Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 25 april 2014
gepubliceerd op 03 september 2014

Koninklijk besluit tot definitie van de functies, de opdrachten en het profiel van de coördinator van de geïntegreerde dispatching van de 112-centra

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2014000467
pub.
03/09/2014
prom.
25/04/2014
ELI
eli/besluit/2014/04/25/2014000467/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

25 APRIL 2014. - Koninklijk besluit tot definitie van de functies, de opdrachten en het profiel van de coördinator van de geïntegreerde dispatching van de 112-centra


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de programmawet van 9 juli 2004Relevante gevonden documenten type programmawet prom. 09/07/2004 pub. 15/07/2004 numac 2004021091 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Programmawet sluiten, inzonderheid artikel 207, § 3;

Gelet op de wet van 29 april 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/2011 pub. 23/05/2011 numac 2011000308 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende oprichting van de 112-centra en het agentschap 112 sluiten houdende oprichting van de 112-centra en het agentschap 112, inzonderheid artikel 6;

Gelet op de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid type wet prom. 15/05/2007 pub. 25/06/2008 numac 2008000526 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten betreffende de civiele veiligheid, inzonderheid artikel 14;

Gelet op het koninklijk besluit van 17 oktober 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 17/10/2011 pub. 28/10/2011 numac 2011000681 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken en federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit betreffende de 112-centra en het agentschap 112 type koninklijk besluit prom. 17/10/2011 pub. 28/10/2011 numac 2011000682 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken en federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit betreffende de dispatching van de operationele diensten van de Civiele Veiligheid sluiten betreffende de 112-centra en het agentschap 112, inzonderheid artikel 13 en artikel 27;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 3 juni en 22 juli 2013;

Gelet op advies 54.527/2 van de Raad van State, gegeven op 11 december 2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van Onze Minister van Binnenlandse Zaken en van Onze Minister van Volksgezondheid, Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK I. - Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit moet verstaan worden onder : 1° KB 112 : het koninklijk besluit van 17 oktober 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 17/10/2011 pub. 28/10/2011 numac 2011000681 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken en federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit betreffende de 112-centra en het agentschap 112 type koninklijk besluit prom. 17/10/2011 pub. 28/10/2011 numac 2011000682 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken en federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit betreffende de dispatching van de operationele diensten van de Civiele Veiligheid sluiten betreffende de 112-centra en het agentschap 112;2° Coördinator van de geïntegreerde dispatching : de persoon belast met de dagelijkse leiding van de geïntegreerde dispatching, zoals bedoeld in artikel 13 van het KB 112, hierna "diensthoofd" genoemd;3° Geïntegreerde dispatching : de organisatorische eenheid van de dispatching van de dringende medische hulp en de dispatching van de civiele veiligheid in het 112-centrum, zoals bedoeld in artikel 13, lid 1, van het KB 112;4° Operator : het contractueel, statutair of gedetacheerd personeelslid belast met de behandeling van de noodoproepen gevormd op de nummers 100 en 112;5° Hulpverleningszone : de hulpverleningszone zoals bepaald in artikel 14 van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid type wet prom. 15/05/2007 pub. 25/06/2008 numac 2008000526 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten betreffende de civiele veiligheid;6° Functionele chef van de 100-centra : de personen bedoeld in de artikelen 7 en 8 van het koninklijk besluit van 12 oktober 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 12/10/2011 pub. 21/10/2011 numac 2011000674 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot detachering naar de FOD Binnenlandse Zaken van de beroepsbrandweerlieden in dienst bij de centra van het eenvormig oproepstelsel type koninklijk besluit prom. 12/10/2011 pub. 21/10/2011 numac 2011000673 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot detachering of terbeschikkingstelling naar de FOD Binnenlandse Zaken van de personeelsleden in dienst bij de centra van het eenvormig oproepstelsel type koninklijk besluit prom. 12/10/2011 pub. 21/10/2011 numac 2011000672 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot overplaatsing naar de FOD Binnenlandse Zaken van de personeelsleden in dienst bij de centra van het eenvormig oproepstelsel sluiten tot detachering naar de FOD Binnenlandse Zaken van de beroepsbrandweerlieden in dienst bij de centra van het eenvormig oproepstelsel en de artikelen 7 en 8 van het koninklijk besluit van 12 oktober 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 12/10/2011 pub. 21/10/2011 numac 2011000674 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot detachering naar de FOD Binnenlandse Zaken van de beroepsbrandweerlieden in dienst bij de centra van het eenvormig oproepstelsel type koninklijk besluit prom. 12/10/2011 pub. 21/10/2011 numac 2011000673 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot detachering of terbeschikkingstelling naar de FOD Binnenlandse Zaken van de personeelsleden in dienst bij de centra van het eenvormig oproepstelsel type koninklijk besluit prom. 12/10/2011 pub. 21/10/2011 numac 2011000672 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot overplaatsing naar de FOD Binnenlandse Zaken van de personeelsleden in dienst bij de centra van het eenvormig oproepstelsel sluiten tot detachering of terbeschikkingstelling naar de FOD Binnenlandse Zaken van de personeelsleden in dienst bij de centra van het eenvormig oproepstelsel. HOOFDSTUK II. - Opdrachten

