Etaamb.openjustice.be
Decreet van 07 mei 2004
gepubliceerd op 08 juni 2004

Decreet tot omvorming van het "Vlaams Zorgfonds" tot een intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid en tot wijziging van het decreet van 30 maart 1999 houdende de organisatie van de zorgverzekering

bron
ministerie van de vlaamse gemeenschap
numac
2004035855
pub.
08/06/2004
prom.
07/05/2004
ELI
eli/decreet/2004/05/07/2004035855/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

7 MEI 2004. - Decreet tot omvorming van het "Vlaams Zorgfonds" tot een intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid en tot wijziging van het decreet van 30 maart 1999 houdende de organisatie van de zorgverzekering (1)


Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, regering, bekrachtigen hetgeen volgt : Decreet tot omvorming van het « Vlaams Zorgfonds » tot een intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid en tot wijziging van het decreet van 30 maart 1999 houdende de organisatie van de zorgverzekering. HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Dit decreet regelt een gemeenschapsaangelegenheid.

Art. 2.In dit decreet wordt verstaan onder : 1° kaderdecreet : het kaderdecreet Bestuurlijk Beleid van 18 juli 2003;2° zorgkassen : de zorgkassen erkend op basis van het decreet van 30 maart 1999 houdende de organisatie van de zorgverzekering;3° aangesloten personen : de personen bedoeld in artikel 4 van het decreet van 30 maart 1999 houdende de organisatie van de zorgverzekering;4° tenlastenemingen : de forfaitaire tussenkomsten bedoeld in artikel 6 van het decreet van 30 maart 1999 houdende de organisatie van de zorgverzekering. HOOFDSTUK II. - Oprichting

Art. 3.Er wordt een intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid opgericht als bedoeld in artikel 10 van het kaderdecreet. Dit agentschap draagt als naam « Vlaams Zorgfonds ».

De Vlaamse regering bepaalt tot welk homogeen beleidsdomein het Vlaams Zorgfonds behoort en kan een afwijking toestaan op het principe van de operationele autonomie bedoeld in artikel 10, § 1, van het kaderdecreet.

De bepalingen van het kaderdecreet zijn van toepassing op het Vlaams Zorgfonds met uitzondering van artikelen 4, § 2, 1°, 6, § 3, 24 en 25. HOOFDSTUK III. - Missie, taken en bevoegdheden

Art. 4.Het Vlaams Zorgfonds heeft als missie het voeren van een actief beleid met het oog op het verzekeren van de betaalbaarheid voor de huidige en de toekomstige generatie van de niet-medische hulp- en dienstverlening die gegeven wordt aan personen die getroffen zijn door een langdurig ernstig verminderd zelfzorgvermogen.

Art. 5.De kerntaak van het Vlaams Zorgfonds omvat de huidige en toekomstige financiering van de tenlastenemingen toegekend op basis van de Vlaamse zorgverzekering.

Art. 6.De taken, bedoeld in artikel 5, omvatten in elk geval : 1° verstrekken van subsidies aan de zorgkassen;2° compenseren van structurele verschillen in risico tussen de zorgkassen;3° aanleggen en beheren van financiële reserves met het oog op de dekking van toekomstige uitgavenverplichtingen;4° onverminderd de controle door de Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen en de Controledienst der ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen, uitoefenen van toezicht en de controle op het beheer, de werking en de financiële situatie van de zorgkassen.

Art. 7.Het Vlaams Zorgfonds registreert en verwerkt alle gegevens van de zorgkassen, met inbegrip van persoonsgegevens van de aangesloten personen, die noodzakelijk zijn om : 1° de taken, bedoeld in artikel 5 en 6 uit te voeren;2° de beleidsgerichte input als bedoeld in artikel 4, § 3, van het kaderdecreet te leveren. Onder de in het vorige lid bedoelde persoonsgegevens vallen ook gegevens in de zin van artikel 6 en 7 van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van de persoonsgegevens.

De Vlaamse regering bepaalt de nadere regels met betrekking tot de gegevensregistratie en verwerking, onverminderd de toepassing van de regelgeving tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer voor de verwerking van de persoonsgegevens.

Art. 8.Binnen het kader van de missie en de taken van het Vlaams Zorgfonds kan de Vlaamse regering specifieke taken aan het Vlaams Zorgfonds toewijzen. HOOFDSTUK IV. - Bestuur en werking

Art. 9.De Vlaamse regering regelt de werking en het beheer van het Vlaams Zorgfonds. In afwijking van artikel 6, § 3, van het kaderdecreet kan zij het hoofd van een intern verzelfstandigd agentschap van het beleidsdomein met de algemene leiding, de werking en de vertegenwoordiging van het Vlaams Zorgfonds belasten. In voorkomend geval zal de beheersovereenkomst bedoeld in artikel 8 van het kaderdecreet deel uitmaken van de beheersovereenkomst van het intern verzelfstandigd agentschap dat het Vlaams Zorgfonds beheert. HOOFDSTUK V. - Financiële middelen

Art. 10.§ 1. De middelen waarover het Vlaams Zorgfonds beschikt zijn : 1° dotaties;2° het gebeurlijke saldo op het einde van het voorgaande begrotingsjaar;3° schenkingen en legaten in speciën;4° inkomsten uit eigen participaties, beleggingen en uit door het Vlaams Zorgfonds verstrekte leningen aan derden;5° opbrengsten uit de verkoop van eigen participaties;6° ontvangsten voortvloeiend uit de daden van beheer of beschikking met betrekking tot eigen domeingoederen;7° de subsidies waarvoor het Vlaams Zorgfonds als begunstigde in aanmerking komt;8° de opbrengst uit sponsoring;9° de terugvordering van ten onrechte gedane betalingen;10° de solidaire bijdragen van de aangesloten personen;11° vergoedingen voor andere prestaties aan derden, volgens de modaliteiten bepaald in de beheersovereenkomst;12° alle andere middelen die nuttig zijn in het kader van de doelstelling van het Vlaams Zorgfonds en die inzonderheid ingevolge wettelijke, decretale of reglementaire bepalingen aan het Vlaams Zorgfonds toekomen;13° leningen. § 2. De dotaties, bedoeld in § 1, 1°, worden elk jaar uitbetaald vóór 31 januari van het begrotingsjaar in kwestie. De Vlaamse regering bepaalt hiervoor de nadere regels.

De dotaties en de omvang van de bijdragen, bedoeld in § 1, 1° en 10°, worden voor elk begrotingsjaar berekend op basis van parameters aangaande het aantal en de som van de tenlastenemingen die worden toegekend, het profiel van de gebruikers inzake de ernst en de duur van het verminderde zelfzorgvermogen, het aanleggen van financiële reserves met het oog op de dekking van toekomstige uitgavenverplichtingen, en de andere middelen die het Vlaams Zorgfonds toekomen.

De Vlaamse regering regelt de berekening van de parameters en van de dotaties.

Het geheel van de middelen wordt aangewend in een gemengd systeem van kapitalisatie en repartitie.

Art. 11.Het Vlaams Zorgfonds kan schenkingen of legaten aanvaarden.

Het hoofd van het agentschap beoordeelt vooraf de opportuniteit en de risico's die aan de aanvaarding verbonden zijn.

Art. 12.Het Vlaams Zorgfonds wordt gemachtigd om een reservefonds aan te leggen op het niveau van het agentschap.

De middelen in het reservefonds mogen worden aangewend ter vrijwaring van de dekking van de tenlastenemingen door de erkende zorgkassen.

De spijziging van het reservefonds is afhankelijk van een machtiging door het Vlaams Parlement in de jaarlijkse begroting.

Deze machtiging tot spijziging kan slechts betrekking hebben op dit deel van de uitgavenkredieten die in de begroting aan het Vlaams Zorgfonds worden toegekend en in het begrotingsjaar zelf niet worden aangewend. HOOFDSTUK VI. - Raadgevend Comité

Art. 13.Bij het agentschap wordt een raadgevend comité opgericht, dat advies verstrekt op verzoek van het hoofd van het agentschap. Het raadgevend comité verstrekt tevens op eigen initiatief advies over alle aangelegenheden die van belang zijn voor de taken van het agentschap.

Het raadgevend comité is samengesteld uit een gelijke vertegenwoordiging van de volgende maatschappelijke geledingen van het beleidsveld : 1° verenigingen van gebruikers en mantelzorgers;2° de erkende zorgverleners;3° de erkende zorgkassen;4° de Vlaamse sociale partners. Deze vertegenwoordigers worden benoemd door de Vlaamse regering op voordracht van deze organisaties.

In het raadgevend comité kunnen ook andere, door de Vlaamse regering aan te wijzen personen zitting hebben, alsook onafhankelijke deskundigen op het werkterrein van het agentschap.

De Vlaamse regering stelt de nadere regels voor de samenstelling van het raadgevend comité vast, en kan voor de leden ervan een vergoeding bepalen. De leden worden door de Vlaamse regering voor een periode van vier jaar benoemd.

Het raadgevend comité stelt een huishoudelijk reglement op en legt het ter goedkeuring voor aan de Vlaamse regering. Het reglement stelt de praktische werking vast, de deontologie, de informatie- en rapporteringsopdracht van het comité, en de aard van de dossiers en rapporten die aan het raadgevend comité worden voorgelegd. HOOFDSTUK VII. - Coördinatie

Art. 14.§ 1. De Vlaamse regering wordt ermee belast de bestaande wets- en decreetsbepalingen te wijzigen, aan te vullen, te vervangen of op te heffen, om ze in overeenstemming te brengen met de bepalingen van dit decreet en van het kaderdecreet.

De besluiten die hiertoe worden vastgesteld, houden op uitwerking te hebben indien zij niet bij decreet zijn bekrachtigd binnen negen maanden na de datum van hun inwerkingtreding. De bekrachtiging werkt terug tot deze laatste datum.

De bevoegdheid die hiertoe aan de Vlaamse regering is opgedragen, vervalt negen maanden na de inwerkingtreding van dit decreet. Na die datum kunnen de besluiten die krachtens deze paragraaf zijn vastgesteld en zijn bekrachtigd, alleen bij een decreet worden gewijzigd, aangevuld, vervangen of opgeheven. § 2. De Vlaamse regering kan de bepalingen van de decreten betreffende het Vlaams Zorgfonds coördineren, alsook de bepalingen die daarin uitdrukkelijk of stilzwijgend wijzigingen hebben aangebracht tot het tijdstip van de coördinatie. Te dien einde kan de Vlaamse regering : 1° de te coördineren bepalingen anders inrichten, inzonderheid opnieuw ordenen en vernummeren;2° de verwijzingen in de te coördineren bepalingen dienovereenkomstig vernummeren;3° de te coördineren bepalingen met het oog op onderlinge overeenstemming en eenheid van terminologie herschrijven zonder te raken aan de erin neergelegde beginselen. De coördinatie treedt pas in werking nadat zij bij decreet is bekrachtigd. HOOFDSTUK VIII. - Slotbepalingen

Art. 15.In het decreet van 30 maart 1999 houdende de organisatie van de zorgverzekering worden volgende wijzigingen aangebracht : 1° in artikel 2 wordt een 8° toegevoegd, dat luidt als volgt : « 8° Vlaams Zorgfonds : het intern verzelfstandigde agentschap opgericht bij decreet van 7 mei 2004 tot omvorming van het « Vlaams Zorgfonds » tot een intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid en tot wijziging van het decreet van 30 maart 1999 houdende de organisatie van de zorgverzekering.»; 2° het opschrift van hoofdstuk I wordt vervangen door wat volgt : « Algemene bepalingen, definities, doelstelling, aansluiting en bijdragen »;3° het opschrift van afdeling 2 van hoofdstuk I, wordt vervangen door wat volgt : « Doelstelling, aansluiting en bijdragen »;4° in artikel 4 : a) worden in § 1, tweede lid, de woorden « het Vlaams Zorgfonds » vervangen door de woorden « de regering »;b) wordt een § 4 toegevoegd, die luidt als volgt : « § 4.Door de personen die aangesloten zijn bij een krachtens dit decreet erkende zorgkas zijn jaarlijks bijdragen verschuldigd. De regering bepaalt de wijze van vaststelling en de hoogte van de bijdragen op basis van parameters aangaande de draagkracht van de aangeslotenen.

De regering kan de zorgkassen belasten met het innen van deze bijdragen. De regering bepaalt de nadere regels met betrekking tot het innen van de bijdragen. »; 5° in artikel 5, tweede lid, worden de woorden « de in artikel 13, eerste lid, 3° » vervangen door de woorden « de in artikel 4, § 4 »;6° afdeling 1 van hoofdstuk III, bestaande uit artikel 11 tot en met 13, wordt opgeheven;7° in artikel 14 : a) wordt het derde lid vervangen door wat volgt : « De regering richt een zorgkas op binnen haar diensten.Deze zorgkas is geen van de Vlaamse Gemeenschap afgescheiden rechtspersoon en is in afwijking van artikel 15, eerste lid, van rechtswege erkend. »; b) worden in het vierde lid de woorden « het Vlaams Zorgfonds » vervangen door het woord « haar »;8° in artikel 16, eerste lid, 4°, worden de woorden « artikel 13 » vervangen door « artikel 4, § 4 »;9° in artikel 21bis worden de woorden « artikel 13, eerste lid, 3° » vervangen door de woorden « artikel 4, § 4 ».

Art. 16.De Vlaamse regering wordt gemachtigd om bij de ontbinding van de VZW « Vlaamse Zorgkas », opgericht bij oprichtingsakte van 10 mei 2001, het contractueel personeel, in dienst op de datum van de inwerkingtreding van dit decreet, als contractueel personeel in dienst te nemen. Het personeel behoudt de hun voorheen contractueel toegekende rechten voorzover deze van toepassing zijn bij de diensten van de Vlaamse overheid.

Art. 17.Op datum van zijn inwerkingtreding neemt het Vlaams Zorgfonds de rechten en verplichtingen van zijn rechtsvoorganger over.

Art. 18.Behoudens andersluidende bepalingen, worden de begroting en rekeningen opgemaakt en goedgekeurd en de controle door het Rekenhof uitgevoerd overeenkomstig de bepalingen van de wet van 16 maart 1954 betreffende de controle op de instellingen van openbaar nut van categorie A.

Art. 19.De Vlaamse regering bepaalt de datum waarop dit decreet in werking treedt.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 7 mei 2004.

De minister-president van de Vlaamse regering, B. SOMERS De Vlaamse minister van Welzijn, Gezondheid en Gelijke Kansen, A. BYTTEBIER _______ Nota (1) Zitting 2003-2004. Stukken. - Ontwerp van decreet, 2193, nr. 1. -Amendementen, 2193, nr. 2. - Verslag van het Rekenhof, 2193, nr.3. - Amendementen, 2193, nrs. 4 en 5. - Verslag, 2193, nr. 6. - Amendementen, 2193, nr. 7. - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering, 2193, nr. 8.

Handelingen. - Bespreking en aanneming. Vergaderingen van 27 en 29 april 2004.

^