gepubliceerd op 31 juli 2024
Besluit van de Waalse Regering tot de definitieve aanneming van de herziening van het gewestplan Philippeville-Couvin met het oog op de opneming van een industriële bedrijfsruimte en twee gemengde bedrijfsruimtes, tot uitbreiding van de industriële bedrijfsruimte gelegen langs de N5, evenals van een landbouwgebied en een natuurgebied op het grondgebied van de gemeente Couvin (Mariembourg en Frasnes)
23 MEI 2024. - Besluit van de Waalse Regering tot de definitieve aanneming van de herziening van het gewestplan Philippeville-Couvin (bladen 57/4 en 57/8) met het oog op de opneming van een industriële bedrijfsruimte en twee gemengde bedrijfsruimtes, tot uitbreiding van de industriële bedrijfsruimte gelegen langs de N5, evenals van een landbouwgebied en een natuurgebied op het grondgebied van de gemeente Couvin (Mariembourg en Frasnes)
De Waalse Regering, Gelet op artikel D.II.50 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling;
Gelet op het ruimtelijk ontwikkelingsplan aangenomen door de Waalse Regering op 27 mei 1999;
Gelet op het gewestplan Philippeville-Couvin, definitief aangenomen bij koninklijk besluit van 24 april 1980 en op de latere wijzigingen ervan;
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 16 juni 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 16/06/2016 pub. 30/06/2016 numac 2016203346 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het gemeentelijke plattelandsontwikkelingsprogramma van de gemeente Frasnes-lez-Anvaing type besluit van de waalse regering prom. 16/06/2016 pub. 08/07/2016 numac 2016203585 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering betreffende de opleiding in de bijeenteelt sluiten: - tot herziening van het gewestplan Philippeville-Couvin (bladen 57/4 en 57/8); - tot aanneming van het ontwerpplan met het oog op de opneming van een industriële bedrijfsruimte en twee gemengde bedrijfsruimtes alsook de bijbehorende planologische compensaties op het grondgebied van de gemeente Couvin (Mariembourg en Frasnes) tot uitbreiding van de bedrijfsruimte gelegen langs de N5 in Mariembourg; - tot opstelling van een milieueffectenrapport van het ontwerpplan en tot aanneming van de ontwerpinhoud ervan;
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 10 november 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 10/11/2016 pub. 09/12/2016 numac 2016206079 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering betreffende de geïntegreerde gewasbescherming type besluit van de waalse regering prom. 10/11/2016 pub. 08/12/2016 numac 2016206014 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering betreffende de kosten-baten-analyse en de nadere regels voor de berekening en de uitvoering van de financiële compensatie type besluit van de waalse regering prom. 10/11/2016 pub. 23/11/2016 numac 2016205795 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering waarbij het geografische gebied van de algemene ramp met betrekking tot de overvloedige regens en overstromingen van 5 juni 2016 uitgebreid worden type besluit van de waalse regering prom. 10/11/2016 pub. 23/11/2016 numac 2016205794 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering waarbij het geografische gebied van de algemene ramp met betrekking tot de overvloedige regens en de overstromingen van 2 en 3 juni 2016 wordt uitgebreid sluiten tot aanneming van de inhoud van het milieueffectenrapport van het ontwerp tot herziening van het gewestplan aangenomen bij het besluit van de Waalse Regering van 16 juni 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 16/06/2016 pub. 30/06/2016 numac 2016203346 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het gemeentelijke plattelandsontwikkelingsprogramma van de gemeente Frasnes-lez-Anvaing type besluit van de waalse regering prom. 16/06/2016 pub. 08/07/2016 numac 2016203585 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering betreffende de opleiding in de bijeenteelt sluiten;
Gelet op het milieueffectenrapport uitgevoerd door het bureau `Pissart Architecture et Environnement' ingediend bij de minister van Ruimtelijke Ordening op 27 mei 2021;
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 26 september 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 26/09/2019 pub. 07/10/2019 numac 2019204496 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot regeling van de werking van de Regering sluiten tot regeling van de werking van de Waalse Regering;
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 13 januari 2022Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 13/01/2022 pub. 26/01/2022 numac 2022030274 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot vaststelling van de verdeling van de ministeriële bevoegdheden en tot regeling van de ondertekening van haar akten sluiten tot vaststelling van de verdeling van de ministeriële bevoegdheden en tot regeling van de ondertekening van haar akten;
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 21 april 2022Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 21/04/2022 pub. 01/06/2022 numac 2022041348 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 23 december 1998 waarbij toelagen worden verleend aan gezinnen met een bescheiden inkomen ter bevordering van rationeel en efficiënt energiegebruik type besluit van de waalse regering prom. 21/04/2022 pub. 03/06/2022 numac 2022202442 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 10 juni 2021 tot benoeming van de leden van de beroepscommissie inzake het recht op toegang van het publiek tot milieu-informatie, ingesteld ter uitvoering van Boek I van het Milieuwetboek type besluit van de waalse regering prom. 21/04/2022 pub. 03/05/2022 numac 2022202374 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 9 juli 2020 tot hernieuwing en benoeming van de leden van de Algemene Raad van het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" type besluit van de waalse regering prom. 21/04/2022 pub. 02/05/2022 numac 2022031911 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 1 oktober 2020 tot benoeming van de leden van het Comité "Welzijn en Gezondheid" van het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" sluiten tot aanneming, op grond van de conclusies van het milieueffectenrapport en in toepassing van artikel D.II.49, § 3 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling, van het ontwerp tot herziening van het gewestplan Philippeville-Couvin (bladen 57/4 en 57/8) met het oog op de opneming van een industriële bedrijfsruimte en twee gemengde bedrijfsruimtes, tot uitbreiding van de industriële bedrijfsruimte gelegen langs de N5, evenals van een landbouwgebied en een natuurgebied op het grondgebied van de gemeente Couvin (Mariembourg en Frasnes);
Overwegende dat het ontwerp tot herziening van het gewestplan aangenomen door de Waalse Regering op 21 april 2022 de opneming betreft van: - een industriële bedrijfsruimte van 28,54 ha ten zuiden van de industriële bedrijfsruimte opgenomen in het huidige gewestplan, volgend op een landbouwgebied en vergezeld gaand van een bijkomend voorschrift dat de reservering van een ruimte oplegt voor de reactivering van de oude spoorlijn en dat de kenmerken van de afzonderingsomtrek of -marge (hoofdomtrek) aangeeft; - een gemengde bedrijfsruimte van 9,81 ha tussen het bedrijvenpark en het bos genaamd `Petit Bois', volgend op een landbouwgebied van 8,62 ha en een industriële bedrijfsruimte van 1,19 ha en vergezeld gaand van een bijkomend voorschrift dat stelt dat kleinhandel en dienstverlening aan de bevolking zich niet mogen vestigen in het gebied, behalve indien ze bij de in dit gebied toegelaten activiteiten horen en waarbij de kenmerken van de afzonderingsomtrek of -marge (hoofdomtrek) aangegeven worden; - een gemengde bedrijfsruimte van 1,49 ha, ten oosten van de N5, volgend op een gebied van aanhorigheden van ontginningen langs de RN939 die het centrum van Mariembourg met het knooppunt van de N5 verbindt (secundaire omtrek); - een landbouwgebied van 34,23 ha en een natuurgebied van 3,11 ha, volgend op een gebied van aanhorigheden van ontginningen bekend als `Terre du Roi', als planologische compensatie;
Overwegende dat het ontwerp tot herziening van het gewestplan Philippeville-Couvin aangenomen op 21 april 2022 van 1 september 2022 tot 17 oktober 2022 werd onderworpen aan een openbaar onderzoek, overeenkomstig de artikelen D.VIII.7 tot 9, D.VIII.13 tot 15 en D.VIII.17 tot 20 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling;
Openbaar onderzoek - antwoord op de bezwaren Overwegende dat tijdens het openbaar onderzoek vier brieven of mails met bezwaren en/of opmerkingen werden overgemaakt aan het gemeentebestuur van Couvin; dat het gaat om drie brieven of mails van particulieren en om een petitie met veertig handtekeningen georganiseerd door een vereniging;
Overwegende dat de bezwaren en/of opmerkingen betrekking hebben op de volgende punten: - vanuit het oogpunt van de landbouwsector: - de sterke aantasting van de levensvatbaarheid van een agrarisch familiebedrijf door het verlies van ongeveer 30 ha landbouwgrond dat overeenstemt met een kwart van de totale oppervlakte van het bedrijf, rekening houdend dat: - deze terreinen zich bevinden op ongeveer 3 km (minder dan 1 km in vogelvlucht) van de boerderij; - deze terreinen bestaan uit goede landbouwgrond, op het zuiden gelegen zijn en een goede draagkracht hebben; - deze terreinen bestaan uit weilanden in goede staat die al twee generaties goed onderhouden worden (bemesten, opnieuw inzaaien, bodem verbeteren) en uitgerust zijn met afsluitingen in zeer goede staat die onlangs vernieuwd werden (af te schrijven investering); - deze terreinen essentieel zijn voor het behoud van de veehouderijactiviteit; - dit het verlies zou betekenen van landbouwgrond van goede kwaliteit, dat goed doorlatend is en gelegen is nabij een ander landbouwbedrijf; - deze terreinen moeilijk te vervangen zijn door andere kwaliteitsvolle grond nabij het bedrijf (landbouwgrond komt zelden te koop en kan opgekocht worden door niet-agrarische investeerders); - het familiebedrijf gehecht is aan zijn grond; - vanuit het oogpunt van biodiversiteit: - het verlies van het landbouwgebied tussen het bos en de bestaande bedrijfsruimte dat dient als `buffer' en dat de bosfauna beschermt; - vanuit het oogpunt van de risico's op hinder voor de inwoners van Mariembourg: Een buurtcomité stelt vast: - dat de stad Mariembourg (ongeveer 2100 inwoners) zich situeert onder de heersende winden van de reeds bestaande industriële bedrijfsruimte; - dat de inwoners reeds veel geurhinder (rook van de pelletfabriek) en geluidshinder (karting des Fagnes, steengroeven, vrachtwagens met achteruitrijsignaal enz.) ondervinden; - dat een houtskoolfabriek reeds zijn activiteiten moest stopzetten door de rook- en geurhinder die deze veroorzaakte; - dat ze de belofte kreeg dat er bijzondere waakzaamheid geboden zou worden bij de vestiging van nieuwe bedrijven; - dat het milieueffectenrapport veel aandacht schenkt aan het behoud van de natuur en de biodiversiteit maar dat met betrekking tot de bevolking melding wordt gemaakt van: - een verstoring van het microklimaat door de hoge gebouwen; - een bijdrage aan de vorming van mist en de uitstoot van stofdeeltjes in de atmosfeer; - de uitstoot van broeikasgassen, een hoger energieverbruik; - de lozing van het afvalwater van de huidige zonering in de riolering en van de verontreiniging van de Eau Blanche; - de rechtstreekse aftakking van de nieuwe riolen naar het zuiveringsstation van Mariembourg dat reeds verzadigd is en waarbij alles rechtstreeks in de rivieren wordt geloosd zodra de regenval aanzienlijk is; - dat de uitbreiding van de industriële bedrijfsruimte nog dichter komt bij de stad Mariembourg; - verklaart de vestiging van nieuwe bedrijven niet te willen tegengaan, maar wil wel garanties krijgen over de naleving van de luchtkwaliteit en levenskwaliteit van de burgers; - wenst de aanvaardingscriteria van de toekomstige bedrijven te kennen, net als de middelen die gebruikt zullen worden om hun impact op de geluids- en geurhinder en de aanwezigheid van verontreinigende dampen te meten; - vanuit het oogpunt van de concurrentie met een windmolenproject: een eigenaar heeft reeds een contract met een bedrijf voor de uitvoering van een dergelijk project;
Overwegende dat wat de landbouwsector betreft, de landbouwers en eigenaars zich verzetten tegen het ontwerpplan terwijl wat de hinder betreft, de omwonenden vooral wensen dat in het toekomstige gebied enkel bedrijven gevestigd worden die geen bijkomende hinder opleveren voor de inwoners van Mariembourg;
Overwegende dat daarop het volgende geantwoord wordt: De landbouwsector Overwegende dat het ontwerp tot herziening van het gewestplan voorziet in de opneming van het grootste deel van de nieuwe bedrijfsruimtes, oftewel 37,16 ha, ten koste van het landbouwgebied;
Overwegende dat deze oppervlakte iets kleiner is dan vastgesteld in het ontwerpplan aangenomen op 16 juni 2016 dat toen 39,50 ha bedroeg; dat het niettemin gaat om grond van betere kwaliteit en dat hun ligging een grotere impact heeft op het getroffen landbouwbedrijf;
Overwegende dat wat de impact op de landbouwactiviteit betreft, niet gekeken mag worden naar elk bedrijf afzonderlijk, maar wel naar het totale verlies aan landbouwgrond; dat in dat opzicht een afweging van de belangen nodig is tussen de ontwikkeling van de Waalse landbouw en het scheppen van werkgelegenheid binnen andere economische sectoren door de ontwikkeling van het bedrijvenpark van Mariembourg;
Overwegende dat de Regering de economische activiteit wil stimuleren in het zuiden van het economische deelgebied Philippeville, het referentiegebied van het ontwerpplan, via de creatie van nieuwe gebieden bestemd voor deze functie die de schepping van gediversifieerde arbeidsplaatsen mogelijk maakt; dat de behoefte hieraan gevalideerd werd door het milieueffectenrapport en de raadgevende instanties;
Overwegende dat het milieueffectenrapport het beginsel heeft gevalideerd dat nieuwe bedrijfsruimtes in de nabijheid van de N5 moeten worden aangelegd, met name gezien de mogelijkheden die de geleidelijke opwaardering tot autosnelwegniveau biedt.
Overwegende dat in het milieueffectenrapport geen alternatieve locatie is aangegeven die beter of even goed beantwoordt aan de locatie van de nieuwe bedrijfsruimte ten westen van de N5, tot uitbreiding van de industriële bedrijfsruimte in Mariembourg die is opgenomen in het huidige gewestplan;
Overwegende dat de uitbreiding van de bedrijfsruimte die in het huidige gewestplan is opgenomen, het mogelijk zal maken de uitrusting rendabel te maken, synergieën tussen bestaande en toekomstige bedrijven tot stand te brengen en tegemoet te komen aan de behoeften van bedrijven die van plan zijn hun activiteiten op het terrein uit te breiden;
Overwegende dat wat de configuratie van de gebieden betreft, het milieueffectenrapport heeft aangetoond dat het ontwerpplan aangenomen op 16 juni 2016, dat voorzag in de opneming van een gemengde bedrijfsruimte ten zuiden van `Petit Bois' in het verlengde van de uitbreiding van de industriële bedrijfsruimte, schade zou toebrengen aan de beschermde soorten en natuurlijke habitats; dat derhalve als alternatieve afbakening de opneming wordt voorgesteld van de nieuwe gemengde bedrijfsruimte tussen `Petit Bois' en de industriële bedrijfsruimte opgenomen in het huidige gewestplan;
Overwegende dat de Regering zich in haar besluit van 21 april 2022 heeft aangesloten bij dit voorstel; dat zij zich niettemin bewust is van de gevolgen van het ontwerp op de landbouwactiviteit en op bepaalde bedrijven; dat zij echter oordeelt dat de bescherming van de soorten en habitats die van groot belang zijn cruciaal is; dat zij dus het voorstel van het milieueffectenrapport steunt dat de bescherming van deze soorten en habitats aanbeveelt en voorziet in de opneming van de nieuwe gemengde bedrijfsruimte ten koste van de landbouwgrond die wel productief is maar arm qua biodiversiteit;
Overwegende dat de Regering derhalve oordeelt dat de beste optie, zowel op sociaaleconomisch als op ruimtelijk vlak, is om het bestaande bedrijvenpark ten westen van de N5 in Mariembourg te versterken door deze naar het zuiden en het westen uit te breiden middels de opneming van een industriële bedrijfsruimte en een gemengde bedrijfsruimte;
Overwegende dat wat de compensatie betreft overeenkomstig artikel D.II.45, § 3 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling, het ontwerpplan voorziet in een planologische compensatie middels de opneming van 34,23 ha landbouwgebied, bekend als `Terre du Roi', ten koste van het gebied van aanhorigheden van ontginningen ten oosten van de N5 in de onmiddellijke omgeving van het ontwerp; dat de totale oppervlakte van de goederen opgenomen als landbouwgebied in Mariembourg derhalve zal afnemen met slechts 2,93 ha;
Overwegende dat het goed, voorwerp van de planologische compensatie en door het ontwerpplan opgenomen als landbouwgebied ten koste van het gebied van aanhorigheden van ontginningen, nooit werd ontgonnen en vandaag vrijwel uitsluitend gebruikt wordt voor de landbouw;
Overwegende dat de opneming van deze oppervlakte als landbouwgebied de landbouwactiviteiten die hier uitgeoefend worden goed beschermd voor zover het gebied van aanhorigheden van ontginningen deel uitmaakt van de bedrijfsruimtes; dat naast de ontginning het samenbrengen van inerte afvalstoffen alsook andere handelingen en werken voor een beperkte duur zijn toegelaten in het gebied van aanhorigheden van ontginningen voor zover deze handelingen en werken de toekomstige exploitatie van de afzettingen niet in gevaar brengt;
Overwegende dat de opneming van deze 34,23 ha landbouwgebied derhalve dergelijk gebruik van de grond niet zal toelaten en het voortbestaan van de landbouwfunctie op de site zal verzekeren;
Overwegende dat de Waalse Regering bijgevolg oordeelt dat het volledige ontwerp de balans respecteert tussen de functies opgenomen in het gewestplan;
Overwegende dat wat de getroffen landbouwbedrijven betreft, het milieueffectenrapport de volgende twee maatregelen aanbeveelt om de negatieve effecten van het ontwerp te voorkomen, te beperken of te compenseren: - samen met de getroffen landbouwers zo snel mogelijk oplossingen zoeken om hun verlies aan oppervlakte te beperken (bv. regelingen treffen met uittredende landbouwers); - faseringsmaatregelen invoeren zodat de getroffen landbouwers een deel van de terreinen binnen de omtrek kunnen blijven gebruiken;
Overwegende dat de begeleiding van de betrokken landbouwers bij de grondprocedures en de invoering van een aangepaste fasering de impact op de betrokken landbouwers daadwerkelijk kan beperken; dat de Regering deze voorstellen steunt;
Overwegende dat deze maatregelen niet vallen onder de herziening van het gewestplan maar wel onder de uitvoering ervan; dat deze aanbevelingen derhalve in aanmerking genomen kunnen worden bij het bepalen van de erkenningsomtrek zoals bedoeld in het decreet van 2 februari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/02/2017 pub. 28/03/2017 numac 2017201598 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de ontwikkeling van bedrijfsparken sluiten betreffende de ontwikkeling van bedrijfsparken en de eventuele onteigeningen die hiermee gepaard zullen gaan;
De biodiversiteit Overwegende dat slechts één opmerking werd gemaakt over de bescherming van de biodiversiteit; dat deze meer specifiek betrekking heeft op de opneming van de gemengde bedrijfsruimte tussen de industriële bedrijfsruimte opgenomen in het huidige gewestplan en het bosgebied beter bekend als `Petit Bois'; dat de eigenaar van dit momenteel verbouwde terrein oordeelt dat het landbouwgebied dient als beschermende bufferzone voor de fauna van `Petit Bois';
Overwegende dat een goed ingerichte gemengde bedrijfsruimte volledig verenigbaar is met de aanwezigheid van een bos op een goed dat hieraan grenst; dat het milieueffectenrapport opmerkt dat deze strook aan landbouwgrond momenteel arm is qua biodiversiteit; dat het milieueffectenrapport overigens geen enkel bezwaar opwerpt tegen deze opneming vanuit het oogpunt van de biodiversiteit;
Overwegende dat artikel D.II.28 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling erin voorziet dat iedere bedrijfsruimte een afzonderingsomtrek of -marge omvat; dat het milieueffectenrapport oordeelt dat langs `Petit Bois' een groene bufferzone (een strook van struikgewas of struikgewasachtige vegetatie) van 4 à 6 meter als voldoende beschouwd kan worden; dat het besluit van het ontwerp echter voorziet in een nog bredere afzonderingsomtrek of -marge aangezien het besluit "een minimumbreedte van 8 meter langs de bosrand" oplegt; dat de Regering deze optie steunt;
Overwegende dat de autoriteit die de vergunningen zal afgeven uitspraak zal doen over de precieze afzonderingsomtrekken en -marges die noodzakelijk zijn;
De risico's op hinder voor de inwoners van Mariembourg Overwegende dat de Regering nota neemt van de opmerkingen van bepaalde reclamanten wat de bestaande hinder betreft verbonden aan de industriële bedrijfsruimte ten westen van de N5 voor de inwoners van de stad Mariembourg die zich ten oosten en dus onder de heersende winden hiervan bevindt;
Overwegende dat het milieueffectenrapport, in het deel over de feitelijke toestand, een algeheel onderzoek heeft uitgevoerd naar de verontreiniging die voortvloeit uit de activiteiten aanwezig binnen de bestaande bedrijfsruimte in het huidige gewestplan, met name wat het lawaai betreft;
Overwegende dat de bestaande hinder niet zal toenemen door de geplande uitbreiding van de bedrijfsruimte en dat het, rekening houdend met de bestaande toestand, de impact van de nieuwe bedrijfsruimtes is waarmee rekening moet worden gehouden;
Overwegende dat het milieueffectenrapport de mogelijke impact van deze nieuwe ruimtes uitvoerig onderzocht heeft, met name wat betreft de geluidsemissie, de lozing van vaste stoffen, vloeistoffen, gassen, afvalwater en regenwater, het energieverbruik enz.;
Overwegende dat wat de nabijheid van de uitbreiding van de industriële bedrijfsruimte betreft, de dichtstbijzijnde woongebieden gelokaliseerd worden ten oosten van de hoofdomtrek, aan de andere kant van de N5 langs de Chaussée de Philippeville, op ongeveer 250 meter, dit wil zeggen op een afstand die vergelijkbaar is met die van de bestaande bedrijfsruimte; dat het centrum van Mariembourg op iets minder dan een kilometer ligt, oftewel iets dichter dan de bestaande industriële bedrijfsruimte; dat het milieueffectenrapport erop wijst dat de N5, die wordt omringd door een bosrijke strook van 30 à 55 meter breed, een fysieke, visuele en auditieve barrière vormt tussen de omtrek en deze woongebieden;
Overwegende dat wat de impact van de toekomstige bedrijven betreft, het milieueffectenrapport erop wijst dat het in deze fase onmogelijk is de geluidsemissie, de lozing van vaste, vloeibare of gasvormige stoffen of het energieverbruik in te schatten aangezien hun kenmerken nog niet bekend zijn; dat dit valt onder de erkenningsprocedure voorzien bij het decreet van 2 februari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/02/2017 pub. 28/03/2017 numac 2017201598 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de ontwikkeling van bedrijfsparken sluiten betreffende de ontwikkeling van bedrijfsparken en onder de aanvragen van vergunningen verbonden aan de implementatie van nieuwe gebieden en van de milieubeoordelingen die in dit kader uitgevoerd moeten worden; dat de milieubeoordelingen van de vergunningen onder andere zullen bepalen welke verontreinigingen en geluids- en geurhinder verbonden zijn aan deze installaties en dat de enige vergunningen of milieuvergunningen bijgevolg de exploitatienormen van deze vestigingen zullen vastleggen (bijvoorbeeld de lozing van gasstromen, de uren van activiteit enz.).
Overwegende dat het afvalwater en het afstromende water van het westelijke deel van het bedrijvenpark van Mariembourg momenteel zonder enige voorafgaande behandeling in de Eau Blanche wordt geloosd;
Overwegende dat voor een beter beheer van het oppervlaktewater de INASEP voorziet in een aanvraag tot herziening van het saneringsplan per onderstroomgebied zodat de volledige site wordt opgenomen onder het gemeenschappelijke saneringsstelsel; dat hiertoe een pompinstallatie voorzien wordt in het centrum van de site, ter hoogte van het toekomstige wegennet, en het afvalwater geleid zal worden naar het zuiveringsstation van Mariembourg;
Overwegende dat het afvalwater en het afstromende water van de uitbreiding van de bedrijfsruimte van Mariembourg gelegen ten westen van de N5 niet rechtstreeks geloosd zal worden in de Eau Blanche maar eerst nog gezuiverd zal worden; dat de nieuwe pompinstallatie het mogelijk zal maken om ook het afvalwater van het westelijke deel van de bestaande bedrijfsruimte, dat momenteel rechtstreeks in de Eau Blanche geloosd wordt, te verwerken;
Overwegende dat vanuit het oogpunt van de zuivering van het water de voorziene oplossingen derhalve niet enkel de zuivering van het afvalwater van de nieuwe bedrijfsruimtes mogelijk maakt maar ook een verbetering van de situatie wat de bestaande bedrijfsruimte betreft;
De concurrentie met een windmolenproject Overwegende dat de uitvoering van een windmolenproject niet verenigbaar is met de opneming van een goed als gemengde bedrijfsruimte; dat artikel D.II.28 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling stelt dat een bedrijfsruimte windturbines mag bevatten voor zover de ontwikkeling van het bestaande gebied hierdoor niet gehinderd wordt;
Advies na onderzoek Overwegende dat de gemeenteraad van Couvin tijdens de zitting van 24 november 2022 een gunstig advies heeft uitgebracht over het ontwerpplan, dat dit advies werd bezorgd op 28 november 2022 oftewel binnen de vereiste termijn rekening houdend met het feit dat het openbaar onderzoek werd afgesloten op 17 oktober 2022;
Overwegende dat de beleidsgroep `Ruimtelijke Ontwikkeling', de beleidsgroep `Leefmilieu' en de beheerscommissie van het natuurpark Viroin-Hermeton om advies werd gevraagd op respectievelijk 6 december 2022 voor de beleidsgroepen en 22 december 2022 voor de beheerscommissie van het natuurpark;
Overwegende dat de beleidsgroep `Ruimtelijke Ontwikkeling' een advies heeft uitgebracht op 27 januari 2023; dat dit advies werd bezorgd op 30 januari 2023 oftewel binnen de vereiste termijn; dat dit advies gunstig is en vergezeld gaat van opmerkingen en aanbevelingen over de volgende punten: - de sociaaleconomische behoeften alsook het evenwicht tussen de doelstellingen voor economie en het behoud van natuur en landbouw; - de landbouwsector; - de kwetsbare biologische gebieden; - de mobiliteit; - de nabijheid tot het nationaal park L'Entre-Sambre-et-Meuse;
Overwegende dat wat de sociaaleconomische behoeften alsook het evenwicht tussen de doelstellingen voor economie en het behoud van natuur en landbouw betreft, de beleidsgroep `Ruimtelijke Ontwikkeling' het volgende aangeeft: "Dit ontwerp beantwoordt aan de bestaande behoefte aan bedrijfsruimte.
De beleidsgroep juicht de evolutie van het ontwerp toe dat meer past binnen het voorschrift van artikel 1 § 1 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling door een beter evenwicht mogelijk te maken tussen de economische doelstellingen en de doelstellingen voor natuurbehoud. Ze is ook ingenomen over het feit dat de compensaties de opneming van landbouwgebied beogen";
Overwegende dat het ontwerp aangenomen op 21 april 2022 rekening houdt met de suggesties van het milieueffectenrapport en een evenwicht beoogt tussen de functies voor economie en het behoud van natuur en landbouw;
Overwegende dat wat de landbouwsector betreft: "De beleidsgroep stelt vast dat het ontwerp een aanzienlijke impact heeft op een landbouwbedrijf dat bovendien een overnemer heeft. Ze vraagt om oplossingen te vinden zodat de economische levensvatbaarheid van het bedrijf verzekerd wordt. In het algemeen merkt de beleidsgroep op dat de aanvullende maatregelen op het wettelijk kader die de aanvrager zou kunnen nemen om de impact op de landbouw te compenseren geen integrerend deel zijn van de dossiers betreffende de aanvraag tot herziening van het gewestplan die ter analyse worden voorgelegd aan de beleidsgroep. De vaststelling van deze maatregelen gebeurt immers na goedkeuring van de economische erkenningsomtrek. Deze situatie maakt de analyse van het dossier in zijn geheel niet eenvoudiger.";
Overwegende dat het aanzienlijke verlies aan grond voor een landbouwer ook ter sprake kwam tijdens het openbaar onderzoek; dat de Regering alle voorstellen steunt die het mogelijk maken deze impact te compenseren met inachtneming van de huidige wetgeving;
Overwegende dat wat de kwetsbare biologische gebieden betreft: "De beleidsgroep betreurt eveneens dat het voorstel van het milieueffectenrapport om de meest kwetsbare gebieden op biologisch vlak ten westen van de nieuwe industriële bedrijfsruimte op te nemen als natuurgebied niet weerhouden werd.";
Overwegende dat de opneming van een natuurgebied buiten de vereiste compensatieomtrek niet weerhouden werd door de Regering aangezien zij oordeelt dat de uitsluiting van goederen met soorten en habitats van groot belang uit de omtrek van de herziening bescherming biedt tegen bebouwing zoals voorzien bij het besluit van 16 juni 2016; dat zij bovendien vindt dat de voortzetting van de landbouwactiviteiten die deels plaatsvinden op deze site niet gehinderd wordt; dat deze keuze deel uitmaakt van de juiste balans tussen de functies weerhouden door de Regering;
Overwegende dat wat de mobiliteit betreft, de beleidsgroep `Ruimtelijke Ontwikkeling' het volgende aangeeft: "Wat de zachte mobiliteit betreft, vraagt de beleidsgroep om aandacht te besteden aan de verbindingen voor zachte vervoerswijzen tussen het bestaande park en zijn uitbreidingen. Ze oordeelt dat het belangrijk is dat deze verbindingen rechtstreeks aangesloten zijn op de RAVeL (het milieueffectenrapport raadt minstens twee aansluitingspunten aan: één ter hoogte van de gemengde bedrijfsruimte en één aan de voet van de voorziening die de oversteek van de N5 naar de industriële bedrijfsruimte mogelijk maakt). De reactivering van de spoorlijn 156 moet in aanmerking genomen worden bij deze denkoefening.";
Overwegende dat het milieueffectenrapport heeft aangetoond dat de uitbreiding van de bedrijfsruimte van Mariembourg op een efficiënte wijze aangesloten kan worden op de N5, dat deze ook aangesloten kan worden op de RAVeL en dat de oude spoorlijn gereactiveerd kan worden om de steengroeve van Frasnes ten zuidwesten van de site te bedienen; dat het rapport hieromtrent precieze en relevante aanbevelingen heeft geformuleerd; dat de Regering bijgevolg de industriële bedrijfsruimte koppelde aan een bijkomend voorschrift om een ruimte te reserveren voor de reactivering van de oude spoorlijn; dat wat de toegangs- en aansluitingspunten betreft waarover het milieueffectenrapport meer specifieke aanbevelingen formuleert, deze vastgelegd zullen worden in het kader van het bepalen van de erkenningsomtrek zoals voorzien bij het decreet van 2 februari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/02/2017 pub. 28/03/2017 numac 2017201598 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de ontwikkeling van bedrijfsparken sluiten betreffende de ontwikkeling van bedrijfsparken en bij de afgifte van vergunningen;
Overwegende dat wat de nabijheid tot het nationaal park L'Entre-Sambre-et-Meuse betreft, de beleidsgroep `Ruimtelijke Ontwikkeling' het volgende aangeeft: "Tot slot stelt de beleidsgroep voor om het nationaal park L'Entre-Sambre-et-Meuse om advies te vragen, op zijn minst in het kader van de uitvoering van het ontwerp";
Overwegende dat L'Entre-Sambre-et-Meuse door de Regering op 9 december 2022 werd aangeduid als nationaal park, dat de aanbeveling van de beleidsgroep `Ruimtelijke Ordening' derhalve in rekening zal worden gebracht bij het bepalen van de erkenningsomtrek zoals voorzien bij het decreet van 2 februari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/02/2017 pub. 28/03/2017 numac 2017201598 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de ontwikkeling van bedrijfsparken sluiten betreffende de ontwikkeling van bedrijfsparken en bij de afgifte van vergunningen;
Overwegende dat de beleidsgroep `Leefmilieu' op 25 januari 2023 en dus binnen de vereiste termijn een advies heeft bezorgd dat diezelfde dag werd uitgebracht; dat dit advies gunstig is wat de opneming van de industriële bedrijfsruimte en de gemengde bedrijfsruimte ten oosten van de N5 betreft, dat dit advies onder voorwaarden gunstig is wat de opneming van de gemengde bedrijfsruimte ten westen van de N5 betreft, dat dit advies gunstig is wat de opneming van het landbouwgebied en natuurgebied als compensatie betreft maar negatief is wat betreft de afbakening van dit natuurgebied; dat dit advies vergezeld gaat van opmerkingen en aanbevelingen over de volgende punten: de omtrek van de herziening, de sociaaleconomische behoeften alsook het evenwicht tussen de doelstellingen voor economie en het behoud van natuur en landbouw; - de opneming van de industriële bedrijfsruimte en de gemengde bedrijfsruimte ten oosten van de N5; - de opneming van de gemengde bedrijfsruimte ten westen van de N5 en de impact op de landbouwsector en het beheer van afval- en regenwater; - de andere gevolgen verbonden aan de opneming van de bedrijfsruimtes; - de compensatieomtrek; - de samenhang met de aangrenzende projecten, met name de opwaardering tot autosnelweg van de N5, de uitbreiding van de RAVeL (lijn 156) naar het centrum en het station van Mariembourg en, op langere termijn, de mogelijke reactivering van een spoorlijn om de steengroeve van Frasnes in het zuidwesten te bedienen en de uitvoering van het ontwerp;
Overwegende dat wat de omtrek van de herziening, de sociaaleconomische behoeften alsook het evenwicht tussen de doelstellingen voor economie en het behoud van natuur en landbouw betreft, de beleidsgroep `Leefmilieu' het volgende aangeeft: "De beleidsgroep stelt vast dat dit ontwerp tot herziening van het gewestplan geëvolueerd is ten opzichte van het voorontwerp geanalyseerd in het milieueffectenrapport. Ze volgt over het algemeen de tweede variant voorgesteld in het milieueffectenrapport dat gesteund werd door de beleidsgroep in haar advies van 26/06/2019 over fase 2 van het milieueffectenrapport (ENV.19.74.AV), met uitzondering van de opneming van een nieuw natuurgebied.
De beleidsgroep is ingenomen over deze evolutie die het mogelijk maakt tegemoet te komen aan de geïdentificeerde sociaaleconomische behoeften waarbij de meest interessante natuurlijke habitats vermeld in het milieueffectenrapport gespaard blijven, waardoor de gevolgen van het ontwerp tot herziening op de biologische milieus aanzienlijk ingeperkt worden. Het ontwerp sluit ook beter aan op artikel 1 § 1 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling door een beter evenwicht mogelijk te maken tussen de economische doelstellingen en de doelstellingen voor natuurbehoud.
De beleidsgroep betreurt echter dat het voorstel tot opneming van een nieuw natuurgebied ten westen van de industriële bedrijfsruimte voor de zuidelijke uitbreiding van de bestaande bedrijfsruimte niet weerhouden werd en dat hierdoor de kans gemist werd om de feitelijke situatie te laten overeenstemmen met de juridische situatie en om elk project binnen dit kwetsbare gebied te voorkomen.";
Overwegende dat het ontwerp aangenomen op 21 april 2022 rekening houdt met de suggesties van het milieueffectenrapport en het advies van de beleidsgroep `Leefmilieu' en dat het ontwerp een evenwicht beoogt tussen de functies voor economie en natuurbehoud; dat de Regering oordeelt dat het gaat om een evenwichtige keuze en dat dit voorstel gesteund moet worden;
Overwegende dat de opneming van een natuurgebied buiten de vereiste compensatieomtrek echter niet weerhouden werd door de Regering aangezien zij oordeelt dat de uitsluiting van goederen met soorten en habitats van groot belang uit de omtrek van de herziening bescherming biedt tegen bebouwing zoals voorzien bij het besluit van 16 juni 2016; dat zij vindt dat niet enkel de functies voor economie en natuurbehoud in evenwicht moeten zijn maar ook de landbouwfunctie in rekening gebracht moet worden; dat het derhalve niet wenselijk is om bijkomende oppervlaktes aan landbouwgebied op deze site te verwijderen en de voortzetting van de landbouwactiviteiten die hier plaatsvinden te hinderen;
Overwegende dat binnen de uitbreiding van het bedrijvenpark van Mariembourg een nieuw volledig en samenhangend ecologisch netwerk opgericht zal worden (met name langs de RAVeL, binnen de afzonderingsmarges en daar waar heggen bewaard of aangeplant zullen worden);
Overwegende dat het Bureau économique de la Province de Namur (BEP) op 22 mei 2015 samen met het Waals Gewest, vertegenwoordigd door zijn minister van Natuur, een Handvest `Natuur toegelaten' voor bedrijfsruimtes in de provincie Namen heeft ondertekend in het kader van het `Natuurnetwerk Wallonië'; dat dit handvest tot doel heeft de mogelijkheden om wilde dieren te verwelkomen te vergroten waar mogelijk door elke actor op het terrein in het kader van zijn activiteiten te verbeteren;
Overwegende dat het Bureau économique de la Province de Namur zich door de ondertekening van dit handvest er met name toe verbindt de nieuwe bedrijfsruimtes zodanig te ontwerpen en te ontwikkelen dat de biodiversiteit wordt bevorderd, met name door de voorkeur te geven aan inheemse soorten, door vooraf overleg te plegen met het Departement Natuur en Bos (DNB), door de bestaande natuurlijke elementen van ecologisch belang te vrijwaren en, in geval van restimpact, door de mogelijkheden te onderzoeken om de natuurlijke habitats te herstellen;
Overwegende dat wat de bestaande bedrijfsparken betreft, zoals het park van Mariembourg, het Bureau économique de la Province de Namur zich er met name toe heeft verbonden de plaatselijke inheemse soorten te bevorderen en ontwikkelingen door te voeren ten gunste van de inheemse fauna en flora; dat deze ruimtes spontaan gekoloniseerd kunnen worden door de soorten van groot belang die reeds aanwezig zijn in de onmiddellijke nabijheid van de site en hier bescherming zullen genieten;
Overwegende dat wat de opneming van de industriële bedrijfsruimte en de gemengde bedrijfsruimte ten oosten van de N5 betreft, de beleidsgroep `Leefmilieu' het volgende aangeeft: "Gunstig advies over de ecologische mogelijkheden van het ontwerp tot opneming van: een industriële bedrijfsruimte voor de zuidelijke uitbreiding van de bestaande bedrijfsruimte vergezeld gaand van een bijkomend voorschrift `*S90' dat de reservering van ruimte oplegt voor de reactivering van de oude spoorlijn en dat de bufferomtrek/-marge op minstens 10 m vastlegt; een gemengde bedrijfsruimte aan de andere kant van de N5 (secundaire omtrek).";
Overwegende dat het milieueffectenrapport heeft aangetoond dat deze opnemingen inspelen op de bestaande behoefte aan ruimte voor de ontwikkeling van de economische activiteit in het zuiden van het deelgebied Philippeville; dat eveneens werd aangetoond dat het nuttig was een ruimte te reserveren voor de reactivering van de oude spoorlijn om alle mogelijkheden voor de transitie naar duurzame vervoerswijzen te bevorderen;
Overwegende dat wat de opneming van de gemengde bedrijfsruimte ten westen van de N5 en de impact op de landbouwsector en het beheer van afval- en regenwater betreft, de beleidsgroep `Leefmilieu' het volgende aangeeft; "Gunstig advies onder voorwaarden over de ecologische mogelijkheden van het ontwerp tot opneming van een gemengde bedrijfsruimte voor de westelijke uitbreiding van de huidige bedrijfsruimte vergezeld gaand van een bijkomend voorschrift `*S89' dat stelt dat kleinhandel en dienstverlening aan de bevolking zich niet mogen vestigen in het gebied, behalve indien ze bij de in dit gebied toegelaten activiteiten horen en dat de afzonderingsomtrek/-marges van minstens 8 meter langs de bosrand en 5 meter elders vastlegt.
De beleidsgroep stelt vast dat de opneming van deze laatste gemengde bedrijfsruimte een reeds getroffen landbouwer nog harder treft door de opneming van de industriële bedrijfsruimte in het zuiden (bijkomend verlies van 10% van de nuttige landbouwoppervlakte voor een totaal van 25%). Dat is de reden waarom de beleidsgroep oordeelt dat de opneming van dit gebied moet gebeuren onder de garantie dat de economische levensvatbaarheid van het betrokken landbouwbedrijf, met een overnemer, verzekerd moet worden.
Wat het waterbeheer betreft, vraagt de beleidsgroep bijzondere aandacht voor de vochtige grond, de risico's op stroomafwaartse overstromingen, de bestaande problemen betreffende de lozing in de Eau Blanche en de verzadiging van het zuiveringsstation van Mariembourg-Nismes. Al deze elementen moeten in rekening gebracht en beheerst worden voor de komst van nieuwe bedrijven in het gebied, met inbegrip van het beheer van schoon water binnen de bestaande bedrijfsruimte.";
Overwegende dat het aanzienlijke verlies aan grond voor een landbouwer ook ter sprake kwam tijdens het openbaar onderzoek en door de beleidsgroep `Ruimtelijke Ontwikkeling';
Overwegende dat de Regering echter de opneming van het alternatief ten oosten van `Petit Bois' voorgesteld in het milieueffectenrapport steunt ondanks de gevolgen hiervan oftewel het verlies van bijkomende landbouwgrond voor de landbouwer die het zwaarst getroffen wordt, om de soorten en habitats van groot belang binnen de initiële omtrek te beschermen; dat deze keuze deel uitmaakt van de juiste balans tussen de functies voor economie en de bescherming van natuur en landbouw;
Overwegende dat de Regering echter alle voorstellen van het milieueffectenrapport steunt die het mogelijk maken deze impact te compenseren met inachtneming van de huidige wetgeving;
Overwegende dat wat het afvalwater betreft, de voorziene oplossingen niet enkel de zuivering van het afvalwater van de nieuwe bedrijfsruimtes mogelijk maakt maar ook een verbetering van de situatie wat de bestaande bedrijfsruimte betreft; dat er daadwerkelijk rekening moet worden gehouden met de elementen aangehaald door de beleidsgroep `Leefmilieu' in het kader van het bepalen van de erkenningsomtrek zoals voorzien bij het decreet van 2 februari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/02/2017 pub. 28/03/2017 numac 2017201598 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de ontwikkeling van bedrijfsparken sluiten betreffende de ontwikkeling van bedrijfsparken en bij de afgifte van vergunningen;
Overwegende dat wat de opneming van de bedrijfsruimtes ten westen van de N5 betreft, de beleidsgroep benadrukt rekening te houden met het geheel van aanbevelingen geformuleerd door de auteur van het milieueffectenrapport en met de opmerkingen geformuleerd door de beleidsgroep zelf; dat zij in het bijzonder de volgende punten steunt, hoewel zij toegeeft dat deze deels of volledig vallen onder de uitvoering ervan: `Biologisch milieu: bijzondere aandacht schenken aan de ontwikkeling van de overgang met de rand van Petit Bois. De beleidsgroep steunt het voorstel van het milieueffectenrapport voor een getrapte boszoom met een strook van struikgewas of struikgewasachtige vegetatie waarvan een deel beheerd kan worden door het DNB in het kader van diens bosbeheer; inrichting van een doorgangsgebied voor fauna onder de Rue Derrière la Brouffe naar de Eau Blanche tijdens de opwaarderingswerken of de plaatsing van afvoerleidingen voor overtollig water (verbinding naar de bodem van de vallei van de Eau Blanche, hoofdzakelijk voor de amfibieën); integratie van ecologische bouwtechnieken voor het beheer van het regenwater en de ontwikkeling van de buffergebieden, rekening houdend met de bestaande heggen en bomenrijen en om hun vernietiging te voorkomen; ervoor zorgen dat bij afgravingen op de site (bv. taluds) de minst rijke grond vanboven komt te liggen om de harmonie te bewaren in het landschap en de bestaande vegetatie;
Landbouw: faseringsmaatregelen invoeren zodat de getroffen landbouwers een deel van de terreinen binnen de omtrek kunnen blijven gebruiken;
Water: wegwerken van alle rechtstreekse lozingen in de Eau Blanche; specifieke inrichtingen plaatsen om het hoofd te bieden aan het bestaande en bijkomende afstromende water en de bestaande risico's op stroomafwaartse overstromingen niet groter maken;
Landschap: voldoende en gepaste landschapsschermen voorzien om de impact op het landschap te beperken, hoofdzakelijk vanuit het zuiden en het oosten voor het bestaande park en zijn uitbreidingen alsook vanuit het noorden voor de westelijke uitbreiding om het uitzicht te beschermen en de impact vanuit de beschermde site, de woningen en de molen van de Chemin de Senzeille te verminderen; aandacht schenken aan de architectuur en het type bedrijven dat zich zal vestigen langs de N5;
Mobiliteit: in het kader van het bereikbaarheidsscenario x3 die het meest relevant lijkt, de verbinding verzekeren tussen de nieuwe weg en de Rue de Derrière la Brouffe waarbij voldoende afstand wordt gehouden tot de kruising van de N5; rechtstreekse verbindingen voorzien tussen de RAVeL en het bestaande park en zijn uitbreidingen." Overwegende dat al deze aanbevelingen en suggesties interessant zijn; dat deze aspecten zorgvuldig werden bestudeerd in het milieueffectenrapport om de haalbaarheid van het ontwerp na te gaan; dat deze aanbevelingen echter pas in de uitvoeringsfase vastgelegd en verwezenlijkt kunnen worden;
Overwegende dat wat de compensatieomtrek betreft, de beleidsgroep `Leefmilieu' aangeeft: "een gunstig advies uit te brengen over de opneming van een landbouwgebied en een natuurgebied als compensatie. een negatief advies uit te brengen over de afbakening van het natuurgebied.
Eveneens met het oog op de bescherming van de natuur betreurt de beleidsgroep dat het BWR niet overwogen heeft het natuurgebied uit te breiden met de kadastrale percelen die onmiddellijk grenzen aan de voormalige groeve; dit om bufferstroken te vormen zoals gevraagd door het Departement Natuur en Bos en ondersteund door het milieueffectenrapport om deze centrale zone voor de afstroming van water of nitraten te bewaren." Overwegende dat de opneming van de site `Terre du Roi' als hoofdzakelijk landbouwgebied en voor een klein deel als natuurgebied, volgend op een gebied van aanhorigheden van ontginningen ten oosten van de N5, de planologische compensatie vormt voor de opneming van de industriële en gemengde bedrijfsruimtes volgend op de landbouwgebieden ten westen van de N5;
Overwegende dat het op te nemen natuurgebied zich bevindt ter hoogte van een voormalige kleiput die de vorm aanneemt van een ondiepe langgerekte depressie waarvan de met wilgen en elzen begroeide bodem een reeks tijdelijke en permanente poelen van verschillende omvang bevat, die van groot biologisch belang zijn maar aan het dichtgroeien zijn;
Overwegende dat deze kleiput gelegen is binnen het Natura 2000-gebied BE35028 `Bassin fagnard de l'Eau Blanche en aval de Mariembourg' dat hoofdzakelijk is opgenomen als tijdelijke beheerseenheid 3 `inheems bos met tijdelijke status' en wordt bezaaid met beheerseenheden 1 `aquatische milieus';
Overwegende dat langs de beek de Brouffe een dun kordon dat thans is opgenomen in de lijst van landbouwgebieden (0,11 ha) is opgenomen in beheerseenheid 7 `prioritaire alluviale bossen'; dat het derhalve bijzonder aangewezen is de alluviale kordon die aan de kleiput grenst op te nemen als natuurgebied;
Overwegende dat de omtrek van het Natura 2000-gebied iets groter is dan de omtrek van de kleiput in het zuiden en westen hiervan (ongeveer 90 are); dat deze zones zijn opgenomen als beheerseenheid 11 `cultuurgrond en antropogene elementen'; dat in het milieueffectrapport wordt opgemerkt dat het hier inderdaad om cultuurgrond gaat; dat het derhalve noodzakelijk is dit gebied op te nemen als landbouwgebied overeenkomstig de feitelijke toestand en net als de omliggende cultuurgrond; dat hierdoor ook de grenzen van het natuurgebied kunnen worden vastgesteld ten opzichte van gemakkelijk herkenbare elementen, namelijk de Eau Blanche in het noordoosten en, voor de rest van de omtrek, de grens van het beboste gebied dat overeenkomt met de vroegere kleiput zoals aangegeven op de NGI-kaart;
Overwegende dat alle goederen opgenomen binnen een Natura 2000-gebied genieten van de bescherming die voortvloeit uit de wetgeving op natuurbehoud ongeacht hun bestemming op het gewestplan; dat bijgevolg geen enkele landbouwactiviteit binnen deze beheerseenheid voorzien is; dat het dus nodig is deze op te nemen als landbouwgebied;
Overwegende dat wat de samenhang met de aangrenzende projecten, met name de opwaardering tot autosnelweg van de N5, de uitbreiding van de RAVeL (lijn 156) naar het centrum en het station van Mariembourg en, op langere termijn, de mogelijke reactivering van een spoorlijn om de steengroeve van Frasnes in het zuidwesten te bedienen en wat de uitvoering van het ontwerp betreft, de beleidsgroep `Leefmilieu' het volgende aangeeft; "De beleidsgroep benadrukt deze elementen en vraagt om hiermee rekening te houden bij de toekomstige verwezenlijking van de aangrenzende projecten, met name: - voldoende ruimte voorzien ter hoogte van de RAVeL zodat de mogelijke reactivering van de spoorlijn (op lange termijn) niet gehinderd wordt, met behoud van de aanwezige elementen van het ecologische netwerk; - een kunstwerk voor de oversteek van de N5 voorzien dat groot genoeg is, rekening houdend met de opwaardering tot autosnelweg zodat de passage van de toekomstige RAVeL en spoorlijn mogelijk wordt; - een doorgang verzekeren voor de zachte weggebruikers en de fauna (oversteek van de RAVeL en van de toekomstige spoorlijn, oversteek van de N5). Ter herinnering: de vallei van de Eau Blanche, met uitzondering van het deel dat geïntegreerd wordt binnen het Natura 2000-netwerk (ten westen van de omtrek van de herziening), maakt deel uit van de ecologische doorgangsgebieden (kalkgraslanden en aanverwante milieus) die op regionale schaal geïdentificeerd werden in het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling.
Verschillende aanbevelingen geformuleerd in het milieueffectenrapport hebben overigens betrekking op de uitvoering van het ontwerp; het is aan de aanvragers en bevoegde overheden en besturen om hierop te letten wanneer het moment daar is.