Art. 2.De dagelijkse leiding, bepaald in artikel 13, lid 3, van het KB 112, omvat de volgende taken : 1° Als leidinggevende en algemeen eindverantwoordelijke voor de goede werking van de geïntegreerde dispatching, onverminderd de functionele bevoegdheden van de directeur civiele veiligheid, de medisch directeur en de medisch adjunct-directeur: a) het verzekeren van de algemene leiding en de organisatorische verantwoordelijkheid over de geïntegreerde dispatching;b) het optimaal inzetten van zowel de materiële als de menselijke beschikbare middelen, opdat de opdrachten van de geïntegreerde dispatching 24 u op 24 en 7 dagen op 7 verzekerd is;c) het aanspreekpunt zijn van de geïntegreerde dispatching voor de FOD's en derden;d) het behandelen van klachten en het verzekeren van de adequate communicatie met de federale communicatiediensten, met de directeur van de dispatching van de civiele veiligheid of de medische directie;e) zorgen dat de nuttige informatie gestructureerd en verspreid wordt naar alle operators en naar de medische directie of de directie civiele veiligheid, onverminderd de informatie die ze autonoom kunnen verspreiden;f) zorgen dat alle technische procedures inzake het onderhoud en de pannes van het systeem opgesteld, bijgewerkt en door het personeel van het centrum beheerst zijn;g) het verzekeren van de coherentie van de operationele beslissingen van de directie civiele veiligheid of van de medische directie;h) zorgen voor de goede toepassing van de reglementering;i) het implementeren van de technische vernieuwingen met naleving van de richtlijnen.In voorkomend geval deelnemen aan de bepaling van de behoefte en aan de opstelling van het lastenboek; j) kennis nemen van de geplande evenementen in de omgeving van het Centrum (sport- of culturele manifestaties, lopende werkzaamheden, ...) en het integreren van deze informatie om de organisatie aan te passen in functie van de dienst; k) zorgen voor het naleven van de codex over het welzijn op het werk.2° Als lid van het federaal managementteam van de geïntegreerde dispatching : a) het realiseren en coördineren van actieplannen en projecten;b) het opmaken, analyseren en actief gebruiken van management- en operationele rapportering;c) het uitwerken van een strategisch plan en een operationeel plan;d) actief deelnemen aan en ondersteunen van federaal overleg, federale initiatieven en federale richtlijnen;e) instaan voor het coördineren van het kwaliteitsbeleid van de elementen gemeenschappelijk aan de medische dispatching en de dispatching civiele veiligheid;f) overleggen met de andere leden van het directiecomité over de beslissingen die een impact hebben op de operationele werking van het centrum;g) zorgen dat de medische directie en de directie civiele veiligheid toegang hebben tot de gegevens die geregistreerd worden in het centrum 112.3° Als diensthoofd : a) instaan voor het personeelsbeheer van de geïntegreerde dispatching inzake de opvolging van de verloven, de afwezigheden en de planning van de dienst;en in overleg met de medische directie of de directie civiele veiligheid, inzake de coaching, de ontwikkeling, de evaluatie van het personeel en de planning van de opleiding; het samenstellen en reorganiseren van de teams van de operators; actief bijdragen tot het bevorderings- en loopbaanbeleid; het verzekeren van het onthaal van de nieuwe operators en medewerkers en het garanderen van het competentie-, prestatie- en motivatieniveau van het personeel; b) het aansturen van de technisch expert, de expert procedures, de expert opleiding, de administratief assistent en de ploegleiders in het 112-centrum;c) instaan voor het lokaal syndicaal overleg en alle noodzakelijke maatregelen nemen om de sociale rust te bewaren of te herstellen;d) Waken over de naleving van de heersende richtlijnen en procedures. HOOFDSTUK III. - Hiërarchische positionering

Art. 3.§ 1. De coördinator wordt onder het gezag van de directeur-generaal van de Civiele veiligheid van de FOD Binnenlandse zaken, of zijn afgevaardigde, geplaatst, die hem instructies geeft aangaande de werking en de dagelijkse leiding van de geïntegreerde dispatching en de werking van de dispatching civiele veiligheid, zoals bepaald in het koninklijk besluit van 17 oktober 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 17/10/2011 pub. 28/10/2011 numac 2011000681 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken en federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit betreffende de 112-centra en het agentschap 112 type koninklijk besluit prom. 17/10/2011 pub. 28/10/2011 numac 2011000682 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken en federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit betreffende de dispatching van de operationele diensten van de Civiele Veiligheid sluiten betreffende de dispatching van de operationele diensten van de Civiele veiligheid; de directeur-generaal van de Civiele Veiligheid van de FOD Binnenlandse Zaken pleegt overleg met de directeur-generaal van de FOD Volksgezondheid of zijn afgevaardigde over de materies die hem aanbelangen. § 2. Deze instructies worden gegeven onverminderd de functionele bevoegdheden, voor wat betreft de dispatching dringende geneeskundige hulpverlening, van de cel dispatching dringende geneeskundige hulpverlening en medische bewaking van de FOD Volksgezondheid. HOOFDSTUK IV. - Coördinatie

Art. 4.De directeur-generaal civiele veiligheid van de FOD Binnenlandse zaken, of zijn afgevaardigde, overlegt regelmatig met de directeur-generaal van de FOD Volksgezondheid, om te waken over de coördinatie van de geïntegreerde dispatching. HOOFDSTUK V. - Profiel

Art. 5.§ 1. De coördinator voldoet ten minste aan het functieprofiel zoals vastgelegd in de functiecartografie van de federale overheid en beschikt over volgende generieke competenties, beschreven binnen het competentiewoordenboek van de federale overheid : 1. Informatie integreren 2.Beslissen 3. Medewerkers ontwikkelen 4.Adviseren 5. In team werken 6.Servicegericht handelen 7. Betrouwbaarheid tonen 8.Zichzelf ontwikkelen 9. Objectieven behalen 10.Organiseren § 2 De coördinator van de geïntegreerde dispatching wordt benoemd door de minister bevoegd voor Binnenlandse Zaken voor een hernieuwbaar mandaat van vier jaar. HOOFDSTUK VI. - Financiering

Art. 6.§ 1. Als de coördinator een gemeentelijk personeelslid is of een lid van de brandweer, zal de gemeente, de hulpverleningszone, de intercommunale of het Gewest gedurende de periode van aanduiding zoals bepaald in artikel 5 van dit besluit maandelijks de salariskost vergoed krijgen van de FOD Binnenlands Zaken.

Als de coördinator een medisch adjunct-directeur is, zal de FOD Volksgezondheid het deel de salariskosten of uitgekeerde honoraria vergoed krijgen van de FOD Binnenlandse Zaken, overeenkomstig de tijdsbesteding. HOOFDSTUK VII. - Evaluatie.

Art. 7.§ 1. De coördinator die niet onderworpen is aan het statuut van de rijksambtenaar, wordt geëvalueerd door de directeur-generaal civiele veiligheid van de FOD Binnenlandse Zaken, of zijn afgevaardigde, en met betrokkenheid van de directeur-generaal van de FOD Volksgezondheid of zijn afgevaardigde voor de materies die hem aanbelangen. § 2. In geval van negatieve evaluatie, wordt een einde gesteld aan zijn aanduiding conform artikel 13, lid 2, van het koninklijk besluit van 17 oktober 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 17/10/2011 pub. 28/10/2011 numac 2011000681 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken en federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit betreffende de 112-centra en het agentschap 112 type koninklijk besluit prom. 17/10/2011 pub. 28/10/2011 numac 2011000682 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken en federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit betreffende de dispatching van de operationele diensten van de Civiele Veiligheid sluiten betreffende de 112-centra en het agentschap 112. § 3. De ministers van Binnenlandse Zaken en Volksgezondheid leggen de modaliteiten vast voor de evaluatie van de functie van coördinator van de geïntegreerde dispatching. HOOFDSTUK VIII. - Overgangs -en slotbepalingen.

Art. 8.Dit besluit is van toepassing op de functionele chef van de 100-centra en op de chef van het eenvormige oproepstelsel van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, in hun opdracht van leidinggeven en dagelijks beheer van de centra voor dringende oproepen en de operatoren, in afwachting dat de voorwaarden vervuld zijn opdat de 112-centra, op gezamenlijke vaststelling van de minister van Binnenlandse Zaken en de minister van Volksgezondheid, een eenvormige organisatorische structuur voor behandeling van noodoproepen vormen, zoals bepaald in artikel 28, 4° van het KB 112.

Art. 9.De Ministers van Binnenlandse Zaken en van Volksgezondheid zijn belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 25 april 2014.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Binnenlandse Zaken, Mevr. J. MILQUET Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, Mevr. L. ONKELINX

^