gepubliceerd op 02 september 2024
Decreet over de onderwijsdoelen voor de eerste graad van het secundair onderwijs en het zevende leerjaar gericht op het hoger onderwijs en diverse andere verwante maatregelen
17 MEI 2024. - Decreet over de onderwijsdoelen voor de eerste graad van het secundair onderwijs en het zevende leerjaar gericht op het hoger onderwijs en diverse andere verwante maatregelen (1)
Het VLAAMS PARLEMENT heeft aangenomen en Wij, REGERING, bekrachtigen hetgeen volgt: Decreet over de onderwijsdoelen voor de eerste graad van het secundair onderwijs en het zevende leerjaar gericht op het hoger onderwijs en diverse andere verwante maatregelen
HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepaling
Artikel 1.Dit decreet regelt een gemeenschapsaangelegenheid.
HOOFDSTUK 2. - Onderwijsdoelen voor de eerste graad secundair onderwijs en het zevende leerjaar gericht op het hoger onderwijs
Art. 2.Voor de toepassing van dit decreet wordt verstaan onder: 1° eindtermen: de onderwijsdoelen, vermeld in artikel 139, § 1, eerste lid, van de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010;2° onderwijsdoelen: een gemeenschappelijk begrip voor eindtermen, eindtermen basisgeletterdheid, uitbreidingsdoelen Nederlands en specifieke eindtermen;3° zevende leerjaar gericht op het hoger onderwijs: het derde leerjaar van de derde graad, vermeld in artikel 139, § 3, eerste lid, 5°, van dezelfde codex.
Art. 3.Dit decreet bevat de volgende onderwijsdoelen: 1° de eindtermen, eindtermen basisgeletterdheid en uitbreidingsdoelen Nederlands voor de eerste graad van het voltijds gewoon secundair onderwijs en opleidingsvorm 4 van het buitengewoon secundair onderwijs;2° de eindtermen en specifieke eindtermen voor het zevende leerjaar gericht op het hoger onderwijs van het voltijds gewoon secundair onderwijs en opleidingsvorm 4 van het buitengewoon secundair onderwijs. De eindtermen, eindtermen basisgeletterdheid en uitbreidingsdoelen Nederlands zijn geformuleerd op basis van de zestien sleutelcompetenties, vermeld in artikel 139, § 2, van de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010. De specifieke eindtermen zijn ontwikkeld uit de kenmerkende onderdelen van een bepaald wetenschapsdomein.
Naast de doelzin maken de volgende elementen, opgenomen in de bijlagen die bij dit decreet zijn gevoegd, telkens integraal deel uit van de eindterm, de eindterm basisgeletterdheid, het uitbreidingsdoel Nederlands of de specifieke eindterm waarbij ze zijn vermeld: 1° onderliggende (kennis)elementen: een aanvulling of precisering van (kennis)elementen die niet uit de doelzin blijken, maar wel van belang zijn om de doelzin te realiseren;2° tekstkenmerken: vereisten waaraan de gekozen en aangeboden teksten in de doeltaal moeten voldoen;3° minimumvereisten: vereisten waaraan de geproduceerde teksten van leerlingen moeten voldoen;4° voetnoot: verduidelijking met betrekking tot de ontwikkeling van leerlingen, de context of het toepassingsgebied.
Art. 4.Bij de implementatie van de onderwijsdoelen voor de eerste graad A-stroom, respectievelijk B-stroom worden de volgende bepalingen nageleefd: 1° onderwijsdoelen worden bereikt op populatieniveau, met uitzondering van: a) eindtermen basisgeletterdheid, die worden bereikt op het niveau van een individuele leerling en worden aangeduid met de code "BG";b) uitbreidingsdoelen Nederlands, die worden bereikt op het niveau van een bepaalde leerlingengroep en worden aangeduid met de code "UD";2° onderwijsdoelen worden door de leerling zelfstandig gerealiseerd, tenzij dat expliciet anders is vermeld;3° onderwijsdoelen worden in samenhang gerealiseerd, binnen en over sleutelcompetenties heen. De onderwijsdoelen voor de eerste graad A-stroom, respectievelijk B-stroom zijn opgenomen in bijlage 1, die bij dit decreet is gevoegd.
Art. 5.Bij de implementatie van de onderwijsdoelen voor het zevende leerjaar gericht op het hoger onderwijs worden de volgende bepalingen nageleefd: 1° onderwijsdoelen worden bereikt op populatieniveau;2° onderwijsdoelen worden door de leerling zelfstandig gerealiseerd, tenzij dat expliciet anders is vermeld;3° onderwijsdoelen worden in samenhang gerealiseerd, binnen en over sleutelcompetenties en wetenschapsdomeinen heen. De onderwijsdoelen voor het zevende leerjaar gericht op het hoger onderwijs zijn opgenomen in bijlage 2, die bij dit decreet is gevoegd.
Aanvullend op de onderwijsdoelen, vermeld in het tweede lid, selecteert de school in functie van de doelgroep en de doorstroom naar hoger onderwijs ook minstens één onderwijsdoel uit de lijst met onderwijsdoelen, opgenomen in bijlage 3, die bij dit decreet is gevoegd.
Art. 6.De onderwijsdoelen voor de eerste graad treden per school in werking op 1 september 2024. Het schoolbestuur kan ervoor kiezen om die onderwijsdoelen progressief, leerjaar per leerjaar, of gelijktijdig voor alle leerjaren in te voeren.
De onderwijsdoelen voor het zevende leerjaar gericht op het hoger onderwijs treden in werking op 1 september 2025.
HOOFDSTUK 3. - Wijzigingen van de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010
Art. 7.In artikel 145 van de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010, vervangen bij het decreet van 26 januari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 26/01/2018 pub. 09/03/2018 numac 2018030576 bron vlaamse overheid Decreet houdende wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en de Codex Secundair Onderwijs, wat de onderwijsdoelen betreft (1) sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het vierde lid worden tussen het woord "graad" en het woord "in" de woorden "van richtingen met doorstroom- en dubbele finaliteit" ingevoegd;2° er wordt een vijfde lid toegevoegd, dat luidt als volgt: "Er worden ook specifieke eindtermen vastgelegd voor het zevende leerjaar gericht op het hoger onderwijs, vermeld in artikel 139, § 3, eerste lid, 5°.".
Art. 8.Aan artikel 147/1, § 1, van dezelfde codex, ingevoegd bij het decreet van 26 januari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 26/01/2018 pub. 09/03/2018 numac 2018030576 bron vlaamse overheid Decreet houdende wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en de Codex Secundair Onderwijs, wat de onderwijsdoelen betreft (1) sluiten, wordt een derde lid toegevoegd, dat luidt als volgt: "Als de aanbieder van een duale opleiding een centrum voor deeltijds beroepssecundair onderwijs of een centrum voor vorming van zelfstandigen en kleine en middelgrote ondernemingen is, zijn de volgende eindtermen, vermeld in het decreet van 14 juli 2023 over de onderwijsdoelen voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs, niet van toepassing: 1° de eindtermen 1.03, 1.04, 1.05, 1.06 en 1.07 van de basisvorming van de tweede graad arbeidsmarktfinaliteit en van de tweede graad dubbele finaliteit binnen de sleutelcompetentie "competenties op het vlak van lichamelijk, geestelijk en emotioneel bewustzijn en op het vlak van lichamelijke, geestelijke en emotionele gezondheid"; 2° de eindtermen 1.03, 1.04, 1.05, 1.06 en 1.07 van de basisvorming van de derde graad arbeidsmarktfinaliteit en van de derde graad dubbele finaliteit binnen de sleutelcompetentie "competenties op het vlak van lichamelijk, geestelijk en emotioneel bewustzijn en op het vlak van lichamelijke, geestelijke en emotionele gezondheid"."
Art. 9.In artikel 147/3, § 2, van dezelfde codex, ingevoegd bij het decreet van 26 januari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 26/01/2018 pub. 09/03/2018 numac 2018030576 bron vlaamse overheid Decreet houdende wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en de Codex Secundair Onderwijs, wat de onderwijsdoelen betreft (1) sluiten en gewijzigd bij het decreet van 14 juli 2023, wordt het tweede lid vervangen door wat volgt: "In afwijking van paragraaf 1, derde lid, mag in het schooljaar 2024-2025 een schoolbestuur in de eerste graad secundair onderwijs leerplannen toepassen die aansluiten bij de onderwijsdoelen van het decreet van 17 mei 2024, zonder dat die leerplannen door de Vlaamse Regering zijn goedgekeurd.".
Art. 10.In artikel 357/7, § 2, tweede lid, 5°, van dezelfde codex, gewijzigd bij het decreet van 9 juli 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 09/07/2021 pub. 26/08/2021 numac 2021032309 bron vlaamse overheid Decreet over het onderwijs XXXI sluiten, wordt punt 2° opgeheven.
HOOFDSTUK 4. - Wijziging van het decreet van 9 maart 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 09/03/2018 pub. 11/05/2018 numac 2018011963 bron vlaamse overheid - Decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs sluiten betreffende het deeltijds kunstonderwijs
Art. 11.In artikel 5, derde lid, van het decreet van 9 maart 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 09/03/2018 pub. 11/05/2018 numac 2018011963 bron vlaamse overheid - Decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs sluiten betreffende het deeltijds kunstonderwijs, gewijzigd bij de decreten van 9 juli 2021 en 8 juli 2022, wordt de zinsnede "de specifieke eindtermen van het wetenschapsdomein kunst en cultuur, vermeld in bijlage 7 van het decreet van 12 februari 2021 betreffende de onderwijsdoelen voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs en diverse andere verwante maatregelen" vervangen door de zinsnede "de specifieke eindtermen van de onderdelen artistieke expressie en kunstbeschouwing van het wetenschapsdomein kunst en cultuur, vermeld in bijlage 3 bij het decreet van 14 juli 2023 over de onderwijsdoelen voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs".
HOOFDSTUK 5. - Wijziging van het decreet van 14 december 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 14/12/2018 pub. 26/04/2019 numac 2019040867 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de onderwijsdoelen voor de eerste graad van het secundair onderwijs sluiten betreffende de onderwijsdoelen voor de eerste graad van het secundair onderwijs
Art. 12.Aan artikel 5 van het decreet van 14 december 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 14/12/2018 pub. 26/04/2019 numac 2019040867 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de onderwijsdoelen voor de eerste graad van het secundair onderwijs sluiten betreffende de onderwijsdoelen voor de eerste graad van het secundair onderwijs wordt een tweede lid toegevoegd, dat luidt als volgt: "De onderwijsdoelen houden op uitwerking te hebben: 1° in het eerste leerjaar A en het eerste leerjaar B: op 1 september 2024; 2° in het tweede leerjaar A en het tweede leerjaar B: op 1 september 2025.".
HOOFDSTUK 6. - Inwerkingtredingsbepaling
Art. 13.Dit decreet treedt in werking op 1 september 2024.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 17 mei 2024.
De minister-president van de Vlaamse Regering, J. JAMBON De Vlaamse minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, B. WEYTS _______ Nota (1) Zitting 2023-2024 Documenten: - Voorstel van decreet : 2111 - Nr.1 - Advies van de Raad van State : 2111 - Nr. 2 - Amendementen : 2111 - Nrs. 3 en 4 - Verslag : 2111 - Nr. 5 - Amendement : 2111 - Nr. 6 - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering : 2111 - Nr. 7 Handelingen - Bespreking en aanneming: Vergaderingen van 8 mei 2024.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld