Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 21 december 2022
gepubliceerd op 13 januari 2023

Koninklijk besluit houdende goedkeuring van het tweede beheerscontract tussen de Federale Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht met sociaal oogmerk Enabel, Belgische Ontwikkelingsagentschap

bron
federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking
numac
2022043419
pub.
13/01/2023
prom.
21/12/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

21 DECEMBER 2022. - Koninklijk besluit houdende goedkeuring van het tweede beheerscontract tussen de Federale Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht met sociaal oogmerk Enabel, Belgische Ontwikkelingsagentschap


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 23 november 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/11/2017 pub. 11/12/2017 numac 2017031698 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van de naam van de Belgische Technische Coöperatie en tot vaststelling van de opdrachten en de werking van Enabel, Belgisch Ontwikkelingsagentschap sluiten tot wijziging van de naam van de Belgische Technische Coöperatie et tot vaststelling van de opdrachten en de werking van Enabel, Belgisch Ontwikkelingsagentschap, artikel 32;

Gelet op de goedkeuring door de raad van bestuur van 30 september 2022;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 22 november 2022;

Gelet op het akkoord van de Minister van Ambtenarenzaken, gegeven op 23 november 2022;

Gelet op het akkoord van de Staatssecretaris voor Begroting, gegeven op 10 december 2022;

Op de voordracht van de Minister van Ontwikkelingssamenwerking en op het advies van de in de Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het bij dit besluit gevoegde tweede beheerscontract tussen de Federale Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht met sociaal oogmerk Enabel, Belgisch Ontwikkelingsagentschap, wordt goedgekeurd.

Art. 2.Het koninklijk besluit van 17 december 2017Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 17/12/2017 pub. 22/12/2017 numac 2017032049 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Koninklijk besluit houdende goedkeuring van het eerste beheerscontract tussen de Federale Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht met sociaal oogmerk Enabel, Belgisch Ontwikkelingsagentschap sluiten houdende goedkeuring van het eerste beheerscontract tussen de Federale Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht met sociaal oogmerk Enabel, Belgisch Ontwikkelingsagentschap, wordt opgeheven.

Art. 3.Dit besluit en het bij dit besluit gevoegde beheerscontract hebben uitwerking met ingang van 1 januari 2023.

Art. 4.De minister bevoegd voor Ontwikkelingssamenwerking is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 21 december 2022.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Ontwikkelingssamenwerking, C. GENNEZ

Tweede beheerscontract tussen de Federale Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht met sociaal oogmerk Enabel, Belgisch Ontwikkelingsagentschap Tussen De Federale Staat, vertegenwoordigd door de Minister belast met Ontwikkelingssamenwerking, de heer Frank Vandenbroucke, enerzijds; en Enabel, Belgisch Ontwikkelingsagentschap, naamloze vennootschap van publiek recht met sociaal oogmerk, met maatschappelijke zetel Hoogstraat 147, 1000 Brussel, waarvan het ondernemingsnummer 0264.814.354 is, vertegenwoordigd door mevrouw Delphine Moralis, in haar hoedanigheid van voorzitster van de raad van bestuur, en door de heer Alain Coheur, in zijn hoedanigheid van ondervoorzitter van de raad van bestuur, anderzijds; wordt, in overeenstemming met de bepalingen van de wet van 23 november 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/11/2017 pub. 11/12/2017 numac 2017031698 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van de naam van de Belgische Technische Coöperatie en tot vaststelling van de opdrachten en de werking van Enabel, Belgisch Ontwikkelingsagentschap sluiten tot wijziging van de naam van de Belgische Technische Coöperatie en tot vaststelling van de opdrachten en de werking van Enabel, Belgisch Ontwikkelingsagentschap, het volgende beheerscontract afgesloten : HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen Definities

Artikel 1.§ 1. In dit beheerscontract wordt verstaan onder: 1° 'de Enabel-wet': de wet van 23 november 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/11/2017 pub. 11/12/2017 numac 2017031698 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van de naam van de Belgische Technische Coöperatie en tot vaststelling van de opdrachten en de werking van Enabel, Belgisch Ontwikkelingsagentschap sluiten tot wijziging van de naam van de Belgische Technische Coöperatie en tot vaststelling van de opdrachten en de werking van Enabel, Belgisch Ontwikkelingsagentschap;2° `een globale aanpak': een aanpak die erin bestaat om op coherente wijze Belgische beleidslijnen en instrumenten met betrekking tot een brede waaier van domeinen, gaande van de diplomatie, de veiligheid en de defensie tot financiering, handel, ontwikkeling en mensenrechten alsook justitie en migratie, te combineren, en er tegelijk voor te zorgen dat de verschillende inspanningen elkaar wederzijds versterken en aanvullen in het kader van het brede gebied van het Belgisch buitenlands optreden;3° `de post': de Belgische diplomatieke of consulaire post in een bepaald land;4° `de DGD': de Directie-Generaal Ontwikkelingssamenwerking en Humanitaire hulp;5° `de FOD': de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking;6° `de DBE': de dienst Bijzondere Evaluatie van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking;7° `de ontwikkelingswet': de wet van 19 maart 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/03/2013 pub. 12/04/2013 numac 2013015084 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet betreffende de Belgische Ontwikkelingssamenwerking type wet prom. 19/03/2013 pub. 04/12/2013 numac 2013000752 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de Belgische Ontwikkelingssamenwerking. - Duitse vertaling sluiten betreffende de Belgische Ontwikkelingssamenwerking;8° `de operationele kosten': de kosten die direct samenhangen met de interventies van Enabel en die het voorwerp uitmaken van een bijzondere overeenkomst tussen België en een partnerland, van een samenwerkingsprogramma of van een uitvoeringsovereenkomst tussen Enabel en de Federale Staat;9° `de beheerskosten': het geheel van kosten die nodig zijn voor de goede werking van de zetel van Enabel en zijn buitenlandse vertegenwoordigingen, met inbegrip van de erelonen van de rekeningcommissarissen en de vergoedingen van de regeringscommissarissen.10° `de DGeo': de geografische directie van de DGD. § 2. De definities bedoeld in artikel 2 van de Enabel-wet zijn van toepassing in dit beheerscontract.

Beleidskader

Art. 2.Dit beheerscontract kadert in de doelstellingen en principes van het Belgische ontwikkelingsbeleid, zoals bepaald in de wetgeving, het regelgevend kader, de strategische documenten, de beleidsverklaring van de minister en de internationale verbintenissen die de Federale Staat is aangegaan inzake internationale ontwikkeling en ontwikkelingssamenwerking.

Opdracht

Art. 3.§ 1. Enabel is het Ontwikkelingsagentschap van de Federale Staat. Zijn maatschappelijk doel is het bevorderen van de duurzame internationale ontwikkeling door middel van interventies van ontwikkelingssamenwerking. § 2. Enabel draagt bij tot de bouw van een duurzame wereld waar mensen in een rechtsstaat leven en de vrijheid hebben om zich ten volle te ontplooien. § 3. De opdracht van Enabel is om de beleidsprioriteiten van de Belgische gouvernementele samenwerking uit te voeren en om, op vraag van de Federale Staat, elke opdracht van openbare dienst te vervullen zoals beschreven in de artikelen 5 tot en met 7 van de Enabel-wet. § 4. Enabel versterkt de impact van België inzake internationale ontwikkeling door opdrachten voor zowel nationale als internationale derde opdrachtgevers uit te voeren.

Actieprincipes

Art. 4.De actieprincipes van Enabel zijn: 1° het resultaatgericht beheer;2° het nemen van weloverwogen risico's;3° de innovatie;4° de kostenefficiëntie;5° het partnerschap in de brede zin;6° de toe-eigening door lokale actoren;7° de aanpassing aan de lokale context;8° de transparantie;9° de integriteit;10° het werken in een netwerk;11° het leren. HOOFDSTUK 2. - Doelstellingen op lange termijn Doelstellingen op lange termijn

Art. 5.§ 1. De doelstellingen op lange termijn bepalen het kader waarin het ondernemingsplan wordt opgesteld tijdens de duur van het beheerscontract, zoals bedoeld in artikel 35. § 2. Elke doelstelling op lange termijn wordt onderverdeeld in subdoelstellingen, zoals bedoeld in paragraaf 4. § 3. De indicatoren met betrekking tot de doelstellingen op lange termijn worden vastgelegd in het eerste ondernemingsplan en dit voor de hele duur van het beheerscontract. § 4. De doelstellingen op lange termijn zijn de volgende: 1° Enabel, het Ontwikkelingsagentschap van de Federale Staat, is een fundamentele partner van de Federale Staat in het kader van de Belgische ontwikkelingssamenwerking en in het kader van de coherentie van het buitenlandse optreden van België, en fungeert als een hub van Belgische expertise a) Enabel levert strategische, technische en operationele expertise aan de Belgische Federale Staat in het kader van de Agenda 2030;b) Enabel speelt een actieve rol bij de uitvoering van de globale aanpak zoals die door de Federale Staat is vastgesteld;c) De partnerschappen met andere actoren, waaronder de Belgische actoren op het gebied van ontwikkelingssamenwerking, worden versterkt om meer synergie en complementariteit te genereren en tegelijkertijd de Belgische expertise te benutten.2° Enabel is een erkende partner in het ondersteunen van het teweegbrengen van systemische verandering a) Enabel ontwikkelt binnen de gestelde termijn samenwerkingsprogramma's die afgestemd zijn op de inhoud van de instructiebrieven;b) Enabel steunt de opbouw van rechtvaardige, inclusieve en duurzame systemen die rekening houden met de context en inspelen op de uitdagingen, en versterkt de capaciteiten van de instellingen in de interventielanden;c) De aanpak en de geleverde resultaten van Enabel, die voldoen aan de DAC-evaluatiecriteria, worden zeer gewaardeerd door de instellingen van het interventieland en de versterkte actoren.3° Enabel versterkt zijn ontwikkelingsresultaten en communiceert erover a) Enabel is een lerende organisatie en past zijn aanpak op basis daarvan aan;b) Innovatieve methoden worden uitgeprobeerd en opgeschaald in de interventies;c) Om de Belgische internationale ontwikkelingssamenwerking te versterken, en in overeenstemming met de Europese en internationale dynamiek, blijft Enabel opdrachten voor derde opdrachtgevers ontwikkelen;d) Enabel communiceert over de resultaten waarbij zijn financieringsbronnen onder de aandacht worden gebracht, en draagt bij tot een groter draagvlak voor internationale samenwerking in de Belgische samenleving.4° Enabel beschikt over een erkende wendbare expertise en hanteert aangepaste benaderingen naargelang van de context a) Enabel wordt erkend om zijn expertise en deelt deze actief in nationale en internationale netwerken, fora en sectorale en thematische groepen;b) Enabel versterkt zijn eigen expertise, intern en via zijn netwerken, om de beoogde resultaten te bereiken, en speelt daarbij in op de Belgische beleidsprioriteiten, op deze van de interventielanden en op de evolutie van het internationale samenwerkingsparadigma;c) Enabel voert benaderingen uit die zijn aangepast aan de verschillende soorten context, in het bijzonder fragiele situaties, en altijd volgens de meest recente internationale normen.5° Enabel draagt bij aan de 'beyond aid'-agenda a) Enabel mobiliseert en werkt op ruimere schaal samen met andere actoren dan actoren van ontwikkelingssamenwerking om meer effect te sorteren;b) Nieuwe financieringsinstrumenten worden uitgewerkt, getest en geëvalueerd.6° Enabel is een modelonderneming, een bakermat van ondernemerschap en innovatie a) Enabel is een wendbare organisatie waarbinnen de medewerkers zich gelukkig voelen op het werk, zich engageren, zich ontplooien en zich vrij voelen om te innoveren en te ondernemen;b) Enabel is een modelorganisatie op het gebied van bestuur, duurzaamheid, maatschappelijke verantwoordelijkheid, integriteit, gendergelijkheid, diversiteit en waardig werk. HOOFDSTUK 3. - Regels en voorwaarden waaronder Enabel de opdrachten van openbare dienst vervult die het agentschap op basis van de artikelen 5 tot en met 7 van de Enabel-wet worden toegewezen Afdeling 1. - Programmeringscyclus houdende de modaliteiten en de

procedures van de taken die nodig zijn voor de verwezenlijking van de opdrachten bedoeld in artikel 5, § 2 van de Enabel-wet Beleidsverklaring en planning

Art. 6.§ 1. Bij het begin van elke legislatuur stelt de minister een beleidsverklaring op en stelt het parlement hiervan in kennis. Deze beleidsverklaring vormt het algemeen kader voor het Belgische ontwikkelingsbeleid en bepaalt: 1° het ambitieniveau;2° de verwachte impact;3° de algemene oriëntatie voor alle actoren van dit beleid. § 2. Uiterlijk op 1 juli van elk jaar legt de DGD, na overleg met Enabel, de minister een ontwerpplanning voor de samenwerkingsprogramma's voor de volgende twee jaar voor, ter goedkeuring.

Instructiebrief

Art. 7.§ 1. De instructiebrief brengt het beleidskader zoals bepaald in artikel 2 over naar de context van het partnerland en geeft het kader voor de ontwikkeling en uitvoering van het samenwerkingsprogramma in de zin van artikel 2, 17° van de wet van 19 maart 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/03/2013 pub. 12/04/2013 numac 2013015084 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet betreffende de Belgische Ontwikkelingssamenwerking type wet prom. 19/03/2013 pub. 04/12/2013 numac 2013000752 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de Belgische Ontwikkelingssamenwerking. - Duitse vertaling sluiten betreffende de Belgische ontwikkelingssamenwerking. § 2. De instructiebrief beschrijft op beknopte wijze de volgende elementen : 1° de politieke en sociaaleconomische context van het partnerland en de daarmee samenhangende uitdagingen;2° de ontwikkelingsprioriteiten van het partnerland;3° in voorkomend geval, de krijtlijnen voor de uitvoering van de globale aanpak in het betrokken partnerland;4° de comparatieve voordelen van België op het vlak van internationale ontwikkeling, met inbegrip van synergieën en complementariteiten met andere Belgische actoren en opportuniteiten voor partnerschappen en financiering met andere donoren;5° de getrokken lessen die relevant zijn voor de verwezenlijking van de doelstellingen van de Belgische ontwikkelingssamenwerking en, in voorkomend geval, voor de operationalisering van de globale aanpak in het partnerland; Bovendien bepaalt de beknopte instructiebrief: 1° de algemene prioriteiten en de te behalen algemene doelstellingen;2° een indicatief geografisch zwaartepunt;3° een indicatieve duur;4° een budgettaire enveloppe;5° aanbevelingen over hulpmodaliteiten en actoren, en mogelijke uitsluitingen;6° het aanvaardbare risiconiveau. § 3. De minister bepaalt de volgorde en het ritme voor het uitwerken van de instructiebrieven voor de nationale, thematische en regionale samenwerkingsprogramma's. § 4. De post stelt, na overleg met het partnerland en het overmaken van het advies van Enabel en voorafgaande analyses, een ontwerp-instructiebrief op, op basis van de beleidsverklaring en van een globale aanpak, rekening houdend met de prioriteiten van het partnerland.

De actoren van de Belgische ontwikkelingssamenwerking die in het partnerland aanwezig en actief zijn, worden in de loop van het proces geraadpleegd.

De tussen de post en de DGD geconsolideerde instructiebrief, vergezeld van het advies van Enabel en de belangrijkste punten die uit het overleg naar voren zijn gekomen, wordt aan het directiecomité van de FOD voorgelegd.

Na validering door het directiecomité wordt het project, vergezeld van de adviesnota van Enabel en de belangrijkste punten die uit het overleg naar voren zijn gekomen, overgemaakt aan de minister voor beslissing.

In geval van goedkeuring, eventueel na gemotiveerde wijziging, betekent de minister de instructiebrief aan de raad van bestuur van Enabel.

In geval van een gemotiveerde afwijzing, vraagt de minister aan de post om een nieuw ontwerp van instructiebrief in te dienen.

Samenwerkingsprogramma (SP)

Art. 8.§ 1. Het samenwerkingsprogramma omvat de strategie en de portefeuille. § 2. Het samenwerkingsprogramma bestrijkt de duur die werd opgegeven in de beknopte instructiebrief, maar de strategie ervan houdt rekening met het voornemen van de Federale Staat om actief te blijven in de gekozen domeinen gedurende een langere periode. Indien er wordt besloten om niet actief te blijven op een van de prioriteiten van het vorige samenwerkingsprogramma, wordt in het volgende samenwerkingsprogramma een exitplan vastgesteld. § 3. Het samenwerkingsprogramma bevat: 1° De strategie, die omvat: a) De samenvatting van de contextanalyse;b) De beschrijving van de strategie: de ambities, de beginselen en strategische oriëntaties met de geselecteerde sectoren en thema's, de algemene doelstelling en specifieke doelstellingen, en in voorkomend geval de impactindicatoren, de voornaamste actoren en potentiële partners, het geografisch zwaartepunt en de doelgroepen;c) De hypotheses en belangrijkste risico's;d) De perspectieven op langere termijn.2° De portefeuille omvat: a) De inhoud van de portefeuille: de beschrijving van de interventies met voor elke interventie een resultatenkader met specifieke doelstelling(en) en verwachte resultaten, indicatoren, doelgroepen en budgetten, actoren en doelgroepen en interventiegebieden, hypotheses en risico's;b) De financiële en menselijke middelen;c) De uitvoerings- en sturingsmodaliteiten;d) De samenwerking met of de financiering door andere Europese of internationale actoren. § 4. Wat de financiële middelen betreft, kan een bedrag gelijk aan ten hoogste tien percent van het totale budget van het samenwerkingsprogramma worden gereserveerd. De reserve wordt overeenkomstig artikel 9, § 5 aangesproken.

Art. 9.§ 1. De vertegenwoordiging van Enabel stelt op basis van de beknopte instructiebrief binnen een termijn van tien tot maximaal twaalf maanden na kennisgeving van de instructiebrief door de minister een ontwerp-samenwerkingsprogramma op.

Daartoe zal de vertegenwoordiging van Enabel nauw overleg plegen met de post en het partnerland. Enabel organiseert een participatief consultatieproces voor de andere belanghebbenden (lokale, Belgische en Europese actoren, ANGS, enz.) in overeenstemming met de instructies van de minister, de prioriteiten van het partnerland, de strategienota's van de DGD en Enabel.

De vertegenwoordiging van Enabel verstrekt de post aan het begin van de voorbereiding van het ontwerp-samenwerkingsprogramma een indicatief tijdschema dat de belangrijke stappen in het proces bevat.

Er wordt een proces van permanente dialoog tussen de post en de vertegenwoordiging van Enabel ingesteld.

Indien er tijdens het proces meningsverschillen zijn tussen de post en de vertegenwoordiging van Enabel, overleggen zij te goeder trouw om het geschil in der minne te regelen. Indien geen oplossing wordt gevonden, leggen zij de zaak voor aan de DG van de DGD en de DG van Enabel, die er samen voor zorgen dat binnen maximaal 10 werkdagen een oplossing wordt gevonden. De minister wordt op de hoogte gebracht.

Tijdens het uitwerken van het samenwerkingsprogramma en na overleg met het partnerland bezorgt de vertegenwoordiging van Enabel de strategie aan de post, die binnen maximaal 15 werkdagen een gemotiveerd en met DGD geconsolideerd advies uitbrengt. De minister wordt hiervan op de hoogte gebracht voor een eventuele reactie. De strategie omvat een reflectie over de haalbaarheid van de instructiebrief.

Aan het eind van de voorbereiding wordt het ontwerp-samenwerkingsprogramma voorgelegd aan de post, die maximaal 15 werkdagen heeft om een gemotiveerd advies van geen bezwaar te geven.

Vervolgens organiseert de vertegenwoordiging van Enabel, vergezeld van de post, een overlegvergadering met het partnerland over het ontwerp-samenwerkingsprogramma. § 2 Enabel zendt het ontwerp-samenwerkingsprogramma, samen met de verschillende adviezen en de belangrijkste punten van het overleg, ter validering naar zijn raad van bestuur.

Na validering maakt Enabel een dossier over aan de DGD met daarin: het ontwerp-samenwerkingsprogramma en een ontwerp-uitvoeringsovereenkomst. § 3. De DGD maakt het dossier met een advies over aan de inspecteur van financiën voor een advies en vervolgens aan de minister voor een besluit.

In geval van goedkeuring, eventueel na een gemotiveerde wijziging, betekent de minister de goedkeuring van het samenwerkingsprogramma aan de raad van bestuur van Enabel.

In geval van een met redenen omklede afwijzing, vraagt de minister de raad van bestuur van Enabel om een nieuw ontwerp-samenwerkingsprogramma in te dienen. § 4. Na de betekening van het samenwerkingsprogramma aan de raad van bestuur van Enabel door de minister, wordt een bijzondere overeenkomst ondertekend tussen de Federale Staat en het partnerland, na overleg met Enabel.

De bijzondere overeenkomst omvat ten minste: 1° de duur;2° de algemene en specifieke doelstellingen;3° het totale budget van het samenwerkingsprogramma;4° de soorten actoren die de interventies zullen uitvoeren;5° de contractualiseringsvormen;6° de overlegorganen op het niveau van het samenwerkingsprogramma;7° de wederzijdse verplichtingen en verbintenissen;8° de conditionaliteiten;9° de modaliteiten voor aanpassing, opschorting, stopzetting, afsluiting of ontbinding. Het samenwerkingsprogramma is als bijlage aan de bijzondere overeenkomst gehecht.

Na de ondertekening van de bijzondere overeenkomst wordt de tussen de Federale Staat en Enabel ondertekende uitvoeringsovereenkomst betekend aan Enabel, die verantwoordelijk is voor de uitvoering van het samenwerkingsprogramma en het bereiken van de resultaten. § 5. Een samenwerkingsprogramma kan tijdens de uitvoering ervan gewijzigd worden.

De volgende wijzigingen vereisen een uitwisseling van brieven: 1° het totale budget van het samenwerkingsprogramma;2° de algemene doelstelling of de specifieke doelstellingen en de bijhorende indicatoren;3° de wijzigingen tussen de interventies en het aanspreken van de reserve met een gecumuleerde budgettaire impact van meer dan vijftien percent van het totale budget of die een gecumuleerd bedrag van 10 miljoen euro bereiken: 4° de toevoeging of de intrekking van een interventie. In het geval van wijzigingen waarvoor een uitwissing van brieven nodig is, legt Enabel de ontwerp-wijzigingen ter goedkeuring voor aan de raad van bestuur, samen met het advies van geen bezwaar van het overlegorgaan waarin de bijzondere overeenkomst overeenkomstig artikel 10, § 2 voorziet. Na goedkeuring door de raad van bestuur legt de DGD het dossier voor advies voor aan de inspecteur van financiën en voor akkoord aan de minister.

Bovendien kan de duur van de bijzondere overeenkomst bij wijze van uitzondering worden verlegd door middel van een uitwisseling van brieven. De verlenging kan alleen worden overwogen in geval van overmacht als gevolg van een politieke, veiligheids- of gezondheidscrisis of een natuurramp. Het naar behoren gemotiveerde verzoek om verlenging wordt behandeld volgens de in het vorige lid beschreven modaliteiten.

De doelen van de indicatoren op impact- en outcomeniveau kunnen worden gewijzigd na motivering en instemming van het in artikel 10, § 2 bedoelde overlegorgaan.

Tot andere aanpassingen van het samenwerkingsprogramma kan door Enabel in onderlinge overeenstemming met het partnerland worden besloten zonder uitwisseling van brieven. Enabel zal de post schriftelijk informeren via het jaarverslag.

Rapportage, overleg en opvolging § 6. 1° Enabel maakt een jaarlijks rapport over de uitvoering van het samenwerkingsprogramma's op. Het is bestemd voor de Federale Staat en voor de raad van bestuur van Enabel. Het jaarlijkse rapport wordt met het partnerland besproken in het kader van het overlegorgaan waarin de bijzondere overeenkomst voorziet.

Het jaarlijkse rapport omvat ten minste een overzicht van: a) de verwezenlijking van de doelstellingen en resultaten van het samenwerkingsprogramma;b) wijzigingen binnen het samenwerkingsprogramma, met inbegrip van budgettaire verschuivingen tussen de interventies;c) de budgettaire uitvoering;d) de belangrijkste problemen, risico's en opportuniteiten;e) de synergieën en complementariteiten die zijn ontwikkeld tussen het samenwerkingsprogramma en, enerzijds, de interventies uitgevoerd voor derde opdrachtgevers en, anderzijds, de programma's van andere Belgische en internationale actoren, alsmede de lessen die daaruit zijn getrokken ten behoeve van de Belgische ontwikkelingssamenwerking.2° Op basis van een tussentijdse herziening of op verzoek ad hoc onderzoeken de post, het partnerland en de vertegenwoordiging van Enabel samen grondig het samenwerkingsprogramma in het kader van het in de bijzondere overeenkomst voorziene overlegorgaan.3° De DGD en Enabel plegen regelmatig overleg over de performantie van de samenwerkingsprogramma's en over de stand van zaken van de opdrachten voor andere donoren die in prospectie, gepland en uitgevoerd zijn. 4°. Op basis van de adviesnota van Enabel organiseert de post een gezamenlijke workshop met de DGD en Enabel rond de analyse van de resultaten van het lopende en afgelopen programma.

Beleidsdialoog en overlegorganen

Art. 10.§ 1. Het posthoofd leidt de beleidsdialoog met het partnerland en de andere donoren, en vertegenwoordigt de Federale Staat.

Op vraag van het posthoofd levert Enabel, binnen het kader van zijn opdrachten van openbare dienst zoals omschreven in artikel 5 van de Enabel-wet, en via een voortdurende uitwisseling tussen de post en de vertegenwoordiging van Enabel, bijdragen aan de genoemde beleidsdialoog.

Enabel kan de post ondersteunen met specifieke experts ter ondersteuning van de in de eerste alinea bedoelde beleidsdialoog. De steun kan worden verleend via een opdracht van openbare dienst als bedoeld in artikel 6 van de Enabel-wet. De experts worden onder het functionele gezag van het posthoofd geplaatst. § 2. De overlegorganen worden, in nauw overleg met het partnerland, bepaald in de algemene samenwerkingsovereenkomst bedoeld in artikel 2, 5° van de Belgische wet op de ontwikkelingssamenwerking en in de bijzondere overeenkomsten die de Federale Staat met het partnerland sluit. § 3. Het gemengd paritair overlegcomité wordt aan Belgische zijde voorgezeten door de Federale Staat en neemt beslissingen overeenkomstig het mandaat dat het in de genoemde overeenkomsten is verleend. Enabel neemt aan dit overleg deel. § 4. De stuurorganen van het samenwerkingsprogramma worden in overleg met het partnerland opgericht. Ze worden aan Belgische zijde voorgezeten door Enabel. De post neemt niet deel aan dit overleg maar wordt erover geïnformeerd.

Overeenkomstig artikel 9, § 5 kunnen de stuurorganen wijzigingen in het samenwerkingsprogramma voorstellen aan het in de bijzondere overeenkomst bepaalde overlegorgaan. § 5. Enabel neemt deel aan de overlegfora in het partnerland die betrekking hebben op sectoren en thema's van het samenwerkingsprogramma. De post kan eveneens deelnemen aan deze overlegfora. Enabel en de post houden elkaar op de hoogte.

Regionale en thematische samenwerking

Art. 11.De programmeringscyclus beschreven in de artikelen 7 tot en met 9 is eveneens van toepassing inzake regionale en thematische programmering.

In dit geval wordt het begrip partnerland vervangen door de betrokken partnerlanden of de betrokken regionale instelling in de zin van de ontwikkelingswet, artikel 16, § 2.

De programmeringscyclus kan eventueel variëren volgens de modaliteiten die tussen de DGD en Enabel worden overeengekomen. Afdeling 2. - Programmeringscyclus houdende de modaliteiten en

procedures van de taken die nodig zijn voor de verwezenlijking van de opdrachten bedoeld in artikel 5, § 5 van de Enabel-wet Actieve gedelegeerde samenwerking

Art. 12.In het geval van een actieve gedelegeerde samenwerking, zoals bepaald in artikel 2, 11° van de ontwikkelingswet wordt een delegatieakkoord ondertekend door de Federale Staat.

De onderhandelingen over dit delegatieakkoord worden gevoerd door de Federale Staat in overleg met Enabel.

Indien de actieve gedelegeerde samenwerking slaat op de cofinanciering van een interventie verlopen de voorbereidingsprocessen bij voorkeur gelijktijdig.

De post licht het partnerland officieel in over de verantwoordelijkheden die Enabel opneemt in de uitvoering van de gedelegeerde interventie volgens de bepalingen van het delegatieakkoord.

Elke actieve gedelegeerde samenwerking ondertekend door de Federale Staat maakt het voorwerp uit van een uitvoeringsovereenkomst tussen de Federale Staat en Enabel. Deze overeenkomst bepaalt de financiële en rapporteringsmodaliteiten. Afdeling 3. - Programmeringscyclus houdende de modaliteiten en

procedures van de taken die nodig zijn voor de verwezenlijking van de opdrachten bedoeld in artikel 5, § 6 van de Enabel-wet Strategie voor derde opdrachtgevers

Art. 13.§ 1. Op vraag van de minister stuurt Enabel hem of haar ter goedkeuring een strategie opdrachten voor derde opdrachtgevers. De strategie voor derde opdrachtgevers van Enabel wordt aangepast op verzoek van de minister of de regeringscommissarissen. De strategie kan ook worden aangepast op initiatief van de raad van bestuur of het directiecomité van Enabel.

Het voorstel voor een aangepaste strategie voor opdrachten voor derden wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de raad van bestuur en vervolgens aan de minister.

In de strategie wordt uiteengezet: 1° de doelstellingen en indicatoren van de strategie;2° de strategische keuzes inzake: a) geografische afbakening;b) gebieden en sectoren: c) prioritaire donoren en andere vergelijkbare Europese en internationale agentschappen;d) contractuele modaliteiten;3° financiële prognoses;4° het valideringsproces dat de analyse van risico's en opportuniteiten voor de Belgische ontwikkelingssamenwerking integreert;5° De opvolgings- en rapporteringsmechanismen van de strategie. In het laatste jaar van het beheerscontract evalueert Enabel zijn strategie opdrachten voor derde opdrachtgevers in het licht van de versterking van de Belgische ontwikkelingssamenwerking. § 2. Enabel concretiseert de strategie opdrachten voor derde opdrachtgevers die werd goedgekeurd door de minister via de prospectie, de voorbereiding en de contractualisering van interventies.

Over de opdrachten voor derde opdrachtgevers die in prospectie, gepland en in uitvoering zijn, wordt regelmatig overlegd tussen de DGD en Enabel overeenkomstig artikel 9, § 6, 3°. Op dezelfde wijze informeert de vertegenwoordiging van Enabel de post regelmatig over de voortgang van de prospectie en de uitvoering van de opdrachten voor derde opdrachtgevers die in haar rechtsgebied plaatsvinden. § 3. In het kader van de jaarlijkse rapportering over de uitvoering van het samenwerkingsprogramma zoals beschreven in artikel 9, § 6 verstrekt Enabel een overzicht van de lopende interventies voor derde opdrachtgevers en van de synergieën en complementariteiten die zijn ontwikkeld tussen het samenwerkingsprogramma en deze interventies, alsmede een overzicht van de geleerde lessen. Enabel verstrekt de DGD en de post systematisch de jaarverslagen die aan derde opdrachtgevers worden toegezonden. Voor niet-partnerlanden bezorgt Enabel deze jaarverslagen samen met een samenvatting van de geleerde lessen ten behoeve van de Belgische ontwikkelingssamenwerking. § 4. De opdrachten van openbare dienst bedoeld in artikel 5, § 6 van de Enabel-wet maken het voorwerp uit van een jaarlijkse uitvoeringsovereenkomst tussen de Federale Staat en Enabel. De overeenkomst voorziet in een jaarlijkse rapportage. § 5. De raad van bestuur wordt om de zes maanden op de hoogte gebracht van de stand van zaken met betrekking tot de opportuniteiten voor partnerschappen met derde opdrachtgevers. Afdeling 4. - Programmeringscyclus houdende de modaliteiten en

procedures van de taken die nodig zijn voor de verwezenlijking van de opdrachten bedoeld in artikel 6, § 1, § 2 en § 3 van de Enabel-wet Andere taken van openbare dienst bedoeld in artikel 6, § 1 en § 2

Art. 14.§ 1. De minister richt een vraag tot ondersteuning van de administratie of voor uitvoering van een interventie aan Enabel, vergezeld van de referentietermen van de opdracht die moet worden gerealiseerd, de verwachte inhoud van het uitvoeringsvoorstel en de antwoordtermijnen. § 2. Binnen de afgesproken termijn bezorgt Enabel de minister een uitvoeringsvoorstel voor de opdracht, samen met een voorstel van uitvoeringsovereenkomst. In voorkomend geval zullen de kosten in verband met de voorbereiding van de opdracht in de uitvoeringsovereenkomst worden opgenomen. In geval van weigering van de opdracht bezorgt Enabel de minister binnen de 120 dagen een formeel gemotiveerde weigeringsbeslissing. § 3. Indien nodig onderhandelt de minister over het voorstel met Enabel.

Binnen de afgesproken termijn betekent de minister zijn of haar akkoord met het voorstel, of zijn of haar formeel gemotiveerde weigeringsbeslissing aan Enabel. § 4. Elke opdracht maakt het voorwerp uit van een uitvoeringsovereenkomst tussen de Federale Staat en Enabel. Het voorstel van Enabel maakt er integraal deel van uit. Deze overeenkomst bepaalt de modaliteiten voor verlenging en wijziging van de opdracht, alsook de rapporteringsmodaliteiten.

Andere taken van openbare dienst bedoeld in artikel 6, § 3

Art. 14bis.§ 1 Enabel kan taken van openbare dienst uitvoeren op verzoek van de FOD en andere Belgische federale overheidsdiensten en -instellingen. § 2. Als aan Enabel wordt gevraagd om een opdracht uit te voeren in het kader van artikel 6, § 3 van de Enabel-wet wordt de minister hierover geïnformeerd en kan hij of zij, binnen een termijn van 10 werkdagen, aan Enabel een formeel met redenen omklede weigeringsbeslissing betekenen. Afdeling 5. - Programmeringscyclus houdende de modaliteiten en

procedures van de taken die nodig zijn voor de verwezenlijking van het Juniorprogramma bedoeld in artikel 7 van de Enabel-wet Juniorprogramma

Art. 15.De uitvoering van het Juniorprogramma maakt het voorwerp uit van de modaliteiten en procedures vervat in artikel 14, met uitzondering van de mogelijkheid voor Enabel om de uitvoering van het Juniorprogramma te weigeren. Afdeling 6. - Uitzonderlijke omstandigheden die kunnen leiden tot een

aanpassing, schorsing of stopzetting van de opdrachten van openbare dienst en de te volgen procedure Aanpassing, schorsing of stopzetting van een opdracht van openbare dienst

Art. 16.§ 1 Om politieke of veiligheidsredenen die te maken hebben met de situatie van het partnerland of om redenen van ontoereikende toe-eigening of van slecht bestuur van het partnerland of nog, omwille van zwakke voortgang of ontoereikende ontwikkelingsresultaten kan de minister een uitvoeringsovereenkomst die werd gesloten op grond van dit beheerscontract gedeeltelijk of volledig aanpassen, opschorten of stopzetten.

De minister betekent Enabel zijn of haar formeel gemotiveerde beslissing met vermelding van de planning van de aanpassing, de begindatum en de duur van de schorsing of de datum van de stopzetting van de uitvoeringsovereenkomst. § 2. Om veiligheidsredenen die te maken hebben met de situatie van het partnerland of om redenen van ontoereikende toe-eigening of van slecht bestuur van het partnerland of nog, omwille van zwakke voortgang of ontoereikende ontwikkelingsresultaten kan Enabel aan de minister voorstellen om een uitvoeringsovereenkomst die werd gesloten op grond van dit beheerscontract gedeeltelijk of volledig aan te passen, te schorsen of stop te zetten.

De minister beslist overeenkomstig paragraaf 1, tweede lid. § 3. Op basis van een voorstel opgemaakt door Enabel, dat rekening houdt met de gevolgen en risico's die uit een dergelijke beslissing voortvloeien, en binnen een termijn van tien werkdagen na de bekendmaking bedoeld in paragraaf 1, tweede lid of van de goedkeuring door de minister van het voorstel bedoeld in paragraaf 2, stellen de Federale Staat en Enabel de toepassingsmodaliteiten van de gedeeltelijke of volledige aanpassing, schorsing of stopzetting van de uitvoeringsovereenkomst vast.

Het voorstel van Enabel voorziet het mechanisme om de opvolging van de evolutie van de situatie te verzekeren en de eventuele aanpassing van de toepassingsmodaliteiten te verzekeren.

De Federale Staat informeert het partnerland officieel over zijn beslissing overeenkomstig de bepalingen van de bijzondere overeenkomst. § 4. De Federale Staat betaalt aan Enabel de directe of indirecte kosten terug die voortvloeien uit een beslissing van de minister om de uitvoeringsovereenkomst gedeeltelijk of volledig aan te passen, te schorsen of stop te zetten, op voorlegging van de relevante bewijsstukken en dit voor zover de redenen die de minister ertoe hebben gebracht deze beslissing te nemen, niet te wijten zijn aan Enabel.

Het eerste lid is ook van toepassing indien de minister beslist om een opdracht van openbare dienst bedoeld in de artikelen 5, § 5, en 6, § 3 van de Enabel-wet gedeeltelijk of volledig aan te passen, te schorsen of stop te zetten. § 5. Met inachtneming van de bepalingen met betrekking tot het begrotingscomité voorzien in artikel 24 van de Enabel-wet en volgens de bepalingen van artikel 9, § 5, kan Enabel de nationale, regionale en thematische samenwerkingsprogramma's in onderling akkoord met het partnerland wijzigen. HOOFDSTUK 4. - Andere bevoegdheden bedoeld in artikel 9 van de Enabel-wet Regels en voorwaarden met betrekking tot opdrachten voor derde opdrachtgevers

Art. 17.§ 1. Op de opdrachten uitgevoerd in het kader van artikel 9 van de Enabel-wet zijn hetzelfde beleidskader, dezelfde actieprincipes en dezelfde doelstellingen op lange termijn van toepassing als deze die van toepassing zijn op de opdrachten bedoeld in de artikelen 5 tot 7 van de Enabel-wet. § 2. De personeelskosten en alle andere kosten worden volledig aan de derde opdrachtgever gefactureerd, op basis van een registratie van de gepresteerde tijd en de gemaakte kosten. § 3. Indien de minister, overeenkomstig artikel 9, § 3 van de Enabel-wet, Enabel tijdens de uitvoering van een opdracht voor derde opdrachtgevers in kennis stelt van een besluit tot opschorting of beëindiging van die opdracht om politieke redenen die verband houden met de situatie in het land, kan Enabel de minister vóór zijn of haar besluit een oplossing voorstellen voor de vergoeding van eventuele schade. De minister zal het voorstel van Enabel in zijn of haar beslissing betrekken.

In voorkomend geval kan de vergoeding slechts worden betaald na overlegging van bewijsstukken, op voorwaarde dat de derde opdrachtgever meent dat deze niet in aanmerking komt voor vergoeding uit eigen middelen en dat de redenen die de minister tot dit besluit hebben gebracht niet aan Enabel zijn toe te schrijven. § 4. Enabel neemt in zijn overeenkomsten en contracten met derden een clausule op die voorziet in de aanpassing, opschorting of gedeeltelijke of volledige stopzetting van een in dit artikel bedoelde dienst en stelt alles in het werk om ervoor te zorgen dat er geen verhaal mogelijk is op de Federale Staat. HOOFDSTUK 5. - Regels en voorwaarden met betrekking tot de beheerscapaciteit, de resultaatsverbintenis en het risicobeheer Criteria voor de beheerscapaciteit en procedures van toepassing voor hun controle

Art. 18.§ 1. De beheerscapaciteit als bedoeld in artikel 10 van de Enabel-wet, bestaat voor Enabel uit het beschikken over het passend geheel van processen en procedures om een kwaliteitsvolle uitvoering van zijn opdrachten te waarborgen.

De beheerscapaciteit groepeert zich rond vier criteria: 1° het strategisch beheer;2° het operationeel en administratief beheer en de interne controle;3° het expertisebeheer;4° het beheer van de monitoring en de evaluatie. Overeenkomstig artikel 10, § 5 van de Enabel-wet is een specifieke accreditatie die door een erkende internationale of bilaterale donor is verleend, een bewijs van beheerscapaciteit voor de criteria die in deze specifieke accreditatie in aanmerking worden genomen. Indien een of meer van de in § 1 genoemde criteria niet in aanmerking worden genomen door de internationale accreditatie of indien de internationale accreditatie, komt te vervallen, levert Enabel het bewijs dat het aan het (de) genoemde criterium (criteria) voldoet overeenkomstig de volgende paragrafen. § 2. De capaciteit voor strategisch beheer wordt beoordeeld aan de hand van: 1° de jaarlijkse planning via het overmaken aan de minister van een ondernemingsplan, zoals beschreven in artikel 35, § 1 tot en met § 3;2° de afrekenbaarheid op de jaarlijkse planning via het overmaken aan de minister van een jaarverslag over de uitvoering van het ondernemingsplan, zoals bedoeld in artikel 35, § 4;3° het overmaken van de jaarverslagen over de uitvoering van de samenwerkingsprogramma's. § 3. De capaciteit voor operationeel en administratief beheer en voor interne controle wordt beoordeeld door verificatie door een onafhankelijke instantie. § 4. De capaciteit voor expertisebeheer wordt voor de volledige duur van dit beheerscontract beoordeeld via een verificatie door een onafhankelijk organisme van het systeem voor mobilisering en ontwikkeling van de expertise. § 5. De capaciteit voor het beheer van de monitoring en de evaluatie wordt, voor de hele duur van dit beheerscontract, beoordeeld via de certificering van het interne evaluatiesysteem volgens de modaliteiten voorzien in artikel 33 van de ontwikkelingswet.

Indien een dergelijke certificering reeds bestaat, zal de DBE tijdens het laatste jaar van het beheerscontract de evolutie van de praktijken op het vlak van evaluatie en de voorgang van het verbeteringsplan van Enabel, zoals jaarlijks voorgelegd aan zijn raad van bestuur, beoordelen. § 6. In het geval waar, tijdens de duur van dit beheerscontract, een regeringscommissaris vaststelt dat Enabel niet meer volledig kan voldoen aan de criteria inzake beheerscapaciteit, stelt hij of zij de raad van bestuur hiervan in kennis.

De raad van bestuur deelt dit mee aan het directiecomité, dat beschikt over een termijn van twee maanden na de kennisgeving om aan de raad van bestuur een remediëringsplan voor te leggen, samen met de uitvoeringstermijnen.

Indien blijkt dat het remediëringsplan niet de gewenste resultaten tot gevolg heeft, kan de regeringscommissaris, na bespreking door de raad van bestuur, aan de minister voorstellen om na te gaan of Enabel nog over de vereiste beheerscapaciteit beschikt. De minister neemt een formeel gemotiveerde beslissing binnen de veertien dagen na de betekening van het advies van één of beide regeringscommissarissen. § 7. Bij de voorbereiding van een nieuw beheerscontract wordt nagegaan of Enabel voldoet aan de criteria met betrekking tot de beheerscapaciteit.

Referentiekader en modaliteiten van de resultaatsverbintenis bedoeld in artikel 5, § 4 van de Enabel-wet

Art. 19.§ 1. Het referentiekader van de resultaatsverbintenis bestaat uit drie niveaus, zoals bepaald in het resultatenkader gebruikt door het Comité voor Ontwikkelingshulp van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling: 1° impact;2° outcome;3° output. De resultaatsverbintenis van Enabel betreft het outcome- en outputniveau. Maar Enabel analyseert ook zijn bijdrage aan de impact.

Het inzamelen en interpreteren van gegevens voor de opvolging van de resultaten verschillen naargelang het niveau. Waar mogelijk versterkt Enabel het gegevensbeheersysteem voor de indicatoren van de partner.

Voor het impactniveau brengt Enabel verslag uit over zijn bijdrage aan de SDG's in de samenwerkingsprogramma's. Dit laat de Federale Staat toe de bijdrage van de gouvernementele samenwerking aan de Agenda 2030 op te volgen.

Voor het outcome- en outputniveau kiest Enabel indicatoren die afkomstig zijn uit de systemen van de partnerlanden of die in internationale kaders worden gebruikt. Enabel ontwikkelt slechts indicatoren of specifieke systemen wanneer de indicatoren onbestaand zijn of wanneer de systemen niet pertinent of van onvoldoende kwaliteit zijn. § 2. De verbintenis om resultaten te bereiken bestaat erin om de eindverantwoordelijkheid te dragen om ervoor te zorgen dat de resultaten van de samenwerkingsprogramma's en interventies worden bereikt.

Voor Enabel betekent dit: 1° het toepassen van een resultaatgericht beheerssysteem: stuur-, monitoring- en evaluatiesystemen opzetten, met inbegrip van baselines, advies en ondersteuning en kwaliteitszorg voor de samenwerkingsprogramma's die gericht zijn op het bereiken van resultaten;2° erop toezien dat de partners met wie Enabel de samenwerkingsprogramma's uitvoert, voldoen aan hun eigen verplichtingen inzake resultaatgericht beheer;3° alle passende maatregelen nemen die nodig zijn in het kader van een performant risicobeheer, met inbegrip van de gedeeltelijke of volledige aanpassing, de schorsing of de stopzetting van interventies en de toevoeging van interventies;4° op transparante wijze verantwoording afleggen over de uitvoering van de samenwerkingsprogramma's en interventies en de bereikte resultaten door middel van een passend rapportagesysteem;5° indien de resultaten niet werden bereikt, gedetailleerd aangeven waarom niet, remediërend optreden, er lessen uit trekken en deze getrokken lessen meenemen in het kennisbeheer. De overlegorganen blijven de aangewezen structuren voor besprekingen met het partnerland over het bereiken van resultaten.

Indien de vertegenwoordiging van Enabel en de post het erover eens zijn dat het bereiken van de resultaten afhangt van door het partnerland te nemen maatregelen, overleggen zij met elkaar om overeen te komen hoe over deze maatregelen met het partnerland zal worden onderhandeld. § 3. Het jaarverslag over de uitvoering van het samenwerkingsprogramma is gericht op de vooruitgang in het bereiken van resultaten op outcome- en outputniveau. In het eindverslag wordt rekening gehouden met eventuele wijzigingen tussen opeenvolgende samenwerkingsprogramma's.

Risicobeheer

Art. 20.§ 1. Enabel beschikt over een performant systeem voor risicobeheer. Dankzij dit systeem kan Enabel zijn opdracht uitvoeren en met name werken in en aan fragiele contexten die een grote risicobereidheid inhouden, en opportuniteiten grijpen die eigen zijn aan snel veranderende omgevingen. § 2. Met inachtneming van de door de minister in zijn of haar instructiebrieven aanvaarde risiconiveaus, beoordeelt Enabel voorafgaandelijk wat realiseerbaar is en wat niet, en trekt Enabel vervolgens de lessen uit de successen en de mislukkingen en kapitaliseert deze lessen in zijn kennisbeheer. Enabel kan bijgevolg, op het niveau van een samenwerkingsprogramma of een interventie, modaliteiten en procedures voorstellen die aangepast zijn aan de in hun fragiele context vastgestelde risico's. § 3. Het risicobeheer stoelt op de internationale standaarden van de sector op dat vlak, en is geïntegreerd met de andere onderdelen van het systeem voor interne controle en kwaliteitszorg van Enabel. Het is gebaseerd op het COSO-referentiesysteem, met een bijzondere aandacht voor de fragiele contexten. § 4. Enabel communiceert op transparante wijze naar zijn belanghebbenden over zijn blootstelling aan risico's.

Wanneer zich aanzienlijke risico's voordoen, worden die gemeld aan het bevoegde niveau, zodat passende maatregelen kunnen worden genomen. HOOFDSTUK 6. - Financiële modaliteiten Algemene bepalingen inzake de financiële middelen

Art. 21.§ 1. Enabel beheert de haar toegewezen middelen met eerbied voor de principes van doelmatigheid, doeltreffendheid en zuinigheid. § 2. De financiële modaliteiten van de opdrachten bedoeld onder de artikelen 6, § 3 en 9 van de Enabel-wet worden bepaald met de betrokken opdrachtgevers.

De beheerskosten kunnen in geen geval dienen voor de financiering van de opdrachten bedoeld in artikel 9 van de Enabel-wet. § 3. De financiële modaliteiten voor gedelegeerde samenwerking worden bepaald met het betrokken land of de opdrachtgever en Enabel. § 4. Enabel respecteert de specifieke richtlijnen die worden opgelegd aan de entiteiten die door het Instituut voor de Nationale Rekeningen geclassificeerd worden onder de centrale overheid. Enabel verbindt zich ertoe om zijn begrotingsevenwicht te verzekeren. Dat evenwicht moet ook bereikt worden in de ESR-methodiek, behoudens afwijking toegestaan door de minister van Begroting.

De bepaling van de operationele en de beheerskosten die voortvloeien uit de opdrachten bedoeld in artikel 5 van de Enabel-wet

Art. 22.§ 1. Voor de operationele kosten die voortvloeien uit de opdrachten bedoeld in artikel 5 van de Enabel-wet, met uitzondering van artikel 5, § 5, beschikt Enabel over een gemiddelde jaarlijkse enveloppe van 210 miljoen euro.

De effectieve jaarlijkse enveloppe waarover Enabel beschikt, zal niet lager liggen dan 190 miljoen euro en niet hoger dan 230 miljoen euro, met dien verstande dat de totale operationele kosten over de duur van vijf jaar van dit beheerscontract maximaal 1,05 miljard euro mogen bedragen.

Het bedrag van de jaarlijkse enveloppe wordt bepaald volgens de procedure omschreven in artikel 24. § 2. Binnen de globale operationele kosten bedoeld in paragraaf 1 mag er jaarlijks een bedrag voorzien worden van maximaal 3,3 miljoen euro voor uitgaven die verbonden zijn aan de uitwerking van de strategieën bedoeld in artikel 5, § 2, 1° van de Enabel-wet of van de portefeuilles bedoeld in artikel 5, § 2, 2° van de Enabel-wet.

De aanwending van die bedragen wordt nader omschreven in een uitvoeringsovereenkomst. § 3. Binnen de globale operationele kosten bedoeld in paragraaf 1 wordt voor de opdrachten bedoeld in artikel 5, § 6 van de Enabel-wet over de duur van vijf jaar van dit beheerscontract een bedrag voorzien van maximaal 15 miljoen euro, dat daarbij niet hoger ligt dan 5 percent van de operationele kosten van de opdrachten bedoeld in artikel 9 van de Enabel-wet in die periode. Deze kosten zullen in eerste instantie worden aangerekend op de beheerskosten die door derde opdrachtgevers bedoeld in artikel 9 van de Enabel-wet, in toepassing van de overeenkomsten bedoeld in artikel 9, § 2 van de Enabel-wet en volgens de financiële modaliteiten bedoeld in artikel 21, § 2 van het huidige beheerscontract, worden toegekend. Indien de beheerskosten van de derde opdrachtgevers ontoereikend zijn, kan er geput worden uit de enveloppe bedoeld in deze paragraaf. § 4. Voor de beheerskosten die voortvloeien uit de opdrachten bedoeld in artikel 5 van de Enabel-wet, met uitzondering van artikel 5, § 5, beschikt Enabel over een enveloppe van 126 miljoen euro voor de duur van vijf jaar van dit beheerscontract of over een gemiddelde jaarlijkse enveloppe van 25,2 miljoen euro.

Het jaarlijkse budget kan variëren maar mag nooit meer zijn dan 21 percent van de maximale enveloppe en de uitgaven over vijf jaar mogen niet hoger zijn dan 126 miljoen euro. De minister en de minister van Begroting kunnen samen beslissen om extra middelen toe te kennen voor de beheerskosten om indexaanpassingen te compenseren.

Het bedrag van het jaarlijkse budget wordt bepaald volgens de procedure omschreven in artikel 24. Een eventueel saldo van het jaarbudget van de totale beheerskosten wordt in vermindering gebracht van de aanwending van het jaarbudget van de beheerskosten voor de opdrachten bedoeld in deze paragraaf zodat het totale budgetsaldo van Enabel nul is. § 5. Bij de validatie van de samenwerkingsprogramma's en de vaststelling van het jaarlijkse budget voor de beheerskosten en operationele kosten dient erover gewaakt te worden dat de geaggregeerde gemiddelde beheerskosten redelijk blijven. Indien de redelijkheid, bekeken over de periode van het beheerscontract niet langer kan worden aangetoond, dan zal de enveloppe van de beheerskosten voor de duur van dit beheerscontract in overleg tussen de minister en Enabel en na akkoord van begroting worden aangepast.

Bepaling van de operationele en de beheerskosten die voortvloeien uit de opdrachten bedoeld in de artikelen 6, § 1 en § 2, en 7 van de Enabel-wet

Art. 23.De operationele kosten worden bepaald in de uitvoeringsovereenkomst die voor iedere opdracht wordt afgesloten.

Voor opdrachten die enkel in België plaatsvinden, bedragen de beheerskosten maximaal 7 percent van de gerealiseerde uitgaven.

Voor opdrachten die geheel of gedeeltelijk buiten België plaatsvinden, mogen de beheerskosten tussen de 7 en 12 percent van de totale gerealiseerde uitgaven bedragen. Het precieze bedrag wordt bepaald in de uitvoeringsovereenkomst op basis van een kostenraming.

Jaarlijkse opmaak en goedkeuring van het meerjarig budget van Enabel

Art. 24.§ 1. Vóór 15 april van elk jaar dat voorafgaat aan het te financieren boekjaar, deelt Enabel, na goedkeuring door de raad van bestuur, zijn meerjarig budget mee aan de Federale Staat.

Vóór 15 september van elk jaar dat voorafgaat aan het te financieren boekjaar, bezorgt Enabel de Federale Staat, indien nodig, een herziening van het budget dat werd ingediend overeenkomstig lid 1. § 2. Het meerjarig budget omvat ten minste: 1° een globaal overzicht van de operationele kosten per basisallocatie voor de volgende drie jaar;2° een meerjarenplanning per lopende bijzondere overeenkomst, per lopende en toekomstige samenwerkingsprogramma en per uitvoeringsovereenkomst;3° een globaal overzicht van de beheerskosten voor de volgende drie jaar, opgesplitst per kostensoort en per kerntaak;4° de evolutie van de encours. § 3. De minister valideert het budget en voorziet, onder voorbehoud van de parlementaire goedkeuring en van de budgettaire beslissingen van de regering, de nodige kredieten in de algemene uitgavenbegroting van Ontwikkelingssamenwerking, waarbij rekening wordt gehouden met de bepalingen van artikel 22. § 4. De verdeling van de beschikbare beheerskosten over de verschillende kostenplaatsen en kostensoorten wordt door de raad van bestuur samen met het ondernemingsplan goedgekeurd.

Terbeschikkingstelling van de middelen aan Enabel

Art. 25.§ 1. De operationele kosten voor de uitvoering van de opdrachten bedoeld in artikel 5 van de Enabel-wet, met uitzondering van artikel 5, § 5, worden ter beschikking gesteld van Enabel in vier schijven.

De Federale Staat garandeert dat de schuldvorderingen voor uit te voeren prestaties, die ten laatste op 5 januari, 1 maart, 1 juni en 1 september door Enabel worden ingediend uiterlijk op respectievelijk 31 januari, 31 maart, 30 juni en 30 september worden betaald.

Die schuldvorderingen betreffen telkens een kwart van de totale goedgekeurde enveloppe voor de operationele kosten.

Indien een deel van de ontvangen enveloppe niet besteed of niet naar behoren verantwoord is, dan wordt dat bedrag afgetrokken van de vierde schuldvordering van het jaar dat volgt op het boekjaar.

De vierde schuldvordering kan door Enabel op basis van de geplande realisatie zo nodig verminderd worden.

De minister kan, om budgettaire redenen en na overleg met Enabel, het bedrag van de vierde schuldvordering aanpassen, mits respect van de bepalingen van artikel 22.

Een overschrijding van het budget is, behoudens in uitzonderlijke en gemotiveerde omstandigheden, niet toegelaten.

Bedrijfseconomisch en boekhoudkundig dienen de nodige maatregelen getroffen te worden opdat eventuele overschrijdingen, begrotingsneutraal kunnen gebeuren. § 2. De beheerskosten voor de uitvoering van de opdrachten bedoeld in artikel 5 van de Enabelwet, met uitzondering van artikel 5, § 5, worden ter beschikking gesteld van Enabel in twee schijven.

De Federale Staat garandeert dat de schuldvorderingen voor uit te voeren prestaties, die ten laatste op 5 januari en 1 juni door Enabel worden ingediend uiterlijk respectievelijk op 31 januari en 30 juni worden betaald.

Die schuldvorderingen betreffen telkens de helft van het goedgekeurde jaarbudget.

Indien een deel van het ontvangen budget niet besteed of niet naar behoren verantwoord is, dient die som te worden afgetrokken van de tweede schuldvordering van het jaar dat volgt op het boekjaar. Een overschrijding van het goedgekeurde jaarbudget is niet toegelaten. § 3. De Federale Staat stort aan Enabel de middelen voor gedelegeerde samenwerking die hij heeft ontvangen van andere landen of opdrachtgevers binnen de maand na ontvangst van de schuldvordering van Enabel, die kan worden ingediend zodra de Federale Staat de middelen heeft ontvangen. § 4. De middelen voor de opdrachten bedoeld in de artikelen 6, § 1 en § 2 en 7 van de Enabel-wet worden door de Federale Staat ter beschikking gesteld volgens de modaliteiten bepaald in de betrokken uitvoeringsovereenkomsten.

De betalingsmodaliteiten moeten zoveel mogelijk in lijn liggen met de modaliteiten beschreven in paragraaf 2.

Financiële rapportering en verantwoording

Art. 26.§ 1.Uiterlijk op 30 april van het jaar dat volgt op het boekjaar, verschaft Enabel de Federale Staat de verantwoording van de operationele en beheerskosten door middel van een financieel verslag.

Dit financieel verslag omvat : 1° een globaal overzicht van de budgetuitvoering van de operationele kosten;2° een globaal overzicht van de budgetuitvoering van de beheerskosten;3° een overzicht van de niet-bestede middelen die dienen in vermindering te worden gebracht van een volgende schijf;4° een overzicht van de budgetuitvoering per bijzondere overeenkomst, per samenwerkingsprogramma of per uitvoeringsovereenkomst;5° een globaal overzicht van de budgetuitvoering van de opdrachten bedoeld in de artikelen 6, § 3 en 9 van de Enabel-wet alsook van het financieel resultaat van de opdrachten bedoeld in artikel 9 van de Enabel-wet. § 2. Het financieel verslag wordt door de commissarissen van Enabel gewaarmerkt als zijnde overeenstemmend met en getrouw aan de wet, het beheerscontract en de jaarrekening. § 3. Enabel respecteert de rapporteringsverplichtingen die worden opgelegd door de minister van Begroting.

Waarborgen van de financiële belangen van de Federale Staat

Art. 27.De financiële belangen van de Federale Staat worden gewaarborgd door : 1° het instellen door Enabel van een boekhouding volgens de bepalingen van het Wetboek van Economisch Recht;2° de voorschriften inzake de bestemming van de winst, zoals bepaald in de statuten van Enabel;3° de controle door de regeringscommissarissen;4° de controle van de financiële toestand van Enabel door het college van commissarissen;5° de goedkeuring door de Federale Staat van de begroting van Enabel. De boekhouding bedoeld in het eerste lid, 1°, gevoerd met behulp van een geïnformatiseerd programma dat compatibel is met dat van de Federale Staat, maakt het analytische gegevensbeheer mogelijk, onder meer per land, per prestatie en per donor. Deze boekhouding maakt ook een budgettaire opvolging van de prestaties mogelijk alsook van de beheerskosten volgens kostensoorten, kostenplaatsen en taken. Ze maakt eveneens een analyse van de reële kosten per prestatie mogelijk.

Begrotingscomité

Art. 28.§ 1. Het begrotingscomité is een adviescomité van de raad van bestuur. § 2. Het begrotingscomité formuleert adviezen met betrekking tot: 1° de meerjarenplanning en de encours van de middelen die de Federale Staat ter beschikking stelt van Enabel;2° de inachtneming van de specifieke regels die de minister van Begroting oplegt, zoals bedoeld in artikel 21, § 4;3° het jaarbudget van de beheerskosten;4° de wijzigingen van de samenwerkingsprogramma's zoals bepaald in artikel 9, § 5, 1° en 3° ; § 3. Een huishoudelijk reglement wordt goedgekeurd door de raad van bestuur. Het bepaalt de werking van het comité. HOOFDSTUK 7. - Modaliteiten met betrekking tot het personeel Krachtlijnen van de rechtspositie van het personeel

Art. 29.§ 1. De rechtspositie van het personeel van Enabel is het contractuele stelsel.

De arbeidsovereenkomsten van het personeel tewerkgesteld op de hoofdzetel en van het expat-personeel worden beheerst door de wet van 3 juli 1978Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/07/1978 pub. 03/07/2008 numac 2008000527 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten type wet prom. 03/07/1978 pub. 12/03/2009 numac 2009000158 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten sluiten betreffende de arbeidsovereenkomsten.

De arbeidsovereenkomsten van het personeel gerekruteerd en tewerkgesteld in de interventielanden worden beheerst door de lokale wetgeving betreffende de arbeidsovereenkomsten. Enabel past de beginselen van waardig werk toe, ook met betrekking tot sociale bescherming, zoals die door de Internationale Arbeidsorganisatie zijn gedefinieerd en in haar conceptnota over dit onderwerp zijn opgenomen.

Deze doelstelling is opgenomen in artikel 5 § 4 met betrekking tot de doelstellingen op lange termijn van dit beheerscontract. In dit kader worden indicatoren ontwikkeld. § 2. Wat de functieclassificatie betreft, is het protocol van december 2017 van toepassing voor elke wijziging of instelling van een functie overeenkomstig de definities in het protocol. Enabel zal uiterlijk voor 31 december 2023 een externe evaluator de werking van dit protocol laten beoordelen in het kader van de instelling of de verandering van functie. Naar aanleiding van deze evaluatie zal samen met de sociale partners een actieplan op basis van de aanbevelingen worden opgesteld, voorgelegd aan de raad van bestuur en uitgevoerd. § 3. Enabel streeft de volgende waarden en beginselen na in de verschillende aspecten van zijn personeelsbeleid: 1° een constant doel van rechtvaardigheid en objectiviteit en respect voor de wetten en overeenkomsten inzake arbeidsrecht, gender, diversiteit en gelijke kansen;2° bijzondere aandacht voor de planning van de personeelsbehoeften en de bevordering van de interne en externe mobiliteit;De interne mobiliteitsprocedure zal systematisch worden onderzocht als een optie in een geest van loopbaanontwikkeling overeenkomstig de loopbaanregeling van de personeelsregelingen; 3° ondersteuning bij het bereiken van de resultaten en bij de loopbaanontwikkeling;4° een voortdurend streven naar harmonisatie van het personeelsbeleid om alle personeelsleden dezelfde kansen op ontwikkeling en ontplooiing te garanderen;Met respect voor het financiële evenwicht van Enabel, de afhankelijkheid van de ter beschikking gestelde middelen en de duurzaamheid, zal Enabel, in lijn met de HR-strategie, investeren in de ontwikkeling van instrumenten voor de planning van expertisebehoeften en in de ontwikkeling van ondersteunende instrumenten; 5° een evenwicht tussen privé- en beroepsleven met garanties voor het recht om zich helemaal los te koppelen van het werk overeenkomstig de Europese richtlijn ter zake; § 4. In België bouwt en onderhoudt Enabel een sociale dialoog met de sociale partners in een geest van transparantie, overeenkomstig de wet van 19 december 1974Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/12/1974 pub. 05/10/2012 numac 2012000586 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, alsmede de uitvoeringsbesluiten daarvan. § 5. Wat de sociale verhoudingen in de interventielanden betreft, verbindt Enabel er zich toe om een constructieve dialoog te voeren, die vertrouwen schept en een constructieve relatie tussen werkgever en werknemers, al dan niet verenigd in syndicale organisaties, mogelijk maakt. HOOFDSTUK 8. - Samenwerking met de Federale Staat De modaliteiten van de werking van Enabel binnen de Belgische diplomatieke posten

Art. 30.§ 1. In de mate van het mogelijke wordt de Enabel-vertegenwoordiging in de partnerlanden fysiek geïntegreerd in de Belgische diplomatieke posten en maakt er integraal deel van uit, met respect voor de beheersautonomie van Enabel.

Bij zijn of haar toezicht over de plaatselijke vertegenwoordiging van Enabel binnen het rechtsgebied, respecteert het posthoofd het werkgeversgezag van Enabel zoals bepaald in de relevante wetgeving, het hiërarchische gezag van de raad van bestuur van Enabel en de beheersautonomie van Enabel.

Het posthoofd waakt over de coherentie van het Belgische optreden in zijn of haar rechtsgebied en over de coherentie met de inspanningen van de internationale gemeenschap. § 2. De samenwerkingsmodaliteiten van de fysieke integratie van de vertegenwoordiging van Enabel binnen de Belgische diplomatieke posten worden geregeld in een samenwerkingsovereenkomst tussen de FOD en Enabel.

De bepalingen van de samenwerkingsovereenkomst zijn bindend voor de FOD en voor Enabel.

De samenwerkingsovereenkomst wordt ondertekend door de voorzitter of voorzitster van de raad van bestuur van Enabel en de minister van Buitenlandse Zaken. § 3. De samenwerkingsovereenkomst behandelt minstens volgende aangelegenheden: 1° het statuut van de vertegenwoordigers van Enabel;2° het toezicht van het posthoofd;3° het uitwisselen van informatie;4° de integratie in de gebouwen van de post;5° de veiligheid;6° het personeel;7° de infrastructuur en de logistiek;8° de overlegmechanismen;9° de modaliteiten voor de herziening van de overeenkomst;10° de specifieke kenmerken van de samenwerking tussen de vertegenwoordiging van Enabel en de diplomatieke post in niet-partnerlanden. Gemeenschappelijk overlegcomité

Art. 31.§ 1. Tussen Enabel en de FOD wordt een gemeenschappelijk overlegcomité opgericht. Het gemeenschappelijk overlegcomité is een overlegplatform met betrekking tot de rol van Enabel als actor in het kader van de internationale ontwikkeling en de Belgische ontwikkelingssamenwerking en bij de uitvoering van de globale aanpak en opvolging van de in artikel 30 bedoelde samenwerkingsovereenkomst, met inachtneming van de bevoegdheden van de raad van bestuur. § 2. De leden van het gemeenschappelijk overlegcomité zijn: 1° de voorzitter of voorzitster van het directiecomité van de FOD;2° de algemeen directeur van Enabel;3° de directeur-generaal voor Ontwikkelingssamenwerking en humanitaire hulp van de FOD;4° de directeur Operaties van Enabel;5° de directeur van de DGeo. Twee bijkomende leden van het directiecomité van de FOD kunnen worden aangeduid door de voorzitter of voorzitster van het directiecomité van de FOD in functie van de agenda van het gemeenschappelijk overlegcomité.

Twee bijkomende leden van het directiecomité van de Enabel kunnen worden aangeduid door de algemene directeur van Enabel in functie van de agenda van het gemeenschappelijk overlegcomité.

De leden van het gemeenschappelijk overlegcomité mogen experts uitnodigen indien de agenda van het comité dit vereist. Deze experts nemen niet deel aan de besluitvorming.

Het gemeenschappelijk overlegcomité, voorgezeten door de voorzitter of voorzitster van het directiecomité van de FOD, beslist bij consensus.

Een huishoudelijk reglement wordt opgesteld. Daarin wordt de werking van het comité vastgelegd.

Uitwisselen van informatie en wederzijdse communicatie

Art. 32.§ 1. Enabel en de Federale Staat verbinden zich ertoe om systematisch alle informatie die nodig is voor elkeen om hun verantwoordelijkheden naar behoren uit te oefenen, over te maken.

De vertegenwoordiging van Enabel en de post in het interventieland informeren elkaar regelmatig en organiseren periodieke ontmoetingen.

De vertegenwoordiging van Enabel en de post verdedigen hetzelfde standpunt tegenover derden in het interventieland. § 2. De vertegenwoordiging van Enabel heeft de plicht de post in te lichten over de voortgang van de opdrachten in de interventielanden, alsmede over uitdagingen en risico's. De post wordt ook in kennis gesteld van elk initiatief van Enabel dat een impact kan hebben voor de uitvoering van de samenwerkingsprogramma's en voor de beleidsdialoog. § 3. Onder het voorbehoud dat de vertrouwelijkheid van bepaalde gegevens moet gegarandeerd worden, levert Enabel de Federale Staat de informatie die hem in staat stelt zijn rapporteringsverplichtingen ten aanzien van het Belgisch Parlement en het Comité voor Ontwikkelingshulp van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling te vervullen.

Samenwerking met FINEXPO en BIO

Art. 33.§ 1. De directeur-generaal van de DGD roept een werkgroep samen, bestaande uit BIO en Enabel, die actief tracht synergieën te identificeren en te ontwikkelen en complementariteiten te benutten en eventuele verschillen op te lossen. Deze werkgroep, voorgezeten door de DGD, vergadert minstens tweemaal per jaar. Indien dit relevant is, wordt FINEXPO uitgenodigd aan de besprekingen deel te nemen. § 2. Op hun verzoek kan Enabel technisch advies in verband met BIO- en FINEXPO-interventies en technische ondersteuning verstrekken, als opdracht van openbare dienst zoals beschreven in artikel 6, § 3 van de Enabel-wet. § 3. Enabel signaleert mogelijke opportuniteiten voor interventies aan BIO en FINEXPO op de gebieden die voor hen van belang zijn in verband met de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling (SDG's). § 4. Enabel betrekt BIO actief bij het uitwerken van samenwerkingsprogramma's om, in voorkomend geval, synergieën te ontwikkelen. § 5. Enabel biedt op aanvraag technische ondersteuning aan de personeelsleden van BIO en van FINEXPO die in de interventielanden op verplaatsing zijn.

Verbintenissen van de Federale Staat: respect van de bestuursautonomie van Enabel, communicatie en coördinatie

Art. 34.§ 1. Enabel is vrij om binnen de grenzen van dit beheerscontract en met inachtneming van de Enabel-wet en de toepasselijke reglementeringen, alle activiteiten te ontwikkelen die bijdragen tot zijn maatschappelijk doel.

In dat opzicht beslist Enabel over de menselijke en financiële middelen om in te zetten in het kader van zijn organisatie met het oog op de uitvoering van de opdrachten die aan het agentschap worden toevertrouwd en het behalen van de doelstellingen op lange termijn bepaald in artikel 5, binnen de grenzen van de financiële middelen voorzien in hoofdstuk 6.

De Federale Staat respecteert de bestuursautonomie van Enabel volgens de modaliteiten beschreven in de Enabel-wet, dit beheerscontract en de samenwerkingsovereenkomst tussen de FOD en Enabel. § 2. De Federale Staat communiceert via de tussenkomst van de DGD en haar posten in de partnerlanden over het mandaat van Enabel, zijn voornaamste interventieassen en werkingsmodaliteiten, alsook over de sleutelelementen van de jaarlijkse rapportage die Enabel verstrekt over de samenwerkingsprogramma's. § 3. De Federale Staat vergemakkelijkt, via de DGD en haar diensten, de dialoog en zorgt voor coherentie en optimale synergieën tussen de verschillende actoren bij de uitvoering van het Belgische ontwikkelingsbeleid. In deze context en overeenkomstig artikel 6, § 1 van de Enabel-wet, kan Enabel de Federale Staat ondersteunen met experts. De expert wordt onder het functionele gezag van de DGD geplaatst. § 4 De Federale Staat bevestigt de rol van Enabel als Ontwikkelingsagentschap van de Federale Staat en als bevoorrechte actor in de uitvoering van de opdrachten van openbare dienst die worden toevertrouwd en gefinancierd door andere Belgische federale overheidsdiensten en -instellingen en die kaderen in de Agenda 2030 voor Duurzame Ontwikkeling. § 5. De Federale Staat ondersteunt Enabel actief op zijn zoektocht naar aanvullende opdrachten en financieringen afkomstig van derde opdrachtgevers teneinde de Belgische ontwikkelingssamenwerking te versterken § 6. De Federale Staat zet alle nodige politieke stappen bij de partnerlanden opdat de activiteiten van Enabel er kunnen worden uitgevoerd in een juridisch en reglementair kader dat aangepast is aan de bijzondere kenmerken van de internationale ontwikkeling. § 7. De Federale Staat zet alle nodige politieke stappen om de problemen op te lossen die zouden kunnen ontstaan in verband met de activiteiten van Enabel. § 8. De Federale Staat stelt alles in het werk, met inbegrip van de nodige stappen bij zijn partners, om alle expat-personeelsleden van Enabel en hun gezinsleden dezelfde evacuatie- en repatriëringsvoorwaarden om veiligheidsredenen te waarborgen als deze die gelden voor zijn expat-personeelsleden. De Federale Staat kan daaraan verbonden kosten eventueel van Enabel terugvorderen.

Daartoe bezorgt Enabel de bevoegde diplomatieke post regelmatig een bijgewerkte lijst van zijn expat-medewerkers en hun gezinsleden. HOOFDSTUK 9. - Ondernemingsplan Ondernemingsplan

Art. 35.§ 1. Overeenkomstig de artikelen 37 en 38 van de Enabel-wet wordt een ondernemingsplan ter goedkeuring aan de minister voorgelegd door de raad van bestuur tegen 15 november van het jaar voorafgaand aan het beoogde boekjaar, na de verificatie van zijn overeenstemming met dit beheerscontract. § 2. Het ondernemingsplan omvat de volgende elementen: 1° de jaarlijkse operationele en organisatorische prestatiedoelstellingen die voortvloeien uit de doelstellingen op lange termijn bepaald in artikel 5, en de indicatoren ervan;2° corrigerende maatregelen die worden voorgesteld op basis van de getrokken lessen uit de uitvoering van het vorige en het lopende ondernemingsplan;3° de planning van de menselijke en financiële middelen;4° de genomen acties op het gebied van gender, diversiteit en waardig werk. § 3. Het ondernemingsplan is goedgekeurd door de minister indien de minister tegen 15 december van het jaar voorafgaand aan het boekjaar waarop het ondernemingsplan betrekking heeft, geen formeel gemotiveerde weigering aan de raad van bestuur van Enabel heeft bekendgemaakt. § 4. Het jaarverslag over de uitvoering van het ondernemingsplan wordt ter informatie overgemaakt aan de minister door de raad van bestuur tegen 30 juni van het jaar volgend op het beoogde boekjaar. Dit verslag beoordeelt de verwezenlijking van de jaarlijkse prestatiedoelstellingen en trekt er lessen uit. Het beoordeelt ook de mate van verwezenlijking (voortgang van de indicatoren) van de doelstellingen op lange termijn. HOOFDSTUK 1 0. - Bijzondere bepalingen Communicatie over de ontwikkelingsinterventies gefinancierd door de Federale Staat

Art. 36.§ 1. Enabel zorgt ervoor dat de Federale Staat zichtbaar is in de communicatie omtrent zijn ontwikkelingsactiviteiten. Hierbij zorgt Enabel ervoor dat de financiering van de Federale Staat duidelijk wordt vermeld. § 2. Enabel communiceert actief over de impact van de Belgische gouvernementele samenwerking en de andere taken die de Belgische Staat hem toevertrouwt. Enabel communiceert op transparante wijze over successen en tegenslagen, en over de lessen die getrokken worden. § 3. Enabel is transparant over zijn activiteiten en resultaten en garandeert dat zijn uitgaven traceerbaar zijn door deze gegevens toegankelijk, begrijpelijk en bruikbaar voor iedereen te maken overeenkomstig de standaarden van het International Aid Transparency Initiative.

Integriteit, corruptiebestrijding en strijd tegen terrorisme

Art. 37.§ 1. Enabel actualiseert zijn ethische code op periodieke wijze en publiceert deze op zijn website. Enabel vormt en ondersteunt zijn personeel in de toepassing van de ethische code. Enabel sensibiliseert eveneens zijn partners en leveranciers. § 2 Enabel heeft een systeem met contact- en adviespunten voor het geheel van zijn personeel, begunstigden en partners via een integriteitsbureau op de zetel. Enabel zorgt ervoor dat het meldingskanaal voor klokkenluiders voldoende gekend is en toegankelijk voor medewerkers, begunstigden en partners. De bescherming van klokkenluiders wordt gewaarborgd. § 3. Enabel voert een actieve fraude- en corruptiebestrijding en waakt erover dat de betreffende risico's zo vroeg mogelijk worden meegenomen bij het uittekenen en uitvoeren van de samenwerkingsprogramma's.

Indien zich gevallen van fraude of corruptie voordoen, past Enabel een nultolerantie toe in hun beheer en communiceert er transparant over. § 4. Enabel voert de aanbevelingen uit van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling inzake het beheer van het corruptierisico alsook inzake bestrijding van seksuele uitbuiting, seksueel misbruik en seksuele intimidatie. § 5. Enabel voert een actief integriteitsbeleid opdat medewerkers, begunstigden en partners in een veilige omgeving kunnen werken.

Indien zich integriteitsschendingen voordoen, past Enabel een nultolerantie toe in hun beheer.

Enabel onderschrijft het integriteitscharter van de Belgische ontwikkelingssector en werkt constructief mee in de taskforce voor integriteit van de DGD. § 6. Door de invoering van een systeem dat redelijke zekerheid biedt, zorgt Enabel ervoor dat geen van de fondsen, activa en economische middelen die worden geleverd in het kader van opdrachten van openbare dienst en opdrachten voor derde opdrachtgevers ter beschikking worden gesteld of gebruikt worden om personen, groepen of entiteiten te steunen die met terrorisme in verband worden gebracht of om terroristen of terroristische organisaties die op de Belgische, Europese en VN-sanctielijsten staan, bij te staan of anderszins te steunen. De Federale Staat kan specifieke onderzoeken uitvoeren en eisen dat onmiddellijk maatregelen worden genomen wanneer een risico is aangetoond. HOOFDSTUK 1 0. - Interne evaluatie

Art. 38.§ 1. Het interne evaluatiesysteem van Enabel omvat de evaluaties georganiseerd door het directiecomité van Enabel en door de interne evaluatiedienst. § 2. Het directiecomité organiseert en voert evaluaties uit in het kader van een resultaatgerichte beheersaanpak en overeenkomstig het evaluatiebeleid en de modaliteiten die door het DAC-OESO worden aanbevolen. Op vraag van het directiecomité worden deze evaluaties uitgevoerd door de interne evaluatiedienst. § 3. De interne evaluatiedienst van Enabel organiseert twee soorten evaluaties: 1° strategische evaluaties, die betrekking hebben op een geheel van interventies en samenwerkingsprogramma's.Op basis van de lessen die uit de uitvoering zijn getrokken, beogen deze evaluaties kennis te genereren die van belang is voor de uitvoeringsstrategieën van het ontwikkelingsbeleid. Bijgevolg zijn zij onderworpen aan overleg met de DBE en de DGD. De resultaten van de evaluaties worden in de volgende programmeringscycli benut. In voorkomend geval worden de geleerde lessen/resultaten verspreid onder externe belanghebbenden. 2° evaluaties van de kwaliteit van de systemen van Enabel, die worden georganiseerd om een betrouwbare rapportage over de resultaten van de interventies en samenwerkingsprogramma's te waarborgen, en om de organisatorische systemen die van invloed zijn op het bereiken van de resultaten te versterken. De interne evaluatiedienst voert ook taken uit die bijdragen tot de versterking van de resultaten- en evaluatiecultuur binnen de organisatie. § 4. De interne evaluatiedienst is een onafhankelijke entiteit die rapporteert aan de raad van bestuur. De dienst werkt volgens de regels van een door de raad van bestuur goedgekeurd charter voor de interne evaluatie. Daarnaast rapporteert de interne evaluatiedienst aan de algemeen directeur van Enabel.

Bij de jaarlijkse activiteitenplanning wordt gezorgd voor complementariteit met het evaluatieprogramma van de DBE en voor een aanpak met meerdere actoren.

De interne evaluatiedienst produceert een jaarverslag over zijn activiteiten en zijn bevindingen uit de evaluaties.

De raad van bestuur keurt de activiteitenplanning, het budget en het jaarverslag van de interne evaluatiedienst goed.

Het directiecomité van Enabel stelt de interne evaluatiedienst de nodige middelen ter beschikking voor de goede werking ervan. § 5. De vertegenwoordiging van Enabel zendt de verslagen van elke evaluatie betreffende haar rechtsgebied door naar de post. § 6. De interne evaluatieverslagen van Enabel worden toegezonden aan de DBE en ter beschikking gesteld van de DGD. Interne audit

Art. 39.§ 1. De interne auditdienst is een onafhankelijke entiteit.

Deze dienst werkt volgens de bepalingen van een door de raad van bestuur goedgekeurd charter voor de interne audit.

De interne auditdienst produceert een jaarverslag over zijn activiteiten en de bevindingen ter zake. Met respect voor de regels inzake privacy communiceert Enabel tenminste één keer per jaar globaal over de integriteitsschendingen.

De raad van bestuur keurt de activiteitenplanning, het budget en het jaarverslag van de interne auditdienst goed.

Het directiecomité van Enabel stelt de interne auditdienst de nodige middelen ter beschikking voor zijn goede werking. § 2. In overeenstemming met de norm 1312 van het Instituut van Interne Auditoren laat Enabel zijn interne auditsysteem ten minste om de vijf jaar evalueren door een onafhankelijke externe auditor.

Vermits de laatste audit plaatsvond in 2019, wordt de volgende audit ten laatste georganiseerd in 2024.

Tenuitvoerlegging van de wetten en reglementeringen inzake gender

Art. 40.§ 1. Enabel leeft de Belgische en Europese wet- en regelgeving inzake gendermainstreaming en specifieke acties voor de empowerment van vrouwen en meisjes na, en verbindt zich er zo toe bij te dragen tot de verwezenlijking van de internationale verbintenissen van België op dit gebied. § 2. Enabel zet zijn inspanningen voort om de vooruitgang inzake diversiteit en inclusie in zijn interventies, zijn werking en zijn bedrijfscultuur te versnellen. § 3. Om dit te bereiken integreert Enabel gender-, diversiteits- en inclusiedoelstellingen in de kern van zijn strategie en zijn ondernemingsplan.

Charter van de bestuurder van Enabel

Art. 41.Het charter van de bestuurder van Enabel gaat als bijlage bij dit beheerscontract. HOOFDSTUK 1 1. - Slotbepalingen Toetsing van het beheerscontract

Art. 42.§ 1 Het beheerscontract wordt elk jaar getoetst door de algemeen directeur en de minister. De raad van bestuur wordt hiervan op de hoogte gebracht.

Elke partij legt, in voorkomend geval, de voorstellen tot wijzigingen van het beheerscontract voor ter goedkeuring aan de raad van bestuur, die bij volstrekte meerderheid beslist.

De wijzigingen van het beheerscontract treden slechts in werking na hun goedkeuring door de Koning, bij een in Ministerraad overlegd besluit, vanaf de datum vastgesteld in dit besluit.

Procedure in geval van niet-naleving van de verbintenissen die voortvloeien uit het beheerscontract

Art. 43.§ 1 In geval van gebrekkige uitvoering door een partij van één of meer van de verbintenissen die op haar rusten ingevolge dit beheerscontract, brengt de partij die zich benadeeld acht de andere partij op de hoogte van de niet-naleving van dit beheerscontract, zoals werd vastgesteld door de regeringscommissaris die door de minister werd aangesteld. § 2. De partijen overleggen te goeder trouw met als doel het geschil in der minne te schikken.

Overgang

Art. 44.§ 1 De landen-, thematische en regionale portefeuilles waarvan de bijzondere overeenkomst ondertekend wordt na 31 december 2022 zullen uitgevoerd worden volgens dit beheerscontract. In het geval dat er volgens de procedure van het eerste beheerscontract een landen-, regionale en thematische strategie en portefeuille werd opgemaakt zal de portefeuille aangehecht worden aan de bijzondere overeenkomst. In het geval dat de landen-, regionale en thematische strategie nog niet werd afgewerkt en goedgekeurd door de minister in 2022 zal een samenwerkingsprogramma opgemaakt worden zoals beschreven in artikel 8 en 9 van deze overeenkomst. § 2. Alle overeenkomsten die lopen op het moment van de inwerkingtreding van dit beheerscontract worden voortgezet en afgewerkt volgens de bepalingen van het beheerscontract waaronder ze werden opgestart, behalve indien zij het voorwerp uitmaken van een uitdrukkelijk akkoord tussen Enabel en de DGD om te worden voortgezet en afgewerkt volgens de bepalingen van dit beheerscontract. § 3. De samenwerkingsprogramma's en de interventies die lopen op het moment van de inwerkingtreding van dit beheerscontract worden voortgezet in het kader van de bestaande overlegorganen. § 4. Het rekenschap afleggen over het jaar 2022 gebeurt volgens de bepalingen van het eerste beheerscontract tussen de Belgische Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht met sociaal oogmerk Enabel.

Duur van het beheerscontract

Art. 45.Het beheerscontract wordt afgesloten voor de duur van vijf jaar.

Gedaan te Brussel op 16 december 2022, zoals goedgekeurd door de raad van bestuur, in twee originele exemplaren, waarbij elke partij uitdrukkelijk erkent het voor haar bestemde exemplaar te hebben ontvangen.

In naam van de Federale Staat : De Minister belast met Ontwikkelingssamenwerking, F. VANDENBROUCKE In naam van Enabel : De voorzitster van de raad van bestuur, D. MORALIS De Vicevoorzitter van de raad van bestuur, A. COHEUR

Bijlage. Charter voor de bestuurder van Enabel Principe 1. - Respecteren van de voorafgaande voorwaarden bij de aanvaarding van het mandaat 1° De bestuurder heeft zich grondig geïnformeerd alvorens het mandaat te aanvaarden.2° Hij/zij beschikt over competenties en nuttige ervaringen voor de goede uitvoering van het bestuursmandaat.Hij/zij kent en respecteert het juridisch kader, de relevante governance code(s), de statuten van Enabel en de beheersovereenkomst. Hij/zij neemt het jaarverslag zeer grondig door. 3° Hij/zij neemt kennis van het Belgische ontwikkelingsbeleid en streeft ernaar dat de raad van bestuur dit beleid als toetssteen hanteert bij de uitstippeling van zijn strategie.4° Als lid van de raad van bestuur moet de bestuurder ervoor ijveren dat elke vacature gepaard gaat met het gepast functieprofiel, in lijn met de (toekomstige) noden van de raad van bestuur, zoals die naar voor zijn gekomen in de evaluatie-oefening van de raad van bestuur.5° Een bestuursmandaat kost tijd en dient uitgeoefend te worden met het nodige professionalisme.De kandidaat-bestuurder neemt daarom enkel die mandaten op waarvoor hij/zij zich ten volle kan inzetten. 6° Alvorens een eventuele hernieuwing van zijn/haar mandaat te aanvaarden, stelt de bestuurder zich de vraag of hij/zij nog een toegevoegde waarde biedt voor Enabel, met specifieke aandacht voor de resultaten van de evaluatie-oefening van de raad van bestuur.Hij/zij moet er zich bewust van zijn dat de hernieuwing van zijn/haar mandaat niet automatisch gebeurt.

Principe 2. - Zich concentreren op de taken eigen aan de bestuurder 1° De bestuurder waakt over een efficiënte werking van de raad van bestuur en van de gespecialiseerde comités.Als hij/zij het gevoel heeft dat de juridische verplichtingen niet worden gerespecteerd, dan heeft hij/zij de plicht om onmiddellijk te reageren, en hiermee zijn/haar burgerrechtelijke en strafrechtelijke verantwoordelijkheden te vervullen. 2° Hij/zij verifieert dat de raad van bestuur daadwerkelijk het dagelijks bestuur superviseert en de vennootschap controleert.3° Hij/zij vergewist zich ervan dat de raad van bestuur de strategische objectieven bepaalt (in lijn met het beheerscontract) en dat die in het ondernemingsplan worden vertaald.Hij/zij voorziet de nodige structuren en middelen om de objectieven te bereiken. 4° In geval de bestuurder deelneemt aan een gespecialiseerd comité, dan : (i) engageert hij/zij zich om dezelfde standaarden van betrokkenheid, integriteit en professionalisme te hanteren als diegene die vooropgesteld zijn in dit charter voor zijn/haar lidmaatschap van de raad van bestuur; (ii) zorgt hij/zij dat het comité op regelmatige tijdstippen bijeenkomt en zich focust op de toegewezen onderwerpen; (iii) zorgt hij/zij ervoor dat het gespecialiseerd comité geen beslissingen neemt zonder de goedkeuring van de raad van bestuur in zijn geheel; hij/zij engageert zich om op een adequate manier te rapporteren aan de raad van bestuur, aangezien deze laatste de finale verantwoordelijkheid draagt. 5° Bovenop de taken eigen aan de bestuurder vervult de voorzit(s)ter de taken eigen aan zijn/haar specifieke rol : (i) hij/zij is verantwoordelijk voor de goede werking van de raad van bestuur.Hij/zij neemt de nodige maatregelen om een vertrouwensklimaat te ontwikkelen binnen de raad van bestuur door te zorgen voor open discussies, een constructieve benadering van uiteenlopende standpunten en de naleving van de beslissingen genomen door de raad van bestuur; (ii) hij/zij waakt erover dat er een efficiënte en constructieve samenwerking is tussen de raad van bestuur en het directiecomité.

Hij/zij onderhoudt een nauwe relatie met de algemene directeur(trice) en geeft hem/haar steun en advies, maar respecteert hierbij de uitvoerende verantwoordelijkheden van de algemene directeur(trice); (iii) hij/zij waakt erover dat de bestuurders tijdig adequate en precieze informatie ontvangen voor de vergaderingen, en indien nodig, tussen de vergaderingen; (iv) hij/zij waakt erover dat alle bestuurders kunnen bijdragen aan de discussies binnen de raad van bestuur en dat de raad voldoende tijd neemt voor reflectie en discussie alvorens een beslissing te nemen; (v) hij/zij waakt erover dat de spreektijd evenwichtig verdeeld wordt onder alle leden van de raad van bestuur; (vi) hij/zij waakt erover dat de nieuwe bestuurders een adequate introductie krijgen en effectief volgen die hen toelaat om snel bij te dragen aan de discussies binnen de raad van bestuur; (vii) hij/zij neemt het initiatief om regels vast te leggen over de communicatie met de buitenwereld; (viii) hij/zij waakt erover dat de rol van iedereen (bestuurder, leden van het directiecomité,...) duidelijk vastgelegd wordt.

Principe 3. - Verdedigen van de belangen van Enabel in lijn met diens specificiteit 1° De bestuurder behoudt in alle omstandigheden (van analyse over beslissing naar actie) zijn/haar onafhankelijkheid, en laat zich niet onder druk zetten.Hij/zij verdedigt steeds de belangen van Enabel.

Wanneer er een beslissing zou genomen worden door de raad van bestuur, die de vennootschap zou schaden, dan maakt de bestuurder zijn bezwaren duidelijk en zet hij/zij zich volledig om de anderen te overtuigen van zijn/haar idee. 2° De bestuurder waakt erover dat belangenconflicten op een professionele manier aangepakt worden binnen de raad van bestuur volgens de procedure beschreven in principe 4, 2°. Principe 4. - Streven naar een onafhankelijke positie 1° Elke bestuurder streeft voortdurend naar een onafhankelijke opstelling.De bestuurder laat zich in zijn/haar analyses of beslissingen niet beïnvloeden door persoonlijke belangen noch door eventuele relaties met de aandeelhouder of belanghebbenden. 2° Een belangenconflict doet zich voor wanneer de bestuurder die verschillende hoedanigheden bekleedt, onderscheiden belangen heeft in de ene hoedanigheid die onderscheiden en tegenstrijdig is (of kan zijn) met de andere hoedanigheid.3° Indien de bestuurder, rechtstreeks of onrechtstreeks, een belang van vermogensrechtelijke aard heeft dat strijdig is met een beslissing of een verrichting die tot de bevoegdheid behoort van de raad van bestuur, moet hij/zij dit mededelen aan de andere bestuurders vóór de raad van bestuur een besluit neemt.Zijn/haar verklaring, alsook de rechtvaardigingsgronden betreffende voornoemd strijdig belang moeten worden opgenomen in de notulen van de raad van bestuur die de beslissing moet nemen.

Principe 5. - Volgen van hoge standaarden van integriteit 1° De bestuurder gedraagt zich integer.Hierbij is het belangrijk dat de bestuurder zichzelf uitdaagt om niet enkel naar de letter van de wet te handelen, maar ook belang hecht aan de geest van de wet.

Integriteit gaat verder dan de letterlijke bepalingen van de wet en dient door de bestuurder zo geïnterpreteerd te worden. 2° Hij/zij bezit persoonlijke en professionele kwaliteiten die beantwoorden aan de hoogste normen van eerlijkheid en loyaliteit.3° Hij/zij is transparant over voordelen die hij/zij ontvangt en die kunnen worden beschouwd als een potentiële beïnvloeding van zijn/haar integriteit of beoordelingsvermogen.4° Concepten zoals ethiek en integriteit zijn moeilijk te vatten of te kwantificeren.Echter, wanneer een bestuurder zichzelf de vraag stelt of bepaald gedrag als onethisch zou kunnen aanzien worden, dan wijst dit er al op dat er waakzaamheid vereist is. 5° De bestuurder ijvert ervoor dat Enabel een raamwerk of ethische code ontwikkelt, zodanig dat er overeenstemming is ten aanzien van wat als onethisch gedrag zou kunnen aanzien worden. Principe 6. - Zich gepast gedragen bij besluitvorming 1° De bestuurder van Enabel woont regelmatig de vergaderingen van de raad van bestuur bij en, indien hij/zij lid is, die van de gespecialiseerde comités.Hij/zij neemt actief deel aan de vergaderingen, aan de debatten en de besluitvorming. Hij/zij is punctueel en blijft gedurende de hele vergadering. 2° De bestuurder streeft naar consensus.Indien er, in uitzonderlijke gevallen, geen consensus kan bereikt worden, dan laat de bestuurder zijn/haar afwijkende positie optekenen in de notulen. Desalniettemin geeft de bestuurder naar buiten toe aan dat het een beslissing was die collegiaal genomen is, ongeacht zijn/haar persoonlijke mening. 3° Als college neemt de raad van bestuur collegiale beslissingen, die alle bestuurders binden.Elk bestuurder is wel individueel en hoofdelijk aansprakelijk voor de genomen beslissingen.

Principe 7. - Zich informeren over en respecteren van vertrouwelijke informatie 1° De bestuurder moet goed, tijdig en volledig geïnformeerd zijn.In samenspraak met de voorzit(s)ter van de raad van bestuur, zoekt de bestuurder de informatie die hem/haar toelaat om op een onderbouwde manier te debatteren en beslissingen te nemen. 2° Hi/zij besteedt voldoende tijd aan het doornemen van de ontvangen informatie.3° De bestuurder gaat in alle omstandigheden discreet om met vertrouwelijke informatie.De bestuurder behandelt de informatie met betrekking tot de vennootschap waarvan hij/zij weet of kan vermoeden dat deze vertrouwelijk is, als zodanig en gebruikt deze enkel bij de uitoefening van zijn/haar mandaat. 4° Hij/zij vergewist zich ervan dat alle informatie die naar buiten toe gecommuniceerd wordt, op voorhand is goedgekeurd door de voorzit(s)ter van de raad van bestuur.5° Hij/zij maakt geen misbruik van de informatie die hij/zij verkrijgt via zijn/haar bestuursmandaat, ongeacht of hij/zij er nu persoonlijk voordeel uithaalt of niet, en ongeacht of de vennootschap schaadt of niet.6° Hij/zij respecteert het confidentieel karakter van de informatie, zelfs nadat hij/zij zijn/haar mandaat als bestuurder beëindigd heeft.7° Gezien het openbare karakter van Enabel, is het belangrijk om het juiste evenwicht te vinden tussen confidentialiteit en actieve openbaarheid van bestuur.De bestuurder heeft er alle belang bij dat Enabel op voorhand de tijd neemt om dit evenwicht te definiëren in functie van de eigen karakteristieken van de vennootschap.

Principe 8. - Onderhouden van expertise 1° De bestuurder dient steeds over de nodige competenties en voldoende kennis te beschikken met betrekking tot de sector en de vennootschap.2° Hij/zij onderhoudt en versterkt zijn/haar expertise, waarbij hij/zij rekening houdt met de steeds veranderende context waarin Enabel zich moet waarmaken.Hij/zij kan daarbij rekenen op de ondersteuning en hulp van Enabel. 3° Hij/zij waakt erover dat er opleidingsplannen ontwikkeld worden voor de huidige en nieuw benoemde bestuurders, die gebaseerd zijn op de resultaten van de evaluatie-oefening van de raad van bestuur. Principe 9. - Onderhouden van adequate en constructieve relaties met het directiecomité, de aandeelhouder en andere belanghebbenden 1° De bestuurder hecht belang aan een goede, respectvolle samenwerking tussen de raad van bestuur (en in het bijzonder de voorzit(s)ter), het directiecomité, de aandeelhouder en andere belanghebbenden.2° Hij/zij waakt over adequate delegatiebevoegdheden en kent de delegatiebevoegdheden van de raad van bestuur ten opzichte van het directiecomité.3° In samenspraak met de voorzit(s)ter van de raad van bestuur, werkt hij/zij samen met het directiecomité, maar is hierbij waakzaam dat hij/zij zich niet inlaat met operationele zaken.4° De raad van bestuur beslist wie de communicatie met de aandeelhouder en de contacten met de belanghebbenden op zich neemt. Vervolgens is het belangrijk dat er regelmatig verslag uitgebracht wordt aan de raad van bestuur over dergelijke contacten. 5° De bestuurder dient transparant te zijn over substantiële contacten met belanghebbenden : hij/zij informeert de voorzit(s)ter.6° De voorzit(s)ter van de raad van bestuur zorgt ervoor dat er een procedure bestaat om zulke contacten en de rapportering ervan te omkaderen.In elk geval dient de voorzit(s)ter altijd op de hoogte te zijn wanneer er contact genomen wordt met de aandeelhouder of zijn vertegenwoordigers. 7° Hij/zij waakt erover dat de raad van bestuur een beleid opstelt ten opzichte van de aandeelhouder en andere belanghebbenden, zodat het directiecomité rekening kan houden met de legitieme verwachtingen van de aandeelhouder en de andere belanghebbenden.8° De term belanghebbende kan verschillende realiteiten omvatten.Het is daarom noodzakelijk dat de vennootschap nauwgezet identificeert wie de sleutel-belanghebbenden zijn. De bestuurder waakt erover dat Enabel zijn belanghebbenden duidelijk identificeert en een goed dialoog ontwikkelt met hen.

Principe 10. - Bevorderen evaluatiecultuur. 1° De bestuurder waakt erover dat er, onder toezicht van de voorzit(s)ter, regelmatig en op gestructureerde wijze een evaluatie wordt uitgevoerd van de werking en de samenstelling van de raad van bestuur.2° Hij/zij waakt erover dat de oefening objectief verloopt, indien nodig met behulp van een externe partij.3° Hij/zij participeert op actieve wijze in deze evaluatieoefening. 4° Hij/zij moedigt aan om de resultaten van de evaluatie binnen de raad van bestuur te bespreken en een actieplan voor continue verbetering op te stellen.

^