gepubliceerd op 26 mei 2021
Decreet betreffende de onderwijsdoelen voor de tweede en de derde graad van het secundair onderwijs en diverse andere verwante maatregelen
12 FEBRUARI 2021. - Decreet betreffende de onderwijsdoelen voor de tweede en de derde graad van het secundair onderwijs en diverse andere verwante maatregelen (1)
Het VLAAMS PARLEMENT heeft aangenomen en Wij, REGERING, bekrachtigen hetgeen volgt: Decreet betreffende de onderwijsdoelen voor de tweede en de derde graad van het secundair onderwijs en diverse andere verwante maatregelen HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepaling
Artikel 1.Dit decreet regelt een gemeenschapsaangelegenheid. HOOFDSTUK 2. - Eindtermen tweede en derde graad en specifieke eindtermen derde graad
Art. 2.Dit decreet bevat de onderwijsdoelen voor de tweede graad en, met uitzondering van het derde leerjaar, voor de derde graad van het voltijds gewoon secundair onderwijs en opleidingsvorm 4 van het buitengewoon secundair onderwijs, voor zover het eindtermen tweede en derde graad en specifieke eindtermen derde graad betreft.
De eindtermen zijn geformuleerd in functie van de zestien sleutelcompetenties die zijn bepaald in artikel 139, § 2, van de Codex Secundair Onderwijs. De specifieke eindtermen zijn ontwikkeld uit de kenmerkende onderdelen van een bepaald wetenschapsdomein.
De kennis, dimensies en indien van toepassing de context en tekstkenmerken die in de bijlagen zijn opgenomen, maken telkens integraal deel uit van de eindterm of de specifieke eindterm waarbij ze zijn vermeld, met dien verstande dat de affectieve dimensie en de psychomotorische dimensie indicatief zijn.
Art. 3.De onderwijsdoelen voor de tweede en derde graad zijn: 1° eindtermen;2° attitudinale eindtermen;3° specifieke eindtermen;4° attitudinale specifieke eindtermen. Bij de implementatie van de onderwijsdoelen in kwestie worden de volgende bepalingen nageleefd: 1° onderwijsdoelen zijn te bereiken op populatieniveau;2° tenzij het expliciet anders is vermeld, wordt een onderwijsdoel door de leerling zelfstandig gerealiseerd;3° in afwijking van punt 1° zijn attitudinale (specifieke) eindtermen minimumdoelen die omschrijven welke houdingen wenselijk worden geacht voor een bepaalde leerlingenpopulatie.Elke school heeft de maatschappelijke opdracht om de attitudinale (specifieke) eindtermen bij de leerlingenpopulatie na te streven. Attitudinale (specifieke) eindtermen zijn aangeduid met het symbool `° '.
Art. 4.De eindtermen voor het eerste en het tweede leerjaar van de tweede graad doorstroomfinaliteit zijn opgenomen in bijlage 1, die bij dit decreet is gevoegd.
De eindtermen voor het eerste en het tweede leerjaar van de tweede graad dubbele finaliteit zijn opgenomen in bijlage 2, die bij dit decreet is gevoegd.
De eindtermen voor het eerste en het tweede leerjaar van de tweede graad arbeidsmarktfinaliteit zijn opgenomen in bijlage 3, die bij dit decreet is gevoegd.
De eindtermen voor het eerste en het tweede leerjaar van de derde graad doorstroomfinaliteit zijn opgenomen in bijlage 4, die bij dit decreet is gevoegd.
De eindtermen voor het eerste en het tweede leerjaar van de derde graad dubbele finaliteit zijn opgenomen in bijlage 5, die bij dit decreet is gevoegd.
De eindtermen voor het eerste en het tweede leerjaar van de derde graad arbeidsmarktfinaliteit zijn opgenomen in bijlage 6, die bij dit decreet is gevoegd.
De specifieke eindtermen voor de derde graad doorstroomfinaliteit en dubbele finaliteit zijn opgenomen in bijlage 7, die bij dit decreet is gevoegd. HOOFDSTUK 3. - Wijzigingen van het decreet van 14 december 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 14/12/2018 pub. 26/04/2019 numac 2019040867 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de onderwijsdoelen voor de eerste graad van het secundair onderwijs sluiten betreffende de onderwijsdoelen voor de eerste graad van het secundair onderwijs
Art. 5.In artikel 2 van het decreet van 14 december 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 14/12/2018 pub. 26/04/2019 numac 2019040867 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de onderwijsdoelen voor de eerste graad van het secundair onderwijs sluiten betreffende de onderwijsdoelen voor de eerste graad van het secundair onderwijs wordt aan de eerste zin van het derde lid de volgende zinsnede toegevoegd: ", met dien verstande dat de affectieve dimensie en de psychomotorische dimensie slechts indicatief zijn.".
Art. 6.In artikel 3 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het eerste lid worden de woorden "eindtermen m.i.v. transversale eindtermen" vervangen door het woord "eindtermen"; 2° in het tweede lid wordt punt 3° opgeheven.
Art. 7.In bijlage 1 bij hetzelfde decreet wordt in punt 2 `Competenties in het Nederlands' de zin "De eindtermen onder de sleutelcompetenties `Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken', `Digitale competentie en mediawijsheid' met uitzondering van eindtermen 4.3 en 4.4, `Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties' en `Sociaal-relationele competenties' maken integraal deel uit van de sleutelcompetentie `Competenties in het Nederlands'." opgeheven.
Art. 8.In bijlage 1 bij hetzelfde decreet wordt in punt 3 `Competenties in andere talen' de zin "De eindtermen onder de sleutelcompetenties `Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken', `Digitale competentie en mediawijsheid' met uitzondering van eindtermen 4.3 en 4.4, `Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties' en `Sociaal-relationele competenties' maken integraal deel uit van de sleutelcompetentie `Competenties in andere talen'." opgeheven.
Art. 9.In bijlage 1 bij hetzelfde decreet wordt in punt 6 `Competenties inzake wiskunde, exacte wetenschappen en technologie' de zin "De eindtermen onder de sleutelcompetenties `Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken', `Digitale competentie en mediawijsheid', `Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties' en `Sociaal-relationele competenties' maken integraal deel uit van de sleutelcompetentie `Competenties inzake wiskunde, exacte wetenschappen en technologie'." opgeheven.
Art. 10.In bijlage 1 bij hetzelfde decreet wordt in punt 8 `Competenties met betrekking tot historisch bewustzijn' de zin "De eindtermen onder de sleutelcompetenties `Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken', `Digitale competentie en mediawijsheid' met uitzondering van eindtermen 4.3 en 4.4, `Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties' en `Sociaal-relationele competenties' maken integraal deel uit van de sleutelcompetentie `Competenties met betrekking tot historisch bewustzijn'." opgeheven.
Art. 11.In bijlage 1 bij hetzelfde decreet wordt in punt 9 `Competenties met betrekking tot ruimtelijk bewustzijn' de zin "De eindtermen onder de sleutelcompetenties `Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken', `Digitale competentie en mediawijsheid', `Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties' en `Sociaal-relationele competenties' maken integraal deel uit van de sleutelcompetentie `Competenties met betrekking tot ruimtelijk bewustzijn'." opgeheven.
Art. 12.In bijlage 1 bij hetzelfde decreet wordt in punt 11 `Economische en financiële competenties' de zin "De eindtermen onder de sleutelcompetenties `Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken', `Digitale competentie en mediawijsheid' met uitzondering van eindtermen 4.3 en 4.4, `Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties' en `Sociaal-relationele competenties' maken integraal deel uit van de sleutelcompetentie `Competenties met betrekking tot economische en financiële competenties'." opgeheven.
Art. 13.In bijlage 1 bij hetzelfde decreet wordt het woord "(transversaal)" telkens geschrapt.
Art. 14.In bijlage 2 bij hetzelfde decreet wordt in punt 2 `Competenties in het Nederlands' de zin "De eindtermen onder de sleutelcompetenties `Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken', `Digitale competentie en mediawijsheid' met uitzondering van eindtermen 4.3 en 4.4, `Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties' en `Sociaal-relationele competenties' maken integraal deel uit van de sleutelcompetentie `Competenties in het Nederlands'." opgeheven.
Art. 15.In bijlage 2 bij hetzelfde decreet wordt in punt 3 `Competenties in andere talen' de zin "De eindtermen onder de sleutelcompetenties `Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken', `Digitale competentie en mediawijsheid' met uitzondering van eindtermen 4.3 en 4.4, `Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties' en `Sociaal-relationele competenties' maken integraal deel uit van de sleutelcompetentie `Competenties in andere talen'." opgeheven.
Art. 16.In bijlage 2 bij hetzelfde decreet wordt in punt 6 `Competenties inzake wiskunde, exacte wetenschappen en technologie' de zin "De eindtermen onder de sleutelcompetenties `Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken', `Digitale competentie en mediawijsheid', `Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties' en `Sociaal-relationele competenties' maken integraal deel uit van de sleutelcompetentie `Competenties inzake wiskunde, exacte wetenschappen en technologie'." opgeheven.
Art. 17.In bijlage 2 bij hetzelfde decreet wordt in punt 8 `Competenties met betrekking tot historisch bewustzijn' de zin "De eindtermen onder de sleutelcompetenties `Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken', `Digitale competentie en mediawijsheid' met uitzondering van eindtermen 4.3 en 4.4, `Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties' en `Sociaal-relationele competenties' maken integraal deel uit van de sleutelcompetentie `Competenties met betrekking tot historisch bewustzijn'." opgeheven.
Art. 18.In bijlage 2 bij hetzelfde decreet wordt in punt 9 `Competenties met betrekking tot ruimtelijk bewustzijn' de zin "De eindtermen onder de sleutelcompetenties `Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken', `Digitale competentie en mediawijsheid', `Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties' en `Sociaal-relationele competenties' maken integraal deel uit van de sleutelcompetentie `Competenties met betrekking tot ruimtelijk bewustzijn'." opgeheven.
Art. 19.In bijlage 2 bij hetzelfde decreet wordt in punt 11 `Economische en financiële competenties' de zin "De eindtermen onder de sleutelcompetenties `Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken', `Digitale competentie en mediawijsheid' met uitzondering van eindtermen 4.3 en 4.4, `Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties' en `Sociaal-relationele competenties' maken integraal deel uit van de sleutelcompetentie `Competenties met betrekking tot economische en financiële competenties'." opgeheven.
Art. 20.In bijlage 2 bij hetzelfde decreet wordt het woord "(transversaal)" telkens geschrapt. HOOFDSTUK 4. - Wijzigingen van de Codex Secundair Onderwijs
Art. 21.Artikel 142 van de Codex Secundair Onderwijs, vervangen bij het decreet van 26 januari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 26/01/2018 pub. 09/03/2018 numac 2018030576 bron vlaamse overheid Decreet houdende wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en de Codex Secundair Onderwijs, wat de onderwijsdoelen betreft (1) sluiten, wordt vervangen door wat volgt: "
Art. 142.Eindtermen of ontwikkelingsdoelen vormen de basisvorming voor een groep van structuuronderdelen. Voor het onderwijs in godsdienst, niet-confessionele zedenleer, cultuurbeschouwing en eigen cultuur en religie, dat in voorkomend geval tot de basisvorming behoort, zijn er geen eindtermen of ontwikkelingsdoelen.".
Art. 22.Artikel 144 van dezelfde codex, vervangen bij het decreet van 26 januari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 26/01/2018 pub. 09/03/2018 numac 2018030576 bron vlaamse overheid Decreet houdende wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en de Codex Secundair Onderwijs, wat de onderwijsdoelen betreft (1) sluiten, wordt vervangen door wat volgt: "
Art. 144.Specifieke eindtermen en erkende beroepskwalificaties zijn specifiek voor afzonderlijke structuuronderdelen.".
Art. 23.Artikel 157/3 van dezelfde codex, ingevoegd bij het decreet van 20 april 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/04/2018 pub. 07/06/2018 numac 2018031157 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010, wat betreft de modernisering van de structuur en de organisatie van het secundair onderwijs sluiten, wordt vervangen door wat volgt: "
Art. 157/3.Het lessenrooster is het weekrooster, opgebouwd uit vakken of vakkenclusters, waarin de doelen van het curriculumdossier en de aansluitende leerplannen worden gerangschikt. Deze doelen, ongeacht het eindtermen, specifieke eindtermen of beroepskwalificaties betreft, mogen binnen eenzelfde vak of vakkencluster en binnen dezelfde onderwijstijd worden aangeboden.
Met inachtneming van de bepalingen van deze afdeling stelt het schoolbestuur het weekrooster vast.". HOOFDSTUK 5. - Inwerkingtreding
Art. 24.Dit decreet treedt in werking op 1 september 2021 voor wat betreft het eerste en tweede leerjaar van de eerste graad en het eerste leerjaar van de tweede graad.
Dit decreet treedt in werking op 1 september 2022 voor wat betreft het tweede leerjaar van de tweede graad.
De Vlaamse Regering wordt gemachtigd de inwerkingtredingsdatum van dit decreet te bepalen voor wat betreft het eerste respectievelijk het tweede leerjaar van de derde graad.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 12 februari 2021.
De minister-president van de Vlaamse Regering, J. JAMBON De Vlaamse minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, B. WEYTS _______ Nota (1) Zitting 2020-2021 Documenten: - Ontwerp van decreet : 594 - Nr.1+Erratum - Amendementen : 594 - Nr. 2 - Verslag : 594 - Nr. 3 - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering : 594 - Nr. 4 Handelingen - Bespreking en aanneming: Vergadering van 10 februari 2021.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld