.
Deze bevoegdheid kan worden overgedragen overeenkomstig artikel L1523-18 behalve wat de lokale leidende functie betreft. § 2. Alle contractuele personeelsleden worden aangeworven door de raad van bestuur na afloop van een procedure die voldoet aan het algemeen personeelsstatuut. Deze bevoegdheid kan worden gedelegeerd overeenkomstig artikel L152318.
De raad van bestuur is bevoegd om de arbeidsovereenkomst van een contractueel personeelslid te beëindigen. Ze kan die bevoegdheid overdragen. De delegatie-akte vermeldt uitdrukkelijk het soort akte dat overgedragen kan worden, namelijk de eenzijdige beëindiging van de arbeidsovereenkomst met of zonder opzegtermijn, met of zonder vergoeding, om ernstige redenen, of beëindiging van de arbeidsovereenkomst in onderling overleg met het personeelslid. ".
Art. 41.In dezelfde onderafdeling 2, wordt een artikel L1523-36 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L1523-36. § 1. Het personeel wordt aangeworven op basis van statutaire of contractuele regelingen in overeenstemming met de bepalingen van het algemeen personeelsstatuut.
De aanwerving verwijst naar de verrichtingen die tot doel hebben een betrekking te vervullen en die resulteren in de indiensttreding van een nieuw personeelslid. § 2. De aanwerving vindt plaats op basis van een openbare oproep tot het indienen van kandidaturen, waarin in ieder geval een functieomschrijving, de juridische aard van de betrekking, de toegangsvoorwaarden en de weddeschaal van het algemeen personeelsstatuut zijn opgenomen.
De nadere bekendmakingsregels van de oproep voor kandidaten zijn vastgelegd in het algemeen personeelsstatuut. § 3. Van de bekendmakingsmaatregel voor de oproep tot het indienen van kandidaturen kan worden afgeweken in geval van dringende redenen, in geval van aanwervingen op basis van arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd van minder dan een jaar, of in geval van aanwervingen die nodig zijn om aan een wettelijke verplichting te voldoen. ".
Art. 42.In dezelfde onderafdeling 2, wordt een artikel L1523-37 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L1523-37. Voor elke aanwerving wordt een selectiecommissie ingesteld.
In het algemeen personeelsstatuut is de hoedanigheid van de leden van de selectiecommissie vastgelegd.
De lokale leidende functie bepaalt de namen van de gewone en plaatsvervangende leden van de selectiecommissie. ".
Art. 43.In dezelfde onderafdeling 2, wordt een artikel L1523-38 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L1523-38. Het aantal en de aard van de wervingstoetsen zijn vastgelegd in het algemeen personeelsstatuut.
Waarnemers nemen niet deel aan de beraadslagingen van de selectiecommissie.
Het algemeen personeelsstatuut kan een kandidaat voor aanwerving vrijstellen van een deel van de proeven, op voorwaarde dat laatstgenoemde aantoont dat hij/zij voor een gelijkwaardige functie geslaagd is voor hetzelfde type proef in een andere gemeente, provincie, autonome bedrijf, intercommunale, politiezone, hulpverleningszone, openbaar centrum voor sociale actie of vereniging vallend onder hoofdstuk XII van de organieke wet van 8 juli 1976Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/1976 pub. 18/04/2016 numac 2016000231 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits van de versie toepasselijk op de inwoners van het Duitse taalgebied sluiten betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het algemeen personeelsstatuut stelt een maximumtermijn vast waarbinnen de proeven initieel in de andere lokale overheid met vrucht moeten zijn afgelegd. ".
Art. 44.In dezelfde onderafdeling 2, wordt een artikel L1523-39 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L1523-39. De autoriteit die bevoegd is om aan te werven zal de kwalificaties en vaardigheden van de kandidaten onderling vergelijken. ".
Art. 45.In dezelfde onderafdeling 2, wordt een artikel L1523-40 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L1523-40. § 1. Wanneer een door bevordering toegankelijk ambt door de bevoegde overheid vacant wordt verklaard, wordt een oproep tot het indienen van kandidaturen onder het statutaire en contractuele personeel van zijn administratie gedaan. § 2. De artikelen L1523-37 en L1523-39 zijn van toepassing op de bevorderingsprocedures. ".
Art. 46.In dezelfde onderafdeling 2, wordt een artikel L1523-41 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L1523-41. § 1. Beoordeling is een instrument voor personeelsbeheer dat, als onderdeel van een dialoog tussen de autoriteit en het personeelslid, een beoordeling mogelijk maakt van het geleverde werk en de professionele ontwikkeling van de werknemer in zijn of haar functie. § 2. Elk personeelslid wordt beoordeeld volgens de regels van het algemeen personeelsstatuut. Hierin zijn de referentiecriteria vastgelegd waarnaar verwezen wordt om elk personeelslid te beoordelen op het behalen van de voor hem/haar vastgestelde doelstellingen, de te volgen procedure en de na te streven termijnen, evenals de beoordelingsreferenties en de gevolgen daarvan voor de administratieve en geldelijke situatie van het personeelslid.
Elk personeelslid wordt beoordeeld door zijn hiërarchische meerdere(n). § 3. Wanneer de evaluatie niet binnen de vier maanden na de vervaldatum vastgesteld in het algemeen personeelsstatuut is uitgevoerd wordt zij geacht gunstig te zijn en heeft zij terugwerkende kracht tot de vervaldatum.
Het algemeen personeelsstatuut kan bijzondere nadere regels vastleggen wanneer het personeelslid afwezig is tijdens de gehele evaluatieperiode of een deel ervan en/of tijdens de vier maanden die volgen op de vervaldatum van de evaluatie. ".
Art. 47.In dezelfde onderafdeling 2, wordt een artikel L1523-42 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L1523-42. De statutaire personeelsleden kunnen ambtshalve worden ontslagen wegens onvoldoende geschiktheid voor het ambt, onder de voorwaarden bepaald in Deel I, Boek II, Titel I, hoofdstuk VII van dit Wetboek. ".
Art. 48.In dezelfde onderafdeling 2, wordt een artikel L1523-43 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L1523-43. § 1. De statutaire personeelsleden kunnen ter beschikking worden gesteld van een gebruiker om de intergemeentelijke belangen te verdedigen.
Onder gebruiker worden verstaan, de gemeenten, de provincies, de intercommunales, de openbare centra voor sociale actie, verenigingen die vallen onder hoofdstuk XII van de organieke wet van 8 juli 1976Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/1976 pub. 18/04/2016 numac 2016000231 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits van de versie toepasselijk op de inwoners van het Duitse taalgebied sluiten betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, de hulpverleningsgebieden, de politiezones, autonome bedrijven, de instellingen voor de erediensten, de huisvestingsmaatschappijen, de verenigingen zonder winstoogmerk.
De Regering kan andere gebruikers aanwijzen in geval van dringende en dwingende omstandigheden. § 2. De terbeschikkingstelling van de statutaire personeelsleden is tijdelijk.
Zij wordt georganiseerd in een schriftelijke overeenkomst tussen de intercommunale en de gebruiker, waarin de voorwaarden en de duur van de terbeschikkingstelling, de aard van de opdracht en de elementen van de vergoeding nader worden bepaald.
De overeenkomst wordt goedgekeurd door de raad van bestuur en ondertekend door de intercommunale en de gebruiker voor aanvang van de terbeschikkingstelling. De ondertekende overeenkomst wordt voor aanvang van de terbeschikkingstelling aan het betrokken personeelslid meegedeeld, hetzij overhandigd, hetzij, tegen ontvangstbevestiging, per aangetekende post of e-mail.
De raad van bestuur kan de goedkeuring van de overeenkomst delegeren overeenkomstig artikel L1523-18. § 3. Het personeelslid behoudt gedurende de hele duur van de terbeschikkingstelling zijn hoedanigheid van statutair personeelslid van de intercommunale en blijft onderworpen aan het algemeen personeelsstatuut van de intercommunale.
Het personeelslid dat ter beschikking wordt gesteld bij een gebruiker bevindt zich in actieve dienst tijdens de duur van de terbeschikkingstelling. Hij heeft recht op zijn bezoldiging en behoudt het recht deel te nemen aan de procedures voor bevordering in een hogere weddeschaal, graad of loopbaan bedoeld in het algemeen personeelsstatuut. ".
Art. 49.In dezelfde onderafdeling 2, wordt een artikel L1523-44 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L1523-44. De statutaire personeelsleden worden in ruste gesteld op de leeftijd die wordt bepaald bij de toepasselijke bepalingen inzake wettelijk pensioen.
Het in activiteit blijven na de wettelijke pensioenleeftijd kan op aanvraag van het betrokken personeelslid worden toegestaan door de raad van bestuur. De periode van het in activiteit blijven wordt vastgelegd voor een maximale duur van één jaar. Bedoelde periode kan volgens dezelfde modaliteiten verlengd worden voor een eenmalige nieuwe periode van maximum één jaar.
De toelating geven om zijn ambt langer uit te oefenen kan worden gedelegeerd door de Raad van Bestuur overeenkomstig artikel L1523-18. ".
Art. 50.In artikel L2212-32 van hetzelfde Wetboek, gewijzigd bij het decreet van 31 januari 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 31/01/2013 pub. 14/02/2013 numac 2013200921 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende wijziging van bepaalde bepalingen van het Wetboek van de plaatselijke democratie en de decentralisatie type decreet prom. 31/01/2013 pub. 15/02/2013 numac 2013200922 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende wijziging van sommige bepalingen van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn type decreet prom. 31/01/2013 pub. 15/02/2013 numac 2013200939 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid wat de erkenning van instellingen voor schuldenbemiddeling betreft sluiten, worden de paragrafen 4 tot 5 opgeheven.
Art. 51.In deel II, Boek II, Titel Ier, van hetzelfde Wetboek, wordt een hoofdstuk VI ingevoegd met als opschrift "Meldingskanalen en bescherming van de melder".
Art. 52.In hoofdstuk VI, ingevoegd bij artikel 51, wordt een artikel L2216-1 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L2216-1. De artikelen L1219-1 tot L1219-40 betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders, zijn van toepassing mutatis mutandis op de provincies.
De artikelen L1219-1 tot L1219-40 zijn van toepassing mutatis mutandis op autonome provinciebedrijven.
Elk personeelslid van niveau A of, bij gebrek daaraan, niveau B kan na een interne oproep worden aangesteld als integriteitsreferent in overeenstemming met de provinciale statuten en reglementen.
Als er zich na de interne oproep geen kandidaat meldt, is de integriteitsreferent de directeur-generaal of de lokale leidende functie.
De functiebeschrijving van de integriteitsreferent is overeengekomen met de representatieve vakbonden.
Hetzelfde geldt voor de autonome provinciebedrijven. Een integriteitsreferent is verplicht als het autonome provinciebedrijf ten minste vijftig personeelsleden heeft.
De integriteitsreferent kan worden gedeeld met een of meer lokale overheden bedoeld in artikel L1219-1, openbare centra voor maatschappelijke welzijn of verenigingen die vallen onder hoofdstuk XII van de organieke wet van 8 juli 1976Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/1976 pub. 18/04/2016 numac 2016000231 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits van de versie toepasselijk op de inwoners van het Duitse taalgebied sluiten betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Voor de provincies moet de term "orgaan", gedefinieerd in artikel L1219-2, 5°, worden begrepen als de provincieraad, het provinciecollege en hun leden.
Voor de autonome provinciebedrijven moet de term "orgaan", gedefinieerd in artikel L1219-2, 5°, worden begrepen als de raad van bestuur, beperkte beheersorganen enhet provinciecollege en hun leden. ".
Art. 53.In Deel twee, Boek II, Titel II, Hoofdstuk I, wordt een Afdeling 1 ingevoegd, met als opschrift "Algemene bepalingen".
Art. 54.Artikel L2221-1 van hetzelfde Wetboek, laatst gewijzigd bij het decreet van 19 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/07/2008 pub. 31/03/2011 numac 2011000186 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Gecoördineerde wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 10/07/2008 pub. 04/06/2010 numac 2010000299 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen. - Duitse vertaling sluiten1, wordt vervangen door wat volgt: "Art. L2221-1. Onder personeelsleden wordt verstaan de leden van het statutaire personeel en de leden van het contractuele personeel.
Het statutair personeelslid beoogt elk personeelslid dat tijdelijk of in vast verband benoemd is door eenzijdige beslissing van de overheid, evenals elk personeelslid dat bij eenzijdige beslissing van de overheid tot de stage toegelaten wordt met het oog op een vaste benoeming.
Het contractueel personeelslid beoogt elk lid van het personeel dat met een arbeidsovereenkomst in dienst is genomen overeenkomstig de wet van 3 juli 1978Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/07/1978 pub. 03/07/2008 numac 2008000527 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten type wet prom. 03/07/1978 pub. 12/03/2009 numac 2009000158 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten sluiten betreffende de arbeidsovereenkomsten. ".
Art. 55.Artikel L2221-2 van hetzelfde Wetboek, ingevoegd bij het decreet van 30 april 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 30/04/2009 pub. 02/06/2009 numac 2009202360 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium, het decreet van 11 maart 1999 betreffende de milieuvergunning en het decreet van 11 maart 2004 betreffende de ontsluitingsinfrastructuur voor economische bedrijvigheid type decreet prom. 30/04/2009 pub. 22/05/2009 numac 2009202220 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van sommige bepalingen van het Wetboek van de plaatselijke Democratie en de Decentralisatie en van de wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn type decreet prom. 30/04/2009 pub. 05/11/2009 numac 2009029690 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de ontwikkeling van leespraktijken ingericht door het openbare netwerk voor openbare lectuurvoorziening en de openbare bibliotheken type decreet prom. 30/04/2009 pub. 06/08/2009 numac 2009029376 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van het decreet van 2 juni 1998 houdende organisatie van het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap type decreet prom. 30/04/2009 pub. 26/05/2009 numac 2009202287 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de controleopdrachten van de revisoren binnen de instellingen van openbaar nut, de intercommunales en de openbare huisvestingsmaatschappijen alsook de versterking van de transparantie bij de toekenning van overheidsopdrachten van revisoren door een Waalse aanbestedende overheid en tot wijziging van sommige bepalingen van het decreet van 12 februari 2004 betreffende de regeringscommissaris, het Wetboek van de Plaatselijke Democratie en Decentralisatie en van de Waalse Huisvestingscode sluiten, wordt vervangen door wat volgt: "Art. L2221-2. Voor alle administratieve beroepen wordt een functiebeschrijving opgesteld voordat de functie wordt ingevuld. Ze wordt door de directeur-generaal goedgekeurd na overleg binnen het directiecomité.
De functiebeschrijving bevat de opdracht, het doel of de doelstelling van de functie, de belangrijkste taken alsook alle beroepsvaardigheden en persoonlijke bekwaamheden die vereist zijn om de functie uit te oefenen. ".
Art. 56.Artikel L2221-3 van hetzelfde Wetboek, ingevoegd bij het decreet van 19 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/07/2008 pub. 31/03/2011 numac 2011000186 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Gecoördineerde wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 10/07/2008 pub. 04/06/2010 numac 2010000299 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen. - Duitse vertaling sluiten3, wordt vervangen door watvolgt: "Art. L2221-3. Het provinciecollege keurt het opleidingsplan goed op voorstel van de directeur-generaal, na overleg met het directiecomité.
Het opleidingsplan is een meerjarenprogramma dat jaarlijks wordt bijgewerkt en waarin de opleidingsbehoeften worden vastgesteld en geprioriteerd om aan de doelstellingen van de administratie te voldoen.
Het stelt het noodzakelijke budget vast.
Het provinciecollege stelt de representatieve vakbonden onmiddellijk op de hoogte van het goedgekeurde opleidingsplan. ".
Art. 57.In Deel twee, Boek II, Titel II, Hoofdstuk I, wordt een Afdeling 2 ingevoegd, met als opschrift "Personeelsformatie en
algemeen personeelsstatuut".
Art. 58.In onderafdeling 2, ingevoegd bij artikel 57, wordt artikel L2221-4, ingevoegd bij het decreet van 11 januari 2024, vervangen door wat volgt: "Art. L2221-4. § 1. De provincieraad bepaalt de personeelsformatie.
De personeelsformatie omvat alle betrekkingen die nodig zijn voor de goede werking van de diensten van de administratie, ongeacht of ze al dan niet binnen de administratie worden vervuld, zowel statutair als contractueel.
Elk van deze betrekkingen wordt uitgedrukt in voltijdsequivalent, met de daaraan verbonden graad of functie en salarisschaal.
Elke wijziging van de personeelsformatie omvat een budgettaire evaluatie van de impact ervan. § 2. Contractuele betrekkingen die worden vervuld om een specifieke opdracht van beperkte duur uit te voeren, worden niet in de personeelsformatie opgenomen. § 3. Wanneer in te vullen contractuele betrekkingen betrekking hebben op een onvoorziene of nieuwe opdracht die door een hogere overheid is toevertrouwd, kan de wijziging van de personeelsformatie gebeuren nadat de werknemer is aangeworven, mits bekrachtiging. ".
Art. 59.Dezelfde afdeling 2 wordt aangevuld met een artikel L2221-5, luidend als volgt: "Art. L2221-5. § 1. De provincieraad stelt het algemeen personeelsstatuut vast.
Onder algemeen personeelsstatuut wordt verstaan alle algemene regels genomen in het kader van de lokale autonomie en die de administratieve en geldelijke juridische toestand van alle personeelsleden van de administratie regelen, ongeacht hun graad. § 2. Het algemene personeelsstatuut omvat ten minste: 1° de voorwaarden waaraan men moet voldoen om als statutair personeelslid of als contractueel personeelslid te worden aangeworven, alsook de procedures en proeven die hierop betrekking hebben;2° de bepaling, indeling, rangschikking en gelijkwaardigheid van de graden, betrekkingen of functies;3° de rechten en plichten van de personeelsleden, de onverenigbaarheden en verbodsbepalingen, evenals de regeling en de procedures inzake cumulaties met andere functies of betrekkingen;4° de regels en procedures inzake tuchtregeling;5° de maatregelen van orde;6° de regels en procedures inzake evaluatie;7° de regels en procedures inzake overplaatsing, mobiliteit, opdracht of enige andere vorm van wedertoewijzing naar andere diensten;8° de regels en procedures inzake bevordering, inzake elke verhoging of voortschrijding van de loopbaan evenals die met betrekking tot de uitoefening van hogere functies;9° de administratieve standen, de omstandigheden waardoor ze worden bepaald en hun gevolgen op de toestand van de personeelsleden met inbegrip van de regeling inzake vakantie, verlof of ter beschikkingstelling;10° de redenen voor beëindiging van het statutair dienstverband;11° de bezoldigingselementen;12° de toekenningsvoorwaarden, begunstigden en vergoedingen met betrekking tot het telewerken, indien georganiseerd;13° bescherming tegen geweld en morele en seksuele intimidatie. Onder de proef bedoeld in 1° wordt verstaan een schriftelijk, mondeling of praktisch examen of een kandidatuur die aan het statuut voldoet, op basis waarvan de selectiecommissie de kandidaten voor de betrekking beoordeelt en hun titels en vaardigheden vergelijkt in de zin van artikel L2221-10.
De elementen bedoeld in 11° zijn de weddeschalen en hun ontwikkeling in salaristrappen, evenals de toekenningsvoorwaarden en de begunstigden van de vergoedingen, toelagen, en voordelen van alle aard, met inbegrip van aanvullende pensioenen. § 3. De bezoldigingselementen worden inzonderheid vastgesteld volgens de omvang van de bevoegdheden, de verantwoordelijkheidsgraad en de vereiste algemene en beroepsbekwaamheid, rekening houdend meer bepaald met de plaats die de personeelsleden bekleden in de hiërarchie van het provinciebestuur. § 4. Op een zichtbare en toegankelijke plaats wordt een mededeling opgehangen met de plaats waar het algemeen personeelsstatuut kan worden geraadpleegd.
Elk personeelslid moet het algemeen personeelsstatuut en alle wijzigingen daarop te allen tijde en zonder tussenkomst van derden op een gemakkelijk toegankelijke plaats kunnen raadplegen. ".
Art. 60.Dezelfde afdeling 2 wordt aangevuld met een artikel L2221-6, luidend als volgt: "Art. L2221-6. § 1. De provincieraad werft, benoemt, schorst en ontslaat alle leden van het statutaire personeel van de provinciale administratie, overeenkomstig het algemene personeelsstatuut.
Deze bevoegdheid kan worden overgedragen aan het provinciecollege voor de benoeming, schorsing en het ontslag van de statutaire personeelsleden, tot en met de graad van directeur.
In dit geval wordt de provincieraad op de hoogte gebracht van elke beslissing. § 2. Alle contractuele personeelsleden worden aangeworven door de provincieraad na afloop van een procedure die voldoet aan het algemeen personeelsstatuut. Deze bevoegdheid kan worden overgedragen aan het provinciecollege.
De provincieraad is bevoegd om de arbeidsovereenkomst van een contractueel personeelslid te beëindigen. Hij kan die bevoegdheid overdragen aan het provinciecollege. De delegatie-akte vermeldt uitdrukkelijk het soort akte dat overgedragen kan worden, namelijk de eenzijdige beëindiging van de arbeidsovereenkomst met of zonder opzegtermijn, met of zonder vergoeding, om ernstige redenen, of beëindiging van de arbeidsovereenkomst in onderling overleg met het personeelslid.
In geval van overdracht aan het provinciecollege, wordt de provincieraad op de hoogte gebracht van elke beslissing. ".
Art. 61.Dezelfde afdeling 2 wordt aangevuld met een artikel L2221-7, luidend als volgt: "Art. L2221-7. § 1. Het personeel wordt aangeworven op basis van statutaire of contractuele regelingen in overeenstemming met de bepalingen van het algemeen personeelsstatuut.
De aanwerving verwijst naar de verrichtingen die tot doel hebben een betrekking te vervullen en die resulteren in de indiensttreding van een nieuw personeelslid. § 2. De aanwerving vindt plaats op basis van een openbare oproep tot het indienen van kandidaturen, waarin in ieder geval een functieomschrijving, de juridische aard van de betrekking, de toegangsvoorwaarden en de weddeschaal van het algemeen personeelsstatuut zijn opgenomen.
De bekendmakingsregels van de oproep voor kandidaten zijn vastgelegd in het algemeen personeelsstatuut. § 3. Van de bekendmakingsmaatregel voor de oproep tot het indienen van kandidaturen voor contractuele aanwervingen kan worden afgeweken in geval van dringende redenen, in geval van aanwervingen op basis van arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd van minder dan een jaar, of in geval van aanwervingen die nodig zijn om aan een wettelijke verplichting te voldoen. ".
Art. 62.Dezelfde afdeling 2 wordt aangevuld met een artikel L2221-8, luidend als volgt: "Art. L2221-8. § 1. Voor elke aanwerving wordt een selectiecommissie ingesteld.
In het algemeen personeelsstatuut is de hoedanigheid van de leden van de selectiecommissie vastgelegd. § 2. Het provinciecollege bepaalt de namen van de gewone en plaatsvervangende leden van de selectiecommissie op de voordracht van de directeur-generaal. ".
Art. 63.Dezelfde afdeling 2 wordt aangevuld met een artikel L2221-9, luidend als volgt: "Art. L2221-9. Het aantal en de aard van de wervingstoetsen zijn vastgelegd in het algemeen personeelsstatuut.
Indien daarom wordt verzocht, krijgt de vertegenwoordiger van de fractie die al dan niet tot het Meerderheidspact behoort, automatisch de hoedanigheid van waarnemer.
Waarnemers nemen niet deel aan de beraadslagingen van de selectiecommissie.
Het algemeen personeelsstatuut kan een kandidaat voor aanwerving vrijstellen van een deel van de proeven, op voorwaarde dat laatstgenoemde aantoont dat hij/zij voor een gelijkwaardige functie geslaagd is voor hetzelfde type proef in een andere gemeente, provincie, autonome bedrijf, intercommunale, politiezone, hulpverleningszone, openbaar centrum voor sociale actie of vereniging vallend onder hoofdstuk XII van de organieke wet van 8 juli 1976Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/1976 pub. 18/04/2016 numac 2016000231 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits van de versie toepasselijk op de inwoners van het Duitse taalgebied sluiten betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het algemeen personeelsstatuut stelt een maximumtermijn vast waarbinnen de proeven initieel in de andere lokale overheid met vrucht moeten zijn afgelegd. ".
Art. 64.In dezelfde afdeling 2, wordt een artikel L2221-10 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L2221-10. De autoriteit die bevoegd is om aan te werven zal de kwalificaties en vaardigheden van de kandidaten onderling vergelijken. ".
Art. 65.Dezelfde afdeling 2 wordt aangevuld met een artikel L2221-11, luidend als volgt: "Art. L2221-11. § 1. Wanneer een door bevordering toegankelijk ambt door de bevoegde autoriteit vacant wordt verklaard, wordt een oproep tot het indienen van kandidaturen onder het statutaire personeel gedaan.
Bij gebreke van statutaire kandidaat of geslaagde, wordt er een oproep tot het indienen van kandidaturen gedaan bij het contractueel personeel. § 2. De artikelen L2221-8 en L2221-10 zijn van toepassing op de bevorderingsprocedures. ".
Art. 66.In dezelfde afdeling 2, wordt een artikel L2221-12 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L2221-12. § 1. Beoordeling is een instrument voor personeelsbeheer dat, als onderdeel van een dialoog tussen de autoriteit en het personeelslid, een beoordeling mogelijk maakt van het geleverde werk en de professionele ontwikkeling van de werknemer in zijn of haar functie. § 2. Elk personeelslid wordt beoordeeld volgens de regels van het algemeen personeelsstatuut. Hierin zijn de referentiecriteria vastgelegd waarnaar verwezen wordt om elk personeelslid te beoordelen op het behalen van de voor hem/haar vastgestelde doelstellingen, de te volgen procedure en de na te streven termijnen, evenals de beoordelingsreferenties en de gevolgen daarvan voor de administratieve en geldelijke situatie van het personeelslid.
Elk personeelslid wordt beoordeeld door zijn hiërarchische meerdere(n). § 3. Wanneer de evaluatie niet binnen de vier maanden na de vervaldatum vastgesteld in het algemeen personeelsstatuut is uitgevoerd wordt zij geacht gunstig te zijn en heeft zij terugwerkende kracht tot de vervaldatum.
Het algemeen personeelsstatuut kan bijzondere nadere regels vastleggen wanneer het personeelslid afwezig is tijdens de gehele evaluatieperiode of een deel ervan en/of tijdens de vier maanden die volgen op de vervaldatum van de evaluatie. ".
Art. 67.In dezelfde afdeling 2, wordt een artikel L2221-13 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L2221-13. De provincieraad kan voorzien in het verplichte ontslag van statutaire personeelsleden van de provincie wegens professionele ongeschiktheid.
De provincieraad stelt op algemene wijze de nadere regels vast voor de berekening en de vereffening van de vertrekvergoeding gestort aan het personeelslid. De vergoeding dient in verhouding te staan tot de anciënniteit van het personeelslid in de provincie en mag in geen enkel geval lager zijn dan: 1° drie maanden wedde voor de statutaire personeelsleden met minder dan tien jaar dienstanciënniteit in de provincie;2° zes maanden wedde voor de statutaire personeelsleden die tussen tien en twintig jaar dienstanciënniteit hebben in de provincie;3° negen maanden wedde voor de statutaire personeelsleden die meer dan twintig jaar dienstanciënniteit hebben in de provincie. In geval van ontslag wegens beroepsonbekwaamheid van de directeur-generaal of van de financieel directeur, verleent de provincie hen een vergoeding gelijk aan minimum drie maanden wedde per aangevatte schijf werk van vijf jaar. ".
Art. 68.In dezelfde afdeling 2, wordt een artikel L2221-14 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L2221-14. § 1. De beslissing om een statutair personeelslid van ambtswege af te zetten wegens beroepsonbekwaamheid wordt na hoorzitting uitgesproken door de Raad na verslag van het College.
Daarvan wordt onverwijld kennis gegeven aan betrokkene, ofwel bij ter post aangetekend schrijven, ofwel bij overmaking met een bericht van ontvangst. Bij gebreke van kennisgeving binnen de tien werkdagen wordt ze geacht ingetrokken te zijn.
De kennisgeving maakt gewag van de beroepsmogelijkheden bepaald bij de wet of het decreet en van de termijn waarin deze uitgeoefend kunnen worden. § 2. Het personeelslid beschikt over een termijn van dertig dagen ingaand de eerste werkdag volgend op de ontvangst van de beslissing om het van ambtswege af te zetten wegens beroepsonbekwaamheid om bij aangetekend schrijven de aangelegenheid aanhangig te maken bij de Kamer van beroep bedoeld in de artikelen L1218-1 tot L1218-13.
De Kamer van beroep brengt een gemotiveerd advies uit ten behoeve van de Regering over de beraadslaging van de provincieraad houdende beslissing tot ontslag van ambtswege wegens beroepsonbekwaamheid. Dat advies is "gunstig" of "ongunstig". Het wordt uitgebracht en medegedeeld, samen met het volledige dossier, binnen een termijn van zestig dagen te rekenen van de ontvangst van de beslissing.
De aanhangingmaking bij de Kamer van beroep schort de beslissing van de Provincieraad op tot aan de beslissing van de Regering of tot aan het verstrijken van de termijn die de Regering opgelegd wordt om uitspraak te doen. § 3. § 3. Indien de aangelegenheid niet aanhangig gemaakt wordt bij de Kamer van beroep binnen de voorgeschreven termijn, richt de Provincieraad zijn beraadslaging en besluit aan de Regering. Deel III, Boek I, Titels I en II van dit Wetboek zijn van toepassing.
De beslissing tot ontslag van ambtswege wegens beroepsonbekwaamheid wordt geschorst tot aan het verstrijken van de termijn van dertig dagen bedoeld in paragraaf 2, eerste lid. ".
Art. 69.In dezelfde afdeling 2, wordt een artikel L2221-15 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. L2221-15. § 1. De statutaire personeelsleden kunnen ter beschikking worden gesteld van een gebruiker om de provinciale belangen te verdedigen.
Onder gebruiker worden verstaan, de gemeenten, de provincies, de intercommunales, de openbare centra voor sociale actie, verenigingen die vallen onder hoofdstuk XII van de organieke wet van 8 juli 1976Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/1976 pub. 18/04/2016 numac 2016000231 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits van de versie toepasselijk op de inwoners van het Duitse taalgebied sluiten betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, de hulpverleningsgebieden, de politiezones, autonome bedrijven, de instellingen voor de erediensten, de huisvestingsmaatschappijen, de verenigingen zonder winstoogmerk. De Regering kan andere gebruikers aanwijzen in geval van dringende en dwingende omstandigheden. § 2. De terbeschikkingstelling van de personeelsleden is tijdelijk.
Zij wordt georganiseerd in een schriftelijke overeenkomst tussen de provincie en de gebruiker, waarin de voorwaarden en de duur van de terbeschikkingstelling, de aard van de opdracht en de elementen van de vergoeding nader worden bepaald.
De overeenkomst wordt goedgekeurd door de provincieraad en ondertekend door de provincie en de gebruiker voor aanvang van de terbeschikkingstelling. De ondertekende overeenkomst wordt voor aanvang van de terbeschikkingstelling aan het betrokken personeelslid meegedeeld, hetzij overhandigd, hetzij tegen ontvangstbevestiging, per aangetekende post of e-mail.
De provincieraad kan de goedkeuring van de overeenkomst overdragen aan het provinciecollege. In dit geval wordt de provincieraad op de hoogte gebracht van elke beslissing. § 3. Het personeelslid behoudt gedurende de hele duur van de terbeschikkingstelling zijn hoedanigheid van statutair personeelslid van de provincie en blijft onderworpen aan het algemeen personeelsstatuut van de provincie.
Het personeelslid dat ter beschikking wordt gesteld bij een gebruiker bevindt zich in actieve dienst tijdens de duur van de terbeschikkingstelling. Hij heeft recht op zijn bezoldiging en behoudt het recht deel te nemen aan de procedures voor bevordering in een hogere weddeschaal, graad of loopbaan bedoeld in het algemeen personeelsstatuut. ".
Art. 70.Dezelfde afdeling 2 wordt aangevuld met een artikel L2221-16, luidend als volgt: "Art. L2221-16. De statutaire personeelsleden worden in ruste gesteld op de leeftijd die wordt bepaald bij de toepasselijke bepalingen inzake wettelijk pensioen.
Het in activiteit blijven na de wettelijke pensioenleeftijd kan op aanvraag van het betrokken personeelslid worden toegestaan door de provincieraad. De periode van het in activiteit blijven wordt vastgelegd voor een maximale duur van één jaar. Bedoelde periode kan volgens dezelfde modaliteiten verlengd worden voor een eenmalige nieuwe periode van maximum één jaar.
De toelating geven voor het in activiteit blijven, kan worden overgedragen aan het provinciecollege. In dit geval wordt de provincieraad op de hoogte gebracht van elke beslissing. ".
Art. 71.Artikel L2223-5 van hetzelfde Wetboek, laatst gewijzigd bij het decreet van 15 juli 2021Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/07/2008 pub. 31/03/2011 numac 2011000186 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Gecoördineerde wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 10/07/2008 pub. 04/06/2010 numac 2010000299 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen. - Duitse vertaling sluiten2, wordt aangevuld met een paragraaf 6, luidend als volgt: " § 6. Met uitzondering van artikel L2221-4 is hoofdstuk I betreffende het personeel van de provincie van toepassing op de autonome provinciebedrijven. ".
Art. 72.Artikel L2231-9, § 2, tweede lid, van hetzelfde Wetboek, laatst gewijzigd bij het decreet van 17 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/07/2008 pub. 31/03/2011 numac 2011000186 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Gecoördineerde wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 10/07/2008 pub. 04/06/2010 numac 2010000299 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen. - Duitse vertaling sluiten0, wordt aangevuld door wat volgt: "alsook het aantal geplande benoemingen op het lopende begrotingsjaar. ".
Art. 73.In bijlage 4 van hetzelfde Wetboek, met als opschrift "Regels die toepasselijk zijn voor de vergoeding van de lokale leidinggevende functie", wordt het laatste lid vervangen door wat volgt: "Bij gelijke financiële anciënniteit mag geen enkel ander personeelslid, ongeacht of hij al dan niet een leidinggevende functie uitoefent, een vergoeding ontvangen die de vergoeding toegekend aan de lokale leidinggevende ambtenaar overschrijdt, behoudens de ziekenhuisgeneesheren bedoeld in artikel 8, eerste lid, 4°, van de gecoördineerde wet van 10 juli 2008Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/07/2008 pub. 31/03/2011 numac 2011000186 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Gecoördineerde wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 10/07/2008 pub. 04/06/2010 numac 2010000299 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen. - Duitse vertaling sluiten op de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen alsook de gezondheidszorgbeoefenaars bedoeld in artikel 9 van dezelfde wet. ".
Art. 74.De statutaire bepalingen die in strijd zijn met dit decreet worden opgeheven.
Art. 75.Het kader en het algemeen personeelsstatuut worden uiterlijk op 31 december 2025 in overeenstemming gebracht met dit decreet.
Art. 76.Dit decreet is niet van toepassing op wervings-, bevorderings- en mobiliteitsprocedures die zijn aangevat vóór de inwerkingtreding van dit decreet.
Wat betreft de artikelen 21, 46 en 66 met betrekking tot beoordelingen, is het "geacht gunstig" beoordelingsmechanisme alleen van toepassing op beoordelingen waarvoor de termijn is vastgesteld na de inwerkingtreding van dit decreet.
Wat de artikelen 22, 48 en 69 betreft, blijven de overeenkomsten voor de terbeschikkingstelling van een statutaire werknemer aan een derde gebruiker, die van kracht zijn op het ogenblik van de inwerkingtreding van dit decreet, van kracht tot het einde van de in deze overeenkomsten bepaalde periode.
Art. 77.Dit decreet treedt in werking op de eerste dag van de maand na de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Gegeven te Namen, 14 maart 2024.
De Minister-President, E. DI RUPO De Vice-Minister-President en Minister van Economie, Buitenlandse Handel, Onderzoek, Innovatie, Digitale Technologieën, Ruimtelijke Ordening, Landbouw, het "IFAPME", en de Vaardigheidscentra, W. BORSUS De Vice-Minister-President en Minister van Klimaat, Energie, Mobiliteit en Infrastructuren, Ph. HENRY De Vice-Minister-President en Minister van Tewerkstelling, Gezondheid, Sociale Actie en Sociale Economie, Gelijke Kansen en Vrouwenrechten, Ch. MORREALE De Minister van Ambtenarenzaken, Informatica, Administratieve Vereenvoudiging, belast met Kinderbijslag, Toerisme, Erfgoed en Verkeersveiligheid, V. DE BUE De Minister van Huisvesting, Plaatselijke Besturen en Stedenbeleid, Ch. COLLIGNON De Minister van Begroting en Financiën, Luchthavens en Sportinfrastructuren, A. DOLIMONT De Minister van Leefmilieu, Natuur, Bossen, Landelijke Aangelegenheden en Dierenwelzijn, C. TELLIER _______ Nota (1) Zitting 2023-2024. Stukken van het Waals Parlement 1607 (2023-2024) Nrs. 1, 1bis tot 8.
Volledig verslag, plenaire zitting van 13 maart 2024.
Bespreking.
Stemming.