Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 15 januari 2019
gepubliceerd op 01 februari 2019

Koninklijk besluit betreffende de innovatieve financieringsinstrumenten bedoeld in artikel 6, § 2, eerste lid, 5° van de wet van 23 november 2017 tot wijziging van de naam van de Belgische Technische Coöperatie en tot vaststelling van de opdrachten en de werking van Enabel, Belgisch Ontwikkelingsagentschap

bron
federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking
numac
2019010450
pub.
01/02/2019
prom.
15/01/2019
ELI
eli/besluit/2019/01/15/2019010450/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

15 JANUARI 2019. - Koninklijk besluit betreffende de innovatieve financieringsinstrumenten bedoeld in artikel 6, § 2, eerste lid, 5° van de wet van 23 november 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/11/2017 pub. 11/12/2017 numac 2017031698 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van de naam van de Belgische Technische Coöperatie en tot vaststelling van de opdrachten en de werking van Enabel, Belgisch Ontwikkelingsagentschap sluiten tot wijziging van de naam van de Belgische Technische Coöperatie en tot vaststelling van de opdrachten en de werking van Enabel, Belgisch Ontwikkelingsagentschap


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 23 november 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/11/2017 pub. 11/12/2017 numac 2017031698 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van de naam van de Belgische Technische Coöperatie en tot vaststelling van de opdrachten en de werking van Enabel, Belgisch Ontwikkelingsagentschap sluiten tot wijziging van de naam van de Belgische Technische Coöperatie en tot vaststelling van de opdrachten en de werking van Enabel, Belgisch Ontwikkelingsagentschap, artikel 6, § 2, eerste lid, 5° ;

Gelet op de adviezen van de Inspecteur van Financiën van 7 september 2018 en van 4 oktober 2018;

Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting van 26 oktober 2018;

Gelet op de adviesaanvraag binnen 30 dagen, die op 19 november 2018 bij de Raad van State is ingediend, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende dat het advies niet is meegedeeld binnen die termijn;

Gelet op artikel 84, § 4, tweede lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Ontwikkelingssamenwerking en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK 1. - Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° "de wet": de wet van 23 november 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/11/2017 pub. 11/12/2017 numac 2017031698 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van de naam van de Belgische Technische Coöperatie en tot vaststelling van de opdrachten en de werking van Enabel, Belgisch Ontwikkelingsagentschap sluiten tot wijziging van de naam van de Belgische Technische Coöperatie en tot vaststelling van de opdrachten en de werking van Enabel, Belgisch Ontwikkelingsagentschap;2° "de actie": een deel van een interventie, die wordt uitgevoerd door Enabel;3° "de outcome": de beoogde gunstige effecten die plaats vinden als gevolg van de actie;4° "de financiering gebaseerd op outcomes": de financiering voor het behalen van vooraf bepaalde outcomes;5° "de impactobligatie": een schriftelijke overeenkomst tussen één of meer impactinvesteerders, een uitvoerende partij, een beoordelaar en één of meerdere resultaatfinanciers voor de financiering van meetbare ontwikkelingsresultaten;6° "de impactinvesteerder": de partij die acties financiert die gericht zijn op het bereiken van meetbare ontwikkelingsresultaten;7° "de uitvoerende partij": de publieke partij of de private partij zonder winstoogmerk die acties uitvoert die gericht zijn op het bereiken van meetbare ontwikkelingsresultaten;8° "de beoordelaar": de onafhankelijke partij die, zich baserend op data, evalueert of een bepaald meetbaar ontwikkelingsresultaat bereikt werd;9° "de resultaatfinancier": de publieke of private donor die financiert op basis van het behalen van vooraf bepaalde resultaten;10° "de intermediair": de partij die de contracterende partijen van een impactobligatie of financiering gebaseerd op outcomes begeleidt bij de totstandkoming of de uitvoering ervan;11° "het op resultaten gebaseerd financieringsplan": het plan dat de financiering koppelt aan het bereiken van vooropgestelde meetbare en verifieerbare resultaten;12° "de voucher": de bon die een financiële waarde vertegenwoordigt en die kan gebruikt worden voor het geheel of gedeeltelijk betalen van bepaalde goederen of diensten;13° "de voorwaardelijke premie": de premie die afhankelijk wordt gesteld van het ondernemen van bepaalde activiteiten door de begunstigde. HOOFDSTUK 2. - Innovatieve financieringsinstrumenten

