gepubliceerd op 10 januari 2024
Decreet houdende diverse maatregelen met betrekking tot het onderwijs
20 JULI 2023. - Decreet houdende diverse maatregelen met betrekking tot het onderwijs (1)
Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt: TITEL 1. - Bepalingen betreffende de algemene organisatie van het onderwijs HOOFDSTUK 1. - Bepalingen tot wijziging van het
decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten
type
decreet
prom.
24/07/1997
pub.
23/09/1997
numac
1997029337
bron
ministerie van de franse gemeenschap
Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren
type
decreet
prom.
24/07/1997
pub.
06/11/1997
numac
1997029343
bron
ministerie van de franse gemeenschap
Decreet dat het statuut bepaalt van het bestuurs- en onderwijzend personeel en van het opvoedend hulppersoneel van de hogescholen ingericht of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap
sluiten tot bepaling van de prioritaire opdrachten van het basis- en secundair onderwijs en tot organisatie van de structuren om deze opdrachten te verwezenlijken
Artikel 1.In artikel 98 van het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren type decreet prom. 24/07/1997 pub. 06/11/1997 numac 1997029343 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat het statuut bepaalt van het bestuurs- en onderwijzend personeel en van het opvoedend hulppersoneel van de hogescholen ingericht of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten tot bepaling van de prioritaire opdrachten van het basis- en secundair onderwijs en tot organisatie van de structuren om deze opdrachten te verwezenlijken, wordt paragraaf 2 vervangen door hetgeen volgt: " § 2. Het beroep wordt bij aangetekende brief of langs elektronische weg aan de Administratie toegezonden, die het doorzendt aan de voorzitter van de beroepscommissie.
Een kopie van het beroep dat per aangetekende post bij de administratie is ingediend, wordt door de verzoekende personen, eveneens per aangetekende post, dezelfde dag, naar het hoofd van de betrokken school gestuurd.
Het hoofd kan de Administratie alle documenten laten toekomen om voor de Commissie van beroep de zaak te verduidelijken.
Hij kan de Commissie van beroep tevens een met redenen omkleed advies sturen over de gegrondheid van het beroep.
De Administratie stuurt dit document naar de voorzitter van de beroepscommissie.
De beroepscommissie zal de instelling vragen alle documenten over te leggen die zij nuttig acht voor het treffen van haar beslissing.
Zij kan elke persoon horen die zij noodzakelijk acht. Zij kan zich laten bijstaan door deskundigen van haar keuze.
Op verzoek van de klassenraad wordt de voorzitter gehoord door de beroepscommissie. HOOFDSTUK 2. - Bepalingen tot wijziging van het besluit van 17 juli 2003 betreffende een bijdrage in de kosten van openbaar vervoer en/of het gebruik van fietsen door personeelsleden
Art. 2.Artikel 7, § 4, van het decreet van 17 juli 2003Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/07/2003 pub. 28/08/2003 numac 2003029468 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende algemene bepalingen betreffende het onderricht in een taal via onderdompeling en verschillende maatregelen inzake onderwijs sluiten betreffende de tegemoetkoming in de kosten van openbaar vervoer en/of het gebruik van fietsen door personeelsleden wordt aangevuld met een nieuw lid dat als volgt luidt: "In afwijking van lid 1 is het minimum van tien werkdagen niet van toepassing op: 1° de personeelsleden en hoofden van de instellingen voor kleuter-, lager, basis-, secundair onderwijs en onderwijs voor sociale promotie georganiseerd door de Franse Gemeenschap, alsook van de internaten die van deze instellingen afhangen;2° de gesubsidieerde personeelsleden en inrichtende machten van kleuter-, lager, basis-, secundair, secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan en voor sociale promotie gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap;3° personeelsleden en directeurs van PMS-centra georganiseerd door de Franse Gemeenschap;4° het gesubsidieerde personeel en de inrichtende machten van de PMS-centra gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap;5° de leden van het administratief personeel en van het meesters-, vak- en dienstpersoneel en de hoofden van de instellingen voor kleuteronderwijs, lager onderwijs, basisonderwijs, secundair onderwijs en onderwijs voor sociale promotie georganiseerd door de Franse Gemeenschap;6° personeelsleden en bestuurders van de door de Franse Gemeenschap georganiseerde onafhankelijke internaten en opvangjeugdtehuizen;7° de personeelsleden en directeurs van de recreatie- en openluchtcentra van de Franse Gemeenschap;8° personeelsleden en de directeur van het "Centre d'autoformation et de formation continuée de l'enseignement de la Communauté française";9° personeelsleden en de directeur van het "Centre technique et pédagogique de l'enseignement de la Communauté française";10° personeelsleden en directeurs van de "Centres techniques de la Communauté française de Strée et de Gembloux"; 11° de leden van het multidisciplinair team, zoals bepaald in artikel 1.3.1-1, 33/2°, van Het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs, van de territoriale clusters georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap.".
Art. 3.Artikel 8, § 3, van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een nieuw lid dat luidt als volgt: "In afwijking van de derde paragraaf, eerste lid, wordt voor het schooljaar 2022-2023 de termijn voor de indiening van de in de tweede paragraaf bedoelde documenten verlengd tot 30 september 2023 voor de aanvragen met betrekking tot het gebruik van de fiets voor minder dan 10 werkdagen per maand voor de verplaatsingen bedoeld in artikel 7, § 1, ingediend door de personeelsleden bedoeld in artikel 7, § 4, tweede lid.
Op verzoek van de klassenraad wordt de voorzitter gehoord door de beroepscommissie.". HOOFDSTUK 3. - Bepaling tot wijziging van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs
Art. 4.Een nieuw lid wordt toegevoegd aan artikel 1.7.7-1. van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs: "Onverminderd de artikelen 1.7.9-4, 1.7.9-5, 1.7.9-6, 1.7.9-7, 1.7.9-8 en 1.7.9-11 worden alle leerlingen geacht jaar na jaar opnieuw op dezelfde school te zijn ingeschreven totdat hun ouders, of de leerling indien deze meerderjarig is, schriftelijk te kennen geven dat zij besluiten hun inschrijving in te trekken.".
TITEL 2. - Diverse bepalingen betreffende de maatregelen ter bestrijding van tekorten HOOFDSTUK 1. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 11 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/04/2014 pub. 10/10/2014 numac 2014029467 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot regeling van de bekwaamheidsbewijzen en ambten in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde en gesubsidieerde basis- en secundair onderwijs sluiten tot regeling van de bekwaamheidsbewijzen en ambten in het basis- en secundair onderwijs georganiseerd en gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap
Art. 5.Paragraaf 6 van artikel 29 van het decreet van 11 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/04/2014 pub. 10/10/2014 numac 2014029467 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot regeling van de bekwaamheidsbewijzen en ambten in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde en gesubsidieerde basis- en secundair onderwijs sluiten tot regeling van de bekwaamheidsbewijzen en ambten in het basis- en secundair onderwijs georganiseerd en gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap wordt opgeheven.
