Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 20 juli 2023
gepubliceerd op 27 september 2023

Besluit van de Waalse regering houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de advies- en goedkeuringscommissie voor ondernemingen van de sociale economie

bron
waalse overheidsdienst
numac
2023045126
pub.
27/09/2023
prom.
20/07/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

20 JULI 2023. - Besluit van de Waalse regering houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de advies- en goedkeuringscommissie voor ondernemingen van de sociale economie


De Waalse Regering, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen, zoals gewijzigd;

Gelet op het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie sluiten houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie, artikel 1 en 2;

Gelet op het decreet van 20 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/11/2008 pub. 31/12/2008 numac 2008204798 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de sociale economie sluiten betreffende de sociale economie, de artikelen 6 en 7;

Gelet op het besluit van de Waalse regering van 7 mei 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 07/05/2015 pub. 22/05/2015 numac 2015202427 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de advies- en erkenningscommissie van de sociale economiebedrijven sluiten houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de advies- en goedkeuringscommissie voor ondernemingen van de sociale economie;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 26 september 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/05/1999 pub. 08/07/1999 numac 1999027535 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de "Office wallon de la formation professionnelle et de l'emploi" (1) sluiten0 tot regeling van de werking van de Waalse Regering;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 13 januari 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/05/1999 pub. 08/07/1999 numac 1999027535 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de "Office wallon de la formation professionnelle et de l'emploi" (1) sluiten1 tot vaststelling van de verdeling van de ministeriële bevoegdheden en tot regeling van de ondertekening van haar akten;

Gelet op de beslissing van de Waalse Regering van 26 november 2020 om gevolg te geven aan de richtsnoeren met betrekking tot de routekaart voor sociale economie 2019-2024, de "Stratégie Alternativ'ES Wallonia", als een nieuwe dynamiek voor de sociale economie en een hefboom voor de heropleving van de economische activiteit in Wallonië ;

Overwegende dat de Advies- en erkenningscommissie van de sociale economiebedrijven ingesteld binnen "Conseil économique, social et environnemental de Wallonie" (Economische, Sociale en Milieuraad van Wallonië) haar huishoudelijk reglement op 10 maart 2022 heeft vastgesteld;

Op de voordracht van de Minister van Sociale Economie;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Het bijgaande huishoudelijk reglement van de advies- en erkenningscommissie van de sociale economiebedrijven wordt goedgekeurd.

Art. 2.Het besluit van de Waalse Regering van 7 mei 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 07/05/2015 pub. 22/05/2015 numac 2015202427 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de advies- en erkenningscommissie van de sociale economiebedrijven sluiten tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de advies- en erkenningscommissie van de sociale economiebedrijven wordt opgeheven.

Art. 3.Dit besluit treedt in werking op 20 juli 2023.

Art. 4.De Minister van Sociale Economie is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 20 juli 2023.

Voor de Regering: De Minister-President, E.DI RUPO De Vice-Minister-President en Minister van Tewerkstelling, Vorming, Gezondheid, Sociale Actie, Gelijke Kansen en Vrouwenrechten, Ch. MORREALE

Bijlage Huishoudelijk reglement van de Advies- en erkenningscommissie van de sociale economiebedrijven (COMES) Het Huishoudelijk Reglement is opgesteld overeenkomstig artikel 1, 2°, van het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie sluiten houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie en de artikelen 6 tot 27 van het decreet van 20 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/11/2008 pub. 31/12/2008 numac 2008204798 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de sociale economie sluiten betreffende de sociale economie.

TITEL 1. - ALGEMEEN

Artikel 1.Definities In dit vademecum gelden de volgende definities: 1° "decreet adviesverlenende functie" : het Waalse decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie sluiten houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie 2° "decreet sociale economie" : het Waalse decreet van 20 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/11/2008 pub. 31/12/2008 numac 2008204798 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de sociale economie sluiten betreffende de sociale economie;3° "decreet IB" : het decreet van 20 oktober 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/10/2016 pub. 07/11/2016 numac 2016205562 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de erkenning van de initiatieven van sociale economie en de erkenning en de subsidiëring van de inschakelingsbedrijven sluiten betreffende de erkenning van de initiatieven van sociale economie en de erkenning en de subsidiëring van de inschakelingsbedrijven;4° "besluit IB": het besluit van de Waalse Regering van 24 mei 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 24/05/2017 pub. 23/06/2017 numac 2017203329 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot uitvoering van het decreet van 20 oktober 2016 betreffende de erkenning van de initiatieven van sociale economie en de erkenning en de subsidiëring van de inschakelingsbedrijven sluiten tot uitvoering van het decreet van 20 oktober 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/10/2016 pub. 07/11/2016 numac 2016205562 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de erkenning van de initiatieven van sociale economie en de erkenning en de subsidiëring van de inschakelingsbedrijven sluiten; 5° "decreet I.D.E.S.S." het Waals decreet van 14 december 2006Relevante gevonden documenten type decreet prom. 14/12/2006 pub. 05/01/2007 numac 2006204246 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de erkenning en de subsidiëring van de "Initiatives de développement de l'emploi dans le secteur des services de proximité à finalité sociale" , afgekort : "I.D.E.S.S." (1) sluiten betreffende de erkenning en de subsidiëring van de "initiatives de développement de l'emploi dans le secteur des services de proximité à finalité sociale" (initiatieven tot ontwikkeling van de werkgelegenheid in de sector van de buurtdiensten met een maatschappelijk doel), afgekort : "I.D.E.S.S."; 6° "besluit I.D.E.S.S." : het besluit van de Waalse Regering van 24 september 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 24/09/2015 pub. 05/10/2015 numac 2015204415 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 21 juni 2007 tot uitvoering van het decreet van 14 december 2006 betreffende de erkenning en de subsidiëring van de initiatieven tot ontwikkeling van de werkgelegenheid in de sector van de buurtdiensten met een maatschappelijk doel, afgekort : "I.D.E.S.S." sluiten tot wijziging van het BWR van 21 juni 2007 tot uitvoering van het decreet van de Waalse Regering van 14 december 2006 betreffende de erkenning en de subsidiëring van de "initiatives de développement de l'emploi dans le secteur des services de proximité à finalité sociale" (initiatieven tot ontwikkeling van de werkgelegenheid in de sector van de buurtdiensten met een maatschappelijk doel), afgekort : "I.D.E.S.S." ; 7° "decreet adviesverlenende agentschappen" : het Waals decreet van 27 mei 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 27/05/2004 pub. 18/08/2004 numac 2004027200 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de adviesverlenende agentschappen inzake sociale economie sluiten betreffende de adviesverlenende agentschappen inzake sociale economie (B.S. 18.08.04); 8° "besluit adviesverlenende agentschappen": het besluit van de Waalse Regering van 26 januari 2006 tot uitvoering van het decreet van 27 mei 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 27/05/2004 pub. 18/08/2004 numac 2004027200 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de adviesverlenende agentschappen inzake sociale economie sluiten betreffende de adviesverlenende agentschappen inzake sociale economie (BS 10.02.06); 9° "inschakelingsbedrijf" : één van de operatoren bedoeld in artikel 7, § 1, van het "decreet IB"; 10° « I.D.E.S.S. » : één van de operatoren bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1°, en artikel 4 van het "decreet I.D.E.S.S"; 11° "adviesverlenend agentschap": één van de operatoren bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1°, van het decreet adviesverlenende agentschappen;12° "projectontwikkelaar sociale economie elke operator bedoeld in artikel 1, 8°, 9° en 10° van dit vademecum of die de overeenkomstige erkenningen heeft aangevraagd;13° "Commissie" : de "advies- en erkenningscommissie van de sociale economiebedrijven" bedoeld in artikel 6 van het decreet sociale economie;14° "CESE Wallonie" : de "Conseil économique, social et environnemental de Wallonie" (Economische, sociaal en Milieuraad van Wallonië);15° "Administration" : de Directie Sociale Economie van de Waalse Overheidsdienst Economie, Tewerkstelling en Onderzoek (SPW EER);16° "Minister" : de Minister van de Waalse Regering bevoegd voor Sociale Economie;17° "lid": zowel het gewoon lid als het plaatsvervangend lid van de Commissie, beide benoemd door de Waalse Regering;18° "organisatie": een orgaan, vereniging of groepering die een of meer natuurlijke personen aanwijst om haar binnen de Commissie te vertegenwoordigen;19° "zetelen": deelnemen aan een vergadering;20° "discussies": debatten over het begrijpen van onderwerpen;21° "beraadslagingen": debatten over het standpunt van de organisatie over het besproken onderwerp, een soort "pre-beslissing", maar die zover kunnen gaan als "beslissingen" als ze bij consensus worden bereikt;22° "stemmingen": beslissingen als ze worden genomen door het formaliseren van een specifieke fase met verificatie van het stemquorum.

Art. 2.Zetel De maatschappelijke zetel van de Commissie is gevestigd bij de zetel van de "CESE" Wallonië (rue du Vertbois, 13c, te 4000 LUIK).

Art. 3.Briefwisseling Alle briefwisseling met betrekking tot de Commissie en haar activiteiten, met inbegrip van e-mails, moet worden gericht aan het adres van haar zetel (Commission consultative et d'agrément des entreprises d'économie sociale - CESE Wallonie, rue du Vertbois 13c, te 4000 LUIK).

TITEL 2. - SAMENSTELLING, AANWIJZING EN ROLLEN

Art. 4.Samenstelling De Commissie bestaat uit de volgende leden: Stemgerechtigde leden ? vier gewone en vier plaatsvervangende leden ter vertegenwoordiging van de representatieve werkgeversorganisaties; ? vier gewone en vier plaatsvervangende leden ter vertegenwoordiging van de representatieve werknemersorganisaties; ? drie gewone en drie plaatsvervangende leden ter vertegenwoordiging van de sociale economiesector; ? een gewone en een plaatsvervangende vertegenwoordiger van de vzw "Union des villes, communes de Wallonie" (Unie van de Waalse Steden en Gemeenten" en de "Fédération des Centres publics d'action sociale " (Federatie van de Openbare centra voor maatschappelijk welzijn);

Leden met raadgevende stem ? één voorzitter en één ondervoorzitter; ? een gewone en een plaatsvervangende vertegenwoordiger van de "SOWECSOM" (Waalse Maatschappij voor Sociale Markteconomie) thans W.ALTER; ? een gewone en een plaatsvervangende vertegenwoordiger van de "Office wallon de la Formation professionnelle et de l'Emploi" (Waalse Dienst voor Beroepsopleiding en Arbeidsbemiddeling) zoals ingesteld bij het decreet van 6 mei 1999Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/05/1999 pub. 08/07/1999 numac 1999027535 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de "Office wallon de la formation professionnelle et de l'emploi" (1) sluiten betreffende de "Office wallon de la Formation professionnelle et de l'Emploi" (Forem); ? een gewone en een plaatsvervangende vertegenwoordiger van het "Agence wallonne pour l'intégration des personnes handicapées" (Waals Agentschap voor de integratie van gehandicapte personen) (AWIPH) thans AVIQ; ? twee gewone leden en twee plaatsvervangende leden van de Administratie van het Waalse Gewest.

Gendergelijkheid Niet meer dan tweederde van de leden van een adviesorgaan mag van hetzelfde geslacht zijn. Dit quotum is afzonderlijk van toepassing op gewone leden en plaatsvervangende leden.

Art. 5.Duur van de mandaten van de leden en hernieuwing De duur van het mandaat van de leden wordt op vijf jaar bepaald.

De leden worden door de Regering volgens afzonderlijke procedures en naar gelang van de mandaten benoemd: - op grond van een dubbele lijst van kandidaten voorgedragen door de "CESE Wallonie" in het geval van de vertegenwoordigers van de representatieve werknemers- en werkgeversorganisaties; - op voorstel van de representatieve instantie(s) bedoeld in artikel 3 van het decreet in het geval van de vertegenwoordigers van de sociale economiesector; - op voorstel van de vertegenwoordigende organen bedoeld in artikel 7, § 1, 5°, 6°, 7°, 8° en 9° van het decreet voor de andere vertegenwoordigers.

Ten minste drie maanden voor het einde van het mandaat van vijf jaar contacteren de "CESE Wallonie" (voor de vertegenwoordigers vermeld in artikel 7, § 1, 2° en 3°, van het decreet sociale economie) en het secretariaat van de Commissie (voor de andere vertegenwoordigers) de organisaties die in de Commissie vertegenwoordigd zullen zijn. Het secretariaat van de Commissie centraliseert vervolgens alle aanvragen en stuurt ze door naar de Minister.

Wanneer de ambtstermijn van een lid verstrijkt vóór de vastgestelde termijn, neemt het "CESES Wallonië" of het secretariaat stappen om het betrokken lid zo snel mogelijk te vervangen en stelt het de Regering hiervan op de hoogte.

Het aldus aangewezen nieuwe lid voleindigt de overblijvende duur van het mandaat.

De mandaten van de leden binnen de Commissie worden integraal hernieuwd.

Art. 6.Rol van de voorzitter en vicevoorzitter Voor alle activiteiten van de Commissie is de voorzitter de bewaker van de opdrachten die aan de Commissie zijn toegewezen. Hij zorgt ervoor dat de transversale maatregelen van het decreet sociale economie en de bepalingen die de werking en organisatie van het orgaan regelen (of deze bepalingen nu in een decreet, een besluit of in het huishoudelijk reglement staan) correct worden toegepast.

Daartoe is de voorzitter belast met : -vergaderingen bijeenroepen; -vergaderingen openen, schorsen en sluiten en debatten leiden op een neutrale manier, met behoud van zijn hoedanigheid als lid en dus zijn recht om zijn mening te uiten; - de in buitengewone omstandigheden en spoedgevallen vereiste maatregelen nemen na de leden van de Commissie te hebben geraadpleegd; -alle kennisgevingen en brieven ondertekenen.

De voorzitter kan zijn handtekening delegeren aan de ondervoorzitter en aan een lid van het secretariaat.

Bij afwezigheid van de voorzitter vervangt de ondervoorzitter hem en neemt hij het voorzitterschap waar. Bij afwezigheid van de voorzitter en van de ondervoorzitter wordt het voorzitterschap door het oudste stemgerechtigde lid of door het lid dat daartoe door de voorzitter wordt aangewezen, waargenomen.

Art. 7.Secretariaat Het secretariaat van de Commissie wordt door de "CESE Wallonie" waarmee de Administratie samenwerkt, waargenomen.

Het secretariaat voert alle opdrachten uit die het op grond van de bepalingen inzake de werking en organisatie van de Commissie heeft.

Het secretariaat is onder andere belast met : -vergaderingen, agenda's en uitnodigingen voorbereiden; -het verzenden van oproepingen naar de leden; - documentatie en informatie verzamelen die nuttig zijn voor het werk en alle contacten leggen die nodig zijn voor een soepel verloop van het werk; - de presentielijst opstellen met name op grond van de inlichtingen verstrekt door de leden vóór de zitting in geval van verhinderingen of uitnodigingen van externe deskundigen; - toezien op de naleving van de in artikel 13 van dit huishoudelijk reglement bedoelde termijnen voor het onderzoek van volledige dossiers en de indiening van adviezen; - het opstellen en versturen naar initiatiefnemers van projecten in de sociale economie (in coördinatie met de Administratie) van verzoeken om aanvullende informatie die door de Commissie worden vereist; -het opstellen van notulen, aankondigingen en andere documenten; -goedgekeurde aankondigingen op het gedeelde IT-platform plaatsen; -de Administratie en de Minister informeren (via elektronische kennisgeving). - bij volmacht van de voorzitter, documenten ondertekenen (aankondigingen van vergaderingen, brieven, enz.); -de archieven van de Commissie bewaren; -de aan- en afwezigheden van de leden registreren in een register ; -het ontwerp van activiteitenverslag van de Commissie opstellen; -de briefwisseling beheren; -de projectontwikkelaars in de sociale economie oproepen om gehoord te worden; -externe experts en technici uitnodigen; - indien nodig, controleren of dossiers volledig zijn en ontbrekende documenten opvragen bij de betrokken personen of autoriteiten; -de besluiten betreffende de aanwijzing van de leden van de Commissie voorbereiden.

De leden van het secretariaat zijn gehouden tot terughoudendheid en discretie met betrekking tot de werkzaamheden en werkdocumenten van de Commissie. De regels inzake belangenconflicten van artikel 20 van dit huishoudelijk reglement zijn van toepassing op de leden van het secretariaat.

Art. 8.Samenwerking met de Administratie Om haar opdrachten uit te voeren, werkt de Commissie samen met de Administratie, die de volgende taken uitvoert: -in de in artikel 12 van het huishoudelijk reglement genoemde gevallen de zaak voorleggen aan de Commissie door het secretariaat, na onderzoek, uiterlijk 7 werkdagen vóór de datum van de vergadering van de Commissie via een gedeeld IT-platform de te onderzoeken dossiers toe te sturen (in het kader van de procedures voor het verlenen, verlengen, weigeren, opschorten of intrekken van een vergunning en de feiten die verband houden met inbreuken op of schendingen van de wettelijke bepalingen die hieronder in artikel 1 worden opgesomd of het verlenen van subsidies) en tegelijkertijd het secretariaat hiervan in kennis te stellen door het sturen van een e-mail. Bij wijze van uitzondering zal voor dringende gevallen (overtredingen en beroepen) een zekere mate van flexibiliteit worden toegestaan, naar goeddunken van het secretariaat, in overleg met de voorzitter; -controleren of aan de voorwaarden voor erkenning of beroep is voldaan; -de dossiers presenteren tijdens de vergadering; - de Commissie in voorkomend geval alle documenten toe te zenden die relevant zijn voor haar werkzaamheden (bv. het deel van inspectieverslagen dat in zijn oorspronkelijke vorm openbaar mag worden gemaakt); - indien nodig, optreden als tussenpersoon tussen de Commissie en de projectontwikkelaars in de sociale economie in geval van een verzoek om aanvullende informatie van de Commissie; - de Commissie een kopie bezorgen van elke beslissing van de Minister betreffende de toekenning, hernieuwing, weigering, opschorting of intrekking van een erkenning of de toekenning van subsidies voor de dossiers van de projectontwikkelaars in de sociale economie die het voorwerp hebben uitgemaakt van het advies van de Commissie; - de Commissie een overzicht bezorgen van de erkenningen die werden verleend aan alle projectontwikkelaars in de sociale economie in het kader van de regelingen bedoeld in artikel 1, 8°, 9° en 10° of ten minste aan de projectontwikkelaars in de sociale economie van wie de aanvraag het voorwerp heeft uitgemaakt van een advies van de Commissie; - de Commissie statistieken en informatie bezorgen met betrekking tot het opstellen van het activiteitenverslag van de Commissie bedoeld in artikel 2, 18° van het decreet adviesverlenende functie; - de Commissie in kennis stellen van rechterlijke beslissingen (arresten van de Raad van State) in zaken waarover de Commissie advies heeft uitgebracht.

Art. 9.Opvolgingscomité Er wordt een opvolgingscomité opgericht waarvan de afvaardiging bestaat uit de Minister, de Administratie, de Secretaris-generaal en het secretariaat van de Commissie. Het heeft tot doel te zorgen voor de goede werking van het secretariaat van de Commissie dat aan de "CESE Wallonie" is toevertrouwd, alsook voor de budgettaire aspecten ervan. Het vergadert minstens één keer per jaar. Het is met name belast met het onderzoek van de procedures tussen de "CESE Wallonie" en de Administratie met het oog op de verbetering ervan.

Het Opvolgingscomité wordt voorgezeten door de vertegenwoordiger van de Minister van Sociale Economie en het secretariaat wordt verzorgd door de "CESE Wallonie". Het vergadert minstens één keer per jaar vóór juni van het lopende jaar.

TITEL 3. - VOORWAARDEN BETREFFENDE DE ORGANISATIE EN HET HOUDEN VAN VERGADERINGEN

Art. 10.Plaats van vergadering De vergaderingen die voor de werkzaamheden van de Commissie worden georganiseerd, vinden plaats in de gebouwen van de "CESE Wallonie".

Vergaderingen kunnen om praktische organisatorische redenen op een andere locatie worden gehouden, te bepalen door de leden of, in noodgevallen, door de voorzitter.

Om legitieme redenen kunnen vergaderingen, naar goeddunken van de voorzitter, worden gehouden via videoconferentie, hetzij volledig of in een gemengde vorm (met sommige deelnemers in persoon en anderen op afstand).

Voor elke vergadering op afstand moet gebruik worden gemaakt van het videoconferentiesysteem dat is gedefinieerd door de "CESE Wallonie".

Dit systeem moet voldoen aan technische kenmerken die de identificatie van de leden garanderen en hun actieve deelname mogelijk maken, dankzij de transmissie van het beeld of ten minste de stem van de deelnemers en de continue en simultane heruitzending van discussies en beraadslagingen. Het systeem moet ook zorgen voor een veilige toegang tot vergaderingen op afstand (voor leden en andere potentiële deelnemers) en de beveiliging van de uitgewisselde informatie en documenten.

Vanwege de gevoeligheid van een onderwerp dat tijdens een vergadering wordt behandeld, kan een meerderheid van de opgeroepen leden bezwaar maken tegen het gebruik van videoconferentie. Leden die bezwaar willen maken, moeten binnen 48 uur na ontvangst van de uitnodiging een e-mail sturen naar het secretariaat. Indien nodig kan er een korte videoconferentie georganiseerd worden om formeel te stemmen over het uitstellen van één of ander agendapunt naar een latere persoonlijke vergadering.

Art. 11.Periodiciteit en vergaderrooster De Commissie vergadert zo vaak als nodig is, afhankelijk van de opdrachten die haar zijn toevertrouwd, en ten minste zes keer per jaar. De werkgroepen komen zo vaak bijeen als nodig is om de specifieke opdrachten die hen zijn toegewezen uit te voeren. Uiterlijk in juli en december van elk jaar stelt de Commissie de vergaderrooster voor het volgende halfjaar vast.

Art. 12.Voorwaarden voor aanhangigmaking § 1. Zodra de Administratie beschikt over een volledige aanvraag tot erkenning, tot hernieuwing van de erkenning, tot schorsing van de erkenning en tot intrekking van de erkenning, of over een dossier voor de toekenning van subsidies, legt ze dit, in voorkomend geval, voor advies voor aan de Commissie. § 2. Aanvragen voor adviezen worden verzonden door het volledige dossier in te dienen op een gedeeld IT-platform. De zaak wordt aanhangig gemaakt bij de Commissie op de dag van ontvangst van de e-mail waarin het secretariaat wordt meegedeeld dat volledige aanvragen zijn ingediend (zie artikel 13 van het huishoudelijk reglement). Bij afwezigheid van een kennisgevingsbrief geldt de datum van indiening op de gedeelde computerserver als standaarddatum voor verwijzing. In het geval dat het gedeelde IT-platform tijdelijk niet beschikbaar is, kunnen het secretariaat en de administratie andere regelingen overeenkomen voor het doorsturen van de dossiers. In dat geval wordt de zaak bij de Commissie aanhangig gemaakt op de dag dat de volledige dossiers worden ontvangen.

Wanneer het adviesdossier onvolledig is, verzoekt het secretariaat de Administratie om de ontbrekende stukken en deelt het haar mee dat de termijnen voor het uitbrengen van het advies van de Commissie pas ingaan op de datum van ontvangst van deze stukken door het secretariaat van de Commissie. § 3 Bovendien kan de Commissie specifieke dossiers en kwesties onderzoeken die zij relevant acht voor de uitvoering van haar opdrachten, met name om de deskundigheid van haar leden te vergroten of om aanvullende informatie te vragen aan de Administratie.

Art. 13.Termijn voor het indienen van een advies De Commissie wordt geacht haar advies te hebben gegeven wanneer het per e-mail (of via het gedeelde IT-platform) aan de geadresseerde is toegezonden, door middel van een e-mail waarin staat dat de adviezen beschikbaar zijn op de gedeelde server ("kennisgeving van het advies").

Het met redenen omklede verzoek van de Commissie tot verlenging van de termijn voor het uitbrengen van een advies wordt, indien de omstandigheden dit rechtvaardigen, per e-mail met ontvangstbevestiging aan de Minister toegezonden. In bovengenoemde e-mail moet uitdrukkelijk worden vermeld dat het verzoek wordt geacht te zijn aanvaard indien binnen twee werkdagen na de datum van ontvangstbevestiging geen antwoord is ontvangen.

Bij de berekening van de termijnen voor het indienen van een advies worden de algemeen aanvaarde beginselen voor de berekening van procedurele termijnen toegepast. Deze worden berekend in kalenderdagen, beginnende op de dag na het toepasselijke beginpunt (zoals gespecificeerd in artikel 12 van het huishoudelijk reglement) en eindigend op de laatste dag van de periode, of de eerstvolgende werkdag als de vervaldatum een zaterdag, zondag of feestdag is.

Art. 14.Agenda De agenda wordt vastgesteld door de voorzitter, op voorstel van het secretariaat of, bij delegatie, door het secretariaat. Voordat de bijeenroepingen worden verzonden, kan elk lid de voorzitter vragen, met een kopie aan het secretariaat, om specifieke punten op de agenda te plaatsen. Indien de voorzitter om redenen van goed beheer, met name van organisatorische aard, het gevraagde punt niet op de agenda plaatst, wordt het op de agenda van de volgende vergadering geplaatst.

De agenda bevat ten minste : -de goedkeuring van de notulen van de vorige vergadering; en -een onderdeel "Diversen" voor korte mededelingen die niet worden besproken en die niet van tevoren hoeven te worden aangevraagd.

Punten die niet op de agenda staan, mogen niet worden besproken, tenzij er een dringende reden voor is en de voorzitter hiermee instemt.

Als er niet genoeg punten op de agenda staan, kan de voorzitter besluiten de vergadering te annuleren.

Art. 15.Toegang tot documenten voor leden Documenten die door de Commissie zijn ontvangen of opgesteld en in elektronisch formaat beschikbaar zijn, zijn voor alle leden toegankelijk op het gedeelde IT-platform van de Commissie.

Elke storing in deze toegang wordt onmiddellijk gemeld aan het secretariaat, dat verantwoordelijk is voor het doorgeven van deze informatie aan de IT-afdeling, zodat de storing zo snel mogelijk kan worden verholpen.

Art. 16.Oproepingen De oproepingen, opgesteld door het secretariaat, vermelden de datum, tijd en plaats van de vergaderingen en de agendapunten, met toegang tot het gedeelde IT-platform waar deze documenten worden opgeslagen.

De oproepingen voor de vergaderingen worden ten minste zeven kalenderdagen vóór de vergadering per e-mail naar de betrokken leden gestuurd. Hiertoe zijn de relevante documenten op het gedeelde IT-platform van de Commissie geplaatst. In dringende gevallen, zoals bepaald door de voorzitter, kan de oproeping op kortere termijn worden verzonden en kunnen de bijlagen bij wijze van uitzondering vóór het begin van de vergadering onder de leden worden verspreid.

Art. 17.Uitnodigingen voor deskundigen De personen die door de Commissie worden uitgenodigd (of ze nu een ministerieel kabinet, de administratie of een deskundige vertegenwoordigen) worden door het secretariaat gecontacteerd volgens de dossiers op de agenda.

Wanneer het voor de toekomstige werkzaamheden van de Commissie van belang is dat hij of zij een presentatie bijwoont van een spreker van buiten over een onderwerp van algemeen belang of over een kwestie van specifiek belang, kan een plaatsvervangend lid ook door de Commissie worden uitgenodigd, ondanks de aanwezigheid van zijn gewone lid.

Personen die op grond van een van de voorgaande leden voor een vergadering van de Commissie zijn uitgenodigd, nemen alleen deel aan de presentatie van het agendapunt waarvoor zij zijn uitgenodigd en aan de daaropvolgende besprekingen. Zij nemen in geen geval deel aan de beraadslagingen of aan de stemmingen.

Art. 18.Verhoor Alvorens advies uit te brengen kan de Commissie vertegenwoordigers van de projectontwikkelaar in sociale economie horen die daarom verzoeken of die de Commissie passend acht om te horen teneinde haar werkzaamheden te onderbouwen. In dat geval nodigt het secretariaat de projectleider binnen veertien dagen na de datum van de hoorzitting uit om het verhoor bij te wonen.

De Commissie is verplicht de projectontwikkelaars in de sociale economie te horen in geval van intrekking of opschorting van de erkenning, niet-verlening/niet-verlenging van de erkenning of enig bericht dat van invloed is op het bedrag van de subsidies waarop zij recht hebben krachtens de wettelijke bepalingen die hieronder worden opgesomd in artikel 1 van het huishoudelijk reglement.

De persoon die naar behoren is gemachtigd om te worden verhoord, wordt tenminste dertig dagen vóór het verhoor op de hoogte gebracht van de datum ervan en van de redenen die dit verhoor motiveren.

De uitnodiging om te verschijnen, samen met de contactgegevens van de verantwoordelijke van het dossier binnen de Administratie, nodigt de projectontwikkelaar in de sociale economie uit om zijn dossier te raadplegen en om zich, in geval van een inbreuk, te laten vertegenwoordigen of bijstaan door een raadsman van zijn keuze.

Verhoren met projectontwikkelaars in de sociale economie kunnen plaatsvinden in persoon of via videoconferentie, volledig of in een gemengde vorm (met sommige deelnemers in persoon en anderen op afstand).

De beslissing om de ene of de andere vergadervorm te gebruiken wordt genomen door de voorzitter, rekening houdend met de legitieme redenen bedoeld in artikel 10 van het huishoudelijk reglement (met inbegrip van, indien van toepassing, de uitdrukkelijke schriftelijke wens van de projectontwikkelaar om de vergadering uitsluitend face-to-face te houden).

De Commissie beslist over het al dan niet horen van de projectontwikkelaars in de sociale economie bedoeld in artikel 1, 9° en 10° van dit Vademecum in geval van een aanvraag tot erkenning of hernieuwing van een erkenning.

In dringende gevallen of in bijzonder gerechtvaardigde omstandigheden kan de termijn voor het bijeenroepen van een verhoor worden verkort, waarbij een redelijke termijn in acht moet worden genomen, met name gelet op het doel van het verhoor.

Art. 19.Bijwonen van vergaderingen Als het gewone lid de vergadering niet kan bijwonen, moet hij zijn plaatsvervanger verwittigen zodat deze in zijn afwezigheid kan zetelen, en indien nodig het secretariaat verwittigen.

Aan het begin van de vergadering controleert de voorzitter de aanwezigheidscijfers aan de hand van de quorumregels.

Leden die deelnemen aan de vergadering via videoconferentie overeenkomstig artikel 10 van het huishoudelijk reglement worden geacht aanwezig te zijn voor de berekening van aanwezigheids- en stemquorums.

Art. 20.Belangenconflicten Het verbod op belangenconflicten dat in het decreet adviesverlenende functie is opgenomen, geldt zowel in de stemfase als tijdens de voorafgaande debatten.

De financiële of persoonlijke belangen die van invloed kunnen zijn op de onafhankelijkheid en onpartijdigheid van het oordeel van een lid, zijn de belangen die naar voren komen, hetzij rechtstreeks in het hoofd van het lid of als zaakgelastigde ("directe belangen"), hetzij via een familielid of bondgenoot tot en met de vierde graad, of zelfs via een persoon uit de naaste kennissenkring van het lid met wie hij of zij een speciale band heeft ("indirecte belangen").

Tijdens de behandeling van elk dossier dat aan de Commissie wordt voorgelegd, beslist de Commissie, indien door het betrokken lid zelf of door een ander lid een risico van belangenconflicten wordt gemeld, of het lid zich terugtrekt voor de gehele procedure met betrekking tot dit dossier, met inbegrip van de besprekingen, beraadslagingen en stemmingen. Als dit het geval is, wordt de terugtrekking in de notulen vermeld.

Indien er ernstige aanwijzingen zijn dat de onpartijdigheid en onafhankelijkheid van het oordeel van een lid in het gedrang kunnen komen, verzoekt de voorzitter, of in voorkomend geval het secretariaat, het betrokken lid te allen tijde een belangenverklaring op te stellen waarin de verschillende functies en situaties (direct of indirect) worden uiteengezet die met de activiteiten van de Commissie verband kunnen houden en afbreuk kunnen doen aan de onpartijdigheid en/of onafhankelijkheid van het lid.

Art. 21.Aanwezigheidsquorum Het aanwezigheidsquorum wordt berekend op basis van het aantal mandaten waarvoor ten minste één lid van het tweepersoonsteam (effectief of plaatsvervangend) formeel benoemd is en niet valt onder een van de gevallen van onderbreking van het mandaat vóór het mandaat zoals elders voorzien.

Als aan het begin van een vergadering of tijdens een vergadering het quorum niet is bereikt, stelt de voorzitter of zijn plaatsvervanger dit vast. 1° Ofwel beslist hij de zitting op te heffen. Er wordt dan binnen korte tijd een nieuwe vergadering belegd na de vergadering waarop het quorum niet werd gehaald.

Deze tweede vergadering moet ten minste vierentwintig uur en ten hoogste tien dagen na de eerste vergadering plaatsvinden, behalve in het geval van naar behoren gemotiveerde noodprocedures, waarvoor de toegestane tijd niet meer dan vijf dagen mag bedragen. 2° Ofwel beslist de voorzitter dat de Commissie blijft zitting hebben en de agenda geheel of gedeeltelijk behandelt. In dit geval zijn de genomen beslissingen : a. op de agenda geplaatst van een nieuwe vergadering die volgens de in het vorig lid beschreven procedures wordt georganiseerd;b. of, zo snel mogelijk, elektronisch ter goedkeuring aan de leden voorgelegd zonder dat een quorum vereist is ("elektronische afrondingsprocedure" voorzien in artikel 26, paragraaf 1, 1° van het huishoudelijk reglement).

Art. 22.Beslissingen en stemprocedures Beslissingen worden zoveel mogelijk bij consensus genomen. Als dit niet lukt, wordt er gestemd.

Elk gewoon stemgerechtigd lid heeft één stem. Als een gewoon lid afwezig of verhinderd is, heeft zijn plaatsvervanger dezelfde stem.

Bovendien wordt bij het bepalen van de meerderheid geen rekening gehouden met onthoudingen. Onthoudingen worden echter wel genoemd in het advies.

Stemmen bij volmacht is niet toegestaan. De meningen van afwezige leden worden echter vóór de stemming onder de aandacht van de andere leden gebracht indien zij van tevoren schriftelijk bij het secretariaat zijn ingediend.

De stemming vindt plaats bij handopsteking. Er wordt automatisch een geheime stemming gehouden als het om persoonlijke zaken gaat of als de helft van de aanwezige stemgerechtigde leden daarom vraagt.

Art. 23.Aanneming en verzending van adviezen § 1. Adviezen worden uitgebracht namens de Commissie. Waar nodig worden afwijkende meningen geuit namens de organisaties die de leden vertegenwoordigen en niet rechtstreeks namens individuele leden. § 2. De Commissie probeert unanieme adviezen uit te brengen. In geval van meningsverschillen wordt het advies echter geheel of gedeeltelijk uitgedrukt in de vorm van verslagen waarin de verschillende standpunten worden weergegeven, op voorwaarde dat er consensus bestaat over deze manier om het advies uit te drukken. Als dit niet het geval is, wordt er gestemd overeenkomstig artikel 22 van het huishoudelijk regelement en geeft het advies van de Commissie het meerderheidsstandpunt weer, hoewel eventuele afwijkende standpunten als minderheidsstandpunten in het advies worden opgenomen.

Indien (een) afwijkende mening(en) een schriftelijke bijdrage van de betrokken organisatie(s) vereist, dient deze bijdrage, opgesteld in beknopte vorm, binnen 24 uur na het einde van de vergadering aan het secretariaat te worden toegezonden, tenzij de uiterste termijnen voor het nemen van een beslissing vereisen dat de bijdrage tijdens de vergadering wordt ingediend. § 3. In spoedeisende gevallen kunnen adviezen, rekening houdend met de taken en de werking van de Commissie en met de algemene organisatie van haar werkzaamheden, definitief worden goedgekeurd volgens een elektronische procedure als bedoeld in artikel 26 van het huishoudelijk reglement, of zelfs ter plaatse worden goedgekeurd.

De tekst van het tijdens de vergadering aangenomen advies kan elektronisch worden bekrachtigd; wijzigingsvoorstellen mogen alleen betrekking hebben op de vorm, niet op de inhoud. § 4. Zodra de adviezen definitief zijn goedgekeurd door de Commissie, worden ze door het secretariaat van de Commissie via het gedeelde IT-platform of per e-mail naar de Administratie en de Minister gestuurd. Als kennisgevingen via het gedeelde IT-platform worden verzonden, stelt het secretariaat de indiener tegelijkertijd via e-mail op de hoogte, binnen een tijdsbestek dat voldoet aan de voorwaarden van artikel 13 van het huishoudelijk reglement.

Initiatiefadviezen over de regelingen worden doorgestuurd naar de "CESE Wallonie".

Art. 24.Schorsing van de vergadering Indien hij het nodig acht of op verzoek van een lid van de Commissie kent de voorzitter een zittingopschorting toe. Het mogelijke gebruik van een videoconferentiesysteem verhindert niet dat de vergadering wordt opgeschort.

Art. 25.Notulen Van elke vergadering worden ontwerpnotulen opgesteld door het secretariaat en ter goedkeuring voorgelegd aan de leden tijdens de volgende vergadering.

De notulen zijn samenvattend van aard, d.w.z. ze beschrijven voornamelijk de genomen beslissingen, met vermelding van de uitgebrachte stemmen en de verschillende meningen. Leden kunnen vragen om een of meer van hun bijdragen op te nemen.

In voorkomend geval moet het gebruik van een videoconferentiesysteem worden vermeld in de notulen van de vergadering, evenals het optreden van een technisch incident dat de werking ervan verstoort, met inbegrip van de onmogelijkheid voor een lid om deel te nemen aan de stemming als gevolg van de storing.

Wanneer de vergadering per videoconferentie wordt gehouden of wanneer een van de leden per videoconferentie deelneemt overeenkomstig artikel 10, lid 3, van dit huishoudelijk reglement, wordt de aanwezigheid geregistreerd door het secretariaat, dat de naam (namen) vermeldt van het lid (de leden) dat (die) per videoconferentie heeft (hebben) deelgenomen.

Elke notulenreeks bevat een lijst van aanwezigen en verontschuldigden.

Het vermeldt ook de namen en functies van personen die zijn uitgenodigd om bepaalde agendapunten bij te wonen.

De goedgekeurde notulen worden ter beschikking gesteld van de leden van de Commissie, zowel de gewone als de plaatsvervangende leden.

Art. 26.Elektronische procedures voor het aannemen van adviezen Adviezen van de Commissie kunnen in twee afzonderlijke gevallen langs elektronische weg worden aangenomen: 1° Enerzijds is het mogelijk om een "elektronische afrondingsprocedure" (ratificatie-e-mail) uit te voeren voor het advies dat tijdens de vergadering werd besproken, wanneer het aanwezigheidsquorum niet is bereikt (cf.artikel 21 van het huishoudelijk reglement).

In dit geval moet het standpunt van de leden (akkoord of niet akkoord) worden meegedeeld binnen een door de voorzitter vastgestelde termijn.

Indien binnen de gestelde termijn geen reactie van de leden is ontvangen, wordt het door het secretariaat ingediende voorstel geacht zonder voorbehoud te zijn aanvaard.

In het geval van opmerkingen over de voorgestelde beslissingen die worden meegedeeld, beslist de voorzitter op basis van een voorstel van het secretariaat en rekening houdend met de termijnen voor het indienen van adviezen, of hij een advies in onderdelen over het dossier uitbrengt in de vorm als omschreven in artikel 23 van het huishoudelijk reglement dan wel of hij dit uitstel verleent tot een latere vergadering. 2° Anderzijds kan in dringende gevallen of in bijzonder gerechtvaardigde omstandigheden een advies worden aangenomen via een "volledig elektronische schriftelijke procedure". Indien voor de goedkeuring van een advies gebruik wordt gemaakt van een volledig elektronische procedure, zendt het secretariaat, in overleg met de voorzitter, het verzoek om advies en de desbetreffende documenten per e-mail aan de leden van de Commissie, die hun opmerkingen binnen een door de voorzitter vastgestelde termijn van ten minste drie kalenderdagen aan het secretariaat doen toekomen. Het secretariaat stuurt dan een ontwerpadvies per e-mail naar de leden. De leden sturen hun opmerkingen naar het secretariaat, dat ze in de tekst verwerkt. Indien de leden van mening verschillen, stuurt het secretariaat een definitief ontwerp van het advies waarin deze meningen eventueel zijn verwerkt, volgens de procedures van artikel 23 van het huishoudelijk reglement).

Deze verschillende taken worden uitgevoerd binnen flexibele termijnen en op zodanige wijze dat de totale voorgeschreven termijn in acht wordt genomen. In het aangenomen advies moet worden vermeld dat het is uitgebracht op basis van de in dit artikel beschreven elektronische procedures. Het advies dat via een volledig elektronische procedure is aangenomen, wordt vervolgens verzonden op basis van de regels die zijn vastgelegd in artikel 23, § 4, van het huishoudelijk reglement.

Art. 27.Gezamenlijke werkzaamheden Wanneer een kwestie of probleem betrekking heeft op meerdere instanties waarvan het secretariaat wordt verzorgd door de "CESE Wallonie", zullen deze instanties hun uiterste best doen om hun werkzaamheden op gecoördineerde wijze uit te voeren en synergiën aan te moedigen.

TITEL 4. - WERKGROEPEN

Art. 28.Oprichting van een werkgroep De Commissie kan werkgroepen waarvan ze de doelstellingen bepaalt, samenstellen en belasten met het onderzoek van een bijzondere vraag.

Art. 29.Opdrachten, vergaderingen en opvolging van de werkzaamheden Het bestaan van een werkgroep wordt beperkt tot het onderzoek van de vraag(vragen) waarvoor hij werd opgericht. Na afloop van zijn opdracht wordt de werkgroep van rechtswege ontbonden.

Op de werkzaamheden van de werkgroepen zijn de werkingsregels van toepassing die zijn vastgelegd in de bepalingen die de werking en de organisatie van het orgaan regelen (ongeacht of deze bepalingen zijn vastgelegd in een decreet, een besluit of in het huishoudelijk reglement), tenzij specifieke bepalingen zijn opgenomen in deze Titel of uitdrukkelijk zijn vastgesteld bij de oprichting van een werkgroep.

De agenda richt zich op het specifieke onderwerp dat aan de werkgroep is toegewezen.

De werkgroep vergadert ongeacht het aantal aanwezige leden.

De werkgroep brengt bij de Commissie verslag uit over de resultaten van haar werkzaamheden, waarbij de verschillende standpunten worden weergegeven.

Art. 30.Samenstelling De werkgroep wordt opgericht door middel van een oproep tot het indienen van kandidaturen door de gewone en plaatsvervangende leden van de structuur die de werkgroep heeft opgericht (of door de structuren die de werkgroep hebben opgericht in het geval van gezamenlijke werkzaamheden zoals bedoeld in artikel 27 van het huishoudelijk reglement).

