Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 19 december 2008
gepubliceerd op 09 februari 2009

Besluit van de Waalse Regering tot aanneming van het ontwerp tot herziening van het gewestplan Doornik-Leuze-Péruwelz met het oog op de opneming van recreatiegebieden, landbouwgebieden, bosgebieden, groengebieden, natuurlijke gebieden en parkgebieden op het grondgebied van de gemeenten Antoing, Brunehaut en Péruwelz

bron
waalse overheidsdienst
numac
2009027028
pub.
09/02/2009
prom.
19/12/2008
ELI
eli/besluit/2008/12/19/2009027028/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

19 DECEMBER 2008. - Besluit van de Waalse Regering tot aanneming van het ontwerp tot herziening van het gewestplan Doornik-Leuze-Péruwelz met het oog op de opneming van recreatiegebieden, landbouwgebieden, bosgebieden, groengebieden, natuurlijke gebieden en parkgebieden op het grondgebied van de gemeenten Antoing, Brunehaut en Péruwelz


De Waalse Regering, Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 26 augustus 2004 houdende regeling van de werking van de Regering, gewijzigd bij de besluiten van de Waalse Regering van 16 september 2004, 15 april 2005 en 15 mei 2008;

Gelet op het besluit van 8 januari 2008 tot vaststelling van de verdeling van de bevoegdheden tussen de ministers en tot regeling van de ondertekening van de akten van de Regering;

Gelet op het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium (CWATUP), inzonderheid op artikelen 22, 29, 32, 35 tot 41, en 42 tot 46;

Gelet op het gewestelijk ruimtelijk ontwikkelingsplan, aangenomen door de Waalse Regering op 27 mei 1999;

Gelet op het gewestplan Doornik-Leuze-Péruwelz, goedgekeurd bij het koninklijk besluit van 24 juli 1981, herzien bij een besluit van de Waalse Gewestexecutieve van 25 juli 1991 (opneming van het tracé van de hogesnelheidslijn) en bij het besluit van de Waalse Regering van 26 juni 2003 (uitbreiding van de zandgroeve Deviaenne);

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 27 april 2006 (Belgisch Staatsblad van 30 juni 2006) tot herziening van het gewestplan Doornik-Leuze-Péruwelz (blad 44/3), tot aanneming van het voorontwerp van herziening van het plan met het oog op de opneming van een recreatiegebied, parkgebieden, bosgebieden, groengebieden en landbouwgebieden te Antoing en Péruwelz en het inhoudelijk ontwerp van milieueffectonderzoek;

Overwegende dat de herziening van het gewestplan ingegeven was door het project tot oprichting van een Europees centrum voor natuur- en glijsporten door een privé-consortium;

Overwegende dat de "Commission régionale d'Aménagement du Territoire" (Gewestelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening, afgekort CRAT) haar opmerkingen heeft medegedeeld in haar advies 06/A.542-AN wat het voorontwerp van herziening van het gewestplan en het inhoudelijk ontwerp van milieueffectonderzoek betreft;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 13 juli 2006 (Belgisch Staatsblad van 13 september 2006) waarbij beslist wordt een effectenonderzoek te laten doorvoeren met betrekking tot het voorontwerp van herziening van het gewestplan Doornik-Leuze-Péruwelz (blad 44/3) met het oog op de opneming van een recreatiegebied, parkgebieden, bosgebieden, groengebieden en landbouwgebieden te Antoing en Péruwelz;

Overwegende dat de omvang en de graad van nauwkeurigheid van de gegevens die opgenomen moeten zijn in het milieueffectenonderzoek zijn vastgesteld na raadpleging van de CRAT, de "Conseil wallon de l'environnement pour le développement durable" (Waalse Raad voor het Leefmilieu voor Durzame Ontwikkeling, afgekort CWEDD), de Afdeling Natuur en Bossen, het Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu van het Ministerie van het Waalse Gewest, het Natuurpark "Plaines de l'Escaut" en de betrokken grensoverschrijdende overheden en zijn opgenomen als bijlage bij het besluit van de Waalse Regering van 13 juli 2006;

Overwegende dat de Waalse Regering op 29 januari 2007 het bureau PLANéco (BVBA) dat daartoe erkend is heeft aangewezen om het milieueffectonderzoek betreffende het voorontwerp van herziening van het bovenbedoelde gewestplan uit te voeren, na een procedure van algemene offertenaanvraag in de zin van artikel 16 van de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten;

Gelet op de indiening van het milieueffectonderzoek op 17 juli 2007;

Overwegende dat de CRAT haar opmerkingen betreffende de eerste fase van het onderzoek in haar advies 07/A.603-AN heeft megedeeld en dat ze haar opmerkingen en voorstellen in haar advies 07/A.609-AN heeft megedeeld na de mondelinge presentatie van de tweede fase door de auteur van het milieueffectonderzoek;

Overwegende dat de Regering op haar vergadering van 19 juli 2007 akte heeft genomen van de resultaten van het milieueffectonderzoek;

Overwegende dat de Regering, op basis van deze resultaten, de Minister van Ruimtelijke Ontwikkeling ermee belast heeft om contact op te nemen met de investeerders van het project om de conclusies van het onderzoek te bestuderen om eruit lering te trekken voor het vervolg;

Overwegende dat na dat contact een nieuwe afbakeningsvariant voorgesteld is;

Overwegende dat de principes van de nieuwe afbakeningsvariant de CRAT op 26 november 2007 zijn uiteengezet tijdens een bezichtiging van de locatie; dat ze bemerkingen heeft geopperd en voorstellen heeft gedaan in zijn advies 07/A.646-AN wat het vervolg van de procedure betreft;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 21 maart 2008 (Belgisch Staatsblad van 22 april 2008) tot aanvulling van het besluit van de Waalse Regering van 27 april 2006 tot herziening van het gewestplan Doornik-Leuze-Péruwelz en tot aanneming van het voorontwerp van herziening van het plan met het oog op de opneming van een recreatiegebied, parkgebieden, bosgebieden, groengebieden en landbouwgebieden te Antoing en Péruwelz, met het oog op de bepaling van aanvullende compensaties overeenkomstig artikel 46, § 1, lid 2, 3°, van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium;

Overwegende dat dit besluit de inhoud aanvult van het milieueffectonderzoek dat op 13 juli 2006 is besloten, met inbegrip van het milieueffectonderzoek van de compensaties die door de Regering worden voorgesteld overeenkomstig artikel 46, § 1, lid 2, 3° van het Wetboek;

Overwegende dat de omvang en de graad van nauwkeurigheid van de gegevens die opgenomen moeten zijn in het milieueffectonderzoek zijn vastgesteld na raadpleging van dezelfde instanties als voor de eerste inhoud;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 17 juli 2008 (Belgisch Staatsblad van 19 september 2008) waarbij beslist wordt een effectenonderzoek te laten doorvoeren met betrekking tot het voorontwerp van herziening van het gewestplan Doornik-Leuze-Péruwelz (blad 44/3), aangenomen bij het besluit van de Waalse Regering van 27 april 2006 en aangevuld bij het besluit van de Waalse Regering van 21 maart 2008 houdende de opneming van recreatiegebieden, parkgebieden, bosgebieden, groengebieden, natuurlijke gebieden en landbouwgebieden te Antoing en Péruwelz;

Overwegende dat het eerste effectenonderzoek is aangevuld op basis van dit besluit;

Overwegende dat dit aanvullende effectenonderzoek en de geactualiseerde niet-technische samenvatting op 5 november 2008 neergelegd zijn;

Overwegende dat de resultaten van dit aanvullende effectonderzoek op 18 november 2008 tegenover de CRAT uiteengezet zijn; ? Conclusies van het eerste effectenonderzoek.

Onderzoek van de verenigbaarheid van de doelstellingen van het voorontwerp ten opzichte van de gewestelijke opties Overwegende dat het voorontwerp over het geheel verenigbaar wordt geacht met de doelstellingen van de gewestelijke beleidsverklaring;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek evenwel onderstreept dat het plan voor de valorisatie en de ontwikkeling van het toerisme dat de actie van de Regering inzake het toerisme had moeten begeleiden, niet afgewerkt is voor de aanneming van het voorontwerp;

Overwegende dat het voorontwerp verenigbaar wordt geacht met de doelstellingen van het toekomstcontract voor Wallonië;

Overwegende dat het voorontwerp over het geheel verenigbaar wordt geacht met de doelstellingen van het gewestelijk ruimtelijk ontwikkelingsplan; dat de oprichting van een "toeristisch steunpunt" met het oog op de versterking van het "toeristische steuncentrum" van Doornik dat in de Eurocorridor Rijsel-Luik en in het gebied van supraregionale samenwerking gelegen is, aan de structurering van de Waalse ruimte deelneemt;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek evenwel onderstreept dat het voorontwerp geen bestaand toeristisch steunpunt versterkt;

Overwegende dat het gewestelijk ruimtelijk ontwikkelingsplan de toeristische steuncentra omschrijft als centra die "een rol te spelen hebben op het toeristische vlak wegens hun eigen kenmerken op het culturele en patrimoniale vlak" en de toeristische steunpunten als "plaatsen (...) waarvan sommigen al wereldwijd bekend zijn";

Overwegende dat het voorontwerp beoogt een ontspanningscentrum "natuur en sport" op te richten waarvan de bedoeling niet is dit type centrum te versterken;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek acht dat de commerciële component van het voorontwerp (oprichting van 23 000 m2 aan winkels buiten de steden en woonkernen) niet verenigbaar is met de doelstellingen van het gewestelijk ruimtelijk ontwikkelingsplan;

Overwegende dat het voorontwerp over het geheel verenigbaar wordt geacht met de doelstellingen van het milieubeleidsplan voor de duurzame ontwikkeling;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek evenwel acht dat de doelstelling voor de bescherming van de bosoppervlakte en de versterking van de legale bescherming van sommige gebieden niet is bereikt;

Overwegende dat het voorontwerp verenigbaar wordt geacht met het beheersplan van het Natuurpark "Plaines de l'Escaut";

Overwegende dat het voorontwerp verenigbaar wordt beschouwd met het Gewestelijk Plan van Ruimtelijke Ontwikkeling van de "Nord-Pas-de-Calais";

Overwegende dat de auteur van het onderzoek acht dat het voorontwerp verenigbaar is met de vigerende regelgevingen;

Validering van de sociaal-economische behoeften die het voorontwerp verantwoorden Overwegende dat de auteur van het onderzoek de invloedgebieden heeft ingeschat voor iedere component van het voorontwerp, namelijk de huisvesting, de bezienswaardigheden (sport- en ontspanningactiviteiten) en de winkels;

Overwegende dat de invloedgebieden van de huisvestingscomponent zich op drie concentrische cirkels met een straal van 100, 200 en 300 km baseren;

Overwegende dat de invloedgebieden van de componenten "bezienswaardigheden" en "winkels" zich op isochronen van 30 en 60 minuten vanaf de locatie baseren;

Overwegende dat de invloedgebieden die door de auteur van het onderzoek zijn geschat dus verschilt van het 80 km lang invloedgebied in het voorontwerp;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek acht dat de combinatie van de verschillende componenten van het voorontwerp de aantrekkelijkheid van het "voornaamste" invloedgebied van elke component uitbreidt en versterkt en dat de combinatie huisvesting - vrijetijdsbesteding - winkels het mogelijk maakt betere marktpenetraties te overwegen dan als deze activiteiten afzonderlijk uitgevoerd werden;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek de hypothese evenwel in twijfel trekt die in het dossier van aanvraag van de stad Antoing geformuleerd is waarin bepaald wordt dat "het project niet concurreert met infrastructuren gericht op de bestaande glijsporten (...)";

Overwegende dat de identificatie van het aanbod van de drie componenten in hun respectievelijke invloedgebieden toont dat het voorontwerp met bestaande activiteiten zal concurreren : - voor de huisvesting : het dorp van "Plate taille" te Froidchapelle; - voor de skipistes : "Ice mountain" te Komen, "Yeti ski" te Anderlecht, "Loisinord" te Noeux-les-Mines (Frankrijk) en het beoogde "Snow Games" te Lessen; - voor de wateractiviteiten : "Océade" te Brussel, "Aqua Tournai" te Doornik, "Nautisport" te Enghien; - voor de commerciële activiteiten : het stadscentrum en het shopping center "les Bastions" te Doornik, het winkelcentrum aan de rand van Froyennes.

Overwegende dat er in het sociaal-economisch onderzoek, hoewel het aantal overnachtingen, voorzien in het project van de promotor, naar beneden is bijgesteld, voor het op het voorontwerp van herziening van het gewestplan steunende project dat de hypothese van het voorontwerp (800 000 tot 1 500 000 bezoekers/jaar) benadert, uitgegaan wordt van een jaarlijks bezoekerspotentieel (750 000 tot 1 126 000);

Overwegende dat het onderzoek evenwel van oordeel is dat deze bezoekers hoofdzakelijk gemotiveerd zullen zijn door het commerciële aanbod van het voorontwerp (68 % van het potentieel);

Overwegende op deze basis dat de aanbevelingen van de auteur van het onderzoek inzake de aard en de afmeting van de ruimtes die voor de verschillende activiteiten nodig zijn, de volgende zijn : - huisvesting : hetzij een "fasering" uit te voeren voor de aanleg van de woningen om de tegenwoordige vraag nauwkeuriger in te schatten, hetzij bij voorbeeld een type huisvesting die een "camping onder tenten" kan worden, voor te stellen; - bezienswaardigheden : zich van het bestaande aanbod onderscheiden, in het bijzonder van de toekomstige skipistes van Lessen, door het ontwikkelen van de "koude" activiteiten die met langlaufen de ijsbaan verbonden zijn; - winkels : de thematiek van fun shopping niet uit te breiden; tenminste 50 à 60 % van de netto oppervlakten voor de sportthematiek te behouden;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek, hoewel het huidige aanbod aan recreatiegebieden in het gewestplan vanuit een kwantitatief standpunt ruimschoots voldoende is om in te spelen op de behoeften tegen 2015, tot de onmogelijkheid besluit om het voorontwerp, zoals bedoeld bij het besluit, uit te voeren gelet op het gebrek aan grote recreatiegebieden;

Overwegende dat de noodzaak om het gewestplan Doornik-Leuze-Péruwelz te herzien dus bekrachtigd is;

Validering van de ligging Overwegende dat geen van de door de auteur van het onderzoek geindentificeerde liggingsvarianten te Doornik, Lessen, Froidchapelle (de site van "l'Eau d'Heure") en Butgenbach, gelet op de doelstellingen, het mogelijk maakt de volledige uitvoering van het op de herziening van het gewestplan steunende project te overwegen;

Validering van de afbakening en de tenuitvoerlegging van het project Overwegende dat de auteur van het onderzoek een analyse van de feitelijke en de rechtstoestand van de onderzoeksomtrek heeft verricht en dat hij een afbakeningsvariant in verband met de bescherming van de afzetting van de zandgroeve Deviaene en de natuurlijke gebieden en een uitvoeringsvariant in verband met de bereikbaarheid van de locatie, heeft vastgesteld;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek daarna de milieueffecten van het voorontwerp van het plan en de varianten heeft onderzocht en dat hij maatregelen heeft voorgesteld om de door hem vastgestelde negatieve effecten te verminderen;

Beoordeling van de vermoedelijke niet te verwaarlozen effecten bij de verschillende stappen voor de uitvoering van de afbakenings- en uitvoeringsvarianten Overwegende dat de vermoedelijke niet te verwaarlozen effecten bij de verschillende stappen voor de uitvoering van de afbakenings- en uitvoeringsvarianten dan weer beoordeeld worden op verschillende "leefmilieusectoren";

Lucht en klimaat Overwegende dat de auteur van het onderzoek acht dat het ongeveer 65 meter hoge gebouw, dat in het op het voorontwerp van herziening van het gewestplan steunende project overwogen is, een effect op het microklimaat zou kunnen hebben, dat dit microklimaat dus onderzocht zal moeten worden op basis van een nauwkeuriger project;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek de effecten van de opties gekozen inzake energieproductie en -gebruik ten opzichte van het protocol van Kyoto heeft onderzocht;

Overwegende dat de CO2-uitstoten van het op het voorontwerp van herziening van het gewestplan steunende project zijn geëvalueerd op basis van het gebruik van een systeem met en zonder warmtekrachtkoppeling en dat het systeem met warmtekrachtkoppeling het goedkoopste lijkt;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek de uitstoten met een systeem met warmtekrachtoppeling op 9.535 t/jaar schat (18.121 t/jaar zonder warmetekrachtkoppeling);

Overwegende dat het op het voorontwerp van herziening van het gewestplan steunende project overwoog een trigeneratie-eenheid bevoorraad met aardgas te gebruiken;

Overwegende dat het energieverbruik dat met het door het project veroorzaakte wegverkeer verbonden is, aan deze uitstoten moet worden toegevoegd;

Grond- en oppervlaktewater Overwegende dat de auteur van het onderzoek de impact van de waterwinningen op de stand van de bestaande waterlagen en daardoor op de vochtigheidsgraad van de plaatselijke en/of gewestelijke vochtige gebieden heeft onderzocht;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek het bijkomende jaarlijkse afvloeiend hemelwater op 152 000 m3, de lozing van afvalwater op 6 000 m3 equivalent-inwoners en de lozing voor het onderhoud van het glijsportcentrum en het waterpark op ongeveer 42 000 m3 per jaar schat;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek geen impact van het afvloeiend hemelwater op de vulling van de aquifer verwacht en acht dat de impact op de waterwinningen te verwaarlozen zal zijn;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek, wat specifiek de golf ten zuiden van het kanaal betreft, acht dat de impact verminderd zal worden voor zover : - de aanwezige afwateringen bewaard worden zonder kanalisering; - inrichtingen van het type vochtige gebieden, rietvelden,... in de inrichtingen inbegrepen worden; - geen grootscheepse drainage overwogen wordt;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek de impact van de afvalwaterzuivering van het op het voorontwerp van herziening van het gewestplan steunende project op de waterzuiveringsinstallatie van Hollain heeft onderzocht, zowel voor het leidingnet dat gebouwd zal moeten worden als voor zijn capaciteitsverhoging;

Overwegende dat de geloosde hoeveelheid (6 000 equivalent-inwoners) bij de eerste schatting dezelfde is als de maximale verhogingsmogelijkheid van de zuiveringscapaciteit van de installatie van Hollain en dat de effecten op de wijziging van de kwaliteit van het oppervlaktewater dan beheerst zullen kunnen worden in geval van uitvoering van haar uitbreiding en van een scheidingsriolering;

Overwegende dat het voornaamste vastgestelde gevaar voor toevallige verontreiniging met het gebruik van de bestaande vijvers voor de tweejarige lozingen van het water van de zwembaden verbonden is;

Bodem en ondergrond Overwegende dat het voorontwerp de bestemming van twee ontginningsgebieden wijzigt : de zandgroeve "Bois du Fourage" en de vroegere zandgroeve "Bois de Péronnes";

Overwegend dat de auteur van het onderzoek onderstreept dat het voorontwerp van herziening van het gewestplan een impact zou kunnen hebben op de immobilisatie van een deel van de afzetting die in ontginningsgebied gelegen is;

Overwegende dat het deel van het ontginningsgebied van de "Bois du Fouage" gedekt is door een vergunning van 2003 en geëxploiteerd wordt en dat het noordwestelijk deel, dat in 2003 opgenomen is, nog niet geëxploiteerd wordt;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek de wijziging van de bestemming van de delen die al in andere ontginningsgebieden geëxploiteerd zijn niet in twijfel trekt;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek, wat het gevaar voor toevallige verontreiniging betreft, een laag gevaar vaststelt dat voornamelijk met het verlies aan koolwaterstof op landschapachtige parkeerterreinen verbonden is;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek niet kan uitsluiten, gelet op de aanbeveling van de Waalse Regering van 27 april 2006, "een controleput te graven die zal voorkomen in de bestaande vijvers te pompen", dat "een of verschillende afwatering(en) van karstgebieden vlakbij de waterwinningen wordt/worden uitgevoerd met hun overeenstemmende procédés die even schadelijk zijn als de ontwikkeling van natuurlijke putten;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek geen andere grote gevaren vaststelt wat de bodem en de ondergrond betreft;

Fauna en flora Overwegende dat het voorontwerp geen enkele kandidaatlocatie Natura 2000 in recreatiegebieden indeelt;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek acht dat het voorontwerp de verwoesting en de versnippering van de biotopen teweeg zal brengen en dat hij wijst op de aanwezigheid van vier locaties die hij als biologisch zeer waardevol beschouwt (aanwezigheid op de lijst van habitats Natura 2000) in de omtrek van het voorontwerp;

Overwegende dat hij ook verschillende ecologisch waardevolle gebieden bemerkt;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek acht dat de bestemming als recreatiegebieden een grote menselijke aanwezigheid zal veroorzaken die effecten op de waargenomen flora zal hebben;

Overwegende dat hij acht dat "de storingsniveaus evenwel afhankelijk zullen zijn van de beheersing van het bezoekersgedrag op de locatie en het vermogen van de toekomstige beheerder om gedragingen op te leggen met het oog op de bescherming van de gevoelige locaties.";

Gezondheid Overwegende dat de auteur van het onderzoek geen significante hinder voor de gezondheid opmerkt;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek een verhoging opmerkt van de geluidshinder die met het door het voorontwerp veroorzaakte verkeer verbonden is;

Aangenaam leefklimaat Overwegende dat de auteur van het onderzoek drie types gebouwen opmerkt die een mogelijke landschappelijke impact zouden kunnen hebben : de eengezinswoningen, het hotel-restaurant en de skipisten;

Overwegende dat hij besluit dat het bouwen van een alpineskiënpiste binnen de omtrek van het voorontwerp een nieuw visueel merk zal zijn dat in het plaatselijke landschap zichtbaar zal zijn;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek acht dat het behoud van het boskarakter de mogelijke impact van het voorontwerp op het landschap zal minimaliseren;

Overwegende dat hij evenwel een significante impact opmerkt voor : - de "rue de Hollain" die langs het zuiden van de "Grand Large" gelegen is; - het jaagpad dat langs de "Grand Large" en tegenover de "Bois de Fouage" gelegen is; - de omtrek tussen de "Bois de Fouage" en de N503;

Materiële goederen en erfgoederen Overwegende dat de auteur van het onderzoek acht dat geen enkele patrimoniaal of ecologisch waardevolle locatie door het voorontwerp zal worden getroffen;

Mobiliteit Overwegende dat de auteur van het onderzoek een jaarlijks aantal bezoekers schat tussen 750 000 en 1 126 000;

Overwegende dat dit aantal bezoekers, volgens de hoogste schattingen, gepaard zal gaan met de aanwezigheid van gemiddeld 1 159 voertuigen per dag; dat dit aantal voertuigen tot 1 738 per dag stijgt op een gewone zaterdag in het seizoen en dat het toprisico op 3 000 voertuigen per dag geschat wordt;

Overwegende dat deze 3 000 voertuigen per dag in de loop van de dag verdeeld worden en tijdens de spitsuren stromen van 600 voertuigen per uur in hand werken;

Overwegende dat de spitsuren van dit type ontspanningscentrum zich van 9 tot 12 uur voor de aankomsten en van 16 tot 20 uur voor de vertrekken uitstrekken;

Overwegende dat het aantal voertuigen die door de werknemers en de leveranciers gebruikt worden als constant beschouwd wordt tijdens het seizoen;

Overwegende dat deze stroom op 830 equivalent-privéauto's per dag wordt geschat;

Overwegende dat drie toegangen tot de locatie in het voorontwerp worden gepland : - een hoofdingang door de "rue de Hollain" naar een parkeerterrein van 2 000 plaatsen en de zuidingang van het ontspanningscentrum; - een bijkomende toegang via de N503 naar een parkeerterrein van 1 200 plaatsen en de noordingang van het ontspanningscentrum; - een bijkomende toegang tot het sportgebied via de N504 en de "rue Général de Gaulle" naar een parkeerterrein van 500 plaatsen met 300 bijkomende plaatsen voor het personeel;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek acht dat het organisatiesysteem met drie afzonderlijke parkeerterreinen, in tegenstelling tot wat er in het besluit van de Waalse Regering van 27 april 2006 staat, een verzadiging van de parkeerterreinen en bijkomende stromen ertussen kan veroorzaken;

Overwegende dat hij ook acht dat de bijkomende stroom voor het netwerk van de N504 en 503 en de plaatselijke straten in de dorpen van Vezoncheau, Morlies, Grand Champ en le Marais (Callenelle), voor de hoogste schattingen, onaanvaardbaar en gevaarlijk is en dat het plaatselijke netwerk met zijn kleine kruispunten daardoor zal dichtslibben;

Overwegende dat hij is van mening dat het zware verkeer grote effecten voor het dorp van Vezoncheau zal hebben;

Overwegende dat hij acht dat het RAVeL-net, wat de problematiek van de zachte vervoermiddelen betreft, noch afgeleid noch getroffen zal worden door de uitvoering van het voorontwerp maar dat het nodig zal zijn om verschillende lokale wegen en paden af te leiden, pad nr. 71 in het bijzonder;

Netwerken en andere infrastructuren Overwegende dat de uitvoering van een warmtekrachtoppeling met de omvang van de overwogen eenheid een globale reflectie zal eisen over de elektrische en gasnetwerken en hun aanpassingen;

Overwegende dat de impact daarop niet te verwaarlozen is en dat hij in een volledig vooronderzoek geschat zal moeten worden;

Activiteiten Overwegende dat de uitvoering van het voorontwerp de staking van de activiteit van het vliegveld van Maubray tot gevolg zal hebben;

Overwegende dat het gebouw van de "Tournai Yacht Club" totaal in recreatiegebieden opgenomen wordt en dat deze bestemming het mogelijk maakt synergieën tussen de verschillende activiteiten te overwegen;

Overwegende dat het voorontwerp geen impact op de activiteit van de sluis stroomopwaarts de "Grand Large" heeft;

Overwegende dat de roeiersclub en het ADEPS-centrum hun activiteiten zullen kunnen vervolgen en dat er synergieën tussen de verschillende actoren gevonden zullen kunnen worden;

Overwegende dat de ontginningsactiviteit door de uitvoering van het voorontwerp getroffen zal worden;

Overwegende dat het voorontwerp de vervolging van de ontginning tot haar einde plant maar dat de afgegeven vergunning alleen maar een deel van het ontginningsgebied dekt, de uitvoering van het voorontwerp dreigt een deel van de afzetting te immobiliseren;

Overwegende dat het voorontwerp de immobilisatie van 20 ha landbouwgronden tot gevolg zal hebben en dat één van de landbouwers bijgevolg ruim 37 % van de totale oppervlakte waarop hij werkt zal verliezen;

Compensaties Overwegende dat artikel 46, § 1, 3°, van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium voorziet dat "de opneming van elk nieuw bebouwingsgebied dat aanzienlijke milieueffecten zou kunnen veroorzaken met inachtneming van het proportionaliteitsbeginsel gecompenseerd wordt door een gelijkwaardige wijziging van een bestaand bebouwingsgebied in een niet voor bebouwing bestemd gebied of door een alternatieve compensatie bepaald door de Regering, zowel op operationeel, ecologisch of energetisch vlak als inzake mobiliteit, rekening houdend, o.a., met de impact van het voor bebouwing bestemde gebied op de omgeving, waarbij de planologische of alternatieve compensatie in fasen uitgevoerd kan worden";

Overwegende dat de Waalse Regering in zijn besluit van 27 april 2006 heeft voorgesteld de opneming van de 90 ha nieuwe gebieden die zij voor de bebouwing wil bestemmen te compenseren door de wijziging van 67,47 ha bestaande bebouwingsgebieden in niet voor bebouwing bestemde gebieden binnen de omtrek van het ontspanningscentrum en erbuiten voor drie van hen, en door twee andere compensaties in verband met de mobiliteit, met name : - de aanleg van een rechtstreekse toegang naar de N52 via de grote weg voor het verkeer gebonden aan de ontginning van het zandgebied; de financiering van deze wegen zou ten laste komen van de operator van het ontspanningscentrum na aftrek, in voorkomend geval, van het gesubsidieerde gedeelte; - de verkeersverbinding met de bus tussen de stations en het ontspanningscentrum; de financiering van deze verkeersverbindingen zou ten laste komen van de operator van het ontspanningscentrum na aftrek, in voorkomend geval, van het door de "TEC" gesubsidieerde gedeelte; en een alternatieve compensatie voor het milieu, met name : - de sluiting van een overeenkomst tussen de Afdeling Natuur en Bossen van het Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu van het Ministerie van het Waalse Gewest en een VZW belast met de valorisatie en het beheer van het domein om te zorgen voor een milieubeheer van de interessante biotopen die in het domein aanwezig zijn waarin het ontspanningscentrum opgericht moet worden, en om een beheersplan op te maken, waarbij het Europees Centrum voor natuur- en glijsporten een jaarlijkse dotatie stort aan bovengenoemde VZW, waarvan de samenstelling, de ruimte waarin geïntervenieerd wordt en de actiegebieden, de administratieve beheersmodaliteiten en de dotatie met de partners bepaald zullen moeten worden. Deze overeenkomst zal ter goedkeuring aan de Regering worden voorgelegd uiterlijk op de datum van de definitieve goedkeuring van de herziening van het gewestplan Doornik-Leuze-Péruwelz;

Overwegende dat het voorontwerp, in deze configuratie, tot een verhoging van het bebouwingsgebied met 22,53 ha in het betrokken gewestplan leidt;

Overwegende dat het eerste milieueffectonderzoek de voorgestelde compensaties heeft onderzocht ten opzichte van hun overeenstemming met artikel 46, § 1, van het Wetboek, overeenkomstig het bestek;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek acht dat "de planologische compensatie, in dit stadium, onvoldoende is omdat ze de niet-verstedelijkte gebieden geheel niet dekt ook al wordt de rechtsonzekerheid ongedaan gemaakt wat het ontginningsgebied (de zandgroeve Deviaene) betreft;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek acht dat de andere compensaties niet optimaal zijn en zich met de stedenbouwkundige lasten kunnen vermengen;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek ten slotte een afbakeningsvariant heeft vastgesteld op basis van de geïdentificeerde kwetsbaarheden die de buitenlijnen van de getroffen gebieden diepgaand wijzigt;

Overwegende dat de CRAT opmerkingen en bezwaren heeft uitgedrukt qua het milieueffectonderzoek op 12 juni 2007 (07/A. 603-AN) en 13 juli 2007 (07/A. 609-AN);

Overwegende dat de CRAT acht dat de auteur van het onderzoek zijn vragen niet beantwoordt wat de keuze van de bestemming van sommige gebieden (parkgebied, recreatiegebied) betreft, rekening houdend met de overwogen uitrustingen (boomhutten, paalwoningen, winkelcentrum);

Overwegende dat de CRAT opmerkt dat de impact van de door de auteur van het onderzoek voorgestelde afbakeningsvariant op fauna en flora groot blijft;

Overwegende dat de CRAT vragen heeft bij de haalbaarheid en de effecten van de optie die de Regering nam inzake de sanering van afvalwater (verhoging van de capaciteit van de waterzuiveringsinstallatie van Hollain);

Overwegende dat de CRAT ervan akte neemt dat de auteur van het onderzoek geen gevolg heeft gegeven aan haar aanbeveling om de toegang naar de site te beperken via het Noorden met een rechtstreekse toegang naar de E42 en constateert dat de tweede door de auteur voorgestelde toegang nieuwe vragen opwerpt, zowel op het economische als op het milieugebied;

Overwegende dat de CRAT op de noodzaak aandringt om zich te verzekeren van het voortbestaan van de activiteiten die al op de locatie aanwezig zijn, het behoud van een verspreid toerisme in de omgeving en de publieke toegang in de omgeving van de waterplas "Grand Large";

Overwegende dat de CRAT constateert dat het op het voorontwerp van herziening van het gewestplan steunende project een zeer aanzienlijk energieverspilling in de hand zal werken, en belangrijke CO2-emissies tot gevolg hebben die alleen maar zullen verergeren door de toegenomen mobiliteit;

Overwegende dat de CRAT zich afvraagt wat de impact zal zijn van de bovenbouw van de alpineskipiste, die vanuit het bos van Flines zichtbaar zal zijn, op het landschap;

Overwegende dat de CRAT acht dat, wat de door de Regering voorgestelde compensaties betreft, "de opneming als groengebied van de heden geëxploiteerde locatie (zandgroeve Deviaene) geen garantie van voortbestaan biedt aan deze ontginning in geval van hernieuwing of herziening van de milieuvergunning";

Overwegende dat de CRAT acht dat de andere compensaties niet optimaal zijn en zich met de stedenbouwkundige lasten kunnen vermengen;

Overwegende dat de Regering akte van de resultaten van het mileueffectonderzoek heeft genomen op haar vergadering van 19 juli 2007;

Overwegende dat de Regering, op basis van deze resultaten, de Minister van Ruimtelijke Ontwikkeling ermee belast heeft om contact op te nemen met de investeerders van het project om de conclusies van het onderzoek te bestuderen om er lessen uit te trekken voor het vervolg;

Beslissing om een nieuwe afbakeningsvariant te bepalen Overwegende dat noch het voorontwerp noch de afbakeningsvarianten, gelet op de conclusies van het milieueffectonderzoek en het contact met de investeerders, het mogelijk maken het geheel van het programma van de investeerders te volgen;

Overwegende dat de noodzakelijke oppervlakten voor de uitvoering van het project onvoldoende zijn en dat de versnippering van de activiteiten op de locatie een optimaal beheer verhindert;

Overwegende dat een nieuwe afbakeningsvariant van het voorontwerp van herziening van het gewestplan is vastgesteld;

Overwegende dat de nieuwe afbakeningsvariant ertoe strekt de bescherming van de biologisch waardevolle gebieden en de belangen van het landschap overeen te brengen en tegelijkertijd de geografische coherentie van het op het voorontwerp van herziening van het gewestplan steunende project probeert te verbeteren en tegelijkertijd de geografische coherentie van het op het voorontwerp van herziening van het gewestplan steunende project probeert te verbeteren;

Overwegende dat de nieuwe afbakeningsvariant het mogelijk maakt de verschillende activiteiten rond de "Grand Large" te concentreren, wat het tweeledige voordeel biedt de activiteiten geleidelijk te ontwikkelen en de afstanden ertussen te verminderen;

Overwegende dat de voornaamste veranderingen in het op het voorontwerp van herziening van het gewestplan steunende project die in aanmerking komen voor de bepaling van de ruimtelijke reorganisatie van de activiteiten de volgende zijn : - de voorrang aan het verblijftoerisme ten opzichte van het dagtoerisme; - het afzien van de alpineskipisten en de bovenbouw; - het afzien van een voor het publiek toegankelijke grote commerciële structuur (het commerciële aanbod is erg verminderd, op de locatie verspreid en in thema's onderverdeeld naar gelang zijn lokalisatie en het is alleen maar voor de klanten van het ontspanningscentrum gereserveerd); - de bescherming van de biologisch waardevolle gebieden en de belangen van het landschap;

Overwegende dat de voornaamste wijzigingen betrekking hebben op : ? de hercentrering van de ontspanningsactiviteiten rong de "Grand Large" aan beide kanten van het kanaal Nimy-Blaton-Péronnes : ? de hercentrering van de ontspanningsactiviteiten rond de "Grand Large" en aan beide kanten van het kanaal Nimy-Blaton-Péronnes : ten zuiden van het kanaal : verplaatsing van het recreatiegebied van het oosten naar het westen om het biologisch waardevolle gebied te beschermen; - de heuvel van Maubray die naast het vliegveld ligt ten oosten van de omtrek is als biologisch waardevolle locatie in het eerste milieueffectonderzoek gemarkeerd. Van het recreatiegebied dat op die plaats gepland is wordt afgezien wegens de ontwikkeling van een recreatiegebied aan de zuidelijke oever van de "Grand Large", op het enige deel van het bos- en parkgebied dat weinig of geen bijzondere biologische waarde heeft. Van de aanleg van de golf die aanvankelijk op een deel van dit bos- en parkgebied gepland is wordt afgezien; - de heuvel van Maubray wordt als natuurlijk gebied opgenomen en het vliegveld als landbouwgebied; ten noorden van het kanaal : vermindering van het recreatiegebied in zijn noordoostelijke deel en langs het kanaal en uitbreiding ervan ten noorden van de vijver van de "Bois du Fouage";

De nieuwe afbakeningsvariant behoudt de opneming van een bijkomend voorschrift gemerkt "*L.1" om de terugkeer naar de vorige bestemmingen mogelijk te maken als het op het voorontwerp van herziening van het gewestplan steunende project binnen zeven jaar na de inwerkingtredingsdatum van de herziening van het gewestplan niet uitgevoerd is;

De totale oppervlakte van de recreatiegebieden is met ongeveer 10 ha verminderd ten opzichte van het door de Regering op 27 april 2006 goedgekeurde voorontwerp; ? De herbepaling van de toegangen tot de locatie aan beide kanten van het kanaal Nimy-Blaton-Péronnes : ten zuiden van het kanaal : - aanleg van 1 200 parkeerplaatsen aan de westelijke ingang van het recreatiegebied om de ééndagsbezoekers te onthalen, met een mogelijke uitbreiding voor de spitsdagen; - declassering van een openbare weg; ten noorden van het kanaal : - aanleg van 1 000 parkeerplaatsen in het noordoostelijke deel om de ééndagsbezoekers te onthalen; - aanleg van een verbinding tussen de bestaande recreatiegebieden ten westen van de "Grand Large" en het geplande recreatiegebied ten oosten van de "Grand Large"; ? De bescherming van een aantal locaties : ten noorden van het kanaal : - bescherming van de zandafzetting, die door de vorige herziening van het gewestplan in 2003 opgenomen is en door een bedrijfsvergunning geldig tot 2015 gedekt is, en opneming van een uitbreidingsomtrek van ontginningsgebieden als overdruk op het parkgebied (*P.1.) die op zijn saldo geprojecteerd is opdat de handelingen en werken in verband met de inrichting van de golf een mogelijke ontginning van de zandafzetting niet in gevaar brengen; - bescherming van de biologisch waardevolle locaties die door het milieueffectonderzoek opgemerkt zijn door de opneming als natuurlijk gebied met overdruk van een landschappelijke omtrek van beukenbossen met hyacinten (habitat Natura 2000) in de "Bois de Fouage" en "Bois de Lanchon"; - uitbreiding van het bosgebied in het noordwesten van het recreatiegebied; ten zuiden van het kanaal : - opneming van de zandige open plek in de "Bois de Péronnes" als natuurlijk gebied om een bijzondere fauna en flora te beschermen; - opneming van de heuvel van Maubray als natuurgebied in plaats van een recreatie- en groengebied; een deel van deze locatie staat in de inventaris van de biologisch zeer waardevolle locaties; - opneming van de locatie ten noordoosten van de "Etang du prince" als bosgebied en de locatie ten zuidoosten als groengebied; - opneming van een bosgebied in plaats van een landbouwgebied in de "Bois de Lanchon"; - opneming van een bosgebied in plaats van een landbouwgebied in de "Bois de Péronnes"; ? uitbreiding van de omtrek van het voorontwerp ten zuiden van het kanaal, ten westen van de "Bois de Péronnes", door de opneming van een parkgebied in het gehucht "Le Burgot" en van een strook als bosgebied ten zuiden van dit parkgebied; ? afzien van de winkels die met de loopbrug boven het kanaal verbonden zijn die de noordelijke en zuidelijke delen van de locatie zal verbinden en die als recreatiegebied in het voorontwerp van 2006 opgenomen is; ? het saldo van de herzieningsomtrek wordt als park- of groengebieden opgenomen of het wordt als bosgebied behouden en wordt aan de activiteiten in de open lucht besteed die geen of weinig onomkeerbare inrichtingen eisen;

Overwegende dat de nieuwe afbakeningsvariant, om de vragen van de CRAT wat de keuze van de zonering betreft te beantwoorden, het bouwen van boomhutten en paalwoningen in parkgebied niet meer toelaat en dat ze de handelsoppervlakten reserveert voor de toeristische klanten die een toegangsprijs hebben betaald;

Overwegende dat, om de vragen van de CRAT wat de impact van het voorontwerp op fauna en flora betreft te beantwoorden : - de nieuwe afbakeningsvariant het afzien van de locatie van Maubray voor de ontwikkeling van de indoor activiteiten voorstelt omwille van een hercentrering van deze activiteiten aan de zuidkant van de "Grand Large"; - de nieuwe afbakeningsvariant de opneming van een recreatiegebied voorstelt dat op het enige gebied ten zuiden van het kanaal gericht is dat weinig of geen bijzondere biologische waarde heeft; - de nieuwe afbakeningsvariant de in natuurgebied zeer waardevolle gebieden treft en niet meer de in recreatiegebieden waardevolle gebieden treft;

Overwegende dat de nieuwe afbakeningsvariant de waarnemingen van de CRAT volgt wat de jaarlijkse bezoekersaantallen en namelijk de commerciële aantrekkelijkheid van de locatie betreft;

Overwegende dat de oppervlakte van de handelspanden van 23 000 m2 tot 8 000 m2 is teruggebracht; dat ze enkel voor de toeristische klanten die een toegangsprijs hebben betaald toegankelijk zullen zijn en, voor het grootste deel van de geprojecteerde oppervlakte, uit virtuele winkels zullen bestaan die niet bestemd zijn voor de detailverkoop van sportuitrustingen die in de traditionele sportwinkels verkrijgbaar zijn maar voor de presentatie van de producten, de technologische innovaties en de topproducten van handelsmerken;

Overwegende dat de nieuwe afbakeningsvariant, om de vragen van de CRAT te beantwoorden wat de mobiliteit en meer bepaald de toegankelijkheid van de locatie en het risico op verzadiging van het plaatselijke netwerk betreft, de werking van het ontspanningscentrum totaal herziet door de voorrang te verlenen aan de verblijfsbezoekers ten opzichte van de ééndagsbezoekers, door de handelsoppervlakten te verminderen en door hun toegang voor de bezoekers van het ontspanningscentrum en de toegang naar de locatie op die wijze te beperken dat slechts in twee toegangen voorzien wordt; - een noordelijke toegang via de N503 die voor de verblijfsbezoekers en het personeel gereserveerd is (1 000 parkeerplaatsen, w.o. 200 voor het personeel); - een zuidelijke toegang via de "rue de Hollain" die voor de ééndagsbezoekers en de werknemers gereserveerd is (1 200 parkeerplaatsen, w.o. 200 voor het personeel);

Overwegende dat de nieuwe afbakeningsvariant ook de tracéwijziging van de "rue de Hollain" plant;

Overwegende dat, om de vragen van de CRAT te beantwoorden wat betreft de impact op het landschap van de bovenbouw van de alpineskiënpiste die 65 m hoog moet worden en vanuit het bos van Flines zichtbaar zou zijn, de alpineskiënpisten zijn ingetrokken in de nieuwe afbakeningsvariant en het glijsportcentrum waarschijnlijk half ingegraven zal zijn;

Overwegende dat, om de vragen van de CRAT te beantwoorden wat betreft het noodzakelijke voortbestaan van de activiteiten die aanwezig op de locatie zijn na de uitvoering van het voorontwerp : - de nieuwe afbakeningsvariant het vliegveld van Maubray als landbouwgebied bestemt, wat het mogelijk maakt de activiteit te behouden; - de bestaande gebouwen, die door een vergunning gedekt zijn, behouden, verbouwd of uitgebreid kunnen worden; - de "Tournai Yacht Club als recreatiegebied opgenomen wordt, zowel in het voorontwerp als in de nieuwe afbakeningsvariant; - de organisatie van als Olympische disciplines erkende regatta's denkbaar is, rekening houdend met de uitbreiding van de waterplas die als bijkomende andere compensatie wordt voorgesteld; - de nieuwe afbakeningsvariant noch aan het verkeer noch aan de oevers van het kanaal afbreuk doet; - dat het ADEPS-centrum met zijn activiteit zal kunnen doorgaan met de uitvoering van het voorontwerp en dat stages en opleidingen van hogere kwaliteit georganiseerd zullen kunnen worden, gelet op de uitbreiding van de waterplas (officiële banen voor regatta's) en dat synergieën met het ontspanningscentrum overwogen moeten worden (zeilstages voor de bezoekers van het ontspanningscentrum,...);

Overwegende dat de nieuwe afbakeningsvariant, om de vragen van de CRAT te beantwoorden wat betreft de energieverspilling van het op het voorontwerp van herziening van het gewestplan steunende project en de omvang van zijn CO2-emissies, voordeel wil trekken uit het afzien van de alpineskipiste, de aanzienlijke vermindering van de handelspanden, ongeveer 65 %, en de vermindering van de verplaatsingen doordat voorrang wordt verleend aan het verblijfstoerisme ten opzichte van het ééndagstoerisme;

Conclusies van het aanvullende onderzoek.

Onderzoek van de overeenstemming van de doelstellingen van het voorontwerp met de gewestelijke opties Overwegende dat de auteur van het onderzoek, het onderzoek van de overeenstemming van de doelstellingen van het voorontwerp met de gewestelijke opties uitgevoerd in het oorspronkelijke effectenonderzoek, bevestigt;

Overwegende dat door de toegang tot de winkels alleen voor te behouden aan de bezoekers van het recreatiecentrum en door hun oppervlakte tot 8 000 m2 te beperken, de nieuwe afbakeningsvariant verenigbaar wordt geacht met de doelstellingen van het gewestelijk ruimtelijk ontwikkelingsplan omdat ze een antwoord biedt op het bezwaar betreffende de oprichting van winkels ver van de steden en woonkernen;

Validering van de sociaal-economische behoeften die het voorontwerp verantwoorden Overwegende dat als het oorspronkelijke effectenonderzoek drie aantrekkelijkheidsfactoren in aanmerking genomen heeft om het invloedsgebied te bepalen, met name : het verblijf, de sportattracties en de winkels, ten gevolge van de vermindering van de commerciële oppervlakte van 23 000 m2 tot 8 000 m2 slechts twee aantrekkingsfactoren in aanmerking genomen werden voor het aanvullende effectenonderzoek, met name : het verblijf en de sportattractie;

Overwegende dat, ten gevolge van deze wijziging, de auteur van het onderzoek van mening is dat het jaarlijks bezoekpotentieel van het recreatiecentrum begrepen is tussen : - 198 000 en 297 000 dagbezoekers voor de attracties; - 148 000 tot 222 000 verblijvende bezoekers;

Overwegende dat de schattingen een hoog potentieel aan bezoekers bevestigen maar dat deze schattingen echter lager liggen dan eerder gedacht;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek van mening is dat, zelfs als het project dat wordt ondersteund door de nieuwe afbakeningsvariant enigszins ervan verschilt door het feit dat hij een glijcentrum omvat maar geen pistes voor alpineskiën als dusdanig, hij zal moeten concurreren met de bestaande en toekomstige synthetische of kunstmatige glijcentra die in de buurt liggen : - Ice mountain in Komen; - Loisinord in Noeux-les-Mines (Frankrijk); - Snow Games in ontwerp in Lessen;

Overwegende dat hetzelfde risico inzake concurrentie te vrezen is wat betreft de waterparken in de nabijheid van de site : - Aqua Tournai in Doornik; - Nautisport in Edingen;

Overwegende dat het effect van het recreatiecentrum op de winkels van het klantengebied helemaal te verwaarlozen zal zijn, aangezien de winkels van het recreatiecentrum enkel toegankelijk zijn voor het toeristisch cliënteel dat een toegangsprijs heeft betaald;

Overwegende dat de globale schatting die het creëren van 800 jobs voorziet zoals aangeduid door de promotor van het recreatiecentrum natuur en sport, als realistisch wordt beschouwd door de auteur van het onderzoek;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek, in de huidige toestand van het gewestplan, de onmogelijkheid bevestigt om een nieuwe afbakeningsvariant uit te voeren zoals bedoeld in het aanvullende onderzoek, gelet op het ontbreken van een groot beschikbaar recreatiegebied;

Overwegende dat de noodzaak om het gewestplan Doornik-Leuze-Péruwelz te herzien, dus door het aanvullend onderzoek wordt bevestigd;

Beoordeling van de waarschijnlijke niet-verwaarloosbare effecten bij de verschillende stappen voor de uitvoering van de afbakenings- en uitvoeringsvarianten.

Lucht en klimaat Overwegende dat de auteur van het onderzoek van mening is dat de effecten van de nieuwe afbakeningsvariant op het microklimaat verwaarloosbaar zullen zijn door het afzien van het gebouw van ongeveer 65 meter hoog dat voorzien was in het project ondersteund door deze variant;

Overwegende dat, wat de CO2-emissies betreft, de auteur van het onderzoek een positief effect verwacht op het globaal energetisch verbruik van het project ondersteund door de nieuwe afbakeningsvariant door het feit dat er wordt afgezien van de pistes voor alpineskiën, door de vermindering van de oppervlakte bestemd voor winkels en de vermindering van de verplaatsingen door het feit dat er voorrang wordt gegeven aan het verblijfstoerisme t.o.v. van het ééndagstoerisme;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek besluit dat deze wijzigingen het globaal energetisch verbruik van het project ondersteund door de nieuwe afbakeningsvariant verminderen en dus de CO2-emissies met 10 %;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek op deze basis de hoeveelheid CO2 evalueert die jaarlijks wordt geproduceerd door het project ondersteund door de nieuwe afbakeningsvariant, op 13 006 ton zonder warmtekrachtkoppeling en op 12 602 ton met warmtekrachtkoppeling;

Overwegende dat, ten gevolge van deze evaluatie, de auteur van het onderzoek de ecologische opportuniteit van het gebruik van de warmtekrachtkoppeling in het project ondersteund door de nieuwe afbakeningsvariant opnieuw in vraag stelt;

Grond- en oppervlaktewater Overwegende dat het project ondersteund door de nieuwe afbakeningsvariant de watercyclus in acht neemt door de beperking van de impregnatie van de gronden en het verbruik van drinkwater, de terugwinning van het regenwater en de aanleg van gescheiden rioleringsnetwerken voor afvloeiend hemelwater en afvalwater;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek erkent dat deze maatregelen de afwatering zullen verminderen maar dat het niet mogelijk is, in dit stadium van het project, om met nauwkeurigheid het volume van deze vermindering te bepalen;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek van mening is dat het effectenonderzoek uitgevoerd in het kader van de vergunningsaanvragen met nauwkeurigheid de actieve oppervlakten, de volumes afvloeiend hemelwater en het afvloeiingsdebiet zal moeten bepalen;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek het geloosde afvalwater op 6 000 equivalent-inwoners evalueert, hetzij lozingen die gelijk staan met de evaluatie van het oorspronkelijk onderzoek;

Overwegende dat in een eerste schatting de geloosde vracht (6 000 equivalent inwoners) dezelfde is als de mogelijkheid tot maximale verhoging van de verwerkingscapaciteit van het station van Hollain;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek echter aanbeveelt dat de oprichting van één of zelfs twee zuiveringsstations binnen de omtrek van het project ondersteund door de nieuwe afbakeningsvariant kan worden overwogen in het kader van de latere vergunningsaanvragen of dat alternatieve technische oplossingen zoals de bezinkbassins kunnen worden overwogen in plaats van een aansluiting op het zuiveringsstation van Hollain;

Overwegende dat ten gevolge van de herdefiniëring van de activiteiten van het recreatiecentrum de auteur van het onderzoek de lozingen voor het glijcentrum en het waterpark op ongeveer 39 000 m3 per jaar herschat, hetzij een vermindering van 10 % ten opzichte van het project ondersteund door het voorontwerp van herziening van het oorspronkelijk gewestplan;

Overwegende dat het project ondersteund door de nieuwe afbakeningsvariant een watercyclus in een gesloten circuit beoogt door de vijvers te gebruiken om het water bestemd voor de bassins te pompen en te lozen en ook voor de productie van ijs en sneeuw;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek van mening is dat als het effectief mogelijk is om geen additief te gebruiken voor de productie van ijs en sneeuw, er niettemin een potentieel risico bestaat van kwaliteitswijziging van het oppervlaktewater in geval van gebruik van chloor in het waterpark;

Grond en ondergrond Overwegende dat de nieuwe afbakeningsvariant de bestemming van drie ontginningsgebieden wijzigt : een deel van de zandgroeve van Bois de Fouage, de voormalige zandgroeve van Bois de Péronnes en de voormalige zandgroeve van Maubray;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek van mening is dat "de impact van het ontwerp op het gedeelte van de afzetting die heden uitgebaat wordt, onbestaand is" aangezien het oostelijke gedeelte van het ontginningsgebied van de "Bois de Fouage" dat door een vergunning gedekt is, niet meer het voorwerp uitmaakt van een bestemmingswijziging;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek de nadruk legt op het feit dat de opneming als parkgebied met als overdruk een omtrek voor de uitbreiding van de ontginning op het nog niet uitgebate gedeelte van het ontginningsgebeid van de "Bois de Fouage" de handhaving van de afzetting van dat gebied mogelijk maakt;

Overwegende dat het belang van een dergelijke verrichting om twee redenen evenwel een open vraag blijft : - de ontginning van dat gebied zal een nieuwe herziening van het gewestplan nodig maken terwijl de vorige planherziening tot opneming van dat gebied op 26 juni 2003 beëindigd werd; - de eventuele ophogingen bestemd voor de aanleg van een golfoefenterrein dat op die plaats gepland is door voorschrift *P1 zouden een verhoging van het volume van afgegraven aarde in geval van ontginning van deze afzetting teweegbrengen;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek de wijziging van de bestemming van de reeds uitgebate gedeelten van de andere ontginningsgebieden niet op de helling zet;

Overwegende dat wat betreft het risico voor toevallige verontreiniging van de gronden, de auteur van het onderzoek een laag risico vaststelt, dat voornamelijk gebonden is aan de verliezen van koolwaterstof op de landschapachtige parkeerterreinen;

Overwegende dat ten gevolge van de beoordeling van de verontreinigde aard van de weg te graven gronden gebonden aan de uitbreiding van de "Grand Large", de beschikbare gegevens en de 30 genomen monsters geen enkel spoor van verontreiniging in de zin van het besluit van de Waalse Regering van 4 maart 1999 vertonen;

Overwegende dat de auteur van het volume te wijten aan deze uitbreiding op 325 500 m3 schat en dat hij in de mogelijkheid van opslag van deze gronden in de in uitbating zijnde zandgroeve Deviaene voorziet;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek van mening is dat baggerwerken waarschijnlijk noodzakelijk zullen zijn om de organisatie van wedstrijden op de uitgebreide "Grand Large" mogelijk te maken; dat het beheer van de uit de bedding en oevers van de waterlopen en watervlakken verwijderde stoffen geregeld wordt bij het besluit van de Waalse Regering van 10 juni 1999; dat de aan die eventuele baggerwerken gebonden milieugevolgen dan ook beperkt zullen zijn;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek van mening is dat bij gebrek aan pompen het karstrisico bijna nietig is en dat hij geen andere grote risico's vaststelt wat betreft de grond of de ondergrond;

Fauna en flora Overwegende dat de auteur van het onderzoek van mening is dat de waardevolle sites ecologisch gezien beschermd worden door hun opneming als natuurgebied;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek evenwel van mening is dat de nieuwe afbakeningsvariant in de omtrek van het beukenbos met hyacinten in het natuurlijke gebied niet opgenomen wordt en dat haar opneming als recreatiegebied een belangrijke druk op het milieu en waarschijnlijk het verdwijnen op termijn van de rand van het beukenbos impliceert;

Overwegende dat hij ook vaststelt dat dat gebied volledig omringd is en verstoken is van elke verbinding met het ecologische netwerk;

Overwegende dat hij van mening is dat er een risico is voor breuk van het ecologische netwerk naar gelang van de behandeling van de perken van het ontwerp dat ten grondslag ligt aan de nieuwe afbakeningsvariant;

Overwegende dat de uitbreiding van de "Grand Large" in uitvoering van het gewestplan het biologisch zeer waardevolle gebied genoemd "pré humide du Grand Large" geïdentificeerd door het "Parc Naturel des Plaines de l'Escaut (PNPE) en binnenkort opgenomen in de inventaris van de biologisch zeer waardevolle gebieden van het Waalse Gewest duidelijk zal verminderen;

Gezondheid Overwegende dat in de aanvulling de auteur van het onderzoek de verhoging beoordeelt van de geluidshinder gebonden aan het verkeer, die veroorzaakt is door het ontwerp dat ten grondslag ligt aan de nieuwe afbakeningsvariant;

Overwegende dat hij van mening is dat de geluidshinder gebonden aan het verkeer, die veroorzaakt is door het ontwerp dat ten grondslag ligt van de nieuwe afbakeningsvariant, belangrijker zal zijn (+1 dB(A)) tijdens de spitsperioden voor de dorpen Vezoncheau, Morlies en in een geringere maat, Maubray ten opzichte van de woonfunctie;

Aangename leefomgeving Overwegende dat de auteur van het onderzoek van mening is dat het aantal gezichtspunten op het ontwerp dat ten grondslag ligt aan de nieuwe afbakeningsvariant, beperkt is door de aanwezigheid van talrijke bosgroeperingen en boomrijen met name langs de kanalen;

Overwegende dat de infrastructuren die langs de waterplas, in de "Bois de Fouage" gepland zijn, duidelijk zichtbaar zullen zijn als ze niet aangepast worden aan de kwaliteit van dat landschappelijk geheel;

Overwegende dat hij onderstreept dat het gebouw waarin het waterpark aangebracht is, hoger zou kunnen zijn dan het schutbos en zichtbaar zou kunnen zijn;

Overwegende dat hij van mening is dat de loopbrug die het noordelijke en het oostelijke gedeelte verbindt, een zichtbare duidelijke breuk zal zijn in het opmerkelijke landschap van het kanaal;

Overwegende dat hij ten slotte van mening is dat de uitbreiding van de waterplas in het westen de waarneming ervan zal wijzigen door een nog ruimere zichtbare opening;

Overwegende dat hij als conclusie een duidelijke impact vaststelt voor de volgende gezichtspunten : - het watercentrum Adeps; - de landwoningen gelegen "rue du Bois" en op de vijf woonboten langs de "Grand Large"; - de geïsoleerde woning ten noorden van de omtrek; - de "rue de Hollain" in haar gedeelte inbegrepen in de "ois de Péronnes"; - de geïsoleerde woningen langs het oude kanaal; - de woningen van de sluiswachters; - de trekpaden en met name de "RAVeL";

Overwegende dat de auteur van het onderzoek van mening is dat de afschaffing van de landschappelijk waardevolle omtrek als overdruk van de recreatiegebieden aanvaardbaar is van het moment dat het ADESA-onderzoek de beboste ruimten zelfs uitsluit; dat er bovendien geen reden is om ze te behouden op het natuurlijke gebied en het parkgebied die in het hart van de "Bois de Fouage" gepland zijn gezien hun relatief beperkte oppervlakten en hun omringde aard binnen bebouwbare gebieden;

Overwegende dat hij nochtans van mening is dat de landschappelijk waardevolle omtrek die behouden wordt als overdruk van het groengebied dat langs de "Grand Large" gelegen is, uitgebreid zou moeten worden op het recreatiegebied over een diepte van 20 m langs de oevers en op een belangrijkere diepte op de scherpe hoek van het bos zodat de landschappelijke waarde van die bosrand behouden wordt;

Materiële en erfgoedgoederen Overwegende dat geen patrimoniaal of ecologisch waardevolle site getroffen zal worden door de nieuwe afbakeningsvariant;

Mobiliteit Overwegende dat de nieuwe afbakeningsvariant de werking van het ontwerp dat ten grondslag ligt aan het voorontwerp van herziening van het gewestplan fundamenteel herziet, met name door de voorkeur te geven aan de verblijfsbezoekers boven de eendagsbezoekers, door de handeloppervlakten te verminderen door de toegang van de bezoekers tot het recreatiegebied te beperken;

Overwegende dat deze variant ook de toegankelijkheid tot de site herziet, waarbij ze enkel in twee toegangen voorziet : - een noordelijke ingang door de N503 bestemd voor de gehuisveste bezoekers en het personeel (1 000 parkeerplaatsen waaronder 200 voor het personeel); - een zuidelijke ingang door de "rue de Hollain" bestemd voor de eendagsbezoekers en het personeel (1 000 parkeerplaatsen waaronder 200 voor het personeel);

Overwegende dat de schattingen van het aantal bezoekers herzien zijn in het aanvullend effectonderzoek met inachtneming van deze wijzigingen;

Overwegende dat een mobiliteitsonderzoek d.d. 22 augustus 2008 verricht is op verzoek van de gemeente Brunehaut door het studiebureau SRATEC;

Overwegende dat in het aanvullende effectonderzoek de auteur van het onderzoek de analyse van het mobiliteitsonderzoek van STRATEC overweegt;

Overwegende dat uit de nieuwe schattingen blijkt dat het aantal jaarlijke bezoekers tussen 346 000 en 519 000 bedraagt;

Overwegende dat volgens de hoogste schattingen dit aantal bezoekers gemiddeld 817 voertuigen per dag veroorzaakt; dat dat aantal voertuigen op een gemiddelde zaterdag in het seizoen 1 225 bedraagt en dat het maximale spitsrisico op 1 800 voertuigen per dag wordt geraamd;

Overwegende dat het aantal voertuigen veroorzaakt door het verkeer van de bedienden en de leveringen op 652 equivalent-privé-voertuigen per dag wordt geschat;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek van mening is dat in die omstandigheden de last veroorzaakt door het ontwerp dat ten grondslag ligt van de nieuwe afbakeningsvariant, opgeslorpt kan worden door het plaatselijke en hoofdwegennet en dat de capaciteiten van de wegen van het netwerk zelfs tijdens de spitsuren helemaal niet bereikt worden;

Overwegende dat om het kruispunt "rue de Péronnes/N507" veilig te maken, de auteur van het onderzoek de aanleg van een rotonde op dit kruispunt aanbeveelt, zoals voorgesteld in het onderzoek van STRATEC;

Overwegende dat de stroom van het zware verkeer voor de zandgroeve en het ontwerp dat ten grondslag ligt aan de nieuwe afbakeningsvariant relatief gering is;

Overwegende dat wat betreft de alternatieve compensatie die voorziet in de mogelijke oprichting van een rechtstreekse toegang tot de N52 via de "Grand Route (N503) voor het verkeer gebonden aan de ontginning van de zandgroeve, de auteur van het onderzoek van mening is dat in geval van handhaving van de huidige toegang, de geluidshinder betreffende het verkeer aanvaardbaar zal zijn zowel voor de dorpen gelegen ten noorden van het ontwerp als voor het recreatiegebied;

Overwegende dat de voornamelijke hinder gebonden is aan opwaaiend stof en dat de auteur van het onderzoek aanbeveelt dat de vrachtwagens bij het verlaten van de zandgroeve door een waterbak rijden om die hinder te verminderen;

Netwerken en andere infrastructuren Overwegende dat de auteur van het onderzoek de effecten op de netwerken en infrastructuren bevestigt die hij bij het eerste onderzoek had aangeduid;

Activiteiten Overwegende dat de auteur van het onderzoek acht dat de bestemming van het vliegveld als landbouwgebied niet de stopzetting betekent van de activiteit van het vliegveld van Maubray;

Overwegende dat de uitvoering van de nieuwe afbakeningsvariant en meer bepaald de uitdieping van de Grand Large naast de samenwerkingsverbanden die overwogen kunnen worden de Tournay Yacht Club in staat zal stellen als Olympische disciplines erkende regatta's te organiseren;

Overwegende dat de nieuwe afbakeningsvariant noch aan het verkeer noch aan de oevers van het kanaal afbreuk doet;

Overwegende dat het op de nieuwe afbakeningsvariant steunende voorontwerp geen impact op de activiteit van de sluis stroomopwaarts de "Grand Large" heeft;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek evenwel erop wijst dat de binnenvaart verstoord zou kunnen worden mocht de loopbrug die in het vooruitzicht gesteld wordt stroomopwaarts de sluit om het noordelijke en het zuidelijke deel van het ontspanningscentrum te verbinden, de doorvaarthoogte van 7 m, opgelegd door de beheerders van de waterwegen, niet in acht nemen;

Overwegende dat de roeiersclub en het ADEPS-centrum hun activiteiten zullen kunnen verderzetten;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek tot slot van geen enkel bijzonder toegangsprobleem gewag heeft gemaakt en besluit dat er samenwerkingen tot stand zouden moeten komen tussen de verschillende activiteiten op de locatie;

Overwegende dat het ontginningsgebied getroffen wordt door de immobilisatie van het het nog niet uitgebate noordelijke deel van het ontginningsgebied van het "bois de Fouage";

Overwegende dat de nieuwe afbakeningsvariant de schrapping van 15,84 ha landbouwgebied en de immobilisatie van 24,34 ha land gewijd aan de landbouw als gevolg zal hebben en dat één van de landbouwbedrijven daardoor één derde van de totale oppervlakte die als veehouderij dienst doet zal verliezen;

Compensaties Overwegende dat de nieuwe afbakeningsvariant waarvan de Regering akte heeft genomen op 21 maart 2008 gedeeltelijk tegemoetkomt aan de bezwaren van de auteur van het onderzoek en de CRAT daar de optie genomen wordt om het deel van de zandgroeve Deviaene dat onder de vergunning voor ontginningsgebieden valt, in stand te houden;

Overwegende dat de Regering daarnaast voorstelt om de opneming te compenseren van 92,35 ha nieuwe gebieden die door de nieuwe afbakeningsvariant bestemd worden voor bebouwing via de aanvulling van de aanvankelijke regeling, met de omvorming van een ontginningsgebied gelegen in de noordelijke rand van de locatie van het ontspanningscentrum tot een natuurgebied en een groengebied en door een aanvullende operationele alternatieve compensatie met het oog op de uitbreiding van de waterplas "Grand Large" ter uitvoering van het gewestplan om er watersportcompetities te kunnen houden;

Overwegende dat de nieuwe afbakeningsvariant in deze configuratie het bebouwingsgebied in het betrokken gewestplan een met 15,42 ha verhoogd saldo vertoont;

Overwegende dat het aanvullende effectenonderzoek de compensaties, voorgesteld ten opzichte van hun overeenstemming met artikel 46, § 1, van het Wetboek en ten opzichte van hun effecten op het leefmilieu, overeenkomstig het nieuwe bestek aangevuld ter uitvoering van het decreet van 20 september 2007 onderzocht heeft;

Overwegende dat de milieueffecten van de omvorming van het recreatiegebied van de heuvel van Maubray, gelegen bezuiden het vliegveld, waarvan een gedeelte gemarkeerd staat als biologisch zeer waardevolle locatie, genaamd "Butte sableuse de l'aérodrome de Maubray", tot natuurgebied (10,58 ha) en van het ontginningsgebied van de voormalige zandgroeve van het bos van Lanchon tot bosgebied (3,97 ha), tot groengebied (1,18 ha) en tot parkgebied met overdruk *P3 (0,06 ha) reeds bestudeerd zijn in het aanvankelijke effectenonderzoek daar ze zich binnen de onderzochte omtrek bevinden, en positief zijn bevonden;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek van mening is dat de omvorming van het gebied voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen van het vliegveld tot landbouwgebied (14,27 ha), voor het deel ingenomen door de "start- en landingsbaan", en tot natuurgebied, voor het deel dat in het aanvankelijke effectenonderzoek bekend staat als een Natura 2000-habitat tegelijk de bebouwing ervan voorkomt en toelaat dat de ontspanningsactiviteiten in de open lucht zoals ze nu bestaan verder plaats blijven vinden zonder nadeel te berokkenen aan de landbouwactiviteit gelet op de geringe landbouwwaarde van de betrokken gronden;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek daarentegen aanbeveelt dat het gebied voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen in stand gehouden wordt recht tegenover de gebouwen van "Tournai Air Club";

Overwegende dat de auteur van het onderzoek van mening is dat de omvorming van het ontginningsgebied Maubray tot natuurgebied die biologisch hoogst waardevolle locatie van een bijzondere bescherming zal voorzien en dat de omvorming van het zuidelijk deel ervan tot een groengebied voor een overgang zal zorgen tussen de reserve en de spoorlijn;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek evenwel aanbeveelt het saldo van het ontginningsgebied om te vormen tot grondgebied daar hij de inbedrijfname ervan weinig verenigbaar acht met de instandhouding van de zandwanden en de rust die in het naburige natuurreservaat vereist is;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek aanbeveelt af te zien van de omvorming van het niet-uitgebate deel dat niet onder de vergunning voor ontginningsgebieden valt, gelegen in het bos van Fouage, tot parkgebied met een uitbreidingsomtrek voor ontginningsgebieden (12,20 ha) om de ontginningsactiviteiten ingegeven tijdens de herziening van het gewestplan waarbij dat gebied in 2003 opgenomen werd, in stand te houden;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek van mening is dat de omvorming van het recreatiegebied genoemd "Le Petit Large" tot niet-bebouwingsgebied elk risico op druk uitgeoefend door de ontspanningsactiviteiten op het ecologisch netwerk dat in het omliggende gebied tot ontwikkeling is gekomen, opheft (o.a. de vijvers en de megaphorbiaie in de nabijheid van de locatie);

Overwegende dat de auteur van het onderzoek van mening is dat de vooropgestelde bestemming als groengebied niet bijzonder oordeelkundig is en aanbeveelt om het gebied gedeeltelijk om te vormen tot landbouwgebied en anderdeels tot bosgebied, overeenkomstig de aangetroffen grondinnemingen;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek daarnaast aanbeveelt om de biologisch zeer waardevolle locatie, "pré humide du Grand Large" genoemd, aangeduid door het "Parc Naturel des Plaines de l'Escaut" in stand te houden door de omvorming van het bestaande recreatiegebied tot natuurgebied;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek evenwel van mening is dat de bijkomende alternatieve compensatie die ertoe strekt de waterplas, "Grand Large" genoemd, uit te breiden, een potentiële verstoring teweegbrengt van de biologisch zeer waardevolle locatie, "pré humide du Grand Large" genoemd, aangeduid benoorden de "Grand Large" aanbeveelt om de omtrek van de toekomstige waterplas plaatselijk aan te passen om dat milieu gedeeltelijk in stand te houden;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek het verontreinigd karakter van de af te graven aarde in verband met de uitbreiding van de "Grand Large" beoordeeld heeft; dat de beschikbare informatie en de 30 monsters genomen op de loactie geen enkel spoor van verontreiniging vertonen;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek van mening is dat de alternatieve compensatie met het oog op de oprichting van een VZW belast met het ecologisch beheer van de interessante biotopen en de uitwerking van een beheersplan gunstig is voor het milieu voor zover het ruimtelijk interventiegebied uitgebreid wordt naar de gehele locatie en zijn actiegebied de uitvoering van het ontspanningscentrum zou dekken vanaf de uitwerking van het gemeentelijk plan van aanleg tot aan de organisatie en de planificatie van de werf;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek van mening is dat de alternatieve compensatie met het oog op het inleggen van een bus tussen de stations en het ontspanningscentrum een positief effect heeft op de mobiliteit van de internationale klanten, in het geval een internationaal station als Rijsel wordt aangedaan, en van de werknemers van het ontspanningscentrum, ingeval het station van Doornik wordt aangedaan;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek de conclusies van het aanvankelijke effectenonderzoek nuanceert wat betreft de aanleg van een rechtstreekse toegangsweg naar de N52 voor het verkeer in verband met de uitbating van de zandgroeve voor zover hij acht dat de verkeersstroom van het vrachtvervoer beperkt is en hun hinder aanvaardbaar is zowel voor de dorpen gelegen benoorden het op de nieuwe afbakeningsvariant steunende ontwerp als voor het ontspanningscentrum met het voorbehoud dat er maatregelen worden getroffen voor de inperking van opwaaiend stof;

Overwegende dat uit de analyse van de voorgestelde planologische compensaties volgende aanbevelingen worden gemaakt : - instandhouding van een gebied voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen recht tegenover de gebouwen van Tournai Air Club; - instandhouding van het nog niet uitgebate ontginningsgebied opgenomen bij de herziening van het gewestplan uit 2003; - omvorming van het recreatiegebied genoemd "Le Petit Large", gelegen ten oosten van de Schelde, binnen de perken van de feitelijke toestand, tot landbouwgebied (3,16 ha) en bosgebied (3,92 ha); - omvorming van het gedeelte van het recreatiegebied gelegen benoorden de "Grand Large", aangeduid als biologisch zeer waardevolle locatie genoemd "pré humide du Grand Large" tot natuurgebied (1,79 ha); - aanpassing van de uitbreidingsomtrek van de "Grand Large" in functie van de configuratie van het voorgaande natuurgebied; - omvorming van het saldo van het ontginningsgebied genoemd "sablière de Maubray" tot groengebied (2,68 ha);

Overwegende dat de auteur van het onderzoek tot slot van mening is dat, mocht rekening gehouden worden met zijn aanbevelingen, de instandhouding van een niveau van planologische compensaties gelijk aan dat voorgesteld voor de nieuwe afbakeningsvariant het zou verantwoorden om één of meerdere bijkomende planologische compensatie(s) in het vooruitzicht te stellen beantwoordend aan een totale oppervlakte van 7,14 ha;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek aanbeveelt om bijvoorbeeld andere recreatiegebieden hun statuut te ontnemen of het ontspanningsgebied voorzien voor het ontspanningscentrum dienovereenkomstig te beperken ofwel een alternatieve compensatie van energetische aard te overwegen die als doel zou hebben het percentage vast te stellen van de hernieuwbare energieën die optreden in de energiebevoorrading van het op de nieuwe afbakeningsvariant steunende ontwerp tot een cijfer dat gelijk is aan het percentage vastgesteld door de Europese Unie tegen 2020, namelijk : 20 %;

Overwegende dat uit de analyse van de effecten van de nieuwe afbakeningsvariant, waarvan akte genomen werd door de Regering, op het leefmilieu volgende aanbevelingen worden getrokken voor de zonering : - instandhouding van het ontginningsgebied opgenomen op het gewestplan in 2003; - opneming van een natuurgebied in het "bois de Fouage" binnen de perken vastgesteld door de auteur van het onderzoek; - opneming van ecologische doorgangsomtrekken als overdruk op het ontspanningsgebied tussen het beukenbos met boshyacinthen van het "bois du Fouage" en het Natura 2000-gebied in het noorden, via de bestaande waterloop, en het biologisch zeer waardevolle gebied van de vijver van Fouage in het oosten; - instandhouding van het gebied voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen van het vliegveld recht tegenover de bestaande gebouwen; - opneming van landschappelijk waardevolle omtrekken als uitbreiding van de bestaande omtrek benoorden het kanaal om de ontspanningsinfrastructuren in hun landschappelijke context op te nemen; - opneming van een landschappelijk waardevolle omtrek als uitbreiding van de bestaande omtrek op het kanaal en de oever als overdruk van de waterplas van de "Grand Large" gelegen is, met een deel van het groengeboed gelegen bezuiden laatstgenoemde en van het ontspanningsgebied opgenomen benoorden het kanaal over een diepte van 20 meter en over een grotere diepte in de punt van het "bois de Fouage"; - - schrapping van de landschappelijk waardevolle omtrek opgenomen als overdruk van het parkgebied overwogen bezuiden de uitbreiding van de zandgroeve Deviaene en het natuurgebied overwogen midden in het "bois de Fouage"; - opneming van een bijkomend voorschrift op het ontspanningsgebied dat een landschappelijk waardevolle omtrek bevat gelegen in de punt van het "bois de Fouage" zodat de hoogte van de gebouwen beperkt wordt en zo de landschappelijke kwaliteit van de bosrand te handhaven;

Overwegende dat de CRAT opmerkingen en bezwaren heeft uitgedrukt over het aanvullend milieueffectonderzoek op 9 december 2008 (08/A. 735-AN);

Overwegende dat de CRAT met tevredenheid akte neemt van de evolutie van het voorontwerp van herziening van het gewestplan en de aanpassing ervan aan de voorafgaandelijke geopperde bemerkingen;

Overwegende dat de CRAT evenwel vragen heeft bij het werkelijk economisch belang van het op de nieuwe afbakeningsvariant steunende project en bij de effecten die de Regering ervan verwacht voor het algemeen belang wegens de conclusies van de auteur van het onderzoek wat betreft de bezoekersaantallen en de concurrentie met de sector van de bestaande kunstmatige skipistes;

Overwegende dat de CRAT de conclusies aanhaalt van het mobiliteitsonderzoek besteld door de gemeente Brunehaut bij het ingenieursbureau STRATEC;

Overwegende dat de CRAT wat de zonering betreft van mening is dat de instandhouding van het ontginningsgebied in het hart van de omtrek niet noodzakelijkerwijs onverenigbaar is met de aanleg van een golfpractice en dat de reden voor de bestemming van sommige gebieden als natuurgebied niet omstandig genoeg uitgewerkt is in het effectenonderzoek;

Overwegende dat de CRAT van mening is dat de opneming van een ecologisch doorgangsgebied op het plan, zoals aanbevolen door de auteur van het onderzoek, onoordeelkundig is en dat een bijkomend voorschrift beter aangepast zou zijn;

Overwegende dat de CRAT van mening is dat er geen voldoende waarborg bestaat wat betreft de gevolgen van het op de nieuwe afbakeningsvariant steunende project op de vijvers;

Overwegende dat de Regering van mening is dat niet getwijfeld moet worden aan de gevolgen van het op de nieuwe afbakeningsvariant steunende project daar de auteur van het onderzoek besluit dat de ramingen van de bezoekersaantallen, hoewel die lager liggen dan de aanvankelijke hypotheses, een hoog bezoekerspotentieel bevestigen, dat dat potentieel voor een buitenlandse klantenbestand zal zorgen in Wallonië en dat de raming van 700 rechstreekse banen en 100 onrechstreekse realistisch is;

Overwegende dat de Regering de auteur van het onderzoek bijtreedt over het geheel van de aanbevelingen die hierover zijn geopperd behalve de instandhouding van een deel van het gebied voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen van het vliegveld van Maubray, de opneming van ecologische doorgangsgebieden als overdruk van het recreatiegebied opgenomen benoorden het kanaal en de opneming van een bijkomend voorschrift in de punt van het "bois de Fouage" om de hoogte van de gebouwen te beperken en zo de landschappelijke kwaliteit van de bosrand te handhaven;

Overwegende dat de Regering immers de optie had afgewezen die erin bestond een vliegveld in stand te houden te Maubray toen zij het voorontwerp van herziening van het gewestplan heeft aangenomen daar zij op die plaats het glij- en sportcentrum voorzag;

Overwegende dat de hercentrering van die infrastructuur bezuiden de "Grand Large" evenwel het feit niet verantwoordt dat de instandhouding van het vliegveld definitief is op een locatie waar de hinder voor fauna en flora reeds zwaar wordt genoemd door de auteur van het onderzoek;

Overwegende dat in tegenstelling tot wat de CRAT beweert, de auteur van het onderzoek de bestemming van sommige gebieden als natuurgebied heeft bekrachtigd wegens het hogere belang ervan voor de ecologie; dat de studie immers het volgende vaststelt : Bos met boshyacinten in het "bois de Lanchon" en het "bois de Fouage" In het bos van Lanchon wordt een stuk beukenbos waargenomen van de Asperulo-Fagetum (Natura 2000 habitat, code 9130). Dat habitat is eveneens aanwezig in het bos van Fouage.

Het deel van het beukenbos Asperulo-Fagetum genoemd wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van de beuk (Fagus sylvatica), de kastanjelaar (Castanea sativa), de eik (Quercus sp.) en de berk (Betula pubescens) en van de soorten zoals de bosanemoon (Anemone nemorosa), de gele dovenetel (Lamium galeabdolon), de ruige veldbies (Luzula pilosa) en de drienerfmuur (Moehringia trinervia). Er worden eveneens boshyacinten waargenomen (Hyacinthoides non-cripta), beschermd bij bijlage VII en typisch voor het onderhout van dat soort beukebos, het Atlantische neutrofiele beukenbos.

Zanderige open plek van het bos van Péronnes Het zanderig gebied wordt omringd door tamelijk jonge heide (habitat F4.22, potentieel Natura 2000-habitat, code 2310 psammofiele heide met Calluna en Genista). De rand van de open plek wordt gekenmerkt door een samengaan van weinig gangbare planten : struikheide (Calluna vulgaris) met bies (Juncus effusus, Juncus conglomeratus, Juncus tenuis et Juncus bufonius) en riet (Phragmites australis).

De heuvel van Maubray Een deel van die locatie werd opgenomen in de inventaris van de biologisch zeer waardevolle locaties van het Waalse Gewest. Volgens de vaststellingen gemaakt door het ecologisch lab van de FUSAGx vormt de gehele zandheuvel, met de voormalige kartbaan, een biologisch zeer waardevolle locatie.

Op de zandheuvel werden meerdere habitats waargenomen : - grasvelden met Deschampsia flexuosa (habitat E1.73) - vormingen met Calamagostris epigeos (habitat E1.74), evenals - silicicole grasvelden met eenjarige planten (E1.19) en - silicicole grasvelden met overblijvende planten (E1.19).

Beide laatste habitats zijn kenmerkend voor de inlandse duinen met open grasvelden, habitat Natura 2000, opgenomen onder code 2330.

Voormalige zandgroeve van Maubray Die locatie is ook biologisch zeer waardevol en vormt overigens sinds dit jaar een domaniaal natuurreservaat (regeringsbesluit van 14 februari 2008).

In dat gebieden worden verschillende volgelsoorten aangetroffen, beschermd bij decreet van 6 december 2001 (bijlage I), zoals de kleine plevier (Charadrius dubius), de boomvalk (Falco subbuteo), de dodaars (Tachybaptus ruficollis) en de oeverzwaluw (Riparia riparia).

Grand Large Het "Parc Naturel des Plaines de l'Ecaut" heeft er een gesloten ontwikkelingsgebied aangeduid, bestaande uit wilgenbosjes op megaphorbiaie. Volgens de verstrekte informatie wordt die locatie binnenkort opgenomen in de inventaris van de biologisch zeer waardevolle locaties.

Floristisch onderzoek heeft aangetoond dat de locatie een belangrijke biodiversiteit bezit. Deze biologisch zeer waardevolle locatie, "pré humide du Grand Large" genoemd, is een mozaïek van natuurmilieus zoals megaphorbiaie, carex, rietvelden, irisvelden etc. In dat gebied worden verschillende vogelsoorten aangetroffen, beschermd bij het decreet van 6 december 2001 zoals de sperwer (Accipiter nisus), de sprinkhaanzanger (Locustella naevia), etc. De locatie is tevens een verblijfplaats van de groene kikker (Rana esculenta), beschermd bij bijlage IIBvan het decreet van 6 december 2001.

Het genoemde natuurpark beheert die omtrek om de ontwikkeling van het natuurlijk milieu te begunstigen;

Overwegende dat de Regering in het bijzonder het voorstel tegemoet is gekomen om het overwogen natuurgebied op te nemen in het gebied van het beukenbos met boshyacinten "Bois de Fouage" genoemd, binnen de perken vastgesteld door de auteur van het onderzoek;

Overwegende dat de Regering daarentegen de CRAT bijtreedt en bevestigt dat het niet passend is de ecologische doorgangsgebieden zoals voorgesteld door de auteur van het onderzoek op te nemen wegens hun omvang, maar van mening is dat het gemeentelijk plan van aanleg dat later uitgewerkt wordt een meer geschikt reflectieniveau bied voor de inoverwegingname ervan dan de opneming van een bijkomend voorschrift op het gewestplan;

Overwegende dat de Regering daarnaast van mening is dat de landschappelijke waardevolle omtrek die de auteur van het onderzoek aanbeveelt op te nemen als overdruk van de waterplas "Grand Large" genoemd, uitgebreid moet worden naar het gehele ontspanningscentrum gelegen in het noordwesten zodat de handelingen en werken die uitgevoerd zullen worden tussen het "Grand Large" en het voormalige kanaal eveneens beoordeeld worden vanuit hun bijdrage tot de handhaving, de vorming of de heropbouwing van het landschap dat de kern van de overwogen inrichtingen zal vormen;

Overwegende dat de conclusies van het ingenieursbureau STRATEC waarnaar de CRAT verwijst, vastgesteld worden met de ramingen van de bezoekersaantallen van de operator van het project van het ontspanningscentrum en niet in aanmerking genomen mmogen worden daar ze door de auteur van het onderzoek betwist worden;

Overwegende dat met hypothses voor gelijkwaardige bezoekersaantallen, de door beide ingenieursbureaus gebruikte methodes tot gelijkwaardige resultaten leiden;

Overwegende dat de op de locatie bestaande vijvers in het voorontwerp van herziening van het gewestplan zoals in de nieuwe afbakeningsvariant bestemd worden als parkgebied gepaard gaand met het bijkomend voorschrift "*P3" luidend als volgt : "het parkgebied met merk "*P3" wordt bestemd voor de waterplassen"; dat dat voorschrift duidelijk ertoe strekt een bestemming vast te stellen voor de betrokken waterplassen en de naleving ervan te waarborgen, bij ontstentenis van een algemeen voorschrift in verband met de waterplassen opgenomen in het gewestplan;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek nergens een bijzonder effect heeft vastgesteld op de vijvers wegens de uitvoering van de nieuwe afbakeningsvariant; dat de Regering derhalve niet begrijpt waarom de CRAT terughoudendheid aan de dag legt;

Overwegende dat de Regering van mening is dat de instandhouding van het landschappelijk belang van de punt van het "bois de Fouage" gegarandeerd wordt door de opneming van de omtrek van landschappelijk belang aanbevolen door de auteur van het onderzoek en dat de normen voor de hoogte van de gebouwen onder een gemeentelijk plan van aanleg valt; dat om die reden de aanbeveling van de auteur van het onderzoek niet in aanmerking komt;

Overwegende dat de nieuwe afbakeningsvariant in deze configuratie resulteert in de opneming van 90,85 ha nieuw bebouwingsgebied;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek, om de door hem vastgestelde effecten te verminderen, overigens meerde inrichtingsmaatregelen voorstelt die onderzocht zullen moeten worden bij de uitvoering van het op de nieuwe afbakeningsvariant;

Overwegende dat de CRAT opmerkingen en bezwaren heeft geopperd over de compensaties voorgesteld op 9 december 2008 (08/A. 735-AN);

Overwegende dat de Regering zich ernaar geschikt heeft vanaf de aanneming van het voorontwerp van herziening van het gewestplan met de bestemming van het gebied van het vliegveld van Maubray als gebied voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen;

Overwegende dat een vliegveld immers niet onder de luchthaveninfrastructuren vallen in de zin van artikel 21 van het Wetboek en dat de bestemming ervan bijgevolg vaststaat bij artikel 6, § 1, 4°, van het decreet van 27 november 1997; dat met de bemerking van de CRAT over die aangelegenheid geen rekening moet worden gehouden;

Overwegende dat de optie om het overblijfsel van de zandgroeve van Maubray uit te baten niet verenigbaar is, daar het een kleine oppervlakte betreft, met de optie om de ecologische kenmerken van het reeds uitgebate deel te beschermen;

Overwegende dat daarnaast de optie bevestigd moet worden die recentelijk door de Regering is genomen om het uitgebate deel van de zandgroeve te bestemmen als natuurgebied in de zin van de wet op het natuurbehoud;

Overwegende dat artikel 86, § 2, van het Wetboek de stedenbouwkundige lasten beperkt "tot de aanleg of de hernieuwing (...) van wegen of openbare groengebieden";

Overwegende dat de bediening van het ontspanningscentrum door een buslijn niet onder een stedenbouwkundige last valt en dat de optie van de Regering om die lijn in te voeren als alternatieve compensatie ten volle verantwoord wordt door het feit dat de auteur van het onderzoek het belang ervan volledig heeft bevestigd;

Overwegende dat hoewel daarentegen blijkt dat de aanleg van een rechtstreekse toegangsweg tot de uitbating van de zandgroeve naar de N52 via de Grand-Route (N503) onder een stedenbouwkundige last had kunnen vallen, aangegeven dient te worden dat de Regering, vrezend dat de bestaande wegen overbelast zouden raken door verkeersstromen van verschillende aard, de optie heeft genomen om die aanleg voor te stellen als alternatieve compensatie daar zij die inrichting niet meer kon opleggen als stedenbouwkundige last daar de huidige milieuvergunning die last niet oplegt;

Overwegende dat de conclusies van het effectenonderzoek de vrees van de Regering niet bevestigt daar het onderzoek ervan uitgaat dat de verkeershinder door de zandgroeve aanvaardbaar is, zowel voor de dorpen gelegen benoorden het ontwerp als voor het ontspanningscentrum;

Overwegende dat de Regering derhalve voorstelt om af te zien van die alternatieve compensatie, en zich de mogelijkheid voorbehoudt om haar als stedenbouwkundige last op te leggen bij het afleveren van de eenmalige vergunning voor de uitbreiding van de uitbating als de toestand dat op dat ogenblik vereist;

Overwegende dat de Regering ten opzichte van de conclusies van het effectenonderzoek en de aanbevelingen van de CRAT volgende planologische compensaties voorstelt : - de omvorming van het gehele gebied van openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen van het vliegveld van Maubray tot landbouwgebied; - de omvorming van het recreatiegebied gelegen ten oosten van de Schelde als landbouwgebied, overeenkomstig de aanbeveling van de CRAT; - omvorming van het gedeelte van het recreatiegebied gelegen op de westelijke oever van de "Grand Large", binnen de door de auteur vastgestelde perken van de biologisch zeer waardevolle locatie genoemd "pré humide du Grand Large", tot natuurgebied; - de omvorming van het gehele ontginningsgebied van Maubray tot natuurgebied en groengebied; - de omvorming van het gehele ontginningsgebied van het bois de Lanchon tot bos-, groen- en parkgebied; - de omvorming van een deel van het recreatiegebied gelegen in het noordoosten van de Grand Large tot bosgebied;

Overwegende dat de nieuwe afbakeningsvariant, rekening houdend met de voorgestelde compensaties, resulteert in een verhoging van het bebouwingsgebied in het betrokken gewestplan met 21,58 ha;

Overwegende dat de Regering rekening houdend met de conclusies van het effectenonderzoek en de aanbevelingen van de CRAT van mening is dat de alternatieve compensaties die zij voorstelde in aanmerking moeten worden genomen, uitgezonderd de compensatie met het oog op de aanleg van een rechtstreekse toegangsweg tot de uitbating van de zandgroeve naar de N52 via de Grand-Route (N503);

Overwegende dat de auteur van het onderzoek en de CRAT de relevantie van de voorstellen van de Regering inderdaad niet in twijfel trekken maar hun kwalificatie als alternatieve compensatie betwisten;

Overwegende dat de Regering door de combinatie van de door haar voorgestelde compensaties van mening is dat zij verhoudingsgewijs ingegaan is op de leefmilieueffecten vastgesteld door de auteur van het onderzoek; dat immers blijkt dat de opties in aanmerking genomen door de Regering significante verbeteringen vormen van de milieutoestand van de locatie die voortgevloeid zou zijn uit de uitvoering van het voorontwerp, de verhoging van de oppervlakte voor bebouwing in het gewestplan verminderen in vergelijking met het voorontwerp en in het bijzonder garant zijn voor een betere bescherming van de bestaande biologisch zeer waardevolle locaties en van het landschap op het niveau van het watergebied van de Grand Large ten opzichte van het bestaande gewestplan;

Overwegende dat de ligging van de planologische compensaties voorgesteld als keuze voor de alternatieve compensaties eveneens bijdragen tot de aangepaste vermindering van de impact van het project op de buurt;

Overwegende, om die redenen, dat de Regering ervan uitgaat dat het project die zij voornemens is aan te nemen voldoet aan het bepaalde van artikel 46, § 1, 3°, van het Wetboek;

Overwegende dat uit de analyse van hetgeen voorafgaat blijkt dat de beste oplossing om tegemoet te komen aan de doelstellingen van de Waalse Regering met inachtneming van de doelstellingen verwoord in artikel 1 van het Wetboek erin bestaat om de opneming van een gewijzigd plan overeenkomstig de hierboven besproken redenen als ontwerp-herziening van het gewestplan in aanmerking te nemen;

Op de voordracht van de Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling, Besluit :

Artikel 1.De Waalse Regering neemt de herziening van het gewestplan Doornik-Leuze-Péruwelz voorlopig aan, overeenkomstig bijgevoegd plan, waarop de volgende gebieden opgenomen zijn : Op het grondgebied van de gemeente Antoing : - twee recreatiegebieden, gepaard gaand met het bijkomend voorschrift gemerkt "*L.1"; - een landbouwgebied; - vijf bosgebieden; - twee groengebieden; - vijf natuurgebieden; - vier parkgebieden gepaard gaand met het bijkomend voorschrift gemerkt "*P.3"°; - een parkgebied; - een landschappelijk waardevolle omtrek als overdruk op een deel van het recreatiegebied dat ten noorden van het kanaal opgenomen is; - een landschappelijk waardevolle omtrek als overdruk op de "Grand Large", op het groengebied ten zuiden, op het recreatiegebied en het natuurgebied ten westen, op het recreatiegebied en het bosgebied ten noorden en het groen- en recreatiegebied ten oosten; - een landschappelijk waardevolle omtrek als overdruk op het natuurgebied dat ten noorden van het kanaal opgenomen is aan de noord-westrand van de "Bois de Lanchon";

Op het grondgebied van de gemeente Brunehaut : : - een bosgebied; - een parkgebied;

Op het grondgebied van de gemeenten Antoing en Péruwelz : - een landbouwgebied; - een natuurgebied;

Op het grondgebied van de gemeenten Antoing en Péruwelz : - een groengebied.

Art. 2.Het volgende bijkomende voorschrift voorzien van het merk "*L.1" is van toepassing in de recreatiegebieden die bij dit besluit in het plan opgenomen zijn : "het van het merkteken "L 1" voorziene recreatiegebied is onderworpen aan clausule inzake de omkeerbaarheid van de bestemming in geval van niet-uitvoering van het project binnen zeven jaar na de inwerkingtredingsdatum van het gewestplan".

Art. 3.Het volgende bijkomende voorschrift voorzien van het merk "*P.3" is van toepassing in vier parkgebieden die bij dit besluit in het plan opgenomen zijn : "het van het merkteken "P 3" voorziene parkgebied is bestemd voor watervlakken".

Art. 4.Bij wijze van alternatieve compensatie legt de Regering hetgeen volgt op : - een alternatieve compensatie gebonden aan de mobiliteit : de verkeersverbinding met de bus tussen de stations en het recreatiecentrum; de financiering van deze verkeersverbindingen zou ten laste komen van de operator van het recreatiecentrum na aftrek, in voorkomend geval, van het door de "TEC" gesubsidieerde gedeelte; - een alternatieve milieucompensatie : de sluiting van een overeenkomst tussen de Afdeling Natuur en Bossen van het Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu van het Ministerie van het Waalse Gewest en een VZW belast met de valorisatie en het beheer van het domein om te zorgen voor een milieubeheer van de interessante biotopen die in het domein aanwezig zijn waarin het recreatiecentrum opgericht moet worden, en om een beheersplan op te maken, waarbij het recreatie- en sportcentrum een jaarlijkse dotatie stort aan bovengenoemde VZW, waarvan de samenstelling, de ruimte waarin geïntervenieerd wordt en de actiegebieden, de administratieve beheersmodaliteiten en de dotatie met de partners bepaald zullen moeten worden. Deze overeenkomst zal ter goedkeuring aan de Regering worden voorgelegd uiterlijk op de datum van de definitieve goedkeuring van de herziening van het gewestplan Doornik-Leuze-Péruwelz; - een alternatieve operationele compensatie : het graven van de "Grand Large" ter uitvoering van het gewestplan.

Art. 5.De Minister van Ruimtelijke Ontwikkeling is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 19 december 2008.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling, A. ANTOINE

^