Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 30 juli 2022
gepubliceerd op 15 september 2022

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2022032534
pub.
15/09/2022
prom.
30/07/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

30 JULI 2022. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en het koninklijk besluit van 23 maart 1998Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/03/1998 pub. 30/04/1998 numac 1998014078 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs sluiten betreffende het rijbewijs


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het ontwerp van koninklijk besluit dat ik de eer heb aan Uwe Majesteit ter ondertekening voor te leggen, wijzigt het koninklijk besluit van 1 december 1975Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/01/2012 pub. 03/02/2012 numac 2012014033 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, teneinde de fietsstraat te verankeren in het verkeersreglement type wet prom. 10/01/2012 pub. 04/02/2014 numac 2014000036 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, teneinde de fietsstraat te verankeren in het verkeersreglement. - Duitse vertaling sluiten1 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en het koninklijk besluit van 23 maart 1998Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/03/1998 pub. 30/04/1998 numac 1998014078 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs sluiten betreffende het rijbewijs.

Samenvatting Het ontwerp heeft verschillende doelstellingen. In de wegcode wordt ondermeer verduidelijkt dat het opladen van de batterij van een elektrisch of een hybride elektrisch voertuig wordt beschouwd als parkeren. Daarnaast wordt aan velomobielen en ligfietsen, die ook gedefinieerd worden, omwille van hun specifieke kenmerken, in het bijzonder hun geringe hoogte, een meer aangepaste plaats op de openbare weg toegekend. De structuur van het artikel dat de plaats van voetgangers op de openbare weg bepaalt, wordt aangepast. Het gebruik van bijkomende zijdelingse oranjegele signalisatiemiddelen voor rijwielen wordt toegelaten. Speed pedelecs worden ook toegelaten tot delen van de openbare weg aangeduid door het verkeersbord D9. Een nieuw verkeersbord laat toe om op eenzelfde parkeerplaats het parkeren afwisselend in de tijd voor te behouden voor verschillende categorieën van voertuigen. Het toepassingsgebied van de verkeersborden B22 en B23 wordt uitgebreid tot speed pedelecs en deze verkeersborden mogen ook worden gecombineerd met de bijzondere verkeerslichten voor voertuigen van het openbaar vervoer. Het verkeersbord C23 wordt aangepast zodat het betrekking heeft op de maximaal toegelaten massa, de verkeersborden die het gebruik van de cruise control verbieden, worden opgeheven, een gevaarsbord dat bestuurders attent maakt op een file wordt geïntroduceerd en het verkeersbord dat het einde van een fietsstraat aanduidt wordt opnieuw toegevoegd. Markeringen die de middenrijbaan aanduiden gevormd door twee evenwijdige witte onderbroken strepen aan weerszijden van de rijbaan alsook de daaraan gekoppelde verkeersregels, worden in de wegcode geïntroduceerd. De definities van de middenrijbaan, de zijdelingse strook en de parkeerstrook worden toegevoegd zodat het duidelijk wordt wat daarmee precies bedoeld wordt. Het woord "parkeerzone" wordt waar nodig vervangen door het woord "parkeerstrook" en het toepassingsgebied van de dambordmarkering wordt uitgebreid tot overwegen. Tot slot wordt het koninklijk besluit betreffende het rijbewijs aangepast om de mogelijke interpretatiemarge met betrekking tot de rijbewijsvereisten voor het besturen van folkloristische voertuigen weg te nemen.

Artikelsgewijze bespreking Artikel 1.

Definities van een ligfiets en een velomobiel worden opgenomen in de definitie van een rijwiel. Dit zorgt ervoor dat de bepalingen die gelden voor rijwielen, bijvoorbeeld voor wat betreft het gebruik van de lichten, ook van toepassing zijn op ligfietsen en velomobielen. Wat betreft de plaats op de openbare weg worden er specifieke regels voor deze voertuigen voorzien (zie artikel 4).

Artikel 2.

De definitie van het "geparkeerd voertuig" wordt aangevuld zodat het tanken of het opladen van de batterij van een elektrisch of hybride elektrisch voertuig wordt beschouwd als parkeren. Dit heeft tot gevolg dat de parkeertijdbeperking erop van toepassing is en een elektrisch of hybride elektrisch voertuig dat aan het opladen is niet beschouwd kan worden als een "stilstaand voertuig" (elektriciteit laden betekent niet "laden van zaken").

Artikel 3.

Met het oog op het verhogen van de duidelijkheid en de leesbaarheid van het verkeersreglement worden de definities van de "middenrijbaan", de "zijdelingse strook" en de "parkeerstrook" toegevoegd.

Artikel 4.

De wet van 13 april 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/04/2019 pub. 01/07/2019 numac 2019041114 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, wat toegang tot schoolstraten betreft type wet prom. 13/04/2019 pub. 29/05/2019 numac 2019041112 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg wat de invoering van fietszones betreft type wet prom. 13/04/2019 pub. 21/05/2019 numac 2019041113 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg teneinde de regeling "alle fietsers tegelijk groen" in te voeren type wet prom. 13/04/2019 pub. 18/08/2021 numac 2021032267 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, wat toegang tot schoolstraten betreft. - Duitse vertaling sluiten heeft drie- en vierwielers die een breedte hebben van maximum 1 meter gelijkgesteld met fietsen. Als gevolg daarvan werd bij de wet van 22 juni 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/06/2020 pub. 21/09/2020 numac 2020042756 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg voor wat betreft de regelgeving rond voetgangers en fietsers type wet prom. 22/06/2020 pub. 21/09/2020 numac 2020042757 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg wat de invoering van de reddingstrook betreft type wet prom. 22/06/2020 pub. 17/03/2022 numac 2022020443 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg voor wat betreft de regelgeving rond voetgangers en fietsers. - Duitse vertaling type wet prom. 22/06/2020 pub. 11/04/2022 numac 2022031315 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg wat de invoering van de reddingstrook betreft. - Duitse vertaling sluiten ook de bepaling opgeheven die stelt dat drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, de keuze hebben tussen het fietspad en de rijbaan. Die bepaling leek immers overbodig aangezien deze voertuigen, omwille van hun gelijkstelling met fietsen, sowieso dezelfde regels als de fietsen moeten volgen voor wat betreft de plaats op de openbare weg.

Het gevolg van deze aanpassing was dat ook drie- en vierwielers met een breedte van maximum 1 meter niet langer de keuze hebben tussen het fietspad en de rijbaan en dus verplicht op het fietspad moeten rijden.

Dit stelt een probleem voor bepaalde drie- en vierwielers zoals de ligfietsen en velomobielen (zie artikel 1). Omwille van hun geringe hoogte zijn deze voertuigen, wanneer ze gebruik maken van fietspaden, zeer moeilijk waar te nemen door de weggebruikers die zich op de rijbaan bevinden en vice-versa. Dit heeft als gevolg dat op plaatsen waar bestuurders van ligfietsen en velomobielen het fietspad verlaten, bijvoorbeeld ter hoogte van een kruispunt, dat eigenlijk quasi blind gebeurt. Het spreekt voor zich dat dit de verkeersveiligheid niet ten goede komt. Het is daarom nodig deze voertuigen, die bijdragen tot een duurzame mobiliteit, een aangepaste plaats op de openbare weg toe te kennen.

Artikel 9.1.2 wordt daartoe aangepast (toevoeging van een vierde lid onder 1° ). De bestuurders van velomobielen of ligfietsen, die een breedte hebben van maximum 1 meter, hebben de keuze tussen het fietspad, het deel van de openbare weg aangeduid door het verkeersbord D10 of de rijbaan op wegen met een maximale toegelaten snelheid van 50 km/u of minder. Daar waar een hogere snelheidsbeperking geldt moeten ze gebruik maken van het fietspad of het deel van de openbare weg aangeduid door het verkeersbord D10. Het mogelijk snelheidsverschil tussen het ander verkeer op de rijbaan en een bestuurder van een velomobiel of ligfiets is op die wegen immers te groot. Ook ligfietsen met twee wielen vallen onder dit regime; de hierboven vermelde gevaren die gelinkt zijn aan een geringe hoogte gelden immers evengoed voor tweewielige ligfietsen.

Bestuurders van speed pedelecs zijn op heden niet toegelaten tot delen van de openbare weg aangeduid door het verkeersbord D9. Op die weggedeelten is er een scheiding tussen het gedeelte dat voorbehouden is voor de voetgangers en het gedeelte dat voorbehouden is voor de fietsers en de bromfietsers klasse A. Deze scheiding kan gebeuren door een markering op de weg, een verschil in het wegdek,... Daardoor vermindert de kans op conflicten tussen de verschillende soorten weggebruikers die er toegelaten zijn. Omdat de gemiddelde snelheid van speed pedelecs ongeveer 30 km/u bedraagt, is er geen reden om speed pedelecs niet toe te laten op een plaats waar voertuigen zijn toegelaten met een vergelijkbare snelheid, zoals bromfietsen klasse A. Daarom wordt artikel 9 aangepast zodat ook speed pedelecs op wegen met een snelheidsbeperking tot 50 km per uur of minder gebruik mogen maken van het fietspad aangeduid door het verkeersbord D9. Waar een hogere snelheidsbeperking geldt moeten ze ervan gebruik maken. De regels met betrekking tot de plaats op de openbare weg voor speed pedelecs is op die manier quasi gelijk aan de plaats voor fietsers. Alleen delen van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers en fietsers aangeduid door het verkeersbord D10 blijven verboden voor speed pedelecs. Ook bromfietsen klasse A blijven er verboden. Omdat op die weggedeelten geen scheiding wordt gemaakt tussen de fietsers en de voetgangers is de kans op conflicten er immers groter.

Het woord "parkeerzones" wordt vervangen door het woord "parkeerstroken" opdat deze niet worden verward met zonale parkeerreglementeringen.

Hetzelfde artikel wordt gewijzigd met het oog op het bepalen van de bestuurders die mogen gebruik maken van de weggedeelten die zich aan de buitenkanten bevinden van de markeringen die de middenrijbaan aanduiden (zie artikel 25). Het gaat om bestuurders van rijwielen, bromfietsen klasse A, speed pedelecs, niet ingespannen trekdieren, last- of rijdieren of vee. Zij moeten voorgang verlenen aan de voetgangers die er zich bevinden. De andere bestuurders mogen van deze weggedeelten slechts gebruik maken bij het kruisen en inhalen (zie respectievelijk artikel 5 en 6).

Artikel 5.

De wijziging van het artikel met betrekking tot het kruisen zorgt ervoor dat de denkbeeldige randen van de middenrijbaan (zie artikel 25) mogen worden overschreden wanneer het kruisen wegens de breedte van de middenrijbaan niet kan uitgevoerd worden.Net zoals dat het geval is voor een gelijkgrondse berm mogen de weggebruikers die zich daar bevinden, daardoor niet in gevaar worden gebracht.

Artikel 6.

Identiek aan artikel 5, maar voor wat betreft het inhalen.

Artikel 7.

In de Franse tekst van artikel 22novies wordt verkeerdelijk gewag gemaakt van "la voie publique" (openbare weg), terwijl dat "la chaussée" (rijbaan) moet zijn. In de Nederlandse tekst is er reeds sprake van "de rijbaan" en dus worden de Franstalige en de Nederlandstalige tekst in overeenstemming gebracht.

Artikel 8.

Het parkeren op de zijdelingse stroken die zich aan de buitenkant van de markeringen die de middenrijbaan aanduiden, bevinden, is verboden (zie artikel 11). De wijziging van artikel 23.1,2° heeft bijgevolg tot doel het stilstaan te regelen op die zijdelingse stroken in het geval de berm niet breed genoeg is of niet bruikbaar is.

Artikel 9 & 10.

Het woord "parkeerzones" wordt vervangen door het woord "parkeerstroken" voor een beter begrip.

Artikel 11.

Wanneer een middenrijbaan wordt uitgevoerd is het vanzelfsprekend de bedoeling dat de weggebruikers die er gebruik van maken (zie artikel 4) niet te hinderen of in gevaar te brengen.Daarom wordt er een parkeerverbod ingesteld op die zijdelingse stroken.

Artikel 12.

Dit artikel wijzigt artikel 37.5 dat betrekking heeft op de bestuurders van bepaalde prioritaire voertuigen. Laatstgenoemden hoeven de regels van het Verkeersreglement niet na te leven (met uitzondering van enkele artikelen, met name wat betreft overwegen).

Het punt a) dat betrekking op de bevoegde personen die gedefinieerd zijn in artikel 3 van het Verkeersreglement wordt aangevuld met de referenties naar beambten van de Wegcontrole (2° ) en de douanebeambten (7° ).

Vanwege de aard van hun opdrachten (achtervolging op de weg, onderschepping van voertuigen, toezicht, enz.) is het logisch dat de uitzonderingen voorzien in artikel 37.5 ook op hen van toepassing zijn.

Artikelen 13 & 14.

De aanpassing van artikel 42.1 zorgt ervoor dat bij afwezigheid van specifieke voetgangersinfrastructuur zoals trottoirs of voor voetgangers voorbehouden delen van de openbare weg, ze gebruik moeten maken van de zijdelingse stroken die zich aan de buitenkanten bevinden van de middenrijbaan (zie artikel 25). Het gaat hier immers niet om een berm, noch om een rijbaan, en dus moet de toegang tot die weggedeelten expliciet geregeld worden.

Artikel 42.1 wordt ook nog aangepast om ervoor te zorgen dat voetgangers, net zoals dat het geval is op de rijbaan, de zijdelingse stroken aan de buitenkant van de middenrijbaan links in de gevolgde richting moeten gebruiken. Voetgangers hebben op die plaats een goed zicht op het naderend verkeer. Ze houden zich daarbij best zo veel mogelijk links op die zijdelingse stroken.

Om de leesbaarheid van dit artikel te bevorderen, wordt de structuur aangepast. De delen van de openbare weg die voetgangers in volgorde van aanwezigheid moeten volgen, worden opgesomd.

Die nieuwe structuur zorgt ervoor dat artikel 42.2.2 overbodig wordt aangezien de regels met betrekking tot de plaats van de voetgangers op de openbare weg opgenomen zijn in het nieuwe artikel 42.1.

De resterende regel in artikel 42.2.2 die personen die een fiets, een tweewielige gemotoriseerd rijwiel of een tweewielige bromfiets aan de hand leiden, verplicht rechts te gaan, wordt eveneens opgeheven.

Aangezien het sowieso gaat om voetgangers, zoals bepaald in de definitie, is het beter om de algemene regel (links in de gevolgde richting) met betrekking tot de plaats op de openbare weg toe te passen. Het is voor de veiligheid van (individuele) voetgangers altijd beter dat ze een goed zicht hebben op het naderend verkeer. Artikel 42.2.2 wordt daarom volledig opgegeven.

Artikelen 15, 16 & 18.

Het toepassingsgebied van de verkeersborden B22 en B23 wordt uitgebreid tot bestuurders van speed pedelecs. In het verkeersreglement zijn die quasi gelijkgesteld met fietsers. Bijgevolg is het logisch dat de borden die fietsers toelaten het rode of oranjegele verkeerslicht voorbij te rijden ook voor bestuurders van speed pedelecs gelden.

Ook de combinatie van deze verkeersborden met de bijzondere verkeerslichten voor het regelen van het verkeer van voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer wordt toegevoegd.

Zo is het duidelijk dat fietsers of bestuurders van speed pedelecs die gebruik maken van een busstrook of een bijzondere overrijdbare bedding die verkeerslichten, gecombineerd met het verkeersbord B22 of B23, mogen voorbijrijden.

Artikelen 17 & 19.

Om de bestuurders te waarschuwen voor een file wordt op dynamische signalisatie boven de rijstroken vaak gebruik gemaakt van het verkeersbord A50. Het is daarom aangewezen dit gevaarsbord ook expliciet in het verkeersreglement op te nemen. Dit gaat samen met het opheffen van de verkeersborden C48 en C49.

Het bordt C48 dat het gebruik van de cruise control verbiedt wordt opgeheven. Het is onmogelijk te controleren of de cruise control ondanks het verbod werd gebruikt en het bord maakt geen onderscheid tussen "adaptive" cruise control systemen en pure snelheidsregelaars.

Door de technologische vooruitgang wordt steeds meer gebruik gemaakt van intelligente (adaptive) cruise control systemen. Deze zorgen er precies voor dat er niet in de staart van een stilstaande file wordt ingereden. Het gebruik van dergelijke systemen verbieden is dan ook contraproductief. Daarenboven is België het enige land dat een dergelijk bord gebruikt. Het verkeersbord C49, dat het einde van het verbod aanduidt, wordt ook opgeheven.

Omdat de woorden "bestemd of gebruikt voor het vervoer van zaken" zorgen voor onduidelijkheid, worden deze woorden vervangen door de woorden "ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen". Dit stemt overeen met de terminologie die wordt gebruikt in het technisch reglement.

Het opschrift dat het verkeersbord C23 aanvult, verwijst voortaan naar de maximaal toegelaten massa en niet meer naar de "massa in beladen toestand". Dit zal de controle met behulp van camera's mogelijk maken.

Artikel 20.

Dit artikel voorziet een nieuw verkeersbord dat toelaat om op eenzelfde parkeerplaats het parkeren afwisselend in de tijd voor te behouden voor verschillende categorieën van voertuigen of er afwisselend in de tijd een specifieke parkeerregeling in te stellen.

Dit verkeersbord zal de wegbeheerders toelaten een meer flexibel parkeerbeleid te voeren. Dit verkeersbord kan worden voorzien van de in het verkeersreglement voorziene opschriften en symbolen ter aanduiding van voertuigcategorieën.

Artikel 21.

Het is niet duidelijk wat het onderbord "elektrische voertuigen" precies betekent. Daarom wordt verduidelijkt dat het gaat om zowel elektrische voertuigen als om hybride elektrische voertuigen.

Wanneer dit onderbord is geplaatst op plaatsen die zijn voorzien van een publieke laadinfrastructuur moeten de voertuigen ermee geconnecteerd zijn. Zo worden die plaatsen voorbehouden voor het opladen van voertuigen. Indien er op die plaats geen laadinfrastructuur aanwezig is, betekent het onderbord simpelweg dat het parkeren voorbehouden is voor elektrische of hybride elektrische voertuigen.

Artikel 22 & 23.

Het verkeersbord F113 dat het einde van een fietsstraat aanduidt, wordt hersteld zodat het einde van een fietsstraat kan worden aangeduid wanneer er geen kruispunt is. De fietsstraat eindigt dus ofwel ter hoogte van het volgende kruispunt ofwel ter hoogte van het verkeersbord F113.

Artikel 24.

Het woord "parkeerzones" wordt vervangen door het woord "parkeerstroken" voor een beter begrip.

Artikel 25.

Een nieuw artikel 75.3 introduceert het concept van de middenrijbaan door middel van markeringen. De middenrijbaan (de plaats voor de motorvoertuigen) wordt afgebakend door twee evenwijdige witte onderbroken strepen aan weerszijden van de rijbaan. De zijdelingse stroken die zich aan de buitenkant van de middenrijbaan bevinden mogen gebruikt worden door bestuurders van rijwielen, bromfietsen klasse A, speed pedelecs, niet ingespannen trekdieren, last- of rijdieren of vee (zie artikel 4).

De regels met betrekking tot het gebruik van die zijdelingse stroken bij het kruisen en het inhalen worden bepaald in respectievelijk de aangepaste artikelen 15.3 en 16.5 (zie de artikelen 5 en 6).

Het stilstaan op deze zijdelingse stroken wordt geregeld in het aangepaste artikel 23.1, 2° (zie artikel 8).

Artikel 26.

Het woord "parkeerzones" wordt vervangen door het woord "parkeerstroken" voor een beter begrip.

Artikel 27.

Artikel 77.8 wordt aangepast zodat een dambordmarkering ook kan worden aangebracht ter hoogte van spoorwegovergangen. Op die manier kunnen weggebruikers bijkomend worden geattendeerd op de aanwezigheid en de afbakening van een overweg.

Artikel 28.

Steeds meer bestuurders van rijwielen gebruiken bovenop de verplichte lichten en reflectoren ook nog andere laterale signalisatiemiddelen met het doel beter zichtbaar te zijn in het verkeer. Dit is, overeenkomstig artikel 29 van het verkeersreglement, strikt gezien niet toegelaten. Omdat dergelijke bijkomende laterale signalisatie de verkeersveiligheid ten goede komt, wordt in artikel 82.1.5 de mogelijkheid voorzien extra laterale gele of oranje signalisatie te gebruiken.

Artikel 29.

Het koninklijk besluit van 23 maart 1998Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/03/1998 pub. 30/04/1998 numac 1998014078 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs sluiten betreffende het rijbewijs wordt aangepast om de mogelijke interpretatiemarge met betrekking tot de rijbewijsvereisten voor het besturen van folkloristische voertuigen weg te nemen. Er wordt verduidelijkt dat de bestaande uitzondering met betrekking tot het rijbewijs voor folkloristische manifestaties ook geldt voor landbouwvoertuigen die zowel in het kader van landbouwactiviteiten als in het kader van folkloristische manifestaties worden gebruikt.

Artikel 30.- Inwerkingtreding.

Het besluit treedt in werking op de eerste dag van de maand na afloop van een termijn van tien dagen te rekenen van de dag volgend op de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.

Artikel 31.- Uitvoeringsbepaling.

Deze bepaling behoeft geen commentaar.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Mobiliteit, G. GILKINET

30 JULI 2022. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk bersluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en het koninklijk besluit van 23 maart 1998Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/03/1998 pub. 30/04/1998 numac 1998014078 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs sluiten betreffende het rijbewijs FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968, artikel 1, eerste lid;

Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/01/2012 pub. 03/02/2012 numac 2012014033 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, teneinde de fietsstraat te verankeren in het verkeersreglement type wet prom. 10/01/2012 pub. 04/02/2014 numac 2014000036 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, teneinde de fietsstraat te verankeren in het verkeersreglement. - Duitse vertaling sluiten1 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

Gelet op het koninklijk besluit van 23 maart 1998Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/03/1998 pub. 30/04/1998 numac 1998014078 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs sluiten betreffende het rijbewijs;

Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen;

Gelet op het advies 71.513/4 van de Raad van State, gegeven op 14 juni 2022, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In artikel 2.15.1 van het koninklijk besluit van 1 december 1975Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/01/2012 pub. 03/02/2012 numac 2012014033 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, teneinde de fietsstraat te verankeren in het verkeersreglement type wet prom. 10/01/2012 pub. 04/02/2014 numac 2014000036 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, teneinde de fietsstraat te verankeren in het verkeersreglement. - Duitse vertaling sluiten1 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 13 februari 2007 en de wet van 13 april 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/04/2019 pub. 01/07/2019 numac 2019041114 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, wat toegang tot schoolstraten betreft type wet prom. 13/04/2019 pub. 29/05/2019 numac 2019041112 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg wat de invoering van fietszones betreft type wet prom. 13/04/2019 pub. 21/05/2019 numac 2019041113 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg teneinde de regeling "alle fietsers tegelijk groen" in te voeren type wet prom. 13/04/2019 pub. 18/08/2021 numac 2021032267 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, wat toegang tot schoolstraten betreft. - Duitse vertaling sluiten, worden tussen het eerste en het tweede lid twee leden ingevoegd, luidende: "Ligfiets, een rijwiel met een bestuurder in bijna liggende positie.

Velomobiel, een ligfiets met een carrosserie.".

Art. 2.Artikel 2.23 van hetzelfde besluit, wordt aangevuld met de volgende zin: "Tanken of de batterij van een elektrisch of hybride elektrisch voertuig opladen wordt beschouwd als parkeren.".

Art. 3.In hetzelfde besluit worden de artikelen 2.71, 2.72 en 2.73 ingevoegd, luidende: "2.71. middenrijbaan : deel van de openbare weg afgebakend door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 75.3 die aan beide kanten de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduiden. 2.72. Zijdelingse strook : de strook gelegen langs de middenrijbaan.