Wat het waterbeheer betreft, zijn een wijziging van het saneringsplan per onderstroomgebied alsook een modernisering van het zuiveringsstation van Mariembourg-Nismes noodzakelijk. Voor de beleidsgroep betreft dit een voorwaarde voor de komst van bedrijven op de site." Overwegende dat de haalbaarheid om al deze elementen en de daaruit voortvloeiende beperkingen en kansen in aanmerking te nemen werd bestudeerd in het milieueffectenrapport; dat het gaat om belangrijke punten die het mogelijk maken duurzame mobiliteit, de bescherming van de biodiversiteit en een verantwoord waterbeheer te stimuleren; dat de Regering deze aanbevelingen steunt die in aanmerking genomen kunnen worden bij het bepalen van de erkenningsomtrek zoals voorzien bij het decreet van 2 februari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/02/2017 pub. 28/03/2017 numac 2017201598 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de ontwikkeling van bedrijfsparken sluiten betreffende de ontwikkeling van bedrijfsparken en bij de afgifte van vergunningen;
Overwegende dat zowel de beleidsgroep `Ruimtelijke Ontwikkeling' als de beleidsgroep `Leefmilieu' de hoge kwaliteit benadrukken van het milieueffectenrapport opgesteld door het bureau `Pissart Architecture et Environnement';
Overwegende dat de beheerscommissie van het natuurpark Viroin-Hermeton geen advies heeft meegedeeld;
Motivering van de behoeften aan bedrijfsruimte ten opzichte van de beschikbaarheid binnen de bestaande bedrijfsruimtes en de her in te richten sites Overwegende dat de gemeente Couvin deel uitmaakt van het arrondissement Philippeville en dat de gemeenten van dit arrondissement het referentiegebied van de aanvraag vormen;
Overwegende dat dit gebied drie bedrijfsparken omvat beheerd door het BEP, met name dat van Chastrès in Walcourt, dat van Frasnes in Couvin en dat van Mariembourg in Couvin, voor een totale oppervlakte van ongeveer 110 ha;
Overwegende dat het BEP in zijn aanvraagdossier vermeldde dat de totale beschikbaarheid binnen deze drie parken 2,55 ha bedroeg in 2014 en nog slechts 0,45 ha eind 2015;
Overwegende dat de door het bestuur bijgewerkte inventaris WalSpace aangeeft dat er geen beschikbaarheid meer is binnen deze drie parken;
Overwegende dat het BEP in zijn aanvraagdossier een inventaris heeft opgemaakt van alle terreinen die in het gewestplan werden opgenomen als bedrijfsruimte, met hun kenmerken en bezettingsgraad;
Overwegende dat het BEP in het huidige gewestplan 43 bedrijfsruimtes heeft geteld die door iemand anders beheerd worden; dat 35 hiervan van zeer geringe omvang zijn (gemiddelde oppervlakte van 1,9 ha) en dat, zelfs indien er een zekere beschikbaarheid is, het derhalve gaat om kleine verspreide percelen die niet beheerd kunnen worden als een bedrijfsruimte;
Overwegende dat het BEP overigens aangeeft dat het merendeel van de bedrijfsruimtes groter dan 10 ha nagenoeg verzadigd is en dat diegene die dat niet zijn geconfronteerd worden met grote beperkingen zoals een moeilijke bereikbaarheid, de aanwezigheid van Natura 2000-gebieden of de opneming als overstromingsgebied;
Overwegende dat het milieueffectenrapport deze analyse heeft overgenomen, gecontroleerd en bevestigd; dat de Regering deze analyse van de behoeften heeft gevalideerd luidens haar besluit van 21 april 2022;
Overwegende dat het milieueffectenrapport aangeeft dat er binnen het referentiegebied drie her in te richten sites zijn van meer dan 5 ha;
Overwegende dat de eerste site zich bevindt in Cerfontaine en nog steeds grotendeels gebruikt wordt (plezierluchtvaart, helikoptervluchten, ULM, zweefvliegtuigen, parachutespringen enz.); dat er momenteel geen enkele bereidheid is om deze bestemming te wijzigen; dat deze site overigens ver verwijderd is van de N5 terwijl de nabijheid tot deze belangrijke verkeersas net in het milieueffectenrapport erkend werd als een hoofdcriterium voor de ligging;
Overwegende dat de tweede site zich bevindt in Florennes en beperkingen ondervindt door zijn fysieke omgeving; dat deze zich bovendien bevindt in de nabijheid van een woonwijk ten noorden van Florennes; dat deze zich eveneens niet bevindt in de nabijheid van de N5;
Overwegende dat de derde site overeenstemt met een deel van de industriële bedrijfsruimte van Frasnes; dat deze site weldegelijk ligt langs de N5 maar dat deze reeds beheerd wordt door het BEP en geen beschikbaarheid meer vertoont;
Conclusie Overwegende dat op grond van de adviezen uitgebracht door de gemeenteraad van Couvin, de beleidsgroep `Ruimtelijke Ordening' en de beleidsgroep `Leefmilieu', en rekening houdend met de bezwaren uitgebracht tijdens het openbaar onderzoek en de antwoorden die hierop geformuleerd worden door onderhavig besluit, de herziening van het gewestplan Philippeville-Couvin (bladen 57/4 en 57/8) definitief aangenomen moet worden met het oog op de inschrijving van: - een industriële bedrijfsruimte van 28,54 ha ten zuiden van de industriële bedrijfsruimte opgenomen in het huidige gewestplan volgend op een landbouwgebied en vergezeld gaand van een bijkomend voorschrift dat de reservering van een ruimte oplegt voor de reactivering van de oude spoorlijn en dat de kenmerken van de afzonderingsomtrek of -marge aangeeft; - een gemengde bedrijfsruimte van 9,81 ha tussen het bedrijvenpark en het bos genaamd `Petit Bois' volgend op een landbouwgebied van 8,62 ha en een industriële bedrijfsruimte van 1,19 ha en vergezeld gaand van een bijkomend voorschrift dat stelt dat kleinhandel en dienstverlening aan de bevolking zich niet mogen vestigen in het gebied, behalve indien ze bij de in dit gebied toegelaten activiteiten horen en waarbij de kenmerken van de afzonderingsomtrek of -marge aangegeven worden; - een gemengde bedrijfsruimte van 1,49 ha, ten oosten van de N5, volgend op een gebied van aanhorigheden van ontginningen langs de RN939 die het centrum van Mariembourg met het knooppunt van de N5 verbindt; - een landbouwgebied van 34,23 ha en een natuurgebied van 3,11 ha volgend op een gebied van aanhorigheden van ontginningen bekend als `Terre du Roi', als planologische compensatie; - op het grondgebied van de gemeente Couvin (Mariembourg en Frasnes), tot uitbreiding van de industriële bedrijfsruimte gelegen langs de N5 in Mariembourg en uit hoofde van de planologische compensatie, in overeenstemming met het bijgevoegde plan;
Overwegende dat de milieuverklaring voorgeschreven bij artikel D.VIII.36 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling eveneens als bijlage gevoegd is bij dit besluit;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.De herziening van het gewestplan Philippeville-Couvin (bladen 57/4 en 57/8) met betrekking tot de opneming van: - een industriële bedrijfsruimte; - twee gemengde bedrijfsruimtes; - een landbouwgebied; - een natuurgebied; - op het grondgebied van de gemeente Couvin (Mariembourg en Frasnes) wordt aangenomen overeenkomstig bijgevoegd plan.
Art. 2.De gemengde bedrijfsruimte ten westen van de N5 gaat vergezeld van een bijkomend voorschrift dat op het plan is gemerkt met het letterwoord `*S.89' betreffende de specialisatie van de bestemming van het gebied en dat als volgt luidt: "Kleinhandel en dienstverlening aan de bevolking mogen zich in het gebied gemerkt *S.89 niet vestigen, behalve indien ze bij de in dit gebied toegelaten activiteiten horen.
De minimumbreedte van de verplichte afzonderingsomtrek of -marge bedraagt 8 meter langs de bosrand en 5 meter elders. Deze zal zo worden aangelegd en onderhouden dat zijn ecologische roeping gegarandeerd wordt door de instandhouding of het herstel en het beheer van biotopen die de biodiversiteit bevorderen en bijdragen tot het ecologische netwerk."
Art. 3.De industriële bedrijfsruimte gaat vergezeld van een bijkomend voorschrift, dat op het plan is gemerkt met het letterwoord `*S.90' betreffende de specialisatie van de bestemming van het gebied en dat als volgt luidt: "Parallel met de RAVeL is een ruimte gereserveerd voor de reactivering van de oude spoorlijn die zich ten noorden van het gebied gemerkt *S.90 bevindt en die de steengroeve van Frasnes verbindt met de lijn Charleroi - Couvin.
De verplichte afzonderingsomtrek of -marge moet een minimumbreedte van 10 meter hebben. Deze zal zo worden aangelegd en onderhouden dat zijn ecologische roeping gegarandeerd wordt door de instandhouding of het herstel en het beheer van biotopen die de biodiversiteit bevorderen en bijdragen tot het ecologische netwerk." ".
Art. 4.De minister bevoegd voor Ruimtelijke Ordening is belast met de uitvoering van dit besluit.
Namen, 23 mei 2024.
Voor de Regering.
De Minister-President, E. DI RUPO De minister van Economie, Buitenlandse Handel, Onderzoek en Innovatie, Digitale Technologieën, Ruimtelijke Ordening, Landbouw, het IFAPME en de Kenniscentra, W. BORSUS
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld