gepubliceerd op 22 mei 2024
Koninklijk besluit houdende diverse regelingen inzake de selectie en het statuut van het rijkspersoneel
29 MAART 2024. - Koninklijk besluit houdende diverse regelingen inzake de selectie en het statuut van het rijkspersoneel
VERSLAG AAN DE KONING Sire, A. Doel van het besluit Dit koninklijk besluit bevat drie doelstellingen. Ten eerste beoogt het de selectie-, mobiliteits- en bevorderingsprocedures binnen de federale overheid sneller en efficiënter te laten verlopen. Ten tweede willen de maatregelen het statuut van federale ambtenaren aantrekkelijker maken. Ten derde dient het tegemoet te komen aan de knellende arbeidsmarkt en de moeilijkheden om bepaalde profielen te vinden.
B. Artikelsgewijze bespreking
HOOFDSTUK 1. - Wijzigingen van het koninklijk besluit van 12 mei 1927 betreffende de ouderdom van de oppensioenstelling van de ambtenaren, de beambten en het dienstpersoneel van den staat
Artikelen 1 en met 3.
Deze artikelen actualiseren het koninklijk besluit van 12 mei 1927 betreffende de ouderdom van de oppensioenstelling van de ambtenaren, de beambten en het dienstpersoneel van den staat wat betreft de datum van oppensioenstelling van federale ambtenaren.
In België is de wettelijke pensioenleeftijd momenteel vijvenzestig jaar. Vanaf 2025 zal deze zesenzestig jaar en vanaf 2030 en zevenenzestig bedragen. De algemene wet van 21 juli 1844Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/07/1844 pub. 18/12/2009 numac 2009000815 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Algemene wet op de burgerlijke en kerkelijke pensioenen type wet prom. 21/07/1844 pub. 21/02/2012 numac 2012200994 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Algemene wet op de burgerlijke en kerkelijke pensioenen sluiten op de burgerlijke en kerkelijke pensioenen en de wet van 15 mei 1984 houdende maatregelen tot harmonisering in de pensioenregelingen, bepalen de wettelijke pensioenleeftijd.
HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende de loopbaan van het rijkspersoneel
Artikel 4.
Dit artikel voert een taalkundige correctie door in de Nederlandstalige versie van artikel 16, § 2, 3°, van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende de loopbaan van het rijkspersoneel.
Artikel 5.
Dit artikel bepaalt dat de directeur-generaal Rekrutering en Ontwikkeling een vrijstelling toekent aan een kandidaat van een doorlopende selectie die reeds is geslaagd in een module van een vergelijkende selectie als deze module gemeenschappelijk is aan beide selecties.
Ten tweede verlengt dit artikel de geldigheidsduur van de "miniwerfreserves" van bijkomende proeven naar twaalf maanden. Op die manier zullen de federale diensten over meer mogelijkheden beschikken om een specifiek profiel in dienst te nemen zonder dat ze nieuwe selectieprocedure moeten lanceren. Dit betekent dat de miniwerfreserve in principe langer kan worden geconsulteerd dan de werfreserve waarop de bijkomende proef werd georganiseerd.
Artikel 6.
Deze wijziging laat toe dat de directeur-generaal Rekrutering en Ontwikkeling alle geslaagden van een selectie kan opnemen in de wervingsreserve.
Artikel 7.
Dit artikel bepaalt dat de directeur-generaal Rekrutering en Ontwikkeling een vrijstelling toekent aan een kandidaat van een doorlopende, vergelijkende of contractuele selectie die is geslaagd in een module van een doorlopende selectie als de module gemeenschappelijk is aan beide selecties.
HOOFDSTUK 3. - Wijziging van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het rijkspersoneel
Artikel 8.
Dit artikel voorziet in de mogelijkheid om bij bevorderingsprocedures binnen niveau A een nuttige ervaring te vragen.
De maatregel zorgt voor uniformiteit tussen de verschillende procedures. Dit betekent dat binnen de gemengde procedures A2 tot A4 in toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937, namelijk bevordering in combinatie met mobiliteit en eventueel aanwerving, alle kandidaten aan dezelfde ervaringsvereiste zouden kunnen moeten voldoen.
De kandidaat kan bij de controle van het curriculum vitae deze ervaring aantonen met een nuttig diploma of nuttig certificaat.
Bijgevolg kan dit diploma of certificaat de gevraagde ervaring compenseren. De vacature kan niet vereisen dat de kandidaten beschikken over een specifiek diploma of certificaat behalve voor beschermde beroepen.
Uiteraard moet de eis van nuttige ervaring elk geval worden gerechtvaardigd. In alle gevallen moet deze eis worden gekoppeld aan de functiebeschrijving en het competentieprofiel.
De directeur-generaal Rekrutering en Ontwikkeling dient in te stemmen met de gevraagde nuttige ervaring wanneer de bevorderingsprocedure een nuttige ervaring vereist. Deze tussenkomst voorkomt uiteenlopende deelnemingsvoorwaarden binnen en tussen verschillende federale diensten.
Artikel 9.
Dit artikel voorziet in de mogelijkheid om bij bevorderingsprocedures naar de niveaus B en C een nuttige ervaring te vragen.
