gepubliceerd op 19 december 2023
Huishoudelijk reglement van het Beheerscomité van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering Huishoudelijk reglement van het Beheerscomité van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering I. Samenstelling van het Beheerscomi Artikel 1. § 1. De samenstelling van het Beheerscomité wordt bepaald door artikel 1 van het ko(...)
Huishoudelijk reglement van het Beheerscomité van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering Huishoudelijk reglement van het Beheerscomité van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering I. Samenstelling van het Beheerscomité
Artikel 1.§ 1. De samenstelling van het Beheerscomité wordt bepaald door artikel 1 van het koninklijk besluit van 14 februari 1966 tot vaststelling van de samenstelling van het Beheerscomité, de organisatie en de werkingsregelen van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering. § 2. Het Beheerscomité van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering is samengesteld uit: a) een voorzitter;b) een gelijk aantal vertegenwoordigers van de representatieve werkgevers- en werknemersorganisaties.
Artikel 2.De voorzitter enerzijds, de werkende en plaatsvervangende leden anderzijds, worden benoemd door de Koning in overeenstemming met artikel 5 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994.
Artikel 3.De twee regerings-commissarissen, benoemd door de Koning, op voordracht van de Minister van Sociale Zaken en de Minister van Begroting, wonen de vergaderingen van het Beheerscomité bij, met raadgevende stem.
Zij oefenen hun opdracht uit overeenkomstig het koninklijk besluit van 3 april 1997Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/04/1997 pub. 05/07/1997 numac 1997002238 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Koninklijk besluit tot toekenning van een toelage aan het « Belgisch Centrum voor Farmakoterapeutische informatie » voor het jaar 1997 type koninklijk besluit prom. 03/04/1997 pub. 04/07/1997 numac 1997000198 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot vaststelling van de officiële Duitse vertaling van vijf koninklijke besluiten betreffende het voorhanden hebben en het dragen van wapens door de diensten van het openbaar gezag of van de openbare macht type koninklijk besluit prom. 03/04/1997 pub. 02/08/1997 numac 1997000178 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot vaststelling van de officiële Duitse vertaling van het koninklijk besluit van 10 december 1996 betreffende de identiteitsstukken en -bewijzen voor kinderen onder de twaalf jaar type koninklijk besluit prom. 03/04/1997 pub. 11/06/1997 numac 1997011154 bron ministerie van economische zaken Koninklijk besluit houdende bekrachtiging van Belgische normen uitgewerkt door het Belgisch Instituut voor Normalisatie type koninklijk besluit prom. 03/04/1997 pub. 08/08/1997 numac 1997021144 bron diensten van de eerste minister Koninklijk besluit houdende benoeming van de voorzitter van de beheerraad van het Nationaal Orkest van België type koninklijk besluit prom. 03/04/1997 pub. 15/08/1997 numac 1997021143 bron diensten van de eerste minister Koninklijk besluit houdende wijziging van de samenstelling van de Koninklijke Commissie voor Toponymie en Dialectologie type koninklijk besluit prom. 03/04/1997 pub. 05/06/1997 numac 1997016105 bron ministerie van middenstand en landbouw Koninklijk besluit tot vaststelling van de regels inzake de werkingskosten van de Psychologencommissie, opgericht bij artikel 3, § 1, van de wet van 8 november 1993 tot bescherming van de titel van psycholoog sluiten houdende maatregelen met het oog op de responsabilisering van de openbare instellingen van sociale zekerheid, met toepassing van artikel 47 van de wet van 26 juli 1996Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1996 pub. 05/10/2012 numac 2012205395 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot bevordering van de werkgelegenheid en tot preventieve vrijwaring van het concurrentievermogen. - Officieuzecoördinatie in het Duits sluiten tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels.
Artikel 4.§ 1. De titularis van de managementfunctie administrateur-generaal woont de vergaderingen van het Beheerscomité van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering bij en staat in voor het secretariaat ervan. § 2. De adjunct van de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal woont de vergaderingen van het Beheerscomité bij.
Artikel 5.Het Beheerscomité duidt onder zijn leden het lid aan dat geroepen is om de in functie zijnde voorzitter in geval van afwezigheid of bij verhindering te vervangen.
Het duidt eveneens twee van zijn leden aan om gezamenlijk de instelling te vertegenwoordigen bij afwezigheid of verhindering van de voorzitter, de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal en de adjunct, in andere gerechtelijke of buitengerechtelijke handelingen dan deze bedoeld bij artikel 10 van de wet van 25 april 1963Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/04/1963 pub. 27/01/2015 numac 2015000030 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en sociale voorzorg. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 25/04/1963 pub. 21/02/2013 numac 2013000100 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en sociale voorzorg. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut van sociale zekerheid en sociale voorzorg.
Artikel 6.De plaatsvervangende leden van het Beheerscomité, benoemd door de Koning, vervangen rechtens de werkende leden in geval van afwezigheid van deze laatsten.
Zij oefenen er de bevoegdheden van uit.
Zij ontvangen, ter informatie, de bescheiden met betrekking tot de vergaderingen van het Beheerscomité.
II. Bijeenroeping van het Beheerscomité
Artikel 7.§ 1. In principe vergadert het Beheerscomité eenmaal per maand en ten minste tien maal per jaar. § 2. Het Beheerscomité vergadert op uitnodiging van de voorzitter of de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal, telkens wanneer het belang van de instelling dit vereist. § 3. In principe wordt de uitnodiging aan de leden van het Beheerscomité en aan de Regeringscommissarissen verzonden een week vóór de datum die voor de vergadering werd weerhouden. § 4. Bij dringende noodzakelijkheid kan deze termijn worden ingekort.
Bovendien kan, in hetzelfde geval, het Beheerscomité ieder voorstel ter sprake brengen uitgaande van de voorzitter, de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal, of één van zijn leden, zonder dat dit voorstel op de agenda van de vergadering werd vermeld.
De dringende noodzakelijkheid wordt vastgesteld door de meerderheid van het Beheerscomité.
Artikel 8.De uitnodiging vermeldt de punten die op de agenda van de vergadering voorkomen.
De documenten alsook het verslag van de vorige vergadering met betrekking tot de te bespreken punten worden in de mate van het mogelijke samen met de uitnodiging aan de leden verstuurd.
Artikel 9.Wanneer het algemeen belang of de naleving van de wet of de reglementen het eist, kunnen de voogdijminister, of in voorkomend geval, de daartoe gemachtigde regeringscommissarissen het Beheerscomité van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering verplichten om, binnen de door hen gestelde termijn, te beraadslagen over iedere door hen bepaalde aangelegenheid.
Artikel 10.Het Beheerscomité moet eveneens worden bijeengeroepen op verzoek van minstens twee van zijn leden.
In dit geval zullen de leden waarvan het verzoek om bijeenroeping van het Beheerscomité uitgaat, het punt of de punten toelichten die zij besproken wensen te zien.
Artikel 11.§ 1. Het Beheerscomité komt bijeen op de zetel van de Hulpkas te Brussel. In uitzonderlijke situaties van overmacht of met het uitdrukkelijk akkoord van alle leden, kan het Beheerscomité: - op een andere plaats worden bijeengeroepen, - beraadslagen via een schriftelijke procedure, per brief of per e-mail, - beraadslagen via video conference, - of een combinatie van voorgaande opties. § 2. Voor dringende aangelegenheden mag de voorzitter, uitzonderlijk tussen twee zittingen, het secretariaat opdragen de leden schriftelijk te raadplegen, per brief of per e-mail.
Hiertoe vraagt het secretariaat per e-mail aan alle leden of zij akkoord gaan met de schriftelijke procedure voor die aangelegenheid.
De leden beschikken over 24 uur tijd om hun akkoord met deze procedure per e-mail kenbaar te maken. Indien drie van de leden van elke bank van het Beheerscomité akkoord gaan, kan de consultatie ten gronde worden aangevat.
III. Beraadslagingen en stemmingen
Artikel 12.§ 1. Op elke vergadering ondertekenen de aanwezige leden van het Beheerscomité een aanwezigheidslijst.
Het Beheerscomité kan slechts geldig beslissingen nemen bij aanwezigheid van de meerderheid van de leden die de werkgeversorganisaties vertegenwoordigen en de meerderheid van de leden die de werknemersorganisaties vertegenwoordigen. § 2. Indien de meerderheid van de leden in één van beide vertegenwoordigingen niet aanwezig is, kunnen de aanwezige leden beraadslagen, maar worden in principe alle beslissingen uitgesteld tot de eerstvolgende zitting van het Beheerscomité.
Voor dringende aangelegenheden mag de voorzitter het secretariaat opdragen de leden schriftelijk te raadplegen, overeenkomstig artikel 11, § 2.
Artikel 13.Indien op het ogenblik van de stemming de leden die de werknemers- en werkgeversorganisaties vertegenwoordigen niet in gelijk aantal aanwezig zijn, moet het jongste lid of moeten de jongste leden van de sterkst vertegenwoordigde afvaardiging zich onthouden.
Artikel 14.De beslissingen van het Beheerscomité worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen, met dien verstande dat slechts de werkende leden van het Beheerscomité (of hun plaatsvervangers) aan de stemming deelnemen. De voorzitter is niet stemgerechtigd.
Om die meerderheid te bepalen, worden de onthoudingen buiten beschouwing gelaten. De leden die zich onthouden worden echter als aanwezig beschouwd.
Bij staking van stemmen, de verzoeningspogingen van de voorzitter ten spijt, wordt het punt op de agenda van de volgende vergadering geplaatst.
Indien gebeurlijk ook na deze tweede zitting een gelijkheid van stemmen wordt vastgesteld, is het voorstel verworpen.
Artikel 15.§ 1. De stemmingen geschieden principieel bij handopheffing.
Er wordt geheim gestemd wanneer ten minste twee leden erom verzoeken of indien de stemming gaat over het geval van een bij naam genoemd persoon. § 2. Bij dringende aangelegenheden, bedoeld in de artikelen 11, § 2, en 12, § 2, gebeuren de stemmingen als volgt.
De leden beschikken over een termijn van drie werkdagen, nadat hen de nodige documenten werden bezorgd, om schriftelijk hun stem kenbaar te maken, per brief of per e-mail, aan het secretariaat. Binnen deze termijn van drie dagen kunnen de leden alle nuttige bijkomende informatie vragen aan het secretariaat.
De beslissing ten gronde wordt aangenomen overeenkomstig de bepalingen van de artikelen 13 en 14 van dit huishoudelijk reglement.
In afwijking van artikel 12, § 1, gelden voor de stemming bij de schriftelijke procedure, de volgende bijzondere aanwezigheidsregels: - het lid dat reageert op de e-mail met een stem voor of tegen, of met een onthouding, wordt geacht aanwezig te zijn; - het lid dat niet reageert op de e-mail wordt geacht afwezig te zijn.
Zijn afwezigheid heeft invloed op het quorum.
Artikel 16.De stemmingen zullen plaatsgrijpen in aanwezigheid van de voorzitter, de leden, de regeringscommissarissen, de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal en zijn adjunct.
Artikel 17.De leden van het Beheerscomité gaan geen enkele persoonlijke verplichting aan ten aanzien van de verbintenissen van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering.
IV. Bevoegdheid van het Beheerscomité, de regerings-commissarissen en de voorzitter van het Beheerscomité
Artikel 18.Onverminderd de wettelijke bepalingen en reglementen beschikt het Beheerscomité over alle bevoegdheden voor het beheer en bestuur van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering.
Het neemt in het kader van de wet van 26 juli 1996Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1996 pub. 05/10/2012 numac 2012205395 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot bevordering van de werkgelegenheid en tot preventieve vrijwaring van het concurrentievermogen. - Officieuzecoördinatie in het Duits sluiten en het koninklijk besluit van 3 april 1997Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/04/1997 pub. 05/07/1997 numac 1997002238 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Koninklijk besluit tot toekenning van een toelage aan het « Belgisch Centrum voor Farmakoterapeutische informatie » voor het jaar 1997 type koninklijk besluit prom. 03/04/1997 pub. 04/07/1997 numac 1997000198 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot vaststelling van de officiële Duitse vertaling van vijf koninklijke besluiten betreffende het voorhanden hebben en het dragen van wapens door de diensten van het openbaar gezag of van de openbare macht type koninklijk besluit prom. 03/04/1997 pub. 02/08/1997 numac 1997000178 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot vaststelling van de officiële Duitse vertaling van het koninklijk besluit van 10 december 1996 betreffende de identiteitsstukken en -bewijzen voor kinderen onder de twaalf jaar type koninklijk besluit prom. 03/04/1997 pub. 11/06/1997 numac 1997011154 bron ministerie van economische zaken Koninklijk besluit houdende bekrachtiging van Belgische normen uitgewerkt door het Belgisch Instituut voor Normalisatie type koninklijk besluit prom. 03/04/1997 pub. 08/08/1997 numac 1997021144 bron diensten van de eerste minister Koninklijk besluit houdende benoeming van de voorzitter van de beheerraad van het Nationaal Orkest van België type koninklijk besluit prom. 03/04/1997 pub. 15/08/1997 numac 1997021143 bron diensten van de eerste minister Koninklijk besluit houdende wijziging van de samenstelling van de Koninklijke Commissie voor Toponymie en Dialectologie type koninklijk besluit prom. 03/04/1997 pub. 05/06/1997 numac 1997016105 bron ministerie van middenstand en landbouw Koninklijk besluit tot vaststelling van de regels inzake de werkingskosten van de Psychologencommissie, opgericht bij artikel 3, § 1, van de wet van 8 november 1993 tot bescherming van de titel van psycholoog sluiten alle maatregelen tot het uitvoeren van de opdracht van de instelling en het naleven van de bestuursovereenkomst.
Artikel 19.Het Beheerscomité kan een deel van zijn bevoegdheden overdragen aan de voorzitter, de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal of aan sommige van zijn leden.
Deze delegatie is steeds herroepbaar op eenvoudige beslissing van het Beheerscomité.
De personen die van een overdracht van bevoegdheden genieten, zullen regelmatig, en minstens éénmaal per jaar, rekenschap afleggen aan het Beheerscomité van alle handelingen die zij krachtens deze overdracht hebben verricht.
Artikel 20.Het Beheerscomité bepaalt de handelingen van dagelijks beheer die worden verricht door de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal. De lijst van de handelingen van dagelijks bestuur wordt bij onderhavig reglement gevoegd als integrerend deel.
Artikel 21.Het Beheerscomité kan voor een vlottere gang van zaken de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal machtigen om een deel van zijn bevoegdheden over te dragen aan personeelsleden van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering.
Deze delegaties zijn steeds opzegbaar door de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal of het Beheerscomité zelf.
Van een eventuele opzegging door de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal dient het Beheerscomité steeds te worden ingelicht.
Artikel 22.Het Beheerscomité duidt de persoon aan die geroepen is om de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal en zijn adjunct bij afwezigheid of verhindering voor dringende zaken te vervangen.
Het duidt bovendien ook aan: a) de personen belast om de instelling te vertegenwoordigen in de diverse organen waar zij vertegenwoordigd moet zijn;b) de personen belast om de instelling te vertegenwoordigen op besprekingen of andere handelingen waar haar belangen op het spel staan. Deze personen hebben slechts recht op de voorziene vergoeding en zitpenningen in zoverre hun mandaat niet wordt bezoldigd.
Article 23. Het Beheerscomité kan de persoon aanstellen die de instelling vertegenwoordigt binnen de Raad van Bestuur en/of de Algemene Vergadering van vzw Smals.
Het Beheerscomité stelt de manier vast waarop deze persoon bij hem verslag uitbrengt met betrekking tot de samenwerkingsmodaliteiten tussen de instelling en vzw Smals.
Artikel 24.De regeringscommissarissen beschikken voor het vervullen van hun opdracht over de ruimste bevoegdheid. Elke door het beheersorgaan van de instelling genomen beslissing wordt hen onmiddellijk medegedeeld.
De regeringscommissarissen beschikken over een onbeperkt recht van toezicht en controle op alle activiteiten van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering.
Te dien einde mogen zij, te allen tijde, ter plaatse inzage nemen van alle stukken en geschriften die in het bezit zijn van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering.
Artikel 25.Vóór de onderhandelingen van de bestuursovereenkomst duidt het Beheerscomité de stemgerechtigde beheerders aan die de instelling vertegenwoordigen, benevens de persoon belast met het dagelijks bestuur en zijn adjunct.
Artikel 26.Het ontwerp van de beheersbegroting wordt opgemaakt door het beheersorgaan overeenkomstig de bestuursovereenkomst.
Het ontwerp van de opdrachtenbegroting wordt opgemaakt door het beheersorgaan overeenkomstig de aangenomen hypothesen en de door de Regering verstrekte onderrichtingen.
Artikel 27.Het Beheerscomité is gemachtigd tot het toekennen van overheidsopdrachten mits naleving van de geldende wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten sluiten inzake overheidsopdrachten, de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, het koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren en het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 28.De rekeningen worden afgesloten door het Beheerscomité mits de nodige voorafgaandelijke goedkeuringen.
Artikel 29.Het beheersorgaan stelt het personeelsplan vast, mits de regeringscommissaris van begroting een gunstig advies heeft gegeven over de overeenstemming van het personeelsplan met de wets- en reglementsbepalingen en met de bepalingen van de bestuursovereenkomst.
Artikel 30.De personeelsleden van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering worden aangeworven, benoemd, voor de dienst aangewezen, bevorderd, ontslagen en afgezet door het Beheerscomité van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering.
Niettegenstaande de bepalingen van het personeelsstatuut van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering mag het Beheerscomité de adviserend geneesheren van de instelling ontslaan of afzetten zonder andere voorwaarde dan de intrekking van hun erkenning door het Comité van de Dienst voor geneeskundige evaluatie en controle van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering.
Artikel 31.Het Beheerscomité kan beroep doen op bijzonder bevoegde personen voor het onderzoek van speciale vraagstukken.
V. De titularis van de managementfunctie administrateur-generaal en zijn adjunct
Artikel 32.Het personeel van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering staat onder de leiding van een titularis van de managementfunctie administrateur-generaal, bijgestaan door een adjunct administrateur-generaal.
Artikel 33.De titularis van de managementfunctie administrateur-generaal van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering is belast met de uitvoering van de beslissingen van het Beheerscomité.
Artikel 34.De titularis van de managementfunctie administrateur-generaal oefent de machten uit inzake dagelijks beheer welke door het Beheerscomité van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering zijn omschreven in de bijlage van huidig huishoudelijk reglement.
Artikel 35.De directieraad wordt voorgezeten door de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal en bij afwezigheid hiervan door de adjunct administrateur-generaal.
Artikel 36.Het basisoverlegcomité wordt voorgezeten door de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal en bij afwezigheid hiervan door de adjunct administrateur-generaal.
VI. Notulen van de vergadering en uitvoering van de beslissingen
Artikel 37.De notulen van de vergaderingen van het Beheerscomité die de besprekingen bondig samenvatten en de genomen beslissingen vermelden, worden in het Frans en in het Nederlands opgesteld door toedoen van de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal of de adjunct administrateur-generaal, bijgestaan door een personeelslid aangewezen door de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal.
Artikel 38.De notulen worden uiterlijk een week vóór de volgende vergadering aan de leden verzonden.
Artikel 39.De notulen worden ondertekend door de Voorzitter van de vergadering en de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal.
Artikel 40.De notulen worden de eerstvolgende vergadering ter definitieve goedkeuring voorgelegd.
Artikel 41.De vergaderingen zijn niet openbaar.
VII. Technische Comités
Artikel 42.§ 1. Om het onderzoek van bijzondere problemen te vergemakkelijken, kan het Beheerscomité aan de Koning voorstellen in de schoot van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering één of meer technische comités op te richten waarvan hij de bevoegdheden bepaalt. § 2. Overeenkomstig de bepalingen van het koninklijk besluit van 14 februari 1966 tot vaststelling van de samenstelling van het Beheerscomité, de organisatie en werkingsregelen van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering, worden de volgende raadgevende technische comités in de schoot van de HZIV opgericht: a) een raadgevend technisch comité dat onderwerpen bespreekt met betrekking tot het recht op geneeskundige verzorging en sociale bijstand, ten gunste van de oorlogsinvaliden, de oud-strijders en de oorlogsslachtoffers (K.B. van 5 september 2017). De voorzitter van het Beheerscomité zit de vergaderingen van het technisch comité voor; b) een raadgevend technisch comité dat onderwerpen bespreekt met betrekking tot het recht op geneeskundige verzorging en sociale bijstand, ten gunste van de zeevarenden ter koopvaardij (K.B. van 21 maart 2018). De voorzitter van het Beheerscomité zit de vergaderingen van het technisch comité voor.
Artikel 43.De samenstelling van de technische comités wordt bepaald door de Koning in de voorwaarden voorzien in artikel 8 van de wet van 25 april 1963Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/04/1963 pub. 27/01/2015 numac 2015000030 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en sociale voorzorg. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 25/04/1963 pub. 21/02/2013 numac 2013000100 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en sociale voorzorg. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten.
Artikel 44.De voorzitter van het Beheerscomité, de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering, of hun plaatsvervangers, zetelen ambtshalve in de technische comités.
Het Beheerscomité kan er zich eveneens laten vertegenwoordigen door zijn lid of zijn leden die het daarvoor aanduidt.
Artikel 45.Het Beheerscomité mag één of meer leden van de technische comités verzoeken aan zijn werkzaamheden deel te nemen, wanneer zaken worden besproken waarin zij bijzonder bevoegd zijn.
In dit geval hebben de leden van de technische comités raadgevende stem.
Artikel 46.De technische comités beraadslagen in het bestek dat hun aangewezen is door de Koning. Zij hebben een raadgevende rol. Zij brengen verslag uit bij het Beheerscomité over ieder van de vraagstukken die zij bespreken Indien de besluiten waartoe zij komen niet eenparig worden aangenomen, worden de verschillende te kennen gegeven standpunten opgenomen in het verslag dat aan het Beheerscomité wordt overgemaakt.
VIII. Technische raadgevers
Artikel 47.Voor de bespreking van bepaalde ontwerpen kunnen de leden zich doen bijstaan door technische raadgevers. Deze raadgevers mogen niet behoren tot het personeel van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering; zijn eveneens uitgesloten de leiders en het personeel van de andere Landsbonden van mutualiteiten.
De leden die van dit artikel wensen gebruik te maken zullen voorafgaandelijk de voorzitter op de hoogte stellen.
IX. Wijzigingen aan het reglement
Artikel 48.Onderhavig reglement moet gewijzigd worden telkens als zijn in overeenstemming brengen met de wetteksten zulks vereist.
In de andere gevallen moeten de gebeurlijk aan te brengen wijzigingen de goedkeuring wegdragen van twee derde van de aanwezige leden van het Beheerscomité.
Artikel 49.Onderhavig reglement treedt in werking op de dag van de publicatie in het Belgisch Staatsblad.
De Voorzitter van het Beheerscomité, L. GOUTRY De titularis van de managementfunctie administrateur-generaal, C. MICLOTTE
Bijlage: Handelingen van dagelijks bestuur en delegatie van bevoegdheden in uitvoering van het huishoudelijk reglement van het Beheerscomité van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering.
I. De Voorzitter van het Beheerscomité en de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal
Artikel 1.De Voorzitter is gemachtigd om de beslissingen, overeenkomsten en alle documenten te ondertekenen met betrekking tot de door het Beheerscomité uitgeoefende bevoegdheden. Bij afwezigheid treedt de plaatsvervanger op aangeduid onder de leden van het Beheerscomité.
De beslissingen en overeenkomsten worden mede ondertekend door de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal.
Artikel 2.De Voorzitter van het Beheerscomité en de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal zijn gemachtigd om cheques uit te geven, te endosseren of te kwiteren, elektronische betalingen te verrichten, om stortingen te verrichten, om waarden te innen en om ontlasting te geven voor stortingen verricht ten bate van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering, met dien verstande dat steeds twee handtekeningen vereist zijn.
Artikel 3.De titularis van de managementfunctie administrateur-generaal is bevoegd voor de interne organisatie van de instelling, bijgestaan door een adjunct.
Op regelmatige basis en minstens éénmaal per jaar wordt het organigram van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering aan het Beheerscomité medegedeeld.
Artikel 4.De titularis van de managementfunctie administrateur-generaal is bevoegd voor de uitvoering van al de bepalingen die het personeel beheren voor zover die niet exclusief zijn toegewezen op grond van de bepalingen van het overheidspersoneel.
Zo kan de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal inzonderheid ook volgende maatregelen nemen: 1° schorsing in het belang van de dienst tot op de datum van de eerstvolgende zitting van het Beheerscomité;2° toekennen van jaarlijks vakantieverlof en omstandigheidverlof, in overeenstemming met de geldende wetten en besluiten. Deze bevoegdheid kan overgedragen worden aan de verantwoordelijke ambtenaren van de instelling; 3° sluiten en beëindigen van arbeidscontracten;4° vaststelling van de wedde van de personeelsleden van de instelling en hen toestaan van bevordering in wedde in overeenstemming met de geldende wetten en besluiten;5° vaststellen en ter kennis brengen van het personeelsreglement van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering.
Artikel 5.De titularis van de managementfunctie administrateur-generaal oefent de bevoegdheden uit van het dagelijks beheer. Behoren inzonderheid tot het dagelijks beheer: 1° de uitvoering van de beslissingen van het Beheerscomité;2° het uitgeven van cheques, het endosseren of het kwiteren, het verrichten van elektronische betalingen, stortingen en het geven van ontlasting voor stortingen verricht ten bate van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering met dien verstande dat steeds twee handtekeningen nodig zijn;3° het nemen van maatregelen van behoud en dringendheid met het oog op de vrijwaring van de rechten van de Dienst;4° de ondertekening van de briefwisseling; 5° de ondertekening van de ontvangstbewijzen en van de ontlastingen te geven aan de besturen der posterijen en spoorwegen voor telegrammen, aangetekende brieven, colli's, enz.; 6° de uitgifte van omzendbrieven en onderrichtingen betreffende de wettelijke opdrachten van de instelling, gericht aan de gewestelijke en centrale diensten;7° de volbrenging van alle thesaurieverrichtingen, met inbegrip van de opvragingen van gelden die noodzakelijk zijn voor de lopende uitgaven en de kortlopende geldbeleggingen;8° het aangaan van alle engagementen vereist voor het administratief beheer van de instelling, zijn materiaal, uitrusting en gebouwen, onder de voorwaarden bepaald in hoofdstuk II;9° de ondertekening van de betalingsstukken met betrekking tot de akten die onder het dagelijks beheer ressorteren.
Artikel 6.De titularis van de managementfunctie administrateur-generaal is bevoegd om sommige schuldvorderingen van minder dan 1.000 EUR onverhaalbaar te verklaren in volgende gevallen: 1° de schuldvorderingen moeten uitvoerbaar zijn ten laste van een debiteur die zich definitief in het buitenland heeft gevestigd, niet meer in België werkt en er geen enkele voor beslaglegging vatbare bezitting heeft;2° schuldvorderingen waarvan de gedwongen tenuitvoerlegging niet de kosten zou dekken welke verbonden zijn aan het instellen of voortzetten van de procedure;3° schuldvorderingen die langer dan twee jaar openstaan in de boekhouding en waarvoor geen actieve terugvorderings-procedure lopende is of waarvan de terugvorderingsprocedure verjaard is. De andere schuldvorderingen zullen slechts onverhaalbaar kunnen verklaard worden met de instemming van de Voorzitter van het Beheerscomité en de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal.
Artikel 7.De titularis van de managementfunctie administrateur-generaal vertegenwoordigt de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering in de gerechtelijke en buitengerechtelijke handelingen. Hij gaat geen persoonlijke verbintenissen aan en is enkel verantwoordelijk voor de uitvoering van zijn opdracht.
II. Delegaties aan personeelsleden van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering
Artikel 8.Het Beheerscomité duidt de verantwoordelijke ambtenaren aan die bevoegd zijn om voor het centraal bestuur of voor de betrokken gewestelijke dienst de in artikel 2 omschreven handelingen in het kader van de wettelijke opdrachten van de instelling te verrichten, met dien verstande dat ook dan steeds twee handtekeningen noodzakelijk zijn.
Artikel 9.De Voorzitter van het Beheerscomité en de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal zijn gezamenlijk gemachtigd verantwoordelijke ambtenaren aan te duiden om ter post aangetekende, verzekerde en andere zendingen in ontvangst te nemen, om postwissels, kwitanties, assignaties en alle andere waarden te innen die bestemd zijn voor het centraal bestuur of voor de betrokken gewestelijke dienst.
Artikel 10.In het kader van de gunning en de uitvoering van de overheidsopdrachten draagt het Beheerscomité de volgende bevoegdheden over, overeenkomstig hoofdstuk 3 van het koninklijk besluit van 3 april 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/04/2013 pub. 16/04/2013 numac 2013021025 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit betreffende de tussenkomst van de Ministerraad, de overdracht van bevoegdheid en de machtigingen inzake de plaatsing en de uitvoering van overheidsopdrachten, ontwerpenwedstrijden en concessies voor openbare werken op federaal niveau type koninklijk besluit prom. 03/04/2013 pub. 25/05/2016 numac 2016000313 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit betreffende de tussenkomst van de Ministerraad, de overdracht van bevoegdheid en de machtigingen inzake de plaatsing en de uitvoering van overheidsopdrachten, ontwerpenwedstrijden en concessies voor openbare werken op federaal niveau. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de tussenkomst van de Ministerraad, de overdracht van bevoegdheid en de machtigingen inzake de plaatsing en de uitvoering van overheidsopdrachten, prijsvragen en concessies op federaal niveau: A. aan de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal: 1° de opdracht gunnen en sluiten tot een bedrag van 30.000 euro (excl.
BTW); 2° afwijken van de essentiële bepalingen en voorwaarden van de gegunde opdracht, dadingen aangaan en boetes wegens laattijdige uitvoering kwijtschelden, voor opdrachten tot 30.000 euro (excl. BTW); 3° opdrachten sluiten, vanaf 30.000 euro (excl. BTW), waarbij beroep wordt gedaan op raamcontracten of BSM van Smals en andere overheidsdiensten voor de betaling van lonen van gedetacheerden van Smals en van IT-consultants, en voor de aanschaf van: - gas, elektriciteit, mazout, brandstof - informaticamateriaal - licenties - bureaubenodigdheden - telefonie en datalijnen - meubilair (kasten, stoelen, bureaus...) - verzekeringen; 4° contracten afsluiten met diensten-leveranciers en prestaties betalen conform de vastgelegde tarieven; B. aan personeelsleden andere dan de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal: 1° de bevoegdheden van de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal worden bij afwezigheid waargenomen door de titularis van de managementfunctie adjunct-administrateur-generaal; 2° de verantwoordelijke adviseur-generaal of adviseur van de logistieke dienst of bij afwezigheid de attaché van de logistieke dienst, kan opdrachten gunnen en sluiten tot en met een bedrag van 5.000 EUR (exclusief BTW).
Artikel 11.Delegatie voor de goedkeuring van beheersuitgaven: 1° uitgaven van meer dan 5.000 EUR (exclusief BTW) vereisen de goedkeuring van de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal of bij afwezigheid de goedkeuring van de adjunct-administrateur-generaal; 2° uitgaven van 5.000 EUR (exclusief BTW) en minder vereisen een dubbele handtekening van de verantwoordelijke adviseur-generaal of adviseur van de bevoegde dienst en van de verantwoordelijke adviseur-generaal of adviseur van de financiële dienst. Bij afwezigheid neemt de attaché deze bevoegdheid waar. 3° aankopen met een beperkte waarde tot maximum 1.500 EUR (inclusief BTW) die via de administratieve kas van de logistieke dienst verricht worden, kunnen verricht worden door de personeelsleden behorend tot de logistieke dienst, mits validatie a posteriori door de attaché van de logistieke dienst.
Onder "handtekening" wordt ook verstaan de elektronische validatie door de gevolmachtigde van de uitgaven in een applicatie.
Artikel 12.Aanduiding van de gevolmachtigden voor de post- en bankrekeningen: 1° het Beheerscomité duidt de personeelsleden aan die volmacht hebben op de post- en bankrekeningen van de instelling;2° voor het uitvoeren van elektronische verrichtingen op de post- en bankrekeningen en voor het afhalen van liquide middelen via cheque, is steeds de dubbele handtekening vereist van twee door het Beheerscomité gemandateerde personeelsleden.
Artikel 13.De titularis van de managementfunctie administrateur-generaal wijst de terugvordering van ten onrechte betaalde prestaties in de ziekteverzekering, overeenkomstig artikel 164 van de wet van 14 juli 1994Relevante gevonden documenten type wet prom. 14/07/1994 pub. 20/11/2008 numac 2008000938 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen van het jaar 2007 type wet prom. 14/07/1994 pub. 08/10/2010 numac 2010000581 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen van het eerste semester van het jaar 2010 type wet prom. 14/07/1994 pub. 08/10/2010 numac 2010000576 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 14/07/1994 pub. 19/12/2008 numac 2008001027 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 14/07/1994 pub. 25/02/2009 numac 2009000104 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 14/07/1994 pub. 07/04/2009 numac 2009000211 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 14/07/1994 pub. 04/03/2011 numac 2011000117 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, toe aan de gewestelijk beheerders, de dienst debiteuren, de directeur van de dienst geneeskundige verzorging en de directeur van de juridische dienst.
Artikel 14.De titularis van de managementfunctie administrateur-generaal vertrouwt het beheer van de subrogatiedossiers toe aan de dienst ongevallen, in samenwerking met de gewestelijk beheerders en de juridische dienst. Het hoofd van de juridische dienst oefent toezicht uit en inzonderheid in de volgende omstandigheden moeten de dossiers steeds aan de juridische dienst worden overgemaakt, op voorwaarde dat de HZIV provisionele tegemoetkomingen van geneeskundige verzorging en/of arbeidsongeschiktheidsuitkeringen heeft verleend: 1° in geval van expliciete weigering om de provisionele tegemoetkomingen terug te betalen (om welke reden ook), op voorwaarde dat het bedrag van de provisionele tegemoetkomingen (van geneeskundige verzorging en arbeidsongeschiktheidsuitkeringen samen) hoger is dan 600 EUR;2° wanneer het dossier nog steeds in onderzoek is terwijl het intreden van de verjaring inmiddels genaderd is tot een bij interne omzendbrief vastgelegde termijn;3° drie maanden na de laatste poging tot minnelijke regeling in het geval dat de tegenpartij niet expliciet weigert om de provisionele tegemoetkomingen terug te betalen maar gewoonweg geen gevolg verleent aan of niet reageert op de briefwisseling van de HZIV, op voorwaarde dat het bedrag van de provisionele tegemoetkomingen (van geneeskundige verzorging en arbeidsongeschiktheidsuitkeringen samen) hoger is dan 600 EUR;4° wanneer het vaststaat dat een gerechtelijke procedure door de verzekerde, door de tegenpartij, door het Parket of door een verzekeraar werd ingesteld, aan de gang of hangend is (met het oog op een eventuele vrijwillige tussenkomst van de HZIV);5° ingeval de Assuralia-conventie van toepassing is;6° bij een ongeval in het buitenland als aan een aantal bij interne omzendbrief vastgelegde cumulatieve voorwaarden is voldaan;7° ingeval de juridische dienst zijn evocatierecht uitoefent en beslist om het dossier zelf af te handelen.
Artikel 15.De titularis van de managementfunctie administrateur-generaal, de adjunct administrateur-generaal, of het hoofd van de juridische dienst kunnen toestemming geven om de honoraria te betalen voor zover deze in overeenstemming zijn met de bedragen zoals goedgekeurd door het Beheerscomité.
Artikel 16.De dossiers waarvan de honoraria de barema's vastgesteld door het Beheerscomité overschrijden worden ter beoordeling voorgelegd door de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal of zijn adjunct aan het Beheerscomité.
Artikel 17.De bevoegdheid tot het ondertekenen van de briefwisseling en de stukken behoren tot de bevoegdheid van de respectievelijke diensthoofden of gewestelijk beheerders.
Deze bevoegdheid kan eveneens worden toegewezen aan de adjuncten van bovenvermelde diensthoofden of gewestelijk beheerders.
De namen van de ambtenaren bedoeld in het eerste en tweede lid moeten ter kennis gebracht worden van het Beheerscomité.