Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 28 september 2023
gepubliceerd op 16 oktober 2023

Koninklijk besluit betreffende het federaal strategisch comité voor de hulpverleningszones en betreffende het nationaal orgaan voor de hulpverleningszones

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2023046032
pub.
16/10/2023
prom.
28/09/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

28 SEPTEMBER 2023. - Koninklijk besluit betreffende het federaal strategisch comité voor de hulpverleningszones en betreffende het nationaal orgaan voor de hulpverleningszones


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het ontwerp van koninklijk besluit waarvan ik de eer heb het ter ondertekening aan Uwe Majesteit voor te leggen, beoogt de uitvoering van artikelen 174/1, § 4 en 175, § 3 van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten betreffende de civiele veiligheid.

In overeenstemming met het advies van de Raad van State bevat het ontwerp van koninklijk besluit geen bepalingen die stellen dat het nieuwe nationale orgaan voor de hulpverleningszones, onderworpen is aan de interne controle van de FOD Binnenlandse Zaken. Deze bepalingen worden door de Raad van State onnodig geacht aangezien de nieuwe instantie wordt opgericht binnen de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken en onder de rechtstreekse bevoegdheid van de minister van Binnenlandse Zaken wordt geplaatst. Het is echter belangrijk te onthouden dat de nationale instantie, net als elke andere dienst van de FOD Binnenlandse Zaken, onderworpen zal zijn aan de controle van de auditor, de minister en de inspecteur van Financiën.

Evenzo wordt eraan herinnerd dat het nationale orgaan zal werken met de beschikbare kredieten die zijn toegewezen in uitvoering van de federale begroting, ook al wordt dit principe volgens het advies van de Raad van State niet opgenomen in de bepalingen van het ontwerp van koninklijk besluit.

Artikelen 2 tot 6 Deze artikelen betreffen het zonet opgerichte federaal strategisch comité voor de hulpverleningszones.

Artikel 2 bepaalt de paritaire samenstelling van het strategisch comité met drie vertegenwoordigers van de Algemene Directie Civiele Veiligheid (de directeur-generaal, de directeur van de Directie brandweer, een door de directeur-generaal aangewezen vertegenwoordiger) en drie vertegenwoordigers van het nationaal orgaan representatief voor de hulpverleningszones (de directeur, de adjunct-directeur en een vertegenwoordiger van het NWB, REZONWAL of de DBDMH indien deze niet vertegenwoordigd wordt door de directeur of de adjunct-directeur).

Mogen eveneens de vergaderingen van het comité bijwonen, maar zonder stemrecht: - Een vertegenwoordiger van de minister, op eigen initiatief ; - Experten in functie van de agenda.

De artikelen 3 tot 6 regelen de werking van het strategisch comité.

Artikelen 7 en 8 Artikel 7 zet de opdrachten van het nationaal orgaan voor de hulpverleningszones uiteen.

Dit nieuwe nationaal orgaan heeft als kernopdracht de operationele/technische verankering en het rekening houden met de behoeften op het terrein te versterken, aan de zijde van en in nauwe samenwerking met de Algemene Directie Civiele Veiligheid, en dit voor wat de "brandweer" betreft.

Zo zal de ontwikkeling van de operationele procedures voortaan volledig toevertrouwd worden aan de brandweerlieden via dit nieuwe nationaal orgaan.

Bovendien zal het orgaan actief deelnemen aan de ontwikkeling van de opleiding, met name door mee te werken aan de ontwikkeling van de opleidingsstrategie en aan de uitwerking en de coördinatie van de opleidingsprogramma's, in nauwe samenwerking met de Algemene Directie Civiele Veiligheid en de opleidingscentra (de brandweerscholen). Het orgaan zal eveneens als opdracht hebben de relevantie van de verworven kennis of vaardigheden na afloop van de opleiding op het terrein te evalueren vanuit een dynamiek van permanente verbetering van de kwaliteit van de prestaties, de veiligheid van de hulpverleners en de verdere opleidingen.

Bovendien zal het nationaal orgaan analyses en studies in het domein van de hulpverleningszones uitvoeren of ondersteunen.

Het is de bedoeling een expertise ter zake te ontwikkelen ten behoeve van de zones.

Artikel 8 herinnert aan de beperkingen van het bevoegdheidsgebied van het nationaal orgaan, dat in de lijn moet liggen van de werking van de Algemene Directie Civiele Veiligheid zonder afbreuk te doen aan haar bevoegdheden, noch aan de bevoegdheden van de FOD Volksgezondheid of aan die van de hulpverleningszones.

Artikelen 10 tot 14 Deze bepalingen betreffen het beheerscomité van het nationaal orgaan, samengesteld uit personeelsleden van de hulpverleningszones of van de DBDMH, gemandateerd door de brandweernetwerken en de DBDMH en gedetacheerd of ter beschikking gesteld binnen de FOD Binnenlandse Zaken.

Wat het statutaire personeel betreft, het doel is dus een kader voor detachering naar het nieuw nationaal orgaan mogelijk te maken en te bieden.

Wat het contractuele personeel betreft, voorziet de wet van 24 juli 1987Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/07/1987 pub. 13/02/2007 numac 2007000038 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers. - Duitse vertaling sluiten betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers, in het principiële verbod voor een werkgever om zijn werknemers ter beschikking te stellen van gebruikers, vanaf het ogenblik dat de gebruiker een werkgeversgezag uitoefent. Er zijn echter uitzonderingen. Zo kan een terbeschikkingstelling van contractuele personeelsleden voor een beperkte periode toegestaan worden: 1. Hetzij door een voorafgaande mededeling van de dienst Toezicht op de Sociale Wetten door de gebruiker, bij een kortstondige uitvoering van gespecialiseerde opdrachten die een bijzondere beroepsbekwaamheid vereisen (artikel 32, § 1, b));2. Hetzij door de dienst Toezicht op de Sociale Wetten aan de werkgever verleende machtiging op basis van het akkoord van de sociale partners (niet geschikt of toepasbaar in de openbare sector). Deze terbeschikkingstelling voor een beperkte periode is niet mogelijk voor meerdere jaren of voor onbepaalde tijd.

In werkelijkheid zal de aanwijzing van een personeelslid om gedetacheerd te worden of ter beschikking te worden gesteld, gerechtvaardigd worden door het feit dat het personeelslid in het bijzonder over het geschikt geachte functie- en competentieprofiel beschikt.

In dit opzicht eist het beheerscomité niet dat gedetacheerde personeelsleden zonecommandant zijn. De belangrijkste taak van de zonecommandant is immers het beheer van de hulpverleningszone en een overheid kan alleen een werknemer detacheren die zij gemakkelijk kan vervangen. De detachering van een zonecommandant kan uitzonderlijk plaatsvinden, enkel en alleen als de behoeften van de openbare dienst en het algemeen belang dit rechtvaardigen, met name rekening houdend met zijn rol en functies in de zone. Kortom, voor de detachering van een commandant in het beheerscomité zal moeten worden overwogen dat alleen een commandant deze functie binnen het beheerscomité kan vervullen, terwijl rekening moet worden gehouden met het belang van de zone om een voltijdse commandant te hebben.

Er dient eveneens te worden herinnerd aan de rechtspraak van de Raad van State inzake cumulatie van functies: "(...) de verplichting om zich toe te wijden aan zijn functie is een rechtstreeks gevolg van de continuïteitswet; (...) bij de Belgische overheid moet het personeelslid zich in principe uitsluitend wijden aan de functie waarmee hij bekleed is; aangezien de mogelijkheid om twee of meerdere functies te cumuleren, een afwijking is op de algemene regel, is een zonder beperkingen uitgeoefende cumulatie ondenkbaar; hieruit volgt dat de verzoeker niet gemachtigd kon worden om voltijds twee functies - van weliswaar dezelfde aard - tegelijkertijd uit te oefenen -, tenzij voorrang wordt gegeven aan de bijzondere belangen van de betrokkene, waarbij het algemeen belang des te zwaarder geschonden wordt; dat de aan de verzoeker toevertrouwde hoge verantwoordelijkheden van hem een permanente beschikbaarheid vereisen,".

Een directeur en een adjunct-directeur zullen binnen het comité aangewezen worden om het nationaal orgaan te leiden.

Er is eveneens bepaald dat er twee vertegenwoordigers van het binnen het nationaal orgaan opgerichte nationaal vrijwilligersbureau, elk behorend tot een verschillende taalrol, de vergaderingen van het beheerscomité zonder stemrecht zullen bijwonen, wanneer een punt op de agenda betrekking heeft op het vrijwillig operationeel personeel.

Artikelen 15 tot 16 en 26 Naast het beheerscomité is het nationaal orgaan samengesteld uit een technische en operationele groep, samengesteld uit gedetacheerde of ter beschikking gestelde experten afkomstig van de hulpverleningszones of de DBDMH. Deze experten zullen aangewezen worden door het beheerscomité, op voordracht van de netwerken "brandweer" en de DBDMH, teneinde een zo groot mogelijke representativiteit van de verschillende actoren en hulpverleners te waarborgen.

Rekening houdend met de competenties en de beschikbaarheid die kan worden vereist, voorziet de tekst in de mogelijkheid om, enkel gedurende de eerste vijf jaren, experten afkomstig van het gemeentelijke of gewestelijke personeel te detacheren of ter beschikking stellen.

Artikelen 17 en 18 Binnen het nationaal orgaan wordt een nationaal vrijwilligersbureau opgericht. Dit zal worden samengesteld uit een vertegenwoordiger van elk zonaal vrijwilligersbureau.

Aangezien het om statutaire personeelsleden gaat, zullen zij gedetacheerd worden voor de tijd die nodig is voor hun opdracht.

Het beheerscomité van het nationaal orgaan zal het nationaal vrijwilligersbureau minstens één keer per jaar moeten laten bijeenkomen.

Artikelen 19 tot 25 Deze bepalingen herinneren aan de regels die van toepassing zijn inzake de detachering van statutair personeel of de terbeschikkingstelling van contractueel personeel, alsook aan de minimuminhoud van de detacherings- of terbeschikkingstellingsovereenkomst die gesloten moet worden tussen de hulpverleningszone of de DBDMH (of de gemeente of het gewest) en de FOD Binnenlandse Zaken voor elk gedetacheerd of ter beschikking gesteld personeelslid.

Wat meer specifiek de evaluatie in het kader van de detachering of terbeschikkingstelling betreft, is het de bedoeling om de uitvoering van de aan het gedetacheerde of ter beschikking gestelde personeel toevertrouwde opdrachten te evalueren om eventueel vroegtijdig een einde te kunnen stellen aan de detachering of terbeschikkingstelling.

Artikelen 27 tot 34 Deze artikelen hebben tot doel elke verwijzing naar het Federaal Kenniscentrum voor de Civiele Veiligheid in de verschillende reglementaire teksten te schrappen. KCCE wordt dus vervangen door het Nationaal Orgaan Artikel 35 Dit artikel voorziet in inwerkingtreding op de eerste dag van de maand die volgt op het verstrijken van de termijn van tien dagen na de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad, zodat de betrokkenen steeds over een termijn van ten minste tien dagen beschikken.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De minister van Binnenlandse Zaken, A. VERLINDEN

RAAD VAN STATE, afdeling Wetgeving advies 74.008/2/V van 17 augustus 2023 over een ontwerp van koninklijk besluit `betreffende het federaal strategisch comité voor de hulpverleningszones en betreffende het nationaal orgaan voor de hulpverleningszones' Op 5 juli 2023 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Minister van Binnenlandse Zaken, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing verzocht binnen een termijn van dertig dagen van rechtswege* verlengd tot 21 augustus 2023 een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `betreffende het federaal strategisch comité voor de hulpverleningszones en betreffende het nationaal orgaan voor de hulpverleningszones'.

Het ontwerp is door de tweede vakantiekamer onderzocht op 17 augustus 2023. De kamer was samengesteld uit Martine BAGUET, kamervoorzitter, Bernard BLERO en Christine HOREVOETS, staatsraden, Marianne DONY, assessor, en Béatrice DRAPIER, griffier. Het verslag is uitgebracht door Roger WIMMER, eerste auditeur.

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Martine BAGUET. Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 17 augustus 2023. *Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op 12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten.

Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de volgende opmerkingen.

ONDERZOEK VAN HET ONTWERP AANHEF De meeste bepalingen van het ontworpen besluit ontlenen hun rechtsgrond aan artikel 174/1, § 4, van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten `betreffende de civiele veiligheid', dat ingevoegd is bij de wet van (...) 2023, en aan artikel 175, § 3, van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten, dat vervangen is bij de wet van (...) 2023.

Wat de wijzigings- en opheffingsbepalingen betreft, ontleent het ontworpen besluit zijn rechtsgrond aan de algemene uitvoeringsbevoegdheid waarover de Koning krachtens artikel 108 van de Grondwet beschikt.

De aanhef moet bijgevolg aldus aangevuld worden dat in een nieuw eerste lid naar artikel 108 van de Grondwet verwezen wordt.

Het eerste lid van de aanhef (dat het tweede lid wordt) moet eveneens aangevuld worden.

DISPOSITIEF Artikelen 10 en 15 Bij de artikelen 10, eerste lid, en 15 van het ontwerp wordt bepaald hoe het beheerscomité van het nationaal orgaan voor de hulpverleningszones en de technische en operationele groep van dat orgaan respectievelijk samengesteld zijn en wordt erop gewezen dat ze samengesteld zijn "binnen de grenzen van de beschikbare begrotingskredieten".

Overeenkomstig de artikelen 43 en 44 van de wet van 22 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten `houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat' beslist de Ministerraad over de maatregelen noodzakelijk voor de opmaak van de begroting, stelt de minister van Begroting de ontwerpen van begrotingswet op en keurt de Kamer van volksvertegenwoordigers de begroting goed.

Bij de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten is binnen de federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken evenwel het nationaal orgaan voor de hulpverleningszones opgericht (artikel 175, § 1). Die wet bepaalt eveneens dat de Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandweer en Dringende Medische Hulp (DBDMH), het Netwerk Brandweer opgericht binnen de vzw Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten en de vzw "Réseau des zones de secours situées en Région wallonne" betrokken worden bij de samenstelling van de structuur van dat orgaan (artikel 175, § 3, tweede zin).

Bij de uitvoering van de wet mag de uitvoerende macht de draagwijdte van de wet niet uitbreiden of beperken.

Bijgevolg moeten de woorden ", binnen de grenzen van de beschikbare begrotingskredieten," weggelaten worden.

Artikelen 11, 16, 17 en 19 tot 25 1. In het ontworpen besluit wordt bepaald dat het nationaal orgaan voor de hulpverleningszones samengesteld is uit een beheerscomité, een technische en operationele groep en een nationaal vrijwilligersbureau (artikel 9 van het ontwerp), die onder meer samengesteld zijn uit statutaire personeelsleden die krachtens een "detacheringsovereenkomst" gedetacheerd zijn uit een hulpverleningszone of uit de DBDMH (artikelen 11, 16, 17 en 19 tot 25 van het ontwerp). De detachering van een statutair personeelslid vormt een onderdeel van het personeelsstatuut. Zoals dat overigens blijkt uit de stukken van het dossier dat aan de afdeling Wetgeving bezorgd is en uit de aanhef van het ontworpen besluit, is met de vakbonden over het ontwerp onderhandeld1 en zijn de gewesten betrokken bij het opstellen van het ontwerp.(2) Over de bepalingen betreffende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van het operationeel personeel3 van de hulpverleningszones4 moet evenwel krachtens artikel 106, eerste lid, van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten overleg gepleegd worden in de Ministerraad.5 Naar aanleiding van een vraag in dat verband heeft de gemachtigde van de minister het volgende geantwoord: "Concernant plus spécifiquement les articles 19 à 25 relatifs au détachement et à la mise à disposition et, partiellement, les articles 11, 16 et 17 relatifs respectivement aux membres du comité de gestion de l'organe national représentatif des zones de secours, aux experts composant le groupe technique et opérationnel et aux représentants composant le bureau national des volontaires, ils se fondent sur l'article 175, § 3: `Le Roi fixe les missions et la structure de l'organe national représentatif des zones de secours. (...)'.

Afin de déterminer la structure de l'organe, en ce compris la composition de cette structure, le projet d'arrêté soumis fait appel, d'une part, au détachement tel qu'il est autorisé pour les agents statutaires en application du principe de mutabilité du statut de l'agent, en raison des nécessités du service public et dans le souci de la poursuite de l'intérêt général et, d'autre part, la mise à disposition telle qu'elle est prévue et organisée par la loi du 24 juillet 1987 sur le travail temporaire, le travail intérimaire et la mise de travailleurs à la disposition d'utilisateurs.

L'objectif n'est donc pas de créer de nouvelles règles statutaires mais d'utiliser ce qui existe déjà par ailleurs et de l'encadrer." De artikelen 11, 16, 17 en 19 tot 25 van het ontwerp zullen bijgevolg enkel van toepassing kunnen zijn op personeelsleden van wie het statuut voorziet in de mogelijkheid van een dergelijke detachering.

Bovendien zullen die artikelen enkel rechtsgrond kunnen ontlenen aan artikel 175, § 3, van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten indien ze in overeenstemming zijn met alle detacheringsvoorwaarden die gesteld worden in de statuten van die personeelsleden en indien ze bijgevolg beperkt zijn tot het vaststellen van de nadere regels voor de detachering met het oog op het uitoefenen van een functie bij het nationaal orgaan voor de hulpverleningszones. 2. Overeenkomstig artikel 32, § 2, eerste lid, van de wet van 24 juli 1987Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/07/1987 pub. 13/02/2007 numac 2007000038 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers. - Duitse vertaling sluiten `betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers' is het schriftelijk akkoord van de werknemer vereist.De terbeschikkingstellingsovereenkomst moet dus ter instemming ondertekend worden en niet alleen maar als bewijs van kennisneming.

De artikelen 11, tweede lid, en 16, tweede lid, van het ontwerp moeten bijgevolg herzien worden.

Artikelen 26 en 27 Luidens artikel 175, § 1, van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten, dat vervangen is bij de wet van (...) 2023, wordt binnen de federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken het nationaal orgaan voor de hulpverleningszones opgericht en wordt het onder het rechtstreekse gezag van de minister van Binnenlandse Zaken geplaatst.

De artikelen 26 en 27 van het ontwerp zijn dan ook overbodig en moeten weggelaten worden.

