Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 30 oktober 2019

Beheerscontract tussen het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle en Bel V Tussen: Het Federaal Agentschap voor nucleaire controle, gevestigd in de Ravensteinstraat 36, 1000 Brussel, vertegenwoordigd door mevrouw Jihane Annane, Voorzitte hierna genoemd "het Agentschap", En: De stichting Bel V, gevestigd in de Walcourtst(...)

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2019204707
pub.
30/10/2019
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

Beheerscontract tussen het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle en Bel V Tussen: Het Federaal Agentschap voor nucleaire controle, gevestigd in de Ravensteinstraat 36, 1000 Brussel, vertegenwoordigd door mevrouw Jihane Annane, Voorzitter van de Raad van Bestuur, en de heer Frank Hardeman, Directeur-generaal, hierna genoemd "het Agentschap", En: De stichting Bel V, gevestigd in de Walcourtstaat 148, 1070 Brussel, vertegenwoordigd door de heer Didier Malherbe, Voorzitter van de Raad van Bestuur en de heer Michel Van haesendonck, Directeur-generaal, Hierna genoemd "Bel V", Beide genoemd: 'de partijen', Overwegende dat Bel V moet beschouwd worden als een juridische entiteit zoals bedoeld in artikel 14bis van de wet van 15 april 1994Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/04/1994 pub. 14/10/2011 numac 2011000621 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 15/04/1994 pub. 19/03/2013 numac 2013000145 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle. - Duitse vertaling. - Erratum type wet prom. 15/04/1994 pub. 25/08/2017 numac 2017031028 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle. - Officieuse coördinatie in het Duits. - Erratum sluiten betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor nucleaire controle;

Overwegende de wet van 15 april 1994Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/04/1994 pub. 14/10/2011 numac 2011000621 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 15/04/1994 pub. 19/03/2013 numac 2013000145 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle. - Duitse vertaling. - Erratum type wet prom. 15/04/1994 pub. 25/08/2017 numac 2017031028 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle. - Officieuse coördinatie in het Duits. - Erratum sluiten betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor nucleaire controle, artikel 14ter, ingevoegd bij wet van 7 mei 2017;

Gelet op het koninklijk besluit van 20 juli 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 20/07/2001 pub. 10/10/2013 numac 2013000542 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen. - Officieuze coördinatie in het Duits type koninklijk besluit prom. 20/07/2001 pub. 30/08/2001 numac 2001000726 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen type koninklijk besluit prom. 20/07/2001 pub. 30/08/2001 numac 2001000674 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit betreffende de bevoegdheden en de aanduiding van de leden van het Departement toezicht en controle van het Federaal Agentschap voor nucleaire controle belast met het toezicht op de naleving van de wet van 15 april 1994 betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor nucleaire controle type koninklijk besluit prom. 20/07/2001 pub. 30/08/2001 numac 2001009537 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot inwerkingstelling van de wet van 15 april 1994 betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor nucleaire controle sluiten houdende algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen (Algemeen Reglement), artikel 38.1 § 1, ingevoegd bij koninklijk besluit van 6 december 2018Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 06/12/2018 pub. 21/12/2018 numac 2018206135 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 20 juli 2001 houdende algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen voor wat betreft de fysische controle en betreffende Bel V type koninklijk besluit prom. 06/12/2018 pub. 15/01/2019 numac 2018015472 bron federaal agentschap voor geneesmiddelen en gezondheidsproducten Koninklijk besluit tot opheffing van het koninklijk besluit van 6 juni 1960 betreffende de fabricage, de bereiding en distributie in het groot en de terhandstelling van geneesmiddelen en tot wijziging van titel X van het koninklijk besluit van 14 december 2006 betreffende geneesmiddelen voor menselijk en diergeneeskundig gebruik en van artikel 29 van het koninklijk besluit van 21 januari 2009 houdende onderrichtingen voor de apothekers sluiten;

Overwegende de statutaire opdrachten van Bel V zoals vastgelegd in het Belgisch Staatsblad van 9 november 2015 en latere aanpassingen;

Overwegende de beslissing van de Raad van Bestuur van het Agentschap van 1 maart 2019, waarbij met ingang van 1 maart 2019 bepaalde toezichtsopdrachten worden toevertrouwd aan Bel V, voor een periode van zes jaar ingaand op 1 maart 2019, met name: 1. in toepassing van de artikelen 23.1.2.2 (Toezicht op de fysische controle - inrichtingen van klasse I) en 23.1.3.3 (Toezicht op de fysische controle - inrichtingen van klasse IIA) van het Algemeen Reglement: de regelmatige controles van de installaties in de in de artikels 3.1 a) (Klasse I) en 3.3 van het Algemeen Reglement bedoelde inrichtingen (klasse IIA); 2. de veiligheidsevaluaties gelinkt aan: - de vaststellingen van de controles van de installaties; - de goedkeuringen van de beslissingen van de dienst voor fysische controle van de exploitanten, zoals bepaald in de artikels 23 1.2.2 en 23.1.3.3 van het Algemeen Reglement; - de studies en analyses uitgevoerd overeenkomstig het koninklijk besluit van 30 november 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 30/11/2011 pub. 21/12/2011 numac 2011206225 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende veiligheidsvoorschriften voor kerninstallaties sluiten houdende veiligheidsvoorschriften voor kerninstallaties; - de vergunningsaanvragen vermeld in de artikels 6.2 (inrichtingen van klasse I) en 7.2 (inrichtingen van klasse IIA) Algemeen Reglement; - de oplevering van de installaties bedoeld in de artikels 6.9 (inrichtingen van klasse I) en 15/1 (inrichtingen van klasse IIA) Algemeen Reglement.

Gelet op het koninklijk besluit van 20 juli 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 20/07/2001 pub. 10/10/2013 numac 2013000542 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen. - Officieuze coördinatie in het Duits type koninklijk besluit prom. 20/07/2001 pub. 30/08/2001 numac 2001000726 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen type koninklijk besluit prom. 20/07/2001 pub. 30/08/2001 numac 2001000674 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit betreffende de bevoegdheden en de aanduiding van de leden van het Departement toezicht en controle van het Federaal Agentschap voor nucleaire controle belast met het toezicht op de naleving van de wet van 15 april 1994 betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor nucleaire controle type koninklijk besluit prom. 20/07/2001 pub. 30/08/2001 numac 2001009537 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot inwerkingstelling van de wet van 15 april 1994 betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor nucleaire controle sluiten houdende algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen, artikel 38.3, ingevoegd bij koninklijk besluit van 6 december 2018Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 06/12/2018 pub. 21/12/2018 numac 2018206135 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 20 juli 2001 houdende algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen voor wat betreft de fysische controle en betreffende Bel V type koninklijk besluit prom. 06/12/2018 pub. 15/01/2019 numac 2018015472 bron federaal agentschap voor geneesmiddelen en gezondheidsproducten Koninklijk besluit tot opheffing van het koninklijk besluit van 6 juni 1960 betreffende de fabricage, de bereiding en distributie in het groot en de terhandstelling van geneesmiddelen en tot wijziging van titel X van het koninklijk besluit van 14 december 2006 betreffende geneesmiddelen voor menselijk en diergeneeskundig gebruik en van artikel 29 van het koninklijk besluit van 21 januari 2009 houdende onderrichtingen voor de apothekers sluiten;

Overwegende dat in uitvoering van artikel 38.3. § 1 het toezicht van het Agentschap op de uitoefening van voormelde toezichtsopdrachten wordt uitgeoefend middels een beheerscontract, Wordt overeengekomen wat volgt: Afdeling 1 : Algemene bepalingen

Art. 1.Toepassingsgebied Onderhavige overeenkomst is te beschouwen als een beheerscontract in de zin van artikel 38.3 van het koninklijk besluit van 20 juli 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 20/07/2001 pub. 10/10/2013 numac 2013000542 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen. - Officieuze coördinatie in het Duits type koninklijk besluit prom. 20/07/2001 pub. 30/08/2001 numac 2001000726 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen type koninklijk besluit prom. 20/07/2001 pub. 30/08/2001 numac 2001000674 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit betreffende de bevoegdheden en de aanduiding van de leden van het Departement toezicht en controle van het Federaal Agentschap voor nucleaire controle belast met het toezicht op de naleving van de wet van 15 april 1994 betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor nucleaire controle type koninklijk besluit prom. 20/07/2001 pub. 30/08/2001 numac 2001009537 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot inwerkingstelling van de wet van 15 april 1994 betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor nucleaire controle sluiten houdende algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen voor wat betreft de toezichtstaken die bij beslissing van de Raad van Bestuur van het Agentschap van 1 maart 2019 aan Bel V werden toevertrouwd met toepassing van artikel 14ter van de wet van 15 april 1994Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/04/1994 pub. 14/10/2011 numac 2011000621 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 15/04/1994 pub. 19/03/2013 numac 2013000145 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle. - Duitse vertaling. - Erratum type wet prom. 15/04/1994 pub. 25/08/2017 numac 2017031028 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle. - Officieuse coördinatie in het Duits. - Erratum sluiten betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle.

