Etaamb.openjustice.be
Wet van 23 november 2017
gepubliceerd op 11 december 2017

Wet tot wijziging van de naam van de Belgische Technische Coöperatie en tot vaststelling van de opdrachten en de werking van Enabel, Belgisch Ontwikkelingsagentschap

bron
federale overheidsdienst justitie
numac
2017031698
pub.
11/12/2017
prom.
23/11/2017
ELI
eli/wet/2017/11/23/2017031698/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)Kamer (parl. doc.)
Document Qrcode

23 NOVEMBER 2017. - Wet tot wijziging van de naam van de Belgische Technische Coöperatie en tot vaststelling van de opdrachten en de werking van Enabel, Belgisch Ontwikkelingsagentschap


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

De Kamer van volksvertegenwoordigers heeft aangenomen en Wij bekrachtigen hetgeen volgt : HOOFDSTUK 1. - Algemene bepaling en definities

Artikel 1.Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 74 van de Grondwet.

Art. 2.§ 1. De definities bedoeld in artikel 2 van de wet van 19 maart 2013 betreffende de Belgische Ontwikkelingssamenwerking zijn van toepassing in deze wet. § 2. Deze wet verstaat onder: 1° "de strategie": de beschrijving door Enabel, Belgisch Ontwikkelingsagentschap, van de wijze waarop de federale Staat in één of meerdere partnerlanden, ontwikkelingslanden of in België bijdraagt tot vooraf door de minister bepaalde doelstellingen en prioriteiten en waarbij korte termijnresultaten worden ingebed in de ambitie van België op middellange en lange termijn;2° "de landenstrategie": de strategie die van toepassing is op één partnerland;3° "de regionale strategie": de strategie die van toepassing is in het kader van een regionale samenwerking;4° "de thematische strategie": de strategie die van toepassing is in het kader van een thematische samenwerking;5° "de portefeuille": het samenhangende geheel van interventies van ontwikkelingssamenwerking in één of meerdere partnerland(en), ontwikkelingsland(en) of in België, die uitvoering geven aan een strategie en die kunnen bestaan uit giften in geld, leningen, de inzet van de daartoe vereiste financiële en menselijke middelen, de bijdrage van het partnerland, samenwerking met andere actoren of financiering door andere actoren;6° "de thematische samenwerking": de samenwerking in een of meer partnerlanden, ontwikkelingslanden of in België, gefinancierd of medegefinancierd ten laste van de begroting van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking, gericht op het behalen van een doelstelling of een prioritair of transversaal thema van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking als bedoeld in de wet van 19 maart 2013 betreffende de Belgische Ontwikkelingssamenwerking;7° "de regionale samenwerking": de samenwerking tussen partnerlanden, met of zonder andere ontwikkelingslanden in eenzelfde geografische regio, met het oog op verdere integratie, gefinancierd of medegefinancierd ten laste van de begroting van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking;8° "de minister": het regeringslid dat bevoegd is voor de Belgische Ontwikkelingssamenwerking en derhalve voor Enabel, Belgische Ontwikkelingsagentschap;9° "de junior assistent": de werknemer die Enabel, Belgische Ontwikkelingsagentschap, aanwerft in het kader van zijn Junior Programma;10° "de internationale ontwikkeling": het nieuwe, globale en universele ontwikkelingsparadigma dat is ontstaan uit drie conferenties die de Verenigde Naties organiseerden in 2015. HOOFDSTUK 2. - Wijziging van de benaming en de maatschappelijke zetel

Art. 3.De Belgische Technische Coöperatie, opgericht bij de wet van 21 december 1998 tot oprichting van de "Belgische Technische Coöperatie" in de vorm van een vennootschap van publiek recht, draagt vanaf de bij artikel 52 bepaalde datum van inwerkingtreding van deze wet de benaming "Enabel, Belgisch Ontwikkelingsagentschap", afgekort "Enabel".

Op alle akten, facturen, aankondigingen, bekendmakingen, publicaties, briefwisseling, orders en andere stukken uitgaande van de vennootschap na de inwerkingtreding van deze wet, wordt de benaming "Enabel, Belgisch Ontwikkelingsagentschap" voorafgegaan of gevolgd door de vermelding "naamloze vennootschap van publiek recht met sociaal oogmerk".

Art. 4.De maatschappelijke zetel van Enabel is gevestigd in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, op de plaats bepaald door de raad van bestuur. HOOFDSTUK 3. - Maatschappelijk doel Afdeling 1. - De opdrachten van openbare dienst

Art. 5.§ 1. Enabel is het Ontwikkelingsagentschap van de federale Staat. Zijn maatschappelijk doel is het bevorderen van de duurzame internationale ontwikkeling door middel van interventies van ontwikkelingssamenwerking. § 2. Enabel voert het Belgische beleid inzake gouvernementele samenwerking uit door de volgende opdrachten van openbare dienst uit te oefenen: 1° de uitwerking van een strategie voor elk partnerland en voor elke Belgische beleidsprioriteit op het vlak van regionale en thematische samenwerking;2° de concretisering van de landenstrategie of de regionale of thematische strategie in een portefeuille van interventies van ontwikkelingssamenwerking;3° het beheer en de uitvoering van de landenportefeuille of de regionale of thematische portefeuille. § 3. Enabel heeft de exclusieve bevoegdheid voor de uitvoering, binnen en buiten het grondgebied van België, van de opdrachten van openbare dienst bedoeld in § 2, voor zover deze uitvoering geheel of gedeeltelijk plaatsvindt in één of meerdere partnerlanden van de gouvernementele samenwerking. § 4. Voor de uitvoering van de in § 2 bedoelde opdrachten is een resultaatsverbintenis van toepassing ten opzichte van de doelstellingen van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking bedoeld in hoofdstuk 2 van de wet van 19 maart 2013 betreffende de Belgische Ontwikkelingssamenwerking alsook de door de minister bepaalde doelstellingen en prioriteiten. De nadere regels van deze resultaatsverbintenis worden bepaald in het beheerscontract overeenkomstig artikel 32, § 2, 5°. § 5. Enabel heeft de exclusieve bevoegdheid van de uitvoering, in de partnerlanden van de gouvernementele samenwerking, van de door andere landen of opdrachtgevers gedelegeerde samenwerking aan de federale Staat. § 6. Enabel versterkt de Belgische gouvernementele samenwerking door volgende opdrachten van openbare dienst uit te oefenen op vraag van de minister: 1° de uitwerking van een strategie voor opdrachten voor derde opdrachtgevers;2° de concretisering van de strategie voor opdrachten voor derde opdrachtgevers door middel van de prospectie, de voorbereiding en de contractualisering van interventies van ontwikkelingssamenwerking;3° de begeleiding, de opvolging en de evaluatie van opdrachten voor derde opdrachtgevers om er lessen uit te trekken en deze lessen te kapitaliseren ten gunste van de Belgische gouvernementele samenwerking.

Art. 6.§ 1. De minister kan een vraag tot ondersteuning van de administratie eerst aan Enabel richten bij: 1° de bepaling van het beleid voor de gouvernementele samenwerking;2° de planning, de voorbereiding en de coördinatie van interventies op het vlak van de humanitaire, niet-gouvernementele of multilaterale samenwerking in de partnerlanden. In geval van weigering informeert Enabel de minister hiervan bij een formeel met redenen omklede beslissing binnen een termijn van 120 dagen. § 2. De minister kan beroep doen op Enabel voor de uitvoering van interventies op het vlak van: 1° maatschappijopbouw;2° vorming en sensibilisering;3° bevordering van billijke en duurzame handel en het ondernemerschap;4° digitalisering als hefboom voor ontwikkeling;5° innovatieve financieringsinstrumenten, waarvan de Koning de nadere regels bepaalt bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad;6° andere belangrijke domeinen in het kader van de realisatie van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen. In geval van weigering informeert Enabel de minister hiervan bij een formeel met redenen omklede beslissing binnen een termijn van 120 dagen. § 3. Enabel voert opdrachten van openbare dienst uit die worden toevertrouwd en gefinancierd door de FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en, indien gewenst, door andere Belgische openbare diensten en instellingen, mits: 1° deze opdrachten sporen met de doelstellingen van het Belgische ontwikkelingsbeleid bedoeld in hoofdstuk 2 van de wet van 19 maart 2013 betreffende de Belgische Ontwikkelingssamenwerking;2° deze opdrachten de kwaliteitsvolle uitvoering van de opdrachten van openbare dienst bedoeld in artikel 5 en artikel 6, § 1 en § 2, niet in het gedrang brengen.

Art. 7.§ 1. Een Junior Programma van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking kan worden uitgevoerd. In voorkomend geval wordt Enabel belast met de organisatie ervan, evenals met de aanwijzing van het personeel dat eraan deelneemt. § 2. Enabel werft junior assistenten aan, opdat deze deelnemen aan de uitvoering van zijn opdrachten. Deze junior assistenten worden tewerkgesteld in de partnerlanden van de gouvernementele samenwerking. § 3. In afwijking van artikel 31 van de wet van 24 juli 1987 betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers, kan Enabel junior assistenten ook voor een beperkte tijd ter beschikking stellen van de volgende organisaties: 1° de internationale organisaties die vrijwillige bijdragen ontvangen in hun hoedanigheid van internationale partnerorganisaties van de multilaterale samenwerking, bedoeld in artikel 23 van de wet van 19 maart 2013 betreffende de Belgische Ontwikkelingssamenwerking;2° de multilaterale organisaties die verplichte bijdragen ontvangen bedoeld in artikel 25 van de wet van 19 maart 2013 betreffende de Belgische Ontwikkelingssamenwerking;3° de organisaties die erkend zijn in de categorieën van de organisaties van de civiele maatschappij of de institutionele actoren bedoeld in artikel 26 van de wet van 19 maart 2013 inzake de Belgische Ontwikkelingssamenwerking. Wanneer Enabel een junior assistent voor een beperkte tijd ter beschikking stelt van een organisatie, zoals bedoeld in het eerste lid, verwittigt Enabel de junior assistent minstens 24 uren vooraf, in overeenstemming met artikel 32, § 1, van de voormelde wet van 24 juli 1987.

De voorwaarden, de nadere regels en de duur van de terbeschikkingstelling, alsook de aard van de opdracht en het van toepassing zijnde recht worden vastgesteld in een geschrift, ondertekend door Enabel, de organisatie en de betrokken junior assistent, vóór het begin van de terbeschikkingstelling bedoeld in het eerste lid.

Het arbeidscontract dat de werknemer verbindt met Enabel, blijft gelden tijdens de periode van de in het eerste lid bedoelde terbeschikkingstelling. Enabel is uitsluitend aansprakelijk voor de betaling van de sociale bijdragen, lonen, vergoedingen en voordelen die daaruit volgen.

De verplichtingen bedoeld in artikel 19, eerste en tweede lid, van de voormelde wet van 24 juli 1987, zijn eveneens van toepassing in geval van de terbeschikkingstelling van een werknemer ten behoeve van een organisatie. § 4. De Koning bepaalt, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de toelatingsvoorwaarden, de selectieprocedure en de aanwervings- en arbeidsvoorwaarden van de junior assistenten.

Art. 8.Enabel kan rechtstreeks of onrechtstreeks participaties nemen in bestaande of op te richten publiek- of privaatrechtelijke vennootschappen, groeperingen, verenigingen of instellingen in de partnerlanden waarvan het doel en het statuut verenigbaar zijn met zijn maatschappelijk doel, en die hierna worden aangeduid als "dochterondernemingen".

Deze participaties in dochterondernemingen kunnen slechts genomen worden indien deze dochterondernemingen niet gelijk te stellen zijn met Belgische openbare besturen in de zin van het Europees systeem van nationale en regionale rekeningen.

Enabel kan geen participaties nemen die vallen binnen de wettelijke en statutaire opdrachten van BIO bedoeld in artikel 3 van de wet van 3 november 2001 tot oprichting van de Belgische Investeringsmaatschappij voor Ontwikkelingslanden en tot wijziging van de wet van 21 december 1998 tot oprichting van de "Belgische Technische Coöperatie" in de vorm van een vennootschap van publiek recht. Afdeling 2. - De overige bevoegdheden

Art. 9.§ 1. Enabel kan opdrachten uitvoeren voor andere opdrachtgevers dan de federale Staat, mits: 1° deze opdrachten sporen met de doelstellingen van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking bedoeld in hoofdstuk 2 van de wet van 19 maart 2013 betreffende de Belgische Ontwikkelingssamenwerking;2° deze opdrachten de kwaliteitsvolle uitvoering van de opdrachten van openbare dienst bedoeld in de artikelen 5 en 6, § 1 en § 2, niet in het gedrang brengen;3° het voorstel van Enabel de wettelijke bepalingen inzake concurrentie respecteert. Wanneer deze opdrachten kaderen binnen een door de minister goedgekeurde landen-, regionale of thematische strategie, worden ze goedgekeurd door de raad van bestuur van Enabel.

Wanneer deze opdrachten niet kaderen binnen een door de minister goedgekeurde landen-, regionale of thematische strategie, wordt de minister voorafgaandelijk door Enabel geïnformeerd en kan hij, binnen een termijn van tien dagen, aan Enabel een formeel met redenen omklede weigeringsbeslissing betekenen. § 2. De opdrachten voor derde opdrachtgevers worden toegewezen op basis van een overeenkomst met een rechtspersoon van publiek of privaat recht. § 3. Tijdens de uitvoering van de opdracht voor een derde opdrachtgever kan de minister te allen tijde aan Enabel een formeel met redenen omklede beslissing houdende de onderbreking of de beëindiging van de opdracht betekenen, omwille van politieke motieven die verband houden met de situatie in het land. De beslissing bevat een oplossing voor eventuele schade. Afdeling 3. - De beheerscapaciteit

Art. 10.§ 1. Enabel is verantwoordelijk voor de kwaliteitsvolle uitvoering van de opdrachten die hem zijn toegewezen. § 2. Het beheerscontract tussen de federale Staat en Enabel bepaalt de criteria van de beheerscapaciteit waaraan Enabel moet voldoen om zich te kwijten van deze verantwoordelijkheden, de van toepassing zijnde procedures van de toetsing ervan en de gevolgen wanneer Enabel niet voldoet aan de bovenvermelde criteria. § 3. In het kader van de voorbereiding van een nieuw beheerscontract wordt, tijdens het laatste jaar van het lopende beheerscontract, nagegaan of Enabel aan deze criteria voldoet. Bij het sluiten van een nieuw beheerscontract wordt, voor de duur van dat contract, wordt Enabel geacht over de gevraagde beheerscapaciteit te beschikken. § 4. Enabel heeft de verantwoordelijkheid om tijdens de duur van het beheerscontract te voldoen aan deze criteria. § 5. Wanneer een belangrijke internationale of bilaterale donor een specifieke accreditatie voorziet, geldt het verkrijgen van dergelijke accreditatie als bewijs van de beheerscapaciteit voor de duur van de accreditatie. De Koning bepaalt bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad de lijst van internationale accreditaties die hiervoor in aanmerking komen. § 6. Tijdens de duur van het beheerscontract kan elke regeringscommissaris, na bespreking door de raad van bestuur en na het mislukken van remediërende maatregelen, voorstellen dat wordt nagegaan of Enabel nog aan deze criteria voldoet. De minister neemt een formeel met redenen omklede beslissing binnen veertien dagen na de betekening van het advies van één of beide regeringscommissarissen. Afdeling 4. - De instrumenten en de financiering

Art. 11.Enabel mag elke handeling, activiteit en operatie verrichten die rechtstreeks of onrechtstreeks bijdraagt tot de verwezenlijking van zijn bevoegdheden bedoeld in de artikelen 5 tot 9, met inbegrip van het gunnen van overheidsopdrachten, het toekennen van subsidies en het toekennen van leningen.

Art. 12.§ 1. Enabel kan enkel subsidies toekennen aan de begunstigde die een interventie of een deel van een interventie uitvoert die past in het kader van de goedgekeurde portefeuilles van Enabel. § 2. De begunstigde voldoet aan de volgende criteria: 1° de begunstigde is: a) een rechtspersoon van publiek recht;b) een regionale organisatie van publiek recht;c) een vereniging zonder winstoogmerk of een stichting;d) een rechtspersoon met winstoogmerk waarvan winstmaximalisatie niet de voornaamste drijfveer is.2° de begunstigde betracht een doelstelling die zich integreert in de doelstellingen van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking bedoeld in hoofdstuk 2 van de wet van 19 maart 2013 betreffende de Belgische Ontwikkelingssamenwerking;3° de activiteiten van de begunstigde passen in de door Enabel uitgevoerde portefeuilles.

Art. 13.§ 1. De Koning bepaalt de criteria en de nadere regels voor de toekenning en de controle van subsidies aan de actoren van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking. § 2. De toekenningsbeslissing bevat tenminste de volgende elementen: 1° de omschrijving van de interventie of het deel van de interventie;2° het bedrag van de subsidie;3° de nadere regels van betaling;4° de rapportageverplichtingen van de begunstigde, met inbegrip van: a) de verantwoording van het gebruik van de subsidie;b) de maatregelen wanneer de begunstigde in gebreke blijft;5° de nadere regels van controle van Enabel.

Art. 14.§ 1. De Koning bepaalt het type van begunstigden, alsook de criteria en nadere regels voor de toekenning van leningen en voor het toezicht en de wijze waarop terugbetalingen kunnen worden aangewend, waarop de opbrengsten worden verrekend en eventuele verliezen worden gecompenseerd. § 2. De leningsovereenkomst bevat tenminste de volgende elementen: 1° de omschrijving van de lening;2° het bedrag van de lening;3° de nadere regels van financiering;4° de rapportageverplichtingen van de begunstigde, met inbegrip van: a) de verantwoording van het gebruik van de lening;b) de maatregelen wanneer de begunstigde in gebreke blijft;5° de nadere regels van controle van Enabel.

Art. 15.§ 1. De middelen van Enabel zijn de volgende: 1° de middelen afkomstig van de federale Staat ter uitvoering van de opdrachten van openbare dienst bedoeld in artikel 5, § 2 en § 6, artikel 6, § 1 et § 2, en artikel 7.Deze middelen zijn ten laste van de begroting van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking en omvatten de operationele en de beheerskosten; 2° de middelen afkomstig van andere landen en opdrachtgevers in het kader van de aan de federale Staat toegewezen samenwerking bedoeld in artikel 5, § 5;3° de middelen afkomstig van de opdrachtgevers voor de uitvoering van de opdrachten bedoeld in de artikelen 6, § 3 en 9;4° de middelen afkomstig van sociale investeerders in het kader van resultaatfinanciering;5° de ontvangen private fondsen, giften en legaten;6° de interesten die worden verworven op liquide middelen, toegelaten beleggingen en leningen. § 2. Per begrotingsjaar wendt Enabel ten minste twee derde van de middelen die het ontvangt van de federale Staat aan voor activiteiten die gericht zijn op de partnerlanden van de gouvernementele samenwerking.

Art. 16.§ 1. Enabel beslist vrij, binnen de grenzen van zijn maatschappelijk doel, over: 1° de verwerving, de aanwending en de vervreemding van zijn lichamelijke en onlichamelijke goederen;2° de vestiging of de opheffing van zakelijke rechten op zijn lichamelijke en onlichamelijke goederen;3° de uitvoering van de beslissingen bedoeld in de bepaling onder 1° en 2° ;4° de belegging van de beschikbare fondsen, met inachtneming van de maatregelen tot consolidatie van de financiële activa van de overheid bedoeld in de wet van 21 december 2013 houdende diverse fiscale en financiële bepalingen. § 2. Enabel kan dadingen aangaan en compromissen sluiten.

Elke overeenkomst tot arbitrage gesloten met natuurlijke personen vooraleer het geschil is gerezen, is echter nietig. HOOFDSTUK 4. - Statuten

Art. 17.De statuten bevatten de bepalingen bedoeld in artikel 661, eerste lid, 1°, 2°, 3°, 6° en 9°, van het Wetboek van vennootschappen.

Op voorstel van de raad van bestuur, worden de statuten, evenals de wijzigingen ervan, goedgekeurd door de algemene vergadering. HOOFDSTUK 5. - Wettelijke en reglementaire bepalingen

Art. 18.§ 1. Enabel is onderworpen aan de wettelijke en reglementaire handelsrechtelijke bepalingen die van toepassing zijn op de naamloze vennootschappen, in zoverre hiervan niet uitdrukkelijk door of krachtens deze wet wordt afgeweken. § 2. De handelingen van Enabel bedoeld in artikel 9 worden geacht daden van koophandel te zijn. § 3. De artikelen 454, 4°, 542, tweede lid, 544, 646, § 1, tweede lid, en § 2, 661, eerste lid, 4°, 7° en 8° en 667 van het Wetboek van Vennootschappen zijn niet van toepassing op Enabel. § 4. Enabel is niet onderworpen aan de wet van 31 januari 2009 betreffende de continuïteit van de ondernemingen. § 5. Enabel wordt beschouwd als: 1° een openbare instelling in de zin van artikel 6 van de wet van 3 juli 1969 tot invoering van het Wetboek van belasting over de toegevoegde waarde;2° een openbare Staatsinstelling in de zin van artikel 161 van het koninklijk besluit nr.64 van 30 november 1939 houdende het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten; 3° een openbare instelling in de zin van artikel 55, 7°, van het Wetboek der Successierechten. § 6. De bedragen en de goederen van Enabel bestemd voor de Belgische Ontwikkelingssamenwerking, zijn niet vatbaar voor beslag noch voor overdracht. HOOFDSTUK 6. - Organisatie Afdeling 1. - Algemene bepalingen

Art. 19.De organen van Enabel zijn: 1° de algemene vergadering;2° de raad van bestuur, waarvan afhangen: a) het begrotingscomité;b) het auditcomité;c) het benoemings- en evaluatiecomité;3° de algemene directeur;4° het directiecomité. Afdeling 2. - De algemene vergadering

Art. 20.§ 1. De minister of zijn afgevaardigde vertegenwoordigt de federale Staat op de algemene vergadering. § 2. De algemene vergadering oefent geen andere bevoegdheden uit dan die welke haar zijn voorbehouden bij de bepalingen van het Wetboek van Vennootschappen die van toepassing zijn op naamloze vennootschappen. Afdeling 3. - De raad van bestuur

Art. 21.§ 1. De raad van bestuur bestaat uit twaalf leden en telt evenveel Nederlandstalige als Franstalige leden. § 2. De raad van bestuur is samengesteld uit leden die een nuttige en aantoonbare ervaring hebben verworven op het vlak van internationale ontwikkeling en ontwikkelingssamenwerking en, indien mogelijk, van bedrijfsbeheer.

De raad wordt met name samengesteld uit personen afkomstig uit: 1° federale overheidsinstellingen;2° de bedrijfswereld;3° het academische milieu;4° organisaties van de civiele maatschappij, institutionele en gouvernementele actoren en internationale organisaties. Het kan daarbij zowel om personen in actieve loopbaan als om gepensioneerde personen gaan.

Minstens een lid van de raad van bestuur toont een bijkomende kennis en expertise aan op het vlak van audit en organisatiebeheer.

Minstens een lid van de raad van bestuur toont een bijkomende kennis en expertise aan op het vlak van personeel en personeelsevaluatie. § 3. In zijn samenstelling respecteert de raad van bestuur de wetgeving inzake gender. § 4. De leden van de raad van bestuur worden benoemd en afgezet door de Koning bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad. § 5. De leden van de raad van bestuur worden benoemd voor een hernieuwbare termijn van vier jaar. § 6. De algemene vergadering stelt de bezoldiging vast van de leden van de raad van bestuur. Die bezoldiging is ten laste van Enabel. § 7. Wanneer een mandaat van lid van de raad van bestuur vacant wordt, voorzien de overblijvende leden van de raad van bestuur voorlopig in deze vacature tot de definitieve benoeming van een nieuw lid in overeenstemming met paragraaf 4. § 8. Onverminderd andere beperkingen bepaald bij of krachtens een wet of door de statuten van Enabel, is het mandaat van lid van de raad van bestuur onverenigbaar met de volgende mandaten of functies: 1° lid van het Europees Parlement of de Europese Commissie;2° lid van de Kamer van volksvertegenwoordigers of van de Senaat;3° lid van de federale regering of lid van de beleidscel van de minister;4° lid van een gemeenschaps- of gewestparlement;5° lid van een gemeenschaps- of gewestregering;6° gouverneur van een provincie, met inbegrip van de adjunct-gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant en de commissaris van de federale regering die de titel van vicegouverneur voert, aangesteld in het administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad, arrondissementscommissaris of lid van de bestendige deputatie van een provincieraad;7° lid van het personeel van Enabel, met inbegrip van zijn mandaathouders;8° burgemeester, schepen of voorzitter van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van een gemeente met meer dan 50 000 inwoners;9° houder van een voltijds mandaat of een voltijdse functie in een intercommunale of haar afgeleide structuren. Wanneer een lid van de raad van bestuur de bepalingen van het eerste lid miskent, moet hij binnen een termijn van één maand de betrokken mandaten of functies neerleggen. Indien hij nalaat dit te doen, wordt hij na verloop van deze termijn van rechtswege geacht zijn mandaat bij Enabel te hebben neergelegd, zonder dat dit afbreuk doet aan de rechtsgeldigheid van de handelingen die hij ondertussen heeft gesteld, of van de beraadslagingen waaraan hij in de betrokken periode heeft deelgenomen. § 9. De Directeur generaal Ontwikkelingssamenwerking en Humanitaire Hulp vertegenwoordigt de Directie generaal Ontwikkelingssamenwerking en Humanitaire Hulp van de FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking in de schoot van de raad van bestuur. Hij is niet stemgerechtigd. Zijn vergoeding is gelijk aan die van de leden van de raad van bestuur en is ten laste van Enabel. § 10. Alle leden van de raad van bestuur ondertekenen het charter van het lid van de raad van bestuur van overheidsbedrijven, zoals aangepast aan Enabel en opgenomen in bijlage van het beheerscontract.

Art. 22.Binnen de leden van de raad van bestuur benoemt de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de voorzitter van de raad van bestuur evenals de vicevoorzitter, die van een andere taalrol en van het andere geslacht is dan de voorzitter.

De voorzitter en de vicevoorzitter worden afgezet bij een koninklijk besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad op eensluidend met redenen omkleed advies van de raad van bestuur, goedgekeurd bij volstrekte meerderheid.

De afzetting van de voorzitter of van de vicevoorzitter in hun hoedanigheid van lid van de raad van bestuur brengt van rechtswege zijn afzetting als voorzitter of als vicevoorzitter teweeg.

In geval van staking van stemmen in de raad van bestuur, is de stem van de voorzitter of, bij diens afwezigheid, van zijn plaatsvervanger, beslissend.

Art. 23.§ 1. De raad van bestuur is bevoegd om alle handelingen te verrichten die nodig of nuttig zijn voor de verwezenlijking van het maatschappelijk doel van Enabel. § 2. De raad van bestuur kan de in paragraaf 1 bedoelde bevoegdheden geheel of gedeeltelijk overdragen aan de algemene directeur van Enabel, met uitzondering van: 1° de goedkeuring van het beheerscontract evenals van elke wijziging hiervan;2° het vaststellen van de strategie en de goedkeuring van het jaarlijkse ondernemingsplan evenals van het bijzonder verslag bedoeld in artikel 661, 6°, van het Wetboek van Vennootschappen;3° het toezicht op de algemene directeur, inzonderheid wat de uitvoering van het beheerscontract betreft;4° de goedkeuring van de inventaris en de jaarrekeningen, met inbegrip van de balans, de resultatenrekening en de toelichting, alsook van het beleidsverslag, bedoeld in de artikelen 95, 96 en 608 van het Wetboek van Vennootschappen;5° de participatie in bestaande of op te richten publiek- of privaatrechtelijke vennootschappen, groeperingen, verenigingen of instellingen bedoeld in artikel 8, evenals de voordracht van vertegenwoordigers van Enabel in de beheersorganen van die vennootschappen, groeperingen, verenigingen of instellingen;6° de bijeenroeping van de algemene vergadering;7° de toekenning van leningen binnen de limieten die bepaald worden in het beheerscontract;8° de andere bevoegdheden die door deze wet, door de krachtens deze wet aangenomen statuten en door het Wetboek van Vennootschappen uitdrukkelijk aan de raad van bestuur worden toegewezen. § 3. De opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten worden gegund bij of krachtens een beslissing van de raad van bestuur.

De raad van bestuur bepaalt de handelingen, activiteiten en operaties die tot de uitsluitende bevoegdheid behoren van de algemene directeur, van de leden van de raad van bestuur die alleen of gezamenlijk handelen, van de leden van het directiecomité die alleen of gezamenlijk handelen of van de andere vertegenwoordigers van Enabel aan wie de algemene directeur of de raad van bestuur deze bevoegdheden delegeert. § 4. De raad van bestuur bepaalt de voorwaarden waaronder de aanwerving van personeel tot de uitsluitende bevoegdheid behoort van de algemene directeur. § 5. De raad van bestuur houdt toezicht op het door de algemene directeur verzekerde beheer.

De algemene directeur brengt regelmatig verslag uit aan de raad van bestuur.

Een jaarverslag over het dagelijkse beheer wordt overgemaakt aan de minister en aan de Kamer van volksvertegenwoordigers.

De raad van bestuur kan vanwege de algemene directeur alle nuttige inlichtingen en stukken verkrijgen en hem vragen alle noodzakelijke verificaties te verrichten.

Art. 24.§ 1. Bij de raad van bestuur wordt een begrotingscomité opgericht met raadgevende stem.

Het begrotingscomité bestaat uit vijf leden van de raad van bestuur, waarvan ten hoogste drie leden van dezelfde taalrol en hetzelfde geslacht.

Het begrotingscomité wordt voorgezeten door een lid van de raad van bestuur.

De Directeur generaal Ontwikkelingssamenwerking en Humanitaire Hulp van de FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking wordt als waarnemer uitgenodigd op de vergaderingen van het begrotingscomité. § 2. Het begrotingscomité formuleert adviezen over: 1° de middelen die ter beschikking worden gesteld door de federale Staat;2° de heroriënteringen van de portefeuilles die een budgettaire impact hebben van meer dan vijftien procent binnen een bestaande portefeuille;3° de beheerskosten van de jaarlijkse begroting. § 3. De leden van het directiecomité en de regeringscommissarissen bedoeld in artikel 39, worden op alle vergaderingen van het begrotingscomité uitgenodigd en hebben er raadgevende stem.

Elke regeringscommissaris ontvangt de volledige agenda, evenals elk document dat er betrekking op heeft, ten laatste vijf dagen voor de vergaderdatum, behalve in met redenen omklede, uitzonderlijke omstandigheden.

Art. 25.§ 1. Bij de raad van bestuur wordt een auditcomité opgericht met raadgevende stem. Het auditcomité wordt ondersteund door een dienst belast met interne audit.

Het auditcomité bestaat uit vijf leden van de raad van bestuur, waarvan ten hoogste drie van dezelfde taalrol en hetzelfde geslacht.

Het auditcomité wordt voorgezeten door een lid van de raad van bestuur die over aantoonbare kennis en expertise beschikt inzake audit en organisatiebeheer.

De voorzitter van de raad van bestuur is van rechtswege lid van het auditcomité maar zit het niet voor.

De algemene directeur wordt uitgenodigd op de vergaderingen van het auditcomité. § 2. De raad van bestuur keurt het handvest van het auditcomité goed, dat de opdracht van het auditcomité bevat. § 3. Het auditcomité brengt jaarlijks verslag uit aan de raad van bestuur over de manier waarop het zich gekweten heeft van zijn verplichtingen bepaald bij artikel 31 van de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat. § 4. Het auditcomité kan worden ondersteund door de Federale Interneauditdienst, overeenkomstig de nadere regels bepaald door de Koning.

De raad van bestuur waakt over de onafhankelijkheid van de interne auditdienst door het expliciet goedkeuren van het budget van de dienst en de behandeling van de verslagen van het auditcomité.

Art. 26.§ 1. Bij de raad van bestuur wordt een benoemings- en evaluatiecomité opgericht met raadgevende stem.

Het benoemings- en evaluatiecomité bestaat uit vijf leden van de raad van bestuur, waarvan ten hoogste drie van dezelfde taalrol en hetzelfde geslacht.

Het benoemings- en evaluatiecomité wordt voorgezeten door een lid van de raad van bestuur die over aantoonbare kennis en expertise beschikt inzake personeel en personeelsevaluatie.

De voorzitter van de raad van bestuur is van rechtswege lid van het benoemings- en evaluatiecomité maar zit het niet voor.

De algemene directeur wordt uitgenodigd op de vergaderingen van het benoemings- en evaluatiecomité, behalve voor de agendapunten die zijn functie, evaluatie of benoeming betreffen. § 2. Het benoemings- en evaluatiecomité formuleert adviezen over: 1° de functieomschrijvingen en evaluatiecriteria voor de leden van het directiecomité, alsook de relevantie van de in het ondernemingsplan voorgestelde indicatoren voor de beoordeling van deze evaluatiecriteria, in overeenstemming met artikel 37;2° de jaarlijkse evaluatie van de leden van het directiecomité;3° de benoeming van de leden van het directiecomité;4° de hernieuwing van het mandaat van de leden van het directiecomité;5° de evaluatie van de leden van het directiecomité die, op het ogenblik van de inwerkingtreding van deze wet hun opdracht uitoefenen overeenkomstig artikel 50, § 3;6° het beleid inzake benoeming en evaluatie van het personeel binnen Enabel. Afdeling 4. - De algemene directeur

Art. 27.§ 1. De algemene directeur is verantwoordelijk voor het dagelijks beheer van Enabel. Hij wordt benoemd door de raad van bestuur op basis van een nuttige en aantoonbare ervaring van minstens tien jaar van de internationale ontwikkeling en de ontwikkelingssamenwerking en een aantoonbare ervaring van organisatiebeheer, voor een hernieuwbaar mandaat van zes jaar.

De onverenigbaarheden voor de leden van de raad van bestuur bedoeld in artikel 21, § 8, zijn van toepassing voor de algemene directeur.

De algemene directeur kan slechts bij volstrekte meerderheid door de raad van bestuur worden afgezet. § 2. De wederzijdse rechten, met inbegrip van de bezoldiging, en plichten van de algemene directeur enerzijds, en van Enabel anderzijds, worden bepaald door de raad van bestuur. § 3. De algemene directeur oefent binnen Enabel, of voor de vertegenwoordiging ervan, een voltijdse functie uit.

Art. 28.§ 1. De algemene directeur wordt uitgenodigd op alle vergaderingen van de raad van bestuur en heeft er een raadgevende stem. § 2. Enkel de algemene directeur kan belast worden met het dagelijkse beheer en met de vertegenwoordiging wat dat beheer betreft. § 3. De algemene directeur is belast met de door de raad van bestuur krachtens artikel 23, § 2, overgedragen bevoegdheden, alsook met de uitvoering van de beslissingen van de raad van bestuur. § 4. Met uitzondering van de onderhandelingen van het beheerscontract bedoeld in artikel 33, § 2, kan de algemene directeur, na goedkeuring van de raad van bestuur en mits de verzekering van een adequate scheiding van bevoegdheden, sommige van zijn bevoegdheden overdragen aan één of meerdere leden van het directiecomité of aan personeelsleden van Enabel. Afdeling 5. - Het directiecomité

Art. 29.§ 1. De raad van bestuur bepaalt de samenstelling van het directiecomité, waarvan het aantal leden niet meer dan zes bedraagt, op voorstel van de algemene directeur. De wettelijke bepalingen inzake taal- en genderevenwicht worden gerespecteerd.

De raad van bestuur benoemt met volstrekte meerderheid, op voordracht van de algemene directeur, de leden van het directiecomité voor een hernieuwbare termijn van zes jaar.

De raad van bestuur zet met volstrekte meerderheid, op voordracht van de algemene directeur, de leden van het directiecomité af.

De onverenigbaarheden voor de leden van de raad van bestuur bedoeld in artikel 21, § 8, zijn van toepassing op de leden van het directiecomité.

De algemene directeur maakt van rechtswege deel uit van het directiecomité en zit het voor, zonder bezoldiging hiervoor. § 2. De wederzijdse rechten, met inbegrip van de bezoldiging, en plichten van de leden van het directiecomité enerzijds, en van Enabel anderzijds, worden bepaald door de raad van bestuur die, op voorstel van de algemene directeur, met volstrekte meerderheid beslist. De bezoldiging van de leden van het directiecomité is ten laste van Enabel. § 3. De leden van het directiecomité oefenen binnen Enabel, of voor de vertegenwoordiging ervan, een voltijdse functie uit. § 4. De praktische regels inzake de werking van het directiecomité worden vastgesteld door de algemene directeur.

Art. 30.De leden van het directiecomité zijn belast met de bevoegdheden overgedragen door: 1° de raad van bestuur krachtens artikel 23, § 3;2° de algemene directeur krachtens artikel 28, § 4. De leden van het directiecomité staan de algemene directeur bij in de uitoefening van de bevoegdheden bedoeld in de artikelen 23, § 2, en 28, § 2 en § 3, met name door zijn beslissingen uit te voeren.

Art. 31.De raad van bestuur bepaalt het toepassingsgebied, de criteria, de nadere regels, de procedure en de gevolgen van de evaluatie van de leden van het directiecomité. HOOFDSTUK 7. - Beheerscontract en ondernemingsplan Afdeling 1. - Het beheerscontract

Art. 32.§ 1. De bijzondere regels en voorwaarden waaronder Enabel de opdrachten bedoeld in de artikelen 5, 6 en 7 vervult, worden vastgelegd in een beheerscontract gesloten tussen de federale Staat en Enabel. § 2. Het beheerscontract regelt ten minste de volgende aangelegenheden: 1° de nadere regels en de procedures van de taken die nodig zijn voor de verwezenlijking van de opdrachten bedoeld in de artikelen 5 en 6, § 1 en § 2;2° de nadere regels van het Junior Programma van Enabel bedoeld in artikel 7;3° de programmeringscycli en de wederzijdse verantwoordelijkheden van de federale Staat en Enabel binnen die cycli;4° de nadere regels van een op te richten gezamenlijk overlegcomité tussen Enabel en de federale Staat dat zich met inachtname van de beheersautonomie van Enabel bedoeld in artikel 16, zal toeleggen op de samenwerking tussen de federale Staat en Enabel;5° het referentiekader en de nadere regels voor de resultaatverbintenis bedoeld in artikel 5, § 4, in het bijzonder de manier waarop Enabel rekenschap aflegt en rapporteert over de behaalde resultaten van de opdrachten van openbare dienst vermeld in de artikelen 5 en 6, § 1 en § 2, alsook de procedure ingeval van het niet behalen van de resultaten;6° de manier waarop Enabel de wetten en conventies inzake gender uitvoert;7° de uitzonderlijke omstandigheden die desgevallend kunnen leiden tot een aanpassing, een schorsing of een stopzetting van de opdrachten van openbare dienst evenals de procedure die gevolgd wordt;8° de verplichtingen inzake wederzijdse communicatie;9° de criteria en de procedures van toetsing van de beheerscapaciteit waaraan Enabel voldoet alsook de gevolgen wanneer Enabel niet voldoet aan de criteria van beheerscapaciteit bedoeld in artikel 10, § 2;10° de nadere regels van de bevoegdheden van het begrotingscomité bedoeld in artikel 24, § 2;11° de financiële nadere regels inzake: a) de bepaling van de operationele en de beheerskosten die voortvloeien uit de opdrachten bedoeld in artikelen 5, 6, § 1 en § 2, en 7;b) de jaarlijkse opmaak en goedkeuring van het meerjarenbudget van Enabel;c) de ter beschikkingstelling van de middelen aan Enabel;d) de financiële rapportering en verantwoording;12° de manier waarop de financiële belangen van de federale Staat worden gewaarborgd;13° de verplichte bestanddelen van het jaarlijkse ondernemingsplan bedoeld in artikel 37;14° de procedure voor de jaarlijkse toetsing van het beheerscontract, bedoeld in artikel 34, eerste lid, evenals de door een partij te nemen maatregelen bij niet-naleving van zijn verbintenissen voortvloeiend uit het beheerscontract;15° het charter van het lid van de raad van bestuur van overheidsbedrijven, zoals aangepast aan Enabel;16° afspraken over wederzijdse complementariteit met FINEXPO en de Belgische Investeringsmaatschappij voor Ontwikkelingslanden (BIO), evenals de nadere regels van regelmatig overleg met BIO;17° de nadere regels van het risicobeheer, in het bijzonder in fragiele landen;18° de krachtlijnen van de rechtspositie van het personeel bedoeld in artikel 43, § 2, eerste lid. § 3. Elke uitdrukkelijk ontbindende voorwaarde in het beheerscontract wordt voor niet geschreven gehouden.

Artikel 1184 van het Burgerlijk Wetboek is niet van toepassing op het beheerscontract. De partij tegen wie een verbintenis in het beheerscontract niet is uitgevoerd, kan slechts de uitvoering van de verbintenis vorderen en, in voorkomend geval, een schadevergoeding, onverminderd de toepassing van iedere bijzondere sanctie bepaald in het beheerscontract. § 4. De elementen uit het beheerscontract die betrekking hebben op het personeel worden aangenomen na overleg en, desgevallend, onderhandelingen met de representatieve vakorganisaties. § 5. Het beheerscontract en de uitvoeringsovereenkomsten zijn geen aktes of reglementen bedoeld in artikel 14 van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973.

Alle clausules ervan worden geacht contractueel te zijn.

Art. 33.§ 1. Bij de onderhandelingen over en het sluiten van het beheerscontract wordt de federale Staat vertegenwoordigd door de minister. § 2. Bij de onderhandelingen over het beheerscontract wordt Enabel vertegenwoordigd door zijn algemene directeur. § 3. Het beheerscontract wordt ter goedkeuring aan de raad van bestuur van Enabel voorgelegd, die bij volstrekte meerderheid beslist. § 4. Het beheerscontract treedt in werking na goedkeuring door de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, vanaf de datum vastgesteld in dit besluit.

Art. 34.Het beheerscontract wordt jaarlijks en bij het begin van een nieuwe legislatuur getoetst en, in voorkomend geval, aangepast aan de wijzigingen in de Belgische Ontwikkelingssamenwerking en de internationale ontwikkeling.

Naast de toetsing bedoeld in het eerste lid, kan elke partij wijzigingen voorstellen aan de andere partij.

Iedere wijziging van het beheerscontract gebeurt in overeenstemming met de procedure bedoeld in artikel 33.

Art. 35.§ 1. Het beheerscontract wordt gesloten voor een duur van maximum vijf jaar. § 2. Uiterlijk zes maanden vóór het verstrijken van het beheerscontract, legt de raad van bestuur aan de minister een ontwerp van nieuw beheerscontract voor.

Indien bij het verstrijken van een beheerscontract geen nieuw beheerscontract in werking is getreden, wordt dat beheerscontract van rechtswege verlengd tot op het ogenblik dat een nieuw beheerscontract in werking is getreden. Deze verlenging wordt door de minister bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.

Indien een jaar na de verlenging bedoeld in het tweede lid, geen nieuw beheerscontract in werking is getreden, kan de Koning bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, voorlopige regels vaststellen betreffende de aangelegenheden bedoeld in artikel 32, § 2.

Deze voorlopige regels gelden als nieuw beheerscontract en zijn van toepassing tot op het ogenblik dat een nieuw beheerscontract, gesloten in overeenstemming met artikel 33, in werking treedt.

Art. 36.Het besluit tot goedkeuring of tot aanpassing van een beheerscontract evenals het besluit tot vaststelling van de voorlopige regels worden in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt.

Het beheerscontract of, in voorkomend geval, de voorlopige regels, worden bekendgemaakt in de bijlagen bij het koninklijk besluit, met uitzondering van de bepalingen waarvoor door of krachtens de wet een plicht tot geheimhouding werd ingesteld of waarvan de bekendmaking strijdig zou zijn met de openbare orde. Afdeling 2. - Het ondernemingsplan

Art. 37.Het jaarlijkse ondernemingsplan wordt goedgekeurd door de raad van bestuur en bevat de prestatiedoelstellingen en een institutioneel resultatenkader, met inbegrip van tenminste: 1° indicatoren inzake de doelstellingen op lange termijn bepaald in het beheerscontract;2° indicatoren inzake operationele prestatie;3° indicatoren inzake organisationele prestatie;4° eventuele corrigerende maatregelen of gevolgen die afhankelijk zijn van de resultaten van voorafgaande prestatiemaatregelen.

Art. 38.De raad van bestuur en het directiecomité zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van het ondernemingsplan. Met het oog op de evaluatie van de leden van het directiecomité bedoeld in artikel 31, wordt de verantwoordelijkheid voor uitvoering van de verschillende indicatoren toegewezen aan een of meerdere leden van het directiecomité.

Het ondernemingsplan is, wat betreft de conformiteit met het beheerscontract, onderworpen aan de voorafgaande goedkeuring van de minister. HOOFDSTUK 8. - Toezicht

Art. 39.§ 1. Enabel staat onder het toezicht van de minister en de minister die bevoegd is voor de Begroting.

Dit toezicht wordt uitgeoefend door twee regeringscommissarissen.

Elk van beide regeringsleden benoemt één regeringscommissaris en één plaatsvervanger. De plaatsvervangers beschikken in voorkomend geval over dezelfde bevoegdheden als de regeringscommissarissen.

Elke regeringscommissaris heeft het recht om: 1° kennis te nemen van alle beslissingen van de algemene vergadering, de raad van bestuur, de in de schoot van de raad van bestuur opgerichte comités, het directiecomité en de algemene directeur;2° alle nodige controles uit te voeren;3° zich alle voor de in 2° bedoelde controles nodige inlichtingen te doen verstrekken. Wanneer zij het nuttig achten, wonen zij de vergaderingen van de algemene vergadering, de raad van bestuur en de in de schoot van de raad van bestuur opgerichte comités bij. Zij zetelen er met raadgevende stem. De agenda's van deze vergaderingen worden hen uiterlijk zeven dagen voor de datum van de vergaderingen bezorgd. In buitengewone en met redenen omklede omstandigheden kan de termijn van zeven dagen worden ingekort. De regeringscommissarissen ontvangen de verslagen van deze vergaderingen. § 2. Elke regeringscommissaris kan te allen tijde ter plaatse inzage nemen van de boeken, brieven, verslagen en van alle documenten en alle geschriften van Enabel.

Elke regeringscommissaris kan van de leden van de raad van bestuur, van de algemene directeur, van de leden van het directiecomité en van de medewerkers en aangestelden van Enabel alle verduidelijkingen of inlichtingen vorderen en alle verificaties verrichten die hij nodig acht voor de uitvoering van zijn mandaat.

Enabel bezorgt onmiddellijk aan elke regeringscommissaris de opmerkingen van het in artikel 40 bedoelde college van commissarissen evenals de op deze opmerkingen gegeven antwoorden. Elke regeringscommissaris communiceert schriftelijk met de leden van het college van commissarissen betreffende de aangelegenheden die tot zijn bevoegdheid behoren.

Enabel stelt de regeringscommissarissen de menselijke en materiële middelen ter beschikking die nodig zijn voor de uitvoering van hun mandaat.

De minister en de minister van Begroting kunnen, elk voor hun bevoegdheid en indien ze dat nuttig achten, de regeringscommissarissen laten bijstaan door deskundigen. De bezoldiging van deze deskundigen is ten laste van Enabel. § 3. Elke regeringscommissaris kan bij het regeringslid dat hem heeft benoemd, schorsend beroep aantekenen tegen elke beslissing die hij strijdig acht met de wetten, de besluiten, de statuten, het beheerscontract, het ondernemingsplan of het algemeen belang.

De regeringscommissaris aangeduid door de minister, ziet bovendien toe op de inbedding van ontwikkelingssamenwerking als een van de instrumenten van het Belgische buitenlandse beleid, alsook op de coherentie van het buitenlandse optreden van België.

Voor het aantekenen van het beroep bedoeld in het eerste lid, beschikken de regeringscommissarissen over een termijn van zeven dagen vanaf de kennisname van de beslissing.

Het regeringslid beschikt over een termijn van veertien dagen vanaf de aantekening van het schorsend beroep om de geschorste beslissing te vernietigen. Hij betekent zijn beslissing aan de voorzitter van de raad van bestuur en de algemene directeur.

Indien het regeringslid de schorsing niet vernietigt of indien binnen deze termijn geen uitspraak wordt gedaan, mag de beslissing ten uitvoer worden gelegd.

De raad van bestuur kan op met redenen omklede wijze de dringende noodzakelijkheid inroepen. De regeringscommissarissen beschikken in dat geval over een termijn van vier dagen vanaf de kennisname van de beslissing om een schorsend beroep aan te tekenen bij het regeringslid. De in het derde lid voorgeschreven termijn wordt in dat geval teruggebracht tot vier dagen. § 4. De vergoeding van de regeringscommissarissen wordt vastgesteld door de Koning. Zij wordt gedragen door Enabel. § 5. Wanneer de naleving van de wetten, besluiten, statuten, het beheerscontract, het ondernemingsplan of het algemeen belang dit vereist, kan de minister of elke regeringscommissaris het bevoegde bestuursorgaan verplichten om, binnen de door hem gestelde termijn, hierover te beraadslagen.

Wanneer de inbedding van ontwikkelingssamenwerking als een van de instrumenten van het Belgische buitenlandse beleid of de coherentie van het buitenlandse optreden van België dit vereist, kan de minister of de regeringscommissaris die door hem is aangeduid, het bevoegde bestuursorgaan verplichten om, binnen de door hem gestelde termijn, hierover te beraadslagen.

Art. 40.§ 1. De controle op de financiële en thesaurietoestand, de jaarrekeningen en de regelmatigheid, vanuit het oogpunt van de wet en van de statuten van Enabel, van de verrichtingen weer te geven in de jaarrekeningen, wordt in Enabel opgedragen aan een college van commissarissen dat twee leden telt. De leden van het college dragen de titel commissaris.

De Koning kan, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, nadere regels vaststellen aangaande de opdracht, de actiemiddelen en het statuut van de commissarissen. § 2. Het Rekenhof benoemt een commissaris onder zijn leden. De algemene vergadering benoemt een commissaris onder de leden, natuurlijke personen of rechtspersonen, van het Instituut der bedrijfsrevisoren. De vergoedingen van gemaakte onkosten van de commissarissen vallen ten laste van Enabel. § 3. De commissarissen worden benoemd voor een éénmalig hernieuwbare opeenvolgende termijn van drie jaar. Op straffe van schadevergoeding kunnen zij tijdens hun mandaat alleen om wettige redenen worden afgezet.

De mandaten waarin commissarissen in het verleden bij BTC werden benoemd, worden meegerekend bij de berekening van de maximale mandaatstermijn van zes opeenvolgende jaren.

Behoudens gewichtige persoonlijke redenen mag een commissaris geen ontslag nemen, tenzij ter gelegenheid van de neerlegging van zijn verslag bij de jaarrekening en nadat hij de minister schriftelijk heeft ingelicht over de beweegredenen van zijn ontslag. § 4. Het in artikel 143 van het Wetboek van Vennootschappen bedoelde verslag wordt overgezonden aan de raad van bestuur en aan de minister. § 5. Het Rekenhof oefent zijn toezicht uitsluitend uit op grond van artikel 42, § 3.

De rekenplichtigen van Enabel zijn niet onderworpen aan de wet van 29 oktober 1846 op de inrichting van het Rekenhof.

Art. 41.Elk jaar brengt de raad van bestuur verslag uit bij de minister over de toepassing van deze wet.

Elk jaar brengt de minister verslag uit bij de Kamer van volksvertegenwoordigers betreffende de toepassing van deze wet. HOOFDSTUK 9. - Boekhouding en jaarrekening

Art. 42.§ 1. Enabel is onderworpen aan de bepalingen van het Wetboek van Economisch Recht inzake de boekhouding en de jaarrekening van ondernemingen.

Enabel voert zijn boekhouding per kalenderjaar en voorziet in een afzonderlijk stelsel van rekeningen voor de opdrachten gefinancierd door de federale Staat enerzijds en via andere financieringsbronnen anderzijds.

De bijlage bij de jaarrekening bevat een samenvattende staat van de rekeningen betreffende de opdrachten gefinancierd door de federale openbare instellingen en een desbetreffend commentaar.

Enabel voorziet in een afzonderlijk individueel actueel overzicht van de toegekende leningen en de verwachte opbrengsten van deze leningen.

De Koning kan regelen bepalen inzake de vorm en inhoud van deze samenvattende staat en commentaar. § 2. Elk jaar stelt de raad van bestuur een inventaris, een jaarrekening en een beleidsverslag op. Het beleidsverslag bevat de informatie bedoeld in de artikelen 143 en 144 van het Wetboek van Vennootschappen.

Onder voorbehoud van de bijzondere regelen vastgesteld krachtens artikel III, 90, § 2, van het Wetboek van Economisch Recht, worden de jaarrekening, het beleidsverslag en het verslag van het college van commissarissen bekendgemaakt op de wijze bepaald bij artikel 98 van het Wetboek van Vennootschappen.

