Etaamb.openjustice.be
Decreet van 17 december 2021
gepubliceerd op 31 december 2021

Decreet tot wijziging van het GIPOD-decreet van 4 april 2014

bron
vlaamse overheid
numac
2021043555
pub.
31/12/2021
prom.
17/12/2021
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

17 DECEMBER 2021. - Decreet tot wijziging van het GIPOD- decreet van 4 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 04/04/2014 pub. 07/07/2014 numac 2014035450 bron vlaamse overheid Decreet houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest type decreet prom. 04/04/2014 pub. 12/06/2014 numac 2014035452 bron vlaamse overheid Decreet houdende wijziging van artikel 42, § 1, van het decreet van 20 april 2001 betreffende de organisatie van het personenvervoer over de weg sluiten (1)


Het VLAAMS PARLEMENT heeft aangenomen en Wij, REGERING, bekrachtigen hetgeen volgt: DECREET tot wijziging van het GIPOD- decreet van 4 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 04/04/2014 pub. 07/07/2014 numac 2014035450 bron vlaamse overheid Decreet houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest type decreet prom. 04/04/2014 pub. 12/06/2014 numac 2014035452 bron vlaamse overheid Decreet houdende wijziging van artikel 42, § 1, van het decreet van 20 april 2001 betreffende de organisatie van het personenvervoer over de weg sluiten HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepaling

Artikel 1.Dit decreet regelt een gewestaangelegenheid. HOOFDSTUK 2. - Wijzigingsbepalingen

Art. 2.In artikel 3 van het GIPOD- decreet van 4 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 04/04/2014 pub. 07/07/2014 numac 2014035450 bron vlaamse overheid Decreet houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest type decreet prom. 04/04/2014 pub. 12/06/2014 numac 2014035452 bron vlaamse overheid Decreet houdende wijziging van artikel 42, § 1, van het decreet van 20 april 2001 betreffende de organisatie van het personenvervoer over de weg sluiten, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 18 maart 2016, bekrachtigd bij het decreet van 18 november 2016, en het decreet van 10 november 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/11/2017 pub. 14/11/2017 numac 2017040792 bron vlaamse overheid Decreet inzake maatregelen ter verlaging van de kosten voor de aanleg van elektronische-communicatienetwerken met hoge snelheid en tot wijziging van diverse decreten sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° punt 2° wordt opgeheven; 2° er wordt een punt 2° /1/1 ingevoegd, dat luidt als volgt: "2° /1/1 dringend grondwerk: een niet-geplande inname waarbij de openbare weg wordt opengebroken en die, onafhankelijk van de grootte, onmiddellijk moet worden uitgevoerd voor de veiligheid of voor de continuïteit van de nutsfunctie of dienstverlening, of om verdere schade te voorkomen;"; 3° punt 3° wordt vervangen door wat volgt: "3° evenement: een geplande inname voor een gebeurtenis waarbij muziek, kunst, cultuur, sport, religie, wetenschap, een economische activiteit, of een combinatie daarvan centraal staat;"; 4° er wordt een punt 3° /0/1 ingevoegd, dat luidt als volgt: "3° /0/1 evenementenzone: een zone die de plaats van de geplande inname aangeeft voor de organisatie van een evenement;"; 5° in punt 4° worden tussen het woord "informatie" en het woord "en" de woorden "over innames en geplande hinder" ingevoegd;6° in punt 4° worden de woorden "geplande innames van de openbare weg" vervangen door de zinsnede "innames, geplande hinder en omleidingen";7° punt 5° wordt opgeheven;8° er worden een punt 5° /2 en een punt 5° /3 ingevoegd, die luiden als volgt: "5° /2 grondwerk: een geplande inname waarbij de openbare weg wordt opengebroken; 5° /3 grondwerkzone: een zone, een adres, of de x/y-coördinaten die de plaats aangeven waar de openbare weg wordt opengebroken voor de uitvoering van grondwerken;"; 9° er wordt een punt 6° /1 ingevoegd, dat luidt als volgt: "6° /1 hinder: gevolgen van een inname voor de normale mobiliteit van een bepaalde doelgroep;"; 10° in punt 7° wordt het woord "werkopdracht" vervangen door de woorden "inname uitvoert of";11° er worden een punt 7° /0/1 en een punt 7° /0/2 ingevoegd, die luiden als volgt: "7° /0/1 inname: een activiteit waardoor voor bepaalde of onbepaalde duur een bepaalde zone van de openbare weg wordt ingenomen om grondwerken, dringende grondwerken, werken of evenementen te realiseren; 7° /0/2 jaartoelating signalisatie: een toelating op jaarbasis om signalisatie te plaatsen;"; 12° in punt 8° worden de woorden "geplande inname van de openbare weg" vervangen door het woord "inname";13° er worden een punt 8° /1, 8° /2, 8° /3, 8° /4 en 8° /5 ingevoegd, die luiden als volgt: "8° /1 project: een groepering van geplande innames, hinder en omleidingen die gecoördineerd worden uitgevoerd;8° /2 projectaanvraag: een aanvraag van een initiatiefnemer tot samenwerking met andere initiatiefnemers, met als doel het creëren van een project om grondwerken, werken, of de combinatie van beide gecoördineerd uit te voeren; 8° /3 signalisatievergunning: de vergunning van de bevoegde overheid om voor de uitvoering van grondwerken, werken of evenementen signalisatie te plaatsen, conform artikel 78.1.1 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. De signalisatievergunning kan in voorkomend geval ook de werfzone of evenementenzone aanduiden; 8° /4 sleufsynergie: de registratie van een samenwerking tussen initiatiefnemers om nutswerken in dezelfde sleuf gecoördineerd uit te voeren; 8° /5 sleufsynergieaanvraag: een aanvraag van een initiatiefnemer tot samenwerking met andere initiatiefnemers, met als doel het creëren van een sleufsynergie;"; 14° punt 11°, 12° en 13° worden vervangen door wat volgt: "11° verplaatsingswerk: een grondwerk voor de verplaatsing of de heraanleg van nutsleidingen, dat veroorzaakt wordt door een ander grondwerk;12° werfzone: een zone die de plaats aangeeft van de geplande inname die nodig is voor de uitvoering van de grondwerken of werken, de stockage of doorgang van materiaal, werfvoertuigen en toestellen en de veilige doorgang van voetgangers en fietsers; 13° werk: een geplande inname, met uitzondering van een inname voor grondwerken of evenementen;"; 15° punt 14° en 15° worden opgeheven.

