Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 03 juli 2019
gepubliceerd op 15 juli 2019

Koninklijk besluit betreffende de verlenging 2020 van de strategische veiligheids-en preventieplannen 2018-2019

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2019041386
pub.
15/07/2019
prom.
03/07/2019
ELI
eli/besluit/2019/07/03/2019041386/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

3 JULI 2019. - Koninklijk besluit betreffende de verlenging 2020 van de strategische veiligheids-en preventieplannen 2018-2019


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 30 maart 1994Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/03/1994 pub. 07/02/2012 numac 2012000056 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende sociale bepalingen type wet prom. 30/03/1994 pub. 27/01/2015 numac 2015000029 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende sociale bepalingen sluiten houdende sociale bepalingen, inzonderheid op artikel 69 en 69bis;

Gelet op het koninklijk besluit van 7 november 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 07/11/2013 pub. 29/11/2013 numac 2013000765 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit betreffende de strategische veiligheids- en preventieplannen en van de dispositieven Gemeenschapswachten type koninklijk besluit prom. 07/11/2013 pub. 27/12/2013 numac 2013000831 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit betreffende de strategische veiligheids- en preventieplannen en van de dispositieven Gemeenschapswachten. - Addendum sluiten betreffende de strategische veiligheids- en preventieplannen en van de dispositieven Gemeenschapswachten;

Gelet op het koninklijk besluit van 25 december 2017Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/12/2017 pub. 05/02/2018 numac 2018030207 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit betreffende de verlenging 2018-2019 van de strategische veiligheids-en preventieplannen 2014-2017 sluiten betreffende de verlenging 2018-2019 van de strategische veiligheids- en preventieplannen 2014-2017;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 3 mei 2019;

Gelet op het akkoord van de Minister van Budget gegeven op 12 juni 2019;

Op de voordracht van de Minister van Binnenlandse Zaken en het advies van Onze Ministers die hierover in de Raad beraadslaagd hebben, Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK 1. - Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van onderhavig besluit moet worden verstaan onder: 1° "gemeente" : stad of gemeente die een strategisch veiligheids- en preventieplan geniet.2° "administratie": algemene directie veiligheid en preventie van de FOD Binnenlandse Zaken.3° "overeenkomst": strategisch veiligheids-en preventieplan afgesloten tussen de Minister van Binnenlandse Zaken en een gemeente, waarin de doelstellingen bepaald worden die de gemeente moet behalen op het einde van de geldigheidsperiode van één jaar van de overeenkomst.Deze overeenkomst omvat eveneens de verschillende doelstellingen die door de dispositieven « bijkomende contingenten gemeenschapswachten 346 FTE » en het « dispositief gemeenschapswachten 90 -FTE » worden nagestreefd; 4° "lokale veiligheidsdiagnostiek": analyse gerealiseerd in termen van veiligheid m.b.t. een situatie, een toestand - voor een welbepaalde periode en grondgebied - met als doel het beter in kaart brengen van de problemen en uitdagingen, het identificeren van de risicofactoren op het lokale niveau en het helpen bepalen van de acties dit tot de verwachte resultaten kunnen leiden rekening houdend met de beschikbare middelen. 5° "algemene doelstelling": doelstelling die de finaliteit van het project in zijn geheel beschouwt en die tot uiting komt in de globale impact die bereikt moet worden voor een welbepaalde situatie voor de gehele bevolking in kwestie.6° "strategische doelstelling": doelstelling die zich vertaalt in de concretisering van een algemene doelstelling en, door een tussenfase te vormen, de realisatie hiervan in een nabije toekomstvisie vormt.7° "operationele doelstelling" : doelstelling, realisatie die definieert hoe een strategische doelstelling zal worden bereikt en die er op korte termijn zichtbare en meetbare resultaten van geeft.8° "toewijzingsbeginsel van de kredieten": het feit dat de toegekende kredieten verdeeld worden in categorieën van uitgaven, te weten in personeelskosten, werkingskosten, en investeringen 9° "in aanmerking komende uitgaven": de vastgestelde uitgaven of voorziene uitgaven door middel van overeenkomst of afwijkend schriftelijk akkoord.10° "opportuniteitsbeginsel van de uitgaven": het verband dat kan worden gelegd tussen uitgave en de realisatie van de in de overeenkomst vastgestelde doelstellingen. HOOFDSTUK 2 . - Voorwaarden voor het sluiten van een overeenkomst

Art. 2.De strategische veiligheids- en preventieplannen 2018-2019 worden vanaf 1 januari 2020 voor een periode van één jaar verlengd.

Art. 3.Onder voorbehoud van de beschikbare kredieten, wordt een maximumbudget gelijkwaardig aan de jaarlijkse toelage toegekend aan de begunstigde gemeenten in het kader van de strategische veiligheids- en preventieplannen 2018-2019, van de overeenkomsten bijkomende contingenten Gemeenschapswachten en van de overeenkomsten Gemeenschapswachten 90, toegekend aan dezelfde gemeenten voor de periode tussen 1 januari 2020 en 31 december 2020, dit overeenkomstig de bepalingen van het hoofdstuk 3.

Art. 4.De strategische veiligheids- en preventieplannen moeten voldoen aan de volgende doelstellingen: 1° een preventiebeleid ontwikkelen dat voldoet aan de prioriteiten van de kadernota integrale veiligheid 2016-2019 en/of het nationale veiligheidsplan 2016-2019.2° de criminele feiten en/of het onveiligheidsgevoel verminderen waargenomen op het grondgebied van de gemeente;3° de investeringen verzekeren teneinde de openbare ruimte met name door middel van techno-preventieve tools te beveiligen Art.5. § 1. Op basis van de actualisatie van de lokale veiligheidsdiagnostiek uitgevoerd tijdens de eindevaluatie van de overeenkomst 2014-2017 en/of van elke nieuwe bijkomende lokale diagnostische analyse verstuurd door hen, en op basis van de in artikel 4, 1° bedoelde prioriteiten, bepalen de gemeenten hun prioriteiten en nemen ze deze over in hun overeenkomsten. § 2. Het basismodel dat ter beschikking gesteld wordt vanuit de Administratie, zal bestaan uit algemene, strategische en operationele doelstellingen en zijn gericht op de te behalen resultaten op het einde van de geldigheidsperiode van de overeenkomst.

De Minister van Binnenlandse Zaken legt standaardindicatoren vast die op de algemene, strategische en operationele doelstellingen worden toegepast. § 3. Deze overeenkomsten worden voor analyse en goedkeuring aan de administratie voorgelegd. De Minister van Binnenlandse Zaken bepaalt de praktische modaliteiten van de overeenkomsten.

Art. 6.§ 1. Teneinde de complementariteit van het werk op lokaal en zonaal niveau te versterken, kan de gemeente haar werk uitbreiden tot buiten het gemeentelijke grondgebied. § 2. In geval van supralokale samenwerkingsverbanden maakt het preventiewerk geïmplementeerd met één of meerdere gemeenten van eenzelfde zone of van meerdere zones, het voorwerp uit van een samenwerkingsovereenkomst die bijgevoegd wordt aan het strategisch veiligheids- en preventieplan. HOOFDSTUK 3. - Financiën Afdeling 1. - Financiële modaliteiten inzake de toekenning van de

financiële hulp

Art. 7.§ 1. De toekenning van een financiële toelage is afhankelijk van het afsluiten van een ondertekende overeenkomst tussen de Minister van Binnenlandse Zaken en de betrokken stad of gemeente. § 2. Binnen de perken van de beschikbare kredieten wordt een financiële toelage toegekend als tussenkomst in de kosten die voortkomen uit de uitvoering van de overeenkomst. De lijst met de bedragen van deze toelage bevindt zich in de bijlage 1.

Art. 8.Deze uitgave wordt aangerekend op het begrotingsartikel 56 81 432201 van de sectie 13, van de algemene uitgavenbegroting. Afdeling 2. - Financiële modaliteiten inzake de aanwending van de

toelagen Onderafdeling 1. - Bestemming van de toelage

Art. 9.De voorziene toelagen worden toegekend volgens het principe van jaarlijkse globale enveloppen.

Er is geen enkele overdracht toegelaten tussen de verschillende toegekende enveloppen.

Art. 10.De aanwending van de toelage is onderworpen aan het toewijzingsbeginsel van de kredieten, aan het beginsel van het in aanmerking komen van de uitgaven en aan het opportuniteitsbeginsel van de uitgaven.

Art. 11.De modaliteiten voor de verdeling van de kredieten binnen de globale enveloppe worden vastgesteld door de Minister van Binnenlandse Zaken, die de maximale en minimale quota voor elk van deze drie uitgavencategorieën bepaalt.

Art. 12.In geval van niet-naleving van de bepalingen voorzien in het besluit van uitvoering tot bepaling van de toekennings-, aanwendings- en controlevoorwaarden van de financiële hulp, kan de Minister het gehele of gedeeltelijke bedrag van de uitgave weigeren.

Onderafdeling 2. - Betalingsmodaliteiten

Art. 13.§ 1. Onder voorbehoud van de beschikbare kredieten wordt de storting van de verschuldigde toelagen uitgevoerd volgens een voorschot/saldosysteem waarvan het percentage wordt berekend op jaarbasis. § 2. Het bedrag van het voorschot dat jaarlijks aan de begunstigde gemeenten wordt gestort en het vereffeningsritme van dit voorschot worden vastgesteld door de Minister van Binnenlandse Zaken. § 3. Het saldo zal gestort worden na grondige controle van de door de gemeente ingediende uitgaven.

Art. 14.De terugvordering van de niet-verschuldigde bedragen, vastgesteld na grondige controle van de uitgaven, zal verricht worden door de administratie.

Art. 15.Een verband moet kunnen worden gelegd tussen het waargenomen resultaat en de uitvoering van de overeenkomst. De Minister van Binnenlandse Zaken stelt de eventuele modaliteiten voor de gehele of gedeeltelijke terugvordering van de ontvangen toelage vast in geval de waargenomen resultaten uitblijven of niet toereikend zijn. Afdeling 3. - Controlemechanismen van de financiële toelage

Art. 16.De gemeenten rechtvaardigen hun uitgaven .

Art. 17.De administratie voert een grondige controle uit van de onderdelen van het door de gemeenten voorgesteld financieel dossier.

De Minister stelt er de modaliteiten van vast en bepaalt de van toepassing zijnde controlemechanismes. HOOFDSTUK 4. - Opvolging et evaluatie

Art. 18.§ 1. De resultaatsverbintenis die voortvloeit uit de overeenkomst, brengt voor de gemeente de noodzaak met zich mee om regelmatig over te gaan tot de opvolging en de evaluatie van haar doelstellingen. § 2. Op basis van de lokale veiligheidsdiagnostiek en de actualisering ervan, de vaststellingen op het terrein en een gedetailleerde analyse van elke doelstelling, realiseert de gemeente een zelfevaluatie teneinde de uitvoering van de verschillende doelstellingen en resultaten binnen de conventie te verifiëren.

Art. 19.De Minister van Binnenlandse Zaken bepaalt de precieze inhoud en de voorstellingsmodaliteiten van deze evaluatie.

TITEL 4. - Eindbepalingen

Art. 20.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2020.

Art. 21.De minister bevoegd voor Veiligheid en Binnenlandse Zaken is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 3 juli 2019.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, P. DE CREM

BIJLAGE 1 : Maximale Jaarlijkse bedragen van de aan de steden en gemeenten toegekende toelagen in het kader van het strategisch veiligheids- en preventieplan, van het bijkomend contingent 346 en van het dispositief 90 voor de periode van 01/01/2020 tot 31/12/2020

Ville/commune Stad/gemeente

Montant maximum - Allocation « Plan stratégique de sécurité et de prévention » Maximumbedrag -Toelage "Strategisch veiligheids- en preventieplan"

Aalst/Alost

630.408,79 €

Andenne

58.757,95 €

Anderlecht

760.277,91 €

Anderlues

55.443,96 €

Antwerpen/Anvers

2.405.418,61 €

Arlon/ Aarlen

74.069,98 €

Aubange

45.269,15 €

Auderghem/Oudergem

67.351,24 €

Aywaille

62.243,61 €

Bastogne/ Bastenaken

49.894,34 €

Beauraing

43.985,59 €

Beringen

41.827,89 €

Binche

71.721,80 €

Bilzen

71.721,80 €

Blankenberge

158.493,34 €

Boom

260.994,18 €

Boussu

102.367,64 €

Brugge/Bruges

737.041,50 €

Bruxelles/Brussel

2.462.600,96 €

Charleroi

2.739.790,17 €

Châtelet

336.812,41 €

Ciney

39.021,02 €

Colfontaine

195.667,45 €

Comblain-au-Pont

32.864,63 €

Courcelles

71.721,80 €

Couvin

86.381,76 €

De Haan

87.016,15 €

De Panne/La Panne

96.848,60 €

Diest

122.205,21 €

Dinant

58.672,12 €

Dour

73.608,25 €

Drogenbos

19.836,58 €

Eeklo

68.495,69 €

Etalle

48.891,95 €

Etterbeek

224.325,22 €

Evere

222.134,96 €

Farciennes

58.750,06 €

Flémalle

50.716,17 €

Fléron

129.771,44 €

Fontaine-l'Evêque

202.593,38 €

Forest/Vorst

358.225,58 €

Frameries

88.390,48 €

Geel

32.864,63 €

Genk

1.280.063,18 €

Gent/Gand

2.428.119,29 €

Hasselt

524.412,43 €

Herentals

103.495,33 €

Herstal

71.721,80 €

Heusden-Zolder

32.864,63 €

Houthalen-Helchteren

226.661,48 €

Huy/Hoei

348.384,25 €

Ieper/Ypres

71.721,80 €

Ixelles/Elsene

277.531,57 €

Jette

39.960,26 €

Knokke-Heist

144.195,54 €

Koekelberg

286.743,45 €

Koksijde

79.767,60 €

Kortrijk/Courtrai

517.918,63 €

La Louvière

602.023,32 €

Lanaken

41.827,89 €

Leuven/Louvain

838.634,67 €

Liège/Luik

1.975.693,14 €

Lier/Lierre

305.366,51 €

Lokeren

181.679,43 €

Lommel

71.721,80 €

Maasmechelen

41.329,66 €

Machelen

41.933,46 €

Marche-en-Famenne

59.731,72 €

Mechelen/Malines

810.553,07 €

Menen/Menin

189.821,84 €

Middelkerke

110.527,81 €

Mol

32.441,38 €

Molenbeek-Saint-Jean/ Sint-Jans-Molenbeek

592.354,64 €

Mons/Bergen

1.600.096,49 €

Morlanwelz

78.439,63 €

Mortsel

77.246,83 €

Mouscron/ Moeskroen

65.729,27 €

Namur/Namen

665.828,72 €

Nieuwpoort/Nieuport

50.900,67 €

Nivelles/Nijvel

87.610,08 €

Oostende/Ostende

737.245,73 €

Ottignies-Louvain-la-Neuve

105.419,20 €

Péruwelz

79.811,01 €

Quaregnon

160.453,72 €

Rochefort

38.217,92 €

Roeselare/Roulers

40.831,43 €

Ronse/Renaix

90.520,55 €

Saint-Gilles/ Sint-Gillis

529.169,82 €

Saint-Josse-ten-Noode/ Sint-Joost-ten-Node

531.079,87 €

Sambreville

32.118,76 €

Schaarbeek/Schaerbeek

1.003.093,98 €

Seraing

483.440,91 €

Sint-Niklaas/Saint-Nicolas

369.670,14 €

Sint-Truiden/Saint-Trond

182.955,10 €

Spa

32.864,63 €

Theux

27.387,03 €

Tongeren/ Tongres

39.727,42 €

Tournai/Doornik

497.339,14 €

Tubize/ Tubeke

48.161,87 €

Turnhout

236.131,86 €

Uccle/ Ukkel

167.388,53 €

Verviers

541.892,02 €

Vilvoorde/Vilvorde

228.823,12 €

Visé/ Wezet

32.864,63 €

Walcourt

37.345,77 €

Waremme/ Borgworm

41.827,89 €

Woluwe-Saint-Lambert/ Sint-Lambrechts-Woluwe

71.721,80 €

Wijnegem

34.556,65 €

Zaventem

92.225,39 €

Total/Totaal

35.074.835,12 €


Villes/Communes Steden/Gemeenten

Maximumbedrag - Toelage "Gemeenschapswachten Bijkomende contingent 346" Montant maximum - Allocation « Gardiens de la paix Contingent complémentaire 346 »

