gepubliceerd op 26 april 2019
Decreet betreffende de onderwijsdoelen voor de eerste graad van het secundair onderwijs
14 DECEMBER 2018. - Decreet betreffende de onderwijsdoelen voor de eerste graad van het secundair onderwijs (1)
Het VLAAMS PARLEMENT heeft aangenomen en Wij, REGERING, bekrachtigen hetgeen volgt : Decreet betreffende de onderwijsdoelen voor de eerste graad van het secundair onderwijs
Artikel 1.Dit decreet regelt een gemeenschapsaangelegenheid.
Art. 2.Dit decreet bevat de onderwijsdoelen voor de eerste graad van het voltijds gewoon secundair onderwijs en opleidingsvorm 4 van het buitengewoon secundair onderwijs, voor zover het eindtermen, eindtermen basisgeletterdheid en uitbreidingsdoelen Nederlands betreft.
De onderwijsdoelen worden geformuleerd in functie van de zestien sleutelcompetenties die zijn bepaald in artikel 139, § 2, van de Codex Secundair Onderwijs.
De kennis, dimensies en indien van toepassing de context en tekstkenmerken die in de bijlagen zijn opgenomen, maken telkens integraal deel uit van de eindterm, de eindterm basisgeletterdheid of het uitbreidingsdoel Nederlands waarbij ze zijn vermeld. Deze bepaling is niet van toepassing op attitudinale eindtermen.
Art. 3.De vastgelegde onderwijsdoelen voor de eerste graad zijn : 1° eindtermen met inbegrip van transversale eindtermen;2° eindtermen basisgeletterdheid;3° uitbreidingsdoelen Nederlands;4° attitudinale eindtermen. Bij de implementatie van de onderwijsdoelen in kwestie moeten volgende bepalingen in acht worden genomen : 1° onderwijsdoelen zijn te bereiken op populatieniveau, met uitzondering van : a) eindtermen basisgeletterdheid die door elke individuele leerling moeten worden bereikt;ze worden aangeduid met de code `BG'; b) uitbreidingsdoelen Nederlands die door een bepaald segment van de populatie moeten worden bereikt;ze worden aangeduid met de code `UD'; c) bepaalde attitudinale eindtermen die na te streven zijn;ze worden aangeduid met het symbool `° '; d) de eventuele affectieve dimensie van onderwijsdoelen die na te streven is;de affectieve dimensie wordt aangeduid met het symbool `° '; 2° tenzij expliciet anders vermeld, moet een onderwijsdoel door de leerling zelfstandig worden gerealiseerd;3° eindtermen die transversaal zijn en als dusdanig worden aangeduid in de sleutelcompetenties `Competenties op het vlak van lichamelijk, geestelijk en emotioneel bewustzijn en op het vlak van lichamelijke, geestelijke en emotionele gezondheid', `Burgerschapscompetenties met inbegrip van competenties inzake samenleven' en `Cultureel bewustzijn en culturele expressie' worden gerealiseerd in samenhang met inhoudelijke eindtermen van meerdere sleutelcompetenties;4° attitudinale eindtermen zijn minimumdoelen die omschrijven welke houdingen wenselijk worden geacht voor een bepaalde leerlingenpopulatie.Elke school heeft de maatschappelijke opdracht om de attitudinale eindtermen bij de leerlingenpopulatie na te streven.
Art. 4.In bijlage 1, die bij dit decreet is gevoegd, gaan de onderwijsdoelen voor het eerste leerjaar A en het tweede leerjaar A. In bijlage 2, die bij dit decreet is gevoegd, gaan de onderwijsdoelen voor het eerste leerjaar B en het tweede leerjaar B.
Art. 5.De onderwijsdoelen treden in werking : 1° in het eerste leerjaar A en het eerste leerjaar B : op 1 september 2019;2° in het tweede leerjaar A en het tweede leerjaar B : op 1 september 2020. Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 14 december 2018.
De minister-president van de Vlaamse Regering, G. BOURGEOIS De Vlaamse minister van Onderwijs, H. CREVITS _______ Nota (1) Zitting 2018-2019. Stukken. - Ontwerp van decreet, 1752 - Nr. 1. - Verslag, 1752 - Nr. 2. - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering, 1752 - Nr. 3.
Handelingen. - Bespreking en aanneming. Vergadering van 5 december 2018.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld