Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 25 augustus 2022
gepubliceerd op 14 november 2022

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de procedure en de erkenningsvoorwaarden, de nadere regels voor de subsidiëring van de diensten voor gezondheidspromotie op school, alsook van het dienstproject, met toepassing van het decreet van 14 maart 2019 betreffende de gezondheidspromotie op school en in het hoger onderwijs buiten de universiteiten

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2022041915
pub.
14/11/2022
prom.
25/08/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

25 AUGUSTUS 2022. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de procedure en de erkenningsvoorwaarden, de nadere regels voor de subsidiëring van de diensten voor gezondheidspromotie op school, alsook van het dienstproject, met toepassing van het decreet van 14 maart 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 14/03/2019 pub. 17/04/2019 numac 2019011882 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de bevordering van de gezondheid op scholen en in het hoger onderwijs buiten de universiteiten sluiten betreffende de gezondheidspromotie op school en in het hoger onderwijs buiten de universiteiten


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 14 maart 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 14/03/2019 pub. 17/04/2019 numac 2019011882 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de bevordering van de gezondheid op scholen en in het hoger onderwijs buiten de universiteiten sluiten betreffende de gezondheidspromotie op school en in het hoger onderwijs buiten de universiteiten, de artikelen 5, derde paragraaf, 21, eerste lid en tweede lid, 22, eerste paragraaf, derde lid, 25, eerste paragraaf, eerste lid, 26, eerste paragraaf, 27, vijfde paragraaf, en 29, eerste paragraaf en tweede paragraaf;

Gelet op het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 28 maart 2002Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 28/03/2002 pub. 23/04/2002 numac 2002029208 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de erkenningsvoorwaarden en -procedure van de diensten, bij toepassing van het decreet van 20 december 2001 betreffende de gezondheidspromotie op school sluiten tot vaststelling van de procedure en de voorwaarden voor de erkenning van diensten;

Gelet op het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 13 juni 2002Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 13/06/2002 pub. 17/07/2002 numac 2002029323 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap betreffende de subsidies toegekend aan de diensten voor gezondheidspromotie op school, bij toepassing van het decreet van 20 december 2001 sluiten betreffende de subsidies voor diensten voor gezondheidspromotie op school;

Gelet op het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 8 maart 2007Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 08/03/2007 pub. 26/04/2007 numac 2007201220 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap betreffende het dienstenproject bij toepassing van het decreet van 20 december 2001 betreffende de gezondheidspromotie op school en bij toepassing van het decreet van 16 mei 2002 betreffende de gezondheidspromotie in het hoger onderwijs buiten de universiteit sluiten betreffende het dienstproject;

Gelet op het advies van de commissie ter promotie van de gezondheid op school, uitgebracht op 21 april 2022;

Gelet op het advies van de Raad van Bestuur van het Office de la Naissance et de l'Enfance, verleend op 27 april 2022;

Gelet op de "gendertest" van 4 mei 2022 uitgevoerd met toepassing van artikel 4, lid 2, 1°, van het decreet van 7 januari 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de integratie van de genderdimensie in alle beleidslijnen van de Franse Gemeenschap;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, uitgebracht op 17 mei 2022;

Gelet op de instemming van de minister van Begroting, gegeven op 25 mei 2022;

Gelet op het advies van het intra-Franse overlegorgaan, uitgebracht op 1 juni 2022;

Gelet op het advies nr. 71.604/2 van de Raad van State, uitgebracht op 13 juli 2022, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de minister van Gezondheid;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° schooljaar: de periode bepaald in artikel 1.9.1-1 van het wetboek voor het basis- en secundair onderwijs; 2° academiejaar: de periode bepaald in artikel 15, § 1, 6°, van het decreet van 7 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/11/2013 pub. 18/12/2013 numac 2013029625 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies sluiten tot bepaling van het hoger onderwijslandschap en de academische organisatie van de studies;3° PMS-centrum (CPMS) : het psycho-medico-sociaal centrum bedoeld in de wet van 1 april 1960 betreffende de psycho-medico-sociale centra;4° CPMS-WBE : het psycho-medico-sociaal centrum georganiseerd door Wallonie Bruxelles Enseignement, dat de opdrachten van gezondheidspromotie op school uitvoert voor de schoolinrichtingen, de hogescholen en de hogere kunstscholen georganiseerd door de Franse Gemeenschap; 5° beheersovereenkomst: de beheersovereenkomst bedoeld in artikel 26 van het decreet van 17 juli 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/07/2002 pub. 02/08/2002 numac 2002029383 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende hervorming van de « Office de la Naissance et de l'Enfance », afgekort « O.N.E. » sluiten tot hervorming van het Office de la Naissance et de l'Enfance, afgekort "ONE."; 6° overeenkomst : de overeenkomst bedoeld in artikel 25 van het decreet, waarvan het model is opgenomen als bijlage II bij dit besluit;7° decreet: het decreet van 14 maart 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 14/03/2019 pub. 17/04/2019 numac 2019011882 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de bevordering van de gezondheid op scholen en in het hoger onderwijs buiten de universiteiten sluiten betreffende de gezondheidspromotie op school en in het hoger onderwijs buiten de universiteiten;8° ONE: het Office de la Naissance et de l'Enfance, opgericht bij het decreet van 17 juli 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/07/2002 pub. 02/08/2002 numac 2002029383 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende hervorming van de « Office de la Naissance et de l'Enfance », afgekort « O.N.E. » sluiten tot hervorming van het Office de la Naissance et de l'Enfance, afgekort tot "ONE";9° dienstproject : het dienstproject bedoeld in artikel 5 van het decreet;10° werkdag: wordt als werkdag beschouwd alle dagen die geen zaterdag, zondag of wettelijke feestdagen zijn.

Art. 2.ONE kan voor een maximum van zes school- of academiejaren diensten voor de uitoefening van de opdrachten bedoeld in artikel 2 van het decreet erkennen en subsidiëren. HOOFDSTUK 2. - Erkenningsprocedure Afdeling 1 - Verlening van de eerste erkenning

Art. 3.De inrichtende macht dient bij aangetekend schrijven een verzoek tot erkenning in bij ONE. De aanvraag omvat: 1° de naam van de inrichtende macht, haar rechtspositie zoals deze blijkt uit een afschrift van haar statuten voor verenigingen zonder winstoogmerk of een afschrift van de beraadslagingen van de organen bevoegd voor publiekrechtelijke rechtspersonen, het adres van haar zetel, de paritaire commissie of het sectoraal overlegorgaan waaronder zij ressorteert;2° het (de) dienstproject(en) bedoeld in artikel 5 van het decreet;3° de lijst van de scholen, hogescholen, de hogere kunstscholen alsook de vestigingen waarmee de inrichtende macht een overeenkomst heeft gesloten;4° de overeenkomst(en) die de inrichtende macht heeft gesloten en de lijst van overeenkomsten die zij voornemens is te sluiten.Deze zullen aan ONE worden toegezonden zodra zij zijn afgesloten; 5° een lijst van de lokalen waarover de dienst beschikt en een verklaring van de inrichtende macht van de dienst dat zij voldoen aan de bepalingen van het decreet en zijn uitvoeringsbesluiten, met inbegrip van de brandveiligheid, en het verslag van de interne dienst voor preventie en bescherming op de arbeidsplaats;6° overeenkomstig de artikelen 19, § 2, 22, § 2, en 40 van het decreet, de kwalificaties en de arbeidsduur van elk lid van het medisch, verplegend en administratief personeel van de dienst, al dan niet in loondienst;7° overeenkomstig artikel 19, vierde paragraaf, van het decreet, een uittreksel uit het strafregister bedoeld in artikel 596, tweede lid, van het Wetboek van Strafvordering, vrij van veroordeling of interneringsmaatregel wegens zedendelicten of geweld tegen minderjarigen en daterend van niet meer dan zes maanden;8° de wijze waarop de dienst voornemens is de uitvoering van zijn verplichtingen te organiseren.De door de aanvrager voorgelegde beschrijvingen moeten ONE in staat stellen de capaciteit en de bekwaamheid van de dienst te beoordelen om zijn opdrachten uit te voeren in overeenstemming met het decreet en dit besluit. 9° het rekeningnummer van de inrichtende macht.

Art. 4.§ 1. Binnen vijftien werkdagen na ontvangst van de aanvraag om erkenning bevestigt ONE de ontvangst aan de aanvrager. § 2. Indien het dossier niet volledig is, deelt ONE dit mee aan de aanvrager, geeft ONE aan welke documenten ontbreken en verzoekt de aanvrager zijn dossier binnen vijftien werkdagen aan te vullen. Binnen vijftien werkdagen na ontvangst van de ontbrekende documenten bevestigt ONE de definitieve ontvangst aan de aanvrager.

Als de Dienst niet reageert, wordt de erkenningsaanvraag gesloten, behoudens beroep door de aanvrager overeenkomstig hoofdstuk 7. § 3. Overeenkomstig het decreet van 1 februari 2017 houdende erkenning van het organiek reglement van ONE, neemt de directeur-generaal van ONE een beslissing binnen de drie maanden na ontvangst van de volledige erkenningsaanvraag en deelt hij zijn beslissing bij aangetekend schrijven aan de aanvrager mee.

In geval van een positieve beslissing over een eerste erkenning, wordt deze toegekend voor maximaal zes school- of academiejaren, zodat de erkenningen van alle diensten op dezelfde datum aflopen.

In geval van een negatieve beslissing kan de aanvrager beroep instellen overeenkomstig hetgeen in hoofdstuk 7 is bepaald. Afdeling 2 - Vernieuwing van de erkenning

Art. 5.De aanvraag tot vernieuwing van de erkenning wordt ten vroegste binnen acht maanden en ten laatste binnen zes maanden voor het verstrijken van de lopende erkenning door de dienst per aangetekende brief bij ONE ingediend.

Zij gaat samen met de documenten bedoeld in artikel 3, tweede lid, van dit besluit, met uitzondering van 4°. De in punt 4° bedoelde documenten hoeven slechts te worden overgelegd indien de overeenkomsten zijn gewijzigd.

De procedure voor de vernieuwing van de erkenning is identiek aan die bedoeld in artikel 4 van dit besluit.

De duur van de nieuwe erkenning is zes school- of academiejaren. HOOFDSTUK 3. - Controleprocedure

Art. 6.De dienst moet, naar gelang van het aantal te onderzoeken leerlingen of studenten, beschikken over een geheel van lokalen dat voldoet aan de normen en voorwaarden die zijn opgesomd in bijlage I bij dit besluit. Hij moet beschikken over het nodige personeel voor de uitvoering van de opdrachten waarvoor hij is erkend overeenkomstig artikel 22 van het decreet.

Art. 7.Overeenkomstig artikel 30 van het decreet controleren de daartoe aangestelde ONE-ambtenaren de diensten bij de uitvoering van hun opdrachten en de naleving van de administratieve regels en het gebruik van de subsidies die hen voor de uitvoering van hun opdracht worden toegekend. Eventuele tekortkomingen worden onder de aandacht van de betrokken dienst gebracht en moeten worden gecorrigeerd binnen de door ONE vastgestelde termijn. Deze termijn mag niet korter zijn dan 30 dagen, tenzij de vastgestelde tekortkomingen een ernstig gevaar vormen voor de gezondheid van de leerlingen en studenten die onder toezicht staan of van het personeel dat in de dienst werkzaam is.

Art. 8.De dienst moet aantonen dat hij werkt in overeenstemming met de bepalingen van het decreet en de uitvoeringsbesluiten ervan. HOOFDSTUK 4. - Intrekking en opschorting van de erkenning

Art. 9.§ 1. De erkenning van een dienst kan worden ingetrokken: 1° indien hij de opdrachten waarmee hij krachtens de bepalingen van het decreet of de uitvoeringsbesluiten ervan is belast, niet naleeft;2° indien hij niet meer voldoet aan de bij dit besluit gestelde voorwaarden voor erkenning;3° indien hij de hem toegekende subsidies niet overeenkomstig de voorwaarden van dit besluit aanwendt;4° indien hij ONE niet in kennis stelt van wijzigingen in de gegevens bedoeld in artikel 3 van dit besluit;5° indien hij de controles krachtens de artikelen 6 en 7 van dit besluit belemmert;6° indien hij in gebreke blijft met de terugbetaling of de verantwoording van eerdere subsidies. § 2. Zodra ONE een of meer van de in paragraaf 1 bedoelde tekortkomingen vaststelt, geeft het de dienst kennis van een ingebrekestelling. § 3. De dienst beschikt over een termijn van dertig werkdagen om aan de bepalingen van de ingebrekestelling te voldoen.

