Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 14 mei 2020
gepubliceerd op 20 mei 2020

Koninklijk besluit nr. 21 houdende tijdelijke aanpassingen aan de vergoedingsvoorwaarden en administratieve regels in de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging ten gevolge van de COVID-19 pandemie

bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
numac
2020041340
pub.
20/05/2020
prom.
14/05/2020
ELI
eli/besluit/2020/05/14/2020041340/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

14 MEI 2020. - Koninklijk besluit nr. 21 houdende tijdelijke aanpassingen aan de vergoedingsvoorwaarden en administratieve regels in de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging ten gevolge van de COVID-19 pandemie


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Ik heb de eer U hierbij een ontwerp van koninklijk besluit nr. 21 houdende tijdelijke aanpassingen aan de vergoedingsvoorwaarden en administratieve regels in de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging ten gevolge van de COVID-19 pandemie voor te leggen.

Bij wet van 27 maart 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/2020 pub. 30/03/2020 numac 2020040938 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet die machtiging verleent aan de Koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 (1) type wet prom. 27/03/2020 pub. 30/03/2020 numac 2020040937 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet die machtiging verleent aan de Koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 (1) type wet prom. 27/03/2020 pub. 03/04/2020 numac 2020030524 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet die machtiging verleent aan de Koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 . - Duitse vertaling type wet prom. 27/03/2020 pub. 03/04/2020 numac 2020030525 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet die machtiging verleent aan de Koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 . - Duitse vertaling sluiten heeft de wetgever aan de Koning bijzondere machten verleend om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het Coronavirus COVID-19. Het betreft maatregelen om de directe en indirecte gevolgen van de COVID-19 pandemie voor de verplichte verzekering op te vangen.

Overeenkomstig artikel 2 van de wet van 27 maart 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/2020 pub. 30/03/2020 numac 2020040938 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet die machtiging verleent aan de Koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 (1) type wet prom. 27/03/2020 pub. 30/03/2020 numac 2020040937 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet die machtiging verleent aan de Koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 (1) type wet prom. 27/03/2020 pub. 03/04/2020 numac 2020030524 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet die machtiging verleent aan de Koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 . - Duitse vertaling type wet prom. 27/03/2020 pub. 03/04/2020 numac 2020030525 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet die machtiging verleent aan de Koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 . - Duitse vertaling sluiten die machtiging verleent aan de Koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 (II) beoogt het ontwerp van besluit het mogelijk te maken de toegang tot de noodzakelijke zorgen te waarborgen teneinde te reageren op de coronavirus COVID-19 epidemie of pandemie en de gevolgen ervan op te vangen, meer bepaald deze gelieerd aan het garanderen van de volksgezondheid gelet op de inperkingsmaatregelen.

De maatregelen beogen om het mogelijk te maken dat in het licht van de huidige context de noodzakelijke zorgen verstrekt worden aan de patiënt. Deze maatregelen vereisen een dringende juridische formalisering opdat de continuïteit van de zorg en de rechtszekerheid voor de verschillende partners van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging gewaarborgd worden. Het geheel van de maatregelen beoogt de belangen van de patiënten te beschermen en kan geen afbreuk aan hun rechten tot gevolg hebben.

Artikel 6, tweede lid, van de wet van 27 maart 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/2020 pub. 30/03/2020 numac 2020040938 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet die machtiging verleent aan de Koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 (1) type wet prom. 27/03/2020 pub. 30/03/2020 numac 2020040937 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet die machtiging verleent aan de Koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 (1) type wet prom. 27/03/2020 pub. 03/04/2020 numac 2020030524 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet die machtiging verleent aan de Koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 . - Duitse vertaling type wet prom. 27/03/2020 pub. 03/04/2020 numac 2020030525 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet die machtiging verleent aan de Koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 . - Duitse vertaling sluiten die machtiging verleent aan de Koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 (II) voorziet in de mogelijkheid om de wettelijke of reglementaire adviezen niet in te winnen dan wel deze binnen een kortere termijn in te winnen. In het kader van de voorbereiding van huidig ontwerp werd de moeilijkheid vastgesteld voor deze organen om in de huidige context te vergaderen.

Voor sommige procedures zijn de besluitvormingsorganen schriftelijk geraadpleegd kunnen worden of is er overleg geweest zonder fysiek contact. In de reglementaire bepalingen die de werking van die organen regelen en de huishoudelijke reglementen is die mogelijkheid echter niet altijd voorzien of slechts voor minder belangrijke zaken.

Daarnaast is formeel overleg op afstand om praktische of reglementaire redenen niet altijd mogelijk geweest. Om de besluitvorming niet te blokkeren hebben afwijkingen van de formele overlegprocedures plaatsgevonden zonder evenwel het overleg met de stakeholders uit te schakelen. Er heeft in de plaats daarvan of aanvullend informeel overleg plaatsgevonden met de stakeholders, in het bijzonder de ziekenfondsen en de vertegenwoordigers van de zorgverleners voor deze materies.

Transversale overwegingen Het was niet mogelijk om alle wettelijk en reglementair voorziene procedures te volgen maar de vastgestelde maatregelen zijn aangenomen op basis van vragen van patiënten, zorgverleners en ziekenfondsen en maakten voorwerp uit van informeel overleg met de zorgverleners en de ziekenfondsen (hetzij door digitaal overleg, uitwisselingen per mail en telefonische contacten).

Om een optimale gelijke behandeling voor patiënten en zorgverleners te bewerkstelligen, werden 12 principes afgesproken met de verzekeringsinstellingen op basis van commentaar uit de verschillende sectoren, die als basis dienden voor de aangenomen maatregelen met betrekking tot vergoedingsvoorwaarden in de verschillende sectoren (met uitzondering van de geneesmiddelen die een specifieke aanpak vergden). Deze principes zijn vervolgens aangepast in functie van de specificiteiten van elke sector. 1/ Geldigheid niet-medicamenteuze voorschriften wordt verlengd met 6 maanden - de uitvoerende zorgverlener (kiné, verpleegkundige, enz.) is verantwoordelijk om te checken of de inhoud van het voorschrift nog actueel is. 2/ Als in de vergoedingsvoorwaarden van een verstrekking een maximale leeftijdsvoorwaarde wordt vermeld, wordt deze leeftijd verlengd met 6 maanden. 3/ Levertermijnen door de zorgverleners worden verlengd met 6 maanden. 4/ Adviserend artsen kunnen op basis van dossier oordelen, zelfs als dit onvolledig is.

Als reglementering voor een akkoord van een adviserend arts een lichamelijk onderzoek voorziet, kan de adviserend arts een akkoord geven zonder lichamelijk onderzoek als hij vindt dat hij over voldoende (schriftelijke) informatie beschikt.

De termijnen voor beslissing van adviserend arts worden niet verlengd.

Als een stilzwijgend akkoord is voorzien bij gebrek aan beslissing binnen een termijn, blijft de regel dezelfde, d.w.z. dat het akkoord wordt geacht te zijn gegeven als de termijn is verstreken.

Dit wordt niet gewijzigd om niet te raken aan de rechten van de sociaal verzekerde. 5/ Voorschrift kan worden opgesteld na telefonische of video consultatie. 6/ De duurtijd voor het in aanmerking nemen van documenten die een medische toestand bewijzen wordt verlengd met 6 maanden. 7/ Verlenging van de niet medicamenteuze akkoorden, stilzwijgende akkoorden, kennisgevingen van de adviserend artsen met 6 maanden voor deze die gedeeltelijk in werking waren gedurende de COVID periode (van 1 maart tem een datum te bepalen) zonder dat deze verlenging evenwel het voorziene aantal zittingen wijzigt.

De uitvoerende zorgverlener (kiné, verpleegkundige, enz.) is verantwoordelijk om te checken of de inhoud nog actueel is gelet op de gezondheidstoestand van de patiënt. 8/ Verlenging met 6 maanden van de termijnen voor het overmaken van documenten die een voorwaarde zijn voor terugbetaling van een verstrekking. 9/ Mogelijkheid voor de adviserend-artsen om te werken op basis van kopies van een document. 10/ Ondertekening door de zorgverlener in naam van de patiënt met vermelding dat de patiënt werd geïnformeerd over de inhoud van het document. 11/ De maximumtermijnen ten opzichte van een gebeurtenis of tussen verstrekkingen, die zijn voorzien in de vergoedingsvoorwaarden, worden telkens verlengd met zes maanden. 12/ Voor alle prestaties voor dewelke een opvolgtermijn is voorzien (termijn binnen dewelke een opvolging dient te gebeuren zonder dat een prestatie kan worden aangerekend) en als deze termijn loopt of begint te lopen tijdens de covid periode, wordt deze termijn geschorst vanaf 1 maart tot het einde van de COVID periode. Daarenboven wordt deze termijn verlengd met 30 dagen.

De artikelen 1 tot 30 verwijzen naar de maatregelen die tot doel hebben om de gevolgen van de actuele toestand op te vangen voor verschillende sectoren van de verzekering voor geneeskundige verzorging. Deze zullen u hieronder kort artikelsgewijs worden beschreven.

Artikel 1.De maatregelen bedoeld in het ontwerp van besluit betreffen de tijdelijke aanpassingen vereist in het kader van de verzekering voor geneeskundige verzorging en nodig voor het behoud van de continuïteit van de zorgen ten gevolge van de pandemie, door de inperkingsmaatregelen in het bijzonder die werden genomen en hun weerslag op de toegang tot zorgen voor de rechthebbenden. Afdeling 1 - Aanpassing vergoedingsvoorwaarden van bepaalde

geneesmiddelen De maatregelen passen de regels van verzekering voor geneeskundige verzorging aan met betrekking tot de machtigingen voor vergoeding van bepaalde geneesmiddelen, producten of farmaceutische verstrekkingen.

Ze hebben tot doel om te voorkomen dat de behandeling van en terugbetaling aan de patiënt onderbroken zou worden, evenals om de naleving van bepaalde maatregelen van inperking door COVID-19 te vergemakkelijken.

Art. 2.Voor de vergoeding van specialiteiten gebruikt in het kader van medisch begeleide voortplanting, wordt de maximale leeftijd verlengd met 6 maanden.