Art. 2.Definities en interpretatie Voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder: 1° Algemeen Reglement: het koninklijk besluit van 20 juli 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 20/07/2001 pub. 10/10/2013 numac 2013000542 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen. - Officieuze coördinatie in het Duits type koninklijk besluit prom. 20/07/2001 pub. 30/08/2001 numac 2001000726 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen type koninklijk besluit prom. 20/07/2001 pub. 30/08/2001 numac 2001000674 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit betreffende de bevoegdheden en de aanduiding van de leden van het Departement toezicht en controle van het Federaal Agentschap voor nucleaire controle belast met het toezicht op de naleving van de wet van 15 april 1994 betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor nucleaire controle type koninklijk besluit prom. 20/07/2001 pub. 30/08/2001 numac 2001009537 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot inwerkingstelling van de wet van 15 april 1994 betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor nucleaire controle sluiten houdende algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen 2° Controle (in de zin van artikel 38.1, § 1 van het Algemeen Reglement): alle door een erkend deskundige van Bel V uitgevoerde activiteiten van het type onderzoek, observatie, vaststelling, meting of proef die verricht worden om de veiligheid en de stralingsbescherming van de installaties en uitbatingsactiviteiten te evalueren t.a.v. de regelgeving inzake ioniserende straling; 3° Inspectie: onderzoek, observatie, vaststelling, meting of proef verricht door een nucleair inspecteur van het Agentschap om, enerzijds, het niveau van het nucleair of radiologisch risico en het gevaar te beoordelen en acties te bepalen om dit risico weg te werken, of te verlagen en, anderzijds, om na te gaan of de reglementaire voorschriften worden nageleefd en, in geval dit niet zo is, de inbreuken vast te stellen en hiervoor een gepaste opvolging te voorzien, met inbegrip van het bepalen van de acties en de termijnen voor de regularisatie van de inbreuken; 4° Veiligheidsevaluatie (in de zin van artikel 38.1, § 1 van het Algemeen Reglement): een technische onafhankelijke evaluatie van de documenten, bewijzen, rechtvaardigingen en analyses ingediend door de exploitant om aan te tonen dat hij aan de verwachtingen van de veiligheidsautoriteit, alsook aan de reglementaire voorschriften en de vergunningsvoorwaarden voldoet; 5° SPOC: (single point of contact per inrichting of installatie).De personen die als enige contactpunt worden aangewezen door het Agentschap en Bel V teneinde consistente communicatie te faciliteren en die als zodanig worden opgenomen in een specificatie; 6° Non-conformiteit: mogelijke of reële afwijking t.a.v. de geldende regelgeving, de vergunning en/of het veiligheidsverslag. 7° Belangrijke wijziging: wijziging waarvoor een nieuwe vergunning vereist is overeenkomstig artikel 12 van het Algemeen Reglement.8° Niet-belangrijke wijziging: wijziging waarvoor geen nieuwe vergunning vereist is overeenkomstig artikel 12 van het Algemeen Reglement. De titels en hoofdingen van deze overeenkomst zijn uitsluitend aangebracht voor een gemakkelijker lezing van de tekst van deze overeenkomst en hebben geen beperkende of wijzigende impact op de betekenis van clausules.

Art. 3.Inwerkingtreding, duur en aanpassing van de overeenkomst Onderhavige overeenkomst treedt in werking na ondertekening door beide partijen en verstrijkt op 28 februari 2025.

Indien bij het verstrijken van deze datum geen akkoord werd bereikt over een nieuwe overeenkomst, wordt onderhavige overeenkomst van rechtswege verlengd, tot op het ogenblik dat het nieuwe beheerscontract in werking is getreden.

Deze overeenkomst is steeds aan evaluatie en bijsturing onderworpen.

Onderhavige overeenkomst kan op elk ogenblik, op verzoek van een van de partijen, worden gewijzigd ten einde aan de evolutie van de omstandigheden of de behoeften te kunnen beantwoorden.

Art. 4.Toepasselijk recht Het Belgisch recht is van toepassing op deze overeenkomst.

Art. 5.Nietigheden De nietigheid van een clausule uit deze overeenkomst brengt niet de nietigheid van de overeenkomst zelf mee. In voorkomend geval zullen de contracterende partijen ervoor zorgen dat de nietige clausule wordt vervangen door een geldige clausule, die binnen de wettelijke perken en de statuten van Bel V, een zo gelijkaardig mogelijk effect heeft als die welke nietig werd verklaard.

Art. 6.Overmachtsbeginsel Geen van de ondertekenende partijen zal aansprakelijk zijn wegens vertraging of tekortkoming in de uitvoering van de verbintenissen van deze overeenkomst, indien deze vertraging of tekortkoming door overmacht is ontstaan. Overmacht duidt op alle gebeurtenissen die onafhankelijk zijn van de wil der partijen.

Art. 7.Inspannings- of resultaatsverbintenis Behoudens uitdrukkelijk anders bepaald in het Algemeen Reglement of in deze overeenkomst, zijn de verbintenissen zoals beschreven in deze overeenkomst, inspanningsverbintenissen.

Art. 8.Betwistingen In de gevallen waarin Bel V niet geheel of gedeeltelijk, individueel of collectief de haar gedelegeerde opdrachten, zowel qua te bereiken doelstelling als qua verwachte kwaliteit van uitvoering, uitvoert, dan wordt hierover eerst overlegd tussen het betrokken diensthoofd van het Agentschap en de betrokken Area Manager van Bel V en vervolgens, indien nodig, tussen het betrokken departementshoofd van het Agentschap en de betrokken Process Manager van Bel V. Alle geschillen waarbij de betwisting blijft bestaan zullen in overleg tussen de Directeurs-generaal van beide partijen worden opgelost.

Mochten de partijen niet tot een oplossing komen, dan zullen de Raden van Bestuur van de partijen hierover geïnformeerd worden. De Raad van Bestuur van het Agentschap neemt de gepaste beslissing.

Art. 9.Actieve openbaarheid De ondertekenende partijen zullen de tekst van deze overeenkomst bekend maken op, respectievelijk, de website van het Agentschap en de website van Bel V. Afdeling 2: Algemeen beheer van de aan Bel V toevertrouwde

toezichtsopdrachten

Art. 10.Uitvoering van de toezichtsopdrachten Zonder afbreuk te doen aan de toezichtstaken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van het Agentschap zoals omschreven in de wet van 15 april 1994Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/04/1994 pub. 14/10/2011 numac 2011000621 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 15/04/1994 pub. 19/03/2013 numac 2013000145 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle. - Duitse vertaling. - Erratum type wet prom. 15/04/1994 pub. 25/08/2017 numac 2017031028 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle. - Officieuse coördinatie in het Duits. - Erratum sluiten betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor nucleaire controle, het Algemeen Reglement, met in het bijzonder artikel 38.3, en deze overeenkomst, voert Bel V de Controles en Veiligheidsevaluaties uit op zelfstandige en onafhankelijke wijze. Hierbij houdt het rekening met bijzondere richtlijnen en instructies die door het Agentschap ter zake werden opgesteld.

Art. 11.Uitwerking van de strategische en de operationele plannen Onverminderd Art. 16, stelt Bel V een zesjarig strategisch plan, een operationeel meerjarenplan en een operationeel jaarplan op, waarbij de toezichtstaken die bij beslissing van de Raad van bestuur werden toevertrouwd en de opdrachten vermeld in Art. 16 bij voorrang worden behandeld.

De inhoudelijke kwaliteit van deze plannen wordt geborgd door het management systeem.

Bij het opstellen van deze plannen wordt gewaakt over hun onderlinge coherentie alsook de coherentie met de plannen van het Agentschap.

Bel V en het Agentschap wisselen hiertoe de nodige informatie uit.

Art. 12.Managementsysteem Bel V engageert zich ertoe om haar opdrachten op efficiënte en kwaliteitsvolle wijze uit te voeren.

Bel V moet beschikken over een managementsysteem conform de IAEA-standaarden. Dit systeem omvat ten minste de volgende elementen : - het vastleggen van processen en het uitwerken van procedures die een vooropgesteld kwaliteitsniveau van de controles moeten handhaven en een uniforme en coherente werkwijze moeten garanderen tussen de deskundigen; - het up-to-date houden van een uitgeschreven en gedocumenteerd systeem van interne controle, opvraagbaar door het Agentschap of door een door hem gemandateerde auditor; - de invoering van een competentiebeheerssysteem zoals bedoeld in Art. 13 dat erop toeziet dat het vereiste competentieniveau door haar deskundigen wordt verworven en behouden om de opdrachten vermeld in deze overeenkomst tot een goed einde te brengen.

Art. 13.Competentiebeheer bij Bel V Om een vakkundige en duurzame uitvoering van de exclusieve opdrachten die haar reglementair werden toegewezen, te waarborgen, zorgt Bel V voor de opstelling en de toepassing van een proces voor de opbouw en het behoud van haar competentie, in het bijzonder op het gebied van de veiligheid en de stralingsbescherming van de installaties en inrichtingen die zij controleert. Dit proces houdt rekening met de periode tijdens welke de taken aan haar door het Agentschap werden gedelegeerd.

Hiertoe werkt Bel V een jaarlijks HR-managementsplan uit waarin het aantal personen en hun functies worden bepaald die nodig zijn voor de uitvoering van haar opdrachten. Dit plan moet tevens betrekking hebben op de aanwervingen en, indien nodig, op de personeelsrotatie om de beschikbaarheid van bekwaam personeel te garanderen en moet een strategie omvatten voor de compensatie van het voorziene vertrek van gekwalificeerd personeel.

Het competentiebeheersproces impliceert de invoering van een proces voor de ontwikkeling van de vereiste competenties in het beheersysteem van Bel V. Dit proces sluit aan bij de IAEA-standaarden terzake. De verschillende fasen van dit proces worden gedocumenteerd.

De behoeften moeten opnieuw geëvalueerd worden voor elk jaarlijks HR-managementsplan. In dit kader zal het Agentschap, indien het de intentie heeft om de aan Bel V gedelegeerde taken significant te wijzigen, Bel V hiervan zo snel mogelijk op de hoogte brengen en dit gebeurt, behalve in geval van overmacht, d.m.v. een voorafgaande kennisgeving van 3 jaar om Bel V de mogelijkheid te bieden haar personeel of haar organisatie aan te passen.

Art. 14.Deelname van Bel V aan R&D- en consultancyactiviteiten en aan niet-reglementaire projecten Bel V verbindt zich ertoe de haar door het Agentschap gedelegeerde toezichtsopdrachten en de opdrachten vermeld in Art. 16 prioritair voor alle andere activiteiten uit te voeren.

Partijen erkennen dat het aangewezen is dat Bel V ook de mogelijkheid heeft om deel te nemen aan R&D- en consultancyactiviteiten en aan niet-reglementaire projecten, onder andere om kennis te kunnen opbouwen en te behouden in alle specialisatiedomeinen nodig om de reglementaire opdrachten van Bel V goed te kunnen uitoefenen.

Deze activiteiten mogen echter geen belangenconflict inhouden met de rol en de verantwoordelijkheid van het Agentschap.

Deze activiteiten mogen niet bindend zijn voor het Agentschap. Bel V kan hiervoor de steun vragen van het Agentschap, zonder dat dit evenwel tot bijkomende prestaties van het Agentschap kan leiden zonder zijn instemming.

Bel V rapporteert elke trimester aan haar Raad van Bestuur over de R&D- en consultancyactiviteiten en niet-reglementaire projecten waaraan het deelneemt. Deze rapportering wordt voorafgegaan door een overleg tussen de Directeurs-generaal van beide partijen.

Art. 15.Deontologie Bel V waakt over de coherentie van haar deontologische code met deze van het Agentschap en stemt deze waar nodig er op af. Afdeling 3: Toezicht van het Agentschap op de door de Raad van Bestuur

van het Agentschap aan Bel V toevertrouwde toezichtstaken

Art. 16.Modaliteiten voor de opmaak, goedkeuring, aanpassing en opvolging van het jaarlijks plan van controles en veiligheidsevaluaties;

Bel V stelt jaarlijks een voorstel van plan van controles en veiligheidsevaluaties op, zoals bedoeld in artikel 38.1 van het Algemeen Reglement. Het kan daartoe de nodige informatie inwinnen van de exploitant over diens plannen en projecten.

De raming van de prestaties wordt overlegd met het Agentschap alvorens ze gecommuniceerd wordt aan de betrokken exploitant.

De inhoudelijke kwaliteit van deze plannen wordt geborgd door het managementsysteem bedoeld in Art. 12.

Bel V informeert het Agentschap op zijn minst om de zes maanden over de stand van zaken van het door het Agentschap goedgekeurde plan van controles en veiligheidsevaluaties en over de behoefte aan herziening van dit plan, volgens de tussen partijen overeengekomen modaliteiten.

De opdrachten van Bel V in het kader van dit plan kunnen als volgt worden omschreven: 1° Controles ter plaatse bij inrichtingen van klasse I en IIA Bel V voert regelmatig controles uit op de sites van inrichtingen van klasse I en IIA. Aanvullend op het plan van controles en veiligheidsevaluaties werkt Bel V in overleg met het Agentschap een inspectieprogramma op middellange termijn uit, overeenkomstig het in voege zijnde proces voor de opstelling en aanpassing van een inspectieprogramma op middellange termijn "INS-01", of een latere versie die het vervangt.

Bel V voert de onafhankelijke veiligheidsevaluatie uit van documenten en informatie opgevraagd in het kader van zijn controles.

Bel V beschrijft, in een schriftelijk rapport, de tijdens haar controles gedane vaststellingen in de ingedeelde inrichtingen, alsook alle informatie/adviezen die aan de exploitant werden overgemaakt en alle ondernomen of nog te ondernemen acties in het licht van verbetermogelijkheden of vastgestelde non-conformiteiten. Voor elke geïdentificeerde actie bepaalt Bel V een gepaste uitvoeringstermijn en beschrijft dit in haar rapport. Het herhaaldelijk niet-naleven van deze termijnen moet worden opgenomen in het proces voor de melding aan het Agentschap, zoals vermeld in Art. 17, 3° en 4°.

Deze schriftelijke rapporten worden aan de exploitant overgemaakt en door Bel V aan het Agentschap ter beschikking gesteld. 2° Veiligheidsevaluaties van wijzigingen en beslissingen van de diensten voor fysische controle van de exploitanten Voor de inrichtingen van klasse I, wordt de status belangrijk of niet-belangrijk van de wijzigingen bepaald overeenkomstig de procedure 006-029, of een latere versie of technisch reglement die deze vervangt. Voor de inrichtingen van klasse IIA, wordt de status belangrijk of niet-belangrijk van de wijzigingen bepaald overeenkomstig een door het Agentschap opgestelde procedure of technisch reglement, of bij gebrek aan een procedure of reglement, door het Agentschap.

Bel V voert bovendien de technische evaluatie uit van de veiligheidsstudies in het kader van wijzigingen in de inrichtingen van klasse I en IIA waarvoor geen nieuwe vergunning, of een wijziging van de bestaande vergunning, of een goedkeuring van de dienst voor fysische controle overeenkomstig de bepalingen van artikel 23 van het Algemeen Reglement, vereist zijn.

Bel V voert die controles ter plaatse uit die nodig zijn voor de veiligheidsevaluaties. 3° Veiligheidsevaluaties van studies/ veiligheidsanalyses uitgevoerd/ goedgekeurd door de fysische controle van de exploitanten Bel V voert een onafhankelijke technische evaluatie uit van de beslissingen, studies en analyses van de exploitanten overeenkomstig het koninklijk besluit van 30 november 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 30/11/2011 pub. 21/12/2011 numac 2011206225 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende veiligheidsvoorschriften voor kerninstallaties sluiten houdende veiligheidsvoorschriften voor kerninstallaties, met name deze vermeld in artikel 23.1.5 punt c) van het Algemeen Reglement.

Het Agentschap bepaalt de verwachtingen en modaliteiten (scope, inhoud, timing, deliverables) volgens het proces REV-01 "Externe evaluatie en beoordeling", of een latere versie die het vervangt.

Bel V legt de resultaten van deze veiligheidsevaluaties en veiligheidsanalyses voor aan het Agentschap en stelt deze resultaten op vraag van het Agentschap voor aan de Wetenschappelijke Raad voor Ioniserende Stralingen.

Bel V voert die controles ter plaatse uit die nodig zijn voor de veiligheidsevaluaties. 4° Veiligheidsevaluaties van de vergunningsaanvragen. Bel V voert een onafhankelijke veiligheidsevaluatie uit van de vergunningsaanvragen bedoeld in de artikelen 6 (inrichtingen van klasse 1) en 7 (voor de inrichtingen van klasse IIA) van het Algemeen Reglement.

Het Agentschap bepaalt de verwachtingen en modaliteiten (scope, inhoud, timing, deliverables) volgens het proces REV-01 "Externe evaluatie en beoordeling", of een latere versie die het vervangt.

De verantwoordelijkheid voor de behandeling van de vergunning en de strategische of technische standpunten t.a.v. de exploitant in dit kader behoort tot de taken van het Agentschap dat kennis heeft genomen van de evaluatie van Bel V. Bel V legt de resultaten van deze veiligheidsevaluaties voor aan het Agentschap en stelt deze resultaten op vraag van het Agentschap voor aan de Wetenschappelijke Raad voor Ioniserende Stralingen.

Bel V voert die controles ter plaatse uit die nodig zijn voor de veiligheidsevaluaties. 5° Veiligheidsevaluaties van de oplevering van vergunde installaties Bel V voert een onafhankelijke veiligheidsevaluatie uit van de oplevering die door de dienst voor fysische controle van de exploitanten, overeenkomstig de bepalingen van artikel 23.1.5 b) 4° voor de inrichtingen van Klasse I en IIA, werd uitgevoerd.

Het Agentschap bepaalt de verwachtingen en modaliteiten (scope, inhoud, timing, deliverables) volgens het proces REV-01 "Externe evaluatie en beoordeling", of een latere versie die het vervangt.

Deze evaluatie wordt opgenomen in een rapport van Bel V waarvan de inhoudsopgave in gezamenlijk akkoord tussen de partijen wordt opgemaakt. Bel V maakt deze evaluatie binnen de overeengekomen termijn aan het Agentschap over.

Bel V voert die controles ter plaatse uit die nodig zijn voor de veiligheidsevaluaties. 6° Jaarlijkse globale evaluaties Minstens op jaarbasis evalueert Bel V per inrichting van klasse I en IIA of per groep van inrichtingen van klasse IIA de voornaamste controlebevindingen en relevante informatie om een globale evaluatie van de veiligheid van de betrokken inrichting(en) te bepalen. Bel V en het Agentschap bepalen samen, op basis van deze evaluaties, of er nieuwe acties nodig zijn, zoals bv. nieuwe punctuele of transversale aandachtspunten, nieuwe punctuele of transversale thematische inspecties of campagnes.

Art. 17.Samenwerking en ondersteuning in het kader van de toevertrouwde toezichtstaken 1° Wederzijdse bijstand in het kader van inspecties en controles In het kader van haar controles kan Bel V op ieder gewenst moment een beroep doen op het Agentschap, voor zover Bel V van oordeel is dat zijn aanwezigheid hierbij vereist is. In het kader van zijn inspecties kan het Agentschap op ieder gewenst moment een beroep doen op Bel V, voor zover het Agentschap van oordeel is dat haar aanwezigheid hierbij vereist is.

In beide gevallen is een gezamenlijk en voorafgaand overleg vóór de controle of de inspectie vereist.

De respectieve verantwoordelijkheden voor de uitvoering van de inspectie of controle en de opstelling van de rapporten behoren tot de partij die hiermee, overeenkomstig het desbetreffende jaarplan, belast is. 2° Uitvoering van reactieve controles en inspecties in geval van incidenten en/of ongevallen Het Agentschap kan op ieder gewenst moment een beroep doen op Bel V in het kader van reactieve inspecties, voor zover het Agentschap van oordeel is dat de aanwezigheid van Bel V, om welke reden dan ook, hierbij gerechtvaardigd is. De uitvoering van reactieve controles door Bel V is onderworpen aan een voorafgaand overleg met het Agentschap, zodat deze kan oordelen over de relevantie van een reactieve inspectie door het Agentschap in plaats van een reactieve controle door Bel V en/of de deelname aan een reactieve controle.

In geval van activering van een fase van het federaal noodplan en het radiologisch noodplan (conform het KB van 1/03/2018) en de mobilisering van de evaluatiecel (CELEVAL) voor een gecontroleerde inrichting voorziet Bel V een aanwezigheid op de site door haar personeelsleden. 3° Wederzijdse informatieverstrekking Onverminderd de bepalingen m.b.t. de melding door Bel V aan het Agentschap, voorzien in punt 4°, informeren Bel V en het Agentschap elkaar wederzijds en actief over diverse aspecten in verband met de exploitanten van klasse I en IIA. Deze informatie wordt in eerste instantie gekanaliseerd via de SPOC's. Indien nodig wordt deze informatie geëscaleerd binnen de eigen organisatie en ook behandeld tijdens de structurele overlegvergaderingen waarvan sprake in Art. 18, 1° of tijdens ad hoc overleg. De controle- en inspectierapporten worden ter beschikking van de partijen gehouden.

BeL V en het Agentschap sluiten een overeenkomst teneinde de uitwisseling van persoonsgegevens in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (Verordening (EU) 2016/679) te kunnen uitvoeren. 4° Verwachtingen van het Agentschap t.a.v. Bel V bij vaststelling van een gevaar/een non-conformiteit Het Agentschap zorgt ervoor dat de controleurs van Bel V die controles tijdens de exploitatie uitvoeren, geïnformeerd worden en een opleiding krijgen m.b.t. het Enforcementbeleid.

De controleurs van Bel V die controles tijdens de exploitatie uitvoeren, moeten, wanneer ze een gevaar of een non-conformiteit op het terrein vaststellen, die stappen doorlopen die in een specificatie van het Agentschap werden voorzien.

De controleurs van Bel V zijn verantwoordelijk voor de analyse en de evaluatie van de feiten die ze prioritair m.b.t. de volgende aspecten vaststellen: - De veiligheid, met name de aanwezigheid van gevaar; - De conformiteit met de regelgeving, de vergunningsvoorwaarden en de -richtlijnen van het Agentschap.

In de gevallen waarin er gevaar wordt vastgesteld, brengt de controleur van Bel V de exploitant hiervan onmiddellijk op de hoogte, zodat deze maatregelen kan treffen en neemt hij tevens onmiddellijk contact op met het SPOC van het Agentschap voor die inrichting, die dan het beleid en de processen van het Agentschap dient toe te passen om een einde te maken aan het gevaar. 5° « Ervaringsfeedback » (REX) Bel V zorgt voor de uitwerking en toepassing van een nationaal en internationaal ervaringsfeedbackproces m.b.t. haar activiteiten.

Bel V stelt de resultaten van dit proces, namelijk de lessen die werden getrokken uit gebeurtenissen die zich in België en het buitenland hebben voorgedaan en die implicaties kunnen hebben voor de veiligheid, de stralingsbescherming van inrichtingen van klasse I en IIA, via de jaarlijkse veiligheidsevaluaties en/of de periodiek rapporten, ter beschikking van het Agentschap.

Art. 18.Praktische modaliteiten voor toezicht van het Agentschap op Bel V. 1° Structurele overlegmomenten Er worden structurele overlegmomenten georganiseerd tussen Agentschap en Bel V, op periodieke wijze : - overleg inzake de uitvoering van het plan van controles en veiligheidsevaluaties - overleg op dienst- en/of directieniveau 2° Audits De door het Agentschap geplande audits van Bel V worden opgenomen in een auditprogramma voor zes jaar en worden in overleg met Bel V (timing en thema) gepland.Dit programma kan aangevuld worden met bijkomende audits. Deze audits kunnen slechts betrekking hebben op datgene wat nodig is om Bel V's naleving van deze overeenkomst en de toepasselijke wetgeving (in het bijzonder het Algemeen Reglement) te controleren. De auditrapporten worden aan de algemene directie van Bel V, aan haar Raad van Bestuur en aan het auditcomité van het Agentschap overgemaakt. Elke partij draagt haar eigen kosten in het kader van een audit.

Bel V verbindt zich ertoe om alle vastgestelde tekortkomingen te regulariseren en om de aanbevelingen op te volgen die door het Agentschap tijdens de audits werden geformuleerd, overeenkomstig artikel 38.3 van het koninklijk besluit van 20 juli 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 20/07/2001 pub. 10/10/2013 numac 2013000542 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen. - Officieuze coördinatie in het Duits type koninklijk besluit prom. 20/07/2001 pub. 30/08/2001 numac 2001000726 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen type koninklijk besluit prom. 20/07/2001 pub. 30/08/2001 numac 2001000674 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit betreffende de bevoegdheden en de aanduiding van de leden van het Departement toezicht en controle van het Federaal Agentschap voor nucleaire controle belast met het toezicht op de naleving van de wet van 15 april 1994 betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor nucleaire controle type koninklijk besluit prom. 20/07/2001 pub. 30/08/2001 numac 2001009537 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot inwerkingstelling van de wet van 15 april 1994 betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor nucleaire controle sluiten houdende algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen. Het actieplan van Bel V wordt aan het Agentschap meegedeeld. Afdeling 4: slotbepalingen

Deze overeenkomst vervangt de beheersovereenkomst tussen het Agentschap en Bel V van 1 april 2012, die wordt opgeheven.

Deze overeenkomst wordt opgemaakt in twee exemplaren te Brussel, op 23 september 2019.

Iedere ondertekenende partij verklaart een exemplaar te hebben ontvangen.

Voor het Agentschap:Voor Bel V: Mevrouw Jihane Annane De heer Didier Malherbe Voorzitter Raad van Bestuur Voorzitter Raad van Bestuur Datum: 12/09/2019 Datum: 23/09/2019 Plaats: Brussel Plaats: Brussel De heer Frank Hardeman De heer Michel Van haesendonck Directeur-generaal Directeur-generaal Datum: 23/09/2019 Datum: 23/09/2019 Plaats: Brussel Plaats: Brussel

^