Art. 31.Voorzitterschap De werkgroep wordt voorgezeten door een gewoon lid of een plaatsvervangend lid dat wordt verkozen door een gewone meerderheid van de stemgerechtigde leden die aanwezig zijn op de vergadering waarop de werkgroep wordt opgericht of, indien van toepassing, op de eerste vergadering van de werkgroep.

Volgens dezelfde procedure kan ook een vicevoorzitter worden gekozen.

TITEL 5. - MEDEDELINGEN EN EXTERNE VERTEGENWOORDIGINGEN

Art. 32.Vertrouwelijkheid van vergaderingen en documenten De vergaderingen van de Commissie en de werkgroepen zijn niet openbaar. Alle deelnemers aan een videoconferentievergadering verbinden zich ertoe ervoor te zorgen dat niemand in hun nabijheid aanwezig is of de discussies tijdens de vergadering kan horen of zien.

De leden en de personen die in welke hoedanigheid ook één van deze vergaderingen bijwonen, dienen het geheime karakter van de vertrouwelijke en/of persoonlijke documenten die hun worden medegedeeld of voor hen toegankelijk zijn gemaakt, en het geheim van de stemmingen en beraadslagingen in acht te nemen.

Leden mogen echter wel communiceren binnen de organisatie die ze vertegenwoordigen voor raadplegingsdoeleinden, op voorwaarde dat dit in het belang is van de organisatie binnen het kader van het gegeven mandaat. In dergelijke gevallen zijn de leden ervoor verantwoordelijk dat de personen aan wie zij informatie of documenten van de Commissie doorgeven, de vertrouwelijkheidsclausule naleven.

De leden mogen ook de contactgegevens van de leden van de Commissie niet bekendmaken. Alleen het secretariaat is hiertoe gemachtigd, met toestemming van de Voorzitter.

Als algemene regel geldt dat de persoonsgegevens van de leden die door het secretariaat en de "CESE Wallonie" worden bewaard, vallen onder de "Verklaring gegevensbescherming voor leden van de "CESE Wallonie" en de adviesorganen die daar zijn gevestigd", die aan de leden wordt meegedeeld en op het gedeelde IT-platform van de Commissie kan worden geraadpleegd.

Art. 33.Openbaarheid van de documenten Het huishoudelijk reglement en de activiteitenverslagen van de Commissie zijn openbaar en kunnen worden geraadpleegd op de website van de "CESE Wallonie".

In principe worden ze echter niet openbaar gemaakt, behalve voor intern overleg binnen de diensten van de Commissie: - erkenningsaanvraagdossiers, inspectierapporten en adviezen of andere documenten met betrekking tot projectontwikkelaars in de sociale economie, aangezien dit documenten zijn die zijn gebaseerd op persoonsgegevens of die verband houden met specifieke aspecten van hun beheer (contractuele gegevens, salarissen, samenwerkingsovereenkomsten tussen bedrijven, enz.) - werkdocumenten en notulen die na de vergaderingen van de Commissie worden opgesteld, aangezien dit interne documenten zijn met onder andere beraadslagingen die vertrouwelijk moeten blijven.

In afwijking van het principe vastgelegd in lid 2 van dit artikel, wordt het advies van de Commissie betreffende het dossier van een projectpromotor sociale economie, desgevallend met uittreksel, gehecht aan de beslissing die de minister over dit dossier neemt en die ter kennis wordt gebracht van de betrokken projectontwikkelaar. Bovendien moet een verzoek om toegang tot een dossier leiden tot de volledige of gedeeltelijke openbaarmaking ervan indien de Commissie, na afweging van de betrokken belangen in het licht van het specifieke geval in kwestie, tot de conclusie komt dat het openbaar belang dat is gediend met openbaarmaking zwaarder weegt dan het belang dat is gediend met de weigering om openbaar te maken.

Art. 34.Activiteitenverslag Het secretariaat stelt een ontwerp van jaarlijks activiteitenverslag op dat door de Commissie wordt goedgekeurd.

Dit activiteitenverslag bevat ten minste : - de vermelding van het aantal dossiers die hij heeft ontvangen; - het aantal uitgebrachte adviezen;

De Commissie stuurt haar jaarlijks activiteitenverslag naar het "CESE Wallonie. Dit verslag kan worden geraadpleegd op de website van de "CESE Wallonie" of op verzoek worden toegestuurd.

Art. 35.Externe mededelingen De externe communicatie van de Commissie zal gebaseerd zijn op de communicatiedienst van de "CESE Wallonie", zijn methodologie en de ter beschikking gestelde instrumenten: publicaties, website, sociale netwerken, evenementen, mogelijke contacten met de pers, seminars of webinars (alsook de daarmee verband houdende opnames en uitzendingen).

De voorzitter delegeert aan het secretariaat de uitvoering van communicatieacties: opstellen van samenvattingen van adviezen en artikelen voor de verschillende media (publicaties, website, sociale netwerken, enz.); praktische organisatie van evenementen, enz.

Wanneer de voorzitter namens de Commissie naar buiten toe spreekt, mondeling of schriftelijk, zorgt hij ervoor dat hij de standpunten verwoordt die de leden van de Commissie gezamenlijk verdedigen.

TITEL 6. - SLOTBEPALINGEN

Art. 36.Aanneming van het huishoudelijk reglement Met het oog op de aanneming ervan door de Commissie stelt het secretariaat een voorlopig huishoudelijk reglement op.

Art. 37.Inwerkingtreding van het huishoudelijk reglement Behoudens andersluidende bepaling in het goedkeuringsbeslissing treedt het huishoudelijk reglement in werking op de tiende dag na de goedkeuring ervan door de Regering, met dien verstande dat de goedkeuring vóór het verstrijken van deze termijn ter kennis wordt gebracht van het Secretariaat van de Commissie.

Art. 38.Wijzigingen in het huishoudelijk reglement Het huishoudelijk reglement kan telkens als het nodig blijkt, gewijzigd worden voor een betere werking van de Commissie. Op verzoek van een lid wordt het punt geplaatst op de agenda van de eerstkomende vergadering van de Commissie, overeenkomstig artikel 16 van het huishoudelijk reglement.

De wijzigingen van het huishoudelijk reglement worden onderworpen aan dezelfde procedures voor voorbereiding en inwerkingtreding als voor de oorspronkelijke aanneming.

^