Art. 3.De terugbetalingsvoorwaarden van de antimycotica (farmaceutische specialiteiten op basis van voriconazole, posaconazole, isavuconazole, caspofungine en anidulafungine) worden tijdelijk uitgebreid om de terugbetaling ook mogelijk te maken voor behandeling van bepaalde schimmelinfecties bij COVID- 19 patiënten.

Art. 4.Voor zuurstof en de oxyconcentrators zal de lopende machtiging minstens tot en met 31 mei 2020 geldig blijven en de terugbetaling van maximaal 6 periodes van 1 maand mogelijk maken. Op die manier kan de overgang naar langdurige zuurstoftherapie uitgesteld worden naar een latere datum.

De onderlinge uitwisselbaarheid van de machtigingen/akkoorden afgeleverd door de adviserend artsen in het kader van zuurstoftherapie is voorzien : een machtiging/akkoord dat gegeven is voor het ene type zuurstoftherapie is ook geldig voor een ander type zuurstoftherapie.

Art. 5.Minstens tot en met 31 mei 2020 zullen, in het geval van een tekort aan erytrocytenconcentraten, de specialiteiten op basis van IV-ijzer en erytropoëtines terugbetaald zijn, op voorwaarde dat ze bedoeld zijn ter correctie van bepaalde bloedarmoedes om zo te voorkomen dat transfusies nodig zijn.

Art. 6.Publieke officina's zullen de specialiteiten EyleaR en LucentisR minstens tot en met 31 mei 2020 kunnen afleveren, zodat de toediening ervan mogelijk is in een praktijkruimte (bij een oftalmoloog of in een privé-centrum) die de optimale aseptische omstandigheden garandeert overeenkomstig de richtlijnen van het FAGG.

Art. 7.De machtiging van de adviserend-arts voor de terugbetaling van een geneesmiddel wordt automatisch verlengd met drie maanden. Afdeling 2 - Gebruik van de RID-code van het elektronisch voorschrift

Art. 8.Om de verspreiding van het virus COVID-19 tegen te gaan is het voor voorschrijvers van geneesmiddelen mogelijk - met de toestemming van de patiënt - om geen papieren bewijs van elektronisch voorschrift aan de patiënt te bezorgen, maar wel de RID-code van het voorschrift via een andere communicatiemethode (e-mail, telefoon, Skype, enz.). De RID-code is de streepjescode die staat voor het unieke voorschriftnummer van het geneesmiddelenvoorschrift. Op elk elektronisch voorschrift staat onder de barcode de `vertaling' ervan in letters en cijfers. Afdeling 3 - Artsen

Art. 9.Teneinde de zorgkwaliteit en zorgcontinuïteit ook tijdens de COVID-19-crisis te garanderen, uiteraard met respect voor de regels voor fysieke afstand, worden bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aangepast voor de terugbetaling van verstrekkingen die artsen-specialisten afleveren (artikels van de nomenclatuur 1, 2, 3, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 23, 24, 24bis, 25, 26, 32, 33, 33bis, 33ter en 34). Concreet, betreft het met name: ? De vergoedingsvoorwaarden betreffende de leeftijd van de patiënt ? De maximumtermijnen voor bepaalde verstrekkingen en toepassingsregels ? De opvolgingstermijnen Afdeling 4 - Oncologische zorg

Art. 10.Omwille van COVID-19 stellen ziekenhuizen niet-dringende consultaties en behandelingen uit, kan de opvolging van sommige overeenkomsten niet binnen de afgesproken termijnen of regels plaatsvinden en kunnen de procedures voor de indiening van aanvragen niet volledig worden gerespecteerd. Om te vermijden dat deze uitzonderlijke situatie nadelige gevolgen heeft voor de betrokken patiënten en voor de betrokken ziekenkuizen worden uitzonderlijk bepaalde maatregelen genomen: ? De maximumleeftijd voor oncofreezing (behoud van de vruchtbaarheid) ? De periode voor borstreconstructie met eigen weefsel ? De indieningstermijn van het activiteitenrapport voor Next Generation sequencing (NGS)- netwerken ? De termijnen voor het begeleidingscomité en activiteitenrapport voor "Gen expressie Profileringstesten" (GEP) bij vroegstadiumborstkanker ? Het indienen van een aanvraagdossier voor de ten laste neming van de kosten voor hadrontherapie enkel per e-mail. Afdeling 5 - Versoepeling van de verlengingsvoorwaarden van

zorgtrajecten

Art. 11.Omwille van COVID-19 crisis stellen artsen en ziekenhuizen niet-dringende contacten, consultaties en behandelingen uit. Dit kan een belangrijke impact hebben op de jaarlijkse verlenging van de zorgtrajecten voor chronische patiënten (chronische nierinsufficiëntie of diabetes type 2). Om zo veel mogelijk te vermijden dat deze uitzonderlijke situatie nadelige gevolgen heeft voor de betrokken patiënten en voor de betrokken artsen, worden de verlengingsvoorwaarden versoepeld. Afdeling 6 - Medische beeldvorming

Art. 12.In deze COVID-19-crisis is het nodig om mogelijks besmette patiënten te kunnen scheiden van andere patiënten. In deze context neemt de vraag naar CT-onderzoeken op specifieke apparaten overal toe.

Sommige ziekenhuizen hebben een hybride apparaat met CT (SPECT-CT), voorbehouden voor onderzoeken nucleaire geneeskunde. Die zijn nu vaak beschikbaar vanwege uitstel van niet-dringende zorg. De regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging worden aangepast om de scheiding van patiënten te vergemakkelijken en de verspreiding van het virus te vermijden. Het is nu tijdelijk toegestaan om deze hybride apparaten met CT ook voor CT onderzoek buiten de nucleaire geneeskunde te gebruiken. Afdeling 7 - Revalidatiecentra en gespecialiseerde centra

Art. 13.Omwille van de COVID-19 crisis stellen ziekenhuizen niet-dringende contacten, consultaties en behandelingen uit. Dit kan een belangrijke impact hebben op de toepassing van de overeenkomsten gesloten met revalidatiecentra en gespecialiseerde centra. Om zo veel mogelijk te vermijden dat deze uitzonderlijke situatie nadelige gevolgen heeft voor de betrokken patiënten en voor de betrokken instellingen, heeft het College van artsen-directeurs voorgesteld om uitzonderlijk bepaalde maatregelen te nemen voor de betrokken sectoren. Afdeling 8 - Bandagisten

Art. 14.Deze maatregelen passen de voorwaarden voor terugbetaling aan in verband met de leeftijd van de patiënt, de geldigheidsduur van medische voorschriften en de termijn voor het afleveren van de verstrekkingen die bandagisten afleveren. Afdeling 9 - Verstrekkers van implantaten

Art. 15.Teneinde de zorgkwaliteit en zorgcontinuïteit ook tijdens de COVID-19-crisis te garanderen, uiteraard met respect voor de regels voor fysieke afstand, worden bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aangepast voor de terugbetaling van verstrekkingen die verstrekkers van implantaten afleveren (cf Lijst van implantaten en invasieve medische hulpmiddelen en revalidatieovereenkomst implanteerbare hartdefibrillatoren): ? De vergoedingsvoorwaarden betreffende de leeftijd van de patiënt ? De termijn voor het registeren van gegevens voor bepaalde verstrekkingen van de lijst ? De termijnen voor de opvolging van behandeling na implantatie ? De termijnen voor het aanvragen van een volgnummer ? De termijnen voor het indienen van tussentijdse, finale of periodieke verslagen ? De termijnen van de tijdelijke tegemoetkoming voor de behandeling van een mitralisklepregurgitatie (BKT) ? De geldigheidstermijn van de voorschriften voor ambulante invasieve medische hulpmiddelen ? De geldigheidtermijn van de akkoorden voor vergoeding ? De regels rond de medico-administratieve documenten bestemd voor de adviserend artsen, het College van artsen-directeurs of het secretariaat van het CTIIMH ? De termijnen om de gegevens te registeren voor implanteerbare hartdefibrillatoren ? De termijnen om een hartdefibrillator te implanteren, na de implantatie van een resynchronisatie-elektrode.

Continuïteit in de verwerking van individuele dossiers wordt verzekerd door middel van peer review-vergaderingen en vergaderingen van het College van artsen-directeurs via teleconferentie. De beslissingstermijn wordt dus NIET verlengd om geen inbreuk te maken op de rechten van patiënten.

Om dezelfde reden wordt ook de beslissingstermijn van de adviserend arts NIET verlengd. Afdeling 10 - Logopedisten

Art. 16.Teneinde de zorgkwaliteit en zorgcontinuïteit ook tijdens de COVID-19-crisis te garanderen, uiteraard met respect voor de regels voor fysieke afstand, worden bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aangepast voor de terugbetaling van verstrekkingen van logopedisten (art. 36 van de nomenclatuur van geneeskundige verstrekkingen): ? De vergoedingsvoorwaarden betreffende de leeftijd van de patiënt ? De termijnen om een behandeling te starten ? De regels rond het voorschrift ? De geldigheidstermijn van behandelingsakkoorden ? De regels rond de te verzenden documenten aan de adviserend arts. Afdeling 11 - Kinesitherapeuten

Art. 17.Teneinde de zorgkwaliteit en zorgcontinuïteit ook tijdens de COVID-19-crisis te garanderen, uiteraard met respect voor de regels voor fysieke afstand, worden bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aangepast voor de terugbetaling van verstrekkingen door kinesitherapeuten (art. 7 van de nomenclatuur): ? De vergoedingsvoorwaarden betreffende de leeftijd van de patiënt ? De geldigheidstermijn van medische voorschriften ? De geldigheidsduur van medische vaststellingen voor de aandoeningen F-acuut (Fa) en F-chronisch (Fb) ? De geldigheidsduur van de kennisgeving voor de aandoening F-acuut (Fa) ? De geldigheidsduur van een akkoord voor zware aandoeningen (E) van een adviserend arts en de procedure om het akkoord te krijgen.

Bepaalde elementen worden niet aangepast zoals de vergoedingsvoorwaarde betreffende het maximaal aantal prestaties per periode. Afdeling 12 - Opticiens

Art. 18.Deze maatregelen passen de vergoedingsvoorwaarden aan gekoppeld aan de leeftijd van de patiënt, de geldigheidsduur van medische voorschriften en de termijn voor het jaarlijkse onderhoud van oogprothesen. Afdeling 13 - Orthopedisten

Art. 19.Deze maatregelen passen de voorwaarden voor terugbetaling aan gekoppeld aan de leeftijd van de patiënt, de geldigheidsduur van medische voorschriften, de periode voor levering van orthopedische diensten, verlenging van de niet-medicamenteuze akkoorden, stilzwijgende akkoorden, kennisgevingen (voorbeeld: drukkledij) en de periode inzake garantie, onderhoud of reparatie van prothesen. Afdeling 14 - Tandartsen

Art. 20.Teneinde de zorgkwaliteit en zorgcontinuïteit ook tijdens de COVID-19-crisis te garanderen, uiteraard met respect voor de regels voor fysieke afstand, worden bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aangepast voor de terugbetaling van verstrekkingen door tandartsen (art. 5 en 6 van de nomenclatuur). Afdeling 15 - Verpleegkundigen

Art. 21.Om de continuïteit van de verpleegkundige zorg tijdens de COVID-19-crisis te waarborgen, worden de modaliteiten van facturering aangepast. Afdeling 16 - Thuisverpleegkundige: de identiteit van de patiënt

verifiëren bij derdebetaler

Art. 22.Tijdens de crisisperiode in verband met COVID-19 moet de eID van de patiënt niet worden gelezen om hun identiteit te controleren in de situaties waar de gezondheid van patiënten en/of thuisverpleegkundigen in het gedrang kan komen. Tijdens hun identiteitscontrole kunnen verpleegkundigen de manuele invoering toepassen. Op deze manier kan de derdebetalersregeling correct worden toegepast tijdens deze uitzonderlijke periode, ook bij niet-lezing van de eID. Afdeling 17 - Vroedvrouwen

Art. 23.Een aantal verstrekkingen in het kader van de terugbetaalbare postnatale zorg kunnen ten laatste 1 jaar na de bevalling worden verleend. Die termijn blijft onveranderd. Afdeling 18 - Verstrekkingen voorzien in het koninklijk besluit van 10

januari 1991 tot vaststelling van de nomenclatuur van de revalidatieverstrekkingen bedoeld in artikel 23, § 2, tweede lid, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen gecoördineerd op 14 juli 1994, tot vaststelling van de honoraria en prijzen van die verstrekkingen en tot vaststelling van het bedrag van de verzekeringstegemoetkoming in die honoraria en prijzen - Ergotherapieverstrekkingen

Art. 24.De maatregel is een voorstel van het College van artsen-directeurs dat krachtens artikel 23 § 2, tweede lid van de gecoördineerde wet van 14 juli 1994Relevante gevonden documenten type wet prom. 14/07/1994 pub. 19/12/2008 numac 2008001027 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 14/07/1994 pub. 08/10/2010 numac 2010000576 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 14/07/1994 pub. 25/01/2012 numac 2012000022 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 14/07/1994 pub. 10/07/2014 numac 2014000464 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 14/07/1994 pub. 20/03/2015 numac 2015000138 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 14/07/1994 pub. 20/11/2008 numac 2008000938 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen van het jaar 2007 type wet prom. 14/07/1994 pub. 04/03/2011 numac 2011000117 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten bevoegd is om advies te geven over de in dat lid bedoelde nomenclatuur van de revalidatieverstrekkingen.

Het voorstel is tot stand gekomen na vragen in die zin van betrokken zorgverleners.

Het artikel voorziet de mogelijkheid om de ergotherapieverstrekkingen die normaliter moeten worden verricht binnen de periode van 6 maanden nadat de patiënt een volledig revalidatieprogramma heeft gevolgd in een revalidatiecentrum dat met het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering een overeenkomst voor locomotorische en/of neurologische revalidatie heeft gesloten, te verrichten in de periode van 12 maanden na het einde van dat revalidatieprogramma. De verlenging van de normaal voorziene periode van 6 maanden is noodzakelijk omdat niet alle ergotherapieverstrekkingen op kwalitatieve wijze via videocommunicatie kunnen worden gerealiseerd en omdat de ergotherapieverstrekkingen die alleen op kwalitatieve wijze kunnen worden verricht als ze geheel of gedeeltelijk in het leefmilieu van de rechthebbende kunnen worden gerealiseerd, tijdens de COVID-19-crisisperiode dikwijls worden uitgesteld om besmetting te voorkomen, waardoor de voorziene ergotherapieverstrekkingen niet in de voorziene periode van 6 maanden kunnen worden verricht. Afdeling 19 - Documenten

Art. 25.De documenten die aan het ziekenfonds bezorgd moeten worden om de rechten op terugbetaling van geneeskundige verzorging te behouden, (aanvraag tot inschrijving bij een ziekenfonds, aanvraag van de verhoogde tegemoetkoming, enz.) kunnen worden bezorgd binnen verlengde termijnen. De verjaringstermijnen voor de vorderingen tot de betaling van geneeskundige verstrekkingen, tot de terugvordering van de waarde der ten laste van de verzekering voor geneeskundige verzorging ten onrechte verleende prestaties en tot de terugbetaling van persoonlijke bijdragen worden verlengd.

Art. 26.Voor de documenten die moeten bezorgd worden aan het ziekenfonds met oog op het behouden van de rechten op terugbetalingen van geneeskundige verzorging (aanvraag inschrijving bij een ziekenfonds, aanvraag verhoogde tegemoetkoming, enz..) alsook voor de documenten die de artsen moeten bezorgen aan het ziekenfonds van de verzekerde met oog op de toekenning van de palliatieve en incontinentieforfaits, wordt het opsturen van een elektronische beveiligde kopie aanvaard. Afdeling 20 - Verlenging aanvraagtermijn van bepaalde vergoedingen of

tegemoetkomingen voor zorgverleners

Art. 27.Artikel 27 voorziet in een verlenging van de aanvraagtermijn voor de vergoeding voor stagemeesters van kandidaat-specialisten voor referentiejaar 2018 tot 30 april 2020. Ten gevolge van de coronacrisis en de bijkomende, meer prioritaire taken die aan deze beroepsgroep werden toevertrouwd, is het aangewezen een ruimere termijn te geven voor het verrichten van deze administratieve handeling.

Art. 28.Artikel 28 voorziet in een verlenging van de aanvraagtermijn voor de financiële tegemoetkoming voor kinesitherapeuten voor het gebruik van telematica en het elektronisch beheer van dossiers voor referentiejaar 2020 tot 30 april 2020. Ten gevolge van de coronacrisis is het aangewezen een ruimere termijn te geven voor het verrichten van deze administratieve handeling.

Art. 29.Artikel 29 voorziet in een verlenging van de aanvraagtermijn voor de tegemoetkoming aan huisartsen voor gebruik van telematica en het elektronisch beheer van de medische dossiers voor referentiejaar 2018 tot 30 april 2020. Ten gevolge van de coronacrisis en de bijkomende, meer prioritaire taken die aan deze beroepsgroep werden toevertrouwd, is het aangewezen een ruimere termijn te geven voor het verrichten van deze administratieve handeling. Afdeling 21 - Audiciens

Art. 30.Teneinde de zorgkwaliteit en zorgcontinuïteit ook tijdens de COVID-19-crisis te garanderen, uiteraard met respect voor de regels voor fysieke afstand, worden bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aangepast voor de terugbetaling van verstrekkingen door audiciens (art. 31 van de nomenclatuur) : - voorwaarden voor terugbetaling aan in verband met de leeftijd van de patiënt; - geldigheidsduur van medische voorschriften; - periode voor het verlenen van de diensten van de audiciens; - maximumtermijnen ten opzichte van een gebeurtenis of tussen verstrekkingen (voorbeeld: contralaterale toerusting).

Artikel 31 voorziet dat het aan de Koning toekomt om de datum vast te stellen waarop de tijdelijke maatregelen eindigen. In functie van onder andere de evolutie van de sanitaire situatie, de algemene situatie, de maatregelen uitgevoerd ten gevolge van de fasen inzake opheffing van inperkingsmaatregelen en de werkelijke beschikbaarheid van zorgverleners, zal het einde van de verschillende maatregelen in de tijd moeten worden gespreid. De Koning zal dus voor elke maatregel de meest geschikte datum kunnen vaststellen om deze op te heffen.

Dit besluit zal moeten worden bekrachtigd bij wet overeenkomstig artikel 7, tweede lid, van de wet van 27 maart 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/2020 pub. 30/03/2020 numac 2020040938 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet die machtiging verleent aan de Koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 (1) type wet prom. 27/03/2020 pub. 30/03/2020 numac 2020040937 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet die machtiging verleent aan de Koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 (1) type wet prom. 27/03/2020 pub. 03/04/2020 numac 2020030524 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet die machtiging verleent aan de Koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 . - Duitse vertaling type wet prom. 27/03/2020 pub. 03/04/2020 numac 2020030525 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet die machtiging verleent aan de Koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 . - Duitse vertaling sluiten die machtiging verleent aan de Koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 (II). De maatregelen die worden genomen op basis van dit besluit zullen een in de tijd beperkt effect hebben en beogen niet om de reglementering definitief te wijzigen. Evenwel is het niet mogelijk om vooruit te lopen op de evolutie van de sanitaire situatie en dus meteen de duurtijd van de overwogen maatregelen vast te stellen.

Artikel 32 bepaalt de inwerkingtreding van het koninklijk besluit. Om de belangen van de patiënten en de zorgverleners te waarborgen wordt voorgesteld dat de maatregelen kunnen worden genomen met terugwerkende kracht op 1 maart 2020.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, M. DE BLOCK

14 MEI 2020. - Koninklijk besluit nr. 21 houdende tijdelijke aanpassingen aan de vergoedingsvoorwaarden en administratieve regels in de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging ten gevolge van de COVID-19 pandemie FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 27 maart 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/2020 pub. 30/03/2020 numac 2020040938 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet die machtiging verleent aan de Koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 (1) type wet prom. 27/03/2020 pub. 30/03/2020 numac 2020040937 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet die machtiging verleent aan de Koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 (1) type wet prom. 27/03/2020 pub. 03/04/2020 numac 2020030524 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet die machtiging verleent aan de Koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 . - Duitse vertaling type wet prom. 27/03/2020 pub. 03/04/2020 numac 2020030525 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet die machtiging verleent aan de Koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 . - Duitse vertaling sluiten die machtiging verleent aan de Koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 (II), de artikelen 5, § 1, 1°, en 6;

Gelet op de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994;

Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 4 mei 2020 ;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op 8 mei 2020 ;

Gelet op het artikel 8, § 2, 2°, van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging, is dit besluit vrijgesteld van een regelgevingsimpactanalyse;

Gelet op de wet van 27 maart 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/2020 pub. 30/03/2020 numac 2020040938 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet die machtiging verleent aan de Koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 (1) type wet prom. 27/03/2020 pub. 30/03/2020 numac 2020040937 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet die machtiging verleent aan de Koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 (1) type wet prom. 27/03/2020 pub. 03/04/2020 numac 2020030524 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet die machtiging verleent aan de Koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 . - Duitse vertaling type wet prom. 27/03/2020 pub. 03/04/2020 numac 2020030525 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet die machtiging verleent aan de Koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 . - Duitse vertaling sluiten die machtiging verleent aan de Koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 (I), artikel 4, tweede lid;

Overwegende de spoedeisendheid gemotiveerd door de uitbraak van de pandemie coronavirus COVID-19 op het Belgisch grondgebied en de onmogelijkheid om de gevestigde instanties formeel bijeen te roepen;

Overwegende de substantiële toename van het formeel en fysiek overleg dat nodig zou zijn in technische werkgroepen, raden en commissies om de kritieke situaties als gevolg van de verspreiding van het coronavirus COVID-19 aan te pakken;

Overwegende het informeel overleg met de verzekeringsinstellingen, met de respectievelijke vertegenwoordigers van de zorgverleners, en met het Nationaal Intermutualistich College, in het bijzonder over de periode van 13 maart tot 27 april;

Overwegende de noodzaak om alle maatregelen die om redenen van volksgezondheid en continuïteit van zorg zijn vastgesteld en reeds zijn uitgevoerd, zo spoedig mogelijk te regulariseren alsook om de terugwerkende kracht ervan te beperken en de rechtszekerheid te waarborgen voor alle actoren die dagelijks bij de bestrijding van de pandemie betrokken zijn;

Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Dit besluit stelt tijdelijke maatregelen vast die van toepassing zijn in de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging om te reageren op de COVID-19 pandemie en de gevolgen ervan op te vangen. Afdeling 1. - Aanpassing vergoedingsvoorwaarden

van bepaalde geneesmiddelen

Art. 2.Voor de vergoeding van specialiteiten gebruikt in het kader van medisch begeleide voortplanting gelden de maatregelen in bijlage 1.

Art. 3.Voor de antimycotica gelden de maatregelen in bijlage 2.

Art. 4.Voor zuurstoftherapie gelden de maatregelen in bijlage 3.

Art. 5.Voor de tekorten aan erytrocytenconcentraten gelden de maatregelen in bijlage 3.

Art. 6.Voor oftalmologie gelden de maatregelen in bijlage 3.

Art. 7.Voor de machtigingen voor vergoeding van bepaalde geneesmiddelen gelden de maatregelen in bijlage 4. Afdeling 2. - Gebruik van de RID-code van het elektronisch voorschrift

Art. 8.Voor de voorschriften van geneesmiddelen gelden de maatregelen in bijlage 5. Afdeling 3. - Artsen

Art. 9.Voor de artsen-specialisten gelden de maatregelen in bijlage 6. Afdeling 4. - Oncologische zorg

Art. 10.Voor de oncologische zorg gelden de maatregelen in bijlage 7. Afdeling 5. - Versoepeling van de verlengingsvoorwaarden

van zorgtrajecten

Art. 11.Voor de zorgtrajecten gelden de maatregelen in bijlage 8. Afdeling 6. - Medische beeldvorming

Art. 12.Voor de medische beeldvorming gelden de maatregelen in bijlage 9. Afdeling 7. - Revalidatiecentra en gespecialiseerde centra

Art. 13.Voor de revalidatiecentra en gespecialiseerde centra gelden de maatregelen in bijlage 10. Afdeling 8. - Bandagisten

Art. 14.Voor de bandagisten gelden de maatregelen in bijlage 11. Afdeling 9. - Verstrekkers van implantaten

Art. 15.Voor de verstrekkers van implantaten gelden de maatregelen in bijlage 12. Afdeling 10. - Logopedisten

Art. 16.Voor de logopedisten gelden de maatregelen in bijlage 13. Afdeling 11. - Kinesitherapeuten

Art. 17.Voor de kinesitherapeuten gelden de maatregelen in bijlage 14. Afdeling 12. - Opticiens

Art. 18.Voor de opticiens gelden de maatregelen in bijlage 15. Afdeling 13. - Orthopedisten

Art. 19.Voor de orthopedisten gelden de maatregelen in bijlage 16. Afdeling 14. - Tandartsen

Art. 20.Voor de tandartsen gelden de maatregelen in bijlage 17. Afdeling 15. - Verpleegkundigen

Art. 21.Voor de elektronische facturering van verpleegkundigen gelden de maatregelen in bijlage 18. Afdeling 16. - Thuisverpleegkundige: de identiteit

van de patiënt verifiëren bij derdebetaler

Art. 22.Voor de lezing eID gelden de maatregelen in bijlage 19. Afdeling 17. - Vroedvrouwen

Art. 23.Voor de vroedvrouwen gelden de maatregelen in bijlage 20. Afdeling 18. - Verstrekkingen voorzien in het koninklijk besluit van

10 januari 1991 tot vaststelling van de nomenclatuur van de revalidatieverstrekkingen bedoeld in artikel 23, § 2, tweede lid, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen gecoördineerd op 14 juli 1994, tot vaststelling van de honoraria en prijzen van die verstrekkingen en tot vaststelling van het bedrag van de verzekeringstegemoetkoming in die honoraria en prijzen - Ergotherapieverstrekkingen

Art. 24.Voor een rechthebbende die een volledig programma heeft gevolgd in een revalidatiecentrum dat met het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering een overeenkomst voor locomotorische en/of neurologische revalidatie heeft gesloten, kunnen de verstrekkingen 784291, 784302, 784313, 784335 en 784350 worden verricht tot 12 maanden na de einddatum van het programma in het revalidatiecentrum, als de periode van 6 maanden die hiervoor normaal wordt voorzien, gedeeltelijk in de periode die loopt vanaf 14 maart 2020 valt. Afdeling 19. - Documenten

Art. 25.Voor de documenten die aan het ziekenfonds bezorgd moeten worden, alsook voor de vorderingen tot de betaling van geneeskundige verstrekkingen, tot de terugvordering van de waarde der ten laste van de verzekering voor geneeskundige verzorging ten onrechte verleende prestaties en tot de terugbetaling van persoonlijke bijdragen, gelden de maatregelen in bijlage 21.

Art. 26.Voor de documenten die moeten bezorgd worden aan het ziekenfonds, enerzijds door de verzekerden met oog op het behouden van hun rechten op geneeskundige verzorging, en anderzijds door de artsen met oog op de toekenning aan de verzekerden van de palliatieve en incontinentieforfaits, zijn de maatregelen genomen in de bijlagen 21 en 22 van toepassing. Afdeling 20. - Verlenging aanvraagtermijn van bepaalde

vergoedingen of tegemoetkomingen voor zorgverleners

Art. 27.De vervaltermijn waarbinnen de vergoeding zoals voorzien in het koninklijk besluit van 11 juni 2018Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 11/06/2018 pub. 25/06/2018 numac 2018012771 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot vaststelling van het bedrag en de betalingsmodaliteiten van de vergoeding voor de stagemeesters in de geneeskunde van kandidaat-specialisten sluiten tot vaststelling van het bedrag en de betalingsmodaliteiten van de vergoeding voor de stagemeesters in de geneeskunde van kandidaat-specialisten kan worden aangevraagd voor referentiejaar 2018, eindigt op 30 april 2020.

Art. 28.De vervaltermijn waarbinnen de tegemoetkoming zoals voorzien in het koninklijk besluit van 18 februari 2005Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/02/2005 pub. 28/02/2005 numac 2005022137 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot bepaling van de voorwaarden en de nadere regels overeenkomstig dewelke de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitke-ringen een financiële tegemoetkoming verleent aan de kinesitherapeuten voor het gebruik van telematica en het elektronisch beheer van dossiers sluiten tot bepaling van de voorwaarden en de nadere regels overeenkomstig dewelke de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen een financiële tegemoetkoming verleent aan de kinesitherapeuten voor het gebruik van telematica en het elektronisch beheer van dossiers kan worden aangevraagd voor referentiejaar 2020, eindigt op 30 april 2020.

Art. 29.De vervaltermijn waarbinnen de tegemoetkoming zoals voorzien in het koninklijk besluit van 30 juni 2017Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 30/06/2017 pub. 11/08/2017 numac 2017040448 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot bepaling van de voorwaarden en de modaliteiten overeenkomstig dewelke de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen een financiële tegemoetkoming verleent aan de huisartsen voor gebruik van telematica en het elektronisch beheer van de medische dossiers. sluiten tot bepaling van de voorwaarden en de modaliteiten overeenkomstig dewelke de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen een financiële tegemoetkoming verleent aan de huisartsen voor gebruik van telematica en het elektronisch beheer van de medische dossiers kan worden aangevraagd voor referentiejaar 2018, eindigt op 30 april 2020. Afdeling 21. - Audiciens

Art. 30.Voor de audiciens gelden de maatregelen in bijlage 23.

Art. 31.De maatregelen die zijn vastgesteld bij dit besluit blijven van toepassing tot een door de Koning te bepalen datum, zelfs als er in de bijlagen een einddatum is vastgesteld. De Koning kan voor iedere maatregel een andere datum bepalen.

Art. 32.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 maart 2020.

Art. 33.De minister bevoegd voor Sociale Zaken is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 14 mei 2020.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, M. DE BLOCK

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^