Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 02 oktober 2023
gepubliceerd op 08 januari 2024

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2023046067
pub.
08/01/2024
prom.
02/10/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

2 OKTOBER 2023. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 14/07/2014 numac 2014000537 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het ontwerp van koninklijk besluit dat ik de eer heb aan Uwe Majesteit ter ondertekening voor te leggen, wijzigt het koninklijk besluit van 1 december 1975Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 14/07/2014 numac 2014000537 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Artikelsgewijze bespreking

Artikel 1.In de EU Verordening 168/2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers is een categorie van vierwielers met motor (L7e-B1) opgenomen waarvoor geen beperking van het vermogen tot 15 kW geldt. De definitie in de wegcode van een vierwieler met motor die, zonder onderscheid, een maximumvermogen van 15 kW vermeldt voor deze voertuigen, is daarmee niet in overeenstemming. Daarom wordt de verwijzing naar het maximumvermogen opgeheven. Het type voertuig wordt sowieso aangegeven op het gelijkvormigheidsattest (COC). Het is daarom niet nodig om in de wegcode te veel in detail te gaan met betrekking tot de technische kenmerken van voertuigen.

Art. 2.Door de aanpassing bedoeld in artikel 1 (opheffen vermogen 15 kW) kunnen bepaalde kleinere landbouwvoertuigen onder het begrip `vierwieler met motor' vallen. Om te vermijden dat bestuurders en passagiers van die kleinere landbouwvoertuigen een valhelm moeten dragen, wordt artikel 36 aangepast. Dit geldt echter niet voor quads zonder passagiersruimte met een stuur als op een motorfiets; op deze voertuigen blijft de helmplicht van kracht.

Art. 3.Het gebruik van het speciaal geluidstoestel bij het uitvoeren van een dringende opdracht is facultatief. Het is echter vanuit verkeersveiligheidsoogpunt beter dat wanneer een prioritair voertuig een dringende opdracht uitvoert en daarbij de bepalingen van de wegcode niet worden gerespecteerd, steeds gebruik gemaakt wordt van het speciaal geluidstoestel, samen met de blauwe knipperlichten.

Artikel 37.5 wordt aangepast in die zin.

Art. 4.Een onderbord waarop het symbool is afgebeeld van een persoon die goederen laadt en lost wordt toegevoegd. Dit biedt de wegbeheerders de mogelijkheid dit type van activiteit beter te organiseren. Het spreekt voor zich dat de toelating strikt beperkt is tot de tijd die nodig is voor het laden en lossen van goederen.

Art. 5.Bij het koninklijk besluit van 30 juli 2022Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 30/07/2022 pub. 15/09/2022 numac 2022032534 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs sluiten werd in de wegcode de mogelijkheid opgenomen dat rijwielen bijkomend voorzien mogen worden van gele of oranje laterale signalisatiemiddelen. Nogal wat van de bijkomende signalisatiemiddelen die momenteel gebruikt worden op rijwielen, hebben echter witte kleur. Zoals bijvoorbeeld de staafjes die over de spaken van een fietswiel kunnen worden geschoven. Deze verhogen de zichtbaarheid in het verkeer en daarom wordt de witte kleur toegevoegd als mogelijke kleur voor de bijkomende laterale signalisatiemiddelen.

Art. 6.Zijdelingse reflectoren zijn in de regel geel of oranje. Bij de wet van 15 mei 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2022 pub. 15/06/2022 numac 2022041249 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, wat de reglementering van voortbewegingstoestellen betreft type wet prom. 15/05/2022 pub. 04/09/2023 numac 2023042920 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, wat de reglementering van voortbewegingstoestellen betreft. - Duitse vertaling sluiten werden echter witte reflecterende stroken voorgeschreven op de voetsteunen van gemotoriseerde voortbewegingstoestellen. Dit wordt rechtgezet door nu in artikel 82bis gele of oranje reflecterende stroken te vermelden.

Naar analogie met de rijwielen wordt ook voor de gemotoriseerde voortbewegingstoestellen het gebruik van bijkomende witte, oranje of gele laterale signalisatiemiddelen mogelijk gemaakt.

Daarnaast wordt er voor gemotoriseerde voortbewegingstoestellen verduidelijkt dat ze moeten uitgerust zijn met een voldoende doelmatige reminrichting, zonder daarbij op impliciete wijze te refereren naar het aantal remmen.

Art. 7.Het besluit treedt in werking op de eerste dag van de maand na afloop van een termijn van 10 dagen te rekenen van de dag volgend op de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.

Art. 8.Uitvoeringsbepaling.

Deze bepaling behoeft geen commentaar.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Mobiliteit, G. GILKINET


2 OKTOBER 2023. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 14/07/2014 numac 2014000537 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968, artikel 1, eerste lid;

Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 14/07/2014 numac 2014000537 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen;

Gelet op artikel 84, § 4, tweede lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Gelet op de mededeling aan de Europese Commissie, op 8 juni 2023, met toepassing van artikel 5, lid 1, van richtlijn 2015/1535 van het Europees Parlement en de Raad van 9 september 2015 betreffende een informatieprocedure op het gebied van technische voorschriften en regels betreffende de diensten van de informatiemaatschappij;

Op de voordracht van de Minister van Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In artikel 2.20, eerste lid, van het koninklijk besluit van 1 december 1975Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 14/07/2014 numac 2014000537 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 16 juli 1997 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 21 juli 2016, worden de woorden "en met een netto-maximumvermogen van de motor van ten hoogste 15 kW" opgeheven.

Art. 2.In artikel 36, eerste lid, van hetzelfde besluit, vervangen bij het koninklijk besluit van 24 juni 2000Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/06/2000 pub. 28/06/2000 numac 2000014158 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer sluiten en gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 14 mei 2002 en 21 juli 2016, worden de woorden ", uitgezonderd landbouwvoertuigen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 40 km per uur die niet zijn uitgerust met een stuur als op een motorfiets," ingevoegd tussen de woorden "drie- en vierwielers met motor" en de woorden "en van bromfietsen".

Art. 3.In artikel 37.5, eerste lid, van hetzelfde besluit, ingevoegd bij de wet van 16 juli 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/07/2020 pub. 01/10/2020 numac 2020042880 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, wat de doorstroming van prioritaire voertuigen betreft type wet prom. 16/07/2020 pub. 19/05/2022 numac 2022031987 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, wat de doorstroming van prioritaire voertuigen betreft. - Duitse vertaling sluiten, worden de woorden ", onder de voorwaarde dat de blauwe knipperlichten en het speciaal geluidstoestel worden gebruikt," ingevoegd tussen de woorden "niet na te leven" en de woorden "met uitzondering van".

Art. 4.Artikel 70.2.1, 3°, van hetzelfde besluit, wordt aangevuld met de bepaling onder k), luidende: "k) een onderbord waarop het hiernavolgend symbool is afgebeeld, duidt aan dat de plaats is voorbehouden voor het laden en lossen van goederen.

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

Art. 5.In artikel 82.1.5 van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 30 juli 2022Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 30/07/2022 pub. 15/09/2022 numac 2022032534 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs sluiten, wordt het woord "witte," ingevoegd tussen de woorden "voorzien zijn van" en de woorden "gele of oranje".

Art. 6.In artikel 82bis van hetzelfde besluit, ingevoegd bij de wet van 15 mei 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2022 pub. 15/06/2022 numac 2022041249 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, wat de reglementering van voortbewegingstoestellen betreft type wet prom. 15/05/2022 pub. 04/09/2023 numac 2023042920 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, wat de reglementering van voortbewegingstoestellen betreft. - Duitse vertaling sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in artikel 82bis.1, 2°, eerste streepje, wordt het woord "witte" vervangen door de woorden "gele of oranje"; 2° artikel 82bis.1 wordt aangevuld met de bepaling onder 3°, luidende: "3° Gemotoriseerde voortbewegingstoestellen mogen bijkomend voorzien zijn van witte, gele of oranje zijdelingse signalisatiemiddelen."; 3° in artikel 82bis.3 worden de woorden "met voldoende doelmatige remmen" vervangen door de woorden "met een voldoende doelmatige reminrichting".

Art. 7.Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de maand na afloop van een termijn van 10 dagen te rekenen van de dag volgend op de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.

Art. 8.De minister bevoegd voor het Wegverkeer is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 2 oktober 2023.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, G. GILKINET

^