Art. 3.In artikel 4 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 10 november 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/11/2017 pub. 14/11/2017 numac 2017040792 bron vlaamse overheid Decreet inzake maatregelen ter verlaging van de kosten voor de aanleg van elektronische-communicatienetwerken met hoge snelheid en tot wijziging van diverse decreten sluiten, wordt het eerste lid vervangen door wat volgt: "Het GIPOD is het unieke uitwisselingsplatform dat de volgende doelstellingen heeft: 1° hinder door geplande innames op openbaar domein minimaliseren, in het bijzonder door de afstemming tussen grondwerken te faciliteren en conflicten tussen geplande innames te vermijden;2° een overzicht bieden van de locatie en de initiatiefnemer van de geregistreerde innames op het openbaar domein;3° de informatiestromen en administratieve processen die gerelateerd zijn aan innames op het openbaar domein optimaliseren en vereenvoudigen;4° toegang geven tot informatie in het GIPOD aan de diensten die het algemeen belang behartigen zodat ze hun dienstverlening kunnen verzekeren; 5° het principe van unieke gegevensinzameling realiseren door data en systemen te linken.".

Art. 4.Artikel 6 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 6.§ 1. Het gebruik van het GIPOD is kosteloos. § 2. Het agentschap is eigenaar van het GIPOD. Het agentschap treedt op als beheerder van de publieke informatie uit het GIPOD en stelt publieke informatie uit het GIPOD voor commercieel en niet-commercieel hergebruik ter beschikking, zonder vergoeding te vragen voor de toegang tot of het gebruik van de informatie. § 3. De kosten voor het onderhoud, de exploitatie, het operationeel beheer en de verdere evolutie van het GIPOD worden voor de helft gefinancierd door het Vlaamse Gewest en voor de helft door bijdragen van alle netbeheerders van fysieke leidingnetten, vermeld in artikel 2, 7°, van het decreet van 16 april 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 16/04/2004 pub. 05/07/2004 numac 2004036019 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet houdende het Grootschalig Referentie Bestand (1) sluiten houdende het Grootschalig Referentie Bestand.

De kosten worden verdeeld over alle netbeheerders, vermeld in het eerste lid, in verhouding tot de volgende elementen: 1° de aanwezigheid van de verschillende fysieke detailnetten per gemeente en de mogelijke interventies daarop;2° de lengte van de vervoersnetten, zoals berekend volgens de verdeelsleutel van de GRB-heffing van het heffingsjaar 2016, zoals opgenomen in de GRB-heffingsbiljetten van dat jaar en voor de watersector de verdeelsleutel van het heffingsjaar 2018, zoals opgenomen in de GRB-heffingsbiljetten van dat jaar. De verdeling van de kosten voor het onderhoud, de exploitatie, het operationeel beheer en de verdere evolutie is vastgelegd in de tabel die is opgenomen in de bijlage die bij dit decreet is gevoegd. De Vlaamse Regering kan de verdeling van die kosten wijzigen, overeenkomstig het tweede lid, als het landschap van de netbeheerders, vermeld in het eerste lid, wijzigt, omdat er onder meer netbeheerders bijkomen, fusioneren, splitsen of niet langer actief zijn.

Het eerste jaar dat een nieuwe netbeheerder als vermeld in het eerste lid toetreedt, betaalt die een bijdrage die overeenstemt met de kleinste bijdrage van de verdeelsleutel, vermeld in het tweede lid, 2°. Vanaf het jaar dat daarop volgt, is de GRB-heffingssleutel van het jaar van de toetreding van de nieuwe speler van toepassing voor de verdeling van de kosten, zoals opgenomen in de GRB-heffingsbiljetten van dat jaar.

De bijdragen zijn verschuldigd door de persoon die op 31 december voorafgaand aan het bijdragejaar, netbeheerder is van het betrokken fysieke leidingnet. Indien op die datum geen enkele persoon de hoedanigheid van netbeheerder had, is de persoon of zijn rechtsopvolger onder algemene titel die als laatste de hoedanigheid van netbeheerder had voor het betrokken net verplicht tot de bijdrage.

Indien de netbeheerder de bijdrage niet binnen de betalingstermijn betaalt, wordt het bedrag van de bijdrage verhoogd met 10 procent. Op het verhoogde bedrag is de wettelijke interest verschuldigd, vanaf het verstrijken van de betalingstermijn.

Het agentschap is belast met de vestiging en de invordering van de bijdragen voor rekening van het Eigen Vermogen Digitaal Vlaanderen. De Vlaamse Regering duidt de personeelsleden aan van het agentschap die belast zijn met de vestiging van de bijdragen, met de invordering ervan en met de controle op de naleving van de verplichtingen betreffende deze bijdragen, en kan nadere regels met betrekking tot hun bevoegdheden bepalen.

Bij gebrek aan voldoening van bijdrage, de verhoging, interesten en toebehoren wordt door de met de invordering belaste ambtenaar een dwangbevel uitgevaardigd. Dat dwangbevel wordt geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het personeelslid dat daartoe aangewezen is door de Vlaamse Regering.

Het dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot of bij aangetekend schrijven.

Op het dwangbevel zijn de bepalingen toepasselijk van deel V van het Gerechtelijk Wetboek houdende bewarend beslag en middelen van tenuitvoerlegging.

Ingeval de bijdrageplichtige een verzet aantekent tegen het dwangbevel, is de uitvoerbaarheid van het dwangbevel geschorst.

Evenwel kan de met de invordering belaste ambtenaar, voor de definitieve beslechting van het geschil, een procedure in kortgeding inleiden bij de voorzitter van de rechtbank waar dit geschil in eerste aanleg aanhangig wordt gemaakt, teneinde de bijdrageplichtige te doen veroordelen tot betaling van een provisie op het bij dwangbevel gevorderde bedrag.

De Vlaamse Regering bepaalt de nadere regels betreffende de vestiging en invordering van de bijdragen.".

Art. 5.In hetzelfde decreet, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 18 maart 2016, bekrachtigd bij het decreet van 18 november 2016, bij de decreten van 10 november 2017 en 8 juni 2018, en bij het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2019, bekrachtigd bij het decreet van 3 juli 2020, wordt het opschrift van hoofdstuk 4 vervangen door wat volgt: "Hoofdstuk 4. Verplichting om een geplande inname van de openbare weg in te geven".

Art. 6.In hoofdstuk 4 van hetzelfde decreet wordt het opschrift van afdeling 1 vervangen door wat volgt: "Afdeling 1. Verplichting om een grondwerk in te geven".

Art. 7.Artikel 8 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 8.§ 1. Elk grondwerk wordt in het GIPOD ingegeven door de initiatiefnemer of door een natuurlijk persoon of rechtspersoon die de initiatiefnemer heeft aangewezen.

De Vlaamse Regering kan een limitatieve lijst van uitzonderingen op de verplichting, vermeld in het eerste lid, vastleggen. Deze lijst bevat grondwerken die een beperkte oppervlakte en impact hebben. § 2. Binnen de termijnen die de Vlaamse Regering bepaalt, wordt een grondwerk in het GIPOD ingegeven voor de aanvang van de werkzaamheden die een inname van de openbare weg tot gevolg hebben. § 3. Bij het ingeven van het grondwerk, vermeld in paragraaf 2, wordt in het GIPOD minstens een duidelijke beschrijving ingegeven van het grondwerk en van de grondwerkzone, rekening houdend met de informatie die op dat moment beschikbaar is. Die informatie wordt zo nauwkeurig mogelijk ingetekend op basis van het GRB. § 4. In deze paragraaf wordt verstaan onder jaarvergunning grondwerken: een vergunning op jaarbasis van de bevoegde overheid om bepaalde grondwerken uit te voeren.

Als de initiatiefnemer over een toelating of over een jaarvergunning grondwerken moet beschikken, of die grondwerken moet melden aan de domeinbeheerder, richt de initiatiefnemer of een natuurlijk persoon of rechtspersoon die de initiatiefnemer heeft aangewezen, alle meldingen en de volgende aanvragen met de nodige documenten aan de domeinbeheerder via het GIPOD: 1° alle aanvragen tot toelating;2° alle aanvragen voor een jaarvergunning grondwerken. Als de gemeente bij een aanvraag of melding als vermeld in het tweede lid geen domeinbeheerder is, wordt de gemeente altijd op de hoogte gebracht van de voormelde aanvragen of meldingen via het GIPOD. De domeinbeheerder verstuurt elk antwoord in het kader van de aanvraag, vermeld in het tweede lid, via het GIPOD. De verplichtingen, vermeld in dit decreet, doen geen afbreuk aan de bepalingen uit toepasselijke sectorreglementering.

De Vlaamse Regering bepaalt: 1° welke minimale informatie over de aanvraag, melding of jaarvergunning grondwerken moet worden geregistreerd;2° welke minimale informatie over het antwoord in het GIPOD moet worden geregistreerd;3° de termijnen waarin de gegevens vanuit het e-loket naar het GIPOD moeten worden doorgestuurd. § 5. De initiatiefnemer, of een natuurlijk persoon of rechtspersoon die de initiatiefnemer heeft aangewezen, dient alle aanvragen tot signalisatievergunning of jaarvergunning signalisatie, met uitzondering van de aanvragen voor signalisatie op autosnelwegen, bij de gemeente in via het e-loket van de gemeente of via het e-loket van het GIPOD als de gemeente zelf niet over een e-loket beschikt.

De Vlaamse Regering bepaalt de volgende elementen voor de aanvraag, vermeld in het eerste lid, die via het e-loket van de gemeente of via het e-loket van GIPOD gebeurt: 1° de minimale informatie die moet worden geregistreerd over de aanvraag en het antwoord in het GIPOD;2° de manier waarop de informatie, vermeld in punt 1°, in het GIPOD moet worden geregistreerd; 3° de termijnen waarin de gegevens vanuit het e-loket naar het GIPOD moeten worden doorgestuurd.".

Art. 8.In hoofdstuk 4 van hetzelfde decreet wordt het opschrift van afdeling 2 vervangen door wat volgt: "Afdeling 2. Verplichting om een werk in te geven".

Art. 9.Artikel 9 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 9.§ 1. De initiatiefnemer, of een natuurlijk persoon of rechtspersoon die de initiatiefnemer heeft aangewezen, geven in het GIPOD elk werk in dat voldoet aan al de volgende voorwaarden: 1° het leidt tot hinder die veroorzaakt wordt door minstens een van de volgende situaties: a) er wordt een rijstrook ingenomen, eventueel door de verplichte gang voor fietsers of voetgangers;b) een deel van een rijstrook wordt ingenomen, eventueel door de verplichte gang voor fietsers of voetgangers, waardoor er een beurtelingse voorrangsregeling moet worden ingesteld of tijdelijke verkeerslichten worden gebruikt;c) er wordt eenrichtingsverkeer opgeheven of ingesteld;d) er wordt een straat afgesloten;e) er wordt een omleiding ingesteld;2° het neemt meer dan een dag in beslag;3° er is een signalisatievergunning voor nodig. De Vlaamse Regering bepaalt de termijnen waarin de gegevens, vermeld in het eerste lid, in het GIPOD moeten worden ingegeven.

Ten vroegste twee jaar na de datum van de inwerkingtreding van dit artikel kan de Vlaamse Regering de verplichting, vermeld in het eerste lid, uitbreiden tot andere werken die hinder veroorzaken. § 2. Bij een werk wordt in het GIPOD minstens een duidelijke beschrijving ingegeven van het werk en van de werfzone, rekening houdend met de informatie die op dat moment beschikbaar is. Die informatie wordt zo nauwkeurig mogelijk ingetekend op basis van het GRB. § 3. De initiatiefnemer, of een natuurlijk persoon of rechtspersoon die de initiatiefnemer heeft aangewezen, dient alle aanvragen tot signalisatievergunning of jaarvergunning signalisatie, met uitzondering van de aanvragen voor signalisatie op autosnelwegen, bij de gemeente in via het e-loket van de gemeente of via het e-loket van het GIPOD als de gemeente niet over een eigen e-loket beschikt.

Als de aanvraag, vermeld in het eerste lid, via het e-loket van de gemeente gebeurt, stuurt de gemeente de voor het GIPOD noodzakelijke informatie door naar het GIPOD, wat resulteert in een registratie in het GIPOD. Als de aanvraag, vermeld in het eerste lid, via het e-loket van het GIPOD wordt ingediend, wordt het werk automatisch geregistreerd in het GIPOD. De Vlaamse Regering bepaalt de volgende elementen voor de aanvraag, vermeld in het eerste lid, die via het e-loket van de gemeente of via het GIPOD gebeurt: 1° de minimale informatie die over de aanvraag en het antwoord in het GIPOD moet worden geregistreerd;2° de manier waarop die informatie in het GIPOD moet worden geregistreerd; 3° de termijnen waarin de gegevens vanuit het e-loket naar het GIPOD moeten worden doorgestuurd.".

Art. 10.Aan hoofdstuk 4 van hetzelfde decreet wordt een afdeling 3 toegevoegd, die luidt als volgt: "Afdeling 3. Verplichting om een evenement in te geven".

Art. 11.In hetzelfde decreet, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 18 maart 2016, bekrachtigd bij het decreet van 18 november 2016, bij de decreten van 10 november 2017 en 8 juni 2018, en bij het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2019, bekrachtigd bij het decreet van 3 juli 2020, wordt aan afdeling 3, toegevoegd bij artikel 10, een artikel 9/1 toegevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 9/1.§ 1. De initiatiefnemer, of een natuurlijk persoon of rechtspersoon die de initiatiefnemer heeft aangewezen, geeft in het GIPOD elk evenement in dat voldoet aan al de volgende voorwaarden: 1° het leidt tot hinder die veroorzaakt wordt door minstens een van de volgende situaties: a) er wordt een rijstrook ingenomen, inclusief de inname van de rijstrook door de verplichte gang voor fietsers of voetgangers;b) er wordt een deel van een rijstrook ingenomen, inclusief de inname van de rijstrook door de verplichte gang voor fietsers of voetgangers, waardoor er een beurtelingse voorrangsregeling moet worden ingesteld of het gebruik van tijdelijke verkeerslichten;c) er wordt eenrichtingsverkeer opgeheven of ingesteld;d) er wordt een straat afgesloten;e) er wordt een omleiding ingesteld;2° het neemt meer dan een werkdag in beslag. De Vlaamse Regering bepaalt de termijnen waarin de gegevens, vermeld in het eerste lid, in het GIPOD moeten worden ingegeven.

Ten vroegste twee jaar na de datum van de inwerkingtreding van dit artikel kan de Vlaamse Regering de verplichting, vermeld in het eerste lid, uitbreiden tot andere evenementen. § 2. Bij een evenement wordt in het GIPOD minstens een duidelijke beschrijving ingegeven van het evenement en van de evenementenzone, rekening houdend met de informatie die op dat moment beschikbaar is.

Die informatie wordt zo nauwkeurig mogelijk ingetekend op basis van het GRB.".

Art. 12.In hetzelfde decreet, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 18 maart 2016, bekrachtigd bij het decreet van 18 november 2016, bij de decreten van 10 november 2017 en 8 juni 2018, en bij het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2019, bekrachtigd bij het decreet van 3 juli 2020, wordt een hoofdstuk 4/1 ingevoegd, dat luidt als volgt: "Hoofdstuk 4/1. Verplichting om een niet-geplande inname van de openbare weg in te geven".

Art. 13.Aan hoofdstuk 4/1 van hetzelfde decreet, ingevoegd bij artikel 12, wordt een afdeling 1 toegevoegd, die luidt als volgt: "Afdeling 1. Verplichting om een dringend grondwerk in te geven".

Art. 14.In hetzelfde decreet, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 18 maart 2016, bekrachtigd bij het decreet van 18 november 2016, bij de decreten van 10 november 2017 en 8 juni 2018, en bij het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2019, bekrachtigd bij het decreet van 3 juli 2020, wordt aanafdeling 1, toegevoegd bij artikel 13, een artikel 9/2 toegevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 9/2.§ 1. Elk dringend grondwerk wordt ingegeven in het GIPOD door de initiatiefnemer of door een natuurlijk persoon of rechtspersoon die de initiatiefnemer heeft aangewezen. § 2. Een dringend grondwerk wordt in het GIPOD ingegeven binnen de termijn die de Vlaamse Regering bepaalt. § 3. Bij het ingeven van een dringend grondwerk als vermeld in paragraaf 1 wordt in het GIPOD minstens een duidelijke beschrijving ingegeven van de aard van het dringende grondwerk en van de grondwerkzone, rekening houdend met de informatie die op dat moment beschikbaar is. Die informatie wordt zo nauwkeurig mogelijk ingetekend op basis van het GRB.".

Art. 15.In hetzelfde decreet, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 18 maart 2016, bekrachtigd bij het decreet van 18 november 2016, bij de decreten van 10 november 2017 en 8 juni 2018, en bij het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2019, bekrachtigd bij het decreet van 3 juli 2020, wordt een hoofdstuk 4/2 ingevoegd, dat luidt als volgt: "Hoofdstuk 4/2. Verplichting om hinder op de openbare weg in te geven".

Art. 16.In hetzelfde decreet, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 18 maart 2016, bekrachtigd bij het decreet van 18 november 2016, bij de decreten van 10 november 2017 en 8 juni 2018, en bij het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2019, bekrachtigd bij het decreet van 3 juli 2020, wordt aan hoofdstuk 4/2, ingevoegd bij artikel 15, een artikel 9/3 toegevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 9/3.De gemeente, of een natuurlijk persoon of rechtspersoon die de gemeente heeft aangewezen, geeft de hinder die de inname veroorzaakt in het GIPOD in als een geplande inname leidt tot minstens een van de volgende situaties: 1° er wordt een rijstrook ingenomen, inclusief de inname van de rijstrook door de verplichte gang voor fietsers of voetgangers;2° er wordt een deel van een rijstrook ingenomen, inclusief de inname van de rijstrook door de verplichte gang voor fietsers of voetgangers, waardoor er een beurtelingse voorrangsregeling moet worden ingesteld of het gebruik van tijdelijke verkeerslichten;3° eenrichtingsverkeer wordt opgeheven of ingesteld;4° een straat wordt afgesloten;5° er wordt een omleiding ingesteld. Bij hinder wordt minstens een duidelijke beschrijving ingegeven van de hinder en van de hinderzone waarin de hinder zich bevindt en ook van de gevolgen van de hinder, rekening houdend met de informatie die op dat moment beschikbaar is. Die informatie wordt zo nauwkeurig mogelijk ingetekend op basis van het GRB. In het tweede lid wordt verstaan onder hinderzone: de plaats op de openbare weg waar de gevolgen van een inname zich voordoen.

De initiatiefnemer of een natuurlijk of rechtspersoon die de initiatiefnemer heeft aangewezen, dient de aanvraag tot een signalisatievergunning in met de vereiste gegevens conform artikel 8, § 5, en artikel 9, § 3.".

Art. 17.In hetzelfde decreet, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 18 maart 2016, bekrachtigd bij het decreet van 18 november 2016, bij de decreten van 10 november 2017 en 8 juni 2018, en bij het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2019, bekrachtigd bij het decreet van 3 juli 2020, wordt het opschrift van hoofdstuk 5 vervangen door wat volgt: "Hoofdstuk 5. Verplichting om een samenwerkingszone en samenwerkingsaanvragen in te geven".

Art. 18.Artikel 10 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 10.Om samenwerkingsaanvragen van andere initiatiefnemers te kunnen ontvangen en beantwoorden, geeft elke initiatiefnemer in het GIPOD een samenwerkingszone in die minstens zijn bestaande werkingsgebied dekt. Die ingegeven zone bepaalt het gebied waarvoor de initiatiefnemer samenwerkingsaanvragen ontvangt.

De samenwerkingsaanvraag, vermeld in het eerste lid, kan bestaan uit een sleufsynergieaanvraag of een projectaanvraag.".

Art. 19.Artikel 11 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 11.§ 1. In dit artikel wordt verstaan onder grondwerk van categorie 1: een grondwerk waarbij een oppervlak van meer dan 50 m2, of een lengte van meer dan 100 lopende meter wordt opengebroken, of waarbij een boring van meer dan 50 lopende meter wordt uitgevoerd. § 2. Voor elk grondwerk van categorie 1 geeft de initiatiefnemer een sleufsynergieaanvraag of een projectaanvraag in het GIPOD in conform paragraaf 3 en 4. § 3. Voor elk grondwerk van categorie 1 waarbij de initiatiefnemer de intentie heeft om nutswerken in een gemeenschappelijke sleuf uit te voeren, en waarvoor binnen de zone in kwestie nog geen relevante sleufsynergie of sleufsynergieaanvraag bestaat, geeft de initiatiefnemer, of de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de initiatiefnemer heeft aangewezen, een sleufsynergieaanvraag in het GIPOD in, uiterlijk twee maanden voor de geplande aanvang van het grondwerk.

Als het grondwerk wordt ingegeven als antwoord op een sleufsynergieaanvraag die voor een ander grondwerk is aangemaakt, is de initiatiefnemer vrijgesteld van de verplichting, vermeld in het eerste lid.

De ontvangers van de sleufsynergieaanvraag geven binnen vijftien dagen na de ontvangst van de aanvraag een antwoord op de sleufsynergieaanvraag, vermeld in het eerste lid. Als de ontvanger van die sleufsynergieaanvraag binnen de voormelde antwoordtermijn geen antwoord heeft verstrekt, geldt dat als een negatief antwoord van die ontvanger.

De ontvangers van de sleufsynergieaanvraag die een positief antwoord hebben verstrekt binnen vijftien dagen na de ontvangst van de aanvraag, koppelen binnen vijfenveertig dagen na de ontvangst van de aanvraag minstens één grondwerk aan de aanvraag.

Als de ontvangers van de sleufsynergieaanvraag die een positief antwoord hebben verstrekt binnen vijftien dagen na de ontvangst van de aanvraag, geen grondwerk koppelen binnen vijfenveertig kalenderdagen na de ontvangst van de aanvraag, geldt dat als een negatief antwoord. § 4. Voor elk grondwerk van categorie 1 waarbij de initiatiefnemer niet de intentie heeft om nutswerken in een gemeenschappelijke sleuf uit te voeren, geeft de initiatiefnemer, of de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de initiatiefnemer heeft aangewezen, een projectaanvraag in het GIPOD in, uiterlijk twee maanden voor de geplande aanvang van het grondwerk.

Als uiterlijk zes maanden voor de geplande aanvang van de werkzaamheden een coördinatievergadering heeft plaatsgevonden, is de initiatiefnemer vrijgesteld van de verplichting, vermeld in het eerste lid. Die coördinatievergadering wordt georganiseerd door de initiatiefnemer met als doel werkzaamheden in de grondwerkzone op elkaar af te stemmen. De initiatiefnemer nodigt voor de coördinatievergadering ten minste de betrokken gemeente, de domeinbeheerders, de maatschappijen voor geregeld vervoer en de beheerders van kabels en leidingen uit als de samenwerkingszone van die partijen overlapt met de grondwerkzone.

De initiatiefnemer die de projectaanvraag, vermeld in het eerste lid, ingeeft in het GIPOD, bepaalt de termijn waarin de ontvangers van de projectaanvraag op de projectaanvraag moeten antwoorden.

Deze termijn bedraagt minstens twintig dagen na de ontvangst van de aanvraag. Als de ontvanger van de projectaanvraag binnen die antwoordtermijn geen antwoord heeft verstrekt, geldt dat als een negatief antwoord van die ontvanger.

De initiatiefnemer die de projectvraag, vermeld in het eerste lid, ingeeft in het GIPOD, bepaalt de termijn waarin de ontvangers van de projectaanvraag die een positief antwoord hebben verstrekt binnen de termijn, vermeld in het vierde lid, een grondwerk moeten koppelen.

Deze termijn bedraagt minstens vijfenvijftig dagen vanaf ontvangst van de projectaanvraag.

Als de ontvangers van de projectaanvraag die een positief antwoord hebben verstrekt binnen de termijn, vermeld in het vierde lid, geen grondwerk koppelen binnen de termijn, vermeld in het vijfde lid, geldt dat als een negatief antwoord.

De Vlaamse Regering bepaalt vanaf wanneer projectvragen verplicht zijn.".

Art. 20.In artikel 12, eerste lid, van hetzelfde decreet, worden de woorden "werkopdracht of een andere geplande inname" vervangen door de zinsnede "grondwerk, een werk of een evenement".

Art. 21.In artikel 16/1, eerste lid, van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het decreet van 10 november 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/11/2017 pub. 14/11/2017 numac 2017040792 bron vlaamse overheid Decreet inzake maatregelen ter verlaging van de kosten voor de aanleg van elektronische-communicatienetwerken met hoge snelheid en tot wijziging van diverse decreten sluiten, wordt het woord "synergie-interessezone" vervangen door het woord "samenwerkingszone".

Art. 22.In artikel 16/2, eerste lid, van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het decreet van 10 november 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/11/2017 pub. 14/11/2017 numac 2017040792 bron vlaamse overheid Decreet inzake maatregelen ter verlaging van de kosten voor de aanleg van elektronische-communicatienetwerken met hoge snelheid en tot wijziging van diverse decreten sluiten, wordt het woord "synergie-interessezone" vervangen door het woord "samenwerkingszone".

Art. 23.In artikel 16/3, § 3, tweede lid, van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het decreet van 10 november 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/11/2017 pub. 14/11/2017 numac 2017040792 bron vlaamse overheid Decreet inzake maatregelen ter verlaging van de kosten voor de aanleg van elektronische-communicatienetwerken met hoge snelheid en tot wijziging van diverse decreten sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° de zinsnede "artikel 11, § 2" wordt vervangen door de zinsnede "artikel 11, § 4";2° het woord "synergie-interessezone" wordt vervangen door het woord "samenwerkingszone".

Art. 24.Aan hetzelfde decreet wordt een bijlage toegevoegd, die bij dit decreet is gevoegd. HOOFDSTUK 3. - Slotbepaling

Art. 25.Dit decreet treedt in werking op 1 januari 2022.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 17 december 2021.

De minister-president van de Vlaamse Regering, de Vlaamse minister van Buitenlandse Zaken, Cultuur, Digitalisering en Facilitair Management, J. JAMBON

BIJLAGE BIJ HET ONTWERP VAN DECREET: Tabel met de verdeling van de kosten voor het onderhoud, de exploitatie, het operationeel beheer en de verdere evolutie, als vermeld in artikel 6, § 3, derde lid Bijlage bij het decreet tot wijziging van het GIPOD- decreet van 4 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 04/04/2014 pub. 07/07/2014 numac 2014035450 bron vlaamse overheid Decreet houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest type decreet prom. 04/04/2014 pub. 12/06/2014 numac 2014035452 bron vlaamse overheid Decreet houdende wijziging van artikel 42, § 1, van het decreet van 20 april 2001 betreffende de organisatie van het personenvervoer over de weg sluiten Bijlage bij het decreet van 4 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 04/04/2014 pub. 07/07/2014 numac 2014035450 bron vlaamse overheid Decreet houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest type decreet prom. 04/04/2014 pub. 12/06/2014 numac 2014035452 bron vlaamse overheid Decreet houdende wijziging van artikel 42, § 1, van het decreet van 20 april 2001 betreffende de organisatie van het personenvervoer over de weg sluiten houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest en van het decreet van 10 november 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/11/2017 pub. 14/11/2017 numac 2017040792 bron vlaamse overheid Decreet inzake maatregelen ter verlaging van de kosten voor de aanleg van elektronische-communicatienetwerken met hoge snelheid en tot wijziging van diverse decreten sluiten inzake de maatregelen ter verlaging van de kosten voor de aanleg van elektronische communicatienetwerken met hoge snelheid en tot wijziging van diverse decreten Bijlage. Tabel met de verdeling van de kosten voor het onderhoud, de exploitatie, het operationeel beheer en de verdere evolutie, als vermeld in artikel 6, § 3, derde lid

Netbeheerder van fysieke infrastructuur

Eindtotaal (%)

Vanaf 2022

Fluvius

39,31%

117 916,64 EUR

Proximus NV

17,8586%

53 575,70 EUR

Telenet

10,6988%

32 096,54 EUR

De Watergroep

9,4871%

28 461,35 EUR

Farys

5,4%

16 191,13 EUR

PIDPA

4,8039%

14 411,76 EUR

Aquafin

3,4161%

10 248,42 EUR

Elia Asset

2,6792%

8 037,49 EUR

Fluxys Belgium NV

1,3158%

3 947,42 EUR

Water-link

1,3046%

3 913,87 EUR

Orange Belgium MES

0,4966%

1 489,65 EUR

Eurofiber NV

0,4350%

1 304,92 EUR

Air Liquide Industries Belgium NV

0,4277%

1 283,06 EUR

Syntigo Scarlet Business

0,3604%

1 081,32 EUR

IWVA

0,3527%

1 058,01 EUR

Level 3 Communications SA

0,2621%

786,25 EUR

VIVAQUA

0,2127%

638,10 EUR

Interoute Belgium NV

0,1787%

536,16 EUR

Colt Technology Services NV

0,1455%

436,58 EUR

NMP

0,1398%

419,43 EUR


Gezien om gevoegd te worden bij het decreet van 17 december 2021 tot wijziging van het GIPOD- decreet van 4 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 04/04/2014 pub. 07/07/2014 numac 2014035450 bron vlaamse overheid Decreet houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest type decreet prom. 04/04/2014 pub. 12/06/2014 numac 2014035452 bron vlaamse overheid Decreet houdende wijziging van artikel 42, § 1, van het decreet van 20 april 2001 betreffende de organisatie van het personenvervoer over de weg sluiten . _______ Nota (1) Zitting 2021-2022 Documenten: Ontwerp van decreet : 952 - Nr.1 Verslag : 952 - Nr. 2 Tekst aangenomen door de plenaire vergadering : 952 - Nr. 3 Handelingen - Bespreking en aanneming: Vergadering van 15 december 2021.

^