Etaamb.openjustice.be
Decreet van 04 april 2014
gepubliceerd op 07 juli 2014

Decreet houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest

bron
vlaamse overheid
numac
2014035450
pub.
07/07/2014
prom.
04/04/2014
ELI
eli/decreet/2014/04/04/2014035450/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

4 APRIL 2014. - Decreet houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest (1)


Het VLAAMS PARLEMENT heeft aangenomen en Wij, REGERING, bekrachtigen hetgeen volgt: Decreet houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepalingen

Artikel 1.Dit decreet regelt een gewestaangelegenheid.

Art. 2.Dit decreet wordt aangehaald als: GIPOD-decreet van 4 april 2014.

Art. 3.In dit decreet wordt verstaan onder: 1° AGIV: het Agentschap voor Geografische Informatie Vlaanderen, opgericht bij het decreet van 7 mei 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/05/2004 pub. 08/06/2004 numac 2004035854 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet houdende de oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigde agentschap « Agentschap voor Geografische Informatie Vlaanderen » sluiten houdende oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigde agentschap "Agentschap voor Geografische Informatie Vlaanderen";2° andere geplande inname: een geplande inname van de openbare weg voor enige andere reden dan een werkopdracht;3° ernstige hinder: het afsluiten voor alle weggebruikers of voor groepen van weggebruikers van de rijbaan, van één of meer rijstroken, van een rijrichting, of van een bijzondere overrijdbare bedding;4° Generiek Informatieplatform Openbaar Domein, hierna GIPOD te noemen: het elektronisch informatiesysteem voor de uitwisseling van informatie en voor de ontsluiting voor het grote publiek over geplande innames van de openbare weg;5° geplande inname van de openbare weg: het bezetten van de openbare weg voor werkzaamheden of andere activiteiten, met een aanvangsdatum, een duurtijd en een zone die minstens vijf werkdagen vooraf worden bepaald;6° Grootschalig Referentie Bestand, hierna GRB te noemen: het databanksysteem, vermeld in artikel 2, 3°, van het decreet van 16 april 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 16/04/2004 pub. 05/07/2004 numac 2004036019 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet houdende het Grootschalig Referentie Bestand (1) sluiten houdende het Grootschalig Referentie Bestand;7° initiatiefnemer: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die een werkopdracht laat uitvoeren;8° omleiding: een alternatieve route die de weggebruikers kunnen volgen in geval van een geplande inname van de openbare weg;9° synergie: de registratie van een samenwerking tussen initiatiefnemers om welbepaalde werken gecoördineerd uit te voeren;10° synergieaanvraag: een aanvraag van een initiatiefnemer tot samenwerking met andere initiatiefnemers, met als doel het creëren van een synergie;11° verplaatsingswerk: een werkopdracht voor de verplaatsing of heraanleg van nutsleidingen die veroorzaakt wordt door een andere werkopdracht;12° werkopdracht: een geplande inname van de openbare weg voor het uitvoeren van werkzaamheden waarbij de openbare weg wordt opengebroken;13° werkopdracht van categorie 1: een werkopdracht waarbij een oppervlakte van meer dan 50 m² wordt opengebroken;14° werkopdracht van categorie 2: een werkopdracht waarbij een oppervlakte van minstens 3 m² en niet meer dan 50 m² wordt opengebroken;15° werkopdracht van categorie 3: een werkopdracht waarbij een oppervlakte van minder dan 3 m² wordt opengebroken. HOOFDSTUK 2. - Doel van het GIPOD

Art. 4.Het GIPOD heeft tot doel om de informatiestromen, gerelateerd aan het proces van een geplande inname van de openbare weg in het Vlaamse Gewest, te optimaliseren en op die manier de hinder voor de maatschappij in haar geheel en de weggebruikers in het bijzonder te beperken. HOOFDSTUK 3. - Werking en organisatie van het GIPOD

Art. 5.Met behoud van toepassing van de taken van het AGIV, bepaald door of krachtens andere decreten, wordt het AGIV belast met de volgende taken: 1° de ontwikkeling, de openstelling, het beheer, de dienstverlening en het vaststellen van de gebruiksvoorwaarden van het GIPOD;2° de controle op de registratie van een natuurlijk persoon of rechtspersoon voor de toegang tot het GIPOD, alsook in voorkomend geval de wijziging, schorsing of opheffing van de registratie. De Vlaamse Regering kan nadere regels bepalen voor de taken, vermeld in het eerste lid, 1° en 2°.

Art. 6.Het gebruik van het GIPOD is kosteloos.

Art. 7.Elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die het GIPOD gebruikt conform artikel 8 tot en met 12, registreert zich in het GIPOD ten minste vijf werkdagen vóór de uiterlijke termijn voor ingave van de informatie is verstreken. De betrokken personen kunnen daarbij ook andere personen aanwijzen, die namens hen informatie in het GIPOD kunnen ingeven en wijzigen. HOOFDSTUK 4. - Verplichting tot het ingeven van een inname van de openbare weg Afdeling 1. - Verplichting tot het ingeven van een werkopdracht

Art. 8.§ 1. Elke werkopdracht van categorie 1 wordt ingegeven in het GIPOD door de initiatiefnemer of door een natuurlijk persoon of rechtspersoon die de initiatiefnemer heeft aangewezen.

Elke werkopdracht van categorie 2 die ernstige hinder zal veroorzaken, wordt ingegeven in het GIPOD door de initiatiefnemer of door een natuurlijk persoon of rechtspersoon die de initiatiefnemer heeft aangewezen.

Elke werkopdracht van categorie 3 waarvoor een omleiding voor het gemotoriseerd verkeer vereist is, wordt ingegeven in het GIPOD door de initiatiefnemer of door een natuurlijk persoon of rechtspersoon die de initiatiefnemer heeft aangewezen. De Vlaamse Regering kan de verplichting tot het ingeven in het GIPOD uitbreiden tot andere werkopdrachten van categorie 3 die een of meer vormen van ernstige hinder zullen veroorzaken. § 2. Een werkopdracht wordt in het GIPOD ingegeven vóór de aanvang van de werkzaamheden die een inname van de openbare weg tot gevolg hebben, binnen de volgende termijnen: 1° voor een werkopdracht van categorie 1, als die geen aanleiding kan geven tot een verplaatsingswerk: uiterlijk twee maanden vóór de geplande aanvang van de werkzaamheden;2° voor een werkopdracht van categorie 1, als die aanleiding kan geven tot een verplaatsingswerk of als die opgenomen is in een door de initiatiefnemer verplicht te beheren meerjarenplanning: vanaf het moment dat de zone van de werkzaamheden bekend zijn en uiterlijk zes maanden vóór de geplande aanvang van de werkzaamheden;3° voor een werkopdracht van categorie 2 of categorie 3: binnen de termijnen die door de Vlaamse Regering worden bepaald. § 3. Bij het ingeven van de werkopdracht wordt in het GIPOD, rekening houdend met de informatie die op dat moment beschikbaar is, minstens een duidelijke beschrijving ingegeven van de werkopdracht alsook van de zone waarbinnen de werkopdracht zal worden uitgevoerd. Die informatie wordt zo nauwkeurig mogelijk ingetekend op basis van het GRB. Afdeling 2. - Verplichting tot het ingeven van een andere geplande

inname

Art. 9.§ 1. Elke andere geplande inname, die ernstige hinder zal veroorzaken, wordt, door de gemeente, of door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de gemeente heeft aangewezen, ingegeven in het GIPOD, tenzij de gemeente daar onmogelijk kennis van kan hebben. De Vlaamse Regering bepaalt de termijnen waarbinnen de gegevens in het GIPOD moeten worden ingegeven.

De Vlaamse Regering kan de verplichting tot ingave uitbreiden naar andere wegbeheerders en rechtspersonen voor de andere geplande innames waarvan de gemeente onmogelijk kennis kan hebben. § 2. Bij een andere geplande inname wordt in het GIPOD, rekening houdend met de informatie die op dat moment beschikbaar is, minstens een duidelijke beschrijving ingegeven van de inname, alsook van de zone waarbinnen de inname zich situeert. Die informatie wordt zo nauwkeurig mogelijk ingetekend op basis van het GRB. HOOFDSTUK 5. - Verplichting tot het ingeven van een synergie-interessezone en het aanvragen en het ingeven van een synergie

Art. 10.Om synergieaanvragen van andere initiatiefnemers te kunnen ontvangen en beantwoorden geeft elke initiatiefnemer in het GIPOD een synergie-interessezone in die minstens zijn bestaande werkingsgebied dekt. Die ingegeven zone bepaalt het gebied waarvoor de initiatiefnemer synergieaanvragen zal ontvangen.

Art. 11.§ 1. Voor elke werkopdracht van categorie 1 geeft de initiatiefnemer in het GIPOD een synergieaanvraag in, uiterlijk twee maanden voor de geplande aanvang van de werkopdracht. § 2. De initiatiefnemer is vrijgesteld van de verplichting, vermeld in paragraaf 1, in een van de twee volgende gevallen: 1° de werkopdracht wordt opgegeven in antwoord op een synergieaanvraag die voor een andere werkopdracht werd aangemaakt;2° voor de werkopdracht heeft uiterlijk zes maanden voor de geplande aanvang van de werkzaamheden een coördinatievergadering plaatsgehad. Die vergadering wordt georganiseerd door de initiatiefnemer met als doel werkzaamheden in de zone van de werkopdracht op elkaar af te stemmen. De initiatiefnemer nodigt daarvoor ten minste de wegbeheerders, de maatschappijen voor geregeld vervoer en de beheerders van kabels en leidingen uit, voor zover de synergie-interessezone van deze partijen overlapt met de zone van de werkopdracht. § 3. De initiatiefnemer die de synergieaanvraag ingeeft in het GIPOD, bepaalt in die aanvraag de termijn waarbinnen de andere initiatiefnemers dienen te antwoorden.

Als de ontvanger van de synergieaanvraag binnen de antwoordtermijn die in de synergieaanvraag is opgegeven, geen antwoord heeft verstrekt, geldt dat als een negatief antwoord vanwege die ontvanger.

Als een of meer ontvangers de synergieaanvraag binnen de opgegeven antwoordtermijn positief beantwoorden, met opgave van een werkopdracht, wordt een synergie in het GIPOD ingegeven. De synergie wordt ingegeven door de initiatiefnemer van de synergieaanvraag of, in onderling overleg, door een ontvanger van de synergieaanvraag.

De Vlaamse Regering bepaalt de termijnen waarbinnen de synergie in het GIPOD moet worden ingegeven. HOOFDSTUK 6. - Verplichting tot het ingeven van een omleiding

Art. 12.Als een omleiding wordt ingesteld voor een werkopdracht of een andere geplande inname, wordt die in het GIPOD ingegeven.

De Vlaamse Regering bepaalt: 1° de informatie die minstens moet worden ingegeven bij de omleiding;2° de procedure die de verschillende betrokken actoren moeten volgen bij het ingeven van een omleiding in het GIPOD;3° de verantwoordelijkheden voor de betrokken actoren bij de ingave en het beheer van informatie over de omleiding in het GIPOD;4° de uiterlijke termijnen waarbinnen de omleidingen in het GIPOD moeten zijn ingegeven. HOOFDSTUK 7. - Verplichting tot aanpassing van de informatie in het GIPOD

Art. 13.Als de informatie, vermeld in artikel 8 tot en met 12, verandert na ingave in het GIPOD, passen de verantwoordelijke natuurlijke personen of rechtspersonen die informatie zo snel mogelijk en uiterlijk binnen drie werkdagen nadat ze kennis van die wijzigingen hebben gekregen, aan in het GIPOD. HOOFDSTUK 8. - Gebruik van informatie en verantwoordelijkheid

Art. 14.Elke natuurlijke of rechtspersoon is verantwoordelijk voor de juistheid van de informatie die hij invoert of aanpast in het GIPOD en voor de informatie die hij verstrekt aan het AGIV in verband met het GIPOD. De voormelde personen zijn evenwel niet verantwoordelijk voor rechtstreekse of onrechtstreekse schade die voortvloeit uit het oneigenlijk gebruik door derden van die informatie in het GIPOD. Het AGIV is niet verantwoordelijk voor de informatie die door andere natuurlijke personen of rechtspersonen in het GIPOD wordt ingegeven, en evenmin voor rechtstreekse of onrechtstreekse schade die voortvloeit uit het gebruik door derden van die informatie in het GIPOD. HOOFDSTUK 9. - Verwerking van persoonsgegevens

Art. 15.In het kader van het GIPOD zullen er persoonsgegevens verwerkt worden.

Het AGIV wordt daarbij aangewezen als de verantwoordelijke voor de verwerking, vermeld in artikel 1, § 4, eerste lid, van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens.

In het kader van het GIPOD worden persoonsgegevens verwerkt om het doel van het GIPOD, vermeld in artikel 4, te realiseren en om de taken uit te voeren die door dit decreet aan het AGIV worden toegewezen. HOOFDSTUK 1 0. - Handhaving

Art. 16.§ 1. Een administratieve geldboete van 100 tot 10.000 euro kan worden opgelegd aan iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die zes keer een inbreuk pleegt op de verplichtingen, vermeld in artikel 8 tot en met 13, als aan de volgende cumulatieve voorwaarden is voldaan: 1° de betrokken persoon heeft vijf inbreuken gepleegd op de verplichtingen, vermeld in artikel 8 tot en met 13, en heeft vervolgens een schriftelijke aanmaning ontvangen om die verplichtingen na te leven;2° de betrokken persoon pleegt een zesde inbreuk binnen een termijn van één jaar na de eerste inbreuk;3° de betrokken persoon heeft, al dan niet bijgestaan door een raadsman, de kans gekregen om gehoord te worden. Bij het bepalen van het bedrag van de administratieve geldboete wordt rekening gehouden met de ernst van de inbreuk en, in voorkomend geval, met verzachtende omstandigheden. § 2. De Vlaamse Regering wijst aan wie de inbreuken kan vaststellen, de geldboete kan opleggen en de aanmaningen verricht. De vaststellingen gelden tot bewijs van het tegendeel.

De administratieve geldboete kan alleen worden opgelegd binnen een termijn van één jaar na de dag van de zesde inbreuk.

De betrokken natuurlijke persoon of rechtspersoon wordt van de beslissing tot het opleggen van de administratieve geldboete op de hoogte gebracht met een ter post aangetekende brief of met een brief tegen ontvangstbewijs. De kennisgeving van de beslissing vermeldt het bedrag, de wijze waarop en de termijn waarbinnen de boete moet worden betaald alsook de wijze waarop en de termijn waarbinnen beroep tegen de beslissing ingesteld kan worden.

De Vlaamse Regering bepaalt de nadere regels voor het opleggen en het betalen van de administratieve geldboete. § 3. De administratieve geldboete wordt geïnd en ingevorderd ten voordele van het AGIV. De Vlaamse Regering wijst aan wie de geldboete kan innen en invorderen.

Als de betrokken natuurlijke persoon of rechtspersoon weigert de administratieve geldboete te betalen, wordt ze bij dwangbevel ingevorderd. De Vlaamse Regering wijst aan wie een dwangbevel kan uitvaardigen en uitvoerbaar kan verklaren. Een dwangbevel wordt betekend bij deurwaardersexploot met bevel tot betaling.

De bepalingen, vermeld in deel V van het Gerechtelijk Wetboek, zijn van toepassing op het dwangbevel, vermeld in het tweede lid.

De vordering tot voldoening van de administratieve geldboete verjaart na verloop van vijf jaar, vanaf de datum waarop ze definitief is ontstaan. De verjaring wordt gestuit op de wijze en onder de voorwaarden, vermeld in artikel 2244 tot en met 2250 van het Burgerlijk Wetboek. HOOFDSTUK 1 1. - Slotbepaling

Art. 17.Dit decreet treedt in werking op de eerste dag van de vierentwintigste maand die volgt op de maand waarin het in het Belgisch Staatsblad is bekendgemaakt, met uitzondering van artikel 8, § 1, tweede en derde lid, artikel 8, § 2, 3°, en artikel 9 en 12.

Artikel 8, § 1, tweede en derde lid, artikel 8, § 2, 3°, en artikel 9 en 12, treden in werking op een door de Vlaamse Regering vast te stellen datum en ten vroegste op de datum, vermeld in het eerste lid.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 4 april 2014.

De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, H. CREVITS _______ Nota (1) Zitting 2013-2014. Stukken. - Ontwerp van decreet, 2405, nr. 1. - Verslag, 2405, nr. 2. - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering, 2405, nr. 3.

Handelingen. - Bespreking en aanneming. Vergadering van 26 maart 2014.

^