Art. 6.Een nieuw artikel 29/1, geformuleerd als volgt, wordt ingevoegd in hetzelfde decreet: "Artikel 29/1 § 1. Naast de decreten en verordeningen tot toepassing van de controle en de bekrachtiging van de bepalingen van het statuut, controleert elke inrichtende macht minstens tweemaal per schooljaar de naleving van de voorrang van de kwalificaties bij de eerste aanwerving. § 2. In het gesubsidieerd onderwijs wordt deze taak toevertrouwd aan het lokaal sociaal overlegorgaan dat bestaat binnen elke inrichtende overheid, namelijk: - in het officieel gesubsidieerd onderwijs, binnen de plaatselijke paritaire commissie ingesteld bij het decreet van de Regering van de Franse Gemeenschap van 13 september 1995 betreffende de oprichting, de samenstelling en de bevoegdheden van de plaatselijke paritaire commissies in het officieel gesubsidieerd onderwijs; - in het gesubsidieerd vrij basisonderwijs, in het lokaal overlegorgaan dat, naar gelang van het geval, werd opgericht bij het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 27 maart 1996 dat de beslissing van 24 januari 1996 van de Paritaire Commissie voor het vrij confessioneel basisonderwijs, betreffende de oprichting van een plaatselijk overlegorgaan tussen de inrichtende machten en vakbondsafvaardigingen, bindend verklaart, of het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 27 maart 1996 dat de beslissing van 24 januari 1996 van de Paritaire Commissie voor het vrij confessioneel buitengewoon onderwijs betreffende de oprichting van een plaatselijk overlegorgaan tussen inrichtende machten en vakbondsafvaardigingen, bevoegd voor het basisonderwijs, bindend verklaart of het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 18 juni 1999 waarbij de beslissing van 31 mei 1999 van de Paritaire Commissie voor het niet-confessioneel vrij basisonderwijs betreffende de oprichting van een plaatselijke instantie voor overleg tussen de inrichtende machten en de syndicale afvaardigingen verplicht wordt verklaard of, bij ontstentenis, met de syndicale afvaardiging; - in het gesubsidieerd vrij secundair onderwijs met volledig leerplan, met de vakbondsdelegatie; - in het gesubsidieerd vrij secundair onderwijs voor sociale promotie binnen het in voorkomend geval lokaal overlegorgaan, opgericht bij het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 16 januari 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 16/01/2020 pub. 06/02/2020 numac 2020010314 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap waarbij verbindend wordt verklaard de beslissing van de Paritaire Commissie van het niet-confessioneel vrij onderwijs voor sociale promotie van 1 februari 2018 betreffende de oprichting van een plaatselijke overleginstantie tussen de inrichtende machten en de vakbondsdelegaties type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 16/01/2020 pub. 14/02/2020 numac 2020010316 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap waarbij verbindend wordt verklaard de beslissing van de Centrale paritaire commissie van het gesubsidieerd confessioneel vrij onderwijs van 1 februari 2018 betreffende de oprichting van een plaatselijke overleginstantie tussen de inrichtende machten en de vakbondsdelegaties sluiten waarbij verbindend wordt verklaard de beslissing van de Centrale paritaire commissie van het gesubsidieerd confessioneel vrij onderwijs van 1 februari 2018 betreffende de oprichting van een plaatselijke overleginstantie tussen de inrichtende machten en de vakbondsdelegaties of bij het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 16 januari 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 16/01/2020 pub. 06/02/2020 numac 2020010314 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap waarbij verbindend wordt verklaard de beslissing van de Paritaire Commissie van het niet-confessioneel vrij onderwijs voor sociale promotie van 1 februari 2018 betreffende de oprichting van een plaatselijke overleginstantie tussen de inrichtende machten en de vakbondsdelegaties type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 16/01/2020 pub. 14/02/2020 numac 2020010316 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap waarbij verbindend wordt verklaard de beslissing van de Centrale paritaire commissie van het gesubsidieerd confessioneel vrij onderwijs van 1 februari 2018 betreffende de oprichting van een plaatselijke overleginstantie tussen de inrichtende machten en de vakbondsdelegaties sluiten waarbij verbindend wordt verklaard de beslissing van de Paritaire Commissie van het niet-confessioneel vrij onderwijs voor sociale promotie van 1 februari 2018 betreffende de oprichting van een plaatselijke overleginstantie tussen de inrichtende machten en de vakbondsdelegatie of, bij ontstentenis, met de vakbondsafvaardiging.
De eerste sessie is gewijd aan het controleren van de naleving van de prioritering van bekwaamheidsbewijzen voor de eerste aanwervingen bedoeld in § 4 en uitgevoerd sinds de laatste inspectie van het vorige schooljaar en tot 1 oktober van het lopende jaar, en vindt plaats vóór 31 december van het schooljaar in kwestie.
Een tweede sessie wordt gepland tussen 15 april en 15 juni van het bedoelde schooljaar om deze controle uit te voeren op de nieuwe aanwervingen waarnaar wordt verwezen in § 4 en die tijdens het jaar zijn gebeurd.
Het tijdschema voor deze vergaderingen wordt jaarlijks vastgesteld door elk lokaal sociaal overlegorgaan tijdens de laatste vergadering van het voorgaande schooljaar.
De lokale sociale overlegorganen kunnen bijkomende inspectiefrequenties bepalen, met een maximum van één inspectie per kwartaal. § 3 In het door de Franse Gemeenschap georganiseerde onderwijs wordt deze opdracht uitgevoerd in het kader van de controle op de aanstellingen bedoeld in artikel 25, § 2, van het koninklijk besluit van 22 maart 1969 tot vaststelling van het statuut van de leden van het bestuurs- en onderwijzend personeel, van het opvoedend hulppersoneel, van het paramedisch personeel der inrichtingen voor kleuter-, lager, buitengewoon, middelbaar, technisch onderwijs, onderwijs voor sociale promotie en kunstonderwijs van de Staat, alsmede der internaten die van deze inrichtingen afhangen en van de leden van de inspectiedienst die belast is met het toezicht op deze inrichtingen. § 4 De vakbondsafgevaardigden van de in § 2 of § 3 bedoelde instantie kunnen de inrichtende macht ten minste tien schoolwerkdagen vóór de evaluatievergadering over de initiële aanwerving een lijst toezenden van de via de initiële aanwerving vervulde ambten waarvoor herziening wordt gevraagd.
Deze lijst met vacatures ingevuld door eerste aanwervingen laat zien: - het ambt; - de inrichting; - de naam en voornaam van het personeelslid dat voor de betrekking is aangeworven. § 5 Tijdens deze controles van nieuwe aanwervingen verstrekt de inrichtende macht de volgende informatie voor elk van de ambten waarvoor een verzoek tot controle als bedoeld in § 4 is ingediend: a) nauwkeurige identificatie van de betrekking, met vermelding van: - het ambt; - duur van het dienstverband, met begin- en einddatum; - of de post permanent of tijdelijk vacant is; - werkgelegenheidsvolume; - de vestiging. b) de naam en voornaam van het aangeworven personeelslid, met: - vermelding van de verschillende onderdelen van de kwalificatie en de kwaliteit van de kwalificatie (vereist, voldoende, tekort, andere) van het aangeworven personeelslid; - in voorkomend geval, met een verwijzing naar het mogelijke gebruik van een afwijking van de prioriteitsstelling voor kwalificaties, zoals bepaald in de artikelen 31 bis tot en met 35, met vermelding van de informatie die nodig is om te certificeren dat het aangeworven personeelslid aan deze voorwaarden voldoet; - in voorkomend geval, overlegging van een kopie van het in de artikelen 29 en 29 bis bedoelde bewijsstuk waarin het soort uitzondering wordt ingeroepen overeenkomstig de artikelen 30 en 31 ten aanzien van beter gekwalificeerde kandidaten die hebben aangegeven beschikbaar te zijn voor hetzelfde ambt en/of dezelfde betrekking. c) de lijst van alle sollicitaties die bij de inrichtende macht bekend zijn voor elk van de eerste aanwervingen bedoeld in de lijst vermeld in § 4, waarvoor het personeelslid bedoeld onder b) een ander bekwaamheidsbewijs bezat dan de vereiste kwalificatie, met voor elke sollicitant vermelding van de verschillende onderdelen van zijn kwalificatie en de kwaliteit van de kwalificatie (voldoende, onvoldoende, andere). Bij de eerste aanwerving van een personeelslid met een andere kwalificatie dan de vereiste, toereikende of ontoereikende kwalificatie, wordt aan deze verplichting voldaan door het verstrekken van een kopie van het bewijsstuk als bedoeld in de artikelen 29 en 29bis. § 6 Technici mogen de vergadering bijwonen. Hun aantal is beperkt tot één per organisatie voor zover het de vakbonden betreft. § 7 De bij deze gelegenheid verstrekte documenten en gegevens mogen niet worden doorgegeven of overgedragen aan derden