Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 21 december 2022
gepubliceerd op 21 februari 2023

Koninklijk besluit tot bepaling van de modaliteiten betreffende de bijkomende financiering van de gemeenschapswachten van de strategische veiligheids- en preventieplannen voor het jaar 2022

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2023030067
pub.
21/02/2023
prom.
21/12/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

21 DECEMBER 2022. - Koninklijk besluit tot bepaling van de modaliteiten betreffende de bijkomende financiering van de gemeenschapswachten van de strategische veiligheids- en preventieplannen voor het jaar 2022


VERSLAG AAN DE KONING Sire, De Minister van Binnenlandse Zaken, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing heeft de eer U het ontwerp van koninklijk besluit dat ertoe strekt het regelgevingskader dat van toepassing is op de bijkomende financiering van de gemeenschapswachten van de strategische veiligheids- en preventieplannen, ter ondertekening voor te leggen.

Het kadert binnen de uitvoering van de bepalingen met betrekking tot de 6de Staatshervorming.

Het institutioneel akkoord voor de zesde Staatshervorming van 1 oktober 2011 voorziet immers in een uitbreiding van de bevoegdheden van de deelstaten met betrekking tot de arbeidsmarkt. Deze uitbreiding strekt ertoe sommige van de aspecten van de organisatie en het beleid inzake de arbeidsmarkt, waarvoor de deelstaten nog niet bevoegd waren, over te dragen. Eén van de geregionaliseerde bevoegdheden is het doelgroepenbeleid: regionalisering van de RSZ-kortingen voor doelgroepen en van de activering werkloosheidsuitkeringen.

De memorie van toelichting bij artikel 22 van de wet van 6 januari 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 06/01/2014 pub. 31/01/2014 numac 2014200332 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet met betrekking tot de Zesde Staatshervorming inzake de aangelegenheden bedoeld in artikel 78 van de Grondwet type wet prom. 06/01/2014 pub. 31/01/2014 numac 2014000026 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van diverse wetten ten gevolge van de hervorming van de Senaat en houdende verscheidene wijzigingen inzake verkiezingen type wet prom. 06/01/2014 pub. 31/01/2014 numac 2014200328 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet tot wijziging van de wet van 31 december 1983 tot hervorming der instellingen voor de Duitstalige Gemeenschap en van de wet van 6 juli 1990 tot regeling van de wijze waarop het Parlement van de Duitstalige Gemeenschap wordt verkozen, ter uitvoering van de artikelen 118 en 123 van de Grondwet sluiten maakt echter het volgende voorbehoud: "De middelen die betrekking hebben op de PVP-activa (preventie- en veiligheidspersoneel) worden niet overgedragen omdat deze maatregel verband houdt met de federale bevoegdheid inzake veiligheid. De federale overheid zal na de overdracht dus op grond van haar veiligheidsbevoegdheid dit personeel verder kunnen subsidiëren onder een andere vorm dan een RSZ-vermindering en een activering van werkloosheidsuitkeringen.

Daartoe worden de bestaande RSZ-verminderingen en de activeringsmaatregelen die betrekking hebben op het PVP voorafgaand aan de overdracht omgevormd." Bij deze uitzonderingsbepaling bepaalt de bijzondere wet van 6 januari 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 06/01/2014 pub. 31/01/2014 numac 2014200332 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet met betrekking tot de Zesde Staatshervorming inzake de aangelegenheden bedoeld in artikel 78 van de Grondwet type wet prom. 06/01/2014 pub. 31/01/2014 numac 2014000026 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van diverse wetten ten gevolge van de hervorming van de Senaat en houdende verscheidene wijzigingen inzake verkiezingen type wet prom. 06/01/2014 pub. 31/01/2014 numac 2014200328 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet tot wijziging van de wet van 31 december 1983 tot hervorming der instellingen voor de Duitstalige Gemeenschap en van de wet van 6 juli 1990 tot regeling van de wijze waarop het Parlement van de Duitstalige Gemeenschap wordt verkozen, ter uitvoering van de artikelen 118 en 123 van de Grondwet sluiten dat de financiering van de functie van gemeenschapswacht op federaal niveau wordt behouden.

Gelet op het arrest van de Raad van State nr. 249.330 van 23 december 2020 net zoals de intrekking van het koninklijk besluit van 25 december 2017Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/12/2017 pub. 18/01/2018 numac 2018030061 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot bepaling van de modaliteiten betreffende de bijkomende financiering van de Gemeenschapswachten van de Strategische Veiligheids- en Preventieplannen type koninklijk besluit prom. 25/12/2017 pub. 05/02/2018 numac 2018030207 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit betreffende de verlenging 2018-2019 van de strategische veiligheids-en preventieplannen 2014-2017 sluiten tot bepaling van de modaliteiten betreffende de bijkomende financiering van de gemeenschapswachten van de strategische veiligheids- en preventieplannen, maakt het ontwerp van het voorgelegde koninklijk besluit het mogelijk om een geldig regelgevend kader te garanderen en organiseert de toekenning en de aanvullende financiering van de gemeenschapswachten van de strategische veiligheids- en preventieplannen voor het jaar 2022.

Terugwerkende kracht is alleen aanvaardbaar bij wijze van uitzondering, inzonderheid wanneer ze nodig is voor de continuïteit van de openbare dienstverlening of voor de regularisatie van een feitelijke of een rechtstoestand en voor zover de vereisten inzake rechtszekerheid vervuld zijn en de individuele rechten geëerbiedigd worden.

In dit geval heeft de inwerkingtreding van dit besluit met terugwerkende kracht tot doel de goede werking en de continuïteit van de openbare dienstverlening te garanderen, evenals de rechtszekerheid voor de gemeenten die de betrekkingen prefinancieren waarop deze maatregel van toepassing is. Een inwerkingtreding van dit ontwerp van besluit zonder terugwerkende kracht zou de financiering daarvan immers op significante wijze in het gedrang brengen.

De feitelijke en de rechtsomstandigheden maken in dit geval de inwerkingtreding van dit ontwerpbesluit met terugwerkende kracht mogelijk, dat overigens betrekking heeft op het jaar 2022 en dus op een situatie in het verleden.

Artikelsgewijze bespreking: HOOFDSTUK 1. - Definities Artikel 1 Artikel 1 definieert de begrippen "gemeente", "strategische veiligheids- en preventieplannen", "gemeenschapswachten","werkdagen" en "AD VP". HOOFDSTUK 2 . - Modaliteiten voor de financiering Afdeling 1. - Modaliteiten voor de toekenning

Artikel 2 Artikel 2, lid 1 bepaalt de voorwaarden waaraan de gemeenten moeten voldoen om te genieten van de voorziene financiële tussenkomst.

De maatregel heeft betrekking op de gemeenten met een strategisch veiligheids- en preventieplan voor 2022 en enkel zij kunnen dus aanspraak maken op de aanvullende federale tussenkomst die wordt toegekend door de minister.

In lid 2 van hetzelfde artikel wordt het toepassingsgebied van de financiële tussenkomst gepreciseerd en wordt de link gelegd met het vroegere financieringssysteem.

In die zin weerspiegelt artikel 2, lid 2, de wil om de federale financiering te behouden, zoals voorzien in de bijzondere wet van 6 januari 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 06/01/2014 pub. 31/01/2014 numac 2014200332 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet met betrekking tot de Zesde Staatshervorming inzake de aangelegenheden bedoeld in artikel 78 van de Grondwet type wet prom. 06/01/2014 pub. 31/01/2014 numac 2014000026 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van diverse wetten ten gevolge van de hervorming van de Senaat en houdende verscheidene wijzigingen inzake verkiezingen type wet prom. 06/01/2014 pub. 31/01/2014 numac 2014200328 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet tot wijziging van de wet van 31 december 1983 tot hervorming der instellingen voor de Duitstalige Gemeenschap en van de wet van 6 juli 1990 tot regeling van de wijze waarop het Parlement van de Duitstalige Gemeenschap wordt verkozen, ter uitvoering van de artikelen 118 en 123 van de Grondwet sluiten. Deze paragraaf bepaalt op welke gemeenschapswachten, binnen de strategische veiligheids- en preventieplannen, de maatregel betrekking heeft.

Artikel 3 Artikel 3, lid 1 bevat de criteria waarmee voor elke gemeente die in aanmerking komt, het aantal gemeenschapswachten waarop de maatregel betrekking heeft, kan worden bepaald en dit overeenkomstig de bepalingen voorzien in de bijzondere wet van 6 januari 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 06/01/2014 pub. 31/01/2014 numac 2014200332 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet met betrekking tot de Zesde Staatshervorming inzake de aangelegenheden bedoeld in artikel 78 van de Grondwet type wet prom. 06/01/2014 pub. 31/01/2014 numac 2014000026 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van diverse wetten ten gevolge van de hervorming van de Senaat en houdende verscheidene wijzigingen inzake verkiezingen type wet prom. 06/01/2014 pub. 31/01/2014 numac 2014200328 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet tot wijziging van de wet van 31 december 1983 tot hervorming der instellingen voor de Duitstalige Gemeenschap en van de wet van 6 juli 1990 tot regeling van de wijze waarop het Parlement van de Duitstalige Gemeenschap wordt verkozen, ter uitvoering van de artikelen 118 en 123 van de Grondwet sluiten.

Een eerste criterium maakt het dus mogelijk het aantal gemeenschapswachten te beperken tot de feitelijke situatie op 31 december 2017. Dit aantal is gebaseerd op de situatie vastgesteld door de RVA, waarbij rekening wordt gehouden met het aantal gemeenschapswachten dat op deze datum in aanmerking kwam voor een activeringspremie/verlaging van de werkgeversbijdragen in het kader van het ACTIVA PVP-statuut.