Aalst/Alost

55.227,50 €

Anderlecht

69.411,18 €

Antwerpen/ Anvers

106.786,43 €

Auderghem/ Oudergem

22.824,71 €

Blankenberge

10.678,64 €

Boom

16.017,96 €

Boussu

10.678,64 €

Brugge/ Bruges

42.714,57 €

Bruxelles/ Brussel

160.179,64 €

Châtelet

21.357,29 €

Colfontaine

10.678,64 €

Diest

11.412,36 €

Dinant

21.357,29 €

Drogenbos

11.412,36 €

Etterbeek

10.678,64 €

Evere

10.678,64 €

Farciennes

23.191,57 €

Forest/Vorst

21.357,29 €

Genk

64.071,86 €

Gent/Gand

26.696,61 €

Hasselt

32.035,93 €

Huy/Hoei

22.824,71 €

Ixelles/Elsene

21.357,29 €

Knokke-Heist

11.045,50 €

Koekelberg

10.678,64 €

Koksijde

5.339,32 €

Kortrijk/Courtrai

60.199,96 €

La Louvière

57.061,79 €

Leuven/Louvain

45.649,43 €

Liège/Luik

160.179,64 €

Lier/Lierre

22.824,71 €

Lokeren

11.412,36 €

Machelen

10.678,64 €

Mechelen/ Malines

42.714,57 €

Menen/Menin

21.357,29 €

Middelkerke

11.045,50 €

Molenbeek-Saint-Jean/ Sint-Jans-Molenbeek

53.393,21 €

Mons/Bergen

85.429,14 €

Morlanwelz

16.017,96 €

Namur/Namen

34.237,07 €

Péruwelz

22.824,71 €

Quaregnon

10.678,64 €

Ronse/Renaix

11.412,36 €

Saint-Gilles/ Sint-Gillis

58.732,53 €

Saint-Josse-ten-Noode/ Sint-Joost-ten-Node

58.732,53 €

Schaarbeek/ Schaerbeek

53.393,21 €

Seraing

42.714,57 €

Sint-Niklaas/Saint-Nicolas

34.237,07 €

Sint-Truiden/Saint-Trond

21.357,29 €

Tournai/ Doornik

22.824,71 €

Turnhout

12.146,07 €

Uccle/ Ukkel

11.412,36 €

Verviers

32.035,93 €

Vilvoorde/ Vilvorde

12.146,07 €

Zaventem

10.678,64 €


Total/Totaal

1.878.221,20 €


Villes/communes Steden/gemeenten

Montant maximum - Allocation « Gardiens de la paix Dispositif 90 » Maximumbedrag - Toelage "Gemeenschapswachten Dispositief 90"

Anderlecht

5.706,18 €

Antwerpen/ Anvers

85.592,68 €

Arlon/ Aarlen

5.706,18 €

Brugge/ Bruges

17.118,54 €

Bruxelles/ Brussel

22.824,71 €

Charleroi

62.767,97 €

Genk

28.530,89 €

Gent/Gand

51.355,61 €

Hasselt

11.412,36 €

Kortrijk/Courtrai

11.412,36 €

Lanaken

5.706,18 €

Leuven/Louvain

17.118,54 €

Liège/Luik

51.355,61 €

Maas-mechelen

5.706,18 €

Mechelen/ Malines

17.118,54 €

Molenbeek-Saint-Jean/ Sint-Jans-Molenbeek

5.706,18 €

Mons/Bergen

28.530,89 €

Mouscron/ Moeskroen

5.706,18 €

Namur/Namen

11.412,36 €

Oostende/Ostende

17.118,54 €

Roeselare/ Roulers

11.412,36 €

Sambreville

5.706,18 €

Schaarbeek/ Schaerbeek

11.412,36 €

Seraing

5.706,18 €

Sint-Niklaas/Saint-Nicolas

5.706,18 €

Tournai/ Doornik

5.706,18 €


Total/Totaal

513.556,08 €


Gezien om gevoegd te worden bij Ons besluit van 3 juli 2019.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, P. DE CREM

^