Artikel 32 Volgens artikel 4 van het besluit dat gewijzigd wordt, organiseert elk opleidingscentrum de opleidingen voor de leden van de openbare hulpdiensten onverminderd de opdrachten van het Kenniscentrum inzake de organisatie van de opleidingen, de opdrachten van de hulpverleningszones inzake de permanente opleiding van het personeel van de hulpverleningszone of de opdrachten van de Algemene Directie van de Civiele Veiligheid van de federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken.

In plaats van de woorden "van het Kenniscentrum" te vervangen door de woorden "van de Algemene Directie Civiele Veiligheid" (artikel 32, 2°, van het ontwerp) dienen de woorden "de opdrachten van het Kenniscentrum inzake de organisatie van de opleidingen," weggelaten te worden uit artikel 4 van het besluit dat gewijzigd wordt.

Artikel 35 Volgens artikel 33, § 1, van het besluit dat gewijzigd wordt, worden de resultaten na elke examensessie binnen de maand na de deliberatie aan het Kenniscentrum en aan de Algemene Directie Civiele Veiligheid overgemaakt, met vermelding van de datum van deliberatie.

In plaats van de woorden "aan het Kenniscentrum" te vervangen door de woorden "aan de Algemene Directie Civiele Veiligheid" dienen de woorden "aan het Kenniscentrum" weggelaten te worden en dienen in de bepaling onder 3° de woorden "artikelen 6, § 2, 10, § 2, tweede zin, 12, § 2[,] en 33, § 1" vervangen te worden door de woorden "artikelen 6, § 2, 10, § 2, tweede zin, en 12, § 2" en dienen in de bepaling onder 5° de woorden "artikelen 11 en 12, § 1" vervangen te worden door de woorden "artikelen 11, 12, § 1, en 33, § 1".

De griffier, B. DRAPIER De voorzitter, M. BAGUET _______ Nota's * Deze verlenging vloeit voort uit artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, in fine, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, waarin wordt bepaald dat deze termijn van rechtswege verlengd wordt met vijftien dagen wanneer hij begint te lopen tussen 15 juli en 31 juli of wanneer hij verstrijkt tussen 15 juli en 15 augustus. 1 Artikel 3, 9°, van het koninklijk besluit van 29 augustus 1985 `tot aanwijzing van de grondregelingen in de zin van artikel 2, § 1, 1°, van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel' noemt de regels tot vaststelling van de regeling inzake overplaatsing, mobiliteit of enig andere vorm van wedertewerkstelling of beziging van de personeelsleden in andere overheidsdiensten dan die waartoe zij behoren, alsook de regeling van toepassing op personeelsleden die met een opdracht worden belast, welke regels als grondregelingen in verband met het administratief statuut worden beschouwd. 2 Artikel 6, § 4, 6°, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten `tot hervorming der instellingen', dat ingevoegd is bij de bijzondere wet van 16 juli 1993, luidt als volgt: "De Regeringen worden betrokken bij het ontwerpen van de federale algemene bepalingen bedoeld in artikel 9, § 1, tweede lid, van de wet van 31 december 1963 betreffende de civiele bescherming." Artikel 9, § 1, tweede lid, van de wet van 31 december 1963 `betreffende de civiele bescherming', dat vervangen is bij de gewone wet van 16 juli 1993, luidt als volgt: "[De Koning] stelt de algemene bepalingen vast binnen de perken waarvan de personeelsformatie, de bezoldigingsregeling en het administratief statuut, de weddeschalen, de vergoedingen [en] de toelagen (...) worden vastgesteld, alsook de voorwaarden van werving, benoeming en bevordering voor het personeel van de openbare brandweerdiensten". 3 Er wordt in dat verband aan herinnerd dat het personeel van de hulpverleningszones en van de DBDMH samengesteld is uit administratieve personeelsleden en operationele personeelsleden (artikelen 17, § 1, en § 2, 3°, en 101 van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten). 4 Krachtens artikel 17, § 1, 7°, van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten is artikel 106 van die wet niet van toepassing op de DBDMH, behalve voor wat betreft de algemene principes van het administratief statuut dat van toepassing is op het operationeel personeel bedoeld in dat artikel. 5 Krachtens artikel 106, derde lid, van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten leggen de hulpverleningszones het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van hun administratief personeel vast.

28 SEPTEMBER 2023. - Koninklijk besluit betreffende het federaal strategisch comité voor de hulpverleningszones en betreffende het nationaal orgaan voor de hulpverleningszones FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op artikel 108 van de Grondwet;

Gelet op de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten betreffende de civiele veiligheid, artikel 106, eerste lid, vervangen bij de wet van 21 december 2013 artikel 174/1, § 4, ingevoegd bij de wet van 16 juli 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/07/2023 pub. 24/08/2023 numac 2023044648 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van 15 mei 2007 inzake civiele veiligheid sluiten, en artikel 175, § 3, vervangen bij de wet van 16 juli 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/07/2023 pub. 24/08/2023 numac 2023044648 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van 15 mei 2007 inzake civiele veiligheid sluiten ;

Gelet op de wet van 16 juli 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/07/2023 pub. 24/08/2023 numac 2023044648 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van 15 mei 2007 inzake civiele veiligheid sluiten, artikel 17, tweede lid ;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 19 april 2023 ;

Gelet op de akkoordbevinding van de staatssecretaris voor Begroting, gegeven op 26 juni 2023 ;

Gelet op het protocol nr. 2023/12 van 20 juni 2023 van het Comité voor de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten;

Gelet op de betrokkenheid van de gewesten;

Gelet op advies 74.008/2/V van de Raad van State, gegeven op 17 augustus 2023, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Binnenlandse en op het advies van de in Raad vergaderde ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij : TITEL I. - Algemene bepalingen

Artikel 1.In dit besluit verstaat men onder: 1° de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten: de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten betreffende de civiele veiligheid;2° het koninklijk besluit 22 mei 2019: het koninklijk besluit van 22 mei 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/07/1987 pub. 13/02/2007 numac 2007000038 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers. - Duitse vertaling sluiten1 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen;3° de opleidingscentra: de opleidingscentra voor de civiele veiligheid zoals vermeld in artikel 175/1 van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten;4° de Hoge Raad voor opleiding: de Hoge Raad voor opleiding zoals vermeld in artikel 175/5 van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten;5° minister: de minister bevoegd voor Binnenlandse Zaken;6° FOD Binnenlandse Zaken: de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken.7° NWB: Netwerk Brandweer opgericht binnen de vzw Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten.8° REZONWAL: de vzw "Réseau des zones de secours situées en Région wallonne".9° DBDMH: Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. TITEL I. - Federaal strategisch comité voor de hulpverleningszones. HOOFDSTUK I. - Samenstelling van het federaal strategisch comité voor de hulpverleningszones.

Art. 2.Het federaal strategisch comité voor de hulpverleningszones, hierna het strategisch comité genoemd, opgericht bij artikel 174/1 van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten betreffende de civiele veiligheid, is samengesteld uit: - de directeur van het beheerscomité van het nationaal orgaan voor de hulpverleningszones of zijn afgevaardigde; - de adjunct-directeur van het beheerscomité van het nationaal orgaan voor de hulpverleningszones of zijn afgevaardigde; - een vertegenwoordiger van het NWB, REZONWAL of de DBDMH, indien deze niet reeds wordt vertegenwoordigd door de directeur of de adjunct-directeur van het beheerscomité van het nationaal orgaan representatief voor de hulpverleningszones; ; - de directeur-generaal van de Algemene Directie Civiele Veiligheid of zijn afgevaardigde; - de directeur van de Directie brandweer van de Algemene Directie Civiele Veiligheid of zijn afgevaardigde; - een door de directeur-generaal aangewezen vertegenwoordiger van de Algemene Directie van de Civiele Veiligheid.

Er kunnen experten worden uitgenodigd die belast zijn met een materie die op de agenda staat, maar zonder stemrecht.

Een vertegenwoordiger van de minister van Binnenlandse Zaken mag de vergaderingen bijwonen, maar zonder stemrecht. HOOFDSTUK II. - Werking van het federaal strategisch comité voor de hulpverleningszones.

Art. 3.Het strategisch comité wordt, overeenkomstig het huishoudelijk reglement, afwisselend voorgezeten door de directeur-generaal van de Algemene Directie Civiele Veiligheid of zijn afgevaardigde en door de directeur van het beheerscomité van het nationaal orgaan voor de hulpverleningszones of zijn afgevaardigde.

Art. 4.§ 1. De voorzitter roept het strategisch comité minstens een keer per kwartaal bijeen. Ten minste vijf werkdagen vóór de datum van de vergadering stuurt hij de agenda en alle relevante documenten naar de leden. § 2. De beslissingen van het strategisch comité worden bij consensus genomen.

Indien geen consensus wordt bereikt, worden de verschillende standpunten in het verslag opgenomen.

Art. 5.Het strategisch comité stelt zijn huishoudelijk reglement vast.

Art. 6.De Algemene directie Civiele Veiligheid is belast met het secretariaat van het strategisch comité.

TITEL III. - Nationaal orgaan voor de hulpverleningszones HOOFDSTUK I. - Opdrachten van het nationaal orgaan voor de hulpverleningszones

Art. 7.Het nationaal orgaan voor de hulpverleningszones, hierna het nationaal orgaan genoemd, opgericht bij artikel 175 van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten betreffende de civiele veiligheid, heeft de volgende opdrachten: 1°. het opmaken van technische richtlijnen en operationele procedures die door de hulpverleningszones moeten worden toegepast; 2°. het deelnemen aan de uitwerking van de inhoud van het opleidingsprogramma van het personeel van de hulpverleningszones, en aan het overleg met de opleidingscentra; 3°. het deelnemen aan de operationele evaluatie van de relevantie van de verworven kennis of vaardigheden na afloop van de opleidingen in vergelijking met de geïnventariseerde behoeften, ten behoeve van de Hoge Raad voor opleiding; 4°. het analyseren van de gelijkstellingen inzake opleiding ten behoeve van de Hoge Raad voor opleiding; 5°. het bijdragen aan de vaststelling van de statistische gegevens van de hulpverleningszones die moeten worden verzameld, alsook aan de verzameling, de centralisatie, de terbeschikkingstelling en de analyse van die gegevens; 6°. het onderzoeken en evalueren van incidenten of ongevallen met als doel er lessen uit te trekken, om onder meer aanbevelingen te doen aan de minister ; 7°. het opzetten van begeleiding voor de hulpverleningszones die tot doel heeft goede praktijken uit te wisselen tussen de hulpverleningszones met het oog op een betere werking van de zones; 8°. het ontwikkelen van de expertise en knowhow in het kader van de opdrachten van de hulpverleningszones, alsook de afstemming ervan op alle actoren van de civiele veiligheid en de terbeschikkingstelling ervan; 9°. het ontwikkelen van een expertisenetwerk dat betrekking heeft op alle materies betreffende de werking van de hulpverleningszones; 10°. het meewerken aan studies die de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken opstart, op basis van de verzamelde of ter beschikking gestelde informatie, om de kwaliteit van de hulpverleningszones te verbeteren; 11°. het meewerken aan de onderzoeken en studies betreffende de hulpverleningszones uitgevoerd door andere openbare instellingen; 12°. het formuleren van strategisch en operationeel advies voor de minister, op diens verzoek of op eigen initiatief, en deelnemen aan de werkzaamheden van het strategisch comité; 13°. het vertegenwoordigen van Discipline 1 zoals vermeld in het koninklijk besluit van 22 mei 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/07/1987 pub. 13/02/2007 numac 2007000038 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers. - Duitse vertaling sluiten1, binnen het Nationaal Crisiscentrum in geval van de afkondiging van een federale noodfase overeenkomstig het koninklijk besluit van 22 mei 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/07/1987 pub. 13/02/2007 numac 2007000038 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers. - Duitse vertaling sluiten1; 14°. het verzamelen van de behoeften aan materieel van de hulpverleningszones en het deelnemen aan de uitwerking van het technisch luik van de bestekken opgesteld door de Algemene Directie van de Civiele Veiligheid.

Het nationaal orgaan voert zijn opdrachten uit binnen de grenzen van de acties die zijn vastgelegd overeenkomstig artikel 175, § 2 van de wet.

Art. 8.De uitvoering van de opdrachten van het nationaal orgaan doet geen afbreuk aan de bevoegdheden van de verschillende betrokken diensten en departementen van de FOD Binnenlandse Zaken, noch aan de bevoegdheden van de FOD Volksgezondheid, noch aan die van de hulpverleningszones. HOOFDSTUK II. - Structuur van het nationaal orgaan voor de hulpverleningszones. Afdeling I - Algemene bepalingen.

Art. 9.Het nationaal orgaan voor de hulpverleningszones is samengesteld als volgt: 1°. een beheerscomité; 2°. een technische en operationele groep; 3°. een nationaal vrijwilligersbureau Afdeling II - Beheerscomité.

Art. 10.Het beheerscomité is als volgt samengesteld: 1. twee leden die de hulpverleningszones van het Vlaams Gewest vertegenwoordigen, voorgedragen door NWB;2. twee leden die de hulpverleningszones van het Waals Gewest vertegenwoordigen, voorgedragen door REZONWAL;3. een lid dat DBDMH vertegenwoordigt, voorgedragen door de bevoegde autoriteit. Na het akkoord te hebben gekregen van de zoneraad van de betrokken hulpverleningszones, dragen NWB en REZONWAL de kandidaten voor aan de minister.

De minister wijst de vertegenwoordigers aan die het comité vormen.

Elke aldus aangewezen vertegenwoordiger wordt geacht binnen de grenzen van het mandaat te handelen dat hem is verleend door, naargelang het geval, NWB, REZONWAL of de DBDMH, en die entiteiten naar behoren te vertegenwoordigen in het kader van de hem toevertrouwde opdrachten.

Art. 11.De leden van het beheerscomité zijn statutaire personeelsleden gedetacheerd uit een hulpverleningszone of de DBDMH of contractuele personeelsleden van een hulpverleningszone of de DBDMH die ter beschikking gesteld worden binnen de grenzen van de wet van 24 juli 1987Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/07/1987 pub. 13/02/2007 numac 2007000038 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers. - Duitse vertaling sluiten betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers.

Voor elk gedetacheerd of ter beschikking gesteld personeelslid wordt een detacherings- of terbeschikkingstellingsovereenkomst gesloten tussen de FOD Binnenlandse Zaken en de hulpverleningszone of de DBDMH. De detacheringsovereenkomst wordt door het betrokken personeelslid ondertekend voor kennisname en de terbeschikkingstellingsovereenkomst wordt door het betrokken personeelslid ondertekend voor akkoord.

Art. 12.Het beheerscomité is met name belast met de volgende opdrachten: 1° het doen van voorstellen op verzoek van de minister met betrekking tot de algemene beleidsnota;2° het opmaken van het ontwerp van behoeftenplan;3° het op eigen initiatief of op verzoek van de minister verstrekken van adviezen met betrekking tot de werking van het nationaal orgaan;4° het geven van de nodige impulsen aan de ontwikkeling van de uitgevoerde activiteiten en projecten en er de opvolging en de evaluatie van verzekeren, rekening houdend met de door het strategisch comité vastgelegde acties en prioriteiten;5° het verantwoorden van het gebruik van de toegekende middelen, met name via de indiening van een jaarlijks activiteitenverslag;6° het in artikel 17 bedoelde nationaal vrijwilligersbureau minstens één keer per jaar laten bijeenkomen.

Art. 13.§ 1. Het beheerscomité komt ten minste een keer per kwartaal samen en zoveel keer als vereist is voor de opdrachten bedoeld in artikel 12. § 2. Het beheerscomité duidt in zijn midden een directeur en een adjunct-directeur aan. De directeur en de adjunct-directeur behoren elk tot een verschillende taalrol. § 3. Het beheerscomité kan slechts geldig beraadslagen als de meerderheid van zijn leden aanwezig is. § 4. De beslissingen worden genomen bij meerderheid van stemmen. § 5. Wanneer een punt op de agenda betrekking heeft op het vrijwillig operationeel personeel, nemen twee vertegenwoordigers van het in artikel 17 bedoelde nationaal vrijwilligersbureau, elk behorend tot een verschillende taalrol, zonder stemrecht deel aan de vergaderingen van het beheerscomité. § 6. Het beheerscomité stelt zijn huishoudelijk reglement vast.

Art. 14.De directeur van het beheerscomité staat in voor: 1° het dagelijks beheer van het nationaal orgaan;2° de uitwerking van het behoeftenplan;3° het voorzitterschap van de vergaderingen van het beheerscomité;4° elke andere door het beheerscomité toevertrouwde opdracht. Afdeling III. - Technische en operationele groep

Art. 15.De technische en operationele groep is samengesteld uit experten, statutaire of contractuele personeelsleden van de hulpverleningszones of van de DBDMH die zijn aangewezen door het beheerscomité op basis van hun competenties, ervaring en expertise in de actiedomeinen van het nationaal orgaan en op voordracht van NWB, REZONWAL en de DBDMH.

Art. 16.De experten bedoeld in artikel 15 worden bij het nationaal orgaan gedetacheerd of ter beschikking gesteld binnen de grenzen van de wet van 24 juli 1987Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/07/1987 pub. 13/02/2007 numac 2007000038 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers. - Duitse vertaling sluiten betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers, voor de duur van de opdracht die hen is toegewezen.

Voor elk gedetacheerd of ter beschikking gesteld personeelslid wordt een detacherings- of terbeschikkingstellingsovereenkomst gesloten tussen de FOD Binnenlandse Zaken en de hulpverleningszone of de DBDMH. Die detacheringsovereenkomst wordt door het betrokken personeelslid ondertekend voor kennisname en de terbeschikkingstellingsovereenkomst wordt door het betrokken personeelslid ondertekend voor akkoord. Afdeling IV: - Nationaal vrijwilligersbureau

Art. 17.Het nationaal vrijwilligersbureau wordt samengesteld uit een vertegenwoordiger aangewezen in elk zonaal vrijwilligersbureau.

Elke aangewezen vertegenwoordiger wordt geacht te handelen binnen de grenzen van het mandaat dat hem wordt toegewezen door het vrijwilligersbureau van de hulpverleningszone waarvan hij afkomstig is.

Na het akkoord van de zoneraad van de betrokken hulpverleningszone te hebben verkregen, wordt elke vertegenwoordiger binnen het nationaal orgaan gedetacheerd voor de duur van de hem toegewezen opdracht.

Voor elk gedetacheerd personeelslid wordt een detacheringsovereenkomst gesloten tussen de FOD Binnenlandse Zaken en de hulpverleningszone.

Deze overeenkomst wordt bovendien ter kennisname ondertekend door het gedetacheerde personeelslid.

Art. 18.Het nationaal vrijwilligersbureau komt minstens één keer per jaar bijeen, op initiatief van het beheerscomité.

Het nationaal vrijwilligersbureau stelt een huishoudelijk reglement op, waarin met name de modaliteiten voor de aanwijzing van de vertegenwoordigers die in het beheerscomité zetelen, vastgelegd worden. Afdeling V. - Detachering of terbeschikkingstelling

Art. 19.Onverminderd de toepassing van de specifieke bepalingen van dit besluit, blijft het gedetacheerde of ter beschikking gestelde personeelslid onderworpen aan de administratieve en geldelijke bepalingen die op hem van toepassing zijn in de hulpverleningszone of de DBDMH waarvan hij afkomstig is.

Art. 20.De detacherings- of terbeschikkingstellingsovereenkomst bedoeld in de artikelen 11 en 16 voldoet aan de volgende voorwaarden: 1° ze bevat een beschrijving van de opdrachten van het gedetacheerde of ter beschikking gestelde personeelslid, evenals het percentage van de arbeidstijd waarvoor het personeelslid gedetacheerd of ter beschikking gesteld is;2° ze bepaalt het begin en de duur van de detachering of terbeschikkingstelling;3° in geval van afvaardiging van de minister, wijst ze de instantie van de FOD Binnenlandse Zaken aan die bevoegd is om het gedetacheerde of ter beschikking gestelde personeelslid te evalueren, in toepassing van artikel 22;4° ze bepaalt de nadere regels van de evaluatie voorzien in artikel 22;5° ze bevat een kopie van dit besluit als bijlage;6° ze vermeldt de normale arbeidsplaats;7° ze bepaalt dat het gedetacheerde of ter beschikking gestelde personeelslid zich aan het arbeidsreglement van de FOD Binnenlandse Zaken houdt en de uurroosters en de arbeidsorganisatie van de FOD Binnenlandse Zaken respecteert. De detacheringsovereenkomst bedoeld in artikel 17 voldoet aan de voorwaarden van de punten 1, 2 en 5 van de eerste lid.

Art. 21.Tijdens de periode van detachering of terbeschikkingstelling oefent het gedetacheerde of ter beschikking gestelde personeelslid zijn functie uit overeenkomstig de dienstorders van de minister.

Het personeelslid dat gedetacheerd of ter beschikking gesteld is bij de technische en operationele groep van het nationaal orgaan wordt onder het gezag van de directeur of de adjunct-directeur van het nationaal orgaan geplaatst.

Art. 22.De uitvoering van de opdrachten van het gedetacheerde of ter beschikking gestelde personeelslid is voor de duur van de detachering of terbeschikkingstelling bedoeld in de artikelen 11 en 16 onderworpen aan de permanente evaluatie van de minister of zijn afgevaardigde. Ten minste eenmaal per jaar wordt een evaluatieverslag overhandigd. Het evaluatieverslag kan aanleiding geven tot een vermelding "voldoende" of "onvoldoende".

Art. 23.De minister of zijn afgevaardigde kan in voorkomend geval een verslag naar de hulpverleningszone of de DBDMH sturen betreffende tijdens de detachering of terbeschikkingstelling gepleegde feiten die eventueel aanleiding zouden kunnen geven tot een tuchtprocedure.

Art. 24.De hulpverleningszone of de DBDMH blijft tijdens de periode van detachering of terbeschikkingstelling de wedde van het gedetacheerde of ter beschikking gestelde personeelslid voor zijn/haar rekening nemen.

De hulpverleningszone of de DBDMH vordert maandelijks bij de FOD Binnenlandse Zaken de loonkosten van het gedetacheerde of ter beschikking gestelde personeelslid in naar rato van de in het kader van de detachering of terbeschikkingstelling verrichte prestaties.

De terugbetalingsaanvraag wordt ingediend bij de in de detacherings- of terbeschikkingstellingsovereenkomst aangewezen dienst van de FOD Binnenlandse Zaken op basis van een schuldvordering, vergezeld van een gedetailleerde staat van de betalingen die zijn uitgevoerd voor elk gedetacheerd of ter beschikking gesteld personeelslid.

Art. 25.De detachering of terbeschikkingstelling eindigt: 1° bij het aflopen van de periode van detachering of terbeschikkingstelling vastgelegd in de overeenkomst;2° op verzoek van de betrokkene, met een opzegtermijn van drie maanden die begint op de dag van de ontvangst van het verzoek;3° op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin een beoordelingsrapport als "onvoldoende" is aangemerkt ;4° op verzoek van de zoneoverheid vanwege dwingende dienstnoodwendigheden binnen de hulpverleningszone waarvan het personeelslid afkomstig is, vanaf een datum die in onderling overleg met de minister werd bepaald;5° op verzoek van het NWB, Rezonwal, de DBDMH of het vrijwilligersbureau, ieder voor wat zijn vertegenwoordigers betreft, in geval van verlies van verleend mandaat, vanaf een datum die in onderling overleg met de minister werd bepaald;6° op de laatste werkdag van de maand waarin het gedetacheerde of ter beschikking gestelde personeelslid de hoedanigheid van personeelslid van de hulpverleningszone verliest. TITEL IV - Overgangsbepalingen.

Art. 26.In afwijking van artikel 15 kan de technische en operationele groep gedurende de eerste vijf jaar ook bestaan uit statutaire personeelsleden gedetacheerd vanuit een gemeente of een gewest of contractuele personeelsleden van een gemeente of gewest die ter beschikking gesteld worden binnen de grenzen van de wet van 24 juli 1987Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/07/1987 pub. 13/02/2007 numac 2007000038 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers. - Duitse vertaling sluiten betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers .

Zoals de personeelsleden van de hulpverleningszones moeten zij aangewezen zijn door het beheerscomité op basis van hun competenties, ervaring en expertise in de actiedomeinen van het nationaal orgaan en op voordracht van NWB, REZONWAL en de DBDMH. De artikelen 19 tot en met 25 zijn van toepassing op hun detachering of terbeschikkingstelling, met dien verstande dat de termen " de hulpverleningszone of de DBDMH " moeten begrepen worden als een verwijzing naar "de gemeente of het gewest".

TITEL V. - Wijzigings- en opheffingsbepalingen.

Art. 27.In artikel 3, § 1, van het koninklijk besluit van 25 juli 2008Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/07/2008 pub. 04/09/2008 numac 2008000755 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de ASTRID-veiligheidscommissie en tot precisering van de opdrachten daarvan sluiten tot vaststelling van de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de ASTRID-veiligheidscommissie en tot precisering van de opdrachten daarvan, wordt 8° opgeheven.

Art. 28.In artikel 154, 1°, van het koninklijk besluit van 19 april 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/04/2014 pub. 01/10/2014 numac 2014000409 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones type koninklijk besluit prom. 19/04/2014 pub. 02/04/2015 numac 2015000166 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones. - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 19/04/2014 pub. 01/10/2014 numac 2014000407 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de hulpverleningszones type koninklijk besluit prom. 19/04/2014 pub. 17/03/2015 numac 2015000119 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de hulpverleningszones. - Duitse vertaling sluiten tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones, worden de woorden « van het Federaal Kenniscentrum voor de Civiele Veiligheid, vermeld in artikel 175 van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten" opgeheven.

Art. 29.In artikel 1 van het koninklijk besluit van 19 april 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/04/2014 pub. 01/10/2014 numac 2014000409 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones type koninklijk besluit prom. 19/04/2014 pub. 02/04/2015 numac 2015000166 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones. - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 19/04/2014 pub. 01/10/2014 numac 2014000407 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de hulpverleningszones type koninklijk besluit prom. 19/04/2014 pub. 17/03/2015 numac 2015000119 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de hulpverleningszones. - Duitse vertaling sluiten houdende bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de hulpverleningszones, wordt 12° opgeheven.

Art. 30.In het koninklijk besluit van 18 november 2015Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/11/2015 pub. 07/12/2015 numac 2015000715 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit betreffende de opleiding van de leden van de openbare hulpdiensten en tot wijziging van diverse koninklijke besluiten sluiten betreffende de opleiding van de leden van de openbare hulpdiensten en tot wijziging van diverse koninklijke besluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in artikel 1 wordt 8° opgeheven en worden bij 16° en 17° de woorden "na advies van het Kenniscentrum" opgeheven;2° in artikel 4, worden de woorden " de opdrachten van het Kenniscentrum inzake de organisatie van de opleidingen," opgeheven ;3° in de artikelen 7, vijfde lid, 14, § 2, tweede lid, 15, 16 worden de woorden "van het Kenniscentrum" vervangen door de woorden "van de Algemene Directie Civiele Veiligheid";4° in de artikelen 7, eerste lid, 18, § 2, tweede lid, worden de woorden "het Kenniscentrum" vervangen door de woorden "de Algemene Directie Civiele Veiligheid";5° in de artikelen 14, § 2, derde lid, 18, § 2, eerste lid, 19, 20, 45 worden de woorden "aan het Kenniscentrum" vervangen door de woorden "aan de Algemene Directie Civiele Veiligheid".

Art. 31.In het koninklijk besluit van 7 juli 2017Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 07/07/2017 pub. 07/08/2017 numac 2017030889 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot vaststelling van de werking en de procedures van de Raden voor opleiding en de Hoge Raad voor opleiding van de leden van de openbare hulpdiensten sluiten tot vaststelling van de werking en de procedures van de raden voor opleiding en de hoge raad voor opleiding van de leden van de openbare hulpdiensten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in artikel 1 wordt 3° opgeheven;2° in artikel 5 worden de woorden "het Kenniscentrum" vervangen door de woorden "de Algemene Directie Civiele Veiligheid".

Art. 32.In artikel 38 van het koninklijk besluit van 29 juni 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/07/1987 pub. 13/02/2007 numac 2007000038 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers. - Duitse vertaling sluiten0 tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de Civiele Bescherming, wordt paragraaf 2 opgeheven.

Art. 33.In het koninklijk besluit van 12 juli 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/07/1987 pub. 13/02/2007 numac 2007000038 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers. - Duitse vertaling sluiten2 betreffende de opleiding van de leden van de Civiele Bescherming en tot wijziging van diverse koninklijke besluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in artikel 1 wordt 6° opgeheven;2° in de artikelen 1, 12° en 13°, 6, § 2, 7 en 8, worden de woorden "van het Kenniscentrum" vervangen door de woorden "van de Algemene Directie Civiele Veiligheid";3° in de artikelen 6, § 2, 10, § 2, tweede zin en 12, § 2, worden de woorden "aan het Kenniscentrum" vervangen door de woorden "aan de Algemene Directie Civiele Veiligheid";4° in artikel 10, § 2, derde zin, worden de woorden "Het Kenniscentrum" vervangen door de woorden "De Algemene Directie Civiele Veiligheid";5° in de artikelen 11, 12, § 1 en 33, § 1, worden de woorden ''aan het Kenniscentrum" opgeheven.

Art. 34.Het koninklijk besluit van 28 maart 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/03/2007 pub. 13/04/2007 numac 2007000302 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit betreffende een federaal kenniscentrum voor de Civiele Veiligheid type koninklijk besluit prom. 28/03/2007 pub. 30/10/2008 numac 2008000898 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit betreffende een federaal kenniscentrum voor de Civiele Veiligheid sluiten betreffende een Federaal Kenniscentrum voor de Civiele Veiligheid wordt opgeheven.

TITEL VI. - Slotbepalingen.

Art. 35.Dit besluit evenals de artikelen 8 tot 11, 13 en 14 van de wet van 16 juli 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/07/2023 pub. 24/08/2023 numac 2023044648 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van 15 mei 2007 inzake civiele veiligheid sluiten tot wijziging van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten betreffende de civiele veiligheid treden in werking op de eerste dag van de maand die volgt op het verstrijken van een termijn van tien dagen die ingaat de dag na de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.

Art. 36.De minister is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 28 september 2023.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Binnenlandse Zaken, A. VERLINDEN

^