De kandidaat kan bij de controle van het curriculum vitae deze ervaring aantonen met een nuttig diploma of nuttig certificaat.
Bijgevolg kan dit diploma of certificaat de gevraagde ervaring compenseren. De vacature kan niet vereisen dat de kandidaten beschikken over een specifiek diploma of certificaat behalve voor beschermde beroepen.
Uiteraard moet de eis van nuttige ervaring steeds worden gerechtvaardigd. In alle gevallen moet deze eis worden gekoppeld aan de functiebeschrijving en het competentieprofiel.
De directeur-generaal Rekrutering en Ontwikkeling dient in te stemmen met de gevraagde nuttige ervaring wanneer de bevorderingsprocedure een nuttige ervaring vereist. Deze tussenkomst voorkomt uiteenlopende deelnemingsvoorwaarden binnen en tussen verschillende federale diensten.
Artikel 10.
Dit artikel voorziet in de mogelijkheid om bij bevorderingsprocedures naar het niveau A een nuttige ervaring te vragen.
De kandidaat kan bij de controle van het curriculum vitae deze ervaring aantonen met een nuttig diploma of nuttig certificaat.
Bijgevolg kan dit diploma of certificaat de gevraagde ervaring compenseren. De vacature kan niet vereisen dat de kandidaten beschikken over een specifiek diploma of certificaat behalve voor beschermde beroepen.
Uiteraard moet de eis van nuttige ervaring steeds worden gerechtvaardigd. In alle gevallen moet deze eis worden gekoppeld aan de functiebeschrijving en het competentieprofiel.
De directeur-generaal Rekrutering en Ontwikkeling dient in te stemmen met de gevraagde nuttige ervaring wanneer de bevorderingsprocedure een nuttige ervaring vereist. Deze tussenkomst voorkomt uiteenlopende deelnemingsvoorwaarden binnen en tussen verschillende federale diensten.
HOOFDSTUK 4. - Wijzigingen van het koninklijk besluit van 22 december 2000Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/12/2000 pub. 09/01/2001 numac 2000002123 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit betreffende de selectie en de loopbaan van het rijkspersoneel type koninklijk besluit prom. 22/12/2000 pub. 09/01/2001 numac 2000002124 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het rijkspersoneel sluiten betreffende de selectie en de loopbaan van het rijkspersoneel
Artikel 11.
Dit artikel verduidelijkt dat een laureaat van een vergelijkende selectie bepaalde voorkeuren kan aangeven in zijn dossier op de website van het directoraat-generaal Rekrutering en Ontwikkeling.
Hierdoor kan het directoraat-generaal bij het versturen van aanbiedingen rekening houden met de voorkeuren van de kandidaten. Op die manier kunnen kandidaten op een gerichte en efficiënte manier solliciteren en verkrijgt de aanwervende dienst een realistischer beeld van de potentieel geïnteresseerden. De laureaten kunnen hun keuze steeds wijzigen.
Onder domein wordt verstaan: "job-domeinen" die zich op de website van het directoraat-generaal Rekrutering en Ontwikkeling bevinden zoals onder andere administratieve ondersteuning, IT, klimaat en milieu,...
Artikelen 12 en 13.
Deze artikelen voeren de mogelijkheid in om een selectiecommissie samen te stellen uit twee juryleden. Op die manier kunnen de selecties efficiënter worden georganiseerd zonder afbreuk te doen aan de objectiviteit en onafhankelijkheid ervan. Deze maatregel beoogt de doorlooptijd van een selectie te verminderen. Het gaat hier om een minimumvoorwaarde. Deze maatregel laat toe dat een jury uit drie of meer personen bestaat.
In verhouding tot artikel 9bis van het koninklijk besluit van 22 december 2000Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/12/2000 pub. 09/01/2001 numac 2000002123 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit betreffende de selectie en de loopbaan van het rijkspersoneel type koninklijk besluit prom. 22/12/2000 pub. 09/01/2001 numac 2000002124 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het rijkspersoneel sluiten betreffende de selectie en de loopbaan van het rijkspersoneel betekent dit dat wanneer de jury bestaat uit twee leden, deze een ander geslacht moeten hebben.
HOOFDSTUK 5. - Wijzigingen van het koninklijk besluit van 25 april 2005Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/04/2005 pub. 06/10/2005 numac 2005002101 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden voor de indienstneming bij arbeidsovereenkomst in sommige overheidsdiensten sluiten tot vaststelling van de voorwaarden voor de indienstneming bij arbeidsovereenkomst in sommige overheidsdiensten
Artikel 14.
Dit artikel stelt het contractueel personeelslid vrij van een selectietest wanneer zijn overeenkomst wordt verlengd of de aard ervan wijzigt. Deze vrijstelling geldt enkel als het gaat een functie die het personeelslid bekleedt binnen zijn huidige overheidsdienst. Ook moet het personeelslid in dienst zijn genomen nadat hij een selectietest heeft afgelegd.
Het personeelslid heeft al aangetoond dat hij geschikt is om de functie uit te oefenen. Daarom is het overbodig om hem opnieuw een selectieprocedure te laten afleggen. Dit zorgt voor tijdswinst en minder administratieve lasten. Bovendien gaat de ervaring die het personeelslid heeft opgedaan niet verloren. Tot slot blijven de eventuele investeringen in het personeelslid, om zijn expertise en competenties te ontwikkelen, behouden en kan de continuïteit van de dienst worden verzekerd.
Deze maatregel geldt niet voor personeelsleden die in dienst zijn genomen onder een starbaanovereenkomst overeenkomstig artikel 7 van het koninklijk besluit van 25 april 2005Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/04/2005 pub. 06/10/2005 numac 2005002101 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden voor de indienstneming bij arbeidsovereenkomst in sommige overheidsdiensten sluiten tot vaststelling van de voorwaarden voor de indienstneming bij arbeidsovereenkomst in sommige overheidsdiensten.
HOOFDSTUK 6. - Wijzigingen van het koninklijk besluit van 15 januari 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/01/2007 pub. 19/01/2007 numac 2007002002 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de mobiliteit van de statutaire ambtenaren in het federaal administratief openbaar ambt sluiten houdende de mobiliteit en terbeschikkingstelling van personeel van het federaal administratief openbaar ambt
Artikel 15.
Dit artikel voegt de definitie van directoraat-generaal toe aan artikel 1 van het koninklijk besluit van 15 januari 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/01/2007 pub. 19/01/2007 numac 2007002002 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de mobiliteit van de statutaire ambtenaren in het federaal administratief openbaar ambt sluiten houdende de mobiliteit en terbeschikkingstelling van personeel van het federaal administratief openbaar ambt.
Artikel 16.
Dit artikel voorziet in de mogelijkheid om bij federale mobiliteitsprocedures een nuttige ervaring te vragen.
De kandidaat kan bij de controle van het curriculum vitae deze ervaring aantonen met een nuttig diploma of nuttig certificaat.
Bijgevolg kan dit diploma of certificaat de gevraagde ervaring compenseren. De vacature kan niet vereisen dat de kandidaten beschikken over een specifiek diploma of certificaat behalve voor beschermde beroepen.
Uiteraard moet de eis van nuttige ervaring steeds worden gerechtvaardigd. In alle gevallen moet deze eis worden gekoppeld aan de functiebeschrijving en het competentieprofiel.
De directeur-generaal Rekrutering en Ontwikkeling valideert de deelnemingsvoorwaarden bij mobiliteitsprocedures. Hij voert deze controle al uit op basis van de bestaande regelgeving.
Artikel 17.
Dit artikel schrapt een aantal woorden die overbodig zijn vanwege de definitie van "directeur-generaal" in artikel 1, 5°, van het koninklijk besluit van 15 januari 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/01/2007 pub. 19/01/2007 numac 2007002002 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de mobiliteit van de statutaire ambtenaren in het federaal administratief openbaar ambt sluiten houdende de mobiliteit en terbeschikkingstelling van personeel van het federaal administratief openbaar ambt.
Artikel 18.
Momenteel kan geen relevante ervaring worden gevraagd van de kandidaten die in het kader van interfederale mobiliteit de overstap naar de federale overheid willen maken. Dit zorgt ervoor dat de federale diensten terughoudend zijn om van deze mogelijkheid gebruik te maken. Daarom voorziet dit artikel in de mogelijkheid een nuttige ervaring te vragen.
De kandidaat kan bij de controle van het curriculum vitae deze ervaring aantonen met een nuttig diploma of nuttig certificaat.
Bijgevolg kan dit diploma of certificaat de gevraagde ervaring compenseren. De vacature kan niet vereisen dat de kandidaten beschikken over een specifiek diploma of certificaat behalve voor beschermde beroepen.
Uiteraard moet de eis van nuttige ervaring steeds worden gerechtvaardigd. In alle gevallen moet deze eis worden gekoppeld aan de functiebeschrijving en het competentieprofiel.
De directeur-generaal Rekrutering en Ontwikkeling valideert de deelnemingsvoorwaarden bij mobiliteitsprocedures. Hij voert deze controle al uit op basis van de bestaande regelgeving.
Artikel 19.
Dit artikel heft de verwijzing naar artikel 11, § 6, van het koninklijk besluit van 25 oktober 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/10/2013 pub. 14/11/2013 numac 2013002052 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt sluiten betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt op aangezien deze paragraaf in artikel 20 van dit besluit wordt opgeheven.
HOOFDSTUK 7. - Wijzigingen van het koninklijk besluit van 25 oktober 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/10/2013 pub. 14/11/2013 numac 2013002052 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt sluiten betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt
Artikel 20.
Preventie-adviseurs niveau 1 zijn binnen de federale overheid aangesteld als niveau A, B of C. Nochtans bevindt de opleiding zich in principe op masterniveau en dragen preventieadviseurs een grote verantwoordelijkheid. Ook bij de preventie-adviseurs niveau 2 zijn er niveauverschillen bij de uitoefening van dezelfde functie. Om deze onlogische situatie tegen te gaan, beoogt dit artikel de verloning van preventieadviseurs te harmoniseren.
Dit gebeurt door een toekenning van een alternatieve weddeschaal. De toekenning van de weddeschaal is verbonden aan de uitoefening van de functie. Bijgevolg bekomt het personeelslid een alternatieve weddeschaal zolang hij de functie van preventieadviseur uitoefent, tenzij zijn huidige wedde voordeliger is.
Het personeelslid bekomt de weddeschaal van het niveau van de functie die hij zou verkrijgen bij een bevordering. Het niveau hangt hierbij af van het diploma preventieadviseur. De weddeschaal wordt vastgesteld overeenkomstig artikel 24 van het koninklijk besluit van 25 oktober 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/10/2013 pub. 14/11/2013 numac 2013002052 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt sluiten betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt. Tijdens de uitoefening van de functie wordt zijn geldelijke anciënniteit verder berekend overeenkomstig artikel 13 van voornoemde koninklijk besluit.
In geval van deeltijdse prestaties wordt het personeelslid naar rata betaald. Het is onmogelijk om aan de hand van deze maatregel twee weddeschalen tegelijkertijd te genieten of te combineren.
Het personeelslid in kwestie geniet de bedragen van de toelagen en vergoedingen verbonden aan de toegekende weddeschaal.
Het blijft de bedoeling beide types preventie-adviseurs te laten doorgroeien of te bevorderen. Om het personeelslid in kwestie hiertoe te motiveren, bepaalt het ontwerp dat wanneer hij wordt bevorderd terwijl hij de functie uitoefent, hij voor de berekening van de schaal-, graad- of klasseanciënniteit wordt beschouwd als zijnde bevorderd op de datum waarop hij de functie begon uit te oefenen.
Als het personeelslid op een bepaald moment stopt met de uitoefening van de functie van preventieadviseur, bekomt hij opnieuw zijn oude weddeschaal.
Artikel 21.
Dit artikel brengt de Nederlandstalige versie van artikel 11, § 1, eerste lid, van het koninklijk besluit van 25 oktober 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/10/2013 pub. 14/11/2013 numac 2013002052 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt sluiten betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt, overeen met de Franstalige.
Artikel 22.
Dit artikel heft de regel op over de valorisatie voor twee derden van diensten gepresteerd in de niveaus die vergelijkbaar zijn met de niveaus B, C en D wanneer de indiensttreding naar het niveau A plaatsvindt. Deze maatregel beoogt het federaal openbaar ambt aantrekkelijker te maken voor personen die over een dergelijke ervaring beschikken.
Artikel 23.
Dit artikel bepaalt dat wanneer het personeelslid het niet eens is met de beslissing van de leidend ambtenaar over het al dan niet erkennen van zijn geldelijke anciënniteit bij zijn indiensttreding, hij hiertegen in beroep kan gaan bij de voorzitter van het directiecomité van de Federale overheidsdienst Beleid en Ondersteuning binnen een termijn van zes maanden.
Artikel 24.
Dit artikel heft de vermindering van de geldelijke anciënniteit met één derde op wanneer een ambtenaar van niveau B of C naar het niveau A wordt bevorderd. Deze bepaling beoogt de geldelijke loopbaan van de federale ambtenaren te versnellen. Daarnaast heeft het tot doel het federaal openbaar ambt aantrekkelijker te maken voor personen die gedurende vele jaren in dienst zijn wanneer zij worden bevorderd naar niveau A. Artikel 25.
Ten eerste brengt dit artikel de Nederlandstalige versie van artikel 53 van het koninklijk besluit van 25 oktober 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/10/2013 pub. 14/11/2013 numac 2013002052 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt sluiten betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt in overeenstemming met de Franstalige.
Ten tweede heft het artikel 53, vierde lid, van hetzelfde besluit, op.
Historisch gezien was het doel van deze maatregel arbeidscontractanten die stagiair worden niet te benadelen, vooral als ze dicht bij een bevordering in weddeschaal stonden. De opheffing van het vierde lid herstelt deze situatie. Het voornoemde personeelslid bekomt de weddeschaal van de nieuwe loopbaan en geniet van de geldelijke gevolgen ervan op de datum van de bevordering in weddeschaal. Als het personeelslid niet slaagt in zijn stage en terugkeert naar zijn beginsituatie in de overgangsloopbaan, behoudt hij het voordeel van een eventuele bonificatie. Deze wijziging verzekert een overeenstemming met artikel 19 van hetzelfde besluit.
HOOFDSTUK 9. - Overgangs- en slotbepalingen
Artikel 26.
Dit artikel regelt het toepassingsgebied in de tijd van de artikelen 22 en 24. De maatregel verzekert de gelijke behandeling van alle laureaten van dezelfde reserve.
Artikel 27.
Dit artikel voorziet een alternatieve inwerkingtreding voor de artikelen 22 en 24 van het ontwerp.
De artikelen 26 en 27 houden in dat de maatregelen gelden vanaf 1 januari 2024 op voorwaarde dat de vacature gepubliceerd werd na 31 december 2022.
Artikel 28.
Dit artikel behoeft geen commentaar.
Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Ambtenarenzaken, P. DE SUTTER
29 MAART 2024. - Koninklijk besluit houdende diverse regelingen inzake de selectie en het statuut van het federaal personeel FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de Grondwet, artikelen 37 en 107, tweede lid;
Gelet op de wet van 22 juli 1993 houdende bepaalde maatregelen inzake ambtenarenzaken, het artikel 4, § 2, 1°, gewijzigd bij de wet van 20 mei 1997;
Gelet op het koninklijk besluit van 12 mei 1927 betreffende de ouderdom van de oppensioenstelling van de ambtenaren, de beambten en het dienstpersoneel van den staat;
Gelet op het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel;
Gelet op het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel;
Gelet op het koninklijk besluit van 22 december 2000Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/12/2000 pub. 09/01/2001 numac 2000002123 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit betreffende de selectie en de loopbaan van het rijkspersoneel type koninklijk besluit prom. 22/12/2000 pub. 09/01/2001 numac 2000002124 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het rijkspersoneel sluiten betreffende de selectie en de loopbaan van het Rijkspersoneel;
Gelet op het koninklijk besluit van 25 april 2005Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/04/2005 pub. 06/10/2005 numac 2005002101 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden voor de indienstneming bij arbeidsovereenkomst in sommige overheidsdiensten sluiten tot vaststelling van de voorwaarden voor de indienstneming bij arbeidsovereenkomst in sommige overheidsdiensten;
Gelet op het koninklijk besluit van 15 januari 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/01/2007 pub. 19/01/2007 numac 2007002002 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de mobiliteit van de statutaire ambtenaren in het federaal administratief openbaar ambt sluiten houdende de mobiliteit en terbeschikkingstelling van personeel van het federaal administratief openbaar ambt;
Gelet op het koninklijk besluit van 25 oktober 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/10/2013 pub. 14/11/2013 numac 2013002052 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt sluiten betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt;
Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën van 30 juni 2023;
Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting, gegeven op 22 september 2023;
Gelet op het advies van het College van de Openbare Instellingen van Sociale Zekerheid, gegeven op 30 juni 2023;
Gelet op het advies van de Vaste Commissie voor Taaltoezicht van 8 september 2023;
Gelet op de vrijstelling van een impactanalyse op basis van artikel 8, § 1, 4°, van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;
Gelet op het protocol nr. 839 van 11 maart 2024 van het Comité voor de federale, gemeenschaps- en de gewestelijke overheidsdiensten;
Gelet op de adviesaanvraag binnen 30 dagen, die op 25 maart 2024 bij de Raad van State is ingediend, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Overwegende dat de ingediende aanvraag tot advies ingeschreven onder het nummer 75.978/4 op 26 maart 2024 van de rol werd afgevoerd;
Gelet op artikel 84, § 5, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister van Ambtenarenzaken en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
HOOFDSTUK 1. - Wijzigingen van het koninklijk besluit van 12 mei 1927 betreffende de ouderdom van de oppensioenstelling van de ambtenaren, de beambten en het dienstpersoneel van den staat
Artikel 1.In artikel 1, eerste lid, van het koninklijk besluit van 12 mei 1927 betreffende de ouderdom van de oppensioenstelling van de ambtenaren, de beambten en het dienstpersoneel van den staat, worden de woorden "zoodra zij den vollen ouderdom van 65 jaar" vervangen door de woorden "zodra zij de wettelijke pensioenleeftijd".
Art. 2.In artikel 2 van hetzelfde besluit, laatstelijk gewijzigd bij het koninklijk besluit van 7 april 1977, worden de woorden "de leeftijd van volle 65 jaar" vervangen door de woorden "de datum waarop hij de wettelijke pensioenleeftijd heeft bereikt".
Art. 3.In artikel 3 van hetzelfde besluit, vervangen bij het koninklijk besluit van 1 juli 2012Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/07/2012 pub. 13/07/2012 numac 2012203322 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 3 juni 2005 tot wijziging van het koninklijk besluit van 24 maart 2000 tot uitvoering van de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen type koninklijk besluit prom. 01/07/2012 pub. 17/07/2012 numac 2012024243 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit houdende wijziging van het koninklijk besluit van 14 augustus 1987 tot bepaling van de minimumindeling van het algemeen rekeningenstelsel voor de ziekenhuizen type koninklijk besluit prom. 01/07/2012 pub. 26/07/2012 numac 2012003219 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 23 september 1992 op de geconsolideerde jaarrekening van de kredietinstellingen, de beleggingsondernemingen en de beheervennootschappen van instellingen voor collectieve belegging sluiten, worden de woorden "de leeftijd van 65 jaar" vervangen door de woorden "de wettelijke pensioenleeftijd".
HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel
Art. 4.In de Nederlandstalige versie van artikel 16, § 2, 3°, van het koninklijk besluit van 2 oktober houdende het statuut van het Rijkspersoneel, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 23 oktober 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten3, worden de woorden "niveau bepaald bedoeld" vervangen door de woorden "niveau bepaald".
Art. 5.In artikel 20 van hetzelfde besluit, laatstelijk gewijzigd bij het koninklijk besluit van 12 mei 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten1, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 2, tweede lid, wordt de derde zin vervangen als volgt: "Deze vrijstelling heeft een geldigheidsduur van twee jaar vanaf de betekening van het resultaat."; 2° in paragraaf 2, tweede lid, wordt de vierde zin opgeheven;3° in paragraaf 2 wordt tussen het tweede en het derde lid een lid ingevoegd, luidende: "Als een vergelijkende selectie een module gemeenschappelijk heeft met een doorlopende selectie binnen hetzelfde niveau, geeft de directeur-generaal van het directoraat-generaal Rekrutering en Ontwikkeling van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning de geslaagden een vrijstelling voor deze module wanneer ze deelnemen aan een doorlopende selectie.Deze vrijstelling heeft een geldigheidsduur van twee jaar vanaf de betekening van het resultaat."; 4° in paragraaf 3, eerste lid, worden de woorden "zes maanden" vervangen door de woorden "twaalf maanden".
Art. 6.Artikel 20bis, § 2, tweede lid, van hetzelfde besluit, laatstelijk gewijzigd bij het koninklijk besluit van 5 mei 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten2, wordt aangevuld met de volgende zin: "In voorkomend geval kan hij vooraf beslissen alle laureaten in de reserve op te nemen."
Art. 7.In artikel 24 van hetzelfde besluit, hersteld bij het koninklijk besluit van 12 mei 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten1, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 2, tweede lid, worden de woorden "van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning" ingevoegd tussen de woorden "Ontwikkeling" en "kondigt";2° het artikel word aangevuld met een paragraaf 4, luidende: " § 4.Als meerdere doorlopende selecties binnen eenzelfde niveau een module gemeenschappelijk hebben, geeft de directeur-generaal van het directoraat-generaal Rekrutering en Ontwikkeling van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning de geslaagden een vrijstelling voor deze module.
Als een doorlopende selectie een module gemeenschappelijk heeft met een vergelijkende selectie binnen hetzelfde niveau, geeft de directeur-generaal van het directoraat-generaal Rekrutering en Ontwikkeling van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning de geslaagden een vrijstelling voor deze module wanneer ze deelnemen aan een vergelijkende selectie.
Deze vrijstelling wordt ook toegekend aan de personen die geslaagd zijn voor dezelfde module in het kader van een selectietest bedoeld in artikel 2, 4°, b), van het koninklijk besluit van 25 april 2005Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/04/2005 pub. 06/10/2005 numac 2005002101 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden voor de indienstneming bij arbeidsovereenkomst in sommige overheidsdiensten sluiten tot vaststelling van de voorwaarden voor de indienstneming bij arbeidsovereenkomst in sommige overheidsdiensten.
De vrijstelling heeft een geldigheidsduur van twee jaar vanaf de betekening van het resultaat."
HOOFDSTUK 3. - Wijziging van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 houdende de loopbaan van het Rijkspersoneel
Art. 8.In artikel 23 van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, vervangen bij het koninklijk besluit van 4 augustus 2004 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 23 oktober 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten3, worden tussen het eerste en het tweede lid, twee leden ingevoegd, luidende: "De oproep tot kandidaten kan vereisen dat de rijksambtenaar beschikt over een nuttige ervaring verbonden aan de functiebeschrijving en aan het competentieprofiel. De kandidaat kan deze ervaring aantonen met een nuttig diploma of nuttig certificaat, verbonden aan de functiebeschrijving en aan het competentieprofiel.
In voorkomend geval dient de directeur-generaal van het directoraat-generaal Rekrutering en Ontwikkeling de relevantie van de deelnemingsvoorwaarde bedoeld in het tweede lid te valideren.".
Art. 9.In artikel 29 van hetzelfde besluit wordt paragraaf 2, laatstelijk gewijzigd bij het koninklijk besluit van 4 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/07/2013 pub. 16/07/2013 numac 2013002026 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit tot wijziging van sommige bepalingen betreffende de overgang naar het niveau A sluiten, aangevuld met twee leden, luidende: "De oproep tot kandidaten kan vereisen dat de rijksambtenaar beschikt over een nuttige ervaring verbonden aan de functiebeschrijving en aan het competentieprofiel. De kandidaat kan deze ervaring aantonen met een nuttig diploma of nuttig certificaat, verbonden aan de functiebeschrijving en aan het competentieprofiel.
In voorkomend geval dient de directeur-generaal van het directoraat-generaal Rekrutering en Ontwikkeling de relevantie van de deelnemingsvoorwaarde bedoeld in het tweede lid te valideren.".
Art. 10.In artikel 31, § 5, van hetzelfde besluit, laatstelijk gewijzigd bij het koninklijk besluit van 12 mei 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten1, worden tussen het eerste en het tweede lid twee leden ingevoegd, luidende: "De oproep tot kandidaten kan vereisen dat de rijksambtenaar beschikt over een nuttige ervaring verbonden aan de functiebeschrijving en aan het competentieprofiel. De kandidaat kan deze ervaring aantonen met een nuttig diploma of nuttig certificaat, verbonden aan de functiebeschrijving en aan het competentieprofiel.
In voorkomend geval dient de directeur-generaal van het directoraat-generaal Rekrutering en Ontwikkeling de relevantie van de deelnemingsvoorwaarde bedoeld in het tweede lid te valideren.".
HOOFDSTUK 4. - Wijzigingen van het koninklijk besluit van 22 december 2000Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/12/2000 pub. 09/01/2001 numac 2000002123 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit betreffende de selectie en de loopbaan van het rijkspersoneel type koninklijk besluit prom. 22/12/2000 pub. 09/01/2001 numac 2000002124 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het rijkspersoneel sluiten betreffende de selectie en de loopbaan van het Rijkspersoneel
Art. 11.Artikel 7, § 2, derde lid, van het koninklijk besluit van 22 december 2000Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/12/2000 pub. 09/01/2001 numac 2000002123 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit betreffende de selectie en de loopbaan van het rijkspersoneel type koninklijk besluit prom. 22/12/2000 pub. 09/01/2001 numac 2000002124 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het rijkspersoneel sluiten betreffende de selectie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, wordt vervangen als volgt: "Zij kunnen beslissen enkel te worden geraadpleegd voor de betrekkingen die tot één of meer overheidsdiensten behoren, een bepaalde administratieve standplaats bevatten, een bepaald diploma vereisen, zich in een bepaald domein bevinden of een bepaald type van indienstneming inhouden. In voorkomend geval worden ze uitsluitend geraadpleegd voor betrekkingen die met hun keuze overeenstemmen. Ze kunnen steeds hun keuze wijzigen."
Art. 12.In artikel 8, eerste lid, van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 12 mei 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten1, wordt de bepaling onder 2° vervangen als volgt: "ten minste één assessor of diens plaatsvervanger.".
Art. 13.In artikel 8bis van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 12 mei 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten1, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° het eerste lid wordt opgeheven;2° in het vroegere tweede lid, dat het eerste lid wordt, worden de woorden "bedoeld in artikel 8, 2°, " ingevoegd tussen de woorden "en assessor" en de woorden "mogen niet";3° in het vroegere derde lid, dat het tweede lid wordt, worden de woorden "in het eerste lid bepaalde selectiecommissie beslist" vervangen door de woorden "selectiecommissie met één assessor beslist". HOOFDSTUK 5. - Wijzigingen van het koninklijk besluit van 25 april 2005Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/04/2005 pub. 06/10/2005 numac 2005002101 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden voor de indienstneming bij arbeidsovereenkomst in sommige overheidsdiensten sluiten tot vaststelling van de voorwaarden voor de indienstneming bij arbeidsovereenkomst in sommige overheidsdiensten
Art. 14.- In artikel 2 van het koninklijk besluit van 25 april 2005Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/04/2005 pub. 06/10/2005 numac 2005002101 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden voor de indienstneming bij arbeidsovereenkomst in sommige overheidsdiensten sluiten tot vaststelling van de voorwaarden voor de indienstneming bij arbeidsovereenkomst in sommige overheidsdiensten, laatstelijk gewijzigd bij het koninklijk besluit van 16 april 2024, wordt tussen het vierde en het vijfde lid wordt een lid ingevoegd, luidende: "Het personeelslid in dienst genomen in toepassing van het eerste lid, 4°, dient geen selectietest af te leggen voor een identieke functie binnen dezelfde overheidsdienst.".
HOOFDSTUK 6. - Wijzigingen van het koninklijk besluit van 15 januari 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/01/2007 pub. 19/01/2007 numac 2007002002 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de mobiliteit van de statutaire ambtenaren in het federaal administratief openbaar ambt sluiten houdende de mobiliteit en terbeschikkingstelling van personeel van het federaal administratief openbaar ambt
Art. 15.Artikel 1 van het koninklijk besluit van 15 januari 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/01/2007 pub. 19/01/2007 numac 2007002002 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de mobiliteit van de statutaire ambtenaren in het federaal administratief openbaar ambt sluiten houdende de mobiliteit en terbeschikkingstelling van personeel van het federaal administratief openbaar ambt, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 10 november 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten4, wordt aangevuld met een bepaling onder 15°, luidende: "15° directoraat-generaal: het directoraat-generaal van het directoraat Rekrutering en Ontwikkeling van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning."
Art. 16.In artikel 5 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° het eerste lid, 1°, tweede zin, wordt opgeheven;2° tussen het eerste en het tweede lid wordt een lid ingevoegd, luidende: "De oproep tot kandidaten kan vereisen dat de federaal statutair ambtenaar beschikt over een nuttige ervaring verbonden aan de functiebeschrijving en aan het competentieprofiel.De federaal statutair ambtenaar kan deze ervaring aantonen met een nuttig diploma of nuttig certificaat, verbonden aan de functiebeschrijving en aan het competentieprofiel."; 3° in het tweede lid, dat het derde lid wordt, worden de woorden "Rekrutering en Ontwikkeling van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning" opgeheven.
Art. 17.In artikel 8, laatstelijk gewijzigd bij het koninklijk besluit van 16 december 2021, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het eerste lid worden de woorden "Rekrutering en Ontwikkeling van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning" opgeheven;2° in het tweede lid worden de woorden "Rekrutering en Ontwikkeling van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning" opgeheven;3° in het zesde lid worden de woorden "Rekrutering en Ontwikkeling van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning" opgeheven.
Art. 18.In artikel 13 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 10 november 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten4, wordt tussen het eerste en het tweede lid een lid ingevoegd, luidende: "De oproep tot kandidaten kan vereisen dat de statutair ambtenaar van een gefedereerde entiteit beschikt over een nuttige ervaring verbonden aan de functiebeschrijving en aan het competentieprofiel. De statutair ambtenaar van een gefedereerde entiteit kan deze ervaring aantonen met een nuttig diploma of nuttig certificaat, verbonden aan de functiebeschrijving en aan het competentieprofiel.".
Art. 19.In artikel 18, derde lid, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 10 november 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten4, worden de woorden "In afwijking van artikel 11, § 6, van het koninklijk besluit van 25 oktober 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/10/2013 pub. 14/11/2013 numac 2013002052 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt sluiten betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt behoudt de statutair ambtenaar van een gefedereerde entiteit:" vervangen door de woorden "De statutair ambtenaar van een gefedereerde entiteit behoudt:".
HOOFDSTUK 7. - Wijzigingen van het koninklijk besluit van 25 oktober 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/10/2013 pub. 14/11/2013 numac 2013002052 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt sluiten betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt
Art. 20.In het koninklijk besluit van 25 oktober 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/10/2013 pub. 14/11/2013 numac 2013002052 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt sluiten betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt wordt een artikel 9/2 ingevoegd, luidende: "
Artikel 9/2.§ 1. Het personeelslid dat een functie uitoefent waarvoor het diploma van niveau 1 preventieadviseur is vereist, bekomt de weddeschaal die hem zou worden toegekend als hij wordt bevorderd naar niveau A zolang hij deze functie uitoefent op voorwaarde dat hij in dienst is in een lager niveau en hij minstens vijftig procent van zijn prestaties levert in het kader van deze functie.
Het personeelslid dat een functie uitoefent waarvoor het diploma van niveau 2 preventieadviseur is vereist, bekomt de weddeschaal die hem zou worden toegekend als hij wordt bevorderd naar niveau B zolang hij deze functie uitoefent op voorwaarde dat hij in dienst is in een lager niveau en hij minstens vijftig procent van zijn prestaties levert in het kader van deze functie. § 2. De geldelijke anciënniteit van het personeelslid bedoeld in paragraaf 1 wordt bepaald overeenkomstig artikel 13 van het koninklijk besluit van 25 oktober 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/10/2013 pub. 14/11/2013 numac 2013002052 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt sluiten betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt.
Hij heeft geen enkele aanspraak op een benoeming in de klasse of de graad van deze functie.
Wanneer hij vervolgens, zonder dat er een onderbreking is, wordt bevorderd tot de graad of de klasse verbonden aan deze functie, wordt hij voor de schaal-, de graad- of de klasseanciënniteit beschouwd als zijnde bevorderd op de datum waarop hij de functie begon uit te oefenen. Deze datum kan niet verder terug kan gaan dan de datum waarop het personeelslid aan alle statutaire voorwaarden voldeed om te worden bevorderd tot de klasse of de graad van de functie.
De in het derde lid bepaalde terugwerkende kracht geldt slechts voor zover deze gunstig is voor de ambtenaar.".
Art. 21.In de Nederlandstalige versie van artikel 11, § 1, eerste lid, van hetzelfde besluit worden de woorden "de openbare diensten" vervangen door de woorden "de overheidsdiensten".
Art. 22.In artikel 11 van hetzelfde besluit wordt paragraaf 6 opgeheven.
Art. 23.In artikel 12 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 september 2021Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten0, wordt het zevende lid vervangen als volgt: "In geval van onenigheid tussen de leidend ambtenaar en het personeelslid kan een beroep worden ingesteld tegen de beslissing bedoeld in het eerste lid bij de voorzitter van het directiecomité van de Federale overheidsdienst Beleid en Ondersteuning binnen een termijn van zes maanden na de bekendmaking van de beslissing van de leidend ambtenaar of zijn afgevaardigde.".
Art. 24.In artikel 13 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 27 juni 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 27/06/2021 pub. 23/07/2021 numac 2021042573 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Koninklijk besluit tot wijziging van diverse bepalingen inzake de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen betreffende het zorgouderschap type koninklijk besluit prom. 27/06/2021 pub. 14/07/2021 numac 2021021467 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 31 maart 2020 houdende dringende maatregelen inzake voedselhulp voor de doelgroep van gebruikers van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn type koninklijk besluit prom. 27/06/2021 pub. 07/07/2021 numac 2021042599 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit ter wijziging van het koninklijk besluit van 20 mei 2021 tot benoeming van sommige leden van de raad van bestuur van het Federaal kenniscentrum voor de gezondheidszorg sluiten, wordt paragraaf 4 opgeheven.
Art. 25.In artikel 53 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 23 november 2015Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/11/2015 pub. 02/12/2015 numac 2015002030 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit tot wijziging van sommige bepalingen betreffende de evaluatie, de stage en de bevordering door overgang naar het hogere niveau in het federaal openbaar ambt sluiten en het koninklijk besluit van 14 januari 2022, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het eerste lid, 1°, van de Nederlandstalige versie, wordt het woord "schaalbonificatie" vervangen door het woord "weddeschaal";2° het vierde lid wordt opgeheven. HOOFDSTUK 8. - Overgangs- en slotbepalingen
Art. 26.Artikel 22 geldt voor het personeelslid in dienst genomen na een oproep tot kandidaten gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad na 31 december 2022.
Artikel 24 geldt voor de ambtenaar bevorderd door overgang naar niveau A na een oproep tot kandidaten gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad na 31 december 2022.
Art. 27.De artikelen 22 en 24 hebben uitwerking met ingang van 1 januari 2024.
Art. 28.Onze ministers zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 29 maart 2024.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Ambtenarenzaken, P. DE SUTTER