of worden gebruikt voor enig ander doel dan de controleopdracht waarin dit artikel voorziet. § 8 De persoon die verantwoordelijk is voor het verwerken en opslaan van deze gegevens is de inrichtende macht. De gegevens mogen niet langer dan vijf jaar worden bewaard. § 9 Bij wijze van afwijking moet de in § 5 vermelde informatie tot de eerste dag van het schooljaar 2026-2027 alleen worden verstrekt bij de eerste aanwerving van een personeelslid met een andere kwalificatie dan de vereiste of toereikende kwalificatie. HOOFDSTUK 2. - Bepaling tot wijziging van het decreet van 17 juli 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/07/2020 pub. 04/08/2020 numac 2020042512 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet inzake maatregelen ter bestrijding van de schaarste type decreet prom. 17/07/2020 pub. 27/07/2020 numac 2020042424 bron vlaamse overheid Decreet tot het nemen van dringende tijdelijke maatregelen in het onderwijs naar aanleiding van de coronacrisis en tot wijziging van de Codificatie sommige bepalingen voor het onderwijs van 28 oktober 2016 (1) type decreet prom. 17/07/2020 pub. 05/08/2020 numac 2020015273 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot toekenning, voor het schooljaar 2020-2021, van extra middelen ter ontwikkeling, naar aanleiding van de gezondheidscrisis COVID-19, van gedifferentieerde leerpraktijken in de scholen van het gewoon basis- en secundair onderwijs die onder klasse 1 tot 10 ressorteren overeenkomstig de indeling vastgesteld bij het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 23 april 2020 tot vaststelling van de indeling van de vestigingen van het basisonderwijs en het secundair onderwijs met toepassing van artikel 4 van het decreet van 30 april 2009, houdende organisatie van een gedifferentieerde omkadering binnen de schoolinrichtingen van de Franse Gemeenschap om alle leerlingen gelijke kansen op sociale emancipatie te bieden in een kwaliteitsvolle pedagogische omgeving sluiten houdende maatregelen ter bestrijding van de tekorten
Art. 7.In artikel 126, tweede lid, van het decreet van 17 juli 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/07/2020 pub. 04/08/2020 numac 2020042512 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet inzake maatregelen ter bestrijding van de schaarste type decreet prom. 17/07/2020 pub. 27/07/2020 numac 2020042424 bron vlaamse overheid Decreet tot het nemen van dringende tijdelijke maatregelen in het onderwijs naar aanleiding van de coronacrisis en tot wijziging van de Codificatie sommige bepalingen voor het onderwijs van 28 oktober 2016 (1) type decreet prom. 17/07/2020 pub. 05/08/2020 numac 2020015273 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot toekenning, voor het schooljaar 2020-2021, van extra middelen ter ontwikkeling, naar aanleiding van de gezondheidscrisis COVID-19, van gedifferentieerde leerpraktijken in de scholen van het gewoon basis- en secundair onderwijs die onder klasse 1 tot 10 ressorteren overeenkomstig de indeling vastgesteld bij het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 23 april 2020 tot vaststelling van de indeling van de vestigingen van het basisonderwijs en het secundair onderwijs met toepassing van artikel 4 van het decreet van 30 april 2009, houdende organisatie van een gedifferentieerde omkadering binnen de schoolinrichtingen van de Franse Gemeenschap om alle leerlingen gelijke kansen op sociale emancipatie te bieden in een kwaliteitsvolle pedagogische omgeving sluiten houdende maatregelen ter bestrijding van tekorten worden de woorden "eerste dag van het schooljaar 2023-2024" vervangen door de woorden "eerste dag van het schooljaar 2026-2027".
TITEL 3. - Specifieke bepalingen voor het gespecialiseerd onderwijs en tot wijziging van het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende de organisatie van het gespecialiseerd onderwijs
Art. 8.Artikel 8quater, tweede lid, van het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende de organisatie van het gespecialiseerd onderwijs wordt vervangen door hetgeen volgt: "Een inclusieve klas is een klasgroep leerlingen met speciale behoeften die zijn ingeschreven in het gespecialiseerd onderwijs type 2 met of zonder autisme, of in type 3 voor leerlingen met autisme binnen een gewone school. In het laatste geval moet een attest van een organisatie die gespecialiseerd is in autisme worden overgelegd waarin staat dat de leerling die is ingeschreven in het gespecialiseerd onderwijs type 3 drager is van autisme. Het primaire doel voor leerlingen die deelnemen aan dit type project is sociale en relationele inclusie, met het oog op het verwerven van een verscheidenheid aan vaardigheden in een gewone schoolomgeving.".
Art. 9.In hetzelfde decreet wordt een artikel 8quinquies ingevoegd, dat als volgt luidt: "
Artikel 8quinquies.- Het gespecialiseerd onderwijs kan op basis- en secundair niveau worden georganiseerd in de vorm van een schoolstructuur voor hulp tot socialisatie of resocialisatie (SSAS)".
Art. 10.Aan het laatste lid van artikel 12, § 1, van hetzelfde decreet wordt een derde streepje toegevoegd, dat als volgt luidt: "- of, tussen 28 augustus 2023 en 15 juni 2029 gaat de leerling naar het gewoon secundair onderwijs en heeft hij een basisstudiegetuigschrift en een verwijzingsbewijs voor het gespecialiseerd onderwijs type 8. In dit geval is de inschrijving onderworpen aan: 1° het gezamenlijk advies van de klassenraad van de gewone secundaire school, het relevante PMS-centrum van die school en, indien van toepassing, het territoriale cluster, waarin staat dat de geboden ondersteuning en redelijke aanpassingen onvoldoende zijn gebleken om te zorgen voor een onderwijs dat is aangepast aan de specifieke behoeften van de leerling en dat de leerling kan worden doorverwezen naar gespecialiseerd secundair onderwijs; 2° de instemming van de ouders of de persoon die het ouderlijk gezag uitoefent als de leerling minderjarig is, of van de leerling als hij meerderjarig is.".
Art. 11.Artikel 103 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een lid 3 dat als volgt luidt: "De leerlingen bedoeld in 3° van het eerste lid kunnen enkel de omkadering genieten van paramedisch, sociaal en psychologisch personeel in het kader van het gebruik van de saldi bedoeld in artikel 165.".
Art. 12.In artikel 195, § 1, eerste lid, van hetzelfde decreet wordt punt 2° vervangen door wat volgt: "2° voor elk type afzonderlijk 150% van de rationalisatienorm, bedoeld in de artikelen 189 en 190, bereiken. In afwijking hiervan bedraagt de rationalisatienorm voor het gespecialiseerd onderwijs van type 2, 100% tijdens de schooljaren 2023-2024 tot 2025-2026;".
Art. 13.In artikel 196 van hetzelfde decreet wordt aan lid 10 de volgende zin toegevoegd: "Deze halve opdracht wordt toegekend zodra de school 7 leerlingen heeft, vanaf de eerste dag van het schooljaar of gedurende 10 opeenvolgende werkdagen, ongeacht de tijd van het jaar of de verschillende teldatums.".
Art. 14.In artikel 209 van hetzelfde decreet wordt aan lid 9 de volgende zin toegevoegd: "Deze halve opdracht wordt toegekend zodra de school 7 leerlingen telt, vanaf de eerste dag van het schooljaar of gedurende 10 opeenvolgende werkdagen, ongeacht de tijd van het jaar of de verschillende teldatums.".
TITEL 4. - Specifieke bepalingen voor het kwalificerend onderwijs
Art. 15.In artikel 9 van het decreet van 20 juli 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/07/2022 pub. 11/08/2022 numac 2022032943 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende diverse bepalingen inzake hoger onderwijs, onderwijs voor sociale promotie en wetenschappelijk onderzoek sluiten betreffende het kwalificerend onderwijstraject wordt een derde lid ingevoegd, dat luidt als volgt: "Projectweken kunnen worden gebruikt voor uitgesteld remediërend werk.
In de certificatieprofielen zijn de looptijden van UAA zo gekalibreerd dat ze optellen tot 25 à 27 weken per schooljaar, waarbij de mogelijkheid wordt opengelaten om tot 5 extra weken te organiseren voor schoolprojectweken, in toepassing van artikel 54 van het voornoemde decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren type decreet prom. 24/07/1997 pub. 06/11/1997 numac 1997029343 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat het statuut bepaalt van het bestuurs- en onderwijzend personeel en van het opvoedend hulppersoneel van de hogescholen ingericht of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten".
Art. 16.In artikel 16 van hetzelfde decreet wordt een punt aa) ingevoegd, dat als volgt luidt: "aa) in 1°, a), worden de woorden "of kwalificerend technisch secundair onderwijs of kwalificerend artistiek secundair onderwijs" toegevoegd na de woorden "in één van deze onderwijsvormen".
Art. 17.Artikel 61 van het decreet wordt vervangen door wat volgt: "De artikelen 8, 15 en 16, onder b) en c), treden in werking op 28 augustus 2023.".
Art. 18.Artikel 62 van het decreet wordt vervangen door wat volgt: "Artikel 16, onder a) en aa), en artikel 17, onder b), c) en d), treden in werking op 26 augustus 2024.".
TITEL 5. - Specifieke bepalingen voor kunstonderwijs in het secundair onderwijs met beperkt leerplan
Art. 19.Artikel 31, § 3, van het decreet van 2 juni 1998Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/06/1998 pub. 29/08/1998 numac 1998029331 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de organisatie van het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap wordt aangevuld met een 5e lid en een 6e lid, die als volgt luiden: "Vanaf 28 augustus 2023 en gedurende een overgangsperiode van 4 schooljaren wordt de berekening van de in § 2 vermelde dotatie gewijzigd. De verhogingen en verlagingen van de subsidiabele lestijden die voortvloeien uit de toepassing van § 2 zijn: 1° geschorst als het verschil tussen de subsidie berekend voor het nieuwe schooljaar en de subsidie toegekend voor het vorige schooljaar tussen plus 8% en min 12% van de waarde van de subsidie toegekend voor het vorige schooljaar ligt;2° in de andere gevallen beperkt tot het gedeelte dat meer bedraagt dan 8% positief en 12% negatief van de waarde van de subsidie toegekend voor het voorgaande schooljaar. De effecten van deze bepaling zullen aan het einde van het tweede schooljaar worden geëvalueerd.
De beperking van periodeverlagingen tot 25% van hun waarde en de herverdeling van deze verlagingen op pro rata basis worden bevestigd.
TITEL 6. - Slotbepaling
Art. 20.Dit decreet treedt in werking op 28 augustus 2023, met uitzondering van: - artikel 1, dat uitwerking heeft met ingang van 1 juni 2023; - de artikelen 2 en 3, die uitwerking hebben met ingang van 29 augustus 2022.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 20 juli 2023.
De Minister-President, belast met Internationale Betrekkingen, Sport en het Onderwijs voor Sociale Promotie, P.-Y. JEHOLET De Vice-President en Minister van Begroting, Ambtenarenzaken, Gelijke Kansen en het Toezicht op "Wallonie-Bruxelles Enseignement", F. DAERDEN De Vice-President en Minister van Kind, Gezondheid, Cultuur, Media en Vrouwenrechten, B. LINARD De Minister van Hoger Onderwijs, Wetenschappelijk Onderzoek, Universitaire Ziekenhuizen, Hulpverlening aan de Jeugd, Justitiehuizen, Jeugd en de Promotie van Brussel, F. BERTIEAUX De minister van Onderwijs, C. DESIR _______ Nota (1) Zitting 2022-2023 Stukken van het Parlement. - Ontwerpdecreet, nr. 565-1. - Commissieverslag, n° 565-2. - Amendement(en) tijdens de vergadering, n° 565-3.
Tekst aangenomen tijdens de plenaire vergadering, n° 565-4.
Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. - Vergadering van 19 juli 2023.