Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 16 december 2018
gepubliceerd op 15 januari 2019

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 23 februari 2018 betreffende de toekenning van subsidies door Enabel en de controle erop

bron
federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking
numac
2018040772
pub.
15/01/2019
prom.
16/12/2018
ELI
eli/besluit/2018/12/16/2018040772/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

16 DECEMBER 2018. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 23 februari 2018Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/02/2018 pub. 09/03/2018 numac 2018011049 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Koninklijk besluit betreffende de toekenning van subsidies door Enabel en de controle erop sluiten betreffende de toekenning van subsidies door Enabel en de controle erop


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 23 november 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/11/2017 pub. 11/12/2017 numac 2017031698 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van de naam van de Belgische Technische Coöperatie en tot vaststelling van de opdrachten en de werking van Enabel, Belgisch Ontwikkelingsagentschap sluiten tot wijziging van de naam van de Belgische Technische Coöperatie en tot vaststelling van de opdrachten en de werking van Enabel, Belgisch Ontwikkelingsagentschap, artikel13, § 1;

Gelet op het koninklijk besluit van 23 februari 2018Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/02/2018 pub. 09/03/2018 numac 2018011049 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Koninklijk besluit betreffende de toekenning van subsidies door Enabel en de controle erop sluiten betreffende de toekenning van subsidies door Enabel en de controle erop;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën van 26 oktober 2018;

Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting van 5 november 2018;

Gelet op de adviesaanvraag binnen 30 dagen, die op 6 november 2018 bij de Raad van State is ingediend, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende dat het advies niet is meegedeeld binnen die termijn;

Gelet op artikel 84, § 4, tweede lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de minister van Ontwikkelingssamenwerking, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In artikel 1 van het koninklijk besluit van 23 februari 2018Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/02/2018 pub. 09/03/2018 numac 2018011049 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Koninklijk besluit betreffende de toekenning van subsidies door Enabel en de controle erop sluiten betreffende de toekenning van subsidies door Enabel en de controle erop worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in 7° wordt het "." vervangen door een ";"; 2° het artikel wordt aangevuld met de bepalingen onder 8° en 9°, luidende: "8° "de crowdfunding": het aantrekken van financiële middelen van het ruime publiek via een crowdfundingplatform; 9° "het op resultaten gebaseerd betalingsplan": het plan dat de betaling van de subsidie of een deel ervan koppelt aan het bereiken van vooropgestelde meetbare en verifieerbare resultaten.".

Art. 2.In artikel 2 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° de bepaling onder 2° wordt vervangen als volgt: "2° de ontvankelijkheid van, desgevallend, de conceptnota en van het voorstel, met inbegrip van het verbod op dubbele financiering;"; 2° de bepaling onder 4° wordt vervangen als volgt: "4° de evaluatie van, desgevallend, de conceptnota en van het voorstel.".

Art. 3.Artikel 5 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt: "

Art. 5.§ 1. Indien gebruik wordt gemaakt van de oproep tot het indienen van voorstellen, bepaalt Enabel in functie van het verwachte aantal voorstellen of er een voorafgaandelijke selectie plaatsvindt.

Indien Enabel beslist tot een voorafgaandelijke selectie, dient de aanvrager een conceptnota in.

Enkel de aanvrager die een positieve beoordeling krijgt voor zijn conceptnota, kan vervolgens een voorstel indienen. § 2. Enabel publiceert de oproep tot het indienen van voorstellen op haar website en in de lokale media.

Bij ernstige veiligheidsrisico's kan de oproep plaatsvinden zonder de publicatie bedoeld in het eerste lid. In dat geval waakt Enabel er eveneens over dat er minstens drie voorstellen worden ingediend.

Enabel informeert voorafgaandelijk de Directie-generaal Ontwikkelingssamenwerking en Humanitaire Hulp wanneer de oproep betrekking heeft op acties inzake de ondersteuning van de lokale civiele maatschappij. § 3. De oproep tot het indienen van voorstellen omvat minstens de volgende elementen: 1° de doelstelling en de verwachte resultaten van de oproep;2° de acties die in aanmerking komen voor de toekenning van een subsidie;3° desgevallend de organisatie van een voorafgaandelijke selectie;4° de subsidieerbare kosten;5° de criteria inzake de ontvankelijkheid: a) van de aanvrager en zijn eventuele partners;b) desgevallend, van de conceptnota;c) van het voorstel;6° de criteria die zullen worden gehanteerd voor de evaluatie van: a) de bekwaamheid van de aanvrager en zijn eventuele partners;b) desgevallend, de conceptnota;c) het voorstel, waaronder minstens de kosten-batenverhouding van het voorstel;7° desgevallend, de nadere regels voor het indienen en de inhoud van de conceptnota, waaronder minstens: a) de algemene beschrijving van de actie en van het voorgestelde resultatenkader;b) het budgetoverzicht van de actie;c) de duur van de actie;8° de nadere regels voor het indienen en de inhoud van het voorstel, waaronder minstens: a) de beschrijving van de actie en het voorgestelde resultatenkader;b) de beschrijving van de doelgroep(en) van de actie;c) het gedetailleerd budget van de actie;d) een indicatieve operationele en financiële planning;e) de eventuele synergiën en de complementariteit met andere actoren;9° de rapportageverplichtingen;10° de verantwoordingsmodaliteiten;11° een ontwerp van subsidieovereenkomst, af te sluiten in geval van toekenning;12° de verplichting van aanvragers om: a) desgevallend, in hun conceptnota en in hun voorstel andere financieringsbronnen voor deze actie en andere, gelijkaardige acties te vermelden;b) desgevallend, bij de conceptnota en bij het voorstel een verklaring te voegen die stelt dat de toekenning van de subsidie geen aanleiding zal geven tot dubbele financiering;13° desgevallend, de vereiste eigen financiële inbreng, bepaald ingevolge de aard van de actie, en de nadere regels indien deze eigen financiële inbreng via crowdfunding moet worden verworven; 14 ° desgevallend, de nadere regels inzake de koppeling van de betaling van de subsidie of een deel ervan aan het behalen van resultaten; 15° desgevallend, wanneer de aanvrager een rechtspersoon met winstoogmerk is waarvan winstmaximalisatie niet de voornaamste drijfveer is, de verplichting voor de aanvrager om in zijn voorstel te voorzien dat hij, bij succes, een gedeelte van de subsidie terugbetaalt. Het voorstel van de aanvrager die een gedeeltelijke terugbetaling bij succes bedoeld in het eerste lid wenst te doen, omvat: a) het gedeelte van de subsidie dat wordt terugbetaald bij succes;b) het succes, uitgedrukt in financiële resultaten, dat aanleiding geeft tot een gedeeltelijke terugbetaling;c) de indicatieve data van de gedeeltelijke terugbetalingen bij succes, waarbij de laatste terugbetaling ten laatste 5 jaar na de toekenning van de subsidie mag plaatsvinden. § 4. Voor de beoordeling van, desgevallend, de conceptnota's en van de voorstellen wordt een evaluatiecomité samengesteld, dat minimum drie stemgerechtigde leden telt, waarvan er één de functie van voorzitter opneemt.

Het evaluatiecomité kan experten om advies vragen bij de beoordeling van de criteria bedoeld in paragraaf 3, 5° en 6°.

Wanneer er aanvragers zijn die een erkenning bedoeld in artikel 26 van de wet van 19 maart 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/03/2013 pub. 12/04/2013 numac 2013015084 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet betreffende de Belgische Ontwikkelingssamenwerking sluiten betreffende de Belgische Ontwikkelingssamenwerking genieten of er een lokale partner van zijn, informeert Enabel de Directie-generaal Ontwikkelingssamenwerking en Humanitaire Hulp hiervan.

Enabel en de Directie-generaal Ontwikkelingssamenwerking en Humanitaire hulp maken afspraken over een eventueel advies van een expert van de Directie-generaal Ontwikkelingssamenwerking en Humanitaire Hulp overeenkomstig het tweede lid. § 5. Het evaluatiecomité analyseert, desgevallend, de conceptnota en de voorstellen op basis van de criteria bedoeld in paragraaf 3, 5° en 6° en desgevallend 15°. § 6. Wanneer een aanvrager, die in zijn conceptnota of voorstel aangaf dat er een andere financieringsbron is, een positieve beoordeling krijgt van het evaluatiecomité, wint het evaluatiecomité advies in bij de andere subsidiërende organisatie teneinde dubbele financiering te vermijden.

Wanneer de toekenning van een subsidie door Enabel aanleiding zou geven tot dubbele financiering, weerhoudt Enabel het voorstel van de aanvrager niet. § 7. Wanneer de betaling van de subsidie of een deel ervan gekoppeld wordt aan het bereiken van meetbare en verifieerbare resultaten, stelt Enabel, in overleg met de aanvrager, het op resultaten gebaseerd betalingsplan op. § 8. Wanneer de toekenning van de subsidie afhangt van het verkrijgen van een eigen financiële inbreng via crowdfunding, zoals bepaald in de oproep, worden de door Enabel weerhouden voorstellen door hun aanvragers gepubliceerd op de door Enabel bepaalde crowdfundingplatformen.