De zijdelingse strook maakt geen deel uit van de rijbaan. 2.73. Parkeerstrook: op een andere openbare weg dan een autosnelweg of autoweg, de strook gelegen langs de rijbaan die is afgebakend door de witte doorlopende streep bedoeld in artikel 75.2 die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt.".

Art. 4.In artikel 9.1.2 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijk besluiten van 21 juli 2016 en 28 december 2006 en de wetten van 13 april 2019 en 22 juni 2020, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in de bepaling onder 1° wordt het vierde lid hersteld als volgt: "Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km/u of minder, hebben de bestuurders van ligfietsen en velomobielen, die een breedte hebben van maximum 1 meter, de keuze tussen het fietspad, het deel van de openbare weg aangeduid door het verkeersbord D10 of de rijbaan.". 2° in de bepaling onder 2° worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) het eerste lid wordt aangevuld met de volgende zin: "Daarenboven mogen bestuurders van speed pedelecs in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D9 volgen.". b) het tweede lid wordt aangevuld met de volgende zin: "Daarenboven moeten bestuurders van speed pedelecs in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D9 volgen.". 3° in de bepaling onder 4° worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) het woord "parkeerzones" wordt vervangen door het woord "parkeerstroken"; b) het wordt aangevuld met een lid, luidende: "Op voorwaarde rechts in de rijrichting te rijden en voorrang te verlenen aan de voetgangers die zich op dit deel van de openbare weg bevinden, mogen bestuurders van rijwielen, bromfietsen klasse A, speed pedelecs, niet ingespannen trekdieren, last- of rijdieren of vee de zijdelingse strook volgen.".

Art. 5.In artikel 15.3 van hetzelfde besluit worden de woorden "of de zijdelingse strook," ingevoegd tussen de woorden "de gelijkgrondse berm" en het woord "volgen".

Art. 6.In artikel 16.5 van hetzelfde besluit worden de woorden "of de zijdelingse strook" ingevoegd tussen de woorden "de gelijkgrondse berm" en het woord "volgen".

Art. 7.In artikel 22novies, eerste lid, van hetzelfde besluit, ingevoegd bij de wet van 10 januari 2012Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/01/2012 pub. 03/02/2012 numac 2012014033 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, teneinde de fietsstraat te verankeren in het verkeersreglement type wet prom. 10/01/2012 pub. 04/02/2014 numac 2014000036 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, teneinde de fietsstraat te verankeren in het verkeersreglement. - Duitse vertaling sluiten, worden in de Franse tekst de woorden "la voie publique" vervangen door de woorden "la chaussée".

Art. 8.In artikel 23.1, 2°, van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 14 mei 2002Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/05/2002 pub. 31/05/2002 numac 2002014142 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het derde en het vierde lid wordt het woord "geparkeerd" telkens ingevoegd tussen het woord "het" en het woord "voertuig";2° het wordt aangevuld met twee leden, luidende: "Indien de berm niet breed genoeg is, moet het stilstaand voertuig opgesteld worden gedeeltelijk op de berm en gedeeltelijk op: - de zijdelingse strook, - de rijbaan indien er geen zijdelingse strook is. Indien er geen bruikbare berm is, moet het stilstaand voertuig opgesteld worden op: - de zijdelingse strook of; - de rijbaan indien er geen zijdelingse strook is.".

Art. 9.In artikel 23.3 van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 20 juli 1990 en gewijzigd bij de wet van 15 mei 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2022 pub. 15/06/2022 numac 2022041249 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, wat de reglementering van voortbewegingstoestellen betreft sluiten wordt het woord "parkeerzones" vervangen door het woord "parkeerstroken".

Art. 10.In artikel 23.4 van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 28 december 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/12/2006 pub. 10/01/2007 numac 2006014275 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende de motorfiets sluiten en vervangen bij het koninklijk besluit van 11 juni 2011, vernietigd bij het arrest nr. 219.699 van de Raad van State, wordt het woord "parkeerzones" vervangen door het woord "parkeerstroken".

Art. 11.Artikel 25.1 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 27 april 1976, 25 maart 1987, 20 juli 1990 en 4 april 2003, wordt aangevuld met de bepaling onder 15°, luidende: "15° op de zijdelingse stroken bedoeld in artikel 75.3.".

Art. 12.In artikel 37.5, a) van hetzelfde besluit, ingevoegd bij de wet van 16 juli 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/07/2020 pub. 01/10/2020 numac 2020042880 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, wat de doorstroming van prioritaire voertuigen betreft type wet prom. 16/07/2020 pub. 19/05/2022 numac 2022031987 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, wat de doorstroming van prioritaire voertuigen betreft. - Duitse vertaling sluiten, wordt het cijfer "2°, " ingevoegd tussen het cijfer "1°, " en het cijfer "5° " en wordt het cijfer ",7° " ingevoegd tussen het cijfer "5° " en het woord "of".

Art. 13.Artikel 42.1 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 4 april 2003 en 13 februari 2007, wordt vervangen als volgt: "42.1. De voetgangers gebruiken in volgorde van aanwezigheid de volgende toegankelijke en begaanbare delen van de openbare weg: 1° het trottoir of het deel van de openbare weg gesignaleerd door het verkeersbord D9, D10 of D11;2° het deel van de openbare weg gesignaleerd door het verkeersbord D13;3° de verhoogde berm;4° de gelijkgrondse berm;5° de parkeerstrook;6° de zijdelingse strook;7° het fietspad;8° de rijbaan. Wanneer de voetgangers de rijbaan volgen, houden ze zich zo dicht mogelijk bij de rand van de rijbaan.

Ze gaan links ten opzichte van de door hen gevolgde richting wanneer ze de rijbaan of de zijdelingse stroken volgen, of rechts wanneer veiligheidsredenen het rechtvaardigen.

Wanneer voetgangers het fietspad volgen, verlenen zij doorgang aan de andere weggebruikers die zich hierop bevinden.".

Art. 14.Artikel 42.2.2, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 21 juli 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/01/2012 pub. 03/02/2012 numac 2012014033 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, teneinde de fietsstraat te verankeren in het verkeersreglement type wet prom. 10/01/2012 pub. 04/02/2014 numac 2014000036 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, teneinde de fietsstraat te verankeren in het verkeersreglement. - Duitse vertaling sluiten2, wordt opgeheven.

Art. 15.In artikel 61.5 van hetzelfde besluit, ingevoegd bij de wet van 28 december 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 28/12/2011 pub. 03/02/2012 numac 2012014032 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg teneinde de fietsers toe te staan in bepaalde gevallen de verkeerslichten voorbij te rijden type wet prom. 28/12/2011 pub. 04/02/2014 numac 2014000034 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg teneinde de fietsers toe te staan in bepaalde gevallen de verkeerslichten voorbij te rijden. - Duitse vertaling sluiten, worden de woorden "en bestuurders van speed pedelecs" ingevoegd tussen de woorden "van de fietsers" en de woorden "worden gewijzigd".

Art. 16.Artikel 62ter van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 16 juli 1997Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 16/07/1997 pub. 31/07/1997 numac 1997014171 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer sluiten en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 29 januari 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/01/2012 pub. 03/02/2012 numac 2012014033 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, teneinde de fietsstraat te verankeren in het verkeersreglement type wet prom. 10/01/2012 pub. 04/02/2014 numac 2014000036 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, teneinde de fietsstraat te verankeren in het verkeersreglement. - Duitse vertaling sluiten3, wordt aangevuld met een lid, luidende: "De betekenis van deze bijzondere verkeerslichten kan ten behoeve van de fietsers en de bestuurders van speed pedelecs worden gewijzigd door middel van een verkeersbord van model B22 en B23 als bedoeld in artikel 67.3.".

Art. 17.In artikel 66.4 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 8 april 1983, 18 september 1991 en 9 oktober 1998, wordt tussen de verkeersborden A49 en A51 het volgend verkeersbord ingevoegd:

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

Art. 18.In artikel 67.3, voorlaatste en laatste lid, ingevoegd bij de wet van 28 december 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 28/12/2011 pub. 03/02/2012 numac 2012014032 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg teneinde de fietsers toe te staan in bepaalde gevallen de verkeerslichten voorbij te rijden type wet prom. 28/12/2011 pub. 04/02/2014 numac 2014000034 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg teneinde de fietsers toe te staan in bepaalde gevallen de verkeerslichten voorbij te rijden. - Duitse vertaling sluiten, worden de woorden "en bestuurders van speed pedelecs" telkens ingevoegd tussen de woorden "mogen fietsers" en de woorden "de in artikel" en worden de woorden "de in artikel 61 bedoelde driekleurige verkeerslichten" telkens vervangen door de woorden "de in artikel 61 en 62ter bedoelde verkeerslichten".

Art. 19.In artikel 68 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 20 juli 1990, 18 september 1991, 18 december 2002, 4 april 2003, 26 april 2004, 10 september 2009, 11 juni 2011, 29 januari 2014 en 21 juli 2016, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° De legende van het verkeersbord C23 wordt vervangen als volgt: " Verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen. Een opschrift op een onderbord beperkt het verbod tot de bestuurders van voertuigen of slepen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan de aangeduide massa."; 2° de verkeersborden C48 en C49 worden opgeheven.

Art. 20.Artikel 70.2.1, 3°, van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 18 september 1991 en de wet van 15 mei 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2022 pub. 15/06/2022 numac 2022041249 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, wat de reglementering van voortbewegingstoestellen betreft sluiten, wordt aangevuld met het volgende verkeersbord:

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld " - Parkeren voorbehouden voor fietsen van 7u30 tot 18u00 en voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen van 18u00 tot 7u30.

Een opschrift of een symbool voorzien in artikel 70.2.1, 3° en 72.6, duidt de categorie van voertuigen of de specifieke parkeerregeling aan. Een opschrift duidt de tijdspanne van het voorbehouden parkeren of van de specifieke parkeerregeling aan.

Het opschrift of het symbool mag ook op een onderbord worden afgebeeld.".

Art. 21.In artikel 70.2.1, 3°, h), van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 29 januari 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/01/2012 pub. 03/02/2012 numac 2012014033 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, teneinde de fietsstraat te verankeren in het verkeersreglement type wet prom. 10/01/2012 pub. 04/02/2014 numac 2014000036 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, teneinde de fietsstraat te verankeren in het verkeersreglement. - Duitse vertaling sluiten3, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het eerste lid: a) in de eerste zin worden de woorden "elektrische voertuigen" vervangen door de woorden "elektrische of hybride elektrische voertuigen";b) de legende van het onderbord "Elektrische voertuigen" wordt vervangen als volgt: "Elektrische of hybride elektrische voertuigen.Op plaatsen voorzien van een publieke laadinfrastructuur, moeten de elektrische of hybride elektrische voertuigen geconnecteerd zijn met die laadinfrastructuur."; 2° het wordt aangevuld met een lid luidende: "Het symbool, met of zonder de categorie of categorieën van voertuigen, mag op het verkeersbord van het type E9 afgebeeld worden.".

Art. 22.In artikel 71.2 van hetzelfde besluit wordt de legende van het verkeersbord F111, eerste lid, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 4 december 2012Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/01/2012 pub. 03/02/2012 numac 2012014033 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, teneinde de fietsstraat te verankeren in het verkeersreglement type wet prom. 10/01/2012 pub. 04/02/2014 numac 2014000036 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, teneinde de fietsstraat te verankeren in het verkeersreglement. - Duitse vertaling sluiten0 en vervangen bij het koninklijk besluit van 8 juni 2021, aangevuld met de woorden "of ter hoogte van het verkeersbord F113".

Art. 23.In artikel 71.2 van hetzelfde besluit wordt het verkeersbord F113, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 4 december 2012Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/01/2012 pub. 03/02/2012 numac 2012014033 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, teneinde de fietsstraat te verankeren in het verkeersreglement type wet prom. 10/01/2012 pub. 04/02/2014 numac 2014000036 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, teneinde de fietsstraat te verankeren in het verkeersreglement. - Duitse vertaling sluiten0 en opgeheven bij het koninklijk besluit van 8 juni 2021, hersteld als volgt:

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld "Einde van een fietsstraat.

De vermelding "Fietsstraat" op het verkeersbord is facultatief.".

Art. 24.In artikel 75.2 van hetzelfde besluit, wordt het woord "parkeerzone" vervangen door het woord "parkeerstrook".

Art. 25.In hetzelfde besluit wordt een artikel 75.3 ingevoegd, luidende: "75.3. Markeringen die de middenrijbaan aanduiden.

Twee evenwijdige witte onderbroken strepen aan weerszijden van de rijbaan die bestaan uit telkens twee paar korte trekken, bakenen de denkbeeldige randen van de middenrijbaan af.

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

Art. 26.In artikel 77.5 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de wet van 15 mei 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2022 pub. 15/06/2022 numac 2022041249 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, wat de reglementering van voortbewegingstoestellen betreft sluiten, wordt het woord "parkeerzone" vervangen door het woord "parkeerstrook".

Art. 27.In artikel 77.8 van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 16 juli 1997Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 16/07/1997 pub. 31/07/1997 numac 1997014171 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer sluiten en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 9 oktober 1998, wordt het tweede lid vervangen als volgt: "Zij bakent af: - de bijzonder overrijdbare bedding voorbehouden aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, - de plaats die deze beddingen met elkaar verbindt of het begin of einde aankondigt van die bedding, - een overweg.".

Art. 28.In hetzelfde besluit wordt een artikel 82.1.5 ingevoegd, luidende: "Rijwielen mogen bijkomend voorzien zijn van gele of oranje laterale signalisatiemiddelen.".

Art. 29.Artikel 20, § 4, van het koninklijk besluit van 23 maart 1998Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/03/1998 pub. 30/04/1998 numac 1998014078 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs sluiten betreffende het rijbewijs, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 27 januari 2008, wordt vervangen als volgt: " § 4. Voor het besturen van motorvoertuigen die gebruikt worden als praalwagen en motorvoertuigen die een praalaanhangwagen trekken, die gebruikt worden ter gelegenheid van door de gemeente toegelaten folkloristische manifestaties, of de weg er naartoe ofwel voor proefritten met het oog op die manifestaties, volstaat het rijbewijs geldig verklaard voor categorie B of G en dit ongeacht de massa van het voertuig of het aantal zitplaatsen, en dit voor zover zij niet meer dan 25 km per uur rijden.".

Art. 30.Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de maand na afloop van een termijn van tien dagen te rekenen van de dag volgend op de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.

Art. 31.De minister bevoegd voor het Wegverkeer is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te l'le d'Yeu, 30 juli 2022.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, G. GILKINET

^