Art. 2.§ 1. Dit besluit bepaalt de nadere regels voor de volgende innovatieve financieringsinstrumenten: 1° de financiering gebaseerd op outcomes;2° de impactobligatie ;3° het vouchersysteem;4° het systeem van voorwaardelijke premies. § 2. Ieder dossier inzake de inzet van een innovatief financieringsinstrument, bedoeld in paragraaf 1, binnen een interventie die valt onder artikel 6, paragraaf 2 van de wet, moet voor advies worden voorgelegd aan het begrotingscomité van Enabel. § 3. Bij elk gebruik van een innovatief financieringsinstrument gebeurt er een evaluatie gebeuren en worden de geleerde lessen ruim gedeeld. Afdeling 1. - Financiering gebaseerd op outcomes

Art. 3.§ 1. Een financiering gebaseerd op outcomes beoogt de financiering van behaalde outcomes, die worden gegenereerd door de ondernomen acties van geselecteerde uitvoerende partijen. Die outcomes moeten meetbaar en verifieerbaar zijn. § 2. Per financiering gebaseerd op outcomes voert Enabel, voorafgaand aan de oproep tot het indienen van voorstellen, een kostenanalyse van de gewenste outcomes uit, ten einde te beschikken over een schatting van de kost. § 3. Met het oog op de selectie van de uitvoerende partijen, doet Enabel een oproep tot het indienen van voorstellen. De oproep wordt ten minste gepubliceerd op de internetsite van Enabel en in de lokale media. Een procedure van directe selectie is enkel mogelijk in geval van publieke partij of indien de uitvoerende partij zich rechtens of feitelijk in een monopoliesituatie bevindt.

De oproep tot het indienen van voorstellen bevat ten minste: 1° een duidelijk afgelijnde beschrijving van de beoogde outcomes;2° de wijze van financiering en de uitvoeringstermijnen;3° de modaliteiten van de indiening van een voorstel;4° de ontvankelijkheids- en evaluatiecriteria, alsook de selectieprocedure;5° de vereisten inzake het verzamelen van data en de systemen voor het beheer ervan;6° een ontwerp van de overeenkomst die met geselecteerde uitvoerende partijen zal worden afgesloten, waarin ten minste de volgende elementen zijn opgenomen : a) de verplichtingen van de uitvoerende partij;b) het voorstel van op resultaten gebaseerd financieringsplan en de betalingsprocedure;c) de controlemogelijkheid, de maatregelen indien de uitvoerende partij in gebreke blijft en de gevallen waarin de financiering kan worden stopgezet;d) de opvolging van de voortgang van de actie en de verantwoording. Enabel voert een evaluatie uit van de voorstellen. Enabel kan bij die evaluatie een beroep doen op externe experten.

In geval van directe selectie verzoekt Enabel de organisatie een voorstel van actie in te dienen. Enabel deelt minstens de elementen mee bedoeld in het tweede lid, 1°, 2°, 3°, 5° en 6°. Na de onderhandeling met de organisatie over het voorstel, stelt Enabel een gemotiveerd beoordelingsverslag van het ingediende voorstel op.

Met de geselecteerde partijen wordt de overeenkomst bedoeld in het tweede lid, 6° getekend. § 4. De betaling van de financiering gebaseerd op outcomes gebeurt na de vaststelling door een beoordelaar van de behaalde outcomes, op basis van het op resultaten gebaseerd financieringsplan, opgenomen in de overeenkomst. Er kan een éénmalig voorschot worden toegekend van maximaal 20 percent.

