Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 17 augustus 2013
gepubliceerd op 22 augustus 2013

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 11 juli 2003 houdende vaststelling van bepaalde elementen van de procedure die dienen gevolgd te worden door de dienst van de Dienst Vreemdelingenzaken die belast is met het onderzoek van de **** op basis van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2013000537
pub.
22/08/2013
prom.
17/08/2013
ELI
eli/besluit/2013/08/17/2013000537/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode
<****>****_title">17 AUGUSTUS 2013. - **** besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 11 juli 2003 houdende vaststelling van bepaalde elementen van de procedure die dienen gevolgd te worden door de dienst van de Dienst **** die belast is met het onderzoek van de **** op basis van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen****><****>
VERSLAG AAN DE KONING ****, **** wet van 8 mei 2013 tot wijziging van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, van de wet van 12 januari 2007 betreffende de opvang van **** en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen en van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn heeft de bevoegdheid van de bevoegde dienst van de Dienst **** die belast is met de behandeling van **** verder ingeperkt.****><****>Enkel op basis van artikel 51/5 van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen (hierna afgekort : wet), met name in het kader van de **** ****. 343/2003 van de **** van 18 februari 2003 tot vaststelling van de criteria en instrumenten om te bepalen welke lidstaat verantwoordelijk is voor de behandeling van een **** dat door een onderdaan van een derde land bij één van de lidstaten wordt ingediend, heeft de Dienst **** nog een ****- en beslissingsbevoegdheid.****><****>Voor de rest is de rol van de Dienst **** bij de behandeling van **** voornamelijk een administratieve aangelegenheid, zonder eigen ****- en beslissingsbevoegdheid.****><****>De Dienst **** neemt de **** in ontvangst, neemt de vingerafdrukken van de **** af, bepaalt de taal waarin de **** plaatsvindt en neemt op basis van artikel 51/10 van de wet een verklaring af met betrekking tot de identiteit, de herkomst en de **** van de **** en diens antwoorden op een vragenlijst met betrekking tot de redenen die de **** ertoe hebben aangezet om een **** in te dienen en waarin de mogelijkheden tot terugkeer naar het land waaruit hij gevlucht is, worden verduidelijkt. **** vragenlijst moet door de ambtenaar van de bevoegde dienst tijdens het gehoor samen met de **** worden overlopen en ingevuld. **** verklaring en vragenlijst worden onverwijld overgemaakt aan de Commissaris-generaal voor de vluchtelingen en de **** die een beslissing over de **** neemt.****><****>Indien de vreemdeling een volgende **** indient in de zin van artikel 51/8 van de wet, is de Dienst **** niet langer bevoegd om deze **** te onderzoeken.****><****>**** basis van het nieuwe artikel 51/8 van de wet zal de de bevoegde dienst van de Dienst **** bij een volgende **** de nodige administratieve verrichtingen doorvoeren en een verklaring afnemen met betrekking tot de door de **** aangebrachte nieuwe elementen en de redenen waarom hij deze elementen niet eerder kon aanbrengen. **** verklaring wordt onverwijld overgemaakt aan de Commissaris-generaal voor de vluchtelingen en de **** die nu op grond van het nieuwe artikel 57/6/2 van de wet bevoegd is om te onderzoeken of er bij deze meervoudige **** elementen aan de orde zijn of door de **** zijn voorgelegd, die de kans aanzienlijk groter maken dat hij voor erkenning als vluchteling of voor subsidiaire bescherming in aanmerking komt. Bij gebrek aan dergelijke elementen, neemt de Commissaris-generaal de **** niet in overweging.****><****>**** besluit dat **** ter ondertekening wordt voorgelegd, beoogt het koninklijk besluit van 11 juli 2003 houdende vaststelling van bepaalde elementen van de procedure die dienen gevolgd te worden door de dienst van de Dienst **** die belast is met het onderzoek van de **** op basis van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen aan te passen aan voornoemde wetswijzigingen. **** betreft voornamelijk technische aanpassingen.****><****>**** commentaar Artikel 1 In artikel 1 wordt de definitie van de «*****» van artikel 1/1 van het koninklijk besluit van 11 juli 2003 verduidelijkt. **** bevoegde dienst van de Dienst **** is belast met het onderzoek en de behandeling van de **** op basis van de artikelen 51/5, 51/8 en 51/10, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen.****><****>Zoals hierboven reeds werd uiteengezet, heeft de Dienst **** enkel nog een ****- en beslissingsbevoegdheid in het kader van artikel 51/5 van de wet (vaststelling van de verantwoordelijke lidstaat voor de behandeling van de ****).****><****>In het kader van de artikelen 51/8 en 51/10 van de wet heeft de Dienst **** louter een administratieve rol, met name de registratie van de **** met de nodige administratieve verrichtingen, de afname van een verklaring en vragenlijst, die hij onverwijld moet overmaken aan het Commissariaat-generaal voor de vluchtelingen en de ****.****><****>Artikel 2 In artikel 2 wordt artikel 3 van het koninklijk besluit van 11 juli 2003 aangevuld. Er wordt voorzien dat de informatiebrochure die aan de **** wordt verstrekt op het moment dat hij een **** indient, een aantal inlichtingen dient te bevatten met betrekking tot de verwerking en de verdere verwerking van de **** van de **** door de **** op basis van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van **** (hierna afgekort ****).****><****>Aangezien de **** betreffende de **** bij de Dienst **** zelf worden verkregen, is zij, als verantwoordelijke voor de verwerking, op grond van artikel 9, § 1, **** verplicht om de **** een aantal inlichtingen te verstrekken om een eerlijke verwerking te waarborgen zoals de naam en het adres van de verantwoordelijke voor de verwerking, de doeleinden van de verwerking, de ontvangers of de categorieën van ontvangers, het bestaan van een recht op mededeling en op verbetering van de **** die op hem betrekking hebben (artikelen 10 en 12 ****) alsmede de procedures om die rechten te doen gelden. Deze inlichtingen moeten worden verstrekt uiterlijk op het moment dat de gegevens worden verkregen. Om aan deze verplichting tegemoet te komen, worden deze inlichtingen opgenomen in de informatiebrochure die aan de **** wordt verstrekt op het moment dat hij een **** indient overeenkomstig artikelen 50, 50bis, 50ter of 51 van de wet.****><****>Artikelen 3 tot 9 en artikelen 11 en 12 De artikelen 3 tot 9 en de artikelen 11 en 12 bevatten louter technische aanpassingen van het koninklijk besluit van 11 juli 2003, enerzijds, gelet op de inperking van de bevoegdheden van de Dienst **** (geen beslissingsbevoegdheid meer bij meervoudige **** in het kader van artikel 51/8 van de wet) en, anderzijds, gelet op de wettelijke verplichting om tijdens het gehoor op de Dienst **** de op grond van artikel 51/10 van de wet verstrekte vragenlijst van het Commissariaat-generaal voor de vluchtelingen en de **** samen met de **** te overlopen en in te vullen (zie toelichting onder artikel 10).****><****>Artikel 10 Artikel 10 voorziet in een aanpassing van artikel 16 van het koninklijk besluit van 11 juli 2003.****><****>Het nieuw artikel 51/10 van de wet voorziet nu dat de vragenlijst van het Commissariaat-generaal voor de vluchtelingen en de **** tijdens het gehoor op de Dienst **** door de ambtenaar van de bevoegde dienst samen met de **** en, in voorkomend geval, met behulp van een tolk, moet worden overlopen en ingevuld.****><****>Artikel 16 van het koninklijk besluit van 11 juli 2003 wordt bijgevolg in die zin aangepast. **** **** heeft niet langer de keuze tussen het zelf invullen en terugbezorgen van de vragenlijst aan het Commissariaat-generaal voor de vluchtelingen of de **** of het invullen van de vragenlijst op de Dienst **** samen met de ambtenaar van de bevoegde dienst en een tolk.****><****>**** **** worden nu op gelijke manier behandeld. Bijgevolg wordt er ook geen kopie meer van de ingevulde vragenlijst aan de **** meegegeven.****><****>Noch de wet, noch de Richtlijn 2005/85/EG van de **** van 1 december 2005 betreffende de minimumnormen voor de procedures in de lidstaten voor de toekenning of intrekking van de **** leggen bovendien aan de Dienst **** de verplichting op om een kopie van de ingevulde vragenlijst te verstrekken.****><****>Aan de **** worden er voldoende garanties geboden tijdens het gehoor van de Dienst ****. Artikel 17 van het koninklijk besluit van 11 juli 2003 voorziet immers dat de verklaring en de vragenlijst met behulp van de tolk worden voorgelezen, en, indien nodig, verbeterd en dat de **** deze documenten daarna moet ondertekenen. Indien de **** weigert de verklaring en/of de vragenlijst te ondertekenen, wordt hiervan melding gemaakt op deze documenten evenals van de redenen waarom hij weigert om ze te ondertekenen.****><****>**** **** heeft ook nog steeds de mogelijkheid om kort na het gehoor op de Dienst **** zelf of met behulp van een advocaat bijkomende elementen in een schriftelijke verklaring voor te brengen en te bezorgen aan het Commissariaat-generaal voor de vluchtelingen en de ****, rekening houdend met de **** en de bewijslast (**** van toelichting bij de wet van 8 mei 2013 tot wijziging van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, van de wet van 12 januari 2007 betreffende de opvang van **** en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen en van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, ****. 18) Een tweede aanpassing in artikel 16 van het koninklijk besluit van 11 juli 2003 heeft betrekking op het nieuw artikel 51/8 van de wet.****><****>Indien de vreemdeling een volgende **** indient in de zin van artikel 51/8 van de wet, stelt de ambtenaar van de bevoegde dienst een verklaring op die, naast de inlichtingen vermeld in het eerste lid van artikel 16, de door de **** aangebrachte elementen bevat die volgens de **** nieuwe elementen uitmaken welke de kans aanzienlijk groter maken dat hij voor **** bescherming in aanmerking komt, alsmede de redenen waarom hij deze elementen niet eerder kon aanbrengen.****><****>Het ontwerp van koninklijk besluit werd aangepast, om rekening te houden met de opmerking van de **** van State in verband met dit punt.****><****>**** bevoegde ambtenaar van de Dienst **** zal zich beperken tot het in ontvangst nemen van de nieuwe elementen die door de **** worden ingeroepen en het doorgeven van deze elementen aan het ****. De Dienst **** beschikt over geen enkele bevoegdheid om de inhoud van deze elementen te beoordelen. Voortaan zal enkel het **** bevoegd zijn om dit te doen.****><****>Artikel 13 Artikel 13 voorziet in de opheffing van **** **** en artikel 19 van hetzelfde besluit. Artikel 19 preciseerde dat bronnen die uitdrukkelijk werden geciteerd in een beslissing genomen door de bevoegde dienst van de Dienst **** kosteloos konden worden geraadpleegd op de Dienst ****. Dit is een overbodige bepaling vermits het recht op kosteloze raadpleging van een **** van een federale administratieve overheid reeds geregeld wordt in artikel 4 en volgende van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur.****><****>Artikel 14 Artikel 14 voorziet in een aanpassing van het opschrift van hoofdstuk **** aangezien dit hoofdstuk dat momenteel enkel van toepassing is op **** die worden vastgehouden in een **** aan de grens gelegen plaats op grond van artikel 74/5 van de wet, nu van toepassing wordt op alle **** die zich bevinden in een **** plaats zoals bedoeld in de artikelen 74/8 en 74/9 van de wet of het voorwerp uitmaken van een veiligheidsmaatregel zoals bedoeld in artikel 68 van de wet.****><****>Artikel 15 Artikel 15 voorziet in een aanpassing van artikel 21van het koninklijk besluit van 11 juli 2003 en preciseert dat het gehoor van de **** die zich bevindt in een **** plaats zoals bedoeld in de artikelen 74/8 en 74/9 van de wet of het voorwerp uitmaakt van een veiligheidsmaatregel zoals bedoeld in artikel 68 van de wet, in principe binnen de kortst mogelijke tijd zal plaatsvinden. Het huidig artikel 21 voorziet deze specifieke bepaling reeds voor **** die worden vastgehouden aan de grens. **** voor alle **** die zich bevinden in een **** plaats zoals bedoeld in de artikelen 74/8, en 74/9 van de wet of het voorwerp uitmaken van een veiligheidsmaatregel zoals bedoeld in artikel 68 van de wet een versnelde procedure geldt bij het Commissariaat-generaal voor de vluchtelingen en de **** (zie artikelen 52/2, § 2, 1° en 57/6/2, derde lid, van de wet) en bij de **** voor **** (zie artikelen 39/57, § 1, tweede lid en 39/77 van de wet) is het bijgevolg logisch dat deze **** ook binnen de kortst mogelijke tijd worden gehoord door de Dienst ****.****><****>Indien deze vreemdeling het voorwerp uitmaakt van een ****- of **** waarvan de tenuitvoerlegging imminent is en vervolgens een volgende **** indient in de zin van artikel 51/8 van de wet, dan kan de ambtenaar van de bevoegde dienst aan hem vragen om een schriftelijke verklaring op te stellen omtrent de nieuwe elementen die de kans aanzienlijk groter maken dat hij voor **** bescherming in aanmerking komt en de redenen waarom hij deze elementen niet eerder kon aanbrengen. Deze schriftelijke verklaring geldt dan als gehoor.****><****>**** mogelijkheid om het mondeling gehoor te vervangen door het afnemen van een schriftelijke verklaring is toegelaten op basis van artikel 34, § 2, eerste lid, ****), van de Richtlijn 2005/85/EG dat het voorafgaand onderzoek bij meervoudige **** toestaat op grond van uitsluitend schriftelijke toelichtingen zonder persoonlijk gehoor.****><****>**** manier van handelen leidt er niet toe dat de toegang voor **** tot een nieuwe procedure onmogelijk wordt gemaakt, noch tot een daadwerkelijke ontzegging of vergaande inperking van een dergelijke toegang (art. 34, § 2, tweede lid van de Richtlijn 2005/85/EG). Aan deze **** wordt een vast model van verklaring voorgelegd die vertaald is in de meest courante talen van de **** (te vergelijken met de informatiebrochure die op basis van artikel 2 van het koninklijk besluit van 11 juli 2003 wordt verstrekt en die in 22 talen werd vertaald). **** vast model van verklaring bevat twee specifieke vragen, met name de vraag wat de nieuwe elementen zijn die de kans aanzienlijk groter maken dat hij voor erkenning als vluchteling of voor subsidiaire bescherming in aanmerking komt en de vraag naar de redenen waarom hij deze elementen niet eerder kon aanbrengen. Het schriftelijk antwoord van de **** op dit model van verklaring zal onverwijld worden vertaald en overgemaakt aan het Commissariaat-generaal voor de vluchtelingen en de **** die op grond van een individueel en inhoudelijk onderzoek van deze schriftelijk medegedeelde nieuwe elementen binnen de twee werkdagen een beslissing tot al dan niet in **** van de **** kan nemen.****><****>Deze werkwijze is verantwoord om de tijdspanne tussen het indienen van een volgende **** in de zin van artikel 51/8 door een vreemdeling die het voorwerp uitmaakt van een ****- of **** waarvan de tenuitvoerlegging imminent is, en het nemen van de beslissing door de Commissaris-generaal voor de vluchtelingen en de **** op basis van artikel 57/6/2 van de wet zo kort mogelijk te houden.****><****>Artikel 16 Artikel 16 bepaalt dat de Minister die de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen onder zijn bevoegdheid heeft, belast is met de uitvoering van dit besluit.****><****>Wij hebben de eer te zijn, ****, van **** Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, Voor de **** van ****, ****. **** **** **** **** voor Asiel en ****, Mevr. ****. DE **** ADVIES 53.785/2/**** VAN 29 JULI 2013 VAN DE RAAD VAN STATE, AFDELING WETGEVING, OVER EEN ONTWERP VAN KONINKLIJK BESLUIT TOT WIJZIGING VAN HET KONINKLIJK BESLUIT VAN 11 JULI 2003 HOUDENDE VASTSTELLING VAN BEPAALDE ELEMENTEN VAN DE PROCEDURE DIE DIENEN GEVOLGD TE WORDEN DOOR DE DIENST VAN DE DIENST VREEMDELINGENZAKEN DIE BELAST IS MET HET ONDERZOEK VAN DE **** OP BASIS VAN DE WET VAN 15 DECEMBER 1980 BETREFFENDE DE TOEGANG TOT HET GRONDGEBIED, HET VERBLIJF, DE VESTIGING EN DE VERWIJDERING VAN VREEMDELINGEN Op 18 juli 2013 is de **** van State, afdeling Wetgeving, door de **** voor Asiel en ****, Maatschappelijke Integratie en ****, toegevoegd aan de **** van **** verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 11 juli 2003 houdende vaststelling van bepaalde elementen van de procedure die dienen gevolgd te worden door de dienst van de Dienst **** die belast is met het onderzoek van de **** op basis van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen'.****><****>Het ontwerp is door de tweede **** onderzocht op 29 juli 2013.****><****>De kamer was samengesteld uit **** ****, ****, voorzitter, **** ****, ****, **** ****, staatsraad, en **** ****, griffier.****><****>**** verslag is opgesteld door **** ****, auditeur.****><****>De overeenstemming tussen de **** en de **** tekst van het advies is nagezien onder toezicht van **** ****, staatsraad.****><****>Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 29 juli 2013.****><****>Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de **** van State, zoals het vervangen is bij de wet van 2 april 2003, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voormelde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te vervullen voorafgaande ****.****><****>Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de volgende opmerkingen.****><****>**** van het ontwerp **** **** 10 ****_list">1. Bij artikel 10, 2°, van het ontworpen besluit wordt in artikel 16 van het koninklijk besluit van 11 juli 2003 een nieuw derde lid ingevoegd waarin gepreciseerd wordt dat, in het geval van een volgende ****, de ambtenaar van de bevoegde dienst van de Dienst **** ertoe gehouden is een verklaring op te stellen die «*****».Zoals deze bepaling is geredigeerd, zou ze de indruk kunnen wekken dat de ambtenaar over een **** beschikt : hij er zou er uitsluitend toe gehouden zijn in de verklaring melding te maken van de gegevens die volgens hem nieuwe gegevens uitmaken die de kans aanzienlijk groter maken om als vluchteling erkend te worden of om voor subsidiaire bescherming in aanmerking te komen.****><****>In artikel 51/8 van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, zoals gewijzigd bij artikel 9 van de wet van 8 mei 2013 (1), wordt bepaald dat de minister of zijn gemachtigde «*****».****><****>Tijdens de bespreking in de commissie voor de Binnenlandse Zaken, de Algemene Zaken en het Openbaar **** van de Kamer, heeft de Staatssecretaris in dat verband verklaard dat «*****» (2).****><****>Teneinde elke rechtsonzekerheid te voorkomen, zou het beter zijn om in het ontworpen artikel 16, derde lid, van het koninklijk besluit van 11 juli 2003 te bepalen dat de ambtenaar van de bevoegde dienst een verklaring opstelt «*****». ****_list">2. Artikel 10, 2°, van het ontworpen besluit strekt voorts tot de opheffing van de verplichting om aan de **** een kopie mee te geven van de vragenlijst die ingevuld is tijdens de hoorzitting.In het verslag aan de Koning wordt in dat verband overigens bepaald dat noch de wet, noch richtlijn 2005/85/EG aan de Dienst **** de verplichting opleggen om een kopie van de ingevulde vragenlijst te verstrekken. **** behoort evenwel op gewezen te worden dat krachtens artikel 32 van de Grondwet ieder, in principe, het recht heeft om een afschrift van een **** te krijgen.****><****>Overeenkomstig artikel 5 van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur kan elke **** die een afschrift van de ingevulde vragenlijst zou wensen te ontvangen, dan ook een schriftelijke aanvraag richten aan de Dienst ****.****><****>De griffier, ****. ****.****><****>**** voorzitter, ****. ****. _______ Nota's ****_list">(1) Nog niet bekendgemaakt in het **** Staatsblad.****_list">(2) Zie het verslag van de commissie (****.****, **** 2012-2013, ****. 2555/4, 14).****><****> 17 AUGUSTUS 2013. - **** besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 11 juli 2003 houdende vaststelling van bepaalde elementen van de procedure die dienen gevolgd te worden door de dienst van de Dienst **** die belast is met het onderzoek van de **** op basis van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen ****, **** der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.****><****>Gelet op de Grondwet, artikel 108;****><****>Gelet op de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, artikel 51/8, ingevoegd door de wet van 15 juli 1996 en gewijzigd bij de wetten van 15 september 2006, 22 december 2008 en 8 mei 2013, artikel 51/10, ingevoegd door de wet van 15 september 2006 en gewijzigd bij de wet van 8 mei 2013;****><****>Gelet op het koninklijk besluit van 11 juli 2003 houdende vaststelling van bepaalde elementen van de procedure die dienen gevolgd te worden door de dienst van de Dienst **** die belast is met het onderzoek van de **** op basis van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen;****><****>Gelet op het advies van de **** van Financiën, gegeven op 18 juni 2013;****><****>Gelet op de akkoordbevinding van de **** van Begroting, gegeven op 10 juli 2013;****><****>Gelet op advies 53.785/2/**** van de **** van State, gegeven op 29 juli 2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de **** van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;****><****>Op de voordracht van de **** van Justitie en de **** voor Asiel en Migratie, Hebben **** besloten en besluiten Wij : <****>****_article">Artikel 1.In artikel 1/1 van het koninklijk besluit van 11 juli 2003 houdende vaststelling van bepaalde elementen van de procedure die dienen gevolgd te worden door de dienst van de Dienst **** die belast is met het onderzoek van de **** op basis van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, vernummerd en gewijzigd bij koninklijk besluit van 18 augustus 2010, worden in de bepaling onder 1° de woorden «*****» vervangen door de woorden «*****». <****>****_article">Art. 2.Artikel 3 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij koninklijk besluit van 18 augustus 2010, wordt aangevuld met de bepalingen onder ****_list">12° en 13°, **** : « 12° het feit dat de **** van de **** door de **** worden verwerkt overeenkomstig de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van **** en dat zij deze **** kunnen uitwisselen, uitsluitend om hun verplichtingen die voortvloeien uit **** of nationale regelgeving na te komen;****_list">13° het recht op mededeling aan de **** van de hem betreffende gegevens die worden verwerkt en het recht te verzoeken om de hem betreffende onjuiste gegevens recht te laten zetten of de hem betreffende onrechtmatig verwerkte gegevens te laten verwijderen, alsmede de procedures om die rechten te doen gelden, met inbegrip van de **** van de bevoegde dienst en van de **** voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ». <****>****_article">Art. 3.In artikel 5 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij koninklijk besluit van 18 augustus 2010, worden de volgende wijzigingen aangebracht : ****_list">1° in het eerste lid worden de woorden «*****» vervangen door de woorden «*****»;****_list">2° in het tweede lid worden de woorden «*****» opgeheven. <****>****_article">Art. 4.Het opschrift van hoofdstuk **** van hetzelfde besluit, gewijzigd bij koninklijk besluit van 18 augustus 2010, wordt vervangen als volgt : «*****» <****>****_article">Art. 5.In artikel 10 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij koninklijk besluit van 18 augustus 2010, worden de volgende wijzigingen aangebracht : ****_list">1° in paragraaf 2 worden de woorden «*****» vervangen door de woorden «*****»;****_list">2° in paragraaf 3 worden de woorden «*****» vervangen door de woorden «*****». <****>****_article">Art. 6.Het opschrift van hoofdstuk **** van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : «*****» <****>****_article">Art. 7.In artikel 12 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij koninklijk besluit van 18 augustus 2010, worden de woorden «*****» vervangen door de woorden «*****». <****>****_article">Art. 8.In artikel 13, eerste lid, van hetzelfde besluit, gewijzigd bij koninklijk besluit van 18 augustus 2010, worden de woorden «*****» vervangen door de woorden «*****». <****>****_article">Art. 9.In artikel 15, tweede lid, van hetzelfde besluit wordt het woord «*****» vervangen door het woord «*****». <****>****_article">Art. 10.In artikel 16 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij koninklijk besluit van 18 augustus 2010, worden de volgende wijzigingen aangebracht : ****_list">1° Het tweede lid wordt vervangen als volgt : «*****»; ****_list">2° Tussen het tweede en het derde lid wordt een lid ingevoegd, **** : «*****»; ****_list">3° in het vroegere derde lid dat het vierde lid wordt, worden in de eerste zin de woorden «*****» vervangen door de woorden «*****»;****_list">4° in het vroegere derde lid dat het vierde lid wordt, worden in de tweede zin de woorden «*****» vervangen door de woorden «*****». <****>****_article">Art. 11.In artikel 17 van hetzelfde besluit,vervangen bij koninklijk besluit van 18 augustus 2010, worden de volgende wijzigingen aangebracht : ****_list">1° in het eerste lid worden de woorden «*****» vervangen door de woorden «*****»;****_list">2° in het derde lid worden de woorden «*****» vervangen door de woorden «*****». <****>****_article">Art. 12.In artikel 18 van hetzelfde besluit, vervangen bij koninklijk besluit van 18 augustus 2010, worden de woorden «*****» vervangen door de woorden «*****». <****>****_article">Art. 13.**** **** van hetzelfde besluit, bevattende artikel 19, gewijzigd bij koninklijk besluit van 18 augustus 2010, wordt opgeheven. <****>****_article">Art. 14.Het opschrift van hoofdstuk **** van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : «*****» <****>****_article">Art. 15.Artikel 20 van hetzelfde besluit, opgeheven bij koninklijk besluit van 18 augustus 2010, wordt hersteld als volgt : «*****» <****>****_article">Art. 16.**** Minister die de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen onder zijn bevoegdheid heeft, is belast met de uitvoering van dit besluit.****><****>Gegeven te ****, op 17 augustus 2013.****><****>**** **** **** : Voor de **** van ****, ****. **** **** **** **** voor Asiel en ****, Mevr. ****. DE ****
^