De publicatie op een crowdfundingplatform omvat tenminste: 1° de beschrijving van de actie en het vooropgestelde resultatenkader;2° de beschrijving van de doelgroep(en) van de actie;3° de duur en het totaal budget van de actie;4° de criteria op basis waarvan de actie werd geselecteerd;5° het bedrag dat via crowdfunding dient te worden ingezameld om Enabel toe te laten de subsidie toe te kennen;6° de manier waarop Enabel de crowdfunding zal aanvullen en het maximaal bedrag van de subsidie; 7° de nadere regels voor de bijdragen van het publiek."

Art. 4.In artikel 6 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 1 wordt het tweede lid vervangen volgt: "De directe toekenning aan een organisatie vermeld in het eerste lid, 2° kan slechts gebeuren: a) indien de actie alleen kan worden uitgevoerd door deze organisatie die zich, rechtens of feitelijk, in een monopoliesituatie bevindt b) in gevallen van uitzonderlijke en behoorlijk gemotiveerde dringendheid; c) als de organisatie in de instructiebrief, de strategie of de portefeuille op gemotiveerde wijze geïdentificeerd wordt."; 2° in paragraaf 2, 9° wordt het "." vervangen door een ";"; 3° paragraaf 2 wordt aangevuld met de bepaling onder 10°, luidende: "10° desgevallend, de nadere regels inzake de koppeling van de betaling van de subsidie of een deel ervan aan het bereiken van resultaten."; 4° in paragraaf 3 worden de woorden "desgevallend met inbegrip van het op resultaten gebaseerd betalingsplan," ingevoegd tussen de woorden "over het voorstel," en de woorden "stelt Enabel".

Art. 5.In artikel 7 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° tussen het eerste en het tweede lid wordt een lid ingevoegd, luidende: "Indien de subsidie wordt toegekend aan een begunstigde die een gedeeltelijke terugbetaling bij succes heeft voorgesteld, vermeldt de toekenningsbeslissing: 1° de nadere regels betreffende de gedeeltelijke terugbetaling bij succes;2° de nadere regels van de terugbetalingen; 3° de verplichting om te rapporteren over de voortgang van de financiële resultaten."; 2° het tweede lid wordt vervangen als volgt: "Het goedgekeurde voorstel en, desgevallend, het op resultaten gebaseerd betalingsplan worden als bijlagen toegevoegd aan de toekenningsbeslissing, waarvan zij integraal deel uitmaken.".

Art. 6.Artikel 10 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt: "

Art. 10.§ 1. Indien de betaling van de subsidie of een deel ervan niet is gekoppeld aan het bereiken van resultaten, wordt de subsidie of het deel ervan dat niet gekoppeld is aan resultaten betaald in meerdere schijven, zoals bepaald in de toekenningsbeslissing.

De bedragen van de schijven en de periodiciteit van de betaling ervan worden eveneens bepaald in de toekenningsbeslissing.

Met uitzondering van de eerste schijf, kan Enabel een schijf slechts betalen na de ontvangst van een bewijs van de begunstigde dat aantoont dat de vorige schijf voor vijfenzeventig percent besteed is. § 2. Indien de betaling van de subsidie of een deel ervan gekoppeld werd aan het bereiken van resultaten, gebeurt de betaling van de subsidie of een deel ervan volgens het in de toekenningsbeslissing opgenomen op resultaten gebaseerd betalingsplan.

De betaling bedoeld in het eerste lid kan slechts worden uitgevoerd na verificatie van de resultaten door een onafhankelijke partij.

In afwijking van het vorige lid, kan een éénmalig voorschot worden toegekend van maximaal twintig percent."

Art. 7.In artikel 12, § 2, 3° van hetzelfde besluit worden de woorden « ,met uitzondering van de interesten en de kosten verbonden aan de voorfinanciering door de begunstigde, wanneer de subsidie of een deel ervan wordt betaald na het bereiken van resultaten » ingevoegd tussen de woorden "en de debetinteresten" en ";".

Art. 8.Dit besluit treedt in werking de dag volgend op de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.

Art. 9.De minister bevoegd voor Ontwikkelingssamenwerking is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 16 december 2018.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Internationale Ontwikkeling, A. DE CROO

^