Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 23 oktober 2015
gepubliceerd op 06 november 2015

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders wat betreft de quota van dagen gelegenheidswerk in hoofde van de werkgever in het hotelbedrijf

bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid en federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2015205066
pub.
06/11/2015
prom.
23/10/2015
ELI
eli/besluit/2015/10/23/2015205066/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

23 OKTOBER 2015. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1969 pub. 24/01/2011 numac 2010000730 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders wat betreft de quota van dagen gelegenheidswerk in hoofde van de werkgever in het hotelbedrijf


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het ontwerp van koninklijk besluit dat wij de eer hebben Uwe Majesteit ter ondertekening voor te leggen, heeft tot doel, ter uitvoering van het regeerakkoord, het aantal dagen gelegenheidsarbeid tijdens dewelke een werkgever in de Horecasector een beroep mag doen op gelegenheidswerknemers te verhogen van 100 tot 200.

Het contingent van 50 dagen van toepassing op de werknemers blijft wel gelden.

Tijdens deze dagen gelegenheidsarbeid worden de werknemers aangegeven op basis van een voordelig forfait en blijven hun sociale rechten gevrijwaard.

De Raad van State heeft zijn advies nr. 57693/1 op 14 juli 2015 verstrekt.

Daarin wordt aangegeven dat dit ontwerp van koninklijk besluit een probleem stelt wat betreft de principes van gelijkheid en non-discriminatie.

Als antwoord hierop kan worden gesteld dat deze principes geen verschillende behandeling tussen verschillende categorieën personen uitsluiten voor zover ze objectief en redelijk verantwoord is.

Het feit dat de voor de Horecasector voorgestelde regeling afwijkt van de regeling die voor andere sectoren wordt voorgesteld, inzonderheid sectoren waarin een beroep wordt gedaan op gelegenheidsarbeid, namelijk de land- en tuinbouwsector, wordt verklaard door de specificiteit van de Horecasector : - De Horecasector is een arbeidsintensieve sector met hoge loonkosten maar tevens met lage winstmarges; - De Horecasector behoort tot de tertiaire sector en heeft als focus het aanbieden van eet- en drinkgelegenheid; - In de Horecasector is veel flexibiliteit vereist. De nood aan arbeidskrachten in deze sector is immers zeer afwisselend en sterk afhankelijk van externe omstandigheden zoals het weer, de seizoenen, feesten,... Het aantal werknemers kan snel veranderen, alsook het aantal uren arbeidsprestaties. - Deze sector is heel publiekgeoriënteerd, heeft een geringe organisatiegraad en is ook heel gevoelig voor trends. Bovendien kunnen de activiteiten en dienstverlening weinig tot niet geautomatiseerd worden.

Gelet op deze behoeften is er nog te veel zwartwerk in de bedrijven van de sector, wat binnenkort niet meer mogelijk zal zijn dankzij de invoering van de verplichte kassa in de sector.

Door het invoeren van een werkgeversquota van 200 dagen gelegenheidsarbeid, voorzien we dan ook in voormelde behoeften van de sector en moedigen we aldus het aangegeven werk met opbouw van sociale rechten voor de werknemers aan.

Bovendien moet benadrukt worden dat in de sectoren van de land- en tuinbouw geen beperking van het aantal dagen in hoofde van de werkgever bestaat. Het verhogen van dit contigent van 100 naar 200 dagen kan dan ook onmogelijk een niet gerechtvaardigde ongelijke behandeling inhouden.

Als antwoord op de opmerking van de Raad van State over de veralgemening van gelegenheidsarbeid en de vragen die daarbij rijzen wat betreft de wettelijke grondslag, herinneren we eraan dat artikel 2, § 1, 3°, van de wet van 27 juni 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1969 pub. 24/01/2011 numac 2010000730 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders de wettelijke grondslag van dit besluit is.

Volgens deze wettelijke grondslag kan de Koning bijzondere nadere toepassingsregels bepalen, in afwijking van sommige bepalingen van de wet voor bepaalde categorieën werknemers en voor de werkgevers en gebruikers van voormelde werknemers.

De Raad van State verwijst in zijn advies ook naar zijn eerdere adviezen 53.293/1 en 53.294/1 waarin de Raad zich ook vragen stelde over de verstaanbaarheid van de betrokken bepalingen met het legaliteitsbeginsel. We geven hieronder de motivering weer die werd ingeroepen om geen gevolg te geven aan deze opmerking van de Raad van State (Kamer, 2012-2013, 2990/001, blz. 5). Uiteraard blijven deze argumenten ook voor dit ontwerp van besluit geldig. "Deze bevoegdheid van de Koning om voor bepaalde categorieën werknemers bijzondere toepassingsmodaliteiten vast te leggen, bestaat reeds geruime tijd. Het doel van deze delegatie bestaat er in om voor zeer specifieke profielen - die afwijken van de standaard tewerkstelling van werknemers in een arbeidsregime binnen de kantooruren - werkbare regelingen op te maken die enerzijds tegemoet komen aan de specifieke eisen van de sector (bijvoorbeeld inzake flexibiliteit van de tewerkstelling), maar tegelijk ook de rechten van de werknemers respecteren op vlak van arbeidsomstandigheden en sociale zekerheid. Bovendien moet ook een afdoende controle van deze specifieke regelingen technisch mogelijk blijven voor de instellingen die hiermee zijn belast.

Het moet worden benadrukt dat de aard van deze specifieke statuten vaak zeer ingewikkeld en vrij technisch is en dat de bestaande noden van deze categorieën in de tijd bovendien vaker wijzigen dan wat bij de klassieke tewerkstellingen het geval is.

De talrijke wijzigingen die in de loop van de jaren zijn ingevoerd en gewijzigd voor werknemers in bijvoorbeeld de horeca, maar ook de land- en tuinbouw, tonen afdoende aan dat dit categorieën werknemers zijn, waarvoor snel moet kunnen worden ingespeeld op de veranderende noden.

Het invoeren van dergelijke regelingen is dus uit zijn aard, zowel omwille van de techniciteit als van de snelle evolutie van de sectoren, een bevoegdheid die eerder op zijn plaats is in een uitvoeringsbesluit dan in een wet." De regeling inzake gelegenheidsarbeid waarvan hier sprake is, is wel een bijzondere nadere toepassingsregel van de bovenvermelde wet die van toepassing is op een bepaalde categorie van werknemers en werkgevers omdat deze regeling de volgende toepassingsregels voorziet en bijgevolg niet als een veralgemening van een uitzonderingsregeling kan beschouwd worden: - Bijdragen op basis van een forfait - Contingent van 50 dagen voor de werknemers - Contingent van 200 dagen voor de werkgevers - Toepassing van dit systeem alleen voor de Horecasector De regeling inzake gelegenheidsarbeid bepaald bij artikel 31ter van het koninklijk besluit van 28 november 1969 past dus wel degelijk bij de machtiging die deze wettelijke grondslag aan de Koning verleent.

Gelet hierop is het niet nodig de wet zelf te wijzigen om daarin een bepaling over gelegenheidsarbeid in de Horecasector op te nemen.

Ten slotte heeft de Raad van State een opmerking gemaakt over het feit dat deze reglementering een vermindering van de sociale bescherming tot gevolg zou hebben en dan ook strijdig zou zijn met artikel 23 van de Grondwet, dat het recht op billijke arbeidsvoorwaarden waarborgt.

We antwoorden hierop dat het ontwerp van koninklijk besluit niet tot doel heeft het aantal dagen van het werknemerscontingent te verhogen, dat beperkt blijft tot 50 dagen voor iedere werknemer. De wil van de wetgever en de uitvoerende macht, zoals expliciet toegelicht in het Verslag aan de Koning bij het koninklijk besluit van 12 november 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 12/11/2013 pub. 27/11/2013 numac 2013206324 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit inzake de tewerkstelling van gelegenheidswerknemers in de horecasector type koninklijk besluit prom. 12/11/2013 pub. 09/12/2013 numac 2013022605 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit inzake de tewerkstelling van gelegenheidswerknemers in de horecasector. - Addendum sluiten inzake de tewerkstelling van gelegenheidswerknemers in de Horecasector, zoals hieronder hernomen, wordt dus gerespecteerd. "Dit heeft voor gevolg dat dit specifieke, voor de werknemer minder zekere statuut, minder sterk wordt aangemoedigd. Het doel hiervan is te voorkomen dat werknemers het hele jaar door in dit onzekere statuut worden tewerkgesteld, en geen uitzicht krijgen op een eventuele vaste betrekking." Men mag dan ook beweren dat dit ontwerp van koninklijk besluit geen invloed heeft op de arbeidsvoorwaarden van de werknemers en dus niet strijdig is met het principe van Standstill dat de Grondwet waarborgt.

Op te merken valt overigens dat in dit stelsel van gelegenheidsarbeid de sociale rechten van de werknemers gevrijwaard zijn, zelfs al worden de bijdragen berekend op basis van een forfait.

Ten slotte werd het ontwerp van koninklijk besluit aangepast aan de legistieke opmerkingen van de Raad van State.

Wij hebben de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, De Minister van Werk, K. PEETERS De Minister van Sociale Zaken, Mervr. M. DE BLOCK

Raad van State, afdeling Wetgeving Advies 57.693/1 van 14 juli 2015 over een ontwerp van koninklijk besluit "tot wijziging van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1969 pub. 24/01/2011 numac 2010000730 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders wat betreft de quota van dagen gelegenheidswerk in hoofde van de werkgever in het hotelbedrijf" Op 12 juni 2015 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Minister van Sociale Zaken verzocht binnen een termijn van dertigdagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit "tot wijziging van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1969 pub. 24/01/2011 numac 2010000730 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders wat betreft de quota van dagen gelegenheidswerk in hoofde van de werkgever in het hotelbedrijf".

Het ontwerp is door de eerstekamer onderzocht op 23 juni en 2 juli 2015. De kamer was samengesteld uit Marnix Van Damme, kamervoorzitter, Wilfried Van Vaerenbergh en Wouter Pas, staatsraden, Marc Rigaux en Michel Tison, assessoren, en Greet Verberckmoes, griffier. Het verslag is uitgebracht door Wendy Depester, adjunct-auditeur.

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Wouter Pas, staatsraad.

Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 14 juli 2015.

Strekking en rechtsgrond van het ontwerp 1. Het om advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit strekt ertoe, voor de werkgevers in de Horecasector, het aantal dagen waarop gelegenheidswerknemers kunnen worden tewerkgesteld te verhogen van 100 naar 200 per jaar.Daartoe wordt artikel 31ter van het koninklijk besluit van 28 november 1969 "tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1969 pub. 24/01/2011 numac 2010000730 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders" gewijzigd.

Het ontworpen besluit treedt in werking op 1 juli 2015. 2.1. Rechtsgrond voor het ontwerp wordt in beginsel geboden door artikel 2, § 1, 3°, van de wet van 27 juni 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1969 pub. 24/01/2011 numac 2010000730 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten "tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders", dat luidt : «

Art. 2.§ 1. De Koning kan, bij in Ministerraad overlegd besluit, en na het advies van de Nationale Arbeidsraad te hebben ingewonnen: (...) 3° voor zekere categorieën werknemers die Hij bepaalt, de bijzondere toepassingsmodaliteiten vastleggen, waarbij van zekere bepalingen van deze wet wordt afgeweken, in dit geval kan Hij voor de werkgevers en de gebruikers van voormelde werknemers ook in bijzondere toepassingsmodaliteiten voorzien, waarbij van zekere bepalingen van deze wet wordt afgeweken; (...). » Artikel 2, § 1, [tweede lid], 3°, van de wet van 29 juni 1981Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/06/1981 pub. 31/05/2011 numac 2011000295 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 29/06/1981 pub. 02/09/2014 numac 2014000386 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 29/06/1981 pub. 17/11/2015 numac 2015000647 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten "houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers", waaraan wordt gerefereerd in het tweede lid van de aanhef van het ontwerp, biedt geen rechtsgrond voor de ontworpen regeling. 2.2. Zoals de Raad van State, afdeling Wetgeving, ook al heeft opgemerkt in haar advies 53.293/1-53.294/1 [1] met betrekking tot het huidige artikel 31ter van het koninklijk besluit van 28 november 1969 en de ervoor rechtsgrond biedende bepaling van artikel 2, § 1, 3°, van de wet van 27 juni 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1969 pub. 24/01/2011 numac 2010000730 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, roept de regeling inzake gelegenheidsarbeid in de horecasector vragen op uit het oogpunt van enerzijds het legaliteitsbeginsel opgenomen in artikel 23 van de Grondwet en, anderzijds, van de grondwettelijke beginselen van gelijkheid en niet-discriminatie. Hetgeen daaromtrent is uiteengezet in dat advies geldt eveneens voor de nu voorliggende aanpassing van die regeling.

Bovendien moet worden vastgesteld dat, door het aanzienlijk verhogen van het aantal dagen waarop gelegenheidsarbeid mogelijk is, de uitzonderingsregeling inzake gelegenheidsarbeid de facto veralgemeend wordt, hetgeen eveneens vragen doet rijzen uit het oogpunt van de rechtsgrond biedende bepaling.

Gelet op het voorgaande verdient het aanbeveling om, naar het voorbeeld van de regeling inzake gelegenheidsarbeid in de tuinbouw- en de landbouwsector, [2] te opteren voor een wettelijke regeling van de gelegenheidsarbeid in de horecasector, voor zover die regeling evenwel in overeenstemming kan worden geacht met het grondwettelijke gelijkheidsbeginsel. 2.3. Ten slotte moet het verhogen van het aantal dagen waarop werkgevers in de horecasector gebruik kunnen maken van gelegenheidsarbeid ook in verband worden gebracht met andere maatregelen voor die sector, waaronder het invoeren van flexi-jobs en het verhogen van het aantal niet te recupereren overuren. In hun geheel genomen kunnen die maatregelen leiden tot een vermindering van de sociale rechtsbescherming, wat op gespannen voet staat met het recht op billijke arbeidsvoorwaarden bedoeld in artikel 23 van de Grondwet en het standstill-beginsel dat uit die grondwetsbepaling voortvloeit.

Vormvereisten 3. De Nationale Arbeidsraad heeft op 24 juni 2015 over het ontworpen koninklijk besluit advies uitgebracht.Indien de aan de Raad van State voorgelegde tekst van het ontwerp ten gevolge van het inwinnen van het advies van de Nationale Arbeidsraad nog wijzigingen zou ondergaan, moeten de aldus gewijzigde bepalingen van het ontwerp ter inachtneming van het voorschrift van artikel 3, § 1, eerste lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, alsnog om advies aan de afdeling Wetgeving worden voorgelegd.

Onderzoek van de tekst Aanhef 4. Aan het einde van het eerste lid van de aanhef van het ontwerp schrijve men ", artikel 2, § 1, 3°, gewijzigd bij de wet van 11 november 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 11/11/2013 pub. 27/11/2013 numac 2013206335 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse wijzigingen tot invoering van een nieuwe sociale en fiscale regeling voor de gelegenheidsarbeiders in de horeca sluiten;". 5. Rekening houdend met wat hiervoor is opgemerkt over de rechtsgrond voor het ontwerp, dient het tweede lid van de aanhef, waarin wordt verwezen naar artikel 2, § 1, [tweede lid], 3°, van de wet van 29 juni 1981Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/06/1981 pub. 31/05/2011 numac 2011000295 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 29/06/1981 pub. 02/09/2014 numac 2014000386 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 29/06/1981 pub. 17/11/2015 numac 2015000647 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten, te worden weggelaten. Artikel 1 6. Aan het einde van de inleidende zin van artikel 1 van het ontwerp moet ook nog melding worden gemaakt van het wijzigende koninklijk besluit van 27 mei 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 27/05/2014 pub. 23/06/2014 numac 2014203881 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot wijziging van artikel 31ter, van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders en artikel 28/10 van het koninklijk besluit van 16 mei 2003 tot uitvoering van het Hoofdstuk 7 van Titel IV van de programmawet van 24 december 2002 , betreffende de harmonisering en vereenvoudiging van de regelingen inzake verminderingen van de sociale zekerheidsbijdragen type koninklijk besluit prom. 27/05/2014 pub. 05/08/2014 numac 2014022368 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 30 december 1976 tot uitvoering van sommige bepalingen van artikel 59quater van de arbeidsongevallenwet van 10 april 1971 type koninklijk besluit prom. 27/05/2014 pub. 12/06/2014 numac 2014203165 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit tot wijziging van artikel 2 van het koninklijk besluit van 25 november 1991 houdende de werkloosheidsreglementering sluiten.7. In artikel 1, 1°, van het ontwerp is de zinsnede "gewijzigd bij het koninklijk besluit van 27 mei 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 27/05/2014 pub. 23/06/2014 numac 2014203881 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot wijziging van artikel 31ter, van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders en artikel 28/10 van het koninklijk besluit van 16 mei 2003 tot uitvoering van het Hoofdstuk 7 van Titel IV van de programmawet van 24 december 2002 , betreffende de harmonisering en vereenvoudiging van de regelingen inzake verminderingen van de sociale zekerheidsbijdragen type koninklijk besluit prom. 27/05/2014 pub. 05/08/2014 numac 2014022368 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 30 december 1976 tot uitvoering van sommige bepalingen van artikel 59quater van de arbeidsongevallenwet van 10 april 1971 type koninklijk besluit prom. 27/05/2014 pub. 12/06/2014 numac 2014203165 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit tot wijziging van artikel 2 van het koninklijk besluit van 25 november 1991 houdende de werkloosheidsreglementering sluiten," overbodig, rekening houdend met de vermelding van de wijzigende koninklijke besluiten in de inleidende zin van artikel 1 van het ontwerp.De desbetreffende woorden moeten bijgevolg worden geschrapt in artikel 1, 1°, van het ontwerp.

Artikel 2 8. Indien de in artikel 2 van het ontwerp vermelde datum van 1 juli 2015 behouden blijft, heeft de ontworpen regeling terugwerkende kracht.Artikel 2 moet in dat geval worden geredigeerd als volgt : « Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 juli 2015. » Nota [1] Adv.RvS 53.293/1-53.294/1 van 3 juni 2013 over een voorontwerp dat heeft geleid tot de wet van 11 november 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 11/11/2013 pub. 27/11/2013 numac 2013206335 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse wijzigingen tot invoering van een nieuwe sociale en fiscale regeling voor de gelegenheidsarbeiders in de horeca sluiten "houdende diverse wijzigingen tot invoering van een nieuwe sociale en fiscale regeling voor de gelegenheidsarbeiders in de Horeca" en over een ontwerp dat heeft geleid tot het koninklijk besluit van 12 november 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 12/11/2013 pub. 27/11/2013 numac 2013206324 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit inzake de tewerkstelling van gelegenheidswerknemers in de horecasector type koninklijk besluit prom. 12/11/2013 pub. 09/12/2013 numac 2013022605 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit inzake de tewerkstelling van gelegenheidswerknemers in de horecasector. - Addendum sluiten 'inzake de tewerkstelling van gelegenheidswerknemers in de Horecasector', Parl.St. Kamer 2012-13, nr. 2990/1. [2] Zie artikel 2/1 van de wet van 27 juni 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1969 pub. 24/01/2011 numac 2010000730 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten.

23 OKTOBER 2015. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1969 pub. 24/01/2011 numac 2010000730 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders wat betreft de quota van dagen gelegenheidswerk in hoofde van de werkgever in het hotelbedrijf FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 27 juni 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1969 pub. 24/01/2011 numac 2010000730 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders, artikel 2, § 1, 3°, gewijzigd bij de wet van 11 november 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 11/11/2013 pub. 27/11/2013 numac 2013206335 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse wijzigingen tot invoering van een nieuwe sociale en fiscale regeling voor de gelegenheidsarbeiders in de horeca sluiten;

Gelet op het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1969 pub. 24/01/2011 numac 2010000730 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 27 mei 2015;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 5 juni 2015;

Gelet op het advies van de Nationale Arbeidsraad, gegeven op 24 juni 2015;

Gelet op advies 57.693/1 van de Raad van State, gegeven op 14 juli 2015, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten van de Raad van State van 12 januari 1973;

Gelet op de regelgevingsimpactanalyse uitgevoerd overeenkomstig artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;

Op de voordracht van de Minister van Werk en van de Minister van Sociale Zaken en op het advies van de in Raad vergaderde ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In artikel 31ter van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1969 pub. 24/01/2011 numac 2010000730 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders, hersteld bij het koninklijk besluit van 12 november 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 12/11/2013 pub. 27/11/2013 numac 2013206324 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit inzake de tewerkstelling van gelegenheidswerknemers in de horecasector type koninklijk besluit prom. 12/11/2013 pub. 09/12/2013 numac 2013022605 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit inzake de tewerkstelling van gelegenheidswerknemers in de horecasector. - Addendum sluiten en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 27 mei 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 27/05/2014 pub. 23/06/2014 numac 2014203881 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot wijziging van artikel 31ter, van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders en artikel 28/10 van het koninklijk besluit van 16 mei 2003 tot uitvoering van het Hoofdstuk 7 van Titel IV van de programmawet van 24 december 2002 , betreffende de harmonisering en vereenvoudiging van de regelingen inzake verminderingen van de sociale zekerheidsbijdragen type koninklijk besluit prom. 27/05/2014 pub. 05/08/2014 numac 2014022368 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 30 december 1976 tot uitvoering van sommige bepalingen van artikel 59quater van de arbeidsongevallenwet van 10 april 1971 type koninklijk besluit prom. 27/05/2014 pub. 12/06/2014 numac 2014203165 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit tot wijziging van artikel 2 van het koninklijk besluit van 25 november 1991 houdende de werkloosheidsreglementering sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het tweede lid, worden de woorden "100 dagen" vervangen door "200 dagen";2° in het zevende lid worden de woorden "100 dagen" vervangen door "200 dagen".

Art. 2.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 juli 2015.

Art. 3.De minister bevoegd voor Werk en de minister bevoegd voor Sociale Zaken zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 23 oktober 2015.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, K. PEETERS De Minister van Sociale Zaken, Mevr. M. DE BLOCK

^