Indien de dienst na het verstrijken van deze termijn niet heeft voldaan aan de bepalingen van de ingebrekestelling, kan ONE, na de door het beheersorgaan gedelegeerde verantwoordelijken voor de dienst te hebben gehoord, de erkenning intrekken binnen een termijn van vijftien werkdagen.

Deze moeten uiterlijk acht werkdagen voor de voor het onderhoud vastgestelde datum reageren op de bij aangetekende brief verzonden uitnodiging. Indien de door het beheersorgaan gedelegeerde verantwoordelijken voor de dienst zich niet beschikbaar stellen, kan de administrateur-generaal van ONE besluiten de erkenning in te trekken zonder hen te hebben gehoord. § 4 In afwijking van paragraaf 3 heeft, indien de vastgestelde tekortkomingen een ernstig gevaar vormen voor de gezondheid of de veiligheid van de leerlingen en studenten of het in de dienst werkzame personeel, de intrekking van de erkenning onmiddellijke uitwerking. § 5. Intrekking van de erkenning maakt een einde aan het recht op subsidies en aan elke andere vergoeding van ONE. Dit laatste heeft het recht het teveel betaalde terug te vorderen.

Art. 10.§ 1. Indien de dienst tijdelijk niet meer in staat is te functioneren in overeenstemming met de bepalingen van het decreet of de uitvoeringsbesluiten ervan en indien hij de continuïteit van de zorg heeft georganiseerd met andere erkende diensten, in overeenstemming met artikel 11 van dit besluit, kan hij de opschorting van zijn erkenning aanvragen bij aangetekende brief gericht aan ONE. § 2. Na ontvangst van de aanvraag om opschorting heeft ONE 15 dagen om tegenover de dienst te reageren. § 4. Tijdens de opschorting van de erkenning staakt de dienst zijn activiteiten en stopt ONE met de betaling van subsidies aan de aanvragende dienst. Afhankelijk van de datum van opschorting kan de dienst verplicht zijn de ontvangen voorschotten geheel of gedeeltelijk terug te betalen. § 5. Op verzoek van de dienst per aangetekende brief gericht aan ONE, kan dit laatste de opschorting van de erkenning opheffen, op voorwaarde dat de dienst in staat is zijn verplichtingen na te komen zoals bepaald in het decreet en zijn uitvoeringsbesluiten.

Indien binnen twee jaar na de datum van kennisgeving van de opschorting geen verzoek tot opheffing van de opschorting van de erkenning naar ONE is gezonden, wordt de erkenning door ONE ingetrokken.

Art. 11.Behalve in gevallen van overmacht, zoals beoordeeld door ONE, houdt de in artikel 10 bedoelde continuïteit in dat de dienst heeft gezorgd voor de overdracht van de opdrachten waarin de met zijn vestigingen gesloten overeenkomsten voorzien, aan een of meer erkende diensten. De subsidies die verschuldigd zijn voor de uitvoering van opdrachten op het gebied van gezondheidspromotie op school, worden voor het lopende schooljaar aan deze nieuwe diensten uitbetaald naar rata van het aantal te bestrijken weken.

Na afloop van de schorsing int de dienst de subsidies opnieuw overeenkomstig de procedures van artikel 14 van dit besluit. HOOFDSTUK 5. - Dienstproject en Overeenkomst

Art. 12.§ 1. De dienst of CPMS-WBE stelt het in artikel 5 van het decreet bedoelde project op overeenkomstig een door ONE opgesteld kader dat aan het advies van de PSE-commissie wordt onderworpen.

Het dienstproject beschrijft hoe de dienst of CPMS-WBE door middel van zijn opdracht voldoet aan artikel 5 van het decreet.

Het dienstproject omvat minstens: 1° de beschrijving van de dienst of het centrum en zijn bevolking;2° de prioriteiten van de dienst of het centrum;3° de te bereiken doelstellingen;4° het actieplan;5° de nadere regels voor de evaluatie van zijn dienstproject(en). Het project wordt door de dienst of CPMS-WBE vastgesteld voor een periode van 6 jaar. De dienst of het CPMS-WBE heeft de mogelijkheid om de acties van zijn filialen aan te passen naar gelang van hun middelen en de specifieke kenmerken van zijn vestigingen.

ONE ondersteunt de diensten en CPMS-WBE bij de ontwikkeling van het dienstproject, inzonderheid door een reeks door ONE ontwikkelde instrumenten voor te stellen, door groeps- of individuele begeleidingssessies te organiseren naargelang van de behoeften van de diensten en CPMS-WBE. De dienst of de CPMS-WBE deelt zijn dienstproject mee aan de RVA, de school of, in voorkomend geval, de universiteit, de hogeschool voor de kunsten en het psycho-medisch-sociaal centrum of andere betrokken lokale partners tegen 1 oktober van het eerste jaar van de looptijd van het project.

De dienst of CPMS-WBE stelt ook een informatiedocument op over zijn dienstproject voor leerlingen of studenten, en voor elke persoon die het ouderlijk gezag uitoefent, volgens de beginselen bepaald in de artikelen 371 tot 387 ter van het Burgerlijk Wetboek, of die de jure of de facto de voogdij heeft over een minderjarig leerplichtig kind, en voor partners, met inbegrip van het PMS-centrum. Dit document wordt ook aan ONE toegezonden. § 2. De ondersteuning van ONE wordt voortgezet tijdens het toezicht op en de evaluatie van het project.

Tijdens de erkenningsperiode kunnen op verzoek van de dienst of het CPMS-WBE-centrum of op aanbeveling van ONE tijdens de ondersteuning wijzigingen worden aangebracht aan de inhoud ervan. § 3. Elk jaar wordt over het dienstproject een voortgangsverslag opgesteld. Deze evaluatie en de daaruit voortvloeiende aanpassingen van het dienstproject worden opgenomen in het jaarverslag bedoeld in artikel 31 van het decreet.

Eventuele aanpassingen van het dienstproject worden eveneens vóór 1 oktober van elk jaar toegezonden aan de schoolinrichting, de hogeschool en de hogere kunstschool, naar gelang van het geval.

Art. 13.§ 1. De overeenkomst bedoeld in artikel 25 van het decreet tussen de inrichtende macht van elke school, hogeschool of hogere kunstschool en de inrichtende macht van de dienst wordt opgesteld overeenkomstig bijlage II bij dit besluit en wordt gesloten voor de duur van de aangevraagde of lopende erkenning.

Zij wordt stilzwijgend verlengd voor de duur van de opeenvolgende erkenningen, tenzij een van de partijen de overeenkomst opzegt. Deze opzegging geschiedt bij aangetekende brief die de geadresseerde moet bereiken vóór 31 december van het laatste school- of academiejaar waarin de overeenkomst van kracht is. De opzegtermijn is acht maanden.

Een afschrift van de opzegging wordt door de dienst binnen een maand ter informatie toegezonden aan ONE die de ontvangst ervan bevestigt. § 2. Wanneer de inrichtende macht van de dienst dezelfde is als de inrichtende macht van de school, de hogeschool of de hogere kunstschool, moet de beraadslaging (beslissing) van deze inrichtende macht betreffende de organisatie van de gezondheidspromotie op school, in afwijking van paragraaf 1, alle elementen bevatten die zijn opgenomen in de modelovereenkomst in bijlage II bij dit besluit. § 3. De dienst houdt een lijst bij van de scholen, hogescholen en hogere kunstscholen, alsmede van de vestigingen, waarmee hij een overeenkomst heeft gesloten volgens het door ONE vastgestelde model, waarvan het model in bijlage III is opgenomen. Hij stelt ONE in kennis van elke wijziging in deze lijst zodra hij er kennis van heeft gekregen. HOOFDSTUK 6. - Subsidieregelingen

Art. 14.§ 1. ONE verleent aan elke erkende dienst een jaarlijkse subsidie om deze in staat te stellen de opdrachten uit te voeren waarvoor hij is erkend. § 2. De subsidies zijn voor elk school- of academiejaar verschuldigd op basis van het aantal ingeschreven leerlingen of studenten, door de dienst vóór 31 maart doorgegeven, volgens het door ONE meegedeelde model.

Het aantal leerlingen of studenten dat in de berekening is opgenomen, wordt door de schoolinrichtingen, hogescholen of hogere kunstscholen waarmee de dienst een overeenkomst heeft gesloten, aan de dienst meegedeeld en waar en oprecht verklaard. De documenten betreffende het aantal getelde leerlingen of studenten worden gelijkgesteld met boekhoudkundige documenten.

De subsidies worden als volgt uitbetaald: 45% vóór 15 oktober, 45% vóór 28 februari en het saldo vóór 15 november. Beide voorschotten worden berekend op basis van het aantal leerlingen of studenten dat in het voorgaande school- of academiejaar is berekend. § 3 De dienst kan geen vergoeding eisen voor de diensten die hij in het kader van de hem toevertrouwde opdrachten verricht. § 4. De erkende en gesubsidieerde dienst onderwerpt zich aan de boekhoudkundige controle van ONE. Hij houdt een overzicht van de inkomsten en uitgaven en alle originele bewijsstukken ter beschikking van ONE.

Art. 15.§ 1. De raad van bestuur van ONE stelt, binnen de perken van de begroting die is toegekend voor de promotie van gezondheid op school en overeenkomstig de bepalingen van de beheersovereenkomst, de bedragen vast van: 1° de forfaitaire subsidie, bedoeld in artikel 27, paragraaf 1, 1°, van het decreet;2° de forfaitaire subsidieaanvulling bedoeld in artikel 27, derde paragraaf, van het decreet, per leerling die het gespecialiseerd onderwijs volgt, met uitzondering van type 5;3° het aanvullend sociaal forfait bedoeld in artikel 27, § 2, van het decreet.Dit sociaal forfait wordt toegekend aan de leerlingen van wie de woonplaats is ingedeeld in een statistische sector die recht geeft op de toekenning van dit forfait op basis van de gemiddelde sociaaleconomische index bedoeld in artikel 3 van het decreet van 30 april 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 30/04/2009 pub. 09/07/2009 numac 2009029351 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van een gedifferentieerde omkadering binnen de schoolinrichtingen van de Franse Gemeenschap om alle leerlingen gelijke kansen op sociale emancipatie te bieden in een kwaliteitsvolle pedagogische omgeving sluiten tot organisatie van een gedifferentieerde begeleiding binnen de schoolinrichtingen van de Franse Gemeenschap, teneinde te waarborgen dat elke leerling gelijke kansen op sociale emancipatie krijgt in een kwaliteitsvolle pedagogische omgeving; 4° forfaitaire subsidies voor de vervoerskosten van leerlingen bedoeld in artikel 27, paragraaf 4, van het decreet, alsmede verhoogde forfaitaire subsidies voor de vervoerskosten van leerlingen die een school bezoeken die gelegen is in een gemeente met een bevolkingsdichtheid van minder dan 75 inwoners per km2. § 2. De forfaitaire toelage toegekend aan de dienst die belast is met de studenten bedoeld in artikel 27, § 1, 2°, van het decreet. § 3. Voor het schooljaar 2022-2023 zijn de genoemde ratio's: 1° 27,82 € (forfaitaire subsidie);2° 3,73 € (aanvulling);3° 10,73 € (sociaal forfait);4° € 2,93 en € 2,32 (vervoer);5° 25,19€ (hoger). Deze bedragen zullen worden geïndexeerd overeenkomstig artikel 27, paragraaf 6, van het decreet.

Art. 16.§ 1. Volgens de vastgestelde periodiciteit of op verzoek van de ambtenaren van ONE, vermeld in artikel 7 van dit besluit, moet de dienst de aanwending verantwoorden van de bedragen ontvangen door: 1° het voorleggen van een afschrift van de exploitatierekening opgesteld volgens het model opgenomen in bijlage IV bij dit besluit voor de periode van 1 januari tot 31 december.Het afschrift van de rekening wordt uiterlijk op 30 juni van het jaar dat volgt op het kalenderjaar waarvoor de exploitatierekening is ingediend, aan ONE toegezonden; 2° de controle op het gebruik van de subsidies door ONE, hetzij door onderzoek van de bewijsstukken die de dienst op zijn verzoek meedeelt, hetzij door een controle ter plaatse;3° het verslag bedoeld in artikel 31 van het decreet. § 2. Dit gebeurt overeenkomstig artikel 13 van de wet van 16 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2003 pub. 25/06/2003 numac 2003003343 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof type wet prom. 16/05/2003 pub. 30/07/2015 numac 2015000394 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende de algemene bepalingen die van toepassing zijn op de begrotingen, de controle op de subsidies en de boekhouding van de gemeenschappen en gewesten, alsook op de organisatie van de controle van het Rekenhof en overeenkomstig artikel 61 3° en 5° van het decreet van 20 december 2011 houdende de organisatie van de begroting en de boekhouding van de diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap. § 3. De betaling van de subsidie kan worden opgeschort wanneer : 1° de dienst de controle belemmert;2° de dienst zijn verplichtingen voortvloeiend uit zijn erkenning niet nakomt;3° de dienst zijn verplichtingen die voortvloeien uit zijn subsidiëring niet nakomt;4° de dienst gebruikt de subsidie niet voor de doeleinden waarvoor ze werd toegekend, inzonderheid indien hij niet alle vaccinaties aanbiedt die voorzien zijn in het door ONE opgestelde vaccinatieprogramma;5° de dienst blijft in gebreke van terugbetaling of rechtvaardiging van eerdere subsidies. HOOFDSTUK 7 - Beroepsprocedures

Art. 17.De dienst kan bij aangetekend schrijven beroep aantekenen bij de raad van bestuur van ONE binnen een termijn van dertig werkdagen te rekenen vanaf de datum van kennisgeving van de beslissing. Indien een beslissing tot opschorting wordt aangevochten, wordt de termijn voor het instellen van beroep verkort tot twintig werkdagen na de datum van kennisgeving van de beslissing.

De raad van bestuur kan de verzoeker op diens verzoek horen.

Art. 18.Een beroep tegen een beslissing tot weigering van verlenging of tot intrekking van de erkenning heeft schorsende werking, tenzij de in artikel 7 aangewezen ONE-ambtenaren vaststellen dat er sprake is van inbreuken die een ernstig gevaar inhouden voor de gezondheid van leerlingen, studenten of personeel dat in de dienst werkzaam is.

Art. 19.De raad van bestuur beslist over het beroep binnen drie maanden na de indiening van het beroep en stelt de verzoeker bij aangetekend schrijven in kennis binnen vijftien dagen van de beslissing van de raad van bestuur. In geval van betwisting van een beslissing tot schorsing wordt de termijn om over het beroep te beslissen teruggebracht tot één maand na de datum waarop het beroep is ingesteld.

Indien de raad van bestuur binnen de hierboven genoemde termijnen geen beslissing neemt, wordt de beslissing waartegen het beroep is ingesteld, nietig verklaard. HOOFDSTUK 8 - Opheffingsbepalingen

Art. 20.Het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 8 maart 2007Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 08/03/2007 pub. 26/04/2007 numac 2007201220 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap betreffende het dienstenproject bij toepassing van het decreet van 20 december 2001 betreffende de gezondheidspromotie op school en bij toepassing van het decreet van 16 mei 2002 betreffende de gezondheidspromotie in het hoger onderwijs buiten de universiteit sluiten betreffende het dienstproject, in uitvoering van het decreet van 20 december 2001Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/12/2001 pub. 17/01/2002 numac 2002029029 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de gezondheidspromotie op school type decreet prom. 20/12/2001 pub. 03/05/2002 numac 2002029138 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot vaststelling van de regels die specifiek zijn voor het hoger kunstonderwijs georganiseerd in de hogere kunstscholen (1) type decreet prom. 20/12/2001 pub. 03/10/2002 numac 2002029435 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende de algemene uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2002 sluiten betreffende de gezondheidspromotie in de scholen en in uitvoering van het decreet van 16 mei 2002 betreffende de gezondheidspromotie in het hoger onderwijs buiten de universiteiten, wordt opgeheven.

Art. 21.Het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 28 maart 2002Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 28/03/2002 pub. 23/04/2002 numac 2002029208 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de erkenningsvoorwaarden en -procedure van de diensten, bij toepassing van het decreet van 20 december 2001 betreffende de gezondheidspromotie op school sluiten tot vaststelling van de procedure en de voorwaarden voor de erkenning van diensten, ter uitvoering van het decreet van 20 december 2001Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/12/2001 pub. 17/01/2002 numac 2002029029 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de gezondheidspromotie op school type decreet prom. 20/12/2001 pub. 03/05/2002 numac 2002029138 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot vaststelling van de regels die specifiek zijn voor het hoger kunstonderwijs georganiseerd in de hogere kunstscholen (1) type decreet prom. 20/12/2001 pub. 03/10/2002 numac 2002029435 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende de algemene uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2002 sluiten betreffende de gezondheidspromotie in scholen en het decreet van 16 mei 2002 betreffende de gezondheidspromotie in het hoger onderwijs buiten de universiteiten, wordt opgeheven.

Art. 22.Het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 13 juni 2002Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 13/06/2002 pub. 17/07/2002 numac 2002029323 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap betreffende de subsidies toegekend aan de diensten voor gezondheidspromotie op school, bij toepassing van het decreet van 20 december 2001 sluiten betreffende de subsidies toegekend aan de diensten voor gezondheidspromotie in scholen, in uitvoering van het decreet van 20 december 2001Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/12/2001 pub. 17/01/2002 numac 2002029029 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de gezondheidspromotie op school type decreet prom. 20/12/2001 pub. 03/05/2002 numac 2002029138 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot vaststelling van de regels die specifiek zijn voor het hoger kunstonderwijs georganiseerd in de hogere kunstscholen (1) type decreet prom. 20/12/2001 pub. 03/10/2002 numac 2002029435 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende de algemene uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2002 sluiten betreffende de gezondheidspromotie in scholen, en aan de diensten voor gezondheidspromotie in het hoger onderwijs, in uitvoering van het decreet van 16 mei 2002 betreffende de gezondheidspromotie in het hoger onderwijs buiten de universiteiten, wordt opgeheven. HOOFDSTUK 9 - Overgangsbepalingen

Art. 23.De erkenningen verleend in het kader van het decreet van 20 december 2001Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/12/2001 pub. 17/01/2002 numac 2002029029 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de gezondheidspromotie op school type decreet prom. 20/12/2001 pub. 03/05/2002 numac 2002029138 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot vaststelling van de regels die specifiek zijn voor het hoger kunstonderwijs georganiseerd in de hogere kunstscholen (1) type decreet prom. 20/12/2001 pub. 03/10/2002 numac 2002029435 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende de algemene uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2002 sluiten betreffende de gezondheidspromotie in scholen en het decreet van 16 mei 2002 betreffende de gezondheidspromotie in het hoger onderwijs buiten de universiteiten, die in 2020 afliepen en op grond van artikel 39 van het decreet met twee jaar werden verlengd, worden verlengd tot en met 31 augustus 2024, evenals de dienstprojecten. HOOFDSTUK 10 - Slotbepalingen

Art. 24.Dit besluit treedt in werking 10 dagen na zijn bekendmaking in het Belgisch Staatsblad, met uitzondering van artikel 23, dat in werking treedt op 30 augustus 2022.

Art. 25.De minister van Gezondheid is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 25 augustus 2022.

Voor de regering: De Minister-President, P.-Y. JEHOLET De Minister van kinderen, gezondheid, cultuur, media en vrouwenrechten, B. LINARD

^