Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 10 juli 2013
gepubliceerd op 16 juli 2013

Omzendbrief betreffende de programmawet van 28 juni 2013

bron
programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie
numac
2013011352
pub.
16/07/2013
prom.
10/07/2013
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST MAATSCHAPPELIJKE INTEGRATIE, ARMOEDEBESTRIJDING EN SOCIALE ECONOMIE


10 JULI 2013. - Omzendbrief betreffende de programmawet van 28 juni 2013Relevante gevonden documenten type programmawet prom. 28/06/2013 pub. 01/07/2013 numac 2013203870 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Programmawet sluiten


Geachte voorzitter, INLEIDING De programmawet van 28 juni 2013Relevante gevonden documenten type programmawet prom. 28/06/2013 pub. 01/07/2013 numac 2013203870 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Programmawet sluiten (B.S. 1 juli 2013 - tweede editie) bevat onder meer wijzigingen aan de vreemdelingen wet van 15 december 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/1980 pub. 20/12/2007 numac 2007000992 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 15/12/1980 pub. 12/04/2012 numac 2012000231 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten, de Organieke wet van 8 juli 1976Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/1976 pub. 18/04/2016 numac 2016000231 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits van de versie toepasselijk op de inwoners van het Duitse taalgebied sluiten betreffende de O.C.M.W. en de wet van 26 mei 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/05/2002 pub. 31/07/2002 numac 2002022559 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet betreffende het recht op maatschappelijke integratie sluiten betreffende het recht op maatschappelijke integratie.

Het betreft de artikelen 15 tot en met 21 van de Programmawet. 1. Wijziging van de vreemdelingen wet van 15 december 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/1980 pub. 20/12/2007 numac 2007000992 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 15/12/1980 pub. 12/04/2012 numac 2012000231 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten De artikelen 15 t.e.m. 19 van de programmawet wijzigen de wet van 15 december 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/1980 pub. 20/12/2007 numac 2007000992 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 15/12/1980 pub. 12/04/2012 numac 2012000231 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. Voor de Unieburgers en hun familieleden wordt de periode van ononderbroken verblijf voor het bekomen van het duurzaam verblijfsrecht opgetrokken van drie naar vijf jaar.

Dit houdt in dat het toekennen van het recht op maatschappelijke dienstverlening en/of recht op maatschappelijke integratie tijdens de langere periode die voorafgaat aan de toekenning van het duurzaam verblijfsrecht, eventueel gevolgen kan hebben voor het verblijfsrecht van de betrokkene. De Dienst Vreemdelingenzaken wordt via de automatische gegevensstroom tussen de POD Maatschappelijke integratie en de Dienst Vreemdelingenzaken op de hoogte gebracht dat er leefloon en of een financiële steun ten laste van de staat werd genoten.

De beoordeling van de eventuele effecten op het verblijfsrecht behoort tot de bevoegdheid van de Dienst Vreemdelingenzaken. Hij zal geval per geval beoordelen of de betrokkene nog voldoet aan de voorwaarden van zijn verblijfsrecht en/of de betrokkene geen onredelijke belasting vormt voor het sociale bijstandsstelsel.

De programmawet van 28 juni 2013Relevante gevonden documenten type programmawet prom. 28/06/2013 pub. 01/07/2013 numac 2013203870 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Programmawet sluiten voorziet geen overgangsmaatregelen.

Bijgevolg geldt de nieuwe termijn van vijf jaar voor alle EU-burgers die nog geen duurzaam verblijf bekomen hebben in België. 2. De toevoeging van een nieuw artikel 57sexies aan de Organieke wet van 8 juli 1976Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/1976 pub. 18/04/2016 numac 2016000231 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits van de versie toepasselijk op de inwoners van het Duitse taalgebied sluiten betreffende de O.C.M.W. 2.1. Toepassingsgebied Artikel 20 van de programmawet voegt een artikel 57sexies toe aan de Organieke wet van 8 juli 1976Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/1976 pub. 18/04/2016 numac 2016000231 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits van de versie toepasselijk op de inwoners van het Duitse taalgebied sluiten betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

Dit artikel 57sexies bepaalt dat : « In afwijking van de bepalingen van deze wet is de maatschappelijke dienstverlening door het centrum niet verschuldigd aan de vreemdeling die gemachtigd werd tot een verblijf op basis van artikel 9bis van de wet van 15 december 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/1980 pub. 20/12/2007 numac 2007000992 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 15/12/1980 pub. 12/04/2012 numac 2012000231 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, omwille van een arbeidskaart B of een beroepskaart. » De betrokkenen die gemachtigd werden tot een verblijf in het kader van artikel 9bis van de wet van 15 december 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/1980 pub. 20/12/2007 numac 2007000992 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 15/12/1980 pub. 12/04/2012 numac 2012000231 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen omwille van een beroepskaart of een arbeidskaart B, zijn uitgesloten van het recht op maatschappelijke dienstverlening voor de periode dat ze een beperkt verblijfsrecht hebben in België (A-kaart).

Het nieuwe artikel 57sexies beperkt zich dus niet tot de machtigingen tot een verblijf die op basis van artikel 9bis werden bekomen tijdens de regularisatiecampagne die plaats had van september 2009 tot december 2009. 2.2. Waar vindt u informatie over de redenen van de beslissing tot machtiging tot een verblijf op basis van artikel 9bis van de wet van 15 december 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/1980 pub. 20/12/2007 numac 2007000992 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 15/12/1980 pub. 12/04/2012 numac 2012000231 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten ? De beslissing die de machtiging tot een verblijf op basis van artikel 9bis toekent, vermeldt de redenen voor die beslissing.

Het rijksregister (dat geconsulteerd kan worden via de transactie 25) bevat in de hierna vermelde I.T.'s informatie die als aanwijzing gebruikt kan worden : 1. I.T. 195 : Het identiteitsbewijs - Deze I.T. laat toe na te gaan of er een A-kaart werd afgeleverd. 2. I.T. 202 : De bijzondere informatie (vreemdelingen) - Deze I.T. geeft de reden voor de afgifte van de verblijfstitel of het verblijfsdocument en laat toe na te gaan of het een machtiging tot verblijf betreft op basis van artikel 9bis. 3. I.T. 197 : De beroepskaart (vreemdelingen) of I.T. 198 : De arbeidskaart (vreemdelingen) In het rijksregister kunnen alle personen waarop artikel 57sexies van toepassing is, worden geïdentificeerd aan de hand van het cumulatief raadplegen van de drie bovengenoemde I.T.'s. De cumulatieve raadpleging kan echter ook slaan op personen die een machtiging tot verblijf kregen op basis van artikel 9bis om een andere reden dan het hebben van een beroepskaart of een arbeidskaart B en die dan daarna een beroepskaart of een arbeidskaart B gekregen hebben. De raadpleging laat dus niet toe om zeker te zijn dat het een persoon betreft op wie artikel 57sexies van toepassing is. Het is dus nodig de beslissing zelf te raadplegen.

Bovendien moet er rekening gehouden worden met het feit dat het even duurt eer de beslissingen in het rijksregister worden opgenomen.

Opmerking : - Het behoort tot de taak van het O.C.M.W. om in het kader van zijn sociaal onderzoek de redenen voor de machtiging tot een verblijf op basis van het voornoemde artikel 9bis te onderzoeken. 2.3. Impact op de omzendbrief van 20 februari 2008Relevante gevonden documenten type omzendbrief prom. 20/02/2008 pub. 14/03/2008 numac 2008011108 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Omzendbrief betreffende de verblijfsregularisatie om medische redenen en de invloed daarvan op het recht op maatschappelijke dienstverlening sluiten Deze wetswijziging heeft een impact op de « omzendbrief van 20 februari 2008Relevante gevonden documenten type omzendbrief prom. 20/02/2008 pub. 14/03/2008 numac 2008011108 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Omzendbrief betreffende de verblijfsregularisatie om medische redenen en de invloed daarvan op het recht op maatschappelijke dienstverlening sluiten betreffende de verblijfsregularisatie om medische redenen en de invloed daarvan op het recht op maatschappelijke dienstverlening », in zonderheid punt 2.3. Gevolg voor het recht op maatschappelijke dienstverlening.

Er bestaat dus geen recht meer op maatschappelijke dienstverlening wanneer er een positieve beslissing werd genomen in het kader van een aanvraag tot een machtiging tot verblijf op basis van artikel 9bis omwille van een beroepskaart of een arbeidskaart B. De gecoördineerde versie van deze omzendbrief zal later worden toe gezonden.

Opmerkingen : - De programmawet van 26 juni 2013 voorziet geen overgangsmaatregelen.

De beslissingen die genomen worden vanaf 11 juli 2013 moeten dus conform de nieuwe wetgeving genomen worden. Bovendien is het noodzakelijk dat het O.C.M.W. de lopende dossiers herziet. Het O.C.M.W. heeft hiervoor een termijn van 2 maanden te rekenen vanaf de datum van inwerkingtreding van de wet. Na het verstrijken van die periode, m.a.w. vanaf 11 september 2013, moeten alle dossiers in overeenstemming zijn met de nieuwe wetgeving. - Het is niet mogelijk om betoelaging te ontvangen voor steun die onterecht werd toegekend, met inachtname van de overgangsperiode van 2 maanden. 3. Wijziging van artikel 3, 3°, 2de streepje van de RMI- wet van 26 mei 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/05/2002 pub. 31/07/2002 numac 2002022559 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet betreffende het recht op maatschappelijke integratie sluiten 3.1. Inleiding Artikel 21 van de programmawet wijzigt artikel 3, 3°, 2de streepje van de wet van 26 mei 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/05/2002 pub. 31/07/2002 numac 2002022559 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet betreffende het recht op maatschappelijke integratie sluiten betreffende het recht op maatschappelijke integratie.

Het gewijzigde artikel 3, 3°, 2de streepje van de voornoemde wet bepaalt dat : « hetzij als burger van de Europese Unie, of als lid van zijn familie die hem begeleidt of zich bij hem voegt, genieten van een verblijfsrecht voor meer dan drie maanden, overeenkomstig de wet van 15 december 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/1980 pub. 20/12/2007 numac 2007000992 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 15/12/1980 pub. 12/04/2012 numac 2012000231 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. Deze categorie van personen geniet pas na de eerste drie maanden van dit verblijf het recht op maatschappelijke integratie; ».

Deze omzendbrief is een aanvulling in op de « omzendbrief van 28 maart 2012Relevante gevonden documenten type omzendbrief prom. 28/03/2012 pub. 17/04/2012 numac 2012011162 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Omzendbrief betreffende de burger van de EU en zijn familieleden : wijziging van de voorwaarden om aanspraak te maken op maatschappelijke dienstverlening sluiten betreffende de burger van de EU en zijn familieleden : wijziging van de voorwaarden om aanspraak te maken op maatschappelijke dienstverlening ». De gecoördineerde versie van deze omzendbrief zal later worden toe gezonden.

In de omzendbrief van 28 maart 2012Relevante gevonden documenten type omzendbrief prom. 28/03/2012 pub. 17/04/2012 numac 2012011162 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Omzendbrief betreffende de burger van de EU en zijn familieleden : wijziging van de voorwaarden om aanspraak te maken op maatschappelijke dienstverlening sluiten werd uitgelegd hoe de Unieburger en zijn familieleden gedurende drie maanden uitgesloten worden van het recht op maatschappelijke dienstverlening, inclusief het recht op dringende medische hulp. De Unieburger die naar ons grondgebied kwam in de hoedanigheid van werkzoekende en zijn familieleden worden voor de hele periode dat zij in die hoedanigheid op ons grondgebied verblijven, uitgesloten van het recht op maatschappelijke dienstverlening. 3.2. Recht op maatschappelijke integratie De programmawet introduceert een analoge uitsluiting van drie maanden wat betreft het recht op maatschappelijke integratie.

De Unieburgers en hun familieleden en de familieleden van een Belg zullen gedurende de eerste drie maanden van hun verblijf te rekenen vanaf de datum van de afgifte van hun bijlage 19 of 19ter geen recht meer hebben op maatschappelijke integratie.

Ook de Unieburger die het Rijk is binnengekomen op zoek naar werk en zijn familieleden worden dus enkel voor een periode van drie maanden uitgesloten van het recht op maatschappelijke integratie. 3.3. Toepassingsgebied De periode van drie maanden moet in het kader van de wet betreffende het recht op maatschappelijke integratie op dezelfde manier worden berekend als in het kader van de organieke wet.

Dit houdt in dat de Unieburger en zijn familieleden en de familieleden van een Belg die in het kader van een gezinshereniging met een Belg op ons grondgebied verblijven, gedurende een periode van drie maanden te rekenen vanaf de datum van de afgifte van hun bijlage 19 of 19ter geen recht hebben op maatschappelijke integratie. Indien de betrokkene geen bijlage 19 of 19ter ontving, maar onmiddellijk een E-kaart of een F-kaart, dan moet de periode van drie maanden gerekend worden vanaf de datum van de afgifte van die E- of F-kaart Wij herinneren u er aan dat de betrokkenen enkel aanspraak kunnen maken op het recht op maatschappelijke integratie indien zij hun verblijfsrecht van meer dan drie maanden erkend zagen. In de praktijk houdt dit in dat de betrokkene een E-kaart of een F-kaart of de papieren versie moet ontvangen hebben.

Opmerkingen : - De programmawet van 26 juni 2013 voorziet geen overgangsmaatregelen.

De beslissingen die genomen worden vanaf 11 juli 2013 moeten dus conform de nieuwe wetgeving genomen worden. Bovendien is het noodzakelijk dat het O.C.M.W. de lopende dossiers herziet. Het O.C.M.W. heeft hiervoor een termijn van 2 maanden te rekenen vanaf de datum van inwerkingtreding van de wet. Na het verstrijken van die periode, m.a.w. vanaf 11 september 2013, moeten alle dossiers in overeenstemming zijn met de nieuwe wetgeving. - Het is niet mogelijk om betoelaging te ontvangen voor het recht op maatschappelijke integratie dat onterecht werd toegekend, met inachtname van de overgangsperiode van 2 maanden. 4. Inwerkingtreding De bepalingen opgenomen in de programmawet van 28 juni 2013Relevante gevonden documenten type programmawet prom. 28/06/2013 pub. 01/07/2013 numac 2013203870 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Programmawet sluiten treden op 11 juli 2013 in werking. De Staatssecretaris voor Asiel en Migratie, Maatschappelijke Integratie en Armoedebestrijding, Mevr. M. DE BLOCK

^