Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 18 september 2016
gepubliceerd op 13 december 2016

Koninklijk besluit tot goedkeuring van het reglement van de autoriteit voor financiële diensten en markten over de deugdelijke verslagen die de dienstverleners aan hun cliënten moeten verstrekken over de verzekeringsbemiddelingsdienst die zij hun aanbieden, of de verzekeringsovereenkomsten die zij met hen hebben gesloten

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2016011432
pub.
13/12/2016
prom.
18/09/2016
ELI
eli/besluit/2016/09/18/2016011432/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

18 SEPTEMBER 2016. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van het reglement van de autoriteit voor financiële diensten en markten over de deugdelijke verslagen die de dienstverleners aan hun cliënten moeten verstrekken over de verzekeringsbemiddelingsdienst die zij hun aanbieden, of de verzekeringsovereenkomsten die zij met hen hebben gesloten


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten, artikel 64, laatstelijk gewijzigd bij het koninklijk besluit van 3 maart 2011;

Gelet op het koninklijk besluit van 21 februari 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/02/2014 pub. 07/03/2014 numac 2014011142 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie en federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit over de regels voor de toepassing van de artikelen 27 tot 28bis van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten op de verzekeringssector type koninklijk besluit prom. 21/02/2014 pub. 07/03/2014 numac 2014011143 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie en federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit inzake de krachtens de wet vastgestelde gedragsregels en regels over het beheer van belangenconflicten, wat de verzekeringssector betreft sluiten over de regels voor de toepassing van de artikelen 27 tot 28bis van de wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten op de verzekeringssector, bekrachtigd bij de wet van 4 april 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten betreffende de verzekeringen, artikel 4, 8° ;

Gelet op het advies van de Raad van Toezicht, gegeven op 18 juli 2016;

Op de voordracht van de Minister van Economie en Consumenten en de Minister van Financiën, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het reglement van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten van 2 augustus 2016 over de deugdelijke verslagen die de dienstverleners aan hun cliënten moeten verstrekken over de verzekeringsbemiddelingsdienst die zij hun aanbieden, of de verzekeringsovereenkomsten die zij met hen hebben gesloten, gevoegd bij dit besluit, wordt goedgekeurd.

Art. 2.De minister bevoegd voor Economie, de minister bevoegd voor Consumenten en de minister bevoegd voor Financiën zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 18 september 2016.

FILIP Van Koningswege : De Vice-eersteminister en Minister van Economie en Consumenten, K. PEETERS De Minister van Financiën, J. VAN OVERTVELDT

Bijlage bij het koninklijk besluit tot goedkeuring van het reglement van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten van 2 augustus 2016 over de deugdelijke verslagen die de dienstverleners aan hun cliënten moeten verstrekken over de verzekeringsbemiddelingsdienst die zij hun aanbieden, of de verzekeringsovereenkomsten die zij met hen hebben gesloten Reglement van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten van 2 augustus 2016 over de deugdelijke verslagen die de dienstverleners aan hun cliënten moeten verstrekken over de verzekeringsbemiddelingsdienst die zij hun aanbieden, of de verzekeringsovereenkomsten die zij met hen hebben gesloten DE AUTORITEIT VOOR FINANCI"LE DIENSTEN EN MARKTEN, Gelet op de wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten, artikel 64, laatstelijk gewijzigd bij het koninklijk besluit van 3 maart 2011;

Gelet op het koninklijk besluit van 21 februari 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/02/2014 pub. 07/03/2014 numac 2014011142 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie en federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit over de regels voor de toepassing van de artikelen 27 tot 28bis van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten op de verzekeringssector type koninklijk besluit prom. 21/02/2014 pub. 07/03/2014 numac 2014011143 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie en federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit inzake de krachtens de wet vastgestelde gedragsregels en regels over het beheer van belangenconflicten, wat de verzekeringssector betreft sluiten over de regels voor de toepassing van de artikelen 27 tot 28bis van de wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten op de verzekeringssector, bekrachtigd bij de wet van 4 april 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten betreffende de verzekeringen, artikel 4, 8° ;

Gelet op het advies van de Raad van Toezicht, gegeven op 18 juli 2016, Besluit : Hoofdstuk I. - Algemene bepalingen Afdeling 1. - Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder: 1° "dienstverlener": een dienstverlener als gedefinieerd in artikel 1, 11°, van het KB N1;2° "verzekeringsonderneming": een verzekeringsonderneming als gedefinieerd in artikel 1, 4°, van het KB N1;3° "andere verzekeringstussenpersoon dan een verbonden verzekeringsagent": een verzekeringstussenpersoon als gedefinieerd in artikel 1, 9°, van het KB N1;4° "verbonden verzekeringsagent": een verzekeringsagent als gedefinieerd in artikel 1, 8°, van het KB N1;5° "verzekering uit de groep activiteiten "niet-leven"": een verzekering als gedefinieerd in artikel 5, 11°, van de wet van 4 april 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten;6° "verzekering uit de groep activiteiten "leven"": een verzekering als gedefinieerd in artikel 5, 12°, van de wet van 4 april 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten;7° "spaarverzekering": een spaarverzekering als gedefinieerd in artikel 1, 14°, van het KB N1;8° "beleggingsverzekering": een beleggingsverzekering als gedefinieerd in artikel 1, 15°, van het KB N1;9° "grote risico's": de risico's als gedefinieerd in artikel 5, 39°, van de wet van 4 april 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten;10° "duurzame drager": een instrument als bedoeld in artikel 1, 17°, van het KB N2;11° " wet van 4 april 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten": de wet van 4 april 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten betreffende de verzekeringen;12° "KB N1": het koninklijk besluit van 21 februari 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/02/2014 pub. 07/03/2014 numac 2014011142 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie en federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit over de regels voor de toepassing van de artikelen 27 tot 28bis van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten op de verzekeringssector type koninklijk besluit prom. 21/02/2014 pub. 07/03/2014 numac 2014011143 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie en federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit inzake de krachtens de wet vastgestelde gedragsregels en regels over het beheer van belangenconflicten, wat de verzekeringssector betreft sluiten over de regels voor de toepassing van de artikelen 27 tot 28bis van de wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten op de verzekeringssector, bekrachtigd bij de wet van 4 april 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten;13° "KB N2": het koninklijk besluit van 21 februari 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/02/2014 pub. 07/03/2014 numac 2014011142 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie en federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit over de regels voor de toepassing van de artikelen 27 tot 28bis van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten op de verzekeringssector type koninklijk besluit prom. 21/02/2014 pub. 07/03/2014 numac 2014011143 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie en federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit inzake de krachtens de wet vastgestelde gedragsregels en regels over het beheer van belangenconflicten, wat de verzekeringssector betreft sluiten inzake de krachtens de wet vastgestelde gedragsregels en regels over het beheer van belangenconflicten, wat de verzerkingssector betreft. Afdeling 2. - Doel en toepassingsgebied

Art. 2.Conform artikel 4, 8°, van het KB N1 ontvangt de cliënt deugdelijke verslagen: i) van de dienstverlener die een andere verzekeringstussenpersoon dan een verbonden verzekeringsagent is, over de verzekeringsovereenkomsten die de cliënt via zijn tussenkomst heeft gesloten; ii) van de dienstverlener die een verzekeringsonderneming is, over de verzekeringsovereenkomsten die de cliënt rechtstreeks bij die dienstverlener en zijn verbonden verzekeringsagenten heeft gesloten.

Art. 3.Dit reglement is niet van toepassing op de deugdelijke verslagen die de dienstverleners aan hun cliënten moeten verstrekken over de volgende verzekeringsovereenkomsten: 1° de verzekeringsovereenkomsten over de dekking van grote risico's;2° de collectieve verzekeringsovereenkomsten die een verzekeringnemer uitsluitend heeft gesloten met het oog op de dekking van de risico's waaraan een geheel van personen zijn blootgesteld die een band van dezelfde aard met de verzekeringnemer hebben, en die, via de verzekeringnemer, contractueel zijn toegetreden om in aanmerking te komen voor de geboden dekking. Hoofdstuk II. - Inhoud van de verslagen die de dienstverleners aan hun cliënten moeten verstrekken

Art. 4.§ 1. De verslagen die de dienstverleners aan hun cliënten moeten verstrekken, bevatten minstens de volgende elementen: 1° een algemeen overzicht van de portefeuille van verzekeringsovereenkomsten met de volgende informatie: i) de identificatie van de dienstverlener, ii) de identificatiegegevens van de verzekeringnemer (de naam, de voornamen, het adres en de geboortedatum van de verzekeringnemers-natuurlijke personen, en de benaming en het adres als de verzekeringnemer een rechtspersoon is), iii) de naam en voornamen van de echtgeno(o)t(e) of de wettelijk samenwonende partner van de verzekeringnemer, naargelang het geval, of de naam en voornamen van zijn kinderen, als die informatie pertinent is gelet op de aard van de via die dienstverlener gesloten lopende verzekeringsovereenkomst(en); iv) het aantal op 31 december van het voorbije kalenderjaar lopende verzekeringsovereenkomsten van elk type; v) het aantal tijdens het voorbije kalenderjaar opgezegde verzekeringsovereenkomsten van elk type; vi) een waarschuwing, die luidt als volgt: i) als het verslag uitgaat van de in artikel 2, i), bedoelde dienstverlener: "De informatie in dit verslag betreft enkel de verzekeringsovereenkomst(en) die u via ons hebt gesloten.", ii) als het verslag uitgaat van de in artikel 2, ii), bedoelde dienstverlener: "De informatie in dit verslag betreft enkel de verzekeringsovereenkomst(en) die u rechtstreeks bij onze onderneming en onze verbonden verzekeringsagenten hebt gesloten."; 2° een inventaris van de op 31 december van het voorbije kalenderjaar lopende verzekeringsovereenkomsten, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen: A.de verzekeringen uit de groep activiteiten "niet-leven", B. de spaarverzekeringen, C. de beleggingsverzekeringen, D. de andere verzekeringen uit de groep activiteiten "leven" dan de spaar- en de beleggingsverzekeringen. § 2. De inventaris van de verzekeringsovereenkomsten bevat, voor elke overeenkomst, minstens de in artikel 5 bedoelde informatie.

In afwijking van het vorige lid kan de informatie die jaarlijks aan de betrokken cliënten moet worden gerapporteerd krachtens andere wettelijke en reglementaire bepalingen, uit de inventaris van de verzekeringsovereenkomsten worden weggelaten, als voor elke betrokken verzekeringsovereenkomst een waarschuwing wordt opgenomen die luidt als volgt: "Dit verslag moet worden gelezen in combinatie met de informatie die u moet worden verstrekt in het kader van andere jaarlijkse rapporteringen die krachtens andere wettelijke of reglementaire bepalingen worden opgesteld.".

Art. 5.§ 1. Voor elke verzekering uit de groep activiteiten "niet-leven" bevat de inventaris de volgende informatie: i) de benaming van de overeenkomst en het nummer van de verzekeringspolis, ii) het type overeenkomst, iii) de identiteit van de verzekeringsonderneming, iv) de datum waarop de overeenkomst ingaat, en de vervaldatum van de overeenkomst, alsook een waarschuwing, die luidt als volgt: "Behalve als u zich daar ten minste drie maanden vóór de vervaldag van de overeenkomst tegen verzet, wordt deze stilzwijgend verlengd voor opeenvolgende periodes van één jaar.", v) het voorwerp van het (de) verzekerde risico(`s), vi) de wijzigingen die tijdens het kalenderjaar in de waarborgen van de verzekeringsovereenkomst zijn aangebracht, alsook een waarschuwing die luidt als volgt: "Dit verslag vermeldt uitsluitend de wijzigingen die tijdens het kalenderjaar in de waarborgen van de overeenkomst zijn aangebracht. Voor een volledig overzicht van de gedekte risico's wordt u verzocht de voorwaarden van de overeenkomst te raadplegen.", vii) de verzekerde bedragen wanneer de verzekeringnemer ter zake een keuze heeft gemaakt, of, als de verzekeringnemer ter zake geen keuze heeft gemaakt, een waarschuwing die luidt als volgt: "Dit verslag vermeldt uitsluitend de verzekerde bedragen waarvoor u een keuze hebt gemaakt. Voor meer informatie over de andere verzekerde bedragen wordt u verzocht de voorwaarden van de overeenkomst te raadplegen.", viii) het totaalbedrag van de tijdens het voorbije kalenderjaar gestorte premies, ix) het bedrag en het soort franchise dat van toepassing is wanneer de verzekeringnemer ter zake een keuze heeft gemaakt, of, als de verzekeringnemer dat niet heeft gedaan, een waarschuwing die luidt als volgt: "Dit verslag vermeldt uitsluitend de franchises waarvoor u een keuze hebt gemaakt. Gelieve de voorwaarden van de overeenkomst te raadplegen voor meer informatie over de andere franchises.", x) het aantal tijdens het voorbije kalenderjaar aangegeven schadegevallen, xi) de bedragen die tijdens het voorbije kalenderjaar aan de verzekeringnemer of aan derden zijn gestort ter uitvoering van de overeenkomst, behalve als de aan derden gestorte bedragen ter uitvoering van een verplichte verzekeringsovereenkomst zijn gestort. § 2. Voor elke spaarverzekering bevat de inventaris de volgende informatie: i) de benaming van de overeenkomst en het nummer van de verzekeringspolis, ii) het type overeenkomst, iii) de identiteit van de verzekeringsonderneming, iv) de identiteit van de verzekerde, v) de begunstigde(n) van de overeenkomst, met vermelding van: a) de identificatiegegevens van de begunstigde(n) (naam en voornaam of, als het een rechtspersoon betreft, benaming), als de dienstverlener over die informatie beschikt, of b) als de sub a) bedoelde informatie niet beschikbaar is, het(de) criterium(criteria) dat(die) het mogelijk maakt(maken) de begunstigde(n) te identificeren, als de dienstverlener over die informatie beschikt, tenzij het(de) betrokken criterium(criteria) in een notariële akte werd(en) vastgelegd, of c) als de sub a) bedoelde informatie niet beschikbaar is, en het(de) sub (b) criterium(criteria) in een notariële akte werd(en) vastgelegd, de verwijzing naar de betrokken notariële akte als de dienstverlener over die informatie beschikt, of d) als punten a), b) en c) niet van toepassing zijn, de vermelding "niet beschikbaar". In de sub b) en c) bedoelde gevallen voegt de dienstverlener een waarschuwing toe die luidt als volgt: "Wij beschikken niet over informatie die het mogelijk maakt de begunstigde(n) van de overeenkomst bij naam te identificeren. Gelieve te controleren of uw eerder gemaakte keuze van begunstigde(n) nog aansluit bij uw huidige situatie.", vi) de datum waarop de overeenkomst ingaat, en de vervaldatum van de overeenkomst, vii) het totaalbedrag van de tijdens het voorbije kalenderjaar gestorte premies, viii) het gewaarborgde rendement voor de tijdens het voorbije kalenderjaar gestorte premies, ix) het tijdens het voorbije kalenderjaar aan de overeenkomst toegekende bedrag van de winstdeelneming, x) de afkoopwaarde van de overeenkomst op 31 december van het voorbije kalenderjaar. § 3. Voor elke beleggingsverzekering bevat de inventaris de volgende informatie: i) de benaming van de overeenkomst en het nummer van de verzekeringspolis, ii) het type overeenkomst, iii) de identiteit van de verzekeringsonderneming, iv) de identiteit van de verzekerde, v) de begunstigde(n) van de overeenkomst, met vermelding van: a) de identificatiegegevens van de begunstigde(n) (naam en voornaam of, als het een rechtspersoon betreft, benaming), als de dienstverlener over die informatie beschikt, of b) als de sub a) bedoelde informatie niet beschikbaar is, het(de) criterium(criteria) dat(die) het mogelijk maakt(maken) de begunstigde(n) te identificeren, als de dienstverlener over die informatie beschikt, tenzij het(de) betrokken criterium(criteria) in een notariële akte werd(en) vastgelegd, of c) als de sub a) bedoelde informatie niet beschikbaar is, en het(de) sub (b) criterium(criteria) in een notariële akte werd(en) vastgelegd, de verwijzing naar de betrokken notariële akte als de dienstverlener over die informatie beschikt, of d) als punten a), b) en c) niet van toepassing zijn, de vermelding "niet beschikbaar". In de sub b) en c) bedoelde gevallen voegt de dienstverlener een waarschuwing toe die luidt als volgt: "Wij beschikken niet over informatie die het mogelijk maakt de begunstigde(n) van de overeenkomst bij naam te identificeren. Gelieve te controleren of uw eerder gemaakte keuze van begunstigde(n) nog aansluit bij uw huidige situatie.", vi) de datum waarop de overeenkomst ingaat, en de vervaldatum van de overeenkomst, vii) het totaalbedrag van de tijdens het voorbije kalenderjaar gestorte premies, viii) het aantal eenheden van het beleggingsfonds die de belegging vertegenwoordigen die is uitgevoerd sinds de datum waarop de overeenkomst is ingegaan, ix) de netto-inventariswaarde van het beleggingsfonds op 31 december van het voorbije kalenderjaar, x) de waarde van de overeenkomst op 31 december van het voorbije kalenderjaar, alsook de vermelding dat die waarde werd berekend door vermenigvuldiging van de netto-inventariswaarde met het aantal rechten van deelneming als bedoeld sub vii). § 4. Voor elke andere verzekering uit de groep activiteiten "leven" dan de spaar- en de beleggingsverzekeringen bevat de inventaris de volgende informatie: i) de benaming van de overeenkomst en het nummer van de verzekeringspolis, ii) het type overeenkomst, iii) de identiteit van de verzekeringsonderneming, iv) de identiteit van de verzekerde, v) de begunstigde(n) van de overeenkomst, met vermelding van: a) de identificatiegegevens van de begunstigde(n) (naam en voornaam of, als het een rechtspersoon betreft, benaming), als de dienstverlener over die informatie beschikt, of b) als de sub a) bedoelde informatie niet beschikbaar is, het(de) criterium(criteria) dat(die) het mogelijk maakt(maken) de begunstigde(n) te identificeren, als de dienstverlener over die informatie beschikt, tenzij het(de) betrokken criterium(criteria) in een notariële akte werd(en) vastgelegd, of c) als de sub a) bedoelde informatie niet beschikbaar is, en het(de) sub (b) criterium(criteria) in een notariële akte werd(en) vastgelegd, de verwijzing naar de betrokken notariële akte als de dienstverlener over die informatie beschikt, of d) als punten a), b) en c) niet van toepassing zijn, de vermelding "niet beschikbaar". In de sub b) en c) bedoelde gevallen, voegt de dienstverlener een waarschuwing toe die luidt als volgt: "Wij beschikken niet over informatie die het mogelijk maakt de begunstigde(n) van de overeenkomst bij naam te identificeren. Gelieve te controleren of uw eerder gemaakte keuze van begunstigde(n) nog aansluit bij uw huidige situatie.", vi) de datum waarop de overeenkomst ingaat, en de vervaldatum van de overeenkomst, vii) het totaalbedrag van de tijdens het voorbije kalenderjaar gestorte premies, viii) het verzekerde bedrag op 31 december van het voorbije kalenderjaar, ix) de afkoopwaarde van de overeenkomst op 31 december van het voorbije kalenderjaar.

Hoofdstuk III. - Vorm van de verslagen die de dienstverleners aan hun cliënten moeten verstrekken

Art. 6.Elke dienstverlener ziet erop toe dat de verslagen die hij aan zijn cliënten overlegt, bondig en nauwkeurig zijn, zodat de cliënten snel een volledig overzicht van de betrokken verzekeringsovereenkomsten krijgen. Bovendien dienen de verslagen in een duidelijke en begrijpelijke taal te worden opgesteld.

Hoofdstuk IV. - Modaliteiten voor de verstrekking van de verslagen aan de cliënten

Art. 7.§ 1. Onverminderd artikel 8, tweede lid, moeten de verslagen over een bepaald kalenderjaar jaarlijks en uiterlijk op 31 maart van het volgende jaar aan de cliënten worden verstrekt. § 2. De verslagen moeten gratis aan de cliënten worden verstrekt op een duurzame drager.

Een andere duurzame drager dan papier is enkel toegestaan als: a) de verstrekking van de verslagen op die drager past in de context waarin de dienstverlener zakendoet met de cliënt; en b) de cliënt, na de keuze te hebben gekregen om de verslagen op papier dan wel op die andere duurzame drager te ontvangen, er specifiek voor heeft geopteerd om de verslagen op die andere duurzame drager te ontvangen. De cliënt die ervoor heeft geopteerd om de verslagen op een andere duurzame drager dan papier te ontvangen, moet die keuze achteraf nog kunnen veranderen. Hij moet door de dienstverlener in kennis worden gesteld van de procedure die hij ter zake dient te volgen, als deze hem vraagt te kiezen tussen de verstrekking van de verslagen op papier of op een andere duurzame drager dan papier. Die mogelijkheid moet de cliënt in herinnering worden gebracht telkens wanneer hem een verslag op een andere duurzame drager dan papier wordt verstrekt.

Behalve wanneer de duurzame drager met het verslag persoonlijk aan de cliënt wordt verstrekt of geadresseerd, moet deze jaarlijks van de dienstverlener een waarschuwing ontvangen die hem meedeelt dat het verslag beschikbaar is en waar het precies beschikbaar is en waarin hij wordt verzocht dat verslag te raadplegen.

Voor de toepassing van dit besluit zal de verstrekking van het verslag via elektronische communicatiekanalen worden geacht aangepast te zijn aan de context waarin de dienstverlener zakendoet met de cliënt, als wordt bewezen dat de cliënt regelmatig toegang heeft tot internet. De mededeling door de cliënt van een e-mailadres als communicatiekanaal voor het zakendoen, zal als een bewijs van die regelmatige toegang tot internet worden beschouwd.

Hoofdstuk V. - Slotbepalingen

Art. 8.Dit reglement is voor het eerst van toepassing op de verslagen over het kalenderjaar 2017.

In afwijking van artikel 7, § 1, moet het verslag over het kalenderjaar 2017 uiterlijk op 31 december 2018 aan de cliënten worden verstrekt.

Art. 9.Dit reglement treedt in werking op de dag waarop het koninklijk besluit tot goedkeuring ervan in werking treedt.

Brussel, 2 augustus 2016.

De Voorzitter, Jean-Paul SERVAIS Gezien om gevoegd te worden bij Ons besluit van 18 september 2016 tot goedkeuring van het reglement van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten van 2 augustus 2016 over de deugdelijke verslagen die de dienstverleners aan hun cliënten moeten verstrekken over de verzekeringsbemiddelingsdienst die zij hun aanbieden, of de verzekeringsovereenkomsten die zij met hen hebben gesloten.

FILIP Van Koningswege : De Vice-eersteminister en Minister van Economie en Consumenten, K. PEETERS De Minister van Financiën, J. VAN OVERTVELDT

Toelichtende nota bij het reglement van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten over de deugdelijke verslagen die de dienstverleners aan hun cliënten moeten verstrekken over de verzekeringsbemiddelingsdienst die zij hun aanbieden, of de verzekeringsovereenkomsten die zij met hen hebben gesloten I. Toelichting bij het wettelijk kader Dit reglement van de FSMA geeft uitvoering aan artikel 4, 8°, van het koninklijk besluit van 21 februari 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/02/2014 pub. 07/03/2014 numac 2014011142 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie en federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit over de regels voor de toepassing van de artikelen 27 tot 28bis van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten op de verzekeringssector type koninklijk besluit prom. 21/02/2014 pub. 07/03/2014 numac 2014011143 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie en federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit inzake de krachtens de wet vastgestelde gedragsregels en regels over het beheer van belangenconflicten, wat de verzekeringssector betreft sluiten over de regels voor de toepassing van de artikelen 27 tot 28bis van de wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten op de verzekeringssector (hierna "KB N1").

Volgens die bepaling dient de cliënt van de dienstverlener deugdelijke verslagen te ontvangen over, naargelang het geval, (a) de verzekeringsbemiddelingsdienst die hij hem aanbiedt, of (b) de verzekeringsovereenkomsten die hij met hem heeft gesloten.

Artikel 4, 8°, van het KB N1 voorziet in de mogelijkheid voor de FSMA om een reglement goed te keuren waarin de inhoud en de vorm van die verslagen, alsook de modaliteiten voor de verstrekking ervan worden verduidelijkt. Dat is het doel van dit reglement.

Conform artikel 49, § 3, van de wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten heeft de Raad van Toezicht van de FSMA op 18 juli 2016 zijn advies verleend.

II. Toelichting bij het reglement Dit reglement verduidelijkt de inhoud, de vorm en de modaliteiten voor de verstrekking van de verslagen die de cliënten jaarlijks moeten ontvangen over de door hen gesloten verzekeringsovereenkomsten.

De verslagen moeten aan de cliënten worden verstrekt door de dienstverlener met of via wie zij die verzekeringsovereenkomsten hebben gesloten (artikel 2 van het reglement). Als de cliënt één of meer verzekeringsovereenkomsten rechtstreeks met een verzekeringsonderming of met een van haar verbonden agenten sluit, zal de rapportering over die overeenkomst(en) door de verzekeringsonderneming moeten worden verricht. Als de cliënt een beroep doet op een andere verzekeringstussenpersoon dan een verbonden verzekeringsagent om één of meer verzekeringsovereenkomsten te sluiten, zal de rapportering over die overeenkomst(en) door die verzekeringstussenpersoon moeten worden verricht. Zo zal een makelaar instaan voor de rapportering over alle via hem gesloten overeenkomsten. Artikel 4, 8°, van het KB N1 bepaalt immers dat de dienstverlener aan de cliënt verslagen moet verstrekken over, naargelang het geval, (a) de verzekeringsbemiddelingsdienst die hij de cliënt aanbiedt, of (b) de verzekeringsovereenkomsten die hij met de cliënt heeft gesloten. Bij een andere verzekeringstussenpersoon dan een verbonden verzekeringsagent (zoals een verzekeringsmakelaar) zal het onder sub (a) bedoelde verslag over de verzekeringsbemiddelingsdienst betrekking hebben op de via hem gesloten verzekeringsovereenkomsten.

De verzekeringnemers zullen, in voorkomend geval, dus verschillende afzonderlijke verslagen ontvangen die zij samen zullen moeten bekijken om een totaalbeeld te krijgen van hun portefeuille van verzekeringsovereenkomsten. Dat is de reden waarom in de verslagen een waarschuwing zal moeten worden opgenomen, om de aandacht vestigen op hun, in voorkomend geval beperkte, draagwijdte.

Het reglement sluit bepaalde verzekeringsovereenkomsten uit zijn toepassingsgebied uit (artikel 3 van het reglement). Zo worden verzekeringsovereenkomsten over de dekking van grote risico's en collectieve verzekeringsovereenkomsten uitgesloten. De FSMA is immers van oordeel dat het niet nodig is om de inhoud, de vorm en de modaliteiten voor de verstrekking van de verslagen over dergelijke verzekeringsovereenkomsten te verduidelijken. De algemene verplichting om deugdelijke verslagen aan de cliënten over te leggen over dergelijke overeenkomsten, blijft krachtens het KB N1 echter bestaan.

Er moet worden opgemerkt dat hier met "collectieve verzekering" wordt verwezen naar de overeenkomsten die een verzekeringnemer heeft gesloten met het oog op de dekking van de risico's waaraan een geheel van personen zijn blootgesteld die een band van dezelfde aard hebben met de verzekeringnemer, en die, via de verzekeringnemer, contractueel zijn geaffilieerd om in aanmerking te komen voor de geboden dekking.

Hier wordt onder andere gedacht aan een werkgever die een verzekeringsovereenkomst sluit om de door zijn werknemers gelopen risico's (ongevallen, hospitalisatie) te dekken, aan de sportclub die een verzekeringsovereenkomst sluit om de door haar leden gelopen risico's (ongevallen) te dekken, aan de aanbieder van mobiele telefonie die verzekeringsovereenkomsten sluit om de door zijn cliënten gelopen risico's (verlies of beschadiging van mobiele telefoons) te dekken, enz. Daarbij doet het er niet toe of de verzekerden automatisch door de collectieve verzekering zijn gedekt, dan wel of zij die verzekering expliciet moeten onderschrijven. Te noteren valt dat de verzekeringsovereenkomsten die tegelijkertijd de door de verzekeringnemer gelopen risico's en de door derden gelopen risico's dekken, niet door die uitsluiting worden geviseerd. Het gaat daarbij immers niet om collectieve verzekeringsovereenkomsten in de zin van dit reglement.

Ter herinnering: de levensverzekeringsovereenkomsten die in het kader van de eerste of de tweede pensioenpijler worden afgesloten, vallen buiten het toepassingsgebied van de gedragsregels vervat in artikel 27 tot 28bis van de wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten (zoals verduidelijkt door het KB N1). De huidige rapportering is dus niet van toepassing op deze overeenkomsten, aangezien die ter uitvoering van voornoemde gedragsregels wordt vastgesteld.

Dit reglement is van toepassing onverminderd de regels in andere wetteksten of reglementeringen, zoals de regels die andere rapporteringen aan de cliënten opleggen (bv. de artikelen 19 en 20 van het koninklijk besluit van 14 november 2003Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2003 pub. 14/11/2003 numac 2003023014 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de levensverzekeringsactiviteit sluiten betreffende de levensverzekeringsactiviteit) of ook de regels ter omkadering van de informatieverstrekking aan de cliënten (bv. de verplichting om informatie te verstrekken die correct, duidelijk en niet misleidend is, als bedoeld in artikel 26, tweede lid, van de wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten, artikel 277, § 1, eerste lid, van de wet van 4 april 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten betreffende de verzekeringen, en artikel 27, § 2, van voornoemde wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten juncto artikel 4, 1°, van het KB N1).

Om echter te voorkomen dat dezelfde informatie verschillende keren aan de cliënt zou worden verstrekt, bepaalt het reglement dat de informatie die jaarlijks aan de cliënt moet worden verstrekt krachtens andere wettelijke of reglementaire bepalingen, kan worden weggelaten uit de jaarlijkse rapportering die met toepassing van artikel 4, 8°, van het KB N1 wordt verricht (op voorwaarde dat daarover in het verslag een waarschuwing wordt ingelast) (artikel 4, § 2, van het reglement). Hier wordt de informatie geviseerd die wordt verstrekt in het strikte en beperkte kader van andere jaarlijkse rapporteringen waarin door of krachtens een wet of een Europese verordening wordt voorzien, zoals de rapportering over de levensverzekeringsovereenkomsten die wordt verricht conform de artikelen 19 en 20 van het koninklijk besluit van 14 november 2003Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2003 pub. 14/11/2003 numac 2003023014 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de levensverzekeringsactiviteit sluiten betreffende de levensverzekeringsactiviteit. Zo zal een verzekeringsmakelaar uit zijn rapportering bepaalde informatie kunnen weglaten die de verzekeringsonderneming moet vermelden in de rapportering die zij krachtens de artikelen 19 en 20 van dat koninklijk besluit moet verrichten. Hij zal niet moeten nagaan of de verzekeringsonderneming die rapportering correct heeft verricht.

Daarentegen zal hij wel moeten nagaan of de betrokken levensverzekeringsovereenkomst wel degelijk in die rapportering aan bod komt, en zal hij erop moeten toezien uit zijn rapportering enkel die informatie weg te laten die al in die andere rapporteringen moet worden vermeld. De door dit reglement voorgeschreven rapportering dient, met andere woorden, altijd te worden opgesteld en overgemaakt aan de cliënt. Enkel de gegevens die het voorwerp uitmaken van een andere rapportering, kunnen worden weggelaten (mits vermelding van een waarschuwing), dit om de dubbele informatieverstrekking en werkoverlast voor de dienstverleners te vermijden.

Die mogelijkheid om informatie weg te laten die in een andere rapportering aan bod moet komen, zou ook kunnen gelden voor de rapportering die in de toekomst zal moeten worden verricht krachtens de bepalingen die artikel 30.5 van Richtlijn (EU) 2016/97 van 20 januari 2016 betreffende verzekeringsdistributie (vanaf het moment waarop die rapportering effectief zal worden en rekening houdend met de verduidelijkingen die ter zake zullen worden verstrekt in de gedelegeerde handelingen die momenteel worden besproken) in Belgisch recht omzetten. Daarentegen stelt het feit dat bepaalde informatie die, krachtens dit reglement, in de jaarlijkse rapportering moet worden opgenomen, reeds in een ander kader aan de cliënt werd verstrekt (in een vervaldagbericht van een verzekeringsovereenkomst of in een brief die bij de afhandeling van een schadegeval wordt verstuurd), de dienstverlener geenszins vrij van vermelding van die informatie in de jaarlijkse rapportering.

Wat de inhoud van de te verstrekken informatie betreft, bepaalt het reglement dat het verslag uit twee afzonderlijke delen moet bestaan: 1° een eerste deel waarin een algemeen overzicht moet worden gegeven van de portefeuille van verzekeringsovereenkomsten die met of via de dienstverlener zijn gesloten.Dat algemene overzicht bevat identificatiegegevens, alsook het aantal op 31 december van het betrokken jaar lopende overeenkomsten en het aantal tijdens dat jaar vervallen overeenkomsten. 2° een tweede deel met een inventaris van alle lopende verzekeringsovereenkomsten, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen de niet-levensverzekeringen, de spaarverzekeringen, de beleggingsverzekeringen en de andere levensverzekeringen dan de spaar- en de beleggingsverzekeringen.Voor elke overeenkomst moet ook een reeks specifieke gegevens worden verstrekt (artikel 5 van het reglement). Te noteren valt dat, als een overeenkomst de kenmerken van zowel een spaarverzekeringen als een beleggingsverzekering vertoont (een zogenaamde verzekeringsovereenkomst van tak 44), moet de vereiste informatie cumulatief worden verstrekt voor beide verzekeringstypes.

Te noteren valt dat het reglement onder andere de vermelding van het "type" overeenkomst vereist. Daarnaast is ook de vermelding vereist van het tijdens het betrokken jaar lopende of opgezegde aantal overeenkomsten "van elk type". Hier moet worden verduidelijkt om welke type verzekeringsovereenkomst in de courante betekenis van de term het gaat (bv. brandverzekering, autoverzekering, burgerlijke beroepsaansprakelijkheidsverzekering, enz.). De verwijzing naar de verzekeringstak waaronder de overeenkomst ressorteert, is voor de cliënt immers niet altijd voldoende duidelijk. Voor bepaalde overeenkomsten kan die verwijzing echter wel worden gebruikt. Daarbij wordt bijvoorbeeld gedacht aan "tak 21"- of "tak 23"-verzekeringen, namen die vrij courant worden gebruikt. Het begrip "type overeenkomst" heeft dus dezelfde betekenis als het begrip "type product" dat wordt gebruikt in het koninklijk besluit van 25 april 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/04/2014 pub. 12/06/2014 numac 2014011329 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende bepaalde informatieverplichtingen bij de commercialisering van financiële producten bij niet-professionele cliënten sluiten betreffende bepaalde informatieverplichtingen bij de commercialisering van financiële producten bij niet-professionele cliënten (artikel 12, § 1, 3° ).Te noteren valt dat in de rapportering het aantal overeenkomsten van elke type moet worden vermeld die tijdens het kalenderjaar werden opgezegd. Het betreft dus niet de niet-levensverzekeringsovereenkomsten van één jaar die stilzwijgend worden verlengd, maar wel de overeenkomsten die tijdens het betrokken kalenderjaar werden opgezegd. De bedoeling is de aandacht van de cliënt te vestigen op het aantal betrokken overeenkomsten zodat hij, in voorkomend geval, meer informatie over die overeenkomsten kan opzoeken als het vermelde aantal niet overeenstemt met wat hij verwachtte. Deze opgezegde overeenkomsten dienen dus niet in de inventaris te worden opgenomen.

Verder moet worden opgemerkt dat de inventaris van elke niet-levensverzekeringovereenkomst de verzekerde bedragen en de toepasselijke franchises zal moeten verduidelijken, voor zover de verzekeringnemer die bedragen en franchises heeft gekozen. Als de verzekerde bedragen en de franchises niet door de verzekeringnemer zijn vastgesteld, is het voldoende om in de inventaris naar de voorwaarden van de overeenkomst te verwijzen (algemene voorwaarden of elk ander contractueel document).

De inventaris dient ook de eventuele aanpassingen te vermelden die tijdens het kalenderjaar in de waarborgen van de verzekeringsovereenkomsten zijn aangebracht. Te noteren valt dat deze mededeling van de in de waarborgen aangebrachte aanpassingen in geen geval als bewijs van hun aanvaarding door de cliënt zal kunnen worden gebruikt.

Ook moet de inventaris van elke overeenkomst de bedragen vermelden die tijdens het voorbije kalenderjaar aan de verzekeringnemer of aan derden zijn gestort ter uitvoering van de overeenkomst, behalve wanneer de aan derden gestorte bedragen ter uitvoering van een verplichte verzekeringsovereenkomst aan hen zijn gestort.

Een verzekering wordt als verplicht beschouwd als: o een wettelijke of reglementaire bepaling expliciet een verzekeringsverplichting oplegt; o een wettelijke of reglementaire bepaling bij niet-verzekering in één of meer van de hieronder opgesomde gevolgen voorziet: - een strafrechtelijke en/of administratieve sanctie, met inbegrip van een administratieve geldboete; - het verbod om een activiteit uit te oefenen of een bepaalde handeling te stellen; - de ambtshalve aansluiting bij een overheids- of privé-instelling, kas, fonds, ... waaraan een bijdrage moet worden betaald; - het geheel of gedeeltelijk verhalen op een verzekeringsplichtige persoon van het door een overheids- of privé-instelling, kas, fonds, ... uitbetaalde bedrag.

Wordt daarentegen niet als verplicht beschouwd: - een verzekering die als voorwaarde geldt om een subsidie of een erkenning in het kader van een mogelijke subsidiëring te ontvangen, - een verzekering die contractueel verplicht wordt, - een verplichte dekking in een niet-verplichte verzekering.

De FSMA publiceert op haar website een indicatieve lijst van de verplichte verzekeringen.

De verslagen moeten deugdelijk zijn, wat impliceert dat zij in een duidelijke en begrijpelijke taal moeten worden opgesteld, alsook bondig en nauwkeurig moeten zijn, zodat de cliënten snel een volledig overzicht van de verzekeringsovereenkomsten krijgen. Het staat de dienstverlener echter vrij zelf het model te kiezen dat hij daarbij gebruikt (tabel, lijst, ...).

Een dienstverlener zou zijn verslagen ook elektronisch kunnen opstellen in de vorm van een tabel waarin systematisch alle informatie over het vorige jaar (of verschillende voorbije jaren) wordt opgenomen.

De verslagen moeten gratis aan de cliënten worden verstrekt op een duurzame drager, i.e. op papier of op elke andere drager die hen in staat stelt om persoonlijk aan hen gerichte informatie op te slaan op een wijze die deze informatie gemakkelijk toegankelijk maakt voor toekomstig gebruik gedurende een periode die is afgestemd op het doel waarvoor de informatie kan dienen, en die een ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt (e-mail, cd-rom, intranet met een via een "login" en een wachtwoord beveiligde toegang, enz.).

De cliënt moet echter steeds de mogelijkheid krijgen om het verslag op papier te ontvangen. Bovendien moet de dienstverlener, om een andere duurzame drager dan papier te mogen gebruiken, vooraf de specifieke instemming van de cliënt verkrijgen en moet de cliënt de door hem gemaakte keuze in een later stadium kunnen wijzigen. Ook moet die andere duurzame drager aangepast zijn. De verstrekking van verslagen langs elektronische weg (e-mail, beveiligd intranet) zal als aangepast worden beschouwd als is aangetoond dat de cliënt regelmatig toegang heeft tot internet. Dat zal worden geacht zo te zijn als de cliënt de dienstverlener een e-mailadres heeft bezorgd om onderling te communiceren. Te noteren valt dat, behalve als het verslag persoonlijk aan de cliënt wordt overhandigd of geadresseerd (via post of e-mail), de cliënt jaarlijks een waarschuwing moet ontvangen (via pop-up, e-mail, ...) waarin hij wordt verzocht kennis te nemen van het verslag en die hem eraan herinnert waar dat verslag te vinden is (bv. op het beveiligde intranet van de dienstverlener). De dienstverlener zal erop toezien dat de cliënt een ontvangstbewijs ondertekent als hij hem het verslag persoonlijk overhandigt.

De dienstverleners moeten een zekere tijd krijgen om zich op de toepassing van dit reglement voor te bereiden. Daarom zal de eerste rapportering betrekking hebben op het jaar 2017 (stand van de portefeuille op 31 december 2017) en zullen de dienstverleners uitzonderlijk over een termijn van één jaar beschikken om hun cliënten een deugdelijk verslag te bezorgen. Achteraf zal de rapportering uiterlijk op 31 maart van het volgende jaar aan de cliënten moeten worden verstrekt.

De FSMA zal de voorschriften van dit reglement na verloop van tijd opnieuw onderzoeken in het licht van de opgedane ervaring en rekening houdend met de evolutie van de Europese regelgeving.

^