Etaamb.openjustice.be
Decreet van 18 november 2011
gepubliceerd op 15 december 2011

Decreet houdende wijziging van het decreet van 8 mei 2009 houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid

bron
vlaamse overheid
numac
2011035991
pub.
15/12/2011
prom.
18/11/2011
ELI
eli/decreet/2011/11/18/2011035991/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

18 NOVEMBER 2011. - Decreet houdende wijziging van het decreet van 8 mei 2009 houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid (1)


Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : Decreet houdende wijziging van het decreet van 8 mei 2009 houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid. HOOFDSTUK I. - Wijzigingen aan het Energiedecreet betreffende de energieprestaties van gebouwen en de energieprestatiecertificaten

Artikel 1.Dit decreet regelt een gewestaangelegenheid.

Art. 2.In artikel 1.1.2 van het decreet van 8 mei 2009 houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid wordt punt 2° vervangen door wat volgt : « 2° de richtlijn 2010/31/EU van het Europees Parlement en de Raad van 19 mei 2010 betreffende de energieprestatie van gebouwen; ».

Art. 3.In artikel 1.1.3 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° er wordt een punt 16/1° ingevoegd, dat luidt als volgt : « 16/1° bijna-energieneutraal gebouw : een gebouw met een zeer hoge energieprestatie, waarbij de dichtbij nul liggende of zeer lage hoeveelheid energie die nog vereist is, in zeer aanzienlijke mate wordt geleverd uit hernieuwbare energiebronnen die ter plaatse of dichtbij wordt geproduceerd;»; 2° in punt 47° wordt na de woorden « dat wil zeggen het » en voor het woord « document » het woord « unieke » ingevoegd;3° punt 48° wordt vervangen door wat volgt : « 48° EPB-eisen : eisen op het vlak van de energieprestaties en het binnenklimaat, dat wil zeggen het geheel van voorwaarden waaraan een gebouw, een technisch bouwsysteem of de constructieonderdelen inzake energetische prestaties, thermische isolatie, binnenklimaat, systeemeisen en ventilatie moet voldoen;»; 4° een punt 56/1° wordt ingevoegd, dat luidt als volgt : « 56/1° gemeenschappelijk deel : elke eenheid van aangrenzende lokalen die door meerdere subdossiers samen gebruikt wordt en die behoort tot het beschermd volume van het gebouw;»; 5° een punt 72/1° wordt ingevoegd, dat luidt als volgt : « 72/1° K-peilvolume : elke eenheid van aaneengesloten lokalen die in hetzelfde gebouw gelegen zijn, die het voorwerp zijn van werken van dezelfde aard en die moeten voldoen aan dezelfde K-peileis;»; 6° punt 96° wordt vervangen door wat volgt : « 96° ontsloten wooneenheid of gebouw : wooneenheid die of gebouw dat aan één van de volgende voorwaarden voldoet : a) de wooneenheid of het gebouw is aangesloten op een aardgasdistributienet;b) het betreft een aansluitbare wooneenheid of gebouw;c) er is langs de openbare weg een biogasnet aanwezig of een warmtenet dat gevoed wordt op basis van restwarmte, hernieuwbare energiebronnen of kwalitatieve warmtekrachtkoppeling;d) de wooneenheid of het gebouw heeft een energieprestatiepeil lager dan E20 of voorziet in zijn volledige verwarmingsbehoefte door middel van hernieuwbare energiebronnen;»; 7° punt 112° wordt vervangen door wat volgt : « 112° richtlijn 2010/31/EU : richtlijn 2010/31/EU van het Europees Parlement en de Raad van 19 mei 2010 betreffende de energieprestatie van gebouwen;»; 8° een punt 114/1° wordt ingevoegd, dat luidt als volgt : « 114/1° subdossier : elke eenheid van aangrenzende lokalen die in hetzelfde gebouw gelegen zijn, die het voorwerp zijn van werken van dezelfde aard, die dezelfde bestemming hebben en die ten hoogste één wooneenheid bevatten;»; 9° een punt 115/1° en een punt 115/2° worden ingevoegd, die luiden als volgt : « 115/1° systeemeisen : eisen in verband met de totale energieprestatie, het adequaat installeren, dimensioneren, afstellen en controleren van de technische bouwsystemen die in nieuwe gebouwen worden geïnstalleerd of in bestaande gebouwen nieuw worden geïnstalleerd, vervangen of verbeterd; 115/2° technisch bouwsysteem : de installaties voor energieopwekking, ruimteverwarming, bereiding van sanitair warm water, koeling, ventilatie en verlichting of een combinatie daarvan; »; 10° in punt 127° worden tussen de woorden « of bio-ingenieur » en de woorden « of een daarmee gelijkgesteld » telkens de woorden « of interieurarchitect, afgeleverd vanaf 2011, » ingevoegd.

Art. 4.In hetzelfde decreet, gewijzigd bij decreet van 9 juli 2010, wordt het opschrift van titel X vervangen door wat volgt : « Erkenning van energiedeskundigen en opleidingsinstellingen en de certificering van aannemers ».

Art. 5.Aan titel X van hetzelfde decreet wordt een artikel 10.1.4 en artikel 10.1.5 toegevoegd, die luiden als volgt : « Art. 10.1.4. De Vlaamse Regering kan voorwaarden vastleggen waaraan de opleidingsinstellingen voor de energiedeskundigen of de aannemers, vermeld in artikel 10.1.5, dienen te voldoen.

De Vlaamse Regering kan de procedure voor de erkenning van de opleidingsinstellingen en de procedure en voorwaarden voor de schorsing en intrekking van die erkenning vastleggen. De Vlaamse Regering kan ook kwaliteitseisen vastleggen en wijst de instantie aan die belast is met de controle op hun werkzaamheden.

De Vlaamse Regering kan tevens de inhoud van de door de erkende opleidingsinstellingen aan de energiedeskundigen en de aannemers te verstrekken opleidingen bepalen.

Art. 10.1.5. De Vlaamse Regering zorgt voor een certificatieregeling voor aannemers van hernieuwbare energiesystemen en energie-efficientiesystemen, in ieder geval voor kleinschalige warmwaterketels en verwarmingsketels op biomassa, fotovoltaïsche en thermische systemen op zonne-energie, ondiepe geothermische systemen en warmtepompen.

De Vlaamse Regering legt de procedure voor de certificering en de procedure en voorwaarden voor de schorsing en intrekking van die certificering vast. De Vlaamse Regering legt ook de kwaliteitseisen vast en wijst de instantie aan die belast is met de controle op hun werkzaamheden.

De Vlaamse Regering erkent certificaten als gelijkwaardig die door andere lidstaten of andere gewesten overeenkomstig de criteria van de richtlijn 2009/28/EG zijn afgegeven. ».

Art. 6.In artikel 11.1.1 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in paragraaf 1 worden de woorden « artikel 93, § 1, 1°, 6° en 7°, van het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening » vervangen door de woorden « artikel 4.2.1, 1°, 6° en 7°, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 »; 2° in paragraaf 1 worden de woorden « artikel 94, § 1, van het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening » vervangen door de woorden « artikel 4.2.2, § 1, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 »; 3° aan paragraaf 1, derde lid, worden de volgende zinnen toegevoegd : « De Vlaamse Regering bepaalt welke EPB-eisen overeenkomen met een bijna-energieneutraal gebouw.De Vlaamse Regering zorgt er in dat kader voor dat : 1° uiterlijk op 1 januari 2021 de EPB-eisen voor alle nieuwe gebouwen overeenkomen met de EPB-eisen voor bijna-energieneutrale gebouwen;2° na 31 december 2018 nieuwe gebouwen waarin overheidsinstanties zijn gehuisvest die eigenaar zijn van deze gebouwen, bijna-energieneutrale gebouwen zijn.»; 4° aan paragraaf 1 wordt een vijfde lid toegevoegd, dat luidt als volgt : « Indien een gebouw waarvoor geen energie wordt verbruikt om ten behoeve van mensen een specifieke binnentemperatuur te verkrijgen, binnen de twaalf maanden na de ingebruikname van de werken waarvoor conform artikel 4.2.1, 1°, 6° en 7°, en artikel 4.2.2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 een stedenbouwkundige vergunning werd aangevraagd of een melding werd gedaan, wordt aangepast om alsnog energie te verbruiken om ten behoeve van mensen een specifiek binnenklimaat te creëren, dan moet alsnog worden voldaan aan de EPB-eisen die van toepassing zouden zijn geweest mocht in het gebouw vanaf het begin energie zijn verbruikt om ten be- hoeve van mensen een specifiek binnenklimaat te creëren. »; 5° er wordt een paragraaf 1/1 ingevoegd, die luidt als volgt : « § 1/1.In afwijking van paragraaf 1 kunnen de gemeenten, onder de voorwaarden die bepaald zijn door de Vlaamse Regering, voor nieuwe wijken strengere eisen vastleggen met betrekking tot het E-peil en het K-peil. »; 6° in paragraaf 2 worden de woorden « aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning moet worden ingediend, als vermeld in artikel 93, § 1, 1°, 6° en 7°, van het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening » vervangen door de woorden « aanvraag van een stedenbouwkundige vergunning moet worden ingediend, als vermeld in artikel 4.2.1, 1°, 6° en 7°, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, of geen melding, als vermeld in artikel 4.2.2, § 1, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, moet worden gedaan ».

Art. 7.Artikel 11.1.2 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt : « Art. 11.1.2. Bij nieuwe gebouwen wordt, voordat met de bouw gestart wordt, de technische, milieutechnische en economische haalbaarheid in aanmerking genomen van alter- natieve systemen zoals : 1° gedecentraliseerde systemen voor energievoorziening die gebaseerd zijn op hernieuwbare energiebronnen;2° kwalitatieve warmte-krachtinstallatie;3° stads- of blokverwarming of -koeling, indien beschikbaar;4° warmtepompen. De Vlaamse Regering kan bepalen dat die haalbaarheidsstudie kan worden verricht voor afzonderlijke gebouwen of groepen van soortgelijke gebouwen of voor soortgelijke ge- bouwen in hetzelfde gebied. ».

Art. 8.Artikel 11.1.3 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt : « Art. 11.1.3. De Vlaamse Regering kan bij het bepalen van de EPB-eisen voor nieuwe gebouwen en bestaande gebouwen die ingrijpend worden gerenoveerd, vastleggen dat een minimumniveau van energie uit hernieuwbare energiebronnen moet worden gehaald. ».

Art. 9.In artikel 11.1.4 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° aan punt 1° worden de woorden « voor zover de toepassing van bepaalde EPB-eisen hun karakter of aanzicht op onaanvaardbare wijze zou veranderen » toegevoegd;2° aan punt 3° worden tussen de woorden « vergunning » en de woorden « de tussenkomst van een architect » de woorden « of de melding » ingevoegd; 3° er wordt een tweede lid toegevoegd, dat luidt als volgt : « Als de Vlaamse Regering wat punt 3° betreft een vrijstelling toestaat, als vermeld in het eerste lid, 3°, dan gelden de EPB-eisen, vermeld in artikel 11.1.1, § 2. ».

Art. 10.In artikel 11.1.5, eerste lid, van hetzelfde decreet worden de woorden « richtlijn 2002/91/EG » vervangen door de woorden « richtlijn 2010/31/EG ».

Art. 11.Artikel 11.1.6 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt : « Art. 11.1.6. De Vlaamse Regering evalueert minstens om de twee jaar de EPB-eisen en de berekeningsmethodiek en om de vier jaar de te volgen procedures en de administratieve lasten van de regelgeving en past die in voorkomend geval aan. ».

Art. 12.In titel XI, hoofdstuk I, van hetzelfde decreet wordt een afdeling I/1 ingevoegd, die luidt als volgt : « Afdeling I/1. - Voorafgaandelijke handelingen Art. 11.1.6/1. § 1. Voor werken en handelingen aan gebouwen waarvoor met toepassing van artikel 11.1.1, § 1, EPB-eisen gelden, stelt de aangifteplichtige voor de aanvang van de werken en handelingen een verslaggever aan.

Die verslaggever vervult zijn opdracht onafhankelijk, objectief en neutraal ten aanzien van de aangifteplichtige. Tijdens het contact met de aangifteplichtige onthoudt hij zich ervan commerciële voorstellen te doen met betrekking tot energieleveringen aan het gebouw of met betrekking tot de te realiseren maatregelen om te voldoen aan de EPB-eisen. § 2. Voorafgaand aan de start van de werken dient de verslaggever een berekening te maken met de maatregelen die door de architect en in voorkomend geval, de ontwerper van technische bouwsystemen zijn genomen om de EPB-eisen te halen. De verslaggever maakt de berekening op basis van de materialen en de keuzes die door de architect en de ontwerper van de technische bouwsystemen zijn gemaakt om aan de EPB-eisen te voldoen. De architect en de ontwerper van de technische bouwsystemen zijn ertoe gehouden die gegevens ter beschikking te stellen van de aangifteplichtige en de verslaggever.

Als de berekening aantoont dat het ontworpen gebouw niet zal voldoen aan de EPB-eisen, signaleert de verslaggever dat aan de aangifteplichtige en aan de architect. De verslaggever geeft hen één schriftelijk niet-bindend advies over hoe ze kunnen voldoen aan de EPB-eisen. Hij toont aan welke punten kunnen worden bijgestuurd en bakent de probleemzones af. De aangifteplichtige neemt mede op voorstel van de architect, de uiteindelijke beslissing over de maatregelen om te voldoen aan de EPB-eisen en de eventuele noodzakelijke bijsturingen. § 3. In het kader van de toewijzingsprocedure van een aannemingsopdracht bezorgt de opdrachtgever of de architect aan de gecontracteerde aannemers de beschikbare gegevens over het behalen van de EPB-eisen. ».

Art. 13.Artikel 11.1.7 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt : « Art. 11.1.7. § 1. De werken en handelingen mogen pas worden aangevat nadat een startverklaring is ingediend. De startverklaring wordt voor het aanvatten van de werken en handelingen door de verslaggever namens de aangifteplichtige ingediend bij het Vlaams Energieagentschap.

De gegevens die aan de basis liggen van de keuze voor materialen en maatregelen om te voldoen aan de EPB-eisen, zijn opvraagbaar door het Vlaams Energieagentschap en de partijen die bij de werken en handelingen betrokken zijn. De architect en de ontwerper van de technische installatie stellen die gegevens op eerste verzoek ter beschikking. § 2. De verslaggever houdt gedurende drie jaar van elke door hem opgestelde startverklaring een papieren afdruk en de bijbehorende gegevens bij zich. Die documenten zijn ondertekend door de verslaggever, de aangifteplichtige en de architect. De verslaggever stelt op eenvoudig verzoek een exemplaar van de papieren afdruk en de bijbehorende gegevens ter beschikking aan het Vlaams Energieagentschap. § 3. Als er voor de indiening van de EPB-aangifte een verandering van verslaggever plaatsvindt, meldt de nieuw aangestelde verslaggever zijn naam zo snel mogelijk elektronisch aan het Vlaams Energieagentschap. ».

Art. 14.In artikel 11.1.11 van hetzelfde decreet wordt tussen het eerste en het tweede lid, een lid ingevoegd, dat luidt als volgt : « De gegevens van de materialen en installaties die in het gebouw effectief gebruikt worden en die betrekking hebben op het behalen van de EPB-eisen, zijn opvraagbaar door de verslaggever. De aangifteplichtige, de architect of de aannemer stellen die gegevens op eerste verzoek ter beschikking. ».

Art. 15.In artikel 11.1.13 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in de eerste zin worden tussen de woorden « startverklaring » en de woorden « de EPB- aangifte » de woorden « de haalbaarheidsstudie » ingevoegd;2° in de tweede zin worden de woorden « de EPB-aangifte en de startverklaring » vervangen door de woorden « de startverklaring, de haalbaarheidsstudie en de EPB-aangifte ».

Art. 16.In artikel 11.1.14 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aange- bracht : 1° aan paragraaf 1 wordt de volgende zin toegevoegd : « Het Vlaams Energieagentschap ziet erop toe dat regelmatig bijgewerkte lijsten met geregistreerde verslaggevers ter beschikking worden gesteld.»; 2° aan paragraaf 2 wordt een tweede lid, derde lid en vierde lid toegevoegd, die luiden als volgt : « Wanneer de gemeente strengere eisen vastlegt, als bedoeld in artikel 11.1.1, § 1/1, dan vermeld zij op de lijst, vermeld in het eerste lid, tevens voor welke stedenbouwkundige vergunningen deze strengere eisen van toepassing zijn.

Elke aangifteplichtige of verslaggever, woonachtig of met zetel in België, wordt in de energieprestatiedatabank uniek geïdentificeerd aan de hand van het ondernemingnummer, het rijksregisternummer of het vreemdelingennummer. De Vlaamse Regering kan voor aangifteplichtigen of verslaggevers die niet woonachtig zijn of een zetel hebben in België een alternatieve identificatiemethode vastleggen. De Vlaamse Regering bepaalt de manier waarop deze gegevens in de energieprestatiedatabank worden opgenomen.

De gegevens in de energieprestatiedatabank zijn alleen toegankelijk voor de diensten van de Vlaamse overheid en de betrokken vergunningverlenende overheid. De verslaggever en de aangifteplichtige hebben alleen toegang tot de gegevens van hun eigen dossiers. ».

Art. 17.Aan artikel 11.2.1 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in paragraaf 2 wordt het tweede lid vervangen door de volgende leden : « Vanaf 1 januari 2013 wordt de oppervlaktegrens, vermeld in het eerste lid, verlaagd tot 500 m2 en vanaf 1 januari 2015 tot 250 m2. Met ingang van 1 januari 2013 wordt in niet-residentiële gebouwen met een totale bruikbare vloeroppervlakte van meer dan 500 m2, die frequent door het publiek worden bezocht, een geldig energieprestatiecertificaat aangebracht op een opvallende plaats die duidelijk zichtbaar is voor het publiek.

De Vlaamse Regering bepaalt de nadere regels om de bruikbare vloeroppervlakte te bepalen. »; 2° er wordt een paragraaf 3 toegevoegd, die luidt als volgt : « § 3.Elke verkoper of verhuurder, alsook zijn lasthebber of gevolmachtigde, vermeldt het op het energieprestatiecertificaat vermelde kengetal alsmede de unieke code van het energieprestatiecertificaat of het adres van het gebouw in alle commerciële advertenties die hij maakt voor de verkoop of verhuur van een gebouw, dat conform § 1 over een energieprestatiecertificaat dient te beschikken.

De Vlaamse Regering kan nadere regels bepalen betreffende de vorm van deze publiciteit. ».

Art. 18.Aan artikel 11.2.3 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° paragraaf 2 wordt vervangen door wat volgt : « § 2.De personen die een energieprestatiecertificaat uitreiken, sturen de in § 1 vermelde gegevens elektronisch door naar de energieprestatiecertificatendatabank. Deze personen worden in deze databank uniek geïdentificeerd. De Vlaamse Regering bepaalt de voorwaarden voor het elektronisch indienen van die gegevens en kan nadere regels vastleggen met betrekking tot de unieke identificatie. »; 2° er wordt een paragraaf 3 toegevoegd, die luidt als volgt : « § 3.De gegevens in de energieprestatiecertificatendatabank zijn enkel toegankelijk voor de diensten van de Vlaamse overheid, de betrokken gemeente en de instrumenterende ambtenaar. De energiedeskundige en de eigenaar van een gebouw waarvoor een energieprestatiecertificaat is opgesteld hebben alleen toegang tot de gegevens van hun eigen dossiers.

Het Vlaams Energieagentschap kan, onder de voorwaarden bepaald door de Vlaamse Regering, een opgemaakt energieprestatiecertificaat aanpassen of wijzigen. ».

Art. 19.Aan titel XI van hetzelfde decreet wordt een hoofdstuk III, dat bestaat uit artikel 11.3.1, toegevoegd, dat luidt als volgt : « HOOFDSTUK III. - Retributie Art. 11.3.1. § 1. De Vlaamse Regering kan de deelname aan examens of opleidingen afhankelijk stellen van de betaling van een retributie. § 2. Met inachtneming van de ter zake geldende grondwettelijke regelen bepaalt de Vlaamse Regering het tarief van de retributie alsook de wijze waarop en de instantie waardoor de retributie wordt geïnd. § 3. De retributie is hoofdelijk verschuldigd door de verslaggever of de energiedeskundige. De retributie moet binnen de door de Vlaamse Regering bepaalde termijn worden betaald aan de door de Vlaamse Regering aangewezen ontvangers. ».

Art. 20.Aan artikel 13.1.5 van hetzelfde decreet, waarvan de bestaande tekst paragraaf 1 zal vormen, wordt een paragraaf 2 toegevoegd, die luidt als volgt : « § 2. Op eenvoudig verzoek krijgen de ambtenaren, vermeld in paragraaf 1, van de gemeente, het kadaster en de bewaarder der hypotheken, elk voor hun ambtsgebied, kosteloos toegang tot de documenten betreffende de eigendom en het gebruik van gebouwen, die krachtens artikel 11.2.1, § 1, over een energieprestatiecertificaat dienen te beschikken. ».

Art. 21.In artikel 13.4.5 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° paragraaf 1 wordt vervangen door wat volgt : « § 1.Als een startverklaring niet voldoet aan de voorwaarden inzake vorm en inhoud die door de Vlaamse Regering werden vastgelegd met toepassing van artikel 11.1.13, legt het Vlaams Energieagentschap de verslaggever een administratieve geldboete op. Die administratieve geldboete bedraagt 250 euro. »; 2° in paragraaf 2 worden de woorden « artikel 11.1.7, § 2 » vervangen door de woorden « artikel 11.1.6/1, § 3 »; 3° een paragraaf 6 wordt toegevoegd, die luidt als volgt : « § 6.Als het Vlaams Energieagentschap vaststelt dat een natuurlijke persoon of rechtspersoon in strijd met de voorwaarden, vermeld in artikel 1.1.3, 127°, toch optreedt als verslaggever, maant het Vlaams Energieagentschap die persoon aan om binnen een gestelde termijn die activiteiten te staken en om de dossiers waarin hij actief is over te dragen aan een verslaggever, als vermeld in artikel 1.1.3, 127°. Het Vlaams Energieagentschap ontzegt die persoon tevens alle toegang tot de energieprestatiedatabank.

Als deze persoon bij het verstrijken van de termijn, vermeld in het eerste lid in gebreke blijft, legt het Vlaams Energieagentschap hem een boete op van 500 euro per ingediende EPB-aangifte. ».

Art. 22.In artikel 13.4.6 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° tussen de woorden « de EPB-eisen en de woorden « niet werden gerespecteerd » worden de woorden « vermeld in artikel 11.1.1, § 1, » ingevoegd; 2° aan het eerste lid wordt een punt 5° toegevoegd, dat luidt als volgt : « 5° 86 eurocent per afwijking van 1 kWh/jaar op het vlak van de netto-energiebehoefte voor verwarming, zoals bepaald in punt 1.5 van de bijlage, die bij dit decreet is gevoegd. »; 3° er wordt een lid toegevoegd, dat luidt als volgt : « De maximale boete bedraagt 25 euro per m3 nieuw gecreëerd beschermd volume en 10 euro per m3 verbouwd beschermd volume.»; 4° er wordt een paragraaf 2 toegevoegd die luidt als volgt : « § 2.In afwijking van § 1 zal het Vlaams Energieagentschap indien uit de EPB-aangifte blijkt dat zowel aan de EPB-eisen, vermeld in artikel 11.1.1, § 1, als de EPB-eisen, vermeld in § 1/1, niet is voldaan, de sancties, vermeld in § 1, eerste lid, 1°, wat betreft het K-peil, en § 1, eerste lid, 2°, enkel opleggen wanneer de gemeente niet binnen één jaar na het indienen van de EPB-aangifte is overgegaan tot het sanctioneren van de aangifteplichtige op grond van artikel 13.6.1, § 1. Deze sanctie wordt door het Vlaams Energieagentschap vermeerderd met de sanctie, vermeld in artikel 13.6.1, § 1, eerste lid. De maximale boete bedraagt 25 euro per m3 nieuw gecreëerd beschermd volume. ».

Art. 23.In artikel 13.4.7 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° paragraaf 1 wordt vervangen, door wat volgt : « § 1.Als bij controle blijkt dat de EPB-aangifte niet met de werkelijkheid overeenstemt, legt het Vlaams Energieagentschap tot vijf jaar na het indienen van de EPB-aangifte de verslaggever een administratieve geldboete op van : 1° 60 euro per afwijking van 1 W/K op het vlak van de thermische isolatie van de constructie-elementen en het K-peil, zoals bepaald in punt 2.1.1 en 2.1.2 van de bijlage die bij dit decreet is gevoegd; 2° 24 eurocent per afwijking van 1 MJ/jaar op het vlak van de globale energetische prestatie, zoals bepaald in punt 2.2 van de bijlage die bij dit decreet is gevoegd; 3° 48 eurocent per 1000 Kh en per m3 afwijking op het vlak van het risico op oververhitting, zoals bepaald in punt 2.3 van de bijlage die bij dit decreet is gevoegd; 4° 4 euro per afwijking van 1 m3/h op het vlak van de ventilatievoorzieningen, zoals bepaald in 2.4 van de bijlage bij dit decreet; 5° 86 eurocent per afwijking van 1 kWh/jaar op het vlak van de netto-energiebehoefte voor verwarming, zoals bepaald in punt 2.5 van de bijlage die bij dit decreet is gevoegd; 6° 10 euro per m2 niet-gerapporteerd schildeel, met een maximum van 500 euro per niet gerapporteerd schildeel; 7° 10 euro per m2 verschil tussen de in de EPB-aangifte opgegeven brutovloeroppervlakte en de bij de controle vastgestelde brutovloeroppervlakte, met een maximum van 500 euro, zoals bepaald in punt 2.6 van de bijlage die bij dit decreet is gevoegd.

Een in de EPB-aangifte foutief opgegeven waarde met betrekking tot de ventilatievoorzieningen kan geen aanleiding geven tot verdere beboeting krachtens het eerste lid, 1°, 2°, 3° en 5°.

Een in de EPB-aangifte vergeten schildeel kan geen aanleiding geven tot verdere beboeting krachtens het eerste lid, 1°, 2°, 3° en 5°.

Een in de EPB-aangifte foutief opgegeven waarde met betrekking tot de thermische isolatie van de constructie-elementen kan geen aanleiding geven tot verdere beboeting krachtens het eerste lid, 1°, op grond van afwijkingen op het vlak van het K-peil, of krachtens het eerste lid, 2°, 3° en 5°.

Een in de EPB-aangifte foutief opgegeven waarde met betrekking tot het K-peil kan geen aanleiding geven tot verdere beboeting krachtens het eerste lid, 2°, 3° en 5°.

Een in de EPB-aangifte foutief opgegeven brutovloeroppervlakte kan geen aanleiding geven tot verdere beboeting krachtens het eerste lid, 5°.

Een in de EPB-aangifte foutief opgegeven waarde met betrekking tot de netto-energiebehoefte voor verwarming kan geen aanleiding geven tot verdere beboeting krachtens het eerste lid, 2° en 3°.

Een in de EPB-aangifte foutief opgegeven waarde met betrekking tot het E-peil kan geen aanleiding geven tot verdere beboeting krachtens het eerste lid, 3°.

Het Vlaams Energieagentschap vestigt de administratieve geldboete pas als de totale administratieve geldboete die opgelegd wordt op basis van dit artikel, ten minste 250 euro bedraagt. »; 2° er worden een paragraaf 3 en paragraaf 4 toegevoegd, die luiden als volgt : « § 3.De verslaggever dient binnen zestig kalenderdagen na de vestiging van de administratieve geldboete bij het Vlaams Energieagentschap een EPB-aangifte in die in overeenstemming is met de controlevaststellingen.

De verslaggever brengt de aangifteplichtige daarvan onmiddellijk op de hoogte en bezorgt hem de nieuw ingediende EPB-aangifte. De kosten voor de herindiening van de EPB-aangifte vallen volledig ten laste van de verslaggever.

Als een overtreding van de verplichting, vermeld in het eerste lid, wordt vastgesteld, maant het Vlaams Energieagentschap de verslaggever aan om binnen een vastgestelde termijn de verplichting na te leven.

Als de verslaggever bij het verstrijken van die termijn in gebreke blijft, legt het Vlaams Energieagentschap een administratieve geldboete van 500 euro op. § 4. Als het Vlaams Energieagentschap vaststelt dat het in de EPB-aangifte gerapporteerde E-peil slechter is dan het E-peil bij controle, of als de gerapporteerde brutovloeroppervlakte meer dan 5 procent kleiner is dan de bij de controle vastgestelde brutovloeroppervlakte, verplicht het Vlaams Energieagentschap de verslaggever om binnen de zestig kalenderdagen een nieuwe EPB-aangifte in te dienen die in overeenstemming is met de controlevaststellingen.

De verslaggever brengt de aangifteplichtige daarvan onmiddellijk op de hoogte en bezorgt hem de nieuw ingediende EPB-aangifte. De kosten voor de herindiening van de EPB-aangifte vallen volledig ten laste van de verslaggever.

Als een overtreding van paragraaf 4, eerste lid, wordt vastgesteld, maant het Vlaams Energieagentschap de verslaggever aan om binnen een vastgestelde termijn de verplichtingen na te leven. Als de verslaggever bij het verstrijken van die termijn in gebreke blijft, legt het Vlaams Energieagentschap een administratieve geldboete op van 500 euro. ».

Art. 24.In hetzelfde decreet wordt een artikel 13.4.7/1 ingevoegd, dat luidt als volgt : « Art. 13.4.7/1. § 1. Het Vlaams Energieagentschap kan verslaggevers die blijk geven van kennelijke onbekwaamheid of die activiteiten uitvoeren die in strijd zijn met de bepalingen van artikel 11.1.6, § 1, tweede lid, schorsen in hun activiteiten, vermeld in dit decreet, voor een termijn die het Vlaams Energieagentschap zelf bepaalt. § 2. Binnen een termijn van dertig kalenderdagen na de betekening van de beslissing van het Vlaams Energieagentschap, kan de betrokken verslaggever bij wege van aangetekend schrijven met ontvangstbewijs beroep aantekenen bij de minister. De verslaggever kan vragen om gehoord te worden.

De minister of zijn gemachtigde neemt een beslissing binnen een termijn van dertig kalenderdagen, die ingaat op de dag waarop het beroep is ontvangen.

Als de minister of zijn gemachtigde zijn beslissing niet heeft betekend binnen de in het vorige lid bepaalde termijn, wordt ervan uitgegaan dat het beroep werd ingewilligd. ».

Art. 25.In artikel 13.4.10 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° aan paragraaf 1 worden een tweede en een derde lid toegevoegd, die luiden als volgt : « Het Vlaams Energieagentschap verplicht de energiedeskundige om binnen de dertig kalenderdagen een nieuw energieprestatiecertificaat op te maken dat in overeenstemming is met de controlevaststellingen, en om dat nieuwe energieprestatiecertificaat te overhandigen aan de eigenaar of gebruiker van het gebouw.De kosten voor de opmaak van het energieprestatiecertificaat vallen volledig ten laste van de energiedeskundige.

Als een overtreding van het tweede lid wordt vastgesteld, maant het Vlaams Energieagentschap de energiedeskundige aan om binnen een vastgestelde termijn de verplichtingen na te leven. Als de energiedeskundige bij het verstrijken van die termijn in gebreke blijft, legt het Vlaams Energieagentschap een administratieve geldboete op van 500 euro. »; 2° er wordt een paragraaf 1/1 ingevoegd, die luidt als volgt : « § 1/1.Als het Vlaams Energieagentschap vaststelt dat een geschorste energiedeskundige in strijd met de schorsingsvoorwaarden toch actief optreedt als energiedeskundige, legt het Vlaams Energieagentschap hem een boete op van 500 euro per ingediend energieprestatiecertificaat. »; 3° er wordt een paragraaf 3/1 ingevoegd, die luidt als volgt : « § 3/1.Als bij de controle blijkt dat voor een te koop of te huur gesteld gebouw waarvoor een energieprestatiecertificaat beschikbaar dient te zijn, het kengetal, het adres van het gebouw of de unieke code van het energieprestatiecertificaat niet worden vermeld in de publiciteit die wordt gemaakt, of indien het vermelde kengetal, het vermelde adres van het gebouw of de vermelde unieke code van het energieprestatiecertificaat niet met de werkelijkheid overeenstemt, kan het Vlaams Energieagentschap de eigenaar of gebruiker een administratieve geldboete opleggen, die niet lager mag zijn dan 500 euro, noch hoger dan 5.000 euro, afhankelijk van het type gebouw, het beschermd volume of de bruikbare vloeroppervlakte.

In afwijking van het eerste lid legt het Vlaams Energieagentschap de sanctie, vermeld in het eerste lid, op aan de lasthebber of gevolmachtigde in het geval de eigenaar of gebruiker gebruikmaakte van deze lasthebber of gevolmachtigde in het kader van het te koop of te huur stellen van het gebouw.

Die administratieve geldboete kan voor de eigenaar of gebruiker niet worden gecumuleerd met de sanctie, vermeld in paragraaf 2 of 3. »; 4° in paragraaf 4 worden de woorden « §§ 1, 2 en 3 » vervangen door de woorden « paragraaf 1, 2, 3 en 3/1 ».

Art. 26.In titel XIII van hetzelfde decreet wordt hoofdstuk VI, dat bestaat uit artikel 13.6.1, vervangen door wat volgt : « HOOFDSTUK VI. - Administratieve sancties opgelegd door de gemeente Art. 13.6.1. § 1. Als uit de EPB-aangifte blijkt dat de EPB-eisen, vermeld in artikel 11.1.1, § 1/1, niet werden gerespecteerd en onverminderd artikel 13.4.6, legt de gemeente tot een jaar na de indiening van de EPB-aangifte, de aangifteplichtige een administratieve geldboete op van : 1° 60 euro per afwijking van 1 W/K op het vlak van het K-peil, zoals bepaald in punt 1.6.1 van de bijlage, die bij dit decreet is gevoegd; 2° 24 eurocent per afwijking van 1 MJ/jaar op het vlak van de globale energetische prestatie, zoals bepaald in punt 1.6.2 van de bijlage, die bij dit decreet is gevoegd.

Indien uit de EPB-aangifte blijkt dat zowel aan de EPB-eisen, vermeld in artikel 11.1.1, § 1, wat betreft het E-peil en het K-peil, als de EPB-eisen, vermeld in § 1/1 niet is voldaan, wordt de administratieve geldboete, vermeld in het eerste lid, verhoogd met de geldboete, vermeld in artikel 13.4.6, § 1, eerste lid, 1°, wat betreft het K-peil, en artikel 13.4.6, § 1, eerste lid, 2°.

De gemeente vestigt de administratieve geldboete pas als de totale administratieve geldboete die opgelegd wordt op basis van dit artikel, ten minste 250 euro bedraagt. De maximale boete bedraagt 25 euro per m3 nieuw gecreëerd beschermd volume.

De gemeente deelt onverwijld aan het Vlaams Energieagentschap mee voor welke dossiers zij is overgegaan tot het vestigen van de administratieve sanctie, vermeld in het eerste lid en tweede lid. De Vlaamse Regering kan nadere regels bepalen met betrekking tot de vorm, de inhoud en de wijze waarop deze gegevens worden medegedeeld. § 2. Het bedrag van de verschuldigde administratieve geldboete wordt aan de betrokkene meegedeeld per aangetekende brief, met vermelding van de redenen waarom de boete wordt opgelegd en met verwijzing naar de artikelen die van toepassing zijn.

Als de betrokkene het oneens is met de sanctie kan hij, binnen dertig kalenderdagen na de kennisgeving, vermeld in het eerste lid, de gemeente van zijn tegenargumenten op de hoogte brengen per aangetekende brief. Na het verstrijken van die termijn is de beslissing definitief.

De gemeente kan haar beslissing herroepen als die tegenargumenten gegrond blijken te zijn. § 3. Na de kennisgeving, vermeld in paragraaf 2, moet de administratieve geldboete binnen zestig kalenderdagen betaald worden.

De gemeente kan uitstel van betaling verlenen voor een termijn die ze zelf bepaalt. § 4. Als de betrokkene in gebreke blijft bij de betaling van de administratieve geldboete, wordt de geldboete bij dwangbevel ingevorderd.

Het dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot of per aangetekende brief. Op het dwangbevel zijn de bepalingen van toepassing van deel V van het Gerechtelijk Wetboek houdende bewarend beslag en middelen tot tenuitvoerlegging. § 5. De vordering tot betaling van de administratieve geldboete verjaart na verloop van vijf jaar, te rekenen van de dag waarop ze is ontstaan.

De verjaring wordt gestuit op de wijze en onder de voorwaarden die bepaald zijn in artikel 2244 en volgende van het Burgerlijk Wetboek. ».

Art. 27.Aan titel XIII van hetzelfde decreet wordt een hoofdstuk VII toegevoegd, dat luidt als volgt : « HOOFDSTUK VII. - Inkomsten die voortvloeien uit de opbrengst van de administratieve geldboetes Art. 13.7.1. De inkomsten die voortvloeien uit de opbrengst van de administratieve geldboetes, vermeld in dit decreet, worden rechtstreeks toegewezen aan het Energiefonds, vermeld in artikel 3.2.1.

In afwijking van het eerste lid wordt de opbrengst van de administratieve geldboete, vermeld in artikel 13.6.1, § 1, toegewezen aan de gemeente. ».

Art. 28.In de bijlage bij hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° aan punt 1.1.1 wordt een tweede lid toegevoegd, dat luidt als volgt : « In afwijking van het eerste lid wordt voor een gebouw dat meerdere subdossiers en gemeenschappelijke delen bevat, de boete van een constructie-element dat behoort tot een gemeenschappelijk deel gelijk verdeeld over de verschillende subdossiers. »; 2° aan punt 1.1.2 wordt een tweede lid toegevoegd, dat luidt als volgt : « In afwijking van het eerste lid wordt voor een gebouw dat meerdere subdossiers bevat, (met uitzondering van « aangrenzende onverwarmde ruimten » en « gemeenschappelijke delen ») de boete verdeeld pro rata van het aandeel van de warmteverliesoppervlakte van elk subdossier in de warmteverliesoppervlakte van het totale K-peilvolume exclusief « gemeenschappelijke delen ». De som van alle effectieve individuele boeten is dan gelijk aan de totale boete berekend voor het geheel.

Voor elke overschrijding van het K-peil wordt de overeenkomstige afwijking op het vlak van thermische isolatie voor elk subdossier dat deel uitmaakt van hetzelfde K-peilvolume, uitgedrukt in W/K, als volgt bepaald : 0.01(Kaangifte - Keis)AT, aangifte*AT,subdossier / (AT,aangifte - AT,GD) waarin :

Kaangifte

de in de EPB-aangifte vermelde waarde van het K-peil;

Keis

de maximaal toegestane waarde van het K-peil voor het betreffende K-peilvolume;

AT, aangifte

de in de EPB-aangifte vermelde warmteverliesoppervlakte van het betreffende K-peilvolume, in m2;

AT,subdossier

de in de EPB-aangifte vermelde warmteverliesoppervlakte van het betreffende subdossier, in m2;

AT,GD

de in de EPB-aangifte vermelde warmteverliesoppervlakte van de « gemeenschappelijke delen » binnen het betreffende K-peilvolume, in m2;";


3° er wordt een punt 1.5 ingevoegd, dat luidt als volgt : « 1.5. Afwijkingen bij niet-conformiteit met de EPB-eisen op het vlak van de netto-energiebehoefte voor verwarming Als in de EPB-aangifte opgegeven is dat niet voldaan is aan de eis betreffende de netto-energiebehoefte voor verwarming, dan wordt de overeenkomstige afwijking op het vlak van de netto-energiebehoefte voor verwarming, uitgedrukt in kWh/jaar, als volgt bepaald : (Q heat net spec, aangifte- Q heat net spec, eis)Af,gross waarin :

Q heat net spec, aangifte-

de in de EPB-aangifte vermelde waarde van de netto-energiebehoefte voor verwarming per eenheid brutovloeroppervlakte, in kWh/m2.jaar;

Q heat net spec, eis

de maximaal toegestane waarde van de netto-energiebehoefte voor verwarming per eenheid brutovloeroppervlakte, in kWh/ m2.jaar;

Af,gross

de in de EPB-aangifte vermelde brutovloeroppervlakte in m2;";


4° er wordt een punt 1.6 ingevoegd, dat luidt als volgt : « 1.6. Afwijkingen bij niet-conformiteit met de EPB-eisen die door de gemeente bepaald zijn in uitvoering van artikel 11.1.1, § 1/1 1.6.1. Afwijking bij niet-conformiteit met de EPB-eisen op het vlak van de globale thermische isolatie (K-peil) Als in de EPB-aangifte wordt opgegeven dat niet voldaan is aan de eis met betrekking tot het K-peil, wordt, in het geval Kaangifte groter is dan Keis ter uitvoering van artikel 11.1.1, § 1, voor elke overschrijding de overeenkomstige afwijking op het vlak van thermische isolatie, uitgedrukt in W/K, als volgt bepaald : 0.01(Keis, Vlaanderen- Keis, gemeente) AT,aangifte waarin wordt verstaan onder :

Keis, Vlaanderen

de maximaal toegestane waarde van het K-peil voor de betreffende bestemming, bepaald door de Vlaamse Regering in uitvoering van artikel 11.1.1, § 1;

Keis, gemeente

de maximaal toegestane waarde van het K-peil voor de betreffende bestemming, bepaald door de gemeente in uitvoering van artikel 11.1.1, § 1/1;

AT,aangifte

de in de EPB-aangifte vermelde warmteverliesoppervlakte die hoort bij het betreffende K-peil, in m2.

Als in de EPB-aangifte wordt opgegeven dat niet voldaan is aan de eis met betrekking tot het K-peil, dan wordt, in het geval Kaangifte kleiner is dan of gelijk is aan Keis ter uitvoering van artikel 11.1.1, § 1, voor elke overschrijding de overeenkomstige afwijking op het vlak van thermische isolatie, uitgedrukt in W/K, als volgt bepaald : 0.01(Kaangifte-Keis, gemeente)AT,aangifte waarin wordt verstaan onder :

Kaangifte

de in de EPB-aangifte vermelde waarde van het K-peil;

Keis, gemeente

de maximaal toegestane waarde van het K-peil voor de betreffende bestemming, bepaald door de gemeente in uitvoering van artikel 11.1.1, § 1/1;

AT,aangifte

de in de EPB-aangifte vermelde warmteverliesoppervlakte die hoort bij het betreffende K-peil, in m2.

In afwijking van het eerste en tweede lid wordt voor een gebouw dat meerdere subdossiers bevat, (met uitzondering van « aangrenzende onverwarmde ruimten » en de « gemeenschappelijke delen ») de boete verdeeld pro rata van het aandeel van de warmte- verliesoppervlakte van elk subdossier in de warmteverliesoppervlakte van het totale K-peilvolume exclusief « gemeenschappelijke delen ». De som van alle effectieve individuele boeten is dan gelijk aan de totale boete berekend voor het geheel.

Voor elke overschrijding van het K-peil wordt de overeenkomstige afwijking op het vlak van thermische isolatie voor elk subdossier dat deel uitmaakt van hetzelfde K- peilvolume, uitgedrukt in W/K, als volgt bepaald : 0.01(Kaangifte - Keis, gemeente)AT, aangifte*AT,subdossier / (AT,aangifte - AT,GD) waarin :

Kaangifte

de in de EPB-aangifte vermelde waarde van het K-peil;

Keis, gemeente

de maximaal toegestane waarde van het K-peil voor het betreffende K-peilvolume;

AT, aangifte

de in de EPB-aangifte vermelde warmteverliesoppervlakte van het betreffende K-peilvolume, in m2;

AT,subdossier

de in de EPB-aangifte vermelde warmteverliesoppervlakte van het betreffende subdossier, in m2;

AT,GD

de in de EPB-aangifte vermelde warmteverliesoppervlakte van de « gemeenschappelijke delen » binnen het betreffende K-peilvolume, in m2.


1.6.2. Afwijking bij niet-conformiteit met de EPB-eisen op het vlak van de globale energetische prestatie Als in de EPB-aangifte wordt opgegeven dat niet voldaan is aan één of meer eisen met betrekking tot het E-peil, in het geval Eaangifte groter is dan Eeis in uitvoering van artikel 11.1.1, § 1, wordt voor elke overtreding de overeenkomstige afwijking op het vlak van de globale energetische prestatie, uitgedrukt in MJ/jaar, als volgt bepaald : Ekarakteristiek jaarlijks primair energieverbruik,eis Vlaanderen-Ekarakteristiek jaarlijks primair energieverbruik,eis gemeente waarin wordt verstaan onder :

Ekarakteristiek jaarlijks primair energieverbruik,eis Vlaanderen

de maximaal toegestane waarde van het karakteristiek jaarlijks primair energieverbruik bepaald door de Vlaamse Regering in uitvoering van artikel 11.1.1, § 1, voor de betreffende bestemming, in MJ/jaar.de in de EPB-aan- gifte vermelde waarde van het karakteristiek jaarlijks primair energieverbruik, in MJ/jaar;

Ekarakteristiek jaarlijks primair energieverbruik, eis gemeente

de maximaal toegestane waarde van het karakteristiek jaarlijks primair energieverbruik bepaald door de gemeente in uitvoering van artikel 11.1.1, § 1/1, voor de betreffende bestemming, in MJ/jaar.

Als in de EPB-aangifte wordt opgegeven dat niet voldaan is aan één of meer eisen met betrekking tot het E-peil, in het geval Eaangifte kleiner is dan of gelijk is aan Eeis ter uitvoering van artikel 11.1.1, § 1, dan wordt voor elke overtreding de overeenkomstige afwijking op het vlak van de globale energetische prestatie, uitgedrukt in MJ/jaar, als volgt bepaald : Ekarakteristiek jaarlijks primair energieverbruik,aangifte -Ekarakteristiek jaarlijks primair energieverbruik,eis gemeente waarin wordt verstaan onder :

Ekarakteristiek jaarlijks primair energieverbruik,aangifte

de in de EPB-aangifte vermelde waarde van het karakteristiek jaarlijks primair energieverbruik, in MJ/jaar;

Ekarakteristiek jaarlijks primair energieverbruik,eis gemeente

de maximaal toegestane waarde van het karakteristiek jaarlijks primair energieverbruik bepaald door de gemeente in uitvoering van artikel 11.1.1, § 1/1, voor de betreffende bestemming, in MJ/jaar;".


5° aan punt 2.1.2 worden een tweede, derde, vierde en vijfde lid toegevoegd, die luiden als volgt : « In afwijking van het eerste lid wordt voor een gebouw dat meerdere subdossiers bevat, (met uitzondering van « aangrenzende onverwarmde ruimten » en de « gemeenschappelijke delen ») de boete verdeeld pro rata van het aandeel van de warmteverliesoppervlakte elk subdossier in de warmteverliesoppervlakte van het totale K-peilvolume exclusief « gemeenschappelijke delen ». De som van alle effectieve individuele boeten is dan gelijk aan de totale boete berekend voor het geheel.

Voor elke overschrijding van het K-peil wordt de overeenkomstige afwijking op het vlak van thermische isolatie voor elk subdossier dat deel uitmaakt van hetzelfde K- peilvolume, uitgedrukt in W/K, als volgt bepaald : 0.01(Kvaststelling - Kaangifte)AT, vaststelling *AT,subdossier / (AT,vaststelling - AT,GD) waarin :

Kvaststelling

de bij controle vastgestelde waarde van het K-peil;

Kaangifte

de in de EPB-aangifte vermelde waarde van het K-peil;

AT, vaststelling

de bij de controle vastgestelde warmteverliesoppervlakte van het betreffende K-peilvolume, in m2;

AT,subdossier

de warmteverliesoppervlakte van het betreffende subdossier, in m2;

AT,GD

de warmteverliesoppervlakte van de « gemeenschappelijke delen » binnen het betreffende K-peilvolume, in m2.

In de EPB-aangifte gerapporteerde oppervlakten die meer dan 5 % afwijken van de oppervlakten bij vaststelling, worden gecorrigeerd bij de berekening van Kvaststelling.

Het verkeerd rapporteren van de grens van het beschermd volume wordt gecorrigeerd bij het berekenen van Kvaststelling. »; 6° er wordt een punt 2.1.3 ingevoegd, dat luidt als volgt : « 2.1.3 Afwijkingen bij de berekening van koudebruggen Als bij een controle van een EPB-aangifte waarin de invloed van de bouwknopen wordt bepaald aan de hand van een numerieke berekening of de methode van de EPB-aanvaarde bouwknopen, wordt vastgesteld dat de invloed van een of meer bouwknopen foutief werd bepaald of vergeten, dan wordt de invloed per foutieve of ontbrekende bouwknoop voor de berekening van Kvaststelling bepaald aan de hand van de waarden bij ontstentenis voor psie of X) zoals bepaald door de Vlaamse Regering

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld met :

- HTjunctions,contrôle

de warmteoverdrachtscoëfficiënt door transmissie via de bouwknopen bepaald bij een controle, in W/K;

- HTjunctions,aangifte

de warmteoverdrachtscoëfficiënt door transmissie via de bouwknopen zoals bepaald in de EPB-aangifte, in W/K;

- HTunctions,foutief

de warmteoverdrachtscoëfficiënt door transmissie via de bouwknopen die foutief werden bepaald in de EPB-aangifte, in W/K. De invloed van een bouwknoop is foutief bepaald in volgende gevallen : - de bouwknoop is foutief gecatalogiseerd als een EPB-aanvaarde bouwknoop; psiee of Xe is foutief berekend;

- lk,contrôle

de totale lengte van de lineaire bouwknoop waarvan de invloed foutief bepaald of vergeten werd, bepaald met buitenafmetingen, in m;

- psie,controle

de waarde bij ontstentenis uit tabel 2 voor de lineaire warmtedoorgangscoëfficiënt van de bouwknoop waarvan de invloed foutief bepaald of vergeten werd, in W/mK;

- Xe,controle

de waarde bij ontstentenis uit tabel 3 voor de puntwarmtedoorgangscoëfficiënt van de bouwknoop waarvan de invloed foutief bepaald of vergeten werd, in W/K;

- bk

temperatuurreductiefactoren bepaald volgens nadere specificaties vanwege de minister.

- nk en nl

het aantal energiesectoren en delen van het gebouw met een andere bestemming waaraan de lineaire bouwknoop k of puntbouwknoop l grenst.

Als alleen de lengte van een lineaire bouwknoop of de reductiefactor b niet overeenstemt met de uitgevoerde situatie en de psie of Xe correct berekend zijn in de EPB-aangifte, zullen bij de berekening van Kvaststelling de foutieve lengtes waarmee HTjunctions,aangifte werd berekend, worden gecorrigeerd door de vastgestelde lengtes.

Als bij een controle van een EPB-aangifte wordt vastgesteld dat de invloed van bouwknopen niet in rekening is gebracht, of als de numerieke berekening niet voldoet aan de bepalingen zoals vastgelegd in het betreffende ministerieel besluit, wordt de invloed van de bouwknopen voor het berekenen van Kvaststelling bepaald aan de hand van de forfaitaire toeslag, vastgesteld door de Vlaamse Regering.

De maximale afwijking ten gevolge van een verkeerde berekening van de invloed van bouwknopen kan nooit meer bedragen dan de invloed van de bouwknopen voor het project berekend aan de hand van optie C. »; 7° er wordt een punt 2.5 ingevoegd, dat luidt als volgt : « 2.5. Afwijkingen bij het bepalen van de brutovloeroppervlakte Als bij controle de vastgestelde waarde van de brutovloeroppervlakte meer dan 5 procent kleiner blijkt te zijn dan in de EPB-aangifte vermeld is, dan wordt de afwijking, uitgedrukt in m2, als volgt bepaald : Abruto aangifte - Abruto vaststelling waarin :

Abruto aangifte

de in de EPB-aangifte vermelde waarde van de bruto-oppervlakte, in m2.

Abruto vastselling

de bij controle vastgestelde bruto-oppervlakte, in m2. ».


HOOFDSTUK II. - Overgangs- en slotbepalingen

Art. 29.De verplichting, vermeld in artikel 11.1.6/1 van het Energiedecreet, om voorafgaand aan de start van de werken door de verslaggever een berekening te laten maken van de maatregelen die door de architect de ontwerper van technische bouwsystemen zijn genomen om de EPB-eisen te halen, is voor het eerst van toepassing op werken die vanaf 1 januari 2012 worden aangevangen.

Art. 30.Dit decreet treedt in werking op de datum van de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad, met uitzondering van artikel 7, dat in werking treedt op de datum bepaald door de Vlaamse Regering, en artikel 17, 2°, dat in werking treedt op 1 januari 2012.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 18 november 2011.

De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Energie, Wonen, Steden en Sociale Economie, F. VAN DEN BOSSCHE _______ Nota's (1) Zitting 2010-2011. Stukken. - Ontwerp van decreet : 1144. - Nr. 1.

Zitting 2011-2012.

Stukken. - Amendementen : 1144. - Nr. 2 tot 5. - Verslag : 1144. - Nr. 6. - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering : 1144. - Nr. 7.

Handelingen. - Bespreking en aanneming : Vergadering van 9 november 2011.

^