De uitvoerende partij levert ter verantwoording van de financiering eveneens een narratief rapport over hoe de resultaten werden bereikt en een gecertifieerd financieel rapport met een overzicht van de gemaakte kosten.

Indien de totale gemaakte kosten, met inbegrip van maximaal zeven percent voor de structuurkosten, lager liggen dan de betaling die dient te gebeuren volgens het op resultaten gebaseerd financieringsplan dan ontvangt de uitvoerende partij maximaal de gemaakte kosten. § 5. De eventuele intermediair moet ervaring hebben in het opzetten van impactobligaties of financieringen gebaseerd op outcomes.

De vergoeding van de intermediair varieert niet in functie van de gemeten outcomes. § 6. De beoordelaar wordt door Enabel gecontracteerd, waarbij er wordt over gewaakt dat de beoordelaar: 1° beschikt over expertise betreffende de evaluatie van interventies in ontwikkelingslanden;2° een erkende methodologie toepast;3° voldoende garanties biedt qua neutraliteit en onafhankelijkheid;4° tijdens de duur van zijn opdracht geen enkele relatie heeft met de uitvoerende partij(en).

Art. 4.Enabel kan een bijdrage storten aan een fonds dat financiering gebaseerd op outcomes verleent, indien voldaan is aan de volgende voorwaarden: 1° het aandeel van Enabel is kleiner dan 25 percent van de totale middelen van het fonds;2° de werking van het fonds respecteert de volgende beginselen: a) er wordt enkel gewerkt met uitvoerende partijen die werden geselecteerd na een oproep tot het indienen van voorstellen die werd gevalideerd door Enabel;b) de vaststelling van de behaalde outcomes gebeurt door een beoordelaar.3° Enabel lid is van de stuurgroep van het fonds. Afdeling 2. - Impactobligatie

Art. 5.§ 1. De impactinvesteerders financieren de uitvoerende partij met het doel beoogde meetbare ontwikkelingsresultaten te bereiken. De resultaatfinanciers betalen de impactinvesteerders de financiering geheel of gedeeltelijk terug of betalen ze niet terug, afhankelijk van het behalen door de uitvoerende partij van de vooraf vastgelegde resultaten. Er kan een rentevergoeding worden betaald aan de impactinvesteerders. § 2. De beoogde resultaten moeten in de impactobligatie vertaald worden in meetbare en verifieerbare resultaten.

Het behalen van de resultaten wordt gemeten en geëvalueerd door een beoordelaar. § 3. Enabel kan optreden als resultaatfinancier in een impactobligatie, maar kan nooit optreden als impactinvesteerder.

Enabel kan niet optreden als resultaatsfinancier indien hij reeds in een andere hoedanigheid deelneemt aan de impactobligatie.

Art. 6.§ 1. Bij iedere uitwerking van een nieuwe impactobligatie gebeurt er een opportuniteits-en haalbaarheidsanalyse en wordt er rekening worden gehouden met interne en externe geleerde lessen en evaluaties.

Om te kunnen optreden als resultaatsfinancier in een impactobligatie dient aan volgende voorwaarden te worden voldaan : 1° het betreft een sectorale, thematische of geografische prioriteit;2° de actie heeft een innovatief karakter of kan uitgebreid worden op grotere schaal;3° er is een potentieel om meer ontwikkelingsresultaten te bereiken of resultaatgerichter te werken;4° er is een hefboom voor de mobilisering van bijkomende middelen. Naast Enabel moet er minstens één andere resultaatfinancier zijn; 5° de resultaten zijn meetbaar tegen een redelijke kost;6° Enabel is actief betrokken bij de bepaling van de meetbare resultaten, van het op resultaten gebaseerd financieringsplan en de opmaak van de overeenkomst. § 2. Elke deelname aan een impactobligatie wordt bepaald door de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad.

In het dossier dat wordt voorgelegd aan de Ministerraad wordt de opportuniteit en haalbaarheid gemotiveerd op basis van de voorwaarden bepaald in de eerste paragraaf en wordt de keuze van de resultaatfinanciers geargumenteerd.

Art. 7.De eventuele intermediair moet ervaring hebben in het opzetten van impactobligaties of financieringen gebaseerd op outcomes. De werkwijze wordt afgesproken met Enabel en met de andere betrokken resultaatfinanciers.

De vergoeding van de intermediair varieert niet in functie van de gemeten resultaten en de uitgebrachte evaluaties.

Art. 8.§ 1. Enabel of één van de andere betrokken resultaatfinanciers sluit een contract met de beoordelaar via de van toepassing zijnde aankoopprocedures, waarbij er wordt over gewaakt dat de beoordelaar: 1° beschikt over expertise betreffende de evaluatie van interventies in ontwikkelingslanden;2° een erkende methodologie toepast;3° voldoende garanties biedt qua neutraliteit en onafhankelijkheid;4° tijdens de duur van zijn opdracht geen enkele andere relatie heeft met de impactinvesteerder of de uitvoerende partij(en) dan de van toepassing zijnde aankoopprocedure. § 2. De beoordelaar stelt, met respect voor de wetgeving op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, op regelmatige tijdstippen alle gemeten data ter beschikking van de resultaatfinanciers.

Art. 9.§ 1. De uitvoerende partijen worden door Enabel in hoedanigheid van resultaatfinancier of door de groep van resultaatfinanciers geselecteerd na een oproep tot het indienen van voorstellen of via een procedure van directe selectie.

Een procedure van directe selectie is enkel mogelijk in geval van publieke partij of indien de uitvoerende partij zich rechtens of feitelijk in een monopoliesituatie bevindt. § 2. Bij een oproep tot het indienen van voorstellen kunnen meerdere uitvoerende partijen worden geselecteerd, die elk een deel van de actie uitvoeren. Met elk van deze uitvoerende partijen wordt dan een impactobligatie opgezet.

De oproep tot het indienen van voorstellen bevat ten minste: 1° een duidelijk afgelijnde beschrijving van de beoogde resultaten;2° de wijze van financiering en de uitvoeringstermijnen;3° de modaliteiten van de indiening van een voorstel;4° de ontvankelijkheids- en evaluatiecriteria alsook de selectieprocedure;5° de vereisten inzake het verzamelen van data en de systemen voor het beheer ervan;6° de modaliteiten voor verantwoording, controle, ingebrekestelling en stopzetting;7° een ontwerp van de overeenkomst die met de uitvoerende partijen zal worden afgesloten en met de impactinvesteerders, de resultaatfinanciers en de beoordelaar. Enabel voert een evaluatie uit van de voorstellen. Enabel kan bij die evaluatie een beroep doen op externe experten.

In geval van directe toekenning verzoekt Enabel de organisatie een voorstel van actie in te dienen. Enabel deelt minstens de in het tweede lid bedoelde punten 1°, 2°, 3°, 5°, 6° en 7° mee. Na de onderhandeling met de organisatie over het voorstel, stelt Enabel een gemotiveerd beoordelingsverslag van het ingediende voorstel op.

Met de geselecteerde uitvoerende partijen wordt de overeenkomst bedoeld in het tweede lid, 7° getekend.

Art. 10.§ 1. Het op resultaten gebaseerd financieringsplan wordt door de resultaatfinanciers onderhandeld met de impactinvesteerders. § 2. De impactinvesteerders financieren de uitvoerende partijen en nemen een deel van het financieel risico verbonden aan het niet behalen van de resultaten op zich. De uitvoerende partijen dienen evenwel minimaal 5 percent van het risico verbonden aan het niet behalen van de resultaten zelf te dragen.

De impactinvesteerders betalen de uitvoerende partijen volgens een vooraf afgesproken kalender, en dit rechtstreeks of via een rekening die de middelen van de impactinvesteerders bundelt. § 3. De uitvoerende partijen leveren ter verantwoording van de financiering een narratief rapport over hoe de resultaten werden bereikt en een gecertifieerd financieel rapport met een overzicht van de gemaakte kosten. § 4. Op basis van de door de beoordelaar vastgestelde resultaten betaalt Enabel samen met de andere resultaatfinanciers, de impactinvesteerders terug. Het bedrag wordt bepaald volgens het op resultaten gebaseerd financieringsplan opgenomen in de overeenkomst en op basis van de verantwoording van de uitvoerende partijen. De totale betaling, met uitzondering van de rentevergoeding bedoeld in paragraaf 5 mag niet meer bedragen dan de totale door de uitvoerende partijen verantwoorde kosten. Iedere resultaatfinancier betaalt volgens zijn aandeel in de resultaatfinanciering. § 5. In het geval dat de resultaten worden behaald, voorziet het op resultaten gebaseerd financieringsplan een rentevergoeding voor de impactinvesteerders voorzien als vergoeding voor: 1° de voorfinanciering van de uitvoerende partijen;2° het risico verbonden aan het niet behalen van de vooropgestelde resultaten. De rentevergoeding wordt bepaald op basis van het risicoprofiel en de duurtijd van de transactie. De rentevergoeding aan een impactinvesteerder mag niet meer bedragen dan 15 percent van de reële kost over de looptijd van het deel van de actie dat wordt gefinancierd door die impactinvesteerder. § 3. De betaling door de resultaatfinanciers gebeurt rechtstreeks aan de impactinvesteerders of via een gezamenlijke rekening van de impactinvesteerders.

Art. 11.§ 1. De looptijd van een impactobligatie, vanaf het ogenblik dat de overeenkomst wordt gesloten, bedraagt minimaal één jaar en maximaal vijf jaar. § 2. Bij iedere impactobligatie dient er een onafhankelijke eindevaluatie te gebeuren.

Art. 12.Enabel kan een bijdrage storten aan een fonds dat acties financiert via impactobligaties, indien voldaan is aan de volgende voorwaarden: 1° het aandeel van Enabel is kleiner dan 25 percent van de totale middelen van het fonds;2° de werking van het fonds respecteert de volgende beginselen: a) er wordt enkel gewerkt met uitvoerende partijen die werden geselecteerd na een oproep tot het indienen van voorstellen die werd gevalideerd door Enabel;b) de vaststelling van de behaalde resultaten gebeurt door een onafhankelijke beoordelaar;c) de rentevergoeding voor de impactinvesteerders bedraagt maximaal 15 percent.3° Enabel lid is van de stuurgroep van het fonds. Afdeling 3. - Vouchersysteem

Art. 13.§ 1. Een vouchersysteem beoogt de gehele of gedeeltelijke financiering van bepaalde producten of diensten die worden geleverd door erkende leveranciers of dienstverleners, voor een bepaalde doelgroep. § 2. Enabel voert een marktstudie uit teneinde het bestaan van adequate leveranciers en/of dienstverleners af te toetsen en om de specificiteit en de omvang van de doelgroep te identificeren.

Enabel doet vervolgens een publieke oproep tot het indienen van een aanvraag tot erkenning als leverancier of dienstverlener.

De oproep wordt ten minste gepubliceerd op de internetsite van Enabel en in de lokale media.

De oproep tot het indienen van een aanvraag tot erkenning als leverancier of dienstverlener omvat ten minste : 1° een beschrijving van de goederen en/of diensten die moeten kunnen worden geleverd;2° een beschrijving van de beoogde ontwikkelingseffecten en de doelgroep;3° de evaluatiecriteria en de erkenningsprocedure als leverancier of dienstverlener;4° een ontwerp van de overeenkomst die met de erkende leveranciers en/of dienstverleners zal worden afgesloten met ten minste de volgende elementen: a) de verplichtingen van de leverancier of de dienstverlener;b) de procedure voor de terugbetaling van de vouchers;c) de controlemogelijkheid en de gevallen waarin de erkenning kan worden ingetrokken;d) de opvolging van de voortgang en de rapportering. Enabel evalueert de aanvragen tot erkenning. Een overeenkomst wordt getekend met de leveranciers en/of dienstverleners die voldoen aan de voorwaarden. De lijst met de voor het vouchersysteem erkende leveranciers en/of dienstverleners wordt gecommuniceerd via de lokale media en brochures. § 3. De doelgroep kan bestaan uit organisaties, bedrijven, gezinnen of natuurlijke personen.

Enabel communiceert ten minste de volgende elementen aan de doelgroep van een vouchersysteem: 1° de beschrijving van de goederen en/of diensten die kunnen worden betaald met een voucher;2° de waarde van de voucher;3° de einddatum van het vouchersysteem en de beschikbaarheid van de vouchers;4° de voorwaarden en de procedure voor de ontvangst van vouchers;5° de lijst van erkende leveranciers en/of dienstverleners bij wie de vouchers kunnen worden gebruikt. Enabel controleert de individuele aanvragen vanuit de doelgroep of laat die controle uitvoeren en verstrekt de vouchers aan de aanvragers die aan de voorwaarden voldoen. § 4. De leveranciers en/of dienstverleners die vouchers ontvangen in ruil voor de leveringen of diensten, leveren deze vouchers, samen met het bewijs van de levering of de dienst, in bij Enabel of bij de door Enabel hiertoe gemandateerde instelling, overeenkomstig de procedure bepaald in de overeenkomst.

Na controle van de documenten bedoeld in het eerste lid betaalt Enabel aan de leveranciers en/of dienstverleners de waarde van de ontvangen vouchers uit. Afdeling 4. - Systeem van voorwaardelijke premies

Art. 14.§ 1. Enabel bepaalt, per systeem van voorwaardelijke premies, de minimale kwaliteitsvereisten voor de sociale dienstverleners en sluit samenwerkingsakkoorden af met de dienstverleners die voldoen aan deze minimale vereisten.

Indien zij aanspraak willen maken op een premie, kunnen de begunstigden uitsluitend terecht bij deze dienstverleners voor de betrokken sociale dienstverlening en voor de opvolging.

De dienstverleners leveren de informatie aan over de ondernomen activiteiten door de begunstigden. § 2. De doelgroep kan bestaan uit gezinnen of natuurlijke personen.

Enabel communiceert ten minste de volgende elementen aan de doelgroep van een voorwaardelijk premiesysteem: 1° de ontvankelijkheidsvoorwaarden en de aanvraagprocedure;2° het bedrag van de premie;3° de uitbetalingsvoorwaarden;4° de looptijd en de beschikbaarheid;5° de lijst van mogelijke dienstverleners. Enabel voert een controle uit van de aanvragen of laat deze uitvoeren.

Met de aanvragers die aan de ontvankelijkheidsvoorwaarden voldoen, wordt een overeenkomst ondertekend die ten minste de volgende elementen bevat: a) de verplichtingen van de begunstigde;b) de uitbetalingsvoorwaarden en de procedure voor de betalingen;c) de controlemogelijkheden van Enabel en de gevallen waarin de betalingen worden stopgezet. § 3. De premie aan de begunstigden wordt betaald na controle van de uitbetalingsvoorwaarden. De betaling gebeurt op elektronische wijze of mobiel, tenzij dit omwille van gemotiveerde redenen niet mogelijk is. HOOFDSTUK 3. - Slotbepalingen

Art. 15.Dit besluit treedt in werking de dag volgend op de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.

Art. 16.De minister bevoegd voor Ontwikkelingssamenwerking is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 15 januari 2019.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Ontwikkelingssamenwerking, A. DE CROO

^