Om gemeenten die een aanwervingsprocedure in het oude stelsel zouden hebben opgestart, niet af te straffen en indien deze procedure op 31 december 2017 nog niet zou zijn afgerond, wordt in artikel 3, lid 2 toegevoegd dat ook rekening wordt gehouden met het aantal vacante posten waarop een inroepbare aanwervingsprocedure van toepassing is om het definitieve aantal gemeenschapswachten dat de aanvullende financiële tussenkomst kan rechtvaardigen, te vervolledigen. In het artikel worden echter wel de voorwaarden genoemd waaraan de procedures moeten voldoen om in aanmerking te komen voor de vaststelling van het aantal gemeenschapswachten per gemeente.

Bovendien heeft het ontwerpbesluit geen ander doel dan de federale financiering van de functie van gemeenschapswacht te behouden door subsidies toe te kennen aan de gemeenten die van de oude activeringsmaatregel genieten. Artikel 3, lid 3 sluit derhalve de mogelijkheid uit om de aanvullende financiële tussenkomst toe te kennen boven het maximum contingent dat bij overeenkomst met de betrokken gemeenten, is vastgesteld. Het referentiejaar is vastgesteld in het strategisch veiligheids- en preventieplan 2014-2017, zodat de laatste quota kunnen worden toegekend voordat de aanvullende federale maatregel op 1 januari 2018 in werking treedt.

De criteria die aldus in artikel 3 van het besluit zijn vastgesteld, blijven identiek aan die welke aanvankelijk waren vastgesteld in het koninklijk besluit van 25 december 2017Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/12/2017 pub. 18/01/2018 numac 2018030061 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot bepaling van de modaliteiten betreffende de bijkomende financiering van de Gemeenschapswachten van de Strategische Veiligheids- en Preventieplannen type koninklijk besluit prom. 25/12/2017 pub. 05/02/2018 numac 2018030207 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit betreffende de verlenging 2018-2019 van de strategische veiligheids-en preventieplannen 2014-2017 sluiten tot bepaling van de modaliteiten betreffende de bijkomende financiering van de gemeenschapswachten van de strategische veiligheids- en preventieplannen; zij zijn echter duidelijker omschreven om transparanter te zijn voor de gemeenten.

Artikelen 4 en 5 Artikel 4 bepaalt, door middel van bijlage, het resultaat van de toepassing van de vastgestelde toekenningscriteria.

Artikel 5 behoeft geen commentaar. Afdeling 2. - Financiële modaliteiten

Artikelen 6 tot en met 8 In de artikelen 6, 7 en 8 worden de financiële modaliteiten voor de toekenning van de financiële toelage vastgesteld. De toekenning van de financiële toelage is dus onderworpen aan voorwaarden die in deze artikelen nader worden toegelicht.

Om de gemeenten een maximale transparantie te bieden met betrekking tot de tussenkomstmodaliteiten, werd artikel 6, lid 2 explicieter gemaakt. Met name in artikel 6, lid 2, 4° en 5°, wordt gepreciseerd dat alleen de prestaties van gemeenschapswachten die in het kader van het strategisch veiligheids- en preventieplan zijn uitgevoerd, onder de financiële tussenkomst vallen; evenzo is de tussenkomst bedoeld als "aanvulling" op de basistussenkomst die door de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken wordt verleend in het kader van de financiering van de strategische veiligheids- en preventieplannen.

In dat opzicht sluit artikel 6, lid 3, 5°, uitdrukkelijk de prestaties uit van gemeenschapswachten aan wie geen basistussenkomst wordt toegekend door het strategisch veiligheids- en preventieplan.

Artikel 7 bepaalt uitdrukkelijk welke uitgaven door de voorziene financiële tussenkomst kunnen worden gedekt.

In artikel 8 wordt het beginsel van de geldigheidsduur van een jaar van de uitgaven voor de toegekende financiële tussenkomst, vastgelegd. Afdeling 3. - Betalingsmodaliteiten

Artikelen 9 en 10 De artikelen 9 en 10 streven naar het verduidelijken van de modaliteiten voor het storten van de toelage en het naleven van de logica van de controle als voorwaarde voor het afsluiten van het saldo.

Gelet op de opmerking van de Raad van State dat artikel 9 moet worden aangevuld met een verwijzing naar de percentages die van toepassing zijn op de in de bepaling bedoelde schijven van de uitkering, en gelet op het feit dat het voorziene jaarlijkse tijdsschema zal overschreden zijn bij de publicatie van dit besluit ijdsschema, wordt in artikel 9 het bedrag van het voorschot verhoogd tot 80% van het bedrag van de uitkering, die niet in verschillende schijven maar in één keer zal worden uitbetaald. Afdeling 4. - Controlewerkwijze

Artikelen 11 tot en met 14 In de artikelen 11 tot en met14 worden de modaliteiten inzake de controle op de aanwending van de financiële toelage vastgesteld. De toekenning van de financiële toelage is dus onderworpen aan voorwaarden inzake rechtvaardiging, die in deze artikelen nader worden toegelicht. HOOFDSTUK 3. - Slotbepalingen Artikel 15 Door de inwerkingtreding vast te stellen op 1 januari 2022, voorziet artikel 15 in de terugwerkende kracht van de maatregel die in het voorgelegde besluit is vervat.

Zoals hierboven uiteengezet, moet deze terugwerkende kracht begrepen worden als de wil om de rechtsonzekerheid die is ontstaan door de situatie die door het arrest van de Raad van State n° 249.330 van 23 december 2020 wordt aangekaart, te voorkomen. In die zin is deze terugwerkende kracht onontbeerlijk voor de verwezenlijking van een doelstelling van algemeen belang, zoals de goede werking of de continuïteit van de openbare dienstverlening, en in dit geval voor het behoud van de overheidsfinanciering van de gemeenten waarop het onderhavige ontwerpbesluit betrekking heeft.

Artikel 16 Artikel 16 behoeft geen commentaar.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Binnenlandse Zaken, A. VERLINDEN

21 DECEMBER 2022. - Koninklijk besluit tot bepaling van de modaliteiten betreffende de bijkomende financiering van de gemeenschapswachten van de strategische veiligheids- en preventieplannen voor het jaar 2022 FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 22 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat, het artikel 48, lid 3;

Gelet op de wet van 23 december 2021Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/12/2021 pub. 29/12/2021 numac 2021034312 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet houdende de algemene uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2022 sluiten houdende de algemene uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2022, het programma 56/8, 1°, van het artikel 2.13.2;

Gelet op het advies van de inspecteur van financiën, gegeven op 7 juli 2022;

Gelet op de akkoordbevinding van het Staatssecretaris voor Begroting van 29 september 2022;

Gelet op het advies nr. 72.265/2 van de Raad van State, gegeven op 26 oktober 2022 in toepassing van artikel 84, § 1, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende dat, in uitvoering van de zesde Staatshervorming, het behoud van de federale financiering van de functie van Gemeenschapswacht door het toekennen van subsidies aan de begunstigde gemeenten van de vroegere activeringsmaatregel georganiseerd dient te worden;

Overwegende dat in uitvoering van de 6de Staatshervorming, het behoud van de federale financiering van de functie van Gemeenschapswacht door het toekennen van subsidies aan de begunstigde gemeenten van de vroegere activeringsmaatregel voor het jaar 2022 georganiseerd dient te worden, om de continuïteit van de openbare dienst en de rechtszekerheid van de gemeenten te waarborgen en hun financiën niet in het gedrang te brengen;

Overwegende op de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 29/06/2007 numac 2007000628 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot instelling van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet type wet prom. 15/05/2007 pub. 13/08/2007 numac 2007000721 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot instelling van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet. - Duitse vertaling sluiten tot instelling van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten, en tot wijziging van het artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet, gewijzigd door de wet van 24 juli 2008 houdende diverse bepalingen (I);

Overwegende het koninklijk besluit van 7 november 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 07/11/2013 pub. 29/11/2013 numac 2013000765 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit betreffende de strategische veiligheids- en preventieplannen en van de dispositieven Gemeenschapswachten type koninklijk besluit prom. 07/11/2013 pub. 27/12/2013 numac 2013000831 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit betreffende de strategische veiligheids- en preventieplannen en van de dispositieven Gemeenschapswachten. - Addendum sluiten betreffende de strategische veiligheids- en preventieplannen en van de dispositieven gemeenschapswachten;

Overwegende het koninklijk besluit van 25 december 2017Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/12/2017 pub. 18/01/2018 numac 2018030061 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot bepaling van de modaliteiten betreffende de bijkomende financiering van de Gemeenschapswachten van de Strategische Veiligheids- en Preventieplannen type koninklijk besluit prom. 25/12/2017 pub. 05/02/2018 numac 2018030207 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit betreffende de verlenging 2018-2019 van de strategische veiligheids-en preventieplannen 2014-2017 sluiten betreffende de verlenging 2018-2019 van de strategische veiligheids-en preventieplannen 2014-2017;

Overwegende het koninklijk besluit van 3 juli 2019Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/07/2019 pub. 15/07/2019 numac 2019041386 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit betreffende de verlenging 2020 van de strategische veiligheids-en preventieplannen 2018-2019 sluiten betreffende de verlenging 2020 van de strategische veiligheids- en preventieplannen 2018-2019;

Overwegende het koninklijk besluit van 24 december 2020Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/12/2020 pub. 01/02/2021 numac 2021040062 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot wijziging van het Koninklijk besluit van 3 juli 2019 betreffende de verlenging 2020 van de strategische veiligheids-en preventieplannen 2018-2019 sluiten tot wijziging van het koninklijk besluit van 3 juli 2019Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/07/2019 pub. 15/07/2019 numac 2019041386 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit betreffende de verlenging 2020 van de strategische veiligheids-en preventieplannen 2018-2019 sluiten betreffende de verlenging 2020 van de strategische veiligheids-en preventieplannen 2018-2019;

Gelet op het koninklijk besluit van 24 juli 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/07/2021 pub. 30/08/2021 numac 2021042755 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot wijziging van het Koninklijk besluit van 3 juli 2019 betreffende de verlenging 2020 van de strategische veiligheids- en preventieplannen 2018-2019, gewijzigd bij Koninklijk besluit van 24 december 2020 sluiten tot wijziging van het koninklijk besluit van 3 juli 2019Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/07/2019 pub. 15/07/2019 numac 2019041386 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit betreffende de verlenging 2020 van de strategische veiligheids-en preventieplannen 2018-2019 sluiten betreffende de verlenging 2020 van de strategische veiligheids- en preventieplannen 2018-2019;

Op voordracht van de Minister van Binnenlandse Zaken, Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK 1. - Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° gemeente : gemeente/stede die beschikken over een financiering voor de gemeenschapswachten via een strategisch veiligheids- en preventieplan;2° minister: de minister bevoegd voor Binnenlandse Zaken;3° RVA: de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening;4° strategisch veiligheids- en preventieplan : overeenkomst afgesloten tussen de Minister van Binnenlandse Zaken, en een gemeente, waarin de doelstellingen bepaald worden die de gemeente moet behalen op het einde van de geldigheidsperiode van de overeenkomst.Deze overeenkomst omvat eveneens de verschillende doelstellingen nagestreefd door de gemeenschapswachten, die worden gefinancierd via de aanvullende financiële toekagen "bijkomende contingenten gemeenschapswachten 346" en/of "dispositief gemeenschapswachten 90"; 5° gemeenschapswachten: gemeentelijke ambtenaren zoals bedoeld in artikel 3 van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 29/06/2007 numac 2007000628 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot instelling van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet type wet prom. 15/05/2007 pub. 13/08/2007 numac 2007000721 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot instelling van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet. - Duitse vertaling sluiten tot instelling van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet;6° werkdagen: alle dagen met uitzondering van zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen.7° AD VP : de Algemene directie Veiligheid en Preventie van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken. HOOFDSTUK 2. - Modaliteiten voor de financiering Afdeling 1. - Modaliteiten voor de toekenning

Art. 2.Binnen de limieten van de beschikbare kredieten, kent de minister in 2022 een aanvullende financiële toelage toe aan de gemeenten met een strategisch veiligheids- en preventieplan.

De financiële toelage wordt toegekend als aanvullende tussenkomst in de loonkosten die voortvloeien uit de tewerkstelling van de gemeenschapswachten in het kader van de strategische veiligheids- en preventieplannen.

De aanvullende tussenkomst treedt in de plaats van de tussenkomst ten laste van de RVA en de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) wat betreft de tewerkstelling van gemeenschapswachten die voordien een ACTIVA PVP-statuut genoten.

Art. 3.Het aantal gemeenschapswachten per gemeente, waarvoor de financiële tussenkomst toegekend kan worden, is gebaseerd op de situatie vastgesteld door de RVA op de datum van 31 december 2017.

Om de door de RVA vastgestelde situatie aan te vullen en de maximale definitieve quota van gemeenschapswachten die een financiële tussenkomst van de Staat kunnen krijgen, te bepalen, wordt er evenwel rekening gehouden met aanwervingen op basis van eerder geopende procedures en die aan de volgende criteria voldoen : 1° Aanwervingen vóór 1 januari 2018 2° Aanwervingen van gemeenschapswachten onder het ACTIVA PVP-statuut. Het maximum aantal gemeenschapswachten waarvoor een financiële tussenkomst kan worden toegekend, kan niet hoger zijn dan het contingent bepaald in de overeenkomst, zoals gedefinieerd in artikel 1, 2°, voor de periode 2014-2017.

Art. 4.De lijst van gemeenten, opgenomen in de artikelen 2 en 3 evenals het aantal gemeenschapswachten per gemeente, waarvoor een financiële tussenkomst toegekend kan worden in toepassing van de toekenningscriteria van artikel 3 van dit besluit worden weergegeven in bijlage 1.

Art. 5.De aanvullende financiële toelage wordt aangerekend op het begrotingsartikel 56 81 432201 van de sectie 13 van de algemene uitgavenbegroting. Afdeling 2. - Financiële modaliteiten

Art. 6.Onder voorbehoud van de beschikbare kredieten wordt de toelage in 2022 gewaarborgd.

Voor elke gemeenschapswacht wiens personeelskosten werden gedragen door het strategisch veiligheids- en preventieplan, ontvangt de gemeente een bijkomende jaarlijkse maximale toelage van 17.200 € per voltijds equivalent voor de tewerkstellingskosten.

Het bedrag bedoeld in het voorgaande lid wordt toegekend: 1° onafhankelijk van het niveau van aanwerving van het personeelslid;2° pro rata de gepresteerde arbeidsregeling;3° voor de periode gedurende welke de gemeente de daadwerkelijke prestatie van de gemeenschapswacht kan rechtvaardigen;4° op voorwaarde dat de prestatie uitgevoerd werd in het kader van de doelstellingen van het strategisch veiligheids- en preventieplan van de gemeente;5° als aanvulling op de financiële tussenkomst toegekend in het strategisch veiligheids- en preventieplan;6° en op voorwaarde dat het personeelslid voldoet aan de voorwaarden, zoals bepaald in artikel 8, 1° tot 8° van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 29/06/2007 numac 2007000628 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot instelling van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet type wet prom. 15/05/2007 pub. 13/08/2007 numac 2007000721 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot instelling van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet. - Duitse vertaling sluiten tot instelling van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet.

Art. 7.§ 1. De aanvullende financiële toelage dekt de reële lasten waarmee de gemeente geconfronteerd wordt in het kader van de tewerkstelling van het gemeenschapswacht.

De reële lasten omvatten het geheel van de tewerkstellingskosten (salaris, werkgeversbijdragen en andere), verminderd met de bijzondere premies, bijzondere toelagen, of bijzondere vrijstellingen die verbonden zijn aan de statuten waaronder dat personeel aangeworven wordt en waarvan de gemeente heeft kunnen genieten. § 2. De tussenkomst in de personeelskosten betreft: 1° De verloning;2° De werkgeversbijdragen;3° Het vakantiegeld;4° De eindejaarspremie;5° De tweetaligheidspremie;6° De vergoeding voor onregelmatige prestaties;7° De overuren;8° De haardtoelage ;9° De standplaatstoelage ;10° De sociale bijdragen;11° De wettelijke verzekering burgerrechtelijke aansprakelijkheid verbonden aan de inschakeling van de aangeworven personeelsleden;12° De ontslagvergoedingen indien de vooropzeg wordt gepresteerd;13° De reiskosten voor het woon-werkverkeer met het openbaar vervoer - trein, tram, bus, metro - en dat ten belope van het bedrag dat overeenstemt met de wettelijke tussenkomst van de werkgever. De volgende uitgaven kunnen niet aanvaard worden : 1° De ontslagvergoedingen indien de vooropzeg niet gepresteerd wordt;2° De sociale secretariaatskosten;3° De kledijkosten of -vergoeding, materiaalkosten of andere samenhangende kosten zoals bijzondere vergoedingen.

Art. 8.Alleen de tussen 1 januari en 31 december 2022 vastgelegde uitgaven en die betrekking hebben op prestaties die hebben plaatsgevonden gedurende dezelfde periode, worden in overweging genomen bij de jaarlijkse afrekening.

Het bedrag van de toegekende toelage ligt vast, en kan niet verhoogd worden met de beschikbare saldi die vastgesteld worden naar aanleiding van de voorgaande jaarlijkse subsidies die door de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken opgesteld worden. Afdeling 3. - Betalingsmodaliteiten

Art. 9.§ 1. Onder voorbehoud van de beschikbare kredieten gebeurt de vereffening van de verschuldigde toelage volgens een voorschot/saldosysteem. § 2. Een voorschot van 80% wordt betaald in het vierde kwartaal van het jaar.

Art. 10.Het saldo van de toelage zal gestort worden na controle van de door de gemeente ingediende uitgaven en de afsluiting van de definitieve afrekening. Afdeling 4. - Controlewerkwijze

Art. 11.§ 1. De gemeenten rechtvaardigen hun uitgaven door een financieel dossier voor te leggen.

Het financieel dossier is samengesteld uit twee delen : 1° De financiële schuldvordering die ter beschikking gesteld wordt via het ICT-platform online van de AD VP;2° De bewijsdocumenten betreffende de personeelsuitgaven, uitsluitend doorgegeven via het ICT-platform online van de AD VP. De lijst van bewijsdocumenten die ingediend moeten worden, staat in bijlage 2.

Moeten ook bij het financieel dossier gevoegd worden : 1° een uittreksel uit het register van de beraadslagingen van de Gemeenteraad of van het College van Burgemeester en Schepenen/Gemeentecollege : a) tot goedkeuring van de uitgaven gerechtvaardigd in het kader van de toelage;b) als bewijs dat de uitgaven voorgesteld via de online samenvattende uitgavenstaat werkelijk verwezenlijkt werden in het kader van het strategische veiligheids- en preventieplan.2° een verklaring op erewoord van de Financieel directeur/Gemeentelijke ontvanger die de vereffening van de door de toelage gerechtvaardigde uitgaven bewijst;3° een kopie van het gemeenteraadsbesluit tot instelling van de dienst gemeenschapswachten. § 2. De schuldvordering zal, samen met de bewijstukken, online vervolledigd en gevalideerd worden en dat ten laatste op 30 juni 2023.

De financiële schuldvordering wordt pas gevalideerd op voorwaarde dat de datum van goedkeuring van de financiële schuldvordering ingevoerd wordt in het online ICT-platform en dat het uittreksel uit het register van de beraadslagingen van de Gemeenteraad of van het College van Burgemeester en Schepenen/Gemeentecollege als bijlage toegezonden wordt.

In alle gevallen, op straffe van het niet in aanmerking nemen, is de beraadslaging van de Gemeenteraad of van het College van Burgemeester en Schepenen/Gemeentecollege voorafgaand aan de indiening van het financieel dossier in het online ICT-platform . § 3. De beveiligde toegangscodes die de vertrouwelijkheid van de gegevens waarborgen, en tevens een handleiding van de het online ICT-platform, worden verspreid aan elke door de gemeentelijke overheid aangestelde verantwoordelijke via beraadslaging van het College van Burgemeester en Schepenen/Gemeentecollege.

De gemeentelijke overheid blijft verantwoordelijk voor de geleverde toegang en geeft informatie aan de AD VP over de bestemmingsveranderingen en toegangswijzigingen noodzakelijk voor de goede opvolging van de financiële controleprocedures.

Art. 12.§ 1. De AD VP voert een controle uit van de bestanddelen van het financieel dossier.

De AD VP kan bijkomende informatie opvragen. Het niet bezorgen van de opgevraagde aanvullingen leidt tot de afwijzing van de betrokken uitgaven. § 2. Na afloop van de controle ontvangt elke gemeente een voorlopige afrekening en beschikt ze over twintig werkdagen om haar akkoord te geven of, in geval van niet-akkoord over de toegekende bedragen, haar argumenten voor te leggen. Alleen argumenten die via het online ICT-platform en binnen de termijn van 20 werkdagen worden ingediend, zullen in aanmerking worden genomen.

Deze termijn begint te lopen op de datum van voorlegging van de voorlopige afrekening, via het online ICT-platform.

Wanneer de termijn overschreden is of in geval van akkoord over de bedragen van de afrekening, stelt de AD VP de definitieve afrekening op.

Wanneer er geen akkoord is over de voorlopige afrekening, worden de motiveringen en/of bijkomende bewijzen aangevoerd door de gemeenten, onderzocht om de definitieve afrekening op te stellen. § 3. De bewijsdocumenten worden bewaard gedurende tien jaar, vanaf de datum van de afsluiting van de procedure van de financiële controle.

Art. 13.Aan het eind van de controleprocedure wordt de gemeente in kennis gesteld van de door de AD VP opgestelde eindafrekening. Deze wordt in kennis gesteld via het online ICT-platform.

Art. 14.De onverschuldigde bedragen, die na grondige controle van de uitgaven worden vastgesteld, worden teruggevorderd door de AD VP. HOOFDSTUK 2- Slotbepalingen

Art. 15.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2022.

Art. 16.De minister bevoegd voor Binnenlandse Zaken is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 21 december 2022.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Binnenlandse Zaken, A. VERLINDEN

BIJLAGE 1 Aantal gemeenschapswachten VTE toegekend per gemeente in het kader van de strategisch veiligheids- en preventieplannen en in het kader van de aanvullende financiële componenten "bijkomend contingent gemeenschapswachten 346" en "dispositief gemeenschapswachten 90"

Commune - Gemeente

Cadre de référence - Referentiekader

Plans stratégiques de sécurité et de prévention (PSSP) - Strategisch cveiligheids- cen preventieplannen (SVPP)

Contingent complémentaire gardiens de la paix 346 - Bijkomend contingent gemeenschapswachten 346

Dispositif gardiens de la paix 90 - Dispositief gemeenschapswachten 90

TOTAL - TOTAAL

BOUSSU

0,00

1,00

0,00

1,00

CHARLEROI

0,00

0,00

3,00

3,00

CHATELET

3,00

0,00

0,00

3,00

FARCIENNES

0,00

1,16

0,00

1,16

HUY

0,00

2,50

0,00

2,50

LIEGE

0,00

13,00

7,00

20,00

MONS

20,00

11,50

5,00

36,50

MORLANWELZ

0,00

2,00

0,00

2,00

NAMUR

0,00

5,00

3,00

8,00

PERUWELZ

0,00

1,00

0,00

1,00

SERAING

0,00

8,00

0,80

8,80

TOURNAI

5,66

4,00

1,00

10,66

VERVIERS

4,00

2,00

0,00

6,00

TOTAL ETP/ TOTAAL VTE

30,66

52,16

18,80

103,62


ANDERLECHT

1,00

13,00

1,00

15,00

AUDERGHEM

3,50

3,50

0,00

7,00

BRUXELLES

13,00

23,00

3,00

39,00

ETTERBEEK

10,00

2,00

0,00

12,00

EVERE

0,00

1,00

0,00

1,00

FOREST

0,00

4,00

0,00

4,00

IXELLES

0,00

2,00

0,00

2,00

KOEKELBERG

0,00

1,00

0,00

1,00

MOLENBEEK-SAINT-JEAN

0,00

2,00

0,00

2,00

SAINT-GILLES

0,00

9,50

0,00

9,50

SCHAERBEEK

18,66

9,00

2,00

29,66

UCCLE

4,00

2,00

0,00

6,00

TOTAL ETP/ TOTAAL VTE

50,16

72,00

6,00

128,16


AALST

0,00

8,50

0,00

8,50

ANTWERPEN

0,00

6,50

7,16

13,66

BLANKENBERGE

0,00

2,00

0,00

2,00

BOOM

0,00

2,00

0,00

2,00

BRUGGE

5,80

8,00

3,00

16,80

DROGENBOS

0,00

1,00

0,00

1,00

GENK

4,78

12,00

5,00

21,78

GENT

0,00

2,00

7,00

9,00

HASSELT

13,00

6,00

2,00

21,00

HERENTALS

1.32

0,00

0,00

1,32

HOUTHALEN-HELCHTEREN

1,33

0,00

0,00

1,33

KNOKKE-HEIST

0,00

0,00

0,00

0,00

KOKSIJDE

0,00

1,00

0,00

1,00

KORTRIJK

1,50

8,75

0,75

11,00

LEUVEN

14,90

8,00

3,00

25,90

LIER

0,00

2,50

0,00

2,50

LOKEREN

0,00

1,75

0,00

1,75

MAASMECHELEN

0,00

0,00

1,00

1,00

MECHELEN

3,00

8,00

3,00

14,00

MENEN

0,00

4,00

0,00

4,00

MIDDELKERKE

0,00

0,66

0,00

0,66

OOSTENDE

8,21

0,00

3,00

11,21

ROESELARE

0,00

0,00

2,00

2,00

RONSE

0,00

0,50

0,00

0,50

SINT-NIKLAAS

0,00

4,10

0,00

4,10

SINT-TRUIDEN

1,00

3,00

0,00

4,00

TURHNOUT

0,00

0,83

0,00

0,83

VILVOORDE

0,75

2,00

0,00

2,75

TOTAL ETP / TOTAAL VTE

55,59

93,09

36,91

185,59


TOTAL GENERAL ETP / ALGEMENE TOTAAL VTE

417.37


Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 21 december 2022 tot bepaling van de modaliteiten betreffende de bijkomende financiering van de gemeenschapswachten van de strategische veiligheids- en preventieplannen voor het jaar 2022.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Binnenlandse Zaken, A. VERLINDEN

BIJLAGE 2 DOCUMENTEN DIE IN HET KADER VAN DE VOORLEGGING VAN HET FINANCIEEL DOSSIER TER BESCHIKKING GESTELD OF INGEDIEND MOETEN WORDEN A. Algemeneen Een kopie van het aanwervingscontract of van de aanwervings- of toewijzingsbeslissing wordt bijgevoegd; - Een kopie van de wijziging van de arbeidsovereenkomst of enig ander officieel document waaruit een verandering van de toewijzing, de werktijden of enige andere ingrijpende verandering in de arbeidsvoorwaarden blijkt die van invloed kan zijn op de prestaties en/of de bezoldiging van het personeelslid wordt bijgevoegd; - In geval van ontslag (op initiatief van de werknemer of van de werkgever), een kopie van de betekening van de einddatum van het arbeidscontract wordt bijgevoegd; - Een kopie van de loonfiches en een samenvattende staat van de maandelijkse betalingen (document waarin de identiteit van de werknemer voorkomt, evenals diens maandelijkse loonkost, het aantal betaalde dagen van laatstgenoemde, voor de ganse periode van tewerkstelling, worden meegestuurd. - - Elk bewijsstuk dat bij de loonfiche is gevoegd en aan de hand waarvan de betaling die door de gemeente is verricht in het kader van de indiensttreding van het personeelslid, kan worden aangetoond;

B. Bijzonderheden: - Wat de arbeidsplaatsen waarvoor werkgelegenheidssteun wordt verleen betreft, moeten bij het financiële dossier ook kopieën worden gevoegd van bewijsstukken die de financiële steun rechtvaardigen (premies, bijzondere toelagen, of bijzondere vrijstellingen die verbonden zijn aan de statuten waaronder dat personeel aangeworven wordt) waarvan de gemeente eventueel heeft geprofiteerd.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 21 december 2022 tot bepaling van de modaliteiten betreffende de bijkomende financiering van de gemeenschapswachten van de strategische veiligheids- en preventieplannen voor het jaar 2022 FILIP Van Koningswege : De Minister van Binnenlandse Zaken, A. VERLINDEN

^