Artikel 104 van hetzelfde Wetboek is van overeenkomstige toepassing. § 3. De raad van bestuur zendt de minister en de minister van Begroting de jaarrekening, samen met het beleidsverslag en het in artikel 40, § 4, bedoelde verslag van het college van commissarissen binnen de termijnen zoals bepaald bij de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie van de begroting en van de compatibiliteit van de federale Staat, of, indien deze termijn niet eenduidig in deze wet wordt bepaald, vóór 31 mei van het jaar volgend op het betrokken boekjaar.

Vóór 30 juni van het jaar volgend op het betrokken boekjaar, zendt de minister de in het eerste lid bedoelde stukken ter nazicht aan het Rekenhof.

Het Rekenhof kan door bemiddeling van zijn vertegenwoordiger in het college van commissarissen een toezicht ter plaatse inrichten op de rekeningen en verrichtingen die betrekking hebben op de uitvoering van de opdrachten van openbare dienst. Het Hof kan de rekeningen in zijn Opmerkingenboek bekendmaken.

Bovendien stelt het Rekenhof, door bemiddeling van zijn vertegenwoordiger binnen het college van commissarissen, jaarlijks een verslag voor de Kamer van volksvertegenwoordigers op over de uitvoering van de opdrachten gefinancierd door de federale openbare instellingen.

Voor dezelfde datum deelt de minister de in het eerste lid bedoelde stukken mee aan de Kamer van volksvertegenwoordigers. HOOFDSTUK 1 0. - Personeel

Art. 43.§ 1. In België wordt het personeel van Enabel in dienst genomen met een arbeidsovereenkomst, overeenkomstig de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten en met respect voor de regels van dwingende aard en van openbare orde die de relatie tussen de werknemer en zijn werkgever bepalen. § 2. De raad van bestuur bepaalt de wervingsregeling, de geldelijke regeling, de loopbaanregeling en de verlofregeling van het personeel.

Het directiecomité legt hiertoe een voorstel aan de raad van bestuur voor, uiterlijk één jaar na de inwerkingtreding van deze wet. § 3. De lonen, wedden, vergoedingen en voordelen van de personeelsleden van Enabel mogen de maximale lonen, wedden, vergoedingen en voordelen van de Rijksambtenaren met een equivalente graad, niet overschrijden.

Art. 44.Enabel kan personeelsleden met specifieke competenties op het vlak van ontwikkelingssamenwerking voor een periode van maximaal vier jaar ter beschikking stellen van de federale Staat.

De federale Staat kan ook ambtenaren met specifieke kennis op het vlak van ontwikkelingssamenwerking voor een periode van maximaal vier jaar ter beschikking stellen van Enabel.

Deze ter beschikkingstellingen gebeuren volgens wederkerigheid en mits voorafgaand akkoord van de betrokken personeelsleden.

Art. 45.De ter beschikkingstelling van de federale Staat door Enabel van personeelsleden met specifieke competenties op het vlak van ontwikkelingssamenwerking gebeurt in toepassing van artikel 6. HOOFDSTUK 1 1. - Wijzigings-, opheffings-, overgangs- en slotbepalingen Afdeling 1. - Wijzigingsbepaling

Art. 46.In artikel 180 van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992 wordt de bepaling onder 11° vervangen als volgt: "11° de vennootschap van publiek recht met sociaal oogmerk Enabel, Belgisch Ontwikkelingsagentschap;" Afdeling 2. - Opheffingsbepalingen

Art. 47.De artikelen 2, 3, tweede lid, 4 tot 9ter en 13 tot 39 van de wet van 21 december 1998 tot oprichting van de "Belgische Technische Coöperatie" in de vorm van een vennootschap van publiek recht, zoals gewijzigd bij de wetten van 3 november en 30 december 2001, 27 december 2005, 27 maart en 20 juli 2006, 30 december 2009, 12 juni en 27 december 2012, 6 en 20 januari 2014, worden opgeheven.

De wet van 21 december 1998 betreffende de oprichting van de "Belgische Technische Coöperatie" in de vorm van een vennootschap van publiek recht wordt opgeheven.

Art. 48.Het opschrift van de wet van 3 november 2001 tot oprichting van de Belgische Investeringsmaatschappij voor Ontwikkelingslanden en tot wijziging van de wet van 21 december 1998 tot oprichting van de "Belgische Technische Coöperatie" in de vorm van een vennootschap van publiek recht wordt vervangen als volgt: "wet van 3 november 2001 tot oprichting van de Belgische Investeringsmaatschappij voor Ontwikkelingslanden". Afdeling 3. - Overgangsbepalingen

Art. 49.Niettegenstaande enige strijdige bepaling heeft geen van de artikelen van deze wet tot gevolg dat de bepalingen van een overeenkomst, van welke aard ook, die Enabel bindt en die dateert van vóór de inwerkingtreding van deze wet, worden gewijzigd of dat zulke overeenkomst wordt beëindigd.

Geen van de artikelen van deze wet geeft enige partij het recht om de overeenkomsten bedoeld in het eerste lid, eenzijdig te wijzigen of te beëindigen.

Art. 50.§ 1. De leden van de raad van bestuur van de Belgische Technische Coöperatie (BTC), met inbegrip van de voorzitter van de raad van bestuur en diens plaatsvervanger, oefenen hun op het ogenblik van de inwerkingtreding van deze wet lopende mandaat rechtsgeldig verder uit. § 2. De regeringscommissarissen van de Belgische Technische Coöperatie (BTC) en hun plaatsvervangers oefenen hun op het ogenblik van de inwerkingtreding van deze wet lopende mandaat rechtsgeldig verder uit als regeringscommissarissen van Enabel, respectievelijk plaatsvervangers, tot op het ogenblik van hun vervanging in overeenstemming met artikel 39. § 3. De algemene directeur en de overige leden van het directiecomité oefenen hun op het ogenblik van de inwerkingtreding van deze wet lopende functie rechtsgeldig verder uit tot op het ogenblik van het einde van hun mandaat, hun herbenoeming of hun afzetting in overeenstemming met artikel 29. § 4. De personeelsleden oefenen hun op het ogenblik van de inwerkingtreding van deze wet lopende functie rechtsgeldig verder uit tot het einde van hun contract, overeenkomstig de geldende contractuele voorwaarden.

Art. 51.Het vierde beheerscontract tussen de federale Staat en BTC van 10 april 2014 behoudt zijn uitwerking en wordt desgevallend gewijzigd of eindigt in overeenstemming met de bepalingen van deze wet.

Enabel en de federale Staat stellen alle handelingen en sluiten alle overeenkomsten af die nodig zijn voor de uitvoering van het vierde beheerscontract, zoals het afsluiten van toekenningsovereenkomsten.

Het vierde beheerscontract en de uitvoeringsovereenkomsten die in dat kader zijn gesloten, zijn geen aktes of reglementen bedoeld in artikel 14 van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973. Alle clausules ervan worden geacht contractueel te zijn. In overeenstemming met artikel 10, wordt het vierde beheerscontract tussen de federale Staat en BTC van 10 april 2014 pas beëindigd en door een nieuw beheerscontract vervangen, nadat Enabel voldoet aan de criteria inzake beheerscapaciteit om zich te kwijten van zijn verantwoordelijkheden. Afdeling 4. - Slotbepaling

Art. 52.Deze wet treedt in werking op 1 januari 2018.

Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met `s lands zegel zal worden bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Gegeven te Brussel, 23 november 2017.

FILIP Van Koningswege : De minister van Digitale Agenda, A. DE CROO Met `s Lands Zegel gezegeld : De minister van Justitie, K. GEENS _______ Nota Kamer van volksvertegenwoordigers (www.dekamer.be) Stukken : 54 2645 Integraal Verslag : 31 oktober 2017.

^